Asztrálmetál: Mastodon, Sepu, Wino, Napalm Death
2009. március 28. írta: dobray

Asztrálmetál: Mastodon, Sepu, Wino, Napalm Death

Mechanikus narancs a brazil őserdő mélyéről, egy űrből érkező lélek Raszputyinba landolása, majd az Ürdüng elől való menekülése, illetve szimpla, elszállt, lassú riffelés – ez a közelmúlt metálfrontjának kínálata. Ha már elegetek van a lityi-lötyögésből, meg unjátok a britpopot, indiet, akkor itt az ideje, hogy valami igazán megmozgató muzsikát hallgassatok az ellenforradalmi munkálatok közben. Csak hogy Balavány György télleg úgy érezze, liberálisok vagyunk. 

 

Akinek a metálról a nyolvanas évek Bundesliga-frizurás alakjai, plusz a tornacipős nyolcvanas-kilencvenes évek jut eszébe, meg az olyan kolbászmetálok, mint a Sing Sing, az Akela, a Pokolgép és Paski Endre Költő Ossianja, netalántán a lemezenként két világháborúnyi veszteséget a Horthy-korszak patetikus nótáival vetekedően optimista módon elkönyvelő Manowar, az nyomja meg a restart gombot, és töltse le vegye meg a Mastodon Crack the Skye című lemezét, amely március 24-én, kedden jelent meg. A Mastodon azért is ideális muzsika, mert kiválóan egyesíti a tapló durungolást a technikával, szóval aki Művészetre vágyik, az is rendesen megkapja a magáét, és nem kell Dream Theatre-féle öncélú, giccses, patetikus gitárfutamokkal megszenvednie. Itt lehet meghallgatni az egész Crack the Skye-t.

 

 A brazil őserdők csendjét felverő Sepulturát sokan szidják, mióta kiléptek belőle a Cavalerák, Max és Igor, pedig a hatalmas darab afroamerikai énekes, Derrick Green is kiválóan teljesít, az új dobos pedig fenomén. Persze fölvethetnénk, hogy minek intellektualizál egy ezeréves trash metál metal banda az új lemezein, de a produkció teljesen meggyőző. Így az A-Lex című lemeznek köszönhetően újabb darabbal gazdagodott a Clockwork Orange-család, a Sepultura pedig többek szakdolgozattéma-választási gondját is megoldhatta: "hasonlítsa össze a regényt, a filmet és a lemezt". Jelezzük, a szakdolgozat már készül, a Bladecatcher néven kommentelő kolléga jóvoltából (na ugye, ez is egy Mastodon-szám), viszont ott van még az előző lemez, ami Dante Isteni színjátékát dolgozza fel, tessék azt hasonlítgatni (Dante XXI, itt lehet az egészet meghallgatni).

 Imhol a teljes A-Lex:

 

Akinek a metálba oltott Beethoven túlságosan extrém, azoknak egy első hallásra semmi extrát, unalmas rockos riffelgetést nyújtó, ámde kellemesen lágy lemezt ajánlunk, ez pedig a stoner, azon belül is a doom metal koronázatlan királyának, Scott Wino Weinrichnek a lemeze, a Punctuated Equilibrium. A doom metal (azon kívül is a stoner) az a műfaj, ami olyan, mint a britpop, csak nem a Beatlest meg a Kinkset utánozza, hanem a Black Sabbathot nyúlja. Ja, és nem tizenöt, hanem több mint harminc éve.

A tavasz legnagyobb dobása ugyanakkor még hátra van, az említett Wino ugyanis közös lemezt készül kiadni Scott Kellyvel, a Neurosis nevű, katartikusan  hallgathatatlan noisemetál alakulat főnökével, valamint Al Cisnerosszal (Om, hajdanán Sleep) és Dale Croverrel (Melvins) Shrinebuilder néven. Itt pedig nagyon összeérnek a szálak, mivel a Neurosis föllépett 1999-ben a Voivoddal, a későbbi Mastodon említett, csirkefrizurás dobosát magában foglaló Today Is The Day-jel és a hamarosan újjáalakuló VHK-val az azóta megszűnt Almássy téri Szabadidőközpontban.

Mivel nincs a láthatáron valami hasonló, kellemesen tömény fesztivál, javaslom a lemezek magunkévá tételét. Végül nyughatatlan düh, teljes letargia, vizsgaidőszak, túlhajszoltság, válás és esküvő, születés és temetés, valamint a Gyurcsány Ferenc távozása és annak körülményei okozta trauma esetén agyunk újraformázására kiválóan alkalmas a Napalm Death, a grindcore megteremtőjének 14. lemeze, a Time Waits For No Slave, amely 16 szokatlanul hosszúra sikerült, 3-4 perces nótát vonultat fel (imigyen a sílustól idegen módon teljes egy órát ölel fel az anyag). Busa kolléga az Exitben egyszerűen „költői okádásnak” nevezte, megjegyzezve: „nem pejoratív értelemben”. Aki szerint ez nem túl konzervatív muzsika, igaza van (lásd Conservative Shitheads című alkotásukat), de hát a szövegeket csak az érti, aki elolvassa őket. Nekünk meg csak hallgatásra kell.

Aki pedig nem képes kolbászmetál nélkül megmaradni mégsem, az brummogjon együtt a Derzsi vezér-féle debreceni Diktátor Gyilkos macijával. És nem, csak azért sem fogom ide beilleszteni a klipjét. Helyette, meg Wino és a Napalm Death helyett inkább még egy kicsi Mastodon, az előző lemezről (Blood Mountain, úgyszintén konceptlemez): 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr181020520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bella Péter · http://reposzt.hu/ 2009.03.28. 09:11:58

Mióta megvan Crack The Sky, azóta csak ez megy (néha egy kis IHM). Előtte nem ismertem a csapatot, de zseniális. Valaki úgy jellemezte őket, hogy a Mastodon a metál "Pink Floyd"-ja. Fenntartásokkal, de tartható hasonlat. A lényeg: nagyon jó zene, a bonyolultságban nem veszik el az ember, mindennek van funkciója. De igazából nem is ez a lényeg, mert a dalokat hallgatva nem matekoztam, hanem csak beengedtem.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.03.28. 09:25:15

Csak szólok, hogy az első két klip már nem elérhető.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 09:49:08

a műfajon belüli finom distinkciókkal nem vagyok teljesen tisztában, de ha elborult matekmetálról van szó, itt a személyes kedvenc, a Dillinger Escape Plan :)

www.youtube.com/watch?v=6aihO1NCV34

RickyTerror 2009.03.28. 10:18:27

@ergé: Az elmúlt hetek során megemésztettem Dalí konzervatív interpretációját, de az, hogy az említett zenekarok hogy illenek bele a konzervatív habitusba... ez már valami mélyosztmodern dolog.

Amúgy ezt a szettet nagyon el tudnám viselni: www.youtube.com/watch?v=2BiOITZHC8I&feature=PlayList&p=CFCA0E117C658655&playnext=1&playnext_from=PL&index=13

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 10:22:26

Ricky Terror, én ezt nem értem? milyen zenekarok milyen konzervatív habitusba?

smalladam 2009.03.28. 10:24:26

Az IHM-et én is sok szeretettel tudom ajánlani minden kedves magyar fiatalnak

meg a Bridge To Solace-t

a dillinger nekem is bejött, bár néhol kissé túlzásnak éreztem

amúgy meg volt halen, van halen, lesz halen!

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 10:28:49

smalladam, az a jó benne, hogy túlzás :) Az Atari Teenage Riot is ezér' jó.

az megvan, amikor a hörgős átgyalogol a rajongók fején? ;D

www.youtube.com/watch?v=r-lxwlgyhhA

smalladam 2009.03.28. 10:35:51

@ergé: itthon nem jó a jutub, de tudom melyik videó ez. a virgin store megnyitó? nekifutásból, muhaha.

amúgy az IHM is kellően elborult.

hcrules 2009.03.28. 11:00:48

Nekem akkor is jobban tetszik a mai Soulfly mint a mai Sepultura. Mondjuk mostanra már kibékültem Derrick-kel is, főleg amióta élőben is láttam és meggyőző volt :)

Ha matekmetál akkor mindenképpen www.youtube.com/watch?v=4A_tSyJBsRQ

etyek · http://www.igen.hu 2009.03.28. 11:11:37

a Dream Theatre hol giccses?

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.03.28. 11:33:02

@hcrules: bár valami ortodox headbanger biztos anyázna, de a Soulfly tényleg érdekesebb dolgokat művel, mint a Sepultura.

Ja, és végre METÁL!!!

ergé még nem lázad, hogy elnyomja a brutál hangerő Chris Martint a Reakción?

Ja, és marhára ajánlom az IGEN zeneblogját:

nehezzene.igen.hu

De ezzel gondolom etyek sem vitatkozna.

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 11:37:40

Kerub, ne fárassz, zenei mindenevő vagyok, szerintem van egy pár műfaj, amiben szélről előzlek ;)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 11:40:03

@etyek:

Hol nem az?:)))

dszg-nek nagyon szépen köszönöm ezt a postot, felüdülés a U2 után (bocs, ergé:D). A Mastodon pedig tényleg az egyik legjobb mötál banda mostanság, a pléjliszten állandó volt a Leviathan meg a Blood Mountain (mostanában kicsit lejöttem erről a műfajról). Ez a lemez még nincs meg, utánanézek. Mintha a Slayerrel lettek volna Bp-n nem olyan rég, ha jól rémlik...

A komplex bizbasz királyai tényleg Dillingerék (azok nem oszlottak fel?). Akik szeretik a komplex bizbaszokat, azoknak az Emperor utolsó stúdiólemezét (Prometheus) ajánlom, nemrég vettem elő újra, üt. Még elborultabb/furább műfajok kedvelőinek a Sound of Animals Fighting-ot tudom kínálni. Zúzdásoknak meg a Hatesphere-t mondanám még.

Napi ajánlónkat hallották :DDD

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 11:46:38

Hát, a Dillingeren túl szerintem már csak káoszelméletre programozott robotok zenélnek :))

Akkor már inkább Gabriella Cilmi cicázása:

www.youtube.com/watch?v=ajPuJ9vcPOA

('91-es évjárat ;)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 11:53:52

@ergé:

Hohó, bőven van még a DEP-en is túl. Majd eccer mesélek :D

etyek · http://www.igen.hu 2009.03.28. 12:08:16

@Gabrilo: biztos arra gondolsz, hogy van a zenéjükben valami furcsa/különleges/elborult stb. DE ez nem egyenlő azzal, hogy giccses. Vagy más értelemben van itt használva a giccs szó.

Tudom, hogy kedvelitek az elméleti megmondásokat, ezért szeretettel küldöm Abraham A. Moles francia filozófus giccs-definícióit hétvégi elmélkedésre: "A giccs a középszer boldogsága." vagy "A giccs a társadalmilag szentesített mértéktartó, megnyugtató ízléstelenség örömeiben való általános, titkos osztózás."

Ha pedig igazi giccsre vágytok: papanyaloka.igen.hu

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.03.28. 12:09:13

@ergé: jó, látom én az előzést, de a szélek tekintetében azt hiszem tavaly jutottam oda, ahonnan már nincs tovább: SIKTH.
www.youtube.com/watch?v=I8APK7LJX6o
Ezek tényleg gépek. Nem hittem volna, de ahogy tanulmányoztam, súlyosabb, mint a Meshuggah. Utánanézve meg persze, hogy jazz végzettsége van némelyik tagnak. Amúgy Dilingerben is
Itthon egy ismerősöm hordája is csapkodja már alulról a hihetetlen szintet: www.myspace.com/tnlmusic

@Gabrilo:
Nem kezdenék etyekkel giccsben. (szmájli)
A komplex bizbaszokért meg tényleg a Nehézzenét ajánlom.
nehezzene.igen.hu/cimke/p%C3%A9nteki_zen%C3%A9sz

Ilyen tavaszt baszki, megyek a kertbe.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:14:33

@etyek: A leírás szerintem ráillik a DT-re:) Bocs :(

hcrules 2009.03.28. 12:27:33

@Gabrilo: a Hatesphere nagyon ott van! Last. fm-ezés közben akadtam rájuk, szégyenszemre korábban nem ismertem a derék dánokat :)

Ha már dánok: nálam sokat megy a Volbeat is mostanában. Februárban voltak Pesten, sajnos nem tudtam elmenni.

snakekiller23 2009.03.28. 12:34:01

@Gabrilo:

Rá hát, a Scenes from a Memory album óta főleg. Az Images és az Awake viszont nagy kedvenc, Kevin Moore nélkül nem sokat ér a banda. :(

Mastodon állat, DEP-ről még nem tudom eldönteni, hogy csak simán élvezhetetlen, vagy zseniális. :)

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:34:24

@hcrules: Látod, azokról még nem is hallottam. Érdemes?

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:35:56

ps. ebből a kategóriából még a Burst nem rossz, asszem.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:37:02

@snakekiller23:

Így voltam elsőre vele én is. A Converge-el is;]

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 12:37:41

A Mastodon a High on Fire-rel lépett fel itthon, még az első lemezük után, alig volt több közönség, mint zenész: :D
Részemről naggyon szeretem a Meshiggaht, a DEP-et, a Soulfly nekem kicsit egyforma, de azért elmegy. Valamit nyúlnia kell annak a fránya Ektomorfnak... arról nem tudok, hogy a Slayerrel felléptek volna.

Mindenesetre lesz idén Converge-lemez is ám! De aki nagyon elborult zenét akar, hallgasson SunO)))-t (Csihar Attilával, hujuj).

Nekem a Bridge to Solace első lemeze bejött, a második nem, az újabbat még nem hallottam.

De a Blind Myself új lemezén Both Miki Napra- és BArbaro-gitáros gitárzik a Judas Priest-feldolgozásban! :D:D Habár a BlindM-nek az utolsó jó lemeze a Worst Case Scenario volt - a mai napon így Feri végeztével lehet ezt kéne hallgatgatni :D

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 12:38:39

@Gabrilo: az kurva jó, mióta az Opeth rájött,hogy ők művészek, helyettük Burstöt hallgatok :D

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 12:43:24

metál és konzervativizmus: Lemmy is a torykra szavaz a Motörheadből, amúgy a Jobbklikken írta valaki, hogy a hatvanas évek zenéje iránti rajongását hasztalan próbálja beleilleszteni világnézetébe.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:44:58

@dszg:

Sólet szerintem eléggé sablonos :(( De a Felleginek jobb helye van a dobok mögött, az tuti.
Blind Myself-et én nem csípom, a Szalkai viszont tény, hogy jól küldi (meg azért ez az osztódás... arrafelé mégiscsak a Newborn volt a legjobb [meg a Dawncore])

Burst-től meg a Conquest... lemezt szoktam lökni. Elég kúl.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:46:14

@dszg:

Az Lánczi Tamás volt:)))
A briteknél nem ritka a tory-szimpátia, asszem az egész Iron Maiden az (de erre megerősítést kérek).
A régiek közül is sokan fordultak amúgy jobbra, de amennyire tudom, pl. a Metalicska mindig republikánus vót (Hetfíld legalábbis).

snakekiller23 2009.03.28. 12:46:27

@dszg:

Oh yeah Sunn O))) amikor nem tudja eldönteni az ember, hogy ez már a zene, vagy csak zajos a hűtőgép. :)

@Gabrilo:

A Converge is hasonló útat járt be nálam ezért nem adom fel Dillingerékkel. A Jane Doe-féle katarzis eddig elmaradt. :)

hcrules 2009.03.28. 12:47:56

@Gabrilo: a Volbeat-et talán úgy lehetne jellemezni hogy Elvisz-metáll :) De különben egész jó, legalábbis nekem tetszik.

A Converge-ben egész egyszerűen nem tudok kibékülni az énekes hangjával. Pedig tudom hogy alap banda, stb - de valahogy nem.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 12:50:13

@hcrules:

Belecsekkoltam, de ez inkább az élet napos oldala - kb. a Mastodon-félék antitézise :D

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 12:53:36

@Gabrilo: passsz, ennyire nem tudom, zsákay kolégát kéne megkérdzni, esetleg Busát, de mindjárt megtudom Bladecatchertől msnen :D

A NEwborn az vitán felül a csúcs, lgalább az újjáalakuló koncertet sikerült elcsípnem.

@snakekiller23: a Jane Doe a legnagyszerűbb, de szerintem az azóti lemezek is kiválóak, főleg a Drop Out című szám :D

Kollega nem tudja, hova szavaz a MAiden, csak azt, hogy Steve HArris kedvence a Westham United.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 12:58:50

aki meg keresztény rockot akar, annak: keresztenyrock.lap.hu, de
különösen ajánlom főleg a Sepu DANTEXXI fényében a
Zao Liberete Te Ex Inferis című lemezét.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.28. 12:58:56

@dszg:

Szerintem meg az a furcsa, ha az ember a saját egyediségéből fakadó vonzalmait akarja kategóriákba gyömöszölni. A címkézés lehet segítség a gyors eligazodásban, de katasztrófa, ha egy embert azok alapján kívánunk megismerni. Én is szeretem a 60-as évek hippizenéjét, de nem kívánom az én világnézetemet a zenészekével összhangba hozni. A zene is dupla alkotás: zenészé és befogadóé. A lényeg az, hogy milyen hatást kelt bennem. Ha jót, akkor kit érdekel, hogy mire gondolt a gitáros szólózás közben.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 13:02:52

@Elpet: egyetértünk teljes mértékben. Csak ezen a szövegen ngyot röhögtem a jobbklikken, és megmaradt.:D

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 13:06:04

@Gabrilo: ahha, évfolyamtársam vcolt a Pázmányon. Én is ott voltam :D:D kezdenek nagyon összeérni a szálak....

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.03.28. 13:17:49

@Gabrilo:

A Méden ráadásul erősen patrióta is, mindig hatalmas brit zászlókat lengetnek, meg szeretik a brit hősi múltat megénekelni ( Aces High, Paschendale pl.)

A Metallicát nem tudtam, de jól esik ezt olvasni.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 13:21:25

@dszg:

Kicsi a világ;] majd értekezünk máshol, hogy ne pampákkirályosítsuk el a topikot.

hcrules 2009.03.28. 13:35:15

@Gabrilo: Igen, de néha kell olyan is, hiszen a törpök élete sem csak halálhörgés, siralom :)

Ugye azt már megbeszéltük, hogy öreg korára Dave Mustaine is fasiszta lett...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 13:42:53

@Gabrilo: igazigaz

@Elpet: jaja, a Maidennél egy dalszöveg - egy regény :D de azért kiváló muzsika, a szigetes koncert is jó volt, végre sikerült megnéznem őket, nem csak a stadionon k vülről sörözve hallgatni, mint régen. Habár hangosítésssal voltak problmémák, de sebaj.

mrbadger 2009.03.28. 15:29:14

@Gabrilo: A Maiden bizony patrióta, szeretik leszedált kelet-közép európai országokban kitűzni a brit lobogót!

Mindemellett viszont GNOSZTIKUSOK is... elég csak meghallgatni a Seventh Son c. albumukat... vagy az énekes Bruce Dickinson (kapitány) The Chemical Wedding c. lemezét. :)

smalladam 2009.03.28. 16:16:44

newbornon én is voltam, gabriloval találkoztam is

az utódzenekarok közül az idorut bírom még én

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.03.28. 16:59:34

@smalladam:

Zsidoru szerintem nem annyira jau:(
Én mostanság arrafelé nem is látok ékes csillagokat a hazai mezőnyben, igaz, nem is figyelem annyira (a The Taktika marha jó volt, de nincs már, ha jól tudom, föloszlik/föloszlott a Something Against You is, amiben még volt kraft)

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 17:07:44

@Gabrilo: én is úgy érzem, hogy kifogyott a kraft az itthoniakból minden régi kedvencvből is, de talán a

NADIR

az teljesen vállalható a maga egyszerű paraszt muzsikájával.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.28. 17:08:37

a Nadir a volt Dark Clouds (bár az már jó régen volt)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.03.28. 17:25:38

Különben ezek a zenék nekem már túl kemények. Ahogy öregszem, egyre lágyabb muzsikákat hallgatok. A végén még U2-t is fogok?

Johnnie Döngledár 2009.03.30. 02:36:06

@DSZG: mint kis, színes hírt említem meg, hogy a Mastodon másik gitárosa, Bill Kelliher is tagja volt az Almási Téren fellépő Today Is The Day-nek, akkor még bőgőn.

A szálak még szorosabbak! :)

Johnnie Döngledár 2009.03.30. 02:57:52

Mármint az Almássy Téren, de most már tényleg.

naCp 2009.03.30. 13:52:42

ha már itt tartunk, akkor hallgassatok Converge-t :) jó kis mathCore

www.youtube.com/watch?v=utT0lLC6d5Q

Refuse/Resist! 2009.03.30. 16:20:31

Elmagyarázná nekem valaki, hogy a Maiden miért is kevésbé giccses a Dreamhez képest?

mrbadger 2009.03.30. 21:03:44

@Refuse/Resist!: az Iron Maiden tömény, energikus és lehengerlő giccs, a Dream Theater pedig egy jó ideje híg levű, mesterkélt és öncélú és minden eredetiséget nélkülöző giccs... az énekesek kvalitásairól nem is beszélvehe.

Refuse/Resist! 2009.03.31. 09:51:31

@capdick: nem győztél meg :)
Számomra pont, hogy a DT-nek van valami üzenete (Isten, szeretet, személyiségzavarok, bűn stb.), míg a mindenféle brutálmetálok jobb esetben csupán elszórakoztatnak.
Na, jó, pl. a magyar politikai helyzet lefestésére tökéletesek (többek közt innen a nickem :)).
alapvetően botfülű vagyok , úgyhogy nem reménytelen dolog meggyőzni engem

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.31. 10:02:32

@Refuse/Resist!: A DT zenéje giccses, persze nagyon tudnak zenélni, de öncélúan túlbonyolítják. A Maiden is persze lehet giccses (én pl. sosem voltam hatalmas rajongójuk, és az utolsó lemez a kedvencem), de sokkal egyszerűbb muzik. Egyszerűbb zene: kevesebb giccs. És azért ők a metál eleján voltak, úttörők, pinírok, nekik sok mindent meg lehet bocsátani. Pl. a galoppozó riffeket. (Steve HArris lemegy a próbára: gyerekek, hoztam egy új témát. Tamm-tara-tamm-rara-tamm-tara...). Lazábbak, dögösebbek, spontánabbak a DT-nél. Ettől még tisztelem a DT-t, csak nekem sok. Legalább ők kezdték a progmetált. Az utűnzóikat viszont szívből gyűlölöm. De Maiden nélkül nem volnának.

Refuse/Resist! 2009.03.31. 12:07:44

@dszg: A bonyolításnak szvsz nagyobbrészt van értelme a zenéjükben: a Zélet bonyolult.
Ha nem úgy nézed a zenéjüket, mint egy sima headbangelős dobelazagyad-metált, hanem keresel valami mondanivalót, akkor szerintem OK.
A kérdés az, hogy van-e mondanivaló.
Ha nincs, akkor tényleg bazi nagy giccs az egész, mert úgy tesznek, mintha lenne.

Azzal egyet tudok érteni, hogy koncertezésre ez nem igazán jó, mivel sokszor nem adják bele annyira magukat, és inkább elmetálkodják a komoly számokat (habár vannak jó példák is, pl. a Change of Seasons előadásáról van egy baromi jó felvétel).
Úgy egy kicsit tényleg gáz, jobb lenne, ha eccerűbb nótákra jammelnének.
(egyébként ha az öncélúan túlbonyolítás giccs, akkor a modern jazz is en bloc az?)

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.31. 12:16:10

@Refuse/Resist!: az öncélú túlbonyolítás mindig giccses. De nemhiába ajánlom fentebb épp a Mastodont. Nekem a nyolcvanas évek metálja csak mérsékelten jön be, márpedig a DT annak a terméke (és pl. az In Flames is).

A hedbengelős zenék közt is jó lés rossz, én pl nem szeressem annyira a Soulfly-t, de a Hatebreedet viszont igen. Mondanivalót pedig giccs nélkül is lehet csinálni. De hát a nyolcvanas évek metáljában a giccs korhangulat volt, amolyan barokkosan.

A modern metál nem csak ghedbengelésből áll, épp ezért mutogatok itten Mastodont. És reklámozzuk a Converget, a DEP-et, ilyeneket... (ez utóbbi persze megint magas giccs-rizikófaktorral rendelkezik).

Modnanivalója pedig ezeknek is van, nem is kevés, de nem hjiszek a Mondanivaló midnenhatóságában.

A modern dzsesszben is lehet válogatni amúgy. Ahogy a régiben is. De én már a klasszikus zenében sem annyira kedvelem a barokkot meg az operákat.

Refuse/Resist! 2009.03.31. 16:25:10


Szvsz a giccset konkrétabban lehet a katarzis körüli kapirgálással definiálni (noha a katarzis nehezen fogható meg).
Legegyszerűbb az, hogy az a giccs, ami ilyet nem okoz.
Én még lehet, hogy belevinném azt is, hogy giccs az is, ami jóval kisebb katarzist okoz, mint amit ígért.
Pl. Muddy Waters nem ígér sokat, és azt jelentősen túlteljesíti a maga egyszerűségében, így nincs vele probléma.
Ugyanakkor, mivel nincs túl sok "mondanivalója", elsöprő katarzist se okoz, asszem.
Wagner, Beethoven és a Dream nagyot ígérnek.
Úgy érzékelem, hogy ezt többé-kevésbé be is tartják, és tényleg érdekel, hogy ez a botfülem miatti illúzió-e...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.03.31. 23:15:33

@Refuse/Resist!: Beethovent én is kifejezetten szeretem. Wagnert már kesésbé (ez lehet hogy a Therion miatt van). Ezt a giccs-definíciót én kihagynám, nem érzem magam felkészültnek rá... De igazad lehet. Botfülű ember pedig nincs. Szóval egyszerűen hangúlyeltolódások vannak az ízlésünkben, ennyi, az embernek változik az ízlése (a fejlődés szót ebben az esetben (is) mellőzném). Bár a DT-jért én sose voltam annyira oda. Azért néha ritkán jól esik meghallgatni.

hcrules 2009.04.01. 13:28:10

@Gabrilo: Most tudtam meg hogy jön a Hatesphere a Hegyaljára :D
süti beállítások módosítása