Bevett pénzügytechnikai manőver
2007. március 07. írta: Oli bácsi

Bevett pénzügytechnikai manőver

Ezek mindenkinek utánanyúlnak, itt rohadjak meg. Bosszút állnak hetedíziglen.

Mikor mond már le az Orbán-kormány? Mikor lesz rend és béke? Mikor ül a bárány az oroszlánhoz, Pörzse Sándor Friderikuszhoz, mikor? 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr1743863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2010.10.12. 22:07:56

@tewton: oh hagyja mar mink termeszettudosok is csak ketfele dijra gyurunk, a nagyon az Alfred Nobel sved kemikusrol elnevezett Nobel-dijra, a kisebbek meg az Auguste Napie francia matematikusrol elnevezett Napie-dijra (ejtsd: napidij) szoval az ingyensor legyen eleg a bolcseszeknek is. :P

bz249 2010.10.12. 22:09:40

@tölgy: "Ha már nem tölgyet használ, valamivel vonja be, ami tisztítható és kopásálló. "

Ezt a pofatlan onreklamot.

"a dohányzás konzerv virtus lett, mióta a libik hisztiznek körülötte. "

Tipikus, hagyja, hogy az ellenfel tematizalja a kozeleti kerdeseket. Latja ezert nagy ember a Patas, mert o kepes arra, hogy formalja a kozvelekedest.

Alfőmérnök 2010.10.12. 22:15:34

@tewton: Szerintem se hagyja ki a lakkozás-installációt. Állítólag elég olcsón meg lehet úszni, ha sajátkezűleg csinálja az ember, és sör sem kell hozzá, mert a lakktól tutira beállsz.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.12. 22:24:00

@tölgy: „Azt tudni kell, hogy a libik külföldön másképp beszéltek, mint itthon.”

Scrutonnak valaki elmondhatná, hogy mi történik Mo-n 20 éve. De tényleg.

tewton 2010.10.12. 23:08:37

@tölgy: @Alfőmérnök:
az a baj, hogy nagyon speciális a környezet, a talajpárának át kell járnia a padlón, mert nincs párazárás az aljzatban, ettől aztán igazi öko-bio-vályogház-skanzen hangulat van (de úgy is mondhatjuk, hogy balf... volt az előző tulaj). szóval 16-18. századi retrómegoldás lesz, viaszolt vagy végső esetben olajjal festett fapadló, szőnyegekkel.

Alfőmérnök 2010.10.12. 23:34:27

@tewton: Passz. Erre nem tudok mit mondani. Szerintem írjál emailt Németh Ilonának, hátha van valami jó padlós ötlete. :)))
ilonanemeth@stonline.sk

picur3ka 2010.10.12. 23:45:44

@tewton:

lol.

Nagydijas. A het kommentje.

Egyebkent, hogy idezzek a masikrol:

'ez a kurva Orban mindenbol jol jon ki.'

lol

Igy kerek.

osborne 2010.10.12. 23:56:57

@Loxon: tölgy leírása alapján nem épp nem ért rá :)

osborne 2010.10.13. 00:02:31

@elGabor: a brit és ami kormányok elmúlt 2 éve teli érthetetlen államosítással, erről haladárék elfelejtettek olvasni vagy csak kussolnak ezekről, ami szokásuk :)

en.wikipedia.org/wiki/Nationalization

(nálunk amúgy is bonyolultabb a képlet, a poszt-kommer hálózat privatizációja nem egyenlő piacgazdaság de ugye erről is hallgatnak ballibanték)

osborne 2010.10.13. 00:04:19

@osborne: jav: tölgy, leírása alapján épp nem ért rá :)

osborne 2010.10.13. 00:22:58

@elGabor: egy heti élmény: Parlament előtti egyik pad, Zagyva Gyula oktatja lelkes skin követőit, valakik kutyát sétáltatnak, ismeretlen turisták fotózzák a Házat én meg szépen hazasétálok, mindenki boldog és happy :)

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 07:21:20

@tewton:

Tőlem megkaphatja a Hajópadló Nagymestere címet is. Ha le kéne cserélnem a parkettámat, biztos, hogy hajópadlót rakatnék le. Eljönne hozzám szakinak?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 09:11:43

@tewton: azt tudtam, hogy proti, de hogy amish?!

@bz249: "Ezt a pofatlan onreklamot." - megértem, egy vörös dízel vonattal nehezebb a dolga. Kérdezzen meg valami marketingest, hogyan pozicionálhatná át magát.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 09:23:08

@osborne: Na látja, maguk benne vannak ebben a milliőben, maguknak természetes, hogy egyik nap a pápa, másik nap az Angyal Jolán a Pitlák Bandival, harmadik nap meg valami gyanús zavargók. :)

bz249 2010.10.13. 10:31:03

@tölgy: motorvonat, a motorvonatok a korszeru kozossegi kozlekedes alapjai. Vagy valami ilyesmi.

Téglagyári Megálló 2010.10.13. 10:34:16

@bz249:

Hát ha már motorvonat, akkor inkább az esztergomi vonalon közlekedő Siemens. Ajrópa, tudja.

picur3ka 2010.10.13. 10:43:01

Mi folyik itt?

Olajiszap, illetve szennyezett víz kerülhetett a Heves megyei Demjén határában az ott folyó Laskó patakba, miután ismeretlenek átvágták a Mol, illetve jogelődje által létesített, ötezer tonna olajiszapot
tartalmazó lerakóhelyet. A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság környezetkárosítás elkövetésének megalapozott gyanúja miatt indított büntetőeljárást ismeretlen tettes ellen, egyben értesítették a történtekről az illetékes környezetvédelmi felügyelőséget.

(MTI)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 12:33:10

Kisebb, valószínűleg akaratlan USA-égetés a Financial Times oldalain. :)
www.ft.com/cms/s/0/5930c812-d62a-11df-81f0-00144feabdc0.html

"“This is ridiculous to call it nationalisation,” Janos Martonyi, foreign minister, told the Financial Times. “[The company] has been taken over on a temporary basis. Appointing a government commissioner is a most normal and reasonable way to act and would have happened in any other country.”"

És a különféle reakciók:
"“The government chose to use a populistic response – but I would say it’s understandable.
“There are plenty of tricks that companies use to avoid paying for causing damage,” said Krisztian Szabados, of Political Capital think-tank in Budapest.
But he conceded: “Legally and from the point of view of investors [taking control of assets] is questionable.”

Analysts said Mr Orban’s decision to announce in parliament detention of Zoltan Bakonyi, Mal’s chief executive, was unusual – but reflected strength of public feeling.

“He has to be a kind of tough guy ... this is what local people want,” said Gyorgy Barcza, chief economist at K&H Bank in Budapest, describing the approach as “not a big concern for foreign investors”.

Mr Martonyi criticised Mal’s handling of the disaster as “completely incompetent”. "

Úgy tűnik, hogy a baloldalon is csak a végletesen ideologikus posztszadeszes irányvonal mer huszárosan nekimenni a döntésnek, a pragmatikusabb, PC-féle think tankek (még?) nem. Nem csoda; aki most ezt teszi, könnyen még jobban elszakadhat a társadalom többségétől és a közvéleménytől.

Leskelődő 2010.10.13. 13:06:49

@picur3ka/mesterhazymiklospart:
Olajos trutyi.

Az MTI-ben közölt hír eredeti, hosszabb verziója elég vészjósló:
"Csorba László egri olvasónk... a múlt hét végén a helyszínre érve döbbenten észlelte, hogy – jelenleg – ismeretlen elkövetők markológépekkel eltávolították az 5000 tonnányi szennyezést és az 1000 köbméter szennyezett vizet tároló tározó gátjáról a zsiliprendszert, majd átvágták a gátat annak alapjáig."
heol.hu/heves/kozelet/gatszakadas-hevesben-iszapomles-demjen-hataraban-333229

Ha azonban a MOL igazat mond, akkor ez egy tervezett és engedélyezett művelet volt.
"A területen, az említett évek alatt valóban szennyeződött a talaj, aminek megszüntetésére műszaki beavatkozási terv készült, amit az Észak Magyarországi Környezetvédelmi Természetvédelmi Felügyelőség 2007-ben jóváhagyott, és elrendelte a műszaki beavatkozást.
A Mol közleménye szerint a határozat részletes előírásokat tartalmaz a kármentesítésre vonatkozóan, többek között előírja az úgynevezett víztározó alsó részén lévő gát elbontását is."
zipp.hu/belfold/2010/10/13/a_mol_szerint_nem_kerulhetett_olajiszap_a_patakba

Az illegális olajiszap-lerakóhely és a területszennyezés viszont, úgy tűnik, tény :(

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 13:29:26

@Leskelődő: Akkor a MOLt is szívapáttal kell pofán csapni.

Leskelődő 2010.10.13. 13:39:38

@evil overlord:
Milyen igaz.
Azt hiszem, szólok Berija úrnak.
:)

Leskelődő 2010.10.13. 13:43:34

@bz249:
Van neki.
Ha jól emlékszem, Tokarevnek becézi.

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 14:00:01

@bz249: Nem, neki TT-je van, és pár PPS-sel felszerelt "fia".

@Leskelődő: :)

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 14:10:57

@bz249: Rondának nem nevezném, bár az igaz, hogy az M4 jobban néz ki.

PS: 2933 kommentnél tartunk, lassanként keresni kellene az új helyet, nem?

picur3ka 2010.10.13. 14:12:25

@Leskelődő:

Koszi. Itt is mindenki masra mutogat, ugy latom.

osborne 2010.10.13. 16:54:25

@elGabor: Menekülni fog a tőke Mucsáról...!

bz249 2010.10.13. 16:58:32

@osborne: nagyon helyesen teszi kes, villa, ollo es toke nem mucsai kezekbe valo.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 17:01:12

@osborne: A MOL vezetői pont a minap adtak el egy tekintélyes méretű részvénycsomagot. Érdekes egybeesések.

De ismét, kemény menet lesz, és nem csak a médiaviharra gondolok.

osborne 2010.10.13. 17:11:47

@bz249: hehe. tényleg a bank és válságadót összedobva mekkora lenne a Fospumpa csomagja ha nem lenne gyáva és közvetlen nyírná a tömeget, 300-400 milliárd?

@elGabor: A Tesco globál már küldi is sztárügyvédjeit, meg kell állítani ezt az antikapitalista ámokfutót, most!

osborne 2010.10.13. 17:28:04

Gyorsak voltak:

Tesco-Global Áruházak Zrt. aggódik a tervezett hipermarket adó bevezetése miatt, ami a társaság szerint valójában a munkahelyteremtést és beruházásokat adóztatná meg.

hvg.hu/kkv/20101013_Tesco_hipermarket_ado_adozas

bz249 2010.10.13. 17:30:23

@osborne:

egyreszrol tenyleg nem szerencses mindenfele adokat bevezetni

masreszrol a Tecsonak mar harom eve ugyanugy 22,000 alkalmazottja van

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.10.13. 17:36:11

off

Vasárnap - kivételesen - be kellett ugranom egy spar-ba. A kasszánál egy fiatalos nő állt előttem, és fizetés közben a pénztárosnővel beszélgetett - régi ismerősök voltak, mint kiderült. A nő elkezdett panaszkodni: a Gellért fürdőben dolgozik, 12 órában, 60 ezerért. A pénztáros rákontrázott, ő két műszakban, szintén 12 óráért nettó 54 000 ezret kap a spar-tól.

Kicsit meglepődtem. Gondoltam, hogy szarul keresnek, de ez azért erős volt.

on . )

Alfőmérnök 2010.10.13. 17:38:45

@osborne: "minden új áruház nyitásával átlagosan 100-300 új munkahelyet hoz létre."
Azt hogyan számolják bele az átlagba, hogy eközben hány munkahelyet szüntetnek meg (zöldségestől az iparcikk árusig)?

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 19:18:22

@Alfőmérnök: Pontosan. Ezért nem értem, mi a fenéért volt jó adókedvezményt adni a kisker munkahelyteremtéséért - ez nem olyan mint pl. az Audi beruházása, mely valóban a semmiből teremt munkahelyeket.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 21:16:08

Na kérem, ez csak a kezdet. A multik erőst vissza lesznek nyomva a kereskedelemben, csak szólok.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.13. 21:44:06

@Kettes: majd meglátjuk. Meglepődnék, ha a magyaroknak drukkolna.

bz249 2010.10.13. 22:08:23

@tölgy: azert itt most kozbevetnem, hogy a rendkivuli hadiado nem eppen egy elegans modja a bevetelek novelesenek. Es ha az ember mondjuk utalta a szolidaritasi adot, akkor azert ezekrol sem art megjegyezni, hogy faszsag.

Ettol fuggetlenul a kisker lancok (munkahelyteremtes? hogy a fenebe, ezeknek hatekonyabban, vagyis kevesebb munkaerovel kell mukodnie, mint Mari neni boltjanak) a tavkozlesi es az energetikai szektor budos nagy genyok, akik minden lehetseges eszkozzel visszaelnek a piaci tulsulyokkal.

A magannyugdij-penztari dolog meg plane kerdeses. Vagy meg kell szuntetni az egeszet (amelyik egyebkent a helyes lepes lenne) vagy hagyni mukodni oket, de ez a penzbefagyasztas (ha tenyleg ugy van, ahogy az index irja) ez csunya, kicsit olyan, mint amikor lefoglaltak a valutat Argentinaban. Nem elegans.

Alfőmérnök 2010.10.13. 22:10:05

Válság szelet:
noob.hu/2010/06/21/Kep144.jpg

Csak szólok, hogy ez a 2952. komment, úgyhogy lassan ideje új hely után nézni. ;)

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 22:15:20

@bz249: Egyetértünk, bár valami megoldás kellene a nyugdíjra, mert az egyértelmű, hogy a mi korosztályunk állami nyugdíjat nem nagyon fog kapni: nem lesz miből.

bz249 2010.10.13. 22:18:25

@evil overlord: a mertektelen alkoholfogyasztast es az eros dohanyzast tudom javasolni. Hatha segit a nyugdijugyben. (igazabol nem tudom milyen szmajli kene ide legyen mondjuk ez ;)

evil overlord (törölt) 2010.10.13. 22:27:17

@bz249: Mivel nem vagyok híve a toxicomaniának, ezért inkább szorgalmasan rakosgatom biztosításba a pénzemet, az egész csak nem inflálódik el. Csak kissé ütöget a guta, hogy a sok befizetett nyugdíjjárulékból nem sokat fogok viszontlátni. :(

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.13. 23:51:22

@Alfőmérnök:
Talán valami egyszerű kellene. mandiner.blog.hu/2007/07/11/fegyverbe "Fegyverbe!"

Vagy vérmes? mandiner.blog.hu/2007/05/23/koveteljuk_a_a_tisztogatast "Követeljük a... a tisztogatást!"

Esetleg nyissunk a megállíthatatlanul feltörő Vincent demographic felé? mandiner.blog.hu/2007/06/05/orban_viktor_alairasa_442_ft_ot_er "Orbán Viktor aláírása 442 Ft-ot ér"

A lehetőségek kecsegtetőek.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 07:41:37

@elGabor: A jelen politikai helyzetben a második tűnik adekvátnak :)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.10.14. 07:57:45

@bz249:
nem elegáns? nem hát. ne is számítson elegáns dolgokra. hatékonyakra igen.
a fasizmus kiépítése nem babaházi édelgés.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.14. 08:03:17

@bz249: a nagyjával nekem nincs bajom. Multikat nyugodtan baszogassák. Sok okból.

Az egyetlen talán necces dolog a nyugdíjkassza. Az biztos, hogy nyugdíjpénztárak is szépen nyelik le a befizetéseket, a hozamaik olyanaok, amilyet akarnak vagy tudnak, nulla felelősség. Miattuk nem sírok. (Magán pénztár tag vagyok, és önkéntest is fizettem 10 évig. Az is egy hülye, aki hisz nekik.)

Másrészt, a nyugdíjreform nem jött be: sok kifizetés, és csökkenő befizetés az állam rendszerbe. Az államnak kell a hiányt kipótolnia, ez azonban növeli a büdzsé hiányát, ami ügyében Brüsszel nem enged.
A nemzetközi pénzügyi világ eléggé sarokba szorította a poszt-szoci országokat: ne legyen sok a hiányotok, de legyen magán nyugdíj...
Én még nem olvastam senkitől sem megoldást. Lehet, hogy a nyugdíjreformnak annyi?

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 08:23:04

@tölgy:

A nyugdíjreform az előtakarékosság, tehát az önkéntes nyugdíjpénztár.

A magánnyugdíjpénztárak rendszere a horngyulai időszak szocialista fából vaskarikája: előtakarékosság úgy, hogy ne kerüljön pénzbe. Természetesen pénzbe kerül, a költségvetés pótolja a kieső bevételt. Trükkök százai.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 08:25:51

@tölgy:

Nyugdíjreform még az is, ha valaki a gyermekei befizetéseivel súlyozva kapja a nyugdíját.

bz249 2010.10.14. 08:37:46

@Grift: pelda amikor az elegancia es a hatekonysag egyutt jar:

A magannyugdijpenztarak beszantasa es atallas valami valoban feloszto-kirovo rendszerre (vagy x forint bejon, x forint megy ki bizonyos szabalyok szerint, ezen lehet rugozni). Ez hatekony es elegans.

A penzek visszatartasa az bunkosag, de legalabb semmire se jo.

@tölgy: nyilvan nem ez lesz a kifutasa, de a komenizmus is a nagytokesek es a nagybirtokosok baszogatasaval indult (es tenyleg a legtobbje valoban genya is volt). Adokat azonban akkor se igy szokas bevezetni, ez meg a Balkanon is megkerdojelezheto.

Masreszrol a tortenelmi elokepe a multibaszogato adonak a

en.wikipedia.org/wiki/Ferme_g%C3%A9n%C3%A9rale

Allam bacsi kiadja az EON-nak, hogy 15 milliard adot var el tole, o meg hajtsa be a prolikon, ahogy akarja.

@elGabor: masodik

tanarseged ur 2010.10.14. 08:48:15

@elGabor: Ha egy topikot csak 3000 kommentig lehet használni, akkor előbb-utóbb sor kerül mindháromra. Én arra szavazok, hogy "Követeljük a tisztogatást!" Ez megfelel a korszellemnek, s egyúttal közös nevező is a különböző nézeteket valló kommentelők között.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 08:52:45

@Elpet: Az önkéntes nyugdíjpénztár valóban jó dolog (különösen úgy, hogy az állam a takarékoskodást adókedvezményel támogatja). A felosztó-kirovó rendszerrel az a baj, hogy csökkenő társadalom esetén összeomlik: a mostani módosítással a bruttó bér kb. 32%-a (elnézést kérek ha nem pontos, már nem tudom követni a változásokat) megy az állami TB-be, aki húsz év múlva megy nyugdíjba az vehet majd belőle havi két zsemlét.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 09:13:14

@evil overlord:

Húsz év múlva szinte senki nem fog járulékot fizetni?

Miért is?

Ha húsz év múlva nem lesz járulékfizető gazdaság a demográfiai helyzet miatt, akkor senki nem fog semmiből sehogyan élni, magánnyugdíjpénztárból sem.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 09:22:59

A mértékadó európai konzervativizmus üresen tátongó helyére aspiráló Véleményvezér a gazdasághoz is ért:

"A rendkívüli adók miatt kevesebb lesz a külföldi tőke és beruházás, a magánnyugdíjrendszer lebontása miatt pedig a hazai is. Hogy lesz így gyors gazdasági növekedés, egymillió új munkahely?"

velemenyvezer.blog.hu/2010/10/14/jo_szandek_es_pokol

Valahogy elkerülte a figyelmüket, hogy nem az Audi és az Opel, vagy az Alcoa kell különadót fizessen.

bz249 2010.10.14. 09:25:02

@evil overlord: @Elpet: kevesebb lesz a jarulekfizeto... ellenben a nyugdijas/munkavallalo aranyt a vilag legegyszerubb dolga beallitani. Nem mellesleg a nyugdijrendszer bevezetesekori allapottol kisse magasabb varhato elettartam (10-20 ev orszagoktol fuggoen) miatt ez egyebkent is elkerulhetetlen.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 09:25:31

@Elpet: A 2 zsemle túlzás, de konzervatóriumon számolgattam a dolgot (konzervatorium.blog.hu/2010/09/27/a_hiany_elszamolasarol kommentek), az jött ki, hogy a magyar demográfia miatt a GDP növekedésnek kb. 2%-kal nagyobbnak kell lennie az inflációnál, hogy ne csökkenjen a nyugdíjak reálértéke azonos járulékkulcs mellett (20 évre számoltam).
Mivel a magán/önkéntes NYP nem feltétlenül magyar értékpapírban tartja a pénzét, ezért részben kompenzálni tudja ezt.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.14. 09:28:41

@evil overlord: @bz249: @tanarseged ur: Helyes, akkor megvárjuk a háromezret, majd tisztogatunk. A rosszaknak még van harminc kommentnyi idejük, hogy odvaikba és barlangjaikba meneküljenek. Ez azt hiszem, fair és úri.

Alfőmérnök 2010.10.14. 09:41:46

@elGabor: Én is a másodikra szavazok. (Illetve, ha a 3000.-ig még történik valami, még az első is szóba jöhet.)

tanarseged ur 2010.10.14. 09:43:02

@Elpet: Nyugdíjpénztár-ügyben speciel jogos a hőbörgés. Amit oda befizetek (vagy most már csak befizetnék...), az az enyém, az állam legyen szíves, vegye le a kezét róla. Vagy töröljék el az egész magánnyugdíjpénztáras rendszert, vagy hagyják békén.

Téglagyári Megálló 2010.10.14. 09:45:48

@gloire:

Ez azért is durva, mert a Gellértben nem két fillér a belépő.

Tehetetlen Dodó 2010.10.14. 09:52:03

@elGabor: A második épp aktuális.

Aztán, ha nagyon nem megy a tisztogatás, jöhet az első.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 09:53:00

@tanarseged ur:

Amit az önkéntes nyugdíjpénztárba fizetsz, az valóban a tiéd.

Amit a magánnyugdíjpénztárba utal az APEH a te számládra abból a pénzből, amiből a magánnyugdíjpénztárba nem fizető munkaválló teljes egészében az állami rendszert tartja fönn, annak a hiányát meg a költségvetés pótolja.

Ez olyan, mintha lehetőséget adnának arra, hogy az SZJA egy részét magánszámlára lehessen gyűjteni. Abszurdum az egész.

Tehetetlen Dodó 2010.10.14. 09:54:36

@tölgy: Itt az ideje rájuk húzni a szívatót.

Mert ők nyilván így fogják értékelni, ha megszűnnek indokolatlan, mesterséges piaci előnyeik.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2010.10.14. 10:00:36

@Téglagyári Megálló: Egy ismerősöm édesanyja a Herendinek dolgozik. A munka nehéz (precízen kell festeni gyakran elég nehéz porcelántárgyakat, amelyeket órákig a karukon tartanak), az ellenőrzés kemény és barátságtalan, a bér valamivel (nagyon picivel) a minimálbér fölötti. Luxusmárkát előállító világcég, nagyon magas hozzáadott értékű termelés, a vevők között a brunei szultán, japán császár, szaúdiak.

Azt érthető, hogy a csirkegyárban ennyi a bér, meg vidéken nem lehet csak úgy válogatni az állások között, de a Herendi nem csirkegyár, és nem képzetlen brazil gépsort foglalkoztat. Magyarországnak nagyon sok baja volt és lesz is még abból, hogy nem fizeti meg rendesen a jó munkát. Aki nem hiszi, betegedjen meg és kerüljön közkórházba.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 10:12:51

@Elpet: A felosztó-kirovó rendszerrel kapcsolatban nekem igazából a minden évben eljátszott játék jut eszembe: decemberben tartalékot képzünk, amit januárban kifizetünk, azaz minden évben áthúzzuk a döglött lovat a Kádár utcába, pedig csak egyszer kellene lenyelni a békát.
Szerintem az igazán korrekt megoldás az lett volna, ha már Antallék feltőkésítik a nyugdíjrendszert (hitelből, melyet "szolidaritási" adóból finanszíroznak) a már bennlevők (aktívak +nyugdíjasok) részére, ezzel tisztább helyzetet teremtve. Nekem nincs különösebb bajom a szolidaritással, még a kikényszerítettel sem, de nem mindegy a mértéke: 16% SZJA vs. 32 NYB járulék.
Igazából egy kevert rendszert is el tudnék képzelni: az állam beszed egy részt *, melyből biztosít egy alap nyugdíjat, a többit meg oldja meg a polgár, ahogy akarja (önkéntes NYP, NYESZ, unit-linked befektetés stb.), esetleg adókedvezménnyel támogatva a hosszútávú megtakarítási hajlandóságot. Így aki aktívként feléli a jövedelmét, az nem fog ugyan éhen halni, de "dőzsölni" sem.

*: de csak annyit, mely lehetővé teszi az öngondoskodást. Baromira idegesítő volt Kókáék papolása az öngondoskodásról 67%-os adóék mellett.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 10:15:56

@elGabor: Most magam ellen beszélek, de van valami előnye a Tesconak: ha ilyenkor az ember elmegy árufeltöltőnek a Tescoba (ua. pénz, könnyebb/kevésbé felelősségteljes munka) akkor előbb utóbb nem lesz nővér/tanító/porcelánfestő, így növelni kell a bérüket.

Téglagyári Megálló 2010.10.14. 10:23:35

@elGabor:

Úgy általában sajnos az a mentalitás, hogy vidéken örüljön az ember, hogy van munkahelye. Néhány éve pályáztam egy informatikus állásra. Száztíz bruttó lett volna, de nem kaptam meg, mert senkinek nem voltam az unokahúga.

Ennek egyik okaként azt látom, hogy nagyon sok szülő azt látja, hogy nem lehet megélni vidéken, ezért "taníttatja" a gyerekét, aki aztán Pesten lesz csinovnyik. Pedig az értelmes embereknek haza kellene menniük vidékre és vezető állásokat betölteniük, ahol részt vehetnének a munkahelyteremtésben.

Vidéken nem csúcsspecializált szakemberekre lenne szükség, hanem sokmindenhez értő, műszaki, közgazdasági és jogi ismeretekkel felvértezett fiatalokra. Csak persze az a baj, hogy a fővárosihoz képest feleakkora - és akkor még merész voltam - fizetésekből nem lehet családot alapítani. Itt persze bezárul a kör.

Ezen kellene változtatni.

tanarseged ur 2010.10.14. 10:24:51

@Elpet: Ha magánnyugdíjpénztári rendszer van, akkor az oda befizetett pénz azé, aki befizette. Ez a pénz tényleg hiányzik az állami nyugdíjkasszából, de aki magánnyugdíjpénztárba fizet, az már nem is az államtól fog nyugdíjat kapni. Az állam bevételtől esik el, de cserébe kiadnia sem kell már majd, amikor ezek az emberek nyugdíjba mennek.

Ha jó ez a rendszer, akkor ne nyúljanak a pénzhez. Ha rossz, akkor meg kell változtatni. El is törölheik és csinálhatnak másikat, még az is tisztább megoldás, mint ez. Ha marad a rendszer, de közben elveszik a pénzt, akkor az elvett pénzt valamikor vissza kell majd fizetni, és ha fair módon járnak el, akkor kamattal együtt, vagyis ez voltaképpen olyan, mint egy hitelfelvétel.

A pénzt inkább a kiadási oldalon kellene keresni, a szociális támogatások drasztikus leépítésével és a közszféra (nem fűnyíróelv szerinti) karcsúsításával. Hogy csak a felsőoktatást említsem: sok mihaszna diplomagyárat be lehetne zárni, máshol a hallgatói létszámot csökkenteni, az oktatók között pedig versenyhelyzetet létrehozni és a gyengébben teljesítőket leépíteni.

bz249 2010.10.14. 10:26:52

@evil overlord: a Tecso egy imperialista vilagceg, es nem szocialis foglalkoztato (na jo egy kicsit az, mert mint minden imperialista vilagceg imad HR-eseket es mas hasonlo lehutoket tonnaszam felvenni)... az arufeltoltok letszama evek ota nem novekszik, csak a boltoke.

@Tehetetlen Dodó: ha a munkaugyi hatosag ramaszik a nyakukra (van valami hir az ugyrol? mert nekem ugy tunik teljesen elhalt), amelyet egyebkent millio es egy okkal megtehet, akkor az szivatas. Ha a fogyasztovedelem ramaszik a nyakukra (tobb tizezer termek van a boltban, valamelyiknek biztosan rossz az arcimkeje, sot lejart szavideju is lesz) az szivatas. Ha a GVH megmogyorozza oket a beszallitoi szerzodesek miatt (teljesen jogosan egyebkent) az szivatas.

Ez kiszervezett ado.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 10:35:04

@bz249: Azaz az egy boltra jutó személyzet csökken? (Nem járok Tescoba, így nem ismerem a helyzetet.)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2010.10.14. 10:50:00

No, döntöttek valamit, hova költözik a kommentfolyam?

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 10:50:23

@evil overlord:

Akármilyen irányból nézi, a lényeg az: hiányzik egy megtakarítási tartalék a rendszerből, és ezt nem lehet létrehozni anélkül, hogy valakinek ne kelljen felhalmoznia, tehát valakinek, valahol mindenképpen fáj.

További kérdés, hogy a megtakarítás milyen biztonságot ad. Ficereg egy kicsit még a pénzügyi szektor, bebaszik egy-két válság, nem biztos, hogy megmarad a számlán látható szám. Nézze meg a 2008-as év negatív hozamait a nyugdíjpénztáraknál.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 10:50:51

@bz249: Nem zavarja a vásárlókat a növekvő várakozási idő? Válságos időkben csak az ár számít?

bz249 2010.10.14. 10:55:40

@evil overlord: nem ez volt a fo csapasirany, a varakozasi ido hellyel-kozzel ugyanannyi (egyebkent kevesebb, mint itt a nemeteknel) csak a bolt lett dzsuvasabb es a munkaero nyuzottabb. Az meg nem izgassa a vasarlot.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2010.10.14. 10:56:42

@tanarseged ur:

Dehogy azé a pénz, dehogy. Az a pénz egy szám egy papíron. Neked is csak azt mondom, gondold végig a 2008-as év negatív hozamait.

bz249 2010.10.14. 10:58:54

@Elpet: jobb pelda is van

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/HUP_100MB_1946_obverse.jpg

Ez is rengeteg penz 100.000.000.000.000.000.000, es mennyit is ert?

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 11:00:53

@Elpet: Az a probléma, hogy a felosztó-kirovó rendszer csak az éppen aktuális befizetéseket tudja kiosztani, mert nincs vagyona a rendszernek (a 2. vh. előtt volt vagyona a biztosítóknak). További gond, hogy a politikusok választási célból manipulálni tudták a rendszert: a nyugdíjasok szavazatai végett növelték az aktívak terheit. Egy állami tőkealapú, de akár egy egyéni számlás rendszerben sem lehetséges ez, max. azzal lehet játszani, hogy mennyi a működési költség, az viszont ehhez képest nem jelentős tétel. Hozzá kell tennem, hogy a svéd modellben (ha jól tudom ez is felosztó-kirovó) megoldották ezt a problémát, lett is belőle itthon sikoltozás a haladárok részéről.

A magyar MNYP biztosítók elég szarul muzsikáltak/nak (kicsit nyugatabbra jobb a helyzet, bár a válságot ott is megszenvedték).
Amúgy a racionális megközelítés az, hogy akinek még sok ideje van hátra a nyugdíjig, az nagyobb hozamú, de emiatt kockázatosabb portfólióban tartja a pénzét, majd a nyugdíj közeledtével egyre konzervatívabb portfóliókban.

Leskelődő 2010.10.14. 11:02:01

@Loxon: Ha jól értettem, három komment múlva küldheti bogarát a tisztogatásosba.

evil overlord (törölt) 2010.10.14. 11:07:41

@bz249: A mocsok zavaró (bár gondolom az átlag tesco-vásárlót ez nem érdekli), a nyúzott személyzet gyakrabban hibázik, bunkón viselkedik stb. (bár mivel elég jelentkező van, ezért inkább gyomorfekélye lesz, de visszafogja magát).

tanarseged ur 2010.10.14. 11:10:16

@Elpet: Szám egy papíron, de ha elsején pont annyival kevesebb érkezik a számlámra, mint az a szám a papíron, akkor valamit mintha mégiscsak befizettem volna, nem?

bz249 2010.10.14. 11:10:38

@evil overlord: "bár mivel elég jelentkező van, ezért inkább gyomorfekélye lesz, de visszafogja magát"

Inkabb lopassal egesziti ki a nevetseges fizeteset, aztan fel ev mulva lelep, mert azt a munkat droidokra es nem emberekre talaltak ki.

2999

bz249 2010.10.16. 14:52:32

@picur3ka/mesterhazymiklospart: mit csinal itt, mar regen tisztogatjuk a penzugytechnikai manover kovetkezmenyeit!

Tehetetlen Dodó 2010.10.17. 09:12:19

@bz249: Nem, én nem az efféle tényleges szívatásokra gondoltam.
Csak olyan egyszerű dolgokra, amikért például most a Lidlt meg a Pennyt százmilliókra büntették: az erőfölénnyel való visszaélésért. Ami például most abban nyilvánult meg, hogy 30 napon túl fizették ki a beszállítókat, illetve külön polcpénzt szedtek.
Persze ezek most szívatásnak érzik, hogy megbuktak a törvénytelenséggel.

Tehetetlen Dodó 2010.10.17. 09:15:07

@Téglagyári Megálló: Ez alapvető probléma.
És a vidék mesterséges elsorvasztásával ez csak súlyosbodott. Bízom benne, hogy még nem visszafordíthatatlanul.
Életet a vidékre! Vasutat, iskolát, mezőgazdaságot, termelést! Különben nem lesz egymillió új munkahely.
süti beállítások módosítása