Mi, választók szüntettük meg a liberális demokráciát
2014. augusztus 12. írta: ___________________ (törölt)

Mi, választók szüntettük meg a liberális demokráciát

vezerdemokracia.jpg

Tagja ön egy politikai pártnak? Részt vett a küldöttállításban? Befolyásolni óhajtotta ezúton pártjának választási programját? Egyáltalán, az alapján szokott-e szavazni, hogy melyik párt választási programjával ért egyet a leginkább? Ha a fenti kérdésekre mind NEM a válasz, akkor gratulálunk: ön is részt vett a liberális demokrácia megszüntetésében és a vezérdemokrácia bevezetésében.

Max Weber megfogalmazásában a liberális demokrácia − vagy legalábbis annak egyik kulcseleme − az, hogy az emberek belépnek pártokba, azok tagjaiként küldötteket választanak, a küldöttek összeállítanak és megszavaznak egy választási programot; és a választás arról szól, hogy a párt ezt a programot ajánlja fel a társadalomnak, mint egyfajta szerződést, ennek a végrehajtására vállalkozik, ezt fogadják el vagy utasítják el szavazataikkal a választók.

Most őszintén: érdekel-e itthon bárkit is még ez az egész?

Nézzük meg részletesen!

*

Kit érdekel a párttagság?

Ma gyakorlatilag csak az lép be egy pártba, aki valamilyen, legalábbis minimális szinten politikai karriert akar befutni, önkormányzati képviselő akar lenni vagy a párton belül valamilyen szervezőposztot betölteni. És persze vannak, akik a kilencvenes évekből örököltség a párttagságukat − sőt, az MSZP-tagok egy részének esetében még az MSZMP-ből. Valamikor a harmincas, negyvenes, akárhányas években egy kisgazdapártnak abszolút tömeges tagsága volt, és tagjaik csak kis része bírt politikai ambíciókkal. Többségük csak tag volt, csak tagként vett részt a politikában, például a párton belüli jelöltállításban szavazott. Ma viszont nem hiszem, hogy bárki is belépne egy pártba, ha nincsenek komolyabb szervezői, önkormányzati, parlamenti ambíciói, vagy ha nem üzleti kapcsolatok építésére, állami megrendelések megszerzésére törekedne ezzel. Némi túlzással ma egy párt tagsága és elitje egy és ugyanaz. Nem teljesen, mert vannak „örökölt” tagok, de alig hiszem, hogy ma valaki elitambíciók vagy üzleti ambíciók nélkül belépne egy pártba, egyszerű tagnak.

Kit érdekelnek a küldöttek?

A fentiekhez hasonlóan vannak, akik azért aktívak egy pártban, mert párton belüli küldöttek, szervezők, ilyesmik akarnak lenni vagy pedig képviselőjelöltek lennének. De alig hiszem, hogy vannak olyanok, akik a küldöttállítás iránt pusztán párton belüli szavazóként túlzott érdeklődést mutatnának. Legfeljebb, maximum, területi vagy haversági alapon, te megszavazod az én emberem, én a tied. Hogy küldöttjei révén a tagság befolyással lehet egy párt politikájára, választási programjára, kormányzására vagy ellenzéki tevékenységére, már senkit sem érdekel.

Kit érdekelnek a programok?

Jelentem, sikerült megoldani azt a problémát, hogy a politikusok nem tartják be a választási ígéreteiket! Mégpedig úgy, hogy ma már senki nem veszi komolyan őket, és már nem is igazán tesznek komoly ígéreteket. A leginkább egybites szavazóknak még feltesznek óriásplakátokat, bár azok is már inkább csak hangulati elemek (jellemzően a „Több zsetont!” vonalon), mint konkrét ígéretek. Egyre kevésbé érdekesek vagy jelentősek a választási programok. 2010-ben a Fidesz úgy nyert kétharmadot, hogy a kutya sem foglalkozott vele, hogy van-e programja és tulajdonképpen mi van benne. Ennek az ideje egyszerűen lejárt, márpedig ez fontos elem, ugyanis a választási program a liberális demokrácia talán legfontosabb eleme. A liberális demokrácia ugyanis alapvetően egy személytelen rendszer volna, ahol az emberek demokratikus cselekvési programokban állapodnak meg és azokról szavaznak. Amikor pusztán csak a vezetők személyéről szavaznak, az nem liberális demokrácia, hanem weberi vezérdemokrácia.

A Fideszt már régóta nem érdekli a programalkotás − tudja, hogy azért szavaznak rájuk, hogy ők kormányozzanak vagy még pontosabban azért, hogy ne „azok”. Nem pedig azért, hogy egy adott programot hajtsanak végre. Ez a vezérdemokrácia, nem a liberális demokrácia.

A ballib ellenzék fő mondanivalója is az, hogy „ezek” ne kormányozzanak, váltsák le őket, menjenek. Nem az számít, hogy melyik program valósul meg, hanem hogy melyik csoporté a hatalom. Ez nem liberális demokrácia, hanem vezérdemokrácia.

Érdemes megfigyelni, hogy miről szólt idén, 2014 tavaszán az ellenzék fő kommunikációja! Nem arról szólt, hogy milyen programot ígérek neked én, a politikus, neked, a választónak, hogy neked jobb legyen. Arról szólt, hogy „visszaállítani a demokráciát” − magyarán, az elitcsoportok versengési feltételeit újra megváltoztatni. A ballib ellenzék kommunikációjának nagy része arról szól, hogy a Fidesz nem a liberális demokráciát (a választási programok versenyét-uralmát) veszélyezteti − az már őket sem érdekli eléggé régóta, őket is a vezérdemokrácia érdekli, hogy ők legyenek a vezérek. Szerintük a Fidesz a vezérdemokrácia játékszabályait túlzottan maga fele hajlította, kevesebb teret hagyva más vezérjelölteknek. A ballib ellenzék egyszerűen csak másféle vezérdemokráciát akar.

*

Mi ennek az oka?

A liberális demokrácia végét nem Orbán Viktor hozta el, hanem ön és én. Lényegében akkor, amikor elkezdett minket nem érdekelni, hogy mik a választási programok; amikor fel sem merült bennünk, hogy a választási program alakítása érdekében lépjünk be egy pártba; amikor elkezdtük úgy gondolni, hogy nem ez a fontos, hanem hogy „ezek” vagy „azok” vannak-e hatalmon. Ekkor léptünk át a liberális demokráciából a vezérdemokráciába.

A bizalom kérdése

Nyilván, azért tettük ezt, ön és én, mert egyszerűen megszűnt a bizalmunk abban, hogy „ezek” vagy „azok” a legkisebb mértékben is komolyabban veszik-e a saját programjukat. Amikor ön és én azt kezdtük gondolni, hogy vagy „ezek” vagy „azok”, vagy akár mindketten, tök mindegy, hogy milyen programról hadoválnak, mert úgyis csak rablók, akiket csak a saját hatalmuk és pénzük érdekel és nem a választási programjuk becsületes végrehajtása, akkor megszűnt a liberális demokrácia. Utána ugyanis már nem az számított, hogy melyik programmal értünk egyet, hanem hogy melyik vezércsoportban bízunk jobban a másiknál − nem a választási program végrehajtásának elvárása miatt, hanem csak egyszerűen azért, hogy ők legyenek hatalmon a másik helyett. Ekkor jelent meg a vezérdemokrácia.

De ha egyszer az elitekben nem bízunk, vajon miért nem kezdjük az alapoktól? Miért nem alapítunk ön, én és a sarki zöldséges egy pártot, írunk programot, állítunk küldötteket és a küldöttek képviselőjelölteket?

Leginkább azért nem, mert egymásban sem bízunk ennyire, nem csak az elitekben.

*

Innentől adott a vezérdemokrácia. Vannak versengő Caesar-jelöltek. Ha ügyesen választunk, sikerül olyat fognunk, aki nem csak maga és szövetségesei érdekeiért dolgozik − az alap, hogy arra is, de időnként talán valami hasznosat is csinál.

Liberális demokráciára esélyünk sincsen, mert ahhoz az a feltétel kellene, hogy ön, én, és még több tízezer, több százezer ember bízzon annyira egymásban, hogy pártokat alapítson, azokon belül tisztségviselőket válasszon, akik választási programot írnak; és bíznunk kellene abban, hogy ezt tényleg becsületesen végre is hajtják. Nem bízunk egymásban. Ha pártot kellene alapítanunk, gyanúsan méregetnénk egymást: vajon a másik milyen hatalmi pozícióra tör, illetve milyen gyanús üzleteket akar nyélbe ütni? És nem jönne össze egy pár tízezres tagság, hogy azok többségének semmiféle pozíciója nem lesz, csak a választási programba tudna küldöttei révén beleszólni. Ilyen tag ma nemigen akarna senki sem lenni, akkor már inkább marad egyszerű szavazó, aki választ a Caesar-jelöltek között.

Nem is kellene ennyire túlragozni. A „Mikor volt jobb, Orbán alatt vagy Gyurcsány alatt?” típusú beszélgetések és viták mind-mind a vezérdemokráciáról szólnak − és ezek nagyon tipikusak. Az „X párt az Y programmal jutott hatalomra, de ez a program nem teljesen váltotta be a hozzá fűzött reményeket”  típusú beszélgetések és viták lennének jellemzőek egy liberális demokráciában − és mikor hallottunk utoljára ilyet?

Ezért nincs liberális demokrácia, ezért szűnt meg már a Fidesz 2010-es hatalomra kerülése előtt, és ezért nem is számíthatunk az újjászületésére.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr686597273

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi, választók szüntettük meg a liberális demokráciát 2014.08.12. 11:13:01

A liberális demokrácia végét nem Orbán Viktor hozta el, hanem ön és én.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szindbad 2014.08.12. 11:18:28

Hajrá Budapest!

"Új stadiont kapott tehát a Ferencváros, de sokkal inkább a magyar futball, a főváros és az ország."

egyetmondok 2014.08.12. 11:21:55

Dehogy szűnt meg liberális demokrácia. Itt él ,épségben,pompás kivitelben, mint 90 után mindig:

" Természetesen nem a szabadságjogok, az alapjogok területén. Azok mind-mind benne vannak az Alaptörvényben, azokhoz nem nyúl senki, és nem is akar nyúlni. Senki és semmi nem fenyegeti a szólásszabadságot, a gyülekezési jogot, a tulajdonjogot, a törvény előtti egyenlőséget, a parlamentarizmust, a hatalmi ágak szétválasztását, a titkos és általános választójogot. Senki és semmi nem fenyegeti ezeket, bármit is hazudjanak a neoliberálisok. ---

írja Bayer Zsolt. Megbolondult volna Bayer Úr,és nem veszi észre azt,amit a poszt szerzője ?

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 11:35:52

A modern liberális tömegdemokrácia alapja: kinek jobb a médiakampánya. Csak ez számít.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.08.12. 11:36:36

@egyetmondok:

Egy dolog a liberális rend, más a demokrácia.

egyetmondok 2014.08.12. 11:39:26

Az biztos,hogy itt demokrácia van.
Mégpedig nem korlátozott, a liberális demokrácia ugyanis korlátozott demokrácia.
Szóval igazad van: egy dolog a liberális rend, az már nincsen, és egy dolog a demokrácia, ami nagyon is van.

egyetmondok 2014.08.12. 12:02:26

@maxval a bircaman:
" A modern liberális tömegdemokrácia alapja: kinek jobb a médiakampánya. Csak ez számít. " ---

a liberális demokrácia alapja az,amit a Bayer szépen leírt.
Ami Te írsz, az a választási rendszerre áll, de nem az egészre.

vizipipa 2014.08.12. 12:03:14

A szerzőnek igaza van. Ez természetesen egy zanzásított összefoglaló, amit sok mindennel ki lehet egészíteni, az alapmotívum viszont marad.

Hol qrtuk el, s mikor? Szerintem ez kb. 150 éve kezdődött - úgy igazán - a kiegyezést követő gazdasági fellendüléssel. Amikor zsebre menő érdek volt a beszállás a politikába, a gazdasági érdekérvényesítés. Aki kimaradt, lemaradt. Vasút. A maga remek kis korrupciós ügyeivel. Ki kap engedélyt, ki kap pénzt rá.

Aztán kialakult egy profi politikusi réteg, a lobbisták, akiknek ez a "szakmájuk" lett. Akiket a mögöttük állók fizettek. Mert ekkor még a képviselő nem kapott fizetést (az államtól). Aztán ezt is megoldották. Önmaguknak. Hogy ne kizárólag megbízóik marionett bábui legyenek.

Kezdetben persze csak a kisebbség voltak, bármely pártban. Ám a folyamat ment az útján, s ma már fordított a helyzet. Akad a képviselők között még egy-kettő akiknek még van programja. Mert párt az már nincs ilyen, ahogy a szerző is mutatta.

Ám ez a néhány visszamaradt csökevény sem tud sikeres lenni, már. Idejük lejárt. Ángyán, Bencsik.

Mi meg asszisztálunk.

Szindbad 2014.08.12. 12:23:44

@egyetmondok: Dehogy, a liberális demokrácia alapja a homoszexualitás kötelezővé tétele.

hanta boy 2014.08.12. 12:29:55

Ion István!

Teljesen igazad van!

Egyetlen ellenzéki párt sem akar itt:
- több demokráciát
- nagyobb sajtószabadságot
- fékek és ellensúlyok rendszerének helyreállítását
- és sorolhatnám még a hasonló ökörségeket napestig

EGYETLEN EGY DOLGOT AKARNAK!

A FIDESZ ÁLTAL TÖKÉLETESEN FELÉPÍTETT HATALOMBA JÓL BELEÜLNI!!!!!

Ezen semmit, de semmit, de semmit nem kívánnának változtatni, az nagyon jól fel van építve.....már a hatalmon levőknek!

Szindbad 2014.08.12. 12:32:30

@hanta boy: NE HAGYJUK! TALÁLKOZUNK A KÖVETKEZŐ BÉKEMENETEN!!!!!

komolytalan samu 2014.08.12. 12:57:00

Ugyan elegánsan általánosságban dorongolsz, de a mondanivaló azért igazából ez: nyafogás helyett talán lépjetek be a helyi Fidesz alapszervezetbe, és csináljátok jobban b+

Kérdés: feltűnt már, hogy a kiválasztásnak kevés köze a tagok, mezítlábasok akaratához? Ha nem, akkor segítek: ahhoz képest, hogy a Fidesz egy világnézeti ökumenikus dzsembori, ahonnan max. a krisnások hiányoznak, jelenleg kizárólag a harmadik utas/népibalos nézetek és emberek futnak. Pont.

- miért lépne be bárki értelmes/tisztességes egy pártba, amikor ott többségben vannak az idióták/barnanyelvűek => esélyed sincs változtatni.
- ha véletlenül több értelmes, önálló ember jön össze egy helyi pártszervezetben (önkormányzat pl), tehát van esély jól csinálni, ott előbb utóbb óhatatlanul ütközés lesz a központi akarattal => számtalan példa van rá, ilyenkor a központ gond nélkül felszámolja akár az egész helyi szervezetet.

Az önálló pártalapításról: marhaság! Nekem pl. se időm, se energiám nincs ilyenre, és alapító táltosnak teljesen alkalmatlan vagyok. Egy profi, működőképes párt elindításához, kell min. 40-50 értelmes, az alapokban egyetértő, és együttműködni tudó, különböző szakterületeken profi ember, (min. 1 db legalább enyhén karizmatikus arc) kell hogy legyen a lényegi bajokról saját releváns, újszerű megoldása, jó kommunikációs csapat, és min pár száz milla indulótőke.

Ez a kezdő feltételek első bekezdése!!! A Béndek Péter típusú kardigános szövegcséplés nem a kezdet, hanem a vég.

panelburzsuj 2014.08.12. 13:10:14

@Szindbad:
Kapott.

Kapott-demokrácia - kaputt igyekezet.

Egy szóban az egész poszt... :)

egyetmondok 2014.08.12. 13:10:51

@Szindbad:
Akkor Bayer Zsolt jó nagyot téved. Ez van.

imres 2014.08.12. 14:22:54

Ezek szerint nyugaton is vége a liberális demokráciáknak. A szerző elvtárs megírta. Az embereket nem érdekli a politika. Ezért van vége.
Mindezt megerősíti, hogy nyugaton sem divat, hogy én, te és a sarki fűszeres csak úgy ukkmukkfukk pártot alapítson.
Ritka idióta nagybarom vagy te, szerző elvtárs!
:)

panelburzsuj 2014.08.12. 14:36:56

@imres:
Na, ezt a szöveget nevezik magyarul ugatérozásnak.

De megsaccolhatnád, hogy mingyá itt a szomszédba, Ausztriába, hány pártnak hány tagja van, azok mennyi tagdíjat fizetnek, és azon felül még mennyi pénzt utalnak ki maguknak a pártok az állami költségvetésből.

Aztán ha ez megvan, lehet tovább ugatérozni.

Veridicus76 2014.08.12. 15:26:57

A liberális demokrácia a korrupt tehetetlenség szinonímája. Sajnos a kidöglése még odébb van, de drukkolok, hogy összejöjjön.

Bell & Sebastian 2014.08.12. 16:01:16

A kiválasztottság, a visszahívhatatlanság, a leválthatatlanság, a pártfegyelem, a csillapíthatatlan pénzéhség, a szalámi taktika, a magánszolgálatok, a páholyok, az alvilág, a szándékos joghézagok, a irányított közbeszerzések, az érinthetetlenség, soroljam még?

Ezt bizony nem alulról -a passzívok és destruktívak, cinikusok és flegmatikusok, szkeptikusok és realisták- kúrták el.

Hanem azok, akik bullyparádévá silányították az egészet. A Sorosok, Gyurcsányok, Orbánok, Barrosok és Redingek.

Ha a világ legtökéletesebb, libsidemoját működtetnénk, még mindig marad -ezeken kívül- két probléma. Az istenadta nép hülyesége és a párhuzamos hatalom, ami a látható fölött és alatt van, a készen kapott adottság.

Nem olyan egyszerű ez, ahogyan ezt postoló idepustulta.

Helyes Írás 2014.08.12. 18:20:31

A cikkíró és az összes hozzászóló közül nyilvánvalóan egy sem volt még párt tagja, de nagyon tudják, kik vannak a pártokban, miért léptek be és mi folyik ott.

Okostojások! Amiről fecsegtek köszönő viszonyban sincs a valósággal. A saját személyiségetekből indultuk ki. Ha tudnátok hány értékeknek, eszményeknek elkötelezett tisztességes ember dolgozik a pártokban mindenféle ellentételezés nélkül, elszégyellnétek magatokat.

picur3ka 2014.08.12. 18:38:59

Nem látom, hogy ezt a fontos írást reklámoznák, szóval csak úgy idepöttyentem:

valasz.hu/uzlet/haboru-jon-europaban-102607

"A lopásból meggazdagodott nyugati elitnek az a célja Oroszországgal, hogy vazallus állammá tegye – állítja Paul Craid Roberts amerikai közgazdász legfrissebb írásában. Szerinte a Nyugat teljeséggel korrupt, a vezető réteg vagyona abból származik, hogy meglopja a gyengébb országokat, egyszerűen megveszi a vezetőit."

Bell & Sebastian 2014.08.12. 19:02:23

@picur3ka: A tudományos libsizmusnak nem az az alapgondolata, hogy az okosabb átkúrja a butábbat (ezen már régen túl vagyunk), inkább az erősebb a gyengébbet. Palesztinok lettünk a saját földünkön, a dózer házhoz jött.

Szindbad 2014.08.12. 21:02:40

@picur3ka: "A lopásból meggazdagodott nyugati elitnek"

Hát persze, silány népek utolsó mentsvára ez.

vizipipa 2014.08.12. 21:26:49

@Bell & Sebastian:

A vezetők felelőssége nem vitatható, azonban valakik megválasztották őket. Ebben természetesen benne van az általános választójog ténye.

Ám ha Békemenetre össze lehet csődíteni 2-300 ezer embert, akkor arra miért nem lehet, hogy megóvja a fizetésük megháromszorozását?

Aki nem védi meg az érdekeit ne reklamáljon azért, ha más sem védi meg neki. Aki meg fel sem ismeri...

Van itt bőven sima választói felelősség. Másra mutogatni persze kellemesebb, az önkritika viszont igen hasznos (lehetne).

@Helyes Írás: örülök, hogy te ezt ilyen jól tudod itt mindenkiről. Ez részemről a cáfolat volt.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2014.08.12. 21:51:17

@Szindbad: Vagy éppen silány vezetők utolsó ablakmosási kísérlete. Mik azok a silány népek Maga szerint?
Mint farizeus a farizeusnak, nyugodtan válaszolhat :)

Bell & Sebastian 2014.08.12. 21:51:40

@vizipipa: Ne gyerekeskedjen. A kutyát is előbb fel kell hergelni ahhoz, hogy támadjon. A magyarnak már úgy felhúzták az ingerküszöbét, hogy nagy dolognak kell történnie amitől nekiáll barikádot építeni az útelágazódásba.

Elkoptatták már a szót, affinitást, demonstrációt, mindent. Ha csak arra gondolunk, milyen profi módon vezette ki (és meg-) az utcára a népet saját céljai elérése érdekében a Fidesz, az a csodálatos, hogy ezt legalább négyszer meg tudták tenni (méghozzá úgy, hogy spontánnak hasson), amivel el is fogyasztották a magyar igazságot, ráadással együtt.

Ki lenne az a delejes erővel bíró álomférfi, akinek a szavára legközelebb is ugranak a népek?

Egy fia hamis prófétánk sincsen már, nemhogy igazi.

Bell & Sebastian 2014.08.12. 21:53:57

@Mihint: Nem ment át neki, hogy ebből háború lesz. Talán jegy nélkül akar világot látni.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2014.08.12. 22:03:02

@Bell & Sebastian: Ja, méghozzá nem olyan, amit sokan képzelnek. Ellenőr nem lesz, se jegy nélküli utas :)

szanisz 2014.08.12. 22:19:34

Teljesen félreértelmezi a helyzetet ez a poszt. Az ok és az okozat felcserélése.

A rendszerváltás úgy-ahogy megtörtént (korrupcióval, kapcsolati tőkével, de megtörtént), majd a pártok esélyt sem adtak egy valós polgári, liberális demokrácia kialakulásának.

Amikor volt program, akkor sem tartották be, és a programok önmagukban bugyuták és populisták voltak.

Hogyan hihetne hát bárki a programoknak?

Hogyan akarna egy átlagpolgár bekerülni ebbe a közegbe? Miért hinné el hogy sikeres lehetne Lázár-féle szociopaták között ?("mindenki annyit ér, amije van", ugye).

Orbán azt a nyugati típusú demokráciát ostorozza, ami sosem alakult igazán ki, részben miatta!

Úgy általában: fékek és egyensúlyok leépítése mögött nem ideológia áll a fidesz részéről, hanem a SZÁNDÉK: haverok és a család (tág értelemben!) felpumpálása pénzzel, az ellenzék megsemmisítése a la erdogan.

Orbánnak az autokrácia (ahogy ő hívja; illiberális állam) csak eszköz. A cél , hogy minden forrást magukhoz csatornázzanak és mindenki kussoljon.

Lehet itt relativizálni, és okolni a kedves választót, kedves Mandiner blog, de ez egy hazug ferdítés.

Tessék olvasni a "miért buknak el a nemzetek"-et (tudom, ballib hvg-s kiadvány, de tanulnának belőle, és sajnos számunkra aktuáli).

A "bal"oldalt is megvetem, de autokráciát eddig ők nem építettek, megelégedtek a keretekkel.

Minden Fidesz-szavazó, és minden távolmaradó hozzájárult a libsi demokrácia megszüntetéséhez, de leginkább az a tág értelemben vett maffiacsalád, mely az országunkat uralja.

De a Heti Válasz és a Mandiner majd megírja, hogy kurvára nem így van, csak a választók...

szanisz 2014.08.12. 22:21:59

@szanisz: autocorr: "Orbán azt a nyugati típusú demokráciát ostorozza, ami sosem alakult igazán ki _hazánkban_, részben miatta!"

egyetmondok 2014.08.12. 22:49:00

@Bell & Sebastian:
" Egy fia hamis prófétánk sincsen már, nemhogy igazi. " --
ez nekem az idei egész évre ölég,mint magyar valóság.
Nem kéne ennyire telibetalálni, hogy itt mi van...

Szindbad 2014.08.12. 22:49:55

@szanisz: Jaja, és ami lett, az nem éppen konzervatívnak való vidék.

A konzervatívokat többek között finom lelkű, érzékeny embernek képzelem, akiknek fontosak a részletek. Ami itt van, abba egy konzervatív nem mer részletekbe menően belegondolni.

picur3ka 2014.08.12. 23:06:38

@Bell & Sebastian:

Olvasott tőle mást is?

Ajánlom, ha nem.

picur3ka 2014.08.12. 23:11:11

@Mihint:

Ne sürgessék. Ahhoz a részhez, hogy ki mondta, még láthatóan nem jutott el.

Szindbad 2014.08.12. 23:15:17

@picur3ka: Nem az számít, hogy ki mondta, hanem az, hogy mely népek kajálják.

picur3ka 2014.08.13. 01:19:19

@Szindbad:

Tüttyölt ratyli recept

Hozzávalók:
másfél kiló nyers ratyli
egy jókora pese
2 csobolyó gönyézde (ha lehet, pörögősi)
3 csipet cihánta
4 ölej csikmány
kb.5 zamecsli
1 suttyonyos petrecel
1 véka vatyek

Elkészítés:

A nyers ratylit fertályórát posvasztjuk a gönyézdével, míg csurmot nem ereszt, közben a vatyekot megdicsikeljük. Szépen, höllyén megpicskázzuk, a nyesedékből pedig apró csulmákat gyúrunk, ezek kerülnek a koshadtba. Közben a pocadékot megpeccsentjük, a ratylit pedig hagyjuk slottyanni. Tüttyölni csak akkor kezdjük, ha már jó vatyálós. A pesét lesolyvasztjuk, aztán már csak röttyengetjük, mart hamar odakaphat. Végül a suttyonyos petrecelt belebibározzuk a 4 ölej csikmányba, majd jól összegyöröszkézzük. Várunk, amíg a széle be nem tockosodik és rádurungoljuk a cihátát.

unionista. (törölt) 2014.08.13. 16:20:04

@maxval a bircaman:
szvsz. bajnainak volt a legjobb kampánya. és elég gyengén szerepelt (szerencsére). az óperencián innen az nyer, aki a legagresszívebb.

unionista. (törölt) 2014.08.13. 16:25:22

@szanisz:
a szabadságot a városoknak kell kivívni. régebben a császárral, királlyal szemben kellett. most a vajdával szemben. lehet persze rasszizmust kiáltani.

ingyenebed 2014.08.14. 11:31:52

@poszt:

tehát akkor mi a teendő?

ingyenebed 2014.08.14. 11:51:34

van ennek a rendszernek egy nagy hibája sztem: a választók politikai döntéseinek nincs közvetlen személyes hatása az életükre.

ebben az országban régóta arról szól a játék, hogy szavazgathatok össze-vissza, ha a végén szopi van, akkor az, hogy ki szpja meg, nem attól függ, hogy ki mire szavazott, hanem minden mástól.

és általában a polgárok személyes sorsa nincs szoros összefüggésben az orszás sorsával. lehet nyugodtan politikusként a legrosszabb/legszemetebb döntéseket hozni, lehet nyugodtan választóként a leghülyébbnek lenni, lehet a végén akármi, államcsőd is, attól nekem nem lesz rosszabbb, senki nem fog soha számon kérni, nem fogja a lopott vagyonomat elkobozni senki, hanem majd utólag megmagyarázzuk, hogy hát nem tehetünk semmiről, meg itten kérem "reálpolitika" történt, meg "értsétek meg, ezt nem lehet", stb.

én aszondom, ötleteljünk, mivel rosszabb úgysem lehet.

-név szerinti szavazás? mindenkinek nyilvánosan vállalnia kell kikre szavaz.
-állam lebontása? fizetős eü, fizetős oktatás, fizetős minden ami csak az lehet. aztán mindenki oldja meg magának ahogy tudja. aki nem tudja, megszpta és kész.
-közvetlen demokrácia? kiterjeszteni az állampolgárok felelősségét a saját sorsuk irányításában. nem mutogatunk a politikusokra. közvetlenül választani legfőbb ügyészt, alkotmánybírákat, ombudsmanokat, kúria elnökét, brfk, orfk kapitányt, helyi rendőrkapitányokat. még a nagy állami vállalatok vezetőit is (máv, bkv, tv elnök, stb) akár. írjanak programot, kampányoljanak vele, győzzék meg az embereket, hogy ők az alkalmasak. ne kamarilla alkukban dőljön el, ki csszi el a máv évi 60 md-ját.
-új típusú adózás? számonkérhetőség. ne a nagykalapba dobáljunk. tételesen minden adózó tudja meg mennyibe kerül neki személyesen a rendőrség, katonaság, máv, színházak, eü, stadion, nyugdíjak, akármi. műszakilag megoldható. mennyit fizet azért évente, hogy legyen vonat, amivel nem is utazik. hogy legyen x színház, ahova be se tette a lábát életében. gondolkodjon el rajta! megéri neki? mi éri meg? erről szól a politika.

mittudomén.
amíg nem találjuk ki, addig fogunk szpni, és kész.
mindenki döntse el, hogy rinyál, vagy próbál kitalálni valamit.

vagy el lehet menni.

pocaklakó minimanó 2014.08.14. 13:31:11

@unionista.:

"az óperencián innen az nyer, aki a legagresszívebb."

Mindenütt az nyer. És most csak azért nem tetszik, mert nem a neked szimpi nyert. Ha az nyert volna, nem érdekelne téged az agresszivitás.

picur3ka 2014.08.14. 14:30:42

@unionista.:

Ugyan, tudja mit mondott Iljics? Nyugatra valami szatócsot kell küldeni, mert a jó elvtársat ott becsapják.

unionista. (törölt) 2014.08.14. 14:35:07

@pocaklakó minimanó:
ausztriában faymann, vagy németországban merkel mami volt legagresszívebb? ugyan már. errefelé a félzsidó/félcigány van előnyben. őket tartja a nép istennek/sátánnak.

5perc 2014.08.17. 19:49:33

"Ha ügyesen választunk, sikerül olyat fognunk, aki nem csak maga és szövetségesei érdekeiért dolgozik − az alap, hogy arra is, de időnként talán valami hasznosat is csinál."

Ezt sokan várják, hiába.
süti beállítások módosítása