A szűzies ártatlanság és az első szlovák állam – Kis szlovák legendárium VII.
2012. június 15. írta: AgentUngur

A szűzies ártatlanság és az első szlovák állam – Kis szlovák legendárium VII.

tiso.jpg

Tiso szónokol

  Vhailor és Agent Ungur sorozata

  A szlovák önkép és legendák egyik legfőbb toposza a szűzies ártatlanság, miszerint a szlovákok mindig csak mások áldozatai voltak. Ezt fura módon a külvilág is így látja. Pedig a szlovák elit jókora részt vállalt a nemzetközi történelem-értékelés által annyira nagyra tartott Csehszlovákia szétverésében, és az első szlovák állam sok minden volt, csak szűzies nem. A szlovák nemzeti vezetők számára Csehszlovákia már kezdetektől sem volt olyan kényelmes, ahogyan ők ezt eredetileg elképzelték. Hivatalosan csak egy „csehszlovák” nemzet létezett, a hivatali állásokat Szlovákiában szinte kizárólag csak cseh hivatalnokok foglalták el, és ezt még tetézte Szlovákia gazdasági kizsákmányolása.

  Ezzel kapcsolatban az autonómia élharcosaként számon tartott Hlinka Szlovák néppártján (HSĽS) belül már nagyon hamar két irányzat alakult ki – egy mérsékeltnek mondott Jozef Tiso vezetése alatt, amely a tárgyalásokat helyezte előtérbe; és egy radikális, később nemzetiszocialista, Tuka „Jarabica” Béla és Šaňo Mach vezetése alatt, amely nem riadt vissza az erőszakos módszerektől sem.

  A szlovákok részéről legérdekesebb próbálkozásként Tiso küldöttsége említhető meg az 1938 februárjában Budapesten rendezett eucharisztikus kongresszuson, ahol  nagy valószínűséggel Hlinka tudtával és beleegyezésével  Szlovákia Magyarországon belüli autonómiájáról puhatolódzott. Igen, a szlovákok 18 évnyi Csehszlovákia után elgondolkodtak azon, hogy visszatérjenek Magyarország keretébe. A müncheni egyezmény aláírása, a szlovák autonómia egyoldalú kikiáltása és a függetlenség lehetősége azonban parkolópályára tették a Magyarország-opciót. A szép új Szlovákia a valóságban elég csúnya képet mutatott, már a haldokló Csehszlovákia ideje alatt is. Az autonóm kormányzat élén Tiso nyomban nekifogott egy autoriter parancsuralmi rendszer kiépítéséhez, amely határozottan magán viselte a nácizmus jeleit. A parlamenti választásokon csak egy közös pártlistát engedélyeztek, a HSĽS átvette az állampárt szerepét, Mach vezetése alatt pedig hivatalosan is megalakult a Hlinka-gárda, mint e párt félkatonai szervezete.

  Az első bécsi döntésre adott reakció jól megmutatta a formálódó szlovák állam arcát. A döntésért „természetesen” a zsidókat hibáztatták. Kihasználva a pozsonyi magyar zsidóság egy tüntetését, amiben Pozsony Magyarországhoz való csatolását követelték (igen, antiszemita olvasóink, a magyar zsidók túlnyomó többsége a trianoni országon kívül is lojális maradt Magyarországhoz, a magyar nyelvhez és kultúrához), számos antiszemita intézkedést foganatosítottak. Pozsonyban pogromot rendezett a Hlinka-gárda a zsidónegyedben, és Tiso aláírt egy rendeletet, amely alapján 7500 zsidót kényszerítettek a senki földjére, a leendő új szlovák-magyar határvonal mögé. Nem volt sokkal volt nagyobb szerencséje a Szlovákiában 20 év alatt letelepedett több tízezer csehnek sem, mert ahogy 1938-ban fordult a kocka, a szlovákok kizavarták őket kényelmes állásaikból, vissza a Morva folyó mögé. A mintegy 40 ezer Szlovákiában maradt kisebbségi magyar pedig folyamatos zaklatásnak volt kitéve a hivatalok részéről.

  A rendszer további keményítésére 1939. március 14.-e után került sor, miután Tiso Hitler kérésére kikiáltotta Szlovákia függetlenségét. Szinte nyomban megjelentek a náci mintára szabott antiszemita faji törvények, amelyek legfőbb célja a zsidók társadalomból való kiiktatása, és a „szlovák gazdaság, szlovák kezekbe juttatása” volt.

  A nem túl fényes pedigré 1939. szeptember 1-ével folytatódott. Az ugyan nem igaz, hogy Magyarország volt Hitler utolsó szövetségese (a horvátok még egy héttel a német fegyverletétel után is harcoltak), az viszont igaz, hogy Szlovákia volt az első. A győzelem után Szlovákia megkapta az 1920-ban Magyarországtól Lengyelországhoz csatolt észak-árvai régiót és az 1938-ban elcsatolt lengyel többségű területeket. (Lengyelország ugyanis, ha HVG-szerzők lennénk, úgy fogalmaznánk, „hitleri kegyből” részt vett Csehszlovákia felosztásában.) Szlovákia ezután is szerepet vállat a háborúban, megtámadta a Szovjetuniót és szlovák alakulatok harcoltak a keleti fronton.

  Tiso és a „radikálisok” konfliktusa is a rendszer szélsőségességét növelte. Hitler az új szlovák kormányba tetette az egyértelműen nemzetiszocialista irányultságú Tukát (miniszterelnök és külügyminiszter ), akinek jobbkeze, Šaňo Mach lett a belügyminiszter. Ők meghirdették a „szlovák nemzeti szocializmus” programját, amelyet a szlovák kulturális elit több tagja, mint pl. Valentín Beniak vagy Ján Smrek is magáévá tett. Tukának és Machnak köszönhetően már 1942 márciusában megindultak az első deportálások Auschwitz felé, amelyek egészen 1942 novemberéig tartottak, amikor 60 ezer zsidó deportálása után (a szlovákiai zsidóság ¾-e) a hatóságok a további deportálásokat leállították. Máig nem tisztázott, hogy ebben melyik tényező játszott nagyobb szerepet – a Vatikán nyomása-e a szlovák kormányra, vagy a kormánytisztviselők megvesztegetése zsidó csoportok részéről, esetleg a háború kedvezőtlen kimenetelének előjelei.

  A „magyarbérenc” zsidókkal szembeni kérlelhetetlenség nem volt jellemző az „egyéb” ellenségekre. A szlovák nácik saját politikai ellenfeleikkel, a Beneš-párti ellenzékkel, valamint az illegális kommunista párt vezetőivel szemben, amennyiben szlovákokról és keresztényekről volt szó, nagymértékű méltányosságot tanúsítottak. Laco Novomeský, a szlovák kommunista párt KB-tagja tegező viszonyban volt Mach-hal, és bejáratos volt otthonába. Mach szerint sem tudták később sokan „…megérteni, hogy egy kommunista eljöhet a belügyminiszterhez egy kávéra anélkül, hogy elárulná a harmadik internacionálét vagy a Szlovák Kommunista Párt második illegális központi bizottságát.” Sőt, egy alkalommal, annak érdekében, hogy meggyőzze a kommunista rendszer kegyetlenségéről, „kirándulást” szervezett kommunista barátai számára, és kivitte őket Ukrajnába egy szovjet tömegsírhoz. Ebben a delegációban részt vett Gustav Husák is.

  Az első szlovák nemzetállam látszólagos sikere egészen 1944 augusztusáig, a Szlovák Nemzeti Felkelés kitöréséig tartott. A felkelés témaköre mind a mai napig lezáratlan. Máig nem tisztázott, hogy mennyire beszélhetünk egy belső indíttatású eseményről, és milyen szerepet játszottak benne az ejtőernyőkkel ledobott szovjet partizánok és ügynökök. Mindenesetre a teljes hatalom ekkor a németek kezébe került, és a szlovák hatóságok legfeljebb statisztaszerepben tetszeleghettek a háború végóráiban.

  A háború után az újonnan megalakult Csehszlovákiában népbíróságokat állítottak fel, amelyek célja a háborús bűnösök megbüntetése volt. Ezek ítéleteiből viszont kitűnik, hogy a háborús bűnösöket elsősorban a magyarok/németek, és nem a szlovákok között keresték, hiszen az elítéltek alig harmada volt szlovák. Egy pár vezető kivégzésére sor került ugyan, de sokatmondó, hogy a halálos ítéletet még olyan emberek is képesek voltak megúszni, mint Šaňo Mach. A szlovák kommunistákat és nácikat összekötötte abbéli meggyőződésük, hogy az általuk vallott eszmének elsősorban saját nemzetüket kell szolgálnia, és nem fordítva, mert hiszen: „Mindenekelőtt szlovákok vagyunk, csak második helyen lehet az, ami elválaszt minket”.

  Szokás azt mondani, hogy Szlovákia Hitler bábállama volt. Ez igaz, de ez nem lehet felmentés. A zsidóellenes és antidemokratikus intézkedéseket önmaguktól is meglépték, nem kellett hozzá a német nagy testvér közvetlen utasítása, vagy éppen egy megszállás. Az első szlovák állam tehát nem olyasmi, amire könnyű építeni. Mégis, olyan vezetők, mint Ján Čarnogurský volt miniszterelnök (akinek az apja egyébként a HSĽS képviselője volt, és szép lakást kapott az árjásítás során), vagy Ján Sokol pozsonyi érsek nyíltan szimpatizálnak Tisóval és államával. Sokol szerint Szlovákiaban Tiso idején gazdasagi jólét volt, és semmi nem hianyzott a népnek – azt nem tette hozzá, hogy mindezt az elrabolt cseh (előtte jórészt magyar) és magyar zsidó vagyonokból sikerült elérni. De, mint ahogy már annyiszor elmondtuk, a szlovák nemzetépítés szépsége az, hogy a tények nem nagyon zavarják, nincs belső tükör, és – tegyük hozzá – külső se.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr904588038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Max val Birca · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.06.15. 08:23:26

A probléma itt az, hogy a szlovák államot nácik hozták létre, s ez egy dilemma egy szlováknak, ha nem náci: nem tudja nem támogatni saját államát, pedig elítéli annak létrehozási körülményeit.

Hasonlóról mesélt régen saját szudétanémet dédnagymamám. Egyszerűen az is támogatta a terület csatolását Németországhoz, aki egyébként egyáltalán nem kedvelte Hitlert.

moflicheque 2012.06.15. 08:56:40

A tótok politikai"elitje" csak addig ugrál, amíg valakik kívülről pénzelik, azaz uszítják. Saját magukkal szúrnak ki, mivel a Szent Korona államán belül sokkal jobban élnének.

Viktus 2012.06.15. 09:17:24

@moflicheque:

Ez sajnos az elmúlt években a tótok javára változott erőteljesen, és ma már ott tartunk, hogy a felvidéki magyarok közül is az idősebb korosztályok őrzik még a "lángot". A fiatalok meg szlovákosodnak elfele.

Bell & Sebastian 2012.06.15. 10:08:26

Nehéz elképzelni rosszabbat, mint amikor egy kis népesség vertikálisan és horizontálisan is őrlődik, geopolitikai helyzeténél fogva.

Egyetlen ziccert sem hagynak ki és jobb a PR -jük.
Jól kiegészítenénk egymást, hiszen a nyelven kívül nagy különbség nincs. Egy közös határ a lengyelekkel -vagy még az se- nagy húzás lenne, bekerülhetnénk a házibuliba.

De sajnos pont azért tartják a szlovákokat, hogy mégse. Ennyire egyszerű.

A jövő a föderatív eszméé.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 10:45:40

Bocs fiúk, de ez elég szánalmas. A világháborús Szlovákián rágni magatokat csak hogy lehessen vicsorogni, ez ultraciki.

Hát a Birodalom már túl nagy falat? Vagy a zsidók? Vagy a Szivattyú? Már csak a WW2 Szlovákia az ami ellen elég erőt éreztek magatokban? Szánalom.

Most komolyan, mit kell itt a Tisón rugózni? Még a szlovákoknak is több eszük van, mint hogy ma a mi Szálasinkon rugózzanak, van jobb dolguk. Nekünk nincs?

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 10:56:27

@Tilikov: "Még a szlovákoknak is több eszük van, mint hogy ma a mi Szálasinkon rugózzanak, van jobb dolguk. Nekünk nincs?"

A sorozatot épp azért indítottuk, hogy az olyanok mint te legalább tanuljanak valamit a szlovákok történelméről.

A magyarság rákfenéje, hogy tekintetét mindig a "nagyokra" veti, míg a környező kis népek történelme, fejlődése kívül esik látókörén.

Akár tetszik, akár nem, de egy kis nép vagyunk, és akár tetszik, akár nem, nem mérhetjük magunkat a nagy európai nemzetekhez.

Bell & Sebastian 2012.06.15. 11:06:44

@Tilikov: Ne azt keresd, ami elválaszt, hanem azt, ami összeköt. (ennek a mondásnak annyi a gazdája, hogy már szinte népi)

Miért is baj ez, hogy elővették Tisot? Alvégre nem lehet mindennap Orrbánpiktorra célba lőni krumplipuskával, hogy örülj bazmeg. :)

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 11:15:35

@Vhailor:

Csak ne lenne benne ez a gyűlöletkeltő felhang, ez így inkább illik a kurucra mint ide. A történelemtudomány legalább próbál objektív lenni, nem tagadja el a tényeket, de ez nem is annyira a tényekről szól, hanem hogy uszuljunk rá a szlovákokra, lám miféle fertelmes bűnökben születtek, ma is biztos ilyenek.

Hát elősegíti ez az együttműködést közöttünk, vagy egyáltalán mi a célja? Hogy holnap ők gyalázzák a magyarokat Szálasi miatt? 2010-et írunk, ismerjük a történelmet, de előre haladunk az időben, nem pedig vissza.

Azért vicsorogjak ma a szlovákokra, mert Tiso így meg úgy?

Kuruc színvonal...

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 11:30:48

@Tilikov: "A történelemtudomány legalább próbál objektív lenni, nem tagadja el a tényeket."

Őszintén, most milyen tényeket tagadtunk el? De komolyan. Elég sok munka van ebben a posztban, és ha nem a mandinak írtuk volna, akkor benne lennének a hivatkozások is.

"Hát elősegíti ez az együttműködést közöttünk, vagy egyáltalán mi a célja? Hogy holnap ők gyalázzák a magyarokat Szálasi miatt? 2010-et írunk, ismerjük a történelmet, de előre haladunk az időben, nem pedig vissza.

Azért vicsorogjak ma a szlovákokra, mert Tiso így meg úgy?"

Ahogy fentebb írtam, és ahogy Bell & Sebastian is említette:

"A sorozatot épp azért indítottuk, hogy az olyanok mint te legalább tanuljanak valamit a szlovákok történelméről."

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 11:59:24

@Vhailor:

Nem azt mondtam, hogy tényeket tagadtatok el, hanem hogy ezeket olyan felesleges és ellenséges felhangokkal tálaljátok ami nem illik a történelemtudományhoz. Tele van kicsinyes becsmérlő kifejezésekkel, amit teljesen eltolják az egészet. Hiába kanalaztad össze az adatokat, ha egy ilyen pocskondiázó kivagyi mélymagyarkodásban oldottad fel.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 12:08:30

@Tilikov: "Hiába kanalaztad össze az adatokat, ha egy ilyen pocskondiázó kivagyi mélymagyarkodásban oldottad fel."

Bocsi, de ez már csőlátás. Most mindenről csak a mélymagyarkodás jut eszedbe?

Ezt a posztot egy blogbejegyzésnek, nem egy folyóirati cikknek szántuk, de megnyugtathatlak - a "legzaftosabb" részeket, az általad említett dolgok miatt is inkább kihagytuk. Mert lehetne itt írni a háborús Szlovákia magyarellenes politikájáról, részletezni hogyan zajlott az árjásítás, ki mindenki részesült belőle, lehetne pedzegetni a felkelést is, hogy kik, mikor és kiket lőttek agyon, mert voltak köztük szép számmal magyar hadifoglyok is...

Légyszi, mond már meg, szerinted mik azok a "felesleges és ellenséges felhangok" és "kicsinyes becsmérlő kifejezések". Kérlek TÉTELESEN.

kalamajka49 2012.06.15. 12:15:48

Ebben a dokumentumfilmben (port.hu/credo/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=4538&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_topic_id=2 ) azt állították, hogy Slachta Margit személyesen kiutazott Rómába tájékoztatni a pápát a szlovákiai helyzetről, és nagy szerepe lehetett a deportálások leállítására irányuló vatikáni nyomásban.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 12:23:07

@Vhailor:

A címben van az első és a végén lévő mondatban az utolsó, beidézhetném szinte az összes mondatot, olyan mint egy szaftos pamflet.

És a címmel ellentétben, mintha az elbeszélő mesélne a szűzies ártatlanság nézőpontja felől, nem pedig abból a reális szemszögből, hogy ekkoriban nálunk is ugyanolyan náci rendszer volt.

Te továbbra is csak azt tudom kérdezni, hogy mi a célja ennek a cikknek? Hogy jön most ide Tiso? Nincs elég bajunk nélküle is?

csi szi 2012.06.15. 12:37:37

@Tilikov: Igazat is adhatnék, de szerintem ez a sorozat a dotoho.blog.hu -ra és annak elfogult magyarellenességére válaszul született eredetileg (mondjuk azt is érdemes olvasni, mert remekül bemutatja, mit gondolnak a történelemről és rólunk a szlovákok - nem csak a szélsőséges nacionalisták, hanem az oktatásnak stb. köszönhetően nagyjából mind, már akik egyáltalán tudnak/gondolnak valamit).

Egyébként abban egyetértek, hogy kontraproduktív a szlovákok, mint ellenség képet erősíteni és ápolgatni, de azért tisztában kell lenni a tényekkel.
A megbékélés nem alapulhat azon, hogy átvesszük a szomszéd népek nézőpontját, amiben természetesen mindig mi voltunk a rosszak. :)

jan 2012.06.15. 12:43:14

A poszt érdekes és hasznos, persze az igazán hasznos az volna, ha valaki szlovákul, egy népszerű szlovák portálon írta volna meg.

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 12:47:20

@Vhailor:
de ki nem szarja le. most komolyan. a konzervatív politika nem az, hogy a múltbeli sérelmekből indulsz ki. hanem az, hogy a kultúra szempontjából a vallás érdekes, a tradíciók és a jelenkor. ez a három dolog. semmi egyéb. na most szlovákok és a magyarok vallása, és tradíciói közösek. a jelenkorban megint csak ugyanahhoz a szövetségi rendszerhez tartozunk. akkor mi a probléma? az, hogy az etnikai alapú nacionalisták ultra brutális faszkalapok mindenhol. a duna egyik oldalán is, és a másikon is. ezek az emberek a 20. században is közéleti seggfejek voltak. és ma is azok. csak nincs világháború.

elmondom neked mi van. az, hogy a szlovák átlagbér már ma nagyjából másfélszerese a magyarnak. innentől kezdve nem éri meg magyarnak lenni. ez ennyi. a világbank számításai szerint 2006 óta szlovákiában nem éri meg magyarnak lenni. a többi csak duma.

http://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&ctype=l&met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=ny_gnp_pcap_pp_cd&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country&idim=country:SVK:HUN&ifdim=country&tdim=true&hl=hu&dl=hu&ind=false

na most ti azt hiszitek, hogy a népszavazás, meg az igazolvány, és ezek a döntőek. meg a benes dekrétum. persze. ugyan már. ha így halad, akkor szlovákiából szépen eltűnnek majd a magyarok. ahogyan ausztriából is eltűntek.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 12:47:32

@csi szi:

Én nem ismerem azt a dotohós cuccot, de szerintem ha valamivel nem értesz egyet, akkor a lehető legbalfékebb válasz ha te is ugyanolyanná válsz, csak ellenkező előjellel. A mások piszkos múltját persze mindig jobban esik kapirgálni, mint a magunkét.

Ha ez az AgentUngur történetesen Szlovákiában született volna, akkor most AgentMorva néven írna a dotohóra hasonló cikkeket.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 12:52:00

@Tilikov: "És a címmel ellentétben, mintha az elbeszélő mesélne a szűzies ártatlanság nézőpontja felől, nem pedig abból a reális szemszögből, hogy ekkoriban nálunk is ugyanolyan náci rendszer volt."

Hát hogy most mennyire volt náci, és mennyire volt "szűziesen ártatlan" a korabeli magyar állam, arról tudnék beszélni, de remélem LEGALÁBB abban egyetértünk, hogy valamivel "ártatlanabb" volt mint a korabeli szlovák állam, vagy nem?

Ha nem vagy jártas a szlovák történetírásban és történelemszemléletben, akkor talán nem érted az utalást a címben. Csak példának említem, hogy az olyan, kimondottan mérsékeltnek mondott szlovák történészek mint pl. Roman Holec is "hézagos diktatúrának" nevezik Tiso államát, a tőle "nemzetileg elfogultabbak" pedig nyíltan "kvázidemokráciáról", "háborús demokráciáról" beszélnek, és úton-útfélén mentegetik Tiso-t.

Ami pedig az utolsó bekezdést illeti: Képzeld el, hogy mondjuk rendszerváltáskor Antall Józsefről 1990-ben kiderülne, hogy apja nyilas képviselő volt, és egy Auschwitzba szállított zsidótól elkobzott villában lakik. Mit szólna ehhez a magyarországi és nemzetközi sajtó? Hogyan reagálna erre a magyarországi baloldal?

Szlovákiában ez, és az ehhez hasonló esetek a "na és?" kategóriába tartoznak. Mert Magyarországgal szemben a szlovák politikai elit krédója, hogy: „Mindenekelőtt szlovákok vagyunk, csak második helyen lehet az, ami elválaszt minket.”

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 12:52:01

@jan:

Aztán abban mi lenne a hasznos? Hogy generálna egy hasonló válaszcikket magyarellenes kivitelben? Amitől meg jól felmenne a pumpa és készülne a viszontválasz? Élvezetes elfoglaltság, tiszta hazafiság.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 12:54:55

@Unionista_: A posztot, és az egész sorozatot ismeretterjesztő szándékból írtuk/írjuk. Nem értem mire ez a nagy felhördülés.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 13:09:08

@Vhailor:

Rendben, a vita kedvéért tegyük fel, hogy a cikk megvilágosítja az olvasók elméjét, és mindenki belátja, hogy a világháborús Szlovákia maga volt a földre szállt gonosz birodalma. Rendben. De akkor mi van? Mi következik ebből a mára nézve? Mi az aktualitása? Mi a mondanivalója? Milyen erkölcsi tanulságot vonjunk le ebből?

Hogy akkor kérem szépen nem azért kell hőbörögnünk a koszos tótokra, mert primitív xenofób vadbarmok vagyunk, hanem teljesen jogosan, mert Tiso olyan nagy náci volt, hogy Szálasi csak szende kis hitlerjugendes volt csupán, és emiatt most 2010-ben nekünk kötelességünk feltámasztani a nemzeti ellenségeskedést, mert a szlovákok nagyobb nácikok voltak, úgyhogy nekünk most bele kell húzni náci vonalon, nehogy lemaradjunk mögöttük.

Már rég a történelem szemétdombján van az a mentalitás, amit ti itt csiholgatni próbáltok.

És felháborító, hogy pont egy ilyen liberális blogon tesziktek, mint a Mandi :D

moflicheque 2012.06.15. 13:17:31

@Viktus: A jelenleg elszlovákosodók majd visszamagyarosodnak, ha az lesz az érdekük.
A jólétért a kollaboráns réteg is meg fogja találni gyökereit. Nekünk olyan országot kell teremtenünk, hogy az vonzó legyen. ha visszagondolok gyurcsányra, bajnaira, akkor maorivá szeretnék válni.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 13:18:03

"Rendben, a vita kedvéért tegyük fel, hogy a cikk megvilágosítja az olvasók elméjét, és mindenki belátja, hogy a világháborús Szlovákia maga volt a földre szállt gonosz birodalma. Rendben. De akkor mi van? Mi következik ebből a mára nézve? Mi az aktualitása? Mi a mondanivalója? Milyen erkölcsi tanulságot vonjunk le ebből?"

Nem érted, pedig ott a válasz :)

- "a cikk megvilágosítja az olvasók elméjét"

Ezt: "a világháborús Szlovákia maga volt a földre szállt gonosz birodalma." Ugyan nem gondolod komolyan? Olvastad a cikket? Amíg szlovák ÉS keresztény voltál, addig Tiso állama, teljesen függetlenül politikai nézeteidtől maga volt a földi paradicsom (már amennyire lehett a világháború közepette). Még a kommunisták is jobban éltek Tiso alatt mint az 50-es években!

A cikk tanulsága ott van az utolsó előtti bekezdésben:

"A szlovák kommunistákat és nácikat összekötötte abbéli meggyőződésük, hogy az általuk vallott eszmének elsősorban saját nemzetüket kell szolgálnia, és nem fordítva, mert hiszen: „Mindenekelőtt szlovákok vagyunk, csak második helyen lehet az, ami elválaszt minket”."

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 13:18:46

@moflicheque: A fején találtad a szöget. Ez pontosan így van.

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 13:29:08

@Vhailor:
lehet, hogy munka van a posztban. de ti nem értitek a tudomány lényegét. és a történettudmányét sem. a tudomány nem arról szól, hogy te valamilyen prekoncepciót tényekkel igazolj.

bármit, és az ellenkezőjét lehetne igazolni tényekkel. azt is, hogy a magyarok volt a földön az istenkirályok. náluk nagyszerűbb nép az univerzumban nincsen. lehet mellé tényeket sorakoztatni. nagyon sok munkával nagyon sok történeti tényt lehet megemlíteni. csakhogy ez a fajta történetírás alapjaiban hamis. és persze az is, amelyik az ellenkezőjét csinálja. egy népről be akarja bizonyítani, hogy náluk szarabb már tényleg a földön nincsen. a szomszédokról elsősorban. mindkettő hamis történetírás. és az is, ami a kettő között van. az, hogy állítsunk ki minden népről egy hármas bizonyítványt. ez mind szar. aki így történész az hiába tanult. hiába olvasott el százezer oldalt. hiába gyűjt ki akármennyi tényt a levéltárból. a történettudomány és általában a tudomány alapjait nem érti. hiába járt iskolába.

a tudományos módszer lényege, hogy tényekkel semmit sem lehet igazolni. tényekkel csak cáfolni lehet. véssed már ezt az agyadba. a tudomány tényekkel csak cáfol. írd fel egy papírra. olvasd el. hogy ezt megértsd. a tudományban nincs tényekkel való igazolás. az a brit tudósok kategóriája.

a történelem olyan tudatosan megkreált sztorik gyűjteménye, ahol minden a valós térben és időben játszódik, minden szereplő, minden objektum valós, és az egész történetnek nincs tényszerű cáfolata. tehát nehogy azt gondold már, hogy a thermopülai csatában leonidász pont úgy küzdött, ahogyan a suliban tanítják. az csak egy mese. és ha te ezt nem érted, akkor nem sok mindent értesz a történelemből. van egy valós mese, ami cáfolhatatlan. innentől kezdve be lehet tenni a történeti kánonba. és el lehet magyarázni a gyerekeknek, hogy hősiesnek kell lenni, és ehhez hasonlók. van egy csomó klassz cáfolhatatlan sztori. és ezekből áll össze a history. a vallás majdnem ez csak ott a szereplők valótlanok. tehát nem volt semmilyen jézuska, akit kiszegeztek. illetve lehet, hogy volt, de valójában semmi sem úgy történt. de az európai uralkodóknak és birodalmaknak kellett valamilyen közös vallás. és ez lett a latinkereszténység. de ne gondold már azt, hogy abból egy szó is igaz. a biblia nem arra való, hogy abból következtessünk. hanem arra, hogy a biblikus történetek köré szokásokat szervezzünk. teljesen jó, hogy a fiú és a lány bevonulnak a templomban. teljesen jó a templomi esküvő. remek szokás. persze aki búvárkodva akarja kimondani a boldogító igent, vagy a magasból egy repülőből kiugorva az tegye úgy. de ezek a dolgok egyenrangúak. tehát nem ér azt mondani, hogy én abban hiszek, hogy jézuskát kifeszítették a keresztre. és akkor nem kellenek nyílt viták. mert hát a írva vagyon. bármit kikövetkeztethetsz a bibliából. bármit és az ellenkezőjét is.

a vatikán levezette a bibliából, hogy házasság előtt a lányokat csak hátulról lehet dugni. márk evangéliumából vezették azt le, hogy a vaginális coitus csak gyereknemzésre való. az anális meg örömszerzésre. ez jött ki. úgy, hogy olvasták a bibliát. meg persze az, hogy a vatikánban nem tévednek. mert az mégis hogy venné ki magát. nem ez a vallás. ez a vallásból a hülyeség. az a vallás, hogy húsvétkor locsolkódunk. egy évben legalább egyszer ha máskor nem akkor, ősz végén kimegyünk a sírokhoz. karácsonykor meg beiglit sütünk. aztán van aki az ave mariát hallgatja. a másik zámbó jimmyt. a harmadig meg keres dalokat a youtube-on, vagy a torrent-en. vagy megveszi az x-faktorosok, vagy a megasztárok lemezét. és azt teszi fel. ez a vallás. ezek a szokások. és ebben szinte minden opcionális. nem az a kérdés, hogy vasárnap jársz-e matinéra. ki kellene nyitni az összes templomot. és jelentős részben világivá tenni. közpénzből épültek, közpénzből újítjuk fel. akkor közcélokra kellene használni mindent. és ez az, amit nem ért erdő péter, és a többi bíboros. nyilván egy szinten túl hülyének kell lenni a hierarchiában. vagy képmutatónak. a templomoknak pont olyan közösségi tereknek kellene lenniük, ahol teista, ateista, gnosztikus és agnosztikus egy jól kitalált szokásrendszer szerint jól érzi magát. tradicionálisan jézuskát festjük az üvegre. nem pampalinit. de az csak a külcsín.

szóval nyilván azt fogjátok mondani, hogy én vagyok a hülye. lehet. de az is, hogy a civilizált világból ti nem értetek semmit. hanem valamilyen etnikai nacionalista, fundamentalista szarban hisztek. amiből háború lesz. mert van egy történeti tapasztalás. minden a háborúknak ezek az okozói. az összesnek. nincs kivétel. nem tudod megcáfolni.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 13:34:11

@Unionista_: Nagyon belebonyolodtál :)

"a tudományos módszer lényege, hogy tényekkel semmit sem lehet igazolni. tényekkel csak cáfolni lehet. véssed már ezt az agyadba."

Mint gyakorló tudós ezzel nem értek egyet. Ha ezt mondanám a profomnak, akkor kihajítana az irodaablakon.

Ha tudsz a témában jobbat írni, akkor tessék, tiéd a pálya.

Bloodscalp 2012.06.15. 13:34:14

@moflicheque: vállj nyugodtan maorivá. ha abban az időszakban nem találtad a helyed, ebben se találod.

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 13:36:48

@Vhailor:
de ez nem ismeretterjesztés. hanem az, hogy a szart megpróbáljátok rákenni a szlovákokra. és persze ők sem restek. őket sem kell félteni ez ügyben. erre mondom, hogy az etnikai nacionalisták a duna mindkét partján hülyét. ti is, és a politikai ellenfeleitek is. és csak remélni tudom, hogy a kárpát medencében élő nemzetiségek rájönnek, hogy ez az egész így nem frankó. rájönnek a székelyek is, és a vajdaságiak is. a kárpátaljaik és a felvidékiek. ez az egész zsákutca.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 13:39:44

@Unionista_: "a szart megpróbáljátok rákenni a szlovákokra." Aaaa... dehogy.

Nem kell rájuk rákenni semmit, van már rajtuk belőle jócskán, csak felvilágosítunk olyanokat mint te, hogy pontosan mennyi :)

"csak remélni tudom, hogy a kárpát medencében élő nemzetiségek rájönnek, hogy ez az egész így nem frankó" - Jászista vágyálom. A szlovákok elsősorban szlovákok, minden ideológiának a nemzetet kell szolgálnia, nem fordítva.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.06.15. 13:55:27

Kértem már, hogy a takácsb (Brendel Mátyás, unionista, stb.) nickű elmeroggyantat ne ingereljük mindenféle reakcióval még hosszabb beteges szócséplésre?

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 13:57:43

@Vhailor:
de ez nem arról szól, hogy neked véleményed van. a tudományos módszer az, hogy tényekkel nem igazulunk semmit. tényekkel csak cáfolni lehet. mert különben bármit lehet igazolni és az ellenkezőjét is. ebből lesznek az áltudományok. az áltudományos ismeretterjesztés.

a szlovák nácik a magyarokra kenik a szart. a magyarok meg a szlovákra. írjál egy olyan sztorit, egy olyan mesét, aminek van eleje, közepe, vége. van valami tanulsága. legyenek a szereplők és a helyszínek valóságosak. tehát ne a kockásfülű nyúlról írj. mert az nem történelem. de egy mese legyen. olyan, amit egyetlen történeti tény sem cáfol. ez a történész munkamódszere. így írták meg a görög történelmet, vagy a rómait. ez a történetírás hagyománya, és ez a tudomány munkamódszere. amióta világ a világ.

tehát ez nem olyan, hogy neked mi a véleményed. gondolhatod azt, hogy ez módszer rossz. csak akkor nem lehetsz se konzervatív, se tudós. mert a hagyományt, és a tudomány legalapvetőbb munkamódszerét tagadod. vagy egyszerűen csak nem érted.

mátyás királyról tanítanak valamit. de az egy mese. de azért nem népmese. mert minden helyszín, szereplő valóságos. és úgy van a történet kikanyarítva, hogy semminek se legyen levéltári cáfolata. illeszkedjen valamilyen történeti ívbe. legyen valami tanulsága. de az nem az igazság. hogy a tudnád megírni az igazságot a 15. századról. mégis hogy. a jelenkorról se tudod megírni. a történészi munka az, hogy kreálunk egy sztorit. mátyás esetében közösen a kárpát medencei nemzetiségek közösen a csehekkel és az osztrákokkal. az egy szép kis mese lesz, ami éppenséggel lehetett úgy is. mert cáfolni nem tudjuk. és akkor az lesz a történelem. de az nem az igazság lesz. sok helyen a közelében sem lesz annak.

és ugye a horty, és a kádár legendáriumokkal nem az a probléma, hogy ugyanígy kreáltak. hanem az, hogy azokat cáfolja egy csomó minden. mert lehet, hogy horthy nem egy szarember volt. oké. de akkor mégis hogy adta a nevét egy csomó dologhoz. mert lehetne azt írni, hogy az öreg horthy nem nagyon volt már tudatában az egésznek. nem ő mozgatta a szálakat. bábú volt. eszköz. az öreg horthy. a fiatal kádár meg inkább csak egy suhanc volt. és idős korára jött rá, hogy mennyi mindent rosszul csinált. hogy mégis csak egy hóhér volt. és így tovább. és akkor ebből lehet olyan történeteket kreálni, amit nem lehet cáfolni. és ez az a módszer, amivel a történettudomány elkerüli a navracsics-vadai vitát. mert addig kell csűrni csavarni a dolgot. addig kell árnyalni a képet, amíg a tudományos munkamódszert alkalmazó műhelyek között konszenzus nem alakul ki.

vadai ágnes meg azt fogja mondani, hogy itt aztán fehér terror volt. és horthy egy köcsög. navracsics tibor meg azt, hogy de vörös terror is volt. és akkor kádár is köcsög. moldova gyuri bácsi azt mondja, hogy de volt jólét. puzsér robi meg azt, hogy de milyen jólét volt az. és akkor ők a kijelentéseiket mind tényekkel akarják igazolni. ez a politika. a history egy másik műfaj. nagyon sajnálom, hogy ezt nem érted.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 14:03:13

@Unionista_: "a tudományos módszer az, hogy tényekkel nem igazulunk semmit. tényekkel csak cáfolni lehet. mert különben bármit lehet igazolni és az ellenkezőjét is."

ROFL :D :D :D Ezen tényleg jól elröhögtem magam.

Bocsi, úgy néz ki grafomániában szenvedsz.

Ha nem tetszik a cikkünk, nem kell olvasni. Ha tudsz jobbat írni, írjál, sok sikert hozzá :)

A vitát veled lezártnak tekintem: "Roma locuta est, causa finita est"

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 14:06:27

@Vhailor:
oké. ez a poszt miben szolgálja a nemzetet. miben. szerinted mi lenne ha megkérdeznénk azt a bizonyos nemzetet. a buszsofőrt, a tornatanárt, a plázacicát, vagy a komputer programozót. szóval valóban megkérdeznénk a nemzetet. hogy ez az írás mivel szolgálja az érdekeiket. akkor szerintem azt mondaná a többség, hogy ez kurvára nem szolgálja.

csak lenne néhány fasz, aki azt mondaná, amit te. hogy igen. az ősi jussunk. meg hogy a szlovákok szarban születtek. eleve szarosak. nem kell rájuk kenni semmit sem. nem lehet, hogy egyszerűen csak hibás a munkamódszeretek. nem lehet, hogy nem így kell tudományos ismeretterjesztő munkát írni?

nem érdemes ezen rugózni. a mandiner egyre szarabb. és ezt látja mindenki. nyilván dr. zerge és a társai, meg a sok zsidózó, cigányozó, buzizó fazon írjon ide. vadai ágnes írja meg levelét. turul és rajcsányi meg röhögjön a markába. és pakolja tele a zsebét pénzzel. nem fogok irigykedni. a nép meg majd kiválasztja, hogy ki vált rendszert. az emberöltőnként úgyis esedékes.

Unionista_ (törölt) 2012.06.15. 14:10:29

@Vhailor:
mondj már egy tényt, ami igazolja ohm törvényét. egyet mondj. egy tényt. nincs ilyen. ohm törvénye azért igaz, mert nincs cáfolata. csak ezért. de azt semmilyen tény nem igazolja. ez ilyen egyszerű. de ezt tényleg minden tudományos iskolában az első bevezető lecke. vagy a nulladik.

Bloodscalp 2012.06.15. 14:11:06

@Vhailor: nem kicsit megmosolyogtató:) "ismeretterjesztés a mandineren" ez már önmagában..."ilyen ország pedig nincs kategória".

Egy az hogy amit összehoztatok ismeretterjesztés okán, pár kattintással sokkal részletesebben elérhető a neten, és könyvben is. Ergo ezzel takarózni felesleges. A célotok biztosan más, ez politikai blog.

Amikor a minap azzal jöttél hogy 'miért is tisztelitek annyira Hlinkát (szlovák közvélemény kutatásod:) vagy akár Tisot)' simán kontrázhattak volna azzal-önálló Szlovákia!

És látszik is a párhuzam, ha relativizáljátok horthy kortársainak bűneit, az egyfajta felmentést ad neki a tettei alól. A szlovák haverok is mondhatnák simán hogy Tisóék csak azt tették amit tenni tudtak abban a korszakban...pont amivel te szoktad védeni a Vitéz Urat.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 14:30:50

@Vhailor:

"Mint gyakorló tudós ezzel nem értek egyet. Ha ezt mondanám a profomnak, akkor kihajítana az irodaablakon."

És ha ezt leadnád a profodnak, akkor bevarrna egy egyest. Ez nem történelemtudomány , ez kurucinfo publicisztika.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 14:35:49

@Tilikov: A kurucon többnyire elismerően írnak az antiszemita faji törvényekről, és különféle zsidóellenes intézkedésekről - mond, hol írunk mi ilyesmit?

A szlovák nácik a zsidókat éppen azért (is) gyűlölték, mert magyarokat, magyarosítókat láttak bennük.

Bloodscalp 2012.06.15. 14:52:10

@Vhailor: vagyis a tetteiket, de ebben a bűnök is benne vannak. Ennyiből pozitívumokat is fel lehetne sorolni, az önállóság, a gazdaság pörgött a haditermelés miatt-is, szóval jó volt szlováknak lenni '39-'42 környékén.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 14:55:40

@Vhailor:

Ez akkor is egy egyenes egyes lenne, sovány vigasz, hogy nem nyíltan neonáci, hanem csak sunnyogva, látensen.

Amúgy az avatarod az nem egy elcseszett horogkereszt? Így első látásra ha nem is a germán, de valami más fasisztoid brigád logója lehet, úgyhogy hiába mosdatod a szerecsent.

De légy kemény, add le ezt a profodnak és meglátjuk mi lesz.

Kabbe (törölt) 2012.06.15. 15:18:22

ebből a posztból is sugárzik a gyűlölet.
minket szarnak tartanak, mi még nagyobb szarnak tartjuk őket.

hányinger egy ország ez, tele komplexusos, alulművelt lúzerrel.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 16:09:48

@Tilikov:

"A szlovákság jellemvonása a kicsinyes mohóság. Soha nép ilyen csúnyán, felszabadultan és ügyesen cigánykodva nem indult önálló történelmi létbe, mint a szlovákság."

„A szlovák nép magyarellenes akcióba való behajszoltsága mesterséges machináció. Nincs bosszújogosultsága, nincs gyűlöletindoka. [...] Erre a viselkedésre okuk lenne a zsidóknak -- a szlovákokkal szemben. Az, aki segített a németeknek zsidókat kiüldözni, arizálni és magának árveréseken olcsó zsidó vagyont szerezni, most ugyanolyan antiszemita, azzal a különbséggel, hogy »Židia von!« helyett »Maďari von!«-t kiabált. [...] Csehszlovákia ellen a németeken kívül a szlovákok vétkeztek a legjobban. Ha tehát valaki kiköltöztetendő Csehszlovákiából, akkor az csak a szlovákság lehet.” (Fábry Zoltán válogatott levelezése 1916-1946, 400. és 425. oldal)"

Kérdezd meg a baloldalon ki volt Fábry Zoltán.

Én csak annyit jegyzek meg, hogy tökéletesen egyetértek vele :)

Az avatarom pedig lásd itt:

3.bp.blogspot.com/_qt9Trv0fy1I/TR_cGrN328I/AAAAAAAAARw/dKs2XOozkfQ/s1600/Hidari%2BGomon.jpg

Rossz ember aki csak rosszra gondol :D

Bloodscalp 2012.06.15. 16:11:27

a hóman féle történelem torzítás látszik erősen

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 16:41:58

@Vhailor:

Ebből még nem derül ki, hogy ez minek a logója. Továbbra is fenntartom a gyanút, hogy ez egy neonáci milícia jelvénye.

Hasonlít a szíriai náci párt jelvényére
en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Social_Nationalist_Party

És ha így van, akkor legalább ne etess itt azzal a sztorival, hogy a szlovák történelemre akarod okítani az olvasókat, amikor közönséges fasisztoid propagandát terjesztesz.

Kandeláber 2012.06.15. 16:59:59

A szlovákokat valóban lenézték a csehek, elég elolvasni Hasek néhány, még a Monarchia idején keletkezett elbeszélését, amelyben nevetségesen butáknak ábrázolja a szlovákokat.
Régen láttam egy csehszlovák filmet, "Üzlet a korzón" volt a címe. Nagyon megrázó élmény volt, szépen bemutatta a Hlinka-gárda
működését.
Az agyamentek, akik megkérdőjelezik,hogy miért kell a szlovákokról beszélni, jobb lenne, ha megnéznék a filmet.
Ezeknek ajánlom egyébként,hogy olvassanak Mikszáthot.
Ja, hogy nem is olvasnak?
Elnézést.

Kandeláber 2012.06.15. 17:07:03

Viszont van mit tanulnunk a szlovákoktól, már ami a cigókkal való bánásmódot illeti.
Legutóbb egy Szered nevű településen húztak falat a bűnözők lakta putrik és a normális emberek házai között.
Említhetném még a néhány évvel ezelőtti, ún. "éhséglázadás" kezelését is, amelyet ugyancsak ügyesen oldottak meg.
Ezen a téren kétségkívül előttünk járnak.

Tilikov (törölt) 2012.06.15. 17:31:30

@Kandeláber:

Ha már Mikszáth, akkor a Tót atyafiak. Az megvolt? Mert ha igen, akkor tudnod kell, hogy Mikszáth is csak megvetőleg köpne az ilyen szlovákok ellen uszító duplanullákra mint ti.

Nem tudjátok elviselni, hogy a fasiszta ideológiátok a történelem szemétdombjára került, és ti itt maradtatok elrettentő példaként. Szar lehet nektek, de ez a vonat már örökre elment, a führeretek már nem jön vissza többé.

Kandeláber 2012.06.15. 17:56:54

@Tilikov: Hát a te sablonos antifa-szövegedet is megrágta már az idő vasfoga.
Próbálj meg lazítani, ezt már Hofi sem győzte elégszer mondani, remélhetőleg ő nem tekintendő fasisztának a 15 dioptriád mögül.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 18:32:09

@Kandeláber: A kényszersterilizációkat már ne is említsük:

kitekinto.hu/karpat-medence/2011/11/09/karteritest_kap_egy_erszakkal_sterilizalt_roma_asszony/

Ez 2000-ben volt az amúgy nagyon is "ojropéer" első Dzurinda kormány idején :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.15. 19:12:27

@Vhailor:

A szlovákok valóban elképesztő s*ggarcok bírnak lenni, ezen közöttünk nem lesz vita, de azt (viszont) nem értem, hogy te hogy nem érted, hogy egy magyar számára a szlovákmószerolás (nem a kritika, a mószerolás) mindenképpen visszásnak fog tűnni --- amit te csinál a szlovákokkal, az azt idézi föl benne, amit vele csinálnak a saját zsidajai és cigányai.

És: ennek a sterilizálási botránynak lenyúlásszaga van (nem biztos, hogy az, de nagyon valószínű). Gondolod, hogy egy szlovák vagy akár magyar kórházban bárkivel is többet töcsölnek egy ilyen helyzetben? Ha nem végzik el rajta azt a beavatkozást, lehet, hogy most azért kellene 35000 eurót fizetnie a kórháznak, mert a következő terhessége alatt megrepedt az asszony méhfala (vagy stb.). Te mindig tudod, hogy pontosan mit írsz alá, amikor egy vizsgálat vagy orvosi beavatkozás előtt aláíratnak veled valamit? Mert én nem.

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.15. 19:14:18

@bbjnick:

amit te csinál=amit te csinálsz

Kandeláber 2012.06.15. 19:17:01

@Vhailor: A cseheknél is gyakorlat volt.
Képzeld el, mi történt volna, ha nálunk csinálják.

2012.06.15. 19:30:32

'az illegális kommunista párt vezetőivel szemben, amennyiben szlovákokról és keresztényekről volt szó'

Gondolom a 'keresztény' itt azt jelenti, hogy nem vonatkoztak rájuk a zsidótörvények. Mert amúgy a szlovák kommunistáknak nem sok közük lehetett a kereszténységhez. Legalább itt ne a náci terminológiát használjuk!

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.15. 19:38:54

@bbjnick: "hogy te hogy nem érted, hogy egy magyar számára a szlovákmószerolás."

Igazad van, nem értem.

Tudod mit? Mesélek neked egy sztorit:

A szomszéd szlovák faluban volt egy zsidó doki, azt egy H. nevezetű család bujtogatta a háború alatt. Amikor 44-ben kitört a felkelés akkor németek vonultak át a falun, egy B. nevezetű gárdista ekkor beárulta a dokit, akit a németek el is vittek. A háború után B. beköltözött a zsidó doki üresen maradt házába, nyomban beállt a kommunista pártba. Nem értett ugyan az emberek gyógyításához, viszont mivelhogy ott maradt egy csomó műszer, gyógyszer meg szakkönyv, a fiát orvosnak taníttatta ki, aki nagy hasznát is vette a "hátramaradt" cuccoknak. Az illető doki nemrég ment nyugdíjba Pozsonyban.

Szlovákiában nem voltak kárpótlások, nem adták vissza a zsidók vagyonát, egy pár vezetőt leszámítva senki sem bűnhődött az áriásításért sőt, még nekik állt feljebb!

A sterilizáláshoz ennyit:

www.168ora.hu/buxa/a-szegenyeknek-ingyen-sterilizalast-ajanl-a-kormany-80788.html

Az SaS amúgy liberális párt. Hát kérem, ahol ilyenek a liberálisok ott talán már Jobbikra sincs szükség, nemde?

Kandeláber 2012.06.15. 20:35:40

Gondolom, a Motel c. film(ek) ötlete is valami sovén magyar agyából pattant ki, csak hogy Szlovákia rossz hírét keltse.@Tilikov

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2012.06.15. 20:45:58

@bbjnick: Elképesztő. Mármint a mélység, ahova tartasz. Hányinger.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.15. 21:46:21

@bbjnick:
ezt a vhailort a faszánál fogva kéne fellógatni a pozsonyi parlament elé :)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.06.15. 22:57:31

a magyar zsidók túlnyomó többsége a trianoni országon kívül is lojális maradt Magyarországhoz, a magyar nyelvhez és kultúrához"

ehhez szorosan kapcsolódik:
kkbk.blog.hu/2010/08/06/itzhak_frey_gondolata_a_felvidekrol_szlovakokrol

vizipipa 2012.06.15. 23:28:26

Nekem az a benyomásom, sokan egyáltalán nem ismerik ezt az időszakot. Nem az úgymond történelmi tényeket, hanem a mindennapokat, az átlagember - meg persze az elit - felfogását, gondolkodásmódját, mindennapjait.
Olyan dolgokon akadnak fel, amit mai szemmel lehet nyugodtan kritizálni, csak éppen akkoriban ez volt a közfelfogás.
A tisoi állam a lényegét illetően nagyon hasonló volt a horthysta magyarhoz. Persze aki szerint Horthy volt a kor legrosszabbja, az zokon veszi az olyan bemutatásokat, hogy ez egyszerűen nem igaz. Pedig a korabeli Romániáról meg Szerb-Horvát-Szlovén / Jugoszláv királyságról még szó sem esett.
Arról nem is beszélve, hogy a Horthy-féle Magyarország milyen remek hely volt a Szovjetunióhoz képest.
Tetszik-nem tetszik, meg kéne emészteni, hogy a horthysta állam a legutolsó periódustól eltekintve nem volt annyira rossz hely. Nem mai szemmel nézve, a saját korában.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.16. 06:48:02

@Vhailor:

És tovább mószerolod őket! :-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.16. 06:51:31

@jose maria padilla:

No, azt már azért nem! El a szőrös szlovák kezekkel a magyar f*szoktól! :-D [............................................../.]

ü
bbjnick

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.16. 06:53:28

@Dr. Zerge:

"Hát hányjál! Tessék! Szóljál anyádnak is, hányjatok együtt!"

:-D (...) :-D (...) :-D ...

ü
bbjnick

vastort 2012.06.17. 10:33:59

@Vhailor: Nem értem egészen. A magyarul is olvasható könyvében Dusan Kovác szlovák történész kicsit sem dicséri Tisot, az első szlovák államot Hitler csatlósának és totalitárius rendszernek nevezi. Kollaborációról, quislingekről ír. Kijelenti, hogy a Tiso pártja a későbbi kommunistához hasonló állampárt volt. Részletezi az antiszemitizmus kérdését, a zsidók elleni pogromokat, a deportálást. Machot és Tukát egyértelműen nácinak nevezi. Hozzájuk képest ugyan Tiso az "ún. mérsékelt szárny" vezetője, de ezt is "hivatásrendi és autoratív" iránynak, vagyis lényegében fasisztának nevezi.
Hol itt a legendárium?

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.17. 10:57:32

@vastort: De nem csak Kováč írt könyvet Szlovákia történelméről. Tiso államával foglalkoznak például a nemzeti emlékezet hivatalában, ahol részlegesen rehabilitálni próbálják ezt a korszakot, olyanokkal is együttműködnek mint pl. Frantisek Vnuk, aki egyfajta doyenje a neoľudák történetírásnak.

vastort 2012.06.17. 11:06:47

@Vhailor: Lehet, de a korrektség azért megkövetelte volna, hogy a posztban szerepeljen: ez nem kizárólagos szlovák történelmi nézet, vannak olyanok is, akik elítélik a Tiso-rendszert.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.06.17. 11:18:25

@vastort: Szerintünk egy szlovák érsek, és egy szlovák kormányfő véleménye sokkal többet nyom latba mint egy történészé, akit ráadásul nem is kedvelnek Szlovákiában túlságosan, na nem is annyira nézetei, hanem szakmai hiányosságai miatt. De ez egy teljesen más téma.

A szlovák kommunisták a "fasizmust" mindenesetre elítélték és a mai Szlovákiában is hivatalosan elítélik. De sokatmondó, hogy míg a "fasiszta" Esterházy János szobra ellen magas kormányzati képviselők is tiltakoztak, addig a Rajecon emelt Ferdo Ďurčanský szobra ellen "csak" mélyen hallgattak, míg a Matica és Rajec város egyébként baloldali SMER-es képviselői is megszavazták, védelmükbe vették, hiszen ahogy a polgármester mondta, "megérdemli".

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.17. 11:42:21

@Vhailor:

Miért baj az, hogy valaki szereti és becsüli a nemzetét, békében tud élni saját múltjával?

ü
bbjnick

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.17. 11:54:48

@bbjnick:
a faszi teljesen igazolja a szlovák magyarellenességet. aki nem asszimilálódik, az ezt csinálja. beleszarik naponta a levesükbe. amíg pofán nem verik. de lehet hogy ez nem is magyar.

vastort 2012.06.17. 12:16:31

@Vhailor: A Nemzeti Emlékezet Hivatala honlapján nem látom nyomát ennek a részleges rehabilitációnak. Ami meg azt illeti, szerintem egy történész véleménye igenis számít. Persze ilyenkor már "szakmai hiányosságokra" is kell hivatkozni, hogy hitelteleníteni lehessen azt, aki nem fér bele a poszt prekoncepciójába.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.17. 14:06:09

@jose maria padilla:

Azzal szerintem semmi gond nincs, ha egy szlovákiai magyar kritizálja a szlovák politikát, azzal sincs, ha a szlovákiai közállapotokat vagy a közviszonyokat (ebbe beleértem a kultúra vagy a tudomány állapotát és viszonyait is, természetesen). Mint szlovák állampolgárnak ehhez minden joga megvan. A gond itt sem az (szerintem), hogy @Vhailor és @Agent Ungur szóvá teszi azokat a hiányosságokat és visszásságokat, amiket a szlovák társadalom történelemismeretében észlel, hanem az, hogy a kritika átmegy mószerbe. Elkezdik minősítgetni, leszólogatni és kioktatgatni azokat a szlovákokat, akik nem velük azonos módon látják és/vagy élik meg a múlt egy-egy szegmensét! Szakmai vitákat lehet és kell a múltról folytatni, sőt, még a megismert tények alapján kialakított vélemény-alkotás is szabad pálya, de azt nem mondhatom meg egy másik embernek, hogy mit érezzen a múlttal kapcsolatban!

Praktikusan: a szlovákoknak el kell viselniük, hogy a magyarok a számukra fontos személyiségekre emlékeznek, a magyaroknak pedig azt, hogy a szlovákok a számukra fontosakra. Ettől, persze, még nyugodtan folytathatnak vitákat a történelemről, de nem vonhatják kétségbe a jogot ahhoz, hogy érzelmileg ki-ki úgy viszonyuljon a múlthoz, ahogyan képes vagy akar.

A jelen vitáit nem a múltban kell megnyerni!

(Milyen jó lenne, ha ezt a nálunk horthyszobrokat összemocskoló fajtik is megértenék!)

ü
bbjnick

rinaldo-rinaldini 2012.06.17. 15:52:41

Szerintem kiváló blogbejegyzés (nem találtam benne sem uszítást, sem mószerolást).

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.17. 21:43:50

@bbjnick:
tudod, a magyar hattúl értelmisiség olyan újlipócia dolog. mindig liberálisok, mindig ejrópaiak. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2012.06.18. 06:32:59

@jose maria padilla:

Hát ez elég sz*rul hangzik:-/ Nem lehet, hogy ez csak sima önvédelmi reflex és csak azért vették fel ezt a módit, mert az anyaországra (eddig?) nemigen számíthattak?

ü
bbjnick

evil overlord (törölt) 2012.06.18. 09:39:30

@jose maria padilla: Ne jöjjön már maga is ezzel a komcsi/állibi szarral, hogy a HTM sziveskedjem megdögleni, de minimum asszimilálódni.

Alfőmérnök 2012.06.18. 10:34:49

@evil overlord: Nem ezt mondja. A felvidékiekről beszél és van is egy hangyányi igazsága.

Erdélyiek egy része (székelyek nem) azért lett libi, mert a román nacionalizmusra/sovinizmusra nem magyar nacionalizmussal válaszoltak, hanem liberalizmussal. Logikus lépés, kérdés, hogy mennyire hatékony.

evil overlord (törölt) 2012.06.18. 10:52:08

@Alfőmérnök: Én az őrmi ezen írására válaszoltam:
"a faszi teljesen igazolja a szlovák magyarellenességet. aki nem asszimilálódik, az ezt csinálja. beleszarik naponta a levesükbe. amíg pofán nem verik. de lehet hogy ez nem is magyar. "

Az más kérdés, hogy az olyan libik mint kesztió többet ártanak a magyar ügynek, mint használnak.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.18. 12:02:38

@evil overlord:
olvassa el mit ír bbjnikk. az az igazság ebben a kérdésben.

evil overlord (törölt) 2012.06.18. 13:51:10

@jose maria padilla: A HTM talpa alól ellopták a hazáját, és azóta is másodrendű állampolgárként kezelik. Ezek után nem lehet csodálkozni, hogy nincsenek különösebben oda a tótokért és az oláhokért.
Plusz az olyan apróságok, mint szegény Esterházy fasisztázása.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.18. 13:58:15

@evil overlord:
nem kezelik. csak ha tanulatlan, életképtelen lúzer, akinek a magyarsága arra jó, hogy arra fogja a balfaszságát. és elárulok valamit. semmi bajuk a tótokkal, az oláhokkal. kurzusokkal lehet, volt is, lesz is, de megvannak köszönik szépen.
eszterházi kapcsán meg olvasson bbj-t. joguk van a saját hülye identitásukhoz is. azt fasiztáznak akit akarnak. :)

evil overlord (törölt) 2012.06.18. 14:04:26

@jose maria padilla: A fenét nem kezelik annak: a Benes dekrétumok még mindig érvényesek és egy időben bírságoltak a magyar beszédért (a szarfaszú EU pedig csak szóban áll ki az emberi jogokért, valójában szarik bele).
Van erdélyi magyar rokonom, nem szereti az oláhokat. Mondjuk az is igaz, hogy Uniót Magyarországgal sem szeretne, inkább független Erdélyt.

evil overlord (törölt) 2012.06.18. 14:10:30

@evil overlord: Abban tényleg igaza van bbj-nek, hogy mindenkinek jogában áll hülyének lenni. Esterházy fasisztázásával csak a baj, hogy 20 éve nem lehetett elérni, hogy rehabilitálják.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2012.06.18. 14:15:06

@evil overlord:
nézze, ezek a felvidékiek inkább is tótok mint magyarok.
süti beállítások módosítása