Várszegi Asztrik: Pannonhalma a szabadság lehetősége
2016. február 23. írta: Redakció

Várszegi Asztrik: Pannonhalma a szabadság lehetősége

varszegi_asztrik.jpg

„Én – sokan ezért titulálnak liberálisnak – a II. Vatikáni Zsinat szellemiségében alakítottam az életemet: szeretet, nyitottság, elfogadás, párbeszéd. Mindaz, ami meggyőződésem szerint Jézust és egy keresztény embert jellemez. Nem a félelem, az árulás, a hazudozás, ami nagyon szépen megfér a vallásos színezettel is” – mondja a Mandinernek Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát. A Magyarországnál is idősebb kolostorban 52 éve szolgáló, azt 25 éve vezető, most hetvenéves főapát arról is beszél: Pannonhalma a szabadság lehetősége. „Ha valaki nem lop, hanem épít, és nem valami ellen tesz, hanem valamiért él, akkor olyan lesz, mint Pannonhalma.” Várszegi Asztrikkal a kommunizmus nyomoráról, a migránsok megsegítéséről és a modern középkorról is beszélgettünk. Életútinterjúnk.

 

„A közösség 996-ban startolt, a tatárok ugyan nem foglaltak el minket, de a török alatt szétszóródtunk és ötven évig nem volt itt élet, aztán II. József megint szétszórt bennünket. Végül ezután 160 évig, 1945-ig megint fejlődött a közösség, amihez kilenc gimnázium és öt apátság tartozott; de egyszer csak jött a kommunizmus, ami mindent jobban tudott és mindent el is intézett. Az 1020 éves történelmünkben a legnagyobb szellemi-lelki megnyomorítás, akárhogy is nézem, a kommunizmus volt. De most sírjunk ezen? A múlt kicsúszott a kezünkből, arra már nem hivatkozhatunk. A mában kell megkapaszkodnunk és a jövőt kell építenünk. Olyankor pedig, amikor minden változik körülöttünk, nem a kerítésbe kell kapaszkodni, mert a kerítést is elviszi a víz. Hanem a bensőnkbe, a spirituális, lelki értékekbe, a kapcsolatokba, a közösségekbe, amelyek állni, létezni tanítanak meg bennünket. Gyakran kritizálnak, hogy elhanyagolom a spiritualitást. Akik ezt mondják, azokat szívesen látom Pannonhalmán pár napra, becsatlakozhatnak a liturgiáinkba is.

A gondolkodásom tulajdonképpen középkori. A franciaországi Cluny bencés kolostora volt a középkor Akropolisza, az ottani apát közvetített császár és pápa között, és közösen találták ki a treuga deit. Mindezt a francia forradalom pusztította el.

Egy kolostor mintát ad a békés együttélésre. Minket nem a szimpátia hívott össze, hanem az Isten. A kolostor, ahogy él, modellt kínál a környezetének. Az én szívemben ez Pannonhalma szerepe: minket ez motivál, ez mozgat az építkezéseinkben is. Mivel ez nem népi demokrácia, hanem kolostor, így a sorrend is fontos: első helyen áll az Isten keresése – erről szól a kereszténységünk és Szent Benedek regulája. Akkor válsz szabaddá és mások számára elérhetővé, ha nem magad körül forogsz.

Vannak, akiknek ön túlságosan modern és liberális gondolkodású. Mi a válasza erre?

Tudomásul veszem és elfogadom, hogy így gondolják. Kár lenne időt vesztegetnem arra, hogy bizonygassam az alapállásomat. Mi nem egy önmaga körül forgó, exkluzív közösség vagyunk itt Pannonhalmán, hanem olyan emberi közösség, akiknek a szívét megérintette az Isten szeretete az evangéliumon keresztül. Jézus ezért a koszos, mocskos világért halt meg. Ő is eltévesztette volna, meg mi is? Az egyház nem önmagáért van! A pápát is kritizálják, és ő is kénytelen védekezni, hogy nem marxista. Éppen csak testközelbe szeretné hozni az evangéliumot. Ha falakat építünk és érthetetlen nyelveken beszélünk, nem tudjuk elvinni az evangéliumot az utca emberéhez. Belőlem a missziós bencés lelkület beszél.”

Szilvay Gergely és Rajcsányi Gellért interjúját Keresztény.mandiner oldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr588413156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GNDL 2016.02.23. 11:43:03

Most amikor a fideszes agyoniskolázott nácijaitok akadályoznak egy egyébként jelentéktelennek tűnő népszavazási kezdeményezést, ti is tudjátok, miről kell írni... :)

kerekes pereces 2016.02.23. 11:49:17

Mandiner drága, a kopaszokról mi a véleményed az NVB irodája előtt? Meséljetek még, hogy mégsem vagytok primitív bunkók :D

hívőlélek 2016.02.23. 11:54:50

@kerekes pereces: még a téma tilalom alatt van. A hírhamisító kormányzati szennymédia nem kapott irányelveket.
....de délutánra már várható valami ...addig is gyurcsányahibás, sorosgyuribérenc, liberálbolsi migránsveszély meg megvédjük a ... vezér gondolatok!

I_Isti 2016.02.23. 12:28:23

"Minden hívő keresztény, aki már olvasta az evangéliumot, időnként lelki krízisbe jut, mert az intézményes egyház és Jézus Krisztus néha nehéz viszonyban van."

Ez akkor vajon Jézus hibája, vagy pedig a (katolikus) egyházé?

Én egyébként nem lennék olyan egyház, vallási közösség tagja, amelyik "Jézus Krisztus(sal) nehéz viszonyban van"!

Keresnék olyat, amelyik nincs!

hívőlélek 2016.02.23. 12:36:59

@I_Isti: sajnos az intézményes egyház sokadszorra tagadja meg Jézust .... hol van már a háromszori megtagadás???
Ez különösen vonatkozik a Magyar Intézményes Egyház vezetőire mint Veres András, Erdő Péter, Kis-Rigó László, Pápai Lajos, Márfy Gyula, Bábel Balázs ... ahol napi gyakorlat Jézus megtagadása .... szerencsétlen kakas már rég elpusztult mert nem tudott olyan gyorsan kukorékolni hogy csak 3 megtagadás férjen két kukorékolás közé!

Bell & Sebastian 2016.02.23. 13:18:13

Egy igaz ember, mert csinálja, miben hisz. Ugyanakkor Ember is, azaz nem farizeus, hanem keresztény, azon belül katolikus, azon belül pap, azon belül szerzetes.

Pannnhalmát csak átvitték a túlsó partra, amiért sok obulust nem kaptak, de rengeteget adtak, ezért okkal-joggal utálja a szocializmust mindenestől, hiszen mindig is a besúgók első számú célterepe az oktatás-nevelés lesz.
___

A Magyar Katolikus Egyház kiválóan teljesített a szocializmusban, annak ellenére, hogy telerakták békepapokkal, nagyítóval kellett keresni valódi reakcióst köztük.

Mindösszesen nagyon sok emberben el tudták ültetni az Ige mustármagját, amivel nem hagyták tetszhalottá dermedni az Élő Egyházat.

Ebben, az új világban, ez már nem sikerült valami fényesen. Le kellene vonni a megfelelő tanulságot: több reakciót a Hitbe és kevesebb békességet.
___

Tudomásom szerint anno a magyar egyházat a németek (no, nem mind) támogatták minden, elképzelhető módon a szoci időkben, mi pedig (praktikusan) a cseheket és szlovákokat, ahol kis híján beszántották a katolikus felekezetet a bősz reformerek.

Mivel hivatalosan is vezetnek magyar püspökök kölföldi, ortodox rítusú, keresztény gyülekezeteket Szerbiában és Ukrajnában, a magyarok mellett, van dolguk elég, vele rálátásuk a világra.
___

Nem ártana megrázni magukat kissé és kimenni a nagybetűs életbe, ami nem csak ballagási beszédek visszatérő szófordulata.

A velünk élő marxmus nem halt meg, feltámadt, csak most más alakban bújt elő.

Még hatékonyabb, még veszélyesebb és méginkább farizeus. Félreverni a harangokat, ez nemcsak megkóstól és szétszór, hanem a sírba is beletesz mindenkit. Ám ne így legyen. Ámen!

I_Isti 2016.02.23. 13:42:15

@Bell & Sebastian: "Tudtuk, hogy kegyelemből megtűrtek vagyunk, azaz politikailag elviselnek bennünket, ami rugalmasságot és alkalmazkodást kívánt."

vö:

"A Magyar Katolikus Egyház kiválóan teljesített a szocializmusban, annak ellenére, hogy telerakták békepapokkal, nagyítóval kellett keresni valódi reakcióst köztük."

Most akkor "rugalmas" volt, meg "alkalmazkodó", vagy pedig "kiválóan teljesített"?

annamanna 2016.02.23. 13:54:06

@I_Isti: "Ekkor a legkegyetlenebb belső konfliktust élte át, ami csak létezhet: két parancs között feszíttetett meg. Az egyik volt Isten hangja, a másik a szent Egyház szava. És ő mindkettőt követni akarta! Ebben a helyzetben mutatkozott meg hősi nagysága, és nem hagyta el az Egyházat akkor sem, amikor látnia kellett saját ideáljának elhalványulását. Visszavonult tehát az Alverna-hegyre. Ott a Szent Kereszt felmagasztalásának napján megjelent előtte egy angyal, és utána Ferenc testén láthatóvá váltak Krisztus sebei, a stigmák. Testben megtörten érkezett vissza Assisibe. Súlyos gyomor és májbántalmaktól szenvedett, a lábai megdagadtak, a szeme is felmondta a szolgálatot. Jöttek az orvosok, de ahelyett, hogy meggyógyították volna, csak növelték a kínjait: izzó vassal égették a halántékát, fölszúrták a fülét. Éjszaka álmatlanul feküdt sárkunyhójában, vak volt, vérzett, és láztól reszkető testén patkányok szaladgáltak. Ám a következő reggelen vidám lélekkel énekelte az Istent és a teremtést dicsérő Naphimnuszt. Mikor megtudta, hogy az orvosok véleménye szerint október elején meg fog halni, így kiáltott: ,,Isten hozott, halál testvér!'' 1226. október 3-án megáldotta testvéreit, felolvastatta Jézus búcsúbeszédét, és még egyszer átnyújtott a jelenlévőknek egy-egy falat kenyeret. Majd megkérte őket, hogy vetkőztessék le, és fektessék le a puszta földre; azt akarta, hogy a végső szegénység legyen a halotti ruhája. Énekelve adta vissza lelkét az Úrnak."
www.katolikus.hu/szentek/szent156.html

Ez így halál komolyan le van írva egy kétkötetes vaskos könyvben: www.katolikus.hu/szentek/index.html

hívőlélek 2016.02.23. 15:47:52

@jose maria padilla: és te keresztény vagy Mária vagy János vagy netán trav?i

Bell & Sebastian 2016.02.23. 16:21:23

@I_Isti: A kettő között azért nincsen ellentmondás, mert az egyedüli mérőszám csak az lehet, mennyi lélek _nem_ jutott az ördög kezére.

Most, mintha több jutna.

@jose maria padilla: Keresztényből is sokféle van, arra egyelőre még várni kell, hogy csak egyféle legyen, idősebb testvérem. :)

I_Isti 2016.02.24. 09:57:48

@Bell & Sebastian: "Most, mintha több jutna."

Ez azt jelenti, hogy a római katolicizmus szempontjából a kádárizmus jobb volt, mint a Viktorizmus.

annamanna 2016.02.25. 06:39:17

@Bell & Sebastian: "mennyi lélek _nem_ jutott az ördög kezére.

Most, mintha több jutna."

Ő vajon hova jutott?

"Így hát meghallgatták Wuolou fivérét és férjét is, aki
a halála idején biztosan, de talán soha előtte sem élt együtt a nővel;
és egyáltalán nem biztos, hogy ő a gyermekének az apja.
Wuolou minden bizonnyal csak névházasságban élt férjével, amit az állampolgárság megszerzéséért kötöttek. Legalábbis az olasz sajtóhírek szerint a rendőrség most a házasság körülményeit is vizsgálja, illetve DNS-mintát is vettek Wuolou magzatából, hogy kiderítsék, ki lehetett az apa."
444.hu/2016/02/24/a-papat-is-megviselte-szallodaja-recepciosanak-rejtelyes-halala

velvet.hu/helyszinelo/2016/02/24/holtan_talaltak_otthonaban_a_papa_terhes_titkarnojet/

Bell & Sebastian 2016.02.25. 09:50:16

@annamanna: Ha se nem a pápa titkárnője, se nem a pápa szállodája, csak benne lakik, akkor vajon mit gondoljak ezekről a hírekről.

Az akarják sugallni, hogy biztosan valamelyik szentéletű csinálta fel a recepcióst, netán maga a pápa és ezért meggyilkolták két hektoliter cukros víz megitatásával?

Én ezt nem veszem be.

Bell & Sebastian 2016.02.25. 09:59:42

@I_Isti: Elég egyértelmű. Alaposan megcsappant a templomba járó hívők száma, ami csak annyit jelent, erodálódnak a közösségek.

Ez önmagában még nem jelent automatikusan kevesebb üdvösségre jutót, de a földi királyság minősége egészen biztosan sokat romlott - Magyarországon.

Mi köze van a mennyiségnek a minőséghez? Krisztus, a halász hasonlatánál maradva: ha kisebb a fogás - több az éhező.

Bell & Sebastian 2016.02.25. 10:19:37

Konzervatívok

Van egy régi szabály: idegen helyen legelőször a temetőt és templomot látogatjuk és nem a bevásárló utcát, lehetőleg vigília idején, ami ünnepi várakozást, virrasztást jelent. Az előbbiről a múltra lehet következtetni, elég pontosan, az utóbbiról a jelenre, a közösség állapotára.

Szerintem mi, magyarok, elég csehül állunk a hit dolgában. A többi, kelet-európai országhoz képest is - magunkhoz mérve is.

Ez egyet jelenthet csak: a neoliberális rombolás itt nem végzett félmunkát.

annamanna 2016.02.25. 13:23:18

@Bell & Sebastian: Szerintem ebben az esetben neki magának kellett volna szentéletűnek lennie.
Mégis hogy kap munkát a Vatikán Szent Márta házában (ahol maga a pápa lakik!) egy olyan eritreai migráns, aki állampolgárságért cserébe hamis házasságot köt? Ki ajánlotta be? Gondolom, a pápa lakhelyére, a Szent Márta házba nem az utcáról esnek be az emberek, oda nagyon erős biztosíték szükséges arra nézve, hogy az illető megbízható. Ki adott felőle garanciát? Milyen referenciái voltak? Nyilván egy ilyen helyzetben levő nőnek a magánéletét is ismerni kell. Ez már csak azért is így van, mivel folyton magukhoz veszik a szentáldozást (akár minden nap); ahhoz pedig gyónniuk kell. Tehát a gyóntató elég sok információt tudhat róla; hogy lehetséges az, hogy a rendőrségnek kell dns-mintát vennie, és vizsgálódnia arról, hogy ki a gyerek apja? Ezt ott azonnal tudniuk kellene a munkatársainak, a gyóntatójának, a biztonsági embereknek.
A vatikáni Szent Márta ház nem egy hatalmas gyár, ahol a dolgozók semmit sem tudnak egymásról. Már eleve az furcsa, hogy erősen oszlásnak indulva találtak rá, mert a fivére értesítette a rendőrséget (amúgy ő hogy jutott olasz állampolgársághoz?).
A pápa a világ egyik legszigorúbban őrzött személye. Olyan nincs, hogy a lakóhelyének egyik munkatársa eltűnik, és a biztonsági emberek nem néznek utána, hol lehet, mit csinál, mi lett vele.

Bell & Sebastian 2016.02.25. 15:28:41

@annamanna: Fogalmam sincsen, mi folyhat Rómában, egyetlen, jó ismerősöm van csak, aki magas beosztásban szolgált ott, minek az lett a vége, hogy még a reverendából is kiugrott. De egy mukkot nem hajlandó szólni erről. Ebből tudnék következtetni, ha akarok.

annamanna 2016.02.25. 19:18:15

@Bell & Sebastian: Azt gondolom, érdemes figyelembe venni, hogy ez nem Benedek idejében történt, hanem most. És persze nem csak ez történt idáig; Ferencet a megválasztása óta kísérik a botrányok és furcsaságok. apologetika.blog.hu/2014/05/28/jelek_a_szentfoldi_papai_latogatas_alatt

Mellesleg van egy "barát" az ügyben, aki vatikáni rendőr: "Az II Messagero olasz napilap szerint, rendőrségi nyomozás folyik a haláleset körülményeinek felderítésére, kihallgatják az elhunyt családját, volt férjét és barátját is, aki rendőrként dolgozik a Vatikánban." www.bumm.sk/bulvar/2016/02/24/sokkolo-halaleset-a-vatikanban-holtan-talaltak-a-papa-varandos-titkarnojet

murcielago 2016.02.25. 19:59:42

@Bell & Sebastian:

Szerintem hit dolgában k.b. a csehek szintjén állunk. Akik híresek huszitizmusukról, mi meg az „ősmagyar szinkretizmus“ –ról, ahogy az azt elítélő Püspöki Konferencia 2009-es körlevele fogalmaz.
(Pedig akkor még nem is volt két pápa, ill az elismert pápa még nem tett olyan nyilatkozatot pl., hogy a jó cselekedet elég az üdvösséghez, mondjuk ezt magánbeszélgetésben tette, de akkor is…)

Bell & Sebastian 2016.02.25. 21:18:19

@murcielago: :) Csehül, hát. A cseheket nehéz levakarni a mindenféle németségről, akik legalább annyira álhatatosak hitbéli dolgokban, mint a politikában. Ez itt az iróniaméter kilengésének helye.

Ezért Husz János csehül jobban érthető. De hogy a korabeli Szonda Ipsos levágott fejek gyűjtésével vezesse és szemléltesse statisztikailag a vetélkedő állását, az tipikusan szláv-martalóc szokás. Tán még otthon, uborkásüvegben, beáztatva is tartottak egyet-kettőt az almáriumon az ellenfelekből.

Egy jó nap kezdete, ha rákacsint az emberre Gyurcsány, midőn meglöki a macska.

Bell & Sebastian 2016.02.25. 23:42:41

@annamanna: Az egyik, amerikai püspökkel értek egyet a pápa megítésében, amit korábban már unalomig linkeltem.

Mondanivalójának lényege az, hogy az Isteni Terv -ben minden a helyén van, csak az értelme még nem egészen világos. De ahogyan beteljesedik a Terv, az értelme is kiteljesedik. Arra nincsen garancia, hogy mindezt látni is fogjuk. Nagyon röviden: hinni kell és nem rinyálni! Ami egyébként (az ortodoxok szerint) Jézus egyik, titkos mondása, pontosan így hangzott, hogy:

- Higgy, ne félj!

Hogy mitől titkos, azt bizony én nem tudom, mert Lukács, 8:50 -nél olvasható.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.26. 03:55:01

@Bell & Sebastian:

"Ami egyébként (az ortodoxok szerint) Jézus egyik, titkos mondása, pontosan így hangzott, hogy:

- Higgy, ne félj!

Hogy mitől titkos, azt bizony én nem tudom, mert Lukács, 8:50 -nél olvasható. " --- írja.

:-)

Bell & Sebastian 2016.02.26. 09:41:06

@bbjnick: Csak idekeverte Tamás evangéliumát. :)

www.tradicio.org/libridivini/tamasevangeliuma.html

Lényegében nem más, mint a legrébbinek tekinthető forrás (de mégsem került bele a Szentírásba), Jézus mondásainak kommentárok és történetekbe ágyazásuk nélküli gyűjteménye, ami titokban, fülbesúgássl terjedt / terjesztették.
Ezért és ezeket nevezik titkos mondásoknak, annak ellenére, hogy nagyon sok közismert, mert benne van a Bibliában.

Személyes kedvencem például ez:

>>>
Jézus mondta:
- Jaj nekik, a farizeusoknak, mert hasonlítanak a barmok jászolában nyugvó kutyához; mert sem az nem eszik, sem a barmokat nem hagyja enni.
<<<

murcielago 2016.02.26. 10:17:11

@Bell & Sebastian:

"Egy jó nap kezdete, ha rákacsint az emberre Gyurcsány, midőn meglöki a macska." -

Ó, távol álljon tőlem, hogy akadályozzam az evangelizációt, és távol is áll..:)

Csak azon tűnődök - így a husziták kapcsán :) -, hogy az említett körlevél 8,5 sorban ítéli el a szélsőséges liberalizmust, míg 11,5 sorban az ősmagyar szinkretizmust. Hogy vajon az atyák jól súlyoztak -e?

Persze ez egy 5 évvel korábbi állásfoglalás. Azért nem értek egyet a ilyenekkel: "Olykor még a legnemesebb hagyományőrző mozgalmakat is felhasználják arra, hogy a pogányságot népszerűsítsék." Talán ma már nem így fogalmaznának...

I_Isti 2016.02.26. 10:39:12

@Bell & Sebastian: Azér' a teljes sztori úgy volt, hogy Jézus éppen előtte átruccant Gadarába, menet közben a hajóúton lecsapott rájuk a vihar, amikorra tanítványok felébresztették, már életveszélyben voltak, aztán parancsolt a viharnak hogy csendesedjen el, a vihar szót fogadott, aztán Gadarában a légió(nyi) démont kiűzte egy sírokban lakó őrültből, bele pontosan egy disznónyájba, ami jól belerohant és belefulladt ennek hatására a vízbe, aztán az emberek a visszatérte után örömmel fogadták, elhívták Jairus, a zsinagógafő házához mert a lánya beteg volt, aztán a tömegben a "vérfolyásos asszony" hittel érintette meg a IV: Móz. 15:38-39 alapján a ruháján viselt szemlélőbojtot, emiatt azonnal meggyógyult, amit Jézus azonnal észrevett, amikor viszont az asszony bűnvallást tett neki felmentette a büntetés alól, és nem ítélte el, eközben jött egy ember, aki bejelentette, hogy Jairus lánya már meghalt, ezért ne fárasszák tovább a mestert, ekkor mondta Jézus azt, Jairusnak hogy: "ne félj, csak higgy, és megtartatik".
Vagyis: megmenekül, üdvösségre jut, meggyógyul, megszabadul.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 10:57:16

@murcielago: Volt akkoriban egy Kurultáj -hullám (jobban nem bírom körülírni), amiben annak a veszélyét látták, hogy ettől majd összeragasztódik valahogyan Koppány, Vajk ellenfele és végromlásba fordul a magyar keresztesség.

Egyet eltaláltak: valóban a szinkretizmus az elsőszámú veszély, csak másként. Mindannyiszor, ahányszor Orbán a keresztény-zsidó hagyományokról beszél (udvariasságból felcserélve a hamis szófordulatot), akkorát kellene a meglehetősen domborodó tájegységébe rúgni, hogy leégjen a haja.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 11:00:58

@I_Isti: A gadarai megszálott története már sokak fantáziáját megragadta.

Nagy kár, hogy a megszállottakét (gondolok itt elsősorban az Őrülünk-kondára) pont nem.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 11:05:30

Érdekes, hogy az angolban fanatikus lesz a megszállottból. A németeknek sok fanatikusra van szükségük, mert úszni tanítják a disznókat.

I_Isti 2016.02.26. 11:25:02

@Bell & Sebastian:
Szerencsére utána lehet nézni:
"And when he went forth to land, there met him out of the city a certain man, who had demons a long time, and wore no clothes, neither abode in any house, but in the tombs."

"who had demons a long time"

vagy:
"And when he went forth to land, there met him out of the city a certain man, which had devils long time, and ware no clothes, neither abode in any house, but in the tombs."

"had devils long time".

murcielago 2016.02.26. 11:29:26

@Bell & Sebastian:

Valahol jól látja a lényeget, egy zs. szektából nőtt ki a kereszténység, aminek keresztesekre (ksatria) is szüksége VOLT. Ez azonban csak a forrás, az eredet.

Ma azonban (II. vatikáni zsinat után) a „nyitott”, „élő” kereszténység mindenfajta vallásnak behódol, bűnözök lábát mossa, stb. Ez az önfeladó kereszténység, mindketten tudjuk. Lehet, hogy az isteni terv majd megvilágosul/megvilágosít, de addig is ki kellene húzni valahogy, de ezt is mindenki látja.

Csak azt nem lehet látni, hogy a a szegény hagyományőrzők miért nem férnek bele a nagy másság-tengerbe? Miért különösen veszélyesek, ha nem veszélyes az iszlám, ha nem veszélyes távol élő keresztények legyilkolása és nem veszélyes ócsárlásuk és rágalmazásuk?
(bocs', ha elragadtattam magam)

I_Isti 2016.02.26. 11:32:22

@Bell & Sebastian: Az mondjuk szerintem is vér ciki, hogy a rendcerváltozás után a keresztényeknek nem sikerült ébredést - mármint keresztény ébredést -csiholniuk a magyar társadalomba, viszont a "kereszténység felvételét" megelőző korok köldöknézésébe bele gúvadó - vagy révedő - hagyományőrzőknek sikerült: kevés olyan katolikus, vagy keresztény esemény van, ami annyi embert tud mozgósítani Magyarországon, mint egy-egy "hagyományőrző"-nek kikiáltott neopogány sámánisztikus megmozdulás.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 11:35:47

@I_Isti: Meg sem merem kérdezni, hogy arámiul vagy ógörögül hogyan van ez, mert még a végén kiderül, hogy a történelmi, zsidó-keresztény hagyományt a disznópásztorok éltetik tovább. És cselédek.

A hívójel leadására alkalmas alkalmatosságból kiindulva: ennek néprajzi bizonyítása aránylag egyszerűen megoldható lett volna, ha pont nem kerüli el Ortutay Gyula figyelmét, az ősmagyar hagyományok nagy kutatójáét.

Nem volt egy szikretista kommancs, ennyi szent.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 11:39:38

@I_Isti: Szoktak annyian lenni a csíksomlyó búcsún, mint Kurultájon, mégha van közös része is a két halmaznak. Plusz a csatkai és kétharmaddal nyertünk.

I_Isti 2016.02.26. 11:48:49

@Bell & Sebastian:
" ἔχων δαιμόνια"

Bell & Sebastian 2016.02.26. 12:57:05

@I_Isti: δαιμόνια /gör./ = démonok

jelentéstartalom változása a görög nyelvben
istenek > alistenek > bukott angyalok > ördögök /Légió/

Helyben is vagyunk. De akikben laknak, azok a megszállottak. A (gadarai) megszállott angolul: "a person filled with excessive and single-minded zeal, especially for an extreme religious or political cause"

= fanatic.

Bell & Sebastian 2016.02.26. 13:02:23

@murcielago: Egyszerű a válasz: az Igébe vetett hit minden próbát kibír, lásd Jézus folytatólagosan elkövetett, többrendbeli, minősített megkisértését a Sátán által. A gyenge hit elporlad, mint vámpír az UV-fényben.

Ami csak olyan, mint ami, az nem ugyanaz, mint ami.

annamanna 2016.02.27. 02:24:35

@Bell & Sebastian: Mindenkinek helye van az isteni tervben, Júdásnak is, ugyebár. Na meg hinni is jó, csak nem mindegy, hogy kinek és mit.

Benedekről és Ferencről alig tudok valamit (mivel nem vagyok katolikus). Benedeknek olvastam egy szövegét (még Ratzingerként írta); ebben Anthony de Melloval foglalkozik, és világosan, érthetően, biblikusan kimutatja, hogy Mello miért eretnek. Ezért nem javasolja az olvasását.
(Szerintem lehet olvasgatni, mert aranyos kis sztorijai vannak, de tudni kell róla, hogy amit ír, az a világkép nem biblikus).
Benedek szövege viszont nagyon tetszett, világos volt, érthető, határozott, és egyértelműen elhatárolódott a szinkretizmustól (amivel egyébként a katolikus egyház súlyosan meg van terhelve).

Fentebb pl. Murcielago is leírt egy szinkretista mondatot: "egy zs. szektából nőtt ki a kereszténység, aminek keresztesekre (ksatria) is szüksége VOLT."
Ezt Benedek nem tűrné.

Na és akkor Ferenc: Benedekhez képest gagyi, hamis, szétkent idézeteket ismerek tőle. Az egyik mondata, amire emlékszem: "aki nem érzi, hogy Szűz Mária az anyja, az árva."
Ennek nincs köze a Bibliához. A katolikus teológiához meg aztán pláne nincs köze. És ez csak egy mondat tőle.

Nagyon nehéz akkor alárendelődni egy vezetőnek, ha valaki meg van győződve róla, hogy a vezető méltatlan a posztra, amit betölt. Én szerencsére nem vagyok katolikus, de ilyen helyzetben nem irigylem őket. Persze ez az állapot állami vezetés esetén is nehéz.
Mondjuk a türelemre biztosan megtanít Ferenc. Erre biztosan jó.

Bell & Sebastian 2016.02.27. 09:06:28

@annamanna: Úgy vélem, a szemléletbeli tévedés, a tettenérhető a hozzászólásában, pontosan megegyezik azzal gyakorlati-politikai szarvashibábál, amit szinte mindenki elkövet.

Jézus Krisztus egyháza sem felülről építkezik, valódi ereje a kisközösségekben van.

Addig, amíg a plébános (vagy polgármester) jól teszi a dolgát, a nevét sem kell tudnunk az aktuális pápának (vagy miniszterelnöknek).

A probléma akkor és ott keletkezik, amikor a pápa a plébánia dolgába kinyilatkoztat bele (vagy Orbán a polgiéba).

Hitbéli kérdésekre választ a Tanítóhivatal ad. Ha mindent a helyiértékén kezelnénk, aminek megmanipulálásában a médiának van felelősége, a katolikus értékrendszer is kidomborodna (egyszer, majd...).

De amíg félkegyelmű filoszemiták osztják az észt a pápistáknak (félreértés ne essék, nem a pápát gúnyolom) - e'van.

Bell & Sebastian 2016.02.27. 09:08:21

azzal a gyakorlati-politikai szarvashibával...

I_Isti 2016.02.27. 15:45:04

@Bell & Sebastian: A menny tele van zsidókkal. Még Jézus korabeli zsidókkal is, sőt még mai zsidók is vannak ott jócskán. KI az a hülye antiszemita, aki oda akár kerülni, ahol egy csomó zsidó van? Aki még nem akar oda kerülni, az minek veri a nyálát a kereszténységére?

Bell & Sebastian 2016.02.27. 19:01:13

@I_Isti: Elvtársak az Úrban, mi? :) Én már tudok ám különbséget tenni a zsidók között, ugyanez kínaiakkal még nem megy, a csihi-puhi filmjeikben jó lenne, ha alkalmaznák a fekete kalapos / fehér kalapos mankót, ami cowboyéknál egyszer már bevált. De ott meg a rézbőrűeknél szart be a tudomány, olyan egyformák voltak, mint egy bölénycsorda.

tevevanegypupu 2016.02.27. 20:00:38

Minden esetre Pannonhalmát nagyon jól viszi..mint egy nagy hotel első osztályú vendéglátóipari egységgel és wellnessel. Ez is valami.

Bell & Sebastian 2016.02.27. 21:23:55

@tevevanegypupu: Akik bírják a nyelvet, ortodox kolostorokba járnak lelki megtisztulásra, ugyanezt tudja Pannonhalma is, magyarul. Aki csak egyetlen hétvégét szán rá, mehet virrasztásos búcsúra, például Máriagyüdre. Széles a választék nem az Anyaszentegyház hozzáállásán múlik a hívők üdvössége, nekik is tenniük kell valamit érte.

tevevanegypupu 2016.02.27. 21:50:58

@Bell & Sebastian:

Ha az ember Pannonhalmán hallgat misét, a szerzetesek gregorián énekét, megérzi azt a erőt amit képviselnek. Mese habbal, hogy az Egyház gyenge vagy legyőzhető, kizárt még akkor is, ha jelenleg mintha fontosabb lenne az üzlet..Pannonhalmát szegény emberek nem nagyon látogathatják..ez nagy kár.

tevevanegypupu 2016.02.27. 22:00:09

@I_Isti:

Á, magát visszaküldték onnét a földi pokolba, hogy ilyen jól értesült?

Bell & Sebastian 2016.02.28. 09:21:09

@tevevanegypupu: Szegény ember lelki gyakorlata a szentmise, a' meg gomboké' van. :)

tevevanegypupu 2016.02.28. 13:18:18

@Bell & Sebastian:

Á, már nem lehet gombokat..kis kosarak vannak, feltűnő lenne.. :)

Bell & Sebastian 2016.02.28. 15:38:37

@tevevanegypupu: Velem lehet alkudni, akkor gombok áráért. Egy szép, centerhalf kabátgomb (egyáltalán van még valaki, aki gombfocizott?), biztosan van 200 forint.

tevevanegypupu 2016.02.28. 16:58:08

@Bell & Sebastian:

Ó, van az többe is. Egyébként olvastam, hogy valahol nyílt egy gombfoci múzeum.

Bell & Sebastian 2016.02.28. 19:09:15

@tevevanegypupu: Az íratlan szabály az, hogy mindenki lehetősége szerint adakozzon, az összeg jelképes is lehet. Vagy semmi, ha nincsen miből.

tevevanegypupu 2016.02.28. 21:43:33

@Bell & Sebastian:

A mi templomunknál látszik hogy a plébános jól forgatja a pénzt. Mindig van valami új, van szeretetotthon, iskola..És úgy általában a többiben is, ahova járunk még.

Bell & Sebastian 2016.02.28. 23:26:16

@tevevanegypupu: Mi sem panaszkodhatunk, csak a temetés sok, keresztelő kevés.

annamanna 2016.02.29. 00:16:34

@Bell & Sebastian: "Jézus Krisztus egyháza sem felülről építkezik"

Hűha, ez a mondat nagyon hibás. Méghogy Jézus Krisztus egyháza nem felülről építkezik? Hát mégis honnan építkezne? Alulról, a pokolból?
Ha van a világon szervezet, ami biztosan felülről építkezik, az Jézus Krisztus egyháza, amit Isten épít.

Mt 16,18 De én is mondom néked, hogy te Péter vagy, és ezen a kősziklán építem fel az én anyaszentegyházamat, és a pokol kapui sem vesznek rajta diadalmat.
Ef 2,22 A kiben ti is együtt építtettek Isten hajlékává a Lélek által.
Zsid 3,4 Mert minden háznak van építője, a ki pedig mindent elkészített, az Isten az.
Zsid 8,2 Mint a szent helynek és amaz igazi sátornak szolgája, a melyet az Úr és nem ember épített.
Zsid 11,10 Mert várja vala az alapokkal bíró várost, melynek építője és alkotója az Isten.
Csel 20,32 És most, atyámfiai, ajánlak titeket az Istennek és az ő kegyelmessége ígéjének, a ki felépíthet és adhat néktek örökséget minden megszenteltek közt.
Jn 2,19 Felele Jézus és monda nékik: Rontsátok le a templomot, és három nap alatt megépítem azt.

annamanna 2016.02.29. 06:23:43

@Bell & Sebastian: Rendkívül meg vagyok döbbenve, hogy a pedofil papokról szóló film nyert Oscart. Két gyerekbántalmazásról szóló film versenyzett az Oscarért, egészen megdöbbentő, hogy az egyházat fikázó film nyert. Ezt sose néztem volna ki Hollywoodból.

tevevanegypupu 2016.02.29. 08:05:31

@Bell & Sebastian:

Itt ez nem olyan nyilvánvaló az iskola meg az óvoda miatt, és mert a szülők az egész kicsi gyerekeket is hozzák misére..Pannonhalmára is egyébként, bár maga a templomban a hívőknek olyan nagyon sok hely nincs, de mindig zsúfolásig tele van, persze a tanulókon kívül is. És ott is sok a kicsi gyerek.

Bell & Sebastian 2016.02.29. 11:04:41

@annamanna: Pedig ez így van, mármint az alulról építkezés. Az Ige a Szentlélek közvetítésével fejti ki hatását, egyrészt az Írásban őlt testet, másrészt az Embert vezérli.

Tehát: az Ember belülről vezérelt. No, erre köthet csomót, ha tud. Jézus Krisztus egyházának építőkövei a kisközösségek (legegyszeűbb eleme a család). Ez így volt, így van és így lesz!

Akkor mi a funkciója az Anyaszentegyháznak -kérdezhetné. Elsősorban jel és eszköz, nevesül a pasztoráció eszköze.

Nagyon biztatnám, hogy lapozgassa többet a Katolikus Lexikont, ha már eddig mindez kimaradt.

Bell & Sebastian 2016.02.29. 11:09:20

@annamanna: Min döbbent meg? A Farizeus Birodalom visszavág, utolsó leheletéig (de a lehellet is elfogadható) irtani fogja a kereszteseket, tapossa sárba a kultúrát. Ne legyenek illúziói.

Bell & Sebastian 2016.02.29. 11:12:08

@tevevanegypupu: Az én időmben még volt gyerekmise, most meg nincs. Harmadannyi alkalom van, ennyire megcsappant a közösség.

tevevanegypupu 2016.02.29. 11:54:00

@Bell & Sebastian:

tegyük hozzá, hogy mindig felröppenek ilyen hírek, hogy több száz gyereket rontottak meg katolikus papok, érdekes módon szinte mindig Angliából vagy Amerikából, ahol tudjuk mennyire szeretik a katolikusokat. Aztán a hír után várná az ember, hogy nahát akkor gyerünk, elő a bizonyítékokkal, halljuk a pert, ítéletet, a vádbeszédet meg a védőkét is..Na ilyet nem nagyon hallani, a többi néma csend. Persze sajnos előfordul pedofilia, ugyan hol nem fordul elő, de kizártnak tartom, hogy mindig és egyfolytában csak a katolikus egyházban. Ugyanis az ilyesmi nem a cölibátustól függ mint az józan ésszel tudjuk is.

Jellemző, hogy ugyan ilyen történetek keringenek gonosz apácákról is..ez sem lehetetlen egyébként, bizony van olyan, hogy egy-egy kolostorban elszabadulnak, de hát hány kolostor és hány apáca is van a világon? Hihetetlen, de a gonosz apácák története is Angliából indult, a világ felháborodott, megbotránkozott és általánosított.

Hoolywood pedig mint morális mérce..Oscarjával egyetemben, hát muris, ha az ember kissé járatos a filmgyárak körüli dolgokban. Annyi szenny nem sok fordul elő a világban mint az ottani csillogás mögött.

Nagyon sajnálom azt is, hogy pápáink mostanában mással sem foglalkoztak, mint állandóan bocsánatot kértek, tulajdonképpen majdnem azért is, hogy a katolikusok egyáltalán léteznek..Holocausttal és saját egyházuk ostorozásával voltak és vannak elfoglalva, közben nem veszik észre, vagy csak kevéssé, hogy jelenleg éppen a keresztényeket üldözik. Erről kevesebb szó esik..falak ellen beszélnek, pedig ha ezeket a falakat néha nem építette volna fel éppen a kereszténység, nem tudom ma hol lennénk..

tevevanegypupu 2016.02.29. 11:56:04

@Bell & Sebastian:

Kár hogy nincs, mert a kisgyerekeket éppen meg lehetne még győzni a szeretet erejéről.

Bell & Sebastian 2016.02.29. 12:55:24

@tevevanegypupu: Számtalanszor kitárgyaltuk, hogy a nem-keresztény buzi-pedok önigazolása. Ha valakinek, hát magának nem kell elmagyarázni, honnan ered e nemtelen hagyomány, amit Mohamed legalizélt.

A szeretetnek számtalan formája van, időnként egy jó időben lekevert, atyai pofon jeleníti meg.

annamanna 2016.03.03. 04:56:24

@Bell & Sebastian: Ez sajnos egyáltalán nem biblikus. Ahhoz, hogy az ember megtérjen, Istennek kell alárendelődnie, tehát egy tekintélynek. Ahhoz, hogy egy ember Isten szavát meghallja, emberi közvetítőre van szüksége, és annak kell alárendelődni, mint tekintélynek.

"Mert minden, a ki segítségül hívja az Úr nevét, megtartatik.
Mimódon hívják azért segítségül azt, a kiben nem hisznek? Mimódon hisznek pedig abban, a ki felől nem hallottak? Mimódon hallanának pedig prédikáló nélkül?
Mimódon prédikálnak pedig, ha el nem küldetnek? A miképen meg van írva: Mely szépek a békesség hirdetőknek lábai, a kik jókat hirdetnek!
De nem mindenek engedelmeskedtek az evangyéliomnak. Mert Ésaiás azt mondja: Uram! Kicsoda hitt a mi beszédünknek?
Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten ígéje által.
De mondom: Avagy nem hallották-é? Sőt inkább az egész földre elhatott az ő hangjok, és a lakóföld véghatáráig az ő beszédök."
(Róma 10:13-18)

A kereszténységet egy ember nem saját maga találja ki, nem önmagából bányássza elő, mert nem ő saját maga az isten. A kereszténység maximálisan az alárendelődésen alapul, anélkül teljességgel lehetetlen kereszténynek lenni.
Alárendelődni pedig egy felsőbb tekintélynek, vezetőnek lehet. Vezető nélkül nem létezik egyházi struktúra.

"Jézus Krisztus egyházának építőkövei a kisközösségek (legegyszeűbb eleme a család)."

A legtöbb katolikus beleszületik egy családba, tehát úgy válik istenhívővé, hogy alárendelődik a szüleinek.
Aki nem a szüleinek alárendelődve lesz hívővé, hanem felnőttként jut hitre, az is elfogadja valakinek az igehirdetését, tekintélyét.
Mivel átéltem a megtérést, ezért pontosan tudom, hogy Isten senkinél nem fogja kihagyni az alárendelődést.
Erőlködhet valaki a világ végezetéig, önmagából nem fogja kiizzadni a megtérést, a hitet (én próbálkoztam ezzel egy darabig, úgyhogy tudom, miről beszélek). A hit ajándék, és Isten adja oda annak, akinek akarja; és nyilván csak annak adja oda, aki az Ő feltételeinek megfelel. Alárendelődés nélkül senki sem fog megfelelni a hit elvárásainak.
A 12 éves Jézusról ezt írja Lukács:

"És aláméne velök, és méne Názáretbe; és engedelmes vala nékik. És az ő anyja szívében tartá mind ezeket a dolgokat.
Jézus pedig gyarapodék bölcsességben és testének állapotjában, és az Isten és emberek előtt való kedvességben."
(Luk. 2:51-52)

Ez kikerülhetetlen, és a tekintélynek való alárendelődés gesztusát Isten akkor sem fogja elengedni, ha a vezető rossz.
Nagyon is részletesen van leírva például, hogy Dávid mennyire tisztelte Sault még akkor is, amikor az halálra üldözte őt. Nem lázadt a kegyetlen Saul ellen sem Dávid, sem Saul fia, Jónatán.
Nagyon nehéz volt türtőztetniük magukat, de sikerült.
Dávid ellen viszont fellázadt a fia, Absolon. Az istentelen ember még a jó tekintély ellen is lázad.

Szóval ez nagyon nehéz probléma, és csak örülni tudok, hogy Ferenc pápa nyűge engem most nem terhel. Igazán nagy fejtörést okozna, de szerencsére kibic vagyok ebben a dologban.

Ami a protestánsokat illeti - Luther nem lázadó volt, hanem reformer, azaz nem elhagyni akarta az egyházat, hanem megjavítani, az Ige tekintélye alá visszavezetni. Ez nagy különbség.
A rossz vezetőt általában nem kell elhagyni, mivel a rossz vezető saját maga igyekszik megszabadulni azoktól, akik - vele ellentétben - tartják magukat az elvekhez és előírásokhoz.

"Ne legyenek illúziói."

Próbáltam ironizálni, nincsenek illúzióim.

"a 3.(legkevésbé) esélyes a Spotlight nyert. Hogy ez mennyire tudható be az emberi lelkiismeretnek nem tudom. De az biztos, hogy a 3 nagy név közül a legjobb filmhez került. Ugyan még egy másik díjat nyert (legjobb eredeti forgatókönyv), ám ezzel minden idők legalul díjazottabb fődíjasa. Belegondolva, nem is kaphatott nagyon másért. A rendezése nem kiemelkedő, a 2 mellékszereplői csoportban pedig sereghajtók voltak. A vágásban nem kevésbé."
filmertek.blog.hu/2016/02/29/a_spotlight_2015_legjobb_filmje_dijat_nyert_dicaprio_es_a_saul_fia_is

Tehát semmiben sem kiemelkedő, de azért a legjobb film.
"Kapribogyó" csuklóján pedig a biztonság kedvéért ott a kabbalista vörös fonál: www.facebook.com/filmertek/photos/pcb.917117798405556/917117758405560/?type=3&theater
Enélkül még száz évet is várhatott volna a "fucking Oscar"-ra. Biztos az a hibája, hogy még nem szerepelt holo-filmben.

Bell & Sebastian 2016.03.03. 08:58:02

@annamanna: Hogy a viharba ne lenne hierarchiába rendezve a teremtett világ, ennek ellenkezőjét senki sem állítja. Ugyanakkor azt sem, hogy ez ne lenne érvényes a teremtményekre, jelesül az emberre.

Ha lett volna katona, tudná, hogy a feljebbvaló parancsát feltétel nélkül végre kell hajtani, kivéve, ha marhaság.

Mindig a szabad akarat teszi le az utolsó garast, ami csak annyit jelent, belülről vezérelve cselekszünk, ugyanakkor viseljük ennek minden ódiumát.

annamanna 2016.03.04. 01:58:28

@Bell & Sebastian: A vallásban más szabályok érvényesek, mint a katonaságnál. Az akarat szempontjából Isten akarata számít. Az akarat szó leggyakrabban Isten akaratával összefüggésben fordul elő a szövegben; a Bibliát sokkal inkább érdekli Isten akarata, mintsem az emberek akarata.
Az ember szabad akarata leginkább az áldozat szempontjából számít. Összesen 20 db igében szerepel a "szabad akarat" kifejezés; a Biblia kevés alkalommal és speciális értelemben használja ezt a kifejezést.
Ezen túl mindig az az iránymutató, hogy mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.
Íme, a szabad akarat összes említése:

3Móz 7,16 Hogyha fogadásból vagy szabadakaratból áldozza valaki az ő áldozatát, a mely napon áldozza azt, azon a napon egyék meg az ő áldozatát; a mi pedig megmarad abból, másnap egyék meg.
3Móz 22,18 Szólj Áronnak és az ő fiainak és Izráel minden fiának, és mondd meg nékik: ha valaki Izráel házából, és az Izráelben levő jövevények közül felviszi a maga áldozatát, akár fogadásból akár szabad akaratból, a miket felvisznek az Úrnak egészen égőáldozatul,
3Móz 22,21 És ha valaki hálaáldozattal áldozik az Úrnak, akár fogadásának teljesítésére, akár szabad akaratból, akár tulokféléből, akár juhféléből: ép legyen, hogy kedves legyen; semmi fogyatkozás ne legyen abban.
3Móz 22,23 Hosszú, vagy kurta tagú ökröt, vagy bárányt szabad akaratból való áldozatul vihetsz ugyan, de fogadási áldozatul nem lesz kedves.
3Móz 23,38 Az Úrnak szombatjain kivül, adományaitokon kivül, fogadásból és szabad akaratból való minden ajándékaitokon kivül a melyeket adni szoktatok az Úrnak,
4Móz 15,3 És tűzáldozatot akartok készíteni az Úrnak, egészen égő- vagy véres áldozatot, vagy fogadás teljesítése végett, vagy szabadakarat szerint, vagy a ti ünnepiteken, hogy tulok- vagy juhféléből kedves illatot készítsetek az Úrnak:
4Móz 29,39 Ezeket áldozzátok az Úrnak a ti ünnepeiteken, azokon kívül, a miket fogadásból, és szabad akaratból áldoztok, a ti egészen égőáldozataitokul, ételáldozataitokul, italáldozataitokul, és hálaáldozataitokul.
5Móz 12,6 És oda vigyétek egészen égőáldozataitokat, véres áldozataitokat, tizedeiteket, kezeiteknek felemelt áldozatát, mind fogadásból, mind szabad akaratból való adományaitokat, és a ti barmaitoknak és juhaitoknak első fajzását.
5Móz 12,17 Nem eheted meg a te kapuidon belől sem gabonádnak, sem mustodnak, sem olajodnak tizedét, sem barmaidnak és juhaidnak első fajzását; sem semmi fogadási áldozatodat, a melyet fogadsz, sem szabad akarat szerint való adományaidat, sem a te kezednek felemelt áldozatát;
5Móz 16,10 És tarts hetek ünnepét az Úrnak, a te Istenednek, a te kezednek szabad akarat szerint való adományával, a melyet ahhoz képest adj, a mint megáldott téged az Úr, a te Istened.
5Móz 23,23 Ügyelj arra, a mi ajkaidon kijön, és úgy teljesítsd, a mit száddal ígérsz, mint mikor szabad akaratból teszesz fogadást az Úrnak, a te Istenednek.
2Kir 12,4 És megparancsolá Joás a papoknak, hogy minden pénzt, a mely Istennek szenteltetik és az Úr házába bevitetik, mind a megszámlálás pénzét és a személyek váltságának pénzét, mind pedig, a melyet kiki szabad akaratja szerint az Úr házához bevisz.
1Krón 29,5 Aranyat az arany szerszámokra, ezüstöt az ezüstre és minden szükségre, a mesteremberek kezéhez. És ha valaki még adni akar, szabad akaratja szerint, töltse meg az ő kezét ma és adjon, a mit akar az Úrnak.
1Krón 29,6 Azért szabad akaratjok szerint adának ajándékokat az atyák fejedelmei, az Izráel nemzetségeinek fejedelmei, az ezredesek, századosok és a király dolgainak fejedelmei.
1Krón 29,9 És örvendeze a sokaság, hogy szabad akaratjokból adának; mert tiszta szívökből adakozának az Úrnak; Dávid király is nagy örömmel örvendezett.
1Krón 29,14 Mert micsoda vagyok én, és micsoda az én népem, hogy erőnk lehetne a szabad akarat szerint való ajándék adására, a mint tettünk? Mert tőled van minden, és a miket a te kezedből vettünk, azokat adtuk most néked.
1Krón 29,17 Jól tudom, oh én Istenem, hogy te a szívet vizsgálod és az igazságot szereted. Én mindezeket tiszta szívemből, nagy jó kedvvel adtam, s látom, hogy a te néped is, a mely itt jelen van, nagy örömmel, szabad akaratja szerint adta ezeket néked.
2Krón 17,16 Mellette Amásia, a Zikri fia, a ki magát szabadakaratjából az Úrnak kötelezte vala; és ő vele kétszázezer harczos.
2Krón 35,8 Az ő fejedelmei is szabad akaratjokból a községnek, a papoknak és a Lévitáknak adakozának; Hilkia, Zakariás és Jéhiel, az Isten házának fejedelmei, adának a papoknak a húsvét áldozatira kétezerhatszáz juhot és háromszáz tulkot.
Ez 46,12 Továbbá, mikor a fejedelem szabad akaratból tesz égőáldozatot, vagy hálaadó áldozatokat, szabad akaratból az Úrnak, nyissák ki néki a kaput, mely napkeletre néz, és ő vigye égőáldozatát és hálaadó áldozatait, mint a hogy szombat napon szokta tenni, és azután menjen ki, és zárják be a kaput kimenése után.
Filem 1,14 De a te megkérdezésed nélkül semmit sem akartam cselekedni, hogy jótéteményed ne kényszerítésből, hanem szabad akaratból való legyen.
süti beállítások módosítása