Mi is meg tudjuk oldani! − Kivonuló középosztály VII.
2014. május 13. írta: Redakció

Mi is meg tudjuk oldani! − Kivonuló középosztály VII.

kozosseg.jpg

PLT cikkére reflektáló, Mi lesz veled, fiatal középosztály? című cikkünk sok visszajelzést, nagy visszhangot kapott. Úgy döntöttünk: vitát, párbeszédet, beszélgetést indítunk a témáról egy cikksorozat formájában, amire elsősorban magukat megszólítottnak érző olvasóink írásait vártuk. Az eddig megjelent írásokat itt olvashatják.

Olvasónk, Radnóthy Szabolcs építészmérnök írása.

*

Zorro cikkével (Nem vonultunk ki sehonnan) teljes mértékben egyetértek, így csak kiegészíteném néhány saját gondolattal. Volt szerencsém egyszer személyesen is találkozni Schilling Árpáddal, akitől később egy interjúban azt olvastam, hogy a jelenlegi képviseleti demokráciát a részvételi demokrácia irányába szeretné elmozdítani. Ezzel a mondatával egyben definiálta a fiatal magyar középosztály szellemiségét is. Teljes mértékben egyetértek vele, sőt! Látni kell, hogy ebbe az irányba fejlődünk, még ha csak kis lépésekben is. A legtöbb kérdés, probléma, megoldandó feladat helyi jellegű, és mire odafentről válaszolnak, a híd korlátja már réges-rég elkorhadt. Hadd meséljek el erről egy személyes történetet.

Magyarország egyik kis falujában járunk, amely egyike a számos elnéptelenedő, önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő településnek, ahol ennek megfelelően régen utcanévtáblák sem voltak sehol. Történt egyszer, hogy személyes okokból felvetettem ezt a problémát a falugyűlésen. Erre azt mondták, hogy régóta nincs erre megoldás, mert nincs rá pénz. Nem kapnak odafentről forrást.

Mondtam erre, hogy biztosan van sok deszka meg egy csiszológép; és tudtam, hogy a faluban él egy fazekas is, aki szépen tud festeni. Javasoltam nekik, hogy kalákában, adományokból, önerőből készítsék el a falu összes névtábláját, közösen fúrják fel a kerítésekre és a házfalakra. A végén pedig csapjanak egy hatalmas avató bulit borral és pogácsával, igyanak minden névtáblánál egy jó felest, és hívják meg rá az egész falut.

A hatás a következő volt: képzeljünk el egy berozsdásodott, ám igen szép órát, aminek lassan, nagyon lassan elindulnak a fogaskerekei. A pogácsa és a feles képe csak rásegített arra, hogy az arcokon lassacskán megjelenjen az öröm: „de hiszen miért is ne”? Hiszen MI is meg tudjuk ezt oldani! És lőn csoda, rá egy fél évvel mindenhová kikerültek a falu egyedi készítésű, szép utcanévtáblái, az állam TELJES kihagyásával.

Ez a történet szerintem gyönyörűen modellezi Schilling Árpád elképzelését a képviseleti és a részvételi demokráciáról. A fiatal középosztály azért nem kér a ma politikusaiból, mert rájött arra, hogy odafentről nem látni az idelentet; és azért is, mert odafent a biznisz megy, idelent pedig a valós, a mérhető és a megtapasztalható tenni akarás és siker. Egyszerűbben fogalmazva: mert nincs rájuk szükség. Nincs kiszolgáltatottság.

Kérdezem én: nem ez jelenti-e az utat a Paradicsomba? Amikor nem azért nem lopunk, mert különben börtönbe dugnak; hanem azért, mert tudjuk, hogy másnak és ezért magunknak sem okozunk jót? Ha én tudom, hogyan kell hitelesen képviselni a magam és mások érdekeit, mert megtapasztalom a hitelesség pozitív hatását; akkor nincs szükségem képviseletre, mert azzal kiadom a lehetőséget a kezemből. Nyilván egy országon végigfutó gázvezeték más téma, de szerintem érthető, amiről beszélek.

Van itt egy másik felvetésem is: sokan szidják a parlamentet, de azt ne felejtsük el, hogy ami az ország nagyban, az a parlament kicsiben. A vezető politikusokat a magyar nép nevelte és emelte fel a legmagasabbra, hű képet adva a magyar társadalomról. Ami a parlamentben zajlik kommunikáció terén (néha óvodások szintjén sértegetik egymást a képviselők és füllentenek a kamerába), az ugyanígy zajlik otthon, a munkahelyen, az iskolában, a falugyűlésen és így tovább. A parlament a magyar társadalom hű keresztmetszete, egy nagy tükör, szóval lehet rá köpdösni, de azzal önmagunkat köpjük le. Inkább változtassunk rajta.

Nem így képzeljük el a politikát? Akkor hogyan? És ne csak dumáljunk róla, hanem csináljuk is. Abból nem lesz soha süti, ha szétkürtölöm a világnak a legjobb receptet, de soha nem állok neki tésztát gyúrni. Én azonban pont azt szeretem a mai fiatal középosztályban, hogy ezerrel gyúrja a tésztát, és nem csak a magyar, de a külhoni is.

Nagyon biztatónak érzem a jövőt, és végtelenül megtisztelő a feladat, amit a sors a mi generációnknak adott. A tésztát ugyan nem mi rakjuk be a sütőbe, hanem inkább majd a gyerekeink vagy az unokáink, de ezért is különösen fontos, hogy jó alapanyagokat válogassunk nekik. Jól gyúrjuk majd össze, hogy amikor kiveszik a sütőből, jó ízzel egyék meg. Tésztagyúrásra fel!

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr926143134

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mi is meg tudjuk oldani! − Kivonuló középosztály VII. 2014.05.13. 07:26:01

A fiatal középosztály azért nem kér a ma politikusaiból, mert rájött arra, hogy odafentről nem látni az idelentet; és azért is, mert odafent a biznisz megy, idelent pedig a valós, a mérhető és a megtapasztalható tenni akarás és siker. Olvasónk írása.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szindbad 2014.05.13. 08:04:03

Kinyilott a pitypang, megírom. Csak a jót. :)

S=klogW 2014.05.13. 08:46:58

" A fiatal középosztály azért nem kér a ma politikusaiból, mert rájött arra, hogy odafentről nem látni az idelentet; és azért is, mert odafent a biznisz megy, idelent pedig a valós, a mérhető és a megtapasztalható tenni akarás és siker. Egyszerűbben fogalmazva: mert nincs rájuk szükség. Nincs kiszolgáltatottság."

Ez ezt komolyan gondolja?

Kedves RadnóTHY!

Felteszem nem első generációs értelmiségként kellett kikínlódnod a diplomádat.

Ehhez képest még a saját szakmád fiataljainak helyzetéel sem vagy tisztában. A magyar építészmérnök képzés - szemben pl. az angolszász architect képzéssel - komplex művészi-mérnöki képzés. A kikerülő hallgatók azonban alig találnak tisztességes állást, sokakat csak projektenként alkalmaznak más, idősebb kolléga neve alatt, bejelentés nélkül, feketén fizetve, miközben szakmán kívüli kényszerülnek középfokú vagy még alacsonyabb szintű munkát vállalni (ezzel a képzetlenebbeket kiszorítva azokról a helyekről).

ÉS EZ CSAK A SZOLID TERVEZÉS!

A KIVITELEZÉSBEN még keményebbek a körülmények. A Mérnök Urak úgy kurvaanyáznak mint az utolsó kocsis, aktívan benne vannak a beruházó-generálkivitelező-alválalkozó láncz korrupciójában, a lánygyakornokokkal simán kikezdenek, az meg kussol, mert van legalább munkája. MERT BIZONY ITT IS A KÉT ISTEN A PÉNZ MEG A BASZÁS*!

*Érdems lenne ez ügyben felelveníteni a 2002-es botrányos BME Építész Gólyatábort

Azok az építészek, akiket a család végzés után is képes eltartani érnek főként ilyen okoskodásra. THY-nal könnyű "Nincs kiszolgáltatottság"-ról zengeni dalt, dicsőt! Te öntelt ostoba f.sz.

Bell & Sebastian 2014.05.13. 09:01:08

És erre adnak diplomát, manapság?

Az a helyzet, hogy a politika és emberi természet mibenlétéről (majd) a szakmáján keresztül fogja megszerezni a legközvetlenebb tapasztalásokat. Természetesen ez fordítva is igaz. Aztán majd kiderül, ki-melyik ezekből a deviáns / nem konform a rendszerrel? Vagy az ideállal.

A végére csak egy maradhat.

Bell & Sebastian 2014.05.13. 09:09:18

@S=klogW: Feltűnően jártas a problémakörben. De a jutalékrendszert kihagyta. Ez olyasmi, mint amikor az orvos egy bizonyos gyártó gyógyszereit favorizálja, nem egészen érdek nélkül.

A szakma metamorfózisa legalább annyira megrendítő és legalább azóta tart, mióta autószerelők helyett alkatrészcserélőket képeznek.

Mert ilyen lett a rendszer. A rendszert mi formálta ilyenné? Na, na? Nem segítek. A politika. A kibaszott, nagyképű és arrogáns, ostoba politika.

Ami józan ésszel hülyeség (de biznisz), az valójában is hülyeség.

S=klogW 2014.05.13. 09:23:56

@Bell & Sebastian: A szakma(iság) meg szépen befeküdt.

Mert ott is a biznisz megy, nem a párás szemű, áhitatos "tenni akarás" - ahogy ez a hazug/hülye állítja.

@S=klogW: jav.:

építészmérnök-képzés
szakmán kívül
lánc
érnek rá főkénr

Robinzon Kurzor 2014.05.13. 10:00:12

Ettől még sok dologban igaza van.

Utcanévtáblát például még lehet öntevékenyen készíteni, de csak addig, amíg (az egészet az EU-ra fogva) nem szabályozzák ezt is rendeletileg.
Mert hát hogy néz az ki, hogy ilyen fontos aktusból az állam (tehát a nemzet) kimarad.

Itt van például a papírgyűjtés, azt sem lehet már iskolásokra bízni.
Hogy a kapott pénzből elmenjenek kirándulni?
A KLIK-et kihagyva?
Na ugye!

A tisztelt fiatal középosztálynak azt kellene felfognia, hogy ha a NER-t jogaiba helyezi azzal, hogy megpróbál nem tudomást venni róla nem váltja le, azzal csak egyre szűkebb területre visszavonulva, lényegében partizánként próbálgathatja a derűs elképzeléseit megvalósítani.

egyetmondok 2014.05.13. 11:16:54

Egyetértek, sőt, szerintem például a magyar egészségügy finanszírozását is meg lehetne oldani a magyar állam TELJES kihagyásával, egészségbiztosítókon keresztül.
Hajrá Kedves Szerző !!

vizipipa 2014.05.13. 11:33:56

"felvetettem ezt a problémát a falugyűlésen"

És hányan voltak ott? Mert ugyan nem falun, hanem városban, a társasházak közgyűlésein rendszeres a 10-20%-os részvétel. Így persze nem is dönthetnek számos kérdésben, amihez 50% vagy annál magasabb arány kell.

Miközben a többség legmagasabb értékű vagyontárgyáról, a lakásáról van szó.

tintamin 2014.05.13. 12:41:05

A mostani rendszer mélységesen elítéli az önálló, progresszív, vállalkozni (és nem lopni) akaró, tevékeny polgárait.

A legfájdalmasabb dolog, amit ma a fiatal középosztály tesz, hogy ha politikára terelődik a szó, képtelenek önálló, árnyalt gondolkodásra, kizárólag az ő vélt politikai oldalukhoz tartozó pártok paneleit eresztik szélnek, egyszerűen szánalmas hallgatni őket, ugyanúgy nem gondolkodnak (tisztelet a ritka kivételnek), mint a pártgyűlések vakon-süketen éljenző tömegei.

Itt ma gátlástalan hűbéresekre van szükség, nem bátor és őszinte vállalkozókra.

S=klogW 2014.05.13. 12:48:28

@egyetmondok:

Tehát a rendelkezésre álló forrásokból még egy szűk magánbefektetői köt profitját is biztosítsuk?!

Ez egész egyszerűen nyereségvágyból, előre megfontolt szándékkal elkövetett többszörös gyilkosság.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.05.13. 12:52:42

@egyetmondok: így van. az a nyolcmillió, akinek az ellátása veszteséges, csöndben dögöljön meg.

pátyi 2014.05.13. 12:58:16

@Bell & Sebastian: @S=klogW:
Szerintem a poszt szerzőjének teljesen igaza van, ti pedig éppen köpköditek a tükröt.
Kortünet, hogy az emberek a politikusoktól várják a megváltást, majd mikor ez nem megy, akkor szidják őket.
Aki a politikusok korrupcióját emlegeti, a legkorruptabb lesz, ha helyzetbe kerül, mert számára a pénz a legfontosabb. El sem tudja képzelni, hogy vannak emberek, politikusok is, akiket a pénz nem motivál.
Hazánkban a pénzéhes, mindent fikázó mentalitás megváltozásának legfőbb akadálya éppen a hozzátok hasonló emberek az akadályai. Akik azt nem veszik észre, hogy ha változást akarnak, akkor elsősorban maguknak kell megváltozni. Ti, ők, mindíg másokat akarnak megváltoztatni, aztán puffognak, hogy nem megy.
Szerintem szép a világ és tele van lehetőséggel. Van, aki ezt soha nem veszi észre. Ez kinek a hibája?

pátyi 2014.05.13. 13:00:00

@Bell & Sebastian: @S=klogW:
Szerintem a poszt szerzőjének teljesen igaza van, ti pedig éppen köpköditek a tükröt.
Kortünet, hogy az emberek a politikusoktól várják a megváltást, majd mikor ez nem megy, akkor szidják őket.
Aki a politikusok korrupcióját emlegeti, a legkorruptabb lesz, ha helyzetbe kerül, mert számára a pénz a legfontosabb. El sem tudja képzelni, hogy vannak emberek, politikusok is, akiket a pénz nem motivál.
Hazánkban a pénzéhes, mindent fikázó mentalitás megváltozásának legfőbb akadálya éppen a hozzátok hasonló emberek az akadályai. Akik azt nem veszik észre, hogy ha változást akarnak, akkor elsősorban maguknak kell megváltozni. Ti, ők, mindíg másokat akarnak megváltoztatni, aztán puffognak, hogy nem megy.
Szerintem szép a világ és tele van lehetőséggel. Van, aki ezt soha nem veszi észre. Ez kinek a hibája?

egyetmondok 2014.05.13. 13:21:48

@S=klogW:
A "rendelkezésre álló források" micsodák is, ha az eü finanszírozásáról beszélünk ? Nem is tudjuk, nemde.

Ezért szerintem túlzás rögtön "többszörös gyilkosságot" emlegetni. Ha megy állam nélkül az utcanévtábla, miért ne mehetne sok-sok minden más is ?

Bloodscalp 2014.05.13. 13:56:28

@S=klogW: vicces valahol de igaza van. állami szerepvállalás nélkül lehetne kátyút betömni, egészségügyet rendbetenni(mert ez csendes eutanázia támogatás ami most van)akár hadsereget szervezni is, mivel már gyakorlatilag megszűnt. Önkéntes alapon-társadalmi munkában. Persze mehetne mellete a plakátpropaganda hogy az állam jó gazda.

Bloodscalp 2014.05.13. 14:02:27

@pátyi: Te mit vársz el egy politikustól?

Nálam a minimum hogy ne hazudjon minden nap ordító baromságokat, és ne bukjon le az eltitkolt pénzével. Ha a becsületes jól dolgozó politikusok országa a miénk-kicsit előrébb lennénk-nem gondolod?

neveket is mondanál(helyi szinten is akár)akiket ennyire nagyra becsülsz?

S=klogW 2014.05.13. 14:43:45

@egyetmondok:

>>A "rendelkezésre álló források" micsodák is, ha az eü finanszírozásáról beszélünk ? Nem is tudjuk, nemde. <<

Aha.

Tehát nem tudjuk a forrásokat, DE PROFITOT AZT FIZESSÜNK.

Ez igazán nagyszerű ötlet!

Ezt az üzletet ajánld anyád meg apádnak, te szarházi söpredék.
Vagy lehet, te egy kommunából előbújt gyökértelen senki vagy.

egyetmondok 2014.05.13. 14:51:59

@S=klogW:
Te tudod a forrásokat ?
Vagy csak a levegőbe beszélsz, mit mondjak, elég randán...

Bell & Sebastian 2014.05.13. 15:31:56

Mindenki bújjon vissza az előbőrébe, mert az utcanévtáblákra is van érvényes szabvány, nem úgy van az, hogy a népművészet ifjú mesterei csak úgy kifaragják bicskával, a lyányok meg bötűmotívumot pin gálnak rája.
süti beállítások módosítása