A beneši dekrétumok és a szlovákság – Kis szlovák legendárium V.
2012. február 08. írta: AgentUngur

A beneši dekrétumok és a szlovákság – Kis szlovák legendárium V.

  Vhailor és Agent Ungur sorozata

  Az alábbiakban sorozatunk talán legvitatottabb tételeit fogjuk közzé tenni. A célunk azonban nem negatív érzelmek keltése, hanem annak megértetése, mi az egyik fő oka az irracionálisnak tűnő szlovák magyarfóbiának. Alaptételünk, hogy 1945 után kezdődik az agresszív magyarellenesség a szlovákság körében, nem 1918/19-ben, vagy korábban. De miért csak 1945 után ver gyökeret a tömeges magyarellenesség a szlovákoknál? Miért van betonba öntve a beneši dekrétumok filozófiája Szlovákiában?

  Az 1945 utáni csehszlovákiai deportálás és kikényszerített lakosságcsere önmagában nem jelent kuriózumot a XX. századi európai gyakorlatban. Milliók osztoztak hasonló sorsban, hiba lenne azt gondolni, hogy a magyar tragédia egyedi volt. Sokan sokkal rosszabbul jártak, németeket millió számra, olaszokat százezrével öltek a győzők. Nem egyszerűen deportáltak, hanem megöltek. De az, hogy számon kérték a magyarokon a lojalitást ahhoz az államhoz, amely 1918-1919-ben fegyveres úton meghódította őket, cinizmusában az európai történelem élmezőnyébe tartozik. Ennél is problematikusabb azonban a közös múlt feldolgozása szempontjából az a tény, hogy a felvidéki magyaroknál a csehszlovák állam szétverésében sokkal nagyobb szerepet vállalt szlovák nemzeti mozgalom nem hogy „felmentést” kapott, hanem az áldozat és a bosszúálló szerepét osztották ki rá.

   A szlovákok a háború után a büntetés várakozásában éltek. A szlovák állam Hitler első háborús szövetségese volt, részt vett a Lengyelország elleni támadásban. Kevesen tudják, de 1939. szeptember 1-én a német csapatokkal együtt a szlovák haderő is átlépte a lengyel határt, miközben Magyarország megtagadta Berlinnek a kassai vasút használatát. Igaz, részben a lengyelek által megszállt területek visszaszerzésére indult a támadás (nem csak Magyarország vett részt a németek oldalán Csehszlovákia felosztásában, hanem Lengyelország is, ha már a müncheni „bűnöknél” tartunk), de ez nem változtat a tényen. A fasiszta Szlovákia partner volt a Szovjetunió elleni hadjáratban is. Belpolitikája minden tekintetben elnyomóbb volt Magyarországénál. Prágának azonban az új állam felépítéséhez szövetségesre volt szüksége, ezért tupírozták fel az 1944-es Szlovák Nemzeti Felkelés eltúlzott legendáját, amellyel a szlovákság mintegy lemosta magáról az „első náci háborús szövetséges” bélyegét.

  Mindezt persze nem lehetett előre látni, a szlovák elit joggal félt a büntetéstől. Ehelyett ők voltak azok, akik büntethettek. Méghozzá sokszor olyan bűnökért, amelyeket a szlovák nemzeti mozgalom és állam is elkövetett. Ezt a háborút követően tömören összefoglalta a jobboldali elhajlással igazán nem vádolható Fábry Zoltán, aki szerint: „A szlovák nép magyarellenes akcióba való behajszoltsága mesterséges machináció. Nincs bosszújogosultsága, nincs gyűlöletindoka. [...] Erre a viselkedésre okuk lenne a zsidóknak -- a szlovákokkal szemben. Az, aki segített a németeknek zsidókat kiüldözni, arizálni és magának árveréseken olcsó zsidó vagyont szerezni, most ugyanolyan antiszemita, azzal a különbséggel, hogy »Židia von!« helyett »Maďari von!«-t kiabált. [...] Csehszlovákia ellen a németeken kívül a szlovákok vétkeztek a legjobban. Ha tehát valaki kiköltöztetendő Csehszlovákiából, akkor az csak a szlovákság lehet.” (Fábry Zoltán válogatott levelezése 1916-1946, 400. és 425. oldal)

  Az idézett szövegben természetesen rengeteg keserűség van, de a tények magukért beszélnek. A háború alatt és közvetlenül a háború után a szlovák nép széles rétegei profitáltak abból, hogy megkaparinthatták a magyarok, németek, csehek és zsidók társadalmi pozícióit és vagyonát. A rabolt vagyonokon és a megürült társadalmi pozíciókon létrejöhetett a szlovák nemzet gerince, a középosztály.

  A szlovák elit és a szlovák nép között ugyanis a második világháború előtt óriási szakadék tátongott, nem létezett jelentős szlovák etnikumú középosztály, az egészen 1941-2/45-ig jórészt magyar, német, cseh, zsidó elemekből tevődött össze. A háború alatt és a háborút követő etnikai tisztogatásoknak köszönhetően ezt az „idegen” középosztályt likvidálták. Sőt, annál többet is. A szlovák nemzetteremtők 1939-1945 között célként fogalmazták meg nem csak az „idegenszívű középosztály”, hanem a kisebbségek „eltüntetését a szlovák földről”, először sikerült német hátszéllel a betelepült csehekre, a zsidókra, majd cseh hátszéllel a németekre és magyarokra hatalmas csapást mérni.

  A szlovák elitnek tehát sikerült helyet csinálni, amit aztán a népből kiemelkedő egyénekkel töltöttek fel, akik nagyon is tudatában voltak annak, kiknek a helyét foglalják el. A felemelkedés egyetlen feltétele a szlovák nemzeti ideológiához való hűség volt. Cserébe ezért kaptak vagyont/társadalmi pozíciót.

  Ha a gyökerét keressük tehát a szlovákok mai magyarellenességének, azt itt találhatjuk meg. Ugyanúgy, ahogy Magyarországon a magyar zsidó vagyonokba/pozíciókba beült magyarok szinte automatikusan antiszemiták lettek, ha korábban nem is voltak azok, a magyar lakásokba, pozíciókba beültettet szlovákok saját felemelkedésüket köszönhették a magyar tragédiának. De ezt, mivel a lopott konc féltésének kisszerűsége túl nyilvánvaló, meg kellett ideologizálni. Miért is érdemeltek meg a magyarok mindent, sőt, miért örüljenek, hogy csak ennyit kaptak. Fábryt idézve ismét: „...mert ez a szlovákságra szégyenteljes tény túlságosan kidomborítaná a szlovák fasizmus arcát, megkonstruálták az állami integritás elleni vétket, és ennek nevében és jogán helyezik pellengérre a magyarságot mint ennek az új „antifasiszta" államnak első számú ellenségét.” (Fábry Zoltán válogatott levelezése 1916-1946, 401. oldal) Ez, tehát a második világháború alatti/utáni, csehek/zsidók/magyarok/németek feletti váratlan győzelem a fő magyarázat arra, hogy miért harapódzott el a szlovák társadalomban a magyarellenes hisztéria.

  A „magyar terror” legendájának felépítéséhez a XIX. századi magyarosítás nem más, csak egy nagyon is nagyon kényelmes ürügy. A XIX. századi magyar politikusok kijelentései, és a magyar állam némely intézkedése kínál muníciót, mint azt már láttuk. Azonban ha valóban tömeges lett volna a magyarokkal szembeni ellenérzés, ha tényleg az 1867-1918 között elszenvedett sérelmek reakciójáról lenne szó, közvetlenül az első világháborús vereséget követően, 1918/19-ben robban az egész problémakör. Hisz ekkor szabadultak a magyar „elnyomástól”. Akkor sem állta volna senki az útját a lincseléseknek. De nem tudunk olyanról, hogy a szlovákok tömeges atrocitásokat követtek volna el magyarok ellen. Ezt a cseh légiósok csinálták, akiknek a szlovákok, még ha nem is álltak ellen, akkor is inkább ellenszenvvel nézték őket.

  Ha röviden össze akarjuk foglalni tehát: a mai bajok legfontosabb forrása nem a korábbi magyar nemzetiségpolitika, nem a bécsi döntések, de nem is a kis háború, és nem 1968. Nem ezek, hanem a beneši dekrétumok és a szlovák nemzetépítés közti összefüggés a fő ok. A történelemmel való őszinte szembenézés a nemzetteremtő legendákat rázkódtatná meg alapjaiban Szlovákiában. Ezért tekint a szlovák társadalom jelentős része a magyarokra, mint az ország külső és belső ellenségeire, ezért rögzült bennük az ellenségtudat, és így vált a magyarellenesség végleg a közösen, kollektíve elkövetett bűnnek köszönhetően a nemzetépítés egyik alapkövévé.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr574078844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.02.08. 15:00:33

" Ha röviden össze akarjuk foglalni tehát: a mai bajok legfontosabb forrása nem a korábbi magyar nemzetiségpolitika, nem a bécsi döntések, de nem is a kis háború, és nem 1968. Nem ezek, hanem a beneši dekrétumok és a szlovák nemzetépítés közti összefüggés a fő ok."

Na nem kell mosdatni a szerecsent! Minden európai nyugatos demokrata tisztában van vele, hogy Orbán Viktor és a magyarkodó jobboldal agresszív nacionalizmusa, a szlovák érzékenységgel szembeni empátia totális hiánya fele az ellentétekért.

Jó lenne ha inkább múltba révedés helyett szembenéznétek a tényekkel, végre objektívan!

vizipipa 2012.02.08. 15:15:01

@TaTa86.: ez ironikus vagy szatirikus volt?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.02.08. 15:40:36

@vizipipa: Lelövöd a poént. :(
Szerintem az utóbbi.

jozicsenko 2012.02.08. 16:07:55

tudjuk: a szlovák náci jó, mert ők euróval fizetnek

a magyar náci és rossz, mert ők bedöntik az eurót és nem fizetnek...

hjjajjj

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.02.08. 16:25:06

@jozicsenko: A tótok "ügyesen" kiirtották a zsidóikat, amíg még lehetett, és most senki nincs, aki őket antiszemitázza.

Nálunk meg itt maradt egy csomó, világos, hogy mi lettünk a környék legnagyobb nácijai.

Ironikus. Nem kicsit, nagyon.

Karvaly 2012.02.08. 16:32:12

Nagyon jó cikkek egy nagyon szomorú témáról. Még mindig igaza van azoknak, hogy ezeket minden diáknak el kellene olvasnia.

Karvaly 2012.02.08. 16:37:12

@TaTa86.: hát igen, a történelmi irónia.
Persze a legnagyobb nácizók csak a konjunktúrát lovagolják meg, a nácizás egy kurrens termék, amiből jól meg lehet élni. És nyilván sok, itt élő zsidó nem ért velük egyet - csak szintén irónikus módon, abban nincs pénz, ezért csak egymásnak mondogathatják.

parlamenti gyalogkakukk 2012.02.08. 19:15:42

Maga a gond nem is a szlovákok magyarok iránti utálatában van, hanem hogy nincs ellenszer. Nálunk nincs ütőkártya, mert gazdasági és politikai ütőerőnk kicsi. Náluk pedig nincs olyan politikai erő aki a széllel szembe akar hugyozni.

Az egyetlen fegyverünk a szlovákiai magyarság részarányának növekedése is kétélű fegyver, mert azzal csak az utálatuk nőne. Lásd cigányság, arab, török, mexikói népesség arányának növekedése Európában.

kunzoo 2012.02.08. 19:24:53

@parlamenti gyalogkakukk:

Az egyetlen ütőkártya csak a gazdasági erőfölény lehetne. Ezért nálunk a gazdaságfejlesztés bizony nemzeti érdek is, értitek gondolom hogy mire gondolok. Az arabok is hiába rinyálnak Izrael ellen ha két robbantás között oda járnak amúgy dolgozni. Mikor a falat építették, és nem mehettek Izraelbe, akkor a munkájukat is féltették. Ebben az ügyben bizony lehetne onnan tanulni sokat.

parlamenti gyalogkakukk 2012.02.08. 19:38:29

Nagyon eltérő helyzet. Ahogy mi is a szlovákok is a németek gazdasági övezetébe esünk. Ők munkaerőhiánnyal küzdenek, ezért felénk mindig lesz egy raklap német cég. A palesztinoknak valószínűleg soha nem lesz ilyen "védőangyala".

A gazdasági ütőképesség kapcsán ezért furcsa számomra a "nemzeti" oldal viselkedése a magyar kézben lévő viszonylag nagy cégek ellen. Persze nem az ő szekerüket tolják, de azért nem kéne átlendülni a ló túloldalára. Remélhetőleg lassan a CBA és CIG is felnő majd a Mol és OTP mellé.

Dr. Richtofit Wolfrám 2012.02.08. 19:51:31

Hadd idézzem egerünk hozzászólását a témához, ennél többet nem is kell erről mondani:
"egyiptomi ugróegér 2012.01.20 09:22:18
Tegnap felgyömöszöltem a seggembe egy szlovák zászlót. Úgy tervezem, hogy vasárnapig estig bent tartom a végbelem alsó traktusaiban, hogy fingszag szépen beleivódjon a szövetbe, és majd vasárnap este egy hatalmas lendülettel kifosom.

Jövőhéten ugyanezt megcsinálom cseh zászlóval is.

Csak ennyit akartam hozzáfűzni ehhez a bloghoz.

Do toho!"

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.02.08. 21:22:19

na végre, ez kell a népnek!

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.08. 21:39:21

@parlamenti gyalogkakukk: Ebben a tekintetben megnyugtatlak, a magyarok részaránya Szlovákiában két évtizede csökken, a fogyás két népszámlálás között cca. 50000 ember.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.08. 21:49:27

@kunzoo: Gazdaságilag ők állnak jobban, akárhogy is nézzük. Nem sokkal, de azért valamivel mégis. A lemaradás behozására minimum 10 év kell, gazdasági erőfölény? 20-30 év. Feltéve, hogy ők nem csinálnak semmit, és Magyarország kap egy gazdaságilag valamellyest hozzáértő kormányt, mert Orbánék ezen a téren teljesen csődöt mondtak.

kunzoo 2012.02.08. 21:56:32

@Vhailor:

Nem is mondtam hogy ez holnapra így lehet, de többet ér mint mindig Trianont emlegetni és veszekedni velük.

A határok megszűnésével igazából esélyt kaptunk egy gazdasági-kulturális egyesítésre. Nem is értek sok jobbert hogy miért akar kilépni az unióból, most ki-be járkálhat a határokon. Ez nagy esély.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.08. 22:00:59

@kunzoo: Őszintén?

Ugyanezt gondolom. Tóték éltek a lehetőséggel, magyarban meg csak a semmittevés és a nagyottmondás megy.

Amikor először kapcsolatba kerültem az anyaországiakkal, vagy ahogy ideát mondani szokás a "jaffásokkal", akkor az első benyomásom az volt, hogy mennyire másképp gondolkodnak mint mi ideát.

kunzoo 2012.02.08. 22:50:18

@Vhailor:

Meg ugye a Kárpát medence természetes (gazdaságilag) központja Budapest. Ez adottság, a közlekedés csomópontjában van. Nem élünk az adottságainkkal.

Erdélyt szerintem be lehetne kapcsolni a magyarországi gazdasági vérkeringésbe. Gazdaságilag "elszakítható" Romániától.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.08. 23:02:55

@kunzoo: meg lehetne ...

De most kérlek, ehhez pénz, ember, akarat és főleg ÉSZ kell. Jelenleg Magyarországon ki, melyik politikai erő rendelkezik ezzel?

A tótokat lenézik, pedig az utolsó 20 évben jóval többet tettek le az asztalra. Ott van az a hülye Slota, 16 évig volt Zsolna polgármestere, egy arrogáns fasz volt, sokmindent mondtak nekem róla a zsolnaiak, de hogy adóssághegyeket hagyott volna maga után, és hogy eltőzsdézte a város vagyonát arról nem. A pozsonyi BKV-ról sokmindent hallottam, és volt esélyem hosszabb ideig használni is, de hogy valamelyik politikai párt kifizetőhelyeként szolgált volna, arról nem tudok, és ha így is lenne, akkor sem áll a csőd szélén.

marós 2012.02.09. 06:34:35

Mindenért, még trianonért is a Zorbán felel.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.02.09. 06:38:08

@Vhailor:

folyton lelombozol azzal, hogy a tótok mégse alsóbbrendű faj

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.09. 07:03:55

@mavo: Szerinted azok? Szerintem egyáltalán nem.

Mint embereket jobban becsülöm őket a magyarországiaknál. Miért? Jóval gyakorlatiasabbak, nem olyan "természetes" a szerződések felrúgása/be nem tartása, nem dívik annyira az üres pofázás ideát, és ami számomra nagyon zavaró a magyarországiakon, hogy kortól, társadalmi státusztól, személyes ismerettségtől függetlenül mindenki mindenkit tegez.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.02.09. 08:27:25

@Vhailor:

de azt ugye már nem mered állítani, hogy kecskét sem basznak. nyugtass meg.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2012.02.09. 08:47:01

@Vhailor:

ez minden bizonnyal annak köszönhető, hogy nem akarok semmit sem mondani

aszterixagall 2012.02.09. 09:05:32

@Vhailor:

Gondolom, mavo a szlovákokra vonatkozó sztereotípiákat sorolja fel, ironizáló hangnemben.

Karvaly 2012.02.09. 10:28:54

@kunzoo: így van, ha magyar gazdasági dominencia lenne a régióban, akkor a kisebbségi magyarokkal is nagyobb tisztelettel bánnának (illetve akkor az asszimiláció is kevésbé lenne vonzó).
Csak ahhoz kellene olyan húsz év szorgalmas és kemény munka - amit a szlovákok akkor kezdtek el, amikor nálunk a pénzosztást.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2012.02.09. 10:47:23

@Vhailor: Mavo csak trollkodik, nem kell komolyan venni. :)
Néha azt hiszed van a kommentek között logikai kohézió, de ez benne a trükk. Mikor elkezdenéd követni beugrik a csillagkapuba, és tök máshol folytatja, majd amikor értetlenkedsz te vagy a hülye.

(Meg kell hagyni, ezt ő csinálja a legjobban.)

Karvaly 2012.02.09. 10:53:04

Ja, egyebet nem tud, de a kulturkampfwagent olyan profin tolja, mint a szadi élcsapat. És még a sértődött - kioktató - gunyoros stílust is hasonlóan ügyesen váltogatja..
Szerencsére itt tudom szűrni, a mandineren meg csak átlapozok rajta valahogy :)

vizipipa 2012.02.09. 11:02:38

@Vhailor:
Az elmúlt év legpozitívabb fejleményének ez a társaság tűnik: www.facebook.com/ketnyelvu
Végre egy fejfelemelős kezdeményezés. Mert lehetnénk mi bármilyen jók, ha ott nincs kiállás.

Írhatnátok róluk valamennyit.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.09. 11:15:59

@vizipipa: Szerdahelyiek, megkérdezhetek egy-két ismerőst, de így őszintén, ennek nincs sok értelme. Szerdahelynek "elvileg" egynyelvű, méghozzá magyar városnak kellene lennie, a gyakorlatban viszont kétnyelvű.

Tény, hogy a felvidéki magyarság széles rétegeiben nincs igény a kétnyelvűségre, szlovákul tud majdnem mindenki: www.barazoltan.sk/?p=444

Amíg a felvidéki magyarok Szlovákián belül, mint a szlovákiai társadalom része fogják látni jövőjüket, addig igazodni is fognak hozzá.

vizipipa 2012.02.09. 12:14:18

@Vhailor: nincs igény a kétnyelvűségre

Amíg nem lesz, addig a gyorsuló asszimiláció garantált. Ők pont ezért próbálkoznak (gondolom). És persze nem csak ők érdekesek, az egész dolog - ottani - fogadtatása is. Mert az, hogy a Bumm ír egy cikket és van hozzá 5-6 komment, abból még nem tudom megítélni milyen a fogadtatás és milyen széles körben kavarják a port.
Civil társaság vagy MKP fiók? Honnan van a pénz? Ez utóbbit nem lenézőleg. Gondolom annyira nem gazdagok, hogy mellékes lenne a matricanyomtatás vagy a táblakészítés költsége.
Azt értékelem bennük, hogy nem csak mondják, csinálják is! Legalább is itt és most így látom.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.09. 12:26:35

@vizipipa: Igen, csinálják, szerintem pedig önszántukból, és saját pénzükből. Ismerek egy pár embert aki így működik, félretesz egy kis pénzt a fizuból, vállalkozásból és/vagy van ismerőse, aki tud ingyen/olcsón nyomtatni, állja a kocsiköltséget stb. stb. 2000-3000 euró, 10-15 ember ennyit össze tud dobni. Esetleg ha beszáll valaki tehetősebb akár 10000 eurót is össze tudnak dobni. De ezek kis pénzek, nem nagy lóvék. És minden kampány csak akkor tud hatékony lenni, ha van rá vevő.

Ami az asszimilációt illeti, akkor én elég pesszimista vagyok, nincs még meg az eredmény, de valszeg úgy 450-460 ezer magyar van MÉG a Felvidéken. Hogy hogyan lehetne megállítani ezeket a folyamatokat jelen gazdaságpolitikai körülmények közöttfogalmam sincs.

vizipipa 2012.02.09. 12:43:41

@Vhailor:
Tudod én emlékszem 88-89-re. Abból se lett volna semmi, ha nincs pár száz majd később sok ezer ember aki tett is. Kis pénzből, de sok kis pénzből (is).
Szerdahely alkalmasint kezdőpont. Csatlakozhatnak mások is, feltűnhetnek új csoportok is. Aztán együttműködhetnek. Lazán majd szorosabban. Akkor már egy folyamatról beszélhetnénk.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.09. 12:49:28

@vizipipa: Én is emlékszem valamellyest 88-89-re. Az az 100-1000 ember nem ért volna el semmit, ha a rendszer nem lett volna már belülről teljesen szétrohadva. Igazábol csak a tehetetlenség és az orosz fegyverek tartották fenn ideig-óráig.

Amíg a felvidéki magyarok gazdaságilag Szlovákiától függnek addig biztos nem változik az égvilágon semmi.

Lásd Nagykér:

ujszo.com/napilap/regio/2011/03/30/az-elsos-aki-nincs-avagy-hova-tart-a-nagykeri-magyar-iskola

vizipipa 2012.02.09. 12:51:02

Nem csak 88-89 volt. A Jobbik így nőtt fel 2007-8-9-ben. Századannyi pénzből mint amennyi a többi pártnak volt. Mert nem hiányzott az önkéntes munkaerő és a kreativitás.
Nem arról beszélek, hogy ez jó vagy rossz. Az egyéni ambíció pótolhatatlanságáról.

vizipipa 2012.02.09. 12:58:42

@Vhailor:
Pesszimista vagy. Mondhatnám: Madách, küzdj és..., meg a remény....utoljára. Megadod magad vagy sem? Felelj, magadnak.
Ezért figyelek a "kétnyelvűekre". Ők megpróbálják.

Kandeláber 2012.02.09. 14:11:35

Sztem a szlovákokat még kisebbségi érzés is motiválja, hiszen először csak a XX. században jött létre önálló államuk, akkor is egy idegen hatalom kegyéből.
A Monarchia nem volt elnyomó a kisebbségekkel szemben, hiszen liberális, befogadó politikát folytatott a bevándorló galíciai zsidókkal szemben is, így az internaciszoci "magyar" történetírás ezen állítása hazugság.
Egyébként a szlovákokat a csehek ugyanúgy lenézték, mint ahogy a magyarok. El kell olvasni néhány Hasek elbeszélést, amelyben az író nem éppen szeretetteljes gúnnyal figurázza ki a szlovákok butaságát.
A poszt azon eszmefuttatása, amely a rablott vagyon féltéséből eredezteti a magyargyűlöletet, csak részben igaz, hiszen nem valószínű, hogy minden egyes szlovák részesedett volna a zabrált javakból.
megnézésre ajánlom az "Üzlet a korzón" c. , a '60-as években készült csehszlovák filmet, amely a tisói rendszer remek látlelete.
Végül pedig egy megjegyzés: mint ismeretes, a liberók idolja, Károlyi Mihály egyik legjobb barátja Benes volt. Madarat tolláról.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.02.09. 17:02:43

Azt mondja Tormay Cecile a Nemzet Könyvében, a Bujdosó könyvben, hogy "hogyan is nyomta volna el a magyar állam a románokat és szlovákokat, amikor a magyar állam fizette azt a román és szlovák papot és tanárt, aki még magyarul se tudott."
nem szó szerinti idézet

amúgy még Trianon miatt is haragszanak ránk, tudják tudattalanul, hogy sok a magyar az országaikba, és élhetünk a revízióval. ez számukra élő folyamatos fenyegetés, ami kicsinyes, buta gyűlöletet szül

vizipipa 2012.02.09. 18:31:04

@tesz-vesz: szó szerint:

" Ismertem az öreg Togyert és Liszandrut és Petrut, aki az anyám keresztfia volt. A maguk nyelvén beszéltek, sohase bántotta őket senki, a papjuk, a tanítójuk csak oláhul tudott, de azért a magyar állam is fizette őket. "

tudi 2012.02.09. 18:47:26

@tesz-vesz: Itt üt vissza nekik, hogy túl mohók voltak a "békekötésnél", sőt voltak nekik vérmesebb terveik, pl.: Tisza, mint román határ, stb. Ha kevésbé mohók és a magyarlakta területeket nálunk hagyták volna, akkor egy csomó gondtól megkímélték volna magukat.

rinaldo-rinaldini 2012.02.09. 19:06:10

@tudi:
Ez azert inkabb "kellemes gond" szlovak szempontbol. Hany magyar ember sajnalna, hogy ha a Turoc-megyei szlovaksag nyelvhasznalataval kellene foglalkoznia a magyar orszaggyulesnek ? :)

Kandeláber 2012.02.09. 19:07:35

@tudi: Éa például a bocskorosok egy csomó ásványi kincstől is elestek volna, a tótok a Csallóköztől, a szerbek pedig a Bácskától (amelyet még állítólagos jobboldaliak sem átallanak Vajdaságnak nevezni).

rinaldo-rinaldini 2012.02.09. 19:35:15

@Vhailor:
Eleg megnezni a kettos allampolgarsag ugyet. Orbanek senkivel sem egyeztetve (meg a szlovakiai magyarsag vezetoivel sem) elfogadtak a kettos allampolgarsagrol szolo torvenyt, nem vettek figyelembe semmilyen ellenvetest, kovetkezmenyt. Szimbolikus maszlagert es par potencionalis hatarontuli fideszes szavazoert odadobtak az egesz szlovakia magyarsagot az oroszlanok ele. A szlovakok persze rogton kihasznaltak a helyzetet es ujra megalaztak a szlovakiai magyarokat. Orban es Semjen fenyegetozesei, hoborgesei, hogy ok majd igy, hogy ok majd ugy megtanitjak a szlovakokat... annyira sulytalanok, szanalmasak es nevetsegesek... hogy a mar szlovakiai magyar kemenymag szamara is teljesen vilagos, hogy az "anyaorszagtol" senki sem varhat semmi jot, ha 2 szavazatot tud nyeri barmilyen magyar politikus a szlovakiai magyarok karara, akkor egy pillanatig sem ketseges, hogy a 2 szavazatot fogja valasztani.

rinaldo-rinaldini 2012.02.09. 19:49:59

@vizipipa:
"Civil társaság vagy MKP fiók? Honnan van a pénz?"

Ha ebben penz lenne, mar reg elloptak volna. A 20ev alatt a szlovakiai magyarok szamara szant penz 80-90%a elment a semmire. Csak egy pelda Komarombol:
www.bumm.sk/39623/szabo-zoltan-papiron-koltott-milliokat.html
www.bumm.sk/31216/kozpenzekbol-epitett-luxusvillat-a-komaromi-tanar.html

A magyar kormanyzat visszakeri a penzt a tolvajoktol ? Ah, dehogy... kitunteti a tolvajt, hisz a komaromi tanar jo magyar. Azert nem biztos, hogy jot tesz a szlovakiai magyar kozerzetnek, hogy az "anyaorszag" altal a legnagyobb, legjobb szlovakiai magyaroknak elkonyvelt szemelyek nem tobbek kozonseges tolvajnal, emberi selejtnel. Miert vallalna barmilyen plusz terhet az atlag szlovakiai magyar a "magyarsagert", ha 20 eve csak azt latja egesz "magyarsag" 20eve nem mas csak konnyu penzkereseti lehetoseg par tehetsegtelen ember szamara.

Sztyepan Asztahov 2012.02.09. 19:58:16

jó írás. Sokat megtud az ember belőle.

Vhailor · http://tortenelemportal.hu 2012.02.09. 21:19:03

@rinaldo-rinaldini: Hát ja, a szimbolikus ökölrázás... hogy mi értelme van? Semmi. A kettős állampolgársággal elvileg egyet is értek, csak ... hát minek? A Délvidék, Kárpátalja esetében van értelme, de a felvidéki magyar nem nyer vele semmit. Öklöt csak akkor kell rázni, amikor van mögötte erő.

A közpénzlopás, etnobiznis pedig... inkább hagyjuk, mert még a végén mérges leszek.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2012.02.11. 12:06:55

@vizipipa: igen, én se találom ezt a részt:

"hogyan is nyomta volna el a magyar állam a románokat és szlovákokat ..."

de valamira emlékszem, mikor arról beszél, hogy károlyiék terjesztik a magyarok elnyomó mivoltát.
süti beállítások módosítása