Nemzetpolitikai gyakorlatok kezdőknek és haladóknak:
I. Kezdő szint
Első feladat: Ön egy túlnyomórészt magyar lakosságú település lakója a Kárpát-medencében. Jön a menetrendszerű influenzajárvány, belázasodik, ezért elmegy a körzeti orvoshoz. Az érintett a gyerekkori játszótársa, magyar iskolát, de nem magyar egyetemet végzett. A szakszavakat és a zsargont csak szlovákul ismeri. Vajon milyen nyelven szól hozzá? Fogalmazza meg tíz mondatban a panaszát. Bónusz pontok: vajon az orvos érdemel hálapénzt?
Második feladat: Színmagyar szülőfalujában új kulturális szervezet alakul, amely a hagyományokra támaszkodva szeretné terjeszteni a magyar dalokat, színdarabokat. Az önkéntesek lelkesek, viszont hiányoznak az anyagi források. Vázoljon fel egy rövid ütemtervet a kezdeti lépésekre vonatkozólag, beleértve, hogy kitől, milyen úton lehet pénzt szerezni. A gyenge mecénási hagyományokat ismerve tüntesse fel a szlovákiai és magyarországi pályázati forráslehetőségeket, s röviden elemezze azok elnyerésének esélyeit is!
Harmadik feladat: Gyermeke iskoláskorba lépett, a faluban egy szlovák és egy magyar iskola is működik. Legjobb barátja és egyben kollégája szintén azt fontolgatja, hová küldje a kislányát, különösebb előítéletek nélkül, annak jövőbeni boldogulását szem előtt tartva. A kérdésben még nem döntött, azonban minden körülmények között nyíltan felvállalja nemzetiségét és a helyi magyar párt egyik prominens, elismert képviselője. Kérjük foglalja össze pontokban hogy milyen érveket kellene megfogalmazni az Ön nyitott barátja számára a magyar iskola választása mellett!
II. Középhaladó szint
Első feladat: A jobbára magyarok lakta falucskában új üzlet nyílik, a kisbolt elsődlegesen a különféle fürdőszobai és konyhai tartozékok árusításával foglalkozik. A tulajdonos szlovák iskolát végzett és nincs tisztában a magyar szakzsargonnal, mindössze konyhanyelvi szinten beszéli a magyart. Vázoljon fel egy működőképes tervet az üzlet feliratainak és kommunikációjának kétnyelvűsítésére, különös tekintettel arra, miként lehet meggyőzni az tulajdonost arról, hogy magyarul szintén kommunikáljon írásban a vevőivel, akár az így keletkező többletköltséget felvállalva is!
Második feladat: Ön beházasodik egy faluba, új lakóhelyén vegyesen élnek magyarok és a többségi nemzet tagjai is. A könyvtárat tíz éve felszámolták, kulturális egyletek nem működnek, kivéve a nyugdíjasklubot. A közeli városból fiatal szlovák és magyar betelepülők egyaránt érkeznek, azonban semmilyen módon nem integrálódnak a környezetükbe. A környéken nincs komolyabb hagyománya a kulturális rendezvényeknek, kivéve az évente megtartott falunapokat, melyen legutóbb a helyi Harmónia Band, a Desperado, valamint az Apostol zenekar lépett fel a különféle szórakoztató programok mellett (gulyásfőző verseny, focitorna). Vázolja, hogy az adott helyzetben milyen kitörési lehetőségek rejlenek, mennyi energiát kell belefektetni, s miként lehet kialakítani egy összetartó, helyi közösséget! Bónusz pont: elemezze, mennyire érdemes szorgalmazni a kimondottan magyar programokat a fiataloknak, s milyen jellegű gyakorlati nehézségekkel jár mindez!
Harmadik feladat: Az ön testvére, akivel alkalmilag tartja a kapcsolatot és nagyon jóban vannak, családjával a fővárosba költözött, miután ott kapott egy viszonylag tisztességes megélhetést biztosító munkát. Legközelebbi látogatásán szembesül azzal, hogy a gyerekeket a házaspár nem magyar iskolába íratta be, méghozzá azért, hogy rendesen megtanulják az államnyelvet és nehézségek nélkül tudjanak boldogulni új környezetükben. Ebből kifolyólag fontolgatják, nem is beszélnek előttük magyarul, hogy könnyebben alkalmazkodjanak az iskolai körülményekhez. Írja le, milyen gondolatmenetet követve próbálja meg finoman jobb belátásra bírni családtagját! Egyáltalán megpróbálkozik vele, s ha igen, miért? Mit tart célravezető stratégiának hasonló esetben?
III. Haladó szint
Első feladat: Egy közepesen nagy, jobbára magyarok lakta városka hivatalnokai annak ellenére sem hajlandóak magyarul kommunikálni a helyi lakosokkal, hogy azt a köztisztviselőkre vonatkozó előírások elvben lehetővé teszik mindezt. Arra hivatkoznak, hogy sem a megfelelő nyomtatványok nem állnak rendelkezésükre, sem idejük és energiájuk nincs arra, hogy a száraz magyar hivatali szaknyelvet elsajátítsák, a bonyolult szabályokat pedig két nyelven tanulják meg. Miután klienseik sincsenek tisztában azzal, miként kell pontosan megszövegezni egy telekkönyvi kivonatot, ezért saját maguk is kevert nyelvet használnak még abban az esetben is, amikor nem beszélik jól a másik nyelvet. Fejtse ki, milyen intézkedéseket szükséges meghozni a helyzet orvoslásához, beleértve a törvényváltoztatásokat és a rendszerszintű módosításokat, s egyáltalán szükséges-e mindez? Bónusz feladat: milyen módon bírja rá Ilonka nénit arra, hogy a szokásoktól eltérően magyarul is kikérje a bizonylatot a szemétdíj elszámolásáról?
Második feladat: Szűkebb régiójában Ön az egyetlen egyetemi képzettséggel rendelkező lakó (bölcsész-közgazdász kettős diploma), nem számítva a helyi iskola tanárait. Munkalehetőség nincs a faluban; magánvállalkozás nyitásához se kedve, se ambíciója; egy távolabbi, magyarok által egyáltalán nem lakott városban azonban akad egy viszonylag tisztességesen fizető állás a helyi autógyárban (manuális munka, gyártószalag mellett). Képzettséget nem igényel, viszont az ingázás megoldhatatlan és költséges. A munka felvállalása minden bizonnyal költözéssel jár a kétfős család (egy- és három éves kisfiú) számára is, az új környéken nincs se magyar iskola, se kulturális intézmények. Készítsen SWOT-táblázatot az ezzel járó előnyökről és hátrányokról! Külön értékelje, javul-e a helyzet nemzetpolitikai szempontból akkor, ha helyette inkább Magyarországra költözik és csak évente egyszer látogat vissza szülőfalujába.
Harmadik feladat: Szülőfalujában két iskola működik, egy magyar és egy többségi nemzethez tartozó. A magyart régen felszámolták volna a tanulók hiánya miatt, ha azt nem látogatják tömegesen a helyi roma közösség tagjai, nem utolsósorban a magyar állam által folyósított oktatási-nevelési támogatásnak köszönhetően. A romák iskolában való túltengése miatt ugyanakkor a féltucatnyi magyar fiatalt inkább a másik, többségi nemzeti iskolába járatják szüleik. Stratégiai fontosságúnak tartja az iskola megtartását és felkarolását? Ha igen, avagy nem, miért? Indokolja legfeljebb tíz mondatban! Miként lehetséges megoldást találni a kialakult dilemmára nemzetstratégiai szempontból?