Mi ellen is tüntetünk?
2012. december 14. írta: pinter.bence

Mi ellen is tüntetünk?

tandij_tiszteletet_bizalmat.png

Nem akartam írni a tandíj körüli tüntetésekről és vitáról, mégis szükséges lesz. A baj ugyanis nem a tandíjjal vagy a hallgatói szerződéssel önmagában van. A baj a kormány módszereivel és a kormány hozzáállásával van.

„Gondolom itt nincsenek senkinek fölösleges százezrei arra, hogy félévenként befizesse azt az egyetemre” – mondta egy fiatal hölgy a pécsi Leöwey Klára Gimnázium ülősztrájkján a pódiumról. A nagyon helyesen felkelt – leült – gimnáziumi ifjúság okulására: igazából az államnak sincsenek rá felesleges százezrei. Ebből a szempontból legitim lenne a jó ösztöndíjrendszerrel megtámogatott, átgondolt tandíjrendszer és a hallgatói szerződés fokozatos, lassú bevezetése. Azaz a hallgatók nulladik pontja: a köz- és felsőoktatás átfogó reformja.

Sokat hangoztatott közhely, de minden tisztességes egyetemista igazolhatja: nem kell mindenkinek egyetemre járnia. Mindenki ismer értő olvasásra képtelen, lusta, primitív stb. embereket, akiknek nem a felsőoktatásban lenne a helyük. Ezzel szemben rengeteg olyan hallgatót is ismerek, akinek pont a felsőoktatásba kerülés nyitotta fel a szemét és ösztönözte komoly munkára. Nem megoldás tehát a keretszámok ész nélküli visszavágása: közepes tanulóból is lehet aztán kiváló egyetemista, és a kitűnő érettségi bizonyítvány sem mindig jelent pallérozott vagy kreatív elmét.

Nem fogadható el a tempó sem: két hónappal a jelentkezési határidő előtt bejelenteni a durván lecsökkentett keretszámokat húzós dolog. Egy komoly és átgondolt reform, ami nem a pénzkivonásra és a felsőoktatás kivéreztetésére irányulna, évek alatt hajtana végre ilyen komoly változtatásokat, folyamatosan egyeztetve az érintettekkel. Legjobb lenne úgy bevezetni egy új rendszert, hogy az éppen tizedikes diákok aszerint készülhessenek már majdani érettségijükre.

Nem vállalható a kormány súlyozása. Bármennyire is haszontalannak tűnik például a filozófusok munkája, mindenki beláthatja, hogy a történelemből ismert nagy eszmei változásokat, tudományos paradigmaváltásokat mindig egy vagy több filozófus munkája előzte meg. A szellem- és humántudományok visszaszorítása az ország felemelkedésének lehetőségeit szűkíti. 

Ugyanígy nem vállalható semmilyen szempontból a kormány kommunikációja. A diákhitel, bármilyen kedvező is legyen, mégiscsak hitel, azaz eladósodással jár (ami ellen folynak bizonyos harcok). A bekerülés lehetősége pedig nem nőtt, hanem szűkült. A kormány kommunikációs felelőseinek be kell látnia, hogy nem folytatható tovább az orwelli kettős beszéd, a párhuzamos valóság, Tündérmese-ország, NER-földe virtuális építése, ahol a gonosz EU-sárkány ellen küzd a Kurucz Viktor, ahol valaminek a megvédése államosítást, vagy megszüntetést jelent. Volt egy miniszterelnökünk már, aki nem bontotta ki az igazság minden részletét. Nem szerettük különösebben. A nyilvánvaló hazudozást és csúsztatást nem igazán szeretjük.

A kormány nagyon elszámította magát: egységfrontba tömörített hallgatót és oktatót, gimnazistát és egyetemistát, szülőt és gyermeket, hököst és hahást. A spontán szerveződő utcai tüntetések szépen lassan nem csak a tandíjról fognak szólni, hanem a kormány többi cinikus hazugságáról is, amiből volt elég az elmúlt két és fél évben. Világos: ha nem születik gyors megoldás, a kormány nem számolhat a fiatalok nagy részének szavazatával a 2014-es választásokon. Kövér Lászlónak pedig csak annyit mondanék, hogy a jelenleg egyetemet végzők egyrészt szolidárisak az utánuk jövőkkel, másrészt tartanak attól, hogy a kormánynak velük szemben is bármikor támadhatnak hasonlóan ad hoc megoldásai.

Nem maga a tandíj és a hallgatói szerződés, hanem a brutális tempó, a hazug kommunikáció és az eddig sem túl bő források csökkentése mellett ezek elosztása, egyes területek (jog, közgáz, humántudományok) negligálása vállalhatatlan. És nem csak ellenzékieknek vállalhatatlan. Helyes tehát, hogy ülősztrájkolnak a gimnazisták és utcára mennek, hallgatók, oktatók, középiskolások és szülők, csak azzal is tisztában kéne lenni, hogy mi ellen küzdünk. A közös pontot az összes tiltakozó között a fenti három pont jelenti, nem a tandíj és a hallgatói szerződés.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr584963774

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ne csak tüntess, politizálj! 2012.12.16. 01:28:16

Felbasz, mi történik az országban? Betelt a pohár a tandíjjal? Hallatni akarod a hangod? Az utcára vonulni nem elég. Az alap gondolatunk, hogy az összes politikus köcsög, hogy hazudnak, és leginkább magukat képviselik. Hogy a politika ocsmány, a párto...

Trackback: Mi ellen is tüntetünk? 2012.12.14. 11:39:01

A baj nem a tandíjjal vagy a hallgatói szerződéssel önmagában van. A baj a kormány módszereivel és a kormány hozzáállásával van.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 13:43:20

@Húsleves:
bokros lajos - ha jól tudom - pártot alapított. de nem kell félned. nem fog rá szavazni a kutya se.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 13:44:43

@Kandeláber: Gondolom ezt íróniának szántad.

Nehéz időkben választani kell. "Priorizálni." Kiművelendő emberfőkre költjük a pénzt, vagy a jövő B-közepének/focistáinak kinevelésére.

Amellett ne mondja nekem senki, hogy a népstadion rekonstrukció előtti, 32 ezer fős befogadóképessége valami szörnyű, mindenek előtt megoldandó probléma lett volna. 45 millárd forintért.

Egyébként meg ugye a lélegeztetőgépek a "koronaúsztatás" kapcsán jöttek anno elő, ami mennyibe is került? 100 millió forint? Kutyafasza összeg, a 45 milliárdhoz képest.

Húsleves 2012.12.14. 13:52:39

@takácsbálint:
Attól már én se félek. De attól hogy pártot alapított, még emlékezhetne rá, hogy mit ígért. De ne hibáztassuk szegény embert, valahol olvastam, hogy a trauma rossz hatással van a memóriára, és neki nagyon súlyos trauma lehet, hogy a trehány panamai egyetemen elkallódott Magyarország bajuszának doktori disszertációja, ami talán a világon egyedülálló lehet abban, hogy még meg sem tanult spanyolul amikor megírta spanyolul.

belekotty 2012.12.14. 13:52:52

@ingyenebed: Hülyegyerek! Az GDP arányos adóteher nőtt Magyarországon, hiába vergődsz itt az egykulcsos adóval. Ostoba narancszombi vagy! Az egykulcsos adó kurva jól néz ki, csak a járulékok, az ÁFA, jövedéki adók mind emelkedtek és leszűkültek az adójóváírások.
Ezek együttes hatását hívják a GDP arányos adótehernek. Az meg nőtt, te okostojás!

index.hu/belfold/2012/12/10/egyhazat_alapithat_ma_a_parlament/valojaban_nem_csokken_az_adoterheles/

Kandeláber 2012.12.14. 13:56:00

@Schwerer Gustav: Figyelj, ezzel a szemlélettel elvileg soha nem rendeztek volna újkori olimpiát egyetlen harmadik világbeli városban, de szegényebb európaiban sem.
Gondolom, 1968-ban Mexikó nem dúskált a javakban, de Mexico City rendezett olimpiát. Aztán hogy ne menjünk messzire, itt volt Athén, remélem nem állítod, hogy a görög gazdaság az olimpia megrendezésének következtében omlott össze?
Elvileg mindenhol minden állami vagy városi nagyberuházással szemben felvethető olyan kifogás, hogy másra jobban kellene/kellett volna a pénz.
Csak Budapesten: négyes metró, duna-parti bálna, Nemzeti Színház, Müpa, Lágymányosi-híd stb...
Sajnos, a költségvetésben soha nincs elég pénz minden igény maradéktalan kielégítésére, valahogy nem sikerült megvalósítani a "mindenki képességei szerint, mindenki szükségletei szerint" elvet, Marx, Engels és Lenin elvtársak valószínűleg tévedtek.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 14:16:53

@Kandeláber: "figyelj, ezzel a szemlélettel elvileg soha nem rendeztek volna újkori olimpiát egyetlen harmadik világbeli városban, de szegényebb európaiban sem."

Szegény Tajpej, Szingapúr, Bécs sem rendezett még soha nyári olimpiát. Nem lennék most az átlag tajvani/szingapúr/osztrák helyében....

"Aztán hogy ne menjünk messzire, itt volt Athén, remélem nem állítod, hogy a görög gazdaság az olimpia megrendezésének következtében omlott össze?"

Hát mondjuk úgy hogy nagyszerű példa -az olimpa helyett- pl. a görög EB-győzelem. Minden görög büszke lehetett a hazájára, egészen addig, amíg beütött a krach, amelyben persze a görögök is nyakig sárosak voltak.

A foci nagyszerű gőzlevezető, egy darabig. Aztán ha borul a bili, akkor megbaszhatod a high-tech hiper-szuper focistadiont. Amikor kenyér sincs, akkor hiába a cirkusz....

"Csak Budapesten: négyes metró, duna-parti bálna, Nemzeti Színház, Müpa, Lágymányosi-híd stb..."

Én emberekben gondolkodom, nem épületekben.
Vannak alapvető dolgok, mint például hogy az adott társadalom köteles biztosítani a szellemi útravalót a honpolgárai számára. Adott esetben ingyen.

A Magyar Nemzetállam legnagyobb kincsei a magyar emberek. Ők a legelső, mindenek előtti szempont. Utána jön csak a többi. Ennyire egyszerű.

ingyenebed 2012.12.14. 14:19:52

@Holding:

hazudsz sajnos.
havi 210e fölött mindenkinek nő a jövedelme az egykulcsos szja-val.

egy beosztott diplomás havibér egy multinál 300-400 ft.
egy ilyen kereső, mondom mégegyszer, nem főnök, menedzser, stb, sima beosztott, évente 7-800 ezret bukna az LMP, évi kb 300 ezret az MSZP adótáblájával.
ez a két tetu párt ezeket az embereket hazudja gazdagoknak, akiknek kötelező nagyobb adót fizetniük, mert dúskálnak.
tele van ez a réteg pályakezdővel, kisgyerekes párokkal, lakáshitelesekkel, stb. pont ez az a réteg, amelyik eltarja az országot és nem tudja elhazudni a jövedelmét az állam elől. én is ezek közé tartozom.

ezek mind a fideszre fognak szavazni, ha az ellenzék nem hajlandó finomítani a számításain.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 14:24:37

A Gyurcsanyista tandíjpárti MSZP-s csürhe most épp amiatt sápítozik, hogy csak 10.000 diák tanulhat ingyen, nem pedig egyetlen egy se, mint ahogy ők tervezték.

ingyenebed 2012.12.14. 14:27:05

@belekotty:

ne hazudozz rohädt komcsi!

évente 500-700 ezerrel jobban járok, mint a régi mszp-s szja-val (ennek nagyobb része a bajnai féle kvázi egykulcsossal jött be, az igaz, a fidesz már csak hozzátett).

ehhez képest a +2% áfa, telefonadó, printyprunty adók lófäsz. bőven fényévekkel plusszos vagyok. és nem vagyok főnök, sima beosztott diplomás vagyok.

azt hiszed nem tudok számolni, te idiótä?

egy dolgot buktam el, a 9% havi manyup befizetést.

DE AZT AZ ELLENZÉK SEM AKARJA VISSZAADNI, PEDIG TAG MARADTAM, abba a 3% normálisba tartozom, aki nyilatkozott !

az mszp-lmp komcsik visszahoznák a progresszív szja-t, de mit adnának vissza?
tandíjat ők is akarnak, a 9% havi manyup befizetésről szó sincs, a 98% különadó által elvett pénzről nem beszélnek, a korengedményes nyugdíjak visszaadásáról nem beszélnek.

egy dolgot mondanak, hogy eltörlik a bankadót. erre kell a progresszív szja.

a felső két jövedelmi tized pénzén visszavásárolják magukat a hatalomba, de semmit nem fognak visszaadni az alsó nyolcnak!

ébredjetek már fel!

noviktornoparty 2012.12.14. 14:27:28

@ingyenebed:

1. pályakezdőként 400ezret? :) nincs olyan beosztott, aki havi 400-at keresne, bárhol legyen is (1-2 nagy multit leszámítva, ami pár ezer embert érint max). ahhoz már minimum középvezetőnek kell lennie.

2. ez a réteg is max 1-200ezer emberből áll, nem többől.

3. írd már le kérlek, hol fejti ki az lmp vagy az mszp, hogy mekkora jövedelem felett húzná meg a magasabb kulcsot és az mekkora lenne? mert enélkül szimpla hazugság amit írsz :)

ingyenebed 2012.12.14. 14:28:45

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

ez szimpla hazugság.
a gyurcsányi tandíj sokkal szolidárisabb volt, és sokan ingyen tanulhattak volna tőle, vagy tanulmányi eredmény, vagy rászorultsági alapon.

Kandeláber 2012.12.14. 14:29:36

@Schwerer Gustav: Azokat az épületeket - mint ahogyan a stadionokat is - elsődlegesen magyar emberek fogják használni, nem mondjuk zulukaffer turisták.
Szellemi útravalót csak annak érdemes biztosítani, aki az igénybe is kívánja venni.
Fentebb említettem egyszer: vezessék be ismét - kísérletképpen - a felvételi vizsgát.
Kíváncsi lennék a felvételizők helyesírására, szókincsére például egy magyar irodalmi mű elemzése kapcsán.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 14:31:44

@ingyenebed:
Hazudsz Gyurcsány csicska..

Gyurcsányék mindenkire kivetették volna a tandíjat, és elprivatizáltak mindent.
Közműveket mindent.

A Fidesz most 10.000 diáknak (negyede az összesnek) ingyen oktatást biztosít, és a közüzemi extra profitnak véget vet.

ésmi nem foglalt 2012.12.14. 14:32:31

Ez a tüntetés nem csak a tandíjról szól. A hazugságokról, amivel a FIDESZ megnyerte a kétharmadot, és az összes kampányban hangoztatott ígéreteik ellenkezőjét teszi, még csak nem is óvatosan, hanem vastagon. Emlékezzünk a népszavazásokra, a tüntetésekre, amitől pl. a Tv székház is égett. Emlékezzünk minden megfúrt intézkedésekre, amit szerettek volna bevezetni, pl: tandíj: 2000 Ft, ami ott maradt volna az egyetemeknél, amiből akár fejlesztéseket, akár szoc. juttatásokat is tudtak volna finanszírozni. Igaz, régen volt. Csak a szépre emlékezünk! (népszavazás, győztünk! Most az alaptörvény szerint már népszavazást sem lehet kezdeményezni.) Egyetértek a tüntetőkkel! Már akkor, amikor a magánnyugdíjakat lenyúlták, és ígértek külön számlát, ami azóta sincs, már akkor tüntetni kellett volna.

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 14:33:06

@Holger Hartland:
a közéleti kérdések vannak rosszul feltéve. ha azt kérdeznénk, hogy milyen legyen az európai, vagy a közép-európai felsőoktatás, akkor egyik szereplő se mondhatná azt, hogy a másik a hibás.

most az a kérdés: milyen legyen a magyar? és innentől kezdve arról szól a vita, hogy hogy ki kúrta el. ha van tandíj: az a baj. ha nincs tandíj: az a baj. ha elfoglalják a hidat: az a baj. ha nem foglalják: el az a baj. ha sok diplomás: az a baj. ha kevés a diplomás: az a baj.

persze lehet folytatni:
ha európáról van szó az a baj, ha csak magyarországról az a baj. :-D

ezzel együtt szerintem mégis közép-európai felsőoktatási térség kialakításáról kellene beszélni. általában véve szövetségi iskolarendszerről. az oktatásba kívülről kell forrást bevonni.

most ugye fejlesztési forrást biztosít európa. százmilliárdokat költenek új létesítményekre. amit aztán nem lehet fenntartani. a működési forrást a német-osztrák-svájci ipar és pénzipar adhatna.

az általam preferált modell:
-- az alsó-iskolát a kistérség (járás) vagy a városrész (kerület) tartja fent. ezek cca. 20 ezres körzetek.
-- a középiskolát a középtérség. ez lehet központi régió (ami a főváros és az agglomerációja), és mellette kárpát-medencei eurorégiók. ezek cc. 2 milliós térségek lehetnének.
-- a felsőoktatást pedig egy 200 milliós nagytérség: mitteleuropa.

a fiatalok számára a "röghöz kötés" azt jelentené, hogy a diplomásként nem mehet el csak úgy londonba bébiszitternek. nem mehet el máltára mosogatni. skandináviába se mehet el orvosnak. de azért közép-európa egésze kínálna munkát. és vélhetően a németország, ausztria és svájc is többet fektetnének be. ha a felsőoktatást és a felsőfokú szakképzést is ők dominálnák. biztosítva persze az intézményi autonómiát.

ilyet egyik párt se akar. az egyetemi oktatók megint nem. a diákok meg pláne. a bulira szánt zsebpénz meg legyen. azon túl nem lépnek. szóval elvi megoldásokat a kommentek szintjén lehet vázolni. a gyakorlatit nem tudom. lehet, hogy ennek az egésznek nincs is racionális megoldása.

ha egyik szereplőnek sincs lövése arról, hogy valójában mit szeretne. a politikai vezetők, intézményvezetők és a diákvezetők szájából egy konstruktív javaslat se hangzik el. akkor meg kell várni, hogy orbán viktor hazarepüljön brüsszelből. a repülőúton megálmodja, hogy mi lesz.

noviktornoparty 2012.12.14. 14:33:59

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: a fer néven ismert konstrukció jóval vállalhatóbb terv volt. mindenki által fizetendő, évi 105 ezer forint (és nem évi 500ezer-1millió forint, mint most), amihez rászorultsági alapon különböző szociális támogatásokon (és legvégső esetben, de csak akkor a már akkor is létező diákhitelen) keresztül és teljesítmény alapján könnyítéseket is lehetett volna eszközölni.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 14:37:29

@noviktornoparty:

Már megint egy szoci csicska magyarázza, hogy miért jobb az MSZP-s tandíj..

De mint mindig most is hazudtok.

Attól szarabb konstrukció nem érhette volna a diákságot, mint amit Bajnai vart volna személyesen a nyakukba.

1 darab ingyen tanuló diák se lett volna, szemben a mostani 10.000 diákkal.

Ócska hazudozó Gyurcsány csicskák vagytok.

centenárium 2012.12.14. 14:38:03

Meg kell szüntetni az állami felsőoktatást.
Csak a középiskolákat finanszírozza az állam.
Igenis fizetni a tanulásért.
Az csak egy kis része amibe kerül.
Igenis szabályozni a tanterveket.
Le a liberálbolsevista szabadossággal örökre.

ingyenebed 2012.12.14. 14:38:27

@noviktornoparty:

baromarc, meg akarod mondani, mennyi a fizetésem?
a jó ég áldjon már meg!

pályakezdő diplomásként havi 300-at bármelyik multinál megkapsz, de 250-et a smucigabbaknál is. 210 körül avgy fölött van már egy technikus fizetése is, b+.
a menedzserek havi 1-3 millát keresnek, szinttől/cégtől függően, az alattuk lévő középvezetők 6-800 ezret.

egy normál diplomás bérsáv a piacon 3-400 ezer ft.

nem 1-2 ezer ilyen van, hanem több százezer!

ezek a cégek termelik meg a magyar gdp nagyrészét.

mindenki eezeknek az embereknek a pénzére ácsingózik, ezek nem tudják eltitkolni a jövedelmüket, mert egy multi nem vacakol zsebbe fizetéssel. és ezek mind bérből élnek, nem tőkejövedelemből, nem mások munkájára profitrakásból.

az mszp a gki gazdasági programját vette át hivatalosan bejelentve. megtalálod a gki.hu-n.
16+23-25+32-36%- os sávok, határok kb: évi 1,5 m-2,5m

Lmp.hu-n van az pdf-ben az ő programjuk is, az még durvább:
15+25+45% !!!!
a 45% már évi 2,5 milla fölött bejön!!!

az lmp egy havi 400-st kereső diplomás 3 havi nettó bérét elszedné !!!!
tedd be egy adószámító excelbe, amit akárhol letölthetsz.

ti ennyire beszpjátok a komcsi dumát?

ingyenebed 2012.12.14. 14:41:00

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:

te hazudsz, rohattetű.

vedd elő a régi forrásokat.
de mindenki emlékszik rá, úgyhogy hiába szórakozol itt.

regress 2012.12.14. 14:41:17

az országnak nincsenek fölösleges százezrei...de a tetves kurva anyjukat,több milliárdos stadionokra van?most olvastam ,hogy borsodba,a legnagyobb putri közepébe 6-milliárdos F-1-es építenek.hogy ezeket a tetveket miért nem vitte az anyjuk a taigetoszra?

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 14:41:49

@Kandeláber: "Azokat az épületeket - mint ahogyan a stadionokat is - elsődlegesen magyar emberek fogják használni, nem mondjuk zulukaffer turisták."

igen, de nem az épület a lényeg, hanem az ember. Azonkívül ha rajtunk múlik, inkább építsünk művelődési központot, (találkahelyet, kávézót), könyvtárat, mint focistadiont.

"Fentebb említettem egyszer: vezessék be ismét - kísérletképpen - a felvételi vizsgát.
Kíváncsi lennék a felvételizők helyesírására, szókincsére például egy magyar irodalmi mű elemzése kapcsán.""

Teljesen egyetértek, és támogatom. De fontos, hogy az ilyen gyereket - és szüleit- ne tegyük tönkre a több tízezres tankönyvcsomagokkal, ennek érdekében a 80'as évek olcsó papírra nyomott tankönyveit (fizika, kéma, matem. stb) vissza kell hozni, és (némi kiegészítésekkel) újra kell nyomni.
A Nemzeti Tankönyvkiadót vissza állami kézbe, minden lehetséges tankönyvnek csereszabatosnak kell lennie (hogy a használt könyvet az új évfolyam is tudja használni), ugyanazon oldalszámozás, ugyanaz a tankönyv mondjuk 10 évig.
Lényeg: a szülőkre háruló költség minél teljesebb csökkentése. a gyerek köré kell építeni az iskolát, nem pedig a kimutyizott-kiszervezett- oktatási rendszer köré.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 14:42:11

@ingyenebed:

Erről nem beszélünk te hazudozó féreg:

http://www.google.com/publicdata/directory#!q=eu+unemployement

Hogy megduplázták a szocik a munkanélküliséget, röpke 8 év alatt.

Meg erről nem beszélünk:

http://www.google.com/publicdata/directory#!q=eu+gdp

Hogy a GDP arányos hiányt 80% fölé vitték.

Meg arról hogy 2010-re minden gazdasági mutatót szerint a szlovákok elötti pozicióból az EU legbénább kormánya (MSZP) okán a legszarabbak lettünk mindenben.

noviktornoparty 2012.12.14. 14:43:38

@ingyenebed: te pedig szimplán hazudsz, vagy a szövegértelmezés nem az erősséged. :)

"Ezért a 2011-es adójóváírás rendszerét helyreállítva, háromkulcsos
jövedelemadó­rendszert javasolunk, 16, 36 és 40%-os (a félszuperbruttó
jövedelemre számított) kulcsokkal, 3,5 és 7 millió forintos sávhatárokkal. " - ez olvasható az lmp programjában :)

és ez így igazságos. aki többet keres, fizessen is több adót. a sávhatárokon lehet vitatkozni, de nem érdemes, mert úgyis lesz olyan, aki rosszul jár és sipítozik a változás ellen. mint te.

ui.: multinál dolgozom pályakezdő jogászként és bruttó 250-et keresek :)

centenárium 2012.12.14. 14:44:22

Az mszp tandíjjal bekerülhetsz félévre inni lébecolni
lármázni. Majd mész OKJ-s tanfolyamra marketingmenedzsernek. Utána meg segély kellene.

centenárium 2012.12.14. 14:46:31

@regress: Húzz a p.....ba te agyalágyult.

ésmi nem foglalt 2012.12.14. 14:50:47

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:
Esetleg sértegetések helyett lehetne alapos indokokkal megtámogatott érveléseket is olvasni Öntől? Mert azt szívesen olvasnám.

noviktornoparty 2012.12.14. 14:51:12

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: valóban, mennyivel igazságosabb az, hogy páran semmit nem fizetnek, a többiek pedig belerokkanak a tandíjba :)

ui.: hidd el, az hogy valaki magas pontszámmal kerül be a felsőoktatásba, nem jelent semmit.

egyrészt nem egyenlőek az esélyek attól függően, hogy milyen középiskolába jártál. egy vidéki, nevenincs gimiből lehetnek max hozott pontjaid osztályzataid alapján, míg egy elitgimiből jőve ugyanazért a teljesítményért kevesebb pontot hozol, mert ott magasabbak a követelmények. erre lenne jó megoldás, ha visszahoznák a felvételit, és nem ezt a viccnek is rossz emelt szintű érettségit várnák el a gyerektől.

másrészt hidd el, nem azért lesz valaki jó jogász vagy orvos, mert olyan jó jegyeket kapott gimiben. ezzel kizárnak egy csomó potenciálisan tehetséges hallgatót és beengednek több kóklert, akinek jobb pontjai voltak.

ésmi nem foglalt 2012.12.14. 14:58:05

@centenárium:
Eszembe jutott egy példa. Ha van egy részeges kerékpáros, aki a kocsmából jövet elesik, akkor az a megoldás, hogy minden embertől eltiltják a kerékpárt? Nem kétlem valóban van olyan egyetemista, aki csak végig bulizza, issza a fél, vagy két évet, van olyan parlamenti képviselő, aki végig alussza a négy évet, akkor oszlassuk fel a parlamentet is, mert voltak ilyenek.

ésmi nem foglalt 2012.12.14. 15:01:03

Esetleg, nem az lenne a jobb megoldás, hogy csak azokat tiltanánk ki, akár az egyetemről, akár a közlekedésből, akár a parlamentből, aki ilyet tett? Nem gondolod, hogy nem kéne mindenkit büntetni egyesek miatt?

Kandeláber 2012.12.14. 15:07:28

@Schwerer Gustav: Nem vagyok meggyőződve arról, hogy pld. új könyvtárak létesítése esetén egyesek nem lennének felháborodva, és nem követelnék, hogy osszák szét a pénzt valakik között.
Szerintem a felvételi ellen is tiltakoznának, pedig az előzetes szelektálásra kiválóan alkalmas lenne.
A Nemzeti Tankönyvkiadó jó ötlet, de egyesek már a nevétől is libabőrösek lennének, és mivel a tankönyvkiadás is nagy biznisz, államosítást és a szabad verseny korlátozását sikoltozva tiltakoznának.

regress 2012.12.14. 15:09:00

@centenárium: csak nem te is putrilakó vagy?mehetsz közmunkásnak,simicska meg tovább hízik

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 15:10:22

@Schwerer Gustav: amiket írtam, a z ált.isk. -középis.-gimnáziumban hatalmas problémákat jelentenek a szülőknek.

Ami az egyetemi oktatást illeti:

-Fölszámolni a bolognai rendszert, visszahozni az egységes 5 éves képzést. Több mint 100 évig sikerrel működött, teljesen értelmetlen volt szétbaszni. De szerencsére a világ maradt ugyanolyan, az egyetemi oktatók, dékánok-rektorok is emlékeznek rá, milyen volt, amikor még működtek a dolgok, tehát problémamentesen helyre lehetne állítani.

-Az államilag támogatott egyetemek számát ésszerű mértékre lecsökkenteni.
A megszüntetett intézmények oktatóit/hallgatóit a nagyobb intézményekbe integrálni. Az esetek többségben ez annyit jelentene, hogy ugyanabban az épületben, ugyanazon tanári kar vezetésével folyna az oktatás, csupán a névtáblát cserélnék ki.

Bölcsészkaron az egyetemi/főiskolai "általánosan kötelező tantárgyak" közé fölvenni olyanokat, mint emberismeret, társadalomismeret, pénzügyi ismeretek. Természetesen akik eleve is ezen tantárgyakat tanulják, felmentést kapnának, pl. a pszichomókusok emberismeretből.

Véget kell vetni az ostoba kultúrpolitikának, hogy az egyetemnek "világnézetileg semlegesnek" kell lennie. Lószart. Az egyetemnek világnézetet kell létrehoznia, szellemi idealista alapon. (Idealizmus: a Szellem erősebb az Anyagnál.)

Ami az előző hsz-emből kimaradt: visszhozni a 6+6-os rendszert (általános + középiskola), a jelenleg uralkodó 8+4-es rendszer szovjet csökevény, ráadásul 13-14 éves korában a serdülőnek a legkisebb gondja is nagyobb, mint hogy középiskolára készüljön fel. Helyesebb tehát, ha még előtte betagozódik a középiskolai keretbe, és a középiskolai felvételi feszültségétől mentesen éli meg a kamaszkorát.
Ezen nagyszerű ötlet egyébként Kopp Máriától származik, és csakis egyetérteni tudok vele.

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 15:11:25

@ingyenebed:
meg kellene mondanod: honnan teremted elő azt az 500-600 milliárd forintot, ami a költségvetésből permanensen hiányzik.

csabakirályfi 2012.12.14. 15:12:46

"Volt egy miniszterelnökünk már, aki nem bontotta ki az igazság minden részletét. Nem szerettük különösebben. A nyilvánvaló hazudozást és csúsztatást nem igazán szeretjük."

Csak nekem tünik úgy, hogy volt egy ellenzéki népvezérünk, aki akkor, amikor a fenti miniszterelnök nem bontotta ki az igazság minden részletét, akkor ugyancsak elhallgatott eztaztamazt? Aztán annak ellenére, hogy a nyilvánvaló hazudozást és csúsztatást nem igazán szeretjük, mégis fülkeforradalmat csináltunk?

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 15:23:11

@Schwerer Gustav:
a kamaszkor ma átlagosan nagyjából 13-21 év közé esik.
lehetne egy ilyen 6 év általános iskola, 6 középiskola, 5 felsőoktatás (akkor már miért nem 6) rendszert létrehozni. csakhogy az iskolarendszert alapvetően az élethosszig való tanulásra kell építeni. és az biztosan nem konstans 6 éves ciklusokról szól. egy ciklus 8, 5, 6, 4, 3 év. mi a rendszer? ez a 20 forintos kérdés.

erre a pofonegyszerű választ kopp máriánál (rip) sokkal okosabb ember adta meg. úgy hívták: leonardo of pisa.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 15:27:16

@Kandeláber: "Nem vagyok meggyőződve arról, hogy pld. új könyvtárak létesítése esetén egyesek nem lennének felháborodva"

Nem az a lényeg hogy hányan vannak fölháborodva, hanem hogy fölháborodásuk jogos-e.

És ha pl. úgy szól a "dilemma", hogy focistadion vagy könyvtár, akkor már lehet egy jó kis társadalmi vitát rendezni, állami forrásból, különböző civil szervezetek álcái alatt (ilyen most is van), a "focisok" és a "könyvesek" között.
Szerintem 1-2 vita alatt a könyvesek földbe döngölnék a focisokat.. ilyenekre gondolok, mint pl érvek-ellenérvek:))

Érted? Nem feltétlenül a kormányzatnak kell döntenie, vitatkozzanak csak a civilek pro és kontra.
"Civil társadalom", mint eszme. 1-2 hónap, utána a kormányzat "eredményt hirdet" (a focis-könyves vitában ez meglehetősen egyszerű feladat:)), és felépíti a könyvtárt. A focisoknak volt lehetőségük elmondani az álláspontjukat, ütköztetni a véleményüket, csak magukra vethetnek (amiért sötétek mint az állatok).

"Szerintem a felvételi ellen is tiltakoznának, pedig az előzetes szelektálásra kiválóan alkalmas lenne."

Pedig a felvételi kötelező. Én is felvételiztem anno (egyetemre), és csodák csodája, maradandó lelki károsodás nélkül túléltem.
A buzeráns lélekpátyolgató liberalizmust ("jajj csak szegénykének nehogy valami lelki megrázkódtatása legyen!) kurva sürgősen be kell fejezni. ezt az álláspontot egyébként nagyon könnyen nevetségessé lehet tenni.:)

"A Nemzeti Tankönyvkiadó jó ötlet, de egyesek már a nevétől is libabőrösek lennének, és mivel a tankönyvkiadás is nagy biznisz, államosítást és a szabad verseny korlátozását sikoltozva tiltakoznának."

Hát pedig dönteni kell, hogy a liberó véleményterrornak( illetve a hozzá kapcsolódó mutyiknak), vagy pedig a magyar lelki igényeknek akarunk megfelelni.

Az elmúlt 20 év történelme bizonyítja, hogy a kettő együtt nem megy.

Kandeláber 2012.12.14. 15:28:56

@Schwerer Gustav: A 6+6 tényleg jó lenne, a 8+4 talán a kötelező orosz nyelv-oktatással egyidős.
Egyébként egyszer jó lenne felmérést csinálni arról is, hogy mennyibe kerül mondjuk átlagosan egy gyerek mondjuk 16 éves taníttatása a szülőknek, vagy az első nyolc évet ki is vehetjük.
Szédületes összeg kerekedne ki.

sisszi 2012.12.14. 15:29:33

@Schwerer Gustav: szerintem a bolgnai rendszer jó. az iránya. mobilitást tesz lehetővé az intézmények között. európai szinten. összehasonlíthatóvát tesz intézményeket, összehangolja a kreditrendszert, ami versenyt generál > a verseny minőségjavulást szokott eredményezni. amit kritizálsz, hogy ki it tanul fölösen, vagy mi hiányzik, azt pont hogy mobilitással le lehet leküzdeni > áthallgatás....stb.

Viktus 2012.12.14. 15:40:00

Puzsér Róbert
‎"Amint az emberek rájönnek arra, hogy pénzt szavazhatnak meg maguknak, a köztársaság elbukik." Benjamin Franklin

Egyetemisták el tudnak foglalni hidakat vagy épületeket, választást nyerni azonban csakis a nyugdíjasokkal lehet. Ezt kell majd fölvésni Magyarország koporsójára.

fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/523959_306113159508507_594076922_n.jpg

Kandeláber 2012.12.14. 15:49:51

@Schwerer Gustav: Én is felvételiztem, és túléltem kilenc félévet, pedig nagyon sokan lemorzsolódtak az évfolyamból.
A nálunk liberalizmusnak hívott intoleráns szellemi hadviselés katonái soha nem ismernék el a vereségüket, zombiként is támadnak, lásd Magyar Bálint és Fodor Gábor tobzódását az ATV-n.
Az a szerencse, hogy vaktölténnyel lőnek, mert a társadalom nagyobbik része már felvértezte magát velük szemben, lásd az szdsz utóbbi eredményeit.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 15:50:54

@takácsbálint: mindegy lényegében hogy 6+6+5, vagy 6+6+6.... végsősoron az állam 12 évet finanszíroz(ott eddig is), tehát gyakorlatice most is ez van...a kedvedért: 6+6+6...

"csakhogy az iskolarendszert alapvetően az élethosszig való tanulásra kell építeni"

A nyugati világrend liberális-dekadens propagandája valóban így szól. De már ma is van olyan hogy esti/levelező tagozat, tehát aki egyik diplomát akarja a másik után szerezni, most is nyugodtan megteheti. a levelező/esti tagozatot értelmetlen lenne fölszámolni, soha nem is mondtam ilyet.

Az első diplomáig mindenképpen támogatni kell a hallgatót az államnak (amennyiben persze megfelel a gimnáziumi/egyetemi követelményeknek), a többi már legyen a hallgató problémája. Ilyen egyszerű.

Példa: Aki kétszakos hallgató, az "első szak" (amit választ) ingyenes, a másik fizetős. Természetesen van öszöndíj, aminek összege 4.5-ös átlag elérése esetén megfelelne a tandíj összegének. Tehát aki jó tanuló, nem kell tandíjat fizetnie a másik szakján.

Tehát: 6+6+6 amit az állam támogat, aki ennél tovább akar tanulni, már az ő felelőssége.

Ez szerintem meglehetősen egyszerű, vállalható, teljesíthető rendszer, és nem is kerülne többe, mint ami most van.

"leonardo of pisa."

Véleményem szerint ő egy relatíve buta ember volt, hiszen nem a 10-es (hindu, arab), hanem a 12-es számrendszert kellett volna elterjesztenie Európában, ha igazán zseni lett volna.
Én is csak onnan tudom , hogy megnéztem ezt a videót:
www.youtube.com/watch?v=ul3Xi8V8A3A

A mai 10-es számrendszer mindenképpen elavult, le kell cserélni. Haladni kell a korral. Ha megnézted a videót, egyetértesz velem:))

(Érdekesség: egyébként tudok már 60-as, babilóniai számrendszerben is számolni.:))

Jack Torrance 2012.12.14. 16:01:29

@ingyenebed: "ezek mind a fideszre fognak szavazni, ha az ellenzék nem hajlandó finomítani a számításain"

en peldaul nem.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 16:07:27

Az első mondat:@Schwerer Gustav:
12 FÉLévet, finanszíroz(ott eddig) az állam, az egyetemen...
@Kandeláber:
"Szédületes összeg kerekedne ki."
Hát igen.
"Az a szerencse, hogy vaktölténnyel lőnek, mert a társadalom nagyobbik része már felvértezte magát velük szemben, lásd az szdsz utóbbi eredményeit."

Ez még relatíve kevés embernek esett le, de így van.
Én pont ezért veszem a fáradtságot, talán kicsit korai előfutárként, hogy az önálló, magyar nemzeti gondolatot megfogalmazzam az írásaimban, lásd erről a blogom: Mert pontosan tudom, hogy egyrészt a liberó véleményterror, másrészt pedig a fidesz-mszp dualista jin-jang uralom a végéhez közeledik.

@sisszi: Eltérő a felfogásunk.

Az én látásmódom szerint egy adott egyetemi évfolyamnak egy jó társasággá, kell válnia, akikhez lehet jegyzetért fordulni, akivel lehet eszmét cserélni (mert ismerem őket annyira) nem csak ismeretlenként összefutok velük egy szemináriumon, hogy aztán sose lássam többé az illetőt.

A mai individualizáló rothadt rákos daganata helyett a közös élmények által "összerázkódott" évfolyamok híve vagyok.
Semmi extra, csak ami eddig is volt. Legalábbis amikor én voltam egyetemista, pár évvel ezelőtt.

Gerilgfx 2012.12.14. 16:38:58

szerintem a kormány hozzáállásával, és magával a tandíjjal is baj van.

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 16:46:10

@ésmi nem foglalt:

Parancsolj..
Grafikonok, adatok, google data explorer, és Eurostat adatok:

http://www.google.com/publicdata/directory#!q=eu+unemployement

Megduplázták a szocik a munkanélküliséget, röpke 8 év alatt.

http://www.google.com/publicdata/directory#!q=eu+gdp

Az MSZP a GDP arányos hiányt 80% fölé vitték.

2010-re minden gazdasági mutatót szerint a szlovákok elötti pozicióból az EU legbénább kormánya (MSZP) okán a legszarabbak lettünk mindenben.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2012.12.14. 16:46:20

Rüviden: a Mandiner Gyurcsány 2007 mellett van. Ezt is megéltük.:)

Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló ! · http://www.youtube.com/watch?v=Fe_6EavXIwA 2012.12.14. 16:49:38

@noviktornoparty:

Tudtommal a tandíj puszta léte ellen tüntetnek a diákok.

Azt csak az MSZP fanok löketik, hogy a Bajnai féle 2008-as tandíj mennyivel igazságosabb.
A tény az, hogy az mindenkire vonatkozott volna, itt meg 10.000-en ingyen tanulhatnak.

Az persze igaz, hogy előrébb járnánk teljesítményben, igazságosságban, ha ki lehetne esni az ingyen tanulás rendszeréből, és be lehetne kerülni teljesítmény alapján.
De jelenleg a diákok nem ezt kifogásolják.

Holding 2012.12.14. 17:04:54

@ingyenebed: No ha válaszolgatsz az azt jelenti hogy alaposan át tudtad olvasni amit küldtem és gondolom érdemben tudod is cáfolni... :)

Vagy írjam azt hogy ezek szerint "sajnos hazudsz" ? Hisz nem mertél reagálni a konkrétumokra!

Számon kérsz de amikor én bizonyítékokat adok akkor elsunnyogsz, nem mersz válaszolni és hadoválsz minden másról!

Kérlek TE ne térj ki a válaszadás elől!

Bár mivel erősen fideszes vagy így gyanítom nem fogsz tudni válaszolni mert tapasztalatom szerint nagy részük követelőzik és számonkér de amikor bizonyítok akkor elsunnyog... :))

Én bizonyítottam hogy az egykulcsos adó egyáltalán nem hatékony! Persze attól hogy egy tényezőt elcsesz az ország még nem omlik össze :))
De a lényeg hogy bizonyítva van hogy (ha csunya akarnék lenni és magamra venném a hazugsággal vádlásodat akkor én is ezt írnám de nem fogom) sajnos téged félrevezettek Orbánék!
Ez van, ezek a tények...

Józsi bá' · http://jozan-parasztok.blog.hu/ 2012.12.14. 17:05:56

Egy rövid kis számítás a Diákhitel 2-re vonatkozóan, 0%-os kamat mellett.

jozan-parasztok.blog.hu/2012/12/14/mekkora_teher_a_0_szazalekos_tandijhitel

Szerintem vállalható teher, nem beszélve a részösztöndíjas képzésről.

Karcolt lendület 2012.12.14. 17:31:00

Ahogy 2008-ban, úgy most is előkerülnek ugyanazok a debil kommunikációs toposzok - természetesen mindig az aktuálisan kormánypártiak szájából. Nem vagyok teljesen tandíj illetve keretszámc-csökkentés ellenes, de ezek a primitív hülyeségek mindig felhúznak:

1. "nincs ingyenebéd", "ne tanuljon senki ingyen":
Ahogy mások is leíták, a tanulás - pláne nappalin így is elég sok pénzbe kerül:
- ha nem lakik valaki helyben, akkor költeni kell a lakhatásra illetve napi többszöri étkezésre (vö. még az elvárással, hogy kevesebb legyen a mindenféle főiskola országszerte);
- költeni kell jegyzetekre, taneszközökre, fénymásolásra, stb.;
- a nappali tagozat attól nappali, hogy ez a főállása a hallgatónak: azaz nem tud mellette normál, heti 40 órás állásba elmenni és azzal megkeresni a pénzt a korábban említettekre.
Azaz a felsőoktatásban tanulás az érintettek számára tandíj nélkül is elég komoly beruházás.

2. "büfé-szakok", "nem kell annyi filozófus", stb.:
A jelenlegi világban olyan szintű a munkamegosztás illetve specializáció, hogy senki (még egyszer: _senki_) nem látja át teljesen, melyik szakmának pontosan mennyi jelentősége van. Vannak, amikről a piac igénye alapján látszik, másokon nem - például az említett filozófusok vagy például tevékenysége sokkal hosszabb távú jelentőségű (lehet), mint amit át lehet látni. Vagy a másik kedvenc, a művelődés-szervező: lehet, hogy stratégiai partnerek és kisebb cégek sem keresnek művelődés-szervezőt, ugyanakkor az ezek által foglalkoztatott jómunkásembereknek van ideje, pénze és nem utolsó sorban igénye rekreációra, ami esetenként ilyen végzettségű emberek által szervezett esemény lehet.
Ehhez jön, hogy jó magyar szokás szerint mindenki lenézi a másik munkáját, az ahhoz szükséges szakértelmet, tudást és hőbörög, hogy a másikra nincs szükség vagy legalábbis nem annyira. Lehet húzni a keretszámokon - nagyobb legyen a verseny az ingyenes helyekért, de agyatlan társadalom-mérnökösködésből nem sül ki semmi jó...

3. "Ne tanuljon senki tizensok félévet a pénzemen"
Egyrészt ez most is korlátozva van.
Másrészt mindig a bulizó linkekről szól ez, nem azokról, akik például egy-két félévet külföldön töltenek és emiatt húzódnak el a tanulmányaik. Miközben ez kimondottan hasznos mind a tanulónak, mind (egy jól működő gazdaságban) az országnak, de még a stratégiai partnereknek is jelen helyzetben.

Az ide tartozó "ne bulizgassanak állami pénzből" szintén értelmetlen: egyrészt fiatalok és akár járnak főiskolára/egyetemre, akár nem, úgyis buliznak, másrészt - jómunkásember szemmel léha életmód, a rendszeres hétköznapi bulizás az egyenetlen terhelés következménye. Lehet, hogy egy kedden éjszakába nyúlóan bulizó végigtanulja a péntek és szombat estéjét, illetve vizsgaidőszakban napi 12-14 órát tanul...

Holding 2012.12.14. 17:43:01

@Józsi bá': ugye a 2%-os infláció a vicc elem a számításban...
Másfelől mit csináljon egy orvos akinek fél vagy 1 milla a féléves díja!
És neki akár 8-11 évig is tart az egyetem!
Esélye sincs egy lakást vennie ha végez mert akkora brutál adóssággal kezd...

Másfelől ha a valós 5-6%-os inflációt veszel akkor rögtön megy a 4 milla fölé is.

Utána lakásra ne is számítson még vagy 10 évig mert az adóssága miatt lehetetlen. 10 év után meg még csak ott tart hogy elkezdheti az önerőt gyűjtögetni!

A diákhitel kb annyira "vállalható" mint a devizahitel!

Na most akkor vagy a devizahitel vállalható és így ez is, és akkor be lehet csukni az eladósodás vizsgáló bizottságot ami ugye a devizahitelek miatti felelősök megkeresését nevezte elsőszámú feladatának...
Vagy akkor ez a 2. devizahitel spirál amit pont Orbánék alakítanak ki! És lehet majd az újabb bizottságot alapítani pár év múlva...

A diákhitel számomra csak akkor lenne elfogadható ha ez a kormányzati gazdasági szemléletet tükrözné! Vagyis a családoknak és cégeknek csökkenő terhek, csökkenő állami kiadások, és emiatt a diákoknak is össze kéne húzni a nadrágszíjat!

A helyzet viszont az hogy a kormány durván növelte bevételeit! 2 év alatt a GDP 10%-ával többet vesz el a gazdaságtól! Nah ez így már elfogadhatatlan!!!

Karcolt lendület 2012.12.14. 17:45:06

@Gyυrcsány еgy mocskos közokirathamisító adócsaló !:
Látom, cizellájátok ezt a "nemtandíj" témát.
Akárhogy csűritek, csavarjátok, ha fizetni kell a tanításért, az tandíj - főleg, ha akadnak olyan szakterületek, ahol nincs államilag támogatott képzés.

A 2008-asról pedig hazudsz, az első év mindenkinek ingyenes lett volna, utána pedig a jobban tanulóknak továbbra sem került volna saját pénzbe.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2012.12.14. 17:45:43

@Viktus: "Önmagában a büfészak is annyiban hasznos, hogy megtanítja gondolkozni az egyént amire sajnos az alsóbb rendszerek nem képesek."

akkor neked még a büfészak sincs meg, ha jól értem...

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 17:48:02

@Schwerer Gustav:
öt szabályos test van. a tetra, a hexa, az okta, a dodeka, és az ikozaéder. ebből vajon miért 12 lapúra kellene építeni a számrendszert. a tízes amúgy onnan jön, hogy a főemlősöknek 2 kézen összesen 2×5 = 10 ujja van. és rendszerint mindegyik azon számol.

ésmi nem foglalt 2012.12.14. 18:05:30

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !:
Na látod! Ez az! Nem sértegetni kell a hozzászólókat! Most még nem néztem meg, amit ajánlottál, de meg fogom nézni.Ha az érvelésedet igaznak tartom, lehet, még a véleményemen is javítok. Azon viszont nem tudok javítani, hogy NEM EZT IGÉRTÉK! Mármint a Fidesz nem ezeket ígérte a kampányában. Azt én értem, hogy más a helyzet, de nekik ezt tudniuk kellett, hiszen bőven, sok sok képviselőikkel ott voltak. Én is szeretnék sok mindenből kivonulni, ahogyan Ők tették. Nekem nem lehet, nekik sem lehetett volna! Az volt a dolguk! Ott legyenek!! Könnyű azt mondani, hogy én kivonultam! De amikor Őket akkor megválasztották, nem azért választották, hogy csak kivonuljanak. Most azon nyűglődnek, hogy az "elmútnyócév" könyörgöm, az elmúlt nyolc év alatt ŐK is ott voltak!!!! Ami értelmes volt, megakadályozták, vagy kivonultak. Olvastam valami statisztikát, hogy az elmúlt nyolc év alatt Orbán Viktor hányszor szólalt fel, hányszor volt ott, a parlamentben egyáltalán, hányszor mondott valamit. De az igaz, hogy pl: kordont bontott, hogy hetekig ott tartotta az embereket a Kossuth téren, hogy a vekkerórát felhúzta/és nekem ne mondd, hogy nem így volt/hogy a jobbik pártot támogatta, hogy uszított. Most mit is vársz tőle? Mert mindenben hazudott, és hazudik. Igazad van, az előzőek is! Csak Ők még hagyták élni a kis embereket is! Most meg lenyúlva a magánynyugdíj, adó adó hátán, sárgacsekk,stb. stb. lehetne sorolni... a tandíjról már ne is beszéljünk! az iskolák államosításáról.,... eszméletlen...igaz, csak az tudja, akit érint...a kórházi ellátásokról... megint csak az tudja, aki már a bőrén tapasztalta...
Igazad van! Az előző kormány sem volt szent! Ezt nem is mondta senki! De ennyire szemtelen, arrogáns, dölyfös, az embereket semmibevevő kormány...hát.... nem lehet csodálkozni, hogy sokan azt mondjuk, én is, hogy még a Kádár-rendszerben sem volt ennyire aljas kormányunk... /Mondjuk, a Horthy -rendszert nem ismerem a bőrömről..., csak a nagyszüleim emlékezetéből ismerem a cselédsorsot... én ilyet nem akarok a gyerekeimnek!!! /

centenárium 2012.12.14. 18:31:14

@regress: Sem putrilakó. De a tetveseket is
másban látom.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 18:42:49

@takácsbálint: "a tízes amúgy onnan jön, hogy a főemlősöknek 2 kézen összesen 2×5 = 10 ujja van. és rendszerint mindegyik azon számol."

Jól van öcsém, akkor most kezdjed a HÜVELYKujjaddal számolni az egyes ujjaidon az ujjperceket.

Kezdjed a kisujjal (1,2,3), majd haladj szépen fölfele.
Szólj ha befejezted, és hogy mennyi a végeredmény. (természetesen hüvelykujj perceit nem kell beleszámolni, hiszen azzal mutatod amúgyis a dolgot)
Ugyanannyira egyszerű, mint az ujjakat számolni.

Jobb lett volna ha megnézed a videót okostóni.:):)

a 12-es a jövő számrendszere, ez vitán felül áll.

(Egyébként meg ugye a dodekaéder 12 db ötszög = 12x5=60 a szögek száma
az ikozaéder 20 db háromszög= szintén 60 a szögek száma

Tehát az igazi "nagytuti" a 60-as számrendszer lenne, de ne szaladjunk annyira előre.)

Lényeg hogy míg a 10-nek 2 db osztója van (önmagán és az 1-en kívül): 2, 5

Addig a 12-nek osztója a 2,3,4,6, tehát négy osztója van

Ez ha erőforrásokat, nyersanyagokat akarunk elosztani, sokkal rugalmasabb osztást tesz lehetővé.
A 12-es egy rugalmas ("versatile") szám.

Mondom nézd meg a videót, és akkor elkerülheted, hogy marhaságot írj:)

centenárium 2012.12.14. 18:42:57

@ésmi nem foglalt: Igen de,a felvettek nagy részét
félévkor kidobják. S főiskola közelében lakom.
Van tapasztalatom a viselkedésükről.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 18:51:41

@takácsbálint: még egy számolás

tetraéder: 4 db háromszög = 12 szöge van
oktaéder: 8db háromszög = 24 szöge van
kocka: 6db négyszög = 24 szög
dodeka, ikoza: 60 szög

ezek mindegyike osztható 12-vel, tehát csattanós válasz, hogy miért a 12-es számrendszer a jövő számrendszere.

Józsi bá' · http://jozan-parasztok.blog.hu/ 2012.12.14. 19:28:35

@Holding: a 2%-os infláció az féléves (ha jobban megnézed…), szóval az 2*2 éves szinten (ami ugye még így is a maastrichti kritériumok feletti)
Az orvos nyugodtan felveheti a diákhitelt, hiszen hacsak nem magánkórháznál helyezkedik el (ami elég ritka pályakezdőknél), akkor az állam elengedi a felvett diákhitelt. Ha kimegy külföldre, jogos elvárás, hogy a képzési díját fizesse vissza. Egyébként arról jó lenne tudni, hogy az orvosi egyetemeken mennyivel van kevesebb állami hely (ha tippelni kéne, azt mondanám, hogy ott nem sokkal vitték le a keretszámot, elvégre keményen hiányszakma)

„Másfelől ha a valós 5-6%-os inflációt veszel akkor rögtön megy a 4 milla fölé is.” – ez pont fordítva van, az infláció jó a hitelt felvevőknek.

A hitelfelvétel kérdése is butaság – már ne haragudj. A diákhitellel nem kerül jelzálog a felvevő ingatlanjára, így az tehermentes maradhat (bár tény, hogy a hitelbírálat során valamennyit számít, de nem emiatt nem fog kapni hitelt az illető.
Érdemes lenne úgy felfogni a diplomát, mint egy befektetés, ami néhány millió Ft-os kezdő beruházást igényel. És ez nem devizahitel, nincs ingatlanfedezet, az állam felé tartozol, amit könnyebb kezelni (inflálni,stb.)

Viktus 2012.12.14. 19:31:45

@Namir:

Azok is benne voltak a nyolcvanas évek vége óta indult a folyamat ...

Viktus 2012.12.14. 19:32:35

@idelle:

Nem jól érted így beiratkozhatsz felfogni.

Viktus 2012.12.14. 19:33:16

@takácsbálint:

Nem tudom egy nagy multi logisztikai osztályán a fél csapat bölcsészkaron végzett :P

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 19:47:21

@Schwerer Gustav:
ezek azért nem a valódi csúcsok számai. mert az rendre 4, 8, 6, 20, 12. ezeknek csak a 2 a valódi közös osztója. a kedvenc dodekaéderednek 100 testátlója van. ilyen alapon a számrendszer alapja lehetne 10.

de oké. a szabályos testek lapjainak számát összeszorozzuk a határoló szabályos sokszögek csúcsainak számával, majd vesszük ezek legnagyobb közös osztóját, akkor az 12. és akkor mi van. értem, hogy sokféleképpen kijöhet a tucat.

tisztán matematikai értelemben bármilyen 0-tól és 1-től különböző szám lehet a számjegyek felírásának alapja. elvi értelemben ezek közül egyik sem ideális. a számelmélet tételei univerzálisak abban az értelemben, hogy bármilyen számrendszerben érvények.

a számítástechnika azt mondja, hogy válasszuk a legegyszerűbb felírást: legyen 2. a gépi kiszámítás alapjai a bináris számok.

az emberi pedig rendszerint a decimális számokat használja. azért, mert a főemlősöknek ennyi ujja van. ezért lett ez a konvenció. mindez a gépek és az emberek adottságaiból következik.

persze tudom, hogy most mit gondolsz: 10+2=12.
de ez így ezotéria. ezt a 12-es számrendszer dolgot ne vedd komolyabban, mint a nők a horoszkópot. ;-)

atanu 2012.12.14. 20:32:50

Az a kormányzati érv, miszerint azért is van szükség "tandíjra", mert sok diák nem fejezi be időben az egyetemet, lusták, rosszul tanulnak, stb., és úgymond pazarolják az egyetemek kapacitását, önmagában nem hülység. Az egyetemi képzés igenis drága, és amennyiben az állam fizeti, nos ezt az adófizetők pénzéből teszi. Aki nem veszi komolyan az egyetemet, az ne számítson állami támogatásra. Viszont!! Európában és eleve a fejlett országokban, ahol a tudás egyre inkább felváltja a gyártást, a jó és széleskörű felsőoktatás elengedhetetlen a gazdaság és a társadalom egészének fejlődéséhez. És igenis filozófusokra is szükség van! De legalábbis ne a mindenkori kormány mondja meg, hogy mi legyek. Magyarul: minden kezdőnek meg kellene adni ugyanzt az esélyt a továbbtanulásra, tehát ingyenes felsőoktatás, viszont csak egy bizonyos határig. Ha a diák azt túllépi, mindegy hogy miért, akkor annak viszont már igenis vállalja a töbletköltségeit, kivéve persze bizonyos kivételt (pl. betegség, stb.).

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 20:54:59

@Viktus:
bölcsészek, akik nyilván jól kezelik a windows passziánszt. de fogalmuk nincs a készletgazdálkodásról. maguktól nem tudnák, hogy mikor mennyit kell rendelni. de ők a főnökök. ami abból áll, hogy várják a központ utasításait. ami jön e-mail-ben. vagy ha egy rendes német cégről van szó, akkor jó eséllyel sap fut mindenhol, és az mondja meg.

de igazából miért kell bölcsész diploma egy raktárosnak? miért kell ezért valakit 5 éven át kollégiumi szobát biztosítani, bölcseletre tanítani, őket vizsgáztatni. ez a kérdés?

kellene 1 raktárvezető. aki ha kell, akkor papíron is le tudja vezetni, hogy mikor miből mennyit kell rendelni. mert ért hozzá. kell 1 titkárnő. aki lehet bölcsész szakot végzett: hr/pr egyben. jó kommunikációs készséggel rendelkező, nyelveket beszélő (ami az esetek döntő többségében azt jelenti, hogy nagymellű). nem ezek számítanak. a tinilányok nem véletlenül szilikonozzák tele magukat. és kell 2 gépkezelő targoncás és 2 rakodó munkás. a legkisebb még gazdaságosan működtethető raktárban. nagyjából ezek lennének a reális arányok.
-- 2 felsőfokú végzettségű: 1 ttk-s, 1 btk-s.
-- 2 középfokú technikus.
-- 2 alapfokú segéd anyagmozgató.

a most 18 éves korosztály cca. 120 ezer fős. ami azt jelentené, hogy cca. 40 ezer felsőoktatási hely kellene összesen. ugyanennyi középfokú (~szakközépiskolás, gimnazista), és ugyanennyi alsófokú végzettségű (~szakmunkás, szakiskolás).

ebben például rögtön lehetne konszenzus. három részre osztjuk a diákokat. lesznek alap, közép, felsőfokú végzettségűek. nagyjából a 2-3-as, 3-4-es és a 4-5-ös tanulók. utóbbiak fele (tehát a generáció hatoda) végez valami filoszt. a másik fele (a nemzedék hatoda) pedig valamilyen természettudományos területen.

és akkor ugye világos lenne, hogy van egy limit. nincs az, hogy majd lesz pénze a szülőknek, és úgyis elvégzem. ezt se volna szabad megengedni. nappaliról kieső hallgatók helyére volna szabad levelező szakosokat felvenni. arra mindig meg kell adni a lehetőséget. de azt is csak limitált formában.

ha én lennék a kultuszminiszter, akkor szerintem a diákok tüzet gyújtanának. 10 pontos népszerűséget se érném el. mert azt mondanám, hogy brutálisan egyszerű játékszabályokat fektessünk le közösen, és utána azokat tartsuk be.

de ilyet nem akarnak se a politikusok, se a diákpolitikusok. a nem-létező tárgyalóasztal egyik szereplője sem. a rektorok meg különösen nem. ők a teljes bizonytalanságra játszanak. az igazság az, hogy nincs ennek a játszmának egy tisztességes szereplője sem.

ezért egyetlen személy, nevezetesen orbán viktor egymaga fog dönteni. mégpedig az alapján, amit a brüsszelből való hazaúton egy kupica snapsz mellett megálmodik.

Holding 2012.12.14. 21:12:22

@Józsi bá':
A diákhitel 2-vel tehát csinál magának 3.5 millás tartozást.
De mivel ez nem fedezi a lakhatást, könyveket, rezsit stb így fel kell vennie a diákhitel 1-et is aminek már komolyabb a kamatozása! Persze így abból kevesebbet kell.
Ami azt jelenti hogy már 2 felé ketyeg majd az óra!
Vagy van pénzük a szülőknek hogy az itt lakást finanszírozzák...
De ugye most is azok szívják meg akiknek nincs pénzük mert nekik itt is hitelt kell felvenniük!!!

Vagyis ha az 5 év alatt csak 1.5 millát kell még felvenni akkor is 5 millánál tartunk ami mivel folyamatosan ketyeg az óra vagy törleszti komolyan, vagy nőni fog!!
Mert gondolom tudjuk hogy a devizahitel "bomba" 2015-ben robban. Onnantól megint komolyabb törlesztőkre kell számítani és nem tudják segíteni a ygereket! Bár aki gondol a jövőre az sajnos már most sem tudja!

De saját magamat idézem hogy mit tartok vérlázítónak az egészben és miért lehetne mégis teljesen elfogadható a diákhitel!!!

Ha az állam nem növelné rekord szintre az elvonást az emberektől és a cégektől! Ha 2 év alatt nem nőtt volna több mint 2000 milliárddal az évenkénti állami elvonás amit bizony nekünk kell megfizetni... hanem helyette alakulna a takarékos állam ahol egyre több pénze marad a szegényebb és alsó közép rétegnek akkor megérteném hogy az állam áthelyezi a felelősséget az emberekre és a "több pénz marad nálatok de akkor ti finanszírozzátok" elvet követi!
De jelenleg nem így van!

És az egész keretszám dolgot megoldhatnák csak a focira költött pénzből!!!

Szóval bocs, de nem tudsz meggyőzni hogy elfogadjam hogy a GDP 10%-ával több pénzt szed be az állam de cserébe csökkenő finanszírozást kapok!!
Ez így nagyon nem fair és egyáltalán nem tolerálható!!!

És nem tudsz meggyőzni hogy a fenti mellet abszolút tolerálnom kéne hogy egy pályakezdőnek 2-4-5-8- stb millió hitellel kéne kezdenie az életét miközben bőven van pénz rá hogy ne kelljen és az állami pénznyelő felfogás is csak ezen érv mentén lehet elfogadható!

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.14. 21:15:22

@takácsbálint: a 12-es számrendszer az emberek számára könnyítené meg, hogy elosszák a dolgokat, mert sokkal kevesebb tizedesjegyet kapnának, pl. ha 3-mal, 6-tal osztanak egy 12-es rendszerben felírt mennyiséget.

A számolás az ujjperceken pedig ugyanúgy 12-t eredményez, mint ahogy 3+3+3+3 (mutató, középső, gyűrüs, kisujj) =12, és ezt a hüvelykujjal _egy_kézen_ csodásan el lehet mutogatni. sőt: két kézzel el lehet 144-ig számolni.
www.youtube.com/watch?v=cZiTUjmDXKo
tekerd 1.15-re, ott mutatja.

Tehát a 10 ujj helyett a 12 ujj_percen_ pont olyan egyszerűen és könnyedén (gyerekek számára megtanulható módon) lehet számolni, pusztán erre utaltam, és láthatólag képtelen voltál fölfogni...sebaj:)

Továbbra is kitartok mellette, hogy a 12-es a jövő számrendszere. Ha képes vagy fölvenni gondolatom fonalát (igyekeztem egyszerűen fogalmazni), te is egyet fogsz érteni....

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2012.12.14. 21:21:06

@Viktus: "Nem jól érted így beiratkozhatsz felfogni."

jah, persze, neked a büfészakon tanították a gondolkodást, nyilván le is vizsgáztál belőle. de az se' az vót... ;-)

Holding 2012.12.14. 21:43:22

@Józsi bá': Azt hiszem ez elegendő bizonyíték lesz neked hogy rossz felé megyünk...

eduline.hu/kozoktatas/2012/12/8/Tiz_meglepo_teny_a_finn_oktatasi_rendszerro_G5OUW1

Persze lehet bizonygatni hogy mennyire okosak az amerikai gyerekek azzal hogy ott tandíjas a rendszer de a tények azt mutatják hogy ahol értelmes rendszert építenek fel és az oktatás teljesen vagy nagyrészt ingyenes, ott az oktatás felfelé ível!!!

takácsbálint (törölt) 2012.12.14. 23:11:25

@Schwerer Gustav:
az öttel osztás problémás lenne. és arra szükség van. például a 80-20-as ökölszabály miatt. (pareto törvény). bár abban igazad van, hogy időnként hatba érdemesebb vágni. ráadásul a tizenkettőnek a három és a négy is osztója. de az öt meg nem.

de azért a tucat nincs teljesen háttérbe szorítva. ha a megfigyeled, akkor elég sok mindent 12-es egységcsomagba tesznek. egy napban 2×12=24 óra van. 1 órában 5×12=60 perc. egy évben 12 hónap. szóval ez nem a "jövő" számrendszere. hanem jelentős részben a jelené. lehet, hogy kicsit fontosabb szerepet kellene neki tulajdonítani. de azt nem hiszem, hogy ki kellene szorítani a decimális számrendszert.

ha megnézed mondjuk a dns szerkezetét, akkor azt láthatod, hogy ötszögek és hatszögek aránya nagyjából 3:2.
en.wikipedia.org/wiki/File:DNA_chemical_structure.svg

az rns esetén pedig 3:1
en.wikipedia.org/wiki/File:RNA_chemical_structure.GIF

persze ha hozzávesszük a négyes csoportokat, akkor az a tucatban számolás felé billentené a mérleg nyelvét. de semmi esetre sem billenne át. tipikusan olyan kérdés, hogy filozofikusan nem lehet eldönteni.

a programozók 16-os számrendszerben számolnak. a decimális számjegyeket kiegészítették az A,B,C,D,E,F betűkkel. a weboldalakban a színeket ma is így jelölik. #000000 a fekete és #FFFFFF a fehér.

ez sokáig versengett a 8-as számrendszerrel. a hexadecimális győzött az oktális felett. de megmaradt az, hogy 1 bájt = 8 bit. azért, mert az első processzorok 8 bitesek voltak. maradt a konvenció.

és ugye mindennapos az 1024-es számrendszer.
1 kB = 1024 B (bájt)
1 Mb = 1024 kB
1 GB = 1024 MB
1 TB = 1024 GB.

és még ott az egyes számrendszer is. abban az esetben nincs csoportosítás. hanem egyszerű rovátkolás van.
I = egy
IIIIIIIIII = tíz
IIIIIIIIIIII = tucat
bár ezt ugye ötös számrendszerként is használják. úgy, hogy négy rovást egy ferde vonallal áthúznak.

viccből szoktam mondani a pénztárosoknak, hogy igazán bevezethetnék a 9 és a 90 és a 900 forintost. az árak ezekkel végződnek.

ha 12 lenne a váltószám, akkor ugye 1, 2, 3 forintos kellene. 6 forintos minek. mert ugye 2×3. és 8 forintos 2×4. a pénzváltás nem lenne egyszerűbb.

decimális rendszerben jól működik az 1, 2, 3, 5 forintos. ezek ugye relatív prímek. és maximum három érmével minden számjegy kirakható. ez is egy erős érv a 10 mellett. tizenkettes számrendszerben négy érmével.

szóval elég sokféle számrendszer verseng a kultúrában. a tizenkettes is ott van. a számelmélet a számábrázolástól függetlenül mondja ki a tételeit. a prímszám minden számrendszerben az oszthatatlanságot jelenti.

Viktus 2012.12.14. 23:14:33

@idelle:

Egyéb a trollkodáson túl?

söralátét 2012.12.14. 23:15:39

-szia, te is bölcsész vagy?
-á nem, csak elbambultam....

belekotty 2012.12.15. 06:56:48

@ingyenebed: Te hülye fasz! Lehet hogy te jobban jártál, de társadalmi szinten ez nem igaz. Ott a grafikon, minden elemzés ezt mutatja. Sőt az sem biztos hogy te jobban jártál, mert magas az infláció, magasabbak a járulékok, magasabb az ÁFA, a jövedéki adó.
Ostoba, megvezethető barom vagy, aki csak azt látja hogy mondjuk 20 százalék helyett csak 16-ot adózik, azt nem veszed észre hogy a járulékok magasabbak.
Birka vagy.

belekotty 2012.12.15. 06:59:58

@Holding: "A helyzet viszont az hogy a kormány durván növelte bevételeit! 2 év alatt a GDP 10%-ával többet vesz el a gazdaságtól! Nah ez így már elfogadhatatlan!!! " - Na de a kiadásait is. Közgép, stadionok, stb.

Holding 2012.12.15. 07:27:06

@belekotty: Kell a pénz a haveroknak... :)

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.15. 08:55:28

@takácsbálint:

Nyilván egyetértünk abban hogy a 12-es számrendszer részben már most is jelent van (többek között a 24 órás nap miatt, éjféltől délig, déltől éjfélig)

viszont szemlátomást továbbra is elmulasztottad megnézni az első belinkelt videót, kérlek keresd vissza és ha úgy gondolod nézd meg, 28 percet fog elrabolni az életedből.....

"viccből szoktam mondani a pénztárosoknak, hogy igazán bevezethetnék a 9 és a 90 és a 900 forintost. az árak ezekkel végződnek."
:)
"decimális rendszerben jól működik az 1, 2, 3, 5 forintos. ezek ugye relatív prímek. és maximum három érmével minden számjegy kirakható."

Annyi lenne, hogy az 5forintost elvennénk. Egyébként ez nyilván "fantázia", te is tudod, hiszen 1,2 forintos már most sincs, kivonták a forgalomból....

Amiket írtál a 2-es, 16-os számrendszerekről: igen, tisztában voltam vele eddig is, érdekes dolgok.

"ha 12 lenne a váltószám, akkor ugye 1, 2, 3 forintos kellene. 6 forintos minek. mert ugye 2×3. és 8 forintos 2×4. a pénzváltás nem lenne egyszerűbb."

Az osztás viszont igen. És ez igenis fontos dolog, hogy ha nincs a kezedben számológép, is el tudj osztani dolgokat anélkül hogy tizedestörtet kapnál.

"tipikusan olyan kérdés, hogy filozofikusan nem lehet eldönteni."

teljesen egyetértek veled, ezért mondom hogy nézd meg a videót, a 12-es számrendszerben a számok írása
most figyelj: _egyszerűbb_, mint a mostani tízes számrendszer kialakult jelei (1,2,3...10)
sokkal _vizuálisabb_, könnyebben megtanulható. Most a képernyőre nem tudom ideírni őket:) a videón ott vannak.

Én sem hiszem hogy ezt felülről kéne eldönteni, mindenesetre népszerűsíteni kéne, és egy-két helyen próbaképpen bevezetni, egy-két kisiskolás osztálynak próbaképpen megtanítani, és megnézni, hogy melyik csoport számol könnyebben: a 10-es vagy a 12-es.

A könnyebb rendszer magától győzne egy idő után. Nyilván van egy ötletem hogy melyik, de ezt egy ellenőrzött kísérletben lehet jól megnézni. Mit veszthetünk vele?

takácsbálint (törölt) 2012.12.15. 12:37:47

@Schwerer Gustav:
ezt a kérdést úgy lehetne eldönteni, hogy 3-5 éves gyerekeket (akik még nem járnak iskolába, de elég értelmesek) megkérünk, hogy rovátkolva (strigulázva) számoljanak meg mondjuk egy kupac almát.

ilyenkor a gyerekek vagy vég nélkül húzzák a vonalakat, vagy ötösbe csoportosítanak. az elemi ötös számrendszert használják úgy, hogy |||| után ösztönösen egy – jelet húznak. ahogy a hüvelykkel áthúzná a többi ujját. esetenként két ötöst bekarikázzák. azért, mert két kezünk van. ez az ösztönös. anélkül, hogy az iskola a tízessel, vagy a tizenkettessel manipulálna.

ha megkérnénk a gyerekeket, hogy a rakás almából csináljanak kisebb csoportokat, akkor könnyen lehet, hogy tucatokba raknák őket. 4×3 alakzatba. azért, mert a 4 és a 3 aránya egyszerűen közelíti a √2-t. ami a félbehajthatóság arányszáma.

azzal egyetértek, hogy nem tízesével, hanem tucatjával érdemes csomagolni. például azért, mert 12-nek eggyel több osztója van. ha egy szelet csoki 12 szegmensből áll, akkor azt 1, 2, 3, 4, 6 és a 12 tagú családban is egyenlően eloszthatjuk. ha 10 részből állnak, akkor csak az 1, 2, 5 és 10 tagúaknak kedvez. a csokigyárosok ezt tudják. klasszikusan a táblacsoki ezért 4×3-as. és azt természetes félbetörni.

a hagyományos monitorok méretaránya is ebből jön. mert a normál papírlapra akartak hasonlítani. amit ugye ha ketté hajtasz, akkor önmagához hasonló marad.

a 12 közelítően a kétdimenziós arányos és a háromdimenziós szimmetrikus csoportosításra alkalmas. utóbbi a dodekaéder miatt. a duo-decimális számrendszernek van létjogosultsága.

ha tizenkettes számrendszerben számolnánk, akkor nagyobb pénztárca kellene. azért, mert a számjegyeket négy érmével vagy bankjeggyel lehetne relatív prímekből kirakni. tízes számrendszer esetén elég három. van ami a tucat mellett, és van ami ellene szól.

a számelméletben amúgy nem az oszthatóság, hanem éppen az oszthatatlanság az első, vagyis prím ("príma") tulajdonság. ha a számelmélet a decimális számrendszerre épülne, akkor a kettővel és az öttel való oszthatóságnak lenne kitüntettet jelentősége. de ilyet a matematikusok nem akartak. tizenkettes számrendszert se fogják soha kiemelni. egyiket sem.

a számológépek kettes számrendszert használnak. azért, mert a tízes (ötös), tizenkettes (hatos) felosztást forgással lehetne modellezni. de a gyakorlatban ezt akarják elkerülni. azért, mert a pörgés véletlenszerű. forog a szerencsekerék a síkban, és ki tudja hol áll meg. vagy a dobókocka melyik lapjával esik le. ötös, hatos számrendszerre épülő gépet a perdületre kellene építeni.

a számológépek építésekor éppen ezeket akarják elkerülni. számításhoz nem praktikus a lendkerék. ezért lett az kártyás és szalagos. utóbbi ugyan fel van tekerve. de nincs benne pörgés. ha mégis, akkor kalkuláció véletlenné válik.

de közelítő analóg számításokat lehetne ezekre építeni. ha műszemet akarunk építeni, akkor triviális, hogy azt ötszög és hatszögekből érdemes kirakni. mint egy focilabdát. és abban valamilyen forgásra, vagy pörgésre épülő közelítő mini analogikus számítógépeket kell elhelyezni. azért, hogy a vak ember nagyjából lásson. és ez nyilván sokkal jobb lenne, mint az 5 és a 6 bites braille írás. amivel 32 és 64 jelet tudunk ábrázolni. (kettő ötödik és hatodik hatványa).

ugye világos. a nagyon pontos kép előállításához digitális számítógép és kijelző kell. a közelítő látás és ábrázolás analógiás. nincs olyan szuper-elmélet, ami mindent képes összefoglalni. nincs szuper-számrendszer.

a rómairól az arab számokra való áttérésben nem az volt a progress, hogy áttértünk valamilyen új számrendszerre. hanem az, hogy azt egyáltalán bevezettük. tehát abban nem "tízes" volt a lényeg. hanem a számrendszer maga. de lehetett volna "tizenkettes" is. lehetne ezt oktatni matek órán. az ujjpercen való számolást is. de nem úgy, hogy az helyettesítse a decimálist. hanem inkább, hogy azt kiegészítse.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.12.15. 16:03:37

Nagyjából egyetértek, csak egy dolog:

"ha műszemet akarunk építeni, akkor triviális, hogy azt ötszög és hatszögekből érdemes kirakni. mint egy focilabdát. "

Igen! Ez az un. geodézikus dóm alaprajza is, ami valójában a c60-as szénatom szerkezetét mintázza. A Buckminster Fuller kezdte használni az építőiparban!
a c60- at róla is nevezték el!:)
en.wikipedia.org/wiki/Buckminsterfullerene

a geodézikus dóm azért jó, mert nyersanyagtakarékos, ugyanakkor szilárd, strapabíró szerkezet. kupolának ideális pl. kör alakú épületekhez.

"lehetne ezt oktatni matek órán. az ujjpercen való számolást is. de nem úgy, hogy az helyettesítse a decimálist. hanem inkább, hogy azt kiegészítse."

Egy kicsit itt eltér a véleményünk, szerintem a "körben forgó" számok sokkal tetszetősebbek és logikusabbak, mint a hagyományos, tízes számrendszerű számok. A pénztárca lehet hogy kissé vastagabb lenne, de ma már amúgyis nagyrészt kártyával fizetünk, annak meg mindegy:), ugye?

Ha pl. kapnék egy "megyét", ahol én lennék a "király", tuti bevezetném a 12-es számrendszert. Még számos más ötletem is van, ugye a 6+6+6-os iskolarendszerről már beszéltem, most nem írom le újra őket. Amit esetleg még nem említettem: az elkülönítve tanítás ("szegregáció") híve vagyok.
10-20 éven belül érezhető lenne a különbség szerintem. Felfogásban, gondolkodásban, műveltségben. az adott megye és az ország többi része között.
Ha te kapnál egy megyét, mit csinálnál vele?

ingyenebed 2012.12.15. 19:14:01

@Holding:

ja, bocs, hogy nem ugrok azonnal.
a munkámat meg majd helyettem megcsinálod, ugye?
gondolom, annyi időt adsz azért, amennyi alatt te megtaláltad, elolvastad...

ingyenebed 2012.12.15. 19:20:45

@noviktornoparty:

hoppácska, azek kamuznak, mint a vízfolyás.
na kis barátom, akkor szépen fogod magad, letöltöd a pdf-ben a Magyarország talpra áll c. programjukat, és abban szépen elolvasod az 53. oldalt.
"Ezért a 2011-es adójóváírás rendszerét helyreállítva háromkulcsos jövedelemadórendszert
javasolunk, 16, 25 és 45%-os (bruttó jövedelemre számított) kulcsokkal,
1,5 és 4 millió forintos sávhatárokkal."

aztán meg veszel egy üres füzetet, és leírod százszor, hogy "nem szavazok kamuzó szmetekre. nem szavazok olyanokra, akik kétféle szja táblát raknak ki, hogy az agymosostt híveik tudjanak mit hazudozni a kommentjeikben." má bocs.

esetleg megkérdezheted őket, melyik az igazi program. csak hogy tudd mire ikszelsz.

ingyenebed 2012.12.15. 19:26:40

@takácsbálint:

meghúzom a kiadásokat.

vagy nálad úgy működik, hogy ha kell pénz a kéróra, akkor betörsz vagy bankot rabolsz? mert ott több pénz van, és az milyen igazságtalan már?

csszem a pénzt, aztán lehúzom, akit érek, és nyomom a szr dumát, hogy "társadalomban élsz", "szolidaritás", "vedd tudomásul", blablabla?

hogy lehet így gondolkodni?

Holding 2012.12.15. 19:31:46

@ingyenebed: Nézd, én tudom a tények alapján hogy az egykulcsos adó rossz, a gazdagok "egyenlő" adója rossz a gazdaság szempontjából és még szolidaritás szempontjából is!

És ezt tényekkel tudtam bizonyítani.
Sok tanulmány van ami mind engem igazol de mivel gondoltam hogy nem lesz időd így elég volt ezt az egyet egyáltalán belinkelni... :)

Ha "hited" van az egykulcsos adóban akkor én 20 tanulmányt is berakhatok és hónapokat is adhatok.
Ha viszont a tények alapján szeretnél ítélni akkor elolvasod és elgondolkozol rajta hogy talán mégis a több kulcsos lehet a jó...

Természetesen nem akármilyen többkulcsos adó jó de ebbe már ne menjünk bele.

És hogy kapcsolódjon a cikkhez!

A tanulmányban jelzett többkulcsos rendszerrel könnyedén tudnánk állni a tandíjakat és megvalósulhatna a tandíjmentesség ami a világ nagy részén bizonyítottan előnyös ha egy megfontolt reformmal van összekapcsolva! lásd Finnország és amit ahhoz linkeltem!
Ha meg csak kapkodás van mint amit a fidesz kormány csinál akkor minden el van rontva...

Kozó 2012.12.15. 19:55:31

@Gyurcsány egy mocskos közokirathamisító adócsaló !: Ennyi csőlátó tájékozatlan egy oldalon!A gimibe nem ártana újra jelentkezni!
Ugyanis a diák nem darab,hanem fő!

takácsbálint (törölt) 2012.12.15. 20:06:34

@ingyenebed:
recesszióban a kiadáscsökkentés sehol se működött.
elvonsz 500 milliárdot. csak kapásból 400 milliárdos spórolástál. mert ebből nincs áfa bevételed. kivontad a pénzt a reálgazdaságból. senki se teszi be a helyére. és persze az 500 milliárdos költéshez kötődően nem lesz egyéb adó és járulék bevételed sem. jövedék se. 500 milliárdos tényleges költségvetési megtakarításhoz 1000 milliárdot kell elvonni. megvágod. és mi lesz? a gdp megzuhan. gdp arányos hiány megmarad. akkor is megzuhanna a gpd ha az 1000 milliárdot a maffiától veszed el. sőt talán akkor a leginkább.

recesszióban hiányt kiadást vágva nem lehet csökkenteni.

jönnek az okosok, hogy el kell vonni 1 havi nyugdíjat. oké. 300 milliárd forintot elveszünk. lenne 150 milliárd tényleges megtakarítás. és 1.5 millió embert a nyomorba taszítottál. akinek nem lenne pénze hálapénzre. szóval az egészségügyi ellátás is megzuhanna. ha 3 millió ember 1 havi kiszolgálása megszűnne, akkor könnyed csődhullám indulna el a hazai kisüzemek, kis üzletek körében.

a forintgazdaságból 5-600 milliárd permanens módon hiányzik. mindegy, hogy mit csinálsz. bajnainak is ennyit kell majd megtakarítania. mindegy, hogy mit csinálnak orbánék.

takácsbálint (törölt) 2012.12.15. 21:03:09

@Holding:
az "egykulcsos" adó (flat tax) úgy lehet sikere ha van vagyoni típusú adó vagy általános adójóváírás. és ezek ugye mind a szolidaritással függnek össze.

de ez az egész arról is szólna, hogy a tao, az szja, a vállalati és a lakossági áfa egységes legyen. magyarországon a tao 10% és 19%, az szja 16%, az áfa 27%.

amit magyarországon "egykulcsos adó" a címen csinálnak az nagyjából olyan, ahogyan bevezették a különadókat, a tandíjat, és minden mást. ezekre szükség lenne, csak nem így.

Holding 2012.12.15. 21:33:34

@takácsbálint: Első részével egyetértek. Az adó komplex rendszer és valóban lehet egykulcsos adó is ha a "magasabb adósávot" végeredményben vagyonadóval pótolják és bevezetnek más egyéb intézkedést.

A többi már bonyolultabb lenne kifejteni de a lényeg hogy szerintem is rossz ahogy nálunk csinálják!

Tényleg egy ilyen ad-hoc rendszernek tűnik az egész, mintha egy brainstorming ötleteit minden válogatás nélkül megvalósítanák aztán legfeljebb tönkre megy a cég...

takácsbálint (törölt) 2012.12.15. 21:45:37

@Schwerer Gustav:
a szegregáció eredendően nem etnikai, hanem a nemi elkülönítést jelentett. rendszerint külön tanultak a lányok és a fiúk. ami nem feltétlen volt rossz, de nem is volt különösebben jó.

a koedukált iskola alapvetően jól működik. egy óriási probléma van: vannak a korukhoz képest rendkívül agresszív gyerekek. akik gettókból és a putrikból érkeznek, és többségében azt a mintát látják, hogy ha a másik gyengébb, akkor ütni, vagy rúgni kell. ha az erősebb, akkor kést rántani és szúrni.

ezeket a gyerekeket nyilván el kell különíteni valahogy. de nem szabad etnikai alapon. mert azzal se megyünk semmire ha őket 8 évesen javító-nevelő intézetbe zárjuk.

egy lehetséges szétválasztás ha általános iskolában igény szerint indul testnevelés tagozat, és minden megyében épül legalább egy sportiskola.

ha ugyanis lenne tesi osztály, akkor az agresszív "cigány" gyerekek egész egyszerűen azt választanák. és akkor lehetne mondani, hogy az irány a kötélmászás. azt csinálnák rendesen. mert abban jók. ettől persze még tanítani kellene őket. nem majomembereket kell belőlük nevelni. de a túlzott agresszivitásukat a sporttal mégis csak kordában lehet tartani. ezekbe az osztályokba erős fizikummal rendelkező kreol és nem kreol bőrűek járnának. és az első nyilván nem az lenne, hogy ki a cigány, és ki nem. hanem hogy ki a jobb atléta. fejvédővel és kesztyűvel ütnének. maszkot, plasztront, lamét viselve vívnának. civilizált módon. nem az ágakat és köveket hajigálnák. hanem a gerelyt, a kalapácsot és a diszkoszt.

a "romák" egy része művész szeretne. ezért kell művészeti osztály. és persze kell általános iskola. ahol azt keressük: "ki miben tudós". nem azt mondom, hogy a testnevelésre kell mindent építeni. kell spárta (tesi), kell athén (tudomány és művészet).

megyei sportiskolára azért van szükség, hogy a tesi tagozatos gyereknek legyen valami kiemelt célja a továbbtanulás esetén. persze ezek mellett tanulhatna szakmát. illetve beléphetne az igazgatásrendészetbe, akár a hadseregbe. a megyei dandárba.

ebben az esetben egy hajdúhadházi cigány gyerek azt látná, hogy a testvére a bocskai sportiskolába jár, a bocskai dandárban szolgál. és a tiszti klubban az urakkal szórakozik. nem a falusi diszkóban. és nincs semmilyen faji elkülönítés.

orbánék ezt is úgy vezették be, hogy a fociba kell tolni a pénzt. a "profi" klubbokba, és a stadionokba. a vidikébe elsősorban, mert az a kormányzó kedvence. nem jól-felszerelt tornatermet építettek (ami a testnevelés tagozathoz elengedhetetlen), és nem megyei sportiskolákat. hanem a focit emelték ki ebből az egészből.

budapestet is három nagykerületre kellene osztani. buda megyében az mtk lehetne a sportiskola. a margit szigeten összpontosulhatna a ksi. a népstadion és intézményei körül a bse. és 20-30 megyei sportiskola. és igény szerint testnevelés tagozat.

persze nem eltúlozva, hogy ez lesz az egyetlen irány. hanem ez egy lehetőség.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2012.12.16. 05:57:12

Kedves Posztszerző, most olvastam ezt az írásodat:

alternativa.blog.hu/2012/12/15/orban_viktort_megis_erdekelte

Bocsáss meg, hogy fizetett fideszcsicskának neveztelek, úgy látom, hogy mégis rendes gyerek vagy! :)

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2012.12.16. 10:18:44

@Viktus: "Egyéb a trollkodáson túl? "

talán csak annyi, hogy ha valakit a főiskolán/egyetemen tanítanak meg gondolkodni, az már régen baj.

tehát butaságot írtál.

Viktus 2012.12.17. 09:22:10

@idelle:

Hol máshol? a közoktatás alsó szintjei még inkább problémásak csak azzal senki sem foglalkozik. Itt mindig a tetőt akarják felújítani, amikor az alap süllyed a falak meg szétrepedeztek ...

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2012.12.18. 16:08:32

@Viktus: aha, tehát annak, aki nem kerül be felsőoktatási intézménybe, esélye sincs "megtanulni" gondolkodni.

érdekes világképed van, hallod-e....

Holding 2013.01.04. 15:33:32

@ingyenebed: Látom 20.25 nap nem volt elég a rövid kis szöveg elolvasására!

Azt hiszem innentől óvatosan kritizálj bármit is mert én bizonyítottam te meg keménykedtél de kiderült csak üresen puffogtál!

Látható hogy az érveid hazugok és nincs mögötte semmi tény csak a hit!!

Nah látod ez a különbség kettőnk között!
Én tények alapján döntök, te meg az elképzeléseid alapján!

Köszöntem :))

Holding 2013.01.29. 22:02:37

@ingyenebed: Ahogy néztem másfél hónap alatt sem tudtad megnézni azt a pár oldalt.
Úgy érzem ezzel MINIMUM elismerted hogy nekem volt igazam és a progresszív, arányos teherviselés gazdaságilag is jobb és társadalmi igazságosság tekintetében is!
Bár azt reméltem van valami tanulmány, tény amit felhozol majd és így az én képem is árnyalódhat de láthatóan alapos volt a tanulmány amit olvastam... :)

ingyenebed 2013.02.03. 12:08:01

én azt látom ezekből, hogy nincs társadalmilag optimális adórendszer, univerzálisan érvényes megoldás pláne nincs.
nem is lehet másként, hiszem mit jelent az, hogy "társadalmilag igazságos" ?
evvel a logikával én amúgy sem állok barátságban, mivel ez egy kollektivista logika és afféle "társadalmi mérnökösködés" szaga van. a "társadalmilag igazságos" nem határozható meg, amúgy is mindig más. csak az egyén és az állam viszonya ami engem érdekel. számomra az állam nem valamiféle "apuci", aki gondoskodik a "társadalmilag igazságosról", mint neked, hanem egy szolgáltató, amitől különböző dolgokat veszek. infrastruktúrát, a tulajdonom védelmét, oktatási, egészségügyi szolgáltatást, stb. ezeknek van egy költsége, amit az állam rám költ. és a legtöbbje mérhető lenne egyéni szinten ha az állam akarná mérni...
mások helyett meg nem fizetek, ennyi.

úgyhogy nincs igazad.
meg ahogy látom véleményed sincs, másokét citálod csak.

ha meg az intelligenciádat akarod fejleszteni, akkor egyfelől: gondolkodj el azon, hogy annak, hogy én mit olvasok el, van-e bármi köze ahhoz, hogy neked igazad van-e, vagy hogy ki mit írt egyébként.
másfelől olvasd el Soros György könyveit, pl a "2008-as összeomlás és következményei" címűt, elgondolkodtat arról, mennyit ér a közgazdaságtan mint tudomány úgy általában. hát nem túl sokat.
harmadrészt sztem neked van valami komplexusod. ennyi ideig ide visszajárni, csak azért, hogy megnézd egy vadidegen elolvasta-e amit te javasoltál? hát én ha nem állítottam volna be értesítőt, már rég elfelejtettem volna az egészet.

ja, amúgy meg Gyurcsányék most javasoltak kétkulcsos szja-t plusz ingatlanadót (közelít az én véleményemhez). Bajnaiék nyilván ugyanezt fogják lökni, Schifferéket majd meglássuk. úgy látszik nem olvasták eme remek tanulmányokat. A 2010 előtti erős progresszióhoz józan ember nem akar visszatérni, csak az mszp meg az lmp komcsi lelkületű része.
süti beállítások módosítása