A hallgatag ember (1925-2008)
2008. szeptember 27. írta: robin masters

A hallgatag ember (1925-2008)

 Lúdtalp és kopaszodás - vetette oda legutóbb egy riporternek, mikor az a rákos beteg legfőbb panaszairól érdeklődött. Ez volt ő. És még sokkal több. Megint elköszönt egy, a nyugati félteke legnagyobbjai közül.

 Amikor alig három héttel ezelőtt átrágtam magam a Vanity Fair mélyriportján Paul Newman életéről (The Newman Chronicles), annyi sok mindenre rácsodálkoztam, hogy azonnal elkezdtem egy bejegyzést róla. Valamiért abbamaradt, de a remek Newman's Own honlapját legalábbis felvettem a kedvenceim közé. És anyámmal, akinek persze lánykori kedvence volt, hosszasan beszélgettem is a viselt dolgairól. Magam az első (A hallgatag ember, 1967) és a legjobb (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, 1969) western-élményemet köszönhetem neki, a filmtörténet a best-movie-scene-ever egyik esélyes jelenetét (lásd), a demokraták egy lelkes aktivistát, a harmadik világ gyermekei élelmet, a nők egy bálványt, az emberiség egy embert.

 Ez utóbbi volt a legjobb alakítása, mind az összes közül. 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr15684622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.09.27. 20:34:22

Isten nyugosztalja!
A nagy balhé a kedvenc filmem tőle. Holnap elő is veszem és megnézem újra.

states 2008.09.27. 20:51:09

Kész csoda volt, hogy az endékás-gojkomiticses westernek között egyszer csak valamikor a hetvenes évek legelején behozták a Hallgatag embert is, valószínűleg az illetékes elvtárs sem bírta már tovább idegekkel a keletnémet indiánokat. Mindenesetre visszafojtott lélegzettel néztük az "eredetit", a sokáig tiltott gyümölcsöt, nem tudván, amit most már igen, hogy bizony a három T sok élvezhetetlen holliwoodi terméktől is megkímélte a látóidegeinket...

Alfőmérnök 2008.09.27. 21:11:27

A Hallgatag ember nagy gyermekkori élményem volt, de nem tudtam a címét, viszont az utolsó jelentét képről képre megjegyzetem, ez alapján egy haverom azonosítta, nemrég megnéztem újból, már nem ütött akkorát, de még most is jó filmnek tartom.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.09.27. 21:24:01

A nagy balhét én is nagyon kedvelem.
Isten nyugosztalja!

Alfőmérnök 2008.09.27. 22:14:00

"Newman apja félig, anyja teljesen magyar volt."
(forrás: Index)
Ha igaz akkor :)

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.09.27. 23:22:59

Édesanyja, Theresa Fetzko Magyarországon született, édesapja, Arthur S. Newman magyar apa (Simon Newman) és lengyel anya (Hannah Cohn) fia volt.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 00:07:33

index.hu/gazdasag/blog/2008/09/27/elhunyt_antall_laszlo/?submit=L%C3%A9pj+be!

Ez picit, off, de hát halál ez is. Ő az egy fontos közgazdász volt, sajnálom Őt. Egyszer beszélgettem vele, nagyon emlékezetes marad, sok ok miatt. Kár érte. Fiatal volt még ehhez.

Francois Pignon 2008.09.28. 00:25:13

calam,
egyáltalán nem off, róla is emlékezzünk meg.
Hozzáteszem, másik közgazdász is meghalt mostanában, sajnos itt sem emlékeztünk meg róla.
Gidai Erzsébet sok hajmeresztőnek mondott dolgot szólt a parlamentben miépes képviselőként, de volt szerencsém őt nem-politikusként és nem-egyetemitanárként is ismerni.
Nagyszerű ember volt, nem tudok mit mondani...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 00:34:20

őt nem ismertem, róla csak hajmeresztő sztorikat hallottam, de az a tapasztalom, hogy más az ember politikusként, és már emberként. (halkan jegyzem meg, hogy miép esetleg kívül eshet ezen, de egyénenként talán változhat)
Antal László-amennyire ismertem és amennyit hallottam róla-okos ember volt, az a típus, aki nem nehezedik rád a tudásával, hanem nyitott, érzékeny ember, aki inkább inspirál, mint visszahúz. Még egyszer csak annyit tudok mondani, hogy: kár Érte.

Francois Pignon 2008.09.28. 00:47:25

calam,
Csodálatos ember volt, a parlamentben ülő 386-hoz képest szerintem legalább 380-nál jobb.
Ismertem őt, jobb volt náluk
Tudtam régóta hogy beteg, de mégis...
Szerintem ő nagyobb "női politikus" volt akárhogyis, mint ez a Morvai. Meg amúgy is...

tevevanegypupu 2008.09.28. 01:09:51

Nekem A macska a forro badogteton a legkedvesebb vele es Elizabeth Taylorral.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 01:28:33

Francois,

elhiszem neked, hogy jó ember volt, bár ha Morvaival hasonlítod, az talán nem biztos, hogy jót tesz az emlékének. Talán a soproni (nyugat-mo-i) egyetem rektora/dékánja volt?

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 01:31:31

Antal Lászlóban az volt a jó, hogy szakember volt és kritikus tudott maradni, ez fontos érték, sok ilyen "nagy-öreg" halt meg az utóbbi években.

Francois Pignon 2008.09.28. 01:41:01

calam,
ok, én a kecskeméti és soproni emlékeim alapján mondtam véleményt. Jóbarátom jóbarátjaként több volt nekem, mint tanár.
És tényleg több volt, hidd el, se képviselőként, se dékánként soha a fennhéjázás nyoma sem volt körülötte. (pedig tudnék jó kis ellenpéldákat mondani)

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 01:46:42

Francois, remélem semmi negatívat nem mondtam, úgy próbáltam fogalmazni, remélem nem értetted félre

Francois Pignon 2008.09.28. 01:49:50

Aztán részemről lezárva a kérdés.
Vasárnap délután A nagy balhét fogom nézni, Paul Newman-nel.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.09.28. 01:52:54

én a Zeneakadémiára megyek:)

Francois Pignon 2008.09.28. 02:04:43

Izé, hogy, meg miegymás... nekem keddre van egy meghívásom egy kortárs művésztől, aki egykor iskolatársam volt.
Van ötleted, hogy mentsem ki magam? Az egyik lábamat egy térburkoló művész bemutatója előtt már levágtam flexxel. ;) Sajnálatos módon visszanőtt, és ezt nehezményezte is a művész.

states 2008.09.28. 07:09:15

Robin Master
Ez a Simon Newman név nem igazán magyar, nem inkább Neuman akart az lenni?

Kieran Hayes 2008.09.28. 08:24:30

Személyes kedvencem a Hosszú, forró nyár. Joanne Woodwarddal, Orson Wellessel. Parádés.

nemkellnemzetivagta 2008.09.28. 08:29:13

Nagy kedvencem az Ítélet. késői Newman (1982), csendes, de masszív bírósági dráma.

mr. pharmacist1 2008.09.28. 10:00:17

Pedig a westernszínészek republikánusok szoknak lenni. Ugyi még elnökük is volt ;]

Bladecatcher 2008.09.28. 10:02:46

Jómagam a Cool Hand Luke sokadszori megnézésével fogok emlékezni rá. Szerintem zseniális egy film, tulajdonképpen a Remény rabjainak a prototípusa.

Isten veled, Paul.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.09.28. 10:54:07

states: gondolom, h angolosította a nevét, persze. de erről nem találtam írást.

Francois Pignon 2008.09.28. 13:30:46

Kicsit meglepett, hogy a Nemzeti Sportban is találkoztam ma a hírrel, de valóban autóversenyző és csapattulajdonos is volt. 79-ben második lett a le mans-i 24 óráson.

cato fong 2008.09.29. 09:14:17

erre mondják amerikaiul, hogy that pretty much sums it up: "Sometimes God makes people perfect, and Paul Newman was one of them." (Sally Fields)

Francois (tudom lezártad) Gidairól, de nem állhatom meg, hogy ne írjam le
az én ízlésemhez képest elég hagymázasak voltak ugyan a politikai víziói, de tényleg nagyon rendes és segítőkész volt emberként, ezt alátámaszthatom.
voltak gyengéi, mint mindannyiunknak. enyhe személyi kultusz lengte körül (egy jó szándékú diákcsíny után pl. azt találta mondani, hogy ilyet vele nem lehet csinálni, mert ő történelmi személyiség). hibái közé sorolnám, hogy bizonyos szempontból naiv és túl segítőkész volt, amit sokan kihasználtak: rengeteg, khmmmmmm, enyhén szólva sem tehetséges ember mászott a hátán pozíciókba/jutott szinekúrákhoz, pusztán azzal, hogy legyezgették kissé a hiúságát. de lehet, hogy ezt a feudális viszonyok között tengődő magyar felsőoktatás termeli ki az ilyen szituációkat (lásd még pl.: Darvas - Hornoki ellentét a Szent István Egyetemen; index.hu/tudomany/darvas7921/; és a rengeteg többi, amelyekről nem bennfentesként nem tudunk.)
süti beállítások módosítása