Generációs politika
2008. május 03. írta: Tory

Generációs politika

 Az érdekek szerepet játszanak a választásokon. Az életkor pedig szorosan összefügg az érdekekkel. Eltérő életciklusban, eltérő érdekek dominálnak. A fiatalok szeretnének lehetőséget kapni, mondjuk kevés tandíjat fizetni, jó minőségű felsőoktatást használni. Az idősebbek szeretnének méltó nyugdíjat és jó egészségügyi ellátást kapni. A dolgozó korúak meg szeretnének minél kevesebb adót fizetni.

 A konfliktus feloldható, de nem oldódik fel magától. Sőt, ha egy korosztály létszáma hirtelen megugrik – például a demográfiai változások miatt, akkor az érdekkonfliktus diszfunkcionális formát ölthet. Konkrétan az elöregedés, az idősebb korosztály számarányának a megugrása eredményez ilyen helyzetet. Ilyenkor ugyanis kialakulhat a generációs politika, ahol a politikai érdekképviselet az idősebb korosztályok érdekeinek képviseletére redukálódik.

 Németország volt elnöke, Roman Herzog figyelmeztet erre a veszélyre:

I'm afraid we're seeing the foretaste of a pensioner democracy: the number of older people is rising, and all parties are paying disproportionate attention to them…It could end up in a situation where older generations plunder the younger ones.

 A német elnök „nyugdíjas-demokráciáról” szóló figyelmeztetése azért is érdekes, mert Magyarország és Németország hasonló (értsd: katasztrofális) demográfiai helyzetben van. Mindkét ország a leggyorsabban elöregedő társadalmak közé tartozik. Az idősek részaránya folyamatosan növekszik – és ezzel együtt nő az idősebb korúak politikai érdekérvényesítő képessége mindkét országban.

 Ráadásul az idősek politikai befolyása gyorsabban nő, mint számarányuk a teljes népességen belül. Egyfelől, a legfiatalabbak nem szavazhatnak, így az érdekeiket a szavazatmaximalizáló politika nem nagyon veszi figyelembe. Másfelől, az idősebbek szavazási hajlandósága világszerte magasabb mint a fiatalabbaké, ami tovább növeli a politikai súlyukat. Egyszóval az elöregedés mellett annál gyorsabban nő az idősebb korosztály érdekérvényesítő képessége.

 Mi is a veszély?

 A veszély az, hogy a generációs politika a megengedhetőnél több transzfert fordít az idősebbek problémáinak megoldására – és ezzel aláássa az ország hosszú távú versenyképességét. Két fő csatornán keresztül történhet ez: egyrészt a támogatásokat átcsoportosíthatják a nemszavazó gyermekektől az idősek javára – tovább erősítve a demográfiai összeomlást és az elöregedést. Másrészt az adóteher iszonyatos mértékben megnőhet vagy legalábbis lehetetlenné válik a csökkentése - ezzel aláásva az ország versenyképességét (és persze a jövőbeni nyugdíjakat és egészségügyi ellátást is).

 Teljesen irreális mindez?

 Nos, a napokban hallhattunk a GYES időtartamának csökkentéséről. Hallottunk-e a sokkal nagyobb méretű rokkantnyugdíjak felülvizsgálatáról? Emelkedtek a tanulóbérletek árai – emelkedtek-e a nyugdíjasok utazási költségei? Felkerekítették a politikai pártok a nyugdíjemelést – és láttunk hasonló kerekítést a gyerektámogatások kapcsán? És az adócsatorna kapcsán: Nőtt-e az adóterhelés? Hallunk panaszokat, hogy az adóterhelés mértéke lehetetlenné teszi az ország versenyképességét?

 Vannak jelek arra, hogy Roman Herzog figyelmeztetése aktuális Magyarországon – vagy az lesz hamarosan. Van rá esély, hogy a demokratikus politika generációs politikává degradálódik. Így lesz?

 Nos, nem alakul ki feltétlenül generációs politika. De csak akkor, ha odafigyelünk ezekre az intő jelekre. Mindannyian, fiatalok és idősek egyaránt – és észrevesszük, hogy érdekeink csak nagyon rövid távon ellentétesek. Az unokák nem ellenségei a nagyszülőiknek – és viszont. És nem is érdemes hagyni, hogy a generációs politika azzá tegye őket. Hagyjuk? Nem hagyjuk?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr53448595

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reakció - a polgári underground blogja 2008.05.20. 10:01:15

Just say no: Az anyasági támogatások csökkentése ellen A kormányzat szerint „gyed és a gyes zsákutca” és elindult az ilyenkor szokásos ötletelés. Ez elfogadhatatlan. Nem azért, mert nem látom értelmét az anyasági támogatások, akár a gyes…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr Kangörény 2008.05.03. 09:48:17

Hallottunk-e a sokkal nagyobb méretű rokkantnyugdíjak felülvizsgálatáról?
- Igen, évek óta napirenden van a téma, ráadásul már dolgozni sem lehet mellette, mert megvonják a n yugdíjat, ha valaki többet keres a minimálbérnél.
Emelkedtek a tanulóbérletek árai – emelkedtek-e a nyugdíjasok utazási költségei?
-Igen, a tanuló-nyugdíjas bérletek egy árban vannak.
Felkerekítették a politikai pártok a nyugdíjemelést – és láttunk hasonló kerekítést a gyerektámogatások kapcsán?
Igen, csak az nem jelent meg az újságokban.
És az adócsatorna kapcsán: Nőtt-e az adóterhelés? Hallunk panaszokat, hogy az adóterhelés mértéke lehetetlenné teszi az ország versenyképességét?
-Ez tökéletesen igaz, de ennek nem a nyugdíjasokhoz van köze, hanem annak, hogy a munkaképes korúak sem adóznak.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.05.03. 09:52:06

Hát igen, 3 milió masszív választó, aki az "államtól" kapja a "fizetését" .... nagy a kísértés, nem is tud ellenállni senki.

A nagymamámnak 120 ezer (nettó) a nyugdíja. Az én nettó fizetésem 142 ezer. Ez így rendben van ?

Igen is vegyék vissza a 13. havi nyugdíjat. Szar ilyet meglépni, de meg kell. Vagy ha nem keressenek rá forrást, nézzék meg egyesével hogy az 1 millió minimálbéres közül mennyi a valódi minimálbéres.

65 év felett ingyen utazhatnak? Még azt sem hagyták hogy az üres jegy önköltségi árát (5 ft?) megvegyék ... felmuatatják a személyit és csókolom. Tudja valaki hogy hány nyugdíjas mennyi utazással mennyi kölktségben van az adófizetőknek?

Nem az SZDSZ-MSZP mondta hogy semmi sincs ingyen? Miért én fizessem a nyugdíjasok utazását (is) ?

Veszteséges a BKV? Reggel fel sem férek a buszra a sok nyugdíjastól ... Mennyi veszeteséget okoznak a BKV-nak? Ne tudjuk ...

Miért nem lehet egy jelképes összesgű nyugdíjas jegyet és bérletet bevezetni, hogy legalább tudjuk hogy hány nyugdíjas utazik és az állam pontosan ki tudná fizetni az utazásukat? Az adónkból , persze ..

vujicsics trutymo 2008.05.03. 09:56:09

Aki nyugdíjas az ne dolgozzon! Azért nyugdíjas. Így nem venne el a fiataloktól munkahelyet. Vagy munka, vagy nyugdíj! A korkedvezményes nyugdíj is egy faszság. Rendesen meg kell fizetni ezekben a munkakörökben az embereket, nem pedig csalinak szánni a korkedvezményt más kontójára. Aztán, ha tényleg kiöregszik menjen el máshová dolgozni, de ne nyugdíjba meneküljön és mellette tovább dolgozzon.

yanchi345 2008.05.03. 09:56:38

Ha megnézzük, kiderül, hogy a szociális ellátásnak a gyermekvállalási kedvhez gyakorlatilag semmi köze nincsen. A fogyasztói társadalomban a felnövekvő generációk inkább magukra fordítják a megtermelt javaikat, mintsem gyerekeikre. Annyi szociális ellátást nem lehet fizetni egy karrier után loholó nőnek, hogy ő 3x3 évig otthon maradjon, mert megéri. Márpedig ahhoz, hogy a társadalom ne öregedjen el menthetetlenül, minden házaspárnak legalább három gyereket kellene vállalnia...

Dr Kangörény 2008.05.03. 10:04:28

Csak mellékesen jegyzem meg a nyugdíjakat a Nyugdíjbiztosítási Alap fizeti, nem az állami kötségvetés. Ez annyit tesz, hogy ami nyugdíj ill. nyugdíjbizt. járulékként a dolgozó, foglalkoztató fizet, azt osztják vissza a nyugdíjasoknak.
Tehát a gyes kontra nyugdíj ellentét egyszerű faszság, a kettőnek nincs köze egymáshoz.
zero, a te negymamád 120 ezres nyugdíja jóval több, mint a magyar átlag nyugdíj, de ez nem azt jelenti, hogy ő kap többet a te pénzedből, hanem azt, hogy te keresel szarul.

Kenguru 2008.05.03. 10:09:38

Magam részelől teljesen egyetértek a cikkel.
Ellenben:
"Mindkét ország a leggyorsabban elöregedő társadalmak közé tartozik. Az idősek részaránya folyamatosan növekszi"

Vannak azért európában sokkal kissebb reprodukciós rátájú társadalmak(pl olaszország), ráadásul nálunk a várható élettartam is alacsony.

E gyébként abba kell belegondolni, hogy már ma is deficites több száz milliárddal a nyugdíjkassza.

Mi lesz itt 2015 környékén ha nyugdíjba megy a második ratkó hullám?
A mai aktívakból beszedett pénz SEM elég mai nyugdíjak kifizetésére.
Miből lesz nekik nyugdíjuk?

A nyudíjasok munkavállalását nehzítani ordas nagy faszság volt. Ennek az országnak akkor van esély ha MINNÁL TÖBBEN,MINNEN TÖBBET jobban dolgoznak.
Csak ez a kiút.

A nyugdíjasok valóban sokkal aktívabbak politikaolag mint a fiatalok, es felmérések szerint leginkább baloldali szavazók.
A fiatalok közül nagyon sokan nem atívak politikailag, de inkabb a jobboldalhoz húznak. Bár prferenciálik inkább érzelmi és nem racionális alapúak.
2014-18 lesz az, amikor a késő nyolcvanas-kilencvenes években született generációk is szülők lesznek. Na legkésőbb akkor ők is elmennek majd szavazni.
És nagyon-nagyon dühösek lesznek, azt garantálom.
Egyes felmérések szerint kb 30%-uk nem nagyon támogat semmilyen szolidaritást pl.

Kenguru 2008.05.03. 10:13:10

Kangörény:
Ez akkor lenne igaz, ha minden alap autónóm módon zárt keretből gazdálkodna, az állam nem pótolná ki a hiányát, és a politika nem játszana a kifizetésel mértékével.
pl 13.-ik 14.pik havi nyugdíj.

Azoknak az idős genrációknak akik felépítetteék az országot persze jár(na) a nyugodt öregkor, csak nem úgy hogy ehhez az unokáik jövöjét áldozzák föl.
És ezt ők is megértenék, ha valaki elmagyarázná nekik, és nem csak a szavazatikat akarná megvenni.

Dr Kangörény 2008.05.03. 10:20:39

A nyugdíjalap zárt volt és nyereséges, amíg a magánnyugdíjpénztári rendszert be nem vezették. Egyébként pl én még messze vagyok a nyugdíjas kortól, de már tele van a púpom azzal, hogy mindig mindent nekem kell kifizetni, hogy majd, valamikor valakinek jobb legyen.
Ebből következően teljesen megértem a nyugdíjasokat, ha ők már nem akarnak lemondani semmiről, előttük ugyanis nincs még 20-30 év.

mizie 2008.05.03. 10:24:30

asszem ez nagyon hasonló szitu mint amit a tv műsoroknál megfigyelhetünk.

A TV-k a reklémozók igényeit próbálják kielégíteni azzal hogy a 18-49-es korosztálynak csinálják a műsort, hiszen 90%-ban ez a nagy vásárlóerejű korosztály és csak ez érdekli a hirdetőket.

A pártok is így gondolkodnak, hiszen nem akarnak elveszíteni egy csomó szavazót egy esetleges nyugdíjreformmal.

és tényleg ahogy előttem is írták, amíg sok nyugdíjas úgy gondolkodik, hogy az államtól jön a nyugdíj és nem az unokáiktól, addig a politika sem fog változtatni.

Kenguru 2008.05.03. 10:36:48

A nyugdijalap soha sem volt(es nem is lett volna) zart. Az allam mindig kipotolta(volna) a hianyt.
Es lett volna hiany mindekeppen.

Mert a nyugdijak merteke bizony politika.
Ha a nyugdíjpénztári átállás az eredeti menetrend szerint menz volna, a hiány egy darabig sok lett volna, de idővel áttéertünk volna az öngondoskodó, plotikától(nagyjából) független nyugdjírednszerre.
Nomost a Fidesz annó ezt elbaszta.
Pedig ha nem építettünk volna annyi autópályát meg lett volna a hiányzó pénz.

Így viszont a mai harmincasok fognak szívni. Mi már a munkahelyünkről megyünk majd a kórházba meghalni.
Jó tudom, ez demagóg volt, de az van.

Dr.Stein (törölt) · http://republicator.blog.hu/ 2008.05.03. 10:46:23

Philosophiai esték: A választójog
2007.04.10. 19:31 Dr. Stein
Azon tűnődöm, hogy elengedhetetlen szükségszerűsége-e államberendezkedésünknek, hogy minden polgár rendelkezzen választójoggal. Mert szerintem nem, Kedves Barátaim. Tekintsünk a korabeli Rómára, ahol cirkusszal és ingyen gabonával kvázi megvásárolták a plebs szavazatait. Vessünk párhuzamot az utóbbi választási kampányokkal, majdhogynem ugyanezt látjuk. Manapság az állam kiszipolyozza verítékkel szorgoskodó dolgozóit, a befolyó jövedelmet újraosztva betömi például a nyugdíjasok éhes száját. Arra számít, nem is alaptalanul, hogy az egyébként kiszolgáltatott réteg majd jól hálás lesz. Ez a rövidlátó politika csak az uralkodó elit és kegyenceinek zsírját hizlalja, miközben egy újabb nemzedék sorsát pecsételi meg. Jól van ez így? Hát kurvára nem, barátaim. Javaslom senatusi megfontolásra tehát reformjaimat a "megérdemelt" választási jogról. Napjainkban - nem tagadom, számos országban - veleszületett joga minden nagykorú polgárnak, hogy voksával hatalomba segítsen egy neki tetsző politikai formációt.

Ezen nemzetek java stabil politikai rendszerben él régóta, állampolgáraiba belerögzült a döntés felelőssége. Más politikai elitek - a miénkhez hasonlóan - viszont épp alamizsnára költik nemzeti vagyonukat. A polgárok kedvezményezett része emiatt befolyásolt, komolyan nem vehető tömeg. Ne kapjon hát választási jogot, akit az állam tart el. Nyugdíjasok, segélyen élők reformjaim első számú célpontjai, a munkanélkülieken és közszolgákon még gondolkodom. Nem bántásból vetem el a rászorultak jogát, hogy a nagyobbat ígérőkre adják voksukat. Azonban a kibicek növekvő tömege lassan kisebbségbe szorítja azokat, akiknek bőrére megy a taktikázás. Pedig úgy illik, hogy az húzassa a zenét, aki a zenekart fizeti.

Nem becsülik meg, ami ingyen van. Jól látszik a népszavazásokon és választásokon mért megjelenési hajlandóságból. Ezt sajnos büntetni kell. Nem jelentél meg kétszer szavazni, hiába költöttünk a szavazólapodra? Akkor most egy körre kimaradsz a dobásból. Elkövettél Bármilyen vétséget a választási évben? Hát nem osztunk lapot, pajtás. Mások egyszerűen túl hülyék ahhoz, hogy objektíven mérlegelve, érdemben beleszóljanak az előttünk álló sorsdöntő döntésekbe. A kreténséget nehéz és drága lenne bizonyítani, a hiányos fogsor még kevés hozzá. Híradók vágóképein (különféle kibeszélős műsorokban pláne) szereplő emberek megnyilvánulásai nyomán mégis felsejlik egy Hátsó Állampolgár képe, melyért sorban állnának a speciális iskolák. Globális felmelegedés, a nők szerepe, Internet a közigazgatásban. Fontos kérdések, melyek megítéléséhez véleményem szerint legalább 8 általános iskolai végzettség szükséges. Akkor, ha javasolhatom…

Mindezek ellenvetéseként megfogalmazható, hogy egy bizonyos Alkotmány garantálja a választójogot mindenkinek. Az egy törvény, nem is elég friss. Ezért az ingyenes egészségügyi ellátás jogával egyetemben ki kell dobni szépen túlhaladott részeit, hogy kikászálódjunk az össznépi kívánságműsor csapdájából.

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2008.05.03. 11:31:02

Apám végigdolgozta az életét, megkapta a nyugdíjat, jó sokat. De maradt dolgozni, tanárember, negyven évvel a háta mögött tán ért hozzá. Meg egyedül nevel, ha nincs a két bevételi forrás, akkor bukjuk a lakást. Aztán elküldték, s most a tartalékkal pótolunk. Nekem kell hadrendbe állnom, ha elfogy.

Max elmondta jól, hosszan, én csak annyit mondanék: cenzushoz kötött választójogot. Mondjuk csak az szavazhat, aki dolgozik, vagy tanul - de a lébecolók és szoci-szocializáltak ne szavazgassanak a saját hasuk diktálta módon, pláne akkor, ha számbeli fölényükkel leszavazzák a többi réteget. Mert akkor megint elkúrjuk.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.03. 11:40:28

A Salisbury Review ünnepi kiadásának címe az volt:
No Representation without taxation!

zsotti 2008.05.03. 11:59:01

Én már leléptem. A tököm telelett azzal, hogy csak nyugdíjjárulék címén 200k felett fizettem havonta (+ magán nypénztár) és egyértelmű, hogy mire én odajutok nem lesz magyarországon nyugdíjrendszer...

viktor134 2008.05.03. 12:05:17

kangörény:

nagyon nem vagy képben a nyugdíjakkal.

az mnyp-ket azért vezették be, mert egy nagyon jól kitalált marketing fogás szerint így nem veszed észre, hogy kevesebb lesz a nyugdíjad.

aki átlépett, és rögtön utána ment nyugdíjba, az bizony kb. 25%-kal kevesebbet kapott.

a marketing fogásnak a lényege az volt, hogy senki nem bízik abban, ami állami, és a magán az biztos jobb lesz. (ezt vmi pü világszervezet találta ki, és nagyon hatékonyan le is nyomta mindehol, neve most nem ugrik be, kérésre megnézem.)

ezért veszélyes, ha nem fog életbe lépni a TB-be visszalépést meggátló törvény, mert akkor ugyanúgy a hozam, és a megállapított nyugdíj közötti különbséget a te adódból fogják bepótolni.

a hozamok növekedése érdekében vezették be a 2009-től minden pénztárnál elérhető portfóliókat, melyek magasabb kockázattal, de több profitot hozhatnak, ezáltal lehetővé válik hogy elérje, vagy meghaladja majd az állami mértéket.
a pénztárak költségcsökkentése lehetett a másik indok, hogy a beszedést, és az adatgyűjtést az apeh végzi, neki meg van erre az infrastruktúrája.

a nyugdíjalap büdzséjét meg folyamatosan pótolják az adóból. csak egy ktgvetést kell megnézned, hogy nem is kevéssel.

rokkantnyugdíj kérdés:
aki leszázalékoltatta magát, ne dolgozzon, hiszen nem képes rá, jól gondolom?
a discovery-n ment a biztosítási csalók film, ahol kamerával vették a "lesérülteket" akik millió dollárokat kaptak, és mikor lebuktak visszaszedték a pénzt. én már felajánlottam, hogy beszállok pénzzel hogy kamerát vegyenek.
ha valaki 40-60 éves kora között havi 20 000-t kap, az bizony 4 800 000.
az egy harmad, negyed lakás ára. nem számolva azt, hogy biztos nem egyedül vannak ilyenek.

aki rokkantnyugdíjat kap, azért kap, mert nem munkaképes, ergó ne dolgozzon, még feketén sem nyugdíj mellett.
egy dolog a szolidarítás, és egy másik, hogy élősködik a társadalmon.

demo:
el lehet menni neked is dolgozni. egyetem mellett végig dolgoztam, és mindet abból álltam. csóringerek voltak a szülők, most is azok.

Tiko 2008.05.03. 12:29:23

trutymo,

Aki nyugger az ne dolgozzon? Az a nagy helyzet, hogy az alsó határ 20000-nél kezdődik nyugdíjnál, az meg az éhenhaláshoz is kevés.

Más:
Van két holland barátom. Náluk ugyanez a helyzet közeleg, csak náluk a nyugdíjba vonulókat nem Ratkó-gyerekeknek hívják. Nálunk az alapfilozófia a büdzséről és pártokról szól, míg náluk arról, hogy mindez milyen jó, mert új munkapozíciók tömegei fognak kinyílni számukra. Nyílvánvalóan a két ország közötti különbség anyagiakban jól mérhető, ez az amiről tulajdonképpen ez a bejegyzés szól. Mégis.. Azért hogy ez a helyzet megváltozzon, alapvetően a gondolkodásmódon szükségeltetik változtatni, és a főerőt jelentő fiatalságot kell ösztönözni munka és gyermevállalásra. Ha most nem fektet be senki, egyetlen politikai párt, vagy mi magunk a közéleti gondolkodásba erre sarkalló gondolatokat, akkor egész egyszerűen a saját jövönk sírját fogjuk hamarosan megásni.

dowNLoad 2008.05.03. 12:44:19

ZERO nyagyanyád mivel foglalkozott mielőtt nyugdíjba ment??? Államtitkár volt?? Nem ismerek egyetlen nyugdíjast sem, aki EKKORA összeget kap.
Jogos, hogy fizessenek az iLYEN összegből élő nyuggerek, de aki csak 40-60ezret kap, az MIBŐL???
Tényleg csak a TÖBB DOLGOZÓ (befizető) húzhatja ki a gödörből az nyugdíjrendszert(is), MINDEN MÁS CSAK LÁTSZATINTÉZKEDÉS!!!!
MINDEN SEGÍTSÉGET meg kellene adni azoknak akik ITT gyereket akarnak (nem a cigányokra gondolok, tehát feltétel a munkahely, max 3gyerek, stb..) ingyenesen az óvodától az egyetemig (persze NEM a Fletó fizetésűeknek!) meg az ITT egyetemre járóknak is, de CSAK HA MARADNAK AZ ORSZÁGBAN!!!!!
NE a csóró magyarország képezzen már orvosokat NORVÉGIÁNAK!

tevevanegypupu 2008.05.03. 12:47:49

Rokonsagom nyugdijas reszei mindig jobboldalra szavaztak, idosebb barataink ugyszinten, szoval ahogy a kepeken nezem ugyanolyan a fidesz meg az mszp szavazoretege is, sok a kozepkoru. Valoszinuleg nem a penz hanem az ideologia dont inkabb, penzzel azert mindenkit nem lehet megvenni es nem mindenkinek eletcel a plazmateve vagy az adriai tengerpart. Ha egy nyugdijas dolgozni szeretne, reszben mert ugy talalja hogy 60-65 eves korban meg nagyon jol tartja magat es nem ohajtja azzal tolteni napjait hogy a kalyha mellett tejeskaveba kenyeret apritva (ha jut ra)
uldogeljen, akkor kellene erre lehetoseget teremteni. Az evtizedek alatt szerzett tudas es tapasztalat nagy kincs. Ja igen: helyes ez a kis figura a kepen. Gondolom letezik a parja is, egy kis merges oreglany. Nagyon sablonos.:)

Kenguru 2008.05.03. 12:48:22

Hollandia már mai is elég előkelő helyen van európában foglakoztatottsági ráta tekintetében, emlékeim szerint.
Vagyis az összlakosságból nagyon sokan dolgoznak.

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2008.05.03. 13:06:05

viktor: tudom, és tervbe is van véve. Csak az a nem mindegy, hogy olyan munka lesz, ami mellett tanulni kb képtelenség, vagy olyan, amivel még meg van a határ, és tisztességesen meg is tudunk élni itthon.

heima (törölt) 2008.05.03. 19:30:22

Szvsz az alábbi intézkedésekkel lehetne feloldani a mostani "nyugdíjasdiktatúrát":

-ingyenes utazás megszüntetése, nettó 100k-ig diákbérlet ár, felette teljes ár
-3-5%-os egészségügyi járulék kivetése a nyugdíjakra
-13 havi nyugdíj elvétele
-svájci indexálás elfelejtése
-átmeneti időre nyugdíjbefagyasztás (addig amíg az infláció korrigálja az elszállt szoci nyugdíjemeléseket)
-100k felett minden nyugdíjaskedvezmény megvonása
-öregségi nyugdíjon kívűl minden más járadék kiszervezése a költségvetésbe a tb alapból
-korengedményes/rokkantnyugdíjazás teljes felülvizsgálata

Gaiaman · http://lehetmas.hu/176 2008.05.03. 19:41:10

Vannak zöld szempontok is, amik nyuggerek szavazatit korlátozzák. Pl egy idős ember inkább szarik bele, hogy milyen lesz a levegő, föld, az élet minősége 20 év múlva neki csak az számít, hogy most tudja élvezni az életét. Az unokájára is csak úgy gondol, hogy annak most legyen jó, amíg a nagyi él, ne 20 év múlva.
Szerintem az a legnagyobb gáz a nyugdíjrendszerrel, hogy sokszor épp a magas kiváltságaik a nyugdíjasoknak azok, amik errodálják a hagyományos, reciprocitáson alapuló közösségi gondoskodást. Ha a nagymamám nem kapna elég nyugdíjat, tuti többet járnék hozzá ajándékokkal, meg többet segítenék neki, így hogy tudom, hogy az anyagi szükségletei rendben vannak, kevésbé figyelek rá.

Gaiaman · http://lehetmas.hu/176 2008.05.03. 19:48:20

A generációs politizálás mintaországa Szlovénia. Ott van nyugdíjasok és fiatalok pártja is. A nyugdíjasok 4, a fiatalok 2 százalékot értek el legutóbb. Érdekes , hogy a fiatalok az európai zöldek, míg a nyuggerek a jelenlegi baloldali koalíció tagjai.

Zetek 2008.05.03. 19:52:30

A történet nem olyan drámai, ugyanis hiába van sok öreg sokat nem tehetnek, ugyanis a fiatalok elhúznak az irreálisan magas adóterhek elől. Szó szerint veszik Fletó tanácsát. Lásd a növekvő németországi kivándorlást.

viktor134 2008.05.03. 23:56:03

demo:

ha egyetemről van szó, mindegy mi az, úgyse kell bejárni.

azonban ha van egy kis eszed akkor a meló lesz az elsődleges, és az iskola a másodlagos. ha van kurázsid, bizony lehet, hogy mire a többiek végeznek, fényévekkel előttük vagy. és rájössz, hogy a diplomád semmit, vagy nagyon keveset ér ahhoz képest amit megtanultál.

témára visszatérve:
ha nem fogja fel a rengeteg ember, hogy aki teheti, megkeresi a legális vagy nem legális adókerülési lehetőségeket, és a végén nem lesz semmi amit szét lehet osztani.

unió van, amit lehet már most is más országba visznek, és sokan csak azért nem próbálkoznak ezzel, mert nincsennek még képben a dologgal.

ha így megy tovább jön megint a billpengő...

Machiavelli 2008.05.04. 11:27:10

Szerintem meg Türkmenbasinak volt igaza. Ő eltörölte a nyugdíjrendszert és a nyugdíjat, gondoskodjon minden öregről a családja és ha az nincs, akkor csak az állam. Észre kellene már venni, hogy pont a nyugdíjrendszer verte szét azt az alapvető családi köteléket, hogy gondoskodni KELL az öregjeinkről, hogy a gyerekeink ezt látva majd rólunk is gondoskodjanak. A nyugdíjrendszernek (arctalan állami gondoskodás és belehazudott személytelen, társadalomellenes takarékoskodás) köszönhetjük a mai kor önző nyugdíjasait, hiszen őket azzal hitegetik(ték) folyamatosan, hogy ők már félretettek, előtakarékoskodtak a gondtalan nyugdíjas korra, nincs szükségük a családjuk gondoskodására, élhetnek hedonsita életet (lásd pl. Hild lakásmaffia). Megszűnt a társadalmi kötelék az öregek és gyerekeik között, ezért alakul ki ez a szavazati rendszer.

Gaiaman · http://lehetmas.hu/176 2008.05.04. 15:08:31

jaja, igazat kell, hogy adjak Machiavellinek, pedig nem vagyok machiavellista.
Biztos boldogabbak lennénk, ha a társadalmi kötelékek erősödnének, és nem az állami csöcsön való csüngés lenne az első mindenkinél.
Apropó boldogság
lehetmasapolitika.blog.hu/2008/05/04/a_boldogsagtol_orditani_1

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.05.05. 00:13:13

Kangörény_ 2008.05.03. 10:04:28:
"Csak mellékesen jegyzem meg a nyugdíjakat a Nyugdíjbiztosítási Alap fizeti, nem az állami kötségvetés. Ez annyit tesz, hogy ami nyugdíj ill. nyugdíjbizt. járulékként a dolgozó, foglalkoztató fizet, azt osztják vissza a nyugdíjasoknak."

Egy túrót.
Így lenne, ha a kötelező magánnyugdíjpénztár nem lenne a képben. Így azonban a GDP 1.5%-ára rúg ebben az évben a nyugdíjalap hiánya miatti költségvetési hiány-növekedés.
www.miniszterelnok.hu/domain2/files/modules/module25/646286E8F2CB3E4C.ppt
16. dia.

Erről természetesen nem a nyugdíjasok tehetnek, hanem az a zseni, aki "öngondoskodás" címén megtámogatta a bankokat 1997-ben.

"Tehát a gyes kontra nyugdíj ellentét egyszerű faszság, a kettőnek nincs köze egymáshoz."

Mindkettő az aktívak transzfere az inaktívak felé. Faszságról szó sincs.

"zero, a te negymamád 120 ezres nyugdíja jóval több, mint a magyar átlag nyugdíj, de ez nem azt jelenti, hogy ő kap többet a te pénzedből, hanem azt, hogy te keresel szarul. "

142 ezer nettó, az több, mint a magyar átlagbér.
portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/idoszaki/fmf/fmf20712.pdf
17. oldal:
Teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagkeresete
2007:
Bruttó: 185,004
Nettó: 114,112

fanta (törölt) 2008.05.05. 03:55:25

".. akkor az érdekkonfliktus diszfunkcionális formát ölthet .."

huh,
ennek a mondatrésznek, a mondat kontextusában van valami értelme?

fanta (törölt) 2008.05.05. 04:01:16

(már úgy értem, h abban a kontextusban, ott fent..:)

vö. ha egy korosztály létszáma hirtelen megugrik az ölthet valami funkcionális formát?

ez így értelmes?

urbangeri · http://ujgen.blog.hu 2008.05.17. 09:29:07

Doom: ez az a Fidesz, Bogár László féle nyugdíj-narratíva, de tök agyamnet.

1) Magánnyugdíj nagyon is kell, legalább nem osztják szét a nyugdíjamat az öregek között bunkó MSZP-ék.

2) a magánnyugdíjam csak a béremen lévő nyugdíjteher töredéke, a többit bizony elvonják a korrupt Bogár Lászlók, akik fiatalok vérét szívják.

3) A kádár rendszer nyugdíjasai nem fizettek eleget, mert csak kevés öreget tartottak el. Ezt a keveset is kapják vissza.

4) Elképesztően idióta nyugdíjpolitikát folytatott itt mindenki, amikor az 53-60 év közöttieket elküdték előnyugdíjba, a megelőző években évtizedekben. Az volt a duma, h addig sem veszik el a helyet a fiataloktól. Ott kellett volna maradniuk, és munkaképtelenségüknek megfelelően kevesebb fizut kapniuk, de nem nyugdíjat. Az öreg vezetőket leszedni, és gyalogként alkalmazni. Akik ezért a koncepcióért felelősek, azok tartsák el őket.

5) Köztisztviselőként olyan kicsit vagy nagyon kártékony (de mindenképpen elavult godnolkodású, régi stílusú autoriter, döntésképtelen) vezetőkkel találkoztam, akik néha 65 éves korig rohadnak benn a KSH-ban. Aztán nettó bér 102-105%-án mennek nyugdíjba, és még utána 13. havit is kapnak. Felháborító. Még akkor is ha ők csak pár ezren vannak. (Az meg külön röhej ezeknek a vén komcsiknak a fele fideszes.)
süti beállítások módosítása