A kontextus hatalmáról: Szent István kontra menekültügy
2016. augusztus 20. írta: Makk János

A kontextus hatalmáról: Szent István kontra menekültügy

szent_istvan.jpg

Van egy pikantériája annak, amikor a komplett keresztény-konzervatív közbeszédet szembesítik azzal, hogy nem felel meg a folyton hivatkozott bibliai tanításoknak. Emlékezzünk csak az MKKP-s plakátokra: „Idegen voltam és befogadtatok”, vagy akár arra, micsoda vihart kavarnak Ferenc pápa menekültes nyilatkozatai a hazai jobboldali közéletben.

Most újra eljött a nagy pillanat, hogy – államalapítás ide vagy oda – mindenki újra a menekültügyön csámcsogjon István király intelmei ürügyén. Mert mit is mondott a szent király? Hogy fogadjuk be a jövevényeket. Erre mit látunk a „keresztény” tábortól? Hogy nem fogadják be. Ebből adódik a pofonegyszerűségű, mégis poirot-i következtetés: hát teljességgel logikus, hogy ezeknek mit sem ér Szent István öröksége!

Ez a következtetés talán rendjén is lenne, azonban a kontextus maga oly távol áll a valóságtól, akár a középkori Esztergom a szétbombázott Aleppótól.

Mert a jövevények most nem azért érkeznek, hogy megműveljék a parlagon heverő jó földet, vagy új iparos módszereikkel szerezzenek megélhetést, hanem a puszta járulékvadászat vagy – interpretáció szerint – a háború pusztító réme űzi őket. És félreértés ne essék! István király annak idején nem irgalomból,vagy puszta jóságból hirdette a Wilkommenskultur-t, hanem kőkemény gazdasági érdekekből.

Azért akarta befogadni a jövevényeket, mert – az ő szavaival – „a vendégek és a jövevények akkora hasznot hajtanak”. Hogy manapság a menekültek miféle hasznot hajtanak, arról lehet vitatkozni. Az viszont egészen biztos, hogy amiként az államalapítás idején, most is „különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal”.
Csak nem mindegy milyen példát. És az sem, mihez kezdenek a fegyverükkel.

A kontextus jelentősége nem csak ennél a résznél látható, de Szent István ugyanebben – a jövevényekről szóló – fejezetben figyelmeztet: „ha le akarnád rombolni, amit építettem, vagy szét szórni, amit összegyűjtöttem, kétségkívül igen nagy kárt szenvedne országod”. Vajon a menekültek befogadása az ország építése avagy rombolása István király szellemében? Ez az igazi kérdés most, az államalapítás napján.

A jövevényekben csak a hasznot nézni minden irgalom nélkül, a legkevésbé sem keresztényi, egy viszont biztos: Szent István szavait szembefordítani a kormány menekültpolitikájával álságos stratégia.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr2110428950

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GNDL 2016.08.20. 14:33:10

„komplett keresztény-konzervatív közbeszédet”

A melyiket??? :D Ja, még mindig abban a tévhitben éltek, hogy ti korrupt moszkovita pöcsök vagytok a keresztény-konzervatív tábor... értem... hát, jobbulást egyébként. :)

maroz 2016.08.20. 15:25:20

Hehe, kiteszi a bilétás a papagáját a vállára, hogy ecsém, ha nem rikácsolod egész nap, hogy migráns!, migráns!, akkor este a macskánál leszel vacsoravendég.

Herr Stacheldraht Leger 2016.08.20. 18:11:06

@GNDL:

special news bulletin

ha nem sikerül még idén 5% fölé tornászni a többséggyűlölő harmadikutas igazdemokráciát, soros györgy a továbbiakban a kétfarkú kutya pártot támogatja helyetted

vau-vau

GNDL 2016.08.20. 18:34:29

@Herr Stacheldraht Leger: Nincs ellentmondás, jelenleg nálam is a kétfarkúak a legelfogadhatóbbak... ;) De nem az ő érdemük, jegyzem meg... a többi szégyene...

Szívesen támogatnék egy jobboldali csapatot, de mivel ilyen nincs, ugye... :)

Herr Stacheldraht Leger 2016.08.20. 18:36:42

@GNDL: többséggyűlölő jobboldali mozgalmat is alapíthatsz, ilyen még tuti nem volt

GNDL 2016.08.20. 18:39:04

@Herr Stacheldraht Leger: Akkor így ebben a kontextusban "antikommunista"... arról nem én tehetek, hogy a töbség kommunista... :)

GNDL 2016.08.20. 19:07:47

@Herr Stacheldraht Leger: Ez most valamiféle cáfolat volt? :) Vagy nem értem...

Herr Stacheldraht Leger 2016.08.20. 20:01:13

@GNDL: szóval kérem ha a zemberek többsége nincs annyira elájulva a pártfőtitkár efftárstól, akkor nem a jónép komancs, hanem te nem vagy elég jó alternatív dakota nékijük

GNDL 2016.08.20. 20:07:45

@Herr Stacheldraht Leger: Miért, mi a B terve a jónépnek? Komcsik. A C terv? Nemzetiszocik. Tudnának jobboldalit választani?! Na látod... :) Nem véletlenül közömbös/pártot nem választó az 50%...

Herr Stacheldraht Leger 2016.08.20. 20:11:18

@GNDL: van kereslet, lesz kínálat. sminkeld ki magad jobban.

GNDL 2016.08.20. 20:19:03

@Herr Stacheldraht Leger: Nincs kereslet, a nyomorkomcsik lenyomnak mindenkit... :) Több mint két évtizede... Próbáld elképzelni, mi lenne ha egy olyan jó értelemben vett jobboldali csapat előjönne a választási programjával... Fidesz-MSZP megőrülne, tépnék a hajukat, nyugdíjas holokausztot és családirtást vizionálnának, a Jobbik meg dzsihádot hirdetne...

Hiába sminkelném én, hogy fel kell számolni a szocializmust... sajnos az ország nagy része ebből él. :) Akik nem azok meg nagyrészt pár éven belül úgyis eltűnnek az országból...

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.08.20. 20:58:20

Szent István első törvénykönyvéből:

"Azokról, akik más vitézeit magukhoz fogadják

Akarjuk, hogy mindegyik úrnak legyen meg a maga vitéze, és senki se beszélje rá valamelyik vitézt, hogy régi urát elhagyja, és hozzá jöjjön, ebből ugyanis civakodás támad.

Azokról, akik más vendégeit magukhoz fogadják

Ha valaki jóakarattal vendéget fogad be, és ennek eltartásáról tisztességesen gondoskodik, a vendég, ameddig a megegyezésnek megfelelő eltartásban részesül, ne hagyja el eltartóját, és ne vigye másvalakihez az ő szolgálatát."

Testvéreim az Úrban, ez a hospesek és milesek (vitézek) röghöz kötését jelenti.

Györffy György szerint a "királyi udvar fényét" a korban idegenek háromféleképpen emelhették: mint a külföldi királynéhoz tartozó kíséret és testőrszemélyzet, mint az egyházi központokba érkező egy-egy külföldi főpap vagy szerzetescsoport tagja, esetleg, mint speciális tudással rendelkező meghívott kézműves, földműves (István korában ez még egyáltalán nem jellemző).

Akik István hívására jöttek, azok a "sváb lovagok" és kíséretük (néhány tíz vagy száz vitéz), Gizella királyné és kísérete és nyugati klerikusok. Két olyan esetet ismerünk, amikor földművesek, iparosok csoportosan érkeztek Magyarországra: a harcok során kiürült "osztrák" határszélre "telepítettek be" a cseh-lengyel háború elől északról érkező földműveseket, kézműveseket, ill. Gizella birtokaira érkeztek bajor földművesek, kézművesek.

Általánosan elmondható, hogy István korában Magyarországra csak az jöhetett be, akiket hoztak (szolganép, hadifogoly-rabszolga) vagy meghívtak és akik érkeztek, azok olyan helyekről érkeztek, ahol az alá és fölérendeltségi viszony sokkal szabályozottabb volt. A hospeseknek (vendégeknek) sokkal kisebb volt a szabadságfoka, mint a magyaroknak (őket még be kellett törni).

Csaba Szikora 2016.08.21. 08:03:56

A f'aszom bele már ebbe a menekültekbe.Már az agyoniskolázott baloldal belekeveri Szent Istvánt,és szerintem bárkit.
Ezekben a szellemi toprongy ellenzékbe már egy csipetnyi tisztelet sincs.
Lassan arra az álláspontra jutok,hogy engedjünk áz 3 megyét,5 méteres betonfallal bekerítve,hogy nehogy átjöjjenek.Egy megyét a cigóknak,de mindet oda egy szálig,egy megyét a baloldali politikusoknak és támogatóiknak,egy megyét a migriknek.Miknenki folytasson saját gazdaságot,kereskedelmet,politikát,és hagyják a normális Magyarokat ÉLNI.

Conchobar 2016.08.21. 09:04:54

@bbjnick: "Testvéreim az Úrban, ez a hospesek és milesek (vitézek) röghöz kötését jelenti." - Amennyiben röghözkötésnek nevezzük azt, hogy törvényileg tiltja a hospesekért való versenyfutást, és törvényileg tiltja a (szóbeli) egyezségek indokolatlan felrúgását ("ameddig a megegyezésnek megfelelő eltartásban részesül, ne hagyja el eltartóját, és ne vigye másvalakihez az ő szolgálatát."). Valójában röghözkötésről akkor lenne szó, ha egyáltalán engedné meg a vendégek odébbállását

Conchobar 2016.08.21. 09:05:39

@Conchobar: jav: Valójában röghözkötésről akkor lenne szó, ha egyáltalán nem engedné meg a vendégek odébbállását

Conchobar 2016.08.21. 09:08:47

@bbjnick: "A hospeseknek (vendégeknek) sokkal kisebb volt a szabadságfoka, mint a magyaroknak (őket még be kellett törni)." - Ha ez igaz lett volna, akkor nem is jöttek volna

Jean Sol Partre 2016.08.21. 11:30:32

Úgy néz ki, a keresztény-konzervatív közbeszéd gyakorlatilag bármikor bármit mondhat, soha nem lehet szembesíteni önmagával. Kikéri magának, mert félreértik, mert nem is azt mondta, vagy nem azért, nem akkor, nem ott és nem úgy, mert aki nem keresztény-konzervatív az nem is értheti azt aki viszont igen, eképpen azt sem értheti, amit mond. Bárminemű ellentmondás kizárólag a beavatatlan megfigyelő értetlenségéből és tudatlanságából fakad.

Imrebá 2016.08.21. 11:52:46

Jani bá, nem olyan eccerû ez a dolog.
Jézus mondott amit mondott, az úgy is van rendjén, de olyat nem mondott, hogy "terrorista voltam és befogadtatok".
Kérem, szavazzon inkább a kéncerbetelepittés ellen!
Amindenségit.

Imrebá 2016.08.21. 12:03:22

Szerencsétlen Merkelék is úgy gondolták, elég, ha a menekültek közül ecpeccel kiszámolják kiterrorista kinem.
Ezek nem demokráciákból "menekülnek", hanem terrorkultúrákból érkeznek.
Értem én, hogy 3 millió német él a menekültiparból, de hány megy rá?
Nekünk hány magyarunk van kisérletezésre?

Imrebá 2016.08.21. 12:12:36

@Csaba Szikora:
Maga csak ne osztogassa mások megyéit.
Adjon a 19 szobájából 3 különbejáratút ( ha van).
Kisérletezgessen saját szakállára.
Itt emberek laknak!

Yorik 2016.08.21. 13:53:29

Kedves a Makk úrtól, hogy meggondolatolvasta nekünk a jövevényeket, hogy járadékvadászni vannak itt, és nem keményen dolgozni, mind az x millióan. Arról mondjuk nem szólnak az intelmek, hogy mekkora hasznot hajtottak neki a jövevények a gyakorlatban. Dehát a régi szép időkben minden jobb volt, szóval tuti nem jött ide senki csak úgy lébecolni a túlnépesedett német/szláv területekről.

Amúgy ez nem ugyanaz az István, aki egy idegen vallást hozott ide erőszakkal, migránst vett feleségül, és egy cseppet sem tartotta tiszteletben a kultúránkat?

Conchobar 2016.08.22. 07:29:56

@Yorik: "Amúgy ez nem ugyanaz az István, aki egy idegen vallást hozott ide erőszakkal, migránst vett feleségül, és egy cseppet sem tartotta tiszteletben a kultúránkat?" - Nem. István korában már rég nem volt idegen vallás a kereszténység (Ajtonyt például bolgár papok keresztelték meg). István csak kizárólagossá tette/próbálta tenni a katolicizmust. A feleségét meg jó nagy hülyeség migránsnak nevezni, hiszen nem arról van szó, hogy ő itt lébecolt volna Magyarországon, hanem arról van szó, hogy feleségként követnie kellett az 'urát', hiszen a feleség helye a férj mellett van. Azt viszont nem tudni, hogy mi volt a ti kultúrátok. A magyarságé már igencsak vegyes lehetett

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.22. 09:26:19

Szent István politikája fatális tévedés volt, ideje lenne ezt beismerni. A szentség nem jelent egyben politikai géniuszt is.

Conchobar 2016.08.22. 10:16:47

@a BircaHang Média szerk.: "Szent István politikája fatális tévedés volt, ideje lenne ezt beismerni" - Nem. Egyáltalán nem volt az. Ő nem csinált egyebet, mint amit, a lengyel Mieszko és a fia, vagy kicsivel később a skandináv népek ("Olafot Anund Jakab, majd (Öreg) Emund követték a trónon. Mindkét király hatalmi harcokat folytatott a dán befolyás ellen, s Emund megerősítette a svéd egyház függetlenségét a német püspökökkel (elsősorban a brémai püspökkel) szemben. A kereszténység 1060 körülre már szilárdan rögzült Svédországban, a legerősebben Westergotland területén, noha északon még megmaradtak a régi vallások, és szentélyeik elpusztítására még maga Stenkil, az új király sem volt hajlandó. Stenkil halálát követően, 1066-ban belső háború robbant ki, melynek oka a hatalmi harc mellett alighanem a vallási ellentétek kiéleződése volt. A kereszténység előretörésével a régi központ, Uppsala fokozatosan veszíteni kezdett jelentőségéből. Akkor nyerte csak vissza azt, amikor 1164-ben a svéd érsek székhelyéül választotta és katedrálist emeltetett.")

Jean Sol Partre 2016.08.22. 13:15:10

@a BircaHang Média szerk.: nem kellett volna felvennie a kereszténységet, vagy mi?

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2016.08.22. 13:17:31

@Jean Sol Partre: Te komolyan veszed Bircát? Csak kérdezem :)

Jean Sol Partre 2016.08.22. 13:18:42

@Mihint: dehogyis :) de néha vicces

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.22. 13:28:35

@Jean Sol Partre:

Ez a soknemzetiségű izé a hibája. Az eredménye Trianon.

A kereszténység felvétele pozitív tett.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.22. 14:14:12

@Jean Sol Partre:

Nem kerítés kell, hanem védelem. A soknemzetiségű ország gyenge. Ilyenre törekedni bugyutaság. Az erős országok egynemzetiségűek, azaz a kisebbségek nem jelentenek komoly erőt.

Mondom ezt én, aki kisebbségi vagyok!

Herr Stacheldraht Leger 2016.08.22. 17:49:46

@GNDL: na már megint kezded a nép 99,9 százaléka hülyekomcsi, csak te vagy helikopter dumát.

Jean Sol Partre 2016.08.22. 21:07:47

@a BircaHang Média szerk.: és hogy lehet ezt megoldani? mondjuk nem árulni letelepedési kötvényt, vagy mit csinálhatott volna István?

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.23. 05:53:06

@Jean Sol Partre:

Hogyan védték meg magukat az egyes országok? Ahogy most, határvédelemmel és a letelepedési engedélyek korlátozásával.

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.23. 05:56:41

@GNDL:

Ez a jobboldali csapat már megvan, s esélyes 1 % alatti szavazatarányra. Pl. a Megbokrosodott pártja.

Ha pedig nem zavar, hogy az adott párt magát baloldalinak hazudja, a jelenlegi legnagyobb klasszikus jobboldali párt az DK, esélyes lehet akár 7-8 %-ra is 2018-ban.

Azonban vedd észre: a magyar nép pontosan EZT nem akarja.

Jean Sol Partre 2016.08.23. 10:09:36

@a BircaHang Média szerk.: "Ahogy most, ... a letelepedési engedélyek korlátozásával. "

a júliusi módosításra gondolsz?

Jean Sol Partre 2016.08.23. 10:53:08

@a BircaHang Média szerk.: "A XI. századról beszélünk."

"Ahogy most"

Gery87 2016.08.23. 16:57:53

Így van.

Szent István és a korabeli egyházi tanítás sem mondott olyat hogy minden "gyüttmentet" be kell fogadni.....pláne nem muszlimokat (vagy zsidókat).

Egyszerűen azért arról van szó hogy 1000 éve senki nem gondolt arra hogy egy ateista Európa tétlenül nézi ahogy idegen kultúrák, muszlimok milliói özönlenek Európába...
Így nem volt értelme a számukra hogy "pontosítsanak" egyértelműsítsenek a mondanivalójukon...
előre nem látható problémákra kellett volna felkészülniük?
Ezért tűnik úgy egyeseknek hogy, milyen befogadó és multikulti barát volt ő, vagy az a kor....
pedig szó nincs erről.

Pl ha valamire nincs tiltó törvény, akkor az egyből helyessé és jóvá is válik?

@a BircaHang Média szerk.:

Nem az ő hibája!
Akkoriban még 80%-ban magyar volt az ország és a fontosabb, lakhatóbb részek...
csak az volt nemmagyar, ami ő elötte is szláv volt, vagy lakatlan.

Az általa behívott németek, vallonok...elmagyarosodtak.

A későbbi nemzetiségi aránynövekedés pedig nem az ő intelmei hatására jött létre...az a török kor és későbbi habsburg és nemesi betelepítések eredménye!

Gery87 2016.08.23. 16:58:47

@a BircaHang Média szerk.:

"A soknemzetiségű ország gyenge. Ilyenre törekedni bugyutaság. Az erős országok egynemzetiségűek, azaz a kisebbségek nem jelentenek komoly erőt."

Ez viszont így van!

annamanna 2016.08.26. 04:55:13

@Imrebá: "Ezek nem demokráciákból "menekülnek", hanem terrorkultúrákból érkeznek."

Egy kiakasztó példa rá a "szétbombázott Aleppóból":

"A bombatámadásban megsérült kisfiú - Omran Daqneesh - világsajtót bejáró fényképének készítője vidáman pózolt azokkal az Asszad-ellenes milicistákkal, akik korábban lefűrészelték egy ellenzékinek mondott 11 éves fiú fejét."
888.hu/article-ezert-ne-kattints-a-szir-kisfiu-kepere
süti beállítások módosítása