Kommentszűrés
’12 nov
12
19:01

Mivel utazzak? I. – Az állam és a távolsági közlekedés

Írta: Redakció

A magyar távolsági közúti közlekedés iparága sokrétű fejlesztésre szorul. Hatékony működése nem csak gazdasági érdekeket takar, hiszen a szektor társadalmi szerepe is igen jelentős. A távolsági közúti közlekedés különböző formáinak jelenlegi helyzete számos kérdést vet fel. Az állam milyen lépéseket tehetne ez ügyben? A piac részéről egy monopolisztikus vagy egy versengő forma lenne előnyösebb? A civil szféra hogyan fejlesztheti a távolsági közlekedést?

Zulik Ákos írásának első részét Mandiner.csr aloldalunkon olvashatják.

Címkék: civil közlekedés gazdaság verseny társadalom tömegközlekedés állam magángazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr684903728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kerekes pereces 2012.11.12. 20:15:15

"A piac részéről egy monopolisztikus vagy egy versengő forma lenne előnyösebb?"
Ez egyáltalán kérdés? Ha igen, akkor nagyon nagy bajban van a társadalom, 20 év alatt nem tanultuk meg a piacgazdaságot.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2012.11.12. 21:19:09

majd a végén úgyis közgéppel közlekedhetünk, szóval kár a konzultációs mutatványért

kerekes pereces 2012.11.12. 21:25:07

"A magyar távolsági közúti közlekedés iparága sokrétű fejlesztésre szorul."
A legnagyobb fejlesztés az lenne, ha feladnánk az állami monopóliiumokat, hiszen látjuk, nem működnek.
Privatizáljuk a MÁV-ot és a BKV-t és a Volánokat, és hagyjuk, hadd fejlődjön.
Az állam a népjóléti szolgáltatásokat pedig vegye meg attól a piaci szereplőtől, aki a legolcsóbban tudja azt szolgáltatni.
Hagyni, hogy fejlődjön - ez lenne a legjobb fejlesztés a közúti és közösségi közlekedésben.
Ha anno a Matávot nem privatizálták volna, és nem lenne valóban szabad piac mondjuk az internetszolgáltatások terén, akkor nem valószínű, hogy 4000 Ft-ért 80 Mbit-es korlátlan internetelőfizetést lehetne ma Magyarországon vásárolni.

ezüstszem 2012.11.12. 22:07:01

"Privatizáljuk a MÁV-ot és a BKV-t és a Volánokat, és hagyjuk, hadd fejlődjön."

Ami a MÁV-ot illeti, ott most éppen fordított a helyzet, történetesen a rendszerváltáskor privatizált egységek visszaállamosításának korát éli. De nem kell aggódni, akkora a mutyizás, korrupció az alsóbb, pontosan a középvezetői szinten még javában kiskirályként élősködő szadeszes vezetők között, hogy ha nem tesz a felsővezetés ez ellen sürgősen valamit, akkor ebből az egész államosításból nem lesz semmi.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2012.11.12. 22:09:24

1. ha magyaroknak privatizálják: tolvaj oligarchák.
2. ha külföldinek: kiárusítják a hazát.
3. ha marad állami: akkor komcsik.

nem egyszerű . )

kerekes pereces 2012.11.12. 23:15:25

Sikerült rosszul szocializálunk magunkat privatizáció tekintetében. A MÁV-ban a legjobb példa, amikor privatizálták a vasúti kocsik takarítását, mert nem érte meg, és még a kocsik is koszosak voltak.
A privatizáció azzal járt, hogy magánkézbe került a vállalkozás és jó pár dolgozó, de a MÁV ugyanettől a cégtől/cégektől rendelte meg a tisztítást, ugyanazok az emberek dolgoztak rajta. Persze így nem is változott semmi.

Nem sikerült felfogni, hogy a privatizáció arra jó, hogy az állam felszabadítsa magát bizonyos nem vagy rosszul működő kötelezettségektől, és utána piaci alapon válogathasson az azonos szolgáltatást nyújtók közül.

Természetesen egy jól működő privatizációnak utófeltétele egy jól működő közbeszerzési rendszer is.
Normális államokban büntetik azt, ha valaki a piacon kapható árnál drágábban szerzi be a szolgáltatásokat, míg ugye Magyarországon az a norma, hogy a közbeszerzésben 25-30%-kal drágább minden, hiszen az állam úgyis kifizeti.

Ez természetesen oda vezet, hogy van jó pár cég, ami csak és kizárólag állami megrendelésekből él. Ők olyanok, akik a valódi versenypiacon életképtelenek lennének, 25-30%-kal alacsonyabb árakkal kellene versenyezniük.

Amíg a jelenlegi közbeszerzési rendszert nem alakítják át, addig marad minden ugyanebben.
Persze a hivatalnokoknak, politikusoknak és a vállalkozóknak egy közös érdekszövetsége a jelenlegi közbeszerzési rendszer fenntartása.
Nekünk állampolgároknak pedig érdekünk a jelenlegi rendszer megszüntetése, mert a mostani közbeszerzés gyakorlatilag nem csinál mást, mint 25-30%-kal drágább államot eredményez. Tényleg ez kell nekünk, amikor (elvileg) küzdünk az eladósodás ellen és a költségvetés egyensúlyának helyreállítása mellett?

Pelso.. 2012.11.13. 06:17:11

gyorsnaszáddal, b.meg.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.11.13. 10:12:06

Jézusmária.

Privatizálni mindent lehet, és sok mindent érdemes. Monopóliumokat kurvára nem. Gyk. ti. ott nem lesz verseny.

Nomármost, tömegközlekedés - de minden egyéb közmű - esetében a pálya (úthálózat, vezetékrendszer) maga a monopólium. Mert rohadt drága, vagy természetes monopólium. Egy faluba sem vezet azonos irányból két vasútvonal. Győr és Mohács között egy folyami út van, stb.

Vagyis a közút, a pályavasút (a gázvezeték,, a vellanyhálózat, stb.) nem lehet eladható. Ezek közösségi tulajdonban kell legyenek.

Az ezeken folyó szolgáltatások akkor privatizálhatóak, ha valódi verseny is kialakul ezzel. Továbbá akkor, ha ez a verseny nem korlátozza az állampolgári jogon elvárható minimális szolgáltatási szint alá bárki hozzáférését. Ti., akkor az államnak kötelezően biztosítania kell az adott terület vesztességes szolgáltatásait, azzal meg meglehetős versenyhátrányban találja magát, és akkor az ottani piaci szereplő(k) a zsíros falatokat kicsemegézve jutnak extraprofithoz a köz kárára.

Vasúton nem nagyon látom, hogyan lehetne valódi verseny a személyfuvarozási szolgáltatásban. Ami leeht, koncesszióba adni egy-egy részt, hogy ennek van-e értelme, nem tudom. NEkem ez is csak egy variációja az örökös decentralizálunk-trösztösítünk libikókának. Lopni, szarul dolgozni így is, úgy is lehet.

A közúti személyfuvarozás meg szvsz jelenleg rohadtul nem fizeti meg a pályafenntartás költségeit. Ezért lehet versenyképes egyáltalán a vasúttal szemben. Persze nehéz is pontosan kimérni ezt a költséget, és amíg köztulajdonban van, szinte mindegy is. Mindenesetre, ha magáncégek közúti személyfuvaroznak - mert itt elképzelhető bizonyos területeken a valódi verseny -, akkor erre is gondolni kell.

Talán a legfontosabb, a vasutat - már ahol van - és a közúti tömegközlekedést valós versenyhelyzetbe hozni egymással. És hát milyen jó is volna, ha legalább a Duna, meg a Tisza komoly tömegközlekedési alternatíva lehetne az érintett településeknek... (Meg persze, ha a Duna komoly árufuvarozási alternatíva is, ha mondjuk a közúti tranzit áruforgalom vízen és vasúton bonyolódnék.)

Összességében a privatizálásmániások legyenek kedvesek széltében-hosszában végiggondolni, és csak ott szorgalmazni a kótya-vetyét, ahol valódi verseny legalább nyomokban kimutatható. Minden más esetben effélét kultúrállam nem ad el.

Robinzon Kurzor 2012.11.13. 10:34:57

Maga az infrastruktúra (közút, vasút), legyen köztulajdon.

De a MÁV-ot be kellene zárni és egy teljesen új vasúttársaságot alapítani, nulláról.

S=klogW 2012.11.13. 12:04:40

meddig lesz még

ingyenes a szabadidős nyugdíjasutaztatás?

Shyad-Khourongai · http://hulyeseg-lexikon.blog.hu/ 2012.11.13. 12:08:38

Sok ismerősöm utazik telekocsi útitárskeresővel. Budapest és a megyeszékhelyek vonatkozásában 3-4 ezer forintból meg lehet úszni oda-vissza. Gyors, kényelmes, olcsó.
A MÁV-nak annyi. Nem a kocsiparkkal van gond, hanem a vonalak alépítményével. Állítólag teljesen felesleges javítgatni, új nyomvonalakat kellene építeni. Habár ebben Padilla autentikusabb, ő a vasutas.

Pelso.. 2012.11.13. 14:01:33

@Dr. Zerge: Privatizáláshoz, persze nemcsak közlekedés vonatkozásában, körvonalakban, teljesség igénye nélkül:

az állam embere:
-manipulálom a számokat, hogy alátámasszam a privatizáció szükségességét, tartom a zsebem a pályázóknál aztán a nyertesnél folyamatosan, zsarolom őket, hogy zsíros állást adjanak a kiválasztottjaimnak

a privatizáló embere:
elég lesz a szerződés felét teljesíteni..., ezek lógnak a nyakamon, szívják a vérem, sebaj, én meg lopom az áfát, aztán majd perlem őket, hogy ellehetetlenítenek