Plakátevolúció? - Népszavazási kampány VI.
2008. március 05. írta: robin masters

Plakátevolúció? - Népszavazási kampány VI.


 A politikai kampányok legemlékezetesebb részei a plakátok. A plakátokra (kivált ha jól sikerültek) rengetegen emlékeznek még ciklusok múlva is.

 A plakát (nem csak a politikai) nagyon érdekes műfaj: ha végigkísérjük történetét első fénykorától (kb. 20-as évek) napjainkig, talán ez az egyetlen hirdetési forma, amiben inkább csak változnak a megoldások, az ötletesség nem feltétlen mutat fejlődést. Ha úgy tetszik: a plakátoknál (szemben a TV-szpotokkal, DM-küldeményekkel, networkinggel) nincs evolúció. Ez (legalábbis idehaza) az egyéb print-reklámokra, pl. újsághirdetésekre is vonatkozik. Szeszélyes a színvonal.

 Lássuk a népszavazási cécó konkrétumait!  


1. FIDESZ

 Hadd kezdjem azzal, hogy a mai lapokban a Fidesz kijött egy hipergáz anyaggal. Színvilág, tipó a szokásos, de a felirat új:

„ELTÖRÖLJÜK ŐKET!
Mert a jövő nem Gyurcsánnyal kezdődik!”

 Kisebb szimbólumokkal persze ott van a vizitdíj, a tandíj és a napidíj is, de az „őket” névmás első asszociációja természetesen az emberre vonatkozik, ami ha véletlen (~ figyelmetlenség) akkor szánalmas marketinghiba, ha meg szándékos, akkor megengedhetetlen. Hasonlóan agresszíven ugyanezt a szót utoljára egy Schwarzenegger-thriller címében használták (Végképp eltörölni), de ott sem emberre vonatkozott. Pontosan tudhatnák, hogy ebből a stílusból már mindenkinek elege van. Nem tudom elképzelni, egy ilyen hogy mehetett át N számú tanácsadó, kreatív majd politikus kezén.

 A Fidesz fővonalas printhirdetései azért más vonalat visznek. Úgy tűnik, hogy a tanácsadók megpróbálták levonni a 2006-os „rosszabbul élünk” kampány tanulságait - más kérdés, hogy mindezt igen erőltetett módon tették. Pozitívum: felismerték, hogy az emberek (bár acceptálhatják és egyetérthetnek a depresszív helyzetértékeléssel) akkor sem fognak arra szavazni, aki ezt nyomja nekik. Ez nem áru, nem termék. Csak és kizárólag a REMÉNYRE hajlandóak szavazni, bármennyire szentimentálisan hangzik is (ld. tetszőleges pol. marketing tankönyv, 1. fejezet).

 Hát így került az IGEN (vissza) a Fidesz plakátjaira, nagyon helyesen. A megvalósítás azért hagy maga után kívánnivalót. Az óriásplakátokon látható figurák feltűnően beállítottak. A felirat halvány: nem üt, nem üt át, és ez a lényeg, mert ütnie kellene. Az OV beszédei mögé felhúzott óriásmolinó különösen vicces: hogy lehet olyat csinálni, hogy a három szavas szlogenből a középsőt (egyben legfontosabbat) szedték a leghalványabban? 

 Amúgy a tandíjas kislány szép - nekem tetszik. A többiek is rendben vannak. Összességében a Fidesz lépett egy felet előre, de a másik lábával még nem ért talajt. Várjuk.

2. MSZP 

 A szocik reformmagyarázó plakátjairól mindenki azt mondja, hogy szarok: olyan hosszú és részletes szövegek futnak rajtuk, hogy azt „senki se olvassa el”. Nem értek egyet. Először is már legalább kéttucat állampolgárt láttam csak a metróperonokon, miközben a szöveget olvasták.

 Másodszor, ez egy teljesen átgondolt stratégia. A politikai plakátok piacán újszerűnek számít a sivár háttéren futó magyarázó stílusú szöveg. Nem kelti propaganda benyomását: tájékoztatásként hat, ami megfelel az MSZP apolitiziáló/elbizonytalanító stratégiájának.

 Van, ami nem tetszik: az óriásplakátos verzión a várandós fiatalasszony a kocka mellett, a földön fekszik, mintha leesett volna onnan. Az első asszociációm ezért (elnézést) a vetélés volt, miközben persze látom, hogy a szemembe mosolyog a nő - egy kicsit abszurd. De ez még így is a kampány kisebb hibái közé tartozik. Szerintem - ami a plakátokat illeti - jól csinálták a szocik.

3. SZDSZ

 A nagy csalódás. Az SZDSZ mindig (a '80-as évek Beszélős címlapjaitól kezdve) erős volt a vizuális nyelv terén, de a mostani hirdetéseikből semmi nem jön át azon túl, hogy a kreatívjuk tudja használni a Photoshopot.

 Az első körben „NEM! SZDSZ” feliratú óriásplakátokkal árasztották el Budapestet, ami marketing-szempontból döbbenetes elkúrás. Utána jöttek az agymosós citylight-poszterek, amikkel kapcsolatban eddig egyféle véleményt hallottam csak: gusztustalan. És ezzel én is egyetértek. Marginális lehet azoknak a választóknak a száma, akik számára egy mezítelen agyvelő látványa

1., vonzó
2., motiváló

hatású. Ha pedig a depresszív hatás volt a cél (erre már jó a plakát), akkor ugyanabba a hibába estek kicsiben, mint a Fidesz 2006-ban nagyban. Ami a Szadi kezdeti próbálkozását illeti, a „Népszavazás a szocializmusról” amúgy nem-rosszul-kitalált jelszavát messzire ragadta Kóka pártállamot idéző elnökválasztási botránya: hitelesség, még amennyi eddig, annyi se.  

 Plakátügyben, ha összegezni kell, nem fejlődött a magyar pártok kommunikációja: igazán jó ötleteket egyáltalán nem láttunk. A Fidesz felemás teljesítményt nyújt e téren (bár 2006 után ez is előrelépés), a szocik eddig is jók voltak, az SZDSZ visszaesett.

 Ti hogyan látjátok? Nyálazzuk végig a népszavazási plakátokat! 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr38365162

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: SZENZOR 2008.03.05. 18:03:09

Cipolla kártyái Vészjóslón közeleg március 9., és az én sapkabélelőm egyre zsibbadtabb. Lassan már hipnotikus állapotba kerülök a szómágia körkörös forgását bambulva. Mit ne mondjak, Cipolla-Pinokkió jól megkeverte a magyar kártyát

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hattory Hanzo 2008.03.05. 09:29:15

A másik Fidesz-plakát-kislány, a sztetoszkópos is nagyon szép, ráadásul Ő szuper értelmes is, különben nehezen lenne 20 évesen orvos..

Guild 2008.03.05. 09:39:19

"Három igennel sokat spórolhatsz!"
Tesco gazdaságos Fidesz :(

ÁrPi 2008.03.05. 10:14:14

"Van, ami nem tetszik: az óriásplakátos verzión a várandós fiatalasszony a kocka mellett, a földön fekszik, mintha leesett volna onnan. Az első asszociációm ezért (elnézést) a vetélés volt, miközben persze látom, hogy a szemembe mosolyog a nő"

Egy kommentelő már e blogban kritizálta.

Megértem az első aszociáció(da)t:
A kocka mellett fetrő várandós kismama képe ellenére a plakát textuális része ugyanis

BETEGSÉG - megelőzésről biztosítja a NEM-mel szavazókat.

Teháthogy a kismama elesett egy kocka mellett sétálva,

és olyan BALszerencsésen fogott padlót, hogy
terhessége elvetélt!

Borzalom.

NADE a kismama a kocka mellett oly szépen mosolyog, akkor most mivan, ugye ?!?!

Betegség-é -e a várandósság?

irrelevant 2008.03.05. 10:29:58

Nekem az egyik MSZP-plakát a kedvencem. A bazinagy kockának háttal ül egy 9. hónapban lévő csaj, és azt mondja, mennyire örül, hogy a betegségek megelőzésével is foglalkoznak.

Na ehhez csak annyit, hogy most szüntették meg a kötelező tüdőszűrést.

Amikor ezt megláttam, kihajítottam az ingyennépszabit az első kukába.

irrelevant 2008.03.05. 10:30:34

Ja, látom, ÁrPi is kiszúrta magának ezt a gyöngyszemet.

ÁrPi 2008.03.05. 10:44:33


Késztetést érzek hogy demagogjak még kicsit,

ha hiszen milyen nagy gond hogy el akarják Fideszék törölni őket - t.i.a három kérdésben jelölt dolgokat:


Ha a várandósság egy nagyon-gyakori óriásplakáton betegség lenne, akkor
azt mondhatnám a NEM jövö kisbaba NEM-mel kezdődik.


A tizedik kerület Pöttyös utcai Metrómegállóban ki is egészítette egy plakátfirkász az MSZP szignót:

(original)
mondjunk NEM-et. MSZP

(modified)
mondjunk NEM-et -az- MSZP -re-

Francois Pignon 2008.03.05. 10:55:46

Kicsit piszok dolog a régi plakát felhasználása, de szerintem is ez volt eddig a legötletesebb plakátakció ebben a kampányban.
És szórakozásképpen egy ütős kis kampányklip: ;)
torzskocsma.blog.hu/2008/03/05/kivansagmusor_kettotol_otig

Ács Ferenc 2008.03.05. 11:32:40

A Fidesz fékentartja az energiaárakat és minket gazdákat is.

Bummer 2008.03.05. 11:43:24

Én kb. mindent pont fordítva érzek, mint a t. szerző.
A Fidesznek eddig az a legjobb reklámja, hogy "töröljük el őket" - az áthallás nyilvánvaló. Az MSZP-kormány eltörléséről van szó.

Samott 2008.03.05. 11:49:26

Van meg ket "gerilla" plakat is:

www.nyugat.hu/galeria/2217/2217_img_0325_n.jpg
www.nyugat.hu/galeria/2144/2144_dscf5916_pl_n.jpg

Hogy jok-e, az nezopont kerdese, de fura hogy nev nelkul kampanyolnak... MDF lenne?

Francois Pignon 2008.03.05. 11:55:35

MDF meg sem fogalmazott olyan határozott üzenetet, amit hozzájuk kötnének, hogy egyáltalán megérné nekik ilyenre költeni. (torzskocsma.blog.hu/2008/03/03/hova_tunt_szokesege)
Annyira kivonták magukat a buliból, hogy kidobott pénz lenne részükről közben titokban plakátokat ragasztgatni.

Ez megint valami kormányoldani gerillaakció. Elég rossz érzés lehet nekik, hogy ennyire kínos már felvállalni a nevüket.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.05. 11:58:43

Bummer: szerintem is egyértelmű az áthallás, pontosan ez a bajom vele.

smalladam 2008.03.05. 12:03:23

Bummer, utoljára a kommunisták kampányoltak ilyen jelszavakkal.

ÁrPi 2008.03.05. 12:12:58


Azt hiszem az általam is fentebb már megkritizált plakát

vizuális és textuális üzenetének harmóniáját hipotetikusan feltételezve

annak az "üzenet"-e csúnyább, aljasabb mint eltörölni a háromkérdésben fogalt dolgot vagy áthallással akár a hozzácsatolódó kormányzatot.

Dúrvább. Fájóbb. smalladam

Vannak áthallásosságok, ja.

smalladam 2008.03.05. 12:18:17

Árpi, ugye nem gondolod komolyan, hogy az MSZP a gyermekvállalás ellen kampányol?

Francois Pignon 2008.03.05. 12:29:36

Még jó, hogy a hazugsággyárazás, Lop-Stop vagy éppen a "kinyílik a bicska a zsebünkben" (by SZDSZ) értelmezéséhez semmiféle áthallásra nem volt szükség. Bár nem tudom, Smalladam, őket értetted-e az utoljára így kampányoló kommunisták alatt, vagy visszamentél a Továrisi konyec-ezőkig?

smalladam 2008.03.05. 12:33:26

francois, ne tettesd hülyének magad légyszives.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.05. 12:38:06

Francois, szerintem ezek olyan alapvető stílusbeli/kulturális dolgok, amikben nem lehet örökké a másik szarságára hivatkozni.

Még véletlenül sem vagyok a kemény kampány ellen, de azt is lehet szellemesebben és emberibben. Azon túl, hogy egyébként nem illeszkedik a Fidesz stratégiájába, miszerint nem konfrontálódunk, és még a negatív ítéletet is pozitívan jelenítjük meg.

Francois Pignon 2008.03.05. 12:50:05

Robin, és mentegettem egy szóval is az áthallásos mondatot? Csupán emlékeztettem, hogy a kommunisták óta is volt már negatív kampány és durvább mondatok is hangzottak el.

De akkor most már megjegyzem, a posztban is csak a kiemelés után van megjegyezve, hogy az "Eltöröljük őket" mellett ott van a "vizitdíj, tandíj, napidíj is".
Majd ez következik: "névmás első asszociációja természetesen az emberre vonatkozik" Kinek-kinek. Mert az "őket" többesszáma nálam a felsoroláshoz inkább kapcsolódik, mint Gyurcsányhoz (nem Gyurcsányék vannak a szövegben.)
Talán ha Turul a másik plakátokhoz hasonlóan ezt is bemásolta volna, nem az ő asszociációiról kellene vitatkoznunk.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.05. 13:00:19

Francois, Turul asszociációiról nem tudom, merre vitáztunk, mert a posztot én írtam:)

Az első benyomás azért a személyhez kapcsolódik, mert az van odaírva: "Eltöröljük őket! Mert a jövő nem Gyurcsánnyal kezdődik." A díjak felsorolása ennek a szlogennek van alárendelve vizuálisan.

Még egy apróság: ez nem negatív kampány. Eszem ágában se lenne elítélni egy jó kis negatív kampányt, mert tud az nagyon izgalmas és kreatív is lenni, ami kihívás elé állítja az ellenfelet és nehéz kivédeni.

Ez a mostani dolog viszont csak egy elcseszett szlogen, ami mellékesen nem áll összhangban a párt más üzenethordozóival.

Google 2008.03.05. 13:03:34

Ez a megfelelési kényszer öl meg minket! Az egyiknél a kákán is csomót keresünk, a másiknál a legbrutálisabb dolog láttán, hallatán egyszerűen szóhoz sem jutunk, most talán elkezdtünk beszélni, mit tehetnénk!
A legkönnyebb megoldás kritizálni a Fideszt, elbírja. Ezzel telt el eddig a XXI.-század.
Annyit rontottak már ránk a kedves emeszpések, hogy ezt megelőzendő, már mi magunk cenzurázzuk magunkat?
Kár.
IGEN, IGEN, IGEN.

Bummer 2008.03.05. 13:10:06

Mos mér is baj az, hogy eltöröljük az MSZP-t? Sőt, szerintem mossuk föl velük a padlót, sózzuk be a székházuk helyét. Nem az ország sorsáért aggódó honatyákról beszélünk, emberek, akiknek csak más a véleményük, hanem Gyurcsányi gazemberpajtásairól.

smalladam 2008.03.05. 13:10:41

google, szerintem robin elég világossá tette, hogy nem a szocialistáknak kell megfelelni, hanem bizonyos fajta morális-ízlésbeli-stb színvonalnak. Erre éppen ezért nem mentség a "deamásikoldal".

Ha neked ez megfelelési kényszer, akkor javaslom, készíts "Mocskos geci tolvaj MSZP-sek, húzzatok már el a vérbe!" feliratú plakátokat, és kampányolj azzal a három igen mellett. Aztán figyeld a hatást.

Francois Pignon 2008.03.05. 13:11:58

Robin, hát erről beszélek, úgy véleményt mondani, hogy nem látjuk a plakátot, elég meddő dolog.

""Eltöröljük őket! Mert a jövő nem Gyurcsánnyal kezdődik." A díjak felsorolása ennek a szlogennek van alárendelve vizuálisan."

Hogy mi minek van alárendelve, kicsit szubjektív dolog, de az általad idézett két mondat ilyen leírása is már szubjektív véleményalkotás.
A Fidesz honlapján (www.fidesz.hu/) az intróban előugró szövegek sorrendje például így van: "Igen. Eltöröljük őket. Vizitdíj, tandíj kórházi napidíj. Mert a jövő nem Gyurcsánnyal kezdődik."
Ugye sokféleképpen lehet egy plakátot vagy animációt "elmesélni".

tewton 2008.03.05. 13:27:09

Nemhivatalos plakátok:
FIdesz plakátpályázat.

gondola.hu/cikkek/58263

vannak benne egészen szellemesek is (pl. a reformeres). kár, hogy ezek nem valósulnak meg.

Francois Pignon 2008.03.05. 13:28:28

Ja, a szerző keverése miatt meg bocs, így jár, aki több posztot olvas egyszerre. ;)

Annyit fűznék még hozzá, hogy másfél éve hallunk egyfolytában a vizitdíj meg a tandíj "eltörléséről". Engem speciel nem tud mellbevágni, ha ezek után ezt a szót látom a kérdéssel foglalkozó hirdetésben. Azt gondolnám, mostanra már mindenki fejében összeforrt a témával.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.05. 13:34:46

Francois: www.index.hu, fejléc fölött ott a plakát animált verziója. Ahova a díjak felsorolása utoljára fut be.

ÁrPi 2008.03.05. 13:38:52

smalladam, nem. Természetesen nem. Nincs egyetlen olyan néppárt sem akinek ilyen hülyeség megfordulna a fejében. Részemről primer megvallottan demagogizáló plakát-elemzésem volt a fenti. Mea Culpa.


Ám például a tüdőszürés-kötelezőségének-eltörlése
és az orvoslátogatások-egynegyedável-lecsökkenése
nem a betegségmegelőzés előremozdítása felé mutató dolgok. Valamint ugyanazon plakát-képen látható várandós-nő sem egy beteg nő. Emez "csak úgy"
ott fetreng egy kocka oldalában mosolyogva, bizakodva.???

Google 2008.03.05. 13:40:08

Smalladam, nem készítek "mocskos, geci MSZP-sek..." plakátot, és tudod, miért nem? Mert nem ez a stílusom. (Nem köszönöm meg a tanácsod, elkeseredtem).
Sőt, többet mondok, nem is gondoltam arra, hogy az inkriminált plakát az MSZP-t akarja eltörölni. Rossz, aki rosszra gondol!
Amikor Kóka az Akadémiát akarta lerombolni, felszántani a földet utána, gondolom, akkor is aggódtatok. Nagyobb csapás lett volna...
Ebben a körben mozgunk, s vannak, akik azt hiszik, a kérdések rosszak, nem az egész szisztéma. Hát...

Francois Pignon 2008.03.05. 13:45:27

robin masters 2008.03.05. 13:34:46

Hát, talán már képzelődöm, de nálam ott egy szó sincsen Gyurcsányról.

smalladam 2008.03.05. 13:47:20

google! "Amikor Kóka az Akadémiát akarta lerombolni, felszántani a földet utána, gondolom, akkor is aggódtatok." kicsoda?

Árpi, hiteltelen és kész, ugyanúgy mint a szadi szocializmus ellenes plakátja. szerintem innentől csak magadnak bonyolítod.

Google 2008.03.05. 13:55:06

Egyébként akkor, amikor egy futóversenyre az emeszpé biciklivel nevez be, akkor szólni kell, mert minél tovább hallgatunk, annál inkább nekik akarunk megfelelni, ami nem jó.
Ki csoda? Hát az Index, Hírszerző, Hvg stb. újságok.

smalladam 2008.03.05. 14:23:38

google. már értem, a szokásos sablonszöveg...

hogy jött ez ide egyáltalán? és mi köze van ezeknek a lapoknak egymáshoz?

amúgy meg látom nem érted. attól hogy biciklivel neveznek (igen tudom, hogy biciklivel nevezni nem ér) nem az a válasz, hogy akkor mi is legyünk sportszerűtlenek. erről volt szó. ERRŐL.

Google 2008.03.05. 15:03:13

Sablonszöveghez sablonkérdés: miért is vagyunk mi sportszerűtlenek?
Sablonember

smalladam 2008.03.05. 15:17:50

talán emlékszel rá: azzal indult a vita, hogy robin szerint (és szerintem is) a "töröljük el" típusú jelszavak/plakátok színvonala morális/kulturális/tartalmi szempontból kifogásolható(értsd: sportszerűtlen) ezzel nem értettél egyet. ennyi

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.03.05. 15:28:46

basszus. kampányfób vagyok. utálom a plakátokat, a rádió és tévészpotokat.
egy villanásban, egy pillanatképben vagy 20-30 másodpercben nem lehet megmagyarázni dolgokat, csak manipulálni embereket.

az objektív döntések meghozatalához olvasni kell. és gondolkozni.

Tévedés ne essék, a grafikai és kreatív munkát értékelem és szeretem is. de a politikai kampány messze nem erről szól.

OFF:
végre valaki értelmesen leírta az eü reformot és a kapcsolódó urban legendeket.

index.hu/velemeny/olvir/gaalegb3750/

tessékmondani, ez hogyan férne be egy bannerre? pedig jó lenne, ha mindenki elolvasná.

Bummer 2008.03.05. 15:36:49

TÖRÖLJÜK EL AZ EGÉSZ MOCSKOS GYURCSÁNY-ÉRÁT. Erről szól a népszavazás.

Invictus 2008.03.05. 17:04:30

denever 2008.03.05. 15:28:46

Jó írás, csak sajna a megrögzöttekre nem hatnak az ilyenek. Ha egyáltalén hajlandóak ilyet elolvasni, és nem döntik el 10 másodperc alatt, hogy ja ez itt nem a reformot dicsőíti, tehát fideszes propagandista (de egyébként is az átlag megrögzött szoci szavazónak tényleg sok egy 3 képernyős írást elolvasni és értelmezni, és ez nem vicc, vagy fikázás hanem a szomorú igazság).

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.05. 17:40:16

Francois: a Gyurcsány-felirat valóban csak a nyomtatott verzióban jelenik meg (az indexes felületen nyilván kevés volt a hely) - enyhít ez valamit?

irrelevant 2008.03.05. 17:44:37

Bummer: te alapjáron okosabb vagy annál, hogy így belehergeld magad ebbe a nagy halom trágyába, amit népszavazásnak neveznek.

Csodálkozom.

Francois Pignon 2008.03.05. 17:52:07

robin masters 2008.03.05. 17:40:16
Ma megnéztem jobban, a sokfelé kiragasztott kis utcai plakátokon is csak a 3 díj van a "töröljük el" mellett, egy sző sem Gyurcsányról. Hogy enyhít-e ez valamit? Talán azt a koncepciót, hogy az első asszociáció az emberre vonatkozna.
De szerintem nem érdemes ezen már túl sokat pörögni, mert csöpög az izzadtság a monitorról.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2008.03.05. 18:04:53

Bummer

Erről szól a cikkem! Kattints a SZENZOR felíratra!

Üdv. for all!

tewton 2008.03.05. 18:43:51

höhö, malacka, minden nap átirod a nickedet?
(nem baj, csak ilyet se látni)
de informativ.
4 nap és az álmatlan feri :)
vajon melyik csennölt fogja nézni Klárival?
vagy társasozni fognak aznap este?

Republikánus Péter 2008.03.05. 21:52:27

Hűűűha, körvonalzódik a népszavazás utáni cselekvési program:
„Értelmes, az orvosokat, kamarákat, szakmai szervezeteket bevonó új egészségpolitikai konzultációsorozatra lesz szükség” – közölte Orbán. (www.mno.hu/portal/546955)
Nemzeti Konzultáció, Gazdasági Konzultáció... Egészségügyi Konzutációóó!!!

tewton 2008.03.05. 22:19:16

Republikánus,
hát, ha már nem volt előre hatástanulmány (mert ugye a szakértői kormány ilyennel nem bajlódik), akkor utólag talán még kiderülhet, mi minden lett elbarmolva.

vagy szerinted most itt okés minden?

Republikánus Péter 2008.03.05. 22:40:07

Jó cikk az egészségbiztosítási reformról: index.hu/velemeny/olvir/gaalegb3750/ Az egysoros lózungok helyett az ilyenekre kellene gombot varrnia az elvtársaknak. (Persze, az egysoroslózungos rész a jobboldalra is áll.)

tewton: valamikor tényleg szükség lenne konzultációra, hogyne. Csak Orbán annyit konzultációzott már, hogy nehéz nála megkülönböztetni a PR-fogást a szükségtől. De fejlődik, ez kétségtelen: 2006-os évértékelője előtt több millió "magyar embert", idén meg már csak néhány ezer Fidesz-tagot kérdezett meg arról, hogy miről is beszéljen. Az irány jó, a politikai agyhalál, ha lassan is, de oldódni látszik.

tewton 2008.03.05. 22:56:10

Republikánus: na ja, tagadhatatlan. Így utólag nem is értem, mi lett a konkrét eredménye azoknak az országjáró turnéknak. Mondjuk a PR-en kívül lehet, hogy tényleg jobb, közelebbi képe lett az ország hangulatáról _ANNAKIDEJÉN_, mint a MSZP-nek (alapszervezeti jelentések? politológusok?). Dehát az se most volt. A szakmai konzultáció jobb ötlet, valós érvek lehetnek a kormányzati "szakértelemmel" szemben.

Bummer 2008.03.05. 23:39:40

Van 1 nagyon fontos szimbolikus különbség a felvállalt kommunikációban: Gyurcsány országot jár, hogy meggyőzze az embereket, hogy azt akarják, amit ő. Orbán pedig azért jár országot, hogy meghallgassa, mit akarnak az emberek. Utóbbit a véleményhatalmak populizmusnak hívják, én demokráciának.
Az ilyen országjárások továbbá a helyi szervezeteket is összekapják, kapcsolatok épülnek, élet indul be stb.

tewton 2008.03.06. 01:17:30

Bummer: ja, ja. örömmel hallom, hogy a kisközösségek önszerveződnek a kormányzati nyomás hatására (ellenében). Nme tudom, mi van a polgári körökkel (azokat se értettem igazán), de jó lenne ha lenne eg kis polgári (pártfüggetlen, civil) élet végre.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2008.03.06. 08:42:33

tewton

Nem a név változik, hanem a mögöttes mottó, érted ottó, Tóth ottó? Motorod ottó? Nem vagy te prosztó, a hétvége nem lesz totó.
Bye

Bummer 2008.03.06. 08:45:21

tewton: csak utalnék a civilek által gyűjtött 340 ezer népszavazási aláírásra. lényegében pénz, kampány nélkül, civil szerveződéseken keresztül. Nagy pofára esés ez a pártoknak. És biztató a civileknek.

irrelevant 2008.03.06. 10:37:15

"Orbán pedig azért jár országot, hogy meghallgassa, mit akarnak az emberek."

Jééééééézusom, Bummer, ekkora blődséget régen hallottam még a baloldalról is...

Google 2008.03.06. 11:19:01

Ha a blődli segít, és láttuk, segít, akkor miért ne? Ha tőlük annyi éven keresztül elfogadtátok, tőlünk miért nem?

Bummer 2008.03.06. 11:32:22

Én a felvállalt szerepről beszélek. Gyurcsány (bocsánat, Gyurcsányi) azt a szerepet vállalja fel, hogy ő a messiás, és megtérít mindenkit.
Orbán azt vállalja fel, hogy meghallgatja a gondokat-bajokat.
Ezek kommunikációs eszközök. Olyasmi, hogy kurvának vagy angyalnak öltözöl a farsangon.

tewton 2008.03.06. 11:50:28

és 721 napja nem tudjuk, kicsoda Gyurcsányi a Kulcsár-ügyből, akinek szólnak

(jó, jó, a szám fiktív)

Bummer 2008.03.06. 12:11:13

Az a helyzet, hogy mindenki tudja, hogy Gyurcsány Ferenc. Ugyanis senki nem cáfolta, ellenben a brókerügy főnyomozója szerint is ő, igaz, hozzátette: "én nem vagyok biztos abban, hogy ha valakiről beszélgetnek, akkor az érintettje is az ügynek".
A kérdés tehát az, hogy Gyurcsány érintett-e vagy sem. A válasz természetesen igen, hiszen a cáfolat úgy szólt, hogy Gyurcsány nem volt ügyfele Kulcsárnak. Mintha ezt bárki mondta volna.

volante · http://volante.blog.hu 2008.03.06. 13:18:07

Nekem a doktornéni jön be inkább. Gyönyörűek a szemei. Persze a diáklány se rossz. :)

tewton 2008.03.06. 13:45:29

Bummer, hihi. Azért szeretném oldalt látni ezt egy bannerban (vagy miben), mint a 168 órában a joszip totos kérdést. civilség: azért a tubesre érdemes figyelni. ott a népszvazást is a civilek verték át, párttámogatás nélkül.
süti beállítások módosítása