Vorsprung durch Technik
2009. szeptember 15. írta: Jules Matelot

Vorsprung durch Technik

  A határnyitás, a rendszerváltás és a német újraegyesítés megemlékezés-sorozatába a Reakció is beszáll. Emlékezzünk a keletnémet Staat utolsó napjaira a papírautóval: a német precizitás utolsó állomásaként szakemberünk elvégzi azokat a finombeállításokat, amiket a gép nem tud. Bónusz crash test és Trabant-verseny a hajtás után. És persze, várjuk trabantos történeteiteket!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr981383097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

orsi00 (törölt) 2009.09.15. 11:27:06

Évekkel ezelőtt már láttam ezt valamelyik tévén. Jó volt visszanézni.
De nehogy azt hidd, hogy változott. Beszéltem a győri Audiban dolgozóval. Ott például a TT műanyag lökhárítóját így szerelik föl: egy marha nagy kalapáccsal rávernek egyet. A fickó biztos túlzott, de azt állította, hogy minden második eltörik.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 11:28:03

A karosszéria illesztések rugdosással történő beállítása láttán azt hiszem az amerikaiak túlspilázták a csillagháborús terveket.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 11:35:40

Én inkább csodálattal adózom a szaktudásnak: nézzétek csak, milyen biztonsággal tudja az összes finombeállító műveletet kivitelezni a szaktárs. És az meg a német pedantéria tipikus jele, ahogy a tornacipő nyomait egy rongy segítségével eltávolítja.
(A Dacia-gyárban ez nem fordulhatott volna elő. Ott nem tornacipőben, hanem bocskorban dolgoztak).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 11:39:54

@Tehetetlen Dodó: A bocskornak is puha a talpa. Ráadásul a Dácia-gyárban Dácia gumiköppenyből csinálhatták.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.15. 11:44:07

na most mi van? a bentley nem kézimunkával készül? :)

érdektelen 2009.09.15. 11:49:28

Komoly képek ezek. A mulletfrizurás ember, ahogy kalapáccsal ráver a friss Trabantra.

Nekünk is ilyen volt, világoskék, télen éjszakára be kellett vinni az akkumulátorát a panelház tárolójába melegedni. Én tartottam az ajtót.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.15. 11:54:57

A finombeállítások ilyen módon történő elvégzésével az a baj, hogy amit ilyen kis erejű ütögetéssel lehet helyreigazítani, azt ugyanilyen kis erőhatások ki is tudnak billenteni gondosan kialakított helyzetéből. Német technológia ide vagy oda, az ilyet a gépészeti gyakorlatban úgy hívják, hogy szar.
Jól néznénk ki, ha az űrhajó ajtaját is csavargatni kéne jobbra-balra felszállás előtt, hogy eltalálják azt a vetemedési állapotot, amikor épp nem megy el a levegő.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 12:00:20

@Elpet: azért, mert még a NASA videókat nem rakták fel a Youtube-re? Majd egyszer jól meg fog lepődni.

@leila iron: a mienkből pedig kilopták az aksit, amikor bejött a hideg november elején.
De a legjobb a beszerelhető benzines kályha volt!

bz249 2009.09.15. 12:02:04

@Elpet: az űrhajó nem annyira kényes jószág, mint amennyire tűnik. Egy dobozban benntartani a levegőt könnyebb, mint kizárni onnan.

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.15. 12:21:01

@tölgy:
@bz249:

Már ne is haragudjanak, de én láttam már ennél különb módon szerelni gépi berendezéseket, és nem egy világ csodája szar helyett jót gyártani.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 12:21:19

@Elpet: Ezért nem gyártottak Zwickauban batiszkáfot.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 12:22:04

@tölgy: Ugyan, a benzinkályha a Zápor Jóskában szériatartozék volt, nem extra.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 12:23:22

@Elpet: A Trabant esetében a "gépi berendezés" kitétel kissé erős volt.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 12:24:44

@Tehetetlen Dodó: ...ebben is verte a szovjet technika a németet...

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.15. 12:27:08

@Tehetetlen Dodó:

Azt mondtuk erre akkoriban, hogy autó helyett nem rossz. :)

bz249 2009.09.15. 12:27:09

@Elpet: annyit állítottam, hogy egy űrhajó nem kényes jószág. Illetve nem a szigetelésre kényes, mert az egy egyszerű probléma. Amúgy gyanítom az amerikaiak, az oroszok és a kínaiak is gumitömítéssel oldották meg a problémát.

Jules Matelot 2009.09.15. 12:44:28

@bz249: nemgumi:

Metal seal helps keeps space shuttle safe
-NASA Tech Briefs, Nov 1999-

Metal seals and bellows Hydrodyne Division of EP.I. Burbank, CA 818-841-9667 www.hydrodyne.com

Imagine temperatures reaching 1,347'F. Now imagine the challenge of achieving hermetic scaling at those temperatures - far beyond the capability of rubber or plastic gaskets. Add to that pressures that soar to 7,900 psi. Those are the challenges faced on the hydrogen fuel pump of the Space Shuttle when the main engines fully engage. But thanks to advances in metallurgy, seals made of metallic alloys have proven to be the solution.

Pratt & Whitney Space Propulsion in West Palm Beach, FL, chose metal seal" and bellows made by Hydrodyne to meet the critical needs of the Space Shuttle Main Engine (SSME) project. According to Mike Paytas, a development engineer for Pratt & Whitney. NASA needed seals for the turbine housing on the fuel pump side. "The pressures generated were in the thousands of pounds psi, and the metal seals were able to handle it safely. We had them design and manufacture some W' seals and bellows."

The choice of material for a metal seal or bellows is based on compatibility with the system fluid and temperatures.

Hydrodyne uses, among other materials, Inconel 718, a nickel-chrome alloy, and Rene 41/Waspaloy. Each metal seal has a coating, which is dependent upon the required degree of plasticity. Teflon is a commonly used coating; gold is used for extreme temperatures such as those reached when the shuttle main engines are fired. "We are now looking at Hydrodyne's metal seals for our jet engine side," said Paytas.

...hamár az űrhajó egy logikai lépésre van a trabanttól. :)

bz249 2009.09.15. 12:46:41

@Jules Matelot: ez nem a kabin szigetelése ;)

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 12:47:01

@Tehetetlen Dodó: sajnálom, hogy ellent kell mondjak Önnek. A trabanthoz lehetett vásárolni ezt kályhát, saját kis tartállyal, a motorházba lehetett beapplikálni a jobb kerék fölé - ha jól emlékszem.

Természetesen, a zaporozsec kályhája is egy ipartörténeti műremek.

nénike · http://mandiner.hu 2009.09.15. 12:49:33

Többször simán elment a töltés. Emlékszem a 6-os úton, Pécs előtt a mecseki emelkedőn többször meg kellett állnunk. Ilyenkor apa kiszállt (öcsi meg én kushadtunk hátul, nem szállhattunk ki, nehogy baj legyen) és szerelt.
A rendszerváltás után mondta csak el, hogy a szerelés abból állt, hogy kalapáccsal rávert a generátorra, hogy a szénkefék újra súrlódjanak rendesen.

Jules Matelot 2009.09.15. 12:51:27

@bz249: igaz, de arról nem találtam, és gondolom ott is meleg van földre szálláskor, vagyis hasonló lehet. meg amúgyis érdekes :)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.09.15. 12:58:20

Én láttam, hogy ma hogyan csinálja majdnem ugyanezt egy KUKA robot. Az sem rossz, de tagadhatatlan, hogy a vokuhila sérós csávónak is nagyon ott van a technikája. A KUKA mérnökei biztos az ő mozgását modellezték. :)

Trabantunk meg volt. Én szerettem.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 13:00:05

@tölgy: Nem ellentmondani akartam, tudom, hogy volt benzinkályha a Trabanthoz (rá is fért), csak éppen fel szerettem volna hívni a figyelmet arra, hogy ezt a hasznos készüléket a fejlett szovjet ipar már szériában beépítette a "Tajga Réme" típusú technikai csodába, nem kellett az extralistát böngészni hozzá az autószalonban...
(Talán kissé pongyolán fogalmaztam az imént, ebből a félreértés).
Negyedszázaddal ezelőtt egyébként magam is birtokoltam egy 601-est, ez is gazdagon fel volt extrázva: a háverom, akitől kéz alatt vettem, felszerelte olyan hasznos dolgokkal, mint elektromágneses benzincsap és elektromos benzinszintmérő, amely piros-sárga-zöld LED-ek segélyével adott meglehetősen tájékoztató jellegű információt az ejtőtartály benzinszintjéről. (Mindenképpen előrelépés volt a menetközbeni üzemanyagszint ellenőrzése céljából,hiszen a gyárilag mellékelt fekete műanyag szintmérő léccel menetközben szinte lehetetlen volt végrehajtani a szintellenőrzés műveletét.)

bz249 2009.09.15. 13:01:48

@Jules Matelot: nem a shuttle, de

www.mannedspaceflight.com/gemini/geminiNR/sec1.htm

szilkontömítés volt az ablaknál és az ajtónál

bz249 2009.09.15. 13:03:11

@Tehetetlen Dodó: ellenben milyen pontosan lehetett vele ex situ méréseket végezni. Nem csak úgy körülbelül, mint a nyugati kocsiknál, hogy negyedig van a tank.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.09.15. 13:09:36

@nénike:

és ezt csak a rendszerváltás után merte elmondani? a papa nem egy hős! LOL LOL

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 13:10:24

@bz249: Az elektromágneses benzincsappal egyszer ráfáztam, mert megszorult a rugója, és nem zárt le a gyújtás kikapcsolása után. A kézi benzincsap persze nyitva volt, és a porlasztón keresztül (fennakadt a tű) elfolyt vagy fél tank benzinem.
A benzintócsa felett nem is mertem beindítani, arrébbtoltam, nehogy leégjen az egész nagyértékű gépjármű.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 13:19:26

No, drága véreim, elővettem az eredeti Trabant 601 Kezelési útmutató 1971. évi kiadását, hogy hiteles forrásból osszam meg véletek a legmaradandóbb figyelmeztetést (amelyet többen irodalmi művekben is megörökítettek), tehát lássuk a 38. oldalt:
""Trabant"-jának útfekvése é gyorsulása kitűnő. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson.
Hajtsunk úgy, hogy akadály felbukkanásakor mindenkor időben meg tudjunk állni, miközben az útviszonyokat (száraz, nedves vagy jeges út) figyelembe kell vennünk."

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.15. 13:23:56

@Úlfhéðinn:

"a vokuhila sérós csávónak is nagyon ott van a technikája."

A cigánygyerek lemondó legyintése sem volt semmi!

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 13:31:08

@Tehetetlen Dodó: ""Trabant"-jának útfekvése é gyorsulása kitűnő. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson."

Hát igen, ezt mi is sokat idéztük.
Pl. bukkanóknál akkorát repültünk, hogy a gyerekek kérésére visszafordultunk, hogy még egyszer átmenjünk rajta. Vidám volt benne az élet.
És beszélgetni sem kellett benne.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.09.15. 13:42:21

Különben idén nagy dilemmában voltam. Volt kb. 1 millkám, h lecseréljem az 1989-es NDK csodát, ám inkább rádobtam 66 ezret (új hátsó gumik, új lámpák, új hátsó fékpofik, kétoldalt kihegesztett küszöb hátul, zöldkártya, műszaki, új forgalmi) és 66ezerből újra nincs gondom autóra két évig!

Királyság! Megy vagy 135-öt is, de mondjuk 5 percnél tovább nem merem kockáztatni. Átlag fogyi: 6,5 liter, pedig sokat megyek úgy, h 10-12 kilométer hidegindítással, és elég későn veszi vissza a szivatót. Mondjuk ebben hasonlít Bajnaira.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.09.15. 13:44:21

Jaaaa, és én mindig azt mondom,ha kérdeik, milyen autód van:

német limusinom van, ugyanis a forgalmiban azt írja: 1,1N limusin

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.09.15. 13:46:49

Emberek, mennyibe lenne egy sötétzöld metálfényezés + 4 alufelni szélesebb gumikkal?

Láttam olyat színre fújt lökhárítóval, és nagyon királyság volt ahogy kinézett. Szebb, mint a Mini

Elpet · http://nyarspolgar.blog.hu/ 2009.09.15. 13:48:38

Nincs sok trabantos élményem, a mi családunk Zsigulis-Ladás volt. Ebből a felállásból tettenérhető az ingerszegény ´70-es és `80-as évek szocialista ámításának mechanizmusa. A Trabanthoz képest azt gondolod, hogy jó autód van, pedig dehogy. Az élet meg elmegy közben melletted.

bz249 2009.09.15. 13:51:59

@Elpet: pedig az az év autója is volt 1967-ben! Igaz még a digó típus, de kicsire nem adunk...

más: a Trabant Kübelwagen típus már említésre került?

http://www.flickr.com/photos/30757446@N03/3633054401/

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.09.15. 14:00:57

@bz249: a vadásztrabant kifejezetten presztízsfogyasztás volt!

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:03:17

@Elpet: Ja. A káderdűlőn a Zsiguli volt a menő.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:06:46

Nekem volt egyébként egy NDK-s haverom. Szegény 16 évet várt egy 601-es kombira.
16.000 márkát fizetett érte, amikor átvette, 1989 májusában...
Első nemzetközi útja hozzánk vezetett júniusban, boldogan mutatta be kincsét nekünk.
Fél év múlva nem ért az egész kétezer márkát...

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:07:58

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós:
Inkább egy 1,3-as motort tegyél bele, azzal menne, mint a golyó!

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:09:11

@bz249: Ja, nálunk Trabant Tramp néven forgalmaztak egy kisebb szériát.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.09.15. 14:24:56

@Tehetetlen Dodó:

No de Dodókám, így is jobban megy a golfmotorral, mint amit a kaszni kibír!

130-nál úgy sétál az utón, mint egy részeg matróz a viharos hajón:o))

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:31:33

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós:
A feleségemnek volt Golf-motoros Wartburgja, simán ment 150-et.
(Ezt hívták úgy, hogy múmia pacemakerrel).

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 14:32:40

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós: Meg ha már alufelni, ültetett futómű, aranysárkányos festés, akkor motor is kell bele!

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.09.15. 15:03:33

Aki nem szerelt autót, annak elmesélem, hogy a karosszériaelemek beállítása nem egyértelmű munka. A gépháztető, az ajtók mind a térben mozognak. A zárak és a zsanérok állíthatóak. Ezeknek a beállítását látjuk a gyári filmen. Hasonlóképpen megy egy modern luxusautó gyárban is, csak nem filmezik le.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.09.15. 15:24:25

@Tehetetlen Dodó:

"A feleségemnek volt Golf-motoros Wartburgja, simán ment 150-et."

Ha nem valami buherált járgány volt, akkor sztem régi VW Polo motor volt az, bár esküdni nem mernék rá.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.15. 15:33:31

@Úlfhéðinn:

A Trabantban volt Polo motor. 1,1-es.
A Wartburgban szerintem 1,3-as Golf motor volt.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2009.09.15. 15:36:22

@Jobb híján MDF-es:

Jobb híján?????

MDF elnöke mit is tett, Nyilvánosságra hozott saját egyéni érdekből egy olyan felvételt, amit az NBH készített.

Hogy kerül egy NBH felvétel egy pártelnök kezébe?

Megmondom: TÖRVÉNYTELENSÉGGEL.

Te jobb híján egy nyíltan törvénytelen pártelnököt/pártot támogatsz, végső soron magát a törvénytelenséget és azt, h az NBH-t lehessen pártpolitikai célokra használni. Gratulálok!

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 15:38:24

@Jobb híján MDF-es:
A pontosság kedvéért: a két motor ugyanaz, csak az 1,1 lieteres változatnak rövidebb a lökete.
A két motor csereszabatos, tehát az 1,3-ast is simán be lehet építeni az 1,1-es helyére és viszont.
Mindkettöt használták a Polókban.

Grafithuszar 2009.09.15. 15:40:06

Ha már Trabant:
ujszo.com/foto/2009/09/15/az-uj-trabant-a-frankfurti-auto-show-rendezvenyen

Amúgy szerintem ritka egy nagy fos volt ez az autó, akárcsak a többi kelet európai sz@r. Most biztos sok embernek a lelkébe gázoltam, pedig nekünk is anno egy 1200-es zsigulink volt, és 18 éves koromban állati jókat ökörködtünk haverom trabantjában :) De ettől még tény maradt hogy műszaki és kényelmi, szempontból is egy kalap sz@r az összes szoci autó.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 15:40:36

@bervas: Így van, ezért írtam, hogy csodálattal bámultam ezt a szakit, akinek a kisujjában volt, mit, hogyan kell egyetlen jólirányzott rúgással vagy ütleggel, netán gumikalapáccsal kiigazítani.

Téglagyári Megálló 2009.09.15. 15:45:23

@Tehetetlen Dodó:

"És az meg a német pedantéria tipikus jele, ahogy a tornacipő nyomait egy rongy segítségével eltávolítja."

Dodó, most mentek el tőlem a villanyszerelők, munkájuk végeztével lapátot és partfist kértek, amit látható szakértelemmel használtak is! Van még remény!

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 15:46:56

@Grafithuszar: Igazad van, a szociálizmus teljes műszaki megtorpanást hozott, ami a háború után évtized elmúltával egyre jobban kijött, a köznép számára legszembetűnőbben az autóiparban.
A Trabant alapkonstrukciója a 30-as évek derekán született a DKW-nál. Ha egy 38-as DKW-nak meg egy 88-as Trabantnak felnyitjuk a motorházát, az egyetlen különbség, hogy a Trabiban keresztbe volt fordítva ugyanaz a játékmotor.
50 év alatt ez elég sovány haladás.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 15:47:51

@Téglagyári Megálló:
Derék emberek, sajnos még ritka az ilyen.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.15. 15:54:01

@Tehetetlen Dodó:

Amúgy 1938-ban is az mondták a DKW-ra, hogy De Kár Volt Venni. :-)

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.09.15. 16:04:37

@Tehetetlen Dodó:

Kevered a Wartburggal, ami a 40-es évek eleji háromhengeres DKW változat egyeneságú leszármazottja.
A kéthengeres, vízhűtéses, 700-as ős DKW motor a P70-ben fejezte be a karrierjét.

A Trabant léghűtése és forgótárcsás szívás vezérlése az 50-es évek végének korszerű technikája voltak.
A 125-ös GP verseny MZ-k mentek ugyanilyen technikával.

Grafithuszar 2009.09.15. 16:14:20

@bervas: Ja tényleg, akkor nem 50 év lemaradásban voltak hanem csak 30-al...a lényeg ugyanaz.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2009.09.15. 16:19:56

Emlékeztek a '60-as, '70-es évek francia, olasz autóira?

Simca, farmotoros (!) Renault, 850-es FIAT, nem sokkal voltak jobbak, mint a Trabant.

Az olló a '80-as években nyilt nagyon szét.

Volt a keletnémet mérnököknek is korszerűbb javaslatuk, de a politikai vezetésnek nem kellett.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 16:25:47

@bervas: Óh, nem keverem.
A Front és a Meisterklasse sorozat a 30-as években gyártott kéthengeres volt, abban igazad van, hogy vízhűtéssel, és huroköblítéssel, ebben tényleg eltért a Trabant-motortól. (Viszont abban tévedtem az imént, hogy a motor hosszában volt, mert a Meisterklasséban ugyanúgy keresztben volt, mint a Trabantban).
Gyakorlatilag ezt a motort vették át a P70-be. Mire Trabant lett, tovább egyszerűsítettek, elhagyták a vízhűtést és forgótárcsás vezérlést tettek rá. (A Wartburgnál nem alaklmazták ezt a "forradalmi újítást", a 3 henger miatt nehéz is lett volna, a Trabi 2 hengere között elfért a vezérlő tárcsa meg a beömlő csatorna).
A Wartburg elődje a Sonderklasse volt, háromhengeres, hosszirányú, vízhűtéses huroköblítéses motorral, ebből lett az NDK-ban az IFA F9 majd ebből a Wartburg. (A Sonderklasse F 91 Ingolstadtban készült 49-től).

Ami az MZ-ket illeti: én sokat láttam élőben Szabó II-t és Drapált a népligeti pályán.
Szabó II. László még VB összesített 6. helyezett is volt MZ-vel, talán 69-ben vagy 70-ben.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 16:32:01

@Jobb híján MDF-es: Nekem a Trabant előtt egy 850-es FIAT kocsim volt. Sajnos a karosszériája átlag 3 évenként szétrohadt, de nagyon jó motorja volt, könnyen kezelhető, fürge konstrukció.
(Pedig ennek is elég régi konstrukciója volt: a motor egyeneságú leszármazottja volt a 36-os Topolino-motornak, a 600-ason keresztül, de jól ki volt találva, 50 évig kitartott, még a 900-as UNO motorja is ebből volt).
Szóval, a kasztni minőségét leszámítva össze sem lehetett hasonlítani a szockó tákolmányokkal.

Szerintem az olló a 60-as években kezdett szétnyílni, addig még nem volt érezhető túl nagy különbség az "eredeti nyugati" autók és a szocializmusba sodródott klónjaik között, de onnan a gyorsuló nyugati technikai fejlődés már megtette a magáét.

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 16:34:07

@bervas: Ja, hadd kérdezzem meg: tényleg van Bervád?
(Nekem sajnos sose volt, Komar mopeddel kezdtem a "motorozást"...).

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.09.15. 17:27:50

@Tehetetlen Dodó:

"Komar mopeddel kezdtem a "motorozást""

Haha. Én is. Méghozzá egy ZÖLD csodával. Persze jogsim az nem volt hozzá, voltam vagy 12 éves. :D

Tehetetlen Dodó 2009.09.15. 20:01:13

@malac69 zsákutcakutató és botrányfotós: Elkéstél, drága cimborám, én már délután négykor belinkeltem ezt a hallatlanul nagyjelentőségű cikket.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.09.15. 21:49:08

@Grafithuszar:

Az 50-es évek végén, amikor a Trabant blokk elkészült, annyira voltak lemaradásban, hogy a Suzuki (majd a többi japán) a 125-ös verseny MZ-t másolva (egy versenyző motorostul disszidált) érte el első GP sikereit.

A 60-as évek végétől valóban rohamosan nyílt az olló. Ezt elsősorban a politika által vezérelt gazdaság okozta, az olajválságok meg tetőzték.

Gabe2 2009.09.15. 22:02:47

Sose volt trabim. Amikor kicsi voltam, nem volt pénzünk kocsira (én bicajjal jártam mindehova, nem úgy, mint a mai suhancok, hanem szüksgéből [mily szép is többkilós mosóporral és egyéb cuccokkal a kormányon hazalerekezni a piacról]).
Azért volt tpasztalatom a keleti blokkal: első kocsim egy kilencéves háromajtós Samara volt (a tanulóautóm meg ezeröcsi kockalada), most meg - miután eladtam 25 ezerért (!!!), mikor nagykorú lett, van egy Renault-m, amit szintén kilencévesen vettem.
Sikeres ember nem vagyok tudom (viszont hitelem sincs).

Tehetetlen Dodó 2009.09.16. 09:05:58

@bervas: Így van. A 60-as években a gyorsaságin az MZ, krosszban a CZ, salakon pedig a Jawa volt verhetetlen.
Aztán a szocialista táborban megálltak a fejlesztések és szépen kikoptak mindenhonnan, először a gyorsaságiból, aztán a krosszból. A salakon elég sokáig tartotta magát a Jawa, tán 10-12 év óta jöttek fel mások jobban.
süti beállítások módosítása