Megint egy hőssel kevesebb: 88 éves korában meghalt Sir Edmund Hillary, az első fehér, aki feljutott a Mount Everest csúcsára. Máig nem tisztázott, hogy Hillary, vagy hűséges tibeti serpája, Tenzing Norgay lépett-e először a csúcsra - ők maguk sem nyilatkoztak erről, inkább legjobb barátokká váltak, Norgay 1986-os haláláig.
Hillary, a hórihorgas új-zélandi méhész 19 éves korától kattant rá a hegymászásra. A hidegháború legsötétebb korában első volt azok közül, akik csodálatos teljesítményükkel legalább néhány pillanatra el tudták feledtetni az atomháború rémét a szuperhatalmak árnyékában élő emberiséggel. Felkészült: Gagarin, Armstrong.
A felfedezések korától kezdve (amikor a reneszánsz embereszménynek megfelelően a világra kíváncsi, mindig az újra és az ismeretlenre törő individuum lett az európai ember ideáltípusa) egészen a XIX. századig mindig voltak hősök, akik újabb és újabb fehér foltot tüntettek el a világ térképéről. Boldog kor: amikor azt hitték, előbb vagy utóbb minden megismerhető lesz. A XX. század második felére megszűntek a felfedezendő tájak, nem volt már ismeretlen horizont.
Elindultak hát felfelé: Hillary felmászott a Mount Everestre, Gagarint (a hidegháború mellékágaként) kilőtték az űrbe, Armstrong pedig (szintén hidegháborús akcióként, de akkor is) nagy lépést tett az emberiség számára. Igen, megcsinálták. Mi maradt nekünk? Évről évre egyre nagyobb dózist kapunk a megismert és megismerhetetlen világból, a látható és láthatatlan makro- és mikrokozmoszokból - mindezért elég beülnünk a nappalink sarkába, a világháló elé. És sokszor azt sem fedezzük fel, ami az orrunk előtt van. Kényelmesek lettünk, az a baj. Pedig minden kissrácban ott van Kolumbusz meg Heyerdahl meg dr. Schweitzer meg Bono, satöbbi. Aztán elfelejtünk álmodni.
Utána jönnek pótlékok, tavi vitorlázgatások, könyvgyűjtések szegény gyerekeknek, autózások az óceán partjáig és vissza, meg nagy kalandként négynapos kalandtúrák 2500 méter fölé, és akkor néhány pillanatra elégedettek leszünk. Aztán vissza a sémába. És csak akkor gondolkodsz el az önmagadon és kényelmes kereteiden túlmutató tetteken, amikor szembesülsz egy halott big man életével és tetteivel.
Mikor tettél utoljára valamit először?
Mikor indultál el utoljára felfelé?
RIP, Sir Edmund Hillary.
A bejegyzés trackback címe:
https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr80293664
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.01.11. 18:24:47
'We knocked the bastard off.'
(Edmund Hillary, Csomolungma, 1953)
Respekt.
(Edmund Hillary, Csomolungma, 1953)
Respekt.
hiba 2008.01.11. 18:34:44
Oh, de jó, hogy ezt betettétek. Tegyük azért hozzá, mikor is történt mindez: 1953. május 29.-én mászták meg a világ tetejét. Hillary azonban nem ettől lett nagyszerű ember. Az hogy Ők lettek az elsők inkább a szerencsének és a politikának köszönhető, mivel akkoribban már sok nála talán jobb német és osztrák hegymászó járta a Himaláját. A "ki lépett előbb a csúcsra" hisztéria kezelésében tanusított bölcsessége és ahogy a csúcsmászás utáni sztárságot jó célokra használta fel, na az teszi igazi példaképpé, megkérdőjelezhetetlen erkölcsi sorvezetővé. Sajnos ezt a sorvezetőt egyre kevésbé követik a Mount Everest környékén, mert bár a hegymászás csúcsa már rég nem az hogy valaki feljut az Everestre, a média még mindig csak ezt a hegyet ismeri. Tönkre is fog menni bele.
Tamás 2008.01.11. 18:37:49
RIP.
(offtopik apróság: Az angol helyett jobb lenne a magyar Wikipédia Tenzing Norgay szócikkére linkelni, ha már van és egész jó.
hu.wikipedia.org/wiki/Tenzing_Norgay )
(offtopik apróság: Az angol helyett jobb lenne a magyar Wikipédia Tenzing Norgay szócikkére linkelni, ha már van és egész jó.
hu.wikipedia.org/wiki/Tenzing_Norgay )
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.11. 19:39:40
"Alacsonyhegyi" hegymászóként követem a hegymászás eredményeit, olvasom történelmét. Fiaimmal már többször megnéztük az 1954-ben dokumentumfilm kategóriában Oscar díjra jelölt A Mount Everest meghódítása c. DVD-t. Elképesztő teljesítmény volt az első csúcshódítás. Nem is étrem, hogy a hasadékokon hogyan keltek át. (Ma már ki van építve átfektetett létrákkal.)
Plusz az kezdetleges, bazi nagy oxigén palackok. Fejenként 2 db. Kemény.
Egyébként Hillary 1986-ban, Tenzing halála után elmondta, hogy ő (mármint Hillary) lépett elsőként a csúcsra.
Engem most a K2 története érdekel. Pl., hogy két olasz hegymászó: Lino Lacedelli és Achille Compagnoni hódította meg elsőként 1954 júliusában, egy évvel az Everest bevétele után, azonban a 8611 méteres csúcsra utána 23 évig senki sem jutott fel.
Ezzel együtt minden elismerésem Sir Edmund Hillaryé. Egy alpinista legendával lettünk szegényebbek.
Plusz az kezdetleges, bazi nagy oxigén palackok. Fejenként 2 db. Kemény.
Egyébként Hillary 1986-ban, Tenzing halála után elmondta, hogy ő (mármint Hillary) lépett elsőként a csúcsra.
Engem most a K2 története érdekel. Pl., hogy két olasz hegymászó: Lino Lacedelli és Achille Compagnoni hódította meg elsőként 1954 júliusában, egy évvel az Everest bevétele után, azonban a 8611 méteres csúcsra utána 23 évig senki sem jutott fel.
Ezzel együtt minden elismerésem Sir Edmund Hillaryé. Egy alpinista legendával lettünk szegényebbek.
hiba 2008.01.11. 20:11:37
Nénike: hát a K2 meghódítása és azt követő "olaszos" veszekedés pont jó ellenpontja Hillary-ék viselkedésének, kiemeli az elhunyt nagyságát.
robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.01.12. 00:16:12
Nénike: ami még jó, az a Nanga Parbat meghódítása (Herman Buhl magányos csúcskísérletéről), az angol címe asszem The Climb.
OftF 2008.01.12. 00:19:15
Csak ez az utolsó bekezdés, ez ne lenne. :-)Pótlék, pótlék. A Csomolungma megmászása is pótlék, csak valakinek nem adatik meg a lehetőség, vagy a képesség, hogy ekkora pótlékkal éljen. :-)
RIP
RIP
Marianna · http://egerentyu 2008.01.13. 12:18:13
Mikor Hillarytol egy kivancsi ujsagiro megkerdezte, hogy miert maszta meg a Himalajat, annyit valaszolt: "mert ott volt".
gyz 2008.01.13. 14:04:44
Marianna,
ezt nem ő mondta, hanem a legendás George Mallory, minden idők egyik legnagyobb hegymászója, akit 1924-ben utoljára vhol a csúcs alatt láttak. Néhány éve találták csak meg a holttestét. Máig vitatott, felért-e vagy sem, bár inkább azt mondják, hogy nem.
Ennek ellenére amit elért, az hihetetlen. Volt szerencsém ellátogatni a darjeelingi Himalayan Mountaneering Institute-ba (ennek volt a vezetője Tenzing), ahol kiállítottak felszereléseket régi expedícióktól. A 20-as években szövetkabátban másztak, bőrbakancsban, kenderkötelekkel. Voltak persze hordárok, de így is a mai high-tech felszerelések súlyának sokszorosát cipelték a mászók.
Hillary-nek pedig a mászás utáni tevékenysége százszor többet ér minden csúcshódításnál. Jó ember volt.
ezt nem ő mondta, hanem a legendás George Mallory, minden idők egyik legnagyobb hegymászója, akit 1924-ben utoljára vhol a csúcs alatt láttak. Néhány éve találták csak meg a holttestét. Máig vitatott, felért-e vagy sem, bár inkább azt mondják, hogy nem.
Ennek ellenére amit elért, az hihetetlen. Volt szerencsém ellátogatni a darjeelingi Himalayan Mountaneering Institute-ba (ennek volt a vezetője Tenzing), ahol kiállítottak felszereléseket régi expedícióktól. A 20-as években szövetkabátban másztak, bőrbakancsban, kenderkötelekkel. Voltak persze hordárok, de így is a mai high-tech felszerelések súlyának sokszorosát cipelték a mászók.
Hillary-nek pedig a mászás utáni tevékenysége százszor többet ér minden csúcshódításnál. Jó ember volt.
smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2008.01.13. 16:42:21
rockenbauer pál véletlenül kifelejtődött a kolombuszos, bono-s felsorolásból. mert ugye nem csak a másfélmillió lépés, pedig az már magában nóbeldíj, de a pamír, meg talán a sarkvidék, eljutott/felmászott egy csomó helyre, és mindezekről a magyar természetfilmezés és (általában a magyar televíziós műsorok..) legszínvonalasabb alkotásait produkálta.
nem olyan nagyon régen volt a halálának az évfordulója, a heti válasz meg is emlékezett róla.
nem olyan nagyon régen volt a halálának az évfordulója, a heti válasz meg is emlékezett róla.
ergé 2008.01.13. 16:56:19
Igazad van, Smalladam, ott a helye a példaképek között. És még sokan másoknak, persze :)
Marianna · http://egerentyu 2008.01.13. 18:23:27
gyz
hat bocs, igy jar az aki az emlekezotehetsegere hagyatkozik, az enyem itt megcsalt, nagyon restellem. Es foleg bocsanatot remelek George Mallory-tol es Hillarytol is.
hat bocs, igy jar az aki az emlekezotehetsegere hagyatkozik, az enyem itt megcsalt, nagyon restellem. Es foleg bocsanatot remelek George Mallory-tol es Hillarytol is.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.13. 18:39:52
Sajnos az Everesten már nem csak nagyszerű emberek másznak. Az 1996-os fekete évben két japán a sátrából nézte, hogy egy indiai mászó tőlük 10 méterre szép lassan meghal a hóban.
Persze az életét nem tudták volna megmenteni, de az emberséges halálhoz mindenkinek joga van. Ezzel szemben erősödik a nézet, hogy 6000 m felett mindenki csak magára számíthat és a társaival szemben nem lehet komoly elvárása. (6000 méter fölé nem tud helikopter repülni)
Amikor Klein Dáviddal készítettem interjút, elmondta, hogy a hagyományos út mellett különböző korok halott hegymászói ülnek, fekszenek jéggé fagyva.
www.extrem.hu/cikk/extrem.hu/694
Persze az életét nem tudták volna megmenteni, de az emberséges halálhoz mindenkinek joga van. Ezzel szemben erősödik a nézet, hogy 6000 m felett mindenki csak magára számíthat és a társaival szemben nem lehet komoly elvárása. (6000 méter fölé nem tud helikopter repülni)
Amikor Klein Dáviddal készítettem interjút, elmondta, hogy a hagyományos út mellett különböző korok halott hegymászói ülnek, fekszenek jéggé fagyva.
www.extrem.hu/cikk/extrem.hu/694
robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2008.01.13. 21:49:22
Ugyanakkor teljesen piacosodott sportról van szó, ahol felkészülés után, megfelelő mennyiségű pénzzel már szinte mindenkit felvisznek a csúcsra. A profi mászók rendszeresen panaszkodnak, hogy a hegy amortizálódik a tömeges csúcstámadások miatt (amikor Tenzing és Hillary fiai pár éve a National Geographic expedíciójának keretében megmászták a csúcsot, épp 40-en voltak fönn). A Hillary-lépcsőn (közvetlen a csúcs alatti részen) már kötelekkel is segítik a hobbimászókat.
medve 2008.01.13. 23:18:41
Nénike! Pont ma volt a National Geogrophicon egy dokumentumfilm, melyben az Everest-tel kapcsolatban elmondják: 7600 m felett fizizkailag lehetetlen egy magatehetelen embert vállra venni és lehozni. Igen, ezért hagyják ott azokat, akik kidőlnek a sorból. Másrészt ilyen magasságokban nem tudsz világosan gondolkodni. Ráadásul ott már csak arra gondolsz: jussak fel és éljem túl, mert a halottak több mint fele visszafelé dőlt ki. Nem másra gondolsz. Hát, ledöbbentett.
medve 2008.01.13. 23:20:13
Gyz! Megkérdezhetem, hogy kerültél oda?
medve 2008.01.13. 23:21:39
Hiba! Mi volt az az olaszos veszekedés a K2 után?
gyz 2008.01.14. 08:51:41
medve,
repülővel, aztán busszal :-)
Viccet félretéve, viszonylag sokszor és sokfelé jártam/járok a térségben.
Először 15 éve (te jó ég) voltam Darjeelingben egy barátommal, egy hátizsákos India-Nepál utazgatás keretében.
repülővel, aztán busszal :-)
Viccet félretéve, viszonylag sokszor és sokfelé jártam/járok a térségben.
Először 15 éve (te jó ég) voltam Darjeelingben egy barátommal, egy hátizsákos India-Nepál utazgatás keretében.
medve 2008.01.14. 09:08:50
Gyz! Akkor te egy amatőr India-szerelmes vagy? Vagy netán hegymászó?
Nekem más (hivatalos) csatornákon sikerült eljutnom Indiába és Tibetbe is. Nagyon érdekel a régió, igaz amatőr alapon. No meg túrázni is szeretek, bár legnagyobb teljesítményem a Muszala közel 3000 méteres csúcsa Bulgáriában. Tibetben 5018 méterig jutottunk el, de közlekedési eszközzel.
Nekem más (hivatalos) csatornákon sikerült eljutnom Indiába és Tibetbe is. Nagyon érdekel a régió, igaz amatőr alapon. No meg túrázni is szeretek, bár legnagyobb teljesítményem a Muszala közel 3000 méteres csúcsa Bulgáriában. Tibetben 5018 méterig jutottunk el, de közlekedési eszközzel.
hiba 2008.01.14. 09:11:54
medve: a hagyományos expedíciós stílusú hegymászás (amely szerencsére kezd kimenni a divatból) katonai szervezettségű akciók sora volt, ahol a cél az volt, hogy a sok hegymászóból legalább 1 feljusson a csúcsra. A többi hegymászó őket segítette és aki kivette a részét a táborok építéséből, felszerelés szállításból, annak gyakorlatilag nem volt esélye a csúcsmászásra. Az olasz csapatban tevékenykedett a kor és talán minden idők egyik legkiválóbb hegymászója Walter Bonatti, aki a csapat legfiatalabb, de legerősebb tagja is volt. Viszont ahogy az a diktatórikus rendszerekben szinte kötelező, itt is működött a kontraszelekció, úgyhogy nem Ő lett kijelölve a csúcstámadásra. Ezt Ő elfogadta és minden erejével segítette a csúcstámadó csapatot. A csúcstámadás előtt egy teherhordóval oxigénpalackokat cipelt fel a tervezett 9es táborhoz a csúcstámadók számára. Sötétedésre értek fel, a tábor pedig nem ott volt ahol megbeszélték. Kiabáltak a 2 csúcstámadónak, azok segítség helyett, pedig vissza kiabáltak, hogy hagyják ott a palackokat és menjenek le. Bonatti átlátta, hogy ez lehetetlen, így az éjszakát 8000 méteren a szabadban töltötték ami emberfeletti teljesítmény, majd lementek. Compagnoni-ék reggel felvették a palackokat és megmászták a csúcsot. Hazatérésük után viszont megvádolták Bonattit, hogy elhasználták a csúcstámadásra szánt oxigént, meg hogy Ő tulajdonképpen a csúcsra akart mászni az oxigénpalackokkal.
Hasonló igazságtalanságok lapos hazánk hegymászásában is előfordulnak. A média pl máig azt a kiváló PR és szervező szakembert tekinti az egyik első számú magyar hegymászónak, aki már vagy 6szor majdnem megmászta az Everestet, holott ettől azért sokkal nagyobb teljesítményeket is értek el magyar mászók.
Hasonló igazságtalanságok lapos hazánk hegymászásában is előfordulnak. A média pl máig azt a kiváló PR és szervező szakembert tekinti az egyik első számú magyar hegymászónak, aki már vagy 6szor majdnem megmászta az Everestet, holott ettől azért sokkal nagyobb teljesítményeket is értek el magyar mászók.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.14. 09:38:40
medve
Az, hogy milyen magasan és milyen állapotú embert lehet menteni, az erősen esetfüggő. Példaként itt van Anatolij Bukrejev esete. (A Scott Fisher vezette kereskedelmi expedíció hegyi vezetője volt.) Nos őt a szakma egyik fele beszari hegymászónak tartja, aki a viharba került ügyfelei előtt "lerohant" a hegyről, cserbenhagyva őket; másik fele viszont hősnek, aki emberfeletti erővel intult vissza a viharba a már elért táborból, hogy oxigént és teát vigyen vissza a bajbajutottaknak. Így 6 halálraítélt ember életét mentette meg.
Te jössz!
Az, hogy milyen magasan és milyen állapotú embert lehet menteni, az erősen esetfüggő. Példaként itt van Anatolij Bukrejev esete. (A Scott Fisher vezette kereskedelmi expedíció hegyi vezetője volt.) Nos őt a szakma egyik fele beszari hegymászónak tartja, aki a viharba került ügyfelei előtt "lerohant" a hegyről, cserbenhagyva őket; másik fele viszont hősnek, aki emberfeletti erővel intult vissza a viharba a már elért táborból, hogy oxigént és teát vigyen vissza a bajbajutottaknak. Így 6 halálraítélt ember életét mentette meg.
Te jössz!
medve 2008.01.14. 09:45:16
Hiba! Köszi! Jól sejtem amúgy, hogy alpinista szempontból a K2 nehezebb, mint az Everest? Amúgy abban, amit leírsz, gondolom az is benne van, hogy Hillary részéről valóban nagyon korrekt, hogy sose feledkezett meg serpa kisérőjéről. Amúgy biztos, hogy korábban a helyiektől senki sem jutott fel a csúcsra?
Az utolsó utalásra KD-re vonatkozik? Illetve mik voltak a legnagyobb magyar teljesítmények.
Az utolsó utalásra KD-re vonatkozik? Illetve mik voltak a legnagyobb magyar teljesítmények.
medve 2008.01.14. 09:59:17
Nénike! Én nem vagyok szakember, csak láttam egy dokumentumfilmet. Ott erősen bizonygatták azt, hogy 7600 m felett lejehtlen a mentés. Én amúgy ledöbbentem, hogy tényleg elmennek a haldoklók mellett. Sőt, társaik is otthagyják a kidőlteket. Én például, ha lehetlen a mentés, ott maradnék mellette és beszélnék hozzá, míg lehet. Az is számít, hogyan halsz meg. De Budapoesten könnyű okoskodni.
Hogyan tarhatták beszarinak az orosz hegymászót, ha életeket mentett?
Hogyan tarhatták beszarinak az orosz hegymászót, ha életeket mentett?
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.14. 10:03:45
Lehet Klein Dávidot aprítani, de ő oxigénpalack használata nélkül mászik, ami minőségileg más, mint az Everestre befizető gazdagok kirándulása. (Bár az is igényel némi odafigyelést és erőnlétet, lásd Jelinkó Attila).
hiba 2008.01.14. 10:54:46
medve: igen a K2 nehezebb, de nem csak technikailag, hanem az időjárása és az objektív veszélyek miatt is.
Néhány nemzetközi szinten is magasra értékelt magyar hegymászó teljesítmény a magashegyi kategóriában:
1989 Gahrwal-Himalája Kedarnath-Dome 6831 m, keleti fal VII- A2, Ozsváth Attila (eltűnt a Karakorum hegységben, 2002. nyarán), Szendrő Szabolcs (egyik lába térd alatt amputált)
1991 Gahrwal-Himalája Thalay Sagar északi fal V+ 85 fok Dékány Péter (elhunyt 2000. augusztus 8., Distaghil Sar alatti plató, Karakorum), Ozsváth Attila. Ők ketten egyébként a magyar hegymászás legendás és misztikus párosa voltak.
1999 Nanga Parbat, Karakorum-Himalája, (8125), Erőss Zsolt, engedély nélküli szóló mászás
2006 Patagonia Chile, Torres del Paine, Torre Central, Bonington/Whillans-út: VI, 6a, A2, M5, Fucskó László, Solymári Dániel
Nénike: Az oxigénpalackos himalájai mászásokat már nem tekintik szabályos megmászásnak. Oxigán nélkül mászni tehát nem hegymászó erény, hanem alapkövetelmény. Dávidot nem akarom aprítani, elismerést érdemel a teljesítménye és hogy, nem adja fel a célját. Arra akartam csak felhívni a figyelmet, hogy nem feltétlenül az a leganagyobb ami annak látszik.
Néhány nemzetközi szinten is magasra értékelt magyar hegymászó teljesítmény a magashegyi kategóriában:
1989 Gahrwal-Himalája Kedarnath-Dome 6831 m, keleti fal VII- A2, Ozsváth Attila (eltűnt a Karakorum hegységben, 2002. nyarán), Szendrő Szabolcs (egyik lába térd alatt amputált)
1991 Gahrwal-Himalája Thalay Sagar északi fal V+ 85 fok Dékány Péter (elhunyt 2000. augusztus 8., Distaghil Sar alatti plató, Karakorum), Ozsváth Attila. Ők ketten egyébként a magyar hegymászás legendás és misztikus párosa voltak.
1999 Nanga Parbat, Karakorum-Himalája, (8125), Erőss Zsolt, engedély nélküli szóló mászás
2006 Patagonia Chile, Torres del Paine, Torre Central, Bonington/Whillans-út: VI, 6a, A2, M5, Fucskó László, Solymári Dániel
Nénike: Az oxigénpalackos himalájai mászásokat már nem tekintik szabályos megmászásnak. Oxigán nélkül mászni tehát nem hegymászó erény, hanem alapkövetelmény. Dávidot nem akarom aprítani, elismerést érdemel a teljesítménye és hogy, nem adja fel a célját. Arra akartam csak felhívni a figyelmet, hogy nem feltétlenül az a leganagyobb ami annak látszik.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.14. 11:44:35
hiba
Tehát akkor Erőss Zsolt teljesítménye sem jegyzett?
Tehát akkor Erőss Zsolt teljesítménye sem jegyzett?
hiba 2008.01.14. 11:57:42
nénike: Everest csúcsmászása nem. Ezért is akar visszamenni, hogy oxigén nélkül is megmássza. Nem akart oxigént használni, először anélkül próbálkoztak, de az a kísérlet egy ellopott sátor miatt meghiúsult. A másodikra már nem maradt erejük oxigén nélküli próbálkozáshoz. Nekünk magyaroknak, azért fontos, hogy állt már magyar a világ tetején. Erőss Zsolt egyéb teljesítményei miatt teljesen jogosan volt a magyar expedíciók csúcstámadója, megérdemelte, hogy Ő legyen ez a magyar.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.14. 13:12:52
Ha jól értelek, akkor 2500 jegyzett csúcsmászás volt az Everesten?
(A K2 csúcsán csak 250-en álltakösszesen. Oda ér oxigénhasználattal menni?)
(A K2 csúcsán csak 250-en álltakösszesen. Oda ér oxigénhasználattal menni?)
medve 2008.01.14. 13:30:23
Köszönöm Hiba! Csak egy off kérdésem lenne: van közöd a hegymászáshoz?
hiba 2008.01.14. 14:04:19
nénike: végül is minden csúcsmászás jegyzett, vagyis dokumentált. Ami a hegymászó szakirodalomban, hegymászók körében is elismert az Messner 1978as mászása óta az oxigén nélküli mászás. Így csak kb 160-an jutottak fel eddig a csúcsra. Ma már minden hegyen az oxigén nélküli mászás jelenti a legmagasabb színvonalat, de van vita az oxigén használat jogosságáról.
medve: műkedvelő érdeklődő vagyok, soha nem másztam semmi komolyat
medve: műkedvelő érdeklődő vagyok, soha nem másztam semmi komolyat
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.14. 14:31:50
Általában nem vagyok túlzott zöld beütéssel vádolható, de én az Everesten már csak azoknak a mászásoknak látom értelmét, amikor az elhasznált, eldobált palackokat hozzák le. (Esetleg történész hajlamú mászók kutatnak régi hősök után.) bloggloria.freebase.hu/indexkepekgm.html
matfu 2008.01.14. 19:31:10
igen, én is azt hallottam, az egész út tele van eldobált palackokkal... Hát, elég kiábrándító ezt hallani.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.15. 08:43:26
hiba
Mi az a legkomolyabb "nem komoly" amit megmásztál?
Mi az a legkomolyabb "nem komoly" amit megmásztál?
hiba 2008.01.15. 10:32:13
matfu: a szemét és a tömeg miatt sokan érzik úgy, hogy a magashegyi hegymászás válságba jutott az eredeti filozófiájához, etikájához képest. A témában ajánlott irodalom: Joe Simpson - Sötét árnyak ereszkednek (és persze a Zuhanás a csöndbe könyvben, vagy filmen)
nénike: a hegymászás mint a legtöbb sport, több szakágra tagozódik. Amit itt tárgyaltunk, az az un. expedíciós, vagy magashegyi hegymászás, amihez semmi közöm nincsen, csak érdekel és figyelem a nemzetközi híreit, irodalmát. Az összes többi ág (sportmászás, műfalmászás, alpesi-nagyfalas sziklamászás, jégmászás, alpesi hegymászás) művelhető hobbi-hétvégi szinten, én ezeket csinálom. Itt elért hazai szinten is komolytalan eredményeim számomra persze komolyak: hatalmas kalandok és nagyszerű pillanatok sora, de nincs köztük igazán fontossági sorrend. Ugyanolyan intenzív élmény volt a nehéz sportmászó út, a ritkán mászott tátrai fal, vagy a télen megmászott alpesi csúcs.
nénike: a hegymászás mint a legtöbb sport, több szakágra tagozódik. Amit itt tárgyaltunk, az az un. expedíciós, vagy magashegyi hegymászás, amihez semmi közöm nincsen, csak érdekel és figyelem a nemzetközi híreit, irodalmát. Az összes többi ág (sportmászás, műfalmászás, alpesi-nagyfalas sziklamászás, jégmászás, alpesi hegymászás) művelhető hobbi-hétvégi szinten, én ezeket csinálom. Itt elért hazai szinten is komolytalan eredményeim számomra persze komolyak: hatalmas kalandok és nagyszerű pillanatok sora, de nincs köztük igazán fontossági sorrend. Ugyanolyan intenzív élmény volt a nehéz sportmászó út, a ritkán mászott tátrai fal, vagy a télen megmászott alpesi csúcs.
medve 2008.01.15. 11:42:57
Na látjátok, nekem meg a hátizsákos hegyitúrák személyes élmények:-)
ergé 2008.01.15. 11:47:24
Melyik volt a legmagasabb hegy, amit megmásztatok?
Nekem a Moldoveanu (2544) + több tátrai csúcs (de a Gerlachon nem voltam). Viszont autóval már voltam magasabban is :D (Grossglockner hágó)
Nekem a Moldoveanu (2544) + több tátrai csúcs (de a Gerlachon nem voltam). Viszont autóval már voltam magasabban is :D (Grossglockner hágó)
medve 2008.01.15. 12:01:24
Muszala, Bulgária, 2925. Azt azomban tudni kell, hogy egy 3 napos túra, mely során egy teljesen járható út visz majdnem végig. Az utolsó néhány száz méter az már izgalams, de egy kötél segítségével feljutsz egy sziklafalon. Még annyi, hogy van egy menedékház hálózat alvási és evési lehetőségekkel, persze szerémnyekkel.
Amúgy Tibetben autóval 5018 méterre jutotam fel, a Mila Hágón.
Amúgy Tibetben autóval 5018 méterre jutotam fel, a Mila Hágón.
Téglagyári Megálló 2008.01.15. 12:04:15
Valami tátrai vagy retyezáti csúcs lehetett. Hm, nem is tudom, talán megváltoztatom a nevemet, ezentúl "A Kárpátok Géniusza" leszek, if you know what I mean...
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.15. 12:08:26
Szlovénia, Triglav, 2864 m
Szlovákia, Gerlachfalvi-csúcs 2663 m.
De a lábamban (és az idei terveimben ) benne van a Grossglockner (3798 m)
Szlovákia, Gerlachfalvi-csúcs 2663 m.
De a lábamban (és az idei terveimben ) benne van a Grossglockner (3798 m)
medve 2008.01.15. 12:18:54
Nénike! Ezek mennyire alpinizmus, és mennyire túrák voltak?
hiba 2008.01.15. 12:29:39
ergé: A Gerlachfalvi csúcs a történelmi magyarország legmagasabb pontja, egy reakciósnak kötelező :)
Nyáron láncos úton elérhető a Batizfalvi próbán keresztül. Itt találsz leírást:
www.fsz.bme.hu/mtsz/mhk/egyeb/k85/159.htm
De összeszervezhetünk egy reakciós túrát is.
Nyáron láncos úton elérhető a Batizfalvi próbán keresztül. Itt találsz leírást:
www.fsz.bme.hu/mtsz/mhk/egyeb/k85/159.htm
De összeszervezhetünk egy reakciós túrát is.
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.15. 13:10:20
A Gerlach túránkról van fenn egy sorozat MRD barátom honlapján. www.mrd.hu/event.php?dir=20070818
Én inkább túrának mondanám, de keményen fizetni kell azért, hogy felmehess. Ha elkap a TANAP, akkora bírságot vág rád, hogy beszarsz!
Beülő és kötél kötelező (előírják), bár így utólag anélkül is simán felmehettünk volna. Kapsz hegyivezetőt is, bár az is fölösleges szerintem.
Ami a legnagyobb élmény volt, hogy a szlovák vezető srác (aki elmondása szerint megmászta az Anapurnát) simán beállt a csúcson a magyar zászlót fogni. Nem felvidéki magyar, nem is beszélt magyarul.
Nem számítottam erre a gesztusra. 2500 m felett megszűnik a nemzetiségi para.
Különben a Kriván megmászása sokkal nagyobb állóképességet igényelt, mint a Gerlach.
Én inkább túrának mondanám, de keményen fizetni kell azért, hogy felmehess. Ha elkap a TANAP, akkora bírságot vág rád, hogy beszarsz!
Beülő és kötél kötelező (előírják), bár így utólag anélkül is simán felmehettünk volna. Kapsz hegyivezetőt is, bár az is fölösleges szerintem.
Ami a legnagyobb élmény volt, hogy a szlovák vezető srác (aki elmondása szerint megmászta az Anapurnát) simán beállt a csúcson a magyar zászlót fogni. Nem felvidéki magyar, nem is beszélt magyarul.
Nem számítottam erre a gesztusra. 2500 m felett megszűnik a nemzetiségi para.
Különben a Kriván megmászása sokkal nagyobb állóképességet igényelt, mint a Gerlach.
ergé 2008.01.15. 13:21:15
Hmm, akkor büszke vagyok, mert a Krivánt megmásztam :)
Hiba: jó ötlet egy későbbi túra (ami mindannyiunk számára teljesíthető)!
Hiba: jó ötlet egy későbbi túra (ami mindannyiunk számára teljesíthető)!
hiba 2008.01.15. 13:50:03
Én mondjuk szlovákiában még sosem tapasztaltam semmilyen nemzetiségi ellentétet pedig szinte hetente járok. Igaz elsősorban erdőkbe, hegyekbe. Sokszor a félreértés szerintem abból adódik, hogy a szlovákok nagyon fejlett belföldi turizmusa teljesen más alapokról indult mint nálunk és ez egy sajátos szolgáltatási színvonalat eredményezett. Nálunk ugye elsősorban azért utazik el belföldre valaki, hogy ott aztán a seggét kinyalják és rendkívül jól érezze magát a jakuzziból gyönyörködve a tájban. A szlovákoknál ezzel szemben az utazás fő motivációja a természet élvezete volt. Ennek megfelelően a járulékos szolgáltatásokra nem is helyeztek nagy hangsúlyt. Ez sok helyen ma is látszik a szolgáltatások fapadosságán, vagyis inkább puritán egyszerűségén. Ennek eredője az is, hogy a vendéglátásban dolgozók sem olvadnak el a pénzes magyar vendégek láttán.
A tátrában viszont kimondottan baráti a viszony az ott dolgozó házgondnokok-hegyimentők-TANAP őrök-vezetők (ezek általában ugyanazok)és a magyar hegymászók között. Elvileg hegymászó igazolvánnyal bárhová mehet az ember, de az eddigi gyakorlat szerint, ha látták, hogy gyakorlott túrázó-mászó vagy simán engedtek. Nénikének viszont lehet igaza van abban, hogy a Gerlachra tartó, vezető nélküli turistákat már büntetik (régebben ez sem volt). Ez érthető, mert nekik is élni kell valamiből, másrészt a kontrollálatlan turista áramlás azért jelentős károkat, baleseteket okozna.
A tátrában viszont kimondottan baráti a viszony az ott dolgozó házgondnokok-hegyimentők-TANAP őrök-vezetők (ezek általában ugyanazok)és a magyar hegymászók között. Elvileg hegymászó igazolvánnyal bárhová mehet az ember, de az eddigi gyakorlat szerint, ha látták, hogy gyakorlott túrázó-mászó vagy simán engedtek. Nénikének viszont lehet igaza van abban, hogy a Gerlachra tartó, vezető nélküli turistákat már büntetik (régebben ez sem volt). Ez érthető, mert nekik is élni kell valamiből, másrészt a kontrollálatlan turista áramlás azért jelentős károkat, baleseteket okozna.
Téglagyári Megálló 2008.01.15. 14:48:40
nénike irja:
"Különben a Kriván megmászása sokkal nagyobb állóképességet igényelt, mint a Gerlach."
Hm, én voltam a Krivánon, de nem nevezném nehéznek. Hacsak nem az északi oldalról...
"Különben a Kriván megmászása sokkal nagyobb állóképességet igényelt, mint a Gerlach."
Hm, én voltam a Krivánon, de nem nevezném nehéznek. Hacsak nem az északi oldalról...
nénike · http://mandiner.hu 2008.01.15. 15:08:43
Én sem azt mondtam, hogy technikailag nehéz (12 éves forma gyereket is láttam), hanem, hogy megeröltető a magamfajta irodabútorokon edző figuráknak :)
hiba
A Glocknert bevállalnád? Van hegymászó vizsgád?
hiba
A Glocknert bevállalnád? Van hegymászó vizsgád?
hiba 2008.02.05. 13:58:45
Ha már itt szóba kerültek a magyar hegymászó teljesítmények, elhatároztam, hogy önkéntes missziót indítok annak érdekében, hogy legalább a polgári underground helyén tudja kezelni az értékeket a hegymászásban. Ennek érdekében rendszeresen beszámolok itt a jelentősebb magyar teljesítményekről.
Kezdjük ezzel:
Múlt héten Urbanics Áron és Kovács Tamás Patagóniában két olyan csúcsot és falat mászott meg, amit magyar még soha. Ezek:
A Cerro Torre-n a Compressor út (VI, 5.10, A2, 80 fok, 1100m )
A híres útról bővebben:
www.alpinist.com/doc/ALP18/newswire-cerro-torre-compressor-wharton-smith
Aguja Saint Exupery-n pedig a Claro de Luna úton ED, 6c, 800m másztak fel.
Ezek a teljesítmények kb felérnek egy Austral Open 16 közé jutással, vagy foci VB- csoport elsőséggel.
Kezdjük ezzel:
Múlt héten Urbanics Áron és Kovács Tamás Patagóniában két olyan csúcsot és falat mászott meg, amit magyar még soha. Ezek:
A Cerro Torre-n a Compressor út (VI, 5.10, A2, 80 fok, 1100m )
A híres útról bővebben:
www.alpinist.com/doc/ALP18/newswire-cerro-torre-compressor-wharton-smith
Aguja Saint Exupery-n pedig a Claro de Luna úton ED, 6c, 800m másztak fel.
Ezek a teljesítmények kb felérnek egy Austral Open 16 közé jutással, vagy foci VB- csoport elsőséggel.
ergé 2008.02.05. 14:12:43
gratulálunk a föld alól az ég alattiaknak! :)
hiba 2008.06.02. 16:10:10
A Magyarok a világ nyolcezresein idén is sikeres expedíciót tudhat maga mögött.
Erőss Zsolt, Sterczer Hilda, Mécs László és Kollár Lajos kevesebb, mint egy hónap alatt épített ki három magashegyi és egy csúcstámadó tábort. Zsolt május 18-án délután elérte a nepáli Makalu 8463 méter magas csúcsát, mely a magyar hegymászás kilencedik nyolcezrese lett!
A mai napon Katmanduban szállnak repülőre, majd Bahrainon és Frankfurton át érkeznek Budapestre.
ÉRKEZÉSÜK IDŐPONTJA: JÚNIUS 3., 12.05 óra, FERIHEGYI REPÜLŐTÉR
A landolást követő sajtótájékoztatón az expedíció tagjai személyesen számolnak be a sikeres vállalkozás körülményeiről és eseményeiről, valamint lehetőség nyílik interjúk készítésére is.
A sajtótájékoztató időpontja: 2008. 06. 03. 14.00 óra,
helye: Építész Pince Étterem, Budapest, 1088, Ötpacsirta u. 2.
(A Magyar Nemzeti Múzeum mögött, a Szabó Ervin könyvtár mellett nem sokkal)
Erőss Zsolt, Sterczer Hilda, Mécs László és Kollár Lajos kevesebb, mint egy hónap alatt épített ki három magashegyi és egy csúcstámadó tábort. Zsolt május 18-án délután elérte a nepáli Makalu 8463 méter magas csúcsát, mely a magyar hegymászás kilencedik nyolcezrese lett!
A mai napon Katmanduban szállnak repülőre, majd Bahrainon és Frankfurton át érkeznek Budapestre.
ÉRKEZÉSÜK IDŐPONTJA: JÚNIUS 3., 12.05 óra, FERIHEGYI REPÜLŐTÉR
A landolást követő sajtótájékoztatón az expedíció tagjai személyesen számolnak be a sikeres vállalkozás körülményeiről és eseményeiről, valamint lehetőség nyílik interjúk készítésére is.
A sajtótájékoztató időpontja: 2008. 06. 03. 14.00 óra,
helye: Építész Pince Étterem, Budapest, 1088, Ötpacsirta u. 2.
(A Magyar Nemzeti Múzeum mögött, a Szabó Ervin könyvtár mellett nem sokkal)
nénike · http://mandiner.hu 2010.01.12. 15:07:29
@hiba:
Hihetetlen, hogy min ment keresztül Erőss Zsolt. Elképesztő higgadtsággal viselte. Itt egy videó, egy nappal a baleset előtt:
www.youtube.com/watch?v=o01MoQ9_thw
Hihetetlen, hogy min ment keresztül Erőss Zsolt. Elképesztő higgadtsággal viselte. Itt egy videó, egy nappal a baleset előtt:
www.youtube.com/watch?v=o01MoQ9_thw
hiba 2010.01.16. 12:49:31
@nénike: Hát elég szar ügy az biztos,de biztos vagyok benne, hogy Zsolt lesz még nyolcezres csúcson.
A felvétel amúgy nem mostani, hanem a tavalyi szilveszteri. Szilveszter előtt voltam ott és most nem volt ennyi hó.
A felvétel amúgy nem mostani, hanem a tavalyi szilveszteri. Szilveszter előtt voltam ott és most nem volt ennyi hó.
expansiv 2010.01.16. 12:58:42
A MÜNK CSUCSEMBERÜNKNEK meg levágták fél lábát.
Hillary vén volt.
A mienk nem az. Nem is értem, hogy a Csomolungma UTÁN már mi a gyászlobogós ló..sznak mászkált törpe felvidéki hegyoldalakon??!
Hillary vén volt.
A mienk nem az. Nem is értem, hogy a Csomolungma UTÁN már mi a gyászlobogós ló..sznak mászkált törpe felvidéki hegyoldalakon??!