Örök Magyar Földtulajdon - Svéd modellek VIII.
2010. április 03. írta: mr. pharmacist1

Örök Magyar Földtulajdon - Svéd modellek VIII.

  „A külföldiek itt soha termőföldet nem fognak vásárolni, akárhogy is döntsenek Brüsszelben. Én elköteleztem magam, hogy megvédjem a magyar termőföldet” - mondta egy ember Hajdúböszörményben, tapsoló emberek előtt. Aztán azt mondta, hogy „a Gyurcsány-kormány politikája azért vidékellenes, mert a föld nem tűri a spekulációt”. Ööö.

  Kezdjük a végén. A spekulációt önmagában nem tartjuk ördögtől valónak, és reméljük Olvasóink sem, ha abban az egyszerű definícióban megegyezünk, hogy a spekuláció nagy haszon reményében vállalt nagy kockázatot jelent. Mielőtt felsikoltanának, nem tartjuk ab ovo jó dolognak sem, hiszen ebbe a formális definícióba számtalan ganajság is beleférhet. A spekulációnak tehát erkölcsi korlátai vannak (jó, tudom, minek nem) de maga a spekuláció nem esik kívül az erkölcs határain.

  Fogadjuk most el egy pillanatra a Kóka-Gyurcsány-féle Magyarország Rt-analógiát, hiszen saját világképük szerint is ráhúzhatjuk a szocikra a vizes lepedőt. Ha Magyarország egy vállalat, akkor illik, hogy azokat, akik a tönk szélére juttatták, majd a tulajok terhére hiteleket vettek fel, kipenderítsük. Ez logikus szöveg lenne Orbán részéről. De  bizonyára mi vagyunk szoftverhibásak, mert a „föld nem tűri a spekulációt”-résznél lefagytunk. Mi nem tűr mit?

  A föld adható-vehető, és ez így fasza. Hogy Orbán Viktor úgy látja jónak, most épp szabályozni kellene a külföldiek földvásárlását, vagy éppenséggel kizárni őket a buliból, azt értjük, számtalan protekcionista érvet sorolhatna fel, amiken el-elcsámcsognánk, lehetne róla beszélgetni, meg minden. A dolog persze kétélű, hiszen így a külföldi befektetőktől, tőkétől, innovációtól (az értékteremtéstől!) is megkíméljük magunkat. De mindez mérlegelés, döntés kérdése.

  A haza nem eladó! - sikoltja felemelt ujjal megannyi apró Torgyán-kertitörpe az ágyások közül, és mintha a volt miniszter szavai vernének echót Orbán beszédében. Ez a politika azért elhibázott, mert a prioritás nem az volna, hogy a külföldinek ne jusson két málnásbokor sem, hanem hogy a magyar gazda növekedjen, virágozzék. Attól, hogy megvédjük bizonyos versenyhátrányoktól, még nem segítjük elő, hogy jobbat, szebbet, többet termeljen, olyat, amit értékesíteni tud, ami piacképes. Nem csak Magyarországon, a Dunán túlon is.

  Lehetne segíteni neki a hülye szabályozások legyalulásával (amiket a nemzetközi konkurrencia már kivágott az ablakon), azzal, hogy nem tartják vissza a nekik járó, pályázaton elnyert pénzeket, hogy ösztönözzük az összefogást, ha már a tsz-rendszer anno hazavágott mindent. A magunk részéről amúgy ragaszkodunk azokhoz a dohos-hortista nézetekhez, hogy a haza földje szent, rögös nacionálizmusunk hajlamos obskúrus felhőkbe burkolni a tájat. Szakrális alapon viszont nem lehet földművelésügyet csinálni, költészetből politikát. A föld ugyanis pénzkérdés is - nem csoda, hogy azok a gazdák tollasodtak meg némelyest a régi Nagy-Magyarországon is, akik erre az elemi felismerésre rájöttek. Az elmúlt húsz évben az agrárium persze híven követte az agrárpolitika állapotát, tehát ideje lesz végre alakítani. Reméljük, a következő miniszter méltó lesz Gráf József székére.

  Ezt az ideologikus, doktriner dumát az Örök Magyar Földtulajdonról viszont felejtsük már el. A politikában különben se mondd soha, hogy soha, szólal fel a bennünk élő független politikai elemző. Ideje lesz a mocskos, pénzezős dolgoknak. Ilyen kegyetlen világ ez.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr631889827

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közkeletű tévhitek: a termőföldről 2010.04.13. 13:00:24

Sokszor, sok helyen olvastam elképesztő hülyeségeket a földkérdésről, legutóbb a Mandiner egyik szerzője tett ki igazán magáért, így aztán rábírtam magam a már amúgy is régóta érlelődő post megírására.   Akik ismernek, nem sorolnak Orbán Viktor fe...

Trackback: Orbán és erkölcs 2010.04.03. 10:05:59

 "Az egész ingatlanpanama-ámokfutást a Fidesz és a Fidesz média mély hallgatása övezi. Mivel tyúkperekben is elszámoltatást hirdettek, a hallgatás különös. Volt, egészen addig, amíg napvilágot nem láttak azok a fotók, amin Orbán Viktor és a s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greybull 2010.04.03. 11:06:40

Ja még egy tipp, ha savanyú káposztát vesztek: kérjetek rá egy jó nagy bögre levét is, úgy tegyétek jól lezárva a hűtőbe, hogy a káposzta benne ázzon a levében, egy hét múlva lesz igazán érett frankó!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.03. 11:07:38

@Loxon: dédapám, Fábián István történetesen nem volt fődbirtokos, ellenben egész életén át keményen dolgozó vállalkozó, mondhatni kapitalista volt. Mégis elvették a tulajdonát a komcsik. Pedig szívesen lődöznék vadakra a zempléni családi erdőbirtokainkon, ha tehetném :)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:08:21

@bz249: Ezt a minden övön aluli stílust most mellőzném, kedves bz249, ha nem haragszik.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:10:56

@rajcsányi.gellért (ergé):
ne ezen múljon! aki vadra lő, az emberre is képes. ne lövöldözzön!

bz249 2010.04.03. 11:10:58

@Loxon: nézze Loxon, az a helyzet, hogy a feudalizmus minden szépsége mellett, sokkal alacsonyabb termelési hatékonyságot valósít meg. Szóval tőlem mellőzheti ezt a minden övön aluli stílust, de a valóság majd nem fogja.

Szerencsére pont ezért 0% esély van az ilyen típusú modellváltásra.

misc · http://misc.blog.hu 2010.04.03. 11:11:00

ez "a magyar föld nem eladó" szöveg egy ugyanolyan politikai szent tehén, mint a gázáremelés vagy a nyugdíj..

ugyan miért ne vásároljanak külföldiek magyarországon földet?

1)"mert a gonosz külföldit csak a profit érdekli" - bárkit, aki földet (vagy bármi egyebet) vásárol, csak a haszon érdekli, nemzetiségtől függetlenül. a földet magyar vagy külföldi azért veszi meg, mert úgy gondolja, hogy nyeresége lesz az üzleten. Vagy az áremelkedésre játszik, vagy pedig nyereséggel akar a földön termelni. ha azzal van problémánk, hogy valaki spekulációs célból megveszi a földet, és aztán nem termel rajta, akkor ezt kell megtiltani, nem a földvásárlást.

2)"mert az xxx nemzetiségűek jól felvásárolják a magyar földet, aztán elcsatolják magyarországtól" - ez nyilván abszurd, attól még, hogy külföldi tulajdonú egy mező, az még magyarországon van.

3)"mert a szegénymagyar kisgazdától felvásárolják a földet aztán nem tud miből megélni" - a földet nem kötelező eladni, bárminnyit is ajánljon érte bármilyen nemzetiségű vevő. A mostani földtulajdonosok egyébként kifejezetten jól járnának, ha külföldiek is vehetnének földet - bővül a kereslet, nőnek az árak.

4)"mert ne most adjuk el a földet, hanem majd később, amikor felmegy az ára" a földet továbbra se muszáj eladni. Ha tudom, hogy 20 év múlva X forintot (eurót) fog érni a földem, akkor ma ennek az összegnek a jelenértékét éri. Tehát racionális gazda nem adja el most olcsón a földjét a külföldinek, ha tudja, hogy később többet fog érni. Erre lehet azt mondani, hogy a szegénymagyar kisgazda nem tud 20 évet várni, neki most kell a pénz, de ebben az esetben a gonoszmagyar földfelvásárlónak most is eladja a földjét, ráadásul olcsón adja, mivel ő az egyetlen vevő, külföldiek ugye kizárva.

5)"mert a gonoszkülföldi majd beveti az egész magyar földet repcével/biodízellel/kaktusszal aztán mi meg éhen halunk" - ha a magyar földön kaktuszt éri meg termeszteni, akkor a külföldi azt fogja csinálni. Mellesleg ebben az esetben a magyar földtulajdonosnak is azt kéne. A kaktuszt a külföldre eladja, kifizeti a munkásokat, akik külföldről vesznek kenyeret. 2010 van, és nem Észak-koreában élünk, nem zárt gazdaságban kell gondolkodni.

6)"Franciaországban/Dániában/Indusföldön ugyanúgy nem vehetnek külföldiek földet" - erre a témára ugyanolyan érzékenyek mindenhol, a "magyar/francia/dán/stb föld nem eladó" szöveg minden ország politikusainak bejön. az egész elgondolás arra épül, hogy a hazai földtulajdonos nem olyan gonosz profitorientált, mint a gaz külföldi, de ez alapjában hibás. Aki például magyar cégnél dolgozik, megerősítheti - valóban terézanya-lelkületű a főnöke, csak azért, mert magyar?

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:11:37

@rajcsányi.gellért (ergé): Természetesen a feudális birtokból a kommunista kisajátításba vagy egyenesen, vagy a kapitalizmus lépcsőjén át vezet az út. Többnyire a lépcsőre koncentrálva ezt nem szokás észrevételezni. :>

betufalo 2010.04.03. 11:14:03

Erdélyben már egyszer kipróbáltuk a föld eladhatóságát. A románok a román bankok segítségével vásárolhatták üzleti alapon. Nyilván ott is voltak felvilágosult elmék akik tapsikoltak ennek. Jelenleg azok a földek ősi Dák területnek minősülnek. Legalább a saját kárunkon kéne tanulni, ha másén nem tudunk.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.03. 11:14:18

@Loxon: feudalizmusból a kapitalizmus lépcsőjén át a kommunizmusba? Loxonom, milyen történelemszemlélet dereng itten, ejnye :)

nur ein Scherz

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:15:19

@bz249: „nézze Loxon, az a helyzet, hogy a feudalizmus minden szépsége mellett, sokkal alacsonyabb termelési hatékonyságot valósít meg.”

És ettől le kell menni kutyába?

Félretéve a stílus kérdését, az ember egyrészt nem gép, hogy csupa termelésből álljon ki, másrészt én azért nem vagyok abban biztos, hogy ez a felvilágosult babona megállja a helyét. Talán a régi borokban több volt a tabletta?

Thulsa Doom (törölt) 2010.04.03. 11:17:15

Jó ez a cikk. Tulajdonképp a választások utáni Fidesz álláspontot olvashattuk.
Aki meg most fityiszesként nemzetieskedik, az ki lesz szorítva a partvonalra, majd onnan óbégathat.
A továbbiakat majd Orbán szinkrontolmácsa, Csintalan fogja elmagyarázni nektek a HÍR-tvn néhány hónap múlva.
Balfaszok.

betufalo 2010.04.03. 11:17:37

@SCUMM: A prostitúció is üzlet, méghozzá legális, azért még anyánkat, feleségünket, lányunkat csak nem futtatjuk, legalább is a normálisabbja!

betufalo 2010.04.03. 11:19:59

@rajcsányi.gellért (ergé): Lassan mondom, hogy te is megértsd: soha!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:21:22

@Thulsa Doom:
téved. ez nem fidesz álláspont. ez azoknak az álláspontja akiket /nem szószerint/ ki kell irtani a fideszből, a fidesz közeléből. a fidesz léte múlik azon, hogy ezeket a nép ellenségeit eltakarítja e a közeléből, vagy sem. kell(!) egy hosszú kések éjszakája! :)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.04.03. 11:22:29

@rajcsányi.gellért (ergé): "Gyarapította saját tulajdonát, gyarapította az országot. Kereskedett.
"

Ez teljesen rendben van. De! Más dolog a földdel kompországi módi szerint biznicelni és megint más dolog a földeden, a tulajdonodon gazdálkodni, majd azzal kereskedni.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:23:01

@rajcsányi.gellért (ergé): A tréfa jó volt, Marx _visszafelé való_ olvasása valóban jó etap a kommunizmusból az istenkirályság felé vezető rögös úton.

Hátra a lenini úton!

bz249 2010.04.03. 11:24:06

@Loxon: az ember nem gép, de van egy olyan csúnya rossz tulajdonsága, hogy napi kalóriaminimum kell, ahhoz, hogy nem haljon éhen. Jelenleg ezt a mennyiséget tablettás borral, meg gyorsérlelésű paradicsomot termelő élelmiszergyárakkal lehet előállítani. Más esetben éhhalál van.

Nézze ezt a felvilágosult babonát egy bizonyos gróf Széchenyi István kezdte el terjeszteni, miután mindenféle koszos empirikus izéket végzett a kérdésben.

Thulsa Doom (törölt) 2010.04.03. 11:25:30

@Grift: Tévedsz, barátocskám. Ti lesztek eltakarítva és partvonalra szorítva. Ez az ár amit a külföldi "támogatók" elvárnak Viktortól. Ő pedig nem fog szarakodni veletek, ha a saját hatalmáról van szó.

Guild 2010.04.03. 11:27:03

posthoz:
Egyrészt igazad van, másrészt viszont felesleges minden kampány szlogent mélyreható elemzésnek kitenni. Most csak az a fontos a politikusoknak, hogy hassanak a szavak, azt majd úgyis csinálnak amit akarnak.

greybull 2010.04.03. 11:27:52

Mo-n - hála 56-nak, amitől K. János annyira beszart - kb a 60-as évektől nem kellett éhezni (sajnos ma már megint megjelent a nagyon is valóságos éhezés, de még nem össznemzeti szintű - remélem soha nem is lesz olyan,habár ha a maszop marad kormányon, még ezt is megérjük), szóval elszoktunk az élelmiszerhiánytól. Emiatt a 'van'-t nem becsüljük semmire. Pedig mögé kéne nézni mitől is van a van?!
Én abban biztos vagyok, hogy ha szabad lenne a föld adásvétele - hát lenne itt szívás, meg fogaknak csikorgatása....

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:28:07

@bz249: Fentebb mintha említettem volna, hogy a gróf úr kezdte el e szemléletet terjeszteni, de köszönöm, hogy megismétli.

Azon az állításán mindenesetre csodálkozom, hogy Magyarországon az 1800-as évek közepéig mindenki éhenhalt.

betufalo 2010.04.03. 11:28:39

@Dr. Zerge: Attól, hogy valaki trágár hólyag mint te rájöhet a föld nem áru sehol a világon. Az utolsó földvételt Alaszkát az oroszok mai napig gyászolják. A földet el szokták foglalni! Ez a különbség. Más: a csodás liberális elmék még nem jöttek rá, hogy ebből is meg lehet élni tisztességes feltételek mellett, persze nem tanulmányok írásával, hanem annál sokkal nehezebben, de meglehet. És akkor az kenyeret ad számos embernek és adót az országnak. Akkor még mondok mást is amitől el fog ájulni! Remélem birtok maximalizálás is megtörténik, mert ezzel sokkal több embert be lehet vonni a termelő, adózó körbe.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:29:33

@Thulsa Doom:
nem, nem, azért nem úgy van ahogy aztat maga olvasta a kurucon. velem meg nem csinál semmit, mert azon túl hogy olvassa az én itteni oroszpolitikai tanácsaimat és hálistennek meg is fogadja, nincs igazán formális kapcsolatom a párttal. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:31:43

@betufalo:
így van. a föld szakrális tulajdon. ezért csak vérrel lehet fizetni érte.

greybull 2010.04.03. 11:32:09

@Thulsa Doom: ha így lesz, akkor meg OV lesz eltakarítva, és úgy lesz jól, én egy csepp könnyet sem fogok értük ejteni, de! de nem fogom visszasírni a maszopszadeszt sem, madöföt még kevésbé, akkor majd jöhet a JObbik. De aznap, amikor felveszem a jobbikos pártszolgálatos egyenruhám és vállamra vetem a géppisztolyt, jó ha a libsik húznak innen mert lízingbe vesszük ajsvicot és nem a zsidókat, hanem a libsiket deportáljuk egy "szabaddá tevő munkára", és ez nem lesz "füstbe ment terv" hogy stílszerű legyek....

greybull 2010.04.03. 11:33:29

@betufalo: minden szavaddal egyetértek!!!!!!

misc · http://misc.blog.hu 2010.04.03. 11:34:39

@betufalo: úgy gondolkodsz, hogy vagyunk mi, a magyar kollektíva, akinek van földje, és vannak a gonosz külföldiek, akik meg akarják szerezni tőlünk ezt a földet.

a valóság az, hogy legtöbbünknek egyáltalán nincs földje. egyes magyar magánszemélyeknek van földje, és a földjük ugyanúgy nem a tied vagy az enyém, mintha egy külföldi tulajdonában lenne.

a magyar földtulajdonos jelenleg nem azért termel búzát a földjén, mert felebaráti szeretetből nem akarja, hogy mi magyarok éhenhaljunk, hanem azért, mert pénzt kap érte.

misc · http://misc.blog.hu 2010.04.03. 11:35:33

@Grift: kb 2000 évvel eltévedtél, ember.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:38:55

@SCUMM: (Inkább kétezer évvel tévedjen el Grift, mint kilencvennel.)

bz249 2010.04.03. 11:39:13

@Loxon: egyrészről menetrendszerűek voltak az éhínségek. Másrészről 1800-ban az egész Magyar Királyság területén élt 8.000.000 ember vagyis harmadakkora volt a népsűrűség.

Széchenyi kapcsán nem a személye, hanem a következtetés levonási módszere a lényeg. Akárki lehetett volna, aki összeveti a ténylegesen mérhető nyugati és magyar termelési színvonalat.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.04.03. 11:39:33

@rajcsányi.gellért (ergé): Alapvetően nem gondolnám, hogy a földtulajdon kérdése elsőrendű nemzeti ügy lenne: a belőle élőknek és a szakrálisoknak az, a többiek számára ugyanolyan elvont politikai toposz, mint a közösségi közlekedés finanszírozása vagy a halálbüntetés, noha mindegyikről ki tudják fejteni a vecsési káposztalében érlelt markáns véleményüket.

Viszont: szerintem nincs azzal baj, hogy a szocialista és a fideszes kormányok egyöntetűen a moratórium mellett lépnek fel. Ami nincs kitalálva, az az ágazatba történő tőkejuttatás, ami nélkül földáremelkedés sem lesz, így a soha valóban sohát jelent.

Nyilvánvalóan a mezőgazdaság szakrális alapon történő finanszírozása az adófizetők pénzének nagyon nem szakrális átszivattyúzását jelenti, ami szintén nem feltétlenül baj, csak beszéljünk számokról.

Mennyi jövedelmet transzferáljon egy átlagos magyar nem mezőgazdasági dolgozó egy átlagos magyar földtulajdonos számára azért, hogy az ne adja el a szakralitás tárgyát zsebszerződéssel az osztráknak?

Egyszerű ez, mint a faék. Egy számot tessék mondani.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:43:21

kezd megint ateista barom-normális ember vitává alakulni a téma! :))

Arp1 2010.04.03. 11:48:30

Abban tévednek itt egyesek nagyot, hogy azt gondolják, majd az osztrákok kisveteményeseket jönnének ide venni. Felvásárolnák az összes földet a multik, aki meg nem adná el nekik, az tönkremenne.

Ha érv egyáltalán, de amúgy sokszor hangoztatott szoci érv, hogy azért lett Magyarország ennyire kiárúsítva a külföldi multiknak, mert a '90-es években hazai vezetők nem tudták a vállalatokat kapitalista módon vezetni. Kétlem hogy magyar szakemberek ne lennének képesek legalább a földművelést világszínvonalon végezni. Ha pedig képesek, akkor semmi szükség a külföldi multikra.

A cikk írója pedig meghallgatta a teljes beszédet, azt is hogy mit ért OV spekuláció alatt? Olyan tevékenység ami művelőjének hasznot hoz, de másnak jóval több kárt okoz.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:48:30

@bz249: Én azt hiszem, ha egy korábbi időszakban (mondjuk 1500-ban) veti össze bárki a nyugati meg a magyarországi „színvonalat”, amikor a feudalitás még apró kivételektől eltekintve mindenütt evidenciaként érvényesült, akkor is hasonló különbségeket talált volna.

Én már hallottam mindenféle népdalokat, volt azokban szerelem, jobbágyunk szép leánya, gyilkosság, de éhínségről szólóval még nem találkoztam. Ez a tömegdal-műfaj valahogy csak a kommunista romantikában született meg.

greybull 2010.04.03. 11:48:32

amíg a földdel kapcsolatban lehet extenzíven gazdálkodni - azaz sok a megműveletlen föld, és kevés a földműves, addig akár még igaz is lehet a szabad adásvétele a földnek. Ilyen ország nyejrópában tán már csak Spanyolország. Ilyen volt Mo.is egészen a 19.szd. közepéig, illetve lehet, hogy már akkor nem, inkább a 18.szd közepe-végéig. De amikor lezárul az extenzív korszak - nos akkor már a föld szabad adhatóságavehetősége is véget ér. Kiderül, hogy véges jav-ról (sic!) van szó, bizony.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2010.04.03. 11:51:10

@Grift: Őszinte sajnálatodra, aki a "szakrális barmok mindenkit leugatnak" versenyszámban villogsz.

Alfőmérnök 2010.04.03. 11:51:21

Sem a cikket nem olvastam végig, sem a kommenteket. Egy a lényeg: a magyar termőföld külföldi személy tulajdonába nem való.
Viktor, a szavadon fogtunk.
(Különben: szerintem gazdaságilag is minimális előnnyel járna. Egyébként ha nem a tulajdona, az még nem jelenti azt, hogy nem adható bérbe külföldinek, ez ne felejtsük el.)

misc · http://misc.blog.hu 2010.04.03. 11:52:34

@greybull: a javak szó egyes száma a "jószág", nem a "jav"..

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 11:56:06

@Kettes:
nem, nem sajnálatomra. ha képes vagyok túllépni szívszorító együttérzésemen, akkor mulattat az ateisták vak ostobasága. az olyanoké meg főleg, akik a föld eladhatósága mellett érvelgetnek (?), vadászatról képzelegnek (ki látott mán kaftános vadászt?) aztán képesek elmenni a délutáni misére. és fogalmuk sincs arról, hogy ateisták. :)

bz249 2010.04.03. 11:56:35

@Alfőmérnök: még inkább külföldi cég tulajdonába. A személy letelepedhet, elmagyarosodhat meg minden ilyet csinálhat (IV.Béla is adott külföldi személyeknek földet) a cég viszont csak egy cég.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 11:59:25

@Kettes: A szerelem mint „nemi szektor”. A földével párhuzamosan a nyelv reszakralizációjára is szükség volna. Anélkül nem megy a másik sem.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.04.03. 12:03:10

@bz249: "IV.Béla is adott külföldi személyeknek földet"

Igen, ez a tatárjárás utáni elnéptelenedések idején történt bizonyos területeken, de azt is tegyük hozzá, hogy komoly feltételeket kellett teljesíteni a föld tulajdonlásához: erődítéseket, illetve várakat kellett rá építeni.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 12:04:00

@Alfőmérnök: „szerintem gazdaságilag is minimális előnnyel járna”

Vegye úgy, hogy „közérzetjavító intézkedés” volna. :>

greybull 2010.04.03. 12:05:40

@SCUMM: irónia, kolléga, irónia (Aranynál is van "tereh" "teher" helyett, már csak a rím kedvéért - Walesi bárdok)

Alfőmérnök 2010.04.03. 12:08:16

@bz249: A külfödi (vagy multináci) cég is személy, jogi személy, ha jól tudom.

greybull 2010.04.03. 12:11:38

Na megyek, oszt veszek hónapután 500 hektár fődet Dániában! 1000-et meg Ausztriában.

Alfőmérnök 2010.04.03. 12:11:40

Valamelyik nap bementem a földhivalatba tulajdonilap-másolatért, eltörölték a nemhivatalos tulajdonilap másolatot, így 2000 ft helyett csak 6200ért lehet tulajdonilap másolatot kérni, a kurva annyukat, ez csak úgy eszembe jutott, nem tartozik szorosan a témához.

bz249 2010.04.03. 12:12:12

@Gasper: nyilván :)

Bár külföldi cégek is tudnak várat építeni. Egyébként nem értem mi a baj pl. a dán módival, ahol vehet külföldi személy földet, ha

- legkésőbb hat hónapon belül az adott településre költözik és minimum 8 évig ott is él
- legalább 18 éves
- hivatásszerűen földműveléssel kíván foglalkozni
- rendelkezik (dán) felsőfokú mezőgazdasági végzettséggel... külföldi agrár-diplomákat eseti elbírálással honosíthatnak

Milyen gonosz karvalyspeki tudja ezt kijátszani? És ez ráadásul EU-kompatibilis izé.

greybull 2010.04.03. 12:12:26

Bocs, hónaputánután kiskedden békanyúzó pénteken...

Oblomov 2010.04.03. 12:20:11

Statisztikailag cirka 120 ezer ember él hivatásszerűen, tehát kizárólag a mg-ból. Ők mégis 440 ezer ember munkaórájának megfelelő értéket termelnek meg. (Tudja valaki, h. ez hány %-ka a GDP-nek?)
Az elmúlt 3 évben a júnió országaiban 12%-kos volt az agrárolló, nálunk 33.

Lényeg, h. Új-Guinea a pápuáké, és az is marad.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.03. 12:20:38

Gyóccerész úr,

hogy magát ez a dr Zerge védi meg. Szar ügy.

Az írás meg ideologikus és doktriner :P
Ugyanis
1, Smith bá' nem a földről, hanem a termékek piacáról írt. Külön bizonyítást kívánna, hogy a föld is termék.
2, Smith bá szerint a Gondviselés elrendezi a piaci harmóniát, virágzást. Ha a földpiac hívei is abban bíznak, akkor ők azok, igazán szakrálisnak tekintik a (föld)piacot, és imádják.
3, A spekuláció szabad, csak éppen nem helyes; aki bevállalja az extraprofitot, az vállalja be a többiek helytelenítését is.

greybull 2010.04.03. 12:30:38

Aszonták a dánok is meg az osztrákok is, hogy mennyekapicsában: nix főd! Brühühühühühü

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2010.04.03. 12:34:37

@bz249: oké, de a külföldi nem akar várat építeni, mégha tudna is. Meg nem is kötelezi rá az állam. :)
Ő inkább spekulál, vagy kiviszi az országból a földjén megtermelt javakat, illetve annak a profitját.

Téglagyári Megálló 2010.04.03. 12:37:03

@bz249:

Ismerve a korrupt magyar hivatalokat, elég sok.

Thulsa Doom (törölt) 2010.04.03. 12:38:53

Arról azért nem ártana megkérdezni a spekuláció ellen harcoló Viktort, hogy miként került hozzá több száz hektár negyven aranykoronás föld Békésben és Szolnok megyében.
Vagy csak az számít spekulációnak, ha egy osztrák paraszt vesz földet? A budapesti ügyvéd, politikus már nem?
Mintha ezek a pondrók csak azért akarnák kitiltani a külföldieket, hogy ők maguk olcsóbban vásárolhassák meg a tönkretett gazdáktól. Erre öntenek egy kis nemzeti színű cukormázat, hogy jobban bevegye a hülye polgár gyomra.

bz249 2010.04.03. 12:41:54

@Téglagyári Megálló: akkor a megoldás, hogy lépjenek a tökére a korrupt hivatalnoknak!

Egyébként a földnek azért van egy nagy előnye: nem lehet kamionra rakni és kivinni az országból. Tönkretenni tönkre lehet ez kétségtelen, de elvinni nem.

Volt már olyan, hogy külföldi eredetű népesség kezén volt egy csomó magyar föld, aztán azt mondták nekik, hogy nem szeretünk titeket és mennyetek ahova akartok. Sőt fordítva is történt már meg, amikor magyaroknak mondták ugyanezt Csehszlovákiában.

Bloodscalp 2010.04.03. 12:48:13

@Téglagyári Megálló: ez nem is tudom milyen írás volt....elvileg a mazőgazdaságról szólt volna, de belekezdett volna hogy hogyis lenne jó szabályozni, de úgy nem lehet, aztán elkezdte boncolgatni hogy nem kénne...aztán végül egy fél mondatban utalt arra hogy Gráf jó miniszter volt..

szerintem is csak az út széléröl autoban látott szántást mr. pharmacist1
ami nem baj:) csak miért ír róla?:)

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2010.04.03. 12:51:23

" A föld adható-vehető, és ez így fasza."
Addig lépj be az szdsz-be, amíg van, te gyökér.

Oblomov 2010.04.03. 12:56:26

@bz249:
az viszont csak úgy biznic, ha ócsóért veszi, hogy sajátjaként tönkretegye, majd (ha egyszer jönnének a szocik, v. az MDF - egy kutya - esetleg) drágán elpasszolja. De addig is magyar ember ilyet, soha.

@Thulsa Doom: Hobbykert. Az asszonka aranykalászos gazda, neki vette.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.03. 12:57:24

Széchenyi megmondja:

"A pénznek, földnek s minden egyébnek csak úgy van lehető legnagyobb haszna, ha egyiket s másikat minden pillantatban arra fordíthatom, amire tetszik. Mennél szaporábban juthatok pénzemhez vagy földemhez, s mennél rövidebb idő alatt cserélhetem az elsőt a másikért s viszont vagy egyiket s másikat egyéb életjavakért, annál többet ér nekem száz vagy millió forintom, tíz- vagy százezer hold földem, s viszont minden becse meg is szűnhet, mert az érték szorosan a pillantathoz van kötve."

No de azért persze csak óvatosan:

"S ugyan fontoljuk meg hidegvérrel, minő kimenetelű lehet oly megvívás, hol egy részrűl a tudatlan, gondatlan s adósságokba merült termesztő, más részrűl pedig az ügyes, éjjel-nappal fáradozó s pénzes kereskedő áll! – A legeltökélettebb akarattal sem lehet attúl egy parti sakkot nyerni, ki ahhoz jobban tud. – Minden enthusiasmus,* török muzsika, tárogatósíp, káromkodás, torzonborz vagy kipödört bajusz, zsinóros nadrág s több efféle semmivé válik a jól elkészült katona s háborúi mesterség előtt. Mindennek kell alap, s anélkül a legnagyobb fáradozás is sikeretlen."

Konklúzió:

"...S csak azt ne mondjuk: hogy más nemzetekkel a konkurrenciát nem állhatjuk ki, hanem hogy több s jobb termékek kitermesztése, könnyebb communicatió s a portékák becsesbre változása végett legkisebbet se teszünk, s csak azt várjuk, hogy a galamb sülve repüljön szánkba."

Téglagyári Megálló 2010.04.03. 13:12:39

@Dr. Zerge:

Zsidózás? Felfokozott a képzelőerőd.

ucsacsu 2010.04.03. 13:13:03

@rajcsányi.gellért (ergé):

Jogodat a véleményed hangoztatásához elismerem,de ki kell jelentenem,hogy szerintem téged nem a Mátyás templomba ,de nem is a Szt. István bazilikába kereszteltek a papok. Ami nem baj csak magyarázza véleményedet.

Alfőmérnök 2010.04.03. 13:28:07

@bz249: Nekem a Dán megoldás korrektnek tűnik így első blikkre. (mást érdemes is lenne átvenni, pl. hogy ne vezessük be az eurót)

Remélem érzed a különbséget "külföldi eredetű" és a "külföldi" között.

Gandalf Garaboncias 2010.04.03. 13:28:29

Maradjunk annyiban, hogy ez a fajta megfogalmazás OV részéről meglehetősen populista-szagú kampányígéret volt, de tegyük hozzá, hogy azért a Fidesz-program ennél okosabb dolgokat sejtet a valódi elképzeléseikről, és a MAGOSZ sem teljesen hülye.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.04.03. 13:30:58

@ucsacsu:
Templomba_n_, bazilikába_n_.
Amúgy meg ergét biztosan nem valami fővárosi templomban keresztelték, mert siófoki gyerek. Tudom, tudom: Zsidófok. :]

gazduram 2010.04.03. 13:35:01

Azért földügyben azokat kellene megkérdezni akiknek van ,művelik, belőle élnek és ezt akarják unokájukra és gyerekeikre hagyományozni, ki merem jelenteni a módszerváltás egyik legjobb törvénye a kárpótlási volt ,mert esélyt adott a sok kisemmizett egyszerű parasztembernek,hogy visszakapja ősei vagyonának egy részét.Én is így lettem , földműves egyszerű nagyipari művezetőből , és nem bántam meg ,hisz a Tungsram részvényeit ahelyett ,hogy kiosztották volna a dolgozók között , elkótyavetyélték egy amcsinak , így ott maradtunk puci....al ,akinek volt mersze az otthagyta azt a bagázst és a saját lábára állt , mint én is , arról meg nem én tehetek,hogy az a 40 ha föld 15 év alatt 20eft-ról egy millióra drágult tudom én ,hogy ezt irigylik sokan. A Mandíneres fiúk meg egy kicsit még fiatalok ,de majd idősebb korban konzervatívabbak lesznek mint annyi más ember!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.03. 13:36:49

@ucsacsu: "Jogodat a véleményed hangoztatásához elismerem"

Köszi, pedig közém is lőhetnél, ugye :D

Megsúgom: igazad van, nem Pesten, hanem a siófoki plébániatemplomban kereszteltek az Úr 1981-edik évében.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.03. 13:38:24

@ucsacsu:

Bezzeg a smukkandornak a Bazilikában volt az esküvője!

gazduram 2010.04.03. 13:39:56

Ja és majd elfeledtem a pénznek nincs szaga ,de a földnek van ,és aki ezt még nem érezte a saját birtokán annak beszélhet bárki, órákig csak az jön ki belőle ,hogy micsoda vagyona van a bácsinak , de jó lenne ha én adnám el.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.03. 13:45:34

Amúgy ami tulajdon, tehát adható, vehető, ajándékozható, örökölhető, bérbeadható - lényege szerint ki van téve a spekulációnak, és itt csak egy lehetséges határvonal a külföldi tulajdonlás, hiszen akinek pénze van, van annak magyar állampolgár szalmaembere.
Az óriási hazafias lelkesedés senkit se tartson vissza attól, hogy bízzon a magyar gazdákban is, akik lehet, hogy nem is akarják eladni a földjeiket, és lehet, hogy egy kicsit kedvezőbb politikai környezetben egész jó gazdasági teljesítményt nyújtanak majd.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.04.03. 14:10:28

egy hülye kérdés: ha a föld oly szakrális meg minden, és a külföldi megszentségteleníti, akkor az igaz magyar gazdák miért akarják eladni külföldinek? szarnak a szakralitásra?

Jobbágy 2010.04.03. 14:36:30

Felháborító!!!!! Szőke nőket!!!! Mi a faszom ez a VÖRÖS!! volvó? Ami ugye kínai, Kálmán! szőke nőket akarunk látni, hiszen SVÉD modellekről van szó, ne mondjátok, hogy a fityiszkánaán hajnalán megvettek sárgák, kik veresek! Tessék: hosted.femjoy.com/galleries/110746_wwv568_zcu101/pics/008.jpg ENNYI!

Alfőmérnök 2010.04.03. 14:40:18

@Elpet: "Az óriási hazafias lelkesedés senkit se tartson vissza attól, hogy bízzon a magyar gazdákban is, akik lehet, hogy nem is akarják eladni a földjeiket..."

Ez nem így műxik. Nem a gazdák döntése, hogy eladhatják-e a földet. Még csak nem is népszuverenitás kérdése. Nem eladó. Pont.

Jobbágy 2010.04.03. 14:48:43

Nah, hamár másnapos vagyok, akkor hozzá is szólok, nem rossz amit a fityisz akar, lakjanak itt a svéd modellek, ha azt akarják, hogy magyarok túrják őket!
hosted.femjoy.com/galleries/110159_kmv147_prq411/pics/015.jpg

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.03. 14:52:45

@Alfőmérnök: "Nem a gazdák döntése, hogy eladhatják-e a földet"

Nyilván.

Majd Állam Bácsi eldönti a föld sorsát, hisz úgyis jobban tudja, mi kell a buta parasztnak. Gondolom, a mezőgazdasági tervhivatal dönt majd róla, bevonva a központi bizottságot is.

Volt már ilyen a történelemben.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.03. 14:53:04

@Alfőmérnök:

Ha valami nem adható és vehető, akkor az nem tulajdon. A magyar föld pillanatnyilag még tulajdonjog alapján van nyilvántartva, tulajdon szerinti törvények vonatkoznak rá.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 14:57:56

@rajcsányi.gellért (ergé):
a hülyeség irányába torzítani a vitapartner mondanivalóját és erre a nonszenszre lecsapni, hát ez olyan vendég stílus. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.03. 15:00:13

@Elpet:
nézze, propagandista úr, két dolog.
a paraszt el fogja adni a földjét, akár rövid távú hasznot is remélve. húsz éve egy székely a világ kincséért nem adott telket, földet a románnak, most meg hát...

képzelje úgy a földet, mint a bányajavakat. megvan?

Alfőmérnök 2010.04.03. 15:04:18

@rajcsányi.gellért (ergé): ergé, szerintem ez demagógia

@Elpet: Igen, de a tulajdonjog korlátozható. Szóval többféle tulajdon van, a föld az igen különleges tulajdon, mással nem összehasonlítható. De most nyilván nem fogok jogi terminológiákba belemenni, már csak azért sem, mert nem igazán értek hozzá. Az azonban józan paraszti (!) ésszel is nyilvánvaló, hogy a termőföld nem_úgy_tulajdon, mint egy kocsi, vagy egy plazmatévé.
Mondjuk arra gondoltam, hogy külföldi tulajdonba nem adható.

greybull 2010.04.03. 15:06:01

Kedves népem: kidöglés, kidöglés, kidöglés, csak így tovább, nem fog síni értünk senki, az tuti!

Bloodscalp 2010.04.03. 15:20:36

@rajcsányi.gellért (ergé): te nem lövetnél azok közé-nem éles löszerrel, akik térkövekkel(meg minden egyébbel) dobálnak egy intézményt? (vagy bármilyen más épületet)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.03. 15:44:33

@Alfőmérnök: nem demagógia, megkérdezem, ha már ezt javasoltad:

hogyan korlátoznád a magyar földtulajdonosok tulajdonjogát?

ezt hogyan indokolnád meg nekik?

szerinted hogyan vezetne a magyar mezőgazdaság fejlődéséhez a tulajdonjog korlátozása?

betufalo 2010.04.03. 15:53:08

@SCUMM: Azért termel, mert meg akar belőle élni ez természetes, de nem jelentheti ki, hogy ez ősi szlovák föld, ha nem tetszik neki eladja egy másik magyarnak. Egyébként munkahelyet is tud teremteni.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.03. 16:15:55

@Grift:

Nézze, erről elég hosszan lehetne vitatkozni. Az biztos, hogy amit maga itt sejtet, az messze túlmegy a külföldiek tulajdonszerzésének korlátozásán, és alapjaiban érintené az egész magyar földtulajdoni rendszert. Egy biztos: a magántulajdon az erőforrások kezelésének egyik lehetséges módja, ami elég jól működik a világ általam ismert részén.

flippant 2010.04.03. 16:35:38

@Elpet: Az lehet, de itt kurvaországban valahogy nem jött össze ez a magántulajdonazisten meg az államrosszgazda demagóg baromság. Jó példa erre a rendszerváltás mely eleve a magántulajdont emelet istenségbe és cserében Kánaánt ígért. Kánaán lett? Nem. Nyomor és a két világháborút is felérő pusztítás...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.04.03. 16:41:39

@Alfőmérnök:

Szerintem abban, hogy a külföldiek földtulajdonlását legalábbis erősen korlátozni kell, abban nagyrészt mind egyetértünk. Ennek egy formája lehet a sokak által hivatkozott dán módszer, meg lehet a teljes tilalom is.

Hogy a magyarok földtulajdonlását, tulajdonhoz fűződő mindenféle jogait korlátozzuk-e, az egy másik kérdés.

Alfőmérnök 2010.04.03. 16:55:54

@rajcsányi.gellért (ergé): Elsősorban a tulajdonjog megszerzésének korlátozására gondoltam. Ilyen most is van.
A föld annyiban más, mint a többi "jószág", hogy nem helyettesíthető és nem szaporítható. Ezenkívül, nehéz nem szakrális nyelven fogalmazni, de valami olyasmi, mint a nemzet teste. Az én apai nagyapám előbb halt volna éhen, mintsem eladja a telkeit. Valahogy annyira szervesen a részének tekintette. Valahogy így kéne egy nemzetnek is viszonyulnia a termőföldjeihez. Ez esetben persze nem kéne korlátozni a tulajdonjog szerzést, mert nem adnák el. Csak kérdés, hogy minden tulajdonos olyan-e, mint a nagyapám volt. Erős a gyanú, hogy nem, és ha valaki mondjuk nem csak azért akar földet vásárolni, hogy termeljen rajta, hanem mondjuk mert megtetszik neki az ország, akkor, ha van neki, bármennyi pénzt odaad érte.
Egy krízishelyzet bármikor kialakulhat, és akkor csak a termőföld az, ami megmentheti az országot az éhhaláltól. Itt az elkövetkezendő generációkra is gondolni kell.

Szóval nem csak azt a kérdést kell feltenni, hogy milyen előnyökkel járna a korlátozás, hanem hogy milyen veszélyei vannak, ha nincs korlátozás.

Most így hírtelen ezek jutottak eszembe.

ucsacsu 2010.04.03. 19:31:20

@rajcsányi.gellért (ergé):
Nem a tulajdon jogot kell korlátozni,hanem a vételi jogot,látom nem jársz boltba, ha kivan írva,cigányokat nem szolgálunk ki lehet neked annyi pénzed mint a pelyva akkor se tudsz vásárolni. Siófokon nincs zsinagóga? Tőlem lehetsz ech te magyar is a gondolkodásmódod határozza meg ki,mi vagy,még Siófokon is.Egyébként a az egyik kollégád elég rendesen maszatolt valamelyik este a Hír-tv esti adásába, úgy hogy ha kritikát kaptok nem kell rögtön durcáskodni.Tudod a Palesztinoknál van egy törvény,miszerint aki földet ad el zsidónak halállal bűnhődik a vétel korlátozására igen., itt még ilyen szigorra persze nincs szükség de

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.04. 01:45:02

Ateista is vagyok és kifejezetten magyar nemzeti érdeknek tartom a teljesen szabad földvásárlást Magyaorországon. Na gyertek rituálisan okádjatok rám egy nagyot.

Amúgy meg jönnek a múltik és felvásárolják az összes lakóingatlant is oszt nem lesz hol laknunk. ehehehehehe meg elcsatolják az országot, meg elviszik a profitot a zsidók. Lehet rettegni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.04. 06:26:04

@jvizkeleti: Na gyertek rituálisan okádjatok rám egy nagyot.

eh, nem ér maga annyit :)

pakesz (törölt) 2010.04.04. 23:48:53

a sok hulye...
azt hiszi hogy a magyar gazda az jobb...

az ilyen sok buzi baromnak ajanlok szep jo hosszu allergiaszezont...

mert budapestikent csak ezt tudom amikor az igen tisztelt magyar mezogazdasz sporolas cimen nem boronaltatja le a parlagfuvet hanem rajtahagyja...

ja hat hazankfi nem? a mi kutyank kolke nem? hat o nyugodtan szennyezhei a kornyezetet, es sorozatos buncselekmenyt is elkovethet nem?

tewton 2010.04.05. 00:05:56

@pakesz:
jaja, az ország minden sarkából budapestre fújja a szél a pollent.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.05. 06:51:57

@pakesz:
ez sajnálatos! persze ha magának egy kicsit kisebb orra lenne...

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2010.04.05. 09:33:56

@Grift:

Látom, neked ez az orrméret komoly frusztráció. Alkalmanként, ha nagyon kérlelnek, ha nagyon elkerülhetetlen, akkor orkisebbítő beavatkozást el-elvállalok. Rajtad kifejezetten szívesen. Ha nagyon szeretnéd, addig presszionálom a szaglószervedet, amíg a tarkódon türemszik kifelé. És akkor te lehetsz a valaha volt legkisebb orrú faszagyerek.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.04.05. 09:40:05

@Dr. Zerge:
ha ennyire erős,miért nem gyilkol palesztin gyerekeket?

egyébként ez úgy van, hogy az ilyen -esz képzésű becenév, mint a pakesz, zsidóra vall. egy zsidó meg ne ekézze a magyar parasztot. pláne ne úgy, hogy a megművelt földön nyilván nem terem parlagfű. annál inkább az izraeli befektetők, spekulációs célból megvásárolt földjein, és méginkább a hasonló tulajdonú pesti telkeken.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.04.05. 10:46:22

@pakesz: ez nagyon zsír! A budapesti allergiások bajainak forrása a magyar paraszt. Nem a tesóban vett élelmiszeripari szemét.
Sokat tetszett Marxékat olvasni, onnan ez a parasztgyűlölet?

Budapest és környéke tele van műveletlen területekkel, amiket a fent idealizált spekulációs célokkal vásároltak fel nem parasztok, és hagynak parlagon.

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.04.05. 10:48:22

@tölgy:

és tenyészik rajta a parlagfű, meg erkölcsi rokona

a joavblum

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.07. 10:46:59

@SCUMM: azért a fölvásárolt földeken új állam alapítására hirtelen tudnék egy példát mondani. Te nem?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.07. 10:48:36

@rajcsányi.gellért (ergé): mint pl. Dániában: x év helyben lakás kell a föld vásárlásához ÉS "zöld könyv" azaz agrárdiploma.
süti beállítások módosítása