Magasan száll a Sólyom
2007. augusztus 22. írta: politicus

Magasan száll a Sólyom

És nem akar leereszkedni. Sólyom László köztársasági elnök rövid időn belül kétszer hívta fel magára a figyelmet. Először az MTV A szólás Szabadsága című műsorának adott interjúja, majd hétfőn elmondott beszéde keltett riadalmat bizonyos körökben. Nagyon sokan nem tudnak mit kezdeni Sólyommal.

A beszéd végig az elnök államról alkotott elképzeléseiről szól. Melyek az állam legfőbb feladatai, milyen nagyságú és milyen minőségű államra van szükség, milyen legyen állam és piac viszonya. Sólyom szerint nem az a kérdés, hogy mekkora az állam, hanem, hogy milyen minőséget képvisel. Amikor a politikai pártok – eléggé álságos módon – a parlament létszámának csökkentéséről beszélnek, akkor válik csak igazán érthetővé, hogy miről is kellene szólnia az államról alkotott vitáknak. Hogy nem a 386-ról 200 vagy 250 főre apasztott parlament kérdése a lényeg, hisz akkor még egy szót sem ejtettünk az önkormányzatokról, az országos hatáskörű szervekről, a minisztériumokról és azok háttérintézményeiről.

Ezeken a területeken kellene kormánynak (és ellenzékének) ötletekért mélyen a tarisznyába nyúlnia. És akkor még az állam által nyújtott szolgáltatások minőségéről egy szót sem ejtettünk. Amely szolgáltatások fejlesztése végül is a sok erőfeszítés végcélja. Sólyom pont azokon a területeken próbál meg valamifajta párbeszédet (nem konszenzust!) kialakítani, amelyek tabutémának számítanak a pártok számára. A morális kérdések feszegetése (Őszöd), a kampányfinanszírozás, az állam szerepe lényegi kérdések. Lehet vitatkozni Magyar Gárdáról, szélsőjobboldaliságról, kommunizmusról, ügynökügyről, augusztus 20-ról, BKV-ról, Demszky Gáborról és Orbán Viktorról, a polgári körökről, Tom Lantos-ról és minden egyébről, csak hát ezek nem a mélyt, hanem a felszínt karcolgatják és másik tulajdonságuk, hogy – ugyan a párthívőket lefoglalja – de az ország dolgait nem viszi előbbre.

Értelmes, hasznos, előremutató vitákra van szükség. Sólyom ezeken a területeken adja meg a kezdeti lökést. Ezt teheti csak. Többet nem. Nekünk annyi csak a dolgunk, hogy észrevegyük. Nem könnyű, ez vitathatatlan.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr18145978

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Registro completo 2018.06.09. 16:46:59

Dante is dead - Jerome's new shop is up - tangerinedream.hu

Trackback: Registro completo 2018.06.09. 16:46:20

Dante is dead - Jerome's new shop is up - tangerinedream.hu

Trackback: El informe completo 2018.05.23. 02:00:58

Nikon SB-800 robbantott ábra - Fiatal riporter

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabe 2007.08.22. 12:58:45

Ma reggel a Hírszerzőn
balra:
"Fantomképekkel háborúzik"- Sólyom időnként megszólal,
jobbra:
Sólyom beletrafált? - kemény bírálat augusztus 20-án
(Mindez egy Kiss Ádám-cikk és egy Bozóki publi között...)

g 2007.08.22. 13:22:35

adalék 1: Borult égből Sólyom-villámok nol.hu/cikk/461229/ adalék 2: Szerepzavar és aránytévesztés (csak erős idegzetűeknek...) www.es.hu/pd/display.asp?channel=PUBLICISZTIKA0733&article=2007-0820-1215-21DCIO

bugris 2007.08.22. 13:28:40

Ráadásul Sólyom egy árpádsávos zászló előtt mondta el ünnepi beszédét.

Pallos Levente 2007.08.22. 13:31:34

Én is felfigyeltem a beszédre, amikor az esti híradó előtt leadták az m1-gyen. Mondtam is a feleségemnek, miről szólt (ő a barátnőjével beszélgetett), teljesen egyetértett. Igaz, ő csak egy náci hongkongi bevándorló.

wh_old (törölt) 2007.08.22. 13:36:46

Nekem az a véleményem róla, hogy végre van egy köztársasági elnök, aki nem csak dísznek van.

Naumov 2007.08.22. 13:55:12

"adalék 2: Szerepzavar és aránytévesztés (csak erős idegzetűeknek)"

Én egészen odáig elolvastam a cikket, hogy "Vásárhelyi Mária"

politicus · http://ufi.blog.hu 2007.08.22. 14:01:19

Hát Vásárhelyit tényleg nehéz olvasni...::))

politicus · http://ufi.blog.hu 2007.08.22. 14:02:04

Hát Vásárhelyit tényleg elég nehéz olvasni...:::)))

Dr. Minorka 2007.08.22. 14:03:01

1. Magyarországon a köztársasági elnök dísznek van. már amennyiben hinni lehet az alkotmánynak.
2. Momentán a koalíció folyamatosan az állam szerepéről, az állam és a piac viszonyáról beszél már hónapok óta és cselekszik is.
Ordas baromságokat beszél, de erről beszél. Ezeket a baromságokat meg is valósítja, gazember célokat, gazember módon. Tessék talán tanulmányozni Drazsé tevékenységét. Ergo a témanyitó cikk rosszul van fogalmazva. Különösen, hogy nem új témákat vetett fel, hanem a folyamatosan vitatott témákból kiemelte a valóban fontosakat, és azokban véleményt nyilvánított. A köztársasági elnök teljesen világosan de facto felrúgta a semlegesség követelményét. Az más kérdés, hogy tartalmilag egyetértek vele. Az megint más kérdés, hogy mi a jogszerű magatartás, ha olyan kormányunk van, amelyik a választások után egy vadonatúj programot húz elő és részben üzleti érdektől, részben dogmatikus vakságtól és ostoba hatalmi gőgtől vezérelve szétrombol mindent.

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.08.22. 14:24:59

Komolyan nem értem azokat, akik Sólymon akadnak ki. Mégis mire való a köztársasági elnök, úgy igazán, komolyan?

politicus · http://ufi.blog.hu 2007.08.22. 14:34:16

Arra, hogy fogja be a száját. Szerintük!

egyiketsem · http://egyiketsem.blog.hu 2007.08.22. 15:01:04

Upssz, Minorka, igazad van. :( Ez így zéró.
Nincs benne, hogy cseszegesse a pártokat. :)

LL 2007.08.22. 15:14:37

Dr Minor, mi az a semlegessegi kovetelmeny? Elolvasva a javasolt wikipedias osszefoglalot, nem talalok olyat, amit ehhez tudnek kotni. Szerintem annak, akinek jogkore van javaslatot tenni az Országgyűlésnek intézkedés megtételére, es nepszavazas kezdemenyezesere, annak lehet velemenye a dolgokrol.

Az 'allamfo mosolyoga mondja, hogy fontos az emberi josag es kozos ertekeink, mikozben alairogat' jellemzoje volt az elso elnoknek, miutan megvivta a maga csatait a kormannyal. A masodik allamfonk ugyancsak ritkan hasznalta a hangjat aktualis kerdesekben valo megnyilvanulasokra. Innentol szokasjog, hogy az elnoknek ugy kell tennie, mintha nem lenne velemenye.
Mivel a koztarsasagi elnok kepviseli a magyar allamot, nem szidalmazhat, pl. nem tehetne olyat, hogy egy kulfoldi kormanyfo elott gyalaz nemzeti szimbolumokat. Nem mondhatja torvenyes dontesekre, hogy rossz dontesek.
Azonban az allam kepviselete nem a regnalo politikai felallas kepviselete. Az allamfo nem a kormany es az ellenzek kozos megbizottja. Onallo politikai szereplo, joga van velemenyt nyilvanitania, szerinte hogyan mukodne jol az altala kepviselt allam. Joga van velemenyt nyilvanitania (es akar torvenyt, nepszavazast kezdemenyeznie, ahogy a torveny mondja). Ha jol csinalja, hiteles lesz es megbecsult. Ha rosszul, akkor nem.
Az persze igaz, ha a politikusokra oly gyakran alkalmazott ujravalasztasi motivum szempontjabol merlegeljuk tetteit, jobban teszi egy allamfo, ha az elso ciklusaban kiegyensulyozottan gazsulal minden politikai erovel es kozben olyanokat tesz es mond, hogy a nep aranyos es jo embernek tartsa.
Tiszteletre meltonak tartom hogy Solyom Laszlo nem ezt az opportunista semlegessegi elvet koveti. Remennyel tolt el, hogy van olyan hatalmon levo vezeto, aki felelossegteljesen keresi, hogya lehetne kijutni a valsagbol, amibe az orszag kerult.

k|M · http://ufi.blog.hu 2007.08.22. 15:47:59

OFF

Úristen srácok, Siklósi Beatrix az ECHO TV programigazgatója??? Hát már minden futóbolond igazgató valahol? Ezt egyszerűen nem hiszem el!

politicus · http://ufi.blog.hu 2007.08.22. 16:17:47

Jesszum Peppínó! Én a magam nevében tiltakozom! Még ha az új stúdió nem is néz ki rosszul.

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2007.08.22. 16:18:32

A végén összevonják a Demokrata tv-vel:)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2007.08.22. 16:35:12

.off

A DVTV mint olyan megszűnt, de a jelek szerint van remény. A jobboldali minőségi televíziózás ÉL! :]

bugris 2007.08.22. 16:41:08

Siklósinak hallottam múltkor egy jegyzetét az echo-n, amiben a MN-es Horváth Zsolt cikkre tromfolva Schmidt Máriáról, mint "a jobboldal furcsa tekintetű nagyasszonyáról" írt. Sajnos nem találtam meg az Echo weboldalán Siklósi mailcímét, hogy megírhassam neki, ő meg egy ronda vén tehén.

Dr. Minorka 2007.08.22. 16:41:51

"III. fejezet
A köztársasági elnök
29. § (1) Magyarország államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett. "
Vagyis vannak a részek (pars-> párt), ő meg az egészet képviseli. (Egyáltalán nem mindegy, hogy ezeket az emelkedett tételt, ki, hogyan érti, hogyan fordítjuk le a gyakorlat nyelvére. )
www.mkogy.hu/alkotmany/alkotm.htm
Mivel egy "pártos" világban nincs semleges vélemény, ebből természetesen következik, hogy ne foglalkozzon a napi politikával. eszközei sincsenek hozzá. Autoritása lehet a saját jogán, de az meg Sólyomnak elég pici vagyon. Nagy mértékben abból ered, hogy az a fél, amelyiknek az ellenfele éppen Sólyommal akad össze, hirtelen elkezdi szeretni őt.

Naumov 2007.08.22. 16:56:34

politicus,
Nem olyan nehéz az. Ráengedsz egy filtert, ami kiszedi belőle a következő kifejezéseket: zorbán, fidesz, szélsőjobb, radikális, náci, antiszemita - maradnak a névelők és a kötőszavak..

LL 2007.08.22. 18:14:41

Elnezest, hosszu lett. A lenyeg: Dr. Minorka jogi erveleset nem tartom helyesnek. Solyom ondefinicioja megfelel az alkotmany szellemenek. Ettol meg lehet, hogy nem tetszik, csak akkor arra kellene ramutani, miben rosszak a koztarsasagi elnok celjai, vagy miben hibasak az alkalmazott eszkozei.
Szerintem a celok jok. A kovetkezetes, hatarozott es ertekalapu fogalmazas is, mert csak ezzel tudja megteremteni a celok erdekeben szukseges politikai tamogatottsagot.
___________________________________

A nemzet egysegenek kifejezese nem egyezik meg a nemzeti konszenzus kepviseletevel.

Peldaul az magyarok jelentos csoportja szerint Kadar alatt jobb volt, es komoly politikai erok egyetertenek ezzel a velemennyel. Akkor a koztarsasagi elnok, nem mondhatja, hogy egy kommunista birodalom reszenek lenni rossz, egy ilyen rendszer fennmaradasan dolgozni dicstelen dolog?

Sokak szerint szerint jobb lenne, ha a haron tul elo magyarok megtanulnanak szlovaknak romannak, szerbnek lenni es akkor nyugton hagynanak minket. Akkor a koztarsasagi elnok nem beszelhet a magyar kozossegrol es osszetartozasrol es az anyanemzet felelossegerol?

Sokak szerint, az a fontos, hogy olcso dolgokat lehessen venni a boltokban es minden rendben ha a munkahely, bevasaro- es szorakozokozpont, lakas haromszogben gond nelkul mozoghat. Akkor gondolhatja a koztarsasagi elnok, hogy szabalyozassal kell korlatozni a kornyezetszennyezo termekek gyarsasat es komoly kozterheket kell vallani a termeszetes kornyezet megtartasa erdekeben?

Azt irod Dr. Minorka, hogy ha mond valamit az elnok, akkor azzal valaki egyetert, valaki nem es ezzel megosztotta vallik megitelese, ergo nem fejezheti ki a nemzet egyseget. E szerint a nemzeti egyseg kifejezesenek megfelelo modja a hallgatas. Ez logikus erveles.
Azonban a demokracia feletti vedelem feladatanak nem felel meg. Szerintem van olyan ertelmezes a nemzeti egyseg megjelenitesere, ami nem lehetetleniti el ezt a masik feladatot, es ugyancsak logikus. E szerint egy, az alkotmany altal is deklaralt ertekek kepviseletere (pl. 6. § (3.) hataron tul elo magyarok, 18. § egeszseges kornyezethez valo jog), az alapveto jogokat (XII. fejezet) alapvetoen sarba tipro korabbi rendszerek elitelesere epulo politikara van szukseg, ami ha szukseges, a demokracia vedelmeben eliteli a politika haboruva tetelet, vedi az allami tevekenysegek minoseget es az allami gazdalkodas hitelesseget.

LL 2007.08.22. 18:16:13

Elnezest, hosszu lett. A lenyeg: Dr. Minorka jogi erveleset nem tartom helyesnek. Solyom ondefinicioja megfelel az alkotmany szellemenek. Ettol meg lehet, hogy nem tetszik, csak akkor arra kellene ramutani, miben rosszak a koztarsasagi elnok celjai, vagy miben hibasak az alkalmazott eszkozei. Szerintem a celok jok. A kovetkezetes, hatarozott es ertekalapu fogalmazas is, mert csak ezzel tudja megteremteni a celok erdekeben szukseges politikai tamogatottsagot.
___________________________________

A nemzet egysegenek kifejezese nem egyezik meg a nemzeti konszenzus kepviseletevel.

Peldaul az magyarok jelentos csoportja szerint Kadar alatt jobb volt, es komoly politikai erok egyetertenek ezzel a velemennyel. Akkor a koztarsasagi elnok, nem mondhatja, hogy egy kommunista birodalom reszenek lenni rossz, egy ilyen rendszer fennmaradasan dolgozni dicstelen dolog?

Sokak szerint szerint jobb lenne, ha a haron tul elo magyarok megtanulnanak szlovaknak romannak, szerbnek lenni es akkor nyugton hagynanak minket. Akkor a koztarsasagi elnok nem beszelhet a magyar kozossegrol es osszetartozasrol es az anyanemzet felelossegerol?

Sokak szerint, az a fontos, hogy olcso dolgokat lehessen venni a boltokban es minden rendben ha a munkahely, bevasaro- es szorakozokozpont, lakas haromszogben gond nelkul mozoghat. Akkor gondolhatja a koztarsasagi elnok, hogy szabalyozassal kell korlatozni a kornyezetszennyezo termekek gyarsasat es komoly kozterheket kell vallani a termeszetes kornyezet megtartasa erdekeben?

Azt irod Dr. Minorka, hogy ha mond valamit az elnok, akkor azzal valaki egyetert, valaki nem es ezzel megosztotta vallik megitelese, ergo nem fejezheti ki a nemzet egyseget. E szerint a nemzeti egyseg kifejezesenek megfelelo modja a hallgatas. Ez logikus erveles.
Azonban a demokracia feletti vedelem feladatanak nem felel meg. Szerintem van olyan ertelmezes a nemzeti egyseg megjelenitesere, ami nem lehetetleniti el ezt a masik feladatot, es ugyancsak logikus. E szerint egy, az alkotmany altal is deklaralt ertekek kepviseletere (pl. 6. § (3.) hataron tul elo magyarok, 18. § egeszseges kornyezethez valo jog), az alapveto jogokat (XII. fejezet) alapvetoen sarba tipro korabbi rendszerek elitelesere epulo politikara van szukseg, ami ha szukseges, a demokracia vedelmeben eliteli a politika haboruva tetelet, vedi az allami tevekenysegek minoseget es az allami gazdalkodas hitelesseget.

___________________________ (törölt) 2007.08.22. 23:51:28

Dr. Minorka linkje alapján:

Nem tudja valaki véletlenül, miért van a magyar Wikipedia ilyen foshányás betűtípussal szedve? Jóformán fáj elolvasni. Nagyon gáz az angol Wikipediához képest. Miért kellett változtatni a formán? Elég lett volna a tartalmat megcsinálni.

vetrainais 2007.08.22. 23:52:40

Nos. Sólyom utálja a kapitalizmust. Sólyomnak három szál gyom fontosabb az ország biztonságánál. Sólyom szerint az állam csináljon minél több mindent helyettem, ezért tehát fizessek jó sok adót (ezt persze nem mondja, az állampártiak ezt a részletet mindig elfelejtik közölni). Ebből következően Sólyom egy balos zöld idióta, aki erkölcsi tótumfaktumnak hiszi magát.

Téglagyári Megálló 2007.08.23. 07:39:28

vetrainais, én ismerek egy balos idiótát, aki erkölcsi tótumfaktumnak hiszi magát, de azt Gyurcsány Ferencnek hívják...

Dr. Minorka 2007.08.23. 07:47:12

Megálló!
Az egy megélhetési baloldali...
-----------
Vetrainais meg a butaság egy külön osztályát képviseli.

vetrainais 2007.08.23. 08:32:17

Megálló, attól, hogy Sólyomról lesújtó a véleményem, attól még Gyurcsányról sem jobb. Van ilyen is. Attól, hogy a rosszullét kerülget tőle, még nem értek egyet azokkal, akik balról támadják, sőt. Viszont van az elnök tevékenységének konzervatív kritikája is, érdemes olvasgatni. Új szempontokat lehet megismerni.
Minorka, lehet, hogy buta vagyok, a múlt héten elhagytam a bölcsek kövét, de szerintem egy államelnök, aki kockáztatja az ország biztonságát, az az idiótánál csak súlyosabb jelzőket érdemelne. Az már fel sem tűnik, hogy a magasan szálló elnök vérbeli kommunista frazeológiával él ("rabló piac"), ez mifelénk divat, tudja Gyurcsány is, Orbán is, mi több, Magyar Bálint is, ha megerőlteti magát. Tudom, butaság, de nekem nem tetszik.

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2007.08.23. 13:01:08

Tényleg balos?
"az állam fő feladata továbbra is – biztonságot adni népének [...]jogbiztonságot [...] Erős piac és erős állam illik egymáshoz. Viszont a gyenge, korrupt állam és a rabló piac egymás párjai."
Aki veszi a fáradtságot, és elolvassa a beszédet sokkal inkább fog konzervatívra, mint balosra gondolni. Amiket mond, az mind a szoclib, mind libertátiánus részről elfogadhatatlan, de hát mindkét nézet elég egysíkú, ha tetszik szélsőséges.

tallian.miklos · http://republican.blog.hirszerzo.hu/ 2007.08.23. 15:11:28

Sólyom nem csak felteszi a kérdéseket, de (néha konkrétan, néha csak ráutaló magatartással) válaszol is rájuk. Rosszul, morális és praktikus értelemben is.

(Már ott elbaszta, amikor a kezdet kezdetén közölte, hogy az ő posztjának _jár_ a tekintély, vagy valami hasonlót, a legeslegelső interjúban.)

Vadnyul - igen, a libertárius szemlélet bizonyos szempontból szélsőséges. Csakhogy a szélsőséges jelző önmagában elég tartalmatlan ám...

Dr. Minorka 2007.08.23. 15:23:21

Vadnyúl! Kapaszkodj meg! Amit Sólyom mondott azt bármely szociáldemokrata aláírná. Szoclibek?:)
------
"Az már fel sem tűnik, hogy a magasan szálló elnök vérbeli kommunista frazeológiával él ("rabló piac"), "
1. Csak a kommancsok szokták kritizálni kapitalizmust?:)
2. Azt hiszem neked megértési problémáid vannak. Nem azt mondta, hogy a piac rabló, hanem azt, hogy ahol gyenge az állam ott a piac rabló. (Ahol nincs jog, ott jogtalanság uralkodik). Természetesen a kommunistáknak sem az a bajuk a piaccal, hogy rabló (ha hinni lehet az alapító atyáknak).

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2007.08.23. 15:41:32

Miklos - vegyük retorikai fogásnak. Maga az, hogy válaszadásra késztetett, már eredmény.
Miért ne járhatna poszttal tekintély? Csak a működést könnyíti meg, nem a betöltő felelősségét csökkenti, hiszen el is lehet játszani.
A tanárnak - ha van tanári tekintély - amikor először belép az osztályba, csak a lehetőség adott, hogy jól taníthasson, hiszen nem kell azzal kezdenie a működését, hogy meggyőzze a tanítványait, képes rá.
süti beállítások módosítása