Közép-európai kiútkeresések – a zsákutcába
2013. november 08. írta: rajcsányi.gellért (ergé)

Közép-európai kiútkeresések – a zsákutcába

lilaa.jpg

David Cerny cseh botrányművész antikommunista üzenete a baloldali államfőnek, szocdemeknek és kommunistáknak a Moldva vizén

Az amúgy is egyre inkább széttartó Közép-Európa egyes államaiban mindinkább széttartóvá válnak a pártrendszerek is. Az elmúlt két évtizedben sok jel és fejlemény mutatott arra, hogy a mi térségünkben is stabil kétpártrendszerek (bennük néha 1-1 kisebb párttal) alakulnak ki. A gazdasági válság, az ebből is eredő társadalmi válság és a politikai elitből való kiábrándulás egyre több helyen a kialakult pártpaletta szétbomlását hozta magával. A felszíni jelenségek (korrupciós botrányok, kormányzási hibák) mögött mélyebb és hosszabb távú válság húzódik meg, amik komolyan befolyásolhatják Közép-Európa országainak jövőbeli kilátásait.

Különös módon Közép-Európa stabilnak mutatkozó mintaállamai voltak azok, ahol az elmúlt években politikai (és részben gazdasági) válságok söpörtek végig. Délnyugati szomszédunk, a sokáig irigyelt Szlovénia Borut Pahor, a helyi gyurcsányferenc 2008 és 2012 közötti négyéves regnálása alatt siklott ki a pályájáról: a mindössze 22 százalékos GDP-arányos államadósság három év alatt, 2012-re 54 százalékra nőtt, a 2008-ban még 0 százalékos költségvetési hiány pedig 6 százalékossá növekedett a rákövetkező években. A szocdem Pahor bukása után a 2011-es előrehozott választásokon meglepetésre egy újonc párt, a Zoran Janković üzletember és ljubljanai polgármester által frissen alapított centrista-balközép Pozitív Szlovénia győzött. Janković azonban nem tudott többségi koalíciót szervezni, így a második helyezett Janez Janša konzervatív SDS-e alakított kormányt a liberálisokkal és a nyugdíjasok pártjával. Egy évre rá, 2012 és 2013 fordulóján viszont ez a kormány is összeomlott a belső ideológiai és érdekcsoportok közötti feszültségek, az utcai tüntetések és a Janša elleni korrupciós vádak nyomása alatt. Igaz, Janša mellett Zoran Janković is elbukott, a politikus-üzletembert is korrupcióval vádolják. Azóta Alenka Bratušek, a Pozitív Szlovénia Janković utáni új elnöke vezeti kormányfőként Szlovéniát a szocdemekkel együttműködve: a politikusasszony a legortodoxabb gazdasági válságmenedzseléssel, az állami tulajdonú vállalatok, bankok rapid privatizációjával próbál életet lehelni a szlovén gazdaságba.

Korrupciós botrányok és össznépi elégedetlenség bomlasztotta szét az eddigi pártrendszert Csehországban, a másik posztkommunista mintaállamban is: az október végi választásokon mindössze 20 százalékos eredménnyel lettek elsők a szocdemek, összeomlottak az eddig kormányzó jobboldai pártok, megerősödtek a kommunisták. A választási igazi nyertesei az új populisták lettek: rögtön két frissen létrejött párt jutott be a parlamentbe, mindkettőt vagyonos üzletemberek alapították, mindkettő a korrupciót és a politikai elit egészét ostorozó szólamoknak köszönheti a sikereit. Az Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO; magyarul IGEN) párt 19 százalékkal végzett a második helyen: alapítója és vezetője Andrej Babiš milliárdos üzletember. A cseh kommunista diplomata apától született Babiš maga is kommunista párttag volt, de a rendszerváltozás során  minő meglepetés! – üzleti hatalommá konvertálta politikai tőkéjét, s az ország egyik legnagyobb agrár- s nem régóta médiavállalkozójaként tengette mostanáig az életét. A 2011-ben alapított ANO-val politikai babérokra tört, s sikerrel is járt: majdnem megnyerte a választásokat populista szólamaival. Most az amúgy nehéz helyzetben lévő, meghasonlott szocdemek mellett királycsinálóként illegetheti magát. A kisebbik populista párt, a japán-koreai-morva származású Tomio Okamura turisztikai üzletember által alapított Közvetlen Demokrácia Hajnala közel hét százalékkal jutott be a parlamentbe, a korrupció, a nepotizmus és a kleptokrácia elleni jelszavakkal kampányolva. A korábban a jobboldali Polgári Demokraták és a baloldali szociáldemokraták által uralt cseh politikai tájat tehát földrengés érte: hét kis párt ül a parlamentben, valódi vezéregyéniségek és látható, egységes társadalmi akarat képviselete nélkül. Hogy ebből hogyan lesz többségi kormányzás, még nem látható.

A két szláv ország között pedig ott van nyugati szomszédunk, Ausztria, ahol szintén idén ősszel, a német választások árnyékában tartottak szövetségi parlamenti választásokat. A több mint fél évszázadon át a konzervatív Néppárt (ÖVP) és a Szociáldemokrata Párt (SPÖ) belterjes kétpártrendszerén álló osztrák politikai élet az utóbbi jó húsz évben bomlásnak indult a radikális jobboldalivá avanzsáló Szabadságpárt és a balliberális Zöldek megerősödésével. Az utóbbi tíz évben pedig már a Néppárt és a szocdemek érdekvezérelte nagykoalíciójáról beszélhetünk az egyre több oldalról érkező kihívókkal szemben. Ennek a folyamatnak az utolsó állomása volt a szeptemberi parlamenti választás, ahol a 2006 óta kormányzó nagykoalíció két pártja az összes szavazat épp hogy több mint 50 százalékát szerezték meg  kérdés egyáltalán, hogy nagykoalícióról beszélhetünk-e még. Húsz százalékot szerzett a Szabadságpárt, 12 százalékot a Zöldek, és két új pártként bejutott a parlamentbe Frank Stronach üzletember szerényen önmagáról elnevezett Team Stronach-ja; valamint a NEOS  Az új Ausztria nevű liberális erő. Az osztrák születésű, karriert és vagyont viszont Kanadában csináló, idős fejjel szülőhazájába visszatért Stronach egy igazi öreg bika, aki finomkodás és korrektség nélkül szidja az osztrák közállapotokat, a korrupciót, az uniós bürokráciát. Hatalmas vagyonával összevásárolt magának egy garnitúra politikust is a listájára, de a párt még mindig róla szól. Az osztrák választások tehát tovább rombolták az eddigi pártrendszert, a két klasszikus nagypárt immár összezsugorodva és valószínűleg utoljára foghat össze egymással, hogy sok évtizedes érdekeiket és hálózataikat még egyszer megmentsék a kihívók által képviselt választói elégedetlenség elől.

És akkor még nem beszéltünk a térség másik jellegzetes fejleményéről, a féloldalas pártrendszer-összeomlásokról, ahol az egyik politikai tábor stabilitása mellett a másik oldal próbálja a romokból újra felépíteni magát. Ilyen Szlovákia, ahol a 2012-es választásokon a Fico-féle baloldali Smer biztos parlamenti többséget eredményező fölényes győzelme mellett öt kispárt szorong még a politikai paletta jobboldali és liberális oldalán. Magyarországon pedig a Fidesz 2010 óta kitartó kétharmados parlamenti többségével szemben próbálják felépíteni magukat a balliberális oldal egyre csak osztódó pártocskái, egyelőre kevés sikerrel.

A fejlemények több tanulságot rejtenek magukban. A kelet-európai rendszerváltás húsz évébe és annak politikai kínálatába egyre több helyen fáradnak bele a választók: az addigi párteliteket megbüntetik, és az általános elégedetlenséget meglovagoló, könnyen megfogalmazható populista szólamokkal operáló új arcokra adják voksukat. Ezek az újnak tűnő arcok viszont gyakran a politika és az üzlet határán már évtizedeket eltöltő, sokszor a rendszerváltás idején meggazdagodott figurák, akik az általános kiábrándultságban elérkezettnek látják az időt, hogy bevessék magukat a politikai hatalomszerzésbe. Az új figuráknak azonban gyakran homályos a háttere, de mivel azt mondják, amit a választók hallani szeretnének, hirtelen nagy népszerűségnek tesznek szert. Ezek a valós beágyazottsággal nem rendelkező új politikai erők viszont kiszámíthatatlanok maradnak, nem köti őket ideológiai megfontolások, meglévő társadalmi hálózatok és kapcsolódási pontok, nem jellemző rájuk a hosszú távú felelősségérzet sem. Most mégis egyre több helyen kell velük számolni, mivel a hagyományos néppártok elfáradtak, és víziótlan, elképzelés nélküli bürokraták az irányítóik, akiknek legfeljebb kispályás mutyikig terjed a látókörök. Ausztriában ugyan nem volt kelet-európai értelemben vett rendszerváltás, de az amúgy a gazdasági válságot is elég jól átvészelő nyugati szomszédunknál a két hagyományos nagypárt és hálózataik fokozatos erodálódása is nyugodtan nevezhető politikai rendszerváltásnak.

Eljöhet tehát egy olyan pont, amikor az egészséges és kívánatos pártrendszerbeli pluralizmus odáig fokozódik, hogy világos és egyértelmű társadalmi felhatalmazás nélküli kispártok sokaságára hull szét a közélet. Ez olyan stabil és együttműködésre építő demokráciákban, mint Hollandia még nem okoz fennakadást. De az alig két évtizedes demokratikus fejlődést megtapasztalt Kelet-Európában az ilyen politikai földrengések kormányozhatatlanságot okozhatnak, hiszen a rövid távú sikerre és politikai haszonszerzésre építő pártok jellemzően képtelenek a kompromisszumos politizálásra. Jelen pillanatban ebből a szempontból Csehország a legsúlyosabb példa, ahol a vereséggel felérő győzelmet elérő szocdemek legrosszabb esetben akár ketté is szakadhatnak, és akkor még távolabb kerül a stabil, többségi kormányzás lehetősége.

Ha csak a térségünket sújtó pártrendszer-válságokra és ezek kivédésére koncentrálunk, azt kell, hogy mondjuk: a szlovák és a magyar példa ebből a szempontból még sikeresebb is. Nem kell sem a Smert, sem a Fideszt félteni a populista szólamoktól; de az, hogy ezekben a válságos időkben biztos és kormányképes többséget tudhatnak maguk mögött, tehát az általuk vezetett ország kormányozható, már önmagában egy eredmény. A mindent leuraló Fidesz és az egymást kijátszó ellenzéki pártocskák féloldalas és egészségtelen politikai felállása fölött van még egy damoklészi kard, amiről nem beszélünk eleget: ez az ország kormányozhatatlanságának eshetősége 2014, 2018 vagy azután. Ha se a mérsékelt jobb, se a balliberális oldal, se a széljobb nem szerezne többséget a parlamentben, akkor lennénk csak meglőve, rendesen. Jelenleg azonban ez az eshetőség  többek között a győztest túlkompenzáló új választási rendszernek köszönhetően  nem áll fenn. Az pedig minden közép-európai nemzet érdeke, hogy a térségben mindenhol stabil kormányzatok alakuljanak  enélkül nehezen tudna megvalósulni a régió sokak által álmodott fellendülése.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr995618001

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Közép-európai kiútkeresések – a zsákutcába 2013.11.08. 07:39:02

A kelet-európai rendszerváltás húsz évébe és annak politikai kínálatába egyre több helyen fáradnak bele a választók.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.11.08. 07:30:28

Szerintem is túlzásba viszik a tojásfejűek az amúgy elméletben meg íróasztalok mögül jól hangzó prura... prula... plruuizmust. Az eeerópunió tagjai vagyunk meg leszünk is, ennyi legyen elég ebből az izéből.

Idehaza meg arra ügyeljünk, hogy legyen egy erős párt, amelyik kormányképes (ami azt jelenti, hogy más párt ne legyen még annyira se az, mert nem kell jónak lenni, ha elég a legkisebb rosszként feltűnni, márpedig egyszerűbb mást még feketébbre festeni – főleg, ha amúgy is eléggé sötét –, mint magunkon javítani), oszt az kormányoz, amíg világ a világ. Legyen mondjuk a neve Nemzeti Magyarpárt.
Hogy beágyazottak legyünk ott, ahol a közösség nem keres meg minket és nem kapcsolódik hozzánk, ott azt kell tennünk, hogy mi ejtőernyőzzünk be magunkfajtákat a közösségbe. Kisboltot, kocsmát, tanárt, orvost, eeeneket. Megteremtjük a beágyazottságot, ahol nincs.
Meg behozzuk a közösség döntéseit a pártba, mihozzánk. Hogy ne mondhassák, hogy nem foglalkozunk az emberekkel. Döntés így is meg úgy is, ha meg mi vagyunk a legerősebbek, úgyis a mieinkre figyelemmel kell eldőlnie, hát akkor miért ne döntenénk el mi magunk, barátok, üzletfelek és rokonok? Mi egy nagy család vagyunk, bion.

vantaan 2013.11.08. 07:59:51

Közép európai kiút keresés? Miből? ....és melyik irányban van a cél?
" Nem kell ... a Fideszt félteni a populista szólamoktól; de az, hogy ezekben a válságos időkben biztos és kormányképes többséget tudhatnak maguk mögött, tehát az általuk vezetett ország kormányozható, már önmagában egy eredmény"
SÚLYOS TÉVEDÉS! Ez olyan mint amikor a vak ló fejjel megy a falnak s az nem a vakság jele lenne hanem a bátorságé.
Sajnálatos a mai Magyarországnak NINCS kormányzó képes ereje. A kormányzást a közjó érdekében tett cselekvésnek tartom.
S ez a fidesz-féle kormányzás nem a közjót ,nem a nemzetet szolgálja. Ez annak a politikai-gazdasági MAFFIá-nak a ténykedése amely rombolja a nemzetet s csak egyetlen célja a MAFFIA tagok gyarapodása még a nemzet alapvető érdekeinek mellőzésével is. Jelenleg MAFFIA kormányzás van Mr. 20-30% -kal.

tevevanegypupu 2013.11.08. 08:13:09

@Counter:

O, hogy mennyire teved. Figyelunk am mi szavazok a tobbi partra is, hatha lennenek valok valamire. Valok is sok mindenre. Sajnovics kormanyzasra abszolute nem. Banatosan figyeljuk mi szavazok - mikozben a borzalmas fidesz kormanyzasa alatt senyvedunk - hogy a demokratikus ellenzek partjai szep lassan es biztosan kinyirjak egymast, mikor pedig olyan kiprobalt erossegek jelentkeznek nemzetmegvaltasra mint mondjuk Lendvai Ildiko, Szanyi Tibor (bar o kulfoldon akar harcolni ertunk) Kuncze Gabor es a feledhetetlen Gyurcsany-Bauer-Hovath trio..A nagyszeru Egyutt - PM-Szolidariatas pedig olyan szep es klasszikus erodemostraciot tartott nekunk nemreg, hogy alig varjuk valasztasi programjukat..egyelore csak a szlogent ismerjuk "levaltaniorbanviktort"..ez szep es dicseretes, de gondolja, hogy eleg lesz 2014-2018-ig?? Ebben meg Schiffer Andras sem teljesen biztos..

Sakic19 · http://sakic19.blog.hu 2013.11.08. 08:15:07

1) most akkor mi a fő üzenet, hogy vakok közt a félszemű a király? :)
2) nem vagyok benne biztos, hogy a rosszul kormányzás jobb, mint a semmilyen kormányzás
3) ha nem az Unióban lennénk (lennének), akkor tipikusan ilyenkor jönne egy jó kis katonai hatalomátvétel

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.11.08. 08:23:33

@tevevanegypupu: Maga nem hozzám beszél, hanem a fantáziájához.

@Sakic19:
1) Igen.
2) Azért az ellenkezője sem biztos. Az viszont egészen az, hogy a rossz kormányzás – nem jó. Kérdés, hogy illik-e még a jót akarni; sokak szerint nem.
3) Milyen katonák? Mert ha nem magyarok, akkor külföldiek...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.08. 08:39:27

A Balkánon is van hasonló. BG-ban kétszer is megesett, hogy a semmiből jött új párt megnyerte a választásokat, teljesen felzilálva az addigi pártstruktúrát: 2001-ben és 2009-ben.

maroz 2013.11.08. 08:47:15

@poszt: Még az átkosban mesélte egy cimborám, hogy lektorálta egy iraki (iráni? olyan egyforma a két szó...), történésznek tanuló vendégdiák dolgozatát és a benne szereplő százötven forradalomból kapásból kihúzott vagy száznegyvennyolcat, hogy jó, jó, volt ott akkor valami, de ne túlozzunk már.

Kicsit ugyanezt érzem az ilyen posztok olvasása során is. Jó, ez még nem annyira explicit, de azért hangulatra belefér azon elbeszélések sorába, amelyek arról szólnak, hogy immáron most aztán tényleg itt a vége mindennek, megbukott a [kapitalizmus, liberális demokrácia, demokrácia, fogyasztói társadalom, Mammon-hit, ..., da capo ad libitum], és éppen ideje lenne zacskót húznunk a fejünkre és lefeküdnünk a földre.

Az a vicces, hogy lassan eltelik az életem úgy, hogy ha csak bizonyos jellegű írásokat olvasnék azzal lehetnék, hogy bassza meg, ez nem is élet volt, hanem egy permanens dájhárd, vergődés egyik végveszélyből a másikba, túlélőtúra amatőr Rambóknak a bölcsőtől a koporsóig. Na jó, tényleg voltak benne durva részek, de hogy az egész egy merő válság lenne, annak sok értelme már csak azért sincs, mert ha mutatóba' sincs normalitás akkor válság sincs, ahol permanens a válság ott a válság állapota lesz a normalitás.

Én inkább azt látom, hogy a dolog működik, és azt, hogy ilyen az, amikor a dolog működik. Például:

"Ezek a valós beágyazottsággal nem rendelkező új politikai erők viszont kiszámíthatatlanok maradnak, nem köti őket ideológiai megfontolások, meglévő társadalmi hálózatok és kapcsolódási pontok, nem jellemző rájuk a hosszú távú felelősségérzet sem."

Igen, ezek ilyenek, de azért azt is látni kéne, hogy a választópolgárok igényei is változóban vannak. Őket is egyre kevésbé kötik ideológiai megfontolások (lassan már ez a jobb-bal dichotómia is csak a szabónál lesz érdekes...), viszonylag könnyedén alakítanak ki teljesen új hálózatokat, könnyedén férnek hozzá a többi hálózat kapcsolódási pontjaihoz (gondoljunk például arra, hogy száz évvel ezelőtt a születés többnyire már sínre is tette az embert, ma pedig akár még a nemünket is megváltoztathatjuk), és persze hogy emiatt a könnyedség miatt sokan csapongani is fognak. Teljesen hihető, hogy ha már nincsenek olyan erős kényszerek, mint régen voltak akkor a "hosszú távú felelősségérzet" sem lesz olyan erős, hiszen az sokkal inkább egy megváltoztathatatlannak megismert élethelyzet racionalizálása volt.

Az az ilyen kijelentésekkel a bajom, mint ez az idézett is, hogy nézi a jelenséget és arra csodálkozik rá, hogy annak az egyik szereplője már nem pontosan ugyanúgy néz ki, már nem úgy viselkedik, nyilvánul meg, ahogyan azt a kifestőkönyveinkből megismerhettük. Válság, megbukott a, satöbbi. Holott ha jobban megnézzük, akkor akár azt is láthatjuk, hogy ez most egy adaptációs folyamat, hogy az elit próbálja megérteni és próbál viszonyulni a megváltozott szituációhoz, de hogy ez valami világvége-szerű válság lenne, háááát...

maroz 2013.11.08. 08:49:06

@Counter: Jól értem, hogy te a mostani kormánypárttól várnád el, hogy erősítse a politikai ellenlábasait?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.11.08. 08:53:32

@maroz: Nem.

A közjogi rendszertől várom el, hogy saját hosszú távú túlélésére, az előre nem látható eseményekhez való adaptálhatóságára játsszon. (Szerintem nem arra játszik, hanem rövid távú dominanciára és az előre nem látható események meg nem történésére.)

maroz 2013.11.08. 09:17:14

@Counter: Na de a közjogi rendszer sem csak úgy lesz ide nekünk az Úr kegyelméből, avagy laikus megfogalmazásban természeti adottságként, hanem a pártok alakítják, a nép kegyelméből.

Most az van, hogy 2010-ben mintegy 70%-os támogatottságot kapott az az ígéret, hogy egy ilyent csinálnak, amilyen lett és nagyon úgy tűnik, hogy három év után sem csökkent érdemben ez a támogatottsági arány. Nyilván, erre egyesek menetrendszerűen hozzászámolják az elégedetlenekhez azokat, akik inkább nem nyilvánítanának véleményt, de hát ez egy ősöreg érvelési trükk, hagynám is.

Szóval azt nem értem, hogy hogyan, mi alapon várnál el te egy másmilyen közjogi berendezkedést. Azt várnád el, hogy a mostani kormánypárt(ok, legyünk viccesek is) csináljon másmilyent? De hát miért csinálna, mikor egyrészt ez neki nagyon jól fekszik, másrészt pedig a mért támogatottsága is azt jelzi vissza, hogy a választópolgároknak úgy komolyabban nincs kifogása ez ellen a rendszer ellen?

Én egészen egyszerűen nem értem azokat, akik a fidesztől, Orbántól várnák el azt, hogy ne a saját jól felfogott érdeke szerinti, ne a túlnyomó többségben lévő támogatói szerinti politikát folytassa, hanem inkább egy elenyésző támogatottságú, mondhatni rétegigényt kifejező elvárásoknak feleljen meg. Ezt egészen egyszerűen nem értem. Vagy amit te itt leírtál az lényegében véve egy "Kedves Jézuska! "-levél pár sora lenne? ;)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2013.11.08. 09:24:50

Kéne egy ellenforradalom. :o) \o/

smalladam 2013.11.08. 09:58:06

szerintem magyarországon is az lesz, hogy előbb-utóbb széthullik a fidesz. nem azért mert legyőzi a balliberálglobalosorosista-imerialista-lusta polip, hanem azért mert egy óriásira nőtt, megmerevedett, megújulásra képtelen, pár ember foglyává vált érdekellentét-halmaz, amit csak az az egy tart össze, hogy ne a ballibsik legyenek hatalmon (meg a félelem egymás szennyesének a kiteregetésétől). ráadásul olyan gátlástalan, feltörekvő brutusokkal (lázár, rogán), akik előbb- utóbb meg fogják unni, hogy az egyre fáradtabb és üresebb, csak a harchoz értő orbán rángassa őket zsinóron. és ehhez jön még a fidesz és mainstream jobboldal szellemi-erkölcsi elkommunistulása, ami egyrészt a szellemi tőkét rombolja le, másrészt a táboron belül is mérgezi a viszonyokat. és akkor még mindig nem beszéltünk a politikai-gazdasági sikerekről. a fidesz abba fog belebukni, hogy mindenki jogász, és senki nem történész. mert ha utóbbiak lennének, akkor felismernék ezt a helyzetet, amibe kerültek.

szóval szétesik, és lesz belőle 3-4 jobboldali kis/közép párt, aztán mehet a marakodás-frakciózás az ebbe a poszt-szétesés állapotba már belekerült baloldali-libsi pártocskákkal.

Pelso.. 2013.11.08. 10:07:18

@maroz: Emlékszel, évekkel ezelőtt írtam: meglehet, valakik egyszer csak leveszik a védőburkolatot az Auróra ágyúcsöveiről....)

egyetmondok 2013.11.08. 10:20:49

Miért a "zsákutca" a címben ?
Szerintem azok a jelenségek,amelyeket a szerző a pártokról leír, a proletárdiktatúra alól felszabadult közép-kelet európai népek igenis szabad politikai mozgásainak szabad következményei, érdemes tehát ezt megünnepelnünk; s hogy ezek első látásra - és különösen a beállt nyugati államokkal összevetve - nem mindig mutatnak "szimpatikus" képet, az könnyen lehet,de ez még nem változtat a tényen, hogy végre szabadon alakuló társadalmakról beszélhetünk.

Az útkeresésekkel kapcsolatosan csak egyetlen kérdés van, az, hogy ezek a keresgélések mikor érik el a jogállam,az alkotmányosság európai hagyományának a kereteit,s ha elérik, azokkal mi történik. Eddig a volt szocialista tömb országaiban ebben egy riasztó példa akad: pont Magyarország. Szóval, nem olyan aggasztó a helyzet.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 10:21:21

"Jelenleg azonban ez az eshetőség – többek között a győztest túlkompenzáló új választási rendszernek köszönhetően – nem áll fenn."

Most mar megertettem, hogy a Fidesz az anarchiatol mentette meg az orszagot azzal, hogy a gyoztesnek nem kell senkivel se egyeztetnie, olyan "reformot" hajt vegre, amilyet csak akar. A "gyoztes" alatt azt a nehany eros embert ertem, akik az osszes dontest hozzak.

Ez a szakralis rend kristalyszepsege.
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2012/05/kristalyszepseg.html

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 10:23:36

@egyetmondok:
" Eddig a volt szocialista tömb országaiban ebben egy riasztó példa akad: pont Magyarország."

Azert Romania es Bulgaria politikai elete sem tul szep latvany. De a Balkanon kivul valoban eleg jol mennek a dolgok.

egyetmondok 2013.11.08. 10:32:53

@Doomhammer:
Persze, mindig lehetőség van arra, hogy valakikhez mérjük magunkat. Azzal én se értek egyet, hogy olyan nagy és erős nyugati nemzetekhez méricskéljük magunkat, mint pl. a finnek,vagy a hollandok.
Lehet, neked van igazad, hogy mostanra már az olyanokhoz se nagyon érdemes, mint a szlovákok, lengyelek,csehek,szlovének stb.,és érdemesebb pl. "csúnya balkáni" népeket előkapni, s azt mondani, hogy na hozzájuk képest azé' nem is olyan rossz...

Csak akkor mit teszünk, ha ők is egyenesebb vonalú fejlődést mutatnak majd,mint mi ? (Erre van esély.) Előkapunk valami afgán példát, már hogy meg nem sértsem őket...,és majd azt mondjuk, hogy nicsak, az afgánokhoz képest mi tök jól állunk ?

vantaan 2013.11.08. 10:36:17

@maroz: Ellenforradalom? Forradalmi-ellenforradalom! ...vagy ellen fülkeforradalom!
S ki kiáltani: Rákosi menj a pcsába!
..... de ,hát láttuk a magyar szép lélek még egy hungarocell szobor ledöntését sem tudja könnyek nélkül elviselni. Pedig micsoda felemelő volt amikor fűrészelték a lábát .... s dőlt.

maroz 2013.11.08. 11:05:09

@Pelso..: Jelenleg még abba se tudnának megegyezni a levevők, hogy akkor most ki ellen is fordítsák. :)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2013.11.08. 11:06:08

@smalladam: logikus, racionális a következtetésed; mondanám, hogy ez tényleg bekövetkezhet, ha nem is 2014-ben, de négy vagy nyolc évvel később - de a politikában, különösen a magyar közélet kapcsán ne várj logikus, racionális eseménysort :) a "magyarjobb" és a "magyarbal" közötti árok pedig olyan mély, hogy ha 3-4-5 párt versengene majd mindkét oldalon, akkor se lenne átjárható az árok, csak politikai öngyilkosság árán.

maroz 2013.11.08. 11:07:08

@vantaan: Igen, így múlik el a fogalmaink dicsősége. Ami régen éthosszal teli tragédia volt az ma már csak egy kis szimbolikus komédiázás, de jót röhögtünk, Dezső, négyezerhétszáz lájk.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 11:09:20

@egyetmondok:
"hogy olyan nagy és erős nyugati nemzetekhez méricskéljük magunkat, mint pl. a finnek,vagy a hollandok."

Bocs, ezeken a helyeken ne lenne problema? Finnorszagban a Finnek Partja (korabban Igazi Finnek) majdnem 20%-ot nyert 2011-ben, a harmadik legnagyobb part a finn parlamentben. Azota Finnorszag valsaga tovabb melyult (bar meg mindig messze nem tartanak ott, mint mondjuk 1992-ben), ma biztos tobbet kapnanak. Hollandiaban meg ott van a bevandorloellenes Szabadsagpart, szinten impozans reprezentacioval.

Nem az a kerdes, hogy egy valsagban felerosodnek-e a populista es nacionalista hangok, persze, hogy felerosodnek es kepviseletet kapnak. A kerdes az, hogyan kezeli ezeket a problemakat a "politikai elit". Magyarorszagon a valsagot egeszen elkepeszto modon kezeltek: felfuttattak a Jobbikot, ami hivatalossa tette a ciganyok bunbakka teveset, majd az ugymond mersekelt jobbkozep ero, a Fidesz is bunbakok egesz sorozatat kereste es talalta, hogy az emberek oket utaljak, ne a kormanyzo elitet. Mert a valosag az, hogy a politikai elit hihetetlenul leszerepelt, foleg a Gyurcsany-fele szocialistak, de azert a Fidesz es a "regi baloldal" is bedobott apait-anyait. Felven a kovetkezmenyektol, a valaszuk pedig: bunbakok es hatalomkoncentracio. Ebben a posztban pedig megmagyarazzak nekunk, hogy lehetne rosszabb is, az anarchia. Addig jo, mig Kadar el.

Azt el se tudjak kepzelni, hogy huszarvagasok helyett kiegyensulyozott kormanyzast folytassanak, majd amikor eljon az idejuk, atadjak a hatalmat a masiknak, hadd tegye a tovabbiakban o, amit meg kell tenni. Azert nem lehetseges ez, mert a hatalom megosztasa nem resze a gondolkodasuknak, mindegyik a masik teljes megsemmisitesere tor, igy aztan semmilyen ar nem draga azert, hogy a hatalmat megtarthassa. Igy aztan inkabb ideologiat gyartatnak a lakajertelmisegukkel, miert kell paranoid modon mindent a sajat ellenorzesuk ala vonni, hiszterizalni a sajat tamogatoikat *valakik* ellen es ezt kiterjeszteni az egesz tarsadalomra, ha lehetseges. Az eredmeny pedig lecsuszo orszag, ahol egyre extremebb hatalommegszerzesi es megtartasi modszerek harapoznak el. Amelyekre hivatkozva termeszetesen ismet csak egy megoldas lehetseges: a "perfid" demokracia nem mukodik, helyette eros ember kell. Kiraly vagy kvazikiraly. Mert a magyar neplelek ilyen.

Csakhogy nem a magyar neplelek ilyen, hanem csupan az a nehany taho, akik magukat "elitnek" hivjak es azt hiszik, hogy mindent megtehetnek. Nincsenek sokan, de tonkreteszik a tobbseg jatekat.

maroz 2013.11.08. 11:09:45

@rajcsányi.gellért (ergé): Ezzel a "racionálissal" azért vigyázz, mert megbaszhat érte téged is a Die Welt, ahogyan Ungváryt. :)))))

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2013.11.08. 11:20:35

@smalladam: Aminek az eredménye, mert hát hatalomnak lennie _kell_ a földrajzi területen, hogy azt nem birtokolhatja majd az összeroppanást követően más, mint fantaszták/amatőrök/kalandorok/futóbolondok csapata, vagy ennél még rosszabb.

Mert a hatalmat gyakorló centrális erőtér mást, ennél jobbat magán kívül nem tűr, nem tűrhet meg; ami jobb, azt integrálja vagy elmarja.

vantaan 2013.11.08. 11:21:43

@maroz: Pedig keresztapám elmondása szerint 56-ban sírva fakadt amikor az a nagy behemót ledőlt. Olyan öröm fogta el ,hogy nem tudott uralkodni érzelmein.

S most? ..... bíróság elé citálnák/citálják azt aki ilyet tesz. Úgy tűnik Virág elvtárs megüdvözült! .... csak boldoggá ne avassák ,mert akkor tőlem az egyház egy árva petákot sem kap.

egyetmondok 2013.11.08. 11:24:23

@Doomhammer:
Nincsen veled vitám, annyikt tennék hozzá,hogy én azt tartom érdemesnek figyelni, amit a kommentemben írtam is:
" Az útkeresésekkel kapcsolatosan csak egyetlen kérdés van, az, hogy ezek a keresgélések mikor érik el a jogállam,az alkotmányosság európai hagyományának a kereteit,s ha elérik, azokkal mi történik. "

Se a finneknél,se a hollandoknál,se sehol nem látom azt, hogy az ilyen-olyan válság-jelenségek (gazdasági, bevándorlási, stb.) előhoznák a társadalmak politikailag tudatos részéből, hogy akkor itt az idő nekiugrani a jogállam és az alkotmányosság európai hagyományának a kereteihez. Nálam ez a választóvonal, amely után elkezdek nagyon keményen bírálni. S ilyen szitu egy, egyetlen egy van: Magyarország.
Hogy tiszta legyen,amit mondani akarok: nem tudok arról, hogy a holland Szabadságpárt ki akarná kukázni a holland alkotmányt, s addig,amíg erről nem tudok, és szerintem nincsen ilyen programjuk, addig nekem ők nem lesznek valami veszélyes, szélsőséges csapat.

smalladam 2013.11.08. 11:25:00

@rajcsányi.gellért (ergé): 2014-ben tuti nem, 4-8 éven belül igen. de - ha csak a történelmi példákat vesszük - ez annyira általános szabályszerűség, hogy ebből a szempontból mindegy hogy a magyar politika mennyire működik racionálisan. (a szocik és az szdsz története is leírható ezzel a megújulásra - saját morális-szervezeti-stb csapdából kievezésre való képtelenség hanyatlástörténetével)

attól még persze egyáltalán nem biztos, hogy így lesz, és olyan, a fent leírtak szerinti forgatókönyvet is el tudok simán képzelni, amiből végül jól jön ki a fidesz.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2013.11.08. 11:28:51

Micsoda poszt. Nyifnyaff, nyafogás.

Jaj-jaj, a korrupciót, a nepotizmust és a kleptokráciát szidalmazó populista szólamoknak ülnek fel a választók!
- Talán nem kéne korrupt, nepotista kleptokráciát üzemeltetni, meg a védelmében posztokat írni.

Jaj-jaj, homályos hátterű, gyanúsan meggazdagodott új politikusok tűnnek fel!
- Mert a régiek aztán tisztán gazdagodtak meg. A vejeik is.

Jaj-jaj, rombolják a pártrendszert!
- Hajrá! :)

Ergé, van egy receptem, hogyan lehet kifogni a szelet a gyanús, populista figurák vitorlájából. Meg kell szüntetni a korrupciót, a nepotizmust és a kleptokráciát, és akkor nem lesz mire hivatkozniuk.

Tudok is egy embert, mindössze két ugrásnyira tőled, aki talán tehetne valamit ezért. A főszerkesztőd munkaadója - tudod, akinek van az a honlapja, amit a mandineres cég szerkeszt. Úgy hívják, hogy Orbán Viktor.

maroz 2013.11.08. 12:35:26

@vantaan: Pontosan erről beszélek. Ez a különbség a tragédia és a komédia között. Az ötvenhatosok egy diktatúra ellen keltek fel, reménytelenül és súlyos retorziókat kockáztatva, míg ezek a kortárs hungarocell-forradalmárok olyanok voltak, mint egy Don Quijote-újraértelmezés, tragikomikus hősök, akiknek várakozásaiddal ellentétben jó eséllyel még annyi se adattatik meg, hogy a szörnyű Orbánsátán diktatórikus igazságszolgáltatása iszonyú repressziót alkalmazva harmincezer forint szabálysértési bírságra levágja őket, amit persze a bíróság elmeszel, ahogyan a székházfoglaló fiatalokkal is történt.

Változik a világ, régen a diktatúra ölt meg, ma a röhejessé válás, de szörnyű is ez, istenem, de szörnyű...

maroz 2013.11.08. 12:43:03

@Holger Hartland: De ez nem így működik. Ez úgy működik, hogy aki Mesterházyt (Gyurcsányt, Bajnait, Lendvait, Puch Lászlót, bocsi, ma még nem néztem rá a pártpolitikai tőzsdére, nem tudom, hogy aktuálisan kinek hogy áll az árfolyama :)) támogatja, az Orbántól várja el azt, hogy a számára kedves irányba gardérozza az országot, és persze ez fordítva is így van, aki számára Orbán a középpont az pedig öööö, na, az most feltehetőleg a Jézuskától, de amikor nem Orbán van hatalmon, akkor történetesen Gyurcsánytól. Ez így működik, és ha az ember megpróbálja feszegetni, hogy mi ennek így, ebben a formában az értelme akkor többnyire nem kap választ, vagy csak annyit, hogy körkörös érvelés.

vantaan 2013.11.08. 12:44:38

@maroz: Pedig szerintem a mostaniak is a diktatúra ellen .... s pont az ellenük indított eljárás bizonyítja. S ha a mostani bárki szemében is röhejes? ....annak röhejes az 56-os döntés is.
"régen a diktatúra ölt meg, ma a röhejessé válás" ... inkább a diktatúra szeretné ha röhejessé válna s ezzel megölné a mostani szobordöntést. ..... pedig nagyon sokak szemében a diktatúra vált röhejessé s a rendőrségi eljárás csak még röhejesebbé tette.

legeslegujabbkor 2013.11.08. 12:49:10

@tevevanegypupu: "O, hogy mennyire teved. Figyelunk am mi szavazok a tobbi partra is, hatha lennenek valok valamire. Valok is sok mindenre. Sajnovics kormanyzasra abszolute nem."

Nem az ellenzéki pártokra kell figyelni egy kormányra került pártnak, hanem elfogadni azt a tényt, hogy számosan vannak, akik nem rájuk szavaztak különböző okokból, de a kormányzás azt is jelenti, hogy a társadalom minden tagjának figyelembe vesszük az igényeit, vagy legalábbis nem tesszük lehetetlenné a boldogulását.

Google 2013.11.08. 12:54:34

@Doomhammer:

Kiegyensúlyozott kormányzást kér számon, de elfelejti azt, hogy kinek-kinek mást jelent ez a terminus.
Aztán arról ír, mintha valakik nem adták volna át a hatalmat valakinek, hogy "hadd tegye a továbbiakban ő, amit meg kell tenni".
Utána pedig a hatalomgyakorlás megosztásának a képtelenségéről ír.
Most mi lenne a jó, hogy megosszák a hatalmat, vagy az, hogy a továbbiakban az tegye, "amit meg kell tenni", aki erre nagyobb felhatalmazást kapott?
Ami pedig a bűnbakképzést illeti, a multik, pénzügyi körök, banki hitelezők, vagy ne adj Isten, az unió egyes határozatai, döntései, bűnbakképzése nem kárhoztatható?
Kettőn áll a vásár, legalább kettőn.
Aztán az elit sem a Holdról pottyant ide -inkább mondanám azt, hogy leképezi a társadalmat. Tetszik vagy nem ez nekünk.

maroz 2013.11.08. 13:02:53

@vantaan: Hát, nem tudom, hogy mennyire megalapozottan állítod azt, amit, de azt azért elmondhatom neked, hogy esetemben tévedsz: nem, nekem semmi megterhelést nem jelent különbséget tenni: '56 egy tragikus esemény volt, ahol a végsőkig elkeseredett emberek egy ténylegesen szörnyű diktatúra ellen ragadtatták magukat cselekedetekre, tragikus kimenetellel. A hungarocell-pusztítók pedig még epigonnak is annyira gyengék, hogy talán még a Don Quijote-i tragikomikus jelző sem illeti meg őket, pláne, hogy a legkevesebb tragikus sincs az ő sorsukban.

Inkább afféle kínosan szerencsétlen lúzer faszok, akikről még beszélni sem érdemes, hanem csak sóhajtani egy szomorút és legyinteni.

Na, de ez szinte mindegy is, hiszen lassan kezd kialakulni a konszenzus azt illetően, hogy a balliberális oldalt is Orbánnak kell megcsinálnia, és most az van, hogy várjuk, egyre türelmetlenebbül várjuk, hogy mikor fog már végre hozzá. Izgi, mi?

tevevanegypupu 2013.11.08. 13:12:36

@legeslegujabbkor:

Termeszetesen. Es mi nem tetszik tulajdonkeppen? Nincs eleg demokracia vagy mi? Gondolja, hogy egy-kettore meg lehet oldani a valsagos Europaban es benne Magyarorszagban mindent? Gondolom az ellenzek ugy kepzeli, ha Orban fejevel focizik a fovarosban, akkor konnyebb lesz..Szerintem ez a kormany mindenkeppen tobbet es sikeresebben probalkozik legalabb megoldani annyit amennyi negy ev alatt lehetseges. Remelem kapnak meg negy evet..mert minden hibajukkal egyetemben is jobbak mint az mszp-szdsz. A jelenlegi ellenzekben pedig nincs olyan part ami kormanyzokepes. Vagy Gyurcsanyekra gondol? Ugye nem komolyan?

vizipipa 2013.11.08. 13:20:48

Nem politikai ez a válság, hanem gazdasági.

A választók többsége bármilyen pártra le fog szavazni, ha úgy érzi jobban él. Csak éppen senki nem tudja mi a teendő. Az elmúlt 20-30 év hitelből fújt növekedése kifújt, becsődölt, zsákutca lett. Hiába szárnyal a tőzsdei spekuláció, értéket nem teremt, csak újraosztja azt ami máshonnan származik.
Nyugaton is egyre jobban deformálódik az elosztás, egyre több kerül egyre kevesebbek kezébe. A történelmi tanulságok szerint ebből társadalmi robbanás lesz, ha így megy tovább.

egyetmondok 2013.11.08. 13:24:37

@Google:
Az az elit azonban,amely megfeledkezik arról a feladatáról, funkciójáról ( mert van ám neki,ne tévedjünk), hogy olykor szól a sokaságnak, hogy ebben vagy abban mégis tévedni tetszenek, nos, az nem is elit.
Tehát ne intézzük el olyan könnyen ezt, hogy az elit csak éppen olyan, mint a sokaság, mert hogy abból vétetik.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 13:31:43

A szerző úgy csinál, mintha nem létezne az ún. Pareto-elv, amel azt mondja ki, hogy egy adott rendszeren belüli események túlnyomó többségéért (az esetek nagyrészében) az adott rendszeren belüli csekélyke kisebbség felel.

Magyarországon ki ez a csekélyke kisebbség? Nevezük most elitnek. Rendszerváltó elitnek, amely semmiféle rendszert nem váltott, hiszen a volt állmpárti gazdasági és kulturális elitet szinte egészében pozícióiban meghagyta.

És akkor már rég nem arról van szó, hogy tágranyílt szemmel bámuljuk, "vajon mi okozza a szélsőségesek előretörését"...egyszerűen arról van szó, hogy az uralkodó réteg megbukott feladatát teljesíteni. Nem váltott rendszert, talán mert az új elit is a régi elit volt, fiai-lányai-üzletfelei-lekötelezettjei stb. Érdekes hogy a többi országban miért volt ez kevésbé így, és miért nálunk maradt meg a legnagyobb részben a komcsi káder-réteg, immár új pártok álruháját öltve magára.

Ami a régi-új elitet jellemzi: összeírják mit akar hallani a választó, és akkor azt szép lassan elhintik. Kitapogatják marketing-eszközökkel mire érzékeny az adott nép, és akkor hajrá bele száz százalékon. A magyarság esetében ilyen a kiemelkedő számú (elvesző) tehetség (lásd Hortobágy poétája & tsai) ezért mindenhol hájjal kell kenegetni a kivételes magyar tehetséget és kreativitást, amikor meg pénzre kerül a sor, egy évre adunk 125 millió forintot a Kutatási és Fejlesztési Alapon keresztül.

A stadionokra meg kimegy 120 milliárd, majdnem ezerszer annyi, mert csak. Nem a tehetségeket, ifjú tudósokat képzünk, hanem labdakergetőkbe, meg persze a sportágon keresztül a haverokba kell folyatni a rengeteg lét.

Nem vagyok a foci, vagy általában a sport ellen, ha pl. a szombathelyi stadionba csurgatott potom 12 milliárdból hiperszuper csúcskatóriás műfüves focipályát csinálunk, darabját 5 millió forintért, akkor nagyjából az összes önkormányzatnak lehetne ma ilyenje, akinek még nincs. 2400 új focipályát lehetne belőle csinálni, ami most egy helyre pazarolódik el.

Mindenki tegye föl a kérdést, melyik jobb az országnak: ha a szellemi teljesítményt támogatjuk, vagy ha a labdakergetőket és rajta keresztül a haverikutyákat.

Konkrétan: ha az eddig focira kidobott pénzt, közelítőleg 120 milliárd forintot a kutatás-fejlesztés-innovációra fordítottuk volna, mi lett volna már itt, a élénk tudományos élet lenne, számost találmány, műszaki alkalmazás öregbítené hazánk hírnevét.

Ennek hiányában most csak a szotyiköpködés marad a lelátón.

Kandeláber 2013.11.08. 13:33:06

A Nevem Senki cikke a bohócforradalmár Kónyáról:
Kónya és kórtársai

Felzárkózni látszik Gyurcsány Ferenc elmeállapotához Kónya Péteré. A gülüszemű mozgalmár, aki egyébiránt a lopott nevű és logójú Szolidaritás vezére, egyben a Bajnai-féle Együtt–PM felekezet társelnöke, október 23-án újabb ízelítőt adott saját, erősen vitatott szelleméből. Kónya betegtársaival rövid időre emléktáblát helyezett el arra a Clark Ádám téri helyre, ahová néhány héttel korábban híveivel felállították, majd ledöntötték Orbán Viktor hungarocellből készített szobrát. (Ismert, a „nevesebb” résztvevők utóbb igyekeztek kihátrálni a kétségbeejtő közjátékból – egyedül, bár nem volt ott, az őszödi gázsütős méltatta a történteket.) Érdekesség: a dzsembori alatt a szervezők Edit Piaf „Nem bánok semmit” című dalát bömböltették. Az egész némi magyarázatot is ad arra, miért nem ragaszkodott a magyar honvédség annakidején a hivatásos tisztként szolgáló Kónya Péterhez. A szolidáris humorista egyébként rövid beszédet is mondott a táblaavatón, ebben Orbán Viktort élő bálványnak (kitörő taps, öblös röhögés), saját ujjongó híveit az ötvenhatos szabadsághősök utódjainak nevezte. Bár nem biztos, hogy Pongrácz Gergely pesti srácai ma örülnének ennek… A televízióban is láthattuk, amint a sérült emberek gáláját megálmodó gülüszemű tekintetén szétárad a végtelen elégedettség – ha létezik szellemi magömlés, hősünk biztosan részesült benne.
A parádét az sem gyöngítette, ha hozzávesszük: valójában a kényszer szülte, hiszen Kónya – nagy-nagy bánatára – nem kapott fellépési lehetőséget az ezután kezdődő ellenzéki kabarédélutánra. Bár utóbb kiderült, bőven belefért volna a műegyetemi álomcsapatba.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 13:55:47

@Kandeláber: A "Nevem Senki" mögött Puzsér áll, és kissebrésztLMP, nagyobbrészt 4k! pártiak.

Tipikusan nemzetellenes baloldal, amely magyarnak hazudja magát. Trójai faló. cigányfölzárkóztató-cigánysimogató, liberális-komcsi "minden ember egyenlő" bullshitpropaganda.

Kandeláber 2013.11.08. 14:05:30

@Nemzetstratégia: Néhányszor megvettem, és jól szórakoztam.
Feltehetően nem olvastál egy példányt sem, mert nem mondanál ilyet, hogy baloldali, cigányfölzárkóztató liberális.
Olvastam olyan cikkeket, amelyekben cikizték Alföldit, a homárokat, libbantakat és a cigókat is.
Nem igazán húznak "oldalakhoz", jobbra-balra szúrnak.
A gülüszeműről szóló cikkhez a facebookon egyből hozzászóltak a ballerok, részrehajlással vádolva a szerzőt.

Google 2013.11.08. 14:28:23

@egyetmondok:

Igaza van, rosszabb a sokaságnál az elit. Nem is mentegetni akartam őket, csak valahova oda akartam kilyukadni, hogy már jókora pusztítást végeztek ők a népek között is, akkorát, hogy lassan azt látjuk, ők azok, akik legjobban ócsárolják azt a népet, melyért felelősek lennének. Szolgalelkű, genetikailag alattvaló, diktatúrára vágyik, stb. De nem az övékére -tehetnénk hozzá.
Nagyrészt a kommunizmus idején kiválasztódott akárkiket értjük elit alatt, akik soha nem szóltak volna a néphez. Régebben azért nem, mert nem ezért avatták őket valakikké, hogy beleköpjenek a levesbe, újabban pedig azért sem, mert már meg sem értik, mit kíván a nép.
Viszont mégis, így ahogyan vannak, meghatározzák és leképezik egymást. A könnyebb élet sokmindenkit elbolondít. Fent és lent egyaránt. Persze, hogy nagyobb felelőssége az írástudónak van. De berzenkedni mindig kell, nemcsak hébe-hóba. És azt ez az elit nem teszi meg. Legföljebb leborít egy hungarocell szobrot, és van, aki a népek közül még élvezi is. Ide jutottunk. Valamikor, valakiknek megálljt kellett volna ennek az elitnek parancsolnia. És ehelyett mit látunk: a művelt Nyugat még ma is őket kérdezi.
Valahol ott van a mi, a nép hibája is.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 14:32:16

@Google:
"Ami pedig a bűnbakképzést illeti, a multik, pénzügyi körök, banki hitelezők, vagy ne adj Isten, az unió egyes határozatai, döntései, bűnbakképzése nem kárhoztatható"

Ezt csak maganak:
tirpakbokretas-migrations.blogspot.nl/2012/06/birodalom-ujabb-bune.html

"Aztán az elit sem a Holdról pottyant ide -inkább mondanám azt, hogy leképezi a társadalmat. "

A magyar tarsadalom ugy gondolja, hogy az, aki tokig eladositja a varosat, majd hatalomra jutva torvenykezessel probal kibujni a fizetes alol, az legalabbis hivatali visszaelest kovet el (buntett miatt 3 evig terjedo szabadsagvesztes).

A magyar tarsadalom ezen felul ugy is gondolja, hogy aki egy kozpontbol akarja kezivezerelni az orszag sok ezer iskolajat, az hulye.

Ezek az arcok semmit nem kepeznek le a magyar tarsadalombol. Csak annyira jonnek belole, ahogy egy kontar is a tarsadalombol jon. Vannak kontarok is, de a tobbseg nem ilyen.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 14:42:05

@Kandeláber: "Olvastam olyan cikkeket, amelyekben cikizték Alföldit, a homárokat, libbantakat és a cigókat is."

Ami a fecebook-oldalukon ott van, azt én is rendszeresen olvasom, feltehetőleg az újságjukban is nagyrészt van gy teljen az a mondanivaló.

Lehet hogy ezeket mint _embereket_ fikázták, sde sosem az eszméjüket fikázttákl. Ha én azt mondom pl. johx Meseházy alkalmatlan sz baloldal vezetésére, akkor a baloldal eszméivel még egyetérthetek. A Nevemsenki is ezt űzi.

Azt kell it megértei, hogy politikában nincs olyan, hogy ," politikán kívüli párt". a politikán kívüliek pártja pártja is egy párt. a puzsér-féle propagandaműhely is politikai véleményvezér akar lenni, amit nagyon egyszerűen úgy ütnek el, hogy nevemsenkinek hívják magukat.

Megnyugodhatsz felőle, hogy el fog jönni az idő, hogy a olvasottságukat/népszerűségüket politikai aprópénzre fogják fölváltani.

Azonkívül: a 4k! itt a kulcs, erről már írtam. a legutóbbi LMP-4K! szétválásról, amikor nem sikerült megegyezni a közös pártról-listáról és az utána jövő nevetséges nyilatkozatokról pro és kontra, pl. garantáltan soha nem fogsz cikket olvasni.

A Nevemsenki próbálja most a "baloldal becsületét helyreállítani". Így kell az újságjukat olvasni.
ennek érdekében játsszák a nép emberét meg az utca emberét, nagy népszerűséget szerezve ezzel, vitán felül. Lenin és népszerű volt a munkásság körében.

A NevemSenki a Pravda korszerűsített és áramvonalasított változata. Lehet jól szórakozni olvasásával, de attól még az alapvető dolgokat észben kell tartani. nemzetközi szocialistákból áll az egész bagázs.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 14:48:48

@Kandeláber: bocs az elütésekért

nagyrészt az vagy teljesen az a mondanivaló
de sosem az eszméjüket fikázták
azt mondom pl. hogy Meseházy
megérteni
Lenin is népszerű volt a munkásság körében

nemzetközi szocilistákból, sőt: kimondottan marxistákból áll az egész, erre tudok forrást is hozni a nevemsenki-facebookról

Kandeláber 2013.11.08. 15:06:24

@Nemzetstratégia: Annyira azért nem mélyültem el a lapban, hogy minden szerzőről tudjam a politikai hovatartozását.
Mindenesetre ez a Kónyát cikiző cikk és sok más is kifejezetten tetszett.

Google 2013.11.08. 15:14:16

@Doomhammer:

Hogy ki a magyar társadalom, és hogyan gondolkozik, az nem ennyire egyértelmű.
Ja, és csak a mostani elit, az elit - ha jól értem.
A mi kutyánk kölyke mindig szebbet produkál. Legalábbis nekünk jobban tetszik. A mások pedig...

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 15:18:47

@Google:
"Hogy ki a magyar társadalom, és hogyan gondolkozik, az nem ennyire egyértelmű."

Ugy gondolja, tomegek allnak az iskolareform vagy a botranyosan eladosodott onkormanyzatok konszolidalasa mogott?

Teved.

Google 2013.11.08. 15:21:52

Miután vagy negyven és plusz évig bolyongtak a kommunizmusban e kelet-közép-európai népek, csoda-e, hogy még el-eltévelyegnek?
És egyébként is válság van, senki nem ül rózsaszirmokon. Edződünk, tanulunk, ez az, amit megspórolni úgysem tudunk.
Ami nem öl meg, az megerősít, vagy nem?

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.08. 15:26:28

@Google:

"Ami nem öl meg, az megerősít, vagy nem?" --- írja.

Nem feltétlenül:-]

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 15:41:08

@Google:
"Ami nem öl meg, az megerősít, vagy nem? "

Ajanlom ezt a rovid reszletet ebbol a konyvbol:
www.amazon.com/The-Black-Swan-Improbable-Robustness/dp/081297381X

"Hardened by the Gulag? The sentence jumped out at me as both profoundly
flawed (and a reasonable inference). It took me a while to figure
out the nonsense in it since it was protected by cosmetic wrapping; the following
thought experiment will give the intuition. Assume that you're able
to find a large, assorted population of rats: fat, thin, sickly, strong, wellproportioned,
et cetera. (You can easily get them from the kitchens of
fancy New York restaurants.) With these thousands of rats, you build a
heterogeneous cohort, one that is well representative of the general New
York rat population. You bring them to my laboratory on East Fifty-ninth
Street in New York City and we put the entire collection in a large vat. We
subject the rats to increasingly higher levels of radiation (since this is supposed
to be a thought experiment, I am told that there is no cruelty in the
process). At every level of radiation, those that are naturally stronger (and
this is the key) will survive; the dead will drop out of your sample. We will
progressively have a stronger and stronger collection of rats. Note the following
central fact: every single rat, including the strong ones, will be
weaker after the radiation than before.
An observer endowed with analytical abilities, who probably got excellent
grades in college, would be led to believe that treatment in my laboratory
is an excellent health-club replacement, and one that could be
generalized to all mammals (think of the potential commercial success).
His logic would run as follows: Hey, these rats are stronger than the rest
of the rat population. What do they seem to have in common? They all
came from that Black Swan guy Taleb's workshop. Not many people will
have the temptation to go look at the dead rats.

Next we pull the following trick on The New York Times: we let these
surviving rats loose in New York City and inform the chief rodent correspondent
of the newsworthy disruption in the pecking order in the New
York rat population. He will write a lengthy (and analytical) article on the
social dynamics of New York rats that includes the following passage:
"Those rats are now bullies in the rat population. They literally run the
show. Strengthened by their experience in the laboratory of the reclusive
(but friendly) statistician/philosopher/trader Dr. Taleb, they . . . ""

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 15:52:34

@Kandeláber:
www.facebook.com/NevemSenkiHetilap

július 7-iki bejegyzés: "Csak a nemzet, csak a balhé?"
(le lehet görgetni a cikhez, nem kell bejelentkezni)

a cikk lényege: a Jobbik azért "csak balhézni tud", mert lehazaárulózta a Káderjanit (eredetiben: "az államfőt"), na meg a Raszkolnyikov elvtárs (eredetiben: "boldogult Csurka István) is azt mondta rájuk, hogy "ezeket a túloldal küldte". Ajánlom, olvasd el te is, utána tartsd vissza magad attól hogy lehányd a monitort.

Klasszikus "hírbe hozó" agitátor suttogó propaganda. Íme a Nevemsenki magazin.

"ez a Kónyát cikiző cikk és sok más is kifejezetten tetszett."

Igen, pont azért írják hogy "kifejezetten tetsszen". Hogy az utca embere, "a melós" is jót tudjon rajta röhögni.
Puzsér arra használja a médiában fölszedett hírnevét, és tehetségét, hogy politikai véleményeket, állásfoglalásokat juttasson célba. itt már rég nem a kiszeltünde meg vujitytrutymó-fikázásokról van szó. Azok jók voltak, és jobb is lett volna, ha megmarad annál.

november 5:
"Legújabb számunk tartalmából:

- Barrosóék már a vécében vannak! Hiánypótló, mi is nagyon vártuk: a tojásméret, a tyúkketrec és az uborkagörbület szabályozása után végre a klotyóügyi tanulmány is elkészült Brüsszelben.

- Puzsér Róbert: Romlottabbik – avagy a Jobbik hogyan veszi hülyére a saját szavazótáborát."

Érted? megmondja neked a Puzsér, hogy Jobbik hogyan veszi hülyére a szavazótáborát.
"Mert olyan jó fej, mert a kiszeltündét meg a gülüszemü kónyát is hogy lefikázta."

komcsi hulladék agitátor ez a puzsér.

Google 2013.11.08. 16:21:18

@Doomhammer:

Úgy gondolja, tömegek foglalkoznak ilyesmivel? És dolguk-e ez? Miért kellene minden döntést mindenkinek megcsócsálnia; mellé vagy ellenállni? Olyan is létezik, hogy bizalom. A ballib is csak ilyenkor kételkedik mindenben; ha az övéi vannak hatalmon, rögtön nem tud semmiről, nem olvasta, nem hallotta. Mert neki az övéiben van bizalma. És ez egy teljesen természetes dolog.
Ami pedig megerősíthetett volna, az a kommunizmus.
Minél inkább nem tetszett az embereknek, annál vehemensebben álltak ellent, néztek utána dolgoknak, egyáltalán: vették a fáradtságot. És ezzel együtt részt vállaltak a köz dolgaiban - ami később talán hasznukra vált. A vidámabb barakkban jobban éltek- és hát elsőkből lesznek..., maradjunk annyiban, nem maradnak elsők.
Tölgyessyvel készített egy interjút Lakner, ő is azt mondja, hogy a problémáink nagy része a kommunizmusnak köszönhető. Meg annak, hogy itt emberek sokasága gondolja úgy, jobb volt akkor.
Kár, hogy senki nem finanszírozta tovább.

Kandeláber 2013.11.08. 16:34:04

@Nemzetstratégia: Nem is igazán Puzsér írásai tetszenek a lapban.
Például van egy fazon, aki egy pesterzsébeti sörözőben szerzett élményeit teszi közzé, jó leírást adva a különböző beállítottságú vendégekről.
Amúgy nem minden héten vettem meg, csak véletlenszerűen.
Befolyásolni pedig nem igazán tudnak semmilyen irányba.
Nem vagyok párthívő, égebben a MIÉP-et kedveltem, többször szavaztam is rájuk, a MIÉP szétesése után inkább a Jobbikot preferálom, bár Szegedi Csanádka esete óta nagyot zuhantak a szememben, amellett köztük is akad jó pár megélhetési idióta.
Persze az úgynevezett "demokratikus baloldalnál" még mindig messze jobbak.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2013.11.08. 16:38:21

@Google:
Ugy erti, hogy a valasztopolgarnak koze van-e hozza, kik es hogyan koltik el az adojat vagy hogy erte milyen szolgaltatast kap vagy eppenseggel szolgaltatast kap-e vagy egy ujabb kotelesseget?

Lefogadhatja, hogy a tomegeket ez erdekli. Es nem azert, mert en ezt mondom, hanem a sajat jol felfogott erdekuk miatt.

A ballib nem vette el az Alkotmanyt es nem probalta egyetlen kozpontbol kezivezerelni az iskolakat. Ezzel szemben Gyurcsany elkepeszto felelotlenseggel kormanyzott. Miert nincs bortonben?

kvadrillio 2013.11.08. 17:09:36

Budapest
Mégis lehetnek orosz metrókocsik

Tenczer Gábor

2013. november 8., péntek 15:38 |
Címkék
3-as metró, tarlós istván, metrovagonmash

Tarlós István főpolgármester információink szerint augusztusban mentességet kért a közbeszerzési törvény hatálya alól a fejlesztési minisztertől a 3-as metró járműparkjának modernizációjára, de nem kapott. Ezért most nyílt közbeszerzés lesz a metrókocsik felújítására, mondta lapunknak. Neki édesmindegy, ki újítja fel a kocsikat, lényeg, hogy minél hamarabb tegye, tette hozzá.

na, EZ A "KÁRPÓTLÁS !!!" N AGYON RÁFÉRNE A 3-AS METRÓRA !!!!! CSAK MÁR LÁTNÁ
M !

♔batyu♔ 2013.11.08. 17:23:26

Egy a lényeg, liberálisok ne juthassanak hatalomra. A kommunisták nélkülük úgy sem tudnak hatalomra jutni, ami pedig marad az nemzeti.

♔batyu♔ 2013.11.08. 17:25:05

@kvadrillio: Eleve ezt kellett volna tenni, de persze így sem rossz.

Google 2013.11.08. 17:25:53

@Doomhammer:

Éppen azt mondtam, hogy a _mindenkori_ választópolgárt kellene hogy érdekelje az, mi történik körülötte. Nem csak akkor kellene mindenbe belekötnie, amikor a másik oldaliak kormányoznak, hanem illene kritikával illetnie a sajátjait is.
Ami pedig az Alkotmányt illeti, nem tudom, kit és hogyan rövidített meg, inkább látok benne szimbolikus aktust, mint bármi mást.
És hogy Gyurcsány miért nincs börtönben, azt talán jól példázza Timosenko esete is: akik érte szerte a világon kiálltak, mind tisztában vannak azzal, hogy ártatlan a nő? Ezek nem annyira bírósági, mint inkább politikai dolgok. Még inkább anyagiak. Az érdek, ugye.
És visszatérve a kommunizmusra: nem azért ujjongtam, hogy volt és esetleg megerősített, mert gondolhatja, annak örültem volna, ha csak hallomásból ismerem, de embereknek nehézségeken, szörnyűségeken is túl kell jutniuk - egyeseknek két világháború, világválság jutott ki -, nem azért mert meg szeretnének edződni, hanem egész egyszerűen így hozta a sors. Hát akkor már legalább...
Persze hogy ezzel, háborúval, válsággal, táborokkal mindenki gyengébb lesz, de van más választása az egyszeri embernek?
Gandhit megerősítette a harc; egy népet vezetett ki a megszállásból.

Conchobar 2013.11.08. 17:48:04

"Ha se a mérsékelt jobb, se a balliberális oldal, se a széljobb nem szerezne többséget a parlamentben, akkor lennénk csak meglőve, rendesen" - Biztosan van olyan ország, ahol ez igaz tud lenni. Magyarország elmúlt 20 évi története nem igazolja ezt a félelmet. A magyarországi politikai pártok 'reálpolitikát' folytatnak. Eddig mindig hajlamosak voltak félretenni előző vitáikat a kormányrúd közelében. A Fidesz is meg tudott egyezni Torgyánékkal (ésaz MDF-el), és az MSZP is az SZDSZ-el. Ne legyenek illúzióink, ha a sors úgy hozná, gyorsan meg tudna egyezni az MSZP (és/vagy Bajnaiék) és a Fidesz egy nagykoalícióról. Belefújnának a náciveszélyről sikoltozó sófárba, hogy a kapuink előtt a Horthy-fasizmus, küszöbön a Jobbik kormányalakítása. És a szimpatizánsaik (zöme) el is fogadná ezt a fordulatot, indoklást és egymásraborulást

Baloldali érték 2013.11.08. 18:26:02

@♔batyu♔: "Egy a lényeg, liberálisok ne juthassanak hatalomra."

Jaj, akkor megszűnik a demokrácia :)))

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2013.11.08. 19:36:59

@Kandeláber: Jó, akkor nem kell idézni a komcsi szart, ebben megegyezhetünk. Mert biztos a Munkások Újságjában is lehetne jópofa rovatok, mégsem teszed ide.

akinek az van az avatarjában mint neked, annak ezt szerintem nem kell tovább magyarázni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2013.11.08. 19:37:46

Az európai politikai rendszerek nem attól fognak működésképtelenné válni, hogy kis pártokra hullanak szét, hanem attól, hogy (a devianciák bátorítása és pártolása miatt) dekadenssé válnak.

Bloodscalp 2013.11.08. 20:23:50

@♔batyu♔: ez egy nagyon szép 2 bites meglátás.

egyetmondok 2013.11.09. 00:15:31

@Google:
Ahogyan én elnézem a kétezres évtizedet, beleértve az elmúlt pár évet is, ennek az elitnek nem nagyon akarnak ellentmondani. Igaz persze, erre közjogi értelemben is egyre kevésbé van lehetőség.

vantaan 2013.11.09. 12:36:24

@maroz: Ki a fszt érdekel a balliberális oldal? S Orbánnak kéne megcsinálni? Mit?
Sajnos Magyarországon nincs bal és nincs jobboldal sem. Itt tolvajok vannak! Hazug magyarkodó tolvajok akik most ép polgárinak és nemzetinek meg jobboldalinak mondják magukat. ..... de ha trafikot, földet, beosztást ...stb... akkor kaptak volna ha balt mondanak akkor ma balt mondanának. Ne mesélj nekem. 10 fillérért nem csak a hazát de saját anyjukat is megerőszakolná mind.

maroz 2013.11.09. 12:49:38

@vantaan: Például engem. Nem olyan súlyos mértékben, de ennél az "itt tolvajok vannak!"-szerű megközelítésnél azért egy pár fokkal mégiscsak jobban.

vantaan 2013.11.11. 07:46:56

@maroz: Most akkor libsi vagy?
Netán szoci vagy vér-jobbos? Hozzászólásod alapján nem eldönthető.
Jelenleg milyen oldali kormány van? Te tudod?

Szerintem csak a hülye gyerekek számára tartja magát jobboldalinak vagy kereszténynek vagy bármely oldalinak is ez a kormány.
Itt csak a lopások, tolvajlások, a mutyik álcázására keresztényeskednek, jobboldaliznak.
Szarnak ők a polgári vagy bármely értékrendre is ..... csak a zsebtömés a lényeg.

maroz 2013.11.11. 08:11:13

@vantaan: "Hozzászólásod alapján nem eldönthető."

Igyekszünk, igyekszünk. :)

Ha elfogadjuk a te értékítéletedet, akkor sajnos meg kell sértenünk helyből a 2010-ben az ogy-választáson szavazók majdnem 70%-át, ők ugyanis a jobboldali és keresztény értékek állami eszközökkel érvényre juttatását ígérő pártokra szavaztak. No meg, ahogyan elnézem mintha ezeknek az erőknek ma is a választásra jogosultak 34%-a szavazna. Osztunk-szorzunk és kijön, hogy ez 2 720 000 honfitársunk. Jól értem, hogy te egy többé-kevésbé nyilvános felületen bátran le mered írni, hogy ők hülyegyerekek lennének?

vantaan 2013.11.11. 08:23:13

@maroz: A tömegek mindig tudatlanok. S ha megsértünk 70%-ot akkor mi van? Akkor 1988-ban 98% lett megsértve?
S hülye gyerek -e a többség ....magyar viszonyok közt nem, mert csak mindent túl akar élni, de Európai viszonylatban igen! Az a 70% bizony hülye gyerek. S ha kilépsz az országból talán még neked is feltűnik, bizony bizony ez az ország most a hülye gyerekek országa!
.... csak 1 példa: valaki itt a blogon aggódott a ballibsikért "hiszen lassan kezd kialakulni a konszenzus azt illetően, hogy a balliberális oldalt is Orbánnak kell megcsinálnia, és most az van, hogy várjuk, egyre türelmetlenebbül várjuk, hogy mikor fog már végre hozzá". No ugye ugye még neked is tátva marad a szád ilyen böszmeséget olvasván?

maroz 2013.11.11. 08:53:54

@vantaan: Hát, sajnálom, hogy te beéred ilyen egyszerű, és pont az egyszerűsége miatt semmire se jó valóságmagyarázatokkal, de hát ez van, mi mást tehetek én ez ellen, mint a szomorúságom kifejezése?

vantaan 2013.11.11. 09:17:41

@maroz: Hozzá állásod felelőtlen. Nem szomorkodni kell s mindent kész tényként elfogadni. ..... hanem gondolkodni! Gondolkodj! pl. azon, hogy talán azok a valóságmagyarázatoknak mégis van igazságtartalma.

Van egy tolvaj maffia kormány! Ez tény. A sok mutyi, az ilyen olyan Mr. 20%-ok, a névre szóló törvénykezések .... stb, stb, .... bizonyítják.
S ez szerintem oldal független. Mi sem bizonyítja jobban, hogy ugyan ezek a tolvajok voltak már liberálisok, nép-nemzetiek, kisgazdák, polgáriak ...most éppen micsodák ki tudja? Talán keresztények vagy jobboldaliak?.... de egy keresztény nem lop! Ezt egy jobboldali ugyan úgy látja mint egy baloldali. Azaz ezt az egész nemzet látja.
Szégyen nem szégyen itt bizony permanens tolvajlás zajlik.
Sajnos az a 70% át lett verve! Be lett csapva.
Gondolkodj el a trafik mutyin!
Gondolkodj el a sok-sok föld mutyin!
Tehet ilyen ocsmányságot egy jobboldali vagy keresztény kormány? Ugye nem?
S van-e egyáltalán ma Magyarországon jobboldal? ...vagy csak valami erkölcstelen komcsi söpredék kisajátítja magának a jobboldaliságot mint jelzőt? No?
Tényleg várom, tisztelettel várom válaszodat!

maroz 2013.11.11. 09:34:22

@vantaan:

"Gondolkodj!"
Szoktam. Még blogom is van, bár kinek nincs, ugye.

"várom válaszodat"
Nem kérdeztél semmit. Kérdés-felelet formában elmondtad a meggyőződésedet. Arra meg már reagáltam az előbb is, elmondtam, hogy sajnálom, hogy a túlzott leegyszerűsítés miatt alapjában véve is használhatatlan valóságmagyarázatokat találtál magadnak. Sajnálom, de ennél többet nem nagyon tehetek. Ez van.

vantaan 2013.11.11. 10:09:55

@maroz: " Tehet ilyen ocsmányságot egy jobboldali vagy keresztény kormány? Ugye nem?
S van-e egyáltalán ma Magyarországon jobboldal? ...vagy csak valami erkölcstelen komcsi söpredék kisajátítja magának a jobboldaliságot mint jelzőt? No?"
Ezek voltak a kérdéseim!

S Te azt írod: "Nem kérdeztél semmit."

Ha csak ennyi telik tőled? ..... vagy csak gyáván becsukod a szemed? ....vagy részese vagy Magyarország szétlopásának? ..... vagy .... talán a szellemi képességeid vagy az erkölcsi hiányosságaid miatt nem tudsz válaszolni?
De már nem is kell válaszolnod kérdéseimre! Sajnállak.

maroz 2013.11.11. 10:37:05

@vantaan: Lúi, áj tink dísz íz dö bigining of á bjútiful frencsip. ;)

vantaan 2013.11.11. 11:03:05

@maroz: Nescimus hungarice loqui? Sic transit glória mundi.

Robinzon Kurzor 2013.11.11. 11:14:08

@poszt: "Az osztrák választások tehát tovább rombolták az eddigi pártrendszert"

Márpedig nálunk is ennek kellene megtörténnie, hogy valami pozitív fejleménynek legalább a lehetősége meglegyen.

A jelenlegi pártrendszerből bármilyen választási eredmény is csak a lassabb vagy gyorsabb lecsúszás közötti fokozatokról szól, meg arról, hogy hány további generáció jövője volt még ott abban az üres koporsóban Nagy Imre újratemetésekor.
süti beállítások módosítása