Kommentszűrés
’16 máj
9
13:51

Korzenszky Richárd: Igenis közügy a vallásos értékrend

Írta: Redakció

korzenszky_richard.jpg

Bizony lehet valaki magyar úgy, hogy nem keresztény; és európai úgy, hogy nem magyar – mondja a Mandinernek Korzenszky Richárd bencés szerzetes, tihanyi perjel. Korzenszky szerint nem jó az oktatás túlzott központosítása, viszont tárgyi tudásra és memoriterekre szükség van. A tihanyi perjel úgy látja: baj, hogy nincsenek társadalmi elvárások, normák, nincs különbség jó és rossz között; a vallásos ember értékrendje pedig igenis közügy. Interjúnk.

„Miért lett szerzetes? Azokban az időkben, amikor így döntött, épp a kommunista diktatúra tombolt hazánkban. 

Családunkban nem volt sem szerzetes, sem pap. Hívő családban nőttem föl. Pannonhalmán voltam diák, szerzetestanáraim között sok igazi egyéniség volt, akiken átsugárzott, hogy értelmes az életük. Vonzott ez az életforma. Először úgy gondoltam, állatorvos leszek, mint apám, nagyapám, aztán egyszerre csak természetesen fogalmazódott meg bennem a vágy, hogy bencés szerzetestanár legyek. Egyik nagyanyám, amikor megtudta, hogy ez a szándékom, sírni kezdett és felsóhajtott: »De hát a mai világban?« Mindig »mai világ« van, mindenkinek a mai világban kell megtalálnia a helyét, a feladatát. 

Mit ért el Tihany a rendszerváltás óta?

A legfontosabbnak azt tekintem, hogy Tihanyban újra szerzetesi közösség él az ősi monostorban. Nem holt műemlék az apátság, hanem egy élő közösség otthona, amely sok kereső és érdeklődő ember számára igazodási pont lehet. (...)

Hogy lehet szerzetesnek lenni a turistazsivaj közepette?

Amikor Tihanyba kerültem, az egyik közvetlen munkatársam azt kérdezte: „az atya mikor él szerzetesi életet?” Azt válaszoltam: »most«. Szerzetesként végzem a feladataimat, legyen az szervezés, előadás, lelkipásztori munka, vendégek fogadása. A szerzetesi életnek lényegéhez tartozik, hogy egy közösségnek vagyok a tagja, egy közösen imádkozó, közösen felelősséget vállaló közösségé. Természetesen keresni kell az időt, az alkalmat arra is, hogy személyesen, magamban tudjak elmélyülni, olvasni, elmélkedni, imádkozni. Minden nap van erre lehetőség. S még valami: Tihanyban a természeti környezet minden nap a teremtés csodáját tárja elém. A felkelő és lenyugvó Nap, a csillogó, hol zöld, hol ezüstös, hol kék vize a Balatonnak… Reggel és este különösen is segít abban, hogy rácsodálkozzak a teremtésnek és az életnek a titkára.”

Szilvay Gergely interjúját Keresztény.mandiner oldalunkon olvashatják.

 

Címkék: interjú közélet kereszténység Tihany Korzenszky Richárd

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr428699576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2016.05.09. 16:53:13

Derűs, bölcs ember, mint általában a katolikus papok. Felér egy kosár ragadós kezű, kókadt fidesz-mamlasszal.

Mennyit ér a demokrácia? Semennyit, ha megválasztja Adolfot vagy Feszítsd meg! -et kiált. A Törvény ugyan rokona a Hitnek (leszármazottja), de számunkra Krisztus a világosság, aki az Út, Igazság és Élet. Vámos (adószedő és uzsorabank) nála még a kivetett pária szinonimája volt és ez így is marad.

Bizony, a Római Katolikus Egyház most megy át a Tű Fokán, csomagot-tevét hátrahagyva. Csak az jöjjön, aki bírja, aki tudja, hogy végigcsinálja, csak az jöjjön!

2016.05.10. 08:29:29

"baj, hogy nincsenek társadalmi elvárások, normák, nincs különbség jó és rossz között; a vallásos ember értékrendje pedig igenis közügy."

Butaság. A vallásos ember értékrendje magánügy. Jó és rossz közt van különbség, ezt ateistaként is tudom, a valláskárosultak, főleg a katolikusok pedig nagyon nem látják. Európában a katolicizmus pont olyan veszélyes (háttér)hatalmi központ, mint Brüsszel.
A mohamedánoknak is nyitogatják a kapukat. Persze, akinek nincs gyereke és egy végsőkig centralizált hatalmi központot szolgál, annak nem számít a jövő.

Társadalmi elvárások vannak. A katolikusok persze nem az alulról jövő elvárásoknal feleltek meg sose, hanem amit a főrabbijuk felülről mondott nekik. A katolicizmus maga az internacionalista szinglihorda hatalmi központ.

I_Isti 2016.05.10. 08:36:35

@Bell & Sebastian: Hát őő... Az a nagy magyar valóság, hogy pontosan Isten hatalmas ajándéka a magyar társadalom számára, hogy nem a Korzenszky-típusú katolikusok állnak most a magyarországi katolicizmus élén, hanem a stüszivadász-félék. Korzenszky típusú katolikusok (értsd: képzett, intelligens, eredetileg elhívással, tálentumokkal rendelkező, eredetileg is normális, hitre nézve becsületes katolikusok) megennék reggelire az országot, stüszivadász-félék hála istennek csak a kakit tudják keverni jól.

Persze, az, hogy 'hitre nézve becsületes' nem azt jelenti, hogy a hitének az alapjaival feltétlenül egyetértek, sőt, meggyőződésem, hogy alapvetően nem jók ezek az alapok - mert ha azt hinném, hogy Korzenszky úr jó dologban hisz, akkor nem neoprotestáns lennék, és nem a Jézus Krisztussal való személyes közösségem és találkozásom miatt vallanám magam kereszténynek, hanem kaotikus lennék.

Mindazáltal természetesen nem egészen igaz az, amiről beszél. Az oktatás volt az, ami miatt ma Magyarország egy poszt-katolikus ország, és nem egy poszt-keresztény ország. Ugyanis a xvi század végére gyakorlatilag az egész magyar társadalom reformált hitre tért, nem voltak sem szerzetesrendek, - még bencések sem. A katolikus Habsburgok ármánykodása és az oktatás volt az, ami miatt a magyarokat sikerült - ha kellett erőszakos eszközökkel, ha kellett furmánnyal - rekatolizálni. Ezt természetesen a (tényleg) nagy tudású szerzetesek és a katolikus klérus egy része tudja is, ezért is zúzta szét az oktatási rendszert a kdnp féltudású magyar elithez tartozó neofita buzgalomtól megszállt tehetségében és műveltségében azonban az igazi katolikus értelmiségtől fényévekre elmaradt politikai vezető rétege.

I_Isti 2016.05.10. 09:07:44

@Bell & Sebastian: "Vámos (adószedő és uzsorabank) nála még a kivetett pária szinonimája volt és ez így is marad."

Tudtad, hogy egy tálentom az több, mint 34 kg ezüstöt jelent?
Tehát az a fickó, aki úgy döntött, hogy a rábízott 34 kg ezüstöt elássa, és nem bizniszel vele, lehet, hogy egyedül el sem bírta vinni a kiszemelt helyre, a másik, aki több, mint 170 kiló ezüstöt kapott pedig olyan jól bizniszelt, hogy a kezdőtőkéjéből csinált 340 kilónyi ezüstöt. Ezt még most is teherautóval kellene vinni, nemhogy Jézus földi szolgálata idején, mert az biztos, hogy akkor tevekaravánokra volt szükség a transzferhez, és nem pin-kódra...

És érdekes módon, erről az eredetileg 170 kiló ezüstöt kapott fickóról mondta az Ura, (=a Krisztus) hogy "jól vagyon jó és hű szolgám, kicsin voltál hű, sokra bízlak ezután." -- vagyis az a 170 kiló ezüst, az a "kevés" amin hű volt, vagyis ennél sokkal többet akar neki adni az Úr...

I_Isti 2016.05.10. 09:08:22

Persze nem az adófizetők pénzéből, mint egyes pártok... és egyházak ... :)

Bell & Sebastian 2016.05.10. 12:33:02

@I_Isti: Ne menjünk bele abba, kinek a bandája nagyobb léhűtő, mert a karitászban bizonyára vállt vállnak vetve küzdenek. :)

Abba se, hogy az öt kenyér és két hal mit jelent. Mindig lesz majd olyan, aki szerint csakis alföldi cipó lehetett tükörponttyal.

I_Isti 2016.05.10. 13:11:24

@Bell & Sebastian: ja a másik szó a "karitász" amitől rutinos bibliaolvasóként van némi képzettársításom: ki volt Jézusnak az a tanítványa, aki a karitász tevékenységért felelt?
Mit csinált a rá bízott pénzzel?
Hogy végezte?

Bell & Sebastian 2016.05.10. 16:51:35

@I_Isti: Nekem is van, csak egészen mások azok az elképzelések. Az őrsi pénztárosról: az egyetlen forradalmár-zélóta, aki befért a csapatba.

Görögül agapé, nem a charitas -ról van szó, hanem caritasról. Mert mégiscsak az Újszövetség a mérvadó mifelénk, nem az Ó-.

I_Isti 2016.05.10. 17:19:20

@Bell & Sebastian: Ugyanmá'. Ha mérvadó volna az ÚSZ arrafelé, akkor tudná, hogy nem Júdás volt a kannáj, vagyis dzelótesz, hanem Simon. Viszont Tamás és Máté vámszedő volt.

Bell & Sebastian 2016.05.10. 17:32:20

@I_Isti: Nem úgy van az! Hordott ugyan rejtve kardot, de nem használta. Vámosban is van mindenféle, főleg a pályaelhagyás után, a bűnbánati szakban.

Bell & Sebastian 2016.05.10. 17:44:09

Mielőtt még rátérnénk az ominózus, római fülre, az sajnálatos, borotválkozási sérülés volt, pont Jézus elfogásakor.

I_Isti 2016.05.11. 08:38:30

@Bell & Sebastian: A főpap szolgája miért lett volna római?

Bell & Sebastian 2016.05.11. 10:36:56

@I_Isti: Jogos az észrevétel, mert egy római sem volt a főpapi különítményben.

De van még itt valami a Mestertől:
> Majd ezt mondta nekik: "Most azonban, akinek van erszénye, vegye elő, ugyanúgy a tarisznyát is; és akinek nincs kardja, adja el felsőruháját, és vegyen."

És Lukácstól:
> Amikor a körülötte levők látták, hogy mi készül, megkérdezték: "Uram, odavágjunk a karddal?"
> Egyikük oda is csapott a főpap szolgájára, és levágta a jobb fülét.
> Jézus azonban megszólalt, és ezt mondta nekik: "Hagyjátok abba!" És megérintve a fülét, meggyógyította őt.

Szóval, mindenkinek volt egy rövid kardja.

I_Isti 2016.05.11. 11:21:23

@Bell & Sebastian:
Ezek szerint vagy nagyon olcsók voltak a kardok, vagy nagyon drága felsőruhájuk volt, ha a felsőruha árából kardot lehetett venni... :)

Bell & Sebastian 2016.05.11. 11:30:55

@I_Isti: Inkább a miértje izgat. Talán így akarta bátrabbakká tenni őket. Ha ott is úgy ment, mint a hős felszabadítók esetében, akkor maguk a rómaiak kótyavetyélték el a raktári fegyvereket a kocsmában.