Súlyzó, hot dog, bálnatetem? − Mi lesz az új expó magyar épületével?
2014. május 27. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Súlyzó, hot dog, bálnatetem? − Mi lesz az új expó magyar épületével?

expo.jpg

„Nehéz konstruktívan hozzáállni a témához, amikor egy bomló bálnatetem és egy súlyzó keresztezéséről beszélünk, ami a »hagyományos kultúra és modernitás értékeit hozza szintézisbe«” − mondja építészmérnök feleségem arról az épületről, amely a legfrissebb hírek szerint Magyarországot fogja reprezentálni a milánói Expo 2015-ön. Én nem vagyok építész, nekem egy sonkás-sajtos tekercs vagy egy félbehagyott hot dog is eszembe jutott az objektumról. Valahol ismét utat tévesztett a hivatalos magyar kultúrpolitika, nem először az utóbbi években?

A zsűri által első hellyel díjazott, a közönség által is kedvelt terv helyett ezt a fenti, második helyezett terv valósulhat meg a jövő évi expón. De mi is történt pontosan?

A 2015-ös milánói expó kapcsán, ahogy az lenni szokott, pályázatot írtak ki a magyar pavilonra. A jövő évi expó magyar megjelenésének irányadó filozófiája az egészséges élelmiszer és életmód kölcsönhatása, az élelmiszerbiztonság megteremtése, valamint a genetikai diverzitás megőrzése a jövő generációi számára. Ez eddig rendben is van.

A pályázat kiírása szerint „a magyar pavilon természetes, újrahasznosítható és fényáteresztő anyagokból épül majd, így elbontása is könnyen kivitelezhető lesz. Az 1910m2-es alapterületnek körülbelül 50-55%-át fogja elfoglalni az épület, melynek jellegzetességei a hagyományos és organikus formák lesznek. Ezzel a koncepcióval a világot „betonmonstrumokba” fullasztó építészeti dogmákra és szabványokra kívánunk reagálni. (...) Az épület formája és megjelenése minden elemével kapcsolódni fog a Világkiállítás és országunk specifikus témáihoz, tükrözve hazánk tradícióit és kultúráját. A motívumokban és a belső architektúrában döntő szerephez jut majd a víz, az életadó és egészséget biztosító forrás, valamint a fény is. A koncepció egésze az archaikus magyar világértelmezést fogja tükrözni, ami az élet körforgásáról, a folytonos fejlődésről és megújulásról szól. Így a növényi ábrázolások az emberi lét és a világegyetem összekapcsolódásával jelenítik majd meg a bolygónkat alkotó mikro- és makroszintű elemek egységét.”

A beérkezett pályaművek közül (amelyeket itt lehet végigböngészni) a zsűri január 15-ei döntésével a MALOM jeligével ellátott tervet tartotta a legjobbnak.

malom 1.jpg

malom 2.jpg

Nem meglepő a döntés, már első blikkre is kiemelkedik a Malom látványa a többi pályamű közül, a zsűri mellett a közönségszavazáson is sikerrel szerepelt az épület. Mint kiderült, Getto Tamás és Dr. Hutter Ákos munkája ez a grandiózus malom egy nagy vízkerékkel, amelyhez a vizet, legalábbis a tervek szerint, napkollektorral működtetett szivattyú juttatja majd el. A zsűritagok szerint a Malom egy olyan épület, amely vonzza majd a tekintetet, emellett az épület mellett senki nem tud csak úgy elsétálni, ide mindenki be akar majd térni, hogy alaposabban is megnézhesse magának. A pályázat bibliai utalásokra, a magyar hagyományokra és a malom nemzetközi történelmi, civilizációs funkciójának bemutatására épül, a szépséges faszerkezet alatti, szakrális térre is emlékeztető csarnokban döngölt föld lenne a padló.

alakor2.png

Emellett a második helyezett lett az ALAKOR jeligéjű pályamű (tervezők: Herczeg Ágnes, Ertsey Attila és Sárkány Sándor). A tervezők szerint „a szakrális, szellemi tartalom művészi megformálása, a három dobépület és a kert hármas egységét jelképezze legrégebbi és legszebb köszönésünk: Bort, Búzát, Békességet!”

*

A zsűri döntése után több hónappal, május 23-án jött a hír: nem az első díjas Malom, hanem a második helyezett Alakor terve épül majd meg az expó magyar pavilonjaként. Szőcs Géza kormánybiztos csütörtökön Milánóban nemzetközi sajtótájékoztatón mutatta be a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjának terveit, majd megnyitotta a pavilon tervezési anyagaiból összeállított kiállítást.

Szőcs Géza tehát ismét berobbantotta magát a magyar kultúrpolitikába. Mint ismeretes, az erdélyi származású költő, majd khm, mérsékelten sikeres kultúrpolitikus két évig, 2010-től 2012-ig botladozott a NEFMI kulturális államtitkáraként, majd utána a miniszterelnök kulturális főtanácsadója lett. Emlékezzünk: Szőcs volt az, aki 2011-ben a Mozgó Világnak arról nyilatkozott, hogy naplót vezet munkájáról és többek között kormánypárti politikustársairól is, a naplót pedig esetleg Orbán Viktornak is megmutatja - majd panaszkodott arra, hogy a politika világában sok „a gáncs, az ármány”, és arra, hogy a beosztottjai nem csinálják meg az általa kiadott feladatokat. Ahogy lemondásakor írtam: „Szőcs Géza eltévedt a politika rengetegében. Itt az idő, hogy visszatérjen a bohém költők világába, szavaljon, éjszakázzon, száguldozzon az országúton, megírja emlékiratait, szellemes esszéket írjon az erdélyi irodalomról vagy a világválságról, otthon, négy fal között elmélkedjen kis és nagy dolgokról. Vagy legyen szabadgondolkodóként kreatív tanácsadó a valódi döntéshozók mellett. Csak hagyja a bürokráciát, a közigazgatási jogot, a költségvetés-alkotást és a kultúrpolitikát másra”. Nos, nem hagyta. És ahogy Vicomte blogger kolléga négy éve, Szőcs kinevezésekor írt, remek portréjában összefoglalta: „Szőcs Géza viszont egy álmodozó bölcsész. Nem olyan Philipp K. Dick-féle, mint a másik, inkább egy Paolo Coelho. Személyében megjeleníti azt, amit a Fidesz elképzel a kultúráról. A miniszter, aki nem csak a 10 millió, hanem az egész Kárpát-medence kultúráját fogja ápolni. Hogy mi ez? A roszmájú, örök elégedetlenek szerint inkább valami wass albertezős, hegyek ormán felsíró tárogatós, modern népzenés, Tusványoson csövezős, kicsit folkrockos izé, enyhe sasvárisándoros és eddás beütésekkel, és sok Keresztes Ildikóval meg Kormoránnal. Amolyan lájtos-magyaros fogyasztóbarát népi giccses izé, kalotaszegi hímzett kispárnák a budai lakás sezlonyán. Valami olyasmi, ami nem fekszi meg a gyomrot túlságosan, mint a jobbikos hardcore, de szépen pirosfehérzöldre van azért hangszerelve”.

Nos, nem tudjuk, pontosan mekkora szerepe volt expóügyi kormánybiztosként abban a döntésben, hogy végül nem az első helyezett pályázó munkája, hanem a második helyre rangsorolt, dekonstruált szittya vízió valósul meg. Valószínűleg nagy szerepe volt. Az viszont egészen biztos, hogy az Alakor egy az egyben megfelel a szőcsi kultúrpolitikai víziónak  sőt, a jelenlegi kormánypártot  részben (!)  uraló kultúraképnek. Mert szerencsére vannak más felkészült és naprakész, a magyar kulturális hagyományokat egyrészt a realitásokkal, másrészt a nemzetközi kultúra világával összeegyeztetni képes kultúrpolitikusok is a Fidesz háza táján, de sajnos továbbra is a Fekete György-, Kerényi Imre- és Szőcs Géza-féle fantaszták a leglátványosabbak a Fidesz kultúrpolitikája körül.

Nem esztétizálok sokat, mindenkinek megvan a maga ízlése, de tessék összehasonlítani a Malom és az Alakor terveit.

Az egyik egy kimért, ízléses, méltóságteljes, letisztult, áttekinthető, befogadható, minimalista, egyszerre hagyományőrző és világra tekintő, archaikus és modern, de leginkább kortalan épület.

A másik egy csapongó, formátlan, szétesett, csiricsáré, zsúfolt, kapkodó, zavaros, kakofón, szájbarágós, didaktikus, archaizálni akaró, de valójában posztmodern objektum.

A Magyar Nemzet Makovecz-követőnek számító építészmérnök-építészkritikusa, Őrfi József azt írja az Alakorról: „az építészetben nem szokás táltos dobokat felnagyítani, vagy ha mégis, biztos nem élére állítva, és végképp nem egy az egyben. Nem értékes, mert már elcsépelt gondolat bárkát is stilizálni, de ebben az esetben még ez a stilizálás sem sikerült jól. Továbbá egyszerűen nem illik szimbólumokat rárajzolni egy tömegre, egy formára, amelyet bárki használatba vehet, hiszen nem biztos, hogy a betérő azonosul vele. Az építészet szimbólumokkal, szellemi tartalmakkal dolgozhat, de csak szerves összhangban a működő funkcióval”.

Ennyi. Vagy ahogy a szőcsizmusról Vicomte írta: „Amolyan lájtos-magyaros fogyasztóbarát népi giccses izé”. Ötödik évét kezdi a 2010-től ismét hatalomba kerülő a konzervatív-jobboldali magyar kultúrpolitika, és még mindig itt tartunk.

Míg a Malom fel tudna nőni az egyébként szintén vitatott körülmények között kiválasztott, de vitathatatlanul az egyik legjobb Makovecz-műnek számító '92-es, soktornyú sevillai magyar pavilon és Vadász György 2000-es, hannoveri expón bemutatott, letisztult és méltóságteljes templom-hajó pavilonja mellé; addig az Alakor a magyar organikus építészet újabb szép példája helyett annak paródiájaként sülhet csak el.

*

A poszt írása közben olvastam a friss sztorit: a Tilos rádió építészeti műsora, a Skicc meg akarta szólaltatni a Malom és az Alakor tervezőit, hogy a témáról beszélgessenek. A Malom alkotói szívesen nyilatkoztak: kiderült, hogy ők se tudnak sokkal többet a döntésről, mint az átlag újságolvasók, és őket is meglepetésként érte, hogy nem az ő nyertes pályaművük valósul végül meg.

A Tilos megkereste az Alakor alkotóit, Ertsey Attilát és Sárkány Sándort is. Az egyébként a fenntartható építészettel, autonóm házakkal, régiókkal, közösségekkel foglalkozó, azokat kutató, tisztességes és neves építész, Ertsey Attila a Tilosnak azt mondta: a pályázat nem az ő szellemi terméke, az életművében ez nem mint saját alkotásként szerepel. A pályamunka szellemi alkotója szerinte Sárkány Sándor, így ő csupán mint a megvalósításért felelős építész. A Tilos megkereste Sárkányt is, aki előbb időt kért, hogy tájékozódjon, majd visszahívta a rádiósokat, hogy ő, mint alkotó nem nyilatkozhat, csak Szőcs Géza kormánybiztos beszélhet a pályaműről.

E szép, bezáruló kör, igazi magyar történet láttán mi más jutna az egyszeri polgár eszébe, mint a régi felsóhajtás: ezérttartittazország.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr316218152

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: "Két krumpli közé szorult salátamosó" 2014.05.31. 00:35:38

Nagy port kavart a héten a milánói Expo a médiában és a közösségi oldalakon. Úgy tűnik, Magyarországnak ismét sikerült megmutatnia a világnak, hogyan kell szénné égni nemzetközi porondon. Aki hallott már a témáról, annak a lelki szemei előtt most ott l...

Trackback: Súlyzó, hot dog, bálnatetem? − Mi lesz az új expó magyar épületével? 2014.05.27. 13:39:01

„Amolyan lájtos-magyaros fogyasztóbarát népi giccses izé”. Ötödik évét kezdi a 2010-től ismét hatalomba kerülő a konzervatív-jobboldali magyar kultúrpolitika, és még mindig itt tartunk?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 18:45:27

@gyalog.galopp: csak csöndben jegyzem meg, személyes véleményem szerint a felhozatalból a zsüri még mindig a legjobbat hozta az első helyre.

@Bell & Sebastian: viszont ha a pénzes nagybácsi csengeti az új verdát, én nem vagyok ellenére.

@Jack Torrance: "Semmiféle közvetlen átjárás nem lesz a múzeum és a raktár között."

Számos jelentős múzeum működik a világon, ahol a gyüjteményt az épülettől távol, speciális kialakítású raktárakban őrzik. Helsinkiben például láttam a tengerparton egy szanálásra ítélt hajódokkot, amit direkt ilyen célra mentettek meg, már nem tudom melyik gyüjtemény számára.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 18:48:09

@bbjnick: na, a végére csak eldurrant az agya az öreg sírásónak.

Bell & Sebastian 2014.06.03. 19:01:35

@tauglich: Nem jó a hasonlat.
Ha a nagybácsi dönti el a saját preferenciái alapján, hogy mire van szükségem és vesz nekem egy autót, amikor még benzinre sincs pénzem, természetesen elfogadom és jól eladom az autót, hogy megcsináltassam az árából a tetőt (például), mert minden vihar után beázunk.

Nem sportos ez így, ha sok lépcsőben mondják meg, mire van szükségem, amikor azt sokkal jobban tudom bárkinél.

Szép dolog szórni a milliárdokat és bezsákolni a harácsot minden kifizetés után, teljesen átláthatatlan módon. Csak nem jó. És nem is üdvös a Hazának.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 19:13:34

@Bell & Sebastian: tudomásom szerint itt nem szól bele a nagybácsi, hogy milyen legyen az új autó. Ő csak a zsetont adja. Így a lehetőség adott, hogy okosan válasszunk.

Bell & Sebastian 2014.06.03. 19:20:33

@tauglich: Ha nem az építőipart élném nap-mint-nap, most néznék magára, tágra nyílt, rajongó bociszemekkel, hogy hűha, de fasza kormányunk van, telerakja az emlékműveivel a szállásterületét.

Holott csak körbehugyozza, mert jobbat nem tud. Leginkább magának.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 19:28:39

@Bell & Sebastian: ha kalap van rajtam az a baj, ha pedig nincs, akkor az?

Szerintem akkor ezt a témát itt rövidre is zárhatjuk.

gyalog.galopp 2014.06.03. 20:36:56

@tauglich:
Nem azért tépem a számat, hogy ízlésekről és pofonokról vitatkozzak, nem érzem magam kompetensnek abban, hogy véleményedet értékeljem, biztosan úgy van, ahogy mondod.

De mint a BME nyilatkozatból is kitűnik , nem ez volt a feladat.

Az egész expó központi témája a fenntartható fejlődés, ezen belül a magyaré a biodiverzitás, ökológia.
Annak, hogy egy fél erdőt kivágunk egy olyan épület érdekében, amit egyébként pl betonból sokkal olcsóbban, praktikusabban meg tudunk építeni, rossz üzenete van,semmi köze a fenntartható fejlődéshez, az ökológiához meg pláne.

Azokért tépem a számat, akik a fenntartható fejlődést és az ökológiai gondolkozást valóban komolyan veszik és a közelébe se jutottak a pályázatnak. Érted?

Mellesleg a BME felháborodása akkor lenne hiteles, ha mindjárt az elején megteszik és nem akkor, amikor a preferált pályázat elbukik .

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.03. 20:39:58

@gyalog.galopp: Tehát az egyes szakembernek folyamatosan figyelnie kellene az összes tervpályázat összes pályaművét, s rögtön véleményeznie – mert ha később találná úgy, hogy érdemes a hangját hallatnia, akkor "nem hiteles".

Szép elgondolás. Kár, hogy nem óvodás korodban álltál elő vele, mert így, hogy apropót találtál neki, már nem hiteles.

gyalog.galopp 2014.06.03. 20:46:53

@Counter:
Azt látom, hogy felébredtél, de a kannás hatása még nem múlt el. Pihenj még kicsit.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.03. 21:00:31

@gyalog.galopp: Hiteltelen vagy, minden hozzászólásodat a pillanatnyi önös érdek mozgatja, mindig késel egy-két ütemet.

Szerintem a pártba is csak a '80-as években léptél be a nejed unszolására. Aztán mire meglettek a külföldi kiküldetések, kihúzták alólad a szőnyeget.
Most is későn ugrottál fel a Fidesz-vonatra, hát próbálsz taposni, de túl gyenge vagy ehhez.

Bell & Sebastian 2014.06.03. 21:02:45

@tauglich: Annál is inkább, mert ez is csak egy újabb csont a kutyáknak. Lázba hoz minden érdeklődőt, jól elnyámnyoghatnak rajta, a rendszerszintű hibáról, hogy tudni illik a rendszerváltás óta halmozódik az építőipar lemaradása, egyesvidékeken azóta _semmi_ nem épült, tengermély a csend.

Budapest éjjel-nappal, kis túlzással.

Rákosi pajtás piros cserepes tanyákat akart látni, annak ez volt a mániája. Ezeknek meg az óriástenderek (nem sok, kicsi és apró), mert azokból lehet nagyot szakítani.

Ha éppen nincs metró, kitalálnak mást, a pénz elbaszva jó.

És ennek nincsen köze ahhoz, hogy maga níiv és még nem élt eleget ahhoz, hogy belássa, micsoda egy parasztvakítás ez a Hitler-light -hozzáállás.

Nem így kell ezt csinálni, de bugrisoknal aztán mondhatja! (Nem magára értem, természetesen.)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 21:03:04

@gyalog.galopp: kétlem, hogy a beton lenne a legalkalmasabb építőanyag a biodiverzitás és az ökológia kérdésének építészeti megfogalmazásához.

Egyébként ebben az egész történetben az ízlés másodlagos kérdés. Először a gondolatnak kell a helyén lenni, csak utána következhet minden más.

Alfőmérnök01 2014.06.03. 21:11:45

@tauglich: Hozzátenném, hogy Ertseyék antropozófia-hívő steineristák, ami bbjnick-i koordinátarendszerben annyit tesz, hogy sátánisták. Tehát mikor padilla, bbjnick ezt a fost veszi védelmébe, a sátán mellett teszi le a voksát.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 21:23:13

@Bell & Sebastian: most hirtelen beugrott a MÜPA esete, ami az ország akkori erőforrásaihoz képest, mint kultúrára szánt összeg, ugyancsak masszív és fényűző vállalkozásnak tűnt még úgy is, hogy Demjánék beszálltak a projektbe. Ment is rendesen az ellenpropaganda, végül két(?) kormányzati ciklus alatt felépült az intézmény. Most pedig ott tartunk, hogy Budapest és Magyarország a MÜPA hangversenytermének köszönhetően évek óta ott van a világ legszínvonalasabb zenei intézményei között. Úgy gondolom, hogy ha kultúrára okosan költünk és kulturális intézményeinket jól működtetjük, az hatványozottan, és nem csak pénzben számolva, de megtérül.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.03. 21:31:22

Ez érdekes lehet!
(igyekeztem a lényeget kiszedni)

“A MAGYAR ÉPÍTÉSZ KAMARA ÉS A
 MAGYAR ÉPÍTŐMŰVÉSZEK SZÖVETSÉGE
 ÁLLÁSPONTJA

1. 2013 őszén megjelent egy kiírás „látványötlet” pályázatra, gondosan kerülve a tervpályázatokról szóló kormányrendelet kifejezéseit, így az eljárásra nem vonatkoztak a megszokott szabályok. Bárki indulhatott rajta, építész portálon nem hirdették meg.

(…)

2. A MÉK felajánlva segítségét próbált kapcsolatba lépni a kiíróval. Sikertelenül, a levélre nem válaszoltak, egyeztetésre nem kaptunk időpontot.

(…)

Az első ülésen a zsűri építész tagjai módosításokat, kiegészítést kértek a kiíráshoz, amelyek megjelenésére ígéretet is kaptak. Az idő telt, jogászokra, hivatali rendre hivatkoztak, végül nem jelent meg semmi módosítás.

(…)

4. A bírálat jó hangulatban folyt, nagy érvelések mellett végül érvényesültek az építészeti szempontok, pontozással a MALOM lett az 1. díjas.

(…)

6. Az eredményhirdetés után a szakmai szervezetek kaptak egy „Tervezési program előkészítése” című táblázatot, melyben az első négy helyezettet kellett különféle szempontok szerint - a tervek kidolgozottsági szintjénél sokkal mélyebb szintű - kérdésekben értékelni. A táblázatot részlegesen töltöttük ki és jeleztük, hogy ilyen mélységig ezek a pályázati tervek nincsenek kitalálva.

(…)

7. További programalkotásba, döntésbe a MÉK és a
MÉSZ nem lett bevonva.

(…)

8. Döbbenten hallottuk a hírt, hogy a második díjas tervet kívánják megvalósítani, amit szakmai szervezeteink (MÉK, MÉSZ) képviselői sem a zsűrizés folyamán, sem a zsűrizés befejezése utáni, úgynevezett program előkészítésben nem támogattak."

A teljes szöveg itt olvasható:

www.mek.hu/index.php?link=Expo_2015_Milano_MEK_MESZ_allaspont

Bell & Sebastian 2014.06.03. 21:47:53

@tauglich: Megcáfolhatatlan a példája, mondhatta volna a Nemzetit vagy az amcsik kiebrudalását a várból, ez is mind Fidesz.

Presztízs építészetben jók, akárcsak a kínaiak vagy bárki más, aki kényszeresen dönti a lóvét ilyesmibe.

A negyediken meg hasra vágódnak a kecske láncában, ha nem fuzionál a proton a neutronnal.

Sok és kicsi lokális ügy helyett hajtják a nagyokat. Aztán leosztják a szegénylegényeknek az érdemi munkát, aztán meg lehet nézni, hogy az ilyen projektekből hová szökik a szakmaiság és a minőség.

Valakinek csak tetszik. Lám, a a kőkorszaki anzixnál és fekete madárnál még én is fölragadtam a lépre, más megfontolásból.

Ügyesen csinálják, kell is hozzá nyúlgerincű szakma, az meg van.

De nem zárom ki, hogy a következő menet is a Műegyetemtől indul.

Az igazi öko-építményt a végén fel lehetne gyújtani és csapni egy nagy bulit. ;)

Jut eszembe, jobb helyeken a bankok nyakig benne vannak a környezettudatos fejlesztésekben, itt meg a mannát várjuk, Orbán Viktor megvilágosodását!

Ezért nem lesz belőle semmi, az is csak 50 év múlva.

Alfőmérnök01 2014.06.03. 21:51:23

@Hepci: Véletlenszám-generátort használok.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.03. 22:12:44

@Alfőmérnök01:

Vagy téged használ egy véletlenszám-generátor:-)

Alfőmérnök01 2014.06.03. 23:21:28

@bbjnick: Erre a kommentre
@tauglich:
mintha nem reagáltál volna érdemben sunyi, suttyó paraszt!

Alfőmérnök007 2014.06.04. 00:13:52

Tudományosan bizonyított, hogy minden Alfőmérnök troll. A troll elsősorban szadista, másodsorban pszichopata. Minél régebbi netszakmunkás, annál inkább! You can't get no satisfaction. /CyB/

Bell & Sebastian 2014.06.04. 00:19:16

@Alfőmérnök007: Nagy hülye, Uragan D2, leánykori neve Zyklon-B.

Bell & Sebastian 2014.06.04. 00:21:38

@Alfőmérnök01: Mi ez, népi felelgetős, ennyi nicket egy gázsiért?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.04. 00:40:49

@Bell & Sebastian:

A mandinernek annyi.:-(

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.04. 06:57:15

@Bell & Sebastian: a korábbiak fényében most hirtelen eléggé csalódottnak tűnik.

gyalog.galopp 2014.06.04. 07:21:08

@tauglich:

"Egyébként ebben az egész történetben az ízlés másodlagos kérdés. Először a gondolatnak kell a helyén lenni, csak utána következhet minden más."

Ezzel csak egyetérteni lehet.

Én például úgy gondolom, hogy egy gyakorlatilag haszontalan látvány malomra ennyi fát (ragasztót, festéket, energiát a gőzöléshez , fűrészeléshez) elpazarolni, az ökológiai szempontok seggberúgása.

A botrány viszont az mindenképpen hasznos, talán segíti az egy célért gondolkozást.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.06.04. 07:38:04

@gyalog.galopp:
A malomban igen kevés lett volna a kihasználható tér az épület méreteihez képest.
Ez persze nem építészi gondolat, csak józan.
Ettől még a másik 1 fos.

Alfőmérnök01 2014.06.04. 07:43:06

@Hepci: (Az Alfőmérnök007 B&S nickje. Itt is azt a taktikát követi a korcs, hogy azokat a vádakat, amik őt illetnék meg - jelen esetben, hogy több nicket használ - másokra hárítja.
Hangsúlyozom, a jelenség nem egyedi, a net tele van ilyen elmebeteg nácikkal, a meglepő (?) az, hogy neki terepet adnak keresztény/konzervatív (muhahahaha) oldalakon, és még adják is alá a lovat.)

gyalog.galopp 2014.06.04. 07:45:35

@Hepci:
Az egyik egy gusztustalan látványtál, a másik meg egy ehetetlen.:)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.04. 08:09:39

@gyalog.galopp: nézd, a magam részéről abban biztosan kiegyezhetünk, hogy az expo pavilon pályázatának magyarországi kiírásában kódolva voltak a dolog lehetséges buktatói, ráadásul boldog boldogtalan pályázhatott. Lásd fentebb: @tauglich:

Megjegyzem, ha nem kerül első helyre a második pályamunka, akkor ma nincsen "expóügy", amivel továbbra is azt állítom, hogy a zsüri a körülményekhez képest a legjobbat hozta ki az első helyre. Szerintem.

Az építőanyagokról még egy gondolat. Nem vagyok szaki, úgyhogy józan paraszti ésszel próbálom megfogalmazni. Egy betonépület fenntartása hatványozottan több energiát igényel, hiszen remek hővezető és pocsék hőmegtartó képességekkel rendelkezik. Nyáron hűteni, télen meg veszettül fűteni kell, amit át sem merek konvertálni kivágott erdőkben mérhető egységekre.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.04. 08:19:37

@gyalog.galopp: "A botrány viszont az mindenképpen hasznos, talán segíti az egy célért gondolkozást. "

Ezt egyébként én is szeretném remélni.

Bell & Sebastian 2014.06.04. 12:27:20

@bbjnick: Egyetértek, unalmas.

@tauglich: Minden nap új kezdet, kivéve a Fidesznél, ahol csak a tegnapi folytatása. Egy jobb kocsmából gyorsan kivágnák az ilyen, javíthatatlan egyedeket.

@Alfőmérnök01: Te egy troll vagy. Agresszív és pszichopata, aki a világhálón éli ki alantas ösztöneit, mert nem vitte semmire.

gyalog.galopp 2014.06.04. 15:22:17

@tauglich:
Nem szeretek hülyének nézni senkit, különösen nem képzett építészeket. Biztos vagyok benne, hogy egy építész hallgató is tudna legalább fél órát beszélni az ökológiai építészetről, minden különösebb felkészülés nélkül.
A látvány malom számomra pontosan ezért megfoghatatlan, de a rendelkezésre álló információ kevés a hangos találgatásokhoz.
Az ökológiai építészet nem földkunyhó, fabódé, zsúpfedél meg ilyesmi. A látvány malom az ökológiai építészet paródiája, vagy ha nem , akkor megcsúfolása.

Íme egy ökológiai ház, csak neked, csak most:

www.szelektiv.hu/hir.496.okologiai_haz_muanyag_palackokbol

Hát ilyen is van na. :)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.05. 07:46:39

@gyalog.galopp: kösz!

Cserébe én is hozok erre az ökológiai izére egy teljesen klasszikus, kihalófélben lévő példát Csongrádból:

mek.oszk.hu/02700/02789/html/img/47.jpg

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.05. 12:30:01

@tauglich: Brutális.

"A szellem valósága itt dübörög a küszöbön, a fény egyre erősebb, és az igazság tagadása, az önáltatás, önbecsapás is egyre vehemensebb.

Ez az ügy felszínre hoz mindent, megnyilatkozásra késztet mindenkit. Jó ez így."

~Fokozódik az osztályharc, az előzetesen felismert történelmi törvényszerűségek szükségszerűen következnek be.

"Sokan ítélkeznek rólam is, és az ítéletekben keveredik az előítélet, a leplezetlen ellenszenv, gyűlölet, a politikai elfogultság – pro és kontra -, a farizeus magatartás, szimpátia és antipátia, és még sok minden, egész spektruma az emberi tulajdonságoknak, amik a lélek területén tevékenyek."

~Összeszövetkezett a reakció. Fuj, de utáljuk őket.

"Rúgjatok belém még párat. Állom a sarat." no comment

"Hogy én miért veszek részt egy ilyen rendszerben, egy ilyen versenyben? Én, aki a „Betelt a pohár”-t írtam? Nem volt rá partner, barátaim. Ha ezeket a kereteket teremtettük maguknak, akkor ebben kell létezni, ennek a konzekvenciáit levonni, és elszenvedni, ha kell. Én ezt teszem, és nem nagyon látom, hogy bárki nyíltan felvállalná döntései vagy mulasztásai következményeit."

Önigazolás a "miért léptem be az MSZMP-be" dallamára, 429. pályamű.

És a végén visszatérés a bevezető eszkatológiájához. Mint említettük, az antagonisztikus ellentétek harca folytatódik, a végső összecsapás, az Armageddon a kertek alatt lopakodik, mindannyiunknak választania kell: progresszió vagy reakció? Proletárdiktatúra vagy feudalizmus? Alakor vagy Malom? A következmények beláthatatlanok.

Maradjanak velünk.

"Egy régi, intellektualizmusba dermedt világ döglődik egy háború küszöbén. Ahelyett, hogy erről beszélnénk, és egy élhető jövő alapjait kezdenénk lerakni, egymást gyalázzuk, alázzuk, mintha ez lenne a legfontosabb. Mintha a jövő egy kis szeletét időnek előtte megidéznénk. Bellum Omnes Contra Omnes. Mindenki háborúja mindenki ellen.

Az Alakor arról az élhető jövőről szól. Dadogva, bumfordian, amatőr módon, szakmaiatlanul. De szól. Én azt hiszem, megértettem valamit belőle, ezért vállaltam, hogy egy nemépítésznek segítek. Mert ez a világ el fog pusztulni. Hamarabb, mint gondolnátok. S ami marad belőle, az nem stílusok, trendek, hanem valami, ami az életet menti át. Egy búzaföld egy sámándob közepén. Tök abszurd, nem?"

---

Bocsánat, hogy nyaggatlak, de ígértél nekem egy választ Szőcs cselekvésének politikai cselekvéskénti értelmezésére.
mandiner.blog.hu/2014/05/27/sulyzo_hot_dog_balnatetem_mi_lesz_az_uj_expo_magyar_epuletevel/fullcommentlist/1#c23171845

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.06.05. 12:43:07

@tauglich: érdekes levél. jól illusztrálja, hogy miért kell az úgynevezett művészvilágot, mostan ideértve a megfagyott zene karmestereit is, a sárig gyalulni.
egy volt világ undorító maradékai.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.05. 16:05:21

@Counter: hoppá, teljesen jogos! Annyira kiment a fejemből az elmúlt napok néhány kommentváltása miatt, hogy még el sem olvastam. Ígérem, amint tudok, reagálok.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.05. 16:10:10

@jm padilla: pedig a helyzet fokozódik.

Levél Sárkány Sándornak

"Teljesen egyértelmű a helyzet. Az etikai eljárás elindult. Fentről menetrend szerint leszóltak, Ertsey tabu. Csakhogy a kamara nem bolondult meg, nem ragasztja át magára a célkeresztet Ertseyről. A tagság megvadulna.
Úgy értesültem az MMA is nyilatkozni fog a sámándob ellen. Kiadták a kilövési engedélyt."

epiteszforum.hu/level-sarkany-sandornak

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.05. 16:20:29

@tauglich: Szerintem nem lehet ennél epésebben kritizálni, jól megírta :-)

@jm padilla: Úgy van, úgy van! Az új világkorszak új emberének meg kell szabadulnia a civilizáció és a kultúra jelentette bilincsektől.

Csak a sár maradjon, minden másnak vesznie kell! Könyvégetést, képrombolást! Mindent vissza a sárig!

Jack Torrance 2014.06.05. 16:49:24

@tauglich: nagyon nem mindegy, milyen múzeumról van szó. A NG tárgyai roppant érzékenyek, nehezen mozgathatók.
Ezen kívül a vadonatúj épületben pontosan fele akkora lesz a hely, mint amire a Galériának most szüksége lenne. Magyarázat nincs, a szakemberek felmérték, Baán megfelezte.
Értem én, hogy örülsz a beruházásnak, én is örülnék, de ami készül, az katasztrófa. Ennél sokkal kevesebb pézből sokkal értelmesebben meg lehetne oldani az összes problémát, most meg csak újakat hoznak létre.
Az egyetlen valóban örvendetes beruházás a Szépművészeti felújítása, hogy a Román Csarnokot végre megcsinálják.

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.06.05. 21:27:20

@Counter:
bizony. az ejrópai "kultúra története" ejrópa elnyomorodásának a története. sárból teremtünk új világot.

gyalog.galopp 2014.06.06. 06:07:35

@tauglich:
Mint kívülálló, független személy olvasom és értékelem Kalmár levelét, hát fatornyos kisfalumban ilyenre szokott kinyílni a bicska a zsebben.
A jogban ezt valószínűleg pszichikai kényszerként értékelnék.
Az látszik, hogy rondának tartja a dobokat, de arról egy szó sem esik, hogy a malom miért felel felel meg jobban a kiíró elképzeléseinek.
Egyáltalán semmilyen szakmai érv, csak érzelmi, pszichikai zsarolás, fenyegetés, na meg a galaxisból történő mélységes lesajnálás, lealázás.

Kezdek megbarátkozni a dobokkal......

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 06:54:49

@gyalog.galopp: szerintem itt az egész történet, úgy ahogy van, kezd végtelenül gyomorforgató lenni. Béna a kocsis, a gyeplőt bedobta a lovak közé, azok meg megvadulva egymást harapdálják.

gyalog.galopp 2014.06.06. 07:57:11

@tauglich:
Mikor a malom tervet megláttam, első gondolatom az volt, na itt a faipari lobbi jó mélyre nyúlhatott a zsebébe.
Aztán elképzeltem magam az építmény belsejében, hallom a kerék dübörgését, a faszerkezet hangját, aztán valaki a fülembe súgja, hogy több ezer tonna víz van a fejem fölött. Első pillanatban elakad a lélegzetem, majd mint akit picsánrúgtak húzok el onnan, és az egész építmény 200 m-es körzetéből.
Nem mellesleg az expó közönsége hasonló laikus suttyókból áll.

A szakmai hiszti, de különösen Kalmár levele arra késztet, hogy továbbgondoljam a történetet.

Kinek mennyi eshet ( eshetett) le egy csóró díszlettervező és egy kiátkozott építész ötletéből?

gyalog.galopp 2014.06.06. 08:21:37

@gyalog.galopp:

nem többezer, csak több száz tonna víz ...

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 08:26:59

@Counter: igen, amit Lánczi ír, az nagyjából most tényleg így működik. Hogy ennek a politikának ma számos híve van az országban, azért az jelentős részben betudható a rendszerváltást követő két évtized kudarcainak és elbaszásainak, amely olyanná tette a magyar társadalmat, amilyenné. És ebben jelentős szerepe volt annak a ballib értelmiségi véleményterrornak és posztkommer gazdasági érdekhálónak, amely hol kormányon, hol ellenzékben, de húsz éven keresztül jelentősen meghatározta az ország struktúráját. És ehhez a Nyugat a saját erőforrásait, de főként politikai tekintélyét maximálisan odatette. Hogy most mi van kialakulóban, majd meglátjuk. Ahogy meglátjuk hogyan alakul Európa sorsa az elkövetkezendő időben.

A jelenlegi kultúrpolitikáról viszont Láncz írása fényében sem tudok máshogy nyilatkozni, mint ahogy eddig tettem. Ha nem bánod, sokadszorra idézem most Gyurgyák Jánost, aki másfél éve tökéletesen leírta, amit változatlan formában azóta osztok, íme:

“van ma Magyarországon kultúrpolitika? Csak egy koncepció nélküli, szétaprózott, kusza világot látok, ahol még a jó kezdeményezések is kioltják egymást, s ahol jórészt teljesítmény nélküli önjelöltek marakodnak az egyre fogyatkozó pénzért, hiszen ezen a területen alapvetően forráskivonásról van szó. Nevezhetem azt komoly kultúrpolitikának, ha az állam egy területet (művészet) kiad gebinbe, és azt a valódi teljesítménytől elszakadó, feudális jellegű, havi apanázsos rendszert lépteti életbe, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia esetében is régen meg kellett volna már szüntetni? A kegydíjas rendszer már a XVIII. század végén is problematikus volt, a XXI. században pedig merő anakronizmus. Persze jól tudom, hogy egyetlen politikai erőnek sem célja a rendszer megváltoztatása, egyik sem akar nekimenni a problémának. A kegydíjból fenntartott kiválasztott réteg olcsóbb, mintha normális értelmiségi fizetéseket adnának, ugyanakkor a politika szempontjából jobban kézben is tarthatók a kiváltságosak. Talán éppenséggel maguknak az akadémikusoknak kellene felszámolni a rendszert, mivel a rendszer ellentmond a teljesítményelvnek, súlyosan korlátozza a fiatal tehetségeket, s árt a benne szereplők önbecsülésének is. Végső soron úgy látom, hogy a kultúra megint elszenvedi a kormányzást, ahelyett, hogy méltó megbecsülést kapna.”

Egyébként ajánlom a teljes interjút:

valasz.hu/itthon/teremtettunk-e-igazsagosabb-es-elhetobb-vilagot-58946/

Ha van szimpatikus jobboldaliság a mai Magyarországon, akkor számomra Gyurgyáké mindenképpen az.

De hogy folytassam. Azt írod, hogy “Szőcs fityiszt mutat a ballibek intézménykultuszának, és – politikai kinevezett lévén – politikai cselekvést hajt végre, amikor erélyesen és önkényesen dönt.”

Én ezzel szemben azt gondolom – különösen a fent idézett interjú fényében –, hogy Szőcs senkinek sem mutatott fityiszt. Szerintem Szőcs szándékai szerint alapvetően nem konfrontatív személyiség, ám sokszor mutatott alkalmatlansága révén állandóan olyan konfliktusokat szül, ami még a kormányzatnak sem áll sok esetben az érdekében. Lásd a jelenlegi expó pavilon esetét, amellyel kapcsolatban úgy néz ki, hogy a széles szakma mellett még az MMA is opponálni fog.

Szőcsről azért annyit érdemes tudni, hogy személyes beágyazottsága és kapcsolati hálója az anyaországi kulturális életben igen szerénynek mondható függetlenül attól, hogy régóta itt él. Amikor államtitkárként működött, személyes jelenlétében gyakran minisztériumi osztályvezetők tárgyaltak lényeges kérdésekről. Ez számomra sok mindent elárul, csak azt nem, hogy a kulturális kormányzat szorosan tartaná a kezében a gyeplőt.

Persze itt van még L. Simon esete is, akinek az államtitkári posztról történt távozása jelentős részben annak volt köszönhető , hogy ellenezte az MMA kulturális életben történő koncentrált pozíciószerzését. Most pedig a teljesen szürke végrehajtóember Halász János olyasmit nyilatkozott az MMA közgyűlés ünnepélyes megnyitóján, hogy kevesebb állam, több MMA.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 08:41:03

@Jack Torrance: "A NG tárgyai roppant érzékenyek, nehezen mozgathatók. "

Minden műtárgy érzékeny, minden műtárgy nehezen mozgatható. Megjegyzem, a profi műtárgyszállítás speckó szakma speckó eszközökkel és képzett szakemberekkel, láttam már hogy hogyan csinálják.

"Ezen kívül a vadonatúj épületben pontosan fele akkora lesz a hely, mint amire a Galériának most szüksége lenne. Magyarázat nincs, a szakemberek felmérték, Baán megfelezte."

Na ez érdekelne, erről tudsz adni linket?

@gyalog.galopp: ha jól sejtem, Ertsey építészként csak a nevét adta a pályázathoz, hogy egyáltalán beadhassák azt olyanok, akiknek megfelelő végzettség híján bizonyos tervezői munkákhoz semmiféle jogosultságuk nincs.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.06. 09:09:35

@tauglich: "van ma Magyarországon kultúrpolitika?
[...]koncepció nélküli, szétaprózott, kusza világot látok, ahol még a jó kezdeményezések is kioltják egymást, s ahol jórészt teljesítmény nélküli önjelöltek marakodnak az egyre fogyatkozó pénzért [...] az állam egy területet (művészet) kiad gebinbe, és [azt] a valódi teljesítménytől elszakadó, feudális jellegű, havi apanázsos rendszert lépteti életbe [...] A kegydíjas rendszer már a XVIII. század végén is problematikus volt, a XXI. században pedig merő anakronizmus.
[...] a rendszer ellentmond a teljesítményelvnek, súlyosan korlátozza a fiatal tehetségeket, s árt a benne szereplők önbecsülésének is"

Van kultúrpolitika, és pontosan ez az.

Tisztelettel, a Szovjetuniónak is volt kisebbség- és valláspolitikája. Fogalmi zavarok vannak: attól, hogy egy szakpolitika létezik, még nem feltétlenül jó; attól, hogy nem jó, még nem tekinthető nemlétezőnek. Attól létezik, hogy azonosítható értékrend alapján következetes döntések születnek az arra előzetesen kijelölt intézmények, izé, személyek által.

---

"jelentős szerepe volt annak a ballib értelmiségi véleményterrornak és posztkommer gazdasági érdekhálónak, amely hol kormányon, hol ellenzékben, de húsz éven keresztül jelentősen meghatározta az ország struktúráját. És ehhez a Nyugat a saját erőforrásait, de főként politikai tekintélyét maximálisan odatette."

Apa miattatok iszik. De majd meglátjuk, mi lesz belőle.
Posztkommer hálózatok kebelre ölelését nem kéne felhánytorgatni az elmúlt egy-másfél évtized tükrében.

---

"Én ezzel szemben azt gondolom – különösen a fent idézett interjú fényében –, hogy Szőcs senkinek sem mutatott fityiszt. Szerintem Szőcs szándékai szerint alapvetően nem konfrontatív személyiség, ám sokszor mutatott alkalmatlansága révén állandóan olyan konfliktusokat szül, ami még a kormányzatnak sem áll sok esetben az érdekében. "

Úgy látom, ezt Szőcs maga is másként gondolja. Igaz, nem a Lánczi- és GFG-féle bicskanyitogató modorban fejezi ki. De a gondolatmenet teljesen ugyanaz.

nol.hu/kultura/szocs_geza_szerint_nem_a_politikusok_elfogultak__hanem_a_szakma-1446525

"A politikusnak az a munkája, hogy tisztában legyen a területe értékeivel. Ha nem jó politikus, és nincs vele tisztában, akkor számolnia kell a következményekkel. Ezt akkor is elmondtam, amikor megkérdezték, honnan veszem magamnak a bátorságot, hogy a díjak vagy a forgatókönyvek ügyében döntsek, hogy melyik érdemel támogatást. Arra választottak ki, hogy felismerjem, mi az érték. És azok a filmek, amelyeket én támogattam, ilyen-olyan apparátus, bizottság, forgatókönyv-fejlesztés nélkül, csak és kizárólag a saját fejemre, ismereteimre és értékrendemre támaszkodva, nagyon sok díjat kaptak. Én önérzetesen és büszkén vállalom, hogy igen, jól választottam, és hogy egyedül is tényleg el tudom dönteni, melyik filmterv kapjon állami pénzt, melyik zeneszerző érdemel kitüntetést, melyik képzőművész szolgált rá, hogy elvigyük Pekingbe a munkáit, melyik költő kaphatja meg a József Attila-díjat. "

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.06.06. 10:08:56

@tauglich: na, elolvastam. kalmár levele alemberi

Jack Torrance 2014.06.06. 10:34:57

@tauglich: "Minden műtárgy érzékeny, minden műtárgy nehezen mozgatható"

az azért nagyon nem mindegy, hogy egy festményről, vagy mondjuk egy középkori szárnyas oltárról beszélünk. Azt apróra szét kell szedni, ha kamionon akarod szállítani, és a helyszínen újra összerakni. Kérdezz meg pár restaurátort, hányszor lehet ezt büntetlenül megcsinálni vele.
A British Múzeumnak van most egy óriásprojektje Londonban, bővítik az épületet. Föld alatti raktárak, olyan lifttel, ami akár kamionokat is képes szállítani, az egész raktár szerves egységet képez a múzeummal, bármilyen műtárgyat házon belül mozgatva akárhová el tudnak vinni. Ők hosszú távra terveznek, tudják, hogy évtizedekig nem lesz megint ennyi pénzük beruházásra. És ott nem az a fontos, hogy minél gyorsabban elköltsék a sok pénzt és minél több baráti zsebet töltsenek meg belőle.
Nem látom be, egy vadonatúj beruházásnál miért kéne azt preferálni, hogy bármilyen kiállítás rendezéséhez a profi szállítócégeket kelljen hívni. Kivéve persze, ha történetesen van egy ilyen profi szállítócégem, és szeretném hosszú távon biztosítani neki a munkát.

"Na ez érdekelne, erről tudsz adni linket?"
Gondolod, megtalálod bármilyen linken? :) Nincs link, belső információ.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.06. 13:13:57

@Jack Torrance: "Kivéve persze, ha történetesen van egy ilyen profi szállítócégem, és szeretném hosszú távon biztosítani neki a munkát."

Mintha nagy dérrel-dúrral alakult volna egy magyar tulajdonú, legkorszerűbb, legmodernebb, legizébb szállítócég valamikor 2010-et követően.
Aztán egy nagyobb Munkácsy mintha kissé megsérült volna.

Azóta nem hallottam efféle pletykákat.

gyalog.galopp 2014.06.06. 13:20:36

@tauglich: @jm padilla:

egy szösszenet a hatályos BTK-ból:

Kényszerítés

195. § Aki mást erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön, és ezzel jelentős érdeksérelmet okoz, ha más bűncselekmény nem valósul meg, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

itten pedig Kalmár:

"Ha ez sakkjátszma lenne, azt mondanám Ertsey a vezér, a vezér jelenleg könnyen leüthető, nem is tud, talán nem is akar védekezni. A királyát védi. Önt. Tett egy igéretet, azt betartja. A király a sakkban nem leüthető, a királynak mattot kell adni. Most pontosan ez a szándékom. És mint mondtam úgy sakkozok, mint az utcai bunyósok. Nem lehet kiszámítani a következő lépésemet, mert én sem tudom mi lesz az. Nem gyűlölöm az ellenfelemet, nem bántani akarom, de le akarom győzni. Figyelem az ellenfél mozgását, gyenge pontjait. Az ön gyenge pontja Ertsey Attila. Mint ellenfele kérem, ne áldozza fel a barátját azért, hogy megváltsa a világot. Egy barát nem ezt érdemli."

"Teljesen egyértelmű a helyzet. Az etikai eljárás elindult. Fentről menetrend szerint leszóltak, Ertsey tabu. Csakhogy a kamara nem bolondult meg, nem ragasztja át magára a célkeresztet Ertseyről. A tagság megvadulna.
Úgy értesültem az MMA is nyilatkozni fog a sámándob ellen. Kiadták a kilövési engedélyt."

a csattanó, mer ugye anélkül nem ér semmit a dráma:

"Ha képes olyan nagyvonalúan viselkedni, hogy látva a teljesen egységes szakmai elutasítást, visszalép a tervezéstől, akkor én itt nagy nyilvánosság előtt megkövetem önöket, elnézést kérek, visszavonom minden korábbi kijelentésemet, és mindenki mást is erre kérek, az ügyet lezártnak tekintem. Az etikai ügy is nyilván okafogyottá válik."

Ez az egyenes beszéd, Tisztelt Hölgyeim és Uraim, le a cseresznyefáról mindenkinek!!

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 15:22:56

@jm padilla: csak nem gondolja, hogy azért linkeltem, mert egyezik a véleményemmel?

Viszont itt van Sárkány Sándor válasza az elmúlt napokban őt ért támadásokra. Azon pedig külön dobtam egy hátast, hogy mi ihlette az ötletét.

epiteszforum.hu/az-alakor-otletgazda-valasza-az-epiteszek-tiltakozasara-nem-csak-epiteszeknek

@Jack Torrance: lehet hogy zavar van köztünk az éterben, de amikor szállítócégekről írok, a majdani költözésre gondolok. Az pedig nyilvánvaló, hogy a gótikus szárnyasoltárok pont nem a raktár és a kiállítótér között fognak vándorolni. Megjegyzem, a Galéria ma is irgalmatlan raktározási gondokkal küszködik, szóval ha ilyen benfenntes csávó vagy, talán azt is tudod, hogy a XX. századi anyag egy része, illetve a folyamatosan bővülő kortárs gyüjtemény egy része jobb híján a az irodák és műhelyek folyosóin dekkol. Viszont a történeti festészeti gyüjtemény értékes darabjai mind kint vannak a falakon, amit pedig nem tesznek ki, azt közintézményeknek kölcsönzik ki.

"Gondolod, megtalálod bármilyen linken? :) Nincs link, belső információ. "

Nekem ez így nem meggyőző, éppen ezért gondolom, hogy konkrétan ebben a kérdésben, hivatalos végeredmény hiányában kár előre túrázni.

@Counter: @gyalog.galopp: bocs, most ezek túl hosszúak elolvasni, majd reagálok.

Jack Torrance 2014.06.06. 15:56:52

@tauglich: költözni mindenképp kell, de hogy jön ez ahhoz, hogy a majdani múzeum kilométerekre lesz a raktártól? (innen indultunk ugyanis) Ez lesz a megoldása a valóban meglévő raktározási problémáknak?

Milyen hivatalos végeredményre gondolsz? Az építészeti pályázatot kiírták, a pályamunkák elkészültek, ennyi. Azt meg soha nem fogod látni, mi volt a belső felmérés eredménye.

"Az pedig nyilvánvaló, hogy a gótikus szárnyasoltárok pont nem a raktár és a kiállítótér között fognak vándorolni"

Ezt nem is értem, ha ki akarják állítani, akkor honnan hová vándorol? És persze a szárnyasoltár csak egy példa.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 21:10:21

@Counter: engem ez a Szőcs-idézet megint csak arról győzött meg, hogy ez az ember alkalmatlan kultúrpolitikusnak.

@gyalog.galopp: ugyan elég gyomorforgató az a nyílt levél, de nem látom be, hogy párhuzamot kéne vonni a BTK általad idézett paragrafusával.

@Jack Torrance: "Ezt nem is értem, ha ki akarják állítani, akkor honnan hová vándorol?"

A tervek szerint a Várból a Szépmű Román Csarnokába.

Ezt az infót viszont most találtam a Liget projekt hivatalos oldalán és teljes mértékben annullálja a parádat, valamint feleslegessé teszi az eddig sem túl magasan szárnyaló vitánkat:

"Az új épületek megvalósítása és a meglévő rekonstrukciójának folytatása mellett a teljes folyamatot megalapozó, előkészítő lépések egyikeként a XIII. kerületi Szabolcs utcában meglévő egykori kórházi és vegyes használatú tömb helyén létesül a Városligetben tervezett új, illetve újjá szervezett intézmények műtárgy restaurálási és raktározási központja. A központ alapvető funkciója kettős. Egyrészt a költöző múzeumok, illetve átalakuló múzeumok nem kiállítandó műtárgyainak elhelyezéséhez szükséges raktárbázis, másrészt egy korszerű, restaurálási és műtárgyvédelmi központ kialakítása a cél. A tervpályázatban szereplő állandó gyűjteménnyel rendelkező múzeumok mindegyikének lesz raktár- és restaurálási kapacitása a tervezett létesítményben."

www.ligetbudapest.org/index.php?page=single&id=102

Úgyhogy a magam részéről a továbbiakban a nemzetközi zsűri által kihozott végeredmény ismeretében kívánnék raktárológiai vitába bonyolódni. Vagy még akkor sem.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.06. 21:29:44

@tauglich: "honnan veszem magamnak a bátorságot, hogy a díjak vagy a forgatókönyvek ügyében döntsek, hogy melyik érdemel támogatást. Arra választottak ki, hogy felismerjem, mi az érték."

Egy az egyben a közvetlen demokratikus felhatalmazású személyek kontra üres intézmények és üres eljárásrendek tézise.
Megmondja, mit tagad és ír felül; megmondja, milyen alapon.

Nincsen titok, rejtett agenda, mulasztás vagy hanyagság. Ez: az.
Csak nem akartok hinni a szemeteknek. Nem tudom, én mit tennék a ti helyetekben, lehet, én se akarnék.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.06. 22:02:30

@Counter: ebben a mostani expó pavilonos történetben például hol látod a kormányzat tudatos kultúrpolitikai törekvéseit, a keménytökű megmondást, és akármit? Az egész szakma – az MMA-t, és az organikusokat is ideértve – ki van akadva, még az itt rendszeresen kommentelő, a fideszes kultúrpolitika lépéseit többnyire eismeréssel nyugtázó nickek között is érezhető a zavar.

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.06.06. 22:39:07

@tauglich: sárkány válasza éjdes, és még várnai gyulát is megemlíti :))

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.07. 10:27:04

@tauglich: Maga naiv. A szimpatizáns nickek ideológiailag képzetlenek. Mindezek Lánczi vagy GFG számára semmilyen zavart nem jelentenek, sőt, ennek értő és tudatos végrehajtására még Szőcs is képes és hajlandó.

_Ez_ a kormányzat tudatos kultúrpolitikai törekvése, hogy _ez_ folyjék, hogy felül legyenek bírálva a tervpályázatok, zsűridöntések, szakmai konszenzusok (ezt is lenyilatkozza Szőcs). Ez a primer cél, ennek van alárendelve minden más; és azért ez a primer cél, mert ezt hiszik a hatalommegtartás módjának (ti. a hatalom fitogtatását és kényszeres, bizonygatós használatát).

Jack Torrance 2014.06.07. 13:44:58

@tauglich: "Úgyhogy a magam részéről a továbbiakban a nemzetközi zsűri által kihozott végeredmény ismeretében kívánnék raktárológiai vitába bonyolódni. Vagy még akkor sem."

Ezekről a raktárakról meg korszerű restaurátor műhelyekről csak a muzeológusokkal és a restaurátorokkal nem egyeztettek. Nagyon naív vagy, ha azt hiszed, ezek a lózungok amiket írtak a weboldalon, igazak. Úgy igazak csak, ahogy Baán fejében van, aki se nem muzeológus, se nem restaurátor, és nagyjából fogalma sincs erről a szakmáról. Ő egy manager. Az ő fejében az egész szépmű-NG dolog csak annyi, hogy ha értékes és szép műveket állítunk ki, akkor majd tódul a közönség. Ennél pedig azért többről lenne szó.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.08. 08:52:51

@Counter: mondjuk már lépnék ebből a topicból a brébe, de azért még megkérdezem. Hol érdeke a kormányzatnak, hogy egy eleve elcseszett pályázat végeredményének balfasz megmásítása következtében a jellemzően különféle szekértáborokban mocorgó magyar építészszakma most teljes egységbe tudott tömörülni? Hol érdeke a kormányzatnak, hogy a közvélemény téma iránt fogékony része szinte egységesen elutasítja ezt a döntést? Hol érdeke a kormányzatnak, hogy a magyar sajtó a Népszabótól a Nemzetig élesen kritizálja a megvalósítandó pályamunkát,valamint kétségbe vonja a döntés józan szakmaiságát?

És itt a hab a tortán. Egy olyan szerencsétlen csóró belpesti értelmisi képzőművész tervét akarják most Szőcs jóvoltából megvalósítani, akinek szellemisége, kapcsolati tőkéje és úgy egyáltalán semmije nem egyezik a jelenlegi fideszes mainstreammel.

@Jack Torrance: ismerek vagy két tucat restaurátort, akikkel időnként munkakapcsolatban is vagyok. Közülük négy-öt ember közeli barát, vagy haver. A vélemények pedig általában megoszlanak a múzeumnegyedről, nagy a szórás a támogatók és az ellenzők között. Tudom, mert beszélgettem többükkel erről a témáról. Viszont továbra is azt mondom, hogy a végleges döntés ismeretéig nem látom értelmét a további fingfűrészelésnek. A végén még úgy jársz, mint a hivatalos rettegők a Kossuth téri J.A. szobor kapcsán. Árvizet és mocskos, benzingőzös rakpartot vizionáltak neki, miközben a tér egyik legjobb pontjára került, ahol a nyári időszakban turisták ezrei fotózkodnak vele naponta. Ettől persze még lehet elcseszés a végeredmény, de előre ne fossuk má' tele a gatyánkat.

S=klogW 2014.06.08. 09:15:43

@tauglich: "ne fossuk má' tele a gatyánkat"

De hát az milyen jó!: Ha már nem vagyunk elég magasan ahhoz mi balliberós torrenszek, hogy a lesz.rjuk az ellenfelünket, akkor legalább az összesz.rt balliberónkat szagoltassuk az ellenféllel.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.06.08. 10:42:30

@tauglich:
Counter elmélete szerint annyi a folyamat lényege, hogy megmutatkozzon: "bármit megtehetünk".
Ha innen nézzük, tökmindegy, hogy milyen a terv és kapcsolódik-e a szerzője valami fidoxos vonulathoz vagy sem.

Alfőmérnök02 2014.06.08. 11:47:13

@S=klogW: Maga érti, hogy mit akar ezzel mondani?

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.08. 11:59:51

@Hepci: az elmélete eddig is világos volt.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.08. 12:00:29

@tauglich: Ha le akar győzni egy csoportot, először össze kell terelnie őket.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.08. 13:57:08

@tauglich: Vigyázzon, bbjnick niche-je foglalt!

A magam részéről fenntartom. A kultúrpolitika célkitűzése, hogy a kultúrpolitikai szisztéma erős egyéniségek szuverén és diszkrecionális döntéseiből álljon. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, valamennyi, a kultúra területén ügyködő csoportosulással, hálózattal, érdek- és értékközösséggel el kell fogadtatni, hogy ez így lesz.
Ennek sikeréhez azonban be kell őket vonni a konfliktusba, érdekeltté kell hogy váljanak, másként nem fogja lényükben érinteni őket a végkimenetel.

S=klogW 2014.06.09. 06:52:21

@Counter:

Hát NEM! Nem kell minden ügyködő csoportosulással elfogadtatni: vannak, amelyeket ki kell golyózni.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.09. 07:14:27

@Counter: hogy jön ide bbjnick? Hiányzik a cicaharc? :)

Amúgy komolyan azt gondolod, hogy ez az egész mostani expópavilonos vircsaft egy tudatosan felépített stratégia része, amivel a kormányzat most éppen a teljes magyar építészszakmát készül járom alá hajtani?

Nem vagy kissé paranoiás?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.09. 07:28:28

@tauglich: Nem az építészszakmát. Ott van Lánczi szövegében feketén-fehéren: az eljárásrendeket és intézményeket kell megsemmisíteni. Ezeket kell lecserélni erős, megkérdőjelezhetetlen személyekre.

Ezeket (eljárásrendeket és intézményeket) emberek működtetik. Megsemmisítésük tehát úgy kell hogy történjen, hogy fogjuk a működtetni képes/hajlandó/szándékozó embereket, felkeltjük a figyelmüket (pl. egy sámándobbal) és megmutatjuk nekik, hogy hiába viselkednek úgy, mintha egy eljárásrendet és egy intézményt működtetnének, az _nem fog működni_, azaz a sámándob fog megépülni.

Kit érdekel az építészszakma? Ez egy magasabb filozófiai szint.

gyalog.galopp 2014.06.09. 07:45:07

@tauglich:
Neked nem is kell ebben semmilyen párhuzamot vonnod.
De, ha Sárkány bedobja a törölközőt azzal, hogy csupán azért teszi, mert nem akarja kerékbe törni a barátja pályafutását, akkor Kalmárt az isten se menti meg egy priusztól. (természetesen ehhez fel is kell jelentenie)

Amennyiben Sárkány röhög Kalmár levelén, akkor természetesen a levél marad az ami, egy tökéletes látlelet...
A levél egyébként a kommentekkel együtt igazán izgalmas. És ezek az emberek sipítoznak demokráciát!

Minden esetre ez az Ertsey nekem egyre szimpatikusabb. A dobok is egyre jobban tetszenek, kicsit csiszolni kell a külcsínen, hogy ne röhögve menjenek be a látogatók, belül meg rendben van. Esetleg még egy kis passzívház technológiát belevinni, tuti nyerő.

@Counter:
Olvasd el Kalmár, Ertsey , Sárkány levelét és a kommenteket is, ha te ezek után is a kormány jól szervezett támadását látod, akkor .... akkor nem mondom, úgyis tudod.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.09. 07:48:17

@Counter: "Ezeket kell lecserélni erős, megkérdőjelezhetetlen személyekre."

Mint például egy Szőcsre?

:)

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.09. 08:09:17

@gyalog.galopp: Ertsey megnyilvánulásai szimpatikusak. Azonban neki az égvilágon semmi köze nincs ezekhez a tervekhez azon kívül, hogy a nevét adta hozzájuk.

Tavaly egyébként vesztemre elkeveredtem a káptalantóti piacra, jelen pavilonterv inspirációs forrásához. Már a falu határában alig lehetett mozdulni a parkoló autóktól, a falu utcáiban benzingőz és araszoló autók fogadtak mindenfelé, és feltűnően undorító volt a lökdösődés. Aztán ahogy kínkeservesen haladtunk a falu másik határába a piac felé, egyre lehangolóbb volt a helyzet: ugyanazok a belpesti sznob értelmiségiek nyüzsögtek mindenfelé, akiket egész évben itthon látok. Lényeg, hogy záros határidőn belül elhúztunk innen. A piacon egyébként nagyjából ugyanaz a kínálat, mint bármely olyan nyári fesztiválon, ahol nagy számban lehet számítani a pesti értelmisi jelenlétére. Szóval nagyjából ennyit Sárkány Sándor kimondottan lapos ívű tervének inspirációs forrásáról.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.09. 08:25:01

@tauglich: Szőcs nem tud annyira alkalmatlannak bizonyulni, hogy ne legyen ismét felelős döntéshozói pozíciója.

Tehát akár egy Szőcsre is. A lényeg az, hogy a minél közvetlenebből a szuverenitás forrásából táplálkozzon, aki dönt. Egy miniszterelnöki kinevezett az pont ilyen.

gyalog.galopp 2014.06.09. 08:45:44

@tauglich:
No, az inspirációs forráson nem fogunk összevitatkozni. :)
Mikor a malom terv letisztult formavilágáról olvastam büszkén kihúztam magam itt a székben, mert nagyapám jutott eszembe. A nagyapám portáján is volt teljesen hasonló, letisztult formavilágú építmény, amit ő maga tervezett és kivitelezett szintén fából, de ő csöves kukoricát tárolt benne és górénak nevezte.

Nem a gittet akarom továbbrágni csak reggel van , szépen süt a nap, kurva meleg lesz.:)

Jack Torrance 2014.06.09. 10:46:32

@gyalog.galopp: "és górénak nevezte."

pont ez cél, hogy mindenki tudja, ki a góré :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.06.09. 12:17:07

@tauglich:
Biztos erős valamiben.
Pl. jól vedel és talán erőset finog.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.09. 22:45:38

@Counter: @Jack Torrance:

Le tetszenek lenni maradva egy brosúrával!

Nemrégiben láttam egy beszélgetést az ATV-n, Friderikusz bájcsevegett Spiróval és Spiró minden második mondata az volt, hogy Európában a demokráciát már csak a vezérdemokrácia mentheti meg. A demokratikusnak gondolt értékek és intézmények (és mindenek előtt a jogállamiság) fennmaradásának már csak olyan nagy tömegtámogatással rendelkező "erős emberek" lehetnek a biztosítékai, akik számára (ezért vagy azért) valamiért fontos ezek (ilyen-olyan fokú, formájú) fenntartása és működtetése. Bizony!:-)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.10. 08:59:58

@bbjnick: A maga interpretációi eddig is sokszor bizonyultak alátámasztatlannak. Miért kellene magától bemondásra bármit elhinnem – különösen, ami úgy kezdődik, hogy maga nemrégiben az ATV-t nézte?

Legyen szíves, adjon egy linket.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.12. 21:54:52

@bbjnick: Elnézést, még nem volt érkezésem végignézni. De ami késik, nem múlik.

@tauglich: epiteszforum.hu/expo-magyar-pavilon-szocs-geza-kormanybiztos-levele

Tűzvész, nyargalás, Carl Schmidt.
"A MALOM terv mellőzése egyszemélyi döntésem volt, a megbízásom feljogosított erre. Egészen pontosan: kötelességemmé tette, hogy azt a látványtervet támogassam, annak az elképzelésnek a megvalósítására törekedjem, amelyet lelkiismeretem és legjobb belátásom szerint legmegfelelőbbnek és reálisabbnak látok."

A nulla hatalommal bíró pampogók nem hogy hálásak lennének, hogy egyáltalán kinyithatták a bagólesőjüket és elpampoghatták az illegitim badarságaikat, még pampognak is. Pedig a kormánybiztos akár közéjük is lövethetne, ha akarná – neki van hatalma, a pampogóknak nincs.

"A kormánybiztos egyébként nem köteles pályázatot kiírni a megvalósítandó tartalomra - tehát a
pavilonépületre sem - csakis a kivitelezésre. A kormánybiztos megtehette volna, hogy felkér egy építészt s arra bízza a tervezést. De a legnagyobb jóhiszeműséggel látványpályázat kiírása mellett döntött. [...]
A MÉK és a MÉSz részvételét magától értetődőnek tekintettük, s rájuk bíztuk, kiket delegálnak a zsűribe. Megtehettük volna, hogy nem hívjuk meg őket. "

Szerencsére elég a pampogásból. Kutya ugat, karaván halad; quod dixi, dixi. Uff.
"Végezetül annyit még: a továbbiakban ismételni sem akarom magam, meg részt venni sem bárminemű mesterségesen gerjesztett vitában. Az így felszabaduló időt inkább a pavilonnal kapcsolatos tennivalókra szeretném fordítani."

Alfőmérnök02 2014.06.12. 23:12:34

@Jack Torrance: Muhaha, hát ez tényleg nem Spiró, hanem Szilágyi Ákos.
Egyébként Szilágyi, amellett, hogy egy értelmes és művelt ember, politikailag tényleg síkhülye. Kíváncsi vagyok, mit szólna hozzá, ha Magyarországon ortodox teokrácia lenne? :)))
(Mellékszál, de Spiró sem olyan hülye, mint a jobber/konzerv "értelmiség" hiszi.
A jobberek többsége valszleg annyit tud róla, hogy ő írta a "Jönnek a dúlt-keblü mélymagyarok megint,

füzfapoéták, füzfarajongók, jönnek a szarból" kezdetű verset.
Azt valszleg nem tudják, hogy annak idején a besúgó provokátor Csurka védte meg, és Nádas volt, aki kifogásolta a vers "üzenetét".)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.13. 00:19:01

@Jack Torrance: Ja hogy végig Szilágyi...?

Bbjnick mennyire lehetett beszeszelve, hogy így keveri...?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.13. 00:47:52

@Counter:

No, ha már a "szeszelési" szokásaimra próbálja terelni a szót és nem arról beszél, ami abban a beszélgetésben elhangzik, akkor az egy valódi mélyütés lehetett magának!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.13. 01:13:19

@Alfőmérnök02:

Lehet, hogy Szilágyi politikailag síkhülye, de annyira mégsem az, mint Spiró, aki egy hasonló beszélgetésben kifejtette, hogy nem hisz a demokráciában, csak a jogállamban:-) Tudom azt is linkelni:-)

Alfőmérnök02 2014.06.13. 06:47:54

@bbjnick: Felesleges linkelned, mert láttam a műsort.
És egyébként Spiró politikailag kevésbé hülye, mint Szilágyi Ákos, akinek a Népszabadságba írott publicisztikái már-már az elmebaj határát súrolják.
Mindemellett jobb arc, mint Spiró.
Na de hagyjuk, nem akarom összezavarni az itteni egybites értelmi fogyikat.

tauglich · http://tauglich.blog.hu/ 2014.06.13. 08:49:32

@Counter: ""A MALOM terv mellőzése egyszemélyi döntésem volt, a megbízásom feljogosított erre. Egészen pontosan: kötelességemmé tette, hogy azt a látványtervet támogassam, annak az elképzelésnek a megvalósítására törekedjem, amelyet lelkiismeretem és legjobb belátásom szerint legmegfelelőbbnek és reálisabbnak látok."

Ugyan, hol van ez a kultúrpolitikusnak megtett, ám elszabadult hajóágyúként funkcionáló, nulla anyaországi beágyazottsággal rendelkező költő egy Hómantól, egy Szekfűtől, vagy éppen egy Gerevich Tibortól?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.06.13. 11:30:09

@tauglich: Ezt azért idéztem be, hogy alátámasszam vele: Szőcs a Lánczi- és GFG-féle politikai hatalomelméletet igyekszik gyakorolni.

Abból a szempontból nem is kell, hogy kvalitásai legyenek. Elég az, hogy az ő kezében van a piros gomb, ő függesztheti fel a normákat, ő mondja meg, merre nyargaljunk és hol van a tűzvész. Apelláta nincs.

Jack Torrance 2014.06.14. 10:04:14

@bbjnick: tényleg be lehettél szeszelve, mert egyáltalán nem ezt mondta :)

Alfőmérnök56 2014.06.16. 06:55:28

@Jack Torrance: Nem kell beszeszelnie a sunyi parasztnak ahhoz, hogy hazudjon, mint a vízfolyás.
süti beállítások módosítása