Az utolsó erdélyi bölény (1858)
2011. június 19. írta: mr. pharmacist1

Az utolsó erdélyi bölény (1858)


  A fejedelmi fénykorban Erdély sivatagjain a bölény volt a vadki­rály. Erre volt akkor a legkedveltebb vadászat. E szilaj vad megtáma­dása, ingerlékeny bősz jelleme miatt, gyakran állított elé ollyan jelenete­ket, mellyeket csak edzett s kipróbált vadászok bírtak legyőzni. Legyő­zése megfeszitett erőt kivánt, mert nem egy könnyen adta meg magát. S ha nem volt halálra sebhedve, boszut állott üldözőjén. Minthogy megtörése nagy fáradalommal s nyilvános veszedelemmel járt, annál érdekesebb él­vezetet nyújtott a vadásznak.

  Erdély harczfiai azon gyér pihenő órákat, mellyeket a török tatár s más szomszéddal örökös küzdelmeik közt megnyerhettek, a bősz bölénnyel viaskodásra szentelték. Az izmos bátor vad kifejtette az ifjú levente bátorságát s izmait mégedzette. Az ifjú sarjadék lelki s testi képességének első próbatételt a bölénnyel életre halálra küzdelem közt fejté ki, melly után bátor harczfi válhatott belőle. Azon tettdús korszaknak mindenek felett bátor lelkekre s edzett markokra volt szüksége. S voltak is. Ellenkezőleg mint puhálkodásra hajlandó s papirost pusztító korunkban.

  A bölény, mint mogorva s magánosságot szerető vad, az emberi zaj­tól a lehetőségig távol, sivatag vadonokban tanyázott, Legfelebb fajzáskor (augusztusban) keresték fel egymást, mire megint különváltak. Martius utóján rendesen két borjút vetett, mellyeket olly gondosan rejtett el, hogy meglelése a legfinomabb kutatónak sem sikerült. Rendes eledelül gyepet, télen át farügyet, famohát, varjusátét használt. Mind e sovány eledelek daczára többnyire kövér volt s nagy termete mellett is a legsűrűbb csali­tokon könnyű gyorsasággal tört keresztül. Biztos czélzást igényelt, mert ruganyos vastag bőre s testét behálózó kemény izmai miatt csak egyes kiváló részei, mint a fiiltö, vérhát, szív, vese és vékonyja voltak halálo­san sebhetők; a másutt ejtett seb a különben is bősz vadat még dühösebbé tette s boszúállása kétségen kívüli volt.

  Régebben e vad bőségben lehetett, mert a Czibles, Ünőkő, Rozsáj, Bucsesd, továbbá a borgói, gyergyói és háromszéki havasokon mind máig némelly bérczeket bivalbércz, bivalészkas, bivalforrásnak nevez a nép, alkalmasint a bölényről, mivelhogy a székely a bivalt vadbival nevezettel illette. Némelly oláh helynevek tanyájukat még hatásosabban mondják, mint a Do Szuzimbruluj, Iczvoruzimbruluj, Valezimbruluj, Ptyatrezímbruluj, Zimbra mnyike; miután Zimbra oláh nyelven bölényt tesz. Melly elkeresztelések az ott elejtett bölényről, vagy e vad által a vadászon el­követett valamelly nevezetesebb esemény következésében történhettek. Mert az én értemre is, hol illyes fordult elé, alkalmilag medve- vadkan- szarvasbércznek vagy ároknak nevezték el. És e nevet mind máiglan birja. Az említett havasokon még most is találnak néha bölény-szarvakat. Birtokomban is van egy, mellyet négy év előtt a borgói bérczeken talál­tak. Sokat hasonlít a bivalszarvhoz.

  A nemzeti fejdelmek korában Erdélyben a bölény nem ritkaság. Apor Péter szerint akkor a főurak gazdagon hímzett kerevetjei, zsámolya, tábori sátorok, nyugágyai, medve- s az ehhez sokat hasonlító bölénybőr. De már ma egész Európában csak is Lithvániában található, hol az egész kormány tizenkét négyszög mértföld területen a legnagyobb tilalom alatt tartja fenn. Néhány év előtt a czár két élő bölényt küldött Bécsbe ajándékba. A schönbrunni állatkertben magam is láttam őket, de nagyon so­vány s elmecseveszett állapotban: a leirás s a festményekben lévő bö­lényhez legkisebbet sem látszottak hasonlítni. A festői testalkat, szilaj magatartás, a vadak rugékony mozdulata merőben hiányzottak bennök. Meglehet, mint állíták, a hosszú utazás elzártságát sínlették.

  Erdős szép hazámban régebben a bölényvadászat egyike volt a leg­szebb férfias kedvteléseknek. Mint a hagyomány beszéli, a lőfegyverekkel kevésbé ellátott nép inkább cselek, vermek utján ejté tőrbe s havasainkon az illy ásott mélyedéseket illy vermeknek akarja tartani. Ha lehetett a hajtókat úgy rendelte, hogy a bölényt az erdők tisztásaira szorítsák ki, hol az urak tüzes paripákon lándzsa, handzsár, szekercze s más kézifegyverekkel körülvették, megtámadák. A bikánál sokkal szilajabb vad­ra tett illy vadászat a mi vadászataink legfestőibb jelenetére is árnyat vet. Spanyolország bikaviadalai csak kakasviadalok a bölényvadászat e jelenete mellett; reá gondolva, mindig sajnálom, hogy nem születtem egy századdal hamarább.

  Az utolsó bölény sirját minden vidék saját körében keresi, mindenik elregéli még, hol és miként ejtetett el ez erdélyi utolsó királyi állat. Ré­szemről azon meggyőződésre jutottam, hogy az, 1762. oct. 8-án a borgói Pláj magaslaton lelte halálát. Boldogult ipám jelen volt e vadászaton, mellyet édes atyja itt, mint Doboka vármegyei alispán tartott. Borgó vidéke, melly akkor a Bethlen grófok birtoka volt, Doboka megyéhez tartozott. Ipam 86-dik évében halálozott el s utolsó éveiben is szenvedélyes vadász volt. Vadászkalandjairól sokszor beszélgetett s ünnepe volt, ha a bölény vadászatról emlékezhetett. Szerinte ez utolsó, jól kitermett tehén volt s hozzávetőleg 10—12 esztendős lehetett, öt mázsát és 42 fontot nyomott.

  A jó öregen kívül két igen vén oláh embertől hallottam a bölényről. Századik esztendejöket közelíték mindketten s mint havasi lakosok testi erejüket s emlékezetük éberségét fogytig megtarták. Az egyik borgói Gorzsa Juon, híres vadász, kivel 1814-ben gyakran vadásztam a borgói havasokon. Hanyatló évei daczára, csak olly könnyen mászta a meredek bérczeket, mint magam, akkor még fiatal suhancz. Mint állitá, négy bö­lény elejtésén volt jelen, mellyek pár vadászt meg is roncsoltak. Lelkesedve rajzolá, hogy mostani medvevadászataink, ha néha komolyabb szi­ntiek is, de azokhoz képest csupa gyermekjátékok. Mert most a vadász a medvére mindig támadó helyzetben marad, míg a bölénynyel való csata gyakran védelmi helyzetre szoritá a vadászt. Elhibázott lövését éltével, vagy jobb esetben csontjai összezuzásával lakolta. Jelen volt ő is az ipam által eléadott utolsó bölényvadászaton s szerinte is, ez volt Erdélyben az utolsó.

  Egy Krizsán Alexa nevü hasonló öreg oláhot ismertem, ki régebb nagy vadász volt, de már elaggott kora nem engedte velünk fáradozni. Es­ténként néha kitántorgott tüzeink mellé, hol a régi vadászatokról órákig regélt. A bölényről emlékezése merőben talált a más két élő tanúéval. Elevenen emlékezett még a hetekig tartott jó izű pecsenyére, mivel egy bölény elejtése a merész vadászt jutalmazza.

  A mult század szokatlan békés napjai az erdélyi embert a harcz te­réről gazdászata mellé szorítván, a mindinkább szaporodó népség a termőföld hiányát erdőirtásokkal kénytelen pótolni: mi miatt az őserdők gyé­rülni kezdettek. Továbbá marhával és kecskével mind belebb hatolván a vadonba, a szilaj bölény magányát felveré, melly az emberi zajos szom­szédságból odább vonult s a szomszéd Kárpátok sivatagjaiba örökre el­ tűnt. Mint a vad indus, ha ős erdeiben fehér ember mutatkozik s az eke barázdát kezd húzni.

(Töredékek egy öreg erdélyi vadásznak „Az erdélyi régibb és közelebbi vadásza­tok és vadak” cimü emlékirataiból. II. Erdély régibb vadászatai. Vadász- és Versenylap, 35. szám; 1858)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr772992132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VI. Béla 2011.06.19. 14:03:32

Élnek még valahol bölények?

vizipipa 2011.06.19. 17:49:38

"Az utolsó vadon élő európai bölényt 1927-ben lőtték le a Szovjetunióban. Ekkorra csupán 50 egyed maradt különböző állatkertekben. 1951-ben, Lengyelországban kezdték visszatelepíteni őket a vadonba — valamennyi, ma vadon élő bölény őse az akkor visszatelepített 12 példány. Ma Lengyelország, Oroszország, Fehéroroszország, Litvánia, Ukrajna és Kirgizisztán természetvédelmi területein mintegy 3000 példány él vadon. A nagyfokú beltenyészet miatt igen hajlamosak a betegségekre."

hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6l%C3%A9ny

Meg persze az usában.

Bell & Sebastian 2011.06.19. 17:59:34

Ajjaj, minden tiszteletem mellett megjegyezném, hogy komoly tárgyi tévedések vannak a cikkben, ami érthető, hiszen a szerző csak három embert ismert, akik egyáltalán láttak bölényt.
Síkságit vagy kárpátit, mert kaukázusival nem találkozhattak.
A kárpáti a magyar, de mára írmagja se maradt (a kaukázusi is kihalt), mindenhol a síkságit tudják csak visszatelepíteni.

Az amerikai és európai annyira közeli rokonok, hogy még a közös utódaik is képesek szaporodni, így az egész bagázs egy fajnak tekinthető.

Könnyű kibabrálni vele, mert nem lát rendesen a szerencsétlen, viszont kiváló a szaglása és hallása.
Szakadékba kergetéssel tömeggyilkolták őket, de csak addig, amíg tömegesen fordultak elő.

Ennyit a nemes vadak és a gáncstalan vadászok viszonyáról.

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.06.19. 18:04:41

:lol:

nincs aranyosabb, mint mikor a székelyek kamuznak. legyen az a bölény, vagy legújabban a kitalált székelyrekkencs, amivel a magyis turistákat hülyítik.

jan 2011.06.19. 18:18:22

"Az utolsó vadon élő európai bölényt 1927-ben lőtték le a Szovjetunióban."

Érdekes, ha én az erdőben szembetalálkoznék egy állattal, amiről sejtem, hogy fajából az utolsó, nem lőném le. Ezek szerint vannak, akik másként működnek...

málnási · http://gozdom.blogspot.com/ 2011.06.19. 18:20:11

@jan:
miért, megkúratná a dodómadárral?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.06.19. 18:51:09

"Ré­szemről azon meggyőződésre jutottam, hogy az, 1762. oct. 8-án a borgói Pláj magaslaton lelte halálát."
...
"A jó öregen kívül két igen vén oláh embertől hallottam a bölényről. ... Az egyik borgói Gorzsa Juon, híres vadász, kivel 1814-ben gyakran vadásztam a borgói havasokon."

a fotográfia miről készült?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.06.19. 18:59:15

az erdei alfajok kacsúbbak, sokszor kisebbek a síkvidékieknél.
a kaukázusiról (ami a fotón is szerepelhet) esetleg lehetnek még fotók.

az őstulkot (bos turus - micsoda megnyerő név!) próbálták visszatenyészteni más marhafajtákból, küllem és eírások alapján.
íme:
www.panoramio.com/photo/3430843
nyilván neki is voltak alfajai, nálunk is vadászták, de asszonygyák kb 300 évvel a bölény előtt már leölték az utolsót.

kackia 2011.06.19. 20:50:42

Irtsunk ki minden állatot és vágjunk ki minden kurva fát, betonozzuk le az erdőket , had tudjunk már gyorsan és kényelmesen közlekedni. Meglátják jobb lesz az úgy.

Pantagruel 2011.06.19. 21:02:40

Szabó Róbert Csaba tavaly kanyarított egy sztorit a bölényvadászat köré:

A bölényvadász (regényrészlet)
www.helikon.ro/index.php?m_r=2233

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2011.06.19. 22:38:08

a bölényről még a vadmarha kifejezés jut eszembe, mely az állat kipusztulása következtében már csak embertársaink megnevezésére szolgál.

kzgy 2011.06.19. 22:49:22

@vizipipa: Néha a wiki is téved, jóval előbb, már a 20-as években elkezdték a bölény visszatelepítését a lengyelek Bialowiezában.
(Ami máskülönben valószínűleg a legközelebbi nem telepített erdő hozzánk.)

Thresher 2011.06.20. 00:40:18

"Továbbá marhával és kecskével mind belebb hatolván a vadonba, a szilaj bölény magányát felveré, melly az emberi zajos szom­szédságból odább vonult s a szomszéd Kárpátok sivatagjaiba örökre el­ tűnt."

Na ja, nem a puskapor ritkította meg, a zajtól menekült el. Csórikáim...:D

Brix 2011.06.20. 03:08:24

A Zemplénben van egy vadaspark, ahol európai bölényeket tartanak. Jó lenne, ha egy-egy nagyobb, összefüggő hazai erdöterületre visszahonosítanaák őket

gigabursch 2011.06.20. 07:25:07

Jó lenne már, ha visszatelepítenék a farkasokat is, mert unalmas az, hogy vadászék nem tudnak vadászni csak szóróról, mert cserkelésre a dagadt, hájas testüket már nem tudják vonszolni, nomeg manáger vadászéknak mindenre csak fél órájuk van, és erdő-mező púposra van szarva a nagyvad által, csak azért, hogy elegendő vadsűrűség legyen ezen kretének számára, hogy idejekorán lőhessenek valamit, azzal, hogy ők mekkora sportemberek.

Kevés olyan társadalmi réteg van amit annyira rühellek, mint a vadászok.

kzgy 2011.06.20. 08:25:17

@gigabursch: Egyetértek, sosem voltam képes egészséges lelkületű embernek tartani azt, aki kimegy a rétre és lelő egy délelőtt mondjuk 40 fácánt meg 30 nyulat. Mi ebben a jó?

romaniarulez! 2011.06.20. 08:37:01

Én pár éve voltam Romániában bölényrezervátumban, mert oda is visszatelepítették őket, ha jól tudom, Lengyelországból. A rezervátum Algyógyon van, a Kendeffy-kastély mellett, akit érdekel.

Bandibacsi34 2011.06.20. 08:57:49

Nem a vadaszat miatt halnak ki altalaban a fajok, hanem a termeszeti teruletek csokkenese miatt.

roadrunner 2011.06.20. 09:00:06

Kurva anyjukat a szekely bozgoroknak !

Hagrid 2011.06.20. 09:11:46

@roadrunner: Vannak, akiket az életből kéne kimoderálni...veled kezdhetnénk. Mandiner bloggerek? Ez így itt maradhat?

Arma Gedeon2 · http://kitalaltujkor.blogspot.com 2011.06.20. 09:27:51

@Hagrid:

mi van, ha roadrunner egy bölény és utolsó erdélyi rokona kilövésén háborodott fel? Vagy vadbarom?

roadrunner 2011.06.20. 09:53:58

@Hagrid:
@Arma Gedeon2:
O...mar gyulnek a turbo magyarok es a bozgor szekelyek.
Te kis pocs Hagrid.
Az hogy kimoderaljak meg nem jelenti hogy nem utalunk benneteket.

Tudod a taposok mar csak ilyenek.

A masik ocsnek meg uzenem.
Ha lenne erdelyi rokonom akkor meg az ereimet is felvagtam volna.

Minek jartok ti magyar blogra.
Menjel a manna.ro oldalra.
Csak ne .hu legyen a vegen mert neked ahhoz annyi kozod van mint neked a magyarokhoz.

Szorostalpu falopo bozgorok.
Menjetek az erdobe vagjatok ki a maradek fat is.

Kassian 2011.06.20. 10:10:35

Nem is tudtam, hogy Erdélyben vannak sivatagok...

uszobajnok 2011.06.20. 10:22:56

@gigabursch: a farkast visszatelepítheted, barátom, csak azt mondd meg, hogy hová? a budai hegyekbe, a parkerdőbe, vagy esetleg a debreceni Nagyerdőbe? Spontán sem tud tarósan visszatelepülni, mert nincs megfelelően nagy, zavartalan erdőség ebben a kicsi országban. A vadászokat meg lehet gyűlölni, de ha annyit értesz ahhoz, amit csinálnak, mint én mondjuk a hídtervezéshez, akkor annyit is kritizáld őket, mint én a hídtervezőket (ökológia, vadbiológia, miondanak valamit ezek a tudományágak?)

we 2011.06.20. 10:52:56

@VI. Béla: hajajj... Minden városban ezrével!

Hagrid 2011.06.20. 12:03:37

@roadrunner: hazátlan, gyökértelen troll..."ignore"

magyar bucó 2011.06.20. 13:05:32

@Brix: Igen, jó lenne, ha lennének hazánkban nagy, egybefüggő háborítatlan erdőségek. De nincsenek.
süti beállítások módosítása