Óriásplakát-mentes nagyvárosok?
2008. március 28. írta: TuRuL_2k2

Óriásplakát-mentes nagyvárosok?

 Sao Paulo példája nyomán több nagyváros is tervezi, hogy eltünteti területéről az óriásplakátokat és egyéb közterületi reklámokat. A várostisztítási mozgalom (clean city movement) hívei városképvédelmi okokkal indokolják a tiltást, az outdoor reklámcégek tiltakoznak, a rivális médiatípusok persze nem hullatnak krokodilkönnyeket (a Figyelő által megkérdezett hazai szakemberek közül Kiskádár Tamás, az online-ban utazó Kirowski kreatív igazgatója Budapesen is támogatna hasonló lépéseket).

 Természetesen nem csak esztétikai kérdésről van szó, komoly üzleti értékkel is bírnak a közterületi reklámfelületek: 2006-ban a Magyar Reklámszövetség becslése szerint mintegy 11%-kal részesedett az outdoor a teljes reklámpiacból, ez nagyjából 18 milliárd forintos bevételt jelent. A szektorral kapcsolatos szabályozást gyakran övezik politikai érdekellentétek. Három éve két fővárosi fideszes képviselő is elvesztette bizottsági tisztségeit a MAHIR-Multireklám konfliktus nyomán, a XIII. kerületben a szocialistákhoz közeli ESMA kapta meg nem egészen szabályos körülmények között az önkormányzat hirdetési felületeit, míg a fideszes vezetésű Szekszárdon és egyes fővárosi kerületekben a Simicska Lajos-féle MAHIR jutott lehetőséghez, néhol pályáztatás nélkül.

 Én szeretem a közterületi reklámokat, ezért vegyes érzéseim vannak a clean city-vel kapcsolatban: normális keretek között nem rontják a városképet, hanem szerves részei annak, viszont a normális keretek valóban sokszor hiányoznak. Szerintem szegényebb lenne a fővárosi Nagykörút a reklámoszlopok nélkül és a zalaegerszegi panelházaknak sem ártanaj a tűzfalukra festett hirdetések. A szürke vagy zöld épülethálóknál nem rosszabb, ha valamilyen reklám kerül a felújítás alatt álló épületre, viszont például a telefonfülkéken elhelyezett plakáthelyek nem tetszenek, a reklámteherautók pedig pláne nem. Annak sem örülök, amikor egy épületen láthatóan semmilyen munka nem folyik, csak a hatalmas joghurtreklám kedvéért van felállványozva.

 Ti hol tartjátok elfogadhatónak a köztéri reklámozást? Melyik az az outdoor felület, amelyik tetszik és melyik nem? Csatlakoznia kéne-e a magyarországi településeknek a (reklámzajtól) tiszta városokhoz?

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr82394783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eN 2008.03.28. 10:18:49

a szomszed berhaz felujitasat nagyreszt a 1/2 evig ures allvanyon elhelyezett reklambol fedeztek. ez nem rossz uzlet imho.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.03.28. 10:31:53

magyarországon annyira alacsony sznvonalú a vizuális kultúra, hogy az ember hiába szereti a plakátot mint műfajt, az utcán 90%-ban gagyival találkozik.

a klasszikus óriásplakát szerintem idejétmúlt műfaj, túlságosan statikus (bár a bluetooth megmentheti a pénzesebb hirdetők számára, ld.: nol.hu/cikk/460217/).

a felálványozott házak óriásmolinói viszont tudnak nagyon mutatósak (és méretük miatt hatásosak) is lenni, nekem általában tetszenek.

tevevanegypupu 2008.03.28. 10:38:51

Pont arrol van szo, hogy nagyon sok plakat ronda, izlestelen, eltakarja a szebb hazakat, utcakat, kilatast, mindenutt olyan egyformava teszi az utcakepet.Es nem fogok semmit azert megvenni mert platokon probaljak sulykolni,hogy arra az akarmire feltetlenul szuksegem van. Malo, szetesofelben levo tuzfalakra vagy keritesekre esetleg felrakhatjak, sajnos eppen eleg van abbol is. Ha pedig valaki haromemeletes fuleket szeretne maganak akkor ott az uthenger, vasaltassa ki vele.(:

TamasNYC · http://nycity.blog.hu/ 2008.03.28. 12:13:22

Hínnye, de nehéz kérdés. Szívem szerint drasztikusan csökkenteném a reklámokat Budapesten, de ha pl. egy társasház ebből újít fel, akkor megérteném és azt is tudomásul kell venni, hogy tájékoztató jellege is van, pl. egy-egy koncertnél, kulturális eseménynél.

Vagyis az ideális állapot szerintem az lenne, hogy társas- és magánházakra, a felújítás idejére mehet, de állandó jellegel nem. Ezen kívül csak a kijelölt hirdetőoszlopokra, csak eseményeket.
A többi pedig - egyedi elbírálás alapján - akkor kerülhetne ki, ha újszerű és/vagy művészeti, szórakoztatási jelleggel is bír. Ilyenre gondolok: nycity.blog.hu/2008/03/27/lezerkardok_az_utcan
Majd ezután felébredek.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.03.28. 12:37:50

TamasNYC:
A Star Wars reklám nagyon jó, de az egyedi elbírálás szerintem igencsak problémás lenne...

TamasNYC · http://nycity.blog.hu/ 2008.03.28. 12:52:18

Tudom, sajnos. Csak álmodozom. :-)

hazaffy · http://mondjonle.blog.hu 2008.03.28. 17:44:53

Megengedjük, vagy sem, a természet (esetünkben a szél) úgyis visszaszerzi, amit elvettünk tőle. :)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.03.28. 19:50:39

Hát, bevallom férfiasan, hogy még a panelházakon sem szeretem ezeket az OFF dolgokat.

Az óriásplakátok, meg a többi piszlicsáré reklám leginkább csak arra szolgálnak, hogy az embernek egy pillanatig se járhasson nem-pitiáner dolgokon az esze, hanem mindig tömve legyen úgynevezett "aktuális" dolgokkal, a világ legutolsó szegletében is.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2008.03.28. 20:11:22

"Lópici Gáspár vagyok, vagyis az utca hírmondója"

gondolom elégszer szajkóztam már el a reklámfóbiámat.
mondjuk elsősorban a politikai és a gagyireklámokat utálom.
és az óriásplakát minden formáját.

a klasszikus hirdetőoszlop bejön, mert retró, de elvárnám az "üzemeltetőtől", hogy ne 5-8 réteg papír legyen rajta.

a falra gányolt plakátok is elég szarok, de azt már úgy ahogy szabályozzák.

én azt mondanám, hogy: ki az óriásplakátokkal a városból. és ne lehessen semmiféle politikai hirdetést kirakni, mérettől függetlenül.