Tizenöt és szabad
2013. október 23. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Tizenöt és szabad

moyses.png

Tudsz még tizenöt éves lenni? Tudsz még hinni a szabadság harcában?

Moyses Márton vagy, 1941-ben születtél szász-magyar családban, Sepsiszentgyörgyön. Apád tisztviselő volt egy másik rendszerben, te pedig családoddal együtt megkapod a kispolgári billogot az újabb rendszerben. Elkezded 1955-ben a baróti gimnáziumot, ahol '56 őszén hallod a híreket. Azok hallatán arról verselsz az irodalomkörben, hogy a kommunisták az ártatlan munkásokat ölik. Az „ellenforradalmat” elítélő határozatot sem szavazod meg, egyedül a diákok közül. „Miért nem mondják meg az igazat, hogy Budapesten forradalom van?” – kérdezed. Nemzeti származásod alapján, társadalmi osztályod alapján, véleményed alapján törpe kisebbségben vagy egy nacionálkommunista rezsimben. De nem adod fel, sőt. A szabadságharc eszméjének hatására rábeszéled három kisdiáktársadat, Bíró Benjámint, Józsa Csabát és Kovács Jánost, hogy nekiinduljatok együtt a határnak, át Magyarországra, hogy akár fegyverrel a kezetekben segítsétek a magyar forradalmat.

Nem hümmögsz a hírek hallatán a meleg szobában a reggeli kakaó mellett, nem is lájkot nyomsz az íróasztalodnál ülve; hanem bekötöd a cipődet, felveszed a kabátodat, és elindulsz az egyik diktatúrából a másikba, mert hallod, hogy ott felkeltek az elnyomás ellen az emberek. Nem eldobod, hanem felveszed magadra a felelősséget, pedig nem kért meg rá senki. A belső parancs, a belső iránytű mutat neked utat. Nem hagyod magadban elnyomni. A szabadság első fuvallatára nem megszöknél, hanem beszöknél Magyarországra. Hogy magyar lehess. Hogy szabad lehess.

Négy, alig 15-16 éves diák, ezek vagytok ti – egy ötödik társatokat otthon tartjátok, de ez is csak úgy sikerül, hogy az ágyhoz kötözitek, mert ő is annyira menne –, és nekiindultok a határnak, mert harcolni akartok a szabadságért. A magatok és a mások életéért.

A határon viszont nem jutsz át, elakadsz, csak két társad kavarodik el Debrecenig. Őket később a magyar titkosszolgálat adja vissza készséggel a Secunak. Te is visszakerülsz oda, ahonnan elindultál. A gimiből kirúgnak, jóakarók segítségével végül Marosvásárhelyen érettségizel le. Utána egy évig gyárakban dolgozol, tanulmányokat írsz a kommunista kizsákmányolás rendszeréről. Aztán fölvesznek egyetemre, ahol forradalmi verseket írsz, mire letartóztatnak egy egyetemi előadás közepén.

A Secu börtönébe visznek, kezdődnek a kihallgatások, Hét év börtönre ítélnek, verseidet elkobozzák, szabadságodat elveszik, a testedet megtörnék, de a lelkedet már nem tudják. Levágod a saját nyelvedet, hogy ne tudjanak vallomást kicsikarni belőled. Két év múlva végül szabadulsz, visszazárnak a szülőfaludba, ahol csak a téeszben fogsz tudni dolgozni, istállószolgaként. Nyolc évig bírod, aztán Brassóba mész, vásárolsz egy liter benzint, majd kilépsz a város főterére...

...Még három hónapig szenvedsz, a Secu parancsára nem kapsz orvosi ellátást, csak vallatnának tovább a test- és léleknyomorítók.

De már vesztettek. Örökre.

Te újra tizenöt éves vagy, és hiszel a szabadság harcában. Örökre.

*

Moyses Márton: Szomorú beszéd magamról
(Barátomnak)

Akit szeretek, mint a szeretőm.
Kiben úgy hiszek, mint az emberben,
Édes Barátom, sorsban sorsosom.
Hallaniok kell, ha panaszolom
az eljövendő szép embereknek.
A forradalmat hűen hordozom,
az emberséget bátran őrözöm
s tartogatom másabb időkre.
Most jó gyilkosok, értő gyilkosok
ölik szervezve zilált erőnket.
Marnak, harapnak és züllesztenek.
Magam élete alvajárókért
két sor szurony közt megy a halálhoz
Az út, jaj! hosszú nagyon odáig,
halált nem könnyen adnak sohasem.
(Nekik kegyelem lesz majd egyszerre.)
Lássa, akarom, ma is valaki
lássa, akarom, mai valaki
Erőm hogy legyen halált bevárni.
S tudjon magam volt helyén megállni,
hogyha kihullok, újra valaki.

Kolozsvár, 1960

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr535592725

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Békemeneten jártam 2013.10.23. 23:58:55

Persze, mert mazochista vagyok. Iskolai feladatomul választottam, hogy egy rövid anyagot telefonnal leforgatok, majd remélhetőleg olyan jegyet kapok rá a tanár úrtól, hogy legalább ezen tárgy miatt ne kelljen aggódnom. A végeredmény katasztrofális, de ...

Trackback: Tizenöt és szabad 2013.10.23. 11:39:03

Moyses Márton vagy, erdélyi kisdiák 1956-ban. Hallod a forradalom hírét, és a szabadság első fuvallatára nem megszöknél, hanem beszöknél Magyarországra. Hogy forradalmárnak állj. Hogy magyar lehess. Hogy szabad lehess.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Valóraváltógép 2013.10.23. 13:53:26

"...Még három hónapig szenvedsz, a Secu parancsára nem kapsz orvosi ellátást, csak vallatnának tovább a test- és léleknyomorítók."

... ahelyett hogy ültél volna a p.csádon, és leéltél volna egy tisztes, becsületes életet, és tovább vitted volna a családod nevét. De neked, taknyos fejjel neki kellett menni az államnak, és csodálkozni, hogy nahát, hogyhogy az az erősebb? Igazán jól bosszút álltál a világon az öngyilkossággal, az előbbre lett tőle, meg te is. Jah, nem.

... nézzük meg mindezt egy alternatív valóságban: átjöttél Magyarországra, és csodálkoztál, hogy azok nem fogadtak tárt karokkal. Nem volt semmid, a puszta életeddel nem sokra mentél, annyi a hazaiaknak volt, más sem. Keményen dolgozni a szádat befogva nem volt sok kedved, azt otthon is megtehetted volna.
Egy ideig csöveztél, de mivel egy fityinged sem volt, bűnözők közé keveredtél, végül börtönben ültél éveket (hogy honnan szöktél, azt letagadtad, úgyhogy mire kijöttél, már hazánkfiaként tartottál ott, ahol elkezdted: sehol.).
A megpróbáltatások megkeserítettek, mindenkit okoltál értük, csak magadat nem.
Innentől szabadon választott a vége, lehet hogy ugyanaz, mint az előző verziónál. Meg az eleje is.

Mégiscsak jól van ez kitalálva. :)

"Biztos, hogy egy 15 éves gyerek ezt át tudja gondolni?

A megtorlás embertelensége okán semmiképpen nem szabad ezekről a srácokról megfeledkezni."

Nem, nem tudja átgondolni.
Ki tudja, mi az embertelenebb megtorlás: egy kölykön példát statuálni, és ezzel megmenteni több ezret, vagy enyhe büntetésekkel hallgatólagosan szemet hunyni az ide-oda szökdösés felett?
Akkoriban ugyanaz a hisztérikus skizofrén hangulat volt a divat, ami manapság is olyan sok emberben nosztalgiát kelt... ahelyett hogy észrevennék, hogy a világ elment mellettük.

Ezzel a gyerekkel is aránylag kesztyűs kézzel bántak az elején, leérettségizhetett, egyetemre járhatott, kiköszörülhette volna azt a csorbát, amit taknyos fejjel elkövetett. De nem, ő továbbra is be volt sózva. A vége meg az lett, hogy jól bosszút állt a világon.
Biztos sokat sírtak utána. (...)

Mennyivel szebben alakult volna ez az egész, ha akkor is lettek volna emósok, vagy legalább nemzeti radikálisok, nem? Kicsit ittak, kicsit hőbörögtek volna, eléneklik háromszor a székely himnuszt, felrúgnak pár kukát, és szépen elmennek haza, kakaózni.

@Bell & Sebastian: Emberek megkínzására és életek tönkretételére pátosszal és "naiv tisztaságként" emlékezni csak egy olyan eszement, önsorsrontó nép képes, mint a magyar... (-ságnak az a része, aki erre fogékony. Szerencsére fogynak, egyre többen néznek előre. És ezt nagyon jó látni.)

"Ezúttal a Fidesz nem lőtt mellé."

Ebben hol van benne a fidesz? :) Szerintem meg pont most lőtt nagyon mellé. Nem is nagyon illik az általános kommunikációjukba, gondolom a nyugdíjasoknak akarnak kedveskedni.

Valóraváltógép 2013.10.23. 13:57:33

Ezt két külön kommentben akartam... na mindegy. :D

Tudjátok mit? Szerintem találjunk ki pozitív nemzeti ünnepeket. Ugyanis egy árva darab sincs.

Ötletek?

Alfőmérnök 2013.10.23. 14:12:28

Inszeminátor úr írását ajánlom figyelmetekbe, ha már ő nem reklámozza magát.
inszeminator-ii.blog.hu/

Valóraváltógép 2013.10.23. 14:22:54

@Alfőmérnök: Ez jó. Jól is van megírva. Köszönöm.

***

Nagyon nem kellene ilyesmiket ünnepelni.

Valóraváltógép 2013.10.23. 14:23:46

No mindegy, szerintem sosem foglak titeket megérteni. Kellemes izéket, amiket éppen csináltok.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 14:39:49

@Valóraváltógép: Maga melyik hazugságot ünnepli, vagy már az Elysiumból szemléli a hernyók tekergődzését? Elképesztően modern világlátás, gratulálok, ön legyőzte a főellenséget az utolsó pályán, istenné vált, ezért jogosult az Unreal Tournament következő részének ingyenes letöltésére. Adjak torrentet?

sztrelnyikov 2013.10.23. 14:40:41

Ha ezek utàn felvettèk az egyetemre, akkor vagy besúgó volt, vagy Ceausescu egy amatőr kezdő volt Kàdàrhoz kèpest. Itthon ennek a tizedèèrt örökre kitiltottàk volna az orszàg összes egyetemèről.

Valóraváltógép 2013.10.23. 14:50:31

@Bell & Sebastian: Én az előremutató hazugságokban hiszek. Ilyesmikben, hogy az életed célja a jobb emberré válás (tudom hogy nem, de nekem kényelmesebb ebben a szellemben létezni), és hogy ha ezért mindent megteszel, akkor a saját határaidhoz mérten lehetsz boldog. Meg abban is, hogy ha ez nem jön össze, akkor valamit éppen elkúrsz, és ebben az égegyvilágon semmi szerepe nincs a kormánynak, a politikai helyzetnek, meg egyebeknek. (ezt az extrém helyzetek, mint például a háborúk felülírják, de épeszű emberek ezt minden úton és áron elkerülik, valamint szólnak azoknak akik nem akarják elkerülni, hogy "hülyevagybazdmeg".)

Meg van egy rögeszmém, ami a tudásalapú, kiemelkedő képességű, és tehetséges magyar társadalom, ami ennek révén és jogán, továbbá a hagyományain keresztül, elfoglalja a helyét szépen a világ vezető hatalmai között. És ennek a világ örülni fog, mert mi olyat tudunk, amit ő nem. Majd egyszer.

Namost, az ilyen népösszerántások a múltban történt csúnya dolgokon való elmélkedés céljából, nem kimondottan ezt segítik elő.
Tehát szubjektíve értelmetlennek tartom. Volt, sajnáljuk, tényleg, nem tudunk vele mit kezdeni, úgy hogy lépjünk tovább.
Persze aki ettől boldog, az csinálja, csak mint fentebb is említettem, nekem idegen. És furcsán fogok az illetőre nézni.

Bell & Sebastian 2013.10.23. 15:10:59

@Valóraváltógép: Ebből vagy az jön ki, hogy nem itt él, vagy különösen bonyolult karakter álarcát viseli.

Ez egy nagy falu, itt mindenki mindenkit ismer és nem csak kínai szemmel nézve. Ha most talpig kokárdában, zászlócskákkal integetnék a tévéből, válasz nélkül maradt volna ugyebár és felettébb unatkozna.

Szóval léteznek saját rítusaim, amik pozitív töltetűek és előremutatóak. De akinek pont ilyesmire vásik a foga (politikai tömeggyűlés), az legyen az ő dolga.

Magánál a ragozás még én -nel kezdődik, ez a legfőbb oka annak, hogy egzotikus UFÓ -ként bámuljuk egymást.

Hogy melyikünk leledzik alacsonyabb rendű létformában, az teljesen indifferens akkor, ha nem vagyunk összezárva.

De ha mégis, akkor nagy feszültség forrása. Everyone take care of their own salvation.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2013.10.23. 15:31:17

hát, az akkori szolgálatok által vezényelt álforradalomnak valóban a gyerekek az áldozatai. és kevésbé az akkori futballhuligán, nyócker csőcselék.

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:38:42

@Bell & Sebastian: Érdemi befolyásom a saját életemre, döntéseimre és nézőpontjaimra van. Nem minden tökéletes, de ennek a nagy részén én tudok változtatni, a fenti irányvonalak mentén, és azt látom, hogy működik. És most, és Magyarországon működik, és a barátaimon-kollégáimon is látom, hogy nekik is.
Fókuszt kell váltani, és hirtelen megváltozik a világ, ennyi a varázslat.

Másoknak megvan a maguk pokla, hogy jönnék én ahhoz, hogy előírjam, mit tegyenek (=hibáztassák csak önmagukat). Ha ez individualizmus, akkor egye fene felvállalom, elfér a többi között. Istennek hála, szentnek sem kell lennem. :)

Hogy ki alacsonyabb- meg magasabbrendű, annak sokáig láttam értelmét, mostanában egyre kevésbé... a nagy büdös helyzet az, hogy mindegy hol tartasz, feletted is, alattad rengetegen vannak.
Mindenki összetett személyiség, az is, akin elsőre nem látszik annyira... én próbálok a jó dolgokra koncentrálni benne, és a nyűgjeit kikerülni. Azok az övéi, majd megoldja. Meg fogja.
Ugyanakkor a közösségi lényként létezésben is hiszek, de szerintem ez akkor ideális, amikor kb. a fent leírt formában mutatkozik meg; mégy előre, megpróbálod mindig jobban csinálni, másokat közben tiszteletben tartani, és ha mindenki ezt csinálja, akkor előbb-utóbb előbbre leszünk.
Ennek a gyakorlati oldala leginkább a napi viselkedésben mutatkozna meg, hogy egy szint alá nem megyünk. Ez a szint kb. az érettségizett ember szintje volt olyan jó 80 éve, aki akárhonnan jött, már párbajképes. Innen gondolom világos, mit értek alatta.

A Te vonatkozásodban meg egyáltalán nem gondolkodtam el ilyenen (már írtam, olyasmiket látok benned, amiket értékesnek és ritkának érzek. Ez nekem fontos.).
((Igen, megint csak én.))

No, comingoutnak mára vége.

"Ha most talpig kokárdában, zászlócskákkal integetnék a tévéből, válasz nélkül maradt volna ugyebár és felettébb unatkozna."

Feltétlenül. :)

Valóraváltógép 2013.10.23. 15:46:00

... A fentihez annyi talán még, hogy a világ nagyon egyszerűen zajlik most: alkalmazkodsz, vagy megdöglesz, de azt is csak lassan, és sok kínnal. Vagy megcsinálod magadnak.
Hogy ki mit választ, az meg az ő felelőssége.

Alfőmérnök 2013.10.23. 16:23:29

@Valóraváltógép: Saját elmondása szerint szándékosan ilyen töredékes, szerintem azért kicsit szerkeszteni kéne rajta, és akkor mehetne nyomtatásba is. Csak kiadót kell találni hozzá.

" Aznap is, mint mindig, utolsónak került rám a sor, de nem bírta kivárni míg befejezem, s megindult a hátam mögött. Sétája közben egyfolytában figyelte minden mozdulatomat, mintha mondani akarna valamit. Öblögettem nyugodtan, s közben, hátamon éreztem komor tekintetét. Útjával párhuzamosan állt a hosszú kecskelábú asztal, hosszanti oldalain egy egy paddal. A felém eső közelebbin Dr.W.M. hadbíró őrnagy és a Kapitány csendesen beszélgettek. A túloldalon a csepeli villanyos olvasgatta frissen kapott vádiratát. Időnként csupán megszokásból a küszöb felé pillantott, szokott helyéről éppen odalátott s a víztükörben megjelenő mozgást figyelte. Az ágyközökben kisebb csoportok szétszórva, csak Bőrgyalu és a bíró tartózkodtak az ajtó közelében patikaszereikre várva. Főőrnagy kemény léptekkel haladt mögöttem, s le nem vette rólam zavaros tekintetét. Már éppen keresztezni akartam útjában, hogy a kapitány mellé telepedjek, amikor hirtelen megállt, hosszan szemrehányóan végigmért, a keze finoman reszketett - láttam - s mielőtt újra megindult, mintegy mellékesen, csak úgy, de feltünő lekezelő hangsúllyal odavetette:

....kár, hogy belepofáztatok az egészbe öcsi...jobban ment volna, ha nem avatkoztok bele...És talán sikerül is..

Tovább haladt, de fordulás után amint felém közeledett újra megállt - bólogatott, mintha csak megerősiteni akarná az iménti kijelentést, s még hozzátette:

....így viszont szar lett az egész...s most itt ülhetünk ebben a nyálas rohasztó sötétségben valamennyien.........

....A szemrehányó váratlan kijelentés ostorcsapásként süvített a lassú délután csendes nyugalmába. Döbbent fagyos csend követte, s talán a szívverése is megállt némelyeknek egy röpke pillanatra. Az ember ilyenkor tanácstalanul körbenéz, én is ezt tettem - mi volt ez...? Mások is hallották...? Ugyan azt halloták amit én...? A halk beszélgetések hirtelen elnémultak. Meglepő - durva kinyilatkoztatás robbant a délutáni nyugalomba, mely minden más mondanivalót megakasztott, eltörölt, megsemmisített, mintha minden ami fontos és lényeges volt, vagy annak tűnt legalábbis, szemvillanás alatt megsemmisült volna. Egyformán üres, majdhogynem félénk tanácstalanság majd minden arcon - szemek merednek rám kérdőn minden irányból - az arcom lángol - a mosdóba kapaszkodom, lábaim remegnek, szólni válaszolni képtelenség...Mi az Istennyila történt...? Emberek..

Értettem a szemrehányás indulattól fűtött szavait, de csak a szavakat....Nem tudom mit akar jelenteni...Kinek szól tulajdonképpen..? Kiabálnék a rám meredőknek...mit néztek.? Rátok is éppen úgy vonatkozik, ha igaz..Az összes itt lévő szerencsétlenre mind... És mindenkire - elevenekre és holtakra, a menekültekre, akik otthon, vagy idegenben lapulnak azokra is. Azt hittem kiabálok,azért néznek rám tágult szemekkel, pedig egy hang se jött ki a torkomon...Teljesen megzavarodtam - Főőrnagy soha nem kezelt gyerekként, de felnőttként sem. Tudomása volt rólam kellő távolságból, s ezt a komoly távolságot mindezidáig visszafogottan megtartotta. Munkált benne végig az ellenszenv, éreztem, de most valaminek történnie kellett, hogy felszínre kerüljön...." kár volt belepofáznotok az egészbe öcsi...- így ezekkel a szavakkal vágta hozzám minden keserűségét, hogy érezzem a bűnt amit elkövettem...Amit oly sokan elkövettünk.

A tékozló fiú példázata itt nem érvényes...Itt minden fordítva történik. Az Atya nem öleli keblére az elveszettnek hitt bárányt - de előhívja háza hűséges népét, minden szolgálójával egyetemben, s a tekergőket, a család és a nemzetség áruló tévelygőit keményen bünteti. Ha szükséges mezei vadak prédájává veti és nem érez szánalmat....Üzenet érkezett - figyeljetek. Figyelmezzen és gondolkodjon el mindenki aki élni, netán érvényesülni akar, akinek még vannak céljai családdal, bármivel, amivel számolni érdemes....Vége a türelemnek..Térjetek észhez és végre szedjétek össze magatokat..Azt hittétek fehérek és feketék, világosak és sötétek között választhattok...Azt hittétek, amit ostobán rajongó hittel választottatok, amiben hittetek mert végre valamiben hinni akartatok - igaz...Ébredjetek - semmi sem igaz, a fű zöldje - az ég kékje sem az....A szinek becsapnak különben is...Csak egy szín van ami felejthetetlen és örökköé igaz...Válasszatok...!"
inszeminator-ii.blog.hu/2010/04/18/xi_hornbloer_kapitany

Valóraváltógép 2013.10.23. 16:58:35

@Alfőmérnök: Biztosan sikeres lenne a célközönségénél.

legeslegujabbkor 2013.10.23. 18:27:23

"Azt hittétek fehérek és feketék, világosak és sötétek között választhattok...Azt hittétek, amit ostobán rajongó hittel választottatok, amiben hittetek mert végre valamiben hinni akartatok - igaz...Ébredjetek"
Ezerszínű a világ, és csak a sötétségben szűkül le kettőre.

Szindbad 2013.10.23. 21:00:20

Nyomorult buzeráns, biztos nem tudott beilleszkedni a társadalomba :(

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2013.10.23. 22:39:16

Emberek senkinek nem esett le hogy Valóraváltógép egy troll?

Aki egy teljesen egyértelmű témát lefikáz aztán pedig jönnek a végtelen kommentcsaták, amiket felettébb élvez. Ilyenkor a legegyszerűbb megoldás a komplimentjei figyelmen kívül hagyása.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.10.23. 22:41:17

@Szindbad:

Érdekes dolog ez a beilleszkedési kérdés! Nekem volt olyan iskolatársam középiskolában, aki anno feljelentett (az iskolai ifjúságpolitikai mszmp-megbízottnál), mert nem illeszkedtem (be) eléggé, majd mikor a tanárok kiálltak mellettem, akkor párttitkár-nagyanyja bosszújával fenyegetett (mert ők, ha akarják, tönkre tudják tenni az életemet:-)), ma pedig (ugyanez a kiscsákó) a mazsihiszben ifjúságpolitikával foglalkozó funkci és a (be)illeszkedésképtelen náczifasisztamucsaiakat jelentgeti:-) Rendszerek változnak, a (be)illeszkedésképtelenek mindig (be)illeszkedésképtelenkednek maradnak, a (be)illeszkedők pedig bármiféle rendszerhez illeszkednek.

Ki érti ezt?! Én nem! Pedig én már rég elmúltam tizenöt éves:-)

vizipipa 2013.10.23. 22:48:43

@sztrelnyikov: igen így van és magyarázat nélkül a dolog nem stimmel.

Még akkor is ha ekkoriban még Gheorghe Gheorghiu-Dej fújta a passzátszelet arrafelé.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.10.23. 23:09:11

@sztrelnyikov: @vizipipa:

Nektek fogalmatok sincs arról a rendszerről: az a rendszer, (alkalmasint) amilyen kegyetlen és embertelen volt, (alkalmasint) ugyanakkor ugyanolyan "nagyvonalú" és link is volt.

Mókás, hogy a mai --- totalizált liberálbolsevikiterroros --- világ tapasztalatainak birtokában már nem feltételeztek annyi szabad(os)ságot sem azokba a rezsimekbe, amely pedig azokban előfordul(hatot)t.:-)

Valóraváltógép 2013.10.23. 23:22:03

@bbjnick: Az internet a diktatúrákat is átírta. Megszűnt minden linkeskedés. Ma már nem tudjuk elképzelni, hogy link, lassú gondolkodású, figyelmetlen, hanyag emberek kémkedjenek utánunk.
A google mindent lát, és mindent megad nekünk. :)

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2013.10.23. 23:40:44

@Prof. William: hát én örülnék, ha minden troll ilyen lenne. Mármint, érvek, kifejtés, nem pedig mocskolódás, fröcsögés, ahogy szokás...
egyetérteni persze nem kell, én se feltétlen, de.... azért a szubjektivitás intézménye még létezik... nem friss gyászhír hogy csak "részvétem" legyen a helyes komment...

Bell & Sebastian 2013.10.23. 23:54:34

Már csak az a kérdés, hogy NDK ifjúsági film vagy buddhista gyémánt a tehénszemű idegen?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.10.24. 00:53:47

@Valóraváltógép:

Kedveske!
Nagyon rafinált vagy te, hallod-e?

Nekünk, magyaroknak, a felejtést ajánlod. Felejtsük el a múltat, főleg a rosszat.

Akkor magyarázd el nekem, hogy hitsorsosaid, a zsidók, miért kutatják ma is azokat is, akik pl. a holokausztban tevőlegesen részt nem vettek. 90+ éves öreg embereket üldöznek, felejteni nem akarnak.
Nos?

Szúnyog 2013.10.24. 01:21:58

Végre egy szép, '56-hoz illő bejegyzés. Köszönöm.
Sajnálom azokat a nyomorultakat, akik önző materializmusuk miatt még csak meg sem próbálják megérteni ezeket az akkori fiatalokat.

tevevanegypupu 2013.10.24. 06:35:47

Nem is tudom mit lehetne mondani. Ezek a gyerekek valoszinuleg megmaradtak volna gyereknek es aztan eltek volna a hetkoznapi eletuket boldogan vagy boldogtalanul, a mindennapi problemakkal megkuzdve ugy, ahogy egy embernek vegig kell(ene) elni az eletet. Fortelmes diktatura csinalt beloluk martirt ilyen fiatalon, peldakepkent allitva oket a vilag ele. Kell-e ilyen modon, ilyen eszkozokkel kikenyszeritve peldakep az emberisegnek..Micsoda vilagban eltek es elunk meg most is, hogy gyerekek aldozzak fel magukat csak azert, hogy elhessenek..Mert most is van igy.

Valóraváltógép 2013.10.24. 08:33:39

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Mi, értelmiségi trollok, egyenlőbbek vagyunk. ;)

@tevevanegypupu: Akinek ez példakép, az megérdemli.

@Kara kán: Hitsorosaim?... :)

sztrelnyikov 2013.10.24. 08:42:51

@bbjnick: Veled valószínűleg nagyvonalú volt a Kádár rendszer. Velünk meg nem. Pedig nem fogtunk fegyvert a rendszer ellen, mint ez a Mózes. Ha a zsirkommunizmus - ami neked és családodnak megteremtette a mai jólétedet - képes volt következetesen és nagyvonalúság nélkül folyamatosan kibaszni a családommal egy tized ekkora rendszerellenes bűnért, akkor nehezen hiszem el, hogy a Secu ilyen amatőr módon egyetemre engedte volna ezt a csávót anélkül, hogy beszervezték volna.

Valóraváltógép 2013.10.24. 08:45:37

@sztrelnyikov: Pontosan mit követtetek el? Mesélj róla, majd mi jól igazságot teszünk. ;)

Egyébként sok szempontból nagyvonalú volt. Sok szempontból a mai is az. Sok szempontból ez nem látszik, és még több van, amiből látni sem lehet, de egyesek valamiért mégis onnan akarják nézni.

Kandeláber 2013.10.24. 09:47:54

@Robinzon Kurzor:"Biztos, hogy egy 15 éves gyerek ezt át tudja gondolni?"
Mindenesetre ez a srác egy hangyavasznyival szimpatikusabb, mint a mostani hahás-forradalmárok.
Igen, át tudja gondolni, ha a középiskolás hahások is át tudták gondolni.
A különbség az, hogy utóbbiakra negyven-ötven év múlva senki sem fog emlékezni.

tevevanegypupu 2013.10.24. 09:54:33

@Valóraváltógép:

Van olyan ugy vagy eszme vagy valaki, akiert ezt megtenne? Ketsegtelenul beteges orultsegnek tunik igy kivuallokent es jozanul merlegelve..de ez a fiu nem kivulallokent es jozanul merlegelve cselekedett. Nem biztos, hogy a helyes tiltakozast valasztotta, sot biztos, hogy nem igy kellett volna tiltakoznia, de a hosies batorsagot, az onfelaldozast azt nem lehet tagadni. Nem peldakep, mert valoszinuleg igy nem fogjuk kovetni..inkabb azt mondanam az irrealis vilag egyik realis megnyilvanulasa..egy szentet tisztelhetunk egy kamaszgyerekben.

vizipipa 2013.10.24. 12:47:18

@bbjnick:

Mint említettem, magyarázat nélkül a dolog nem stimmel. Azt nem állítom, hogy lehetetlen. A személyi tényező - trehányság, hatalmi harc, stb. - bármely ügy mögött ott lehet, akár pozitív akár negatív hozadékkal.

A politikai komisszár rendszer és a minden egyes emberre(!) létező személyi nyilvántartás korában egy ilyen ügy kivételes lehetett.

Ismerek olyan embert, aki a 80-as évek elején, egy gépipari üzemben azért nem lehetett művezető, mert a személyi anyagában 56-os feljegyzés volt.

Akkor ez már nem volt ennyire tipikus, a helyi viszonyokon múlott. Az 50-60-as években viszont ez még kőkeményen érvényesült, gyakorlatilag mindenhol. Ezért igényelnek a kivételek magyarázatot.

Alfőmérnök 2013.10.24. 13:43:26

@Valóraváltógép: "A fegyelmi társadalomban az ember mindig mindent elölről kezdett (az iskola után a katonaságot, a katonaság után a gyári munkát), az ellenőrzés társadalmában azonban sohasem fejez be semmit: a korporáció, az oktatási rendszer, a fegyveres szolgálat metastabil állapotok, egyazon moduláció részei, egyfajta egyetemes deformáló rendszer. A Perben Kafka, aki már akkor két eltérő társadalmi formáció találkozási pontjára helyezte magát, a bírósági eljárások legfélelmetesebbikéről számol be. A nyilvánvaló felmentés (két letöltött börtönbüntetés között) a fegyelmi társadalomban és a korlátlan halasztódás (a folyamatos variálódásban) az ellenőrzés társadalmában a törvénykezés két teljesen eltérő módját jelenti, és ha a jog nem tud dönteni, mert maga is válságban van, annak az az oka, hogy a két társadalom közötti átmenet idejét éljük. A fegyelmi társadalom két pólusa: a kézjegy, ami az egyént minősíti, és a szám vagy numeráció, ami az idividuum pozícióját jelzi a tömegben. A fegyelmi társadalom nem tartotta összemérhetetlennek a kettőt, a hatalom egyszerre individualizál és tömörít, vagyis egy tömeggé szervezi azokat, akik fölött hatalmat gyakorol, beolvasztva valamennyi tagja individualitását. (Foucault a pap nyájösszeterelő képességében látta ennek a kettősségnek az eredetét - a nyáj és minden egyes báránya -, de a civil hatalom ellenkező módon, más eszközökkel szenteli világi "pappá" magát.) Az ellenőrzés társadalmában viszont már nem a kézjegy vagy a szám a fontos, hanem a kód: a kód mint a hozzáférést biztosító jelszó [password], míg a fegyelmi társadalmat katonai.jelszavak [watchwords] szabályozzák (úgy az integráció, mint az ellenállás vonatkozásában). Az ellenőrzés társadalmának numerikus nyelve olyan kódokból épül fel, melyek az információhoz jutást biztosítják vagy elutasítják. Szó sincs többé tömeg-egyén kettőséről. Az individuumok "dividuumokká", a tömeg mintává, adattá, piaccá vagy "bankká" lett. A legpontosabban talán a pénz fejezi ki a két társadalom közötti különbséget, hisz a fegyelmi társadalom mindig numerikus szabványként rögzített aranynak tekintette a pénzérmét, míg az ellenőrzés társadalma változó csereárfolyamokkal számol, melyeket a sztenderd valuták által meghatározott árfolyam szerint modulálnak. Az elzárás állata az egykori monetárius vakond, az ellenőrzés társadalmáé a kígyó. A vakondot felváltotta a kígyó, de közben nemcsak a rendszer változott, hanem az életmódunk és a másokhoz való viszonyunk is. A fegyelmi társadalomban az ember nem folyamatosan termeli az energiát, az ellenőrzés társadalmában hullámmozgást végez, a középpontban van, egy folyamatos hálózatban. A szörfölés már mindenütt felváltotta a régi sportokat.
(...)
Az ellenőrzés szociotechnikai mechanizmusait célzó vizsgálatnak, ha a gyökerektől kiindulva kutatja a jelenséget, kategorikusnak kellene lennie, és ki kellene mutatnia, mi az, ami már felváltotta a köztudottan válságban levő fegyelmi társadalmat. Előfordulhat, hogy a korábbi, még az uralkodói hatalomból átvett módszerek - módosult formában persze - ismét előtérbe kerülnek. A lényeg, hogy valaminek a kezdetén vagyunk. A börtönrendszerben azzal kísérleteznek, hogy "alternatív" büntetőformákat találjanak, a kisebb kihágásokra legalábbis, és bevezessék az elektronikus gallér használatát, amely a nap bizonyos óráiban házhoz köti az elítéltet. Az iskolarendszerben a folyamatos ellenőrzéssel és az örökös tanulással próbálkoznak, ezzel összefüggésben az egyetemi kutatómunka csökkentésével, a "korporáció" bevezetésével az oktatás minden szintjén. A kórházi rendszerben az "orvos és beteg nélkül" működő új orvostudománnyal, mely kiválasztja a potenciális betegeket, és, ahogy mondani szokás, az egyéni kezelés helyett a "dividuális" anyag kódjával helyettesítve az egyéni, avagy numerikus testet, kockázatosan aláveti azt az ellenőrzésnek. A korporációs rendszerben a pénz, a haszon és az emberek kezelésének új, az egykori gyártól eltérő formáival. Ezek példák csupán, ám segítségükkel könnyebben megérthetjük, mit jelent az intézmények válsága, más szóval egy új uralmi rendszer progresszív és szétszórt bevezetése. Az egyik leghangsúlyosabb kérdés a szakszervezetek tehetetlensége: képesek lesznek-e a szakszervezetek, melyeknek a története a diszciplínák ellen vívott vagy a zárt térségben folytatott küzdelemről szólt, alkalmazkodni az ellenőrzés társadalmához, vagy az ellenállás új formái jelennek-e meg helyettük? Láthatók-e már legalább körvonalaikban azok az eljövendő formációk, melyek veszélyeztetik a marketing örömét? A fiatalok furcsamód többnyire "ösztönzőnek" tartják az új társadalmat; visszakövetelik a tanulóéveket, és készek az örökös tanulásra. Nekik kell rájönniük, mit szolgálnak, miként lassanként eleik is felfedezték egykor a fegyelem teloszát. Ám a kígyó gyűrűin nem olyan könnyű eligazodni, mint a vakondtúráson."
mek.oszk.hu/00100/00140/html/

sztrelnyikov 2013.10.24. 14:08:46

@bbjnick: Nem. Nekem a gyerekszobámat rúgták szét és elhurcolták hetente a szüleimet egy kis verésre. Lehet, hogy pont a te szüleid. Akik nagyvonalúan verték az enyémeket.

bömböcz 2013.10.24. 17:15:03

Majdnem eljutott az "egyetlen igazi demokráciába": izrajélba...

Valóraváltógép 2013.10.24. 19:17:04

@tevevanegypupu: Olvasson utána annak, hogy mit jelent a "szent". Nem ezt.

(Sosem értettem, miért magázódtok itt. Kezd világosodni.)

Valóraváltógép 2013.10.24. 19:18:41

@Alfőmérnök: Szép. Mi ez? (azt látom hogy honnan van, de mihez kezdjek vele?)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.10.24. 19:56:40

@vizipipa:

Ha bennem valakivel vagy valamivel kapcsolatban valamiféle gyanú merül fel, akkor az a minimum, hogy utánakeresek, utánaolvasok a témának: legalább annyit tegyél meg, hogy elolvasod azt a (Háromszékben közölt) rövid Moyses-életrajzot, amit a posztba linkelt szerzője! (Ha ennyit megettél volna, már nem "ügynököznél" itt ész nélkül!)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.10.24. 19:57:50

@bbjnick: :

Ha ennyit megettél volna=Ha ennyit megtettél volna

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.10.24. 20:16:12

@sztrelnyikov:

Értem, tehát rajtad kívül mindenki besúgó és rendőr volt a kommunizmus alatt.

Valóraváltógép 2013.10.24. 20:22:52

@bbjnick: Honnan veszed, hogy ő nem? Tudod, mindig az szellentett, aki először érzi meg.

Alfőmérnök 2013.10.24. 20:25:20

@Valóraváltógép: Erre reflektáltam:
"Az internet a diktatúrákat is átírta."
Elsőre talán kissé obskúrusnak tűnhet a szöveg, de sok igazság van benne (ami külön érdekes, hogy a szerző 1990-ben, tehát a WWW megjelenése előtt írta).

"Általános válsághelyzetben vagyunk, s ez az elzárás minden formáját érinti: a börtönt, a kórházat, a gyárat, az iskolát, a családot. A család mint "belső tér" éppúgy válságban van, akár a tudományos vagy a szakmai belső tér. A felelős közigazgatási szervek egymás után jelentik be a szükségesnek vélt reformokat: iskolareformot, az ipar reformját, a kórház, a hadsereg és a börtön reformját. Ki ne látná azonban, hogy ezek az intézmények a végét járják, bármeddig nyújtjuk is agóniájukat. Már a végső rítusokat szervezik, de addig is fenntartják ezeket az intézményeket, amíg be nem vezetik a küszöbön álló új erőket. Az új társadalom, mely a fegyelmi társadalom helyére készül lépni, az ellenőrzés társadalma lesz. Az "ellenőrzés" elnevezés Burroughstól származik, aki ezt a nevet adta annak az új szörnyetegnek, melyet Foucault a közeljövővel azonosít. Paul Virilio is elemzi a szabadjára engedett ellenőrzésnek azokat az ultragyors formáit, melyek a zárt rendszer időkeretében működő régi diszciplínákat felváltották. Semmi szükség az orvostudomány rendkívüli eredményeire hivatkozni vagy a molekuláris kutatásokra, a génmanipulációra, jóllehet ezek mind hozzájárultak ahhoz, hogy átlépjünk az új szakaszba. Nincs értelme azt kérdezni, vajon melyik a rosszabb rezsim, mert mindkettő magában hordozza a felszabadítás és a korlátozás ellentétes erőit. A kórházzal mint zárt környezettel szemben például kezdetben szabadságot jelenthet a szomszédos rendelő-intézet, a menhely vagy a napközi felügyelet, de idővel ezek is beépülhetnek azokba az ellenőrző mechanizmusokba, melyek a legszigorúbb korlátozással egyenértékűek. Nincs helye a félelemnek vagy a reménynek sem, inkább új fegyver után kell nézni."

Bell & Sebastian 2013.10.24. 20:28:28

Jan Palach (†1969. január 19.), Bauer Sándor (†1969. január 20.), Moyses Márton (†1970. május 15.)

Konform deviancia (= normakövető társadalmi beilleszkedési zavar)

web.eotvos.elte.hu/remes/Tarstudmuhely/Pap_is_lesz_SA.pdf

tevevanegypupu 2013.10.24. 20:28:30

@Valóraváltógép:

Draga gepezet, Margitot is szentkent tiszteljuk, (Arpadhazi) pedig amit muvelt sajat magaval az korulbelul kimeriti a szadomazo fogalmat..Es teljesen szuksegtelenul, tegyuk mindjart hozza..Nem fenyegette veszely, az orszag eppen kezdett megmenekulni es talpraallni es nem azert ajanlottak fel istennek, hogy szandekosan halalra kinozza magat. ha gyogfuveket gyujt, kapalgat a kertben vagy apolja a betegeket evtizedeken keresztul, sokkal hasznosabb tevekenyseget fejthetett volna ki..

tevevanegypupu 2013.10.24. 20:31:02

@Valóraváltógép:

Istennek..akit egyebkent tegezni szoktunk imainkban..foldi halandokkal akiket nem ismerunk, nos veluk magazodunk.:)

Valóraváltógép 2013.10.24. 20:33:09

@Alfőmérnök: Alfi, eddig sok mindent feltételeztem Rólad, de hogy ennyire naiv vagy... :)

Ki a fenét érdekelne az, hogy Te vagy én mivel foglalkozunk, amíg nem csinálunk semmi törvényelleneset? Ha csinálunk is csak azért probléma, mert erőforrásokat igényel helyrehozni.

Ez a fajta paranoia népbetegség, csak azt felejtitek el folyton, hogy amikor ezt kitalálták, még nem volt ennyi ember.
Már nem vagy érték. Én sem vagyok az. Fogyasztók vagyunk, akik ha már erre sem lesznek jók, akármikor helyettesíthetőek. És a kutya sem fog ránk emlékezni.

Ez van. :)

Valóraváltógép 2013.10.24. 20:35:57

@tevevanegypupu: Speciel arra gondoltam, hogy az első dolog ami eszembe jutott a hozzászólásod után ("az anyjapicsáját magának, maga ökör") automatikusan magázódva ugrott be.
Még jó, hogy nem írtam le. Hogy nézne ki az imázsom akkor.

Ezt a Szent Margitost meg nem vettem észre, jó?

tevevanegypupu 2013.10.24. 20:41:06

@Valóraváltógép:

Hat ne vegye. Es szerintem azt is jol teszi, ha gyorsan elmegy bermalkozni..ki tudja, talan bunos lett, hogy elolvasta amit irtam. Nem vennem a lelkemre, ha miattam kellene szenvednie szerencsetlen idiota.

Valóraváltógép 2013.10.24. 20:42:11

@tevevanegypupu: Miattad? Nem, nem hiszem. Nem tűnsz annak a fajtának.

tevevanegypupu 2013.10.24. 20:49:42

@Valóraváltógép:

Nem nem, az ketsegtelen. nam vagyok a magafajta. Es jobb lesz ha leall, nem erdemes..:)

Valóraváltógép 2013.10.24. 20:52:08

@tevevanegypupu: Ennek csak örülhetsz. :) Nekem meg nincs mit sajnálni rajta.
Látod, mégiscsak jól jöttünk ki ebből az egészből, pedig nem úgy indult. :D

Bell & Sebastian 2013.10.24. 21:04:40

A világért bele nem okvetetlenkednék, ha nem öncsonkító-önégetőről lenne szó. Mint maradi pápista, akinek még a tetkó sem fér bele a világképébe, azt kell hogy mondjam, Isten templomát (szibarita váz) nem illik felgyújtani, magunkat elégő áldozatként (mementóként) felmutatni. A megváltás megtörtént. A blaszfémia erre a helyénvaló kifejezés.

Az önmegsütkérezés nem kóser, példa sincs rá, hogy egy ihletett pillanatban elindult volna egy ilyen boldogtalan átminősítése boldoggá.

Azt kell hogy mondjam, a kommunista szentek emlékének ápolását hagyjuk a kommunistákra. Vagy a politikára, az bármit képes kifordítani a visszájára, saját igényei szerint.

Lehet imádkozni a lelke üdvéért, de a példáját azért nem kellene követni.
A pesti srácoké, az valami egészen más.

calabria007 (törölt) 2013.10.24. 21:30:02

@Valóraváltógép:

a _hős_ és az "őrült" általában nagyon közel van egymáshoz...

Tank Man (now with more raw footage)
www.youtube.com/watch?v=qq8zFLIftGk

örülj annak, hogy unalmas, szürke átlagos ember vagy:)

Valóraváltógép 2013.10.24. 21:42:06

@calabria007: Ez sem hős, sem őrült nem volt, csak egy kiskorú, deviáns hajlamú hülye. Oldalról potykára emlékezetető fejjel.

"örülj annak, hogy unalmas, szürke átlagos ember vagy:) "
Látod, annak örülök.

Bell & Sebastian 2013.10.24. 21:55:06

@Valóraváltógép: Átlépte a határt, mert ítélkezni kezdett felette és a saját képére formálni a világot.

Prágában ácsorogtam egy darabig az emlékhelyen, megtettem amit kellett és vártam, hátha eszembe jut valami. De csak az jutott, hogy mennyi bugris turista van itt és senki sem állt meg egy imára.

Mondjuk a 9/11 -gyel is így jártam, harangszóra egyedül ácsorogtam a négyes fűút szélén, más le sem szarta a csendes elmélkedést. 'S ennyit is ér.

calabria007 (törölt) 2013.10.24. 22:04:36

@Valóraváltógép:

én meg csak egy "járókelőt" mellékeltem meg neked, aki puszta poénból megállított egy harckocsioszlopot a szükségállapot idején (állítólag néhány nappal később ki is végezték...)

Valóraváltógép 2013.10.24. 22:11:09

@Bell & Sebastian: Emlékezni arra kell, amire érdemes.

Valóraváltógép 2013.10.24. 22:14:43

@Bell & Sebastian: apage satanas...

Valóraváltógép 2013.10.24. 22:19:37

@calabria007: Jól tették. A hadsereggel nem bohóckodunk, főleg nem olyan helyeken, ahol divat a kivégzés.

calabria007 (törölt) 2013.10.24. 22:40:16

@Valóraváltógép:

ezért rokonlélek a hős az őrülttel...

vkinek ő is hős volt...

Kamikaze pilots (WWII)
www.youtube.com/watch?v=BbwKIhQUOP0

Valóraváltógép 2013.10.25. 07:32:02

@Alfőmérnök: Ezt láttam tegnap is, de nem értettem. Nekem írtad, hogy majdnem rágalmazok? Nem volt egyértelmű.

@calabria007: Szerintem szaladj fejjel jó erősen egy betonfalnak. Vagy az, vagy a fejed be fog törni, de hátha valakinek te is az leszel. ;) Tudod ezeknél a "hősöknél" nekem mindig az jut eszembe, hogy hogy élte meg a családjuk amit csináltak, hányan kerültek bajba miattuk amikor hősködtek, meg hányan tették tönkre az életüket, mert valami hasonló ökörséget szerettek volna csinálni.
Rájuk valahogy senki nem emlékszik, és senki nem sajnálja őket. Pedig talán őket lenne miért.

Alfőmérnök 2013.10.25. 09:45:23

@Valóraváltógép: Nem én írtam és nem neked.
De nem csodálom, hogy nem tudod értelmezni a szöveget, amit idézte,. Ha értenéd, akkor kiderülne, hogy igazam volt és jogos volt a felháborodásom. (Ami ugye képtelenség.)

tevevanegypupu 2013.10.26. 09:13:44

@Bell & Sebastian:

Igen, igazat adok..de akkor gondolja csak meg, az a sok szent, akit aztan szentnek avattak, mit gyotorte, kinozta magat csak ugy..Vajon mit akartak bizonyitani? Hogy kepesek elviselni azt amit Jezus elviselt? Vagy mit es miert??Ha valaki egy birosag elott vallalja hitet es hagyja, hogy meggyilkoljak az fontos es csodalatos aldozat..de szoges ovet hordani, onkorbacsolni, madarszart enni stb..az mire valo? nem lett volna eleg Margitnak szimplan csak apacakent elni, segiteni, gyogyitani? Szent Erzsebet mennyivel "normalisabb" emberkent vivta ki maganak azt a csodalatot ami vegul szentte avatasaval vegzodott..lehetne sorolni..Szoval nem ertem..Ez a gyerek itt fenn ezzel a mercevel merve akkor most szent vagy nem szent???

Valóraváltógép 2013.10.26. 10:28:09

@tevevanegypupu: ".Szoval nem ertem.."

Igen, ez nyilvánvaló.

Szerintem foglalkozz valamivel, ami számodra kényelmesebb határokon belül mozog.

Bell & Sebastian 2013.10.26. 14:04:06

@tevevanegypupu: Először is, nem a szenteken tiszteljük, hanem a bennük munkálkodó, _győztes_ isteni kegyelmet, azaz, végső soron ez is csak Isten tisztelete.

σωφροσύνη (szóphroszüné)
- józanság, önmérséklet, körültekintés, egészséges gondolkodásmód

ἁγιασμός (hagiaszmosz)
- megszentelés, megszentelődés; Isten céljaira való elkülönítés/elkülönülés

Másodszor, az összes hívő elnyerte a szentséget, a megkeresztelés által, amely egyszerre jelent újjászületést, feloldozást az ősbűn alól és Krisztushoz való hasonlatosságot.

Ha nagyon egyszerűen és érthetően fogalmaznék, akkor azt mondanám, hogy a szentként tiszteljük a turbókeresztényeket, miközben mi is azok vagyunk, ha teljes életet élünk.

Hogy szent-e Moyses? Duplán nem.

Valóraváltógép 2013.10.26. 17:00:05

@Bell & Sebastian: Ez így van, de ezt maga honnan tudja?

tevevanegypupu 2013.10.26. 21:30:28

@Bell & Sebastian:

Hat nem is tudom..szent es szent kozott is van kulonbseg, ahogy boldog es boldog kozott is..mas es mas, kulonbozo fajsulyu cselemenyekert avattak oket szentte vagy boldogga..az isteni kegyelem mindenkivel ott van..ezzel a fiuval is. Nem tudom, hogy mi eldonthetjuk-e, ki az meg ki nem..ugy tunik kisse eltavolodtunk az eredeti celtol..:)
Multkor reformatus istentiszteleten voltam, a csalad egyik rokonaert mondattunk miset, remesen idegenul ereztem magam, ahogy egy gorogkatolikus misen is..
Tul sokfele mindenfele lett egy nagyon egyszeru, vilagos es tiszta beszedbol.

Valóraváltógép 2013.10.26. 22:34:46

@tevevanegypupu: Figyelj, megpróbálom elmagyarázni. Képzelj magad elé egy teljesen átlagos krumplit. Megvan? No, most képzelj el mellé egy vakondokot. Meditálj el azon, hogy hol van a közös pont a krumpli, meg a vakondok életében.

Úgy van, mind a kettő a föld alatt tölti az élete egy részét.
Ettől függetlenül a krumpli nem fog neked alagutat ásni, a vakondokból meg pocsék püré lesz. Most csodálkozz rá, hogy hiába van közös pont, ez mégis két teljesen különböző dolog.

(Kis segítség: a szentség az anyafőd, a moyses meg a krumpi. Feladat: keresd meg a vakondokot.)

Most már érted?

tevevanegypupu 2013.10.27. 01:16:25

@Valóraváltógép:

Na kerem szepen: maga meg kepzeljen el magat es maga mellett egy tukrot. Valami hirtelen kesztetes folytan belenez a tukorbe es meglat benne egy majmot. Je, kialt fel maga, eddig azt hittem, hogy Valoravaltogep vagyok es most latom csak hogy tevedesben eltem le eddig az eletem. Tanulsag nincs csak a majom marad.

Valóraváltógép 2013.10.27. 09:41:51

@tevevanegypupu: "Ki minek gondol, az vagyok annak"...
;)

Alfőmérnök 2013.10.27. 15:34:46

@tevevanegypupu: Ezt nem bbjnicknek akarta írni?

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2013.10.27. 16:29:24

én a múltkor azt olvastam (egy pár éve) hogy minden versét elkobozták és a papírosokat elégették.
ez honnan van?

Valóraváltógép 2013.10.27. 16:42:09

@vero: Biztos valami remake. De versnek elég rossz.

Veridicus76 2013.10.27. 18:08:41

@Robinzon Kurzor: ezek a gyerekekből egyik napról a másikra felnövő srácok '56 legmegrendítőbb szimbólumai. És igen, egy 165 éves gyerek mindezt fel tudja fogni. Még fiatalabbak is.

Veridicus76 2013.10.27. 18:11:58

@Valóraváltógép: a magadfajta cinikus, közönyös, takonygerincű massza miatt válik lassan élhetetlenné a világ.

Valóraváltógép 2013.10.27. 18:45:07

Ajvé, megjött a magyar érdek. :D

tevevanegypupu 2013.10.27. 20:27:50

@Alfőmérnök:

Nem. Csak ugy irtam, nem is fontos.

Valóraváltógép 2013.10.27. 20:40:15

Bedőlsz a hízelgésnek.

Imádod azt hallani,
Hogy te nem vagy más, mint:

Tiszta szeretet
Végső Jóság
Tökéletesség
Isten
Minden, mi Csodálatos és Értékes

Olyan mesterekhez rohansz,
Akik biztosítanak afelől,
Hogy nem az a közönséges
Kis seggfej vagy,
Akinek titokban tartod magad.

De tudod mit?

Az a Te, amiről ők beszélnek,
Nem te vagy.

tevevanegypupu 2013.10.27. 22:56:46

@Valóraváltógép:

Ez az esti imadsaga? Ne szomorkodjon..kis seggfejnek lenni is kell valakinek es maga tokeletesen megfelel erre a beosztasra. Megfelelo ember a megfelelo helyen.

Valóraváltógép 2013.10.28. 19:29:14

@Alfőmérnök: Azt akarod mondani, hogy ez a teve itt... tehén, vagy nem tudom hogy nevezik a tevék nősténypéldányát...

Fight nincs, nem is volt. Az van, hogy isten útjai fülkések.

Valóraváltógép 2013.10.28. 23:29:14

@Alfőmérnök: Áh igen. Pont erre gondoltam. Kösz. :)

tevevanegypupu 2013.10.30. 10:47:53

@Alfőmérnök:

En is tudom maga kicsoda. De nem szoktam vele dicsekedni. Nincs is miert.

Alfőmérnök 2013.10.30. 14:08:38

@tevevanegypupu: Minden rendben Casablancában, drága Böbe?

tevevanegypupu 2013.10.30. 14:40:20

@Alfőmérnök:

Hogyne, de Rick azt uzeni ne jojjon..vagy ha igen, menjen a Kek Papagajba.

Valóraváltógép 2013.11.01. 20:52:46

@Bell & Sebastian: Maga viczezik.

Valóraváltógép 2013.11.01. 21:19:22

@Bell & Sebastian: Maga viczezik.

Alfőmérnök 2013.11.01. 21:34:53

@Valóraváltógép: Kibaszott nagy katolikus lehet, aki ilyeneket ír. (Persze, tudom, maga szerint "olyan kis decens, meg elvei vannak, meg erkölcsi tartása... ")

"Bell & Sebastian 2011.11.16. 23:09:26
@Alfőmérnök: Inkább gyógyszer érdekelne? A csehek még gyártanak Zyklon B -t, az kiváltja az összeset, amit szedned kell.
mandiner.blog.hu/2011/11/15/megfizet_a_nyomorult/fullcommentlist/1#c14968782

„Te vagy az élő példa a fajkeveredés hátulütőire, hiába a kiemelkedő intelligencia, ha nem párosul megfelelő éntudattal, ha úgy jobban tetszik, identitással. És a fenébe a polkorrekt beszéddel! ... AMF - Ki vagy te?

Mikor megismertünk örültél, hogy köszöntünk
Befogadtunk egyből, egy voltál közöttünk
De fejedbe szállt valami, nem az ész az biztos
Ellenünk fordultál más lett neked fontos

Azt hiszed okos vagy, mert elolvastál könyveket
Elszálltál magadtól, nagy arc lett belőled
Pár év alatt többet elértünk, mit Te meg nem fogsz soha!
Szánalmas vagy taknyos és nagyon ostoba!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te senki?
Elég volt belőled, helyre fogunk tenni!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, te nulla?
Mit képzelsz magadról? Könnyen lehetsz hulla!

Te mit tudsz felmutatni, te mire vagy képes?
Te nézel le minket, te nyeretlen kétéves
A pelenka cserédre kérjed meg anyádat
Ki vagy te egyáltalán, miért jártatod a szádat?

Hány éves vagy öcsi? Mit játszod az eszed?
Mit gondolsz magadról te senkiházi gyerek?
Hogy képzeled azt, hogy a szádra veszel minket?
Minek hiszed magad, te semmire sem vitted!

Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy nulla!
Ki vagy te? Ki vagy te? Ki vagy te, egy hulla!”
mandiner.blog.hu/2013/07/16/ujmagyar_stonehenge_a_szentfold_templom/fullcommentlist/1#c20251691

"Bell & Sebastian 2013.08.25. 20:29:12
@Alfőmérnök: Aránylag tiszta a vérvonalam és mégcsak homo ismerőseim sincsenek. Hát te hogy vagy ezzel(...)
Gondolod, hogy a magadfajta keveréké lesz a hazám? (Arra azért van B -terv.)”

Valóraváltógép 2013.11.01. 21:55:56

@Alfőmérnök: Pedig azt mondta rád, hogy kiemelkedően intelligens vagy....
süti beállítások módosítása