Nagyvárad tér külföldieknek – Gányország VII.
2013. június 02. írta: dobray

Nagyvárad tér külföldieknek – Gányország VII.

Nagyváradtér4..JPG

A Nagyvárad tér ismeretlen azoknak, akiknek a Nagykörút mentén ér véget az ismert világ és utána csak káosz és ősköd van a számukra. Igazából nem is mondaná meg senki első ránézésre, hogy térről van szó, nem tűnik annak, de így alakult. A térséget az Üllői út-Könyves Kálmán körút kereszteződése dominálja, a tér szélén van a IX. kerületi oldalon a Szent István-kórház, a VIII. kerületi oldalon pedig az Orczy-kert, valamint a Ráday klub. A tér fő attrakciója a Békegalamb-szobor a Heim Pál Gyermekkórház és a Semmelweis Egyetem alkotta csücsökben. A szoborral szemben jön fel a hazai és nemzetközi orvostanhallgatók serege az aluljáróból, ehhez képest a tér elég gyatrán néz ki. Nem voltam szemét, és nem télen fotóztam, hanem amikor már van némi zöld is arrafelé.

Nagyváradtér5.JPG

A területnek a 19. században Mihálkovics tér volt a neve Mihalkovics Géza anatómus egyetemi tanár után, 1940 óta hallgat a mai nevére (a tér szomszédságában most is utca viseli Mihálkovics nevét). A szomszédos Orczy-kert korábban a Ludovika Akadémia udvarát képezte. 1960 körül itt nyitották meg az Asztalos János Ifjúsági Parkot, elsősorban ifjúsági sportolás, úttörőrendezvények, nyári tábor céljára. 1976-ban adták át a Gerlóczy Gedeon, Südi Ernő és Wagner László által tervezett Semmelweis Egyetem elméleti tömbjét. A toronyépület 88 méteres magasságával Budapest egyik legmagasabb épülete. A tetején URH-rádió-állomást létesítettek, ahonnan a Lánchíd Rádió műsorát sugározzák. Az épület addig hasznosítatlan, üres területre került. A Heim Pál Gyermekkórház eredeti főépületét a hetvenes évek során lebontották; akkoriban építették a ma is látható új főépületet. A téren 1983-ban állították fel Pierre Székely gránitból és bazaltból készült, közel 5 méter magas, Béke című szobrát, amely egy gúla tetején egy madárhoz hasonló alakot formáz, a gúla oldalán pedig a béke szó szerepel számos különböző nyelven.

Nagyváradtér2.JPG

Nagyváradtér3.JPG

Nagyváradtér1.JPG

Ilyen volt a Nagyvárad tér régen (balra az Orczy-kert, szemben az egykori Május 1. Ruhagyár épülete, egy mai képen azt takarná ki az SE épülete, a képen a Könyves Kálmán körút látszik, a mai Békegalamb a kép jobb oldalán lenne):

Nagyváradtérrégen2.jpg

nagyvarad-ter_fau-66.jpg

Nos, ez a sarok most így néz ki:

IMG_7951.JPG

Mintha valami itt maradt volna egy peronrészlet az egykori buszállomásból:

IMG_7952.JPG

Próbálkoznak azért a bezöldítéssel:

IMG_7953.JPG

De a láthatóan csupán ideiglenesen a téren állomásozó mobil fácskák és az út mentén található, misztikus funkciójú beton-szoborcsoport eléggé lehangolják az embert, ahogy a Ráday klub is:

IMG_7954.JPG

IMG_7956.JPG

IMG_7957.JPG

Az 50-es villamos végállomása a metróépítés előtt:

Nagyváradtér50esvillamos.jpg

Metróépítés:

Nagyváradtérrégen1.jpg

Ma nagyjából ez látszik a Szent István kórház előtti részen:

IMG_7958.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr165248075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.06.02. 09:38:34

A Könyves Kálmán körút egy megállóval arrébb van, a Nagyvárad teret az Üllői út és Orczy út-Haller út kereszteződése alkotja.

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.06.02. 09:46:12

Még egy: a 13. képen a Ráday Kupola látható, nem a Ráday Klub.

Bell & Sebastian 2013.06.02. 10:03:59

12. kép
Azok a nonfiguratív beton izék nagy valószínűséggel álcázott vízi gépészeti berendezések. Ezt adta ki az eszük.

lobster thermidor 2013.06.02. 10:13:19

@Kettes:

Való igaz, a Ráday Klub elég hosszú ideje a Ráday utca 43-ban működik. Olyannyira régen, hogy talán a Mandiner szerzői akkor még nem is éltek.
De nyilván ez is csak valami bolsi trükk lehet.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.06.02. 10:19:13

Ezzel az erővel a földbe ásott traktorgumikról is írhatnátok meg a kismillió bódéról, fészerről, kertekben felhalmozott limlom szemétről, vödrökről, hordókról, rozsdás kerítésekről, a lukas konzervdobozokról, nejlonzacskókról, elhajigált szemétről azaz mindenről ami ezt az országot elborítja, elárasztja, betakarja.

Bell & Sebastian 2013.06.02. 10:29:57

@Wind Callman tér: Mindenkit a saját maga által termelt szeméthalom alá kéne temetni, mint afféle modern kunhalom alá.

Az a helyzet, hogy úgy, ahogy van, azaz válogatás nélkül elássuk-betemetjük az egészet, fólia rá, friss füvecske, hadd rohadjon magába'. Madártávlatból (Google) úgy néznek ki ezek az ojjektumok, mintha lelopták volna a követ (és a föld javát) egy piramisról. De legalább még így is árnyékot tart a kábelégető -sornak.

Zb74 2013.06.02. 13:03:23

"azoknak, akiknek a Nagykörút mentén ér véget az ismert világ és utána csak káosz és ősköd van"

S akik közé - a poszt többi része alapján - a szerző is tartozik ;)

"A térséget az Üllői út-Könyves Kálmán körút kereszteződése dominálja"

Messziről, dobraykám, igen messziről. Amire maga gondol, az az Üllői út és a Haller/Orczy út kereszteződése. Ennek megfelelően az első archív képen sem a Könyves Kálmán körút látható, hanem az Orczy út; ámbár a kép készültekor valószínűleg épp nem így hívták (hanem Mező Imre útnak, ha jól emlékszem).

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.06.02. 14:18:12

Gányország, gányposzt.

Írjunk inkább a Hollósy térről. Van ott 1 ferde fa, arra mászott előlem . Gábor.
De lejött.

yenoee 2013.06.02. 14:32:18

Hamster az archív képekből, meg pár sajátból egész jó posztot írt volna. Nem ezt.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2013.06.02. 15:01:41

majd a kajmán szigeteken bejegyzett magyarállampolgárságbizniszből szépen helyre lesz állítva

a közgép tulajok is azért markolták fel a full osztalékot, hogy magánadományként pörögjön vissza a köz javára

a felsőoktatás sose volt olyan hatékony és önellátó, mint manapság, tehát a plagigyilkos sote is beszállhatna nyugodtan

meg a sarki trafik

Robinzon Kurzor 2013.06.02. 16:02:26

Szuper ez a poszt, ne törődj a károgókkal, akik amúgy is bármibe belekötnének!

Hogy a Nagyvárad térhez köze nincs a Könyves Kálmán körútnak?
Na és!?

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.06.02. 17:14:09

Melyik nagyobb égés, leszedni a posztot, vagy szó nélkül tűrni a rohadtparadicsom-esőt? :-)

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.06.02. 17:24:03

@ArmaGedeon: Ezt ugyan tévedésből tettem ide, de hátha valaki itt értesül róla, hogy A Törökök Atyja is titkos zs volt... :-)

Bell & Sebastian 2013.06.02. 18:02:51

@ArmaGedeon: Jó ez ide, majd valamelyik beolvassa az ATV -n.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.06.02. 18:14:50

@Bell & Sebastian: Jogos. Mindig ott hozzák az ilyen infókat... Bár megérdemelné, hogy reklámozzák, mert homoszexuális is volt és gyűlölte a vallást. :-)

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.02. 18:21:57

@ArmaGedeon: És azt tudtad, hogy Köves Slomo is "kamuzsidó"? Nem felel meg a halachikus szabályoknak a származása. Mögötte pedig a lubavicsi fanatikusok állnak.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2013.06.02. 18:36:28

Na, még egy alapos, felkészült zsurnálmandariNER. Lelkilolkabolka.

ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2013.06.02. 18:43:15

@Mr Falafel: Nem tudtam. Tudsz valami megbízható forrást? Attól, hogy valaki a lubavicsi fanatikusokhoz tartozik, még nagy eséllyel lehet valódi zsidó... :-) Tök érdekes, ahogy a lubavicsi rebbét és hasonlókat az SS díszkiséretével mentették ki a náci megszállás alól Varsóból (Szatmárból, kit honnan), a kiszsidók meg mentek a levesbe és a lubavicsi rebbe utólag megállapította, hogy ezekben bűnös zsidók lelke született újjá. ezért volt megérdemelt a büntetésük, és nem kár értük...

Bell & Sebastian 2013.06.02. 19:12:38

@ArmaGedeon: Felismerte, hogy a bolhák szaporábbak, mint a kutyák, bölcs ember volt, na.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.02. 19:49:14

@ArmaGedeon: Az egyik hazai zsidóközösség elnöke jó barátom, és napi szinten levelezünk. Te is ismered, és szerinted ő is én vagyok.
A mazsihisz kapcsán vetettem fel Slomót, mire jót derült tudatlanságomon. Én Slomót még elfogadhatónak tartottam. Eddig.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2013.06.02. 19:51:27

@ArmaGedeon: A neológok jobban utálják a lubavicsiakat, mint az antiszemiták. Állítólag nagyon káros társaság, úgy pusztítanak, mint a sáskajárás.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.02. 20:25:59

Kedves szerzőnk kihagyta azt a pikáns "részletet" a Nagyvárad tér történetéből, hogy a nagyvárad téri református templom szentelésénél maga Horthy Miklós is jelen volt, ámde az időjárás nem kedvezett a templomavatásnak:) egyedül a kormányzó állta a sarat az egybegyűltek mellett, és erről igen humoros fotók is készültek... kérjük, ezt is kérjük :-DD

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2013.06.02. 22:31:06

@Kettes: minden nap elmegyek itt, úgyhogy tudom, mik keresztezik itten egymást. A keresztutca a 9. kerben Haller utca, a nyolcadikban Könyves Kálmán körút. Gyere ide és nézd meg az utcanévtáblákat.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.06.02. 22:48:52

@dobray:
Nem, ott Orczy-útnak hívják.
maps.google.hu/maps?q=budapest+viii.+ker%C3%BClet+t%C3%A9rk%C3%A9p&ie=UTF8&ll=47.480262,19.092125&spn=0.003684,0.007811&client=ubuntu&channel=cs&hnear=Budapest,+VIII.+ker%C3%BClet&gl=hu&t=m&z=17&layer=c&cbll=47.480321,19.092262&panoid=vh_oyRbywWu7YFlKojxdTg&cbp=12,165,,1,-4.86

Nagyon remélem, hogy a Ludovika-projekt keretében a Természettudományi Múzeumon és az Orczy-kerten felül a Nagyvárad teret nem kúrják szét.

Ezt legbiztosabban úgy lehet megakadályozni, ha 2014 tavaszán kormányváltás történik.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.02. 22:58:55

@Doomhammer: Nem túlzottan kedvelem, ha ilyen módon próbál velem szót váltani. Reményei megalapozatlanok. Kísérletezzen közvetlenebb megszólítással.
Üdv. Misi
p.s. hogy ki, mikor, hol, miért kúr szét dolgokat, azt Magának igen jól kéne tudnia.

Bell & Sebastian 2013.06.02. 23:22:14

@Doomhammer: Akkor ugye mától szólíthatom Kedvesemnek? Ha már hóbortos álmok tépik - leginkább a máját. Most ujjat húzott a végtelennel, retteghet, hogy kócos haját holnap reggel még a szellő fonja be, ne a cellatársa.

Elhúzzák a hintódat, tücsök!

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.03. 00:03:59

@ArmaGedeon: Neked, mint kiváló virrasztónak, külön kívánságom van: élj örökké!

Kettes · http://orulunkvincent.blog.hu 2013.06.03. 07:17:51

@dobray: Ne csinálj hülyét magadból, légy szíves.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2013.06.03. 09:18:53

@Kettes: pontosabban Orczy út, akarom mondani, nem Könyves Kálmán, megkövetem, kedves Kettes. :)

Robinzon Kurzor 2013.06.03. 09:31:33

@dobray: " A keresztutca a 9. kerben Haller utca, a nyolcadikban Könyves Kálmán körút. Gyere ide és nézd meg az utcanévtáblákat."

"Győztesen jöttem ki az igazság próbájából."
(Schmitt Pál)

Epic.

Kandeláber 2013.06.03. 10:51:48

@Kettes: Igen, a szerző valószínűleg nem merészkedett a Nagykörúton túl, ezért helyezte át a térképen a Könyves Kálmán körutat, amely egy csekély metrómegállónyival még a Nagyvárad térnél is kijjebb fekszik.
El sem tudom képzelni mi lenne vele, ha mondjuk Kőbányára kéne mennie, attól pedig egyenesen megborzongok, ha Rákoscsabára.
Átrajzolná a térképet.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2013.06.03. 11:34:35

@Kandeláber: a Mogyoródi út egyik vége nem a Gozsdu Udvarban van?

Pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2013.06.03. 11:34:48

mi a panasz?
ez még tök emberes Bp legtöbb részéhez képest...

ajánlom fotózgatni az összes aluljárót, vagy pl. a Vár Duna felőli oldalát, a korlát nélküli meredek szerpentinek kilazult lépcsőfokai, ahol csak turistákból napi több ezer egyensúlyozgat.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.06.03. 11:54:25

@Pável:
Vagy lehet menni a Margitszigetre, ahol ebben a pillanatban eppen csak a Japankert, a Rozsakert, a sziget deli reszen levo szokokut van szetbarmolva, hogy a tonkretett szobrokrol mar ne is beszeljunk.

Vagy beszelhetunk a Parlamentrol es kornyekerol, ahol a turistak epitesi tormelekeken botladoznak at a rakparton.

Vagy beszelhetunk a Kalvin terrol, ami lassan szinte keszen van 6 ev (!) barmolas utan.

Es aztan csodalkoznak, hogy a Romai-part ugyeben olyan kemeny az ellenallas. Amikor a nyulgatat epitettek a deli reszen, 2 evig volt katasztrofasujtotta terulet az egesz kornyek. El sem tudom kepzelni, hany evig fog tartani a mobilgat okozta felfordulas, ha egyszer nekikezdenek. Elso joslatom: legalabb 3 ev.

Kandeláber 2013.06.03. 12:06:59

@Hepci: Még az is kiderülhet. :D

Bell & Sebastian 2013.06.03. 12:53:49

@Doomhammer: Dik mán he, Dóm! Ami uniós, a bizony 3 év, ha tetszik, ha nem! Így van kitanáva. Az építőipar egy szarostorta, ha senkinek sincs pénze és csak lopni jár a munkaterületre.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.06.03. 13:01:03

@Bell & Sebastian:
Meglehet. En pusztan csak annyit akartam mondani, hogy ezek utan viszont ne lepodjenek meg azon, hogy a boldogitani kivant lakossag rosszkedvuen vagy egyenesen ellensegesen tekint az aktualis csodaprojektre. Mert tudjak, mit jelent: evekig elhetnek egy szemetdombon es utana tipikusan romlik a kornyek megkozelithetosege, ld. Moricz Zsigmond korter. Vagy eddig kozhasznalatu zoldterulet vesz el, mint ahogy most tervezik az Orczy-kertben.

Ami az Orczy ut mellett van.

Bell & Sebastian 2013.06.03. 13:08:21

@Doomhammer: Hallotta már azt a kifejezést, hogy genplan? Én már hallottam, csak nem láttam még 30 év alatt.

(Azt jelenti, hogy nemcsak úgy, ész nélkül, durr bele, amire éppen pénzt adnak, hanem egy generálterv szerint, amin rajta van az is, ami megépült, ami épül és amit meg fognak építeni. Azaz nem fordulhatna elő -elméletileg- hogy a friss aszfaltot felkarmolja egy másik, boldog tendernyertes.

A tervhivatal nem egy ostobaság, az uniós preferenciák és a teljes pályázati rendszer viszont az!
Mert vissza/ki lehet lopni a támogatások túlnyomó részét.)

ÁrPi 2013.06.03. 13:48:09

@Pável:

", a korlát nélküli meredek szerpentinek kilazult lépcsőfokai, ahol csak turistákból napi több ezer egyensúlyozgat."

1542.-t írunk: Újra kell gondolnunk a török turisták elleni stratégiánkat!

németh györgy 2013.06.03. 14:29:11

A Nagyvárad tér és környéke, bár nem Budapest büszkesége, izgalmas, érdekes környék, picit stílus kavalkád, de bármely városban megállná a helyét, nincs vele semmi baj.

papamaci957 2013.06.05. 10:40:23

Sajnos nem tett jót a térnek, hogy megszünt forgalmi csomópont lenni. Azelőtt sokkal pezsgőbb élet volt itt. Átmenő(33-as, 39-es, 89-es) és innen induló (6-os , 35-ös, 93-as) buszok, átmenő (24-es, 42-es, 52-es) és innen induló (25-ös, 50-es, 51-es, 63-as) villamosok, Volánbusz végállomás, és néhány évig metró végállomás is volt. Manapság csak átmenő forgalom van (24-es villamos, 281-es busz, metró). Viszont az aluljáró elég rendezett, tiszta, sok és jó üzlettel, a közteresek is rendszeresen elzavarják innen a nemzetiségi "őstermelőket". A pirostéglás "Zwack-ház" aljában is lehet kincsekre lelni: egy melegárus hentes, ahol az egyik (már nem emlékszem melyik) blog szerint a város egyik legjobb májashurkáját sütik.

A 3 per hármas nyúl 2013.06.06. 11:18:57

@Mihint: OFF
Ha jól látom, maga a delphoi jósda ( delphoi-josda.hu/ ) főszerkesztője.
Nagyon színvonalasnak találom a blogot, a magasröptű diskurzust, ami ott folyik, szeretnék én is részt venni benne.
Hogyan, hol tudok regisztrálni, hogy oda is írhassak?

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.06. 21:37:56

@A 3 per hármas nyúl: Nem vagyok a delphoi jósda főszerkesztője. Színvonalról, magasröptű diskurzusokról nem tennék közzé értékelést. Amennyiben valóban szeretne részt venni ebben, a blog.hu-n regisztrált @Loxon nick-nek írjon e-mailt erről. Köszönöm elismerő szavait, és jómagam is nagyra értékelem részvételi szándékát, amennyire tőlem telik, támogatom.

A 3 per hármas nyúl 2013.06.07. 01:01:19

@Mihint: Ja, az a szarházi, paranoid, sunyi, geci, műkonzervatív pojáca a főnök még mindig? Akkor inkább nem akarok csatlakozni.

A 3 per hármas nyúl 2013.06.07. 01:13:15

@Mihint: Téged is behülyített az a féreg?

A 3 per hármas nyúl 2013.06.07. 01:25:38

@Mihint: Jó szándékúan figyelmeztetem: Alfőmérnök meglátásai, megérzései pontosak. Loxon, akárcsak gloire, egy aljas féreg. Aki követi az utasításait, az áldozat.
Mit írnak a titokjósdán? Kik bíztatták gloiret, hogy jelentse föl Alfőmérnököt? Jó maguknak, hogy a titoktartás kötelezettségével vannak terhelve? Jó dolog félelemben élni?
Gondolkozzanak el ezen, az Önök érdekében mondom.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.07. 01:39:12

@A 3 per hármas nyúl: Én is jó szándékkal viszont-figyelmeztetem: véget kellene vetni Alfi ámokfutásának. Függetlenül az Ő hatalmas igazságérzetétől. Mert mostanság úgy tűnik, sajátmagán kívül másokra már szinte csak mint ellenségre képes gondolni. Alfi közel van az egyik legveszélyesebb mentális csapdához, és nincs a világon senki, aki segíteni tudna neki abból kitörni. Ha szót tud vele érteni, akkor kérem mondja meg Neki, hogy mindez hiábavaló, és káros, legfeljebb talmi örömökkel járhat. Mondja meg Alfinak, hogy senkivel nem kell egyetértsen, ettől még boldogan élhet. Azt is üzenje meg neki, hogy ha valakiket nem szeret, még attól is boldogan élhet, hiszen oly kerek-nagy e világ. Végül, ha nem nagy kérés, árulja el Neki, hogy vannak olyanok, akik emlékeznek rá.
Ezzel szemben, ha velem óhajt személyeskedni kedves nyúl, nos rossz lóra tett. Ügyet sem vetek magára.

A 3 per hármas nyúl 2013.06.07. 09:59:24

@Hepci: Nem, csak látom, hogy ez a jóember is belekerült az elmebeteg Loxon bűvkörébe.
De majd rá fognak jönni, hogy Alfinak igaza volt.
Lehet, hogy csak 10 év múlva, de majd rájönnek.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2013.06.08. 01:05:31

@bömböcz: Igaz, de ez nem menti Magát. Hehe :)

Rugovicsvalagba 2018.07.11. 15:48:25

A Nagyvárad tér sosem volt Mihálkovics tér, hiába írja ezt a Wikipédia, vagy más egyéb 'forrás'. A Mihálkovics tér kb. a mai 'Zwack ház'- tól kezdődött és a Mester utca irányába folytatódott (gyakorlatilag mintha a mai Haller utcát térré szélesítenénk azon a szakason)
süti beállítások módosítása