Az idei Reklámhét utolsó napjának utolsó eseménye volt, hogy a DocuArt kávézó-moziban levetítették a Cesky Sen című dokumentumfilmet, Vít Klusák és Flip Remunda, a prágai filmakadémia két végzős diákjának 2004-es vizsgamunkáját.
A film arról szól, hogy a srácok országos reklámkampányt csinálnak egy nem létező hipermarketnek (Cesky Sen - A Cseh Álom), ami képtelenül alacsony árakkal várja vásárlóit, és hamarosan nyit a város határában. A plakátokon mindenütt sokat sejtető szlogenek olvashatók, mint „Ne várd!”, „Ne gyere el!”, „Ne költs!”... innentől kezdve persze emberek ezrei várják, hogy mehessenek vásárolni az új áruházba. „A nyitónapról mindenki meglepetéssel tér haza!” - ígéri ráadásképp a termékkatalógus.
A fiúk ezalatt felhúznak a Prága melletti nagyrétre egy 100 méter hosszú, 10 méter magas állványzatot, beburkolják és szivárvány színűre festik, ez lesz a nem létező épület egyetlen létező fala. Ami szemből persze hatalmas hangárnak tűnik, egy igazi illúzió. 2004. május 31-én aztán egy kilométerre a faltól kordonokat állítanak fel, a megnyitó-ünnepséghez kis színpadot, és kedélyes mosollyal várják a tömegeket.
Melyek jönnek, természetesen. Az „igazgatópáros” ünnepélyes beszédet tart, szalagot vág át, majd pedig megnyílnak a kordonok: az emberek egymás nyakában lihegve árasztják el a mezőt. a lakosság csak úgy hömpölyög a színes és olcsó délibáb felé. És ahogy a katalógus ígérte: teljes a meglepetés. A csúnyán átvert csehek sokféleképp reagálnak: néhány fiatal képes nevetni magán, az idősebbek átkozódnak, néhány kopasz pedig azonnal a fiúk nyomába ered. Mese nincs. Szarrá verik őket.
Ez a történet igaz. A hoax teljes költségvetését a cseh Kulturális Minisztérium (!) állta, a Mark/BBDO reklámügynökség és a prágai hirdetőfelületek tulajdonosai pedig pro bono rendelkezésre bocsátották kapacitásaikat. Ez nem egy ostoba Michael Moore-film: Vít Klusák és Filip Remunda ügyeltek rá, hogy a történet tanulságait ne maguk vonják le nekünk. Itt nincsen a végén semmi se megmondva. Talán mert nem is lenne mit.