Szlovákia: Mi jön MOST?
2010. június 14. írta: Bozót.harcos

Szlovákia: Mi jön MOST?

  Megvan a szlovák választások végeredménye. Igazolást nyert az elmúlt pár hétben a közvélemény-kutatók által jól-rosszul mért trend: Fico formaidőzítése finoman szólva nem sikerült valami fényesre, a potenciális anti-SMER koalíció pártjai viszont a hajrára összekapták magukat, s ez most könnyen a kormányzás lehetőségét jelentheti számukra. E szempontból feltűnő a párhuzam 1998-al és 2002-vel, akkor a Meciar-ellenes koalíció hasonló nagy menetelés után volt képes elcsenni az öreg bokszoló szétvert orra elől a győzelmet. Turul kolléga már rávilágított a főbb összefüggésekre, most mi a magyar vonatkozásokat vennénk górcső alá: merthogy a Magyar Koalíció Pártjának a parlamentből történő kiesése és Bugár Béla új alakulatának bevonulása a pozsonyi várba amolyan igazi szimbóleumos eseménynek bizonyulhat a felvidéki magyar politikában.

  Tegnap szépen sorjáztak az értékelések, s legnagyobb megnyugvásunkra már Tóta W. Árpád is köszöntötte a szélsőségeket elutasító fejlett szlovák ipari társadalmat, a tőle megszokott impresszív politológiai közhelygyűjtemény felvonultatásával. (Érvelésének vonalvezetése azért egy kicsit megbicsaklik, mert ugyebár Slota gyenge teljesítménye leginkább Fletónak Ficónak volt köszönhető, aki nagy habzó szájával elhappolta az SNS pszichiátriai magyarfóbiában szenvedő szavazói vagy felét. Mindegy.) Lendvai Ildikó rutinszerűen elhullatta krokodilkönnyeit az MKP kiesése kapcsán, Aczél Endre pedig nyilván kéjesen suvickolja a klaviatúráját, hogy a Népszabadságban leírhassa: a Fidesz megosztó, felelőtlen politizálása meghozta gyümölcsét, ráadásul az MKP favorizálásával Orbán - miképp Erdélyben Szász Jenő támogatásával - még rossz lóra is tett. A párhuzam egyébként nyilvánvalóan sántít, hiszen a kisebbségi politikai egységlogika szempontjából (idáig) Csákyék számítottak a méjnsztrímnek, s éppenséggel a Híd volt egységbontó. Lehet majd szörnyűlködni a magyar állampolgársági törvény módosításának/időzítésének hatásán is. Megjegyezzük, ez utóbbi tényező éppenséggel fontos következtetések levonását teszi lehetővé, s voltaképp ide is akarnánk kilyukadni.

  Nem tudjuk, mi lett volna, ha a magyar Országgyűlés vigyázzállásban várja, hogy szombat este tízkor Juraj bácsi is kicsoszogjon az alsókubini repülőgépipari technikumban berendezett 318. sz. szavazókörből. Így viszont adott volt egy különösen kiélezett politikai helyzet, amikor a törvénymódosításra építve a magyarkártya az eddigieknél jóval előkelőbb helyen szerepelt a pozsonyi pókerjátékosok kampánypaklijában. A magyar közösséget egyébként is jó ideje az elmúlt két évtized talán legnagyobb nyomása éri a szlovák politika részéről, a választási harcban pedig immár a közvetlen jogfosztás réme is előrevetült. E helyzetekből a szomszédos országok magyar pártjai az eddigi gyakorlat szerint - bármennyire is csúnyán hangzik ez - profitálni szoktak, hiszen amikor ütik a magyart, akkor a hegesztő Józsi Galántáról/Bánffyhunyadról/Kishegyesről rendszerint dacból, csakazértis behúzza az ikszet a már bizonyított piros-fehér-zöld logó mellé. Erre épített a hűség pártja is, de keserűen csalódnia kellett. Tegnap ugyanis az urnához járuló felvidéki magyarok csaknem kétharmada a szoft opcióra klikkelt, arra az egyensúlyozó-sunnyogós alternatívára, amelynek az eddig érvényben lévő logika szerint el kellett volna véreznie az állampolgárság kapcsán fellángolt, szlovák-e vagy? típusú kampányban.

  Nem lehet eléggé hangsúlyozni ennek jelentőségét, hiszen a Híd-Most esetében nem egyszerűen egy „másik” magyar pártról van szó, hanem egy bevallottan transzetnikai szerveződésről, amely programja szerint köztes-közös politikai otthont kínál a szlovák-magyar viszálykodásban „megfáradt” állampolgárnak. A belmagyar pluralizmus idáig is sajátja volt a szomszédos országok magyar politikájának: a maga féltucat magyar pártjával ebben a számban Délvidék a csúcstartó. Viszont az összebalhézások és osztódással szaporodások ellenére a szereplők - gyakran a radikális/mérsékelt szereposztás képét öltve ugyan - mindig a magyar glóbusz bűvkörében maradva hazaárulózzák egymást kitartóan. Nem állítjuk, hogy e hagyományos, a tekurvaanyád típusú személyi összeférhetetlenségek ne játszanának meghatározó szerepet az MKP és a Híd-Most viszonyában is, sőt. A kommunizmus bukása óta azonban ez az első alkalom, hogy a Kárpát-medencében egy kisebbségi magyar közösség bázisából kinőve áttörjön egy transzetnikai üzenettel kampányoló párt, amely ráadásul a többségi nemzethez tartozó választóktól is mérhető arányban nyer szavazatokat. A hasonló, általában a többségi elit által hevesen támogatott kísérletezgetéseket ugyanis a birtokon belüli belüli magyar szervezeteknek eddig mindig sikerült leverniük.
 
  Eddig. Mert a tény, hogy Bugárék még a csallóközi magterületen is rávertek Csákyékra, azt jelezheti, a felvidéki magyar választók többsége önvédelmi reflex helyett menekülőutat keres a nyomás elől. Természetesen nem állíthatjuk, hogy minden egyes Híd-Mostra leadott magyar szavazat ilyen megfontoláson alapult. Nyilván szerepet játszott a jelöltállítás is, nem beszélve a hagyományos hatalomtechnikai eszközökről. A finisben magyarországi kományzati hátszéllel hajózó és elkényelmesedő MKP-val szemben a Híd-Most tekintélyes üzleti hátországot tud felmutatni, amely a hírek szerint közvetve a MOL Csoportot is felsorakoztatja. Bugár ugyancsak kedvére válogathatott a barátságos szlovák és odaáti magyar médiafelületek között.

  A nagyságrend viszont mégis meglepő és feltűnő. Mintha azt mondanák a magyar szavazók: hagyják már őket békén ezzel az egész identitásosdival, Budapest és Pozsony egyaránt hibás. Ezzel azonban valójában pont a megkerülni kívánt kérdésre válaszolnak, kézzelfogható jeleként annak a szétfejlődési folyamatnak, amely a szomszédos országokban élő magyar közösségeken belül zajlik. Meghaladná a poszt kereteit annak a kielemzése, hogy a megmaradásnak kedvező földrajzi adottságok ellenére - a politikai határhoz tapadó etnikai-nyelvi tömb, viszonylag éles nyelvhatár, stb. - miért épp a felvidéki magyarság körében ilyen előrehaladott a morzsolódás. Emlegethetünk történeti és szociokulturális tényezőket, így a hatvanegynéhány évvel ezelőtti, s tudatosan a magyar elit lefejezését célzó „lakosságcserének” a felvidéki magyarság társadalmi szövetében okozott és máig ki nem hevert rombolását. Nyilvánvalóan szerepet játszott az anyaország elmúlt nyolc évben bemutatott válogatott bénázása is. Mindez alapos vizsgálatot igényel, mint ahogyan például az is, hogy van-e összefüggés a mostani választási eredmény és azon tény között, hogy a felvidéki magyar családok 25-30 százaléka szlovák tannyelvű iskolába adja gyermekét, a jobb érvényesülésben bízva.

  Amennyiben igen, akkor ki kell mondanunk: a Híd-Most - bármit is gondoljunk erről - egy sikeres politikai marketingtermék, a sajnos egyre nagyobb mértékben vegyes identitású, lassan asszimilálódó szlovmagyar közösség pártja. E párt sikere és az MKP kudarca egyben üzenet a szlovák politika felé is, hogy érdemes működtetni az asszimilációs prést, mert az vigyorogva működik. Még akkor is, ha a tervek szerint felálló jobboldali koalíció a legdurvább egy-két ficóista túlkapást nyilván nagy kegyesen elszabotálja majd, s a felhelyezett spanyolcsizmának picit megereszti pár csavarját.

  Ez esetben azonban - túl a Bugárék felé (majdan) megeresztendő kényszeredett fideszes gratuláción - Budapestnek is alapvetően át kell gondolnia, milyen stratégiát kíván folytatni a felvidéki magyarság irányában. Lehet nemzethalálozni egyfelől, meg büdöstótozni másfelől, de a tények makacs dolgok. Azokból kell kihozni valamit. Azon közösség érdekében, amelynek a parlamenti képviseletét ellátó Híd-Most tizennégy fős frakciójában hét szlovák ember is ül majd.

  Egyébként meg: a történelem soha nem ér véget.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr992079355

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Át kell gondolni a magyar-szlovák viszonyt 2010.06.14. 11:32:01

Kemény politikára lehet számítani a formálódó új szlovák koalíciós kormány részéről a magyar vezetéssel szemben - ebben egyeztek meg az Origo által megkérdezett szlovákiai magyar szakértők a hétvégi parlamenti választás végeredményének hatásairól.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zetek 2010.06.14. 07:20:46

Azt már a vallásháborúk óta tudjuk, hogy akarat ellenére senkit sem lehet boldogítani. Csakhogy mi ebből a tanulság? Innentől a szar a mérce? Igaz, az RMDSZ sem sokkal jobb.

lhr 2010.06.14. 08:00:30

A legfőbb tanulság az, hogy mostantól már nemcsak a szlovák pártok fognak egységesen magyarnyúzó politikát folytatni, de az agymosott és hiperasszimiláns felvidéki magyarok szavazataival bekerülő Bugár banda is (a maguk több évtizede gyakorolt sunyi módján).
Szép új világ. A rosseb az egészbe...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.06.14. 08:10:18

szerintem váltsuk le a htm-eket: egyértelmű, hogy nemzetárulók, neoliberálisok, és gyávák is. kéne már egy rendes, kormányprogram-konform kisebbség ide a környékre.

lhr 2010.06.14. 08:30:52

@bs395:
Leváltják ők saját magukat. 1991 és 2001 között 300 000 magyar vált köddé a szomszédos országokban (migráció és asszimiláció). A most záruló tíz év alatt ennél jóval nagyobb mértékű fogyás várható. Bagatell, de megéri. Így ugyanis a liberálisok és egyéb nemzetárulók folyamatosan jól érezhetik magukat. A rosseb beléjük...

tempetőfi 2010.06.14. 08:35:16

@Bozót.harcos: Az első értelmes gondolatfutam a szlovákiai választások kapcsán, amit olvastam, kalap megemel.
@bs395: Váltsuk le a magyarokat úgy egyáltalán. Amúgy is a világ népességének elenyésző hányada beszéli az anyanyelvünket, ne terheljük a többséget a "hajolaj" szépségével. Valami anglomán szláv népesség ponnfix illene a Kárpát-medence közepibe.

tempetőfi 2010.06.14. 08:38:41

(No, az előbbi kommentem elszállt. A lényege:)
@Bozót.harcos: az első értelmes gondolatfutam a téma kapcsán, kalap megemel.
@bs395: Szerintem meg váltsuk le a magyarokat en bloc. Amúgy is lehetetlen és a világ elenyésző százaléka által beszélt anyanyelvünk van, ne fárasszunk többmilliárd ember a "hajolaj" szépségével. Telepítsünk valami rendes anglomán szláv népet a Kárpát-medence közepibe.

tempetőfi 2010.06.14. 08:39:57

Ne szállt el. Elnézést az ismétlésért.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.06.14. 08:42:17

@tempetőfi:
látod, vágod te ezt!

@lhr:
ezt szavazták.
de mi jobban tudjuk?

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.06.14. 08:50:00

" párt sikere és az MKP kudarca egyben üzenet a szlovák politika felé is, hogy érdemes működtetni az asszimilációs prést, mert az vigyorogva működik."

Hát ez azért szerintem elég meredek következtetés... Megpróbálnak jóban lenni azokkal, akikkel együttélni kényszerülnek = asszimiláció? A nem jobboldali felvidéki magyarok összehoztak egy saját pártot = asszimiláció?

ralf 2010.06.14. 08:51:22

Ez is egy értelmezés. Ahogy az is, hogy a magyarok a markáns különállás helyett az együttműködésre szavaztak. Ezzel nem a magyarságukról mondtak le, csak a Trianon-nosztalgiáról.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2010.06.14. 08:52:13

@tempetőfi: Szerintem neked nem jött át bs395 hozzászólásának iróniája...

tempetőfi 2010.06.14. 09:09:54

@ralf: Ami engem ebben az egész történetben alapjáraton zavar: hogy' a bánatba lehet hinni olyan többségi politikusoknak, akik nemzetállamot építenek? Félretéve mindenféle nacionalista szemüveget: jövőképük alapján egész egyszerűen ellenérdekeltek abban, hogy erős identitással és sajátos kultúrával rendelkező kisebbség éljen az ország területén. Szóval, a mi belgáink eleve vesztes meccset játszanak.
@Fedor: én is ironizáltam, khm.

greybull 2010.06.14. 09:29:06

Stockholm-szindróma. Ez jellemzi a határon túli magyarok mentalitását (abszolút EL NEM ÍTÉLHETŐEN!!!) - és ennek "legszebb" tünete: magának a Híd-Most-nak a megjelenése. Ennyiről van szó. Ha egy magyarországi MAGYAR külpolitika venné a bátorságot és minimum annyit követelne, hogy a Magyarországtól elcsatolt területeken legyen népszavazás, és mindenhol, ahol a többség a Magyarországhoz való tartozásra voksol, azok a területek kerüljenek vissza Mo-hoz, akár még enklávékként is, vagy lakosság és persze területcserékkel - nos vajjon akkor is ilyen jól szerepelt volna ez a Híd-Most? (A szellemesnek szánt név egyébként sértés a Fidesz számára, mert az Esztergom-Párkány /bocsánat: Sturovo/ hídra is hajaz).

greybull 2010.06.14. 09:36:07

@tempetőfi: igazad van. Sajnos a rendszerváltás 20 éve a mai napig adós maradt (de az is lehet, hogy a kérdés nem megválaszolható) annak a kérdésnek a megválaszolásával, hogy a polgári demokráciákban, melyek az EGYÉNI boldogulásra helyezik a hangsúlyt, miként kaphat szerepet az abszolút KÖZÖSSÉGI nemzeti/nemzetiségi elv? Erre én sem tudom a választ. Ha megnézem a MAGYAR tőkésosztályt, nos ez a MAGYAR tőkésosztály százszor gusztustalanabbul bánik a MAGYAR melóssal, munkással, mint mondjuk egy multi (tudom, tapasztaltam mindkettőt!). Akkor tehát miért is jobb, hogy egy MAGYAR tőkés zsákmányol ki egy MAGYAR munkást, mintha ez akár úgy van, hogy magyar tőkés a szlovák munkást, vagy szlovák tőkés a magyar - meg persze szlovák - munkást?
Ebből az is következik tehát, hogy arra a kérdésre, hogy mi a helye egy polgári demokráciában a nemzeti elvnek - én nem látom a választ.

asz_tapasz (törölt) 2010.06.14. 09:38:12

Még mindig nem értem, mi alapján állítjátok hogy a Most jelentősen több szavazatot kapott, mint az MKP. Oké, pár százalékkal mindenképp többet, de kétszer (2/3 vs. 1/3) semmiképp.
Komáromban nem volt komoly különbség különbség: 37:34, Dunaszerdahelyen inkább, országosan a legnagyobb, 51:32, de ez is simán lehet a tótok voksaival (és rohadtul nem 2-szeres az előny).

asz_tapasz (törölt) 2010.06.14. 09:42:44

Ettől még persze vannak asszimilánsok, láthatóan nagy tömegben, de nem lehet általánosítani. Valamivel ügyesebbek voltak és bejutottak a parlamentbe, csináljanak amit akarnak. Innentől fogva a többiek érdekében kell verni az asztalt, ha már képviseletük nincs.

reality 2010.06.14. 09:44:16

Kicsit hiányolok egy koncepciót, megoldási javaslatot erre a helyzetre (bár elég kevés idő telet el a megdöbbentő és kijózanító eredmény óta).
Egyszerűen nem adhatjuk fel a htm-eket, nem állhatunk karba tett kézzel várva, hogy szép lassan (vagy gyorsan) asszimilálódnak). Ez stratégiai kérdés.

tistedur 2010.06.14. 09:49:43

@asz_tapasz:
most-híd 205 000
mkp:109 000
2006-bam az mkp kapott 269 000 szavazatot.

greybull 2010.06.14. 09:56:38

@reality: igazad van, de sajnos ez ellen - hacsak fel nem mondjuk a két békeszerződés területi rendelkezéseit - nem tehetünk semmit (tárgyilagosan szólva: az, hogy most itt kis MO területén ennyien - még - vagyunk: abszolút az asszimilációnak köszönhető, nézd meg a felmenőidet és minimum a felük eredetileg nem magyar volt /nálam is ez a helyzet/). Paradox módon a htm-ek megmaradásának még legbiztosabb eszköze az annyiszor - és sokszor joggal - gyalázott EU integráció megerősítése, kiterjesztése!

budai zöld 2010.06.14. 10:05:12

@tempetőfi:
"hajolaj": amennyiben a legszebb magyar szóra utaltál, az inkább _fülolaj_ lenne - Kosztolányi szerint legalábbis. Ilyen tévedésekkel kezdődik a kulturális nemzethalál, ha érted, hogy mondom.

Csak hogy a mondandód érdemi részéhez szóljak hozzá.

ralf 2010.06.14. 10:16:09

@tempetőfi: Az én értelmezésem szerint az együttműködés mellett álló szlovákok (pl. akik a Hídban vannak), éppen nem nemzetállamot akarnak építeni, hanem elfogadni, hogy több nemzetiség is van. Esetleg segítenek abban, hogy a magyarok otthon érezzék magukat Szlovákiában. De persze a Híd még fiatal párt, és helyenként azért elég butuska do9lgokat, plakátokat is sikerült összehozniuk. Én mindenesetre ezt várom tőlük.

@asz_tapasz: A Most különben sem kapott annyival több magyar szavazatot, hiszen az MKP-hez képest fennálló 4% pluszban nem kevés szlovák szavazat is benn van. (Igen sok "bekarikázás" kellett ahhoz, hogy egy 30. alatti listás helyről egy szlovák képviselőjelölt az első tízbe (de talán ötbe is) kerüljön.

greybull 2010.06.14. 10:22:56

@budai zöld: külföldiek körében, pusztán a hangzás alapján, két magyar szó volt abszolút nyerő: 'halál', és 'hóhér'....

tempetőfi 2010.06.14. 10:27:11

@budai zöld: @Tehetetlen Dodó: Igazatok van, tévedtem, kulturális élőhalott, idegen szóval zombi vogymuk. Elnézést kérek Kosztolányitól.
@ralf: Biztosan vannak ilyen szlovákok is. A másik poszthoz fűzött kommentjeim elején hangsúlyoztam: nem ismerem annyira a szlovákiai helyzetet, a romániai tapasztalatokból, illetve olvasmányélményeimből indulok ki, és lehet, hogy az előbbi fogja vagyok.
Elő- és előzetes ítéleteim alapján viszont továbbra is úgy vélem, hogy a posztkommunista országok (ez most egész egyszerűen a volt szovjet tömb országainak 1989-1990 utáni időszakát jelenti) nemzetállami logika alapján szerveződnek, és a többség a nemzeti érdekek feltételezett sérülése esetében ideológiától függetlenül zár. Egyébként az ő szemszögükből érthető módon, viszont az adott területen élő nemzeti kisebbségek erre válaszként általában nem a liberalizmust szokták elfogadni, mint ahogyan nem is lehet az. "Kisebbségi nacionalizmus"-ként nevesíti a szakirodalom az adott közösség válaszreakcióját, és ebbe sok minden belefér. Kivéve a többségi logikák kritikátlan elfogadását.

MagyarZizzi (törölt) 2010.06.14. 10:29:14

Miért nemzethalál az, ha egy külföldi magyar párt nemcsak a magyaroknak, de a többségieknek is nyújt alternatívát? nekem tetszett a Hid kampánya, bár még fiatal a párt, tagadhatatlanul szóltak ostobaságokat. LOegalább az egyik magyar párt szerephez jut a szlovák parlamentben, az is valami!

Tehetetlen Dodó 2010.06.14. 10:30:16

@tempetőfi: Ne ostorozd magad. Errare humanum est.

vizipipa 2010.06.14. 10:32:46

Szerintem a kulcsmondat ez:
"...a felvidéki magyar családok 25-30 százaléka szlovák tannyelvű iskolába adja gyermekét, a jobb érvényesülésben bízva."

Ez bizony asszimiláció, mégpedig gyors, erőszakos.
Roppant gyors: 25-30%. Ez ugye öngyorsító folyamat. Ahol nem lesz elég magyar tanuló, ott a maradék is szlovák osztályba kénytelen járni. Ezzel a tempóval 3 generáció alatt annyira lecsökken a magyarság, hogy ad acta kerül a kérdés.
Erőszakos: jobb érvényesülésben bízva. Ez nem önkéntesség!

Alapvető kérdés: igaz-e? Mert ha igaz, erre kell felelni. Itt is, ott is.

A kérdést nem lehet/szabad arra egyszerűsíteni, hogy MKP vagy se. Az MKP a lehetséges válaszoknak csak az egyike.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.06.14. 10:33:42

@Tehetetlen Dodó: @budai zöld: @tempetőfi:
németék szerint a cipőfűző a legszebb magyar szó, amíg nem értik.

Tehetetlen Dodó 2010.06.14. 10:35:16

@bs395: A legszebb olasz szó pedig a naplemente.

riksafighter 2010.06.14. 10:45:47

@tempetőfi: nemzetállamot sem egyféleképp lehet építeni ... helyi, történeti aktuális politkai környezeti adottságoktól sok függ
pl őshohos kisebbség igényeit eltaposva erőszakosan asszimilálva a kisebbséget ellenük nacionalizálva a többséget ..ezt ugye ismerjük

valakik ellenére államot nemzetállamot építeni
vagy nemzetállamot saját mostani magyar határainkon belüli adottságokkal ? nemzeti összefogás kollektív többségi önérdek alapon?
ami eleve nyelvi dolgokkal kult adottságokkal nem is vacakol , hanem természetes szabadságjognak veszi és ennyi

magyarul beszélsz ok naés hurrá ? kapsz iskolát, őrizzed a kultúrádat, ezzel szlovákia is gazdagabb ...

de ettől még szlovák államnak adózol , az ő törvnyei érvényesek : mert ilyen is lehet egy modern állam , még akár szlovák nemzetállam is, erős öntudattal (hivatalos nyelvvel stb) ám tisztességesen definiálva az identitásszabadságot

szóval nemzetállam újradefiniálása...ez nem csak múlt századi módon képzelhető el, hanem van egy európai környezet olyan amilyen , vannak történelmi előzmények , etnikai adottságok ...és akkor ezzel valamit lehet kezdeni ...de nem muszáj eközben valakik kárára ellenére , elemi szabadságjogaik korlátozásával ügyködni. sőt elemi érdekünk hogy a nemzet mint kult nyelvi gazd szimbiózis szerű kapcsolatokra épülő közösség, tágabb környezete a szomszéd nemzetek szintén valamiféle szimbiózis szerű kapcsolatokkal gazd-pol együttműködés stb vel definiálják saját létüket is , meg a miénket is és akkor nincs gond szembenállás stb

riksafighter 2010.06.14. 10:53:23

@greybull:

szerintem a polg demokrácia mint olyan az csak a pol-hatalmi rendszer épületének alaprajza hogy a téglák most egoista neolib értelemben vett fogyasztóis vadbarmok e , vagy együttműködésre kölcsönös előnyökre épülő erős nemzeti kult nyelvi stb identitás bázison álló értelmes jószándékú emberek közössége pl

ez nem polg demokrácián múlik , hanem nagyon sokmindenen posztmodern glob fogyasztói manipulált lét lehetőségein csapdáin ..ezek felismerésén vagy nem felismerésén, oktatás színvonalán , általában elfogadott világnézet , életcél vagy céltalanság stb stb stb

Google 2010.06.14. 11:19:19

Ember tervez, Isten végez.

"Évekkel ezelőtt eldöntöttem, hogy 2010-ben otthagyom a nagypolitikát."

www.parameter.sk/rovat/regio/2008/11/24/bugar-bela-nagyszarvai-vallalkozo

Amikor a "felebaráti küldetést" mégis legyőzi a politikai!

Arp1 2010.06.14. 11:27:15

"a felvidéki magyar családok 25-30 százaléka szlovák tannyelvű iskolába adja gyermekét, a jobb érvényesülésben bízva."

Ez egy klasszikus helyzet. A szlovák iskolába adott gyerekek rendre gyengébben fognak teljesíteni, aminek eredménye későbbi társadalmi lecsúszásuk lesz. Ez kb olyasmi, hogy erős (érdekérvényesítő képességű, iskolázottságú, társadalmi helyzetű, saját közösséggel rendelkező) magyarokból gyenge szlovákok lesznek.

Google 2010.06.14. 11:31:59

Lehet Most Híd az MKP

www.parameter.sk/rovat/belfold/2010/06/14/sme-bugar-rozsat-kuldhetne-az-mkp-nak-orbannak

Azért az megvan, hogy az MKP volt parlamenti képviselői alapították a Most-ot, ugye? Annyira Most-os szavazatok ezek, mint amennyire MKP-sak.
Nincsen rózsa tövis nélkül - ahogyan a művelt szlovák mondaná.

tempetőfi 2010.06.14. 11:33:39

@riksafighter: Mindezekkel nagyjából egyetértek. Az én tapasztalataim alapján sem a vadnackók építik a nemzetállamot. amiről te beszélsz - az ún. kulturális jogok biztosítása - valóban járható út, bár a bevándorlók kérdésével összekötve nem annyira egyértelmű a helyzet (erről épp manapság cikkeznek sokat).
nyilván, én sem fogom megoldani most a helyzetet, nem rendelkezem megnyugtató válaszokkal, egyáltalán még az is problematikus, hogy az őshonos kisebbségek és a bevándorlók közötti különbségtevést európai nyelvezeten megnyugtató módon artikuláljuk.
Közép-Kelet-Európában gondolkodva, illetve a regionális együttműködéseket felerősítve a határmenti magyarság számára talán lehet megoldásokat találni, ám ezzel pl. Közép-Erdély, illetve Székelyföld kérdését nem rendeztük. Számunkra eléggé evidens, hogy az utóbbiakat a területi autonómia rendszerében lehetne távlatosan rendezni, ám a mostani uralkodó politikai diskurzus szerint ez a nemzetállam ellenében (és nem azt kiegészítő módon) valósítható meg. Ahogyan egy székely bácsi fogalmazta volt meg: Románia határai ezzel ugyan nem változnának meg, "de legalább a feneke kilyukadna".

Király Zsolt (Körkép.sk) · http://korkep.sk 2010.06.14. 11:54:04

Jó cikk, pontosan lát nagyon sok dolgot.

negeev 2010.06.14. 12:03:28

Tényleg meglepő, hogy a felvidéki magyarok ennyire a csöndes beolvadás mellé álltak. Az MKP nem egy nagy eresztés, de mégis a kemény kiállás jellemezte a magyarok mellett és következetesen is védte az érdekeiket is.

ArmaGeddon Bácsi · http://ordoguzo.blogspot.com/ 2010.06.14. 12:18:44

Rég értettem egyet Mandineres cikkel, de ez most elég jó.
Magyarországon a hazafiak ritkán rendelkeznek konkrét ismeretekel határon túli közöségekről és ha mégis, akkor leggyakrabban Erdélybe járnak.
Én ott nem vagyok ismerős, de a Felvidéken világos, hogy sok a kettős identitású ember, aki mindkét kultúrában, identitásban otthon érzi magát és tipikusan ilyen "hidas" mentalitása van.
Viszont ha nincs Csáky személyes ambíciója és nem túrja ki Bugárt a pártelnöki tisztségből mondvacsinált korrupciógyanúval, ami gusztustalan volt, akkor Bugárt nem löki a hjdalapítás irányába. (nyilván megkeresték kitaszítottságában a szlovák nemzetiek ravaszai egy jó ajánlattal)
Akkor maga az MKP maradt volna Bugárosan józan és visszafogott, nem túl kuruckodó és nem veszett volna el ennyi magyar szavazat. És Bugár se lihegte volna túl a feladatát gusztustalan nyilatkozatokkal, pl. a szurkolás ügyben.
Inkább szerencsés fordulat, most elvileg nyílhat lehetőség a feszültség csökkentésére.

Google 2010.06.14. 12:23:52

@tempetőfi:

Azzal, hogy az őshonos kisebbségek és a bevándorlók problémái között nagy különbségek vannak, azzal már szembesültünk, artikulálni is megpróbáltuk.
Jelen választás esetében azzal kellett szembetalálkoznunk, hogy ugyanazon kisebbség más-más országban másként viselkedhet, másként éli meg/veti el magyarságát.
Na, abba tényleg beleőszülünk, amíg ezt is megértetjük az ilyen-olyan döntéshozókkal. De talán nem is lehet.

tempetőfi 2010.06.14. 12:28:03

@Google: Ezzel is egyetértek. Nem jut jobb eszembe: zavart érzünk az erőben.

plastik02 2010.06.14. 12:40:07

kurvára savanyú a narancs íze van az egész posztnak (ahogy az előzőnek is).

sat. · http://sztandit.blogspot.com/ 2010.06.14. 12:47:10

Bugár plakátjának fölirata:
Közösen áthidaljuk a politikai bizalmi válságot - Felvidéken természetesen szlovákul.
Magyarországon a hagyományosan tótok által benépesített területeken kívül egyelőre még tán csak Rajkán, de nem árt már Magyaróvárott és Győrött is tanulni.

riksafighter 2010.06.14. 13:29:05

@tempetőfi:

légyszi küldj már egy linket székely autonómiával kapcsolatos dolgokról ...nem nagyon vagyok képben de érdekel mit lehetne kihozni ebből

medve19 2010.06.14. 13:55:24

@MagyarZizzi: Kár, hogy a Most deklaráltan nem magyar párt.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2010.06.14. 15:33:30

A Pozsonyi Nagydíj

holnapkapitany.blog.hu

Holnap Kapitány -- Mesék egy elképzelt Magyarországról

ikaljan · http://ikaljan.blog.hu 2010.06.14. 17:15:12

Hát, ne haragudjatok, de szerintem nagyon gáz ez a cikk.

Szerintem egyszerűen arról van szó, hogy jelenleg Szlovákia jobb állapotban van, mint Magyarország.

A magyarok határon innen és túl az elmúlt tíz évben nagyjából mindent elkúrtak, ami el lehetett, viszont tót barátaink minden visszataszító szlotaság ellenére egész lakható helyet csináltak az országukból.
Ebben a helyzetben egy szlovákiai magyar számára sem feltétlenül jelent vonzó perspektívát az un. magyar politikai közösségbe való tartozás kergetése.

Ez nem jelenti, hogy ne lenne magyar, ne művelné az anyanyelvét, ne akarna magyarul tanulni, iskolába járatni a csemetéjét, de nem töri össze magát azért, hogy ezt az őt saját identitásválsága ügyében pajzsként maga előtt cipelő, de azért lenéző, leszlovákozó, minősítgető és egyébként politikai közösségként egetverően szarul működő anyaországiakkal együtt tegye.

Sokkal inkább műköfőképesnek látja, hogy ha már a helyzet úgy hozta, akkor a tót atyafiakkal intézzék együtt normálisan az ügyeiket.

greybull 2010.06.14. 17:57:04

@ikaljan: ebben sajnos sok az igazságod!

Thulsa Doom (törölt) 2010.06.14. 18:08:26

Nem kell ezt túlcifrázni. Egyszerűen húsz év alatt megunták a zemberek az MKP semmilyen politikáját.
Mégis, mit értek el eddig ? Lófaszt. Akkor meg nem értem, mit kell nyavajogni utánuk. Húzzanak vissza dolgozni, Csákival az élen.
Ott sem volt választék a magyarok számára, mint ahogy sehol a Kárpát-medencében. Így maradt Bijela Bugar.

Manyi Béci 2010.06.14. 19:13:46

@ArmaGeddon Bácsi:
Személyes ambíció nélküli politikus nincs.
Bugárral kapcsolatban pedig a korrupció ..öhm... gyanúja nem újkeletű.

Manyi Béci 2010.06.14. 19:17:03

@Google:
Szlovákiában mindig is volt megosztottság a magyar politikusok között, volt például egy kifejezetten liberális szárny is.

Manyi Béci 2010.06.14. 19:21:06

"ráadásul az MKP favorizálásával Orbán - miképp Erdélyben Szász Jenő támogatásával - még rossz lóra is tett. A párhuzam ... sántít"
Ez egyszerű ténymegállapítás.
Azok pedig makacs dolgok, ugyebár:)

bunko_jobbos 2010.06.14. 20:02:59

Ez volt a második dec. 5-e. Most ők intettek be a magyar nemzeti gondolatnak, akkor mi. Persze mindig volt belpolitikai összetevője is, de ez nagyon szomorú. Régen is volt két párt a magyar oldalon, meg most is lett. Az egység csak kényszerből történt.

Azt még megértem, hogy valaki asszimilálódni akar, de pont a TÓTOKHOZ???! Ez gusztustalan.

Bloodscalp 2010.06.14. 20:10:11

@plastik02: igen, hosszú időszak után vesztett a fides...

asz_tapasz (törölt) 2010.06.14. 21:05:36

@bunko_jobbos: miért ne? Gondolj bele, az ottaniak java 20-ban eljött, vagy 45 után átzavarták a határon. Tulajdon, gondolat, igazi magyarságérzés nélküli népcsonk maradt kinn, csoda hogy még bírják ennyien a nyelvet, bár valószínűleg ez is csak megszokás. Nem is szabad bántani őket érte, mi se vagyunk különbek. De tisztelet a 109 ezer főnek, lehet hogy egyik utolsó megmozdulása volt a kinti magyarságnak ez az MKP-eredmény. Majd maradnak a Bélák, akik nem bánják ha büntetést kell fizetni a magyar nyelv használatáért, és ha a nagyszülők kihalnak, nem is lesz kit büntetni. Dél-Szlovákia sose lesz Dél-Tirol :(

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2010.06.14. 21:18:55

@bunko_jobbos:

Lényegében már asz_tapasz válaszolt helyettem. Nem is tudod elképzelni, hogy ideát mennyire gyenge a magyar identitás. Az egyik magyarországi ismerősöm, amikor látta az eredményeket, akkor azt mondta, hogy "a szórvány elveszett", csakhogy nem a szórvány szavazott a Hídra, hanem Szerdahely, Komárom, Somorja stb. - azaz a tömbterület. Na és ezt kell feldolgozni, ezt kell megérteni. Aki pedig autonómiákról, önrendelkezésről ne adj' Isten népszavazásról beszél, az nem hiteles, hanem egy mesevilágban él.

sat. · http://sztandit.blogspot.com/ 2010.06.14. 21:26:13

@bunko_jobbos: Nem kell akarniuk se. Sínre vannak állítva.
Különben nagyon sok mököpös + en bloc a pártjuk is sokszor tényleg elég csak mások magyarságából élő semmilyen + kétbalkezes volt már kezdetektől. (Akárcsak a csonkaországi politika.)
Jobb híján támogattuk a 7-tagú szűkebb családunkból is + a baráti kör is.

arccsont 2010.06.14. 22:25:02

Nézzük innen a dolgokat: mindennek az oka a nyomorult magyar szoclib kormány! 8 éven át csorgattak valami lóvét határon túlra, de ennél több nem volt a nemzetpolitika asztalán. Csodálkozunk, hogy az MKP egy elvtelen, alamizsnáért könyörgő nyomorult párt lett? Szabó Vilmos és Duray Miklós a Parlament Caféban részegen eldöntötte, hogy akkor nem 30 hanem 35 milkát tolnak az MKP alapítványába, és ennyiben letudták az együttműködést. Jó köldöknézést kívánok nekik. Nem őket, hanem azokat sajnálom, akik bíztak bennük, és most kétségbe vannak esve odaát.

kesztió · http://szabadter.wordpress.com/ 2010.06.18. 08:50:24

„Amennyiben igen, akkor ki kell mondanunk: a Híd-Most - bármit is gondoljunk erről - egy sikeres politikai marketingtermék, a sajnos egyre nagyobb mértékben vegyes identitású, lassan asszimilálódó szlovmagyar közösség pártja.”

Tisztelettel felkérem a Fideszoid meg egyéb kategóriájú magyarokat az ún. anyaországból:

NE VERJÉK AZ ORRUKAT A KISEBBSÉGI PROBLÉMÁKBA, HA NEM ÉRTENEK HOZZÁ. PONT.

Ha a kedves magyarországiaknak fogalmuk nincs, mit jelent a vegyes identitás, mért nem tesznek egy tétova kísérletet arra, hogy okosak maradjanak – a hallgatás útján?!

Téglagyári Megálló 2010.06.18. 11:40:04

@kesztió:

Itt lenne a lehetőség, hogy elmondja nekünk tudatlanoknak, mégsem tette. Miért?
süti beállítások módosítása