Nem hiszünk abban, hogy bringasoviniszta módon érhetnénk el eredményeket – mondta a Mandinernek László János, a Magyar Kerékpárosklub szakmai igazgatója. László szerint az integrált szemlélet a megoldás, vissza kell adni a közlekedést az embereknek, és a külföldiek csodának tartják, ami Budapesten történik.
„Beszéljünk Budapestről. A fővárosban van négyezer kilométer út, amit arra építették, hogy ott emberek közlekedjenek. Ma nem emberek közlekednek, hanem az embereknek egy pici hányada autóval. A többi ember számára nincs biztosítva az út hozzáférése. Ezen kell változtatni. A Mandiner is kitette a kis Kossuth Lajos utcás, Rákóczi utcás anyagot. Az klasszikus példa. Keresztül megy a városon egy autópálya. De kit szolgál ki, mit szolgál ki? A közlekedést szolgálja? Nem. Az ottani emberek élhetéshez való jogát? Nem. Az ottani kereskedőknek a kereskedés lehetőségét? Azt sem. Az út meghalt. Vissza kell adni a közlekedést az embereknek. Ez furcsa módon azt jelenti, hogy csökkenteni kell a gépjárművek egyeduralmát az útfelület használatában. (…)
Azok a szakemberek, akiket nagyra becsülünk, csodának tartják, ami Budapesten történik. Például a dán Mikael Colville-Andersen, a Cycle Chic mozgalom megalapítója – aki sokszor járt már Magyarországon – szinte minden nemzetközi konferencián elmondja, hogy érdemes megnézni, ami Budapesten történik. Erre büszkék vagyunk. Persze tudjuk, hogy ugyanakkor mennyire le vagyunk maradva. Nagyon gyorsan fejlődik a kerékpáros közlekedés Budapesten, de a kerékpárosbarát gondolkodásban le vagyunk maradva. Most jelentkeznek a problémák, a konfliktusok például a gyalogosok és a kerékpárosok között. Egyre több a konfliktus a szakpolitika bizonyos területein is. A szakpolitika ugyanis nem értette meg, hogy miért fontos a kerékpáros közlekedés a közlekedés egészének. A szakpolitika számára a kerékpározás ma a turizmust jelenti. Az is fontos, de a kerékpáros közlekedés előnyeit nem helyettesíti.”
Kiss Brigitta interjúját Kerékpár.mandiner aloldalunkon olvashatják.