Népiek a mából − Népiblog kinyomtatva
2016. július 09. írta: dobray

Népiek a mából − Népiblog kinyomtatva

nepiblog.jpg

Ha a népiekre gondolunk, akkor talán elsőként a ma már csak nyomokban fellelhető népi-urbánus vita jut eszünkbe: a kozmopolita, művelt városiak és a „bőgatyás”, nagybajuszú, provinciális parasztok ellentéte. Ez a vita a modern magyar történelem egyik legkárosabb és legterméketlenebb összetűzése volt, rengeteg félreértéssel, mellébeszéléssel, egymás melletti elbeszéléssel, sértődésekkel, személyes utálatokkal.

Ami azért tragikus, mert mint Veres Sándor írja a népi-urbánus vitáról: abban hiányzik az álláspontok és eltérések világos megfogalmazása, sőt számos ponton közös nevezőn van a két „oldal”: szemben állnak a Horthy-rendszerrel, támogatnák a demokratizálódást, a földreformot, a jó kapcsolat kialakítását a szomszéd népekkel... a vitát tehát nem az eltérő megoldási javaslatok váltották ki. A vita inkább a eltérő társadalmi és kulturális háttérből, eltérő műveltségből, történelemszemléletből, eltérő nyelvhasználatból és a különböző irodalmi ízlésből fakadt.

A Facebookon működő Népiblog szerkesztői és szerzői a népi mozgalommal és számos más, részben kapcsolódó jelenséggel foglalkoztak az elmúlt időszakban. Az előző két év írásaiból most egy bő válogatást valódi, print kötetbe rendeztek. Aa kinyomtatott netes publicisztikáknak, főleg ha a sokféle műfajt és különböző színvonalú írásokat foglal magáan a kész munka, az a veszélye, hogy nem működik. Ami komoly szöveg a neten, sután hat a könyvben; a műfaji-színvonalbeli változatosság miatt pedig könnyen szétesik az ilyen munka, nehéz összetartó erőt találni, ami egységesíti. De lássuk, mire jutottak a Népiblog szerzői!

 

nepiblogborito.jpgPaár Ádám Jászi Oszkár és a népiek álláspontjait megvizsgálva állapítja meg, hogy nem is volt akkora különbség a népiek és az urbánusok között, mint elsőre gondolnánk.

Papp István, aki vitathatatlanul a Népiblog vezéralakja, a kapitalizmust értelmezi a hétköznapitól eltérő módon: mint rámutat, ma kapitalizmuson a pénzmozgásokat, spekulációt és a multik tevékenységét értjük, pedig igazából az „önnön tehetségünkre” való támaszkodásról van szó, amikor „kitartó, szívós munkával” létrehozunk valamit. A saját munkával, szorgalommal gazdálkodó parasztok, akik sokat adtak saját anyagi függetlenségükre, ilyen szempontból mind kapitalisták voltak.

Paár Ádám arról ír, hogy az amerikai Tea Party is egyfajta, a népiekéhez hasonló harmadik utat képvisel, libertárius harmadik utat. De még a kifejezetten a harmadik utat elvető Hayeknél is talál a népiek gondolatvilágával harmóniában lévő ötleteket: a decentralizációt, demokratizációt, az önkormányzást. Sőt: Daniel Bell, az amerikai neokonzervatívok egyik gondolkodója is előkerül, mint „a konzervatív világban gyökerező harmadikutasság” képviselője, legalábbis módszertanában. Elvégre Bellt „jobboldali szocdemként” jellemezték.

A sokféleség előnyére válik a kötetnek: vannak benne irodalmi reflexiók, elméleti alapvetések − de csak annyira, hogy egy kezdő is megértse −; köldöknéző mérlegelések, meglepő összehasonlító elemzések, és persze a népi irodalom hagyományainak megfelelően szociográfiák is.

Nem pusztán arról van tehát szó, hogy néhányan újraolvasták a népi szerzőket, és azok műveit ajánlanák mások figyelmébe − egyfajta hídszerepet szánva maguknak, eszmetörténeti szöszölésekkel elemezve kedvenceiket antikvárius attitűdből (Papp István már úgyis megírta a népi mozgalom történetét a laikusok számára is emészthető formában). Hanem arról, hogy – persze a régiekre való reflexiót ki nem felejtve – megpróbálják ezt a viszonyulást és érdeklődést alkalmazni a jelenben, amikor szükséges, újraértelmezve azt.

Ahogy a népi mozgalom is sokszínű volt, úgy e kötetben is többféle világlátású ember írt: vannak liberálisabbak, konzervatívabbak, balosabbak. De van egy közös halmazuk: ez a népiek iránti érdeklődés és a népi gondolat iránti vonzódás. Műveltségbeli hiányosság vagy épp a nemzetközi kitekintés hiánya pedig egyáltalán nem róható fel nekik, hiszen fiatal értelmiségiekről, többnyire doktoranduszokról, kutatókról van szó.

pappistvannepiblog_1.jpg

Kérdés, egy ilyen eklektikus munka utána van-e szükség arra, hogy megszülessen egy szisztematikus, elméleti alapvetés, aztán elinduljon az aprómunka. Ez attól függ, hogy vajon a népi mozgalom nemzedékeinek munkái szolgálhatnak-e ilyen alapvetésként, vagy szükségét érzik-e újat írni – ha egyáltalán szükség van egy egy ilyen, amennyire csak lehet, ideológiamentes gondolat-és attitűdvilág esetében. A magamfajta konzervatív számára inspiráló erő népieket olvasni, az átfedések és ellentétek ugyanis kreatív feszültséget keltenek, ami megakadályozza a szellemi eltunyulást. Külön érdekes lenne megvizsgálni az amerikai kommunitárius szerzők és a népiek közti esetleges gondolati párhuzamokat.

Persze a népi mozgalom igazi ereje sosem valamiféle rendszeres elméleti filozófiában rejlett – ilyet úgysem műveltek az annál életre valóbb parasztok. Hanem az életszagú szociográfiákban, riportokban. A népiség: jó értelemben vett populizmus. Pártot persze, mint a könyvbemutatón elhangzott, nem kívánnak alapítani. De azért: így tovább!

Bartha Ákos-Paár Ádám-Péterfi Gábor: Népiblog. Az elmúlt évek írásai (2014-2016). L'Harmattan, 2016.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr758870304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.07.09. 08:20:21

Kamuflázs, ahogy nálunk a tanyán mondani szokták.

maroz 2016.07.09. 08:29:20

"A magamfajta konzervatív"

Párban az igazi:

"Fura, de ha jól látom,még mindig én vagyok az egyik leghatékonyabb értelmiségi Magyarországon."

Ez meg a Gazsi. Cuki kis értelmiségijeink vannak, meg kell adni. A magamfajta konzervatív, hogy oda ne.

Georges le gideaux de odeur terrible 2016.07.09. 08:41:55

"Papp István, aki vitathatatlanul a Népiblog vezéralakja"

Akkor hogyhogy nincs a szerzők között?

@bbjnick: hát én csak kisvárosi vagyok, se paraszt se polgár (a belgák hova álljanak?!), de ez nekem is büdös, már megint a másik (és megint ugyanaz) oldal akarja megmondani az egyikről, hogy micsoda

viszontmegmondani persze már bűn

Bell & Sebastian 2016.07.09. 08:47:03

@bbjnick: Milyen meglepő, hogy erre ráröppent. :)

Amúgy, magának igaza van, mert lenne helye egy ilyen blognak a közéletben, ez a népi-orbános ellentét izé létező valami és egyáltalán nem magyar unicum next.

Az osztrák Bauer éppúgy meghúzza az ekével a bécsi rendszámos kozmopolita autójának oldalát (látni ezt a népszavazáskor), mint a magyar tenné, ha kiderülne a felségjelzésből a pöstiség.

Igaz ez bármely nemzetre, ezért az erről folytatott viták egyáltalán nem lennének haszontalanok.

Mindig akad egy futóbolond, akinek támad egy jó ötlete a falukép megreformálására, ami ebben a szomorú, hogy a jószándék ösvénye többnyire a pokolba fut, elég, ha erre csak felet mondok, -csút a vége.

Fölösleges is ezt tovább ragozni, konkrét tendenciák vannak, konkrét kérdésekkel melyek konkrét cselekvést igényelnének a szocializmus fölváltása óta.

Ami nekünk, magyaroknak, kivételesen rosszul sikerült. Erre a népiblogra én meg azt mondom:

- Nekem mondod, parasztnak, hogy töke van a malacnak?

maroz 2016.07.09. 08:56:41

@Bell & Sebastian: Nemcsak a zigazikonzervatívokat foglalkoztatja ám ez a kérdés:

www.facebook.com/events/1478623759095223/

"Népiek és urbánusok ellentéte hagyományos választóvonalnak számít. Úgy tűnhet, hogy a nyugatos értelmiségiek és a nemzeti értékeket hangsúlyozó népiek közti ellentét a magyar modernizáció ellentmondásait fejezi ki. A képlet azonban bonyolultabb - míg az értelmiségi ideológiák a teljes ország sorsáról beszélnek, alakulásukat, ellentéteiket és koalícióikat a mező szűkebb dinamikái formálják.
A következő HM bemutatja alkalmon a klasszikus, két világháború közti népi-urbánus ellentét tartalmáról és körülményeiről beszélünk majd, illetve arról, hogyan kerül elő ez az ellentét a késő szocializmus, a rendszerváltás, majd a jelenlegi folyamatok kontextusában."

Bell & Sebastian 2016.07.09. 09:13:54

@maroz: Sokféleképpen lehet ezt frakciókra bontani, hogy csak egyet mondjak, a valódi "zöld" -ség, kontra mesterséges körmyezet, kutyaszarral gazdagon dekorálva.

A fele / fele mindenhol a városok felé tolódik, sőt, erre még rá is segítenek. A haldokló falu, vele a tradicionális feladata, ami a munkamegosztás során valamiért elveszett, senkit sem érdekel, a globalizáció ledarálta.

Zabálj génbuherált, teszkós almát, minek megjelölése zöld alma vagy piros alma, hogy a magyar paraszt százszor jobbat tud, igaz, drágábban, az nem szempont, a paraszt akár meg is dögölhet, éljen helyette a Monsanto.

Ez nem a baj, ez maga az öngyilkosság. Ébredj, magyar!

Bell & Sebastian 2016.07.09. 10:13:10

Vannak alapkérdések, amelyekre elsőbb válaszolnunk kell.

- A rángatott progresszió a jobb vagy a szerves fejlődés?
- Az áruk és szolgáltatások terén ugyanez a kérdés, a profitmaximalizás okán egyre gagyibb dolgokra vágyunk mesterségesen kialakított cserearányokon, vagy ezen a téren is az organikus jobbítást szeretnénk?
- Kinek hiszünk? Az egyetlen munkafázis jó elvégzésére is képtelen gettó- / kávéházi zsidónak, vagy a természettel egyensúlyban létezni tudó, ezért nagytudású parasztnak?

A globalizáci elé feküdni lehetséges, fel kell tartóztatni, le kell lassítani, mert ez így, ebben a formában kizsírozott szakadék az elsöprő többségnek.

És úgy is feltehető a kérdés, mi legyen magasabb? A templomtorony vagy az öndícséret emlékműve, esetleg a pénzgyár toronyháza?

Georges le gideaux de odeur terrible 2016.07.09. 10:56:10

@Bell & Sebastian: Megpróbálhatnánk belülről bomlasztani a pénzgyárat. ;D

Herr Stacheldraht Leger 2016.07.09. 20:11:18

(elmélyülten lapozgatja dobray vörös párttagságiját)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.07.10. 00:07:16

@Herr Stacheldraht Leger:

@dobray valamikor a nyolcvanas évek második felében/végén születhetett:-)

Pelso.. 2016.07.10. 08:52:44

Mit szól mindehhez Lezsák?
Ugye még megkaphatja a jövő évre tervezett majd 4 milliárdocskát a költségvetésből?

Bell & Sebastian 2016.07.10. 12:29:08

@Pelso..: Nem volt hülyeség az a Népfőiskola. Csak tovább kellett volna lépni a szervezésben, amire ki adná a pénzt? Talán a nagybani gazdálkodók, akik a kormány jóindulatán csüggenek? Vagy a kicsik, akiknek nincs?

De ha föl is építettek volna valami haladót és megtartót -volt rá esély-, mi arra a garancia, hogy egy soros, ejtőernyős küldött nem dönti romba az egészet?

Van az önmagát gerjesztő hullám, csak ez pont nem lett az, ahogyan a labdák ura colosseum -ai se lesznek azok.

Van egy csicsás tetőnk, falak és alap majd csak lesz valahogy alá. -gondolta Stirlitz.

maroz 2016.07.10. 14:07:52

@Bell & Sebastian: A nagybani gazdálkodók nem csak a kormány jóindulatától függnek. A teljes hazai cukorágazatban például az Agrana multináci lobbistája mondja meg, hogy mi legyen. Övék az egyetlen cukorgyár, száz évvel ezelőtt volt vagy húsz, de ma már csak egy van és az is egy multi tulajdonában.

A gabona ma nem élet, hanem iparnövény. Benzin lesz belőle meg gumicukor. Az ágazat jelentős részét a Hungrana uralja, akinek az egyik tulajdonosa nahát, nem pont az Agrana! Nagyüzem az egész, az ember itt már csak zavaró, kiküszöbölendő költségtényező.

Vidék nincs, mert nincs neki tér. Élet, de hát ugye egybeírva az már náciság. A mezőgazdasági területekből négymillió hektáron nagyüzemi gabona- és iparinövénytermelés folyik, és mindösszesen csak 0,08 millió hektáron termesztenek zöldségeket, de még ennek is a felén csemegekukoricát és zöldborsót, mert a Bonduellenek ez kell.

A nép ma vidéken kábé ezeket teheti: nézi a nagyüzemi gabonatáblákat és hümmög, ha van erőforrása elég, akkor belefog valami rétegigénybe, elit pösti éttermeknek termeszt ökobiomindenmentes müzlit, ha nincs, akkor elmenekül, ha erre is képtelen akkor iszik, vagy ami éppen olcsóbb, a lényeg, hogy ki tudja vele időlegesen kapcsolni a valóságot. Valahogy úgy érzem, hogy nép kéne ide elébb, mint főiskola. Nép meg csak akkor lesz, ha lesz lebensraumja, ami ma nagyon nincs.

2016.07.10. 14:15:53

@maroz:

csillag istván az eheti ÉS-ben budapest dicshimnuszát írta meg:
a szabad, versenyképes, kozmpolita liberális főváros vs. bigott versenyképtelen, provinciális széljobbos vidék, ami halott lenne a főváros nélkül.
és nem, nem paródiának szánta.

annamanna 2016.07.10. 15:40:41

"Az előző két év írásaiból most egy bő válogatást valódi, (!) print kötetbe rendeztek. Aa kinyomtatott netes publicisztikáknak, főleg ha a sokféle műfajt és különböző színvonalú írásokat foglal magáan a kész munka, az a veszélye, hogy nem működik. Ami komoly szöveg a neten, sután hat a könyvben; a műfaji-színvonalbeli változatosság miatt pedig könnyen szétesik az ilyen munka"

A következő jelenet kitűnően láttatja a válaszra váró kérdés súlyosságát: videa.hu/videok/zene/veszett-lelkek-gvQjrfULJgzZcPbh

"A saját munkával, szorgalommal gazdálkodó parasztok, akik sokat adtak saját anyagi függetlenségükre, ilyen szempontból mind kapitalisták voltak."

Hát még a neandervölgyiek.

@Bell & Sebastian: www.origo.hu/filmklub/blog/boxoffice/20160530-a-lovasijaszt-tobben-lattak-mint-a-tobbi-idei-magyar-filmet-osszesen-boxoffice-hurok-tiszta.html

Valójában igen egyszerű a két tábort elkülöníteni. Akik a Saul fiát nézik meg önként, azok az urbánusok; akik a Lovasíjászt nézik meg önként, azok a népiek. Aki mindkét filmet önként megnézi, az a Vajna Tímea.
A népi-urbánus ellentét biztosan nem érint több embert az országban, mint amennyi a két film (önkéntes) nézőinek a száma.

Herr Stacheldraht Leger 2016.07.10. 15:44:27

@bbjnick:

(elmélyülten lapozgatja bbjnick vörös párttagságiját)

Bell & Sebastian 2016.07.10. 16:08:44

@Herr Stacheldraht Leger: Önkéntes véradói igazolvány lesz az.
___

Nálunk most van a havi, rendes migráncs dédelgető, szabadtűzi sütkérező fesztiválnak álcázva, ordító dáj-dáj zenével, 40 fokban. Na (mondom), kimegyek, megfogdosok párat. Bosszú elhalasztva, csak csupa Weiße Riese fütyi volt, ették a kozmás, nyiSSzantott yufkát, mint nyugdíjas a macskakonzervet.

Minálunk, a falusi búcsúban több az egzotikum, mint ezeknél egy befogadó ünnepen.
Az arabok vagy nem bírják a negyven grádot, vagy nem indult a tevéjük, vagy ál-arabok.

De az is lehet, csak beugrottak az uszodába - megfogdosni az úszómestert.

Herr Stacheldraht Leger 2016.07.10. 16:40:29

@Bell & Sebastian:

(elmélyülten lapozgatja B&S vörös párttagságiját)

Messzi Vetek 2016.07.11. 00:14:29

@annamanna akkor most engem név szerint megemliitett.

maroz 2016.07.11. 06:02:15

@WiteNoir: Csillag Istvánnal az a legnagyobb baj, hogy igaza van. A mai versenyparadigma fölöslegessé teszi a vidéket. Roppant gazdaságtalan ugyanis az elszórtan élőktől is elszedni az utolsó filléreket ezért a tőke koncentrálja őket, mégiscsak jobb, ha százezren élnek pár négyzetkilométeren belül, kapnak egy cigányteszkót és az ő fogyasztásuk sem vész el. Ha már egyáltalán merészelnek létezni, ugye, akkor hajtsanak valami hasznot.

Idővel persze az a négy-öt is hasznot fog hajtani, aki még mindig merészel vidéken élni: ők lesznek azok, akikre a kellemetlen főkönyvi számok esetén mutogatni lehet: ők a hibásak, miattuk nincs itten tejjel-mézzel folyó homárcarpaccio a Csáknorrisz-hídtól Lágymányosig.

S=klogW 2016.07.11. 07:20:09

@maroz: nem létezik ebben vilagban olyan anyag alapú gazdasági paradigma (a gazdaság lényegében anyagtranszfer; másmilyen alapú meg nincs*, mert enni kell) amiben az egy gazdasági/anyagtranszfer-rendszerben levö falvak és város költséghatékonysága azonos lenne

*persze vannak próbálkozások: művészek, firkászok, filozofászok és tökespekulánsok - ezekrol meg mindig kiderul,h gazdasagi ertelemben csak elosdiek

maroz 2016.07.11. 07:34:39

@S=klogW: Boldog, hatékony életet kívánok mindenkinek, helyes kis almokkal, mert a szaporulat is fontos ám, és egyúttal jó tejelést/gyapjazást, hogy a gazda is érezze a hatékonyság gyümölcsét!

Őszinte kérdés, ne rettegd el: muszáj nekem az életemet baknyúlként elgondolnom pusztán csak azért, hogy egy szűk elitnek csilingeljen a zsidózongora a baszottnagy hatékonyság miatt? Tudom, hogy egy vonásnyit sem baszik, ha nem úgy gondolom el, hanem akárhogyan, de a lényeg számomra akkor is az, hogy nem vagyok hajlandó tenyészállatként, hatékonysági szempontok alapján magamra és az életemre tekinteni.

Amúgy ezt az "enni kell"-dolgot szerintem te nem igazán érted, kérdés, hogy akarod-e, nem tudom felmérni, lehet, hogy félsz akarni érteni, franc se tudja.

Szindbad 2016.07.11. 07:55:58

@maroz: Isten tenyészállatnak teremtett mindannyiunkat.

Szindbad 2016.07.11. 07:58:13

@maroz: Azt figyelted, hogy Budapest fogyasztása az elmúlt egy évben 18%-ot nőtt, míg a vidék fogyasztása 5%-ot csökkent? Az illiberális demokráciában a vidék (is) le van szarva?

S=klogW 2016.07.11. 08:07:04

@maroz: ha a falvak lakói hajlandóak falusi sőt tanyasi életet élni égeszen a szinte teljes önellátásig (a várossal közös anyagtranszfer-rendszerbol szinte teljes kilépés), akkor lehet szabadulni

S=klogW 2016.07.11. 08:23:01

@Szindbad: a fidesz csak akkor tudná jelen helyzetben/rendszerben/világbanrendben a szólamait és sugalmait betartani,ha visszatérnénk a céhekhez, kézi szerszámokhoz és lóvontatáshoz: akkor nem csak esélyegyenlővé,hanem szükségszerüvé válna a falu, mert nem lehetne pár km-nél messzebröl földet müvelni jarni, marpedig azt mindenkinek kellene, aki élni akar

De hát az emberek inkabb lottoznak mint dolgoznak.

S=klogW 2016.07.11. 08:49:22

@S=klogW: de ez a teljesen termeszetellenes gazdasági rendszer mindaddig fenn fog állni,amig el nem jön a peak oil

De ha közben sikerül megcsinalni a fuzios energitermelést, akkor viszont nincs menekves: a szinte korlatlan energiával műbenzint fog gyartani a vilag, barmilyen szerves anyagbol, főleg az ezt majdan ellenzo emberekből, mert duruzsoló motor uralható erejéről nem lesz hajlandó lemondani.

maroz 2016.07.11. 09:07:02

@S=klogW: Nem hajlandóságon múlik. Lehetőség nincs.

maroz 2016.07.11. 09:08:21

@S=klogW: Érdekel, hogy ez miért butaság, amit állítasz?

Bell & Sebastian 2016.07.11. 09:39:08

@maroz: Nem először említem, hogy az I.-II. VH energia-technológia váltási kísérletnek is tekinthető, a múlt fáját-szenét az olaj és gáz váltotta, amit a maghasadás / -fúzió követett.

A műbenzin a III. Birodalom mentsvára lett, míg Doktor Barna és Doktor Heisenberg által sütött gesztenyéket végül az amik kaparták ki a tűzből.

Ettől kezdve az amcsik olyan szorosan ellenőrzik a technológiát, amennyire csak tudják, hiszen létük a tét.

Ha csak arra gondolunk, hogy a szaros lapostévét meddig altatták csak azért, hogy a képcsövekből kihozzák az utolsó centet is, nagy reményeink nem lehetnek a szabad verseny által hozott "fejlődésben".

Főleg akkor nem, ha a haszna nem az amcsikhoz kerülne.

maroz 2016.07.11. 10:01:55

@Bell & Sebastian: Ami a furcsa, hogy ez az ellenőrzés ma már leginkább a tömegpszichózison keresztül működik.

A mai technológia sokkal könnyebben hazavihető és összelegózható, mint volt pár évtizeddel ezelőtt. Ha jobban belegondolok még jelentős energiakoncentrációjú hordozókat is elő lehetne simán állítani háztájiban, amivel nem menne el ugyan az S8-as, de a csettegő az igen. Tehát lehet, de nem szabad, és azért nem szabad, mert az emberek tömegesen elhiszik azt, hogy életet csak autópályára, S8-asra, száguldásra és egyéb jolókára lehet építeni, amiből ugyan nekik nem jut, de ettől még a csettegőt elvetik, amiből viszont juthatna.

Egy számukra elérhetetlen életakarás miatt ma tömegesen mondanak le az emberek olyanokról, ami ugyan nem olyan csicsás, mint amilyen az elérhetetlen, de legalább elérhető. És nem csak hogy lemondanak, de rőzsehordó buzgalommal visznek mindenkit a máglyára, aki fel merészeli vetni, hogy ma már akár másként is össze lehetne legózni azt a technológiát, és nagy elánnal egyúttal elfogadják azt a lükeséget is, hogy a nagyüzemi, übergépesített és óriási tőkéket igénylő, tehát csak a nagyon szűk elit által hozzáférhető technológia ellentéte a kézizerszám meg a kőbalta. Mintha ugyanabból a legóból nem lehetne összerakni valami emberléptékűt is, ami nem gps-vezérelte százmilliós kombájn de nem is kőbalta.

Ez a súlyos tömegpszichózis a legerősebb akadálya ma annak, hogy az emberek meghekkeljék a technológiákat és valamiféle rezisztens identitást is hozzáépítve kurucos daccal elkezdjék használni, még akkor is, ha nem szabad. Ha valamit elkezdenek sokan használni, akkor ott a pszichózis is megváltozhat és ami nem volt szabad hirtelen szabaddá válhat, rosszabb esetben robban, de legalább mégiscsak történik valami.

Jean Sol Partre 2016.07.11. 10:19:57

@maroz: "Benzin lesz belőle meg gumicukor."

ugyehogyugye? ma már minden élelmiszer pakurából készül, felmerül a kérdés, mi lesz az igazi húsból, tejből, gabonából, és tényleg, mi más, benzin!

Jean Sol Partre 2016.07.11. 10:21:15

@annamanna: "Aki mindkét filmet önként megnézi, az a Vajna Tímea. "

kikérem magamnak :D

Szindbad 2016.07.11. 10:28:53

@maroz: Mindig ez a nyavalygás. Amerikában a mormonok megcsinálták a gazdasági függetlenséget, Magyarországon sincs ennek semmi akadálya. Igény nincsen rá, ennyi.

Jean Sol Partre 2016.07.11. 10:28:54

@maroz: azért például a sörösdobozokból épített napkollektor jó ellenpélda, linket most nem tudok keresni, de terjed és jó. Szélkereket is egyre többen próbálnak maguknak építeni. Nyilván ezek egyelőre elenyésző százalék, de jó tendencia.

Bell & Sebastian 2016.07.11. 11:13:17

@Jean Sol Partre: Szegény anyukámnak volt egy olyan teóriája, hogy minden teszkós sütemény reszelt Szudéta-Alpokból van.

Mindig nagy vita kerekedett ebből, mert szerintem inkább fűrészpor-ízű, mint portland cement - mindegyik, bár a közös nevező, lengyel származásuk.

Bell & Sebastian 2016.07.11. 11:14:34

@Szindbad: Még egy judaizmus light -szekta.

pitcairn2 2016.07.11. 11:51:46

@Szindbad:

azok inkább amishok voltak, meg bizonyos mennonita szekták, pl. hutteriták

a mormonok igen lelkesen integrálódtak a világgazdaságba

maroz 2016.07.11. 11:59:35

@Jean Sol Partre: És még kismillió olyan innováció, ami ha meg is jelenik az elit köztudatban többnyire csak lesajnálást vonigál maga után, mert jajj, néddmár, gányolás. Az, de a lokális problémát többnyire orvosolja. És igen, sokszor veszélyes is. Ez van, a szükség nagy úr.

A probléma az, hogy az ilyen sufnituning innovációk szinte mindig csak a kiadási oldalhoz kapcsolódnak. Kicsit lefaragni a kiadásokon, ami jó, de a jobbabb az lenne, ha ezek a bevételi oldalhoz adnának hozzá, mert az tudná valamelyest csökkenteni a szűkösséget strukturálisan is.

maroz 2016.07.11. 12:00:43

@Szindbad: A mormonok függetlensége, az a te világod, azt érted, maradj meg annál.

maroz 2016.07.11. 12:22:30

@Bell & Sebastian: Mind a kettőtöknek igaza van!

Az említett terméket egy ismerősöm is importálta, így nekem megvannak a részletek is. Lengyelországban készül, Drużbice község Gadki nevű falujában, az ulica Magazynowa 19 szám alatt.

A problémátokat az íz beazonosíthatóságát illetően az okozza, hogy a gyártás az osztrák JAF-csoport ottani gyártósorain folyik. Amikor azt érzitek, hogy a fűrészporos ízt a cementíz ellensúlyozza az azért van, mert a gépsoron előtte CK-lemezeket gyártottak, úgyismint betonyp:

www.jafholz.hu/shop/konstruktiv-lapok/epitolemez/cementkotesu-forgacslap~c1133260

A dolog amúgy oda-vissza alapon működik, egyszer megnyalogattam egy ilyen cementkötésű faforgácslapot és határozottan izocukor valamint eperaroma íze volt. Egy táblát szétvágtam zserbóra, szórtam rá egy kis oltottmésszel felütött porcukrot, mindenkinek nagyon ízlett.

Bell & Sebastian 2016.07.11. 12:41:59

@maroz: :D Hát, ez hatalmas, ember el nem hiszi, pedig életszerű!
___

Ugyan nem itt témázgatunk a rendszerelméleten, de egyre határozottabban látom, hogy Kádár úgy járt a mezőgazdasági vertikumával, mint Hitler az atomenergiával, kiverték a kezéből, mielőtt még elsüthette volna.

Kísérgettem még én is amcsikat, akiket az érdekelte, mi lesz a', hol lesz a'?. Oszt szaladtunk, mint kerge nyúl, mert jött a Dromedár, szórta kemtrélt az ültetvényre.

Ha meg a SZU beleszorult a fába, csak kisegítették gabonával, John Deer -el, miegymással, nem haragudtak ezek egymásra olyan nagyon, csak hihetően mímelték.

maroz 2016.07.11. 12:42:57

@Bell & Sebastian: Na, tessék, jönnek a sütijeik után a függők!

"Megrohamozták az országot májusban a lengyel turisták"

maroz 2016.07.11. 12:45:37

@Bell & Sebastian: (vigyázni kell ám velem, mert időnként /mindig/ leírom az első hülyeséget, ami az eszembe jut, abból a megfontolásból, hogy nincs az az általam kitalált marhaság, aminél az élet ne produkálna még nagyobbat :))

Jean Sol Partre 2016.07.11. 13:21:23

@maroz: :D szerintem simán igaz a sztori :D

annamanna 2016.07.11. 14:54:31

@S=klogW: szerintem teljesen értelmetlen dolgot írsz, mert egyszerre állítod azt, hogy a városok költséghatékonyabbak, és hogy csakis "anyagtranszfer-rendszerben" gondolkodsz; noha a városokban sokkal kevesebb arányban élnek az emberek valós termelésből, mint egyéb munkákból, pl. tőzsdéből, bürokráciából, oktatásból, egészségügyből, kereskedelemből és még millió egyéb, konkrétan nem termelő tevékenységből.

"persze vannak próbálkozások: művészek, firkászok, filozofászok és tökespekulánsok - ezekrol meg mindig kiderul,h gazdasagi ertelemben csak elosdiek"

Miért pont őket nevezed élősdinek? Miért nem mondjuk a focistákat, gyúrókat, edzőket, divattervezőket, postásokat, óvónőket, nav-ellenőröket, taxisokat, buszsofőröket, tévészerelőket, takarítónőket, szállodai alkalmazottakat, baristákat, könyvtárosokat, közgazdászokat stb? Ennek semmi értelme, ha csak az számít, aki konkrétan megtermeli a kaját (és egyéb termékeket). Mert ilyen alapon pont a falu hatékony, hiszen ott arányaiban többen végeznek konkrét termelőmunkát.

maroz 2016.07.11. 15:10:30

@annamanna: "Mert ilyen alapon pont a falu hatékony, hiszen ott arányaiban többen végeznek konkrét termelőmunkát. "

A munkát a gép végzi. Valamint a munka része a technológia is. Például az, hogy manapság egy hektárról átlag öt tonna búza betakarítható. Műgané nélkül nem jönne össze, de azt ha jól tudom kőolajból gyártják valami eszkimók Nunavut környékén. Másik például: ötezer disznóhoz elég öt kétlábú, a többit a technológia adja, azt meg ugye úgyszintén nem a Mari néni szaggatja ki galuskából.

Na, de akinek ezt mondani kell annak fölösleges, majd pont hagyod, hogy beleszínezzek a kifestődbe.

annamanna 2016.07.11. 15:44:29

@maroz: Na és honnan jönnek a gépek? Például mert a tanító néni meg a tanár néni kiokosította a nebulót, aztán az egyetem kiképezte mérnöknek. Elképesztő mennyiségű ember foglalkozott vele, amire olyan mérnökké vált, aki mezőgazdasági gépeket tervez. De azt a konkrétan termelő parasztot is, aki kezeli a gépeket, és előtte megírja a pályázatot, megköti a szerződést.
A konkrét gazdasági termelő tevékenység hatékonysága egyáltalán nem választható el azoktól a tevékenységektől, amiknek nincs konkrét, egyenes hatása a gazdaságra.

Például, ha a közoktatásban megszüntetik a fizika órákat, mint tök fölösleges időpocsékolást, annak nem azonnal, de idővel óriási hatása lesz a gazdaság teljesítőképességére.
Annak is, hogy mennyit költenek egészségügyre.
És annak is, hogy mennyire finanszírozzák az "élősködő" humán értelmiséget, művészeket, zenészeket, vagy épp a rekreációt, idegenforgalmat stb.
Végső soron ez mind visszahat a konkrét termelésre.
Amikor mondjuk az olasz reneszánsz idején felvirágoztak a gyapjú- és selyemiparra épülő városok, akkor velük felvirágzott a humán kultúra is.
A gazdaságilag elmaradottá váló arab országok kulturálisan is lemaradtak; jelenleg a humán kultúrában is fölényesen nagy szerepe van annak az USA-nak, aminek a gazdasága is nagyon erős.
Ezek a területek egyszerűen nem választhatók el egymástól, az ókori folyamvölgyi civilizációk, sőt a kőkorszak óta, ahol az egyes kultúrákat végül is az általuk létrehozott művészeti alkotások, ékszerek, edénydíszek alapján lehet megkülönböztetni. A népművészet esetében is kimutatható összefüggés a termelés színvonala és a humán kultúra színvonala között. Például egy afrikai törzsi tánc és egy magyar néptánc hasonlóan különbözik, mint ahogyan a hagyományos magyar paraszti kultúra és a hagyományos afrikai mezőgazdasági kultúra különbözik. www.youtube.com/watch?v=qpnkfiQ8F4o
Nincs olyan, illetve csak rövid ideig tartható fenn az az állapot, ahol az "élősködő művészek" és a konkrét termelés szintje nagyon eltér egymástól. Előbb-utóbb a kettő igazodik egymáshoz, vagy kölcsönösen felhúzzák, vagy kölcsönösen elnyomják egymást.

annamanna 2016.07.11. 15:58:13

@maroz:Vagy csak nézd meg a másik cikkben az európai térképet, és gondolkozz el az egyes európai országok gazdasági és kulturális súlya közti összefüggésen. A "Mit adtak nekünk a rómaiak?" kérdést gondold át úgy, hogy mit kaptál a brit, francia, német, olasz kultúrától, és mondjuk mit a litvántól. Aki a gazdasági és kulturális teljesítőképességet szembeállítja egymással, az nem tudja, mit beszél.

S=klogW 2016.07.11. 19:45:05

@Jean Sol Partre: és az ilyen barkácsolós megoldásoktól úgy néz ki a ház mint egy szemétkupac

S=klogW 2016.07.11. 21:05:55

@maroz: Minősítés helyett egyszerűen le is írhatta volna az ellenérveit ...

maroz 2016.07.11. 21:32:28

@S=klogW: A minosites a voros farok volt, meg kell tanulni atlepni es meglatni a lenyeget, ami a kerdes volt. Nekem mostansag egyre ritkabban van kenyszeres ervelhetnekem, ezert kerdeztem, hogy erdekel-e teged az, hogy a gondolkodasod a videki eletlehetosegekrol miert is nem ervenyes. Nagyon, nagyon nem ervenyes, es akkor igy mar kedvedre is tettem, hiszen egy minositest atalakitottam validitasi kerdesse, amit persze megtehettel volna te magad is, ha nem gabalyodsz bele a voros farokba.

S=klogW 2016.07.11. 22:30:58

@maroz: vártam,h mondanivalója is lesz az irományának, de hát úgy látszik ragaszkodik a farkához, ha már egyszer kinövesztette :)

Bell & Sebastian 2016.07.11. 23:13:23

Ha jól gondolom, az olajcsúcstól a városok bedőlését várjuk, az eredeti jóslat szerint. Amiben lehet valami, annak ellenére is, hogy vitatott az elmélet és veszettül kergetik az egérutakat, amitől egyre tolódik a tetőzés.

Hajlok arra, hogy ennyi okos olajmérnök csak nem téved, falun nem fog annyira fájni, legfeljebb majd lóhátról nyilazunk visszafelé, mint régen.

maroz 2016.07.12. 05:38:47

@S=klogW: Tévedtem, mégsem kedvellek, mehetsz Szindbád mellé.

maroz 2016.07.12. 05:54:16

@Bell & Sebastian: Ésszerű jövőnek az tűnik, hogy az egy százalék hagyja el a várost. És más nem.

Ha nagyon elfogyna pár fontos dolog, például a kompakt energiahordozó akkor a város népességmegtartó ereje felértékelődik, hiszen energia már csak a mezőkön termelhető érdemben, annyi, amennyivel a mezőgazdasági termelés simán önellátóvá tehető, csak egy súlyos gond van vele, sokkal nehezebben bevédhető, mint egy olajfinomító és háromszáz benzinkút.

Egy húsz-harmincfős horda már nagyon súlyos károkat tud csinálni a gabonatáblákban, és ha nagyon dühösek akkor elég egy szál gyufa és oda tízezer liter biodízel. Az elit vidéki haciendái még csak-csak védhetőek, de a krumplitövek mellé már nehezebb őrző-védőket állítani, pláne, hogy egy szint után már az őrző-védők mellé is őrző-védőket kéne pakolni, szóval sokkal egyszerűbb a városokat jó magas fallal, szögesdróttal és egyéb ínyencségekkel körbekeríteni és megvédeni az embereket a vidék veszélyeitől.

Bell & Sebastian 2016.07.12. 08:38:47

@maroz: Nekem inkább az a problémám, hogy az "energia" annyi kézen-közön megy át, akik mind lecsípik a részüket az árból, hogy a végére eszméletlenül megdrágul. A sárga csekkes rablók sohasem alszanak.

Ennélfogva ésszerűnek olyan technológiát tekintek, amivel elboldogul az egyéni felhasználó is, mondjuk a préripuszta kellős közepén. Az a gond, hogy már megint nem ebbe az irányba megyünk.

Ha ilyen lenne a stratégia, bezony a pejoratív parasztok húznák a rövidebbet. Az ötödiken hová tenné a szélkerekét, amit hitelből vett a CBA -ban?

Jean Sol Partre 2016.07.12. 11:14:33

@S=klogW: ezek nélkül is úgy néz ki, csak ezekkel élhetőbb

S=klogW 2016.07.12. 13:13:18

@Bell & Sebastian: a lángoló búzamezők még aligha az új egyensúly lenne:
vagy még az ancient regime, a "provinciálus,mucsai" urbánusság :) utolsó rúgásai, vagy már egy újrakezdődő, még nem urbanizáció, de már eredeti tőkefelhalmozás kezdete

Bell & Sebastian 2016.07.12. 16:33:55

@S=klogW: A búzát megőröljük és megesszük, lovon járunk, a gyújtogató körtefán érlelődik, a városi dörömbölhet a boltajtón, nagyjából erre lehet számítani.

maroz 2016.07.12. 17:51:53

@Bell & Sebastian: Elkotyogod a titkokat, rongálod a túlélési esélyeinket. Ilyent ma már gyereknek is csak a halálos ágyon adunk át: fiam, tudd meg a nagy titkot: a búzát meg is lehet enni! ;)

S=klogW 2016.07.12. 18:09:46

@Bell & Sebastian: en is igy kepzelem kb., de a tapasztalat sajnos azt mutatja, vhogy mindig marad egy-ket (oltonyos)g.ci

Bell & Sebastian 2016.07.12. 18:44:20

@maroz: Valóban kicsúszott a számon az ágazat egyik titka, bizonyára van ilyesmijük a jurátusoknak, humánvajákolóknak és kárómintás táskát gyűjtögetőknek is. A másik egyébként az, hogy traktorral gyorsabb és többet látni.

Dzsokijúingtól például magyarok tízezrei tanultak vállalkozni, bár arra nem tudok hirtelen példát mondani, hogy suhogós dzsoggingban és lakkos cipőben verte volna a riválisokat, a családja mellett, talpig bézbólütőben és szamurájkarddal.

Bell & Sebastian 2016.07.12. 18:46:24

@S=klogW: Hát ja, azokkal szerződünk a fölöslegre.

S=klogW 2016.07.12. 20:11:28

@Bell & Sebastian: szóval titokban a paraszt is oltonyosgci akarlenni, ahelyett, h a felesleget odaadna az egyhaznak, hogy ossza ki a szegenyek kozott >:)

Bell & Sebastian 2016.07.12. 21:07:54

@S=klogW: Itt az egyház pontosan annyit fogyaszt, mint összesen a tagjai. De mivel hombárra és silóra nem telik, a fölösleget el kell adni annak, aki ki is fizeti később azt, amit ígér, mert az árut rögtön viszi, ezért az ár csak másodlagos szempont.

A paraszt nem _tud_ öltönyösgeci lenni, ezért nem is akar. Viszont, ezt tudják róla az öltönyösgecik, ezért jól ki is használják.

Egy megoldás van: szövetkezni kellene, csakhogy az a világ elműlt az új meg nem jött be.

S=klogW 2016.07.12. 21:16:25

@Bell & Sebastian: amit a kmcsi erőszakolt tszek nem tettek tönkre, azt tönktetette az antalli kárpótlás

Bell & Sebastian 2016.07.12. 23:46:57

@S=klogW: Jóval hamarabb kezdődött, Moszkvából jöhetett a parancs, úgy szétverték az egészet, hogy senki sem értett vele egyet. A mélyállam intézte, hogy ez esetben a judeo-bolsevikból mit húz alá, az csak ízlés kérdése.

annamanna 2016.07.13. 01:24:04

@Bell & Sebastian: Sztem teljesen mindegy, honnan jön a parancs, amíg az a világ törvénye, hogy az erősebb kutya baszik. Ezt a törvényt csak a mennyből lehet felülírni. Addig a mező kitűnő hely, mert lehet rajta futni. www.youtube.com/watch?v=SF4tNE4kep8

S=klogW 2016.07.13. 03:28:48

@Bell & Sebastian: ??? 89ben még voltak tszek. vagy már csak névleg?

Bell & Sebastian 2016.07.13. 08:48:07

@annamanna: Nem hittem volna, hogy Bobó rajongó.

@S=klogW: Hogy a viharba ne lettek volna, sőt, még állami gazdaságok is. Mondjuk a téeszcséket apró darabokra cincálni tovább tartott, mint az állami részt, mert az előbbibe a tagságnak is volt némi beleszólása.

annamanna 2016.07.13. 09:01:25

@Bell & Sebastian: Nem hittem volna, hogy ezt bobóék találták ki. Talán inkább valami ghostwriter lehetett a valódi szerző. Schuszter szerint Földes meglehetősen tehetségtelen. www.atv.hu/belfold/20151102-merkel-ugynok-hobo-tehetsegtelen-volt-fero-minden-partot-lehuzott Szerintem kicsit furcsán ugrik ki az életműből, valahogy "túl jó".

S=klogW 2016.07.13. 10:52:29

@Bell & Sebastian: tudom, h voltak. akkor még egyszer (vagy olvassa vissza):

Maga: Jóval hamarabb kezdődött. (Én ezt úgy értelmeztem, hogy a szétverésük.)
Én: ??? 89-ben még voltak tszek. (pont, állítás) vagy már csak névleg?

Mj.: vakójában szinte értelmetlen a kommnetelés, mert a hangsúlyokon borzasztóan el lehet csúszni, vagy ha a pontot a másik légypiszoknak nézi a monitorán. :)

Bell & Sebastian 2016.07.13. 11:29:54

@S=klogW: Jó, elismerem, nem bírom a frontátvonulást.

Az állami szektor törzsével úgy '91 -re végeztek, de egyes végtagok még FA -jelzéssel tovább mozogtak pár évet.

A téeszek ide-oda alakulgattak, nálunk 2008 -ban még biztosan volt elnők, talán '10 körül rúgta az utolsót.

A parancs kiadását a Velencei Paktum idejére datálom, ahol G. és R. megegyezett a k-európai övezet átadásáról, ami 1987 nyarán lehetett, egy évvel Csernobil után.

A téészek agóniája vagy 20 évig tartott és senki sem dobott mentővet nekik, se a komcsik, se lopcsik, hagyták őket megdögleni, ezért mondtam, hogy a mélyállam check listjén volt.

S=klogW 2016.07.13. 15:00:35

@Bell & Sebastian: pedig a tsz-ek valóban nagyon fontosaklennének már csak a feldolgozóipar saját (magyar) kézben történő feltámasztásában is

és hasznosak lennének még az emberi lelkek és a közösségi kohézió szempontjából is

(hasznosabb mint a kibaszott megélhetési foci pénzelése)

Bell & Sebastian 2016.07.13. 16:03:30

@S=klogW: Természetes, hogy elszántan harcoltak érte, mert jól tudták, se munkahelyük, se nyugdíjuk nem lesz, ha lehúzzák a rolót. Ezt persze a menedzser-természetű öltönyösgecik alaposan ki is használták a téesz maradványainak élén, nem tudtak akkorát hazudni, amit el ne hittek volna nekik.

maroz 2016.07.14. 05:24:01

@Bell & Sebastian: Rágalom!

www.szovetkezetikutato.hu/koszonto.php

""Csak" annyi történt, hogy az Intézet feladatkörét erőteljesen kibővítették, elvárásaikat fokozták az újkori Alapítók. (...)

Az Intézet fennállása óta általában helyesen reagált, tudományos eszközökkel, erejéhez és lehetőségeihez mérten szolgálta a szövetkezeti ügyet. A honlap oldalain közölt információk ez állítást bizonyára alátámasztják. Kérjük tájékozódjanak Az évek múlásával a válság ugyan "lecsengett," a gazdasági alapú veszély azonban még ma sem szűnt meg. Az igazodásra, a megújulásra nagy szűkség mutatkozik."

Igazodás volt és megújulás. Valamint az öltöny sem teljesen igaz:

www.diszmadarmagazin.hu/hun/cikk_vasi.php?id=956

Inges-nyakkendős az a mag, amint a remekbe sikeredett zsánerfotón is látható, ingyenes bónusz ajándékként a Vasi Magazin jó érzékű fotósa némi ördögszarvakat is applikált rá, és te is láthatod, hogy mennyi papír van előtte, tehát kizárt dolog, hogy hazudjon. Azt én tenném, ha elmesélném, hogy hogyan működtek/működnek ezek az áfész-káderátmentők a gyarmatváltás után. Ejj, de miket össze tudnék én hazudozni, százalékokról, üzletvezetésről, amelynek következményeként az áfészok egy egészen kicsit átalakulódtak, leváltak belőle részek, ilyesmik, de hát kinek és minek, fait accompli, ez már úgy el van hálva, hogy visszaműteni sem lehet, annyira rojtosra.

Bell & Sebastian 2016.07.14. 08:34:51

@maroz: Ez inkább olyan franchize -szerűség, lovas Lázár -mintájú, ha van 200 alkalmazottjuk, őrző-védő ebbel bezárólag.

Az Alapítók, ez köztudott széleslátókörűen és sokoldalúan művelt berkekben, a mélyűrből jönnek, hogy elhintett magjaikkal terraformálják az Életet a flóra és fauna legapróbb életformái számára is.

- Mama, húzzon gumit a botja végére, akkor nem kopog!
- Húzott volna apád, akkor most lenne ülőhelyem.

2016.07.14. 08:49:41

a szövetkezeteket az első orbán kormány fejezte le, torgyán és az fkgp vezette a harcot ellenük, az volt az ára a kolalíciónak.
mkogy.jogtar.hu/?page=show&docid=a0000141.TV

gyurcsányék próbálták visszacsinálni, és most már aztán a fidesz is arra építené a vidéki nyomulását.

sok éve volt, az ember inkább elfelejti ha nem akar keserűségben élni, de az egyik legnagyobb politikai bűn az elmúlt 25 évben, torgyán-vonza-boros-liebmann-maczó-pokol-turikovács mind akasztófát érdemelne.

Jean Sol Partre 2016.07.14. 10:36:08

@maroz: "Igazodás volt és megújulás"

tudományos eszközökkel!

Jean Sol Partre 2016.07.14. 10:43:24

@kérem vigyázzanak, a rácsok záródnak!: érdekes megfigyelés, hogy bár mindegyik kurzus lopott, csalt és hazudott, el- (és ki-) árulta az országot, a legnagyobb és legmaradandóbb, szerkezeti (tehát nem csak tulajdoni, hanem elvi, strukturális) károkozások mind az Orbán kormányokhoz köthetők.
süti beállítások módosítása