Az eltűnt labdarúgás nyomában
2010. július 26. írta: Doktor Kottász

Az eltűnt labdarúgás nyomában

  Képzeljünk el egy Dánia – Portugália csoportmeccset a vb-n. 86. perc, egy góllal mennek a skandinávok, a luzitánok viszont nagyon nyomnak. Különösen Cristiano Ronaldo fickándozik. Morten Olsen nagyon izzad, aztán eszébe jut a megoldás: szóljatok Töftingnek! Csend lesz a stadionban, a mexikói hullám is abba marad. De mester, Stig most éppen megint a börtönben van – suttogja a segédedző. Nem érdekel – szól Olsen, jöjjön a Fűnyíró. És ki tudja honnan, de jön, negyedik játékvezető már olvassa is: NO REGRET. C. Ronaldóra közelít a kamera,  térde elkezd remegni…

„Radikális változásokat akarok. A játékosok és az edzők felkészítésétől kezdve mindent meg kell változtatni, nem számít, hány embernek nem tetszik majd, ami történik. Kegyetlenül el akarom takarítani a futball környékéről azokat, akik belőle élnek, nem érte. Ez körülbelül a jelenleg körülötte lebzselők felét jelenti, ők kezdhetnek új munka után nézni.”

  Csányi Sándor újdonsült MLSZ-elnök a Wall Street Journal blogjának adott interjújából az idézet. Elsőre nem is rossz belépő: tekintélyt parancsoló, mint Töfting. Plusz Csányi fellépne a huliganizmus ellen is, és átláthatóvá tenné a labdarúgást. Csak hát annyi benne a konkrétum, hogy akár Kari bá, a járás kettőben brusztoló Márton SC 70 éves törzsdrukkere is mondhatta volna.

  Nocsak: a szavazófülkékben lezajlott forradalom hevéből jutott a Magyar Labdarúgó Szövetségbe is, ezerrel pörög a itt is az elszámoltató motor. Aztán megjelent egy, a WSJ által csak futball cárnak aposztrofált bankemberrel egy jóval hosszabb, higgadtabb (és alákérdezősebb) interjú a FourFourTwoban is, és az már kevésbé töftinges. Ami jó. Mert a magyar labdarúgásnak csak az egyik baja az, hogy a pályákon több a vakondtúrás, mint a szögletzászló, és hogy ellepték a sportmenedzsernek nevezett spekulánsok, akik shortolni is szoktak. Ezek megvannak mindenhol a környező országokban is, mégis van futballjuk. Okos szervezéssel hatékonyan fel lehet lépni ezen bajok ellen. A huligánokra szót se pazaroljunk: mindig is voltak és lesznek is, csak ha jó a foci akkor kevésbé érzékenyek (értsd: kevesebb széket tépnek ki a helyéről), és kevesebbet is foglalkoznak velük azok, akik szerint csak akkor több a labdarúgás, mint élet és halál, ha éppen megy a szekér.

  Az is egyszerűen hangzik, hogy hát jön Sándor cár, a mi Abramovicsunk, Magyarország második leggazdagabb embere, és a „kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci” elv alapján Premier League-et csinál az NB I-ből és a selecaót a válogatottból. Hiszen maga Orbán Viktor is úgy véli: Csányi „jelenléte garancia az üzleti alapú labdarúgás megteremtésére”. Igen, csak akkor azért elkerülhetetlenül lesznek olyanok, akik bizony itt a futballból fognak élni. Elérni, hogy még a futballért is dobogjon a ketyegőjük, na az már igen. Az interjúból amúgy az tűnik ki, hogy az új elnök(ség) céljai meglehetősen szerények: pályaépítés, utánpótlás-fejlesztés, igazolt játékosok számának növelése. Pedig nagy dolgok lennének ezek,  csak nagyon sokáig kell várni, mire lesz ezekből valami.

  Ami viszont kimondatlan marad, az a hülye morál már megint, az. Azt kéne meggyógyítani. Mert valahol igaza van Véleményvezérnek abban, hogy a focisták ma már sztárok és nem hősök. Csakhogy a mai futball sztárjai valahol még mindig hősöknek hiszik őket és híveik, valamint a szaksajtó így is bánik velük. Persze, tudjuk, hogy ez nem igaz, Messi és David Villa nem egyenlő Achillesszel és Bem apóval, de a foci azért izgalmas, mert egyszerűsége miatt könnyű felépíteni egy ilyen mitológiát. De nekünk nincs hétről hétre alakuló futballmitológiánk. Szartapasztás jut helyette meg sárdagasztás. Vegyük a legutóbbi vb-t,  ahová a mi sztárjaink, hőseink, szartapasztóink és sárdagasztóink megint nem jutottak el, ezért maradnak a közvetítésre  meghívott szakértők. Két nevet mondok csak: Bánfi János és Sallói István. Előbbiről szavak helyett beszéljenek a tettek, íme. Utóbbi pedig egy vb-meccs szünetében elmagyarázta, hogy szerinte a fociban a műesést nem kéne sárga lappal büntetni, ő például tanítja is a fiának, hogy hogyan dobja el magát. Képzeljük ezt el – csak hogy a fenti példáknál maradjunk – Portugáliában, vagy Dániában. Nem lennének se hősök, se sztárok, se szakértők.

  És ez nem pénz kérdése. Az sem, hogy a mai magyar játékosok alapvető műveletekre nem képesek. Pontosan passzolni, levenni a labdát, ritmust váltani, megfelelő ütemben érkezni a kapu elé, és így tovább. Ennek okát meg lehet tudni ebből az igen jó dokumentumfilmből kezdve az elcseszett edzéstervektől egészen odáig, hogy egy magyar lurkó miért nem akar focizni, és hogy a szerb meg miért igen. Nem feltétlenül (csak) pénz kérdése egyik sem. Van  a filmben egy jelenet, amikor megkérdezik az U19-es magyar játékosokat, hogy lehet-e belőlük aranylabdás? Felröhögnek egytől egyig. És ez nem a szerénység mosolya, vagy a higgadtságé, hanem az igazi savas cinizmus vigyora és vihogása. Ezek után csoda, ha mi is röhögünk, ha elhagyja valaki száját a szókapcsolat: magyar foci? 



  Ez az alapvető baja a magyar focinak, és nem az, hogy játszik-e Gera, vagy hogy mennyit kapott zsebbe Koeman, miután kirakták, vagy hogy Egervári Sándor, az új kapitány játszatja-e majd Dárdait és elfelejti-e Torghellét. Rövid távon fontos dolgok ezek, mint ahogy hosszú távon már az az érdekes, hogy politikusok, közgazdászok és üzletemberek mellett az új elnökség tagja lett például Vizi E. Szilveszter.

  Kinevezése és személye azt üzeni: itt akkora a baj, hogy azt már belterjes szakmázással nem lehet megoldani, vissza kell bontani mindent a játékosig, sőt: egészen az emberig. Onnan pedig már csak egy lépés, és máris a hülye morálnál vagyunk. 

(Az illusztrációkat Muhi András Pires Magyarfutball, a 91. perc című filmjéből vettük.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr222174338

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orbánnal melegítenek a nézők a focimeccs előtt 2010.08.26. 16:12:54

Egyórás, exkluzív interjút ad a Sport TV-nek Orbán Viktor miniszterelnök. A beszélgetést a csatorna a jövő pénteki Svédország-Magyarország Európa-bajnoki selejtező előtt adja le. A felvétel egy nappal előtte, Felcsúton készül.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mortel 2010.07.26. 09:18:44

Az alapokkal van baj. A többi csak tünet.

Amíg megye X-edik osztályában is csak pénzért hajlandóak a focizni, addig ez ilyen.

Téglagyári Megálló 2010.07.26. 09:20:58

És persze a katolikus futballiskolán csak gúnyolódnak a libsi újságírók, merthát a morál az nem az ő sportjuk, nem is értik, mit változtatna az a magyar focin.

Téglagyári Megálló 2010.07.26. 09:25:16

"Pontosan passzolni"

Bár saját megítélésem szerint nem tudok focizni, a múltkor egy amatőr focista megdícsért, hogy pontos passzokat tudok adni, ez nem általános manapság. Hát itt tartunk.

kacsa232 2010.07.26. 09:36:01

@mortel: Szerintem is ez a legnagyobb baj a magyar focival. Szaros megye 1-ben a minimálbérnek megfelelő összeget kapnak+a meccspénzt....vicc

És a focizni akaró fiataloknak,akik ingyen is szívesen játszanának,nincs helyük,mert a kivénhedt-pénzéhes alibizők elveszik tőlük a helyet.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2010.07.26. 09:54:09

@Téglagyári Megálló:

akkor elég egyszerű a dolog. az összes libsi újságírót lecsukni, és fél év múlva bl döntős csapatunk lesz.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2010.07.26. 09:59:16

@Téglagyári Megálló: jobb adni, mint kapni - valaki egyszer ezt mondta.

Zetek 2010.07.26. 10:32:38

Nincs, na és? Én lennék a legboldogabb, ha már nem lenne más problémánk. Majd tíz év múlva ez esetleg kérdés lesz.

greybull 2010.07.26. 10:34:18

Puskás azt mondta: kis pénz - kis foci.
Én meg azt mondom: kis foci - kis pénz.
Előbb mutasson fel ez a sok szemét zsivány magyar focista valamit a válogatott színeiben nemzetközi tétmeccseken - utána lehet tartani a markot.

bulvármédiás => · http://kepviselo.blog.hu 2010.07.26. 11:22:16

@greybull: Egyetértek!

Amúgy szerintem az a legnagyobb baj, hogy az ország sportban nagyon fociközpontú. Ennek ugye történelmi hagyományai vannak (6:3 és az Aranycsapat), viszont nem veszi észre senki, hogy ma már más a helyzet.
Ezért mondom azt, hogy a foci helyett inkább azokra a "látvány" sportokra kéne hangsúlyt fektetni, amiben élvonalban van az ország: kézi- meg vízilabda. Vegyük pl. Litvániát, ahol a fő csapatsport a kosárlabda, vagy az említett Dániában a kézilabda.

Csányi: egy volt kollégám azt mondta róla, hogy ő még hisz Magyarország feltámadásában, és nem az totálisan gátlástalan üzletember.

"a fociban a műesést nem kéne sárga lappal büntetni, ő például tanítja is a fiának, hogy hogyan dobja el magát"
Ezt még a legnagyobb, leghíresebb csapatoknál is tanítják, csak nem verik nagy dobra. Amúgy meg büntessék csak a színészkedő játékosokat!

bulvármédiás => · http://kepviselo.blog.hu 2010.07.26. 11:26:03

@bulvármédiás =>: Kiegészítés:
"a környező országokban is, mégis van futballjuk."

Kivéve Ausztriát, ahol a válogatott a magyarral egy szinten van.

Héttörpe (törölt) 2010.07.26. 11:31:29

Sallói nálam is kicsapta a biztosítékot a fiát műesésre tanító dumájával. Jelzem, a nyitómeccs szünetében mondta, senki nem reagált rá semmit. Talán a többi meccsre be sem kellett volna hívni...
Egyébként a "szakértők" iszonyatosak én már évek óta csak röhögök a magyar közvetítéseken: Bánfi, Urbányi, Kovács Kálmán, a mágus, Sallói, dzsízöszkrájszt... Na meg a tv2 modoros kétkommentátoros közvetítései, meg a spanyol tengerpartról délben fekete öltönyben bejelentkező hülyegyerek. Kisteleki, Mészöly, Tornyi, Egervári... Sorolom, a vérnyomás meg megy fölfelé-fele.

jozicsenko 2010.07.26. 12:19:51

@mavo: támogatom, hol lehet népszavazást kiiratni rá?

@greybull: egyetértek: ennyi munkáért a minimálbér is sok: akkor kapjanak pénzt, ha a bl-be legalább kijutnak...

marós 2010.07.26. 12:51:46

54-ben szakmai hibák tömkelege miatt veszítettük el a VB döntőt, ezeknek a híbáknak a politika, konkrétabban a véreskezű diktatúra úrától, Farkas Mihálytól való félelem volt a gyökere. Csányinak abban igaza van , hogy a szemetet ki kell takarítani, de augiász istállóját csak Herkules volt képes megtísztítani a sok trágyától. A tisztogatás mellett a szakmát is rendbe kellene tenni, mert az nem ígaz, hogy nálunk , a húsz éve ismert gyors játékot egyik csapat sem tudja játszani. Aki követi a fociban végbemenő fejlődést az tudja, J. Cryff leírta, hogyan kell tanítani az egyéríntős, rövidpasszos, sok mozgásos (labda nélkül is), gyors focit. Az az edző, aki ezt nem ísmeri, vagy nem fogadja el, vagy egyéb ködös indokok miatt nem tanítja, azt nem kell alkalmazni. A foci finanszírozása is posványos, amig egy játékos jövödelme minimum három forrásból adódik, amig egyszemélyes gazdasági társaság tulajdonában vannnak a csapatok, addig a pénzügyek nem a foci érdekeit segítik. Sokan várjuk, hogy legyen valami előre lépés a magyar labdarugásban is.

dz02 2010.07.26. 13:16:33

@Héttörpe (az SZDSZ elvette az emberek örömét):
én reagáltam, beleb@sztam a képernyőbe a szekercét.

egervárinak meg adjunk egy esélyt.

kzgy 2010.07.26. 15:14:14

@bulvármédiás =>:
Dán barátaimtól tudom, hogy természetesen a foci a legnépszerűbb sportág náluk is.

Azt kellene abbahagyni, hogy azon sírunk, hogy milyen sokat keresnek a semmiért a magyar focisták. Ez nem igaz. Nem keresnek sokat és nem zéró a teljesítményük sem. Abban viszont marósnak igaza van, hogy a jogcímeket rendbe kell tenni, a feketejövedelmeket ki kell fehéríteni.

A hiteltelen arcokat, mint Sallói vagy Bánfi (pedig hogy szerettem 94 tájékán!) nem kell hallgatni.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2010.07.26. 18:10:20

Luzitánok márpedig nincsenek, sose nem is voltak. (Maximum, ha mégis van pannon puma, akkor elképzelhető mittudomén a luzitán leviatán.) De hogy a parti gallok végképp nem luzitánok, az hétszentség. Persze már rég nem is gallok, szóval bátran híjjuk ezentúl a portugálokat választékosan portugáloknak, köszönöm a figyelmet!

És bocs, de baszok elolvasni olyan posztot, ami ekkora maníros faszsággal veszi kezdetét.

drienovac 2010.07.26. 18:14:44

@Téglagyári Megálló:

a pontos passz a csapatjáték alappillére

ahol nincsenek passzok, nincs csapat sem, ahol a sok sztár nem passzol, ott igazi foci sincs (pl real madrid, c ronaldo passz amolyan fehér holló, de ha netán mégis létrejön, az ellenfél szempontjából halálos)

miért lettek világbajnokok a spanyolok? mert sokat, jól passzolnak, uralják a meccseket, támadáskor elszakadni, védekezésben rátapadni igyekeznek az ellenfélre-
a labda járjon, meg az ellenfél rohangáljon, a nagyapám idejében már alapigazság volt, ami kiállta az idő próbáját (ugye akkoriban is vb ezüstérmes csapatunk volt, az első)

úgyhogy gratula, aki jól tud passzolni, az már kezd valamit érteni a csapatjátékból, a foci alapjából

axispolaris · http://menekulttabor.blog.hu/ 2010.07.26. 18:53:43

csanyiUBERPOLOSKAsandor mint a honi labdarugas megmentoje?

Egy nemzet veren hizott tonnasra az uzsoras fodiszno.
LE KELL VAGNI A FASZBA!

Tündér_Lala 2010.07.26. 19:29:23

A magyar futball akkor kezdett mélyrepülésbe amikor - nyilván anyagi okok miatt - megszüntették az utánpótlás bajnokságot.
A fiatalok nem tudtak játékba lendülni a felnőtt környezetben. Aki ilyen olyan okok miatt kiszorult az első csapatból (sérülés), az meccshiány miatt nehezen tud visszakerülni és újból jól teljesíteni, gyakran nyom nélkül eltűnik.
Az intézkedéssel együtt a fiatalok képzésének szinvonala is nagyot esett. Nem csak passzolni, de lőni is csak véletlen szerűen tudnak (aki magától ráérez), pedig ez tanulható, gyakorolható (rugó folyosó intézménye a legtöbb helyen raktárrá változott) stb.

Összességében azt gondolom, hogy a szakmát lenyomta a pénz, a pénz utáni személyes hajsza és az elkötelezetteket elüldözték vagy elmenekültek. Aki ebből mocsárból használható sportágat próbál csinálni, annak nagyon sok konfliktust kell vállania és igazán elkötelezett embernek kell lennie. Ha egyáltalában képes rá valaki. Valami a képző iskolákkal elindult, hazai szervezeti felépítmény kellene, hogy ne 17 évesen menjenek nyugatra a kispadon ülni a fiatal játékosok (ez nekik is árt és a hazai focinak sem használ + anyagi veszteség, a kész játékosnak jobb ára van).
Ha valóban tenni akarnak, nagy fába vágják a fejszéjüket.

La Serenissima 2010.07.26. 19:47:55

az egész régiónk focija válságban van. évek óta leszállóág szinte mindenhol.

a ligák egyre rosszabbak, egyre kevésbé versenyképesek és több pénz se nagyon lesz sehonnan - még a BL szabályozást is megváltoztatták, hogy néhány szerencsétlen ország csapata is bejuthasson, hogy aztán persze agyonverjék őket (lásd Debrecen, amúgy minden elismerésem, de reálisan sajnos tényleg ez a plafon).

a válogatottakról: a 90-es években még volt jó román, bolgár, horvát, szerb, cseh foci. 2005 óta meg 1-1 csapat néha mutat valamit (most épp a szlovákok), de az se túl sokat.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.07.26. 20:07:42

@Tündér_Lala: "Összességében azt gondolom, hogy a szakmát lenyomta a pénz, a pénz utáni személyes hajsza..."

Pontosabban a pénz hiánya.

Tündér_Lala 2010.07.26. 20:25:36

@gloire: Bizonyos értelemben igen, bizonyos értelemben nem.
Ez valamikor 75 tájékán volt és egyre több helyen szült furcsa viszonyokat (a focin kívül is). Megjelent a viszonylag sok pénz, de csak keveseknek és ádáz harc indult érte. Sok közösséget megmérgezett, tönkretett és persze a dolog természeténél fogva gyakran, a legtöbbször nem azok szerezték meg, akik megérdemelték volna. Az elképzelés ugye az volt, hogy az egyenlősdin lazítva, fizessék meg jobban a kiválókat. A kiválasztás szempontjai azonban előnyben részesítették a seggnyalókat és a vonalasnak mutatkozókat és csak sokadrangú szempont volt a szakmai teljesítmény.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2010.07.26. 23:51:41

@Tündér_Lala: Ez lehet, de addig, még ma is, és jó ideje, egy burgenlandi osztrák faluban többet fizetnek adott esetben, mint egy NB I.-es csapatnál nálunk, addig nincs miről beszélni. És akkor még hol van az osztrák foci a világszínvonaltól?

Bloodscalp 2010.07.27. 07:56:36

@Téglagyári Megálló: mi az isten az a "katolikus futballiskola"?:)

amugymeg, faszán megtudtuk ma is mitöl szar a magyar foci:)

Tündér_Lala 2010.07.27. 08:01:40

@gloire: Hát persze, dehát az egész magyar társadalom tized annyi pénzből él, mint a nyugatiak. (Kivéve a Gyevi bank elnököt. Különben ez számtalan egyéb torzulást is okoz, pld. a minimálbér nem tud lényegesen különbözni a segélytől.)

kzgy 2010.07.27. 08:10:47

@drienovac: Vazze, hány Real meccset láttál az elmúlt egy évben? Egyrészt C. lehet akármilyen pojáca, sőt pondró a pályán kívül, a csapatnak mindig alárendeli magát (a Realban legalábbis). Nézd meg hány gólpasszt adott.

Nem kell mindenkinek Barca-módra tilitoliznia.

Bloodscalp 2010.07.27. 08:59:34

részletkérdés, és biztos poénnak szánták, de töfting tuti nem aktív már, és szerintem 40 is elmúlt már

(így egy kicsit szar poén lett belöle)

kej 2010.07.27. 09:25:55

nem csak az utánpótlás hiánya a baj. sőt. nézzétek meg: az mtk akadémiáról azért néhányan kijuottottak a liverpool, a sampdoria, a milan cspataiba. reméljük beválik nekik. sokkal inkább azt látom gondnak, hogy a politika szintjére emelték. nem most. ez volt az aranycsapattól elkezdve. most viszont még látványosabb. a mol szerződést ont egy motoros világbaknokkal, talmával, hogy nem teljesít egfelelően. a hétvégi futamon errefel ötödik lesz. a mol szerződést köt ov kedvenc csapatával, a videotonnal, amely úgy esik ki a nk-i kupából, hogy kár is volt kifutnia a gyepre. említhető még deutsch t. mtk-elnöksége. biztos van még több is.

vki feljebb a látványsportok támogatásáról szólt, meg a sikersportokról. ez szép. csakhogy a látványsportokban (foci, kosár, kézilabda) nemzeti szinten sehol sem vagyunk. csupa olyan sportágban vagyunk sikeresek (pl vízilabda, öttusa), ami nem tartozik a fő sportok közé. utóbbit ráadásul teljesen szétbarmolták a szabálymódosításokkal

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2010.07.29. 20:31:01

@Dr. Zerge:

"baszok elolvasni olyan posztot, ami ekkora maníros faszsággal veszi kezdetét."

+1.
Ez már az a kategória, amikor az olvasó érzi kényelmetlenül magát. Pedig nem neki kéne. ;)

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.29. 20:50:45

@Téglagyári Megálló:

"@mavo:

Nagyon Griftesedsz, mavo. "

maga szerint elegáns szemtelenkedni velem, ha nem vagyok itten, amit tudván tud? maga egy ócska jellemtelen féreg. kesztyű az arcában.

Téglagyári Megálló 2010.07.30. 09:54:26

@Grift:

Én mavo-val tettem ezt. Amúgy ha kitelepítéssel viccelődik, miért csodálkozik, ha ezt a szemére hányják?

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2010.07.30. 13:55:27

@Téglagyári Megálló:
hol viccelődtem? a kitelepítés komoly dolog! :)
süti beállítások módosítása