Hétes: van visszaút
2012. december 24. írta: st.Ella

Hétes: van visszaút

hétes.JPG

„Miért jöttetek?” – mered ránk fél tucat cigánygyerek a lepukkant egykori postaépületben, mi pedig megszeppenve állunk. Egyrészt, mert azt hisszük, hogy egyértelmű, magától értetődő az ottlétünk, illetve annak célja, másrészt mert rögtön rájövünk, hogy talán mégsem az. „Hoztunk csokit meg mézeskalácsot a gyerekeknek; a karácsonyi műsorukra voltunk kíváncsiak” – persze rögtön érezzük: a már kimondott szavak rettenetesen ostobának hangzanak. De jön a segítség: „önkéntesek lesztek?” – és mosolyog ránk most már nemcsak a helyiek, de a messzebbről jött segítők köre is. Bódis Kriszta emlékeztet: aki egyszer segítő szándékkal jött, hogy lássa Hétest, az mindig visszatér.

*

Hétest, a mintegy kétszáz felnőtt és kétszáz cigánygyerek lakta szegénytelepet az ország legreménytelenebb pontjai közt szokták emlegetni. Az egykor a kohászatból élő, mára elszegényedő Ózd szélén álló, komfort nélküli házakat lehetőség szerint kerülik a város lakói; aki meg nem ott lakik, egy-egy videoklip vagy Tények-riport után boldogan felejti el azt, amibe belegondolni is nehezen tudott: mi az, amikor nincs.

A helyszínen, az egykori vasgyártól nem messze sétálunk, és mivel szóhoz úgysem jutunk, a környéken magabiztosan mozgó önkéntesek mesélnek nekünk. „Most csendes a környék, de ha látnátok nyáron! Mindenki az utcán van, rengeteg gyerek rohangál, pedig árnyék nincsen sehol” – mutatják a házak között fekvő nagyobb teret, ahol munkájuk nyomán most már legalább padok akadnak. A régebb óta, rendszeresen jelenlévő önkénteseknek itt mindenki előre köszön, kedvesen néven szólítják őket – más nem nagyon akasztja meg beszélgetésünket. A bizalom Bódis Kriszta és a Van Helyed Alapítvány több mint tízévnyi munkájának köszönhető. Illetve a módszerüknek: a helyiekkel közösen, az ő aktivitásukra építve, folyamatos támogató jelenlét mellett próbálják előrelendíteni ügyeiket. Mindezt lelkesedésből, örömmel teszik; és mint mondják, a fejlődés látszata általános reményt ad.

Díszkivilágítás nincs, közvilágítás sem régóta. A negyed közepén három betonblokk, a toalett. Nem messze két kút, csak ott van víz. Illetve a mosodában, fürdőházban, amelyet pályázati támogatással, a helyiekkel közösen építettek. A házat büszkén mutatják, az egyetlen működő mosógépet inkább szomorkásan: naponta egy család tud kimosni, de a gép nehezen bírja az iramot. Az épület alsó szintjén van még zuhanyzó, fent, a szobában pedig találkozókat, gyűléseket, nyáron az alkotótábor egy-egy foglalkozását tartják. A betört ablak pótlására egyelőre nem futja.

Az önkormányzat és a szolgáltatók a hétesiek sok milliós rezsitartozásait engedték el, cserébe a telep állapotának javításáért. A villanyórák helyzete is rendeződni látszik: a kártyás rendszer nyomán megszűnt az áramlopás, megkezdődött a takarékoskodás. A tetőket javították, itt-ott aljzatbetonozás, üvegezés is volt – hála az alapítványnak. A legnagyobb eredménynek mégis az látszik: a helyiek végre elhiszik, hogy van, aki önzetlenül akar tenni értük. Felfogták azt is: ha a folyamatnak keresztbe tesznek, ha az újat ellopják, megrongálják, azzal elsősorban saját maguknak ártanak, a gödörből kifelé vezető egyetlen járható utat barikádozzák el.

*

Egy tehetősebb család udvariasan a házába – az eredetileg a helyi gyár dolgozóinak a század első negyedében épített, az önkormányzat tulajdonában álló épületbe – hív minket is. Kísérőink odasúgják: akiknek itt ennél is rosszabbul megy, azok az idegenek előtt szégyellik otthonukat. Sárosak vagyunk, kutyát is hoztunk, de azt mondják, nem baj, és kávéval várnak a nappaliban. A macska a forró kályha alól tart szemmel, a gyerekek iskolában vannak. Bódis Krisztáék szerint munkájuk nyomán mintegy nyolcvan százalékkal csökkent a hétesi srácok igazolatlan óráinak száma. A háziasszony hímzett terítőit mutatja, azt mondja, sajnos egyre csökken a kereslet. De nem szomorú: nemsokára állása lesz az alapítványnál, bár csak részmunkaidőben. „Jó lenne már valami nyolcórás” – mondja. Navigátorunk, Gergő viszont a végzettség hiányára hivatkozik, anélkül nem tud többet, ilyen az előírás. A ház ura elmeséli: amikor ő 14 éves volt, nem volt választása iskola és munka között, utóbbi volt az egyetlen út.

„A mi gyerekeinknek már más” – és ennél a pontnál valószínűleg Krisztára is gondolnak. A falon egy kislány képét mutatják, Gergő lett a keresztapja. „A nagyobbik” vendéglátós lesz, napi tíz-tizenkét órát dolgozik, most van a gyakorlata. Pénzt nem kap a munkáért, a borravalót sem tarthatja meg. Tőlünk is megkérdezik, kik vagyunk, mit csinálunk, de csak udvariasan mosolyognak, amikor egyikünk részletesen beszámol egyetemi tanulmányairól és céljairól. A sarokban álló régi monitoron a Facebook villog. A karácsonyi ajándékok csomagolása is szóba kerül – nekik nincs ilyennel gondjuk. A díszes kávéscsészék mögül egy kórházi kórteremben álló kopasz, kiskamasz lányról látunk még fotót: leukémiás, pedig a helyi orvos még arra gyanakodott, hogy terhes.

„Fél a kutyád” – szól rám az asszony – „az alkotóban nem félt.” Tényleg feszélyezetten ül előttem, nem tudom, mi lehet az oka. „Érzi a cigány szagot, és nem szereti” – mondja nekem egyszerűen, viccelődve. Végképp zavarba jövök.

*

„Gyertek ti is önkéntesnek!” – kiabálja egy csapat ünneplőbe öltözött gyerek, miközben a kutyát dögönyözik a volt posta, a jelenlegi alkotóház épületének emeletén. Aztán karácsonyi dalt írnak, táncolva adják elő, középen az apjuk a karácsonyfa. Mindenki nevet, pezsgőt bontunk, az összegyűlt önkéntesek, helyiek és a pestiek, cigányok és magyarok köszönik meg egymásnak az éves munkát. Egy fiatalabb apuka zavarban van, de ő is szól pár szót. Talán maga is meglepődik, hogy mennyire jól megy neki: egyszerűen csak őszinte, és máris motiváló beszéd kerekedik belőle. „Az a fontos, hogy gyűlölet és harag nélkül zárjuk az évet, magunkkal és másokkal is megbékélve lépjünk be az újba” – mondja, és mindenki érti, ahogyan akarja.

Hazafelé a buszon már tényleg azon gondolkodom: ott kell lenni, a helyszínen kell segíteni – és nem csak karácsonykor.

Hiszen mindig van visszaút. A segíteni akaróknak Hétesbe. A hétesieknek a társadalomba.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr464977100

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hétes: van visszaút 2012.12.24. 10:19:06

„Miért jöttetek?” – mered ránk fél tucat cigánygyerek a lepukkant egykori postaépületben, mi pedig megszeppenve állunk. Egyrészt, mert azt hisszük, hogy egyértelmű, magától értetődő az ottlétünk, illetve annak célja, másrészt mert rögtön rájövünk, ho...

Trackback: Hétes: van visszaút 2012.12.24. 09:51:02

Mindig van visszaút. A segíteni akaróknak Hétesbe. A hétesieknek a társadalomba.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hoplita 2012.12.25. 07:32:50

@malanya:
Ja....és mivel karácsony van ezért nem emlegetem különféle jelzős szerkezetekben a kurvanyádat.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2012.12.25. 09:06:21

Putris Kriszta meg évek óta milyen jól él a fajtája nyomorából, ha már filmet rendezni nem tud...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 13:40:43

@Éhes_ló:

„Gondolom norvég heringhalászok rombolták le az egykor szebb napokat látott települést, vágtáák ki a gyümölcsfákat, égették a kábelt, pusztították el, fedték be szeméttel a konyhakerteket és nem a mindenkori PC kormányok és a poster kedvencei.”

Ózd mintha en block csődbe ment volna…

Talán azon is elmélkedhetnél, hogy miért...

„Szóval itt Hétesen minden rendben lenne, ha a sok náci magyar paraszt nem lenne.”

Inkább: Hétesen sincsenek rendben a dolgok…

„Olyan lenne mint egy cigánymenyország.”

Ez inkább a földi pokolra hasonlít…

„kamerás soroskedvenc” = szocialista

„Kész szerencse, hogy van aki ismét üvegezzen, ellopott, lerombolt közvilágítást építsen, kifizesse a számláikat, adja nekik a segélyt”

A redisztribúció kapcsán a következő alapképletből kell kiindulni:

1. adófizetők és adófogyasztók vannak…
2. mindenki aki közpénzből él az adófogyasztó…
3. a közpénzeknek csak egy minimális része landol közvetlenül a romáknál (néhány százalék… nem több… ennyit kapnak kézbe…)
4. most már leginkább közmunkát kell érte végezni… (a segély maximuma valami 22 ezer forint/hó)
5. persze egy rakás olyan közszolgáltatást is elszámolnak utánuk, amire a célcsoport, ebben a formában, valószínűleg egy fillért sem költene (pl. közoktatás)
6. a valóban a célcsoport részére kifizetett állami transzfereken is 27% ÁFA van (egy rakás egyéb adó, pl. jövedéki adó, stb.)
7. az ún. „adózatlan”, „fekete” munkajövedelmeken is 27% ÁFA van (+ egy rakás egyéb adó, pl. jövedéki adó, stb.)…. Vagyis ezek a jövedelmek is kőkeményen adóznak…
8. mivel a célcsoport körében átlag feletti a „FEKETEMUNKA” aránya, minden további nélkül meg lehet kockáztatni azt, hogy a jelenlegi magyar viszonyok között a roma népesség nem adófogyasztó, hanem NETTÓ ADÓFIZETŐ…
9. paradox módon ez még a segélyesek csoportjára is igaz lehet… ezek az emberek még szűken értelmezve is az állami újraelosztás vesztesei… különösen mivel:

10. az élőmunkára nehezedő adóterhek miatt nem éri meg őket legálisan foglalkoztatni, egyszerűen KIÁRAZZÁK ŐKET A LEGÁLIS munkapiacról…
11. kis hazánkban ma 100 forint kifizetett bérköltségen 96 forint adó és járulék van…
12. de az élőmunkára nehezedő adóterhelés ezzel még nem ér véget, hiszen lényegében MINDEN adót az élőmunkára hárítanak vissza… az ÁFÁ-t és a jövedéki adót is… a fogyasztó nem megy be több pénzzel a boltba, emiatt az eladó csak VISSZAFELÉ tudja hárítani a többletterheket, hiszen ha a fogyasztóra hárítja, akkor csökkenni fog a fogyasztás…
13. szóval végül minden adó és járulékteher az élőmunkán köt ki…
14. de ezzel se ér véget az élőmunkára nehezedő terhek köre mivel a szabályozással is nagyon komoly anyagi terhek járnak… egy rakás szabályt be kell tartani… pl. minimálbér… ezeket is az élőmunkára hárítják
15. emiatt a vállalkozók csak nagyon DRÁGÁN tudnak termelni és mivel drágán termelnek csak olyan embert hajlandók foglalkoztatni, akik képesek kitermelni ezeket a többletköltségeket
16. ezen e a ponton a KÖR BEZÁRUL, a „jóléti” állam lényegében a legszegényebbeket KIÁRAZZA a legális munkaerőpiacról és a status quo fenntartása érdekében SEGÉLYEKET biztosít nekik a közbéke fenntartása érdekében
17. az ún. „underclass” lényegében az ún. „jóléti” állam ÁLDOZATA…

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 13:43:52

@Éhes_ló:

összegzés:

a te nemzeti szoclibbant "kritikád" is legalább annyira sekélyes, hamis és célt-tévesztett, mint a szoclibbantak színes álmai az ún. "jóléti" államról...

mk27soundmaster · http://mk27.blog.hu 2012.12.25. 13:54:02

Jn 10
Jn 10.1
"Bizony, bizony, mondom nektek: Aki nem a kapun megy be a juhok aklába, hanem máshonnan hatol be, az tolvaj és rabló.
Jn 10.2
Aki a kapun megy be, az a juhok pásztora.
Jn 10.3
Az őr kinyit neki, a juhok pedig megismerik a hangját. Nevükön szólítja juhait, és kivezeti őket.
Jn 10.4
Amikor mindegyiket kivezeti, elindul előttük, s a juhok követik, mert ismerik a hangját.
Jn 10.5
Idegen után nem mennek, hanem elfutnak tőle, mert az idegennek nem ismerik a hangját."
Jn 10.6
Ezt a példabeszédet mondta nekik Jézus, de nem értették, mit akart vele mondani.
Jn 10.7
Jézus folytatta: "Bizony, bizony, mondom nektek: Én vagyok a juhok számára a kapu.
Jn 10.8
Azok, akik előttem jöttek, tolvajok és rablók. Nem is hallgattak rájuk a juhok.
Jn 10.9
Én vagyok a kapu. Aki rajtam keresztül megy be, üdvözül, ki-be jár és legelőt talál.
Jn 10.10
A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson. Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen.
Jn 10.11
Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja juhaiért.
Jn 10.12
A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok nem sajátjai, otthagyja a juhokat és elfut, amikor látja, hogy jön a farkas. A farkas aztán elragadja és szétkergeti őket.
Jn 10.13
A béres azért fut el, mert béres, és nem törődik a juhokkal.
Jn 10.14
Én vagyok a jó pásztor, ismerem enyéimet, és enyéim is ismernek engem,
Jn 10.15
mint ahogy az Atya ismer engem és én ismerem az Atyát. Életemet adom a juhokért.
Jn 10.16
De más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Ezeket is ide kell vezetnem. Hallgatni fognak szavamra, s egy nyáj lesz és egy pásztor.
Jn 10.17
Azért szeret az Atya, mert odaadom az életemet, hogy majd újra visszavegyem.
Jn 10.18
Nem veszi el tőlem senki, magam adom oda, mert van rá hatalmam, hogy odaadjam, és van rá hatalmam, hogy visszavegyem. Ezt a parancsot kaptam az Atyától."

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 13:58:47

@Éhes_ló:

" jól megmutatták a sok magyar parasztnak hogyan kell ezt csinálni az ő pénzükből, az ő munnkájukból. "

ha következetes vagy akkor ezen a ponton kiállsz a 100%-ban PIACI alapon működő mezőgazdaság mellett is...

ergo, egy olyan rendszer mellett ahol NINCS semmilyen szubvenció, és mindent a piac irányít...

kill004 2012.12.25. 14:02:48

@kronstadt: "8. mivel a célcsoport körében átlag feletti a „FEKETEMUNKA” aránya, minden további nélkül meg lehet kockáztatni azt, hogy a jelenlegi magyar viszonyok között a roma népesség nem adófogyasztó, hanem NETTÓ ADÓFIZETŐ…"

lol. Ingyen napközi, ingyen tanköny, iskolázási segély, gyermekvédelmi támogatás, lakhatási támogatás, csp, gyes, gyet.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:04:47

@kill004:

tankötelezettség...

erre az érintettek ebben a formában egy fillért sem költenének...

ezeknek a pénzeknek nem ők a címzettjei...

kill004 2012.12.25. 14:04:50

@kronstadt: Itt a "paraszt" nem foglalkozást jelöl.

Ugye, hogy nem láttál cigót?

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:08:56

@kill004:

csak a szűken értelmezett segély és a gyermekvédelmi támogatás az amelynek valóban ők a címzettjei

ez pedig úgy hozzávetőlegesen a központi költségvetés főösszegének az 1%-a...

ehhez talán meg a közegészségügy kapcsán felmerülő kiadások egy részét lehetne hozzáadni...

de a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezekhez a szolgáltatásokhoz lényegében ők férnek hozzá a legkevésbé...

szóval nagyon gyenge lábakon áll a nemzeti szoclibbant "kritikád"...

kill004 2012.12.25. 14:09:26

@kronstadt: És?! Te valami NETTÓ ADÓFIZETŐ-ről deliráltál.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:09:42

@kill004:

aki közpénzből és az nettó adófogyasztó... pl. a tanár is az

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:10:17

@kronstadt:

kivéve azt aki magánvállalkozóként tanít, pl. nyelvtanár

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:12:31

@kill004:

lényegében azok

a feketemunka is kőkeményen adózik... (pl. az ÁFA egy részét rájuk hárítják... amit meg visszafelé hárítanak az meg az élőmunkán köt ki, és ily módon a legelesettebbek legális foglalkoztatását lehetetleníti el...)

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:13:52

@kill004:

te meg vmi párhuzamos univerzumban élsz ahol a romák a jelenlegi rendszer legfőbb "haszonélvezői":)

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:16:42

@kill004:

a gazdák is nettó adófogyasztók hisz csinos támogatásokat kapnak

628 milliárd forintra nő jövőre az agrárfejlesztési támogatások összege
www.agroinform.com/aktualis/Agroinform-Hirszolgalat-628-milliard-forintra-no-jovore-az-agrarfejlesztesi-tamogatasok-osszege/20111123-17907/

kill004 2012.12.25. 14:16:50

@kronstadt: Milyen feketemunka? Hol? Budapest belváros? Vidéken szinte semmilyen munka nincs, nemhogy fekete.

Nem vagyok semmilyen szoclibbant, csak vidéken élek (baz megye) és ismerem a helyzetet. A cigókét is.

Úgyhogy a tanáros szöveg mellément.

kill004 2012.12.25. 14:19:13

@kronstadt: Aminek nagy része uniós pénz. Mondjuk lakatos rómeó 12. gyermekébe biztos jobban megéri befektetni.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:20:59

@kill004:

te csodaországban élsz?

feketemunka alatt sokféle tevékenységre lehet gondolni, nemcsak napszámra, pl. a prostitúció kapcsán is hatalmas jövedelmek képződnek

amiket el is költenek... pl. ÁFÁ-val és jövedéki adóval megterhelt termékekre

és a vigalmi iparban nem az unatkozó, úriasszonyok dominálnak, hanem az ún. "underclass"...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:22:53

@kill004:

be is fizetünk mi abba a kasszába...

+ a támogatások fejében át kell vennünk a vonatkozó EU agrárrendtartást...

azt amit nem mi írtunk...

az pedig tele van burkolt szubvencióval, azoknak akik eredetileg megírták és kilobbizták...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:24:15

@kill004:

csak a tüneteket ismered az okokkal nem vagy, vagy nem akarsz tisztában lenni

kill004 2012.12.25. 14:25:46

@kronstadt: Erre most mit mondjak. Azt,hogy 2003-ban nemmel szavaztam?

kill004 2012.12.25. 14:37:11

@kronstadt: Nézd előadtál itt a cigányság nettó adófizető zagyvaságot. Erre írtam, hogy ez baromság.

Mivel nem vagyok tisztában?! LOL

Bazdmeg 40 éve élek cigányok, parasztok között. Végignéztem az elmúlt 30 évben azt a változást amit TI szellemi nyomorékok előidéztetek . Csináltatok a megyémből egy putrit bazdmeg, és nem , nem tudtok elnézés kérni azért a sok szarságért amit elkövettetek, hanem engem oktattok ki. Szóval szerénység ott budapesten, szerénység.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:44:54

@kill004:

itt pl. rengeteg fekete jövedelem képződik

Gyönyörű: Évente közel 160 milliárdot költenek prostituáltakra a magyar férfiak
szentkoronaradio.com/belfold/2011_01_04_gyonyoru-evente-kozel-160-milliardot-koltenek-prostitualtakra-a-magyar-ferfiak

kérdés:

az elköltött pénz után mennyi ÁFA, jövedéki és egyéb adó fut be a központi költségvetésbe?

és mint tudjuk az efféle szolgáltatásban az ún. "underclass" dominál

kill004 2012.12.25. 14:47:46

@kronstadt: Ne underclass-ozz itt bazmeg. Cigányt írtál.

"a roma népesség nem adófogyasztó, hanem NETTÓ ADÓFIZETŐ"

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:48:33

@kill004:

az aki a veszteseket összekeveri a nyertesekkel az lényegében semmivel sincs tisztában...

erre írtam azt, hogy az ún. nemzeti radikális "kritika" is kb. olyan "intellektuális" "színvonalon" van mint a "jóléti" államról szőtt színes szoclibbant álmok...

kill004 2012.12.25. 14:50:52

@kronstadt: Mivel én egyik csoportba sem tartozom nem talált. Egyszerű mezei párászt vagyok, aki látja mi folyik körülötte.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:58:45

@kill004:

a szociális transzferek kapcsán ők csak a segélyeknek és a gyermekek után járó készpénzes támogatásoknak a valódi haszonélvezői

mivel most már lényegében nincs szociális segély (vmi 22 ezer forint / hó a lehetséges maximum) ez bizony hozzávetőlegesen csak a központi költségvetés főösszegének az 1%-a lehet

a többi támogatást, szolgáltatást inkább csak rájuk hivatkozva számolják el, ha ezeket készpénzben adnák oda nekik akkor nem ezekre költenék el...

szóval többi tétel , amit rájuk hivatkozva költenek el, egyszerűen nem nekik szól...

amit meg készpénzben megkapnak, azt elköltik ÁFÁ-val és egyéb adókkal, pl. jövedéki adókkal, megterhelt termékekre...

és elég rendesen dívik a körükben a feketemunka is, az ott képződött jövedelmeket is ÁFÁ-val és jövedéki, ill. egyéb adóval megterhelt termékekre költik el...

+ van egy viszonylag tehetős roma réteg is akik nem vesznek szociális segélyt igénybe és direktbe is fizetnek adókat és járulékokat

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 14:59:35

@kill004:

biztos vagy te ebben? az a vállalkozó is nettó adófogyasztó lehet aki állami megrendelésekből él

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:08:16

@kill004:

mondjuk úgy, hogy határeset... közvetlenül csak morzsákat kapnak a központi költségvetésből...

azt is ÁFÁ-val és egyéb adókkal megterhelt termékekre költik el...

a fekete jövedelmeiket is ÁFÁ-val és egyéb adókkal megterhelt termékekre költik el

az adók , járulékok, illetve a szabályozással együtt járó többletköltségek pedig ellehetetlenítik a legális foglalkoztatásukat...

egyszerűen nem éri meg ilyen feltételek mellett a legelesettebbeket legálisan foglalkoztatni

ez, és a más társadalmi csoportok privilégiumainak megőrzése végett fizetett segélyek (mivel ténylegesen ezek leginkább nem a segélyezettekről hanem a status quo megőrzésében érdekelt társadalmi csoportok privilégiumainak a megőrzéséről szólnak...),

ill. a legális munkaerőpiacról való kiárazottság miatt kialakul az ún. állandó underclass, amiben a cigányok az eltérő kulturális hátterük, és a már korábban kialakult periférikus helyzetük miatt jóval nagyobb arányban lesznek képviseltetve, minta nem cigányok.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:13:08

@kill004:

"amit TI szellemi nyomorékok előidéztetek"

pontosan ezért írtam azt, hogy az analitikus gondolkodásra való képesség tekintetében kb. a színes álmokban élő, "jóléti" államot vizionáló szoclibbantakkal vagy egy szinten...

kill004 2012.12.25. 15:17:01

@kronstadt: "a szociális transzferek kapcsán ők csak a segélyeknek és a gyermekek után járó készpénzes támogatásoknak a valódi haszonélvezői"

Ez így nem igaz.

Végy két minimálbéres párásztot 2 gyerekkel. És végy két cigány szülőt 4 gyerekkel.

A két párászt össze jövedelme csp-vel 200k. Ebből vonjuk le a tankönyv, tanszer, iskolai étkezés, munkába járás stb költségeit.

a két cigó : szoc segély, gyet, csp, gyermekvédelmi tám, lakhatási tám stb.

Ez nincs 200k, de viszont nincs munkába járás, napközi, tankönyv stb.

Közel ugyanannyi pénz marad mindkét családnál, csak a párászt+ fizet jövedelem adót.

kill004 2012.12.25. 15:19:58

@kronstadt: Nem. Én arról beszélek, hogy az ún. elit hova juttatta ezt az országot, megyét.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:22:55

@kill004:

a mezőgazdaság valósággal úszik a szubvencióban

persze az is igaz, hogy ez leginkább néhány tízezer nagygazdánál csapódik le

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:23:40

@kill004:

ok, de nem a cigányok juttatták oda a megyét, ahol jelenleg van

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:24:35

@kill004:

az őstermelők mennyi adót fizetnek?

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:26:45

@kronstadt:

és mennyi támogatást kapnak? pl. földalapú támogatás stb, de gondolom van még egy rakás egyéb jogcím is

kill004 2012.12.25. 15:28:29

@kronstadt: Az elit és a cigók. Szépen kézenfogva. Az egyik kitalálta az alanyi jogon járó gyest, csp-t, a másik kihasználta. És kész a putri.

Ez csak az egyik de fontos része.

kill004 2012.12.25. 15:32:18

@kronstadt: Neked ez a föld alapú támogatás valami fixa ideád? Mer' nem szakadsz le róla.

Amiben részben igazad is van, de hát mit csináljunk? A német sertés hússal, hogy versenyezzen pl a magyar, mikor a német gazda sokkal nagyobb támogatást kap? A megoldás az lenne, ha egyiket se támogatná az állam, de a vita témája nem ez. Bár azt szeretnéd.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:33:49

@kill004:

vessél már egy pillantást a fenti képre:)))

a "cigókat" ebben a történetben csak használják... a "cigók" ebben a rendszerben nem nyertesek, hanem vesztesek...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:34:52

@kill004:

pl. azért mert ebben a rendszerben minimum 7-szer több pénz mozog mint amit a segélyeseknek és családtagjaiknak kifizetnek...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:35:39

@kill004:

a német gazdától jövő olcsó hús azonban jó a fogyasztónak... a lakosság 94%-a fogyasztó...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:36:20

@kill004:

vagy inkább 96%-a fogyasztó... csak a lakosság 4%-a dolgozik a mezőgazdaságban

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:40:23

@kill004:

furcsa mód az agyontámogatott német gazdát meg védővámokkal kell megvédeni a gyakran több ezer hektáron, lényegében piaci alapon, gazdálkodó ausztrál farmerekkel szemben...

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:41:20

@kill004:

tévedsz, ebben a megközelítésben kezdődik az érdemi vita

kill004 2012.12.25. 15:42:11

@kronstadt: Ezt a képet CSAK maguknak köszönhetik.
A szegénység nem egyenlő a szeméttel, kosszal, igénytelenséggel.

Persze, hogy használják, de azért nem nagyon kell őket noszogatni. Szívesen elveszik a párásztét.

Pedig nagyon sok cigányt ismerek aki kitört ebből a miliőből. Szóval én már csak tudom, hogy nem fekete-fehér a dolog. De azt még talán korai lenne leírni, hogy tömegesen dolgoznak a földeken.

kill004 2012.12.25. 15:43:26

@kronstadt: No csak azért kérdeztem, mert a poszt a hétesi cigányokról szólt.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 15:44:15

@kill004:

maguknak is köszönhetik,

de ettől még igaz az is, hogy pontosan azért jöttek ide, mert ez már korábban is egy komfort nélküli romhalmaz volt...

ezek bizony már majdnem 100 éves épületek

és akkor is munkáslakásként épültek...

kill004 2012.12.25. 15:48:18

@kronstadt: "de ettől még igaz az is, hogy pontosan azért jöttek ide, mert ez már korábban is egy komfort nélküli romhalmaz volt..."

Somsályon jártam 1989-ben. Nem volt az.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2012.12.25. 15:56:43

Ez egy mese, úgy tessék nézni. Nincs benne semmi valóság, legfeljebb csak valami vágyféle, amit megfogalmazni kívánt.

Éhes_ló 2012.12.25. 16:48:52

Nos idejött egy - karácsonyra tekintettel nem írom le ki - egy olyan post alá, ami arról szól, hogy a közterheket nem viselő, számláikat nem fizetők, áramtolvajok és purdéik által totálisan lerombolt, kifosztott, magyartalanított közegészségügyi katasztrófaterületet maguknak kialakító norvég heringhalászok által okozott települési katasztrófa következményeit hogyan számolják fel - a békés és törvénytisztelő, adózó, számlafizető többség pénzén.
ráadásul megmagyarázza, hogy ezért én és a többség a felelős, sőt mi lopunk rombolunk többet, nem a helyi skandináv népesség.
No ekkor gondolom azt, megérdemeljük, mert hagytuk és hagyjuk.
Remélem már nem sokáig.

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 20:38:06

@Éhes_ló:

A te kommented kb. olyan "intellektuális" színvonalon mozgott mint amikor egy "szociálisan érzékeny", "politikailag korrekt" szoclibbant felvázolja a színes álmait az ún. "jóléti" állam által megnyitott fantasztikus perspektívákról

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.25. 21:50:44

Mindenki figyelmébe:

"kronstadt" egy utolsó buzi füves köcsög, a címlapon már leleplezték (SaharanCypress néven kommentel), szélsőlibertárius tömeggyilkos eszmék híve, szabadpiaci fanatikus (market-extremist), többek között a 100% FULL privatizáció képviselője (posta, rendőrség, tűzoltóság, kórházak, szószerint MINDENT el akar adni ez a mocskos állat)
emellett:
-aranyalapú pénzrendszer
-drogliberalizáció
-az állam totális lebontása, megszüntetése

amely intézkedések természetesen a democídium, népirtás kategóriájába tartoznak. (már az aranyalapú pénz összeomlasztaná a pénzrendszert, hiszen csak annál lenne pénz, akinél arany van, a papírpénz semmit sem érne, gondoljon bele mindenki ez mit jelentene...)

Innen kell nézni, amikor a "szocialistákat", magyarul a jóléti rendszert szidja és azonosítja a "kriptomarxizmussal"(durva ferdítés, ezek szerint akkor Norvégia és Svédország a legnagyobb kommunista államok Földön), és az "állami újraelosztást hatékonytalanságát", amiben a gyanútlan hozzászóló egyetért, mert nem tudja, hogy ez a szemétláda az államot mint olyat szüntetné meg teljesen, visszatérítve a társadalmat a középkori rablólovagok országába... stb stb

Veszett állat, köpni kell rá, mást nem érdemel....néha izomból jól belerúgni, és közben illusztrálni, mekkora szemétláda...

Viszonylagos sikere a kis buzinak annak köszönhető, hogy politikailag ez meglehetősen újhullámos mozgalom, Amerikában rengeteg ilyen degenerált füves állat van, na mindegy lényeg hogy onnan vettem észre, hogy a fű teljesen szétbaszta az agyát, ezért csak elárasztással képes kommentelni... meglehetősen jellegzetes.
Veszett állat, csak bottal nyúljatok hozzá.

christophe 2012.12.25. 22:11:15

@Schwerer Gustav: Oszintèn mondom nem olvastam vègig az osszes kommentet,nem tudom ki az kronstad,az làttom,hogy a sajàtodtol eltèro vèlemènyt nem turod,ès fuves,buzi stb.jelzokkel dobàlozol.
Ezèrt vergodik a magyar tàrsadalom,mert az emberek nem hajlandok elfogadni,hogy mindkèt oldalon vannak igazsàgokPl.vannak kolostorok szerzetesekkel magànugy,èn nem lennèk,de nem zavar.Kèt nagykoru meleg ossze akar hàzasodni,magànugy,èn hetero vagyok,de nem zavar....

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 22:38:59

@christophe:

csak dobálózzon a jelzőivel, magát minősíti

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.25. 23:31:40

@kronstadt: csupán belőled, hisz minden igaz, amit leírtam, mivel ezt képviseled valójában.

A rendszer létező hibáiból kiindulva siklatod ki teljesen a megoldást, viszed el az egészet egy anarcho-kapitalista irányba, te mocskos füves libtard.

@christophe: a társadalom többek között azért "vergődik", mert liberálisok és amerikai testvéreik egy teljesen szétvert, leépített állam és oktatási rendszert, valamint egy lélek- és végsősoron tömeggyilkos filozófiát képviselnek.

"Pl.vannak kolostorok szerzetesekkel magànugy,èn nem lennèk,de nem zavar.Kèt nagykoru meleg ossze akar hàzasodni,magànugy,èn hetero vagyok,de nem zavar...."

Ez nem "ízlés" kérdés, ez erkölcs kérdése.
Az érvelésedben egyébként a "hamis közép" megoldást választod, mintha a jó és a rossz között lehetne bármiféle "arany középút"...hát nem lehet.

Egy normálisan működő társadalomban a betegség nem magánügy. Mindenkinek joga van tudni és megítélni, hogy az illető milyen lelki defektben szenved. Beleértve a buzeranciát is.

Csakhogy karácsonyi módon on-topic is legyek:_ mintha az egyház (kat+ref+ meg még jópár) is elítélné a melegházasságot. Mindenki találja ki miért.

(Azért, mert a társadalomra nézve bomlasztó hatású, ha a lelki defekteseket elismerjük és jutalmazzuk.)
Eléggé le vagyunk rohasztva, tönkre vagyunk téve így is. Nem kell még több szar ide.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.25. 23:46:22

@kronstadt: Nekem az elég, hogy semmire sem tudsz érdemben válaszolni:)

inkább mutass be egy aranypénzt mint a címlapon szoktál, aztán húzz a fenébe:)

kronstadt (törölt) 2012.12.25. 23:54:03

@Schwerer Gustav:

mire kéne itt érdemben válaszolni?

téged nem lehet komolyan venni:)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.26. 00:02:06

@kronstadt: nem tudsz olvasni? Ott van, hogy a tömeggyilkos fajtád mit képvisel. Pontokba szedve.

Persze hogy nem tudsz érdemben válaszolni, helyette inkább bújócskázol, de legalább ez mindenki számára nyilvánvalóvá lett téve.:)

kronstadt (törölt) 2012.12.26. 00:16:15

@Schwerer Gustav:

kb. az lett nyilvánvalóvá téve hogy ménkű nagy bunkó vagy:)

christophe 2012.12.26. 00:32:16

@Schwerer Gustav: ''Az érvelésedben egyébként a "hamis közép" megoldást választod, mintha a jó és a rossz között lehetne bármiféle "arany középút"...hát nem lehet''
Ki vagy Te,hogy ezt eldontsd,mit kèpzel magàrol M.o-n az az 1-2millio ember,aki azt gondolja,hogy nàluk az igazsàg,az erkolcs....èld az èletedet a sajàt meglàtàsod szerint,ès mindenki màs is.Az hogy valaki egy kereszt,vagy egy trikolor mogott masirozik,nem feltètlen teszi jovà,erkolcsossè,,tèvedhetetlennè.....

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.26. 00:34:34

@kronstadt: az lett nyilvánvalóvá, hogy egy szánalmas libertárius köcsög hiába szórja a mocskos propagandáját, mert nagyon könnyen fejére lehet önteni a szart, igaz, te mocskos tömeggyilkos állat?

Maradjunk a tényeknél: 1)az aranyalapú pénzrendszer önmagában pénzügyi katasztrófát okozna, hiszen csak azoknál lenne pénz, akiknél van az arany. következmény: éhínség, tömeghalál.

2)Mivel minden egyes közszolgáltatás ki lenne privatizálva, ezért ha mondjuk égne a házad, akkor csak úgy jönne ki a tűzoltó, ha előtte fizetsz neki, ha betörő jár nálad akkor csak úgy vinné el a rendőr, ha előtte megkennéd.... stb. vissza középkorba, a jóléti állam teljes fölszámolása, megszüntetése.

3)Mivel az állam szerepe vagy teljesen megszűnne, vagy csupán névleges, jelentéktelen lenne, ezért mindenhol "toll booth"-ok magán-vámfülkék lenneének meg hídvám, mint a régi szép időkben 500 évvel ezelőtt. Magánhadseregek, bandériumok. Hát köszi ebből nem kérünk.

Na itt van logikusan kifejtve. Előre látom hogy megint ki fogsz bújni valami mondvacsinált szar indokkal, pedig csak annyit kéne tenned hogy erre érdemben reagálsz, bár nyilván erre képtelen vagy, a fű teljesen szétszedte az agyad. Meg persze amúgy is tudod hogy igazam van.

Na, lökj be valami kétmondatos szart, amire képes vagy... szmájli is legyen benne.

kronstadt (törölt) 2012.12.26. 00:39:16

@Schwerer Gustav:

a tények szerint te egy bunkó vagy:)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.26. 00:44:55

@christophe: Az adja a jogot, hatalmat és erőt hogy eldöntsem, hogy a társadalmunk rohamos léptékben épül lefelé, pont a hozzád hasonló idióták miatt, illetve a világmétertű liberalizmus burjánzó rákos daganata miatt, mely minden helyi kultúrát, közösséget kiszipolyoz és megsemmisít.

Történelmileg látható, hogy liberalizmus ideje lejárt. most itt hajnali 1 felé nem fogom kifejteni, legföljebb holnap. egyébként számtalan írásomban megtettem eddig is. lényeg hogy a gazdasági nehézségek (stagnáló ill. csökkenő gazdaság) miatt a liberális Deutungshoheit is megbukott. Most már látjuk hogy mennyi értelme volt fillérekért odadobni a teljes iparunkat a cápáknak. ennyi.

Itt az ideje, hogy nemzeti gondolat vegye át a liberális maszlag helyét, mely gondolat alkalmas lehet arra, hogy a magyarságot a vész idején összefogja, átvezessen minket a nehéz időszakon, ami ránk vár.

Innen veszem a jogot. A történelem és a gazdasági helyzet ismeretéből.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.26. 00:49:33

@kronstadt: Na, ennyi volt, buzikám. Mindenki számára nyilvánvaló hogy megbuktál bármiféle releváns érvet szembeszegezni. Mindenki tudja, látja ki is vagy valójában: egy szélsőlibertárius tömeggyilkos köcsög.

cső:)

kronstadt (törölt) 2012.12.26. 00:54:08

@Schwerer Gustav:

már kb. háromszor (vagy többször? :) ) távoztál "végleg" ebből a "kedélyes", mi több "udvarias" hangnemben csevejből:)

kronstadt (törölt) 2012.12.26. 00:57:43

@kronstadt:

már kb. háromszor (vagy többször? :) ) távoztál "végleg" ebből a "kedélyes", mitöbb "udvarias" hangnemben FOLYÓ csevejből:)

kronstadt (törölt) 2012.12.26. 01:02:57

@Schwerer Gustav:

azt pedig továbbra is fenntartom, hogy ritkán lehet akkora bunkóval találkozni a neten mint te...

ez pusztán ténymegállapítás, ne csodálkozz azon, hogy szinte mindenki körberöhög vagy melegebb égtájakra küld el téged:)

mint ahogy a mondás is tartja:

"Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten"

Hungry horse 2012.12.26. 09:58:52

@kronstadt: nehezemre esik a poster szintjére zuhannom, ha már ennek kapcsán itt bármiféle intellektusról hadoválsz.
Az áramtolvajoknak börtönben a helyük.
Az ott valaha volt magántulajdonok elpusztítóival és a települési infrastruktúra lerombolóival együtt.

Aki ezeket az emberi lényeknek még külső jegyeik alapján is nehezen nevezhető lényeket biológiai fegyverként felhasználja a békés többség ellen immár évtizedek óta, nos az maga sem különb náluk, és semmiféle intellektuális megközelítést nem érdemel.

Te sem.

christophe 2012.12.26. 11:21:29

B@sszus ezt a nivot,ha nincsenek èszèrvek jon a liberàlkocsogkommunistabuzicigànyozàs,''baràtom''igazad van, folytassàtok lassan kiurul M.o(màr folyamatban)aztàn lehet majd nyereg alatt hust puhitani,hàtrafele nyilazni,orvos helyett tàltoshoz jàrni.....

hoplita 2012.12.26. 12:32:22

@christophe:
Remélem csomagolsz már te is....
Úgy fogsz hiányozni, mint tollas zsidónak a forgószél.

christophe 2012.12.26. 12:42:49

@hoplita: Ne izgulj èrtem,egy orvossal kevesebb M.o-n....

Prosztó 2012.12.26. 13:17:57

@kronstadt:

100 forint segélyből befizet játszásiból 27 FT ÁFÁ-t, meg akárhány forint jövedéki adót, a többi meg megy a kocsma, meg a dohánybolt, meg a vegyesbolt árrésére, illetve ELÁBÉ-jára, azaz magánzsebbe.

Magyarul, állami pénzből él. Ebból hogy jön ki a nettó adófizető, már elnézést? Ezt most minden rasszista felhang nélkül kérdezem. Egyetlen gazdasági szereplő lehet nettó adófizető, mégpedig az, amelyik hozzáadott értéket termel. Ez lehet nyereséget termelő és azután adózó vállakozás v. befektetés, vagy magánvállakozónak eladott a munkaerő.

Adam Smith, Marx és Samuelson is valahogy kihagyta a gazdasági elméleteiből a segélyből vásárolt cigit és piát, akárhogy erőltetem az agyam...

Prosztó 2012.12.26. 13:35:46

A cikkhez.

A Közel-Keleten (annak is a távolabbi részén), most szombaton, Karácsony előtt ellátogattam az egyik nagyváros keresztény bádogváros-negyedébe (nem sokan vannak és rendesen el vannak nyomva). A negyed falla van elkerítve, hogy védhető legyen egy jó kis kersztényellenes pogrom esetén. A lakosság 3-4%-a keresztény, a maradékot találjátok ki.

Meghívott az egyik helybéli, mert a fehér, keresztény európait (csodás tünemény) meg akarta mutatni a családjának és meg akarata kínálni egy kis rizzsel, meg teával. Na, ugyanígy néztek ki kívülről a házak, a szegénység magyar szemmel elképzelhetetlen. Még szemét is volt ennyi a sikátorokban. Egy különbség volt, hogy a házban tisztaság volt, a ruhájuk makulátlanul tiszta volt és zavarba ejtő volt a vendégszeretet.

Na, ők, becsülendők. Alsóbbrendű emberként, évszázadok óta megőrizve a vallásukat, kirekesztve, minden munkát elvállalva, elképzelhetetlen szegénységben, de tisztaságban és emberként élnek.

Érdekes módon, ők mégis ragaszkodnak a vallásukhoz, a Karácsony pedig nem arról szól, hogy a huszadik pedofil papos-keresztényes, az elüzletiesedett Karácsonyt ostorozó, vagy éppen a Karácsonyt politikai üzenettel összekötő blogot olvassák, hanem ünnepelnek a templomban és közös ebédet szerveznek (több százan jönnek össze) és köszöntik egymást.

Na, itt kezdődik a megható.

De amúgy egy szemét demagóg vagyok.

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:32:56

@Hungry_horse:

no, de miért lennél te a "békés többség" része? :)

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:36:25

@Prosztó:

egy komplett társadalmi csoportról és a feketemunka bekalkulálásról beszéltem, már elnézést:)

BTW

a pián az ÁFA mellett jövedéki adó is van:)

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:43:37

@Prosztó:

fentebb ezzel példálóztam

Gyönyörű: Évente közel 160 milliárdot költenek prostituáltakra a magyar férfiak
szentkoronaradio.com/belfold/2011_01_04_gyonyoru-evente-kozel-160-milliardot-koltenek-prostitualtakra-a-magyar-ferfiak?page=1

ezt a pénzt is ÁFÁ-val és jövedéki adóval megterhelt termékekre, szolgáltatásokra költik el

ebben az „iparágban” pedig meglehetősen felül van reprezentálva az ún. „underclass”

egyebek iránt:
a feketegazdaságban ennél sokkal nagyobb pénzek mozognak, amennyire tudom e tekintetben úgy évi 3400 milliárd forinttal kalkulálnak

ezt a pénzt is ÁFÁ-val és jövedéki adóval megterhelt termékekre, szolgáltatásokra költik el

az underclass pedig a feketemunka tekintetében mindig is felettébb felülreprezentált volt…

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:46:31

@Prosztó:

innen indul az általad vitatott történet:

"A redisztribúció kapcsán a következő alapképletből kell kiindulni:

1. adófizetők és adófogyasztók vannak…
2. mindenki aki közpénzből él az adófogyasztó…
3. a közpénzeknek csak egy minimális része landol közvetlenül a romáknál (néhány százalék… nem több… ennyit kapnak kézbe…)
4. most már leginkább közmunkát kell érte végezni… (a segély maximuma valami 22 ezer forint/hó)
5. persze egy rakás olyan közszolgáltatást is elszámolnak utánuk, amire a célcsoport, ebben a formában, valószínűleg egy fillért sem költene (pl. közoktatás)
6. a valóban a célcsoport részére kifizetett állami transzfereken is 27% ÁFA van (egy rakás egyéb adó, pl. jövedéki adó, stb.)
7. az ún. „adózatlan”, „fekete” munkajövedelmeken is 27% ÁFA van (+ egy rakás egyéb adó, pl. jövedéki adó, stb.)…. Vagyis ezek a jövedelmek is kőkeményen adóznak…
8. mivel a célcsoport körében átlag feletti a „FEKETEMUNKA” aránya, minden további nélkül meg lehet kockáztatni azt, hogy a jelenlegi magyar viszonyok között a roma népesség nem adófogyasztó, hanem NETTÓ ADÓFIZETŐ…
9. paradox módon ez még a segélyesek csoportjára is igaz lehet… ezek az emberek még szűken értelmezve is az állami újraelosztás vesztesei… különösen mivel:

10. az élőmunkára nehezedő adóterhek miatt nem éri meg őket legálisan foglalkoztatni, egyszerűen KIÁRAZZÁK ŐKET A LEGÁLIS munkapiacról…
11. kis hazánkban ma 100 forint kifizetett bérköltségen 96 forint adó és járulék van…
12. de az élőmunkára nehezedő adóterhelés ezzel még nem ér véget, hiszen lényegében MINDEN adót az élőmunkára hárítanak vissza… az ÁFÁ-t és a jövedéki adót is… a fogyasztó nem megy be több pénzzel a boltba, emiatt az eladó csak VISSZAFELÉ tudja hárítani a többletterheket, hiszen ha a fogyasztóra hárítja, akkor csökkenni fog a fogyasztás…
13. szóval végül minden adó és járulékteher az élőmunkán köt ki…
14. de ezzel se ér véget az élőmunkára nehezedő terhek köre mivel a szabályozással is nagyon komoly anyagi terhek járnak… egy rakás szabályt be kell tartani… pl. minimálbér… ezeket is az élőmunkára hárítják
15. emiatt a vállalkozók csak nagyon DRÁGÁN tudnak termelni és mivel drágán termelnek csak olyan embert hajlandók foglalkoztatni, akik képesek kitermelni ezeket a többletköltségeket
16. ezen e a ponton a KÖR BEZÁRUL, a „jóléti” állam lényegében a legszegényebbeket KIÁRAZZA a legális munkaerőpiacról és a status quo fenntartása érdekében SEGÉLYEKET biztosít nekik a közbéke fenntartása érdekében
17. az ún. „underclass” lényegében az ún. „jóléti” állam ÁLDOZATA…
"

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:53:12

@Prosztó:

annyiban azonban igazat adok neked, hogy az általad vitatott ominózus kijelentés meglehetősen spekulatív alapokon áll

a kommentemet lényegében a fentebb fröcsögő gyűlölet felett érzett undoromban követtem el…

egy azonban szerintem teljesen biztos a fentiek alapján az ún. „underclass” és benne a cigányság alapvetően az ún. „jóléti” állam vesztese

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:59:10

@Prosztó:

és már lényegében nincs segély...

22 ezer 800 forintra csökkent a segély
2012. 12. 27. csütörtök
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/22_ezer_800_forintra_csokkent_a_segely/2258821/

már leginkább közmunkát végeznek az érintettek

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 00:59:54

@kronstadt:

és a havi 22 ezer 800 forint bizony maximum érték...

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 01:10:27

@Prosztó:

és persze azon is el lehet vitatkozni, hogy végül is ki fizeti meg az ÁFÁ-t...

elvégre a kereskedő a fogyasztáscsökkenés elkerülése érdekében visszafelé, a termelők felé próbálja meg hárítani az ÁFA terheket

persze ez általában teljes mértékben nem sikerül... megoszlik a teher...

amit azonban a kereskedő visszafelé hárít az lényegében élőmunkát terhelő adó lesz...

Prosztó 2012.12.27. 06:43:23

@kronstadt:

Köszönöm a részletes válaszokat. Az ÁFA-t mindig a végfelhasználó / fogyasztó fizeti meg, ez a működési elve. A gazdaság többi szereplőjénél csak "átfutó" tétel. A kereskedő nem hárítja a termelő felé az adóterheket, mert a beszerzési ár ÁFA-ját visszaigényli, az értékesítés ÁFA-ját pedig befizeti. A nettó árbevétel (ÁFA és jövedéki adó mentes) fedezi a következő tételeket:

- Kereskedői nettó árrés/ haszon;
-Eladott áru beszerzési értéke, inkluzíve minden, a készletértéket növelő költséggel;
- Készletek állományváltozása, plusz-mínusz;
- Bruttó személyi jellegű költségek és közterhei;
- Rezsi és egyéb anyagköltség;
- Igénybe vett szolgáltatások, pl. bankköltségek v. karbantartás;
- Eszközök amortizációja;

Valamint:
- finanszírozási költségek és végül;
- nyereségadó;

Azért, a fentiekből látszódik, hogy a pián több címen is szakít az állam...

Igyunk, hogy fellendüljön a gazdaság!
(Viccen kívül, a hangsúly azon van, hogy ha mindez segélyből van, akkor rontja a költségvetés egyenlegét, még a fogyasztás áttételes gazdaság-élénkítő hatása után is. )

Az underclass dologban egyetértünk.

Prosztó 2012.12.27. 06:54:56

Ja, és kifelejtettem még az önkormányzati adókat, hogy még szebb legyen az élet a becsületes vállakozónak (építmény, ingatlan, iparűzési, gépjármű, stb.).

hoplita 2012.12.27. 08:56:03

@christophe:
Hú, bazmeg...na most aztán mingyá' revideálok.
Itt ne haggyá", mi lesz velem...:)

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 09:33:05

@Prosztó:

„A kereskedő nem hárítja a termelő felé az adóterheket,”

Ebben azért nem lennék annyira biztos, mivel a fogyasztó nem megy be több pénzzel a boltba, ergo, ha a kereskedő az ÁFA miatt áremelésre kényszerül, akkor csökkenni fog az értékesített áru mennyisége

És emiatt a kiskereskedők között élesedik az árverseny

Pl. a tőkeerős „kiskereskedelmi” láncok először a saját működési költségeiket csökkentik (racionalizálás, létszámleépítés, olcsó importáruk beszerzése, nemzetközi adómenedzsment, stb.)

És ezzel párhuzamosan tömegével mennek csődbe azok a kisebb – néhány fős – kiskereskedelmi vállalkozások, amelyek ezt nem képesek megtenni

Ebből is látszik, az, hogy már az első fázisban is az élőmunkára hárítják a többletadóteher jelentős részét… tömegével szűnnek meg kiskereskedelmi álláshelyek… ill. néhány fős kiskereskedelmi mikro-vállalkozások

A történet azonban ezzel még nem ér véget, mivel a kiskereskedelmi piac koncentrálódik és ezzel párhuzamosan az egyre koncentráltabb „kiskereskedelmi” piacon maradó szereplők alkupozíciója jelentős mértékben nő…

Ezek a „kiskereskedelmi” láncok (pl. hipermarket láncokra tessék itt gondolni) – a méretük és a nemzetközi kapcsolatrendszerük miatt - már jelentős mértékben képesek visszafelé hárítani költségeket…

ez szerintem nem spekuláció, hanem a mindennapi gyakorlat része… gondolj csak azokra a termelői panaszokra, melyek szerint a nagy hipermarketek már gyakran a termelői árak alatti beszállítói árakat harcolnak ki…

Prosztó 2012.12.27. 09:54:57

@kronstadt:
Akkor félreértettük egymást, egyetértek, a kereskedő vagy a saját árrése terhére számolja el a megemelkedett adót, vagy átterheli a vevőre (végfelhasználóra) az árban.

Ez tiszta.

Az árruház- lánc költségelőnye a méretgazdaságosságban van (kisebb az egy cikkre eső fix költsége), ezzel tényleg nem lehet versenyezni a kisvállakozásnak. Ugyan nem értek hozzá, de sikeres kisboltot szerintem úgy lehet vinni, ha valami olyat nyújtasz, a magassabb áraid mellett, amit a multi nem, pl. 24 órás nyitvatartás, vagy minőségibb áruk (ez sem működik Magarországon, mert nincs rá kereslet), vagy éppenséggel a családias kiszolgálás, a személyes ismertség (de a magyar realitásnál maradva, inkább a cigi, meg a kisüveges tömény a leglehetetlenebb időpontokban a kisboltba tántorgó alkoholistáknak). Tudomásom szerint, a cigi nem nagy üzlet árrés tekintetében, csak forgalmat hoz, a pia viszont mindig megéri. Igényes társadalmat rajzol ez.

A költségcsökkentés már csak olyan, hogy először a személyi jellegű költségekhez nyúl mindenki, azt a legegyszerűbb megnyesni (vagy eladócsalni, ha van ilyen ige).

Éhes_ló 2012.12.27. 10:25:57

@kronstadt: azért vagyunk békés és befogadó többség mi magyarok, mert még fizetjük a ránk eresztett biológiai fegyvereitek számláit és benneteket is, ahelyett, hogy elhajtottunk volna a fenébe gazdástul, cigányostul a példátlanul sikertelen asszimilációtok és a mérhetetlen károkozásotok okán.
Én is közéjük tartozok.

Azért vagyunk békés befogadó többség mi magyarok, mert páran még mindig itt próbálunk győzködni benneteket, hogy ez az totális háborútok, ahol az áldozatok túlnyomó többsége közülünk adót fizető és békésen élő többségi magyarok és hozzátartozóink közül kerül ki, miközben teli szájjal fikáztok minket a rabló és tolvaj orkok oldalán, nagyon nem lesz kifizetődő és ideje lenne változtatnotok, amíg nem késő.
Én is közéjük tartozok.

Nem az előemberi szinten élő és ellenünk manipulált kedvenceiteknek írjuk, mert ők nem írnak, nem olvasnak és meg sem értik, ha elmondják nekik, hanem nektek a manipulátoroknak, hangadóknak.

Amikor véget ér a számlákat fizetők a kifosztottak, a kiraboltak türelme, annak a magadfajtákra és a kedvenceitekre nézvést is igen rossz vége lesz.
Az időtök fogy erősen.

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 10:29:06

@Prosztó:

nagyjából egyetértek, bár azt továbbra is fenntartom, hogy a nagy alkupozícióval rendelkező "kiskereskedelmi" szereplők (pl. hipermarket láncok) a saját költségcsökkentésükön túl visszafelé is tudják hárítani a többlet adóterheket (persze ennek a szerepéről és a mértékéről lehet vitatkozni)

és ehhez még azt szokták hozzátenni, hogy az ÁFA pl. a vertikális integrációt is erősíti, ami megint csak egy rakás kellemetlen mellékhatással jár

+ a korábban, adózott jövedelmekből, felhalmozott megtakarításokat is újra megadóztatja

PS: jó, bár meglehetően sarkított példa, a többletteher visszafelé hárítás lehetőségére a monopszónia és az oligopszónia

Monopszónia
hu.wikipedia.org/wiki/Monopsz%C3%B3nia

Oligopsony
en.wikipedia.org/wiki/Oligopsony

az ÁFÁ-val társított vertikális integráció pedig pontosan efféle oligopol struktúrák kialakulásához járulhat hozzá

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 10:36:09

@Prosztó:

ez az "ÁFA-vertikális integráció" témakör nem teljesen letisztult számomra, de pl a Tesco kapcsán gyakran értekeznek a vertikális integráció jelentőségéről

Retailers drive vertical integration strategies
supplychainanalysis.igd.com/Hub.aspx?id=13&tid=1&rid=2&nid=2454

Prosztó 2012.12.27. 10:41:30

@kronstadt:

Persze, a multi létnek megvannak ezek a szépségei, de eredetileg a segélyből fizetett az ÁFA költségvetési hatásairól beszéltünk.

És megállapítottuk, hogy a segélyből fizetett fogyasztás nem jó senkinek, az ÁFA tartalma a gazdaság szereplőinek egészét tekintve átfutó tétel és a fogyasztó fizeti meg, azaz a pénz egy része az államnak az egyik zsebéből a másikba vándorol, jó esetben, mert mint tudjuk, a segélykéket nem feltétlenül adózásilag tiszta szektorokban költik el.

Az, hogy az ÁFA emelés fogyasztás csökkentő hatással bír, ami végső soron kisebb forgalmat és profitot generál, amely profitcsökkenésen aránytalan mértékben osztoznak a multik és a kicsik (az erősebb kutya izél), az egy másik történet.

Prosztó 2012.12.27. 10:53:56

@kronstadt:

Akármilyen konszolidált mérleget nézel, az ÁFA-n semmilyen profitot nem fogsz csinálni vertikális integrációból (mivel nem eredménytétel, hanem csak mérleg). Kivétel, a csoportos adóalanyiság, ahol a kapcsolt vállalkozások közötti forgalom ÁFA mentes, itt finanszírozást (cash-t, forgóeszköz hitelt) spórolsz.

A vertikális integráció itt inkább azt jelenti, hogy az értékláncban részesedsz valamilyen formában az integrált válalkozások margin-jából (mondjuk beszerzett tömegért cserébe), és vagy készlet finanszírozást spórolsz.

kronstadt (törölt) 2012.12.27. 12:53:53

@Prosztó:

"az ÁFA tartalma a gazdaság szereplőinek egészét tekintve átfutó tétel és a fogyasztó fizeti meg, "

de még ebben a verzióban is be fog idővel gyűrűzni az élőmunkát terhelő költségek közé,

pl. a minimálbér jogintézményén keresztül... hiszen ezt leginkább a fogyasztó árindex emelkedésével szokták kiigazítani...

szóval ha a többlet ÁFA teher miatt nő az infláció akkor előbb vagy utóbb a minimálbér is nőni fog és akkor a megnövekedett minimálbér után kell megfizetni a közterheket

ma 93 ezer forint a minimálbér, ha ehhez hozzáadod az adókat és a járulékokat, ill. az egyéb termeléssel kapcsolatos terheket (adminisztratív költségek, vállalkozói profitigény, egyéb állandó költségek), akkor ma egy minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottnak úgy hozzávetőlegesen minimum 220-250 ezer forintot kéne havonta kitermelni

aki erre képtelen azt nem éri meg legális körülmények között foglalkoztatni...

ez a probléma egyébként már jogalkotói szinten is megjelent, hiszen a kormány által nyáron elfogadott munkahelyvédelmi akcióterv pontosan erre reflektált (a hátrányos, ill. a halmozottan hátrányos helyzetű emberek esetében nagyon jelentős járulékkedvezményeket biztosítanak, sajnos csak átmeneti jelleggel)

Prosztó 2012.12.27. 13:35:56

@kronstadt:

Na jó, az ÁFA-minimálbér összefüggések fejtegetéséhez túlzottan vállalatgazdász vagyok :)

Az, hogy egy munkavállalónak hol mennyi árbevételt kell kitermelnie, az függ az iparág tőkeintenzitásától. Egy nagy termelő cégben simán esik 10 m Ft havi árbevétel egyetlen munkavállalóra. Egy kőolaj kitermelő cégben mondjuk 30 millió forint. Mondjuk, mindkét vállakozásban 10% alatti a bérköltség aránya.

Kereskedelemről beszéltünk, meg kisvállalkozásokról, szóval, csak úgy mondom.

picur3ka 2012.12.28. 04:13:08

"Onkentesek lesztek" a holgy forditasaval ellentetben ugy hangzik nekem, a cigany seregben.
süti beállítások módosítása