A pénzügyi válságunkról
2008. október 18. írta: politicus

A pénzügyi válságunkról

 Múlt péntekig nem sokszor értettem egyet Veres János pénzügyminiszterrel. Veres a pénteken megrendezett Pénzügyi Csúcson, és aztán később több kamerába is azt mondta (a miniszterelnökkel együtt): semmi sem tabu. Mármint, ami a költségvetést illeti. Helyes. És bár túl sok reményt nem fűzök a központi büdzsé érdemi átalakításához, azért ezek a mondatok is jelzik: a kormány érzi a bajt. És Nemzeti Csúcsot kezdeményez. Kérdés, hogy mindez egy egyszerű pr-akció vagy ennél több? Van-e a kormány tarsolyában valamilyen megoldási, kárenyhítési javaslat vagy sem? Az az érzésem, hogy nincs.

 Ezt nem abból gondolom, hogy a kormányfőtől ismét csak egy összeborulós rendezvény felkonferálására futotta (aminek szakpolitikai értelme vajmi kevés van, legitimitásáról már nem is beszélve), vagy ahogy a Fideszt 4 munkanapon belül egyszer a válság korifeusainak nevezi, majd bejelenti, hogy tényleg válság van. Még csak nem is a kormányfő által kezdeményezett 12 pontból (amiknek szavatossága legalábbis kétséges).

 Akkor válik minden világossá, ha az elmúlt napok eseményeit egymás mellé rendezzük. Mert ad1: vagy nincs válság, ahogy azt néhány nappal ezelőtt Gyurcsány kifejtette, akkor viszont nincs szükség a költségvetési törvényjavaslat visszavonására, sem a 12 pontra, sem pedig nemzeti vágtára csúcsra. Ad2 válság van, akkor viszont szükség van egy azonnali cselekvési programra, és nincs szükség a hasznos cselekvéstől időt rabló népnemzeti egybeolvadásra.

 Miről is lesz szó tulajdonképpen a mai csúcson? A miniszterelnök 12 pontjáról? Esetleg a másik négyről? Vagy megvitatják az ellenzék javaslatát? Milyen hozzáadott értékre számíthatunk pl. az alkotmányügyi bizottság elnökétől? Mire számíthatunk ettől a találkozótól?

 Térjünk vissza egy pillanatra Veres mester nyilatkozatára, miszerint nem lehet semmi sem tabu! Bizony nem. Nem lehet tabu pl. a bérből és fizetésből élők reálbérének egy évre szóló befagyasztása, ahogy erre a nyugdíjaknál is szükség van. (Tényleg, emlékszünk még a néhány hónappal ezelőtti, Kéri-féle Orbán-beszéd kiszivárgása után hetekig tartó, kampányidőszakot idéző hadjáratra? És most – igaz, nem a nyugdíjak esetében – ugyanezt a miniszterelnök akarja meglépni?). Nem lehet tabu továbbá a költségvetési szervek kiadásainak nominálértéken (igen!) történő szinten tartása, vagy a szociális kiadások lefaragása (pl. az egyetemes távhő kompenzáció azonnali megszüntetése). És természetesen az államadósság csökkentése: a 2001-es GDP-arányos 52%-os szintről 2008-ra 67% fölé ugrottunk fel, és míg 2001-ben 740 mrd-ot, 2002-ben pedig 730 mrd. Ft-ot fizettünk adósságszolgálat címén, addig 2008-ban ez az összeg már meghaladja az 1110 milliárdot, ami 2002-höz képest (nominálértéken) 50%-os növekedés! Hogy szemléletes legyen: ez az 1110 mrd. majdnem annyi, mint a gazdálkodó szervezetek összes befizetése.

 Csakhogy mindezen lépések a zemberektől vesznek el pénzt, hiába mondja Orbán, hogy megint velük akarják kifizettetni a számlát, mással nehezen fog menni. Az igencsak szükséges kiadásmérséklés azonban az önsorsrontás politikája, még akkor is, ha egyébként egy válsághelyzet a legalkalmasabb időpont arra, hogy olyan döntéseket is lenyomjunk a választók torkán viszonylag nagyobb népszerűségvesztés nélkül, amiket egyébként békeidőben nem lehetne. Csakhogy az MSZP nincs jó állapotban. Nagyon vékony az a jég, amin most sétálniuk kell. És ne felejtsük el: nem közvetlenül a választások után vagyunk, amikor még a fájdalmas döntések inkább vállalhatók, hanem éppen ellenkezőleg. Még egy kevéske kis népszerűségvesztés (a majdnem semmiből) is lázongást válthat ki a már eleve elégedetlen szocialista hadak körében.

 De akkor mi várható? A nemzeti csúcstól a píáron kívül az égvilágon semmi (tényleg, ez nem parlamenten kívüli politizálás?). A kormányfő elmondja nemzetmentő beszédét, és az összefogás szükségességét hangsúlyozza. Orbán elmondja, hogy Gyurcsány ballaszt nemzetünk testén, és az összefogás szükségességét hangsúlyozza. A többiek – hacsak valami nagyon érdekeset nem mondanak – még az esti híradókba se igen fognak bekerülni.

 És a tabudöntögetéstől? Komolyan gondolja bárki is, hogy a kormány jelentős és érdemi kiadáscsökkentésre szánja el magát? Mondjuk kevesebbet költene nominálisan az EP-választások évében, mint idén? Ugyan. A lehetséges népszerűségvesztésen túl már csak azért sem, mert a parlamenthez benyújtott és később visszavont költségvetési tervben már eleve mintegy negyedével kisebb hiánycél szerepelt 2009-re, mint 2008-ra, ami elsősorban a 7,8%-os bevétel-növekedési és a jóval infláció alatti, nem egészen 4%-os kiadásnövekedési adatnak tudható be. Azaz vagy kemény megszorító költségvetése lett volna szocialista tervek szerint az országnak 2009-ben, amit a fentiek okán nem hiszek, vagy eleve tudták a PM-ben, hogy az idei hiánycél olyan jól fog teljesülni, hogy ennek áthúzódó hatása a 2009-es hiánycélt is jelentősen csökkentheti. Ez viszont már sokkal hihetőbb.

 A politikai píár szintjén a kormányfő eddig kihozta a dologból azt, amit lehetett (ebben eddig is zseniális volt). Most már az érdemi intézkedéseken a sor. Egy ország várja lélegzetvisszafojtva.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr98719786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Srí 2008.10.18. 13:13:26

Nézem egész nap a nevezetes csúcsot. Eddig nem történt semmi meglepő. Folyik a fingfűrészelés, mint általában. Mindenki mantrázza a szokásost, a jó gondolatok: Demjáné, Surányié elhangzottak már korábban is.

Pedig Gyurcsány sokat remél a mai naptól. Például azt, hogy a résztvevők egységesen kierőszakolják a kiadáscsökkentést, a nyugdíjak és a nyugdíjasok azonnali megszüntetését, a családi pótlékok megvonását, a magasabb adókulcsokat és még ki tudja, mit. Csak ne neki kelljen a fenségen száján ilyen negatív dolgokat kiáramoltatni. A felelősséget akarja lerázni megint, ezért a csúcs.

De ez sajnos nem alkalmas terep. Döntéseket nem hozhatnak, ez nem a parlament. De legalább egy picit fényezheti magát, ő az Ország Nagy Megmentője, aki még Orbán Viktorral is kezet mert fogni. Csak ne kezdjen el bőgni a végén, mert világgá megyek, az tuti.

Steve the Great 2008.10.18. 13:51:41

És ezekre a tabudöntésekre se mutat GYF nagy hajlandóságot. Az összes bejelentett kellemetlen intézkedés a versenyszférának jut. Igaz, lesz vhonnan 800Mrd, meg a nehéz helyzetbe került egyetemisták családját is támogatjuk...

jozicsenko 2008.10.18. 14:30:45

hi!

szeretem, ahogy Ferike, a Zindex, a hvg, a teljes baloldali haderő azt várja, hogy Orbán kimondja: el a pénzt a segélyezettektől és a nyugdíjasoktól
mert akkor megléphetik és ráfoghatják a zordas zorbánra...
persze neki is van esze (van??? mantrázza a kötelezőt: nem nyulni semmihez), csak végképp elássa magát hitelességben: ha most azt harsogja végig hogy ne nyuljunk a nyugdíjakhoz (szerencsére a segélyezettekhez nem emlegeti, talán ott vágnak pár milliárdot), de meglépik; egy választás után (pl ahogy a lengyelek: exkommunisták magas nyugdíja /200 e Ft felett, pl/ oda, hjajj, de szép lenne, ha csak 10 MRD-ot nyernének is, oooolyan boldog lennék), na akkor az egész sz@rt, amit Feriék főztek, Orbán nyakába boríthatják

vagy, amitől félek: évekig megőrzik a nyugdíjakat nominál értékét, de a reál annyira elcsúszik, hogy amikorra 2000 Ft lesz egy kiló kenyér, a nyugdíj kassza kiadásai arányaiban a most vágyott (alacsonyabb) szintre érnek -csak addigra:
éhen halunk
mindenki kivándorol
és az eurobevezetési határidejének a kijelölését is 2030-ra tolják...

heima (törölt) 2008.10.18. 14:31:29

remélem lesz még egy harmadik, ergé személyes post is a nemzeti csúcsról

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2008.10.18. 15:11:51

srí
én fingszeletelésnek, vagy -hámozásnak szoktam hívni az ilyen bréjnsztormingokat, de a -fűrészelés se kutya.

jozicsenko 2008.10.18. 15:30:27

polírozzák a szart -nálunk ezt mondják erre... :-)

politicus · http://mandiner.blog.hu 2008.10.18. 16:15:03

A múlt szellemét idéző Gyurcsány arról beszélt, hogy 2001 és 2006 között a politika érezte a feszültséget, és osztogatással próbálta azt enyhíteni. - írja az Index.

Végre kimondta egyenesen Gyurcsány, hogy mit csináltak. Ritkán tesz ilyet politikus. Pláne ő, őszinte volt. Már majdnem elhittem, hogy mond egy kurva jó, önkritikus beszédet, amikor elővette másik énjét a zárszóban és megint elkezdte mondogatni a saját hülye mantráit. Pedig itt volt az esély...

Francois Pignon 2008.10.18. 17:18:56

Ja, azt is mondta, hogy eddig adót csökkentettek.

CrL 2008.10.18. 17:21:43

Feri és csődkormánya békülni akart ma, sajna ez nem jött be. Van ez így.

Google 2008.10.18. 17:54:00

Úgy érzem, büszke arra, hogy ő szétosztogathatta, főleg a barátai és ügyfelei között, azt, ami még volt, amit kölcsön adtak, és most pedig, amikor két év után folytatni kell a megszorítást, ezt tüntetné fel erénynek.
Mindegy, hogy osztogat vagy megszorít, övé kell legyen a dicsőség.

Srí 2008.10.18. 17:55:40

Csalódtam azért. A lelkem mélyén úgy éreztem, hogy Gyurcsány végszava ez lesz: "lemondok". Akkor a csúcson hagyhatta volna abba, ahogy Kósa mondta. Semmi stílusérzéke sincs ennek a mi táncoslábú crybabynknek. Kihagyta a megfelelő alkalmat.

CrL 2008.10.18. 17:59:23

szia Srí. áh amikor a gátok szakadnak át és fogyóban a zsákok, nem lehet hagyni elúszni a zembereket. Ki mentene ki minket a víz alól? A Főgonosz? na ugye.

Srí 2008.10.18. 18:02:09

Tud egyáltalán úszni? Ja, igaz is, biztos van egy pár hajója. Olyan gazdag szegény.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 18:09:40

Okké, de azért ne felejtsük el orbán mostani megnyilatkozásait, hogy nem megy bele a bér/nyugdíj dolgok megszorításába.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2008.10.18. 19:11:04

Orbánnak még nem esett le az idők szava kezdetű mondatfoszlány. Bár Gyurcsánynak is csak azért, mert övé a felelősség, az ellenzék felelőtlen. Közjogilag is és úgy látom politikailag is.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 19:19:35

Az ellenzéknek nincs felelőssége abban, hogy mi történik? Pláne most, hogy gyakran nem egyértelmű, hogy az SZDSZ mit fog lépni, tehát elméleteben, akár a Fidesz (ill. Orbán) is felelős.

Szóval nem hiszem, hogy felelőtlen lenne.

SheronComb 2008.10.18. 19:33:27

Sziasztok! Egész nap úton voltam, csak rádión keresztül tudtam úgy-ahogy követni az eseményeket, felszólalásokat, így azokról nem mondanék most véleményt.
Csak egy kérdésem lenne, ami a gazdasági világválság kezdetekor fogalmazódott meg bennem, Tegye mindenki a szívére a kezét, és mondja meg, hogy hisz-e abban -
Hogy adva van egy felelős kormány, felelős miniszterelnökkel, akik már hat éve próbálkoznak, hogy száguldó gazdaságot hozzanak létre magyarországon. Ám, mindenki tudja, hogy a világválság nélkül is elég válságos állapotba sodorták az országot. Nos, kérdem én, ez a miniszterelnök, ezekkel a gazdasági és pénzügyi tanácsadókkal a kebelén, hogy a francba tudna bármilyen válsághelyzetet hathatósan kezelni?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.18. 19:40:08

" CrL · teaszalon.blog.hu/ 2008.10.18. 17:21:43
Feri és csődkormánya békülni akart ma, sajna ez nem jött be. Van ez így."

www.youtube.com/watch?v=mjEcj8KpuJw&feature=related

Pelso.. 2008.10.18. 19:49:29

Kis észrevétel: az osztogatásban OV és MP is ugyancsak jeleskedett.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2008.10.18. 19:54:43

calam,

"tehát elméleteben, akár a Fidesz (ill. Orbán) is felelős."

Elméletben lehet, gyakorlatban viszont eddig nem és ezután is csak akkor, ha közösen az ellenzék többi pártjaival - a kormány ellenében - keresztül visznek bármit is a parlamenten.

politicus · http://mandiner.blog.hu 2008.10.18. 19:56:49

Pelso.. 2008.10.18. 19:49:29

Maga Gyurcsány ismerte el a zárszavában, hogy 2001-2006 között történtek a gazdaságpolitikai hibák, amely 5 évből négyet nem Orbán töltött a kormány élén. Osztogatni egyébként lehet, az egy másik kérdés, hogy közben hogyan alakul a kormányzati politika. Segíti-e vagy éppen hátráltatja a gazdaság folyamatait. Ebben volt különbség a két politikus között, nem pedig az osztogatásban.

SheronComb 2008.10.18. 19:57:18

Magyar Hírlap
Ki nyer a válságon?
A gazdaságról magyarul
www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=154243

Pelso.. 2008.10.18. 20:06:37

Politicus,

Első mondatával egyetértve, következő: nem, nem lehetett volna osztogatni egyiknek sem, mert a gazdaság állapota ezt nem tette lehetővé, s -füügetlenül a minapi pénzügyi eseményektől- még hosszú évekig nem is lesz miből.
Nem tudom, pl az OV féle nagymértékü minimálbéremelés mennyi jót tett a gazdaságnak, -persze jól jött az ebből fakadó jelentős járuléktöbblet az akkori költségvetésnek.

zoli27 2008.10.18. 20:07:15

pelso,
"Kis észrevétel: az osztogatásban OV és MP is ugyancsak jeleskedett."

Ebben igazad van, csak az a különbség, hogy Orbán alatt csökkent az államadósság, az infláció és a munkanélküliség, a GDP pedig a térség átlaga fölött nőtt.
2001-ben tényleg elindult az osztogatás, de ez nem terhelte meg úgy az országot, hogy Megyónak megszorításokkal kellett volna nyitnia.

Francois Pignon 2008.10.18. 20:10:29

Ne feledjük már el, hogy az MSZP 2002-es kampánya azon alapult, hogy jó állapotban van a gazdaság és a költségvetés, de a Fidesz-kormány nem ad ebből eleget az embereknek. Ezekben tényszerűen persze igazuk volt, aztán láttuk hova vezetett a "több pénzt az embereknek" gazdaságpolitikája.

zoli27 2008.10.18. 20:11:16

Ja, és Gyurcsány részéről eléggé gáz OV hibáira fogni, akár csak egy kicsit is, azt, ahol most tartunk. OV 2002 májusa óta nem miniszterelnök, úgyhogy az ő hibái nem kellett volna, hogy determinálják Meggyessyt és Gyurcsányt, hogy úgy kormányozzanak, ahogy.

Francois Pignon 2008.10.18. 20:13:37

Amúgy a világ minden demokráciájában úgy megy ez, hogy a választások előtti utolsó évben lazítanak egy kicsit a megelőzőekhez képest, aztán újra és újra ugyanígy. Az MSZP köszönhetjük a ciklus eleji nagyosztogatást, és azóta is következetesen ellenálltak ezek visszafogásának.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 20:39:45

képviselőként felelős, hiszen képviselő, felelős, hogy mikor mit mond és hogyan szavaz

Pelso.. 2008.10.18. 20:46:13

Zoli,

Javára irom Orbánnak, hogy viszonylag kevésbé avatkoztak be a gadaságba, igy végre valaki segitette a piaci viszonyok spontán alakulását. Bár, ehhez előtte nem ártott a Bokros-éra.
Viszont, csökkentette a munkanélküli ellátás idejét, ez ügyes, de átlátszó trükk.

zoli27 2008.10.18. 22:01:09

pelso,
"Bár, ehhez előtte nem ártott a Bokros-éra."

Ez biztos így van.

medve2 2008.10.18. 22:07:51

Nekem erről a csúcsról egy esett le: Demján kapja be!

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 23:05:06

az azért egy optikai csalódás, hogy csökkent a munkanélküliség. Valóban csökkent a nagy autóiprai beruházások miatt, de a megemelt minimálbér miatt sok iparág tönkre ment, ekkor tűnt el a hagyományos könnyűipar, itt tehát nőtt a munkanélküliség, mégha összességében talán csökkent.
Mondjuk az kifejezetten piactorzító ötlet, ha államilag támogatjuk az építőipari vállalkozókat.

zoli27 2008.10.18. 23:05:34

medve2,
És Glacz Ferenc előadása a végén?
Örvendezett, hogy milyen nagyszerű, hogy Gyurcsány elismerte, hogy tévedett, Orbán pedig hálás szívvel megköszönte a meghívást, úgyhogy - Glacz szerint - most már minden rendben van, lehet összeborulni.
Zárógondolatként pedig kifigurázta Kósa hasonlatát a "vízgereblyézésről", hogy az mekkora hülyeség.
Jellemző volt az egész "csúcs" összevisszaságára és értelmetlenségére.

zoli27 2008.10.18. 23:07:32

calam,
"az azért egy optikai csalódás, hogy csökkent a munkanélküliség"

A KSH adatai szerint 1998 és 2002 között 8,1%-ról 5,8%-ra csökkent a munkanélküliség. Az azért csak nem optikai csalódás...

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 23:11:41

zoli27, remélem végig olvastad hozzászólásomat és sikeresen minden egyes részét megértetted

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.18. 23:19:09

medve2: nem tetszik ha egy gazdag ellentmond OV-nek? :D

odonkor (törölt) 2008.10.19. 00:39:12

OV erős beszédet mondott ennek a kezdetén. Több ilyet kéne mondania.

OFF: megindult a Nyelvépítők mozgalom. idegen szavakat törlünk el, mert azok bántják a szépérzékünket. helyettük új magyar észjárású szavakat találunk ki. csatlakozzatok ti is

odonkor (törölt) 2008.10.19. 01:24:16

headset,
devalváció,
gender, avagy a nagyszerű magyar átírásban: dzsender
(bár hogy ez a szó méltó-e arra, hogy átfordítsuk.. kétlem)

hasonlók.

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.10.19. 01:29:21

és a kocsma valamint a szerda?

Google 2008.10.19. 11:54:40

Glatz átértelmezését a vízgereblyézésről úgy is érthetjük, hogy ez a csúcs is közelebb vihet ahhoz, hogy a fennakadó szeméttől, gaztól, hordaléktól megszabaduljunk.
Előnyünkre is válhat ez a csúcs. Amire vállalkoztunk, az csak nagyon hosszú és tekervényes úton érhető el. Nekünk is kapaszkodnunk kell!

zoli27 2008.10.19. 12:05:50

Google,
Nem Glatz metaforájának a jelentése érdekes, hanem az, hogy egy rendezvényen, ahol állítólag a pártpolitika félretétele volt a cél, az MTA volt elnöke záróbeszédében:
1. Mosdatja Gyurcsányt
2. Orbán szavait szabadosan újraértelmezi
3. Kósa hasonlatát kifigurázza
4. És mellesleg Navracsicsot nyilvánosan meginti

Én egyébként nem gondolom, hogy ez egy tudatosan megtervezett forgatókönyv volt, csupán azt, hogy Glatz túlságosan szubjektívra vette a figurát, és kicsit fura lett az egésznek a végkicsengése (nem mintha az egész "nemzeti csúcs" nem lett volna fura).

gonoszka · http://gonoszka.nolblog.hu 2008.10.20. 17:37:14

A pénzügyi váltságUNKról - a cím. Lehet rosszul tudom, de most egy világválságot élünk meg, ami begyűrűzött hozzánk is. Akkor sem lenne jelentősen más a szitu, ha kedvencetek OV a miniszterelnök...

Csalódtam - ismételten - a szerzőben és az itteni hozzászólásokban. :(

Francois Pignon 2008.10.20. 17:41:48

Glatz vízgereblyézős beszólása szellemes volt. Viszont ahogy előadta, ő valójában nem is tudja, ki mondta azt, mérhetetlenül sunyi.

Gonoszka, IMF-től mégsem kért segítséget rajtunk kívül csak Szerbia, Ukrajna meg Izland. Máshova nem ugyanúgy gyűrűzött?

gonoszka · http://gonoszka.nolblog.hu 2008.10.20. 17:59:40

fsp.nolblog.hu/
A nemzeti csúcsról nagyon jót írt FSP. :)

FP: Pont azt írom, hogy mindenhova begyűrűzött. De miért ne kérhetnénk IMF segítséget? Idővel mások is kérnek. Mások meg máshonnan.

zoli27 2008.10.20. 23:48:51

FP,
"Glatz vízgereblyézős beszólása szellemes volt."

Máshol, más szövegkörnyezetben lehet, hogy jó poén lett volna, de mivel a helyszínen lévők és vszínűleg a tévénézők többsége is tisztában volt vele, hogy ezt a Fidesz alelnöke mondta, eléggé visszatetsző volt, hogy Glatz lényegében nyilvánosan megkérdőjelezte az egyik politikai oldal álláspontját. Különösen, hogy ez volt a volt MTA-elnök és így az egész "csúcs" zárógondolata.
süti beállítások módosítása