Bár tegnap mindenhol arról írtak, hogy az MDF frakciója Lengyel Zoltán csatlakozásával túlélte a válságot, a Házszabály alapján - mint ahogy azt Bummer többször is jelezte kommentjeiben, - ez közel sem ilyen egyértelmű. Könnyen lehet, hogy tegnap már nem is létezett az MDF képviselőcsoportja, így aztán Lengyel Zoltán felvételéről sem dönthetett - ebben az esetben a tíz képviselő, a régi és új MDF-esek csak új frakciót alapíthatnak.
A Házszabály vonatkozó része így szól:
17. § (1) Megszűnik a képviselőcsoport
a) ha tagjainak száma - a (2) bekezdés esetét kivéve - tíz fő alá csökken,
b) ha a képviselőcsoport megszűnését határozatban kimondja.
(2) Ha az Országgyűlésben a 15. § (2) bekezdése alapján is alakult képviselőcsoport, bármelyik képviselőcsoport a tagok számának csökkenése miatt csak akkor szűnik meg, ha a képviselőcsoport tagjainak száma a 15. § (2) bekezdése alapján megalakult képviselőcsoport alakuláskori létszáma alá csökken. Ha több ilyen képviselőcsoport jött létre a 15. § (2) bekezdése alapján, a legkevesebb taggal megalakult képviselőcsoport alakuláskori taglétszáma az irányadó.
(3) Nem szűnik meg a képviselőcsoport az (1) bekezdés a) pontja, illetve a (2) bekezdés szerinti esetekben, ha a hiányzó mandátum az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény 46. §-ának (5) bekezdése alapján - az ott megjelölt időn belül - betölthető.
(4) A képviselőcsoport volt vezetője a megszűnés tényét köteles haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül bejelenteni az Országgyűlés elnökének. E határidő elmulasztása esetén az Országgyűlés elnöke a képviselőcsoport megszűnését hivatalból megállapítja.
Az az érzésem, hogy az (1) értelmében már pénteken, Vas János kilépésekor vége lett a frakciónak. Megkérdeztem egy avatott jogászt is, aki hasonló álláspontra jutott, csak jogilag komolyabban alátámasztva:
A Magyar Köztársaság Országgyűlésének Házszabályáról 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat (továbbiakban: Házszabály) 17. § (1) bekezdés a) pontja akként rendelkezik, hogy megszűnik a képviselőcsoport, ha tagjainak száma tíz fő alá csökken.
A Házszabály 17. § (4) bekezdése szerint a képviselőcsoport volt vezetője a megszűnés tényét köteles haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül bejelenteni az Országgyűlés elnökének. E határidő elmulasztása esetén az Országgyűlés elnöke a képviselőcsoport megszűnését hivatalból megállapítja.
A fenti bejelentés - ennek hiányában a megszűnés hivatalbóli megállapítása - nem konstitutív, hanem deklaratív aktus, ami azt jelenti, hogy a Házszabályban foglalt feltétel teljesülése esetén a frakció automatikusan megszűnik, és azt nem a bejelentés "keletkezteti" - utóbbi csak tájékoztató célú. Ez az alábbiakból következik:
- a megszűnést nem a frakcióvezető, hanem a VOLT frakcióvezető jelenti be, ami arra utal, hogy előtte a megszűnés már magától beállt,
- a megszűnésről nem döntést kell hozni, hanem a MEGSZŰNÉS TÉNYÉT kell bejelenteni (illetve Szili esetén is ténymegállapításról van szó), tehát már adott tényhelyzet van.
Viszont:
Érdemes lenne megvizsgálni Vas János kilépésének a körülményeit. A kilépésről szóló jognyilatkozatot ugyanis közölni kell a frakcióval, és mindaddig nem tekinthető kilépettnek, amíg arról a frakció hivatalos tudomást nem szerzett. Gondolok itt arra, hogy nem elég egy sajtótájékoztatón nyilatkozni a kilépésről, hanem írásban át kell adni (el kell küldeni) a kilépő nyilatkozatot.
A sajtóhírek alapján szerintem a frakció hivatalosan is értesült.
Elvileg elképzelhető olyan is, hogy - mivel a kilépés hatályára nézve nincs külön szabályozás a Házszabályban - a képviselő későbbi hatállyal lép ki (pl. egy sarkalatos törvény elfogadásához köti, amit még a frakcióbéli munkatársaival közösen dolgozott ki). Bár ez eléggé atipikus eset.
Ugyanezt vetette fel Répássy Róbert is, kíváncsi vagyok, milyen eredménnyel. Szerintetek mire jut majd a Házbizottság, esetleg az Alkotmányügyi Bizottság? Ragaszkodnak a betű szerinti szabályhoz, vagy (mint már nem egyszer) az MDF számára kedvezőbb értelmezést teszik magukévá?