A NEGR 29 pontja - áldás vagy átok?
2010. június 08. írta: TuRuL_2k2

A NEGR 29 pontja - áldás vagy átok?

  Elérkezett a nagy nap, Orbán Viktor beszédével elstartolt a Nemzeti Együttműkődés Gazdasági Rendszere (a NEGR). A miniszterelnök expozéjában arról beszélt, hogy a mai adórendszerünk igazságtalan, mert teljesíthetetlen dolgokat követel az adózóktól, akik emiatt az egészet büntetésnek érzik. Emiatt azt javasolta, hogy ne foltozgassuk a jelenlegi rendszert, hanem helyezzük olyan, teljesen új alapokra, ami nem a bizalmatlanságra, hanem a bizalomra épít.

  Hogy a teljesen új alapokra épített adórendszert pontosan hogyan értette Orbán, az nem derült ki, mindenesetre a 29 pontban összefoglalt intézkedések a meglévő adószabályok módosításáról szólnak. Most ezeket vesszük sorra (a HVG és a Portfolio cikke alapján), rövid szubjektív, tetszik-nemtetszik kommentárokkal fűszerezve a pontok nagy részét. 

1. A cégek társasági adóját 19-ről 10 százalékra csökkentik az éves 500 milliós nyereség (inkább árbevételre gondolhatott - a szerk.) alatt, ami főleg a kis- és középvállalkozásokat érinti. A kedvezményes 10 százalékos kulcs eddig évi 50 millióig volt érvényes.

  Pozitív a kis- és középvállalkozások számára, amik a foglalkoztatás-bővülés fő motorjai lehetnek.

2. Bevezetik az egykulcsos, családi kedvezményekkel könnyített jövedelemadót, amelyre két év alatt állunk át. 1,3 millió munkavállalót vonnak be a rendszerbe, és az adójóváírás intézménye megszűnik, megszüntetve azt a gyakorlatot, amely szerint az adórendszer hazugságra épült. A személyi jövedelemadó kulcsa 16 százalék lesz. A gyermekek számától függően meghatározott nagyságú jövedelem nem eshet adózás alá.  

  Ez gyakorlatilag a minimálbér adómentességének fokozatos megszüntetése, és teljesen rendben van. Így megszűnik az ösztönzés, hogy minél magasabb a jövedelem, annál inkább érdemes azt eltitkolni. Érdekes lesz a konkrét konstrukció, az egykulcsos szja, ha a kedvezmények bonyolult rendszere is megszűnik, jelentősen átláthatóbb rendszert teremt, ráadásul a középrétegek adóterhelése csökkenhet. Az alacsony jövedelműek számára viszont ez az adóterhelés növekedését jelenti.

3. A kis- és középvállalkozásokat terhelő adók közül 10 kisadót eltörölnek.

  Ez elsősorban adminisztrációs könnyebbséget jelent a cégek számára, de sokat segíthet a mindennapi működésben. Kérdés, hogy melyik közterheket törllik el, s ezek között lesznek-e olyanok, amiknek a bevételét eddig a költségvetés valamilyen meghatározott célra fordította.

4. Bevezetik az adórendszeren kívüli kereset fogalmát, és lehetővé teszik, hogy aki adózótt jövedelemből másnak munkalehetőséget biztosít, annak ne kelljen már adót fizetni. Itt az államnak már nincs keresnivalója.

  Az egyszerűsítő szándék helyes és jelentősen csökkennek egyes munkák tranzakciós költségei az elmúlt évek abszurd ideiglenes munkavállalói kiskönyves és egyéb megoldásai után. Ugyanakkor kérdés, hogy hogyan fognak adózni és például egészségügyi vagy nyugdíj-ellátást kapni azok, akik ház körüli munkákat végeznek magánszemélyek számára.

5. Az adószabadság megteremtésének jegyében az állam visszavonul a családokon belüli (egyenes ági, vérszerinti - élő és elhalálozott - rokonok közötti) vagyonmozgások ellenőrzésétől. Ezekre a vagyonmozgásokra sem illetéket, sem adót nem vetnek ki.

  Nem tudni, ez pontosan mit fog jelenteni, a dereguláció jó dolog, viszont elsőre meglehetősen kiskapu-nyitogató intézkedésnek hangzik.  

6. A beruházások során ma 51 engedélyt kell kérni, ennek harmadát a kormány eltörli.

  Helyes elképzelés, de kérdéses a konkrét megvalósítás. Az előző kormányok is próbálkoztak hasonlóval a kiemelt beruházások esetén, de ez például a környezetvédelmi szempontok gyengülésével fenyegetett.

7. Az egyszerűsített foglalkoztatás feltételeit hatályon kívül helyezik, és egy kedvezőbbet alakítanak ki. 

  Lsd. 4. pont, vélhetően a kettő szorosan összefügg.

8. Ingatlan bérbeadás esetén a bérbeadónak nem kell vállalkozóvá vállalni.

  Pozitív.

9. Adjuk vissza az embereknek a szabad gyümölcspárlat készítési jogot.

  A legnagyobb tapsot kapó intézkedés, s vélhetően messze gazdasági jelentőségét meghaladó visszhangot vált ki a közbeszédben is. 

10. A kistermelők élelmiszer-termelési, feldolgozási és értékesítési feltételeit könnyítsük.

11. A Széchenyi-kártya programot 50 millió forintra bővítsék, és pályázati önerő részére is lehessen használni.

12. Az EU-s források radikális átrendezése a kkv-k javára.

  Az irány helyes, de kérdés, hogy a kkv-k képesek-e felszívni, és ha igen, milyen hatásfokkal sokszáz milliárd forintot.

13. Az adományozás áfamentessé tétele. 

  Nem túl jelentős költségvetési hatású, de a jótékonysági szervezetek életét jelentősen megkönnyítő intézjedés.

14. Költségstop az állami intézményeknél.
15. Közszféra bérkiadás átalakítása, 15%-os bértömeg-csökkentés.

  A 15%-os csökkentés vélhetően elsősorban leépítésekkel fog megvalósulni, ez jó hír, ha egy olcsóbban, de nem rosszabbul működő közszféra lesz az eredmény. Kérdés viszont, hogy a munkaerőpiac mikor lesz képes felszívni az így állás nélkül maradók tízezreit.

16. Az alapoknál és a tárcáknál kiadás felülvizsgálata
17. Külső megbízások felülvizsgálata.

  Önmagában a felülvizsgálat még nem jelent gyakorlati költségcsökkenést, így ezek csak akkor jelentenek megtakarítást, ha találnak költségcsökkentési lehetőségeket és azokat meg is tudják valósítani.

18. A költségvetési szférában 98%-os adókulcs bevezetése a 60 napon túli végkielégítések és a titoktartási szerződések esetében.

  Ez alkotmányossági aggályokat vethet fel (persze alkotmámyozó többséggel erre is van megoldás), nem jelent sok tízmilliárdos megtakarítást, de kétségtelenül népszerű, mondhatni igazságos lépés. 

19. Havi bruttó 2 millió forint fizetési plafon bevezetése az állami szférában, beleértve a jegybankot is.

  Ez mindössze néhány tucatnyi vezetőt érint, minden bizonnyal népszerű lépés és az MNB vezetését is ösztönözheti valamelyest a kormány által üdvösnek tekintett távozásra. Kérdés ugyanakkor, hogy ki fog vezetői megbízást vállalni állami cégnél azok közül, akik a versenyszférában ennek többszörösét is megkaphatják.

20. 260 igazgatósági helyet szüntet meg a kormány az állami vállalatoknál.

 

21. Pártok költségvetési támogatásának mértékét 15%-kal tervezik csökkenteni.

  Inkább szimbolikus jelentőségű intézkedés, ami elsősorban az ellenzéki pártokat érintheti érzékenyen (az LMP esetén például ez évi 50 millió forint körüli mínuszt jelent).

22. Felügyelők kiküldése a jelentős közpénzzel gazdálkodó intézményeknél.

23. Bútor, telefon, gépkocsi vásárlás, illetve csere stop a közszférában.

  Ellenzéki időszakában sokszor követelte ezt a Fidesz, de erősen kétséges, hogy mennyire betartható az intézkedés. Nem is a költségvetési szempontból számottevő beszerzések befagyasztása a nehéz, sokkal inkább egy-egy új kormányzati tisztviselő új telefonja vagy íróasztala jelent nagy kockázatot kommunikációs szempontból.

24. Nemzeti eszközkezelő társaság felállítása a bajba került lakáshitelesek megsegítésére.

  Korábban már szó volt állami, illetve önkormányzati szerepvállalásról a bedőlt hitelek esetén, ha ez inkább szervezési-megoldási vállalás (például hitelbiztosítási értéken az államra száll az ingatlan, aki ezt bérlakásként a hitelezett javára bocsátja), s nincs túlzott költségvonzata, akkor helyes.

25. Bankadó bevezetése.
26. Csak forint alapon lehessen bejegyezni jelzáloghitelt.

  A 200 milliárdosra tervezett bankadó önmagában is nagy csapás a pénzügyi szektornak, a devizaalapú jelzáloghitelezés csak tovább nehezíti a bankok helyzetét - s a hitelfelvevők sem feltétlenül járnak jól, az árfolyamkockázat kiküszöbölését várhatóan jóval magasabb kamatokban fizetik meg.

27. Másodlagos élelmiszervizsgálat.

28. Moratórium elrendelése a közüzemi díjak emelését illetően.

  A közművek, s kiemelten az energia piaca nehezen átlátható, ráadásul szereplői óriási lobbierővel bírnak. Emiatt nehéz megítélni, milyen közműdíjak reálisak, meddig használ és honnantól kezdve árt (infrastruktúra-fejlesztések elmaradása, stb.) az állam árleszorító magatartása.

29. Kilakoltatási moratórium elrendelése december 31-ig.

 

  A korábban említett két intézkedés mellett még egy, ami negatívan hat a jelzáloghitelezéssel foglalkozó bankokra, korlátozza őket abban, hogy szabadon rendelkezhessenek tulajdonukkal. Kétségtelen népszerűsége ellenére inkább káros (és álszent) lépés.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr562065778

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Forradalmi kölcsön 2010.06.09. 08:50:47

 Megérkezett a várva-várt gazdasági program és az ember egy pillanatra azt hiszi, hogy a Fidesz a nagy kapkodásban egy rossz mappát nyitott meg a számítógépen, amelyet az egykori rendszerváltó párt, az SZDSZ hagyott hátra, mintegy végakaratként. ...

Trackback: Nem röpül a Sültgalamb 2010.06.08. 23:51:48

KR: Kedves Sültgalamb, üdvözlöm stúdiónkban. Hogy érzi magát? Sültgalamb: Pocsékul, köszönöm kérdését. KR: Megkérdezhetem, hogy miért érzi magát pocsékul? Sültgalamb: A pszichiáterem szerint üldözési mániám van. Szerintem is üldözési mániám van....

Trackback: Az úttörő sok pontja 2010.06.08. 23:21:01

Hitte-e volna - olcsó leütni, de ez egy olcsó provincia -, az ország jelenlegi miniszterelnöke, a XX. század talán legnagyobb magyar rétora medgyessyánusi nyelvi fordulata borult virágba-közibénk. Lenyűgöző. De más nemigen az. Szemezges...

Trackback: De szép szám a 29! 2010.06.08. 22:38:15

Óriásit hallgattam ma kora délután, mert odaszegezett a szenttehén elé a Miniszterelnök úr.Kisemberke vagyok itt a tömegben, s mivel eleget vártam, hogy eltűnjenek a támasztó csontok nélküli, csúszómászók, végre valahára hallani akartam a részleteke...

Trackback: a gazdagok pártja 2010.06.08. 22:32:18

Mesterházy "ottleszűűnk.. a barikádokóón" Attila ma megmondta a tutit. A fidesz adóreformja a gazdagok érdekeit képviseli, és a szegényeket figyelmen kívül hagyja. Szóval elemző szemmel nézve, az a baj, hogy bár mindenki adója csökken, de a mocskos g...

Trackback: A 29 pont tényleg csak pontból áll 2010.06.08. 22:04:21

Nem is tagadom, hogy szerepel a pontok között jó dolog is, de azoknak a jelentősége kb. a nullával egyenértékű.A nagyon vitatott téma a kommentezők között inkább a bankok megadóztatása és az SZJA csökkentése. Mit mondjak erre? Szívunk ismét.Bankok mega...

Trackback: Szegényellenes, gazdagpárti, neokon fordulat? 2010.06.08. 19:28:22

Neokon fordulatnak nevezte Schiffer András LMP-s frakcióvezető az Orbán-kormány kedden bejelentett gazdasági csomagját, hozzá hasonlóan Mesterházy Attila is a gazdagok pártolásával vádolta azt, és Vona Gábornak sem volt benne elég a multiellenesség. Ha...

Trackback: Vajon végrehajtja-e Orbán a programot? 2010.06.08. 18:29:33

Bennem ez a kérdés merült fel a beszéd után. A program ugyanis túl szép ahhoz, hogy igaz legyen: tökös, odavágós, helyes irányt kijelölő, néhány populista elemmel. De végre határozott ígéretet kaptunk arra hogy: - a munkavállalók adói csökkennek (S...

Trackback: 29 csapás 2010.06.08. 18:24:02

 Nem szeretnék a javaslat gazdasági részével foglakozni mivel azt nálam sokkal hozzáértőbb emberek fogják kielemezni. Maga a benyújtott javaslatcsomag nekem nem tetszik, de egy konzervatív szociálpopulista párttól teljesen jó teljesítmény. Ne...

Trackback: Legalább kormányozni kezdtek 2010.06.08. 18:23:00

Azt hiszem, az elmúlt napok bézázása és az elmúlt hetek parttalan és fedezetlen ötletelése után összességében egészen vállalható akciótervvel állt elő a miniszterelnök. A 29 pontból álló program kétségtelen pozitívuma, hogy a jelek szerint végre elkezd...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adamfark 2010.06.09. 01:12:42

@bloghozszokott:
Kishuszár! Te el vagy tévedve!
Felesleges egy olyan emberbe belekötnöd, aki alapvetően Orbán összes megmozdulását minimum fenntartásokkal kezeli.
A következő tételek azok, amik nettó munkahely teremtőek:
- Az egyszerüsödő vállalati adózás.
- A csökkentett (majd felére) társasági adó.
- Az EU-s pénzek KKV-ra szabása.
- Egyszerűsített alkalmi munkavállalás.
- Egyszerűsített beruházás engedélyeztetés
Közvetett munkahelyteremtés:
A középrétegek, és a gazdagok 1 kulcsos 16%-os adóval való támogatása.
Ez az réteg, aki a tényleges vásárlóerőt képviseli. (nem az, akinek 2 zsömle meg 10dkg parizer a napi betevője) Ezáltal a belső piac fel fog pörögni. Nem ugrásszerűen, de ez egy öngerjesztő folyamat. Több vásárló, több eladott árú, több üzlet, több alkalmazott.
Ha mindemellé egy szigorított segélyezési rendszer, és egy átgondolt közmunkaprogram is társul, ez lehetővé teszi, hogy a segélyek összegét ellenszolgáltatásért legálisan fizessék ki. Ergo az olyan 2 generáció óta munkanélküli munkaképes családokat is vissza lehet szoktatni a becsületes munkára, akiknek mostanra a "munkaképük" is elveszett.

Adamfark 2010.06.09. 01:13:38

@flimo13: Ha marad a szuperbruttó (amit az infók szerint el akarnak törölni), akkor is kevesebb a 16%, mint a 17%, nem?

Adamfark 2010.06.09. 01:26:29

@bloghozszokott: Hát ecsém neked semmi nem elég! 2. vagy a 3. héten tartunk még csak. Világuralom nem kéne 2 éven belül?
Mellesleg a nagy állami vállalatok rendbetétele már elindult. És ez nem a Fidesz érdeme. Az elmúlt fél-1 évben annyi korrupciós komoly történet derült ki a legkomolyabb pénznyelő cégeknél, hogy ma egy felső vezető a korrupció/kenőpénz szakkifejezésekre érett narancsokat szarik.
Szerintem, ha ezekben az ügyekben komoly retorziók lesznek, akkor el fog indulni egy tisztulásos folyamat. Ha csak minden nagy állami cég csak az előnytelen alkalmazotti, és alvállalkozói szerződésektől megszabadul, akkor minimum 10-15% megtakarításra lesz képes. (ez utóbbit csak érzésre tippeltem, de szerintem valami hasonló összeg fog a végén kijönni egy alapos utánnaszámolással is.)

flimo13 2010.06.09. 01:32:14

@Adamfark: szigorúan nézve az adóarány csökken, csak a nagy többség adóalapja nő meg évi 600 ezerrel, ami miatt az 1%-ot a hajunkra kenhetjük. A szuperbruttó eltörlésével is lesznek, akik rosszabbul járnak így, nem csak a minimálbéresek.

flimo13 2010.06.09. 01:35:06

@Adamfark: a magyar gazdaságnak - exportorientáltságából adódóan - leginkább a nyugati és az orosz piac fellendülése kellene, nem pedig a nagy részt importból álló fogyasztás növekedése. Az még csak ront a fizetési egyenlegen, és valutát von ki az országból.

bloghozszokott (törölt) 2010.06.09. 01:39:45

@flimo13: Pl én is rosszabbul járok, 3000 forint minusz havonta.

@adamfark: nem értesz, ill másra válaszolsz.
Nem a középrétegről beszéltem (bár, szerintem, én is az kéne, hogy legyek, mégis -3000 lesz), hanem azon százezrekről, akik semmilyen munkalehetőséghez nem jutnak. Nem nemakarnakdolgozni, hanem nincs hol és mit! Még bodza se nő!
Szerkezeti, globális átalakítás kellene a nagyvállalatoknál, az, hogy nem lesz kenőpénz, semmit nem változtat (merhogy mindenhol van és lesz).

Adamfark 2010.06.09. 01:40:45

@Thulsa Doom:
Szerintem rosszul fordítottad magyarra.
Szerintem a "Befektetők" ezt értették ez alatt:
Mert bár a Bankokkal egy nagyon kemény menet várható, hangsúlyozottan marad a hiánycél, továbbá a kevés konkrét igéretből az adókedvezményeket beváltani látszanak.
Kétségelen, hogyha a Bankrendszerből ki akarnak sajtolni 200 Milliárdot, az nagyon komoly harc lesz. Ugyanakkor megvan a gesztus a Bankok felé is. Mert ha az állam nem lép a bedőlő lakáshitelek ügyében pufferként akkor a teljes Bankrendszer összeomolhat. Ehhez képest egy a torkon nehezen letuszkolt 200 Milliárd csak egy apró kellemetlenség. Mellesleg Orbán a beszédében azt jelezte, hogy ezt az összeget 2-3 éven belül vissza szeretnék szorítani a mostani nagyságrendre. Egyébként a Bankok külön adóztatása világ szinten is a porondon van. Tehát a bankszféra hazai szereplőinek egy szavuk nem lehet....

Adamfark 2010.06.09. 01:44:21

@flimo13:
Ha viszont ez exportot nem tudod növelni, akkor csak a belső piac élénkitése (jelen világgazdasági helyzetben) marad, nem?

Adamfark 2010.06.09. 01:56:04

@flimo13: Ha a nagytöbbségen a minimálbéreseket érted, akkor OK. De ha azt vesszük, hogy mennyi ebből a tényleges minimál bér? Akkor már nem ilyen egyszerű a helyzet.
Továbbá nem vetted figyelembe a családi adókedvezményt....És úgy általában egy olyan rendszert elemzünk aminek kb. 40%-át lehet előre látni.
A családi kedvezmény előzetes tervek szerint akár azt is takarja, hogy 3 gyerek után nem kell egyáltalán szja-t fizetni. És nem csak az egyik keresőnek, hanem az összesnek.
Természetesen azok rosszabbul fognak járni, akik minimál bérből élnek, és gyermektelenek, de szerintem olyan adórendszer még nem született, ami mindenkinek jó lenne.
Azt meg ugye beláthatjuk, hogy demográfiailag, erkölcsileg, meg csak úgy általában is jogos, hogy a gyermeket vállalókat támogassuk?

Adamfark 2010.06.09. 02:15:53

@bloghozszokott:
Azt áruld el, hogy ezt a -3000 forintot hogyan számoltad ki?
Már nálad van az új adótörvény szövege?

A munkahely teremtéssel kapcsolatban meg megint nem értem a türelmetlenséget.
Jelenleg (úgy hogy az EU beintett a hiány növelésének) ez a maximum, amit egy kormány (és nem csak a magyarra gondolok) tehet. Ezen felül, ha van valmi, amit a Fidesz ciklusban várhatunk, az egy közmunkaprogram. 8 évig folyamatosan visszatérő eleme a kommunikációjuknak. Ha valaki abban sem fog munkát kapni, akkor még mindíg ott a segély. Elvileg a nagy szlogen, hogy 1M állás 10év alatt csak így megközelíthető. (Valósan persze soha nem fog ennyi összejönni)
Ha csak a fele jön is össze, már ott tartunk, hogy 10%+-os foglalkoztatás bővülés! Ne feledjük, hogy a válság kitörése óta több mint 150-200e ember lett munkanélküli.
A fő probléma azokkal van, akiknek jutna állás, de nem megy el dolgozni, mert a segélyből is meg lehet élni.
Hangsúlyozom, hogy a közmunka program csak akkor működhet, ha a segélyezési rendszert is megváltoztatják....

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.06.09. 02:23:51

Lássuk csak hogy is néz ki a dolog a fránya nemzetközi pénzügyi guruk tükrében:

a) Kósa nyilatkozósdi: a Financial Times lekontározza.

b) 29 pontot beolvassa Orbán: a Financial Times szerint „minden bizonnyal eloszlatja majd a befektetők kétségeit”, „eddig minden rendben”.

Nomármost ha a szemmel láthatóan kíméletlen elfogulatlansággal itélkező FT is pozitívan értékeli összességében a pontokat, akkor nincs min aggódni. Sok minden múlhat a részleteken, de az óvatos ütemezés miatt lesz idő korrigálni, finomítani, ahol szükségesnek látszik.

Grrr 2010.06.09. 02:56:54

@Elpet: Ezzel azt mondod, hogy a plafon olyan állami vállalati csúcsvezetőket fog eredményezni, akik még nem tudtak komoly beosztásba kerülni a magánszférába, és kell nekik a referencia... Nem értek ezzel egyet. Én ismertem ilyen államtitkárt, nem volt egy főnyeremény. Az állami tulajdonban lévő vállalatok esetében is rendes, (szinte) piaci bért kell adni. Figyelembe véve, hogy a részvényopciókon általában nem igazán lehet ott meggazdagodni, már ez is némi engedmény.

Grrr 2010.06.09. 02:58:26

@Keelhaul: Igazság szerint rohadt, alkalmatlan gyümölcsből nem lehet pálinkát készíteni - illetve lehet, de nem ajánlott meginni.

flimo13 2010.06.09. 03:04:06

@Adamfark: nem, nem csak a minimálbéreseket értem ez alatt, ugyanis adójóváírás nem csak nekik volt, hanem talán egészen a második sávhatárig.

Grrr 2010.06.09. 03:06:29

@is:

ad 1. A KKV-k jelentős része nem fizeti be rendesen az elképesztően magas, vállalkozásellenes adókat és járulékokat, valamint nem tartja be a szinte kizárólag csak szívatásra kitalálta szabályokat, adminisztratív előírásokat, ez igaz. De azért foglalkoztatnak, fizetnek bért, némi adót is. Nem kell munkanélkülisegélyt folyósítani, nem mennek el az országból, itthon étkeznek, költekeznek. Hazai beszállítóik vannak. El kell indulni az alacsonyabb adók (de jobb ellenőrzés és behajtás), a barátságosabb üzleti környezet, kevesebb adminisztratív teher, kkv-kat támogató közbeszerzési rendszer irányába.

ad 2. Az értelmetlen, versenyellenes KKV-beruházásösztönzési programokkal egyáltalán nem értek egyet, ez igaz. Amúgy a GOP-ban a legalacsonyabb értékű támogatásokat automatizálták, ezzel már sokkal kevesebb a közigazgatási macera (bár szerintem az egészet ki kellene dobni, nem pedig növelni).

Grrr 2010.06.09. 03:09:11

@flimo13: Igaz, de a K+F és innováció jelentős része már régóta áttevődött a második-, harmadik körös beszállítókhoz, tehát a beszállítóipar hozzáadott értéke igen nagy is lehet. Itt vannak komoly lehetőségek továbbra is - elvileg. Persze eddig nem voltunk arról híresek, hogy ezt ki tudjuk használni.

Grrr 2010.06.09. 03:12:18

@pokesz70: A JOBBIK egy irányvonala (pl. Hegedüs Tamás) - néhány külgazdasági illúziót leszámítva - ehhez teljesen hasonló gazdaságpolitikát képvisel. Nem véletlenül amúgy, de ezek már személyes ügyek... :)

Grrr 2010.06.09. 03:18:11

Amúgy a bankok az év hátralevő részében még rájöhetnek arra, hogy a kihelyezett hitelállományuk sajnos jóval rosszabb minőségú az eddig hittnél, ezért növelni kell a céltartalékokat, valamint nagyszabású beruházásokkal le kell cserélni az IT rendszert, a székházat és a nyomtatókat... Meg el kell számolni a leányoknál összegyűlt pénzügyi veszteségeket. Így végülis nem is lesz akkora a nyereség év végén, mint hitték. :)

egyenlítő 2010.06.09. 06:55:23

@Viharkabát: Úgy értettem, hogy a munkanélkülieinkkel csak negatív hozzáadott értéket lehetne termeltetni, azaz lényegesen nagyobbak lennének a költségek, mint az elérhető árbevétel.

Kivancsi 2010.06.09. 07:03:33

Az adobevallasrol....

Nos amit a Viki gyerek mondott, hogy bonyolult atlathatatlan a parasztnak kitolthetetlen stb..

EZ IGAZ

Az itt olvasoktol kerdeznem:

- Hanyan csinalnak onalloan ado bevallast??

Parszor szantam ra idot es megprobaltam kitolteni..

Tizenoldalas magyarazat, millio rublika tobb oldalon keresztul???

Magyarul van irva, magyar az anyanyelvem... ES NEM ERTEM!!!!

3 hete kaptam meg a belga adobevallast!!!
Nem tudok franciaul de ki tudtam tolteni mert olyan egyszeru, hogy soralateten meg lehet csinalni...

egy A3 meretu papir felbehajtava...
- elso A4 lista milyen beveteled volt...
Egyszeru munkavalalonak ide 3sort kell bebiggyesztenia..
- masodik A4 egyoldalon 6db kitetel amivel csokented az aodoalapod..
(ide mar kellett szotar):):)
- valamint az alairasok..

ENNYI...

kapja be a k...f...-t otthon az APEH es a kitoltes utan meg remegunk ha elbasztunk valamit meg a segunket is szetrugjak....

egyenlítő 2010.06.09. 07:22:29

@Adamfark: A közmunka igen sokba kerül, viszont cserébe nem termel nyereséget. Belátható távolságon belül (a Földközi tengertől az Atlanti óceánig) nincs olyan munka, amelyre a több milliós szakképzetlen munkanélkülink alkalmazható lenne.

Valójában még rosszabb a helyzet, hiszen például a mezőgazdaságból is kétszer annyian élnek, mint kellene, ezért is képtelenek nagy tömegben, folyamatosan, egyenletes minőségben termelni.

egyenlítő 2010.06.09. 07:29:06

@Kivancsi: Egy egyszerű adóbevallónak itt is öt perc, és 4 oldal (tegnapelőtt csináltam meg egy igen nemtörődöm köllégának).

A személyes adatokon túl:
- mennyi volt a jövedelme (átmásolni)
- mennyi adóelőleget fizettek utána (átmásolni)
- hány hónapra jár az alkalmazotti kedvezmény

A problémák ott kezdődnek, amikor pl. az egyik nyomtatványon az adóazonosító számot kérik (van ugye adóazonosító jel, meg adószám).

Nzoltan 2010.06.09. 07:47:45

@egyenlítő:
Persze, ha nem akart érvényesíteni adójóváírást egyszerűbbnél egyszerűbb esetekre. Na, onnantól kezd buli lenni az egész.

Nzoltan 2010.06.09. 07:49:32

Remélem, ha az adózás ilyen egyszerű lesz, akkor a az adóbevallást egy PDF-ben kitöltve is el lehet majd küldeni, nem csak az APEH nyomtatványkitöltő csodaszoftverével. A programozó céget meg kibaszni a picsába de azonnal!

nyafnyaff 2010.06.09. 07:55:54

Kedves fujjolók, az állami menedzserek listája melyik végén tetszenek állni (vagy a papa?)- mert sokan 5-7 év alatt keresünk annyit mind a toplista vezető.

Sokan összeállhatnának, és induljanak a választásokon; mert tuttira jobbat tudnak mind bármilyen kormány, és az EU és IMF is tapsikolna olyan jól értik a dolgukat. világmegváltó bunkó egyes kommentáló, ők tutira mindenhez értenek (hiszen egy nyomtatvány kitöltésétől is fosnak egyesek).

Ja bocsi, ebben az országban a joghoz, focihoz és gazdaság-politikához min 8M értenek, és nekik semmi nem jó, még az sem, hogy kevesebb adót kell majd fizetni, miért nem nyújtanak be egy petíciót, hogy ők jobbat tudnak mindenkinél.
Közmunka miért kerülne sokban, mert ingyen kell dolgozni?
Ha lett volna szervezve közmunka lehet, hogy nem okozott volna annyi kárt az esőzések-például.
Mennyetek inkább dolgozni mind itt bizonygatni mekkora SF vagytok-egyesek, mert nem lesz meg a 8 Milkótok ebben a hónapban.

Adamfark 2010.06.09. 07:58:28

@egyenlítő: Ne felejtsd el, hogy a közmunkásnak nem kell segélyt fizetni. A minimálbéréből meg most minimum 16%-ot le fog adózni. Ha marad a szuperbruttó, akkor még többet.
Ha munkával tölti a közmunkás a napjait, akkor nem a lopáson jár az esze.
Akkor egy pár projekt, amire fel lehet használni a közmunkásokat:
- leállított Vásárhelyi terv
- megemelt hulladék újrahasznosítás
- parlagfű program
Ez nem termel nyereséget? Gondolj utánna. Ezek minimum 5-6 évig tudnak munkát adni. Ez pont arra elég, hogy a tespedésből kirángassuk az inaktív tömegeket. A rendszeres munka csodákra képes.

ohrana 2010.06.09. 08:02:15

A 2 milás felső határ tetsz. Ezzel talán eltúnnek onnan a haverok, mennek máshová lenyúlni, és hozzáértők kerülnek oda.Sok év "állami" munka után tele volt már a tököm azzal, hogy van pár kijelölt macsakjancsi, akik mindig igazgatók, hol itt, hol ott, közben meg a lóf@szhoz sem értenek, és pár beosztott csicskával végeztetik el a melót.
Majd röhögve nézem, amikor mennek a PIACra a tudásukkal. (Először nyilván felveszik őket önéletrajzuk alapján. Egy hónapig.)

o

ohrana 2010.06.09. 08:04:52

@Adamfark: Közmunkásoknak:
Iskolaépítési program. Annak idején, Trianon után volt ilyen program, talán 5000 vidéki kis iskolát építettek - ennek volt köszönhető 20-30-40 év múlva a magyar tudósok-művészek áradata.

o

Hoffy 2010.06.09. 08:19:56

Lehet, hogy csapás a büdös kommunistáknak, de a népnek nem az. A bankokat meg úgyis utálom, nincs is hitelem és nem tartozok. De a világ inflációt ők idézték elő, aztán őket támogatta az állam. Persze akinek hitele volt és fizetésképtelenné vált és nem tud fizetni azt meg cseszegetik, pedig már az államtól megkapták a nagy suskát. Én örülök ennek, meg annak is, hogy a sok kommunista rabló most fél, hogy mindent elveszít. Nekem ez örömet okoz, mert én már mindent elvesztettem az elmúlt 8 évben a kommunista rablók miatt, tudja meg más is milyen az.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2010.06.09. 08:24:10

@mereg: Az olyan informatikusnak nem lesz állása, úgyhogy tökmindegy, milyen papírja van. Ellenpéldának itt vagyok én, aki Magasépítő technikusként már a harmadik olyan cégnél vagyok (protekció nélkül) 12 év alatt, ahova feltétlenül felsőfokú végzettségre van szükség.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2010.06.09. 08:26:16

@jo.e: te komolyan tanár voltál és képes vagy olyat írni, hogy "2M-ós"?

Gempacsöki Boborján · http://hot-spot.blog.hu/ 2010.06.09. 08:28:56

A luxusadót kihagyták sajnos.Minden 10 millió feletti autóra motorokra,drága italokra,drága szállodai szolgáltatásokra,welnessekre,bundákra és drága ékszerekre,a flancosabb dohányárura és bizonyos városrészek ingatlanjaira nyugodtan bevezethették volna a luxusadót.

Gempacsöki Boborján · http://hot-spot.blog.hu/ 2010.06.09. 08:30:06

Továbbá likvidálhatnák a M2 és beszüntethetnék a magyar filmgyártást is.

jo.e 2010.06.09. 08:42:07

@Nzoltan: Persze, így megy ez! Nyilván te is, mint a pl. hup-on annyian, két hét alatt megírtad volna php-ben az egészet. ;)
A könyvelőprogramok meg majd csak úgy ontják magukból a pdf-et.
Van még 1 varázsszó: kompatibilitás.
A visszamenőleges (önrevízió v. mi) ill. visszakért bevallásokhoz megtartják azért a régit, hogy két helyről kétféle módon kelljen adatokat kiszedni. Ráadásul mivel az egész közig. most kezd átállni erre a programra, nyilván ki fogják dobni. pdf-ből 1ébként nyilván sokkal 1xűbb adatokat kinyerni, mint xml-ből.
Egyelőre még csak az szja-ról beszélt O., mint 1xűsítendőről. A többi ~100 nyomtatvány (+ pl. vpop-sek) azért még ott van.

jo.e 2010.06.09. 08:43:36

@Zka: A 2 milliósat hogyan rövidíted? Nem gúnyolódok, komolyan kérdem.

eN 2010.06.09. 08:47:59

@bakura-kun:

"Ami ugye az SZDSZ programja volt. És az MSZP sikeresen akadályozta meg a bevezetését."

SZDSZ? Milyen SZDSZ? :DDD
Es kileptek a koalliciobol emmiatt? Nem? Akkor ez is csak egy valasztasi humbug volt.

"HOL A MEGSZORÍTÁS?!
SEHOL."

Tudod mit? utald at nekem a jovedelmed felet, az eleg megszoritas, nem?

"Kívánom, hogy továbbra is én legyek az egyetlen, aki úgy érzi, hülyének nézik"
Dehat Bakura te hulye is vagy. Jok a megerzeseid.

Doubledeceker 2010.06.09. 08:52:16

@Gempacsöki Boborján:

heló, heló vége van a mocskos kapitalista burzsuá üldöztetésének, igaz felvíradt előttünk a szocializmus hajnala újra, de nem lőjünk ennyire túl a célon....

II.Briandrew 2010.06.09. 08:57:13

Az akciótervet fikázó és szapuló(nem kritizáló, az más)"barátaimnak" javaslom, hogy akkor legyen nekik Gyurcsány a miniszterelnök vagy akár a Bajnai(bár ő egy fokkal tényleg jobb volt) és ezek nélkül az intézkedések nélkül éljenek a jövőben, rendben?Ha nekik így jobb, az ő kedvükért meghagyunk mindent, ami eddig volt. Aztán sok sikert kívánunk hozzá. Mi meg megyünk egy másik irányba, aztán majd pár év múlva beszélünk, ha lesz miről!

kombany12 2010.06.09. 08:59:54

jópáran a kommentelők közül benéztek nagyon valamit... az ha valaki nem dolgozik nem biztos hogy azt jelenti hogy nem akar... piacgazdaságban nem létezik olyan hogy mindenkinek jut munka egész egyszerüen nincs olyan hogy teljes foglalkoztatottság... mindig is lesznek olyanok akik nem fognak tudni elmenni dolgozni... és őket el kell tartani azoknak akik dolgoznak...

ha igazságos lenne a munkahelyek kiosztása és csak azt néznénk hogy ki mennyire ért valamihez és mennyire jó benne sokan a kommentelők közül elvesztenék az állásukat és át kéne adniuk olyannak akinek jelenleg nincs munkája...

a másik meg hogy proli... az a proli lehet több értéket termel teremt a társadalom számára mint a sok fellengzős látszatmunkák amit sok kommentelő végez...

előbb kéne gondolkozni utánna pofázni

ezen a szálon végigfutva pedig a minimálbér megadóztatása köcsögség...

Doubledeceker 2010.06.09. 09:01:52

Nekem nem tetszik a Vitya, de az amit összelapátoltak tulajdonképpen nem rosz, pláne, hogy esélyük sem volt jobbat csinálni.

0 csináltak egy hangyafasznyival többet, mint nulla, ez is erdmény.

Én személy szerint nyerek az 1 kulcsos adón, de egy csomóan beszopják, hát ez van.

És a közszolgák közül is megszopják páran, ami akár jó is lehetne,de tuti nem az szopja meg aki megérdemelné.

Ja igen és ha ezt a csomagot a Fletó vagy a Libás nyomta vonla át, most örjöngene a Fidesz, hogy ezt nem lehet csinálni a zemberekkel.

Látjátok feleim, velük még a szra is finomabb.

DE az irány jó, csak a szavakat tettek is kövessék.

A pálinkafőzés pedig jó póén.

TBal 2010.06.09. 09:05:02

@Lt.Dorsi: Ha jól hallottam, a szuperbruttót el akarják törölni, szóval azért mégiscsak több marad a kis keresetűeknél...

TBal 2010.06.09. 09:06:08

@kombany12: nem az, mert így a sok minimálbérre bejelentett is adózni fog. Az adómentesség remek kiskapu volt.

TBal 2010.06.09. 09:07:38

@II.Briandrew: Nem olyan rossz ez a terv, a többségével egyetértek. Érdekelne, hogy Bajnai ebből mit csinálna másképp, kb. mint egy árnyékkormány.

Doubledeceker 2010.06.09. 09:09:08

@Kivancsi:

Két éve kén ytelen voltam megcsinálni az adóbevallásomat, mivel a könyvelőnk elkúrt valamit és az APEH nem fogadta be.

Na kérem, nem lehetetlen az, de én is vért izadtam meg csorgott rólam a víz, googl-iztem folymatosan.

És mindezt úgy, hogy az átlagnál nem sokkal bonyolultabb a bevételeim szerkezete, kicsit igen, de nem sokkal.

Hát tényleg egy szopás volt, de azért meg lehet csinálni.

motoszka 2010.06.09. 09:11:05

Akcióterv 1.
Várjuk a másodikat, mert ezen még van mit csiszolni. Azt gondoltam, hogy talán lesz közöttük olyan is amitől valóban csökkenhet a munkanélküliség, de sajnos az ellenkezőjéről kellet meggyőződnöm. Leépítik a közszférát. A beszállító KKV szektort szintén megszorítják ezekkel a döntésekkel és a bankoknál is nagyobb leépítésekre lehet majd számítani. Ráadásul nem csak a bankoktól akarják azt a 200 milliárdot beszedni, hanem a biztosítóktól is akiktől meg pont el akarják venni a magánnyugdíjpénztárakat. Így majd főként a vagyonbiztosításokon fog csattanni az ostor. Az üzemanyag jövedéki adójáról, a házipénztár adóról, a kamatadóról, vagyonadóról és még sorolhatnám az elmúlt években mi ellen emelte fel a hangját arról valahogy egyetlen szót sem ejtett! Nagyon populista és főként átgondolatlan tervek ezek. Azt mondom a Hajós Andrásnak volt igaza! Azt mondta, hogy majd a Fidesz nem fogja észrevenni, hogy nyertek a választáson.

noirp 2010.06.09. 09:19:19

@Lábszár Ervin: Hát ja. Nincs még baszki elég alkoholista kis hazánkban. :P
A jaó házi kerítésszaggató vélhetőleg szelektáló reagens is lesz :))

Nzoltan 2010.06.09. 09:20:11

@jo.e: Azért kellenek a bonyolult programok, mert az adózás is nagyon bonyolult.
Ezek a programok lehető a legszarabbúl voltak megírva.

Ugyanakkor miért nem jó egy PDF? Csak reader kell hozzá. Letöltöd, beírod a számokat a megfelelő rublikába, szignálod és visszaküldöd. Egy PDF-et is lehet ám kódolni, nem csak a xml-eket. Ez semmiben nem különbözik attól, hogy valaki analóg oldotta meg az egészet és feladta postán, ráadásul semmilyen olyan mértékű fejlesztést nem igényel mint a mostani rendszer.

dzsaszper 2010.06.09. 09:21:00

bankok:

az utolsó pont szerintem a korményzati tárgyalási pozíció javítása: kedves bankok, ugye érdekeltek vagytok, hogy megegyezzünk? Ügyes húzás, a bankokkal máshogy nehéz tárgyalni. Itt az ideje, hogy ne nyakló nélkül a mulitknak és a külföldi nagytőkének kedvezzünk -- ami korábban volt, túlzás volt. A fidesz ezzel megpróbálja kifogni a szelet a jobbik vitorlájából -- a jobbik magyarországi nem magyar bankrendszert emleget...

egykulcsú adórendszer: ma Közép-Európában gyakorlatilag nincs más út, ha versenyképesek akarunk lenni. Az egyszerű számítás is előny, és kevésbé éri meg minimálbérre bejelentkezni.

családi adózás: az előzővel nem lesz egyszerű kombinálni. Az alap-elképzelés a gyerekek utáni kedvezményről nem rossz, de szerintem túl sok visszaélésre ad lehetőséget. Ki kellene mondani valami olyasmit, hogy az egyébként fizetendő adó mondjuk fele vagy kétharmada fölé ez a kedvezmény nem mehet. Aki gyereket nevel, ha jelentősen csökkentett mértékben is, de járuljon hozzá a nagy közösség fenntartásához -- ha nem kell, akkor olyan öngólt rúghatunk, mint a minimálbér adómentessé tételével.

Szegénység:
1. egyáltalán nem baj az, hogy jobban megéri dolgozni, mint segélyből élni. Szerintem ez nem komoly érv az egykulcsos SZJA ellen.
2. külön kellene foglalkozni a szegénységgel, úgy tűnik, most sajnos csak a lakáshitelek témája fért bele.
3. a segélyeket elsősorban társadalmi befektetésként kellene nézni, így
a) nyugodt szívvel lehetne emelni a rövid ideig járó munkanélküli segélyt,
b) be kellene indítani a mélyszegénységben, több generációs munkanélküliségben élőknek egy "hálót adunk, nem (csak) halat" programot, képzéseket, segítséget hogy el tudjanak indulni akár őstermelőként,
c) munkáltatói oldalon adókedvezménnye segíteni kellene a lassan már nyugdíjkorhatárhoz érő korosztályt, akik egyébként nagyon nehezen találnak munkát.

II.Briandrew 2010.06.09. 09:21:47

@TBal:

Jah, de tényleg kijelöltek egy irányt és ezt mindenhol pozitívan értékelték. Örököltek egy helyzetet, jelesül a tavaly elkészített költségvetést. A jövő évit majd csinálhatja a Fidesz és akkor már nincs kire mutogatni...De meg fogják csinálni, mert iszonyú nyomás van rajtuk!
@motoszka:

Valóban el is olvastad az akciótervet vagy legalább meghallgattad az Orbán-beszédet? Amit leírtál, abból nem ez jön le és akkor még finoman fogalmaztam. Legyél kedves nézz utána a dolgoknak, mielőtt szapulni kezdesz valamit...tudod hitelesebb lesz az érvelésed!
Amúgy pont, hogy a KKV-kat erősíti a program(társasági adó csökkentés,Széchenyi-kártya keretnövelés pl). A bankok meg ki fogják bírni az adót, ahogyan számos országban körülöttünk már évek óta kibírják!

Balance Of Power 2010.06.09. 09:23:03

@kombany12: Nem szep dolog a "prolizas", de a "gazdagozas", "jomoduzas" is bicskanyitogato - es az. un. "magas jovedelmuek" evek ota ezt hallgatjak, hogy ok bizony tehetosek es fizessenek.

Mindenesetre az eddig minimalra bejelentett, zsebbe 120-at kapo alkalmazottat talan megeri majd br.150-re bejelenteni - ugyanugy megkapja majd a 120-at es tobb lesz a nyugdijalapja is.

De azert megneznem a 8 millasok munkakori leirasat, ill. szivesen vegigkisernem egy munkanapjukat, hogy mitol ilyen kibaszottul nagy spilerek. Mert ha tenyleg odateszik magukat es nagy kiralyok a szakmajukban, akkor nem sajnalom toluk, de felek, nem ez a helyzet.

Zoli 29 2010.06.09. 09:27:23

Hallottátok már az év poénját?

"A gazdagok barátjának és Kóka János legjobb tanítványának nevezte Orbán Viktor miniszterelnököt Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő szerda reggeli blogbejegyzésében."
www.origo.hu/itthon/20100609-gyurcsany-blog-a-fidesz-gazdasagi-csomagjarol.html

II.Briandrew 2010.06.09. 09:30:09

@Zoli 29:

Ha hallgatott volna....najjó, bölcs nem maradhatott volna, mert soha nem volt az. Szánalmas ez a figura!

Balance Of Power 2010.06.09. 09:32:13

@Zoli 29: Fleto zsenialis mint mindig. Igazabol videoblogot kellene vezetnie, hogy Jim Carrey-t megszegyenito arcjatekat is lathassuk, mikozben elmondja az okossagokat. Meg kellene az a hisztis hanghordozas is.

Amugy nem ellentmondasos egy picit ez a "gazdagok baratja" jelzo? Akkor Viktor az o baratja is, nem?

Balance Of Power 2010.06.09. 09:35:16

@noirp: Legalabb ihatjak legalisan a minosegi hazipaleszt. A kommersz 120 Ft/feles aru kevert helyett.

eN 2010.06.09. 09:35:27

@Balance Of Power: igen az a sok "szekerto", aki hogy-hogynem mindig az allami szferaban szakert.

Zoli 29 2010.06.09. 09:36:03

@Balance Of Power:

Számomra a legszebb mégis az, hogy az a Gyurcsány Ferenc riogat Kóka Jánossal, aki maga hozta be Kókát a magyar politikába, és nem csak hogy behozta, hanem egyenesen gazdasági miniszterének nevezte ki.
Van ennél szebb? :)

motoszka 2010.06.09. 09:47:05

@II.Briandrew: Megnéztem az élő közvetítést...
Széchenyi kártyát próbáltál már kiváltani? Tudtad, hogy pont, munkahelyteremtésre nem alkalmas? Társasági adó csökkentés bejelentésekor pont az jutott eszembe, hogy miért nem 9%-ot mondtak 10% helyett? Mert akkor mindenkire érvényesíteni lehetett volna.
A bankok, pedig valóban ki fogják bírni az adót, mint említettem a leépítésekkel, illetve az ügyfelekre történő áthárítás során.

Zoli 29 2010.06.09. 09:52:18

@TuRuL_2k2:

Jó kérdés, amit Oszkó vetett fel ma reggel: a 16%-os adókulcs mellett vajon megszüntetik a szuperbruttósítást is? Oszkó azt mondja, direkt figyelte, mit mond Orbán, és szerinte erről egyáltalán nem beszélt.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.06.09. 09:53:47

A szegény rétegek és a közalkalmazottak számára ez epic szívás.
A csórók egyszerűen mennek a levesbe, pár tízezer közalkalmazottnak meg kinéz jópár év munkanélküliség (azzal ne vicceljünk már, h majd a versenyszférában találnak munkát...).

Adamfark 2010.06.09. 09:55:03

@kombany12:
Akkor az mi, hogyha valaki nem a minimálbért keresi, hanem mondjuk +10-15%-ot?
A minimálbér ugye nem adóköteles, de ha már 1 ezressel többet keresel, akkor átlépsz az adózó sávba, és le kell adóznot jelenleg 17%-kal. Ezáltal nincs ösztönzés, hogy magasabb jövedelmet fizessenek ezeknek az embereknek, mert a munkaadó sem akar kicseszni a munkavállalóval. Viszont a TB-t meg a bruttó után fizetik. Ergo a TB alba csak a minimál bér összege után kerül befizetésre a járulék. Ezzel per pillanat jobban jár a melós, mert többet kap kézhez, de mondjuk nyugdíj előtt nagyon fog fájni az a pár ezer forint. A jelen rendszer bebetonozza a minimálbért, mint alapegységet. A következő fizetési sáv meg a minimálbér+15-20%. A kettő között nincsen semmi....

Adamfark 2010.06.09. 09:56:23

@Nandi29: Minden szavaddal egyetértek!

Adamfark 2010.06.09. 10:01:53

@motoszka: A magánnyugdíj pénztárak államosítása önmagában nem alkotmányos. És olyan alkotmányt nem fognak hozni (remélem) ahol a nettó lopást legalizálják.
Csak akkor lehet keresztül vinni, ha ténylegesen privát számlákon kezelik a nyugdíj befizetéseket. Mert jelenleg magamnak gyűjtök. Ha meg bekerül a közösbe, akkor konkrétan elszedik a pénzemet. Mert ugye az csak az enyém, mégha a nyugdíjjamig nem is rendelkezem vele.

Rong 2010.06.09. 10:02:41

@Adamfark: Még nem lehet tudni, hogy a 16%-os adókulcs valójában csökkentés vagy növelés.Egyszerű példa:
100.000 szuperbruttója 127.000. Ennek a 17%-a 21.590 Ehhez jön a 15100 adójóváírás ergó 21590-15100=6490 tehát 100.000-ből most 6490 HUF adót fizetünk. Ha eltörli a szuperbruttót és 16%-os adó akkor 100.000-ből 16.000 HUF az adó. Namost ha meghagyja a 15100 forint adójóváírást csuhajja örülünk 900 HUF lesz az adó amit senki nem gondolhat komolyan :)
De itt arról beszélt a vezér, hogy az adójóváírás intézményét fokozatosan (2 éven belül) megszünteti. Tehát az elkövetkezendő 4 évben a reálkeresetünk tovább fog csökkenni.
És akkor jön a csavar, mert ha mondjuk van 3 gyereked akkor családi adókedvezmény. Mértéke mikéntje ma még nem ismert. Gyanítom, hogy 3 gyerek esetén az már annyi lesz, hogy a 100.000-ből "nem kell adót fizetni" csak a járulékokat. Tehát ha van állásod és 1-2-3 gyereked a 16%-al jól jársz. Ha nincs akkor baromira megszívtad.
(Ja... ha 3 vagy több gyereked van akkor most is van családi adókedvezményed.)
Innentől döntsd el, hogy most ez a 17-ről 16-ra csökkentés vagy növelés :)

motoszka 2010.06.09. 10:04:29

Sok olyan munkahely van, ahol minimálbérre jelentenek be és még kézbe adnak X összeget. Most az X összegből fogják levonni az adótöbbletet, így a munkavállaló fog szívni, de ezt nem állítom, hogy jelenleg ki tudnék találni valami jobbat arra, hogy az adózatlan jövedelemből adód szedjek be.

Adamfark 2010.06.09. 10:07:33

@dzsaszper: Jelenleg is futnak olyan programok a vidékfejlesztési (most már nem ez a neve talán) minisztérium keretin belül, amik EU-s, és hazai pénzeket felhasználva vissza nem téritendő támogatásokat nyújtanak mezőgazdasággal foglalkozni óhajtó embereknek. PL. fiatal gazdász támogatása. Pl. a 40 év alatti minimális (tanfolyamszintű) mezőgazdasági végzettséggel rendelkező embereknek ad 5-10M forintos támogatást, melyet bármire fordíthatnak (földvásárlás, gépek, vetőmag, stb.).
Egyszerűen csak tájékozódni kell.

dzsaszper 2010.06.09. 10:13:49

@Adamfark: akkor egyszerűen csak tájékoztatni kell.
A mélyszegénységbe süllyedt településekről mintha egyébként is kivonulóban lenne az állam, kezdenek de facto törvényen kívüli területekké válni. Pedig lehetne máshogy is csinálni...

Adamfark 2010.06.09. 10:19:02

@Rong: Szerintem a mai magyar társadalomban sokkal több az olyan családok száma, akiknek 1 v. 2 gyermeke van, mint akinek 3 vagy annál több.
Nekem 1 van, és őszintén már most azt mondom, hogy 3 gyerek vállalása különben is minimum bátorság. Nem anyagi szempontokat figyelembe véve. Azzal a 3 gyerekkel időt kell tölteni. Amit örömmel tesz az ember, mégis sokkal jobban megterhelő, mint mondjuk szingliként munka után műkörmöshöz, meg moziba járni. Szóval minimum az, hogy támogassuk azokat a szülőket, akik akár 1 gyermeket is be mernek vállani, mert az is nagy szó, ha már nem kell "apának " másodállást vállalnia....

Adamfark 2010.06.09. 10:22:51

@motoszka: "...de ezt nem állítom, hogy jelenleg ki tudnék találni valami jobbat arra, hogy az adózatlan jövedelemből adód szedjek be."
Na ez itt a lényeg!
Természetesen nem kell hanyatesni az egész dologtól, de ha ezek után Orbán a tegnapi beszéde (amit élőben követtem, mert nagyon kíváncsi voltam) után, annak szellemiségétől eltérő intézkedéseket hoz, akkor nem csak a nemzetközi piacok fogják megbüntetni, de előbb utóbb "parasztgyalázatra" is lehet számítani...

Adamfark 2010.06.09. 10:28:11

@dzsaszper: Egyszerű:
csak a munkaügyi központokat kell ellátni olyan felelősségteljes tanácsadókkal ellátni, akik akár az ilyen pályázatokkal is tisztában vannak, és akár személyi tanácsadóként megírják a az olyan emberek helyett is a pályázatokat, akiknek egy használati utasítás is meghaladja a felfogó képességüket, ugyanakkor kivállóan felismeri hogy mi a különbség a gyom meg a paradicsom között.

dzsaszper 2010.06.09. 10:46:39

@Adamfark: lényegében egyetértünk.
Ugyanakkor rá kell venni embereket, hogy a mélyszegénységbe süllyedt területekre menjenek tanácsot adni... Amihez valamiféle motiváció (a mostani munkaerőpicai helyzetben bejelentett fizetés) és közbiztonság biztosítása szükséges.

Rong 2010.06.09. 10:53:24

@Adamfark: Egyet értünk.
Nekem sajnos (és nem anyagi okból) még nincs gyerekem. Én szívni fogok.
Neked az 1 gyerekkel a 16%-ra átállás szerintem semmit sem fogjelenteni.
Család centrikus adózás. Mézes madzag. Családi adókedvezményt = a levonandó adó csökkentése. Ha nem keres eleget az ember, azaz kevés adót vonnának tőle akkor mivel nincs miből kedvezményt adni nem is kap semmit. Tehát az új adózási rendszerrel azok a családok fognak jól járni akiknek van annyi jövedelme, hogy a kedvezményt igénybe tudják venni. Ez abból a szempontból üdvözlendő, hogy arra ösztönöz, hogy keress minnél többet, tehát dolgozz. Abból a szempontból igazságtalan, hogy ahhoz kellene megfelelő munkahely(ek) ahhol a megfelelő bért adják ami ma lássuk be, hiánycikk.

Munkahely teremtés. Csuhajja a társasági adót 10%-ra csökkentik. Elvileg ez csökkenti a munkáltatói terhet azaz munkahely teremtő erejű. Ez az egyik oldal. A másikat meg nem mondta meg. Eltörölték idén a tételes EHO-t, ami tavaly 1950 HUF volt (amit a munkáltató fizetett a dolgozó után). Ez munkahely teremtő. Büszkélkedtek is vele az elvtársak. A Fidesz is örült neki. De bevezették a rehabilitációs járulékot - érdekes módon ezt senki nem reklámozta -ami a TB alap 9%-a, ami X foglalkoztatott fölött (asszem 20) az összes nem megváltozott munkaképességű ember után fizetendő. A mi cégünk szívesebben maradt volna az EHO-nál mert így többszázezer forinttal nőtt a kiadás. Ez most csak egy konkrét példa, de tökéletesen mutatja, hogy amikor az egyik kéz visszaad (nagy dirrel-durral bejelentik), akkor a másik elvesz (erről kussolnak mélyen). Amúgy ilyen intézkedések az első Orbán kormány alatt is voltak, ezek a húzások nem kormány függőek.
Amit látni kellene és a rohadt média sem pedzegeti, hogy munkahelyet úgy lehet teremteni, hogy ha TÉNYLEGESEN csökkentik a munkáltató terheit és nem csak átcsoportosítják.

Adamfark 2010.06.09. 11:03:17

@Rong: Mivel nem ismerjük a családi adókedvezmény konkrét rendszerét, így csak találgathatunk. Ugyanakkor a Fidesz választási ígéreteinek (direkt nem írtam programot) talán egyetlen konkrét eleme volt. Ezért elég jól körvonalazható. Ez alapján viszont mindenki jól jár, akinek legális jövedelme van, és gyermeke(ke)t nevel. Tehát a kevés adót is lehet csökkenteni, nem?

egyenlítő 2010.06.09. 11:06:35

@Adamfark: Közmunka kontra segély

Vedd a minimálbért, add hozzá a munkáltató által fizetendő járulékokat, vond le a segélyt (huszonvalahány ezer forint). Szorozd be egymillióval, mindez egy hónapra, és akkor még az anyagokról, eszközökről, irányító személyzetről nem beszéltünk. Eredményként pedig egy fillér nyereség sem keletkezett.

A nagyságrendekre tessék már figyelni! Magyarországon (durván kerekítek) van hétmillió munkaképes ember. Ebből 3,5 milliónak van munkahelye, ebből kétmillió dolgozik termelő ágazatban, de szerintem a fele is el tudná végezni a munkájukat. Ilyen léptékben tessék gondolkozni, ne abban, hogy naponta hárman felseprik a falu főutcáját.

Mellesleg a munkanélküliek közül csak néhány tízezernek van olyan szakmája, vagy diplomája, amellyel Magyarországon, vagy külföldön el tudna helyezkedni. A többi esetleg a kínai átlagbérért (~17 000 Ft), napi 12 órában, heti hét napon, nyugdíj és eü. ellátás nélkül.

motoszka 2010.06.09. 11:24:37

Én speciel erre az elszámoltatásra leszek még kíváncsi. Egyetértek vele, de nem igazán értem mit is jelent ez a gyakorlatban. Erről jut eszembe, hogy erről is csend van, hogy a képviselőknek minden téren (erkölcsi, anyagi, büntetőjogi) felelni kell majd a tetteikért. Szerintem a korlátozott mentelmi jog bevezetése szimpatikus lépés lenne az emberek szemében és, ha akarnák meg is tudnák oldani!

Rong 2010.06.09. 11:49:41

@Adamfark: Lehet csökkenteni persze. De ha valakinek kevés adója volt annak eddig is volt annyi kedvezménye, hogy ergo "nem vontak tőle adót". Tehát alacsony keresetű családosoknak jelen pillanatban úgy néz ki, hogy adózás szempontjából tök mindegy hogy szuperbruttó vagy 16%. (És ezzel az intézkedéssel alig egyszerűsödik az adóbevallás. De azért egyszerűsödik és ennek örülök. Szerintem mindenki :) )
Viszont akinek nem lesz mindegy azok azok az emberek, akiknek akármiért nincs gyerekük. És itt ne a megrögzött agglegényekre és szingli csajokra gondoljunk hanem pl. a fiatal pályakezdőkre, akiknek a kezdő fizetésénél nem mindegy, hogy 6000 HUF adót, vagy 16000 HUF adót vonnak le. Én ezt úgy értékelem (lehet rosszul látom), hogy az otthon teremtés esélyei csökkennek. Akkor viszont hova "csináljon" az ember gyereket?
Családi adókedvezmény kontra családi pótlék.
Fidesz mondta csúnya MSZP megszűntette a családi adókedvezményt.
MSZP mondta (és tette) de betettük a CSP-be.
Azaz ha volt valakinek 3 gyereke akkor 12000 HUf adókedvezményre volt jogosult.
Minimálbéres ember, nincs adóelőlege amiből a kedvezményt kaphatná azaz 12000 forintot nem kapta meg. Mivel bekerült a CSP-be ezért mégis megkapta a 12000 HUF-ot.
1: Ez aztán nem ösztönözte arra az embert, hogy elmenjen dolgozni.
2: Azért csak tudott adni a gyereknek enni adni.
Na itt tegyen az ember igazságot. Amúgy ez az intézkedés szociálisan nagyon üdvözítő volt. A költségvetés viszont totál elszállt tőle. Olyan emberek kaptak pénzt a gyerek után akiknek eszük ágában sem volt dolgozni ezek után. Persze a pénz jól jött mindenkinek. Ebből a szempontból Viktor lépése igen is igazságos.

A jelen helyzet, hogy szó sem esett arról, hogy mi lesz most a CSP-vel. Ha családi adókedvezményezés lesz, meg merem kockáztatni, hogy a CSP jelentősen csökken esetleg meg is szűnik. És itt a gond, amit mondtál is, hogy csak találgatunk, mert konkrétumot nem hallottunk.
Tudom, tudom, az elmúlt 3 évben egyfolytában azt hangoztatták, hogy felkészültek a kormányzásra. Lófüttyöt készültek. Pláne úgy, hogy közben beütött egy válság ami totál megkavart mindent.
Úgyhogy fene a belét annak, aki 2 hét kormányzás után minden egyes apró részletet meg tud mondani, hogy jövőre hogy lesz mint lesz ráadásul úgy, hogy még csak Június eleje van. Ha majd December eleje lesz és még akkor sem tudunk ennél többet, na akkor majd én is fogok hőbörögni.

Én türelmesen várok a többi részletre, javaslom másoknak is a vérmérsékletet kicsit visszavenni. Egy kormány már elkúrta azért mert hajtották őket előre, mindenre azt mondták nekik, hogy kevés és az a kormány hogy hatalmon maradjon minden pénzt megadott eleinte a választóknak a szavazataikért. Egy pillanatig sem hagyták normálisan átgondoltan cselekedni őket. Láthatjuk, hogy hova vezetett ez.
Szeretném ha hagynánk ezt a kormányt egy kicsit lassítani, levegőt venni, átgondoltan, megfontoltan cselekedni. Cserébe ezt el is várnám tőlük :)

Nagy igazság, hogy a múlt hibáiból tanulni kell. Nosza itt egy lehetőség rá, élni kellene vele.

Adamfark 2010.06.09. 11:54:06

@egyenlítő: Akkor számoljunk:
Vedd a minimálbért, amit ugye most megadóztatnak. Vedd le a segélyt.
A munkáltató konkrétan az állami szféra. Ami befizeti a járulékokat, de a saját zsebébe. Ezen felül a segélyből élő embereknek is biztosítani kellene az egészségügyi alapellátást, és szociális alapon a nyugdíjjat is. Amit nem úgy hívnak, hogy nyugdíj, hanem továbbra is szociális segély.
Mindezért olyan "hasznot" kapunk, ami ugyan pénzben csak közvetve mérhető, de akkor is nemzetgazdaságilag óriási haszna van.
Vagyük csak a Vásárhelyi tervet (folyószabályozás, árvízvédelem, stb.).
Azt ugye alapvetően piaci alapon kellett volna megoldani. Viszont a közmunka bevonásával gyakorlatilag ingyen munkaerőhöz jut az ország, úgy, hogy egy átgondolt mérnöki munka eredményeként nem kellene olyan árvizekkel szopnia az országnak évről évre (nem kevés kár árán) mint a mostani.
De vegyük csak a parlagfű mentesítő programot: Ha minden település átlagosan (!) 4-5 embert foglalkoztatna ebből a célból közmunkára, az is 3100+ településre vetítve 12-15ezer embert jelent. Mellesleg Magyarországon az emberek 30% (!!!) allergiás kisebb-nagyobb mértékben a parlagfűre. Ez azt jelenti, hogy a keresőképes népesség 30%-a - az időjárástól függően - július végétől majd október végéig csökkent munkaképességűnek számít. Ez kb. 1M keresőképes embert érint. Meg sem merem becsülni az emiatt kieső GDP nagyságát....
Szóval ennek is lenne "egy kis" haszna...
De vegyük csak a recyclingban rejlő üzleti lehetőségeket:
Csak egy adat: a számítógépes hulladék kb. 1 nagyságrenddel nagyob koncentrációban tartalmaz aranyat, mint az aranybányában kitermelt kőzet.
Nem ígényel olyan környezetszennyező technikákat, mint a "ciános" arany dúsítás, és minimális infrastruktúrával felfuttatható. Mellesleg az EU nem kis mértékben támogatnja. Ha csak a nyugateurópai szintet elérnénk az újrahasznosítás terén, számottevően lehetne csökkenteni a nyersanyagfüggőségünket.
És aki azt hiszi, hogy szelektív hulladékgyűjtés minimális munkaerőt ígényel: a szelektíven begyűjtött tárolókat összeöntik, majd az újrahasznosító üzemekben kézileg válogatják őket szét....

bryan 2010.06.09. 11:54:58

@Elpet:
"Viszont az is igaz, hogy a magyar jó adós, ha tud, fizet."
A nyolcszázezer BAR listás (vagy hogy hívják mostanában) országában hadd röhögjek már kurva hangosan.

bryan 2010.06.09. 12:02:43

@Adamfark:
"És aki azt hiszi, hogy szelektív hulladékgyűjtés minimális munkaerőt ígényel: a szelektíven begyűjtött tárolókat összeöntik, majd az újrahasznosító üzemekben kézileg válogatják őket szét...."
Ez elég logikátlannak tűnik. Lehet, hogy tévedek, de nem abból indulsz ki véletlenül, hogy ugyanabba kocsiba öntik be az összes tárolót? Ha nem, ne vedd figyelembe amit írok.
Azok a kocsik rekeszekre vannak osztva, amiket mozgatni lehet, így nem ugyanabba a tárolóba kerülnek az ásványvizes palackok, mint a papír, vagy az üveg, vagy a fém.

Adamfark 2010.06.09. 12:26:48

@bryan:
Itt egy link: www.delmagyar.hu/szeged_hirek/leleplezes_valoban_osszeontik_a_szelektiv_hulladekot/2118772/
Egyszerűen nem megoldható a jelenlegi gyűjtőautókkal az általad említett rekeszes rendszer.
Ugyanakkor a kézi válogatást mindenképpen ígényeli a rendszer, mert elég sok "mellédobálás" fordul elő. Mégis megéri a szelektív gyűjtés még az összeöntő módszerrel is, mert egyrészt társadalom nevelő, másrészt leszűkíti a kiválogatni való halmaz összetételét - könnyebben válogatható.

2010.06.09. 13:02:07

@Adamfark: "Akkor az mi, hogyha valaki nem a minimálbért keresi, hanem mondjuk +10-15%-ot?
A minimálbér ugye nem adóköteles, de ha már 1 ezressel többet keresel, akkor átlépsz az adózó sávba, és le kell adóznot jelenleg 17%-kal."

Gondolom, még nem készítettél saját kezűleg adóbevallást, vagy a program megcsinálta neked és nem foglalkoztál azzal, hogy a számított adó hogyan jött ki. A változó adójóváírás miatt az egész úgy működik, hogy a minimálbér felett az elvonás fokozatosan jön be, vagyis nem arról van szó, hogy minimálbérig semmi, aztán meg afelett ezerrel az egész 17%-a.

Balance Of Power 2010.06.09. 13:24:12

Azon gondolkoztam, hogy miert ne menne senki allami vezetonek 2 millaert? Hat hogy a rakba ne...? Ambiciozus, fiatal es ugyes multis kozepvezetok (mert ott se mindenki sikhulye), akik keresnek mondjuk 1 millat. Nem feltetlenul a csucsvezetoket kell atcsabitani, aki eleve 6 millat keres ott is. Ezen a szinten a versenyszferaban is alairo- es protokollautomata az ember es szepen ledelegal mindent. Szoval remek lehetoseg a fent emlitetteknek a tovabblepesre, hogy aztan visszaterjenek a versenyszferaba, urambocsa 1-2 normalis politikus is kikeruljon kozuluk.

Balance Of Power 2010.06.09. 13:27:04

Azon gondolkoztam, hogy miert ne menne senki allami vezetonek 2 millaert? Hat hogy a rakba ne...? Ambiciozus, fiatal es ugyes multis kozepvezetok (mert ott se mindenki sikhulye), akik keresnek mondjuk 1 millat. Nem feltetlenul a csucsvezetoket kell atcsabitani, aki eleve 6 millat keres ott is. Ezen a szinten a versenyszferaban is alairo- es protokollautomata az ember es szepen ledelegal mindent. Szoval remek lehetoseg a fent emlitetteknek a tovabblepesre, hogy aztan visszaterjenek a versenyszferaba, urambocsa 1-2 normalis politikus is kikeruljon kozuluk.

2010.06.09. 13:33:01

@Adamfark: Lehet, hogy valóban összeöntik a cuccokat (mondjuk akkor jól át vagyunk verve), de hogy az ottani videó ezt nem bizonyítja, az biztos. Ott ugyanis normál konténereket mutatnak zsákos szeméttel, nem szelektívbe dobott palackokat, papírt stb.

Adamfark 2010.06.09. 13:42:35

@Robi, a hód: Igen-igen, ez stimmel, de akkor sem ösztönöz magasabbbevallot jövedelem felé a mostani rendszer.
Az adómentes minimálbér jelenleg elsősorban arra ösztönzi a cégeket, hogy minimálbérre bejelentse a munkavállalót, a tényleges bérét meg zsebbe fizesse. Gyakorlatilag a minimálbér elveszítette eredeti célját (a megélhetés biztosítását a szakképzetlen munkaerőnek is) és manapság már az adóelkerülés egyik legfontosabb alappillére.

Zoli 29 2010.06.09. 13:45:59

A rosszakaróink azért megmaradtak.

"Elkaszálhatja az IMF az adócsökkentési terveket"
www.napi.hu/default.asp?cCenter=article.asp&nID=448396&place=frisshirek

Balance Of Power 2010.06.09. 13:47:22

@Adamfark: Kivancsi vagyok, hogy akkor majd a zsebbe fizeto fonok aranyosan tobbet fog zsebbe adni vagy tenyleg bejelenti tobbre az alkalmazottjat.

Nem tudok szamolni, de erdemes lenne tudni, hogy az a minimalberes+maradek zsebbe konstrukcio, ahol vegulis netto 120-at kap az alkalmazott (hogy egy viszonylag elfogadhato osszeget mondjak), megvaltoztathato-e igy. Tehat hogy megeri-e majd ugy bejelenteni, hogy a rendes netto legyen 120.

Adamfark 2010.06.09. 13:47:36

@Robi, a hód: Nem átverés, vagy csak félig.
Mert az így összeöntött hulladék is nagyságrendekkel könnyebben szelektálható, mintha mondjuk a normál háztartási hulladékot kellene feldolgozni.
Ez a szegény ember megoldása. Mert vagy rekeszes autókkal kellene járni, vagy 1 autót használnak, és annak minden gyűjtőpontot végig kellene járnia minden nap, és onnan minden nap csak 1 féle hulladétárolót kiüríteni. Ez gazdaságtalan lenne, már ami az üzemanyagfogyasztást illeti.

Adamfark 2010.06.09. 13:57:57

@Balance Of Power:
Erre Vitya is kitért.
Betarthatatlan/komolytalan szabályokkal betartásával eddig sem a vállakozások sem a szervek nem igazán foglalkoztak.
De nem véletlenül vezették be korábban a 2x-es minimálbér szabályát sem.
Szerintem az ellenőrzések sokkal komolyabbak lesznek ezután. És sokkal több lesz az APEH által "életszerűtlen" indokkal viszadobott bevallás, és vagyonosodási vizsgálat, mint korábban.
Persze nem hétfőről, keddre fog kifehéredni a teljes vállalati szféra, de az esély sokkal nagyobb lesz, mint korábban.
Mert egyik vállalkozónak sem hiányzik, hogy 2-3 hónapig kelljen az APEHbe járnia, hogy megmagyarázza, hogy miért is van mindenki minimálbérre bejelentve.

2010.06.09. 13:58:25

@Adamfark: Abban egyetértek, hogy a jelenlegi rendszer nem jó. Én a gyerekek után járó adókedvezményben jónak látom, hogy valamelyest ellensúlyozza az eltitkolt bér után kieső adóbevételeket, vagyis kevesebb lesz emiatt a sumákolás, ha a kedvezmény méltányos.
A szegénységre szerintem nem az a megoldás, hogy 0 adót szedünk azoktól, akiknek a munkája nincs eléggé megfizetve ahhoz, hogy életben tudjanak maradni, hanem az, hogy a fizetéseket hozzuk fel a megfelelő szintre. Ez egy barátságosabb adóterhelésű országban könnyebben megoldható, mert akkor a vállalkozóknak sem akkora teher egy magasabb minimálbért kifizetni.
Olyannak nem kellene lenni egy ilyen országban, hogy valakinek nincs szakmája, vagy neadjisten még 8 általánosa sem.

Adamfark 2010.06.09. 14:09:40

@Robi, a hód: A minimál bér megemelése gyakorlatilag gazdasági öngyilkosság lenne a jelenlegi világgazdasági helyzetben.
Ugyanakkor az ellenőrzés és a felelősség további szigorításai lennének olyan hatással az adófizetői morálra, hogy ne érje meg sumákolni.
De ehhez először az államnak kellett egy adócsökkentési gesztust tennie, mert addig
amíg az állam nem lép, addig a közszféra sem fog.

2010.06.09. 14:30:28

@Adamfark: Én a múltkor pont ezt láttam, hogy csak egyféle tárolót ürített ki az autó. Szerintem sok embert fizetni, hogy mindent szétválogassanak sokkal többe kerül, mint autókat úgy kiküldeni, hogy egyféle hulladékot szedjen össze.

2010.06.09. 14:35:42

@Adamfark: Nem hiszem, hogy gond lenne belőle, ha a vállalkozók bér- és egyéb költsége még úgy is kisebb lenne, mint a mostani zsebbe is fizetős rendszerben.

Zoli 29 2010.06.09. 14:37:15

"Még nem született meg a döntés a kormányban a szuperbruttósítás megszüntetéséről - nyilatkozta a Reutersnek Wiedermann Helga, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter kabinetfőnöke." ... "Ha végül a kormány a jelenlegi 27%-os szinten megtartja az adóalap-kiegészítést, akkor az egykulcsos adó mértéke a bruttó bérhez viszonyítva nem 16, hanem 20,32% lenne 2011-től kezdve."
www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=1&k=2&i=134355

No igen... Az ördög a részletekben rejlik. :(

Adamfark 2010.06.09. 14:46:25

@Robi, a hód: Mégegyszer!
A kézi válogatás elkerülhetetlen, mert a konténerek sem tisztán tartalmaznak 1 féle hulladékot. Sajnos a jóérzésű emberek sem szoktak tökéleketes munkát végezni, a szemetük szétválogatásánál.
Nyugat-Európában már talán meg lehet bízni az emberekben, de tudtommal ott is van egy kontroll.
Ha meg már úgy is ott áll a melós szalag mellett, akkor a +üzemanyag költség csak +költség.

2010.06.09. 14:53:10

@Adamfark: Persze, csak nem mindegy, hogy a véletlenül belekerült másfajta hulladékot válogatja ki néhány ember, vagy az eleve összekevertet sokkal több.
Ettől függetlenül bem biztos, hogy az üzemanyagköltség emelkedése jelentős lenne, tekintve, hogy sok ilyen hulladéksziget közel van egymáshoz és viszonylag hamar tele lehet őket tölteni egy kisebb területről is. (Csepelen pl. 2 van 500 méteren belül, de valószínűleg más irányokba is van még.)

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2010.06.09. 16:46:32

Én ragaszkodom ahhoz, hogy továbbra is illegálisan főzhessem a pálinkát! Továbbra sem vagyok hajlandó nem eldugni a főzőt, és változatlanul szarok a fináncra!

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.06.09. 18:45:53

@Bell & Sebastian: "Ha maga még szabadlábon van"

Mi van? Arról lemaradtam, hogy bevezették a gondolatrendőrséget, és újra vannak politikai foglyok...

Gerardus A. Lodewijk 2010.06.10. 11:44:08

"26. Csak forint alapon lehessen bejegyezni jelzáloghitelt."

Meg tudná mondani valaki, hogyan lehet ezt konkrét jogszabályszövegként úgy megfogalmazni és végrehajtani, hogy se a jelzálogot mint jogintézményt ne üresítse ki, se az EU-szerződéses kötelezettségeinket ne sértse?

teemur · http://teemur.blog.hu 2010.06.11. 13:40:42

@Keelhaul: Első csomag ide vagy oda, meg attól is függetlenül, hogy akik ezt szokták mondani, gyakran csúsztatnak, de igaz az, hogy volt idejük felkészülni. Komoly programmal is állhattak volna elő, amit a konkrét számok megismerése alapján lehet igazítani.
süti beállítások módosítása