Reklám az agynak: public awareness
2008. május 28. írta: robin masters

Reklám az agynak: public awareness

 Minden területen van hová fejlődnie a magyar reklámkultúrának, de a társadalmi célú kampányok kiemelten ide tartoznak. Pedig az angolszász világban a „public awareness campaign” a kreatív ipar egyik leginkább progresszív ágazata. A kereskedelmi reklámokban csak ritkán adódik tér igazán provokatív megoldásokra, hiszen bátortalanok a megrendelők, és fogyasztás ösztönzésén túl nincs is komoly üzenet.


 A társadalmi kampányok ellenben éppen, hogy csak kísérletezve, határokat feszegetve, provokatív stílusban bírják átlépni a zuccaemberének ingerküszöbét. Cél a tudatformálás; ötletességgel a reklámzaj ellen.

 Magyarországon is régóta futnak társadalmi kampányok, de többségük színvonala eddig alacsonyan maradt. Az 1%-ért folyó korteskedésből (amit kis jóindulattal még ebbe a kategóriába sorolhatunk) alig tűnik ki egy-egy hatásos reklám, az egy kaptafára készülő rákalapítvány/kisállatmenhely hirdetések tömkelege közül.

 Az ok egyrészt a pénzhiány: egyes szervezetek tíz éve ugyanazzal a szpottal kampányolnak a tévében (többségük már születésekor is korszerűtlen volt). Másrészt a profizmus hiánya: nem alakult még ki a kultúrája annak, hogy nem csak a kereskedelmi, de a társadalmi kampányokhoz is a legjobb ügynökségek, kreatívok, és persze médiatulajdonosok adják a nevüket.

 Most talán nálunk is fordul a szél. Hétfőn bejelentették, hogy 200 médium összefogásával létrejön egy Média Unió nevű alapítvány, mely „felkarolja a közérdekű, társadalmi célú reklámokat, biztosítva ezzel országos kampányok létrejöttét, és a társadalmilag hasznos üzenetek átadását”.  

 A modell lényege, hogy hónapokon át gyűjtik a legfontosabb társadalmi problémákat, melyek közül végül egyet választanak ki. Utóbbit az alapítvány gondozásba veszi: ügynökséget bíz meg a kommunikációs elemek kidolgozásával, majd egy éven át folyamatosan felületet szervez a kampánynak az ország legfontosabb médiumaiban. Az ötlet jónak tűnik, bár egészen biztos, hogy az első (2009-re kifuttatott) téma kiválasztása körül hosszú vita lesz.

 Végül a gumicsontrágás kedvéért: az alapítvány kuratóriumában találjuk Schmidt Máriát, Hankiss Elemért, Kepes Andrást, Novák Pétert és Rudolf Pétert is, az elnökségben meg - mások mellett - Borókai Gábort, Gerendai Károlyt és Geszti „önkormányzatkaszáló” Pétert is.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr61489906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huta9020 2008.05.28. 08:20:25

Életemben nem hallottam ekkora ökörséget. A média saját magának csinál ezzel PR-t vagy mi a fene? Komolyan gondolja ezt bárki? Egy agyament kitalálta, gondolom, a köztévé, amely szenved attól, hogy semmilyen közfeladatának nem képes eleget tenni, a milliárdok eltapsolásán kívül, a többi meg fél kimaradni?

garázdabillegető (törölt) 2008.05.28. 08:29:35

Ez a Greenpeace reklám miről szól?

mizie 2008.05.28. 08:30:33

Sztem a nénis almát ellopós arcos fairplay reklám tök jó lett, mérföldekkel jobb mint az előző bírósok voltak.

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.05.28. 08:30:55

Ha azt nézzük, hogy válságban a világ és embermilliók halnak éhen, szerintem is a legfontosabb az abszolút szükségtelen, inproduktív tényezőket, mint a média, reklámozni. Ha már ilyen szépen össze lehetett rántani értelmes embereket, másra kellene őket használni. Mennyit fizetnek nekik ezért és miből?

De ha azt igyekeznek majd az emberek agyába vésni, hogy mit kell tennünk a túlélésünkért, a környezetünkért, a természet megóvásáért, akkor elnéző leszek és örülni fogok. A médiának nagy a hatalma, az átlagember még mindig azt hiszi el, amit a tévében lát. Meglátjuk, adok egy esélyt.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.05.28. 08:46:52

tita: "a média felesleges" dolgot azért erősen vitatnám; ha nem lenne, ma arról sem tudnánk, hogy "embermilliók halnak éhen".

garázdabillegető: a plakát a természetes tengeri élőhelyek visszaszorulásáról szól. az ötlet és a kivitelezés is tetszett, ezért választottam illusztrációnak.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.05.28. 08:49:56

Nekem az ugrott be a plakátról, hogy a tengerek vízszintjének emelkedése miatt Auschwitz is víz alá kerül...

tita · http://hetkoznapi-mesek.blogspot.com 2008.05.28. 08:55:14

Robin, igen, igazad van. Úgy értettem, hogy nagyon haragszom a médiára a tájékoztatás színvonala és egyáltalán, mibenléte miatt. Így semmit nem ér, de érhetne.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.28. 09:07:36

Hát, nekem erről az illusztrációról leginkább az jutott eszembe, hogy "már megint valami holokausztos izé"? Bocs. Őszinte voltam.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.05.28. 10:17:11

tita: 20, 40, 60 vagy 100 évvel ezelőtt a szélesebb tömegeknek az információk töredékéhez sem volt annyi hozzáférésük, mint ma. akit érdekel valamilyen probléma, az megismerheti, és ez a médiának köszönhető. olcsó dolognak tartom a teljesen egyoldalú kárhoztatását.

sokszor épp az a tipikus jelenség, hogy a média túlhajszol valamilyen problémát, és hisztériát kelt ott, ahol higgadt gondolkodásra lenne szükség (ld. klímaváltozás).

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.05.28. 10:18:50

de ezt az elöntött láger képet tényleg magyarázza meg vki :)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.05.28. 10:23:19

ja hogy nálad? már azt hittem Turulé az igaz :P

sitcom 2008.05.28. 12:28:00

Szerintem is jó kép. Szerintem nem fog ártani senkinek, ha végre egy cillitbeng és egy kalgon reklám közé beékelődik egy kicsit másabb jellegű hangnem is. Csak már megint nem én vagyok az, aki negyot kaszál a társadalmi érdekből.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.28. 12:40:11

De mitől jó ez a hangnem? Nehogy már a természet "zsidó", esetleg "buzi" legyen, az emberek meg "nácik". Hagyják szerintem abba ezt a baromkodást.

Nem fogják persze.

Információkhoz való villanás-szerű hozzáférés, meg megismerés között lényeges különbség van, arról nem beszélve, hogy dezinformációból még több van, és még hangsúlyosabb helyeken, mint információból.

A reklámozás érdekművészet, és a célja nem a megismertetés, hanem a terelés.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.05.28. 13:56:01

Szerintem egy kampány akkor éri el a célját, ha beszélnek róla. Ez a plakát tehát jó, ld. az itten szárbaszökő indulatokat.

irrelevant 2008.05.28. 14:02:49

"...hónapokon át gyűjtik a legfontosabb társadalmi problémákat, melyek közül végül egyet választanak ki."

Megmondjam mi lesz az? Hogy a diszkrimináció mennyire rooooossz. Aztán majd egy évig nézhetjük a tévében meg az óriásplakátokon az ölelkező magyar és cigánygyerekeket. Hurrá.

Szarrágás lesz ez, gyerekek, nem más.
Csodálkozom, hogy vártok tőle valamit.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.05.28. 14:39:42

Robin,

szerintem a felheccelt indulatoknak semmi közük a problémák megoldásához. Sokkal inkább újabbak generálásához. (Egyébként személy szerint nekem nem szökkent szárba semmim, csak leírtam a gondolataimat.)

Zetek 2008.05.28. 15:43:32

A reklám megoldott már valamit? Szerencsére nem. Ez inkább arra emlékeztet, hogy minden mezőgazdasági kártevőnek pl. Hankiss illik eljátszania az aggódom a társadalomért, melyet előtte tönkretettem, című megható történetet. Amúgy pedig a legjobb kreatívok csak csendben csinálják és ha végeztek ne feledjék kitörölni, lehúzni, végül kezet mosni.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.05.28. 16:13:54

Loxon: az indulatok nem, de a viták igen.

Vicces, hogy szinte mindenen lehet ennyire masszívan ízetlenkedni. Kiváló lakmuszpapírja az országnak:)

tewton 2008.05.28. 17:05:01

ÖP,
"Megmondjam mi lesz az? Hogy a diszkrimináció mennyire rooooossz. Aztán majd egy évig nézhetjük a tévében meg az óriásplakátokon az ölelkező magyar és cigánygyerekeket."

ez már megy Pesten, a cigányokat azzal adják el, hogy velük sokszínű magyarország. utcai plakátok, a szerencsejáték rt szponzorálásával (rajt van a plakáton). meg van olyan is, ami szerint nem kell a cigűnyok jogain taposni (uaz a projekt).

macskajanchi 2009.05.28. 13:54:57

Üdvözlet!
Azóta eltelt pontosan egy év, ahogy látom.
A média unió azóta megcsinálta a nincsde kampányt, ami valljuk be, nem lett világváltás, talán norbi is több embert mozgatott meg eddigi pályafutása során. Sőt a kampány indulása nagyjából egybevágott a válság kezdetével, tehát némi "szükség van még arra a pár (honlapjukon +5-6 évet igérnek...) évre, amíg dolgozol szép magyar hazádért" érzete is lehetett mondjuk annak a rétegnek, akiből nem élből a náci énjét hozta ki a "gondolkodó reklám" kiagyalóinak híre.
Szóval itt vagyunk egy éve, azóta is dagadt, dohányos alkeszok, tele előítéletekkel, amiktől akkor sem szabadulnánk meg, ha rituálisan együtt égetnének minket el a rákospalotai szemétégető telepen. De sajnos én is magyar vagyok...
süti beállítások módosítása