De mit adtak nekünk a magyar olimpikonok?!
2012. augusztus 10. írta: TuRuL_2k2

De mit adtak nekünk a magyar olimpikonok?!

Risztov_Eva_London_10_km_uszas.jpg

„Az egy főre vetített statisztika semmit nem jelent, erre mindenki ráébredhet, aki megnézi a sorrendet. Ez az összevetés kicsiny, kisebbrendűségi érzéssel megáldott nemzetek mákonya.”írja blogjában Mong Attila. Egy kicsiny, kisebbrendűségi érzéssel megáldott nemzet tagjaként magától értetődő, hogy érdekel az egy főre vetített éremszámunk (akárcsak az érmek abszolút száma), sőt, azt gondolom, hogy relevanciája is van. Ahogy az sem véletlen, hogy az egyes országok GDP-jét is inkább per fő hasonlítgatják, semmint abszolút értéken. 

(Mellékszál, de a kis országozást sem értem. Miért lennénk kis ország? A hét szomszédunk közül csak kettőnek a népessége nagyobb, mint Magyarországé, az EU 27 tagállamából az ország népességét tekintve a tizenharmadikak vagyunk, úgy, hogy az előttünk álló két-három országnak is alig valamivel van több polgára, mint nekünk. Szlovénia, Észtország, Ciprus, na meg Luxemburg és Málta, ők tényleg kis országok. Mi meg közepesek, alsó-közepesek vagyunk.)

london_2012_olimpia_eremtablazat.jpg

Nem terveztem, hogy túl sok olimpiai esemény közvetítését nézem meg, elszoktam már egy ideje a televíziós sportfogyasztástól. Mégis, szinte minden közvetítést láttam az elmúlt két hétben, magával ragadott a versenyek izgalma, az erőt sugárzó, tiszteletet parancsoló teljesítmény. Mert az olimpia minden árnyoldalával együtt sem egy Eurovíziós Dalfesztivál, kétes értékű popkulturális termékekkel és sms-szavazással, hanem olyan versengés, ahol a legtöbbször győz a jobb.

Aki a leggyorsabban ér a táv végére, aki több gólt/tust szerez ellenfelénél, aki a legmesszebbre hajítja a hajítandót, az a jobb, az a legjobb. De még a pontozásos sportágakban is egzaktabb a siker, mint az élet legtöbb területén. Abban is biztosak lehetünk, hogy a magyar sportolók a világ élvonalával mérik össze tudásukat – és bizonyulnak a legjobbnak nem egyszer (nyolcszor). Lehet fanyalogni, hogy biznisz, korrupció meg dopping, de ez úgy lenne igazán hiteles, ha mellé lehetne tenni például a magyar sajtóból azt a nyolc teljesítményt, ami a maga nemében a legjobb a világon. Na jó, nem a világon, csak Európában. Na jó, nem Európában, csak Közép- és Kelet-Európában. Mik ezek? A pénztelenség feletti minőségi siránkozáson kívül miben indulhatnánk esélyesként?

És igenis jó érzés, szívet melengető érzés a magyar sportolók diadalát látni, legyen szó akár dobogós eredményről, akár hihetetlen (sport)emberi teljesítményekről. Hogy Német-, Francia- és Olaszországgal vagyunk versenyben az éremtáblázaton, ráadásul nem egysportágas országként, hanem nagyon is különböző sportokból gyűjtögetve az érmeket. 

Nem arról van szó, hogy a magyar aranyaktól máról holnapra megváltoznának a mindennapjaink, színesbe váltana a tündérmese, gyorsabban úszná az átlagpolgár a kétszáz mellet. De a sportsikerek épp úgy hozzájárulnak egy ország, egy nemzet önbecsüléséhez, mint a kiemelkedő gazdasági, kulturális vagy tudományos teljesítmények. Gondoljunk csak a külhoni magyarokra, akik közül sokan – teljesen természetes módon – többes identitással rendelkeznek. Amikor Magyarországnak jól megy, az erősíti a kapcsokat, mindenki szereti erős és sikeres közösség tagjának tudni magát. Gazdaságilag sajnos évek óta nem megy jól, és nem is látszik, mikor fog jobban menni, mint például Szlovákiának. Nincsen Nokiánk, Ikeánk, de még csak Skodánk sem. Reméljük, lesz majd, de per pillanat nincs. Viszont itt van az olimpia, ahol Magyarországnak egyedül annyi aranyérme van, mint az összes szomszédjának együttvéve (a hozzánk hasonló méretű Ausztriának például egyetlen árva bronzérme sincs). Mi ez, ha nem vegytiszta, száz százalékos menőség?

Mi a szerepe mindebben politikának? Valóban a kormányzat sportpolitika által biztosított körülményeknek köszönhető Gyurta Dániel aranya, ahogy Czene Attila szerényen utalt rá a köztévé közvetítésében (amikor éppen nem magáról beszélt, meg arról, hogy ki mindenkitől kap ő sms-t)? A fenét. Hogy Peking a Gyurcsány-éra depressziójának mementója, London meg a csodálatos forradalom győzelmének messzire lobogó lángja? Agyrém. A politikusok szurkoljanak, írjanak őszinte vagy gejl győzelmi gratulációkat a Facebookra, és kellő szerénységgel értékeljék a maguk szerepét a sportteljesítményekben. Ezek a győzelmek nem az ő győzelmeik, és ezt minden politikaellenes él nélkül mondom. 

Ezeknek a győzelmeknek köszönhetjük, hogy lesz sok kisfiú és kislány, akik elhatározzák, hogy 15-20 év múlva ők az új Szilágyi Áronok és Risztov Évák akarnak lenni. 99,99%-ukból persze sohasem lesz, mégis, sportolni és versenyezni fognak, megtanulnak nyerni és veszteni, aminek nem lehet eléggé örülni.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr804704771

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Olimpiai vadhajtás - Éljenek a magyarok! 2012.08.11. 08:51:13

Ha Magyarországnak annyi lakosa lenne mint Kínának, akkor 1057 aranyat nyertünk volna, Kína nyert ehelyett 36 aranyat! Elméletileg ennyivel vagyunk különbek, jobbak, tehetségesebbek, szebbek és okosabbak Kínánál :) Ha Magyarországnak annyi...

Trackback: Olimpiai vadhajtás - Éljenek a magyarok! 2012.08.11. 08:49:56

Ha Magyarországnak annyi lakosa lenne mint Kínának, akkor 1057 aranyat nyertünk volna, Kína nyert ehelyett 36 aranyat! Elméletileg ennyivel vagyunk különbek, jobbak, tehetségesebbek, szebbek és okosabbak Kínánál :) Ha Magyarországnak annyi...

Trackback: Magyarország-Olaszország 9-11 2012.08.10. 22:00:54

Magyarország-Olaszország 9-11 „Amit ez a csapat az utóbbi 12 évben felmutatott, feljogosít bennünket arra, hogy sajnos egy ilyen vereséggel elmondhassuk: véget ért egy álom. Itt nem tudjuk bebizonyítani, hogy a legjobbak közé tartozunk. A játékosok ez...

Trackback: Országok és nemzetek olimpiája 2012.08.10. 12:55:15

Szurkolunk a mieinknek és számoljuk az érmeket, látszólag mindez pofonegyszerű, valójában mégsem? A vajdasági magyar sajtó és a vajdasági magyar emberek többnyire zsigerileg politikailag korrektek. Gyurta Dani és magyar olimpikon társai aranyérmei m...

Trackback: Mong, a flúgos bemondó 2012.08.10. 11:15:35

 Lett sajtószabadság eltiprása? Lett?    2010.12 Mong Attila és szerkesztője, Bogár Zsolt reggel egy perces csenddel tiltakozott az új médiatörvény ellen. itt:   A 168 Óra megkeresésére Gazsó L. Ferenc ugyanakkor azt közölte: ninc...

Trackback: De mit adtak nekünk a magyar olimpikonok?! 2012.08.10. 09:24:01

A sportsikerek épp úgy hozzájárulnak egy ország, egy nemzet önbecsüléséhez, mint a gazdaságiak vagy a kulturálisak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2012.08.10. 16:33:06

eufóriát, büszkeséget.

jahhhh...És IZGALMAT..., IZGALMAT..., IZGALMAT ! :)

Kandeláber 2012.08.10. 16:35:07

@ComLo: Félreértesz, beleolvastam a blogodba, ott volt, hogy valaki a társaságban rukkolt elő a hasonlattal.
Egyébként sztem a fanyalgók egy részét a szimpla irigység motiválja, más részük egy torz látásmóddal Orbánt azonosítja a sporttal, ergo a sikereke nem érzi a magáénak.
Érdekes, én ki nem állhatom Gyurcsányt, de a 2008-as gyenge olimpiai szereplésért eszem ágában sem volt őts zidni.

Netuddki. 2012.08.10. 16:35:15

A fene tudja, de nem szeretném ha a gyerekem 30 éves korára elkoptatná az ízületeit.

Az olimpia meg a szememben Athén óta csak üzlet. A plagibá meg csak megerősítette bennem ezt a nézőpontot.
Azok a sportolók és országok erősek az olimpián ahol több pénzt tudnak belerakni. Ez az éremtáblázat meg csak azt mutatja, hogy Magyarország lehetőségeihez és erejéhez képest túl sok pénzt rak bele. De inkább erre költsék(sük) a pénzt mint ellopják a megélhetési politikusok. Persze sajnos ettől még el is lopják...

exilis 2012.08.10. 16:37:37

@Kandeláber:

Csak a te stílusodban ( bocs nem tudtam kihagyni):

Ne hazudj! A német átlagkereset nem 2000 euro! ( 3-4 között van valahol)

Olvass és értelmezz kötekedős kolléga. A hazai fizetésükhöz képest ez a bónusz igenis a "szinte semmi" kategória.

A magyar kap 20 misit, meg még annak többszörösét életjáradékban! ( ha csak 65 évig él, akkor 30 évig havi 220 e Ft ( hagyjuk az inflációt az egyszerűség kedvéért, a bérek amúgy is követik) az még 75 millió Ft! Azaz a magyar kap alsó hangon 75+20= 95 millió forintot. Egy életre rendbe lesz anyagilag, míg a Német max. lecseréli az autót egy fiatalabra.

Reszelő Aladár 2012.08.10. 16:37:59

Mongnak érdekes a gondolata, be is bizonyítja, hogy össze lehet mérnii a dinnyét a dióval, hisz mind a kettőt kilóra mérik.
Azzal már nem is bosszantanám, hogy mondjuk az Ausztrálok 2x annyi érmét több mint 3x annyi sportolóval rakták össze...
Mindegy, neki marad a fanyalgás, mint bármikor.
A Himnusz mindkettönkből hasonló reakciót vált ki: kicsit feláll a szőr az alkarunkon.
A kiváltó ok viszont egész más... én kihúzom magam és büszkeséget érzek, ő elkapcsol...

szemtanú 2012.08.10. 16:40:12

@totorohun: És még az a különbség, hogy a magyarnak kb. még ennyi összejöhet pályafutása során, míg pl. az amerikai dollármilliókat kaszálhat, mint olimpiai bajnok csak a reklám bevételekből. Így azután neki is kifizetődik az arany, nem szórakozásból indul el.

exilis 2012.08.10. 16:42:22

@szemtanú: Ebben igazad van maximálisan. Én csak a siker egy lehetséges aspektusaként boncolgattam az anyagi motviációt, ami azért egy magyarnak egész mást jelent mint egy amerikainak.

Kandeláber 2012.08.10. 16:45:57

@totorohun: A hvg szerint bruttó 874 E Ft a havi átlagkereset N.o-ban, nagyvonalúan vegyünk le szja-ra stb egy százast, 774 E Ft. Durván fél évi átlagkereset.
Szinte semmi.
Viszont ha úgy mondtad volna, hogy a magyar olimpiai aranyért járó 20 milliónak csak a nagyon kis hányada, igazat mondtál volna.

Reszelő Aladár 2012.08.10. 16:46:58

Ja és majd elfelejtettem megemlíteni. A politikusoktól természtesen csak rosszat lehet mondani, ők természetüknél fogva csak elrontani tudnak midnent.

Az egész sporttámogatás ugye megbukott, mert népszerűséget és szavazatokat akartak vásárolni egy jó szerepléssel. Amúgy is megélhetési, kilóra megvett, korrupt olimpikonok csinálják, akik addig voltak istenek amíg igent nem mondtak Orbánnak. Kósa pedig biztos közpénzből utaztatta a Risztov pereputtyot, és vagyonokat költött, hogy Debrecenben szálljanak le...

Kicsit azért tartunk sok mindenben ott ahol, mert a vezetőink csak rosszak lehetnek. Ha valami rossz, akkor az ő hibájuk. Ha valami jó, akkor pedig semmi érdemük benne...

szemtanú 2012.08.10. 16:51:13

@totorohun: Azt, azért nem hiszem, hogy egy magyar úgy kezdjen el sportolni, hogy ez egy jó megélhetési forrás!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.10. 16:53:04

@totorohun: nincs igaza
itt is ugyanolyan emberek elnek, a sikerert dolgoznak pl az olimpian nem a penzert
es nem am mindenki kap utani milliokat reklamokert
nem mindenki Phepls
itt van a mar emlitett noi focicsapat, egyaltalan nem keresik dogre magukat es van kb 3-4 sztarjatekosuk, akiket majd most hivnak a showkba meg mindenhova
/OK a maradek 14-nek is tuti lesz normalis megelhetese, de dollarmilliokrol szo nincs/
vagy itt van a ferfi kosar pl. szerinted a penzert jottek Kobe Bryantek?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.10. 16:55:01

@szemtanú: meg egy amerikai sem
gyere Phelps fiam lemegyunk az uszodaba, mar 6 eves vagy
nyersz majd 24 olimpiai ermet es megalapozzuk az eletedet

ComLo 2012.08.10. 16:55:39

@Kandeláber: igen egyetértünk. Én még egy csoportot idetennék: a túlgondolkodó túl racionalista lényegében szociofób (van átfedés azzal akiket (szerintem) te ultraliberálisnak tartasz). Akik lélegeztetőgéppel érvelenek, illetve hogy mi értelme van más ember sportsikereinek örülni, mi értelme van egyáltalán annak hogy másnál magasabbra tud valaki ugrani.

Ezeknek az embereknek én azt szoktam mondani hogy egyrészt a versenygés ha tetszik ha nem biológiailag az emberi természet része, az hogy ezt szabályok közt vívják, és nem találomra pl leszurkodják a másikat mint az állatvilágban előfordul, civilizációs vívmány.

Az pedig aki nem érti hogy egy szociális közösség (egy város, vagy egy nemzet), miért tud örülni együtt annak, ha sporteredményt érnek el, az magáról állít ki bizonyítványt. Illetve egyszerűen annyit jelent hogy szociológiai problémái vannak, nem képes beilleszkedni, nem képes magát egy közösség részeként kezelni. Ez pedig már pszihológiai eset sajnos.

Kandeláber 2012.08.10. 16:56:18

@Kandeláber: Mármint a 6X774 E Ft a fél évi átlagkereset.

Ad Dio 2012.08.10. 16:57:40

@totorohun:

Először is gratulálok a hiánypótló megközelítésedért.

"Szerintem is érdekes téma, hogy mi magyarok miért vagyunk ilyen eredményesek a sportban. Biztosan sokat nyom a latban, hogy míg a Német vagy USA sportoló szinte semmit nem kap a győzelemért, egy olimpiai aranyérmes magyar 20 milliót kap. "

Milyen forrásból tudod hogy az amerikai és a német sportolók nem kapnak pénzt? Bevett szokás a világon jutalmazni a sportsikereket elérőket (sportdiplomácia, országimázs-építés stb). Én erősen kétlem a dolgot. Másfelől az Arab Emirátusok jó szokásukhoz híven megint beígértek egy olyan összeget a sportolóiknak, hogy az első 3 helyiértéket elhanyagolva is elég lenne egy átlag magyar családnak életfogytig, aztán hány érmet is hoztak? Beteg a gondolatmenet...

Hihetetlen munka van egy-egy ilyen teljesítmény mögött (emberi és anyagi befektetés). Szerintem nagyon is megérdemlik hogy a nemzet honorálja nekik. Ráadásul nyitott az út bárki előtt: tessék olimpiát nyerni és be lehet kaszálni a pénzt + a magam nevében megígérhetem a legmélyebb tiszteletemet is, ráadásként SOHA meg nem fogom kérdőjelezni a dolog jogosságát.

szemtanú 2012.08.10. 16:57:44

@Reszelő Aladár: Bravó! Roppant sikeres lehetsz, ha még egy nagyszerű sporteseményről is ilyenek jutnak eszedbe. Szegény ember, szánni való vagy. Risztovnak a lábnyomát sem éred fel. Amit az lány végig szenvedett, míg idáig jutott az nem mindennapos. Még a világsajtó is kalapot emelt a teljesítménye előtt, de neked az fáj, hogy a családja szemtanúja lehetett a győzelmének. Szánalmas vagy.

Ad Dio 2012.08.10. 16:59:54

@Kandeláber: "Lendvai néni bevonult a köztudatba. "

Szerencsére a közéletből meg ki.

szemtanú 2012.08.10. 17:00:06

@hagyma: Erről van szó! Már, ha Phelps nem egy genetikai dopping első példánya!

pancho_sanza · www.nst.blog.hu 2012.08.10. 17:01:10

Azert Obersovszkit utolerte a nemzetkozi hirnev;)

Kandeláber 2012.08.10. 17:01:39

@ComLo: Ez nagyon jó meglátás, szociofób-ultraliberális- szuperindividualista, aki talán nem tartja magát ahhoz a közösséghez tartozónak, mely közösség más egyedei örülnek a sportsikereknek.
Az élet más területein, jelesül például a gazdaságban preferálják a versengést, különösen, ha ők tiporják le a versenytársat.

Stabilo 2012.08.10. 17:01:57

Erre a teljesítményre tényleg csak büszkék lehetünk.
Én még arra gondoltam, hogy talán ellehetne kezdeni az Olimpiai Szövetségnél lobbizni azért, hogy ha már olyannyira a "nemzetek és országok feletti az olimpiai láng", akkor talán az erdélyi (és a többi elcsatolt részen élő) magyar sportolók, akik egyébként magyarnak vallják magukat, a most megkapott állampolgárságukkal jogosultak legyenek eldönteni, hogy adott Olimpián mely nemzet színében indulna.
Mi más lenne ez, ha nem az, amit oly régóta hirdet Európa, miszerint nem a határok a lényegek hanem az emberek. Szabad tőkemozgás van, minden állampolgár szabadon mozoghat és vállalhat munkát ott ahol szeretne, stb., így szerintem ez is beleférne...

motti 2012.08.10. 17:02:57

@Lasombra:
Fociról nem vitatkozom, mert az tényleg a pénzről szól.
De ha jól emlékszem az a mondás sem ma hangzott el nem is akárki szájából, hogy "Kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci!"
Viszont tudom, hogy több sport szakág kapott pénzt pályázatra, hogy az adott sportág Magyarországon szervezze a következő világ vagy európai versenyét, amiből az elkövetkezendő években a turizmus igen csak profitálni fog. Nem tudom feltűnt-e, hogy ezek száma igen csak megcsappant az előző években? (pénz támogatás miatt)

meronem 2012.08.10. 17:03:15

Hiába csak téli sportnemzet Ausztria, azért ott sem mindenki elgedett a sportolóik idei teljesítmnyével sportgeza.hu/2012/london/cikkek/az_osztrakok_turistakat_kuldtek_londonba/
Persze ez a miniszter lehet, hogy antiszemita...

yamakawa 2012.08.10. 17:03:26

Természetesen jóérzéssel tölti el az embert, hogy vannak olyan honfitársaink, akikre felnézhetnek mások is. És az is igaz, hogy valamicskét javít az ország ismertségén, és imázsán is. De sport sikerek, világszínvonalú sportközvetítések ellenére (F1) még mindig kevesen ismerik ezt az országot. Ne kábítsuk magunkat, sokat kell dolgozni azért, hogy ismertségünk még jobb legyen. És egy remek olimpiai szereplés sem tudja kompenzálni politikusaink baklövéseit. Azért meg egyenesen aggódok, hogy a kiváló eredmények megnyugtatják a sportvezetőket, pedig rengeteget kell tenni az utánpótlásért, és ami mindennek alapja a tömegsportért. Mert ezek tekintetében bizony nem állunk jól. Viszonylag kevesen sportolnak rendszeresen, egészségi állapotunk siralmas.
Még valamit a sportokról : hol vannak a magyar futók ? Ha az atlétikai nem lenne ennyire háttérbe szorítva, innen is származhatna néhány remek eredmény. Ez az a sportág ami a tömegek számára a legolcsóbb : nem kell más csak elszántság és akarat.

meronem 2012.08.10. 17:06:00

www.forbes.com/sites/beltway/2012/08/07/making-olympic-bonuses-tax-free-is-gold-medal-stupidity/
25000 dollart kapnak az amcsi aranyrmesek. Nem sok, de valöszinüleg eleve jóval többet keresnek.

Sent from my iPad.

Kandeláber 2012.08.10. 17:07:02

@szemtanú: Sztem a hsz irónia, olvasd el az előző bejegyzését.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.10. 17:10:31

@szemtanú: szerintem az
mar a szuloket is doppindoltak dugas elott es mar 1 hetesen elkezdtek a felkesziteset Pekingre

meronem 2012.08.10. 17:17:18

@ComLo: Tökeletes meglatas! A liberálisoknak egyszerűen érthetetlen, és undorító, hogy ha egyszer az ember egy adott közösségbe, országba születik, akkor a kulturális hatások eredőjeként a legtöbben odatartozónak fogja magát érezni, ennek minden közösségileg pozitív következményével, ld fentebb.
Lehet egyébként, hogy erről nem tehetnek: healthland.time.com/2011/04/08/liberal-vs-conservative-does-the-difference-lie-in-the-brain/

szemtanú 2012.08.10. 17:20:42

@Kandeláber: Akkor mindent vissza vonok. Bár vannak akik így gondolkodnak, azoknak viszont üzenem.

Senkifia 2012.08.10. 17:22:27

@magyar seggbe, magyar lófaszt!: ja a magyar sportolók meg mind becstelenek,és doppingolnak? :)
jézusmária,...gondolom te vagy a lófasz,aki a nevedben bujkál. csak épp a saját seggedbe. ami meg esetleg magyar? bár nem tudom... :)

ComLo 2012.08.10. 17:22:52

@Stabilo: A legtöbb sportágban simán lehet honosítani valakit, számos határontúli magyar szerepel a magyar válogatottakban (pl jégkorong válogatottban ott van a Csíkszeredai születésű Sofron, vagy akár szlovák Sikorcin). A lehetőség eddig is megvolt rá.

Egyébként nem teljesen idegen az olimpiától az ilyen kvázi gesztus. Emlékezzünk hogy 2000-ben Észak és Dél Kórea egy zászló alatt vonult be a megnyitón, Kóreaként. Szerint nagyon szép pillanat volt :-).

Senkifia 2012.08.10. 17:25:01

@Kék az ég: vita nincs... van két-három hülyegyerek,aki nem örül a magyar sikereknek. ennyi :) hálistennek csak ennyi:) de azért nyugodtan örüljetek az osztrákoknak,akik nem stresszelnek kisnemzeti mivoltukért,és nem szempont nekik az olimpiai érem
fékezett habzású szerencsétlenek vagytok...vita... ez jó... :)

Senkifia 2012.08.10. 17:25:48

@Kandeláber: ...vagy le...és azzal tesz egy szívességet az emberiségnek :D

Senkifia 2012.08.10. 17:26:53

@Gogol: ééés neked is igazad van :D

Senkifia 2012.08.10. 17:28:47

@szemtanú: hát ennyit a magabiztos önmagukkal elégedett,nem stresszelő kisnemzeti osztrákokról :)
mondhat aki amit akar, qrvanagy presztízskérdést csinál MINDEN ország az olimpián elért eredményeiből.Sőt, van aki már a kijutásból is. Ennyi...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.10. 17:29:13

amugy komolyra forditva en rettenetesen buszke vagyok a 8 /9, Janics nyerni fog/ aranyra, igen a genekben a versenyzes, mindenhol sport, munkahely stb. ez ad egy kis pluszt
erdekes amugy hogy itt nagyon sokakat nem erdekel az olimpia, mig otthon emlekszem mindenki nezte mindig
igen kellenek a jatekok/ bar nem megy jo iranyba, ezt most nem fejtenem ki, miert/ kellenek stadionok, kell a sport kell a siker, mingya' jon a kezilabda, alig varom
es felreertes ne essek pl az amerikai no focisoknak tiszta szivembol drukkoltam tegnap, de pl a kosarasokat leszarom, nem ide valok, meg a bmx se meg stb. de ezek mas temak, bar ez is megerne egy posztot hogy milyen sportok szoritottak ki milyen tradicionalis sportokat

ComLo 2012.08.10. 17:31:56

@meronem: @Kandeláber: Azért gyorsan javítanám magam, mert szerintem más témákban engem is ebbe a csoportba sorolnátok, ami remélem egyértelműen látszik hogy téves :-).

Nem a liberális felfogással van baj náluk. A sport közösségépítő hatása egyértelmű, bizonyított, dokumentált tény. Ahogy az is hogy valakinek szurkolni (főleg közösségben), átélni vele a sikert eufóriát okoz.

Akik ezt nem tudják átérezni, azok a közösséghez tartozás érzésének pozitivitását vitatják.

Clear-water 2012.08.10. 17:32:56

NE haragudjatok, de a gondolkodásotok beteges.
Hogy az olimpiai érmekkel akarjátok mutogatni, hogy menőbbek vagyunk a szomszédos országoknál - beteges.

Örülök az érmeknek, mindre iszok egy sört örömömben, sajnálom a vizilabdásokat, de ennyi. Hogy az jusson az eszembe, hogy most mi különbek vagyunk másoknál????? Eszem megáll. Ennyire nem bíztok magatokban? Ti. Ennyire kell a mutogatás? Ennyire? Merthogy 4 éve sem éreztem magam kisebbrendűnek, hogy csak 3 aranyunk volt. Most sem érzem magam magasabb rendűnek. Ez egyszerűen csak egy betegnek juthat eszébe.

Most éppen indulóban vagyok, hogy két svéd társaságában megnézzem a magyar svéd kézidöntőt. Jót fogunk szórakozni. Nem leszek sem alacsonyabb rendű, sem magasabb akármi is az eredmény. És ők is így gondolják.

Senkifia 2012.08.10. 17:33:04

@Kék az ég: nem azzal magyarok. de olyankor kicsit összetartó(bb)ak vagyunk, és megpróbálunk együtt örülni annak,hogy a MIEINK(tudod, család-barát-ismerős-polgártárs-nemzet...összetartó erő,miegymás...ja nem nektek, ti ennél pragmatikusabbak vagytok) szép eredményeketértek el

szemtanú 2012.08.10. 17:38:51

A kozmopolita, szabad verseny párti igaz liberálisoknak pedig annyit az olimpiáról, hogy hihetetlen jó reklámja az országnak, aminek gazdasági haszna is lesz, pl. turizmus, jó fényt vet a magyarokra, bármennyire nem érdemeljük(szerintetek)
meg.

Kandeláber 2012.08.10. 17:41:24

@ComLo: Persze, hogy nem a liberális felfogással van baj.
Azzal van baj, hogy akik nálunk liberálisnak mondják magukat, azok egyszerűen intoleránsak, semmi közük nincs a valódi szabadelvűséghez. Kizárólag a saját nézeteiket kívánják ráerőltetni másokra, minden kompromisszumkészség nélkül.
Nekik a nemzet nem közösség, csupán üres váz, egy kiüresedett fogalom, amely véleményük szerint még negatív tartalmú is.
Az ilyenek - mivel a nemzet, illetve a nemzetek fölé helyezik magukat - természetszerűen nem tudnak örülni egy nemzeti sportsikernek, sőt, inkább degradálni akarják azt.

szemtanú 2012.08.10. 17:44:12

@Clear-water: Persze ez csak sport, de ha legyőzzük a svédeket ici-picit azért lehetek erre büszke, anélkül, hogy lenézném az ellenfelet?

ComLo 2012.08.10. 17:45:32

@szemtanú: Szerintem pedig pont az adja a sport szépségét hogy oldaltól függetlenül összehozhatja az embereket. Szintem egyébként mint korábban írtam, se gazdasági, se más észérvet nem lehet felhozni a sport ellen.

béla a görög (törölt) 2012.08.10. 17:47:38

ez az első olimpia amit nem néztem, még kicsit sem (eddig). A magyar-izlandot meg Risztov Évát levadászom majd valahonnan azt megnézem. (az már extreme kategória)

ComLo 2012.08.10. 17:52:39

@Kandeláber: Mondom, pl itt vagyok én, de az ismeretségi köröm kb 90%-a is ilyen (egyébként érdekes módon az aki először eszembe jut az olimpia utálók közül ő pont ... nem megsérteni akarlak de úgy mondom "turbómagyar"). Tapasztalatom szerint ez tényleg egy olyan dolog, ahol végre nem kell oldalt keresni. Rengeteg, rengeteg, olyan embert ismerek akik nálad bőven beletartoznak a "liberális" oldalba, és rajonganak a sportért, sőt a sportban dolgozók egy jelentős része is a te azon az oldalon van.

Ebből tényleg nem éri meg politikai oldalak harcát csinálni. Ismerjük el, ez egy olyan terület, ahol a gárdista, és a bankigazgató is ugyanazt akarja. És ez a szép benne. Én pl többek közt ezért is imádom.

szemtanú 2012.08.10. 17:55:48

@ComLo: Mármint a nem elvakult embereket.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.08.10. 17:58:27

semmit :((

eleve csak a nácik különböztetik meg az embereket származásuk alapján

egy igazi felsőbbrendű értelmiségi/ateista/liberális ilyet nem tesz, ő nem szurkol a mocskos, gyűlölködő, náci magyaroknak, meg egyáltalán semmilyen nációnak
...
legfeljebb az USA-nak vagy Izrael-nek, mert ott szintén felsőbbrendű népek élnek, mint ő maga, vagy választott demokratikusan vezetője: Dopeman

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.08.10. 17:59:58

@Clear-water: nem, mi csak orulunk, hogy jobbak vagyunk valamiben, es buszkek vagyunk ra
igen baszod kiraktam az eremteblazatot az etkezdeben
persze nem kell veresen komolyan venni
de orulni kell
igen agyonvertuk a lengyeleket meg a szlovakokat stb
na jon a kezi:)
teket izi

ananda123 2012.08.10. 18:00:04

Olimpiai bajnokok teljesítményét karosszékből fikázni, doppingot, mutyit emlegetni ott, ahol a világon a lehető legszigorúbban ellenőrzik a fairplayt csak azért, hogy kellemetlen szájízt vigyenek a nagyon is megérdemelt ünneplésbe ... ez a pitiáener aljasságnak is a leglja. Védhetetlen.
Nem vagyok politikus, ezért az ilyeneknek nyugodtan ajánlom azt, amit Kövér Lászlónak ugye nem lett volna szabad: ha ennyire nem tudnak örülni annak, ami jó, akkor fogjanak egy szép hosszú kötelet és irány a pince.

Kandeláber 2012.08.10. 18:02:38

@ComLo: Nem érdemes politikát belevinni, ez igaz.
Ugyanakkor nem érdemes ledegradálni az eredményeket, és kvázi lehülyézni azt, aki örül egy magyar éremnek, márpedig pontosan ezt csinálják most a libbantak.
Most valamilyen Iván böffentett egyet, de félbehagytam az olvasást. Fölötted eggyel pedig bejelenti egy hibbant, hogy ő először nem nézi az olimpiát, mintha ez bárkire is tartozna rajta kívül.
Nekem volt olyan barátnőm néhány éve, aki MSZP-SZDSZ imádó volt, jókat hecceltük egymást a választások előtt 2006-ban, olimpiát nem néztem vele közösen, de valószínűleg nem vesztünk volna össze.
Azt hiszem, végleg kettészakadt az ország.

picikisköcsög 2012.08.10. 18:11:26

Remélem a mai magyar, legitim(?) kormány saját sikerének fogja elkönyvelni a magyar érmeket. De Borkai miniszter úr (sportolóként és olimpiai bajnokként) ha ezt szó nélkül hagyja, akkor - gondolom - hazamegy és beleköp a tükörbe. Egy olimpiára felkészülni nem 2, hanem nagyon sok év alatt lehet. És lehet:
- hagyni, hogy abban a városban 30 milliárdért focistadiont építeni, ahonnan a visszatért 10 km-es nyertes Risztov Éva lakik, és kérdés van-e megfelelő edzéslehetősége
- hagyni, hogy a BVSCnek milliós közüzemi tartozásai legyenek, holott nagyon sok vizes bajnokot adott országnak/világnak/olimpiának
- hagyni, hogy épüljön és újuljon meg - párhuzamosan - 2 Puskás stadion
- hogy a tervezhetően magyar döntősöket biztosan, érmeket várhatóan hozó csütörtöktől tartó evezős döntőket a magyar legitim(?) miniszterelnök NE NÉZZE MEG!!!!!!!!!! (mert NEM EZ A KEDVENC SPORTJA)!!!!!!!!!! és akkumulátorokat tölt......
- hogy 2010 nyár elején a zország gazda(g)sági rendbetétele közben pár másik (elv)társával egyetemben foci VB-re menjen Dél-Afrikába, mert neki az a KEDVENC SPORTJA!!!!!!! és akkor éppen pihent...
Magyarország, én így szeretlek téged, mert itt mindent lehet!!!!!!!!!!

ComLo 2012.08.10. 18:14:12

@Kandeláber: Már egészen biztosan lassabban írok majd mert elődöntőben vagyunk (és legyünk reálisak baromira esélytelenek vagyunk, a svédek a világ legerősebb bajnokságainak legerősebb csapatainak meghatározó játékosai. De csodák mindig lehetnek :-) ).

Én csak annyit mondtam aki ilyet ír az nem liberális, hanem buta (finoman fogalmazva). Aki ledegradálja a sikereket, az nem liberális, hanem egy olyan okoskodó aki nem ismeri a magyar sport financiális és egyéb hátterét. Aki nem tud örülni a sikereknek az nem liberális, idegenszívű, hanem nem képes egy csoport tagjaként viselkedni, beilleszkedési problémákkal rendelkezik.

Kettészakadással egyetértek, de mint mondtam van még remény. Lám pl sportsikerekért közösen tudunk örülni :-).

Kaptabakta 2012.08.10. 18:21:22

Ennyi hülyét egyrakáson. Ez nem politika, maximum az idióta (vagy nem is annyira idióta) politikusok próbálják saját érdemüknek beállítani.
Ez az egész a küzdésről, az edzésmunkáról, rengeteg lemondásról szól.
Pár perc erejéig vonatkoztasson mindenki el a pártoktól és mindenki mástól és örüljön együtt egy honfitársunk győzelmének, aki felrakja Magyarországot a térképre és szerencsére nem negatív értelemben

Atisz 2012.08.10. 18:36:45

@Clear-water: Te maradhatsz a merjünk kicsik lenni elvnél, de ha megkérhetlek ne légy olyan kirekesztő a többségi társadalommal szemben és fogadd el, ha ők büszkék a magyar olimpiai bajnokok sikereire :)

Egyébként megsúgom, a svéd barátaid bizonyára lenéznek téged, de ezzel ne törődj, különben is csak én mondtam ;)

J.László 2012.08.10. 18:50:31

@Clear-water:
Három ízben írod le a beteg szót egy rövid hozzászólásban. Nem te vagy beteg véletlenül?

Kandeláber 2012.08.10. 19:01:11

OFF: Megáll az ész, a hvg most az ozorai drogdílerek sanyarú sorsán kesereg.

LMicu 2012.08.10. 19:02:46

Igen, marhaság az aranyérmeket az éppen regnáló kormány érdemének betudni. A Rákosi korszakban, 1952-ben 16 aranyunk volt. Akkor a Rákosi rendszer a legjobb rendszer?

mojszipupi 2012.08.10. 19:03:12

Koreában a győztesek jutalmat és elismerést, a vesztesek munkatábort kapnak, hiszen minden siker forrása csakis kizárólag a kedves vezető :o

Kandeláber 2012.08.10. 19:04:36

Tényleg legalizálni kéne a kábítószert, a sok narkós állat örömében szétszívná és szétszúrná magát, és hamarabb megdöglenének.

ananda123 2012.08.10. 19:05:56

@Clear-water:

Most ugyanezt a szöveget add elő egy amerikainak, olasznak, orosznak, kínainak vagy franciának aztán fuss az életedért, mert amíg nálunk vannak, akik vevők a neurotikus "húzzuk meg magunkat" mentalitásra, addig ott nemes egyszerűséggel pofánverik azt, aki a saját bajnokaik iránt érzett jogos büszkeséget fikázza.

Kazi2 2012.08.10. 19:11:12

Ne féljetek, ovi aug. 20-án - mint anno Rákosi - magáévá teszi az összes eredményt, egy szép hosszú beszéd formájában; ugyanakkor ezt messze leszarom, és tovább örülök az összes magyar sportoló által okozott élménynek! Gratula mkinek!

telkoe 2012.08.10. 19:23:07

@Reszelő Aladár: Kósa pedig biztos közpénzből utaztatta a Risztov pereputtyot, és vagyonokat költött, hogy Debrecenben szálljanak le...

Risztov a fapados wizzair járattal jött ami menetrend szerint jár Debrecenbe. Elég fárasztó hogy már erről is elkezd hazudozni a söpredék.

Ad Dio 2012.08.10. 19:44:58

Jó meccs volt. Gratuláció a Svédeknek!

Kár azért az elment indításért, benne volt a meccsben az x vagy egy egy gólos győzelem. Partiban voltunk.

Bár az igazat megvallva egy ici-picit jobbak voltak nálunk.

De mindenesetre szép meccs volt, tele küzdeni akarással, hajtással, nemfeladással. Ha a Svédek győznek a döntőben, akkor elmondhatjuk hogy megizzasztottuk a világ legjobbját :-).

Amúgy meg az Izland elleni meccs óta akármit tehetnek, nekem hősök.

folyamatábra 2012.08.10. 19:48:54

@baba2008: De milyen jólesik! :)
Viszont előtte bicikliztem egy órát a gyerekekkel, az is jól esett.
Igaz, most pont kikaptak a kézisek, az meg nem esett jól.
Ilyen az élet.

Csucsundra 2012.08.10. 19:59:12

azt nem értem, az a pár beszólogató, az érme feletti örömöt, büszkeséget kisnemzeti-kisebbségi érzésnek beállítók miért teszik-mondják-írják azt, amit ? Mit zavar bárkit is,ha nekem vagy másnak büszkeséggel tölti el a lelkét ha magyar Himnuszt hall londoni olimpián? Miért fáj ez nekik?Kit érint ez hátrányosan? Még az se érint senkit sehol,ha azt mondom: Magyarországnak igenis több érme van,mint a szomszédainak összesen,és ez egy bizonyos eszmei értéket ad a magyarságnak,illetve én erre is büszke vagyok.
Szóval kinek és miért fáj? Ha ugyanezt teszik az amcsik,románok,kínaiak, szlovákok,akárkik, ők hazafiak . Ha a magyarok teszik akkor hülyék...ki érti ezt? :)
...a kérdések költőiek...

csusz (törölt) 2012.08.10. 20:05:37

A hülye barmok szerint pl. az angolok nem büszkék a bajnokaikra ? Elárulom hogy de igen , nagyon is . Vagy nekünk , magyaroknak ez tiltott ?

folyamatábra 2012.08.10. 20:09:31

@Gee Halen: Azonosulás kérdése. A probléma az, ha "nyertünk", de "vesztett". A nyertünk-vesztettünk, nyert-vesztett párokkal nincs baj -szerintem.

folyamatábra 2012.08.10. 21:01:39

@kovi1970: "Azok a sportolók és országok erősek az olimpián ahol több pénzt tudnak belerakni. Ez az éremtáblázat meg csak azt mutatja, hogy Magyarország lehetőségeihez és erejéhez képest túl sok pénzt rak bele."
Egy Videoton vagy Debrecen egyéves költségvetése több, mint az összes magyar érmes négyévi felkészülése.

folyamatábra 2012.08.10. 21:15:43

@ananda123: "nyugodtan ajánlom azt, amit Kövér Lászlónak ugye nem lett volna szabad: ha ennyire nem tudnak örülni annak, ami jó, akkor fogjanak egy szép hosszú kötelet és irány a pince. "
Ezt többes szám első személyben mondta. (ha nem tudunk, fogjunk, akasszuk)

is 2012.08.10. 21:45:14

Na, elszaladtam magnézni, hoyg miről is beszélünk (Wikipédia: hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_az_olimpiai_j%C3%A1t%C3%A9kokon#Eredm.C3.A9nyess.C3.A9g_a_ny.C3.A1ri_olimpiai_j.C3.A1t.C3.A9kokon ), 1.-6. helyekig

2008, Peking 3 5 2 7 7 4
2012, London 8 4 3 2 4 6

Pekingben 28 helyezés, Londonban (eddig) 27, lesz még kb. 5 (kézi, vízilabda, kajak-kenu). Pekingben sok 4-5. helyezésünk lett (rosszul jött ki a lépés), most meg mindenből kifutott az arany (jól jött ki a lépés). Bőven statisztikai hibán belül. Van egy tippem, hogy ide a közelbe nagyobb csapat is ment ki (versenyzők is, de edzők, gyúrók, orvosok, pszichológusok stb., akik szintén számítanak), mint Pekingbe.

Na ennyit az adatokról, jöhetnek az ettől független vélemények tovább.

is 2012.08.10. 21:48:18

@telkoe: A kettő nem mond egymásnak ellent: a debreceni reptér kiépítésébe nem kevés közpénz ment bele. Anélkül pedig nem járna a Wizzair.

Ad Dio 2012.08.10. 22:32:29

@is:

"Na ennyit az adatokról, jöhetnek az ettől független vélemények tovább. "

Egy aprócska kiegészítés.
arany = 7 pont, ezüst = 5 pont, bronz = 4 pont, negyedik hely = 3 pont, ötödik hely = 2 pont és hatodik hely = 1 pont

93 vs. 108 (részeredmény)

Csak az objektivitás kedvéért. A miértre tőlem ne várj választ. Én maradok annál hogy örülök hogy most több sportolónk szerepel jól.

ComLo 2012.08.10. 22:33:57

@is: reálisan nézve egy ekkora országnak (lakosságra, GDP-re, területre, vagy akármire számítva) a Pekingi eredmény volt az abszolult realitás.

Az esélyeseket nézve most is 5-7 arany volt a realitás. Ezt sikerült két meglepetés arannyal felülmúlni.

Manyi Béci 2012.08.11. 06:52:42

Már lassan tényleg ijesztő, ami ebben az országban zajlik.
Mong Attila írt pár sort arról, hogy hülyeségnek tartja az egy főre eső érmek számolgatását, szerinte "Ennek felesleges örülni, inkább örüljenek a sok éremnek!"
Erre Turul úgy érzi, feltétlenöl reflektálnia kell, mélyen felháborodva, hosszan ecsetelve ezt azt. Mert igenis. Mert a magyarok, meg a nemzet. Önbecsülés vs fanyalgás.
Agyrém.

" Miért lennénk kis ország?"
Kurvalibsikmeginthazudnakbazmeg.

Kandeláber 2012.08.11. 07:24:29

@Manyi Béci: Agyrém...vagy, Monggal együtt, szerencsétlen.
Nyitva a határ.

Manyi Béci 2012.08.11. 08:31:26

@Kandeláber:
Már megint egész éjjel csak a gyertyát tartotta, azért ilyen frusztált, ugye?

www.youtube.com/watch?v=l4JPm7npkvQ

Kandeláber 2012.08.11. 10:22:33

@Manyi Béci: Frusztrált? Nem én sírtam el magam, hogy a Mong Atit bántja a csúnya bácsi.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.08.11. 10:34:27

@Manyi Béci: aki nem látja mekkora sötétséget mondott mong az maga se különb

Kandeláber 2012.08.11. 10:41:55

@tesz-vesz: Gondolom, most majd a különítmény nekimegy a lengyel sajtónak is, mert büszkék az anyai ágon lengyel származású Kozák Danuta sikerére.

Kandeláber 2012.08.11. 10:59:00

@tesz-vesz: A baller fanyalgók kiszurkolták magukat a melegolimpián, nem csoda, hogy alábbhagyott a lelkesedésük, meg kell értenünk őket.

telkoe 2012.08.11. 12:01:03

@is: Szoktal te neha gondolkodni ? Kosa bizonyara mar 2001ben tudta hogy Risztov Eva aranyat fog nyerni es elkezdte kiepiteni a repteret. 2012 juniusaban mar annyira biztos volt benne hogy meg a vizzair jaratot is elintezte Lutonba.

Pelso.. 2012.08.11. 13:39:07

@Kandeláber: Kivételesen, segítek:
Láthatóan nem tűnt fel,, hogy Manyi Béci kisujjában tízszer több ész lakozik, mint amennyi magában összesen fellelhető?

Kandeláber 2012.08.11. 13:58:43

@Pelso..: Nocsak, újabb agyvezér, illetve szürkeállomány-bajnok tűnik fel a horizonton?
Gondolom, egy közgazdászról, netán rabbiképzős hallgatóról lehet szó, akinek a kisujja körme alatt több piszok húzódik meg, mint egy olyan embernek, aki tisztálkodni is szokott.

evil overlord (törölt) 2012.08.11. 15:21:00

@Kandeláber: Hátrább az agarakkal! Manyika ugyan libi, de nem ezt a hangnemet érdemli!

Kandeláber 2012.08.11. 15:32:59

@evil overlord: Elsősorban nem is neki szólt, hanem a kéretlen testőrnek.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.08.11. 19:59:23

@ComLo: Ha már ennyi betűt fölöslegesen ideírtál, legalább írtad volna, hogy mi a problémád. Az nem mondanivaló hogy "nem úgy van, tájékozódj kicsit mielőtt ennyi hülyeséget leírsz" stb, ezt a kioktató szar dumát tartogasd az öltözői/kocsmai haveroknak, ők biztos meg fognak érteni.

Kevesebb dopping (tesztoszteron) kéne, és akkor talán gondolkodni is tudnál.

Tényszerűen _semmit_sem_ cáfoltál, legfeljebb letagadni próbáltad, de mivel a gondolkodás hajnala óta az _indoklás_ a "mert" szóval kezdődik ("azért nincs igazad, mert"...), ilyet pedig elvétve sem lehet találni a "hozzászólásodban", ezért kuka az egész.

Több évtizedet eltöltöttél az úszás közelében? Mégis egy érvelni képtelen ökör maradtál. Ez mondjuk érthető, a sport (kivéve tán a sakkot) nem az okosok foglalkozása.

Én megvallom őszintén, tiszta szívemből megvetem az érvelni képtelen, erőből leoltani próbáló seggfejeket, akik pusztán a bicepszméretük, vagy életkoruk miatt, -vagy egyszerűen szimplán ekkora állatok-, azt hiszik, hogy mindig nekik van igazuk, és ez nagyszerűen meglátszik a hozzászólásaikban is.

ComLo 2012.08.12. 07:11:29

@Schwerer Gustav: Jogos és tényszerű megállapítás, nem érveltem. Ha valaki azzal áll eléd hogy a ő tudja hogy a föld lapos/a testét démonok szállták meg/repülőgépnek érzi magát nem kezdesz el érvelni. Ok ezek erős példák voltak, de írtál egy hosszú monológot ami 99% tömény baromság volt, légbőlkapott dolgokkal amiknek ha 1 percet szánsz és utánanézel nem nem égeted magad.
Bekezdésenként hemzsegnek az alaptalan általad kitalált gondolatok. És ezt te is tudod mert nem néztél utána a dolgoknak. Nem a 19. században alakult ki az élsport és nem a gyerekekkel kezdődött. Messze nem a foci és amerikábannem a rögbi (baze' ott szinte még most is alig ismerik!!!) a kosárlabda terjesztette ezt el. Az 50-es években messze nem az aranycsapat jelentette a magyar sportot pl Helsinkiben 16 aranyat nyertünk, sportok sorában voltunk a legjobbak. De igaz ez pár évtizeddel előtte és utána is. 60-70-es években messze nem volt fociban eluralkodó korrupció olimpia győztes csapatot tudtunk többször is összerrakni, stabilan a világ élvonalában volt a magyar labdarúgás.
A való életben nincs isméltlési lehetőség? Pont azokban amiket te írsz? És ezt komolyan leírod? Nem lehet érettségit javítani? Utánanéztél évente hányan teszik meg? Nem mennek át az emberek másik egyetemre? Van halvány sejtésed róla hogy milyen tömegek vándorolnak át másik egyetemre "mert ott könnyebb ott majd sikerül"? Itt már egy átlagosan tájékozott ember csapkodja a lábát, kb mintha a föld laposságát vennéd axiomának.
De hogy a mondanivalóddal is vitatkozzak, az életben szinte mindig van második esély. Csak az emberen múlik hogy egy kudarc után neki vág-e a dolognak mégegyszer. Tényleg nem tudok mondani olyan dolgot amit ne próbálhatnál meg újra.
Tovább folytatva a 70-80-as évek tömeges alkoholizmusa a focisok körében. Ez megint egy légbőlkapott sehol nem alátámasztott fals adat. Miért lett volna? Ki állítja? Akkor hogy jutottunk ki Eb-kre VB-kre? Vagy a világ többi országában is alkoholizáltak a focisták? Vagy az élvonal nem csak az alsóbb osztályok? És ők előtte meg utána nem?
Persze hogy minden sportoló nyerni akar. És az is igaz hogy ez csak 1 embernek adatik meg. Aki veszít az pedig megtanul veszíteni. Megtanulja hogy kell feldolgozni a kudarcot, megtanulja hogy keményebben kell dolgozni a sikerért. Megtanulja hogy "Ami nem öl meg az erősebbé tesz". Elég beteg világ lenne az ahol mindenkinek csak a siker lenne a normális, és az első kudarc után az emberek vágnák fel az ereiket mert nem képesek feldolgozni a kudarcot.
Hemzsegne a világ az olyan emberektől, akik képzelegnek, felépítenek magukban egy világot, és amikor valaki annyit mond hogy a világ összes ténye a saját kis világával szöges ellentétben van megharagszik.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.08.12. 14:48:05

@ComLo:

Mondandóm lényegi pontja a következő volt: az aranycsapat a rákosi-rendszer népszerűsítője, propagandafegyvere volt? Igen. A sportot tehát fel lehet használni -és fel is használják- propagandacélokra? Igen. A sport most is propagandacélokat szolgál? Ezt akkor nem fejtettem ki, de szerintem igen: most a fogyasztói propagandát szolgálja, lásd a céges márkák tömkelegét a sportolók ruházatán, és a stadionok lelátóin, ami ugye az adott cég termékeinek fogyasztására buzdít.

Következő lényegi állításom: "Csak a sportban van olyan, hogy "nem baj, majd legközelebb, a való életből ez hiányzik." ezzel kapcsolatban idecitáltad a pótérettségit, csakhogy az automatikusan felkínált lehetőség. Az életben, ha kivágnak pl. az egyetemről (analógia: elveszíteni egy mérkőzést), akkor ott nem ajánlanak fel automatice egy másik egyetemen egy ugyanilyen szakot ("újabb lehetőség").

Te másról beszélsz, amikor valaki szenved vagy evickél az egyik egyetemen, és a jobb jegyek kedvéért átmegy egy másikra. Én arról beszéltem, hogy miután kirúgták. Fontos különbség. még ha át is megy, mert van ilyen, de akkor is meg fog bukni. Aki kibukik egy egyetemről -nem abbahagyja, nem átmegy másik egyetemre stb., hanem meg akarja csinálni, de nem sikerül, az egy vesztes.

Ehhez képest részletkérdés, de azért megválaszolom:

"Nem a 19. században alakult ki az élsport és nem a gyerekekkel kezdődött."

Én nem az "él"sportról, én a sportról mint jelenségről általában beszéltem.

"Tovább folytatva a 70-80-as évek tömeges alkoholizmusa a focisok körében.z megint egy légbőlkapott sehol nem alátámasztott fals adat. Miért lett volna? Ki állítja? Akkor hogy jutottunk ki Eb-kre VB-kre?"

A focis társadalom nem csak a válogatott-keretből áll, vannak párezren még rajtuk kívül is....egyébként meg több ilyen embert ismertem, volt a rokonságban is.

"Persze hogy minden sportoló nyerni akar. És az is igaz hogy ez csak 1 embernek adatik meg. Aki veszít az pedig megtanul veszíteni. Megtanulja hogy kell feldolgozni a kudarcot, megtanulja hogy keményebben kell dolgozni a sikerért. Megtanulja hogy "Ami nem öl meg az erősebbé tesz"."

Ezt _bármire_ el lehet mondani: "ami nem öl meg, az erősebbé tesz." Légy halász, vadász, kohász, csillagász, atomfizikus stb.! Nem sikerül? Nem, baj, megtanulod elviselni, földolgozni, stb.
A lényeges kérdés: ha több tízezer emberből csak max. egy tucat lehet a legjobb, akkor ott mi értelme sorbaállni? szerintem egyszerűbb, ha olyan pályát választunk, ahol ez az arány emberibb jelleget mutat.

"ami nem öl meg, az erősebbé tesz"... nem feltétlenül. Van hogy pl. nem öl meg, de megtör. Pl. több évtizedes börtönbüntetés. Persze van akiket még ez sem tör meg, de akit megtört, annak hiába mondod, hogy "ami nem öl meg..." stb, hisz ők élő példák az ellenkezőjére. Tehát ez egy hamis megállapítás. Erkölcsi direktívaként is kérdéses, hiszen azt mondja, hogy minél többet szenved valaki, annál erősebb lesz.
Ha ez így lenne, akkor pl. az agyba-főbe vert elhanyagolt gyerekek lennének a legerősebbek a világon....

"Elég beteg világ lenne az ahol mindenkinek csak a siker lenne a normális, és az első kudarc után az emberek vágnák fel az ereiket mert nem képesek feldolgozni a kudarcot."

Én ezt sehol sem állítottam, ez szalmabáb-érv. Én azt állítom, hogy akit kivágnak valahonnan, és teszem azt alkoholista lesz vagy drogfüggő, az egy vesztes magatartásformát jelenít meg, a vesztes pedig vesztes marad. Míg a sportban egy vesztes meccs szinte jelentéktelen, kivéve a bajnokságokat. Direkt beszélek a tömegsportokól (pl. foci), mint már írtam az első írásomban, ez ott kifejezetten megjelenik. Az úszásban nyilván kevésbé van jelen, de ott is lehet azzal vigasztalódni, hogy "nem baj, majd legközelebb".

Tehát a sport veszteseket nevel ki magából azáltal, hogy eleve elérhetetlen célt tűz ki, a lemaradókat pedig hamis ígéretekkel kecsegteti ("majd legközelebb"). Erre hívtam fel a figyelmet.

A helyes életmódhoz sokkal inkább az áll közel, ha eleve egy olyan pályát tűzünk ki magunk elé, ahol reális lehetőségünk van nyerni. Sőt! nem a mások javára nyerünk, hanem másokkal együtt. A mindenek előtt való versenyszellem, ami kiszívja az életet ebből a világból. A versenyszellem másik legjellemzőbb megnyilvánulása egyébként a hatalmi harc: azért versenyeznek, hogy ki legyen az első a hatalomban. Ez persze az élet szerves része, de talán nem kéne ebből értékrendet csinálni - ahogy a sport teszi- , hogy mindig a győztesnek van igaza, a többi meg kit érdekel.

Most a politikában az orbánék is ezt csinálják egyébként.Mienk a kétharmad, a többi meg ki a faszt érdekel. a komcsikban -mszp- is ezt az undorító tempót utáltam a legjobban.

Apeiron (törölt) 2012.08.12. 18:20:12

". De a sportsikerek épp úgy hozzájárulnak egy ország, egy nemzet önbecsüléséhez, mint a kiemelkedő gazdasági, kulturális vagy tudományos teljesítmények."

Te hol élsz?

ComLo 2012.08.12. 18:37:50

@Schwerer Gustav: Nem a mondandód érdemi részét kritizáltam, hanem csak annyit jegyeztem meg, ordítóan nagy ökörségekből vezetgettél le dolgokat. Az pedig hogy a sportot a politika propaganda céllal felhasználja kb annyi információtartalommal bír mint hogy kék az ég. Ebbe senki nem fog belekötni, mert még leírni is fölösleges annyira triviális.

Nem a tömegsport sem a 19. század végén terjedt el. Azért mert a te megye II-es ismerőseid alkoholisták voltak a 70-es 80-as években attól ez mindenkire igaz volt? Előtte és utána ez nem volt jelen az ilyen tömegsportban? És mi köze ennek a fociban (szerinted, szintén semmi alapján nem indokolható) akkor jelen lévő korrupcióhoz? Az aranycsapat bukása hozta fel a többi sportot? Előtte akkor hogy nyertünk több aranyat mint bármikor máskor? A sportot Amerikában a kosárlabda és rögbi (!!!!) terjesztette el?

Nem értesz a sporthoz ez látszik, így nem érzed hogy ezek milyen bődületesen nagy baromságok. Én csak azt írtam már kétszer hogy tájékozódj, nézz utána a dolgoknak, mert olyan butaságokat írtál ami az egész írásodat nettó nevetségessé teszi egy átlag művelt ember szemében is. Az érdemi mondanivalód egy más tészta.

A logika jó lenne egyébként amit levezetsz a "legközelebb" témakörben, egy apró pontot nem veszel figyelembe. A sportban mint ahogy az életben is csak akkor lesz másodikra esélyed ha legalább annyira vagy még jobban megdolgozol a sikerért. Persze hogy egy lusta link embernek nem lesz esélye ha újra nekimegy az egyetemnek. De ha változtat a felfogásán és szorgalmasan tanul akkor simán. Sportban ez még keményebb mert ha nem dolgozik kellő erőbedobással, a 2. esélyt sokkal korábban elvesztheti, kitehetik a csapatársai, elküldheti az edző.

Egyébként látom nem végeztél pszichológiát, nem foglalkoztál neveléssel, edzéssel. A tapasztalat - és erről komoly tanulmányok sora készült - az hogy az a gyerek aki sportol, közösségben edz és versenyez, még ha sosem ér el komoly eredményt, sokkal jobban veszi az élet megpróbáltatásait, sokkal sikeresebb felnőtt lesz, sokkal jobban viselkedik stresszhelyzetben.

futás csicskák! 2012.08.12. 20:06:07

faszt érdekli sok csicska geci magyar

telkoe 2012.08.13. 15:43:37

@Schwerer Gustav: Tehát a sport veszteseket nevel ki magából azáltal, hogy eleve elérhetetlen célt tűz ki, a lemaradókat pedig hamis ígéretekkel kecsegteti ("majd legközelebb"). Erre hívtam fel a figyelmet.

Kicsit ismerni kellene a temat mielott ilyen melyenszanto bolcsessegeket sikerul osszehozni.
A vesztes sportban nem arrol szol hogy hat majd legkozelebb biztos jo lesz (ez altalaban a magyar focista kedvenc mondasa), hanem arrol hogy keressuk mi nem ment, mit rontott el a sportolo / edzo, fejlodjuk, dolgozzunk kemenyebben,gyakoroljunk es legkozelebb jobban fog menni. Aki kepes oszinten szembenezni a problemaival, dolgozni rajta, megjavitani akeretei kozt az eredmenyeit es ujra megprobalni az nem vesztes meg akkor sem ha nem lesz olimpiai bajnok.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.08.14. 17:37:14

@ComLo: "Azért mert a te megye II-es ismerőseid alkoholisták voltak a 70-es 80-as években attól ez mindenkire igaz volt? "

Azért az NB1-NB2-ben is elterjedt volt a gyakorlat, de egyezzünk meg annyiban, hogy létező jelenség volt.

"Előtte és utána ez nem volt jelen az ilyen tömegsportban?"

szerintem előtte kevésbé volt jelen, mivel a foci sikeresebb volt. De sehol nem állítottam,hogy előtte nem volt jelen....

"Az aranycsapat bukása hozta fel a többi sportot?"

Ezt a kérdést nem is értem. Persze hogy nem. Mikor állítottam, hogy igen? az aranycsapat bukása annyiban volt jó, hogy elzárt egy gőzlevezető szelepet, ami - más egyéb okok mellett - végül '56-hoz vezetett. Hogy '56 jó volt vagy rossz? Szerintem inkább volt jó, mint rossz, tehát összességében "jó" volt.

"A sportot Amerikában a kosárlabda és rögbi (!!!!) terjesztette el?"

A tömegsportot -beülünk a nagy arénába, és ott drukkolunk- mindenképpen. A rögbis felkiáltójeleket kifejthetnéd...

"A sportban mint ahogy az életben is csak akkor lesz másodikra esélyed ha legalább annyira vagy még jobban megdolgozol a sikerért."

Ez megint egy _bármire_ elmondható közhely. Akkor mitől különleges a sport, ha egy közhellyel érvelsz mellette? Ennyi erővel legyen tűzoltó, katona, vadakat terelő juhász. Ott is el lehet b@szni, ott is van második esély, ott is keményen kell küzdeni, ott is meg lehet tanulni kiszűrni a hibákat és fejlődni, stb stb... Megint nem mondtál semmit.

(Persze a való életben nincs második esély, hiszen ha rosszul oltod a tüzet és emberek halnak meg miatta, vagy függelemsértést követsz el, vagy elkóborol a vad, hogy csak a példáknál maradjak, akkor baszhatod:) az esetek döntő többségében úgy kivágnak az adott szervezetből, hogy csak nyekkensz.)

"A tapasztalat - és erről komoly tanulmányok sora készült - az hogy az a gyerek aki sportol, közösségben edz és versenyez, még ha sosem ér el komoly eredményt, sokkal jobban veszi az élet megpróbáltatásait, sokkal sikeresebb felnőtt lesz, sokkal jobban viselkedik stresszhelyzetben."

egy-két "komoly" tanulmányt azért idézhetnél, egyébként meg:
"sosem ér el komoly eredményt" mintha kicsit ellentétben állna azzal, hogy "sokkal jobban veszi az élet megpróbáltatásait"... "Az élet megpróbáltatásainak vétele" is komoly eredmény, nem? Egyébként meg: aki egy összetartó, szerves, hagyományos közösség részeként nő fel, annak nincs szüksége a sport által nyújtott vélt vagy valós előnyökre. Egy normális családban az ember megtanulja kezelni a problémáit, és küzdeni is. A sport gyakorlatilag ugyanolyan eséllyel (zéró) nevel a _vesztesből_nyertest_, mint a mai oktatási rendszer. Pedig ez (is) lenne az oktatás feladata.

"Egyébként látom nem végeztél pszichológiát, nem foglalkoztál neveléssel, edzéssel."

Jó sok mindent fölsoroltál, "valamelyik csak igaz lesz"-alapon, mi? Foglalkoztam fiatalokkal, én magam testnevelés-tagozatos voltam, elég sok edzőt figyeltem meg testközelből, és maradjunk annyiban, hogy "magasztos kisugárzásból" nem nagyon láttam viszont semmit. Persze azt hozzáteszem, hogy mindkét szülőm sportolt (foci, atlétika, tájfutás anno), jómagamnak pedig zéró affinitása van sporthoz, bár természetesen az erőnlét, kondíció fenntartásának híve vagyok, és ezért meg is teszek mindent.

A modern világ egyik fontos tanulsága szerintem, hogy az okos legyőzi az erőset. Legyen szó akár üzletről, akár háborúról, akár szerelemről, akár politikáról. A gyereket inkább a valós élet kihívásaira (hogy akarnak illetve akarhatnak minket átverni ezer meg egy módon) kéne megtanítani, ahelyett hogy versenyekre pazarolják el életük jelentős részét. Persze megtanulnak - ha megtanulnak, pl a vesztes nem tanul meg- küzdeni, de talán inkább gondolkodni kéne megtanulni.

A gyereket arra kéne megtanítani, hogy lehet okos, ravasz, sikeres. A sport összességében ebből a szempontból több kárt okoz, mint hasznot: elsősorban agyilag kell - manapság főleg - erős lenni, és csak utána testileg. Egy példa: Hiába vagy bivalyerős, leggyorsabb úszó, ha átkúrtak a provident/deviza/stb -hitellel, és törlesztheted, amíg beledöglesz. És ez a mondanivaló még akkor is igaz marad, ha minden másban tévednék is.

Egyébként önmagamnak -látszólag!- ellentmondva kifejezetten jónak tartom és támogatom a néptánc és a küzdősportok (pl. baranta) tanítását. Mindkettőnek kézzel fogható haszna van: az első az ismerkedést, társas kapcsolatokat, a második pedig az önvédelmet teszi könnyebbé. Az ostoba "testnevelés" helyett nagyrészt ezt oktatnám, ha rajtam múlna. Vagy kötelezően választhatóvá tenném(vagy egyik vagy másik). Ez a különórára járások számát lecsökkentené. Ha foglalkozol gyerekekkel, akkor tisztában vagy vele, mennyire túlterheltek amúgy is.

@telkoe: "Aki kepes oszinten szembenezni a problemaival, dolgozni rajta, megjavitani akeretei kozt az eredmenyeit es ujra megprobalni az nem vesztes meg akkor sem ha nem lesz olimpiai bajnok."

Ez igaz, de a vesztesen és a nyertesen kívül van a "nemnyertes" kategória is: aki kitűz egy célt, és el is ér valamit, de nem azt, amit kitűzött. A nemnyertes pedig relatíve vesztes, a nyerteshez képest.

Felteszem a hivatásos sportolók, ("A sportolók") nagy része, olimpiai bajnok, világbajnok, de legalábbis országos bajnok akar lenni. Ez egy olyan rendszer, ahol aránytalanul kevés a nyertes, és sok a nemnyertes, és sok a vesztes is.

Egyébként is: mi értelme? Atavisztikus az egész. Ha tegyük fel, minden aranyat mi nyernénk, akkor attól ésszerűbben, hatékonyabban, okosabban működne ez az ország?
Mennyivel? 1%-kal? Megérné? NEM. Akkor már inkább direkt gyúrjunk rá arra, ami megérné. sportok helyett amit mondtam (néptánc, önvédelem), meg egyébként is egy jól fölépített, tudatos tanterv, amelyben fontos szerep jutna pl. az átverő technikák elkerülésének oktatásának. (Ha nagyon bele akarjuk szuszakolni egy kategóriába, akkor legyen "állampolgári ismeretek".) Eltértem a tárgytól, de ezt fontosnak tartom. Több nyertest termelne ki ez a rendszer, mint a mostani. És egyáltalán nem nagy kunszt ezeket meglépni. A diákok összterheltsége még tán csökkenne is.

ComLo 2012.08.15. 16:56:35

@Schwerer Gustav: Két részre osztanám a dolgot:
1.) Azért rohantam ki először, és arról szólt a második comment, hogy nézz utána a dolgoknak, mert bődületesen, épületesen nagy marhaságok szerepelnek benne. Második alkalommal a felhozott példák jórészt felett elsikkadtál, amit védesz az is butaság. Most csak pár példa:
Nem volt tömeges alkoholizmus a focisták körében a 70-es 80-as években. Nem fogunk megegyezni arról hogy a pár ismerősöd miatt ezt általánosnak vesszük mert épületes baromság. Az hogy ez a szerinted 60-as években hirtelen korrupttá vált foci miatt van az hasonló épületes ökörség. 3. alkalommal írom le hogy a rögbi egy marginális sport Amerikában alig ismerik és alig ismerték. A kosárlabda a a XX. század elején jelent csak meg pl. Ha egyébként érdekel, amire te gondolsz olyan hatása a Baseball-nak volt, de a tömeg és élsport elterjedésében az USA-ban az is csak egy volt a sok hatás közt (csak egy példa: az 1800-as évek közepén a keleti parton messze a legnépszerűbb sport a bicikli volt).
Diplomamunkát írtam (részben) sporttörténelemből, jó szándékkal mondom nézz utána a dolgoknak mert kaotikus dolgokat állítasz. Nem az a baj hogy nem értesz hozzá, hanem hogy szerintem még magadnak is megmagyarázod hogy utánajárás nélkül, hasraütésre "tényeket" tudsz teremteni.

Azért írtam a hogy nem foglalkoztál fiatalokkal, nem vagy pszichológus, mert akkor nem írnál olyan butaságot, amit lényegi mondanivalónak tartasz. Egyszerűen azért, mert az egész történet amit levezetsz, vesztes sportolókról, tönkrement lelkű gyerekekről, az ÉLET, a gyakorlat cáfol rá. Edzők és gyerekek közt vagyok az év legnagyobb részében, számos rokon és munkakapcsolat dolgozik az oktatásban. Az a gyerek aki sportol sokkal sikeresebb lesz, jobban veszi az élet megpróbáltatásait.

Tényleg a következő kép kezd bennem kirajzolódni: Nem is mered a sporttörténelmet, saját elméleteket gyártasz, és ebből levezetsz következtetéseket. És mivel nem oktattál sosem gyerekeket, nem láttál élsportolónak készülő gyereket, nem követtél végig karriereket a sportban, úgy gondolod az elméleteid megállják a helyüket. Tényleg az a durva hogy a puszta tények, és maga az élet cáfol rá a fantáziádra.

Végezetül had mondjak annyit: ezért tart itt az ország. Mindenki iszonyat okos, makroökonómiáról osztják egymást az emberek a kocsmában, és az emberek úgy gondolják mindenhez de mindenhez értenek. Áruld el ha van egy szakma, amit évekig tanulnak az egyetemen, kismillió aspektusa van, hosszú évek kemény munkája és tapasztalata, miből gondolod, hogy kívülállóként, úgy hogy már az alapokkal (sporttörténelem, neveléselmélet, sportpszichológia) sem vagy tisztában, te tudod a az isteni "know-how"-t? Ráadásul úgy, hogy mindenki, de mindenki hol finomabban hol durvábban, leírja hogy nincs igazad. És ha mindenki szembe jön az autópályán el kéne gondolkozni azon hogy rossz irányba mész.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.08.16. 11:54:31

@ComLo: Írtam, hogy ha minden másban tévednék is, igazam van a lényegi állításomban. Részletkérdéseken nem fogok vitatkozni.

ennyi...

Ja igen: sportpszichológia, sporttörténelem, neveléselmélet, te szerencsétlen barom? A szétdoppingolt sportolóknál (ma is eleven gyakorlat az élsportban), ahol csak az számít, hogy nyerj?

A sport ma csupán a nyerésről szól. a mindenáron való nyerésről. Aki lebukik, az szarul, ostobán csinálta, de egyébként semmi gond nincs. ennyi. nyerés, pénz, fogyasztás. Kurva mély pszichológia.

"Azért tart itt az ország"
Igen, pontosan azért tartunk itt, mert az értelmes vállalkozások helyett (K+F), a gondolkodni képtelen izomagyú barmokba pumpáljuk a pénzt, egyetemeket, főiskolákat tartunk fenn, ahelyett hogy a velejéig korrupt, ingyenélő bandát kibasznánk a picsába.

Már az első hozzászólásodat ignorálnom kellett volna, de hát a lágy szívem azt mondta, ez is megérdemli, hogy ne hülyén haljon meg. tévedtem. a továbbiakban megkímélem magam a fáradságtól, hogy baromságaidra válaszoljak.

ComLo 2012.08.16. 16:20:41

@Schwerer Gustav: Aha nem vagy tisztában az alapokkal de abból te biztos jó következtetést vonsz le. Ember Tök hülye vagy témához!! Nem kis dolgokban tévedsz hanem nem vagy tisztában gyakorlatilag semmivel!! Akkora baromságokat mondtál hogy mindenki vagy lehülyézett vagy csendben röhögött rajtad. De benned megvan a virtus, ha rá is világítanak hogy tök hülye vagy a dologhoz, akkor is kötöd az ebet a karóhoz hogy te igenis értesz hozzá és te tudod jobban tudod hogy mi hogy van mint az aki ezzel foglalkozik.

Az hogy a szemedben egész szakmák (sportpszichológia, sporttörténelem, neveléselmélet) az téged minősít de semmi gond. Biztos ügyes pék vagy lakatos vagy, lehet hogy a szakmádban kifejezetten jó (bár az élethez való hozzáállás miatt ezt is erősen kétlem). De legközelebb tájékozódj kérlek mielőtt leugatsz egy olyanokat akik valamilyen témában nálad tájékozottabbak.
süti beállítások módosítása