Bízzunk egymásban és magunkban! – Kivonuló középosztály XXXVII.
2014. július 30. írta: Redakció

Bízzunk egymásban és magunkban! – Kivonuló középosztály XXXVII.

bizalom.jpg

PLT cikkére reflektáló, Mi lesz veled, fiatal középosztály? című cikkünk sok visszajelzést, nagy visszhangot kapott. Úgy döntöttünk: vitát, párbeszédet, beszélgetést indítunk a témáról egy cikksorozat formájában, amire elsősorban magukat megszólítottnak érző olvasóink írásait vártuk. Az eddig megjelent írásokat itt olvashatják.

Olvasónk, Póser Zoltán írása.

*

Bízzunk egymásban és magunkban!

Meddig folytatódhat a fiatal középosztály kivonulása a közéletből? És az országból? − tette fel a kérdést Rajcsányi Gellért. Röviden a válasz: türelem, bízzanak bennünk, hagyjatok egy kis időt még a számunkra.

Megszólítva érzem magamat. Harminchárom éves vagyok, nyelveket beszélő közgazdász, tíz év multis karrierrel a hátam mögött, amiből az elmúlt ötöt külföldön töltöm. ÉS haza fogok költözni a családommal, hamarosan.

Utal az eredeti cikk arra, hogy a '89 óta a nemzeti célok (rendszerváltás, piacgazdaság, demokrácia, NATO, EU) „nagyrészt (úgy-ahogy) megvalósultak”. A rendszerváltás óta eltelt időszak második felében közös célok nélkül maradtunk.

Én ezt másképpen élem meg.

Az elmúlt húsz évben (középiskolám kezdete óta) szinte napról napra új lehetőségek nyílnak meg (Erasmus, EU munkavállalás, fapados járatok). Az addig és szüleim által tanított-átadott rendszerek lesznek elavultak (egy munkahelyen lehúzni a nyugdíjig, maga a nyugdíj, önellátás vs állami segítség). A sikeres karrierhez vezető szaktudást és készségeket a magyar oktatási rendszer nem tudja még lekövetni (nyelvtudás, soft skillek jelentősége, kapcsolati háló kiépítése). Bár a nagy célok, mint projektek befejeződtek; a környezetem próbál alkalmazkodni, küzd, hogy megértse, megélje a demokráciát, az Európai Uniót, a NATO-t, a piacgazdaságot, az eurót, a szabad határokat.

Ezek rövid időn belül borzalmas nagy változások. A változásokra és lehetőségek kihasználására az egyik kézenfekvően hatékony lépés az Európán belüli külföldi munkavállalás.

Ott egyszerre tanulja meg az ember a nyelvet, a kulturális megértést, fejlődik a kooperációs és listening (írjon, ha valakinek van rá jó magyar szava) készsége. A mindennapokban látja, hogy mi történik egy választás során, milyen, amikor kisebbségben van. Próbálkozik kiépíteni a kapcsolatait, keresi és értékeli a magyarságát. Látja, hogy mitől működnek jól nemzetközi cégek, mire mennek el az adott ország „adóforintjai”. A magánbiztosítók reklámbombái után kezdi kapizsgálni a nyugdíjrendszerek előnyeit, hátrányait és az öngondoskodás felelősségét. Az internet révén képben van a magyar politikáról, de tudja azt kívülről – külföldi szemmel – is követni, értékelni.

Ha innen szemléljük az EU adta egyik legnagyobb lehetőséget – a szabad munkavállalás eszményét és intézményét –, akkor a magyarok számára ez egy hatalmas lehetőség, hogy ezt a brutálisan sok változást magáévá tegye és megtanulja használni.

Itt vagyunk most. Én és még sok barátom, ismerősöm elköltözött „nyugatra”. Tanulunk, változunk, integrálódunk az unióba. DE eközben magyarok maradunk. Sőt! Amióta külföldön élek, jobban becsülöm a magyar közösséget, a nemzeti ünnepeket ('56-os menekültekkel együtt büszkén énekelni a himnuszt), az oktatási rendszerünket (a matematika fontossága, hatása a nyelvünkre), látom a lehetőségeket a politikában, gazdaságban. Ne felejtsük el, hogy ez a folyamat hatással van az otthoni kapcsolataimra is. A Facebook, skype, levelezés és néha személyes találkozások révén változik az ő gondolkozásuk is. Együtt változunk, fejlődünk, tanuljuk a rendszert.

Bízzatok hát bennünk, nem vonulunk ki a közéletből. Most is hatással vagyunk rá, hiszen vitákat gerjesztünk, érzelmeket váltunk ki, építjük a párbeszédet. Idővel pedig hazaköltözünk. Visszük a tapasztalatokat, mentalitást, tanulságokat, kapcsolatokat, energiát, összegyűjtött tőkét. Remélhetőleg aktívan meg fogunk jelenni a politikai piacon, közéletben is.

Addig is azt javaslom, hogy támogassuk, biztassuk azokat, akik szerencsét akarnak próbálni és várjuk őket szeretettel vissza. Ezzel tesszük a legjobbat mindenki számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr1006556295

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Bízzunk egymásban és magunkban! – Kivonuló középosztály XXXVII. 2014.07.30. 07:39:01

Nem vonulunk ki a közéletből. Most is hatással vagyunk rá, hiszen vitákat gerjesztünk, érzelmeket váltunk ki, építjük a párbeszédet. Idővel pedig hazaköltözünk.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2014.07.30. 09:35:12

Mi a középosztály? Talán ennek pontos megválaszolásával kellene kezdeni. Alapvetően egy gazdasági-képzettségi szinttel meghatározható _társadalmi osztály_ további attribútumokkal.

Valódi középosztály abból az szociális-gazdasági _osztályharcból_ emelkedik ki, amit a proletáriátus vív meg önmaga elismertetéséért, fenntartható módon való létezéséért, s az így megszülető munkásosztályból való, elsősorban önmagukkal vívott egyéni harcok révén elért felemelkedéssel jellenek meg a középosztály tagjai s alkotnak megfelelő számosság esetén kimutatható és a társadalomra és gazdaságra hatással evő osztályt.

Magyarországon, ahol cselekvőképes szakszervezet lényegében csak az állami szektorban működik, ahol a munkást nem vagy csak minimálbéren jelentik be, ahol a multik munkaügyi jogsértései felett az ellenőrző hatóságok szemet hunynak, még munkásosztályról sem beszélhetünk.

Magyarországon, ahol klasszikus középosztályos munkakörökben kevesebbet keresnek az emberek mint a nyugati proletáriátus, semmilyen valós, létező osztályról nem beszélhetünk a "felső tízezert" leszámítva.

S=klogW 2014.07.30. 10:00:19

@S=klogW:

A fentebb nagyon röviden vázolt mo-i helyzetből adódik a kérdés:
Létezhet-e mégis középosztály megfelelően szervezett és tudatos munkásosztály nélkül?

Ez a filozofikus kérdés a gyakorlatban annyit tesz:
Van-e a fentebb vázolttól különböző módja a középosztály kialakulásának? Ha van, akkor talán lehetséges a szervezett, tudatos középosztály létezése szervezett, tudatos munkásosztály nélkül. (Azonban ha kialakulása lehetséges is, az továbbra is kérdéses, hogy mennyire stabilan, hosszú távon fenntartható.)

S=klogW 2014.07.30. 10:39:17

off

Mandi!

Ők
www.facebook.com/people/Nik-Winy/100006684859415
www.facebook.com/arstide.mince
meg a sok hasonló tényleg olvasnak titeket? Értenek egyáltalán magyarul? :)

Az ilyen /people/ profilok sokszor kamuprofilok. Nik Winynek van fent egy darab nem őt ábrázoló képe, egy perui egyetemen tanult, budapesti illetőségű és ez év január óta létezik a profil.

:)

Bell & Sebastian 2014.07.30. 11:08:08

@S=klogW: A II. Szárszói beszéd lényegében erről szól, amit pontatlanul idézett. (Nem Farkasházy, hanem Németh László.)

De nekem más a bajom. Miért a köznépnek kell ide visszaimportálnia a normalitást - majd, valamikor, ha éppen ráérnek?

Amikor az uralkodó osztály is nem kevés időt töltött el kalandozással. Vagy nem néztek ki a taxi ablakán, vagy csak fekete misékre vitték őket. Egy biztos, ők nem dolgoztak külföldön egy minutát sem, viszont kiválóan el tudják magyarázni, hogyan kellene.

Érzek ebben némi ellentmondást, nem kevés perverzióval nyakon öntve.

tarackos 2014.07.30. 13:11:08

@Bell & Sebastian: Úgy rémlik a köznép még sehol sem teremtett vagy importált normaitást. Mindenhol az elit látta be, hogy jobb ennek az élére álni, mint a kötél végén hintázni.

Bell & Sebastian 2014.07.30. 13:42:03

@tarackos: Proletár az elitünk és etnikailag nem magyar. Ezért, mintha csak a Tanácsköztársaságnak futnánk neki újra és újra, azt foltozgatnánk.

Hazajön az ifjú és fagyit akar nyalni, pisztácia meg nincs.

picur3ka 2014.07.30. 14:25:51

A cikkhez:

- együttműködési és odafigyelési készség

- ez nem az EU adta lehetőség. a vasfüggöny lebomlásával visszaállt egy történelmileg mindig is létező helyzet. ezt a kommunizmusban felnőtt emberek sokasága nem tudja helyesen értelmezni (lásd pl. külföldön dolgozók iránti gyűlölet), a kommunista megbélyegzés eszközével él: akinek külföldi kapcsolata van, az osztályáruló. Vagy ennek az ellenkezője: a sznobéria és szolgalelkűség, csak az az ember, aki járt Stockholmban, a többi mucsai paraszt.

A külföldi tanulmány/munkaút valójában történelmi hagyomány, tapasztalatcsere, mindig létezett a kommunizmus előtt. Persze akkor is, a néhány kiváltságosnak, innen a két szélsőséges viszonyulás.

Ezek a viszonyulások eleve elég elrettentőek tudnak lenni a visszatérést illetően.

Ennek tetejében az EU egy sajátos, soha nem volt helyzetet teremt maga is. Nagy a veszély, hogy sikeresen, örökre elszipkázza a nem vigyázó keleti országok értelmiségének, munkaerejének jelentős részét a nyugat.

Hasonlat (mindenki nyugodtan macerálhatja, a hasonlatok ritkán tökéletesek):

Szabolcs Mo-n. Egy évszázada adja (adta ma már talán, legalábbis félig) a szaporulatot és munkaerőt. Ez fokozatosan egy egyre inkább nem visszatérő munkaerővé vált. Az okok a semmi beruházás vidéken kommunista politikájában rejlenek.

Mára Szabolcs megye állami dotációból él. Ilyen diszfunkcionális perifériákká válhatnak a keleti országok az Unióban, ha nem vigyáznak.

tarackos 2014.07.30. 14:34:17

@Bell & Sebastian: Az még hagyján de már az ára se csilingel össze a Fradival...;)

Bell & Sebastian 2014.07.30. 14:58:08

@picur3ka: Egészen a legutóbbi időkig nyugger paradicsom akartunk lenni, gyógyfürdők, olcsóság, jó kaják, figyelmes személyzet.

Úgy viselkedtünk kormányzati szinten, mint egy mentálisan sérült, az első lövés előtt eldobálva fegyverünket iszkoltunk hátrafelé, a rehabilitációt fölállítani.

Nincsenek véletlenek. Hogy ez chaplini, villáskulcsos álom sem sokban különbözik az előzőtől, az tótziher!

S=klogW 2014.07.30. 15:14:48

@Bell & Sebastian: csak nem erre gondolt?:

A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt!
www.youtube.com/watch?v=3M2lSX0nRlc

:)

Bell & Sebastian 2014.07.30. 15:36:46

@S=klogW: Pontosan erre gondoltam, mint kádárkori proli.

S=klogW 2014.07.30. 15:58:27

@Bell & Sebastian: "már félszavakból is megértjük egymást"

:)

S=klogW 2014.07.30. 16:04:05

@Bell & Sebastian: "már félszavakból is megértjük egymást"

:)
ez is akörüli

picur3ka 2014.07.30. 16:22:53

Nyuggerparadicsom nem lehetünk. Erről le kell mondani. Pisztácia nincs.

Nem is jó annak lenni különben.

A polgárosodásnak szerintem alapvető feltétele a lehetőségek, esélyek megléte, mindenki számára, egyformán.

Egy jó tömegoktatás és szakmai képzés.

A munka, teljesítmény és tehetség központú társadalmi szemlélet.

Nyugodtan, minden pironkodás nélkül elő lehet és kell venni Klebersberg papát és a szocdemeket.

Az elitnek intelligensnek és hazainak kell lennie. Szívében és nyelvében mindenképpen.

Merni kell különbözni és önmagunknak lenni és bátran félredobni a ránk szánt szerepeket és ellenükben diverzifikálni.

S=klogW 2014.07.30. 16:47:54

@Bell & Sebastian:

Mondjuk nekem ez a kedvencem. PL. a pszichiáteres rész. :)

www.youtube.com/watch?v=4PoZgesIpVs

Bell & Sebastian 2014.07.30. 16:49:29

@picur3ka: Klebelsberg (oktatás) csak egyetlen eleme volt az átfogó programnak, ami a pénzügy, földügy, belügy, iparügy és még számos, más minisztérium lépéseinek összehangolását igényelte - a kontinensen példátlan vidékfejlesztés végrehajtása minden egyes lépésénél, aminek gyümölcseiből még Kádár is ehetett, annyira tartósnak bizonyult a felépítménye.

picur3ka 2014.07.30. 16:53:07

Bezony!

Már 70 éve lefele építik és még mindig van belőle.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 18:58:02

Ja hogyne!
Visszatèrni egy olyan orszàgban ahol èppen azon gondolkodik a " kedves vezető", hogy hogyan èpìtse le a demokràciàt?
Oda hazamenni????!!!
Inkàbb azon vagyok, hogy mire k8basznak minket az eubòl , elèg règen legyek kint ahhoz hogy ne kelljen hazamennem.

picur3ka 2014.07.30. 19:24:54

@Sexual Harassment Panda:

Milyen demokráciára gondol, A Gyurcsány-diktatúrára?

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 19:29:18

@picur3ka: nem a Gyurcsànyi demokràciàra.
De nem is az orbàni illibelàris munkaàllamra, bàrmit is jelent.
Egyèrtelmű, hogy az eu-n kìvül, egy volt szovjetàllami fèldemokràciára gondol, èn köszönöm szèpen, jòl vagyok a rothadò nyugaton.

Gandalf(helyett) 2014.07.30. 19:36:24

Ha már "középosztály", és ha már "Klebensberg":
Milyen "osztály" képződik egy olyan folyamat végén, ahol olyan tankönyvekből oktatnak, amelyek elolvasása után a véleményező bizottság egyik tagja inkább kilép a bizottságból, de ezekhez a nevét nem adja (merthogy akármit csinál, a gyerek nemsokára ezeket KELL, hogy olvassa, tanulja)?

picur3ka 2014.07.30. 19:41:01

@Sexual Harassment Panda:

Mit csinál nyugaton, ha nem titok?

picur3ka 2014.07.30. 19:47:10

@Gandalf(helyett):

Attól függ, ki volt az a tag és miért fintorgott ennyire.

Témától függően, ez bizony igaz. Történelem és egyéb szakos tanároknak (akit utál a diri, kb., kezdő szerencsétlenek) 'romológiát' kell tanítaniuk, pl. Én is kilépnék. És akkor még olyanokat kell e címszó alatt tanítaniuk, amiről világosan tudják, hogy nem igaz.

Arra is kiváncsi lennék, ki tanítja a romani nyelvet, mert az jobban bűzlik, mint az orosz oktatás az 50-es években.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 19:50:35

@picur3ka: főcukràsz egy szàllodàban,
Murnauban. (Oberbayern)

picur3ka 2014.07.30. 19:56:46

@Sexual Harassment Panda:

Az megy, a svéd királyi családnál is egy magyar srác főz(ött). Nem tudom, hogy még ott van-e.

Nem könnyű munka.

Remélem, nem haragszik, ha eszembe jut: "Nyithatnak most már cukrászdát Bécsben." EU.

Az ótvar Horthy rendszerben meg nálunk találta fel az olasz cukrász a negrót.

biobender 2014.07.30. 20:01:02

Kedves Poser Zoltan,
reszvetem. Meg egy kiabrandulas hatra van Onnek, az amikor hazajon es felebred. Oszinten sajnalom, nem lesz konnyu.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:06:55

@picur3ka: nos, ha ennyire rossz az eu, akkor nyìltan fel kell vàllalni, ès ki kell lèpni .
De az nem megy, hogy szidjuk àllò nap, de a forràsok nèlkül becsődölūnk.

picur3ka 2014.07.30. 20:17:47

@Sexual Harassment Panda:

Csak nem gondolja, hogy ez választás kérdése? A UK-ben a mai napig nem volt referendum erről. Olyan Trianon-élményük lett egyik napról a másikra.

És sorolhatnánk. Nálunk 3 millióan szavaztak igennel. ez alapján nem lehetne csatlakozni.

Milyen források? Negatív nekünk az EU biznic. És be fogunk csődölni úgy holnap után kb. Minél többen mennek ki, annál hamarabb. amúgy is be fogunk, az csak felgyorsítja.

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:22:24

Beeeee bazmeg. Mindjart elhanyom magam! Koltozzon vissza akinek ket anyja van! Neked is addig nagy a szad, amig meg nem probalsz megint Mo.-n allast keresni, aztan szepen bekushadsz es inkabb kenyelmesen toltod az idod kulfoldon. Hogy mennyire ertekelodott fel a magyarsagom?`Egy fikarcnyival sem! Miert is kene? Most akkor integralodsz, vagy nagymagyarkodsz? Dontsd el!
Meg milyen turelmet kersz baszki? Kitol? Nezz mar korul ember! Te egy mocskos hazaarulo vagy! Teged mindket tabor kuld, csak menj mar el! Te meg turelmet kersz? Ok kerjenek tolem! Hogy ujra otthon fizessem a sokmillios adoimat a nagy kibaszott semmire! Hogy valahogy elhetove tegyek azt a szarkupacot!
Turelmet ker...bahhh....
Mellesleg pont leszarom a magyarokat kulfoldon. Epp eleget voltam kozottuk ahhoz, hogy mar ne akarjak kozottuk lenni.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:24:56

@picur3ka: negatìv?? Szerintem ez nem igaz.
Eleve az euval kereskedünk a legtöbbet.Ha az a piac megszűnik, azt mivel pòtoljuk?
Ha kivonulnak a multik, ès hazajönnek a most kint dolgozòk, kI ad nekik munkàt?

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:25:53

@Sexual Harassment Panda: Miert kene kivonulniuk. Ha most hazamennel sem lenne munkad. Kozmunka talan. De akkor is csak egy eloskodo fereg volnal.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:34:33

@Szelid sunmalac: tudod mikor megyek haza?
Majd ha hazaküldenek, mert mexűnik az eu tagsàg, ès ezzel a szabad mozgàs joga is.Addig nem.
Ès nekem nem Magyarorszàggal van a bajom, hanem az agresszìv nagymagyar vezetèssel, az ad-hoc intèzkedèsekkel, hogh szìdjuk az eu-t, akikjel kereskedünk, ès ha mondjuk csak a nèmetek azt mondanàk, hogy nem kereskednek velünk tovàbb, becsődölnènk a faszba 1hònapon belül.

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:37:22

@Sexual Harassment Panda: Ez pontosan igy van. Es pont ezert akadtam ki a posztolora is, mert ugyanolyan mint az a faszfej Azbej gyerek. Kurva nagy pofaja van, hogy o igy magyar, ugy magyar, meg TURELMET KER, mikozben o is kint dolgozik es a viszonylagos joletbol veri a nyalat a magyarsagra. Okadnom kell az ilyen ketszinu alakoktol. Ha olyan rohadt nagy magyar, menjen haza. Tudod, hogy o mikor megy haza? Amikor te, meg en. Akkor. Csak akkor legalabb ne pofazna baromsagokat. Otthagyta, otthagyta. Pont.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.07.30. 20:42:26

@Szelid sunmalac:

Lassan kiderül hogy minden posztoló, aki külföldre ment, Gyurcsány-Bajnai alatt menekült külföldre.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:43:55

@Szelid sunmalac: ès a gond az, hogy Magyarorszàg mindenkèppen megszìvja.
Ha marad minden ìgy marad ahogy van, akkor sokan mennek ki dolgozni, akik a büdös èletbe nem mennek haza, max. Làtogatòba.
Ha kilèpnènk az eubòl, szerintem 100ezrek menekülnènek ki ameddig lehet, ès a kintlèvők mindent megtennènek hogy ne kelljen hazamenniük.
Azok az emberek a büdös èletbe nem mennènek többet haza.
Akkor őket vègleg elveszìtjük.
csak a vadbarom Zkàrpàt dani kèpzeli, hogy majd mindenki hazaszalad, mert a jobbik hazahìvja őket.

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:44:20

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Ezt most bebuktad baratom. Gyurcsany alatt is gyakran voltam kulfoldon, de addig projekteket vallaltam el es otthon eltem. A kedves vezeto hozott olyan kibaszottul okos donteseket, aminek koszonhetoen inkabb kint is maradok.

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:45:43

@Sexual Harassment Panda: Engem aztan hivhatnak. Epp eleg melo volt, hogy kint felepitsem az egisztenciam. Nem fogom elorol kezdeni megint. A turorudiert meg foleg nem.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:51:15

@Szelid sunmalac: tudod, nem is a pénz miatt vok kint, ès nem megyek haza.
Az ad-hoc intèzkedèsek, a vizonytalansàg, hogy bàrmi megtörténhet, ès annak az ellenkezője is, hogy bàrmikor hozhatnak intèzkedèseket visszamenőleg, ez a gond.
A qurva nagy szabadsàgharcban rohadtul nem jutunk előrèbb, eredmènyek nincsenek.ez a baj.

Szelid sunmalac 2014.07.30. 20:53:49

@Sexual Harassment Panda: Valoban, a penz (egy bizonyos szintig) majdhogynem irrelevans. De azert lassuk be, munkanelkulisegbe sem fogok hazamenni, akarmilyen csabito is a gondolat ujra a regi baratok es csalad kozt lenni.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 20:58:17

@Szelid sunmalac: èn mindenkinek azt mondom:mèg addìg menjetek, amìg lehet .

Frau Janka 2014.07.30. 21:27:19

@Szelid sunmalac: jesszus te megint itt futtatod magad, mikor már mindenki tudja az indexen, h itthon egy dohánygyári cigitöltögető munkás voltál, és össze-vissza kamuzol arról, h németo-ban vagy svájcban élsz. nyomi vagy

Szelid sunmalac 2014.07.30. 21:34:32

@Frau Janka: Jaja...igy van. Most megint rajtakaptal, de legalabb konzekvensen hazudok.

picur3ka 2014.07.30. 21:43:43

@Frau Janka:

gondolkodtam, honnan ismerős ez nekem...

picur3ka 2014.07.30. 21:49:00

@Sexual Harassment Panda:

Sajnos, az. Ha kivonulnának a multik, ha hazamennének a külföldön dolgozók, nekik kéne munkahelyet teremteniük. Ez nem is valószínűtlen.

Csak a megfelelő szabályozási rendszer kellene hozzá. Az már eleve egy nagy csak, viszont a multik ki nem mennek. Nem azért ölték ki a cégeinket a piacról...

Ahogy van, máshol kell próbálnunk üzletelni, mert az európai piac le van fedve.

Frau Janka 2014.07.30. 21:52:39

@Szelid sunmalac: másodjára, azért ez még nem rendszer. de nincs ezzel semmi gond. most boldog vagy külföldön, jól érzed magad, új egzisztenciát teremtettél magadnak és a családodnak, ezek fontos és szép dolgok, én ennek örülök. a gond azzal van, h a saját itthoni sikertelenséged ráfogod mindenféle külső körülményre. mert sokkal de sokkal többen meg valamiért mégis boldogulnak itthon és szeretnek itt lenni. szóval elképzelhető, h nem másban kéne keresned a hibát, meg a kifogásokat. sőt, ne is keresd ezeket, élj és legyél boldog ott ahol vagy. de ne köpködj.

Sexual Harassment Panda 2014.07.30. 22:03:34

@picur3ka: hülyesèg.
Egy audi/merceded addìg van itt amìg eu tagok vagyunk.
ha màr nem vagyunk azok, akkor az itt termelt àrukra vàmot kell fizetni ha az euban akarjàk eladni.ez megnöveli az àrat, először amikor az alapanyagokat behozzàk, vàmot fizetnek, ès amikor a kèsz termèket az euban eladjàk akkor is vàmot fizetnek, ìgy teljesen versenukèptelennè vàlnak.Sokkal egyszerűbb àtvinni 100km-el arrèbb mindent, körülöttūnk mindenki eu, valszeg tàrt karokkal fogadnàk őket.
Aztàn majd lehet csodàlkozni, mivel az audi/mercedes, ès egyèb nèmet cègek a gdp 5p%-àt adjàk.
Persze neked, vagy a fidesznek mi az az 50%?
Olyan gyorsan bedőlnènk mint a szar.
Persze van olyan megoldàs is amit a lyobbik mondd: mint pl svàkc/norvègia.
Nem vagyunk eu tagok, nincsenek kèpviselők Brüsszelben, nem mondjàk meg ?% legyen a hiàny, ès merre görbüljön az uborka, de a döntèsekbe se szòlhatunk bele, pènzt nem kell befizetni, nem is kapunk, de tagjai vagyunk az euròpai gazdasàgi tàrsasàgnak, tehàt rànk is vonatkozik az àruk/szolgàltatàsok/szemèlyek szabad mozgàsa, ergo ugyanùgy kereskedünk, vàllalhatunk munkàt.
A gond az, (amièrt a kormàny nem ezt vàlasztja) hogy nem kapunk èbente 1100milliàrdot, ès az eddìg felvett kb 10.000milliàrdot vissza kellene fizetni.
Ezèrt mondja azt orbàn mindìg a jobbiknsk hogh a kilèpès egyenlő az öngyilkossàggal, az èletszìnvonal a felère zuhanna.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2014.07.30. 22:07:30

@Szelid sunmalac:

Lófaszt éltél te itt. Csak szenvedtél, mert rühelled a nemzetet a nyelvet, és a magyarokat.
Jobb mindenkinek így.
Neked is, nekünk is.

Áldás békesség !

picur3ka 2014.07.30. 22:32:17

@Sexual Harassment Panda:

Baromság. Addig van itt, amíg negyedannyi a költsége, ugyanolyan bevétel mellett.

J.László 2014.07.30. 22:38:11

Jól elvan itt ez a két leszakadt proli:)

Gandalf(helyett) 2014.08.02. 15:32:50

@picur3ka: Szerintem el vagy tévedve. Romológiához köze sem volt a hozzászólásomnak (mégha bizonyos tanítási "elveket" én is komplett hülyeségnek tartok a főiskolák szociális területén).
Általános iskolák tankönyvek egyik bírálójáról beszéltem.

Ha nem vagy annyira picurka, hogy még gyereket sincs, azért nézz utána miért lépett ki (akarod-e, hogy hülye maradjon, vagy olyat tanuljon pl., amit az én korosztályom, akinek magától kellett utána néznie '56-nak, hogy tisztán lásson? - bár utóbbi történelemferdítéseket nem ez a "volt" bíráló bizottsági tag hozta fel ellenérvként)

(egyébként bocs a többnapos válaszért, nem érek rá 0-24 "szörfözni")

picur3ka 2014.08.02. 15:54:27

@Gandalf(helyett):

Nem kell bocsánatot kérni (mármint azért), sokan vagyunk még ígyebbül vele, sokszor.

"Szerintem el vagy tévedve."

Nem írtad, mire gondolsz pontosan. Én gondoltam valamire.

"Általános iskolák tankönyvek egyik bírálójáról beszéltem."

Én is általános iskoláról beszéltem: Roma alapismeretek a címe.

"Ha nem vagy annyira picurka"

Nagy fasz vagy.

"hogy még gyereket sincs"

El vagy tévedve.

"azért nézz utána miért lépett ki"

Már hogyan? Ha akarnék... Még mindig nem mondtad meg kicsoda. Szóval? Rajtam kívül nem sok mindent vitattál meg.
süti beállítások módosítása