Ságváriról és a lejárt szavatosságú ikonokról
2015. március 02. írta: Redakció

Ságváriról és a lejárt szavatosságú ikonokról

sagvari_endre.jpg

Vendégszerzőink, Ötvös István és Máthé Áron, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tagjainak írása.

*

Megdöbbenéssel olvassa az ember azokat a vitákat, amelyek a Ságvári Gimnázium átnevezése kapcsán robbantak ki. 2015-öt írunk vagy 1991-et? Ugye emlékszünk még a kommunista diktatúra bukását követő vitákra? Például az új papírpénzről, úgymond „minek az, sokba kerül, maradjon a régi címeres”? Vagy a „kinek a forradalma” kérdésére, ’56 emlékének összekuszálására? De akár gondolhatunk a felszabadítás vs megszállás témakörére is. Vagy a legízetlenebbek viták egyikére, Sztálin díszpolgárságáról? Ma már réges-rég új címer van a forinton, Sztálin nem díszpolgár – igaz, ehhez kicsinyes, kerülgetős vitákon vezetett az út 2004-től 2011-ig –, és ’56 kapcsán egy-két hete hirtelen egységfront alakult ki. A felszabadulás kérdésében 25 év alatt csak odáig jutottunk el, hogy a vezető baloldali napilap ezt írja: „felszabadítottak minket, noha maguk nem voltak szabadok, s a fasisztáktól való megszabadulásunk nem hozott tartós szabadságot”. Bár mindez „filozófia és nyelvészet”, ahogy írták (aki nem szabad, az hogy tud felszabadítani?), hiszen tudjuk, hogy a szovjetek megszállóként érkeztek meg.

1945-ös „érkezésük” egyrészt valóban a második világháború szoros következménye, tágabb összefüggésben azonban az évszázados orosz expanziós törekvések egy újabb szcenáriója volt. Ami 1915-ben nem sikerült nekik, azt a szovjetek 1944-45-ben beteljesítettek. Az „akié a föld, azé a vallás” maxima sztálini újrahasznosításának értelmében ez egyúttal a kommunista diktatúra kiépítésnek kezdetét is jelentette. Ennek a diktatúrának az egyik fontos vonása volt az a tevékenység, amelyet ők maguk mozgalmi nótájukban így énekeltek meg: „a múltat végképp eltörölni”. Azt elfelejtették azonban hozzátenni, hogy az ezer éves múltat eltörlik, de mivel az ember a marxista dialektika és ateizmus ellenére sem létezhet a szimbólumokban megnyilvánuló „magasabb értelem” nélkül, ezért az eltörölni kívánt múlt helyett – vagyis a saját múltunk helyett – valami újat kaptunk a diktatúrától.

A Tanácsköztársaság puccsistái például a „dicsőséges szocialista forradalom” hősei lettek. A két háború közötti idők – amelyet a magyar társadalomtörténet ismét polgári korszakként határoz meg – „Horthy-fasizmussá” változtak át. Új hősöket is szállítottak. Ezúttal felesleges lenne végigvenni az újraértelmezett történelmi alakokat Dózsától Szántó Kovács Jánosig. Szintén felesleges lenne a kissé erőltetett kanonizációs törekvéseket bemutatni (megyénként, városonként nagy kiadványok születtek a ’60-as évektől kezdve, bennük minden valamirevaló kommunistával). Néhány nevet azért érdemes ízlelgetni: Korvin Ottó, Szamuely Tibor, Zalka Máté. Volt olyan is, akinek a nem kellőképpen tisztázott vagy éppen meghamisított sorsát használta fel a kommunista propaganda, mint Mező Imre vagy éppen Horn Gyula bátyja…

Nos, így került a kommunista ikonok sorába Ságvári Endre is.

Annyit le kell szögeznünk, hogy Ságvári 1944-ben két szempontból is üldözöttként élt. Az egyik üldöztetést valóban a rendszer mérte rá, a másikat maga választotta. Ráadásul tudta is mire vállalkozik, hiszen azt, hogy a kommunistákat nem tűri a rendszer, lehetett tudni. (Tényleg, létezik olyan rendszer, amelyik eltűri azt az agresszív felforgató gondolkodást, amit a KORSZAK kommunistái vallottak? Most senki ne kezdjen a ’60-as évek „eurokommunistáival” példálózni, azok már szelíden belesimultak a nyugati demokráciákba – miközben a szocialista tábor támogatta őket…) Vajon nem a sorsot hívja ki maga ellen, aki üldözöttként, kétes értékű papírokkal nyilvános helyen, fényes nappal intézi konspiratív ügyeit? Pszichológiai értelemben tehát érthető, hogy Ságvári pisztolyt ránt. Ha a papírja nem elég jók és beviszik a Margit körútra, megtalálják nála a fegyvert is, a végeredmény borítékolható… De érthető a kirendelt közeg viselkedése is. Hol látott a világ olyan politikai rezsimet, amelyik eltűri, hogy bárki(!) lövöldözzön a nyilvános térben? Ha valaki pisztolyt ránt a kiérkező hatóságra, akkor azok bizony viszonozni fogják a tüzet, akkor is, ha ez nem Amerika. Gondoljunk csak Mansfeld Péter sorsára egy rendszerrel később. Hogy egyébként Ságvári antifasiszta volt? Nagyjából annyira, mint Joszif Sztálin.

Halálát követően kommunista ikont faragtak belőle, ami nem is volt nehéz, hiszen életében is meggyőződéssel követte a sztálini irányvonal fordulóit.

Napjaink kérdése viszont immár az, hogy miért viselje a szabad Magyarországon bármilyen közintézmény egy kommunista ikon nevét? Miközben a kommunista időkben elüldözött, agyonvert, meggyilkolt, kitelepített ellenállóknak az emlékét – néhány kivételtől eltekintve – a mai napig nem őrizzük az általuk hozott áldozatokhoz méltóan. Éppen a Dél-Alföldön bontakozott ki a Rákosi-féle legsötétebb időkben az egyik legnagyobb függetlenségi mozgalom, a Fehér Gárda. Az, hogy az ÁVH provokációja is benne volt az ügyben, nem számít. A résztvevők őszintén hittek abban, hogy ellenállási mozgalomhoz csatlakoznak. Az ítéletek és a végrehajtásuk valóságos volt. A vezetőket – Kovács Istvánt és Blahó Jánost – kivégezték, sok embert börtönbe zártak.

Huszonöt évvel ezelőtt úgy fordult a kocka, hogy lehetőség nyílt a saját sorsunk kézbevételére. Miért cipelnénk tovább a diktatúra történeti hagyatékát?

Az új bort új tömlőbe kell tölteni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr847233795

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Máthé Áron, Ötvös István: Ságváriról és a lejárt szavatosságú ikonokról 2015.03.02. 15:13:02

Miért viselje a szabad Magyarországon bármilyen közintézmény egy kommunista ikon nevét? Miközben a kommunista időkben elüldözött, agyonvert, meggyilkolt, kitelepített ellenállóknak az emlékét – néhány kivételtől eltekintve – a mai napig nem őrizzük az ált…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Erő e-meló 2015.03.05. 19:35:16

@Tehéntőgy:
Horst Wesselt télleg a komcsik lőtték le, de ebben "a magánjellegű vita" csak mellékes szál volt. Inkább csak a pártjuk igyekezett az előtérbe tolni, hogy kivédje közfelháborodást. A nácik meg pont ellenkezőleg igyekeztek tökéletes mártírt faragni belőle

Még iskolát is elneveztek róla, hát nem ismerős?

de.wikipedia.org/wiki/Horst_Wessel

Bell & Sebastian 2015.03.05. 20:03:37

@Erő e-meló: A görög partizánokkal kibabráltak, lefegyverezték és kizárták őket a hatalomból, így nem termett babér az ottani zsidó-komcsiknak.

Maradt nekik az énekesi pálya, pol-beat és emigráció.

Bell & Sebastian 2015.03.05. 20:11:58

@bbjnick: A kommancs hősök egyike sem szeplőtelen, ha egy ugrik, ugrik az összes, ezért védik körmünk szakadtáig.

Nagy kár, hogy nem írt verseket, azzal nálam kapna még egy esélyt. De így?

A tanárral tényleg nincsen dolgunk. Éppen most olvasom az egyik volt oktatóm (mert nevelésről nem eshet szó) keresztekkel dekorált nekrológját, holott akkora kommancs volt, mint a Moszfilm forgó munkásparasztja.

A ságvárizmus hordozói a tanárbácsik, ha már nem lesznek, jöhet a kereszt és a megbocsátás, Jézus nevében.

De addig is, csak ne hagyjuk szó nélkül a badárságot!

Tehéntőgy 2015.03.05. 20:20:59

@bbjnick: Mármint hogyan agitált a "háború mellett"? Mo. 1941-től háborúzott, Ságvári már 1941-ben háborúellenes tüntetéseket szervezett, pedig a szovjetek győzelmére mondjuk 1941. október 6-án a Batthyány-örökmécsesnél zajló demonstrációkor aligha tett volna bárki is egy lyukas garast, már egy hónapja folyt Leningrád ostroma. Persze nyilván ez is Ságvári gonosz szovjetszolga-fanatizmusa miatt volt, véletlenül se nevezhetjük pacifizmusnak, mert akkor kuki.
A Molotov-Ribbentropp-paktum ellen nem tiltakozott, de végül is ez egybeesett a hivatalos magyar kormányállásponttal is, akkor volt a 48-as zászlók visszakapása, ment a puszipajtásság a szovjetekkel, pont egy kommunistán kéred számon az ellenkezőjét :-) ?
Egyébként a Ságvári letartóztatására érkező csendőregység tagjai a német megszállás után létrehozott Állambiztonsági Rendészet kötelékébe tartoztak, nem valamiféle sztenderd kakastollas arcokat kell elképzelni, ez kifejezetten egy kollaboráns karhatalmi szerv volt, ami a politikai ellenállásra utazott, (meg elrejtett zsidó vagyonra), és még a szervezeti felépítése is a Birodalmi Biztonsági Rendészetét követte. www.betekinto.hu/2012_4_varga_k
Ságvárit bűnözőni kb. az a kategória, mintha Franciaországban az ellenállásnak a Milice ellen elkövetett akcióit tekintenénk "hatóság elleni erőszaknak".

Robinzon Kurzor 2015.03.05. 20:44:42

@bbjnick: "Engem ebben a vitában teljesen hidegen hagy a vitapartnerek személye, a probléma érdekel"

Ehhez képest állandóan a magát a vitában exponált tanár levelét lobogtatod, mit érvet.

Ha valóban a dolog maga érdekelne, akkor nem a tanárral meg a levelével foglalkoznál.
Főleg nem azzal, hogy amíg ez az ember az állásában van, addig a rendszerváltozás csak "felemás" lehet.

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.05. 20:54:30

@közösperonos átszállás: "Valójában egyikről se tudnál szinte semmit, ha nem építenek köréjük mítoszt a komcsik."

Hihetetlenül sötét vagy.

Tehéntőgy 2015.03.05. 21:05:38

@bbjnick: " '44-ben, amikor az ország ellenállásának mihamarábbi megtörése volt az érdek"

Egyébként ez a részmondatod is elég vicces. Ságvári halálakor még csak másfél hónapja nyílt meg a nyugati front, a Bagratyion-offenzíva egy hónappal azelőtt indult meg, az élete utolsó egy-két hetében lehetett csak egyértelművé számára, hogy a szovjet erők záros határidőn belül Magyarországra érhetnek. A tengelyhatalmak veresége persze nem volt kérdés kicsit is józan szemmel nézve, de a megelőző hónapokban Magyarországon politikai ellenállást folytatni még elég perspektívátlan dolog volt, simán benne volt a pakliban, hogy az ország akár még egy év múlva is német bábok vezette hátország lesz.

Erő e-meló 2015.03.05. 22:16:35

@Bell & Sebastian:
A görög kommerek maguktól voltak azok akik, a magyar kommerek viszont kevés kivétellel egytől egyig Moszkva megbízottai voltak. Görögországban volt tehát egy "népi kommer" mozgalom, amihez hasonló úgy-ahogy megvolt még az indulásnál Magyarországon is, de erre rátelepedett az"urbánus" vonal (maradjunk ennél az eufemizáló kifejezésnél) és innentől egyenes út vezetett a Szovjetunió, mint ügyeletes külföldi hatalom kebelére

A görög kommerek bukásának az oka egy Jaltában papírlapra ceruzával rajzolt vonal volt, aminek Magyarország az egyik felére esett, Görögország a másikra

A szovjetek a saját érdekszférájukat aztán Ságvárikkal, Rákosikkal, Farkas Mihályokkal Pető Lászlókkal és hasonlókkal rajzolták tele. Ságvári elamortizálódott mire sikerült birtokba lépniük a felségterületükön, sebaj jó lesz mártírnak, mondták erre

Szegeden még mindig Sztálin elvtárs kottájából szálldos a víg dal, pedig még Úttörőváros se jutott nekik

Bell & Sebastian 2015.03.06. 00:29:29

@Erő e-meló: Szeged ősi, komcsi fészek, maradjunk ennyiben. Ha már a görög ősöknél tartunk, az nagyon nem mindegy, hogy szoci, szocdem vagy komcsi?

Ha már fegyverrel a kézben vitézkedik valaki, arra nagy biztonsággal a legutóbbi illik. Egyedül a komcsi utasítja el a kapitalizmus mindenféle formáját (mivel a szocializmus is csak egy megmiskárolt tőkés rendszer), ezért nemkívánatos ott, ahol a kabbalából levezetett miszticizmus nyugati változatát preferálják.

Kommunista = felforgató / terrorista

, akinek éppen az nem tetszik, aminek a kellős közepében csücsül. Hogy pontosan mit akar, azt még ő sem tudja, de a lényeg az, hogy valami teljesen mást, másképpen.

Akárhogyan is nézzük, itt Ságvárinak lapot hosszútávon (a szocializmusban) nem osztottak volna. Egyrészt a zsidósága miatt, másrészt a moszkovitasága miatt, harmadrészt a Kádár -féle nemzeti-szocializmus -ellenessége miatt.

Aki mint elszalasztott lehetőségre tekint rá, nos, az akkorát téved, mint ide a Siratófal.

gyalog.galopp 2015.03.06. 07:36:47

@közösperonos átszállás:

Legyen Petőfi és Ságvári két szangvinikus fiatalember, akiknek nem tetszik a fennálló rend és akár fegyverrel is változtatnának rajta.
Petőfi korában javában forrongott a társadalom, nemcsak nálunk, Európában. Ideális terep egy forrófejű fiatalembernek, különösen, ha a társadalmi igény is van a lázadozásra.

Ságvári idejében is forrong a magyar társadalom, de egészen más miatt, alapvetően Trianon miatt. A dicsőséges 133 nap is beleégett az emberek tudatába , megtudták, mit jelent, ha a komcsik a prolikkal diktatúráznak.
Ságvári már felnőtt fejjel lép be a kommunisták közé, illegalitásban szervezkedik, egészen a csendőrökkel való találkozásig.
Az , hogy Ságvári náci és háború ellenes volt az tény , de még nem ad felmentést az alól, hogy egy másik, teljesen hasonló fajsúlyú eszmének a híve volt, ha úgy tetszik egy másik hódító, diktatórikus , emberiség ellenes rezsim szálláscsinálója volt.
Lehet azon merengeni, hogy a Sztálinizmussal mennyire lehetett tisztában Ságvári, nyilván nem látunk a fejébe, de Kun Béla és a frontól hazaérkező sebesült katonák után ez olyan nagy rejtély nem lehetett.

Tökmindegy mit tudott Sztálinról Ságvári, a tevékenysége messze nem találkozott a magyar társadalom érdekeivel, igényével.
Ságvári választhatta volna a másik ellenállási oldalt is.
Nem lehet a kommunista diktatúrát egyszerre elítélni és a híveiről meg iskolát elnevezni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 09:51:06

@Tehéntőgy:

"A Moszkvából Magyarországra küldött Schönherz Zoltán titkos feljegyzéseinek köszönhetően tudjuk, hogy ez a csoport a szociáldemokráciában 1941 előtt a fasizmus szekértolóját látta és politikai célja a világháború, illetve a polgárháború kirobbantása volt annak érdekében, hogy ezzel előidézze a Szovjetunió katonai intervencióját, illetve a proletárforradalmat. Mi sem jellemzi ezt jobban, mint hogy Ságvári pártjának 1939-es belső eligazítása szerint „Sztálin zsenialitásának köszönhetően” tört ki a második világháború. 1941 után mindez zárójelbe került, de a kommunista párt politikai szövetségeseit továbbra is csak „hasznos idiótáknak” tekintette." --- írja Ungváry a @Virág et.: által fentebb linkelt szövegben.

Ságvárinak tökéletesen mindegy volt, hogy milyen a hadihelyzet vagy mely ellenfelük épp mit képvisel, neki a párt volt az esze, a szíve, a lelkiismerete, ő pedig teljesítette a kommunista párt utasításait. Én elhiszem, hogy vannak, akik ebben a magatartásban valamiféle ideált látnak, lelkük rajta, de oktatási intézménynek talán mégsem kellene egy ilyen figura nevét viselnie...

Tehéntőgy 2015.03.06. 10:38:07

@bbjnick: Igen, 1939-ben az volt a Molotov-Ribbentropposdi miatti önmegnyugtatást célzó pártvonal, hogy a Nagy Sztálin ügyesen kimaradt az imperialista hatalmak újabb háborújából, pedig a gaz britek össze akarták ugrasztani Németországgal a SZU-t, ehelyett a bölcs vezér elérte, hogy a kapitalisták egymást üssék (és mint minden hatékony propaganda, ez sem abban hazudott, amit elmondott, hanem amit nem vert nagydobra, mint a a náciknak való hatalmas szovjet hadianyag-szállításokat). A buta imperialisták véres háborújának végén majd megint jól kitörendnek a forradalmak, mint 17-18-ban, s lészen nirvána.
Ebből lett nálad az, hogy Ságvári 1940-ben a "háború mellett agitált", ami minimum durva csúsztatás.

Erő e-meló 2015.03.06. 12:57:43

@Bell & Sebastian:
Hát igen, a vörösnek is megvan a maga 50 árnyalata. Akadnak halványrózsaszínek, de Ságvári nem közéjük tartozott, ezt nyugodtan kijelenthetjük

Én őt is abba az őskommer generációba sorolom, akik tele voltak kilialisztikus messianizmussal, nyilván nem függetlenül az őseik hitétől . Ők voltak a legveszedelmesebb, legsötétebb vörös kommerek, akik már nem érték be az ábrándozással, hanem tenni is akartak a szent cél érdekében. Ha kell akkor ölni, ha kell rombolni, vagy bármi egyéb

Ezt a "nagy generációt" aztán részben a belső tisztogatások, részben a magyar '56 felhígította, így jött össze a kádári halványabb vörös szín, ami azért még távolról se volt szocdem rózsaszín. A Ságvári féle "vadak" helyét átvették az opportunisták, a langyos hitűek és az alakoskodók, tulajdonképpen emiatt volt elviselhető a rendszer

Egy dolog volt csak tilos Kádár idején: kérdéseket feltenni és a kérdések nyomán teljes mélységben feltárni a valóságot. Ez volt a társadalmi béke záloga, és folyhatott a tánc a moslékosdézsa tetején

Őszintén szólva épp ezért bosszant a Ságvári suli viselkedése, mert azt a langyos hagyományt képviseli, jóllehet semmi nem kényszeríti erre. Miféle generáció fog kinőni ebből a továbbélő kádári hagyományból? Egy fiatalnak fel kell tennie magában a kérdéseket, azokra választ kell keresni elszánt makacssággal. Ha még fiatalon se képes erre, akkor már nem is lesz reménye eljutni a nagyobb igazságokhoz a későbbiekben

TG69 2015.03.06. 14:41:37

@Erő e-meló: És akkor Prohászka Ottokár mért is kapna felmentést (gimnázium van róla elnevezeve)? Mit is tanulhat tőle az ifjúság? Ha ez lehet akkor Ságvári is.

hu.wikipedia.org/wiki/Proh%C3%A1szka_Ottok%C3%A1r#mediaviewer/File:Prohaszka-Titelbild.JPG

"
„Mi az antiszemitizmust nem faji, vallási, hanem szociális, üzleti reakciónak fogjuk fel” – írta már 1893-ban, majd hozzátette: – „A zsidóság fekélye csontvázzá rágta a keresztény magyar népet.” Nézetei később sem változtak. A zsidóság „sakterkezek alatt vérbe akarta fojtani a magyarságot” – fogalmazott 1923-ban, ezért nemzeti önvédelemnek tartotta a „pozitív”, azaz a keresztényeket előnybe helyező antiszemitizmust, és a liberalizmus mételyével az általa megalkotott fogalmat, a „hungarizmust” állította szembe.Prohászka már 1918 óta követelte a numerus clausust. 1944-ben aztán a magyar antiszemitizmus klasszikusai közül Prohászka vált az egyik leggyakrabban idézett hivatkozási alappá. Sokan tévesnek nevezik Prohászka antiszemitizmusának egyes későbbi értelmezéseit, mondván, ő a „jó zsidók – rossz zsidók” ellentétpárjában gondolkodott. Tény azonban az is, hogy a főpap általánosságban említi a magyar zsidókat: „Teljesen igaz, hogy vannak derék zsidók, de a zsidóság idegen, kereszténységet leszorító, honfoglaló, minket kisajátító, idegen hatalom. (…) Itt egy rafinált, romlott, hitetlen és erkölcstelen faj garázdálkodásáról van szó, poloskainvázióról, patkányhadjáratról. Egy kérdés van: hogyan védekezzünk?A zsidó morál valóságos átka a keresztény műveltségnek, amely átkon ez a keresztény kultúra okvetlenül tönkremegy, ha nem dobja ki magából a mérget.” – „A zsidóság fekélye csontvázzá rágta a keresztény magyar népet, s a nemzetnek nagy részét koldusbotra juttatta.” – „Az antiszemitizmus a keresztény erkölcstan és a keresztény társadalmi rend reakciója, s mint ilyen, a legjogosultabb mozgalom.” – Ugyanakkor: „az antiszemitizmus csak akkor jogosult, ha a zsidó birtokszerzést, tehát a zsidó morálist üldözi. S ezen tekintetben természetesen az igazi antiszemitizmus nem a zsidó faj, hanem azon erkölcstelen fajzat ellen irányul, mely, származzék bár zsidó vagy keresz­tény vérből, hódol a zsidó fosztogatási pénzszerzésnek."
"

Ottokárnak néha-néha elgurult a gyógyszere és akkor finoman fogalmaztunk. Ságvári politikai cselekdeti alapvetően a nácizmussal való küzdelemmel hozható kapcsolatban. Prohászka meg a politikai keresztényszocializmust hirdette, amiben volt szocializmus, antiszemitizmus Ady ellenesség és egyéb haladó gondolatok. Nem ismerem munkásságát, ha a katkót jónak tartják gimnázium elnevezését róla elfogadom. De akkor lehessen már a kocsi ellenállóról is gimnázium, mert ez így tűnik kiegyenlített történelemszemléletnek.

Robinzon Kurzor 2015.03.06. 15:40:42

Sikerül már előkotorni valami konkrétumot Ságváriról?
(Már azon kívül, hogy rálőtt az őt elfogó csendőrökre akkor, amikor Magyarország szuverenitása éppen nem létezett, tehát az államhatalom, így a csendőrök is a náci Németország képviseletében működtek.)

Vagy még mindig csak az utólagos belemagyarázás folyik, hogy biztos ezt vagy azt gondolta ...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 15:44:07

@TG69:

„(...) Kétségtelen, hogy Prohászka Ottokár Magyarország legújabb kori történetének egyik leghatalmasabb személyi tényezője, olyan személyi erő, amely a maga szellemerkölcsi hatalmával a kereszténység oldaláról a legerősebben szólt bele a magyar nemzeti közösség életébe. Az ő működésének tekintetbe vétele nélkül nem lehet kielégítő magyarázatot találni arra, hogy Magyarországon forradalmak utáni nemzeti megújhodás a kereszténységnek, illetve a kereszténység jelszavainak jegyében indul. Európában egyedül mi azonosítottuk, - legalább szavakban,- a nemzeti megújhodást, a tiszta kereszténységhez való visszatéréssel. Ennek pedig feltalálható okai vannak, mégpedig oly jelenségekben, amelyek Európában csak nálunk találhatók fel.

Igaz, hogy régtől keresztény ország vagyunk, ám Európa más országaiban, ahol az új kezdeményezések közömbösek vagy éppen ellenségesek voltak a kereszténységgel szemben nem kevésbé volt történelmi hagyomány a kereszténység mint nálunk. Tény ugyan, hogy Európában egyetlen keresztény nemzetre sem sújtott olyan erővel végzete, mint reánk, de ez még nem fejti meg miért kellett talpraállási reakciónak a kereszténységhez való visszatérés igényében jelentkeznie. A keresztény ellenes áramlatok éppúgy végigszántottak rajtunk a háború előtt, mint Európa többi országain, hatásuk sem volt kisebb, bár [az] egyházak közjogi kiváltságai[] és anyagi státusza érintetlenek maradtak. Különben is kérdés, hogy az egyházak világi hatalmának a szellemi romlás ellenére való fennmaradása kezére járt-e a keresztény megújhodás kikezdéseinek? Kimerjük mondani, hogy Prohászka nélkül, akinek méltó kortársa külföldön nem volt, az ő óriási életműve nélkül Magyarországon is aligha történhetett volna a nemzeti megújhodás a kereszténység szellemében, pontosabban szólva: az ő előkészítő, ébresztő, ösztönző és átalakító működése hijján az ország aligha helyeselte volna, hogy a nemzeti eszmélés a kereszténység jelszavait tűzze ki követendő csillagaiul.

Nélküle erre a lelkek nem lettek volna előkészítve. Bár igaza van Prohászkának abban, hogy a forradalmak után a mi kereszténységünkről hamarosan kitűnt, hogy inkább csak jelszó és világi hatalmi eszköz, mint bensőséges élet és szellem mégis bizonyos, hogy az ő személyes működésének döntő része van abban is, hogy legalább jelszóként és távoli igényként elfogadta nemzeti közvéleményünk a keresztény politikát, tehát a kereszténységet mint politikai etikumot. Ez mindenesetre a kereszténység tekintélyét mutatta már. (...)” (barankovics.hu/sites/default/files/H%C3%ADven%20%C3%B6nmagunkhhoz%20-%20Barankovics%20Istv%C3%A1n%20%C3%B6sszegy%C5%B1jt%C3%B6tt%20%C3%ADr%C3%A1sai%20a%20kereszt%C3%A9nydemokr%C3%A1ci%C3%A1r%C3%B3l_0.pdf)

...Prohászka Ottokár többezer oldal terjedelmű „oeuvre-jének" (a 25 kötetes „válogatott” letölthető itt (is): www.gondola.hu/cikkek/59632) kb. hetven (vagy még több) százaléka katolikus lelkiségi irodalom (prédikációk, népszerű vallásbölcselet, hitbuzgalmi szövegek stb.), a többi vagy teológiai szakmunka, vagy pedagógiai célú anyagok (a magyar papképzés valaha élt egyik legnagyobb alakja volt) vagy modern filozófia (igen jelentős részben neki köszönhetjük pld. a magyar Bergson-recepció kezdeti fontosabb lépéseit), ill. (kis részben) katolikus társadalomfilozófia és a katolikus társadalmi (közéleti) aktivitást (elméletben) megalapozó, generáló, szervező szövegek.

Prohászka olyan formátumú „arc” volt, amilyenből (mondjuk) tíznél több nemigen születik egy században egy nemzet életében (lehet, még annyi sem): most, feltételezhető (a prohászkai mű ismeretétől akár függetlenül is), hogy ez az ember faji gyűlölködéssel űzte (el) unalmát, ütötte el fölös idejét?!

Ha Prohászka zsidókról beszél, (mint mindig) akkor is világosan és egyértelműen beszél. Szövegeiben a zsidók leggyakrabban, mint teológiai, biblikus hivatkozások kerülnek elő. Amit az „okosok" manapság fel szoktak emlegetni, mint „zsidózó prohászkát”, az (Prohászka) társadalomkritikájának egyik fontos eleme: a „zsidó-pogány morális” bírálata. Katolikus morális platformról bírál egy számára elfogadhatatlan (számos társadalom- és gazdaságfilozófiai következményt is magában hordó) erkölcsfilozófiai szemléletet. Kritikája (a maga korában is) komoly, megalapozott, alátámasztott (volt) és (történeti távlatban) igazolódott. (Aki nekem nem hiszi el, (ma még/vagy ma épp?!) hozzáférhetőek ezek a szövegek, olvassa el!)

Hogy ezért Prohászka a zsidó faji gőg és gyűlölet egyik kiemelt célpontja lett, a leggonoszabb és legmocskosabb módon rúgják, köpik, átkozzák, sározzák, a legképtelenebb hazugságokat koholnak róla (s mindet elkövetnek, hogy még a nevét is kitöröljék az történeti emlékezetből), az a tényeken mit sem változtat...

Bővebben: bbjnick.blog.hu/2012/06/24/mit_nem_lehet_megbocsa_j_tani_prohaszka_ottokarnak

TG69 2015.03.06. 16:28:30

@bbjnick: 'Ha Prohászka zsidókról beszél, (mint mindig) akkor is világosan és egyértelműen beszél. '

vs

"Itt egy rafinált, romlott, hitetlen és erkölcstelen faj garázdálkodásáról van szó, poloskainvázióról, patkányhadjáratról."

Hát ja. Én ezt ki is írnám a gimnázium falára olyan szép gondolatfoszlány. Egy percig nem állítom, hogy a katkók egy kizárólag hungarizmust, fajvédelmet pedzegető, zsidótlanító hülyét emelnének piedesztálra, csak finoman jelzem Ottokárnak is vannak vállalhatatlan kijelentései, eszményképe a nemzet aljára is stimulálólag hatott. Ságvári pár száz embert tartott lázban Prohi meg sajnos a teljes jobboldalt annak a legszéléig. Írjunk a számlájára félmillió magyar halottat?

Mondom legyen ilyen gimi, de akkor a Ságvári témát zárjuk le gyorsan.

Robinzon Kurzor 2015.03.06. 17:00:31

@TG69:

Poloskainvázió és patkányhadjárat, mint "katolikus morális platform".

Én kérek elnézést, de tényleg.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 17:06:58

@TG69:

Meg tudnád adni ennek a mondatnak ("Itt egy rafinált, romlott, hitetlen és erkölcstelen faj garázdálkodásáról van szó, poloskainvázióról, patkányhadjáratról.") az eredeti forrását? Hol, mikor, miről írta Prohászka?

Tehéntőgy 2015.03.06. 17:36:33

@bbjnick: Ha jól látom, az idézeteket Ungváry Krisztián hozta először egy valasz.hu-s publicisztikájában, amiben (műfajból adódóan) nem használ hivatkozásokat. Róla azért nem gondolom, hogy konfabulálna ilyesmit, bár abban is van valami, ha fairek akarunk maradni, hogy akkora írott életművekben, mint Prohászkáé, mindig akad amolyan "idézhető idézet" jelleggel ordas ostobaság is.
Még a Gede testvéreknek volt egy gyűjteményes "Az én antiszemitizmusom"-kiadványa, amiben perverz élvezettel voltak összeszedve Prohászka zsidózós dolgai (ők ugye kifejezetten imádják az ilyesmit, lévén tényleg beteglelkű nácik), abban biztos benne van.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 18:48:43

@Tehéntőgy:

Én viszont pontosan tudom, honnét származik az "idézet". Egy 1919. júliusi naplóbejegyzés, amelyet Prohászka soha nem tett közzé (mivel nem azzal a céllal írta) és csak halála után jelent meg.

"(...)

Júl. 29. Foerster Fr. V. a zsidókról ir «Politische Ethik» c. művében : általános ethikai szempontokból. Nálunk nem ez a fő, hanem az, hogy megesznek, s védekeznünk kell a cape-rape s a poloskajárvány ellen. Teljesen igaz, hogy vannak derék zsidók; de a zsidóság idegen, a kereszténységet leszorító, honfoglaló, minket kisajátító, idegen hatalom. Tény, hogy általános emberszerető s liberális elvek alapján a kétszer-kettő négy dialektikájával megesznek. Már most mit hirdessünk? Azt, hogy igazság, testvériség, munka, haladás . . .? De hiszen ezen győz a rafinériájuk, más lelkiismeretük, talmudi világnézetük! Csak folytassuk így, akkor plüre esünk. Zengjük hát az ethika elveit, kössük be szemünket selyemkendővel, üssük a dobot a saját kilicitálásunkhoz s induljunk a vágóhídra, s magunk fújjuk az indulót hozzá? Itt egy rafinált, romlott, hitetlen s erkölcstelen faj garázdálkodásáról van szó, poloska-invázióról, patkány-hadjáratról; egy kérdés van : hogyan védekezzünk? Lehetséges-e a védekezés, vagy adjuk át az országot? Lehetséges-e az csak ethikai újjászületés, munka által? Van-e jogunk kitiltani idegen elemeket, kik hirdetik, hogy új országot alapítanak a Duna-Tisza közt?

(...)"

Forrás: a SOLILOQUIA c. kötet 354. oldala; a Világhálón itt található: gondola.hu/media/prohaszka/Prohaszka23.pdf

A naplójegyzet 1919 júliásában született, a vörösterror csúcsán. Nehezen találnál olyan korabeli értelmiségit vagy művészt (Móricztól Bartókig és tovább) vagy közéleti embert, aki nem egy szovjet-orosz-bérenc zsidóklikk puccsaként élte volna meg a korabeli eseményeket.

Tehéntőgy 2015.03.06. 19:47:12

@bbjnick: Igen, ez megmagyarázza a hangvételt. Kösz a linket is, olvasgatom most így estefelé, érdekes kordokumentum, minden helyenkénti esetlenségével együtt is, de pont az benne a jó, hogy láthatóan nem rendezte a szövegeket sajtó alá.

TG69 2015.03.06. 19:47:42

@bbjnick: Viszont azon kevesek egyike volt,, aki udvozolte a Tan.Kozt. Sagvari rulez ;-)...

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.06. 20:51:16

@bbjnick: "igen jelentős részben neki köszönhetjük pld. a magyar Bergson-recepció kezdeti fontosabb lépéseit"

Szinte teljes egészében Dienes Valériának köszönhetjük. (Aki egyébként később Prohászka híve lett.)

Erő e-meló 2015.03.06. 21:10:13

@TG69:
Látom te nem vagy képes a Ságvárival vagy Ságvári nélkül dilemmát másképp betájolni, mint a filoszemitizmus-antiszemitizmus tengely mentén

Érdekes, hogy az a ságváris tanár, aki eddig nyíltan reagált az ügyre, szintén erre a vakvágányra akarta terelni a diskurzust. Tehát hogy aki nem szereti Ságvárit, az nyilván csak antiszemita lehet, mégpedig a legros4szabb fajtából

Bár egyrészt igaz, hogy az őskommer pártszervezet csúcsán többnyire zsidók voltak, mégsem emiatt vált ki a kommunista múlt minden jóérzésű emberből tömény undort. Aki ezt a kakit akarja feltálalni nekünk, az inkább egye meg a saját végtermékét.

Ennél in ocsmányabbnak tartom, amikor egy vitában - és ráadásul egy tanár - a görény atombombáját veti be, amikor a bűzmirigyének a teljes tartalmát kiengedve igyekszik egérutat nyerni. Mert ugye aki nem szereti Ságvárit az nyilván antiszemita náci, és egy nácival szemben minden megengedett, miazhogy nagyonis

Ságvári a történelem szemétdombjára való kommer volt. Ha érdemnek számít, hogy cionistta szervezetben kezdte az ideológiai fejlődését, akkor egy másik államban kell iskolát elnevezni róla

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 22:01:23

@TG69:

Gondolom, erre is úgy van forrásod, mint a "patkányozós idézetre"!

TG69 2015.03.06. 22:07:12

@bbjnick: Olvass utana. Az is igaz volt ez is. Ottokar majdnem megjelentette tamogato kinyilatkoztatasat, de a komcsik elutasitottak :-).

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.06. 22:53:04

@bbjnick: A gondolán található pdf-ekben nem tudok szövegre keresni, végigolvasni meg nincs kedvem. Mindenesetre az első kötetet átpörgetve nem találtam utalást Bergsonra.

Te mint Prohászka életművének avatott ismerője, tudsz idézni Prohászkától Bergsonra hivatkozást 1910 előtti írásaiból?

"Dienes Valéria 1908-tól a Sorbonne hallgatója volt. Párizs, ahol a Collége de France-on személyesen is megismerkedett a kor jeles gondolkodójával, Henri Bergsonnal, aki életre szóló hatással volt rá. Ekkor még nem sejtette, hogy ez a zsidó származású filozófus fordítja majd a spirituális világ felé, és ő kapcsolja össze életét Prohászka Ottokár székesfehérvári püspökkel, aki szellemi vezetője lesz. Ketten találták meg az utat az orkesztika (mozdulatművészeti ág – a szerk.) és a miszticizmus felé, s befolyásolták a harmincas évek Budapestjének misztériumjátékait."
www.hetek.hu/hatter/201410/fajvedelem_es_miszteriumjatek

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 23:25:46

@Disznóvári:

A lényegismeret Bergson tanában és a régi filozófiában /Prohászka Ottokár 62–82/A Magyar Filozófiai Társaság Közleményei12. évfolyam 1912. 2. és 3. szám

Ha nem boldogulsz a kereséssel a gondolás Prohászka-pdf-eken, akkor mentsd le őket és próbálj meg úgy keresgélni bennük.:-) A Korunk lelke c. kötetben pld. ír Bergsonról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.06. 23:27:53

@TG69:

Hol ír abban a szövegben olyat Ungváry, hogy Prohászka üdvözölte a tanácsköztársaságot? Idéznéd?

Robinzon Kurzor 2015.03.06. 23:32:30

@bbjnick:

"Egyházával ellentétben eleinte megértést mutatott az õszirózsás forradalom iránt, és a Tanácsköztársaság kikiáltásakor is elismerõ pásztorlevél kiadását tervezte, amit a dogmatikus kommunista rezsim hiúsított meg."

Leskelődő 2015.03.07. 00:00:19

@bbjnick:
Természetesen sehol.

@Robinzon Kurzor:
Ráadásul ugyanez más forrás szerint:
"Prohászka püspök, aki kezdetben ellenszenvvel fogadta a proletárdiktatúrát, miután látta, hogy a Tanács köztársaság számos intézkedése megnyerte az ország lakossága jelentő s részének tetszését, körlevelében elsőként utasította lojalitásra papjait és híveit. Körlevele azonban nem vált ismertté, mert a kormány megbízottai a körlevél utolsó mondata értelmének megváltoztatását követelték, amelybe Prohászka nem egyezett bele."

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.07. 00:11:10

@Leskelődő: Na, Esztike, ha már így előkerültél, elárulom, hogy az általatok kedvelt B&S-féle nácikkal szemben Prohászka nem faji, genetikai alapon kezelte a zsidóságot (a "faj" szót használta, de nem abban az értelemben, mint a mai B&S-féle neonácik). A nyilas uralmat Prohászka nem élte meg, de Valéria, akinek az iskolájában számos zsidó származású táncos volt, mindent megtett, hogy menekítse őket. Eközben mondjuk Marschalkó Lajos, aki B&S kedvenc forrása közreműködött a zsidó származásúak deportálásában, kiirtásában.
Prohászka nem élte meg a zsidó deportálásokat, azok a nácik, akik ma tekintélyként hivatkoznak rá mint antiszemitára, nem veszik figyelembe, hogy történt valami a '40-es években a zsidósággal.

Robinzon Kurzor 2015.03.07. 00:13:52

@Leskelődő:

"Rómába juttatott levelében a pápától azt kérte, hogy Magyarországot mint missziós területet helyeztesse valamelyik nagyhatalom védnöksége alá, az országot
blokád alá vevő antanthatalmaknak pedig felajánlotta a katolikus egyház szolgálatát. "

Vagyis kommunista, izé akarom mondani katolikus "ellenálló" volt, és ilyen minőségben egy szembenálló külső hatalmat támogatott a saját országával szemben háborús körülmények között.

Robinzon Kurzor 2015.03.07. 00:20:34

@Disznóvári:

A "faj" szót használta, de nem úgy értette ... na persze.

Azt értem, hogy mivel nem érte meg a zsidók tömeges kiirtását, utólag nem is lehet azzal vádolni, hogy biztos egyetértett volna vele.

Ságvári esetében mindez nem számít, ő holtában is felelős mindazért, amit az eszmére hivatkozva elkövettek.
Prohászka nem.
Sebaj.

Bell & Sebastian 2015.03.07. 00:24:47

@Disznóvári: Nem ragaszkodom ahhoz, hogy nemzetünk nagyjaival emlegess egy lapon, mert az összehasonlítást úgysem állom. Viszont a szádon mindannyiszor elkenem a taknyot virtuálisan, valahányszor spicliskedni kezdesz. Kipróbálnád megint?

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2015.03.07. 00:28:07

Levezetésképpen, hallgassanak csaknem korabeli zenét. Csillapítólag hat az idegekre.

www.youtube.com/watch?v=x3A03I0enOU

Bell & Sebastian 2015.03.07. 00:28:12

@Robinzon Kurzor: Most süssem el az olcsó poént, hogy a te érvelési hibád ez és ez...?

Nehogy már egy ligába tedd a kettőt! Ennyire együgyű még te sem lehecc.

Leskelődő 2015.03.07. 00:35:00

@TG69:

Csak tiszta forrásból!

Prohászka Ottokár: `Az egyházmegye papságához
In: Az Úr házáért, Össz. Munkái 20. k., SZIT, Bp. 1928, 229 -232. o.

Robinzon Kurzor 2015.03.07. 00:51:39

@Bell & Sebastian:

Tapsifüles, ez ide kevés lesz ...

TG69 2015.03.07. 07:56:12

Osszegezzunk:
a1)Sagvari felnotte valasa az elso valsag alatt tortenik, figyelme kozeposztalybeli asszimilalt statusza ellenere a szegenyekvfele fordul.
a2) Szocdem ifjusagi szervetet vezeti ahol a munkasemancipacio rendszerkritikus elharcosaarxista alapon.
a2) Nyilasveresert kozel egy evet bortonben+internalt volt azaz par honapja lehetet a nemetbaratsagra de errol semmit nem tudunk.
a3) 41-tol viszont mar biztosan nemetellenes ropiratokat gyart, pacifista tunteteseket szervez, segiti a demokratikus erokkel az osszefogast es szervezi a fegyveres ellenallast.
a4) Definicioszeruen nem lehetett moszkovita es a komintern ugynok kb annyit takar mintha azt mondanank a fidesz eu neppart ugynok.
a5) N ierunk tolu egyetlenegy sztalinista irast, popitokai cselekvest
a6) Elfogasakor mar tudta volt elvtarsa akit kivegeztek es hogy a magyar allam elarulta a magyarol azon reszet ahova ot is besoroltak. Akik elkaptak mar a Gestapo felugyrlete alatt dolgaztak az allam megszallas alatt letezett kb olyan legitimitassal, mint a tanacskoztarsasag. Fegyverhasznalata jogos onvedelem volt
a7) Sagvarit jogosan tartkuk az antifasiszta hosnek. Arrol hpgy utana mit tettek nevevel es eszmeke mive korcsosult nem tehetett vo Ottokart.
a8) Ha lehet Prohaszka gimi, akkor siman lehet Sagvari gimi is.

Es akkor en be is fejeztem.

TG69 2015.03.07. 07:58:58

Javitas :
a5) Nem ismerunk tole egyetlen sztalinista irast es politikai tettet.

Erő e-meló 2015.03.07. 10:55:26

@TG69:
- Tessék mondani tanár bácsi, ki volt az a Ságvári Endre akiről az iskolánkat elnevezték?

- "Blablablabla"

gyalog.galopp 2015.03.07. 11:23:48

@TG69:
Honnan írsz te? Egyre szarabb a stílusod, meg a helyesírásod.

gyalog.galopp 2015.03.07. 13:02:23

@TG69:
hát nem én voltam a magyar tanárom büszkesége, de ha az lettem volna, akkor se írok mobilról.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.07. 13:03:43

@TG69:

Ha letennéd néha a mobilt és levennél a polcról egy-egy könyvet, akkor talán nem volnál ilyen fogalmatlan és látnád, hogy miért abszurditás, amit csinálsz, miért tarthatatlan ma Magyarországon kommunista terminológiával érvelni amellett, hogy egy sztálinista nevét viselje egy iskola (ma Magyarországon).

annamanna 2015.03.07. 13:06:22

Akkor legyen a neve mondjuk Rózsa Milán.
Hasonlóan fajsúlyos karakter, mint Ságvári, és megfelel az elvárásnak - új tömlő, amibe új bort lehet tölteni.
De még jobb volna Lópici Gáspárról elnevezni az intézményt.

gyalog.galopp 2015.03.07. 13:32:43

@annamanna:
Na ne szerénykedjünk, az Annamanna is jobb név lenne, mint a Ságvári. Magamban már fogalmazom is hozzá az ideológiát.

Erő e-meló 2015.03.07. 13:42:33

@annamanna:
Legyen inkább a Télapóról elnevezve, mert róla is csak azt tudjuk biztosan, hogy vörös

annamanna 2015.03.07. 15:08:17

@Erő e-meló: hahaha, hát ez eszméletlenül jó :)

Ugye a Mikulás pfffff klerikális, de a Télapó név nagyon jó helyette. Bár Gyed Marózról mostanában jobb nem tudni, de a Coca Cola-Mikulás szele még jó irányból fúj.

Azért...... van egy kis hibája a Télapó névnek: nem elég gendersemleges!
A Rózsa Milán ilyen szempontból trendibb.
Vagy legyen egyszerűen csak Gabi Gimi. És akkor mindenki azt lát mögé, amit csak akar.

annamanna 2015.03.07. 15:18:25

@annamanna: sőt, még tutibb, ha a gimit Madonnára nevezik át. Ezzel egyben a női iskolanév-kvótát is javíthatják, és úgy egyáltalán, így mindenki felé tesznek egy igazi gesztust!

TG69 2015.03.07. 16:32:26

@bbjnick: Nektek eleg ennyi is. Legalabb valamibe ertelmesen bele tudtok kotni :-). Ungvary detto igy ervelve kert elnezest nem tudom mar megint mirol fantazialsz...

TG69 2015.03.07. 16:34:03

@gyalog.galopp: Majd ha egyszer kiprobalod meglatod...;-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.03.07. 17:17:09

@TG69:

Igazad van, nekünk elég ennyi is, hogy lássuk, hogy egy üresfejű, nyikhaj hőbörgő van!

Ami pedig Ungváryt illeti, őt, szerintem, hagyd ki a kicsinyes, gőzös és primitív kombinációidból. Ungváry, mint fentebb is írtam, akadémiai doktorságra pályázik, nem hozzák tűzbe és nem is hiányoznak neki az afféle pitiáner játszmázások, mint egy fis-fos gimnázium neve körüli műbalhék. Ugyanazon logika mentén levezette, hogy Ságváry egy sztálinista terrorista volt, majd hogy ántifásiszta hérosz; mindenki olvassa azt a verziót, amelyik a szívének kedvesebb, ha ez az ára, hogy őt békén hagyják, hát, tessék, megfizette.

TG69 2015.03.07. 17:42:29

@bbjnick: Latod megint fantazialsz. Ez a ti bajotok, leirja valaki hogy tevedett ti meg megfejtitek aktualis psziches allapotoknak megfeleloen. Lehet evvel ertelmesen vitatkozni? Na ugye...

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.07. 17:49:26

ÖSSZEFOGLALÓ
A XX. SZÁZADI ÖNKÉNYURALMI RENDSZEREKHEZ
KÖTHETŐ ELNEVEZÉSEKKEL ÖSSZEFÜGGŐ
SZAKMAI VIZSGÁLATRÓL

"Prohászka Ottokár
Az Akadémia által a megkeresésre kialakított állásfoglalás:
Neve nem hozható kapcsolatba XX. századi önkényuralmi rendszerek működtetésével, ezért nevének használata közterület elnevezésében nem igényel akadémiai állásfoglalást."

"Ságvári Endre
Az Akadémia által a megkeresésre kialakított állásfoglalás:
Jogász, fővárosi tisztviselő (1913–1944). Az 1930-as évek második felétől kapcsolódott be az antifasiszta illegális kommunista mozgalomba. Az Országos Ifjúsági Bizottság egyik vezetője. 1942-től illegalitásba vonult. 1944-ben a Békepárt Béke és Szabadság című lapjának szerkesztője.
Tevékenységét a csendőrség felfedte, és a letartóztatására tett kísérletkor fegyveres harcban halálos sebet kapott. Neve a kommunista áldozatvállalás jelképe lett, így közterület elnevezésére nem ajánljuk, mivel értelmezésünk szerint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi
CLXXXIX. törvény 14. § (2) bekezdése alapján XX. századi önkényuralmi politikai rendszer fenntartáshoz kapcsolható."
mta.hu/data/cikk/13/13/63/cikk_131363/osszefoglalalo__XX._szazadi_onkenyuralmi_rendszerek_b.pdf

TG69 2015.03.07. 18:46:29

@Disznóvári: Tormay Cecilt meg nem javasolja. Ha erted a logikat, akkor megoszthatnad ;-).

TG69 2015.03.07. 19:02:30

@Disznóvári: Ja es Prohaszkat a "szakmai" bizottsag nem javasolta az Palinkas szemelyes dontese volt. Ez az egesz igy teljesen hiteltelen.

Erő e-meló 2015.03.07. 19:28:58

@annamanna:
Akinek nem teccik a Télapó szakálla, az a kódolt antiszemitizmus nyelvén kommunikál. Tehát a Télapó Gimnáium ellenzői mind fasiszták

annamanna 2015.03.07. 19:58:19

@Erő e-meló: :D
De mégis miért a Télapó? A válaszban ne felejtsük el megemlíteni, hogy a krampuszok az LMBT közösség tagjai, a rénszarvasokat pedig Télapó a világ minden tájáról származó állatcsordára cserélte. Télapó bőre fekete, és az orra nagy.
Élettársa Conchita Wurst.

Erő e-meló 2015.03.07. 21:07:23

@annamanna:
Ez így már télleg ütős!

De mi van ha Ungváry krisztián odanyilatkozik, hogy legújabb kutatásai szerint Ságvári meleg volt mint a kályha?

Melyikük a nagyobb ász haladár mérce szerint?

Erő e-meló 2015.03.07. 21:10:52

@annamanna:
"Harminckét nevem volt, abból 16 női"

annamanna 2015.03.08. 02:11:14

@Erő e-meló: :D
Van egy áthidaló megoldásom: legyen a neve Kósáné Kovács Magda, abban egyszerre minden benne van.
Például, hogy fogalmunk sincs, az illető egyáltalán kicsoda.
Ah, a régi szép idők.... akkor volt divat az ilyesmi. Micsoda bizsergető érzés felidézni:
"1586.sz. Chlepkó Ede úttörőcsapat vigyázz! Középre nézz!"
Könnyek szöknek a szemembe.
Hogy az illető ki volt, kit érdekel. A lényeg, hogy kell egy csapat!
A helyes névválasztás szempontjából fontos, hogy az illető legyen egyszerre régi és új, férfi és nő, tradicionálisan nosztalgikus és bátran előremutató. És izgatóan irritáló a többségi társadalom számára. Pikánsan dekadens, aki képes bearanyozni egy hanyatló kor gyászát. Afféle "sírva vigad a magyar proletár" hangulattal búcsúztatva azt, ami soha nem is volt.
Egyébként meg végül is tökmindegy, csak a színe legyen vörös. www.youtube.com/watch?v=DEaNZfDQt8o

Disznóvári · http://mandiner.blog.hu/2015/12/22/a_kulturharcon_tul_karacsonyi_tunodesek/full_commentlist/1#c28872 2015.03.08. 10:46:59

@TG69: Tormay egy hülye picsa, Prohászka meg egy intelligens ember vót. Ezt fogalmazták meg diplomatikusan az MTA-s faszfejek.
Btw. meggyőződésem, hogy az MTA-határozat körüli hiszti Lukács et. miatt tört ki. A tanítványaik nem tudnak szembenézni vele, hogy "mesterük" egy moslék komcsi patkány volt.

Erő e-meló 2015.03.08. 11:01:09

@annamanna:
Na ez már télleg jópofi!

De a leges-legfontosabb hogy ne legyen antiszemita nevű az iskola

Mikor suliba jártam énekeltek egy dalt Ságváriról, amiben kúszik az erdei úton valami de az úttörők eltapossák és tovább marsíroznak (bis alles in Scherben fallt), és akkor az jön hogy:

"Tudta hogy győznek,
Ők a szőrösek"

Én ezt még nem értettem, mert Ságvári a fényképen nem is szakállas, legfeljebb a haja szőrös, de ma már tudom hogy ez is kódolt antiszemitizmus

Robinzon Kurzor 2015.03.08. 11:19:56

@Bell & Sebastian:

Sebikém, beszorultál mint Ságvári a presszóba és vaktában lövöldözöl.
De még azt is vaktölténnyel.

Nem csoda, ha te is úgy jártál, mint a harminckétnevű.

Bell & Sebastian 2015.03.08. 13:05:50

@Robinzon Kurzor: Különösen azért, mert a Szabados -nevűt, akivel a cukiban találkozott, jól ismertem. Boldog ávéhás élete volt, egészen '56 -ig, majd ette az elbocsátott légiós keserű kenyerét, míg csak a kilincsen lógva, be nem fejezte ellenállói pályafutását.

Ezt a zsidó-kommancs bandát nekem nem kell bemutatnod, nem szorulok rá, ugyanis per tu ismerem őket.

búvár kondér 2015.03.08. 15:17:02

@bbjnick: Te képes vagy egy angol kémért "tollat" ragadni?

annamanna 2015.03.09. 00:15:25

@Erő e-meló: Kósáné Kovács Magda nem szőrös, de azért van még egy ötletem, ami sokkal jobb, mint az előzők: legyen mondjuk Hofi Géza Gimnázium.
Az ellen biztosan senki sem tiltakozna, legfeljebb, aki Mézga Aladárt, Huffnágel Pistát vagy Miss Röfit megfelelőbb névutódnak tartja, azon oknál fogva, hogy ezen személyeknek van hasonló súlyuk az emberi civilizációban, mint Ságvári Endrének.

Bell & Sebastian 2015.03.09. 00:36:23

@annamanna: Ez jó. Néhai Griftnek szeretettel: mikor az első őrsgyűlésen nevet választottunk, ragaszkodtam a szektorsemleges Gombához, abba mindenki azt képzel bele, amit csak akar. Elsősorban nem megy sehová, másodsorban se nem állat, se nem növény, mellékhatásait tekintve bejátssza az egész skálát.

De legfőképpen nem kegyelmez, ha mérges.
Ekkor repedt meg a magyar szocializmus alapzata és húztak ki végleg a leendő miniszterelnökök listájáról.

annamanna 2015.03.09. 03:14:54

@Bell & Sebastian: Csak rosszkor születtél. Vagy épp előrelátóan megjósoltad a jövőt. Manapság gomba módra tenyésznek az ayahuasca, candida, lábgomba és hüvelygomba szakkörök.
www.youtube.com/watch?v=2flbDkq9d1k
www.youtube.com/watch?v=nJDpXPVFRUo

Erő e-meló 2015.03.09. 21:32:57

@annamanna:
Kósáné Kovács Magda szőrállapotát nem ismerem teljes mélységében, de eddig nem hiányzott

Itt van viszont Koncsita Wurst, aki szőrös is és győzött is, további megfelel a polkor követelményeknek. Esetleg a helyiek kedvében lehetne járni, ha valami szegedi kolbászféleségről neveznék el a sulit

Lehetne például Szegedi Paprikás Koncsita Gyakorló Gimnázium

Erő e-meló 2015.03.09. 21:35:01

@annamanna:
De ki volt az a Kleptomániás Ede?

A nevéből ítélve ügyesen mozoghatott a privatizáció területén

annamanna 2015.03.10. 03:24:40

@Erő e-meló: Vagy legyen mondjuk Anti Radnóti.
Radnótinak hívják ugyanis a város másik egyetemi gyakorló gimijét, és nagy a vetélkedés a két suli között.
Ezzel a helyi liberálisok egyben kifejezhetnék tiltakozásukat a jelenleg regnáló illiberális rezsim ellen is.
Tökjók ezek a megkülönböztető finom kis jelzések. Antifasiszta, antiszemita, antifeminista, Antarktisz, Anti Radnóti.

Ezen túl az Anti egyben egy keresztnév is, és kit mást jelölhetne, mint Anti Horgert, a szegedi egyetem híres rektorát.
Róla igazán illene elnevezni legalább az egyetemi gyakorló gimnáziumot.
Már csak azért is pont Horger Anti az alkalmas jelölt, mert ő is nagy ellenálló, ugyebár, ellenállt az alanyi költészetnek.
Horger legalább olyan fontos kultúrhérosz, mint Ságvári pajtás.
Ráadásul, a gimnázium vezetőségének még sohasem jutott eszébe, hogy felvegyék a József Attila nevet, noha a JATE elnevezést már régesrég lecserélték SZTE-re, megszüntetve a SZOTE különállását is, amiben a SZ Szentgyörgyi Albertet jelentette. Ezek nem elég patinás nevek a giminek, nekik Ságvári kell! Sem József Attila, sem Szentgyörgyi Albert nem hiányzik, nincs miattuk hiszti, csak Ságvári miatt.
És még hány híres szegedi lenne..... például Bálint Sándor, akinek még a szülőházát is elbontották nemrég. hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1lint_S%C3%A1ndor
Ő sem elég jó.

Nekem éppenséggel a Miss Röfi a legszimpibb az eddigi javaslataim közül, de az Anti Radnóti névvel is beérném. Az olyan ellenálló!

Kleptomániás érdemeiről fogalmam sincs.

Ami Koncsitát illeti, ne szaladjunk ennyire előre. Egyelőre beérném a Freddy Mercury Gimnáziummal is. Esetleg megtoldva azzal, hogy Lófogú Freddy Mercury Gimnázium, és ezzel rögtön adunk neki némi pikánsan magyaros ízt, mint a kaposváriak a Gugyuló Jézus-szobornak.
Ez ugyan nem annyira kreatív és eredeti, mint a Paprikás Koncsita, de néha gondolni kell a reál szakosokra is.

Erő e-meló 2015.03.10. 21:00:30

@annamanna:
Az anti fogalom való igaz hogy a libsi lét kabbalája. Még az antant is erre alliterál, noha csupán pszeudo, ám a libsit ez nem kell hogy zavarja. A libsi lét ugyanis rendszerint butasággal és doktrinerséggel jár együtt, amellett hogy szükségképp valami ellen irányul

De ha már a kedvükben akarunk járni, akkor legyen a névben minél több ellen:
"Az ellenforradalom fészekvárosának Horthy Miklós ellentengernagy ellen elnevezett iskolája" a többit meg hozzágondolhatja bárki tetszés szerint: Kolbászos Koncsita, Horger Attila, stb

Lehet még Antipatikus iskola a gyógyszerészek ellen

Erő e-meló 2015.03.10. 21:08:43

József Attiláról meg szintén sok minden jut a zember eszébe. Mondjuk a munka nem, az bizti. Mosakodni se szeretett, egyszóval számos vonásával rendelkezett a mai haladároknak, mégse mondanám proto-libsinek őt. Túl sok eredeeti volt benne, a libsi pedig kényszeresen csak ugayanazt a mantrát süketeli, ez nagy különbség

annamanna 2015.03.11. 01:57:12

@Erő e-meló: Gondoltam, küldök egy linket Gugyuló Jézus-szoborról, mert végül is érdekes, Dorottya és a dámák városából (és korából).
Hát erre nem kiderül, hogy még a másolatát is ellopták? nava.hu/id/40334/ Egy antiklerikális volt a tolvaj, az már biztos. Vagy Balog Tibi bandája és a Tejesember.

Amúgy a régi szép időkben az emberek nem vergődtek ennyit a névadással, mint ma. Lám, itt van ez a Gugyuló Jézus-szobor. Vagy például Korcsma az Víg Báránho'. Vagy amikor a gyereket még Ülő Bikának nevezték el, és nem Rikárdónak.

De ma még a kutyákat is úgy hívják, hogy Lüszi, Denisz, Ivon és Whitney.

Régen a név arra volt jó, hogy kifejezzen valamit a dolog lényegéről.
Ma pedig arra, hogy hazudni lehessen vele, el lehessen fedni az igazságot.
Épp ezért szimbolikus az az alak, akinek 32 fedőneve volt. Sokan vannak még így, hogy összevissza hazudoznak magukról, ehhez ajánlom a Biblia két igéjét: Jelenések könyve 2. fejezet 9. vers és Jelenések könyve 3. fejezet 9. vers. Igazán érdekes kis mondatok.

Ságvári tényleg jó példa arra, hogyan lehet szarból várat építeni, egy senkiháziból nemzeti hőst csinálni, értelmetlenül hisztériázni, miközben nem kell az asztalra letenni semmit.

Tulajdonképpen Schmuck Andorról kéne legközelebb elnevezni a sulit. Győzikéről meg egy sugárutat. Ezek az emberek kifejezik korunk lényegét, a semmit.

nava.hu/id/40334/ - ez a nő '92-ben megmondta a tutit. Az ország elmegy a semmibe.
Ilyeneken megy a vita, miközben a lényeget tekintve nem változik semmi.

A youtube-on volt egy nagyon jó kis két perces dalocska (már eltűnt), abban arról szövegeltek, hogy 1938 és 1978 között az ország nemzeti vagyona hatszorosra nőtt, miközben volt egy világháború, Gulág, 56. De 1978 óta semmi meg nem változott, a nemzeti vagyon 95%-a eltűnt és az emberek pont ugyanannyit dolgoznak egy kiló kenyérért, mint 1978-ban. Hogyhogy nem jutottunk előbbre annál, ahol 1978-ban voltunk? Mi történt itt az elmúlt negyven évben, elvtársak? Kérdezte a szöveg, de már nem elérhető.

Akik Ságvárihoz ragaszkodnak, még a világháborún se jutottak túl, nemhogy a kommunizmuson. Soha nem is fognak túljutni rajta, mert a háború a béke, a szolgaság a szabadság és a tudatlanság erő.

Erő e-meló 2015.03.11. 22:44:14

@annamanna:
A név valamikor egyfajta spirituális kapcsolatot jelentett. Hittek az álmokban, a látomásokban, és abban hogy nem véletlenül jönnek a gondolatok. Az indiánokhoz hasonló népek sokat merengtek napközben is, és közben igyekeztek a világ mélyebb összefüggéseit megfejteni. Természetfilozófiából, de sok minden másból is többre vitték a mai embernél

A keresztnév is spirituális kapcsolat, de előbb elveszítette az eredeti jelentését, mostanra meg divatcikké vált, minél érthetetlenebb annál jobban hangzik

Ságvári a "cuius regio eius religio" elv alapján a kommer mártírológia szent könyvéből lett kiválasztva névadóként, de aztán eljött a korszakváltás ideje. Teljes anakronizmus, legfeljebb a vidéki tespedtséggel menthető. 100 évig se változnak a dolgok ha nem jön a pásztor hogy kizavarja őket a dagonyából.

Rosszabb esetben kriptokommerek, mint amilyen Ságvári is volt, ilyen értelemben az örökségének a folytatói, miközben a világ teljesen megváltozott. Hol van már a Komintern meg a Szovjetúnijó? Ideológiai outletet tukmálnak a diákokra, hadd legyenek fogalmatlanok

annamanna 2015.03.12. 00:11:44

@Erő e-meló: Egyébként érdekes, mert nekem véletlenül (?) rendkívül találó lett a keresztnevem :) És pontosan a "spirituális kapcsolat" miatt.

annamanna 2015.03.13. 19:21:50

@Erő e-meló: nem, a valódi ennél sokkal egyértelműbben utal a "spirituális kapcsolatra" :)
süti beállítások módosítása