A 21. századi Raszkolnyikov
2010. február 12. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

A 21. századi Raszkolnyikov

  Van élet a halál előtt? Bizarr véletlen folytán jelenhetett meg az IndaVideo filmajánlata a tömeggyilkosságra készülő egyetemistáról szóló hír előtt, de tökéletesen passzol hozzá. Számomra különösen bizarr, hogy saját egykori alma materem, az ELTE jogi karára járt S. Ábel. Tervei szerint azokon a folyosókon és termekben gyilkolt volna halomra 22 embert, amikentén is évekig koptattam.

  Nézzük, mivel szoktak jönni ilyenkor a társadalomtudósok és pszichológusok: elidegenedett társadalomban élünk, amelyben alig tudunk valamit egymásról; felnőtt egy nemzedék, amely nem tudja beszámítani tettei súlyát és következményét; és sokszor nem sikerül időben kiemelni a tömegből a közveszélyes elemeket. Nos, ezúttal, szerencsére sikerült.

  Hasonló esetek máshol, máskor is történtek már, és volt, ahol megtörtént a tragédia. A különbség, hogy ezúttal a webkettőnek köszönhetően pár kattintás alatt beleláthatunk a gyilkosjelölt gondolataiba. S. Ábel ugyanis blogot vezetett, versekben és posztokban leírva gondolatait.

  S. Ábel szemmel láthatólag afféle 21. századi Raszkolnyikovnak képzelte magát, aki megveti a világot, és aki úgy gondolja: joga van saját kezűleg igazságot szolgáltatni fölötte. A most elfogott egyetemista legalább annyira öntelt, mint amennyire gyengék a versei. A saját maga nagyszerűségéről faragott, vulgár-nietzscheiánus versikéket nem is lehetne komolyan venni, ha nem tudnánk - most már - róla, hogy az egészet teljesen komolyan gondolta. S. Ábel szerencsére kérkedett szándékaival, ezért a rendőrség időben értesült a terveiről.

  Az ifjúsági kutatások évről évre egyre céltalanabb, lézengő, felnőni képtelen nemzedékekről szólnak. Csak remélni tudjuk, hogy nem kószálnak körülüttünk hasonló, zavaros elmék. Jó lenne, ha gyilkolás- és halálvágy helyett mindenki megtanulna élni, a halál előtt.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr471752786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyi Béci 2010.02.14. 19:55:27

@tölgy:
Nem is igaz, csak pofon vágtam, mert nem fogadott szót, és kiröhögte az őrsvezetői instrukcióimat!
Magas volt, alig értem fel, de megcsináltam!

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.14. 20:01:57

úttörőtábor?! az kemény. olyan citrom bandis dolog. :)
egyszer nyertem egy áltisk. tanulmányi versenyt és a nyereményem a szovjet pionyírparadicsomba, artyekbe szóló táborlakás lett volna, de nem voltam hajlandó a szovjetunióba utazni. kisebb diplomáciai bonyodalom után lemondott rólam brezsnyev. :)

tevevanegypupu 2010.02.14. 20:06:51

@Grift:
Na persze aki a Napot gozfergetegnek irja le az maradjon csak a szocialista realizmusnal, az valo neki!(:

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.02.14. 20:07:07

@Grift: én meg akkor ellenálló voltam, hogy egyszer visszaadtam a paradicsomlevest a napköziben. Érti, a vörös levest.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.14. 20:10:08

@tölgy:
pfff, én meg hatodikban kiléptem az úttörőből. na ez überelje!
visszaadta a paradicsomlevest, de előtte a kihalászott betűtésztából kirakta a faliújságra, hogy éljen lenin! :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.02.14. 20:14:30

@Grift: mink meg annyira megbízhatatlanok voltunk, hogy még a betűtésztát is cenzúrázták a levesünkben.

Tehetetlen Dodó 2010.02.14. 20:14:37

@Grift: Na, nem is tudtam, hogy rólad szólt az a kvázi-dokumentum-filmvígjáték, mikor a mutter nem engedi el a gyereket.
(Bár ott mintha nem artyeki tábor lett volna, de ennyi belefér a forgatókönyvíró szabadságába).

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.14. 20:16:17

@tölgy:
persze, a héberbetű tésztát, mi? majd jól el is hiszem! :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.02.14. 20:19:47

@Grift: fogadok, magának azt adta be Manyika, hogy azért nem kapott magánhangzókat a héberbetű levesébe, mert kilopták belőle.

tewton 2010.02.14. 20:48:18

@tölgy: nálunk a pontokat kispórolták a héberbetű levesből, nem is értettem soha az üzenetet.

a legújabb Ban Drown-filmben tuti lesz egy jelenet, amikor a kgb és a vatikán ügynökei egy prágai étteremben betűlevessel cserélnek információt a szabadköművesekről.

Alfőmérnök 2010.02.14. 20:57:00

Van még egyáltalán betűleves? Ha nincs, akkor tényleg itt a Gutenberg-galaxis vége.

tevevanegypupu 2010.02.14. 21:21:24

@Grift:
Atyavilag csak nem maga a bedemarton??((:

bz249 2010.02.14. 21:42:06

@Alfőmérnök: ebben ugyan csak náci betűk vannak, de a mai napig kapható

www.handelsmarken-gmbh.de/dynasite.cfm?dsmid=5325&action=detail&recordID=135445&p0=67DCAB8F&p1=75D9AF969653576AB899F189753BBEBC716AAD3C4D97A3&p2=129FEFD0C205012FEFC5ADD060

Egy példány pl. ott van az én konyhámban is, ha véletlenül információt kellene cserélnem a szolgálatokkal.

Alfőmérnök 2010.02.14. 21:50:13

@bz249: Megnyugodtam.

"...ha véletlenül információt kellene cserélnem a szolgálatokkal..."

Például tevével. Mondjuk ő a neten is csak a náci betűkkel nyomul.

bz249 2010.02.14. 21:54:29

@Alfőmérnök: tevének szerintem csigaevő betűi vannak. :)

tewton 2010.02.14. 22:00:29

@bz249:
és van benne scharfes s, vagy olyankor csak újgrammatikus ss van?

bz249 2010.02.14. 22:14:06

@tewton: nincs benne ß betű... de van helyette 8-as szám, azzal szoktuk kihelyettesíteni.

tewton 2010.02.14. 22:36:02

alfanumerikus betűleves
wildcarddal és jokerekkel!

incipinci 2010.02.14. 22:54:46

Szeretem(-ném gyakrabban) olvasni Magukat! :)

Időhiány miatt csak egy kérdésem lenne: Az analfabétáknak ugyanúgy ízlik a betűtésztával készült leves?

Alfőmérnök 2010.02.14. 23:32:09

@incipinci: Ha csak funkcionális analfabéták, igen. Amúgy megfekszi a gyomrukat.

tevevanegypupu 2010.02.15. 00:08:09

@incipinci:
A lenyeg, hogy ne falja a betuket.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 07:54:12

@Manyi Béci: & @Grift: & @Alfőmérnök: & @Tehetetlen Dodó: & @Bell & Sebastian: & @Elpet: & @Leskelődő: & @tevevanegypupu: & @tölgy: & @bz249: & @tewton: (remélem, nem hagytam ki senkit, akit illet:-))

A gyermekirodalom témához: A gyermekirodalomnak elsősorban nem "jó irodalomnak" kell lennie (persze az sem árt:-)), hanem "jó minőségű irodalomnak". Gárdonyi és Móra így kerültek (és szerintem helyesen) a "kötelező írók" szerepbe. Mindketten a legjobb, legvilágosabb magyar nyelven írnak és mindkettő "nagyon figyel az olvasóra". Gárdonyinál ez irodalmi ambíció, Móránál inkább afféle "népművelői" hajlam (ő "véleményformáló értelmiségit" játszott). Ők már modern irodalmárok: különböző okokból, de mindketten identitáspolitikát művelnek. Vessen rám követ, akinek ez szerez örömet, de én úgy látom ez ma is nagyon aktuális.:-)

Móricz pedig egyszerűen zseniális: a huszadik század első felében ő a magyar próza (a szövegeiben minden benne van, ami magyar). Elfogult vagyok, no:-) Emelett rengeteget írt, számos olyan munkája van, amit nyugodtan adhatunk gyerekek kezébe is.

A többit igény szerint mondom el...:-)D

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 09:03:23

@tevevanegypupu:
bedemárton? mi? szedje már össze magát! ne idegesítsen fel, mert baj lesz! :))

incipinci 2010.02.15. 09:05:43

@Alfőmérnök:
Igaza van. Fájdalmas lehet, ha nem értik, mit is kanalaztak be épp.

Az pedig már a tanári motiválatlanság csúcsa, mikor a sok funkcionális analfabétának leadott óra után senki nem fogta föl, mi is lehetett az adott fabula tanulsága!? (kérdés, hogy a mai ifjúságot mennyire hatja meg pl. La Fontaine, vagy Aesopus)

@tevevanegypupu:
"... de azert ha valaki igazan jol meg akarja tanulni az anyanyelvet, valasztekosan szeretne beszelni, csak jobb lenne magyar klasszikusokkal kezdeni."
Szerintem is. Kezdve az óvodáskori népmesékkel, majd akár a bbjnick által is említett gyermekirodalmárokkal.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 09:21:18

kedvencem a rúnás leves volt gyerekkoromban, bár azzal nem tudtuk kirakni a tányér szélére, a tesómmal, hogy magyarország nem volt, hanem lesz, és krumpli nem étel, tót nem ember, és más ilyesmit, mert tetszett ugyan, de nem tudtuk kiolvasni azokat a betűket. :)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.02.15. 09:30:23

@tewton: a kispórolt pontokat egyben szokták odaadni tarhonya/sörét néven.

Tündér_Lala 2010.02.15. 09:32:41

@bbjnick: Hozzá tenném Fekete Istvánt, mert ehhez a vonulathoz tartozik, gyönyörű nyelvezetével.
A gyerek nevelésre pedig azért különösen alkalmasak, mert süt írásaikból az emberszeretet,az ahogyan szeretik a népüket. Ez pedig az az erény, amely legfontosabb a hazaszeretet kialakítása szempontjából.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 09:38:40

@Tündér_Lala:
nem tudom, lala, valahogy mindig jobban írnak, akik nem szeretik a népüket. :)

tevevanegypupu 2010.02.15. 09:45:00

@Tündér_Lala:
Egyetertek Fekete Istvannal kapcsolatban.

@Grift:
Tenyleg jobban irnak sokszor a liberalis vonulathoz huzodo hazaarulok, ezert lep meg mindig, hogy embernek meg a legtobb miert olyan szemet. Megerdemelnek, hogy minden delben ceklalevessel kezdjek a napot.

Kulonben a betulevesben gyermekkoromban nagyon hianyoltam az "i" es az "e" betuket, ugy latszik a maganhagzokat na tanari asztalnak szolgalhatta fel a szakacsne.

tevevanegypupu 2010.02.15. 09:46:00

@tevevanegypupu:
en bezzeg boven hasznalom a betuket az a "na" nem tudom mit keres ott..

Tündér_Lala 2010.02.15. 09:50:08

@Grift: Ez csak a mai "fejlett" világban igaz... :)

incipinci 2010.02.15. 09:55:21

@Grift:
A rúnás leves szeretete sok szimbólummal bír(-hat)!

„Függtem, tudom,

A szélfutta faágon,

Kilenc éjen át,

Dárdával átverve,

Odinnak áldozva,

Áldozva magamat magamnak,

Odafenn a fán,

Gyökere hol támad,

Titok mindeneknek.

Kenyérrel nem kínáltak,

Ivótülökből inni;

Fürkésztem mélységeket,

Megleltem rúnáim,

Rikoltva mind felszedtem,

Földre visszazuhantam."

Jó dolog az újjászületés!:)

abalazs 2010.02.15. 10:31:56

A gyerekek olvasásra szoktatásáról.
Nálunk úgy kezdődött, hogy nem a kezükbe adtam a könyvet, hanem elolvastam nekik. Estéről-estére. Az egyik első volt az Egri csillagok, a lányaim akkor 6 évesek voltak a fiam 3. Tudtam mikor mit nem értenek, utána néztünk, megbeszéltük. A végén elmentünk Egerbe. Néznek néha tévét a gyekek, de általában inkább az olvasást választják helyette.

A gyerek egyébként az olvasási szokásait is minták alapján tanulja. Hiába nyomok a kezébe bármilyen értékes könyvet, ha engem csak a számítógép és a tv előtt lát.

tevevanegypupu 2010.02.15. 10:47:09

Hat persze, hogy felolvasassal kell kezdeni. A gyerekversek utan Benedek Elek, Janos vitez, A Pal utcai fiuk, Toldi..
Nagy kihivas elmagyarazni egy hateves gyereknek, hogy "eg a napmelegtol a kopar szik sarja, tikkadt szocskenyajak legelesznek rajta.." de nem lehetetlen.
Es igenis erdekli oket.
Az Egri csillagokat mar magatol olvasta a fiam amint megtanult olvasni.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 10:54:59

@tevevanegypupu:
érdekes, ezt a pálutcait mindig idegenszívű történetnek éreztem. :)

Tehetetlen Dodó 2010.02.15. 11:03:49

@tevevanegypupu:
"Tenyleg jobban irnak sokszor a liberalis vonulathoz huzodo hazaarulok"

Efelől vannak kétségeim. Még saját bevallásuk szerint sem "írnak", hanem inkább szövegeket hoznak létre.

Persze nyilvám bennem van a hiba, hogy már egyáltalán nem bírok Eszterházyt, Kertészt, Spirót, meg fene tudja, kiket olvasni.
(Korábban még alkalmaztam velük szemben a magam "húszoldalas szabályát" ti. 20 oldalt mindenképpen elolvastam és az arra érdemtelen író művét csak azután vágtam a sarokba, de ma már ezekkel a szerencsétlenekkel kivételt teszek, lehetőleg kézbe sem veszem őket).

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 11:09:16

@Tündér_Lala: & @tevevanegypupu:

Fekete István kifejezetten jó író. Az ő művei is igazolják a "szabályt": ha egy könyv ifjúsági olvasmánnyá válik, az csak formatökéletességét bizonyítja, rosszul megírt könyvek soha nem juthatnak erre a sorsra.

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.02.15. 11:22:55

@bbjnick:

Kát új összetevőre terelném a szót: lelki vezető mellé szellemi vezető sem árt, aki megmondja, hová kell nyúlni a polcon. Esetemben (Pater Spiritualis mellett) a művelt könyvtárosunk volt, később a minden hájjal megkent haver is, aki után a Don Quijote eleve ott nyílt ki, ahol Sancho Panza szamárhátról szarik és sűrűn talált indexes könyvet (tanár) apja fiókjában.
A második a nyomtatott írás igazságába vetett rendíthetetlen hit. Válogatás nélkül minden gagyi elolvasása nem hinném hogy jófele és egyfele tereli a gyereket, nem megerősítve őt tegnap szerzett új ismereteiben és az abból táplálkozó hit elmélyítésében.

A palántának is egyenesen az ég felé kell törekednie, hogy minél több napsugarat ejthessen foglyul a leveleivel. A girbe-gurbaság maradjon a szimbióta lét jellemzője.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 11:23:13

@Grift:

"valahogy mindig jobban írnak, akik nem szeretik a népüket" --- írod.

No, persze, a b*ziknak pedig sokkal magasabb az intelligenciahányadosa, mint a heteroszexuálisoknak:-)

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 11:37:10

@Bell & Sebastian:

Elvileg a közoktatás azt a célt szolgálná, hogy orientálja a porontyokat:-) Félelmetes, hogy abban a pállottszagú kádárvilágban nekem is volt ilyen könyvtárosnőm és irodalomtanárnőm:-) No, majd ha a KDNP kidobálja az iskolákból a nemolvasó irodalomtanárokat...:-D

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.02.15. 11:43:12

@bbjnick:

Persze hogy magasabb az IQ -juk, de el van osztva a két személyiségük között és csak a pennájuk kalamárisba mártogatásával képesek egyesíteni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 11:46:19

@Bell & Sebastian:

:-D

ü
bbjnick

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 11:51:16

@bbjnick:
tanárok. valamikor láttam egy tanulmányt amiből kiderült, hogy a tanároknál is a legjobb könyv az egri csillagok. és ezek közt ott vannak a magyartanárok is. :)

Bell & Sebastian 2010.02.15. 12:03:09

@Grift:

Sárközi kanállal dinnyét eszik. Kipróbáltam, nem hülyeség.
Csiga fanatikus népség mindkettő. Ha pragmatikusak lennének, a nudista kivitelt sztárolnák, nagyobb is, a macera is kevesebb.

Bell & Sebastian 2010.02.15. 12:08:37

@Grift:

- Mi a legfrissebb hír a Pedagógusok Lapjában?
- Halva találták Bárczi Benőt!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 12:20:10

@Grift:

A tanárokat nem bántanám, mert nagyon gyalázatos manapság a soruk, de (akármilyen gyalázatos is) egy irodalomtanárt ez sem menthet fel az "olvasatlanság" bűne alól:-(

Nemrég mesélte XY: a cégük (egy informatikai cég) egy munkához egy neves szociológust hívott konzultánsnak. XY vezete a munkát. Együtt mentek a szociológussal ebédelni. Ebéd után, a céghez visszafelé menet, megálltak egy antikvárium kirakata előtt és belefeletkeztek a beszélgetésbe. Megbeszélték a kínálatot. Ezt mondta a szociológus XY-nak : rendszeresen dolgozom a legkülönbözőbb cégeknek, intézményeknek, de az elmúlt tíz-tizenöt évben nekem ilyen beszélgetésben nem volt részem. Köszönöm!

A kultúra ma nem játszik:-( Mit várunk egy bocskoros tanártól, ha az értelmiségi elit így él, lélegzik???:-(

ü
bbjnick

Bell & Sebastian 2010.02.15. 12:30:24

@bbjnick:

Há' má' mit gongyol, mé' járunk ide?
Az értelmiségi létnek is feltételei vannak, hát még a pedagógusinak!

A három klasszikus nem elég. (június, július, augusztus)

tewton 2010.02.15. 13:06:42

@Grift: "nem tudom, lala, valahogy mindig jobban írnak, akik nem szeretik a népüket."

ne keverje az elismertséget, állami kiadást és díjakat a jósággal!

"a pálutcait mindig idegenszívű történetnek éreztem"

pedig hellerágnes szerint a szerző direkt zsidótlanitotta a regényét! magának semmi se jó? :)

tevevanegypupu 2010.02.15. 13:08:35

@Grift:
A molnarferencet?? Aki felesegul vette Fedak Sari-Kukorica Jancsit, azt maga idegenszivunak erzi?(:

@bbjnick:
Nagyon szerettem Fekete Istvan minden konyvet. Es nagyon elszontyolodtam, mikor a regi, jo megfilmesitett Tuskevar utan egy ujabbal kiserleteztek.
Meg sem kozeliti, remelem a gyerekek nem abbol fognak majd Matula meg Tutajos es Butyokrol itelni.(:

@Tehetetlen Dodó:
Esterhazyt mindig is szerettem, a rendszervaltas elott meg ot magat is
valamelyest. Spirot mindig unalmasnak talaltam, kinszenvedes olvasni, viszont nagyon jo eloado. Olyankor szinte szimpatikus.(: De teny, hogy az irok tobbsege, akik valoban jok majndnem mind liberalisok. Nincs is ezzel baj, sot talan egy iro jobb is, ha minden elfogultsagtol mentesen, objektiven lat,
legalabbis a kozonseget nem akarja befolyasolni a mindennapi politika szintje vagy a hetkoznapokban. Eleg, ha a konyve olyan. De nalunk sajnos rettentoen eltevedte a jo irok kozul is sokan. Penz..es nem az elvek vezetik oket, hat igy nehez is becsuletesnek maradni.

tevevanegypupu 2010.02.15. 13:10:27

@tewton:
Na, nem tudom Molnar mit szolna Heller Agnes velemenyehez!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 13:34:48

@tewton:

Ági néni lótetű!:-( Ez is csak neki juthatott eszébe:-(

Vannak abban a regényben mindenféle nevek. Magyar nevek. Egy szekéralja tótocska. Nemét nevek is vannak. A Weisz például nem zsidógyerek??? Én mindig azt hittem...

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 13:38:49

@Bell & Sebastian:

"mé' járunk ide?"

Ez egy jó kérdés!:-D Ezen én még el fogok gondolkodni:-D

ü
bbjnick

tewton 2010.02.15. 13:54:35

"mé' járunk ide?"
függő értelmiségiek vagyunk?
mármint nemfüggetlen

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 14:51:47

@tewton:
hát, tudja, én nem így képzelem a zsidótlanítást. de nem ám! :))

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 14:55:24

@tewton:
kicsit félreérthető voltam a zajosan "népszeretőkre" gondoltam, a plakátszerűen népért élőkre, nem a szívükben és művükben így élőkre. :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.02.15. 14:58:03

@bbjnick:
kajmán ottan mindegyik, tán csak a janó nem! LOL
illetve hát aztat hiszem, hogy az ácsferiék keresztények. jobban is szerettem őket! :)

kackia 2010.02.15. 15:49:57

@incipinci: Én máig nem tudok mit kezdeni ezzel az öngyilkos Odinnal, a két holló az tetszene, de ez a magát fára felkötő motívum olyan lealacsonyító a mitológiájukban.
Az ember haljon csatában, ágyban betegen,kúrásközben,de kötél által öngyilkosként, csak azért mert öreg.
Elmagyarázná nekem mi ebben olyan felemelő a germánoknak.

kackia 2010.02.15. 15:51:21

@incipinci: Én máig nem tudok mit kezdeni ezzel az öngyilkos Odinnal, a két holló az tetszene, de ez a magát fára felkötő motívum olyan lealacsonyító a mitológiájukban.
Az ember haljon csatában, ágyban betegen,kúrásközben,de kötél által öngyilkosként, csak azért mert öreg.
Elmagyarázná nekem mi ebben olyan felemelő a germánoknak.

Bell & Sebastian 2010.02.15. 16:28:10

Csúfolódás:

"Mondják, te Szamszey szigetén
sámándobokat vertél,
mint a völvák;
varázsló szavakkal
férfinép közt forogtál;
asszonyállatnak alítlak."

www.sanctum.hu/index.php?hely=cikk&fazis=olvas&tipus=szoveg&commentek_szama=0&cikkid=197

tewton 2010.02.15. 16:29:47

Ergé elgépelésével lehetne nyelvújítani.

például azokat a kis nívótlanokat, akik pl. a rosszul megértett nitzscheiánus ötletekből meg zsenikultuszból egocentrikus felsőbbségtudatot barkácsolnak, netán ölnek is, innentől lehetne raszpolnyikovnak nevezni.

ez az elgépelt p nagyon jól kifejezi a karaktert. Majdnem Raszkolnyikov, de nem.

lehetne és- meg hvg-cikkeket írni a 20. századi raszpolnyikovokról, a raszpolnyikov-jelenségről (megnemértett, elfojtásokkal küzdő pici gyilkos nyunyómunyók 16-25 év közt), etc.

Alfőmérnök 2010.02.15. 16:49:23

@bbjnick: „Emellett rengeteget írt, számos olyan munkája van, amit nyugodtan adhatunk gyerekek kezébe is.”

Persze, persze, de kétségeim vannak afelől, h a Légió mindhalálig a legalkalmasabb erre a célra. Már mé, csak azért, mert diák a főhős és iskolában is játszódik?
Ez a mű elülteti a gyermeki lélekben a szorongást, amit később majd úgyis megtapasztal a saját bőrén (ha elég értelmes:) ). Másik meg, hogy egy nyálas, nyápic, nyávorgó stréber gyereket állít be pozitív hősként – aki ezt 10-12 évesen beszopja, abból sohasenem lesz felsőbbrendű ember. :)))

A pálutcaival nekem csak az a bajom, hogy mi a faszért kellett kinyírni a főhőst a végén? Ez olyan snassz, sablonos megoldás.

tevevanegypupu 2010.02.15. 16:57:35

@Alfőmérnök:
A grundon epitkezes lesz, Nemecsek vegulis hiaba aldozta fel magat azert, hogy megmentse az arulastol es a vorosingesektol. Talan Molnar meg akarta kimelni attol a pillanattol, hogy meglassa a kamraban a foldmero szerszamait..

tewton 2010.02.15. 17:03:28

@Alfőmérnök: hmmmm.
azért az is lehet, hogy ezek a szövegek azzal szembesítik a gyereket, hogy az élet nem habostorta, hanem pofáraesések, kudarcok meg sikerek keveréke. Ezek közül a kudarcokat meg kell tanulni kezelni (szerintem a Kisködmön is erre jó példa).

tizenéves gyerekeket nem érdemes mindig sikertörténetekkel táplálni, mert esetleg összeroskadnak a szokatlan terhelés alatt, amikor egyszerre lesz apu rákos, anyu munkanélküli, a testvér drogos, és még a nője is megcsalja. :)

lehet, hogy jobbikosnak tűnik, de a negyedikes olvasókönyvből én leginkább arra a történetre emlékszem, aminek a lényege az volt, hogy "a szerencse forgandó, a becsület állandó." valami 1848as Jókai-egyszerűsítés volt, képpel.

Téglagyári Megálló 2010.02.15. 17:57:28

@Manyi Béci:

Kérem. Tudományos karrierre vágytam, így bekerültem az "Egyéni Pályázat" révén a csillebérci úttörőtáborba. Megalkudtam a Kádár-rendszerrel. Kurva vagyok, ez nem kérdés.

De nem is a táboron van a hangsúly, hanem azon, hogy ha a szüleim szabad döntésén múlik, akkor nem lettem volna úttörő. De nem azon múlt, vagy emlékszik olyan nebulóra, aki kimaradt a jóból? Felénk ilyen nem volt.

Tündér_Lala 2010.02.15. 18:04:38

A Pál utcai fiúk-at el tudom képzelni.
De Nyilas Misi nekem mindig borzasztó idegen volt. Taán egy megnyomorított lelkű gyerek lehet ilyen, de egy egészséges biztosan nem. Mint ahogy aki volt katona vagy kollégista az tudja, hogy ha valakinek csomagja jött, azt közösen zabálták meg a társakkal.Stb, stb. Az a könyv inkább egy pcihiátriai kórtörténet.

incipinci 2010.02.15. 18:05:31

@kackia:
"A rúnák, a varázslatos írásjelek ismeretének megszerzésekor Ódin nyolc napon át függ Yggdraszillen, az élet és tudás fáján akasztott emberként, magát önmagának, Ódinnak feláldozva."

Szóval magát nem hatotta meg ez a talpig Férfi Odin, aki kitűzött célja eléréséért hajlandó volt szenvedni. A mítosz szerint ez azt is jelenti, hogy a tudás a rituális önfeláldozásból ered.

Nem tudom, a germánoknak mi ebben a felemelő, de mostantól minden "nagy tudású" férfin a szenvedés jeleit fogom figyelni.
:)

tewton 2010.02.15. 18:14:50

@Tündér_Lala:
Nyilas misi inkább a valóságba csöppent jóindulatú és naiv humanistára példa.

Nekem nagyon tetszett, amikor a hülyék megették a cipőkrémet, és kiderült :)

tevevanegypupu 2010.02.15. 18:30:32

@Grift:
Latom erdeklodik az ifjusagi szovjet irodalom irant. Engesztelesul tudom ajanlani Timur es csapatat. Engem megrikattak. Szerintem magat is meg fogjak.(:

tevevanegypupu 2010.02.15. 18:35:54

@Tündér_Lala:
Dehogy volt Nyilas Misi megnyomoritott, jo kisfiu volt, a kornyezete volt hulye.

Tehetetlen Dodó 2010.02.15. 18:41:33

@tevevanegypupu: A Timur és csapata pozitív szellemű szovjet ifjúsági mű. Nem ríkat.
Arra az Ifjú gárda való. Az ríkat, folyik a könny. Sőt, Oleg Kosevoj szeme is.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.15. 18:42:34

@Tündér_Lala: & @tewton: & @Alfőmérnök:

Móricz nagyon bírta Shakespeare-t, sokat tanult tőle. Szerintem Nyilas Misi is egy shakespeare-i világosságú és komplexitású figura:-) Egy tehetséges, becsületes és nagyon tudatlan kis parasztgyerek, aki nem tud eltájékozódni abban a világban, ahová beejtik. A tragédia benne van a szituációban. És Móricz nagyon hitelesen ábrázol. Nyilas Misi karaktere szerintem nagyon igazi: nagyon alázatos, ugyanakkor konok is: rögparaszt. Én is ismeretem/ismerek ilyeneket, még az én gyerekkoromban is létezett ez a típus. Nekem voltak ilyen cimboráim. Valószínűleg bizonyos társadalmi és élethelyzetekben folytonosan jelenlévő, örök típus:-)

ü
bbjnick

Tehetetlen Dodó 2010.02.15. 18:45:36

@tevevanegypupu: Eszterházynak szerintem az utolsó jó könyve a Kis magyar pornogrfia volt, persze lehet, hogy csak az áthallások okán. Az azt követő Fuharosok már egy lapát szar volt, nem is olvastam azóta komplett Eszterházyt, a hüszoldalas szabályom értelmében nem sikerült.

tevevanegypupu 2010.02.15. 18:59:06

@Tehetetlen Dodó:
Mar nagyon regen olvastam, bocsanat, ha keverem oket. Valami Zoja komszomolkara is emlekszem. Idoszeru lesz atolvasnom, mert ha a fidesz gyoz, akkor jon veluk a kadarizmus is, szoval naprakeszen kell
allni a kommunista ifjusagi irodalom terfelen is.Innet ajanlom ezeket a konyveket Orban gyermekeinek is. Ugyis kulonbozo vallasuak, legalabb a kommunista ideologiai szempontjaik legyenek egyformak.

Nem olvastam am minden Esterhazyt, szoval az osszeset nem tudom kritizalni, viszont mostanaban olvastam ujra a Kekharisnyat es a Termelesi kisssregenyet, abbol sok minden nagyon tetszik valtozatlanul. Ugy latom, hogy a kilencvenes evek elejen meg sokkal jozanabb volt a politikai szemlelodese is. Akkoriban peldaul utalta a Nepszabadsagot.(: Mindenesetre nagyon ujnak tunt es valahogy olyan modon affektalt, hogy nem tunt nagyon modorosnak. De mar regota csak onmagat ismetli, amit reszben erteni is lehet. Nehez abban a stilusban megujulni..

Tündér_Lala 2010.02.15. 19:06:16

@bbjnick: Nekem ez a típus kimaradt. Minden féle megvolt, proli, értelmiségi,iparos, félbűnöző, de ez nem. Később összefutottam velük, de nemigen tudtam mit kezdeni velük. Szolidaritás, összetartás, egymás fedezése nem működik ennél a típusnál. A seregben futottam össze ilyen emberekkel és nagy bajban voltam. Ott a legfontosabb, hogy legyenek barátok és egymás seggét fedezzük. Egyszerűen nem működött. Nem működtek a kapcsolat teremtési technikák, ha bármilyen segítséget, szívességet nyujtottam nem viszonozták. Mindenki csak magával törödött. Megdöbbentő élmény volt, azután hálistennek áthelyeztek. Ott minden rendben volt.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.15. 19:09:03

Harmadikos koromban olvastam a Legyek Urát a napköziben, és a napközis tanár el akarta tőlem venni! Persze, nem adtam oda . ) Egy hét alatt elolvastam, komoly hatással volt rám, teljesen beleéltem magam.
Semmilyen problémát nem okoz egy gyereknek, ha megtanulja, hogy vannak szomorú történetek is.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.02.15. 19:12:00

@Téglagyári Megálló: "vagy emlékszik olyan nebulóra, aki kimaradt a jóból?"
Engem nem engedtek úttörőnek büntetésből, nem voltam rá méltó : )

Bell & Sebastian 2010.02.15. 20:29:32

@gloire:
Tegnap volt egy snitt a Dunán, ahol körben ülve beszélgettek úgy, hogy egy kislabdát dobáltak. Azonnal beugrott a Legyek ura.

@Tündér_Lala:
Viszont elviszik az aknavető talpát. Társadalmi méretekben is.

sziligan 2010.02.15. 22:10:20

@gloire: Én mindig azt hittem, hogy a Legyek urához kell egy kis előjáték.
Robinson Crusoe, Kétévi vakáció, vagy valami más robinzonád. Akik kötelező olvasmányként birkóznak vele, fogalmuk sincs, mire megy ki az egész. Nem is értik...
Mondjuk ma hasonló gondokat okozhat 10-11 éves korban holmi reskontó megértése is. Az ilyenekhez mi lehet az előjáték? Ugorgyunk?
Most beszélgettem egy hetedikes fiúval, aki kitűnő tanulóként arra büszke, hogy amikor harmadikos volt, akkor olvasott a legtöbbet, egy év alatt 38 könyvet! Ezt azóta sem tudta túlszárnyalni. Egy másodikos gimnazista ugyanakkor ezt a nagy számot el sem akrta hinn, mert állítása szerint ő még csak három regényt olvasott eddig életében. Az irodalom fölösleges voltát azzal próbált bizonyítani, hogy a most tanult Antigoné rövid történetént elmesélve valójában Oidipusz tragédiáját zanzásította, kiemelvén a gyilkosságokat és a vérfertőzést. Ezek a gyerekek nem valami szakképzőben bukdácsolnak, mit tudhatnak azok, akik ott tanulnak?

Alfőmérnök 2010.02.15. 22:16:00

@gloire: Legyek Ura =/= Légy jó mindhalálig :)

No de értem a párhuzamot.
Itt szerintem csak fokozatbeli különbségek vannak a véleményeink között.
Abban pl. talán mindenki egyetért, hogy a Közöny, vagy magyar példánál maradva, mondjuk az Iszony nem gyereknek való. Na, ugyanezt gondolom én a Légyjóról. Kötelezőnek adni szerintem tévedés, butaság. Persze nem azt akarom mondani ezzel, hogy kifejezetten káros, hanem csak azt, hogy nem a legjobb, nem szerencsés választás. Szvsz.

A Legyek ura is inkább kamaszoknak való. Talán kötelező is, ha nem, akkor nem ártana azzá tenni.

tewton 2010.02.15. 22:32:29

@tevevanegypupu: @Alfőmérnök: @bbjnick:
idézet Móricz naplójából (fejből idézem):

"Egy jó írásért megbasznám az ördög öreganyját is. De anélkül?!"

tevevanegypupu 2010.02.15. 22:57:46

@tewton:
Jaja, de meg szerencse, hogy nem kellett neki ezzel faradnia, ment anelkul is. Eleg volt, ha a csibek kozott kukorekolt.((:

kackia 2010.02.15. 23:26:17

@incipinci: Köszönöm így már világos.
Korábban azt hiszem valamit félre értettem.

www.ujjobboldal.hu/node/1934

tewton 2010.02.15. 23:48:14

na tessék, itt egy újabb raszpolnyikov.
amerikai, 16 éves.

"A tizenhat éves fiú a Live-os beszélgetésben elárulta, hogy egy terhes osztálytársát és a legjobb barátját akarja lelőni, és hogy egy tengerészgyalogos ismerősétől szerezne fegyvert. Arról is beszélt, hogy szerinte mennyi ideje maradna a kommandósok kiérkezéséig. Indítékként csak annyit mondott, hogy szeretne olyan szalagcímeket, amikről majd az emberek örökké emlékezni fognak rá.

A rendőrök az őrizetbe vétel előtt értesítették az iskola igazgatóját, aki szerint a gyerek bűnbánóan viselkedett, és valójában nem jelentett komoly fenyegetést. A diák azt mondta a rendőröknek, hogy csak egy hülye vicc volt az egész."

index.hu/bulvar/2010/02/15/iskolai_lovoldozest_tervezett_az_xbox_live-on_bukott_le/

Sebastian Knight 2010.02.16. 03:11:21

Az első könyv, amit elovastam, a Láthatatlan ember volt. Tetszett, és nem zavart bele a sorozat, mert azt csak később láttam. Az Egri csillagokat is többször olvastam gyerekként.
Ellenben viszont a Kincskereső kisködmön és a Légy jó mindhalálig csak kellemetlen élményekként élnek emlékezetemben, melyeket át kellett vészelni.

A harry potter meg lecsupaszítva a Jó és a Rossz harcáról szól, és dickens-i gyermekkorú Harry a végén legyőzi a nietzscheiánus Voldemort-ot.

@tewton:

Ezt önnek:
:)

books.google.hu/books?id=VS2WHBipkm4C&printsec=frontcover

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.02.16. 22:30:57

@Tündér_Lala: & @Bell & Sebastian:

Mindkettőtöknek igaza van.

A "nyilasmisik" világába bejutni, bizalmát megnyerni nem egyszerű dolog, de ha megnyerted, akkor már hozzá tartozol. A "nyilasmisik" viszik az "aknavető talpát", társadalmi méretekben is.

ü
bbjnick

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.02.16. 22:45:43

Csak úgy mellékesen. A sok szakértőnek itten van egyáltalán írni-olvasni tudó és még büntetlen előéletű gyermeke?

Alfőmérnök 2010.02.16. 23:48:26

@tölgy: Miért mellékesen? Nagyon is lényeges kérdés. Aki képtelen elolvasni gyerekként Móriczot, abból felnőtt korában biztos bűnöző lesz.
süti beállítások módosítása