László János: Nem a bringasovinizmus a cél
2013. február 27. írta: Redakció

László János: Nem a bringasovinizmus a cél

Nem hiszünk abban, hogy bringasoviniszta módon érhetnénk el eredményeket – mondta a Mandinernek László János, a Magyar Kerékpárosklub szakmai igazgatója. László szerint az integrált szemlélet a megoldás, vissza kell adni a közlekedést az embereknek, és a külföldiek csodának tartják, ami Budapesten történik.

„Beszéljünk Budapestről. A fővárosban van négyezer kilométer út, amit arra építették, hogy ott emberek közlekedjenek. Ma nem emberek közlekednek, hanem az embereknek egy pici hányada autóval. A többi ember számára nincs biztosítva az út hozzáférése. Ezen kell változtatni. A Mandiner is kitette a kis Kossuth Lajos utcás, Rákóczi utcás anyagot. Az klasszikus példa. Keresztül megy a városon egy autópálya. De kit szolgál ki, mit szolgál ki? A közlekedést szolgálja? Nem. Az ottani emberek élhetéshez való jogát? Nem. Az ottani kereskedőknek a kereskedés lehetőségét? Azt sem. Az út meghalt. Vissza kell adni a közlekedést az embereknek. Ez furcsa módon azt jelenti, hogy csökkenteni kell a gépjárművek egyeduralmát az útfelület használatában. (…)

Azok a szakemberek, akiket nagyra becsülünk, csodának tartják, ami Budapesten történik. Például a dán Mikael Colville-Andersen, a Cycle Chic mozgalom megalapítója – aki sokszor járt már Magyarországon – szinte minden nemzetközi konferencián elmondja, hogy érdemes megnézni, ami Budapesten történik. Erre büszkék vagyunk. Persze tudjuk, hogy ugyanakkor mennyire le vagyunk maradva. Nagyon gyorsan fejlődik a kerékpáros közlekedés Budapesten, de a kerékpárosbarát gondolkodásban le vagyunk maradva. Most jelentkeznek a problémák, a konfliktusok például a gyalogosok és a kerékpárosok között. Egyre több a konfliktus a szakpolitika bizonyos területein is. A szakpolitika ugyanis nem értette meg, hogy miért fontos a kerékpáros közlekedés a közlekedés egészének. A szakpolitika számára a kerékpározás ma a turizmust jelenti. Az is fontos, de a kerékpáros közlekedés előnyeit nem helyettesíti.”

Kiss Brigitta interjúját Kerékpár.mandiner aloldalunkon olvashatják.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr35107963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

indoktrináció rulez (törölt) 2013.02.27. 13:24:46

a budapesti közlekedési helyzet kapcsán nekem az alábbi ugrik:

a közlegelő tragédiája:)

en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

bömböcz 2013.02.27. 14:07:06

A judapesti bringa közlekedést minél előbb meg kell oldani, hogy a megélhetési rabszolgák is élvezzék!
Mi egy vödör festékkel kábé 100m bicikli utat tudunk lekanyarítani a kátyúrengetegből, miközben milliárdokat számolunk fel a gazdáinknak.
És mindenki jól jár:
A szent-gdp növekszik, a pártassza hízik, az autós/bringás jobban figyel, ha meg nem akkor is a büdzsé növekszik, mert meg lesz baszva százezerre...
Jól van ez kitalálva, na!

___________________________ (törölt) 2013.02.27. 14:10:52

Hát továbbra sem értek egyet ezzel az egésszel. Sőt, dühít. Igen, keresztülmegy a városon egy autópálya. Miért, mert a tömegközlekedés szar, főleg nagyobb távolságon. Miért van nagyobb távolság? Mert a városi élet minősége leromlott, menekülnek az emberek. Bringa specifikus helyzetekre való, nem szakadó hóban öltönyben ingázni Kistarcsáról Óbudára.

Úgyhogy nagyon sok embernek egyetlen lehetősége valami minimálisan civilizált életmódra a nagyobb távolságos munkábajárás autóval. Igen, ez kicsit még rosszabbnak teszi a többi számára. Egy kicsit. Nem nagyon.

Erre jönnek ezek, hogy kvázi osszuk el újra az utakat mint a Károlyi a termőföldet, hogy egyformábban legyen szar mindenkinek. Szúrjunk ki azzal is, aki legalbáb félig ki tudott kapaszkodni a szarból, hogy a többinek esetleg egy kicsit kevésbé legyen szar. Aha, remek ötlet. Olyan jó komcsi, olyan.

Ha kénytelen vagy a Rákóczi úton lakni, a sok kutyaszar, csöves, mozdonszőke úriember, részeg, összehugyozott kapualj, nulla játszótér, depressziós ember, falon rohadó plakát és peep show között, akkor nem attól lesz jobb az életed, hogy egy kicsit kevesebbet autóznak az orrod alatt. Viszont parádésan ki tudsz toszni azzal, aki már elérte, hogy elmenekülhessen onnan.

Leült valaki már 5 percet gondolkodni az autós fejével és elgondolkodni azon, hogy mi a lófaszt élvez azon, hogy Rákosborzasztóról jár be a Váci útra dolgozni úgy ezer-ezerötszáz forint benzint baszva el egy nap? Például hogy mi lenne, ha nem kellene mindnek bejárnia, mert ki lehetne toszni az irodaházakat a külvárosba, sőt akár a városon kívülre is valami értelmes városfejlesztési stratégiával?

Vagy bármi tényleg konstruktívabbat, ami túlmutat a szívás egyenletesebb elosztásán?

___________________________ (törölt) 2013.02.27. 14:14:42

@Shenpen: ja el is felejtettem hozzátenni, hogy a legnagyobb faszság ott van, hogy a kerékpár alapvetően a rövidebb távok ideális eszköze, tehát a belvárosinak, tehát aki ott lakik, ahol mások autóznak. Tehát az autósnak, aki jellemzően messzebről jön, nem alternative. Neki esetleg a tömegközlekedés az. Ami szar, ugye, csak erről nem beszélnek, mert bringázásról beszélni sokkal menőbben hangzik, minthogy ülj fel a buszra a hugyos csövi mellé, a koszba. Pedig az visz be Rákoshegyről a KöKire, jó eséllyel nem a bicikli...

Kandeláber 2013.02.27. 16:23:32

A legcikibb a Városligeten keresztül vezető autóút, ott földi halandó - gyalogos - csak az élete kockáztatásával tud átmenni.

bömböcz 2013.02.27. 16:34:04

@Kandeláber:
Jegyezzük meg:
bringasovinizmus, autósfaszizmus, gyalogosholokauszt,rokkantroller...

Dr Kebab 2013.02.28. 15:40:16

A bringa arra való, hogy a falusi parasztok elguruljanak vele a kocsmába és/vagy a boltba, hazafelé meg támaszkodjanak rá. A városi forgalomban nincs helye.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2013.03.05. 17:55:08

@Shenpen: és a többi hőbörgőnek is:

ja, keresztül megy a városon az autópálya, ami ugye mindenkinek rossz (már a koncepció is az volt, de ez most mindegy), csak a nem városlakó autósnak jó, aki szeretne átsuhanni.

felmerül a kérdés, hogy a városi polgárok adójából fenntartott-kiépített infrastruktúra kinek az érdekét kellene, hogy szolgálja?

értem én, hogy autó-tulajként az ember habzó szájjal kell, hogy mégtöbb autópályát követeljen, de:

megdöbbentő módon a városi utcák a városok köz-területei. azaz abból a célból lettek kialakítva, hogy ott a köz mindenféle dolgokat csináljon.
sétáljon, vásároljon, közlekedjék, árut szállítson, ücsörögjön, játszék vagy éppen gyülekezési szabadságát gyakorolja.
akár gyalog, akár rollerrel, akár biciklivel, akár autóval.

ha az ember levetkőzi a gépjármű-tulajdonosok kötelezőnek látszó hübriszét, igen könnyen beláthatja, hogy az eszetlen kommunista időkben autópályává alakított utcák ennek csak tördekét tudják biztosítani, azt is csak töredék számú embernek.

a városi terek elsősorban a várost lakó polgárok adójából és adakozásából jöttek létre, tartatnak fenn, ezért bizony az ő igényeik szerint alakítandók.
süti beállítások módosítása