28 évvel később - Az ember tragédiája
2011. április 17. írta: Szelli

28 évvel később - Az ember tragédiája

„Be van fejezve a nagy mű, igen.
A gép forog, az alkotó pihen.”

  Érthetetlen a Tarr Béla komótosságát övező hype, amikor van egy olyan magyar filmünk, amely majd' három évtizede készül. Színesben.

  Jankovics Marcell világán nemzedékek nőttek fel. Le merném fogadni, hogy nincs olyan, aki nem ismerné a Magyar népmesék rajzfilmsorozatot, a János vitézt vagy a Fehérlófiát. És a zseniálisan egyszerű Sisyphusról nem is szóltunk.

  A Kossuth-díjas rendezőben még 1983-ban merült fel az ötlet, hogy elkészítse Az ember tragédiájának rajzfilmváltozatát. A forgatókönyv rögvest el is készült, ám a munkálatok csak hat évvel később kezdődtek meg. A forgatás 1992-93-ban pénzhiány miatt állt le először, majd 1998-2001 között az Ének a csodaszarvasról című sorozata miatt tette vissza a polcra a filmet. A film finanszírozása is meglehetősen kusza: Jankovics saját pénzéből mintegy 80 millió forintot költött eddig a rajzfilmre, de az eddigi munkálatokat állami, pályázati és szponzori pénzekből is fedezték. Amint viszont megérkezik az utolsó megpályázott 20 millió forint, Az ember tragédiája rajzfilmváltozata elkészül - állítólag már csupán egy hónapot kell várnunk rá, hogy az utómunkálatokat lezavarják.

  Madách mondanivalója kortalan, a Küzdelem soha nem veszti aktualitását. Miközben a Nemzeti Színház is új premierre készül, Az ember tragédiája-rajzfilm részleteit a következő hetekben több helyen is be fogják mutatni - a londoni részt például május elején a 42. Magyar Filmszemlén. Érdekes, hogy a monumentális dráma a magyar filmvilágot nem érdekelte különösebben az elmúlt évtizedekben, így Szinetár Miklós tévéfilmje (Az ember tragédiája, 1969) és Jeles András gyerekekkel eljátszatott parafrázisa, az Angyali üdvözlet (1984) kivételével Jankovics Marcell a harmadik filmes, aki az adaptációval próbálkozott.

  „Nem az a feladatom, hogy a szavakat képekbe rakjam át, mert az a legszánalmasabb dolog. Az a cél, hogy tartalmi kiegészítő képek készüljenek, amelyek egyenértékűek a szöveggel. Az egészet Mozart Requiemje köti össze” - magyarázta Jankovics. A rajzfilm végleges változata valószínűleg csak DVD-n kerül forgalomba, de tervbe vették az angol nyelvű verziót is, amelyet a kivételesen megnyerő orgánumú brit színész, Sir Jeremy Irons mondana alá. És hogy milyen lesz a végleges mű? Először is rettenetesen hosszú, nem kevesebb, mint 155 perc. Másodszor pedig egy különleges, egyszerre szimbolista, pszichedelikus és szürreális hangulatú, mozgalmas, eklektikus, sokszor megnézendő, intellektuális élményt nyújtó alkotásra számítunk - a régről itt maradt rövid részletek legalábbis erre engednek következtetni.

II. szín: A Paradicsomban

 

IV. szín: Egyiptom

VIII. szín: Prága

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr772825907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kárpáthy Zoltán 2011.04.17. 15:27:04

Miért nem izgatja a magyar kultúracsinálókat az Ember tragédiája? Túlságosan metafizikus. "Fecseg a felszín, hallgat a mély." Hátha lesz ez még másképpen is, Jankovics előtt meg le a kalappal!

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2011.04.17. 15:33:20

hehe, ez a szánalmas sértettség, ami sugárzik a posztból, egyszerűen zseniális. a szerzőt bántja, hogy létezik még nem vérjobbos művész, aki ráadásul nemzetközi sikereket is elér, ezért az írás elején muszáj belerúgni.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.04.17. 15:50:26

@calam: hát ha ebből a posztból ez sugárzik, akkor ezennel kiforgattuk a világot a négy sarkából...

Manyi Béci 2011.04.17. 16:15:03

@politicus:
" Érthetetlen a Tarr Béla komótosságát övező hype"
Az a mondat akkor mi, maga szerint?
És mennyiben volt szükséges a poszt mondanivalója szempontjából?

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.04.17. 16:18:27

@Manyi Béci: egy 342 szavas posztban a cikk témájától részben eltérő 1 azaz egy darab mondat az nyilván a sértettséget sugározza.

Redcap 2011.04.17. 16:38:14

Nem értem miért kellett mindenáron ilyen nagyon erőltetett művészfilmet csinálni belőle. Így is elég elvont az anyag, egy könnyebben emészthető képi világgal akár még szélesebb kör is megnézte volna. Bölcsész vagyok, mégse bírom végignézni.

Bell & Sebastian 2011.04.17. 16:48:17

Minél többet nézem, annál inkább kezd tetszeni. Jó ötlet az osztogatása, valamikor egyszer már így szemlélték a világot, ideje visszatérni hozzá.

Mondjuk Kohnnak -a felszólalása végén- Orbán belegyömöszölhetett volna egy ilyet a lepcses pofájába - mozikópia formátumban.

Jó kis országimázs! Csak tudnám, mitől lett ez jobbos, amikor polkorrekt és érték semleges?
Csak nem a szarvacskás ürge a baj? Volt nála zöld esernyő? Nem. Akkor minden rendben. :)

Manyi Béci 2011.04.17. 16:56:51

@politicus:
Ezzel nyitott a poszt. Az első mondat mindig nagyon fontos, hisz tudja azt jól.
Miben járult hozzá a poszt mondanivalójához ez a mondat?
És mit jelent?
Naugye.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.04.17. 17:01:34

@Manyi Béci: "ez a szánalmas sértettség, ami sugárzik a posztból"

Erre reagáltam csupán. Ez önjáró ostobaság. A többi kérdést tessék megtárgyalni mással.

Manyi Béci 2011.04.17. 17:11:03

@politicus:
"Ez önjáró ostobaság"
Nem az. Nyilván érzi is, hiszen nem tud/akar válaszolni a feltett kérdésre, és elhajtja azt, aki felteszi.
Csak így tovább, gratulálok!:)

Samott 2011.04.17. 17:17:21

Kar volt ezt ennyire elhuzni... mire bemutatjak nem lesz olyan tv amin normalisan nezne ki. Moziban meg mar evtizedek ota a szelesvasznu a meno...

Alfőmérnök 2011.04.17. 17:53:45

Tehetséges és szimpatikus fickó ez a Jankovics, de ez nekem annyira nem jött be.
Eleve olvasni való mű ez inkább, színre vinni is nehéz.
Nekem amúgy inkább posztmodernnek tűnik ez a rajzfilm, vagy animáció, vagy mi. De lehet, hogy nincs igazam.

Alfőmérnök 2011.04.17. 18:06:25

@Manyi Béci: Attól, hogy ez az első mondat, még nem erről szól az egész poszt. :)
Mondjuk nem értem a mondatot. Most a komótosság Tarr munkamódszerére vonatkozik (tényleg évekig készíti a filmjeit), vagy a filmjei ritmusára?
Ha az előbbire, akkor hülyeség, mert Tarrt nem amiatt övezi hype, ha meg az utóbbira, tehát a filmjei lassúságára, akkor miért kell párhuzamot vonni azzal, hogy Jankovics évtizedekig csinálta a filmjét? Mindegy.
Azt értem, hogy Tarrt miért nem szabad dicsérni egy jobbos blogon, de lehetne intelligensebben fikázni is szerintem. :)

Alfőmérnök 2011.04.17. 18:07:35

@Alfőmérnök: "intelligensebben fikázni is szerintem" =
"intelligensebben is fikázni szerintem"

Manyi Béci 2011.04.17. 18:46:07

@Alfőmérnök:
A János vitéz szerintem kifejezetten ratyi volt, sosem tudtam végignézni.

Manyi Béci 2011.04.17. 18:48:48

@Alfőmérnök:
Senki sem állította, hogy erről szól az egész post.:)
Csak kezdésnek adtak egy kis hangulatot.

Szelli 2011.04.17. 19:06:15

@calam: @Manyi Béci: @Alfőmérnök: A szerző ironizált. Ez egy vicc volt, sajnálom, ha rossz vicc volt Önök szerint, ez van. Legközelebb jobban fogok igyekezni. A szerzőnek az égvilágon semmi problémája nincs Tarr Bélával, elismeri képi világát és munkásságát. Nem a fikázás volt a cél.

Továbbá a szerző eddig sem politizált és ezután sem szándékozik ilyesmire vetemedni -főként- kulturális témájú posztjaiban. Vannak itt elegen, akik jobban értenek hozzá (vagy nem, de szívesebben írnak róla:))

Alfőmérnök 2011.04.17. 19:34:13

@Manyi Béci: A Fehérlófia, meg a Magyar népmesék tök jó. Meg ezek a kis Sisyphus-féle rajzfilmek.

A János vitéz nem is lehet jó, Arma Gedeon bácsi legújabb kutatásai szerint szabadkőműves beavatás-történet.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2011.04.17. 19:41:59

@calam:
Szegény Szelli, őt is utolérte a vérjobbos stigma. :] A Mandiner öl, butít & nyomorba dönt.

Alfőmérnök 2011.04.17. 19:59:07

@Szelli: Szellike, asszem mi nem értjük egymást. :)

Egy alapvetően politikai blogon szerintem óhatatlan, hogy a kulturális témájú posztok is politikai jelentéssel telítődjenek. Tudod, a kontextus. :)
Sajnálom, hogy Tarral nincsen semmi problémád, én szívesen olvasnék róla rosszat, de nem csak olyat, hogy hú, de lassú, meg hosszú, meg baloldali, tehát nem is lehet jó.

Alfőmérnök 2011.04.17. 20:06:31

@Manyi Béci: Én el tudom hinni, hogy csak viccelni akart a csaj.

Szelli 2011.04.17. 20:33:40

@Alfőmérnök: Tarr stílusa olyan, hogy valakinek vagy beveszi a gyomra, vagy nem. A közönség fele vagy kijön félóra után, vagy áhítattal várja végig a stáblista végét. Nem a baloldaliság teszi egyes műveit öncélúvá és saját magát másolóvá. Ettől függetlenül anno létrehozott valami egyedit, de én személy szerint jó döntésnek tartom, hogy a Berlinale után letette a lantot. (És ha már politizálunk: tény, hogy szarban van a magyar filmgyártás, de tán nem egy olyan alkotónak kellett volna telekiabálnia a német sajtót azzal, hogy nem kap pénzt, akit - sok fiatal filmessel ellentétben - az elmúlt években igencsak kitömtek)

Szelli 2011.04.17. 20:35:18

@TuRuL_2k2: aki korpa közé keveredik... :)

Alfőmérnök 2011.04.17. 20:43:02

@Szelli: Egyetértek. :)
Bár annak az egyedinek a létrehozásában nagy (Tarral majdnem azonos) szerepe volt Medvigy Gábornak is. Csak azért írtam le, mert ezt gyakran el szokták felejteni.

jan 2011.04.17. 21:39:50

Azt tudja valaki, hogy Jankovics mivel keresett olyan jól, hogy saját pénzéből 80 misit tudott ölni a Tragédiába?

Minden rosszindulat nélkül kérdezem, én eddig azt hittem, hogy ő egy ilyen éhenkórász művész-bölcsész forma, meglep ez a 80 milliós szám...

jan 2011.04.17. 21:44:49

Amúgy Jankovics nagypapája (idősebb Marcell) is nagy formátumú figura volt, Pozsonyban élt az első bécsi döntésig; fiatalkoromban olvastam "Félszáz névtelen magyar"c. novelláskötetét, a trianoni traumáról, a Trianon utáni évtizedekről szól, kissé talán heroizálóan, de mégis nagyon érdekesen és hitelesen, sokszor megrázóan.

Alfőmérnök 2011.04.17. 21:55:17

@jan: Állítólag Prima Primissima díj összegét használta föl.
"Prima Primissima díjat kapott múlt pénteken Jankovics Marcell művelődéstörténész, filmrendező, lapunk szerkesztőbizottságának tagja. A kitüntetéssel járó ötvenezer eurót Az ember tragédiája című rajzfilmjének befejezésére fordítja."
hetivalasz.hu/korkep/folytatodik-a-londoni-szin-17668/

Mitya Ivanov 2011.04.17. 22:00:12

@Alfőmérnök: Tarr Béla baloldali?
ezt ő mondta neked személyesen?

jan 2011.04.17. 22:02:18

@Alfőmérnök: na, akkor 14 misi már megvan, csak a többi 66-ot kell megkeresni;)

Alfőmérnök 2011.04.17. 22:08:37

@jan: Na ja. :) Bár szerintem ez tényleg szőrszálhasogatás, évtizedek alatt innen-onnan összeszedegethet, összeörökölhet stb. az ember ennyi pénzt. (Egyeseknek pár nap alatt is sikerül. :)
Amúgy korábban is az NKA elnöke volt pl, szóval dolgozik ő mást is, nem csak művészkedik.

Professor Chaos 2011.04.18. 01:21:40

Ez elég sovány azért a pénzért amit beleöltek. Állami művészet...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2011.04.18. 02:06:29

@politicus: ha szerinted a legelső mondat nem határozza meg az egész írást, akkor rosszul képeztek ki. ennél még szijjártó péter is jobban átlátja a szöveggel kapcsolatos ismereteket.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2011.04.18. 02:13:01

@TuRuL_2k2: nem értem, mi a fenének mártírkodtok. uncsi, ráadásul egy állami pénzzel kitömött lap nem is lehet mártír.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.18. 05:45:10

@Bell & Sebastian: @Alfőmérnök:

Jankovics virtigli rajzfilmes. Ez egy sajátos műfaj, ehhez speciális képességek, érzékenységek, látás- és gondolkodásmód szükségeltetik --- Jankovics ebben nagyon jó. Egyéb tevékenységei rajzfilmes munkáihoz kapcsolódó előtanulmányok.

Én nagyon szeretem a filmjeit. Műfaj- és stílusbiztosan dolgozik, pontosan el- és/vagy megtalálja az arányokat, sem többet, sem kevesebbet nem akar mutatni/mondani, mint amit műfaji lehetőségei megengednek. (S eközben még folyamatosan tágít(gat)ja is a műfaj határait!:-))

ü
bbjnick

politicus · http://mandiner.blog.hu 2011.04.18. 08:58:50

@calam: Kérdezhetek valamit? Azt a módszert tanítják a komcsiképzőben, hogy hogyan vádold meg a másikat azzal, amit te magad mondtál, írtál, gondoltál, elkövettél, elkövetsz, elkövetni fogsz??

Ez ugye itt nem a debilképző, én pedig nem vagyok a debilóvóbácsi, de még egyszer leírom: a szövegből formállogikailag nem áradhat, agy süthet a szánalmas sértettség, mert egy több mint 300 szavas írás 0,5%-ában a témához nem szorosan kötődő mondat a mondatértelmezés sajátosságai okán nem tudja ezt a szerepet betölteni.

Amúgy javaslom elolvasni a szerző kommentjeit, hátha segítenek.

abrakadara 2011.04.18. 11:13:57

"...amikor van egy olyan magyar filmünk, amely majd' három évtizede készül."
Ezzel én nagyon nem dicsekednék.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2011.04.18. 12:41:23

@politicus: okké, ezentúl minden kommentedre úgy reagálok, hogy papírod van róla, hogy képtelen vagy szöveget értelmezni.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.04.18. 17:17:01

Fehérlófiától konkrétan kiakadtam anno, mikor láttam. Ez viszont nagyon tetszik.
Madách műve pedig alap. 5 órát szánt rá annak idején a magyar tanárom, hogy minél alaposabban megértethesse velünk a jelentőségét, és rendkívül örültem neki, mikor a szóbeli érettségin megkaptam.

szubjektiv 2011.04.18. 23:11:51

@Manyi Béci:
A János vitéz ratyi? Nekem meg csuda egy film. Gyerekeimmel is sokszor láttam. Ők is szerették.
Nekem még hozzá is tett az eredetihez. Ami egyébként egy misztikus mű és önmagában egy csuda.
Fene sem érti az ízlésedet. És nem is baj, hogy nem szereted, de "ratyi"...??
Mikor először hallottam róla, hogy megcsinálja a tragédiát, nagyon vártam. És most nagyon örülök, hogy nagy nehezen sikerül befejezni.
Várom, hogy lássam.
Jankovics képi világa nagyon eredeti, jelképek sokasága. Nem szeretem a tragédiát színpadon, de ez a film szellemi kalandnak ígérkezik. Remélem beváltja a a reményeimet, a részletek alapján úgy tűnik.
Jah és a János vitéz nálam benne van az első húsz legfontosabb magyar filmben:)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.19. 04:07:15

@szubjektiv:

"Jah és a János vitéz nálam benne van az első húsz legfontosabb magyar filmben:)" --- írod.

Tetszik az másoknak is!:-D Jankovics mesélte valahol, hogy a János vitéz forgalmazási jogát még annak idején megvette a Walt Disney Company. És azóta sem forgalmazza! Ott ülnek rajta:-)

Egyébként a János vitéz rajzfilm közvetlen (és letagadhatatlan) előképe a Heinz Edelmann-féle Sárga tengeralattjáró (pszichedelikus) Beatles-rajzfilm.:-) De hogy annak mi az előképe, azon lehet jókat elmélkedni, mert Reisenbüchler Sándor nálunk már jónéhány évvel a Sárga tengeralattjáró bemutatása előtt, a magyar népművészet formakincsére építkezve, nagyon hasonló "eredményre jutott". :-) (Reisenbüchler minden filmje nagyon érdekes!)

www.youtube.com/watch?v=8b2dmywijGo

És: Erről a Jankovics-site-ról meglepően sok cucc elérhető, letölthető:

sites.google.com/site/jankovicsmarcell/

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.19. 08:45:02

Kötelező "nézmény":

Reisenbüchler Boldog világvégéje (1999)

www.youtube.com/watch?v=djqPnbedTG4&feature=related

ü
bbjnick

szubjektiv 2011.04.20. 23:25:24

@bbjnick:
Kösz, ezeket a Reisenbüchler alkotásokat nem ismertem.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.06.22. 13:12:45

nagyon kíváncsi vagyok rá.

megvoltak a régi jó hangok, de újra kellett venni?
attól tartok ezzel elrontották.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.06.22. 13:14:47

@Alfőmérnök: a meg az utóbbira, tehát a filmjei lassúságára, akkor miért kell párhuzamot vonni azzal, hogy Jankovics évtizedekig csinálta a filmjét?"

fordítva

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.06.22. 13:20:51

@neccharisnyás útonálló: a fehérlófia szenzációs

nekem az Ének a csodaszarvasról nem tetszett, nem is néztem végig, csak belenéztem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.02.22. 06:34:15

Módomban volt alaposan megnézni a Jankovics-féle Az ember tragédiáját.

Mindent egybevetve, azt kell mondanom, nem sikerült:-(

Jankovics továbbra is nagyon jó rajzfilmes, de Az ember tragédiája túl nagy feladatnak bizonyult számára. Filmje nagyon izgalmas, de zavaros (nem az eklekticizmusával van a probléma, mert ezt az eklekticizmust más munkáiban magabiztosan kezeli, mesterien alkalmazza --- itt nem annyira), aránytalan és ritmustalan, időnként kifejezetten széteső. Egyes részletei briliánsak, mások kínosan, az értelmezhetetlenségig, elnagyoltak vagy esetlegesek.

Az ember tragédiája egy nagyon koherens mű. Ha egy adapt(át)or "nagyvonalúskodik" (túl sokat megenged magának a művel szemben), az, ennél a műnél, élesen szembeszökően kiütközik. És Jankovics most (szerintem) ebbe a hibába esett: egészen odáig elment, hogy lényegét tekintve próbálta átértelmezni a Tragédiát. Nem sikerült neki --- és a Tragédia "bosszút áll", látványosan kidomborítja a kudarcot.

Mindezzel együtt (Jankovics Tragédiája) az egyik legjobb animációs film, amit valaha láttam. De...

MézesRozi 2013.02.22. 14:46:59

itt vajon jól jár az idő?

MézesRozi 2013.02.22. 14:48:15

MézesRozi
2013-02-22 at 14:55

na ez érdekes:)

Alfőmérnök 2013.02.22. 15:13:10

@bbjnick: Én csak néhány epizódot láttam. Szerintem posztmodern giccs.

Alfőmérnök 2013.02.22. 23:08:03

@bbjnick: Gyurcsányt megtaláltad benne? :) (A Londoni színben keresd.)
süti beállítások módosítása