Hátramenet - Görögország kísértő múltja
2011. július 30. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Hátramenet - Görögország kísértő múltja

  „We are all Greeks” - írta Shelley 1821-ben a filhellének nevében, és Görögország azóta is megérzi magán a nemzetközi hatalmak hol üdvös, hol terhes barátságát. Meg tudott valaha állni a saját lábán Hellász?

  „Mi adtuk a világnak a demokrásziát” - mondja egy görög asszony az ismert joghurtreklámban – viszont azóta eltelt kétezerötszáz év. A modern Görögország máig régi nagysága árnyékában él, bukdácsolva a lehetőségek és a zsákutcák között. A napról napra változó aktuális helyzet elemzései mellett érdemes visszatekinteni a görög múlt tapasztalataira. Shelley a romantika filhellénjeinek nevében beszélt: „Mind görögök vagyunk. A törvényeink, az irodalmunk, a vallásunk, a művészetünk mind Görögországban gyökereznek.”

  A görög szabadságharcban az európai értelmiség (gondoljunk csak Lord Byronra) idealista törekvései és a nyugati nagyhatalmak érdekei alkottak színes egyveleget, csak gyakran magukat a görögöket nem kérdezték meg, mit is szeretnének. Nikosz Dimou író 1975-ös könyvében, A görög lét balszerencséjében írt arról: a filhellén Nyugat elvárása, hogy a modern görögök felérjenek őseikhez, állandó terhet jelent a mai helléneknek is.

  A Nyugat ma ráncba szedné az önmagát zsákutcába vezérlő Görögországot – sokadszor történik ez az utóbbi kétszáz évben. A szabadságharc végén, 1828-ban Joannisz Kapodisztriasz, a görög származású orosz külügyminiszter lett a független Görögország első kormányzója. Ez a nyugatos műveltségű államférfi iskolákat, alapítványokat és egészségügyi rendszert szervezett, egyetemet alapított, de végül a mélybe húzták az elkeserítő görög viszonyok, a klánok és az érdektelen polgárok. Fennmaradt egy anekdota, mely szerint Kapodisztriasz ingyen krumplit kínált termesztésre, de csak akkor kezdtek érdeklődni iránta, amikor katonákkal kezdte őriztetni a terményt: ekkor egyre többen próbálták ellopni az immár értékesnek hitt burgonyát. Kapodisztriaszt végül elégedetlen földesurak ölték meg 1831-ben.

Kapodisztriasz halála

  Az anarchia után egy 17 éves német fiatalember érkezett Nafplionba a brit Madagascar fregatt fedélzetén. Háromezerötszáz bajor katona kísérte Wittelsbach Ottó herceget, akit a nagyhatalmak választottak ki a megfáradt Görögország királyának. Hozzáértő bajor tanácsadók is érkeztek: Josef Ludwig von Armansperg lett a görögök miniszterelnöke, aki társaival együtt megteremtette a nép által megvetett „bavarokráciát” - és a modern görög állam alapjait.

  A Rotschildok és Nagy-Britannia kölcsönöztek Hellász számára, von Armanspergtől pedig megkövetelték a szigorú költségvetési fegyelmet. A nagyhatalmak a következő évtizedekben folyamatosan pénzelték Görögországot, de bele is szóltak annak működésébe. Bár a filhellén Ottó rajongott Görögországért (ő tette fővárossá és építette újjá Athént is), a görögök gyűlölték idegen uralkodójukat és annak tanácsadóit. 1862-ben egy államcsíny megbuktatta őt, helyébe pedig megválasztottak egy dán herceget, a későbbi I. György királyt, akinek leszármazottai kisebb megszakításokkal 1973-ig uralkodtak Görögországban.

Ottó király fogadtatása

  A huszadik századot is végigkísérte a hol romboló, hol segítő nagyhatalmak ténykedése: az 1920-22-es görög-török háborúban a hellén hadakat cserbenhagyták az olasz és francia hadtestek; a második világháborúban pedig német-olasz megszállás alá került Hellász, ami ellen partizánháborút folytattak. Utána polgárháború tört ki, amelyet az angolok, majd az amerikaiak által támogatott kormányerők és a kommunista blokkból támogatott partizánok vívtak egymással. A katonai segítséggel és a Marshall-terv által nyújtott 376 millió dolláros pénzügyi támogatásból aztán az ötvenes-hatvanas évekre magához tért az addig önmagát tépdeső Görögország, és beindult a turizmus is.

   Az 1967 és 1974 között működő katonai junta után az 1981-es európai közösségi csatlakozás nyitotta meg azt a máig kiapadhatlatan bőségszarut, melynek segítségével Görögország egy koraérett jóléti állam lett. Pazarló államháztartással és délies fegyelmezetlenséggel élvezték az évtizedekig elmaradott államba érkező össz-európai támogatás előnyeit.

  Amíg a Nyugat az eurózóna megmentése érdekében ma is önti a pénzt a görög fekete lyukba, addig a görögök az utcán tüntetnek és zavarognak a fenntarthatatlanul kényelmes jóléti rendszer mellett. Egy történelmi lecke, amiből soha nem tanult senki.

*

Megjelent a Heti Válasz július 14-ei számának Tájoló rovatában.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr103109951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2011.12.16. 10:58:41

@Doomhammer: Lassan el kellene gondolkodni azon, hogy milyen formaban szeretnenk adossagatrendezest/elengedest kapni, mert amint igy vagy ugy de eldol az olasz meccs mi jovunk. Aztan csak nem art, ha van valami elkepzelesunk a rendezett csoddel kapcsolatban.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 11:29:43

@bz249:
"Lassan el kellene gondolkodni azon, hogy milyen formaban szeretnenk adossagatrendezest/elengedest kapni,"

Bogar Laci maniaja? Hat igen, a kormany szivos tevekenysegenek eredmenyekeppen lassan oda jutunk, hogy nem jon mas, mint a csod. Bizom benne, hogy akkor peldat statualnak a hitelt nyujtok. Nem azert, mert rosszat akarok az orszagnak, vagy barkinek is benne, nem. Hanem azert, mert a hazudozasnak es a sunnyogasnak meg kell legyen a kovetkezmenye. Ez a kormany a MIEP programjat hajtja vegre, de nem arra kaptak felhatalmazast. Szeretnem latni, amint a valasztopolgarok ezt elmagyarazzak nekik.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 12:13:34

@Doomhammer:
Hogy en mekkora vatesz vagyok. Elutazott az Europai Bizottsag kuldottsege.

bz249 2011.12.16. 12:40:53

@Doomhammer: "Bogar Laci maniaja?"

Hat gondoltam a kontrollalt csod meg mindig jobb, mint a kontrollalatlan. Szoval a trendvonalat meghosszabbitva az adossagleiras egy adott ponton mar jobb valasztasnak latszik.

"Bizom benne, hogy akkor peldat statualnak a hitelt nyujtok."

Milyen peldastatualasra gondol? Ha csod van, akkor annak egyszeru a kovetkezmenye. Nincs ujabb hitel, valamint a magyar cegeknek elore kell fizetni. Ott van Gorogorszag, ilyen a relative rendezett csod.

Mondjuk persze eppen uvegge is lehet olvasztani az orszagot.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 12:47:29

@bz249:
"Milyen peldastatualasra gondol? "

Hogy nem mentik meg azt, aki szandekosan csodbe ment azert, hogy az adossagaitol megszabaduljon, hanem hagyjak foni a sajat maga altal gyujtott tuzon.

bz249 2011.12.16. 13:27:03

@Doomhammer: "Hogy nem mentik meg azt, aki szandekosan csodbe ment azert, hogy az adossagaitol megszabaduljon, hanem hagyjak foni a sajat maga altal gyujtott tuzon."

Mit ert megmentes alatt? Argentinat mondjuk megmentettek 1999-ben (ott is volt atutemezes)?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 13:37:37

@bz249:
"Mit ert megmentes alatt?"

Nem kap kedvezmenyes hitelt.

"Argentinat mondjuk megmentettek 1999-ben (ott is volt atutemezes)? "

Hat ha Argentinahoz hasonlitjuk magunkat, akkor Argentina 1999-es evenek Magyarorszag 2008-as eve felel meg. Most mar Argentina 2001-es eve van.

bz249 2011.12.16. 13:59:03

@Doomhammer: "Nem kap kedvezmenyes hitelt."

Vagyis lenyegeben a csod alatt valodi teliver csodot ert, amikor megengedik, hogy eltuntesse az adossagat, viszont meg az unokanagykabatja is csak keszpenzre vasarolhat (valamint a fem 5 Ft-ost is bevizsgaljak, mert nem lehet tudni).

Viszont ez 1988-at jelent valutakerettel es mas nyalanksagokkal.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 14:03:55

@bz249:
Amint az 1989-ben meg is tortent. Mint emlekszik, akkor tagadta meg az IMF az esedekes hitelreszlet kifizeteset, mert kiderult, hogy hazudtak nekik (Medgyessy jelentette be).

Nagyon rovid ido alatt megtortent a rendszervaltas.

Feri 2008-ban hany honapig birta?

bz249 2011.12.16. 14:24:47

@Doomhammer: azert 1989 es 2012 kozott komoly kulonbseg van. Megpedig, hogy jelenleg nem a Voros Hadsereg tankjaira tamaszkodo diktatura van, hanem egy altalanos szabad valasztason hatalomra kerult kormany es egy ugyanilyen modon megvalasztott ellenzek.

Szoval most 2011 december 16-an nincs egyetlen az ismeretlenseg homalyaban rejtozo ellenzeki ero, amelyik majd valami varatlant huzhat. A valasztek: Fidesz, MSzP vagy Jobbik esetleg ezeknek valamilyen kombinacioja. Az MSzP es Fidesz mar bizonyitottak, a Jobbik meg nem veheto komolyan. Mire valtja le a rendszert?

Egyebkent egy valodi csod, az EU-n beluli Magyarorszag szamara nagyon sulyos eredmennyel jarna, ugyanis a toke es a munkaero szabadon aramolhat.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 14:33:38

@bz249:
"Mire valtja le a rendszert?"

Papandreut es Berlusconit mire valtottak le?

"Egyebkent egy valodi csod, az EU-n beluli Magyarorszag szamara nagyon sulyos eredmennyel jarna, ugyanis a toke es a munkaero szabadon aramolhat. "

Valoszinuleg a szabad aramlasnak lenne eloszor vege. De idaig valoszinuleg nem fognak eljutni a dolgok. Orban most dobhat egy Ferit. Mivel o nagyobb utcai harcos, mint Feri volt, lehet, hogy tavaszig is kihuzza.

bz249 2011.12.16. 14:48:34

@Doomhammer: vagyis egy szakertoi kormany mondjuk Jarai/Szapary/akarki vezetesevel?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 14:59:56

@bz249:
A masik lehetoseg egy uj valasztas, amit meglepo modon egy vadonatuj part fog megnyerni, mint Tusk Lengyelorszagban, vagy mint most Szloveniaban tortent.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.16. 15:00:48

Mielott a magyar kormany kommunikalni kezdhetne:

www.reuters.com/article/2011/12/16/hungary-imf-eu-idUSL6E7NG25320111216
"Dec 16 (Reuters) - European Union Economic and Monetary Affairs Commissioner Olli Rehn interrupted informal talks with the Hungarian government as the Commission did not receive assurances about the government's plans regarding its new central bank law, his spokesman said.

"The commission decided to interrupt the preparatory talks in Budapest," Amadeu Altafaj told Reuters over the phone on Friday.

"Unfortunately we did not receive assurances concerning the intentions of the Hungarian government, (which went on) to push forward in parliament the vote of the law that could potentially undermine the independence of the central bank," he said."

bz249 2011.12.16. 15:11:37

@Doomhammer: a 2001-ben a Szolidaritas Valasztasi Akciopart szetesesevel keletkezo Polgari Platform mennyiben tekintheto vadonatuj partnak?

Sapika 2011.12.17. 15:21:25

@Doomhammer: "A masik lehetoseg egy uj valasztas, amit meglepo modon egy vadonatuj part fog megnyerni, mint Tusk Lengyelorszagban, vagy mint most Szloveniaban tortent. "

Igény lenne az új pártra, az biztos. Csak a részletek vesznek a homályba. Ugyanis az uralkodó párt nem finnyás, és 2/3-al rendelkezik. Már spekuláltam arról, milyen párt-finanszírozási törvényt hoznának létre, ha veszély fenyegetné őket. A cél az, hogy az új pártnak ne legyen módja megismertetni magát. Az én tippem erre: olyan törvény készül majd, amely alapján egy pártnak csak természetes személytől lehet adományt elfogadni; az összeg meg felülről korlátozva lesz. Az áron alul kínált reklám is adománynak fog számítani.
----
Sok jót sohasem vártam a Fidesztől. De azért élt bennem az illúzió: talán vannak épeszűek közöttük, akik nem hagyják az országot a mélybe zuhanni. Most már elég nagyot zuhantunk; gazdaságilag még nem akkorát, de a törvényeinket már szörnyülködik a világ. És a fideszen belül sehol senki, aki akár csak egy kis óvatos rosszallást is meg merne ereszteni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.17. 17:24:39

@Sapika:
"A cél az, hogy az új pártnak ne legyen módja megismertetni magát."

A Positive Slovenia ezt úgy oldotta meg, hogy a párt alapítói ismert politikusok voltak. Továbbá mozgósítani tudták a baloldali szavazókat - nyilván tudták előre, kik azok.

"És a fideszen belül sehol senki, aki akár csak egy kis óvatos rosszallást is meg merne ereszteni. "

Centralizálva vannak a párt pénzügyei, egyetlen fideszes politikusnak sincs saját kasszája.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.17. 17:26:09

Most már csak 10 milliárd euró két éves futamidőre realisztikus, de az nagyon.

www.bloomberg.com/news/2011-12-17/hungary-sees-realistic-10-billion-euro-imf-deal-nemzet-says.html
"“Based on the most realistic scenario that’s in front of the government, an IMF credit line of at least 10 billion euros would secure financing during the remaining two years of the current government cycle,” Varga said in an interview with the Budapest-based daily newspaper published today."

Sapika 2011.12.17. 22:59:13

@Doomhammer: "És a fideszen belül sehol senki, aki akár csak egy kis óvatos rosszallást is meg merne ereszteni. --> Centralizálva vannak a párt pénzügyei, egyetlen fideszes politikusnak sincs saját kasszája. "

Hát igen. Állatnak van ingyen kedve. Ha már a medvéknél tartunk. Brumma, brumma, brummadza.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 01:29:10

@Sapika:
Javaslom, vizsgálja meg alaposan a következő kijelentést:
index.hu/belfold/2011/11/15/koznevelesi_torveny/
„aki az etikett ellenére a földre köp, annak köszönjük szépen, nincs tovább együttműködés”

Az együttműködés szó jelentését megfejtheti a Fidesz belső finanszírozási rendszerének ismeretében.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 10:37:17

Balogh S. Eva elemez az AFP-nek. Elemzése alapján a tennivalók tisztán kirajzolódnak.

www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iHYLfrOk6YXM2iluK8Qu63YXbyRg?docId=CNG.f20b4240ddfb7fb679fc13254a5dadcb.201
"In any case a new electoral law in the works looks set to tilt the system more in favour of Fidesz, according to Eva Balogh who runs the English-language blog Hungarian Spectrum (esbalogh.typepad.com/).

"In brief, Orban is trying to build a system in which there can be an opposition giving the appearance of democracy, but where the opposition will be so weak that it will not be able to exert any influence," Balogh said in a posting last week."

Szerencsére a Fidesz nem támadhatatlan.

"But IMF and EU officials cut short on Friday a visit to Hungary because of concerns about another of Orban's proposed areas of reforms -- the central bank -- although Budapest denied any breakdown in negotiations.

Orban wants to reduce the powers of the central bank chief, increase parliament's influence in setting interest rates in order to boost growth and to merge the lender with the financial regulatory body.

Internationally respected bank chief Andras Simor said Thursday that the revamp was a "total takeover of power at the central bank (which) ... brings the final elimination of the central bank's independence dangerously close."

Apart from harming its chances of getting IMF-EU help, the uproar is also bound to make foreign companies even warier about investing in Hungary, something which is vital for the economy, analysts said.

"When you are faced with a severe external environment, the best you can do as a government is to maintain the highest standards of credibility," Societe Generale's head of emerging markets strategy, Benoit Anne, told AFP.

"Unfortunately they have failed to do that."

"The government has no other option but to come to terms with the EU and the IMF, otherwise Hungary will face a currency exchange crisis," Krisztian Szabados, director of the Hungarian think tank Political Capital, told AFP.

"If the Hungarian forint slides towards 320-330 forints to the euro (from the current 300-305 forints), one million households will go bankrupt.""

Sapika 2011.12.18. 12:28:51

@Doomhammer: Lenyűgöz a tárgyi tudása és a pontos gondolkodása.

De volt már OV-nél veszélyesebb vezér is, például Rákosi. És mégis több (több mint száz) magas beosztású kommunista szembe fordult a rezsimmel, amint alkalma lett rá, 1956 körül. Kivégzés, életfogytiglan, 10-15 év börtön, stb. Jól ismert dolgok.

Azt nem állítom, hogy OV már megközelítette Rákosit. De a retorziók sem annyira félelmetesek manapság.

Bár ki tudja, a bírósági rendszer átszabásának az egyik oka lehet a belső ellenzék fékentartása is.

Mindegy, verni legalább nem vernek manapság. Mostanában öt-hét év alatt már a süteményt elfogadó rendőr ügye is rendeződik, röpke 10 év alatt pedig még a kispesti polgármester ügyévben is rájöttek, hogy nem tiltotta törvény a pedofil képek számítógépen való nézegetését a letartóztatásakor. Nem kötélről, életfogytiglanról és veseleverésről van most szó. Így egy két hős fideszes nagyimre azért felbukkanhatna.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 19:38:26

@Sapika:
"Azt nem állítom, hogy OV már megközelítette Rákosit. De a retorziók sem annyira félelmetesek manapság. "

Akkor miért kell a kettőt összehasonlítani?

Ha már mindenáron össze kell hasonlítani egy kommunista vezetővel, akkor Kádár egy sokkal jobb minta. És pont ugyanaz a gyenge pontja, mint Kádárnak: előbb-utóbb elfogy a pénz, amivel a zúgolódokat megveszi.

Sapika 2011.12.18. 20:06:46

@Doomhammer: "Akkor miért kell a kettőt összehasonlítani?"

Rákosi alatt fordult elő az, hogy vezető kommunisták életüket és szabadságukat kockára téve szembefordultak a hatalommal. Ezért mentem vissza egészen a Rákosi korszakig. Engem a dologból ez érdekel: a régi, kipróbált bolsi Nagy Imre 1952-től kezdve milyen bátor harcot mert folytatni.

Szerintem a vezető fideszesek között is kell, hogy legyen olyan, aki OV-t személyiségzavaros borderline esetnek tartja, a szabadságjogok ismert korlátozásait pedig nem szereti. Csak már látnánk őket.

Sapika 2011.12.18. 20:15:41

@Doomhammer: "És pont ugyanaz a gyenge pontja, mint Kádárnak: előbb-utóbb elfogy a pénz, amivel a zúgolódókat megveszi. "

Pont ez a problémám. Hogy a zúgolódókat meg lehet venni. Micsoda fertelmes kontraszelekció volt az, amelyik ilyen politikai elitet hagyott fent.

-----------
Néha az az érzésem, direkt nem akarja megérteni, mit mondok. Itt volt ez az egyházügyi törvény. Mit össze erőlködtem, hogy bemutassam: itt is sérült a törvény előtti egyenlőség elve. Most úgy tűnik, még ez a kiherélt, magát alkotmánybíróságnak nevező birkanyáj is kimondja majd végre, hogy ellentétes az alkotmánnyal.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 22:05:31

@Sapika:
"Szerintem a vezető fideszesek között is kell, hogy legyen olyan, aki OV-t személyiségzavaros borderline esetnek tartja, a szabadságjogok ismert korlátozásait pedig nem szereti. "

Én persze nem tudhatom, van-e ilyen vezető, de nehezen tudom elképzelni, hogy több, mint 20 éven keresztül együttműködtek valakivel, akit hibbantnak tartanak. Például Orbánt én sem tartom semmiféle pszichológiai esetnek. A politikájával nem értek egyet, de nem gondolom, hogy bármilyen módon is zavart lenne.

A Lomnici-ügy ugróiskolázása kapcsán például Deutsch Tamás mondta el, hogy neki tetszik, ami az országban történik. Kerestem a videót, de sajnos most nem találtam meg.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 22:08:20

@Sapika:
"Pont ez a problémám. Hogy a zúgolódókat meg lehet venni. Micsoda fertelmes kontraszelekció volt az, amelyik ilyen politikai elitet hagyott fent."

Azért gondolja meg, hogy az MSZP frakciója szó nélkül megszavazta Gyurcsány őszödi beszédét, utána Gyurcsány összes reformját, majd zokszó nélkül nyomogattak Bajnai alatt, pedig tudhatták, hogy Bajnai programját az IMF mondta tollba és végrehajtása a pártjuk pusztulását okozza.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.18. 22:09:32

@Sapika:
"Most úgy tűnik, még ez a kiherélt, magát alkotmánybíróságnak nevező birkanyáj is kimondja majd végre, hogy ellentétes az alkotmánnyal. "

Nagy volt a külföldi nyomás, ezt beáldozták. Jóval lényegesebb kérdésekben viszont akadálytalan a nyomulás.

bz249 2011.12.19. 10:45:35

@Sapika: "Pont ez a problémám. Hogy a zúgolódókat meg lehet venni. Micsoda fertelmes kontraszelekció volt az, amelyik ilyen politikai elitet hagyott fent. "

Tekintve, hogy a politika elsosorban a penz elosztasa korul forog (akar direktbe, hogy ki kapjon erre, arra, amarra tamogatast... akar indirektbe, hogy kinek mennyi adot keljen fizetni) ezert nem erzem nagy csodanak, hogy a zugolodokat penzen lehet megvenni. Eleve penz volt ugyanis a celjuk. A szeles neptomegeknek is, meg a partapparatusnak is.

devuscka 2011.12.19. 11:13:06

"Brutális lendületet vehet a Mol-részvény - elemzők az Exxon-hírről"
www.napi.hu/tozsdek-piacok/brutalis_lenduletet_vehet_a_mol-reszveny_elemzok_az_exxon-hirrol.505361.html
Nem is volt olyan rossz ötlet megvenni az oroszoktól a mol plakettet?

devuscka 2011.12.19. 11:20:05

még egy jó hír:
"Megerősítette az OTP Bank és az OTP Jelzálogbank hitelminősítését a Moody's hitelminősítő, pedig októberben még leminősítést valószínűsítő listára vette - közölte a bank a tőzsde honlapján."
www.origo.hu/uzletinegyed/hirek/20111219-leminosites-helyett-megerositest-kapott-az-otp-a-moodystol.html

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.19. 16:48:35

Ütközési pálya.

www.bloomberg.com/news/2011-12-18/hungary-may-pass-central-bank-law-this-year-matolcsy-says-1-.html
"Lawmakers should consider delaying the approval of the law as rushing it through Parliament this year is “risky” and may have “serious consequences” for Hungary, Simor told a parliamentary hearing today.

“We cannot help but notice how these proposals have come at a very inopportune time, just as Hungary is seeking to conclude negotiations on an IMF deal,” Pasquale Diana, an economist at Morgan Stanley in London, wrote today in an e- mailed note.

The bill addresses EU requirements in central bank regulation and enacts changes necessary before Hungary’s new constitution comes into force on Jan. 1, Matolcsy said. "

Sapika 2011.12.19. 21:22:47

@Doomhammer: "Azért gondolja meg, hogy az MSZP frakciója ..."
Politikai elit alatt én nem a fideszt értettem, hanem mindazokat együtt, akikre mostanában választani lehet -- azaz az MSzP-t is. Sopánkodásom ezek együttesének szólt.

Egyébkén, ha már szóba került: Az MSzP frakcióval a legfőbb bajokat én az öszödi beszéd ELŐTTI időszakban látom. Öszöd és ami utána jött már csak a realitásokhoz való visszatérés volt.
Az IMF-re külön hozzászólásban térnék vissza.

Sapika 2011.12.19. 21:24:37

@Doomhammer: "zokszó nélkül nyomogattak Bajnai alatt, pedig tudhatták, hogy Bajnai programját az IMF mondta tollba és végrehajtása a pártjuk pusztulását okozza.

Ideírnám, hogy mint laikus miként látom az IMF tollbamondásait. (Nem baj, ha megcáfol, legalább okosodom.)

1. Az IMF a költekezések és a bevételek hosszú távon is biztosan teljesíthető egyensúlyát követeli meg.

2. Egy alulfejlett országban ez a monetáris szigor kimondottan káros. Hiszen ha a kormány utakat épít az ország belseje felé, akkor az út mellett kakaó és banánültetvények létesülhetnek, továbbá bányák nyílhatnak, így a népesség egy főre jutó GDP-je 100 dollárról 200 dollárra nő. (Azaz náluk beteljesülhet a 2002-es választási ígéret: "2006-ig elérjük, hogy a polgárok átlagos keresete megkétszereződjön".) Emiatt egy alulfejlett országban a költségvetési hiány gyorsan megtérül, ha a pénzt nem lopják el. Azaz egy alulfejlett országban nem a hiány összegére kell koncentrálni, hanem arra kell vigyázni, hogy a kölcsönt a politikai elit el ne lopja.

3. Más a helyzet egy közepesen fejlett és közepesen korrupt országban. Ha itt költenek többet a bevételeknél, akkor a többlet egy részét felélik ("azt legalább megettük" mondta anno Nyers Rezső); más részét hülyeségekre költik (eocén program, világkiállítás, stadionok, stb.); harmadik részét pedig a haverok cégei nyúlják le.

Ebben a világképben én úgy látom, hogy az IMF tollbamondása még mindig a kisebbik rossz.

Sapika 2011.12.19. 22:00:36

@Doomhammer: "Például Orbánt én sem tartom semmiféle pszichológiai esetnek. A politikájával nem értek egyet, de nem gondolom, hogy bármilyen módon is zavart lenne."

A kérdés az, hogy a hatalomvágy valamint a "mindig nekem van igazam, én sohasem tévedek" attitűd milyen fokát tartjuk még normálisnak.

Belátom, hogy a borderline szót hibásan használtam. Közben utánanéztem ennek is, meg a pszichopata szónak is, egyik sem illik rá.

De azért csak felmerül a kérdés:
Adva van egy szuperértelmes, jogász végzettségű egyed. Aki egyszer csak olyasmiket kezd tenni a jogban, ami miatt az egyetemi vizsgákon kivágnák. (Visszamenőleges hatályú jogalkotás és társai.) Amellett kokik, sallerek, az erőviszonyok elképesztő fel nem ismerése, stb. stb.
Ez vajon egyszerűen csak téves politika, vagy az illető pszichéjében bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok eredője?
--------------------------
Sokat beszéltünk itt az ortodox és nem ortodox gazdaságpolitikáról. Áttenném a dolgot a fizikára, mégis csak könnyebb átlátni. Az ortodox mérnökök úgy vélik, hogy az energia megmaradás elve földi viszonyok között biztosan érvényes. A nem ortodox mérnök viszont vízzel hajtott autóról vizionál: víz az üzemanyag, víz a végtermék, és az autó mégis megy. Most akkor ez az ember csak szakmai hibát vét, vagy valami speciális pszichés probléma jelentkezett nála?

Sapika 2011.12.19. 22:26:46

@devuscka: "még egy jó hír"

Szerintem maga fluktuációkból (pontosabban az apró kis kilengések pozitív szakaszaiból) próbál reményt csiholni.

Megnéztem az idézett hírt: "a hitelminősítő végül nem rontotta a bank hiteleinek besorolását. Múlt pénteken öt magyarországi bankot már leminősített a Moody's. "

Nekem ezt nem sikerül "még egy jó hír"-ként értékelnem. Bár lehet, hogy csak irigylem magát, hogy még mindig tud hinni ;)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.19. 23:29:16

@Sapika:
"Ez vajon egyszerűen csak téves politika, vagy az illető pszichéjében bekövetkezett kedvezőtlen folyamatok eredője?"

Nem, ez egyszerűen annak a következménye, ahogy a Fidesz vezetősége (és nem csak Orbán) a világot látja. A hatalmat meg kell szerezni és meg kell tartani, különben veszélyben vannak. A politikai küzdelem az ő világukban nem arról szól, hogy ki vezeti a dodzsemet 4 évig, hanem életre-halálra szóló küzdelemről. Ami lássuk be, Keller Laca és Gyurcsány után nem teljesen megalapozatlan.

Orbán nem jogászként, hanem hatalomtechnikusként kezeli ezt a kérdést. A jogászkodást kiadja a Fidesz Inc. végrehajtó szervezetének, akik nem tesznek fel kérdéseket. Úgy lettek nevelve, hogy ne tegyenek fel kérdéseket, viszont végezzenek első osztályú végrehajtó munkát. Ezért látja őket olyannak, mintha robotokkal beszélne. A módszereket megválaszthatják, de a célt nem.

Ebben a világban Orbán és a Fidesz vezetése - mert ne legyen kétsége róla, akárcsak a szocik esetében, itt is csoportdöntésekről van szó - teljesen racionálisan jár el. Az már érdekesebb kérdés, hogyan juthattunk el odáig, hogy a magyar politikai életet a résztvevői egy maffiaháborúnak hiszik.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.19. 23:39:33

@Sapika:
"Az MSzP frakcióval a legfőbb bajokat én az öszödi beszéd ELŐTTI időszakban látom. Öszöd és ami utána jött már csak a realitásokhoz való visszatérés volt."

Ne becsülje le azokat az embereket. Ne gondolja azt, hogy nem tudták, hova vezet a gyurcsányi út (a 2004-2006 közötti Gyurcsányra gondolok). 2004 nyarán az EP választás után már tudták, mi vár rájuk 2006-ban. De jött Feri, aki azt ígérte, hogy bátor lesz és elmegy a falig, sőt még azon is túl. Megtette és megnyerte nekik 2006-ot. Utána meg fizethették az árát és a végén ráment a pártjuk.

Külső szemlélő számára csak egyetlen kérdés maradt: miért nem ballagtak el a helyszínről 2006-ban vagy 2009-ben azzal, hogy tessék, nyertetek, csináljátok ti? Mindkét esetben jobban járt volna a magyar baloldal, sőt, fellengzős leszek, a magyar demokrácia is. Azért nem tették, ami a gyengeségük. A hatalomban ülni jó, mert akkor nem történik velük olyan kellemetlenség, hogy nincs pénz vagy hogy vizsgálódnak velük szemben. Ezért minden pénzt megér, hogy ők maradhassanak a hatalomban, akár egy órával is tovább. Ezért olyan elképesztően rövidtávú a "politikai elit" gondolkodása.

Nézze csak, most Orbán nem tudja felfogni, hogy vesztett. Fog is száguldani a kocsival egészen a szakadék széléig vagy azon is túl.

Sapika 2011.12.20. 09:38:11

@Doomhammer: Úgy tűnik, nagyjából ugyanazt gondoljuk, maga, meg én. Az MSZP-ről is, meg a Fideszről is. De maga szabatosan, szakszerűen tudja kifejteni a dolgot. Én meg csak a konyhanyelvet alkalmazom. Így a béka segge alól nézve a felső világot, a "nahát, ezek meghibbantak" kifejezés jut az eszembe. Meg az, "hogy őrült beszéd, de van benne rendszer". Ami Shakespeare és Arany János megfogalmazása arról, hogy az adott téveszmerendszeren (axiómákon) belül minden nagyon ésszerű és logikus. Eltekintve maguktól a téveszméktől (doxazmáktól).

devuscka 2011.12.20. 13:37:37

@Sapika:
Optimista ember vagyok.
'utoljárahagyomafinomfalatokat'.
Mondja, mit használok magamnak, ha elrontom a kedvem? Picibe kapaszkodok? Háát: ja.
"igenember". Ismeri?
www.youtube.com/watch?v=B2nWG4vK7Dc
Viszont picit 'kajánkodni' is szeretek. Tudom ma, a 'jóhír' sokaknál bosszantó kifejezés. :-)

devuscka 2011.12.20. 14:06:20

@Sapika:
Miért is "(axiómákon)"?
Polonius legalább taxonómiát* felfedezi. (és nem elutasít)
* :-)

Viszont Polonius a 'lényeget' nem érti meg: nagyon elegánsan őt veszik hülyének, vagyis gúnyolódnak vele.
>
"Mi az, amit olvas, fönséges úr?
H: - Szó, szó, szó.
P: - De a veleje?
H: - Kinek a veleje?
P: - No, annak, amit olvas fönséged.
H: - Rágalom, uram; mert ni, mit mond itt a csúfolódó gaz kópé: hogy öregembernek ősz a szakálla, ráncos az orcája; szeméből sűrű gyanta szivárog és szilvafa-enyő; amellett bőséges észfogyatéka és erősen gyenge ágyéka van; mely dolgokat, uram, bár magam is rettentően és roppantul meghiszek, mégis úgy tartom, nem becsület így papírra tenni: mert lám, maga is, uram, akkor lenne olyan öreg, mint én, ha visszafelé haladhatna, rák módra.

P: - Őrült beszéd, őrült beszéd: de van benne rendszer. - Nem sétálna odább a légvonatból, fönséges úr?
H: - A sírba?
P: - No, már az csakugyan kívül esik a légvonaton. - Mily talpraesettek a feleletei néha! Csudálatos, hogy gyakran az őrültség eltalálja, mit az értelem s józan ész nem bírna oly szerencsésen megoldani. Megyek, itt hagyom, s tüstént módot keresek benne, hogy találkozzék leányommal. - Fönséges úr, én legalázatosabb búcsút veszek fönségedtől.
H: - Semmit se vehet tőlem, uram, amitől oly örömest megválnék; kivéve az életem, az életem, az életem."

Nem lehet, hogy a "meghibbantak" magával is 'gúnyolódnak'? ,-)

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.20. 14:13:36

Újabb kamatemelés. A kormány által beültetett tanácstagokkal.

www.bloomberg.com/news/2011-12-20/hungary-increases-eu-s-highest-interest-rates-after-imf-talks-on-aid-stall.html
"Hungary increased the European Union’s highest benchmark interest rate after the trading bloc and the International Monetary Fund suspended talks about a bailout, threatening to pressure local assets. "

bz249 2011.12.20. 16:03:16

@Doomhammer: kivancsi vagyok, hogy mindez mikent befolyasolja a hitelezesi es megtakaritasi hajlandosagot. Utobbihoz persze kellene u.n. jovedelem is lakossagnal.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.20. 21:20:18

@bz249:
Hitelezés nincs, a politikai bizonytalanság miatt. A megtakarítási hajlandóság viszont magas.

privatbankar.hu/migracio/nagy_arat_fizethetunk_az_egykulcsos_adorendszerert-241053
"Eközben a háztartások pénzügyi megtakarítási aktivitása tovább élénkül – ugyanazon okokból, amelyek fogyasztási hajlandóságot visszafogják. A bruttó megtakarítások értéke 2011-ben számottevően nő, noha a növekedést az utolsó negyedévben bizonyos fokig fékezi a végtörlesztés, ami várhatóan jelentős részben a létező megtakarítások felhasználásával valósul meg.

2011 első felében a háztartások nettó finanszírozási képessége (a magánnyugdíjpénztári megtakarítások – vagyis 2890 milliárd forint – eltőnésének a hatását figyelmen kívül hagyva) mintegy 800 milliárd forintot tett ki, ami a tavalyi, szintén magas megtakarításokat is túlszárnyalja. 2012-ben a magas megtakarítási hajlandóság fennmaradására lehet számítani A hitelfelvételi egyenleg viszont várhatóan negatív marad. "

A kamatot viszont nem a megtakarítások támogatása érdekében kellett megemelni, hanem a kaotikus politika miatti bizalomvesztés eredményeképpen. Ismét egy példa arra, hogy a gazdasági szabadságharc hogyan okoz több kárt, mint amennyi eredményt kivív. A kormány maga okozza a válságot, ami ellen küzd.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.20. 21:41:20

Az IMF és az EU nem fog visszatérni.

www.ft.com/cms/s/0/154305a6-2b34-11e1-a9e4-00144feabdc0.html#axzz1h6qZJGQY
"The International Monetary Fund and European Union have warned Hungary that they will not return to the country to negotiate a new credit facility unless Budapest commits to modifying two controversial draft laws."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.20. 21:46:40

Hungarian politics has been hijacked.
krugman.blogs.nytimes.com/2011/12/20/more-hungary/
"Paul’s column generated a huge reaction in Hungary. And the Fidesz government has responded by proposing to amend the rules of parliamentary procedure so that no law needs to be debated publicly if 2/3rds of the parliament introduces the law. And Fidesz, with its lock-step 2/3rds majority, can now push through the rest of its political program without any opportunity for anyone to object.

Paul was right in his column last week to link depression to democracy. Hungarians went through a huge economic shock, earlier and deeper than most of their neighbors. And they turned sharply to the right, politically.

But the party they elected wants to entrench itself in power for the foreseeable future. Hungarians don’t want this, but they can’t stop it. Hungarian politics has been hijacked."

A magyar állampolgárok tehetetlen áldozatai egy hatalmi gépezetnek, amit nem akartak, de nem tudnak tenni ellene.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.21. 01:11:21

További kamatemelések várhatóak.

www.bloomberg.com/news/2011-12-20/hungary-may-raise-eu-s-highest-rate-again-as-imf-pressure-mounts.html
"“With the government at loggerheads with the central bank, talks with the IMF seemingly having broken down and fresh signs of strains in the bond market, we think it would be premature to rule out further, more aggressive, tightening over the coming months,” William Jackson, a London-based economist at Capital Economics Ltd., said yesterday in an e-mailed note.

The forint strengthened 0.8 percent to 300.76 per euro at 5:02 p.m. in Budapest. It has weakened 12 percent in the second half of 2011, the worst performance among more than 170 currencies tracked by Bloomberg. Hungary’s benchmark 3-year government bonds advanced, cutting the yield 0.08 percentage points to 8.46 percent. "

bz249 2011.12.21. 10:15:56

@Doomhammer: a gazdasagi szabadsagharc nem feltetlen lenne problema, csakhogy itt inkabb gazdasagi szabadsagbohockodas zajlik. Nagy hangon uvoltoznek, aztan vegul nagyjabol vegrehajtjak ugyanazt a programot amit az IMF is mondana. Csak kozben mindenki megjegyzi az arcunkat, hogy na Magyarorszag az egy ilyen ciganykodo hely, ahol mindig megprobalnak atverni minket, de valami egeszen elkepesztoen amator modon.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.21. 10:33:26

Mindeközben Hódmezővásárhelyen.

www.ledsmagazine.com/news/8/12/23
"The city of Hódmezővásárhely in south-east Hungary has replaced all of its street lights with more than 6200 LED luminaires supplied by Tungsram-Schréder, a Hungary-based member of the Belgium-based Schréder Group.

The new lighting scheme is expected to generate energy savings of between 35% and 40% for the city, and will also dramatically reduce maintenance costs. It has also enabled the city to cut CO2 emissions by 415 tonnes - the equivalent of turning off approximately 6,500 television screens or 8,000 washing machines.

Hódmezővásárhely launched a tender in 2010 to replace all of its street-lighting installations. The local authorities wanted an energy-efficient and environmentally-friendly solution that would make use of modern technologies. "

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.21. 10:36:54

@bz249:
"a gazdasagi szabadsagharc nem feltetlen lenne problema"

A gazdasági szabadságharc csak egy dolgot eredményezhet. Azt, amit Bogár Laci bácsi oly rejtélyesen így írt meg:

"Csak azok az emberi közösségek maradnak életben, amelyek képesek lesznek mindezt megértve olyan „élőhelyeket” kialakítani, ahová e pusztító diktatúra fegyverei nem érnek el. "

Ki kell lépni ebből az egész globálkatyvaszból és visszahúzódni a fatornyos kis falunkba. Ez egyébként a mezőgazdaság gondjait is megoldaná, ilyen helyzetben aki enni akar, annak támogatnia kell a magyar termelőket, alkalmasint magának is sürgölködni a bütyökmagföldeken (mert gázolaj a traktorba nem lesz, de hamarosan az egész bolygón ez lesz a helyzet, tehát mindegy is).

bz249 2011.12.21. 13:13:39

@Doomhammer: oke ne hivjuk szabadsagharcnak, viszont az egy valos dolog, hogy Magyarorszag rettenetes mertekben kiszolgaltatott a nemzetkozi penzpiacoknak es ott az olasz pelda, ahol egy tulajdonkeppen egeszseges (mar amennyire ez a fogalom osszefer Olaszorszaggal) gazdasagot fog taccsra tenni a likviditashiany. Szoval az, hogy ezen a helyzeten valtoztatni akar valaki egy helyes irany. Az mas kerdes, hogy a valtoztatasbol eddig csak a durcizas fazisig jutottunk.

devuscka 2011.12.21. 13:22:00

@Doomhammer:
"de hamarosan az egész bolygón ez lesz a helyzet, tehát mindegy is)" -
Ez a lényeg. Ezzel kimondta az igazságot. Vagyis nem vagyunk egyedül.

bz249 2011.12.21. 13:24:59

@devuscka: tenyleg tele van a Fold szerencsetlen luzer szegeny orszagokkal. De allitolag mi nem Zimbabwe-val akarunk versenyre kelni...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.21. 20:34:38

@Doomhammer:
Egy magyarázat a Tageszeitung-tól: mert Orbántól ezt az utasítást kapták.

www.spiegel.de/international/europe/0,1518,805112,00.html
""Why the Constitutional Court justices -- who have not thus far distinguished themselves with their eagerness to pass rulings -- have now shown courage in the last second is not easily interpreted.... It could be that these people, who soon will no longer have anything to say, wanted to stand up to Prime Minister Viktor Orban, who is already weakened by the economic crisis anyway."

"But there is another possible interpretation, which holds that the verdict -- as with all other decisions so far -- was cleared with Orban and is meant as a signal to Hungary's partners abroad that Hungary is still a country ruled by law. After all, even the EU protested Hungary's limitation of press freedoms when the media law was passed. In any case, the right-wing nationalist Fidesz, which has consistently held up the media law as a pearl of democracy, was informed prior to the verdict and was not surprised. But even if the law must be altered, Orban has no need to worry. The government is not dependent on the law for a supportive media environment.""

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.22. 22:05:51

@Pisti, az aragorn:
Tessék, az én elméletem. Nincs szivárogtatás, hanem az AB utasítást kapott, hogy "arcvesztés" nélkül korrigáljon ezt-azt, ami különlegesen nagy törvénysértés. Ezeket a kormány nem vonhatja vissza pont úgy, ahogy egy japán szamuráj se dughatja vissza a kardját, ha már egyszer előhúzta, de az AB "kényszerítheti" a kormányt a "demokrácia nevében".

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.22. 22:06:58

A magyarok jobbat érdemelnének, de a kormány ámokfutása miatt szenvedniük kell.

www.reuters.com/article/2011/12/22/hungary-economy-idUSL6E7NM1KE20111222
" "Hungary's economic fundamentals do not justify a junk
rating, but the damaging policies of the Hungarian government
have undermined investor confidence and this is the key reason
why both Moody's and S&P have decided to cut Hungary's rating,"
Danske Bank said."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.23. 18:29:48

Az IMF pénze nem is kell nekünk.

www.bloomberg.com/news/2011-12-23/hungary-s-imf-talks-may-fail-as-orban-rejects-eu-demands-2-.html
"Hungary’s failure to obtain an international bailout loan wouldn’t be “so significant” even after the country received its second debt downgrade to junk in a month, Prime Minister Viktor Orban said. "

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.23. 23:04:47

@devuscka:
Még egy jó hír:
www.baon.hu/orszag-vilag/gazdasag/a-standard-and-poors-leminositette-az-otp-t-es-jelzalogbankjat-419049
"A Standard and Poor’s Ratings Services hitelminősítő intézet leminősítette az OTP Bank Nyrt.-t és az OTP Jelzálogbank Zrt.-t a magyar szuverén hosszú- és rövid lejáratú adósminősítésének 'BB+/B'-re csökkentése következtében - jelentette be az OTP a BÉT honlapján pénteken."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.28. 18:56:37

Most látom csak! Happy Diwali, everyone!

Meanwhile, egy ultimátum.

www.businessweek.com/news/2011-12-28/imf-yet-to-decide-on-resuming-hungary-negotiations-reuters-says.html
"“Preparatory work on a program cannot continue until the government indicates it is willing to proceed on the basis of a Stand-by Arrangement,” Christoph Rosenberg, the Washington- based lender’s mission chief to Hungary, wrote in answers to questions from Reuters."

Ez a Christoph Rosenberg kitől tanulta az ultimátumadást?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.28. 22:47:39

A magyar ellenzék tehetséges és okos személyiségei megérdemlik a támogatást.

www.guardian.co.uk/world/2011/dec/28/hard-times-hope-hungary
"It is, however, not only the current government's infringement of liberties and democratic principles that deserves attention, but also the opposition that has begun to establish itself, a resourceful and articulate movement, mostly organised by bright, courageous and committed young people. As much as Viktor Orbán and his government need monitoring, the opposition deserves a bit of limelight – and support."

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2011.12.28. 22:58:00

@Doomhammer: Felháborító, ahogy a Guardian összemossa az LMP-t a Jobbikkal! Nyílt levelet nekik!!!

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.29. 09:47:55

@Holger Hartland:
Maga téved, az ellenállást Gyurcsány Ferenc irányítja.

www.theaustralian.com.au/news/world/alarm-bells-ring-over-hungarys-new-diktats/story-e6frg6so-1226231413801
"A group of opposition MPs, including former socialist prime minister Ferenc Gyurcsany, were arrested after chaining themselves to railings in front of parliament in protest at Mr Orban's centralisation of power. The MPs were supported by a crowd of about 3000, bearing placards that compared Mr Orban to Stalin-era dictator Matyas Rakosi."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.29. 20:16:09

A Forbes kommentátora szerint Magyarországon semmi baj. Ezzel szemben Olaszország valóban bajban van.

www.forbes.com/sites/timworstall/2011/12/29/hungarys-successful-italys-unsuccessful-bond-issues-today/
"Here’s what Business Insider says about the Hungarian auction:

A Hungarian bond auction this morning failed as Hungary rejected all bids in a 3-year bond sale. The 3-year is trading at a staggering 9.1%.

Hungary was able to sell HUF5B ($21 million) of a June 2022 Bond at an average yield of 9.70%.

Altogether Hungary sold HUF15B ($63 million)in government bonds after trying to sell HUF33B ($138)

And here’s what they say about the Italian:

The Italian 10-year sold at 6.979% in a mixed though successful bond auction. Last month’s auction saw yields of 7.56%.
...
Now, when you go to sell something you obviously hope to sell that thing, Hungary failed, so why am I blethering on about saying that it was a success?

Well, firstly, a point that shouldn’t have to be made but I’ll make it anyway. Hungary is not in the euro. Thus it has its own central bank, its own currency and its own interest rate. That current interest rate is 7% by the way.

So, what actually happened in Hungary was that the government (or the debt issuance office, the central bank, doesn’t matter) decided that paying 210 basis points (ie, 2.1%) more than the base rate for the government to borrow money was not a good deal. So, they didn’t issue the bonds.

This isn’t a problem for a country with their own central bank and printing presses. If they really want to they can just print more money. Or do that, wait a bit, issue bonds at a better price, retire the new money and carry on. They have flexibility in other words.

Now let us compare that to the Italian auction. Italy does not have a central bank (not in the real sense, they’ve got something called that but it’s really the branch office of the European Central Bank, ECB). They don’t have their own currency, they use the euro. They cannot print more money either. Finally, base rate in the euro is 1%.

Italy has just had to pay 597 basis points (ie, 5.97%) above base rate in order to sell its bonds. Do we think that if Hungary had been willing to pay this they would have got their entire issue away?"

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.29. 20:26:49

Egyetemi képzés ingyen. Kérjük az állami fenntartású magyar egyetemektől is.

www.forbes.com/sites/jamesmarshallcrotty/2011/12/21/m-i-t-game-changer-free-online-education-for-all/
"For Wall Street Occupiers or other decriers of the “social injustice” of college tuition, here’s a curveball bound to scramble your worldview: a totally free college education regardless of your academic performance or background. The Massachusetts Institute of Technology (M.I.T.) will announce on Monday that they intend to launch an online learning initiative called M.I.T.x,which will offer the online teaching of M.I.T. courses free of charge to anyone in the world."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 01:24:05

@HToma:
Mi lenne? Meg lett mondva, hogy csak bizonyos önkormányzatok adóssága lesz rendezve. Hódmezővásárhely és Debrecen nyilván köztük lesznek.

Egyébként ha észrevette, az önkormányzatok most már csődbe mehetnek, mert a kritikus szolgáltatásokat, mint oktatás és egészségügy államosították.

Ez persze nem véd az államcsőd ellen, de az még odébb van egy kicsit.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 01:32:58

@Doomhammer:
Az Erste szerint is beindul a bankóprés.

blogs.wsj.com/emergingeurope/2011/12/29/hungary-financing-may-be-precarious-as-hopes-dim-for-imf-support/
"A government auction of three-year, six-year and ten-year bonds, where bids were only accepted for roughly half of the offer and all bids were rejected for the short-maturity papers and average yields were a touch below 10%, also reflected the concerns.

“The high yields at today’s auction reflect that investors are now pricing in a failure to reach and agreement with the IMF and the EU,” an analyst said.

Erste Bank agreed, saying that financing costs may rise further. “The failed auction points toward two-digit yield levels,” it said.

The analyst added that although these developments don’t mean that Hungary would necessarily be drifting towards default, risks to financing have significantly risen."

Már persze, ha az MNB-t sikerül megtörni.

HToma 2011.12.30. 10:08:48

@Doomhammer: De miből fognak az önkormányzatok csilivili főtereket építeni, ha nem fognak hitelt kapni?

Lakosságarányosan az V. ker. rosszabbul áll mint Debrecen.
"Az egy lakosra jutó adósság alapján készült listánkban Debrecen nincs az első százban, az V. kerület viszont a hetedik."
hetivalasz.hu/itthon/top-100-40489/
Sajnos a teljes cikk nincs fent a honlapon. Annak idején elolvastam. A legeladósodottabb települések nem meglepő módon a falvak közül kerülnek ki.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 10:50:09

@HToma:
Érdekes, nekem egy másik listám van, amelyet Hódmezővásárhely vezet.

Csilivili főteret majd épít az állam. Persze csak ott, ahol konstruktívan állnak hozzá az aktuális kormány politikai céljaihoz.

A per az Erste és Hódmezővásárhely között roppant érdekes lesz. Én nem akarom mentegetni az Erstét, ezek az osztrák bankok teljes mértékben kiérdemelték az uzsorás jelzőt. Viszont Lázár János mint a legeladósodottabb település polgármestere és mint olyan törvények keresztülhajtója, mint a végtörlesztés, aktívan hozzájárult ahhoz, hogy a települése ilyen helyzetbe jusson. Ha figyeli egy kicsit feljebb, most éppen LED-es lámpákra cseréli a teljes közvilágítást - nyilván ingyen. Tehát szerintem a felelőtlen gazdálkodás is teljes mértékben megáll, ha az Erste érvelni próbál.

Persze nem véletlenül ülnek a fideszes pártkommiszárok a bírói szervezet élén, nyilván Magyarországon nem fogják őket elítélni. Au Európai Bíróság döntése ... hát az még messze van.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 10:54:15

A FT lealázta az ellenzéki tiltakozást.

www.ft.com/cms/s/0/c4f4d2ea-321e-11e1-b4ba-00144feabdc0.html#axzz1i0S46Fmf
"The slew of legislation has provoked modest protests in Budapest, including one last week where Ferenc Gyurcsány, former prime minister, was briefly arrested. "

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 13:13:10

A külföld nekünk nem parancsol.

www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5icbIi6sEXwtSKktCJVHmNbXWTP1A?docId=CNG.8c17cba868ccab6ae336e5bb8cb40fa7.1f1
""Nobody can interfere with Hungarian legislative work, there is no one in the world who might tell the elected deputies of the Hungarian people which act to pass and which not to," Orban said on Hungarian public radio MR1-Kossuth."

HToma 2011.12.30. 13:17:46

@Doomhammer: A listakészítőknek más szempontjuk volt.
Hogy az Erste mit fog válaszolni Lázárnak azt még nem tudni.
index.hu/gazdasag/magyar/2011/12/30/erste_megy_a_valaszlevel_lazarnak/

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 15:07:00

@Holger Hartland:
Itt a Jobbik válasza. Összemosásról szó sem lehet.
hvg.hu/itthon/20111230_jobbik_ellenzek_demonstracio
"A Jobbik pártvezető kijelentette: a Jobbik az ország problémáira kíván koncentrálni és ezekkel foglalkozni, nem azzal, amit az MSZP és az LMP tesz. Felidézte, hogy már a múlt pénteki akciót is shownak nevezte, ami "ráadásul képmutató volt, mert nem az ország valódi problémáiról szólt, hanem a két pártnak az önös érdekeiről"."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 15:07:32

@HToma:
Melyik lista készítőinek és milyen szempontja?

HToma 2011.12.30. 17:08:27

@Doomhammer:
A VG-s listát a Progresszív Intézet készítette és csak a megyei városokat és a fővárosi kerületeket tüntette fel. Gondolom arra mentek rá, hogy a Fidesz is rosszul gazdálkodik. Ennek kimutatása az önkorm. választási kampány elején fontos lehetett.
És mivel a fideszes önkorm-ok rosszul gazdálkodnak üzenet idővel bekerült a köztudatba a Heti Válaszosok talán ezt akarták valahogy cáfolni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.30. 17:16:03

@HToma:
Miért, a fideszes önkormányzatok jól gazdálkodnak? Hódmezővásárhely vagy az V. kerület jól gazdálkodott?

HToma 2011.12.30. 17:22:08

@Doomhammer: Nem gazdálkodtak jól. Rosszul írtam. A HVs listánál az a szempont hogy a többi se gazdálkodik jól. És a rossz önkorm. tv. miatt adósodott el mindenki.

Sapika 2011.12.30. 21:17:31

@Doomhammer: Megtérül-e valaha is a LED világítás Hódmezővásárhelyen, a mai, még igen magas LED árak mellett? (A Wikipédia szerint: As of 2010, the cost per thousand lumens (kilolumen) was about $18. The price is expected to reach $2/kilolumen by 2015.)
De mivel drága kamatú hitelekből fizetnek mindent, tulajdonképpen nem is megtérülés kellene, hanem az, hogy többet hozzon, mint amennyit a városnak a hitelekért kell fizetnie.

Sapika 2011.12.30. 21:40:21

@Doomhammer: Megdöbbentő egy érvelés, kézettség nélkül nem könnyű követni. A laikus már ennél a mondatnál elakad:

"Hungary was able to sell HUF5B ($21 million) of a June 2022 Bond at an average yield of 9.70%."

Ha jól értem, akkor több, mint éven keresztül évi 10% körüli kamatot kell kifizetni a kötvénytulajdonosoknak. Ha az állam több forintot nyomtat, akkor is.

Az biztos öröm, hogy ez csak kb. 3%-al magasabb, mint a jegybanki alapkamat, és csak kb. 6%-al magasabb mint az infláció. De hát valakinek csak ki kell termelni a jegybanki alapkamatot is. A forint inflációtól pedig a fizetendő dollárkamat nem lesz kisebb.
-----
Leginkább az érdekelne, csak úgy az összehasonlítás végett, hogy az IMF-től mekkora kamatra kapnánk kölcsönt?

Meg az, hogy ha mi 9 % fölötti kamattal jutunk hitelhez, akkor milyen beruházások azok, amelyekre állami pénzt érdemes áldozni, mert ennél nagyobb hasznot hoznak? A MOL és a Rába részvények megvásárlása? A PPP beruházások kivásárlása? Vagy a stadionok építése?

Biztos tudatlan vagyok, de én a hhh gyerekek oktatásán és egyéb, hasonlóan fontos oktatási költségeken kívül mást nem tudok elképzelni, amely hosszú távon ekkora hasznot vagy megtakarítást tudna hozni.

Sapika 2011.12.30. 21:42:29

@Sapika: Erratum: Kimaradt a 10 innen:
"akkor több, mint éven keresztül..."
helyesen:
"akkor több, mint tíz éven keresztül évi 10% körüli kamatot kell kifizetni ..."

Sapika 2011.12.30. 21:54:09

OFF: Nagy Magritte kiállítás van most Bécsben, az Albertinában.

Többek között ott van most az a komor, 1938-ban festett kép is, melyen egy vonat tör elő a kandallóból ( en.wikipedia.org/wiki/Time_Transfixed )

Nálunk mintha ez a kép még mindig (vagy már megint?) aktuális lenne: minden abszurditás megtörténhet. Pontosabban egy sor, a hétköznapi fantázia határán kívül eső abszurditás meg is történik; nincs hét abszurditások nélkül.

Sapika 2011.12.30. 22:22:52

Úgy hallom, szoclib körökben most abban reménykednek, a fidesz maga teszi majd félre OV-t a haza megmentése végett.

Aki érvelést is mond hozzá, azt fejtegeti, hogy a nemzeti burzsoázia (Simicska és társai) vagyonát is kockáztatja OV, amikor rendszeresen kockáztat. Mert ha csőd van, akkor ugye a befektetett vagyon is elveszhet, nem csak a kisemberek nyugdíja és orvosi ellátása. A gondolatmenet mögött talán az rejtőzhet, hogy a nemzeti burzsoázia tagjai mégis csak okos emberek, hiszen a meggazdagodáshoz ész is kell. Ellentétben a képviselőséggel, mert ahhoz a párthűség is elég. Ezért az okosak (Simicska és tsai) fognak most közbelépni.

Én speciel nem hiszem, hogy a fideszes képviselők mind síkhűlyék lennének. Amellett a butábbja is be kellene, hogy lássa: a kockáztatás az ő későbbi, békés nyugdíjas éveinek kockáztatását is jelenti.

És már nem csak kockázatokról van szó. Ha például kibocsátunk egy 30 éves dollárkötvényt jó magas kamattal, akkor ez érinti majd mindazok nyugdíját, akik már 35 év felett vannak. Azaz számukra ez már nem egy kedvezőtlen lehetőség, biztos esemény. (Már persze ha megérik a 65 éves kort, azaz mégsem biztos, csak nagyon valószínű.)

Viszont arról sem vagyok meggyőződve, hogy minden gazdag embernek érdeke lenne a csőd elkerülése. A tirpákon olvastam egy tóta w-nek tulajdonított gondolatfoszlányt. Ha én ezt így jól értettem (a görbe tükör görbe tükréből) akkor a gazdag emberek arra is spekulálhatnak, hogy országcsőd esetén fillérekért felvásárolhatják a fél országot. Csődbement cégeket, elértéktelenedett ingatlanokat, dobra vert bankfiókokat. Gondolom, ehhez csak az kell, hogy időben devizába mentsenek sok pénz e célra.
------------------
Hangsúlyozom, hogy a fentiek nem állítások, hanem csak olyan évvégi töprengések. Sorsot nézni bikatejben.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.31. 10:03:22

@Sapika:
"
Ha jól értem, akkor több, mint éven keresztül évi 10% körüli kamatot kell kifizetni a kötvénytulajdonosoknak. Ha az állam több forintot nyomtat, akkor is. "

Hát ezek forintkötvények. Vagyis az ígérvény annyi, hogy lejáratkor az állam a hozammal megemelt összegen vásárolja vissza forintért. Vagyis ha az állam bajban van, simán nyomtat annyi pénzt és már vissza is tudja fizetni. Természetesen ezzel megszivatja a befektetőket, akik legközelebb talán nem vesznek. Hiszen ők elsősorban nem is a hozamra számítanak, hanem arra, hogy a forint erősödni fog a jelenlegi szintjéről és az a 10970 Ft, amit 3 hónap múlva visszakapnak, többet fog érni euróban (dollárban), mint a befektetett 10000 forint ma. Ha az állam beindítja a bankóprést, akkor az inflációt okoz, ezzel további árfolyamesést és a számításaik nem teljesülnek. Ekkor magasabb hozamot fognak kérni, mint amint az Erste elemzője jelezte is, hogy kétszámjegyű hozamot vár el. Vagyis a befektetők még akkor is jól járhatnak, ha az infláció és a hozamok elszaladnak és az adósság se finanszírozhatatlan. Aki rosszul jár, az a magyar lakosság, azon okból, amit már múltkor megbeszéltünk (euróban számolva folyamatosan egyre kevesebbet keresnek, amit rögtön megéreznek pl. a benzinárban és kicsit később az energiaárban is, lévén, hogy az oroszok nem forintot kérnek, hanem dollárt vagy eurót).

Az idézett elemzés lényege, hogy a masszív külkereskedelmi aktívummal működő magyar gazdaság egyszerűen nem mehet csődbe. Kifelé mindig fizetőképes marad, hiszen havonta eurószázmilliókkal több folyik be, mint megy ki. Ha forintra van szüksége, akkor meg legrosszabb esetben nyomtat pénzt. Ez az, amit az olaszok nem tehetnek meg és ehhez kell az MNB együttműködése. Ha az MNB komolyan veszi az árstabilitásról szóló megbizatását, akkor ilyet nem tesz és a kormány sarokba szorul, mint Járai megtette Medgyessyékkel.

A helyzet gyökeresen megváltozik, ha a külkereskedelmi aktívum lecsökken vagy passzívumba fordul, ami megeshet, ha az európai exportpiacok befagynak. Ezért figyelik a külföldiek ezt a számot árgus szemmel.

www.businessweek.com/news/2011-12-29/hungary-third-quarter-current-account-surplus-below-expectations.html
"Dec. 29 (Bloomberg) -- Hungary’s third-quarter current- account surplus shrank from the previous three months and was smaller than analysts projected as the surplus on the trade of goods and services declined.

The current-account showed a surplus of 381 million euros ($493 million), compared with a revised 530 million euros in the April-June period and 260 million euros a year earlier, the Magyar Nemzeti Bank said today. That compares with an estimate for a 650 million-euro surplus in a Bloomberg survey of 8 economists. The seasonally adjusted current-account surplus was 340 million euros, the central bank said."

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.31. 10:08:55

@Sapika:
"Úgy hallom, szoclib körökben most abban reménykednek, a fidesz maga teszi majd félre OV-t a haza megmentése végett."

"Konzervatív" körökben meg attól rettegnek, hogy ez esetleg megtörténik, mondjuk extrém külföldi nyomás hatására (ami Ferit is elintézte 2009-ben végül). Ekkor a Fideszt feszítő rendkívüli erejű belső ellentétek miatt a giga-pártszövetség szétesik és azok a szélsőséges elemek, akik ma kizárólag bizánci típusú belső furkálódással jutnak hatalomhoz, kiesnek a hatalomból és oda sose térhetnek vissza.

A Fidesz úgy van felépítve, hogy ilyen ne történhessen meg. De nyomás alatt sok minden megtörténhetik, nézze meg, mi lett a szocialistákból. Azok is törhetetlen hatalmi gépezetnek látszottak és most már a szakadásig is eljutottak.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.31. 10:12:06

@HToma:
És maga mit hisz?
Én azt hiszem, hogy az önkorm. tv. lehetett rossz, de még nagyobb városok is megúszhatták az eladósodást, ha akarták. Voltak azonban polgármesterek, mint Rogán vagy Lázár, akik befolyást akartak vásárolni a Fidesz Inc.-ben és ezért nem volt drága nekik az önkormányzatuk eladósítása, hiszen joggal bízhattak abban, hogy hatalomra kerülve mindent visszakapnak az állami közösből. Én azt gondolom, hogy ezt a kapcsolatot nem kellene elmaszatolni azzal, hogy Abán mit csinált egy helyi kiskirály.

Sapika 2011.12.31. 12:09:14

@Doomhammer: Kösz szépen, így már értem. BUÉK magának is, meg a többi komment-társnak is!

Sapika 2011.12.31. 12:24:56

@Sapika: Ja igen, és már 2030 kommentünk van. (Már keresni sem tudok a lapon, mert lefagy.) Esetleg az újévhez új hely is jöhetne?
----
Más: A Google, Bing és Yahoo sem segítenek a keresésben. Vajon a blog.hu üzemeltetői kitették a robot-riasztó metatagot ( en.wikipedia.org/wiki/Noindex ) ennek érdekében?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2011.12.31. 14:04:25

@Sapika:
És nem csak a LED-es közvilágítás.
www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/lazar_janos_jovore_uj_rendszer_lesz/2256812
"Riporter: Nem emlékszem, hogy Vásárhelyen ilyen mértékű beruházások lettek volna, mint amelyek most vannak folyamatban; ennyit számít, hogy kormánypárti a polgármester?
Lázár János: Valóban érzékelem, hogy a kormány szövetségesként tekint ránk, és azt is sokszor elmondtam korábban, amikor az ambícióimról kérdeztek, hogy kormánypárti polgármester szeretnék lenni... Büszke vagyok rá, hogy tudunk élni a lehetőségekkel, és megpróbáljuk élhetőbbé tenni a várost. Ebben az évben 8 milliárdos beruházási hullám indult, ebből 6,5 milliárd az állami támogatás. Jelenleg, így az esztendő vége felé 1,8 milliárdnyi beruházás van folyamatban. Leginkább az innovatív jellegűekre vagyok büszke, hogy példát mondjak, Hódmezővásárhely az első olyan város, ahol a komplett közvilágítás LED-es technológiával megy: kevesebb a fogyasztás, és mivel a Magyar Villamos Művektől vesszük az áramot, nem függünk külföldi szolgáltatótól. Közel áll a szívemhez a belvárosi rekonstrukció is, mert a stílus és a minőség jegyében megújuló központ nagymértékben javít a város kiállásán, megítélésén, és élhetőbbé teszi Hódmezővásárhelyet a lakói számára."

Sapika 2011.12.31. 14:32:18

@Doomhammer:
mandiner.blog.hu/2011/12/01/helyette_lepjunk_a_novekedes_utjara_vazlat

Csods hely! Már a fotó is hogy illik majd a kommentfolyam vezérmotívumaihoz :-)

Átolvasni ugyan nem volt időm (pár óra múlva házigazdák leszünk egy bulin), de ez a kis keserédes csak feltűnt itt:
"Mar az ovodaban is azt szerettem volna, hogy kedves, mulatsagos embernek tartsanak. ... Hah, de jo lenne, ha egyszer oszinten nevetnenek a viccesnek szant szovegeimen es nem azert, mert felnek a kovetkezmenyektol! "
:-) :-) :-)
Menjünk!
süti beállítások módosítása