Kommentszűrés
’17 feb
2
13:01

Hova és miért utazik Putyin?

Írta: Redakció

orban_putyin.jpg

Ackermann Sándor írása

 

Február 2-án Vlagyimir Putyin orosz elnök újra Budapestre látogat, két éven belül másodjára, miközben egy alkalommal a magyar kormányfő is elutazott Moszkvába.

A 2014-es krími annexiót, illetve a maláj utasszállítógép nyári lelövését követően a nyugati országok megtagadták Putyin meghívását hivatalos államközi látogatásokra, így a budapesti meghívó most minden bizonnyal sokat számít a Kremlben. Megvizsgáltuk, hogy az azóta eltelt időszakban hol fogadták az orosz államfőt hivatalos látogatások során. 

Közel-külföld

Már az ukrajnai konfliktust megelőzően is jellemző volt az orosz Elnöki Adminisztráció utazásszervezésére, hogy az államfő külföldi útjai nagy részét a volt szovjet tagköztársaságokba szervezték (orosz kontextusban ez „közel-külföldként” szerepel).

Ez a tendencia még intenzívebb lett a nyugati elszigeteltség kezdetét követően: 2014-ben egyrészt a Krím Ukrajnától való elszakítása, másrészt pedig a Malaysia Airlines 17-es, Amszterdam és Kuala Lumpur között közlekedő gép július 17-én – vélhetően Oroszországból származó fegyverekkel, szeparatisták által – történő, Kelet-Ukrajna feletti lelövése után az európai országok úgy döntöttek, nem hajlandók hivatalos találkozón fogadni az orosz elnököt. Az esetet követően pedig egy sor orosz politikus és más személy került fel az Európai Unió szankciós listája – ez a gyakorlatban az érintett személyek beutazási tilalmát és a nyugati bankszámláik befagyasztását jelentette. 

Putyin elszigeteltsége jórészt az Európai Unióra és természetesen az Egyesült Államokra vonatkozott, így Moszkvában sokkal inkább az ázsiai és más kontinensekre történő látogatásokat kezdték el szervezni. 2014-ben, az ukrán konfliktus kirobbanását követő időszakban például Kínába két alkalommal is ellátogatott, de egy Közép- és Dél-Amerikai út során megfordult Kubában, Nicaraguába, Argentínában és Brazíliában is (nyáron a vb döntőre is kiment). A korábban említett posztszovjet országok közül kétszer volt Belaruszban, emellett ellátogatott Kazahsztánba, Üzbegisztánba és Tádzsikisztánba is. A normandiai partraszállás 70. évfordulójára ugyan meghívták és el is ment Franciaországba (június 5-6.), csakúgy, mint az októberben rendezett milánói Ázsia-Európa közös csúcsra, de külön, kifejezetten kétoldalú megbeszélésre csak Ausztriába (ide még a maláj gép lelövése előtt) és a tulajdonképpen a regnáló kormányától függetlenül mindig is oroszbarátként számon tartott Szerbiába ment el ebben az évben.

A magyar kapcsolat

Így érkeztünk el Putyin 2015-ös magyarországi látogatásához. Az előző évhez hasonlóan az orosz elnök ebben az esztendőben is csak akkor ment Nyugat-Európába, ha valamilyen rendezvényre volt hivatalos (pl. világkiállítás Milánóban), külön meghívást ezúttal sem kapott egyik nyugati országból sem. A budapesti látogatását követően egyébként Kazahsztánba, Örményországba, Azerbajdzsánba is ellátogatott, hozzánk egy egyiptomi utat követően érkezett. Párizsban két alkalommal is megfordult 2015-ben, bár ezek egyike a négyoldalú béketárgyalás volt Ukrajna kapcsán, a másik pedig az ENSZ klímakonferenciája decemberben. Szeptember végén New Yorkban találkozott Barack Obamával az ENSZ Közgyűlést követően, de külön kétoldalú találkozóra 2015-ben csak Budapesten és Minszkben járt, az Európai Unióból tehát egyedüliként láttuk vendégül Putyint.

2016-ban folytatódott a sor, Putyin újra elment Belaruszba, Kazahsztánba, Üzbegisztánba, és szinte az összes többi posztszovjet országba (kivéve persze a balti államokat). Tavaly ugyanakkor már enyhülni látszott Putyin és az orosz kormány nyugati elszigeteltsége, annak ellenére, hogy az ukrajnai fronton jelentős változás nem következett be, és a maláj géppel kapcsolatos nyomozások is a moszkvai háttér gyanúját erősítették. Putyin hivatalos úton járt Görögországban, Finnországban és Szlovéniában is, de a nyugati országok továbbra sem voltak hajlandók őt vendégül látni. 

Az orosz érdekszféra a fontos

Érdemes azonban figyelembe venni azt is, hogy a nyugati szankciókat megelőzően is sokkal inkább az orosz érdekszférába tartozó utazások voltak hangsúlyosak az orosz elnök programjában. A jellemzően a Közép-Ázsiába és a Kaukázusba tett látogatások egyrészt az orosz érdekek erősítését szolgálták, másrészt pedig előkészítették az akkor még sokkal reálisabbnak tűnő Eurázsiai Uniót. A volt szovjet országok mellett Putyin korábban is nagy hangsúlyt fektetett a BRICS országokba tett látogatásokra, többször is megfordult elsősorban Kínában és Indiában, de elutazott Brazíliába és a Dél-afrikai Köztársaságba is.

Végezetül néhány beszédes évszám az orosz elnök elszigeteltségével kapcsolatban, amelyek nem feltétlenül az ukrajnai konfliktushoz köthetők. Ha megvizsgáljuk a visegrádi tagországokba tett orosz elnöki utazások gyakoriságát, a következőket találjuk: Lengyelországban és Szlovákiában utoljára 2010-ben járt az orosz elnök (akkor éppen Dmitrij Medvegyev töltötte be a tisztséget), Csehországban pedig 2011-ben (szintén Medvegyev) tartottak államfői találkozót. Fentiek alapján kétségesnek tűnik, hogy csupán az ukrajnai konfliktus és annak következményei, valamint a szankciós politika lennének az okai a prágai vagy varsói meghívó elmaradásának.

 

Címkék: utazás külföld belföld diplomácia Oroszország Vlagyimir Putyin

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr5012176322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.02.02. 14:21:31

magyarországon az uralkodó egyenes férfiági eredet kelet-indoeurópai. magyarországon kívül még szlovéniában. ki az orosz barát? magyar miniszterelnök és az amerikai elnök a szlovén feleséggel. moszkva nem véletlen választotta ki trump-ot. nem a magas filozófiára, hanem az elemi biológiára játszanak. számít a származás.

az összes sémita zsidó veri a seggét, hogy nem számít. velük csaholnak a bevándorló sémita arabok. ezt a világot kiszorítják a cigányok. a zsidókeresztényekkel szemben is elsőbbségük van. egész egyszerűen azért, mert több cigányok többen vannak. osztogatták a családi pótlékot. a sok hülye belpesti liberális alapjövedelmet adna. azért, hogy még többen legyenek. de azok még inkább kiszorítják őket. a cigányság lesz a kelet-közép európai közvetítő nép. és a kishatalom és a nagyhatalom vezetői erőt demonstrálva a kereskedelmi kapcsolatokról tárgyalnak. és ha ez a németeknek nem tetszik, akkor magyarország készen áll a nyugat ellen fordulni. ez esetben kecskeméten lada gyár lenne. és a gyári munkás szempontjából ez nem feltétlen rosszabb, mint a mercedes. tehát ha a nyugat le akar válni kelet-közép európáról, akkor csak tegye. kereskedelmi háborúban törökország, izrael, oroszoroszág és kína kifüstöli. úgy, hogy amerika nem védi őket. persze ez a "b" terv. mert ez nem lenne azért túl jó a magyaroknak se. az "a" terv a közép európai szövetségi rendszer. visegrádi országok és a németek. ha ez nem lehetséges (a kereszténységet feladó cdu nyilván elfogadhatatlan a kifejezetten iszlamista spd pláne), akkor maradnak az oroszok. és ez esetben jönne egy második hidegháború. nyugat-európa térdre kényszerítése. azért, hogy a nyugati árják észhez térjenek. borzalmasan hangzik, de ez a helyzet.

Bell & Sebastian 2017.02.02. 15:12:47

Úgy izgultam, erre milyen farkat kötnek? Most nem azé mondom, de ha nem lép bele a terrorpisták pofájába Szíriába, már a csipkésdrót előtt hasalnánk.

Bell & Sebastian 2017.02.02. 15:14:43

@jose maria padilla: Most legalább jól letejfelesszájúzta.

paprika. 2017.02.02. 17:13:12

putyint kedvelem
kelly is

jo lene ha eljone americaba is
mi kimennenk ele udvozolni

ma ninsc anyira hideg
a kocsik is indulnak
jo kis japan akksi
csak 0 fok alat van gond

elmegyek kellyert aztan hazajovunk
fozok ebedet aztan leulunk meccset nezni
mert megtehetjuk
8 ora melo utana szabad vagy
es igy is osszejon a kozeposztalybeli elet

otthon se rosz
de azert ez itt america

2017.02.02. 17:19:04

@Herr Schnapsidee Lieferant:
lehet röhögni, de ez a tendencia.

azzal, hogy paksi beruházás megindul magyar gazdaság elsősorban oroszországtól függ. budapest energiaellátása moszkva nélkül nem megoldott. és a nukleáris hulladék kezelése sem. a kárpát-medencében a vidék még éppen el tudná magát látni energiával. de van egy túlméretezett főváros. ez budapest. egy 10 milliós országban (ami a kivándorlás következében inkább 9 milliós) nincs szükség 2,5 milliós központi agglomerációra úgy, hogy az szinte kizárólag a fogyasztás oldaláról kapcsolódik be a nemzetgazdaságba. az egyik opció a budapest bundestadt. az, hogy a magyar főváros német segédlettel szövetségi várossá alakul. a másik az orosz kapcsolat erősödik. a kérdés az, hogy milyen irányban alakul ki a a függés. két ellenirányú kis országban tartósan nem létezhet. mert az szétszakítja az államot. és magyarország jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy ne szolgálja ki vagy az orosz, vagy a német gazdasági érdekeket. de a kettőt egyidejűleg nem lehet. a jelenlegi állás szerint az orosz kapcsolatok erősebbek és erőteljesebbek. és látva a két szövetségi kancellárjelöltet ez a következőkben így is marad. erre mondom azt, hogy lehet akár lada gyár is. lehet, hogy globálisan kevesebb profitot termel. de az a kecskeméti gyári munkást nem fogja érdekelni. és a jelenlegi állás szerint ez a "b" terv. aztán lehet vihogni.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 17:25:37

@unionista᠋:

:DDDDDDDD

YAH MAN, éééértem, Prüntyike, te akkora gandzsát sodortál, hogy attól szmogos a város is

:DDDDDDDDDDD

2017.02.02. 17:39:43

@Herr Schnapsidee Lieferant:
a főváros az orosz gáztól szmogos. a német autóktól. és persze attól, hogy túlméretezett. ez egy kétirányú függés. ami tartósan nem lehetséges. kapcsolat lehet mindenfelől, de mindenféle érdeket nem lehet feltétlen módon kiszolgálni. jelenleg a ruszki kapcsolat erősödik. ami azt jelenti, hogy a német gyengül.

2017.02.02. 17:58:23

@Herr Schnapsidee Lieferant:
kiválóan példázod, hogy a magyarországi németség és a németekkel szimpatizáló csoportosulás egy része milyen mértékben degenerált. a közéletben a racionális érvelésre képtelenek vagytok. sajnálatos módon, de ez a helyzet.

2017.02.02. 17:58:56

tudom, uncsi. az előbb vihogtál. hi-hi-hi. ó-ó.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 18:04:52

@unionista᠋: a kecskeméti ladagyárnál elvesztettem a fonalat a brillllliiiáns érvelésedben :DDDDDDDDDDDDD

csak nehogy Putyin olvassa a marhaságaidat, mert még szégyenében tarkón lövet egy 122 mm-es löveggel

pruuutty!

2017.02.02. 18:29:36

@Herr Schnapsidee Lieferant:
elvben lehet úgy is. és a jelenlegi közéletben mégis mi a zsinórmérték? ki gondolta azt egy vagy két éve, hogy heller ágnes könyörögni fog azért, hogy a baloldal kössön választási szövetséget a jobbikkal. vona gábor pedig a fideszt kiszolgáló köves slomóval akar hanukázni. és egyébként kálmán olga simicska lajos faszát szopja. ez a helyzet. néhány évvel ezelőtt ki gondolta azt, hogy magyarországon putyin népszerűbb lesz, mint merkel. ez a helyzet. és ennek egyébként elég egyszerű oka van. a németek elbaszták.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 18:38:09

@unionista᠋: húúúú, mintha arról lennék híres, hogy mutti willkommen marhaságát védeném, nem megy ez neked ma, túl erősen leszedált az ápolód?

:DDDDDD

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 18:51:11

@gyalog.galopp: az 56-ban meglincselt ávósgecik fotói mókásabbak :)

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 19:31:16

@unionista᠋: mi van prüntyi, detoxba kerültél egy konyakos meggytől is?

:DDDDDDD

2017.02.02. 19:58:37

@Herr Schnapsidee Lieferant:
a környéken nincs túl sok nagyhatalmi játékos. és érdemes minden eshetőséget számításba venni. magyarországi németek degenerált részének típuspéldánya vagy. prüntyőke. a közéletben csak ellent tudsz mondani, mint egy óvodás.

2017.02.02. 20:05:00

(nyilván azt kellene válaszolni, hogy esztergomban suzuki gyár helyett lehetne bmw mini. nem?)

2017.02.02. 20:05:42

ez csak egy példa volt.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 20:27:09

@unionista᠋: mit gagyogsz? Szegénykém, elütött egy zapozsec és most zúg a fejedben a volga? :)

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 20:28:24

@unionista᠋: he? zümm-zümmm a buksidban zümmmmmmmm :DDD

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.02. 20:41:09

@unionista᠋: szokás szerint sík hülye példa, de így szeretünk téged, dilibogyó.

2017.02.02. 20:47:19

@Herr Schnapsidee Lieferant:
mondj olyat, ami szerinted nem sík hülyeség. züm-züm.

2017.02.02. 21:19:12

magyarországnak orosz viszonylatban ez elemi érdeke, hogy a fölösleges agrárterményt elcserélje hiányzó bányászati termékekre. nyersanyagra, energiahordozókra. és jó szomszédsági viszony úgy jön létre, hogy a szállítás a legrövidebb úton ukrajnán keresztül érkezik. budapest érdekelt a kárpátalján a ruszinok és a magyarok autonómiájában. és egyébként ebben moszkva is érdekelt. és a közös érdek, hogy ebben kijev igazodjon. és tetszik nem tetszik. ez jelenleg az elsődleges magyar gazdasági érdek. mert ha a reálgazdaságban nem működik a primer szektor, akkor semmi se működik.

magyarországnak szüksége van technológia bevonására. de erről esetleg nem az oroszokkal kellene tárgyalni. hanem pozsonyon és bécsen túl a dunai németek irányába nyitni. ez a másodlagos érdek. a szekunder szektor működése. ha nincs ipar, akkor a nemzet félkarú óriás. ezt már kossuth is megmondta. széchenyi azt, hogy szükség van hitelekre, pénzügyi garancia vállalásokra. ehhez szükséges bécs. a hungária pénzintézeti központ biztosítja a bank austria. otp-erste fiókok. monarchia újratöltve.

kereskedelmi kapcsolatokben érdemes nyitni az adria felé. tengerre magyar. nyitás zágráb felé rajka-rijkea útvonal az északi és a déli szlávoknak ez egy összekötő korridor. ha ezt biztosítjuk, akkor a magyar kereskedőház tartós érdekeltségeket szerezhet a tengermelléken.

orbán a közmű szolgáltató szektort nagyon helyesen nacionalizálta. de első körben talán ne a volgán építsünk erőművet (valószínűleg nem tudunk versenyezni), hanem mondjuk az al-dunán, a délvidéken szerbekkel. tehát ez ügyben nyitás belgrád felé. a szolgáltatásokban kilépni a balkán irányába. ez a negyedik gazdasági szektor.

és van egy ötödik. ez a kormányzati működés. ami az összeset magába foglalja. e tekintetben magyarország és erdély kapcsolatát kellene erősíteni. ez racionálisan lehet, hogy ötödleges érdek. de érzelmi alapon az elsőt is megelőző nulladik szempont.

és persze lehetséges nagy-magyar kis-lengyel kapcsolat. krakkóval. például hadiiparban.

nemzeti érzülettel nagyjából ez a gazdasági alapvetés. véleményem szerint. lehet mást is mondani. mondjál.

Bell & Sebastian 2017.02.02. 21:48:31

Csak ne höröhögjön itt, Herr Schtrumpfhose, ő legalább jó szándékú, ellenben maga egy vak ondok.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.03. 02:26:03

@unionista᠋:

éne-méne-mekk
dilis nem leszek

ezt ismételd minden comment előtt és a gyógyulás útjára lépsz, még mielőtt egy szép napon Történelem Urának szólíttatnád magad burger kinges koronával a buksidon.

Prrrrutty!

Conchobar 2017.02.03. 08:59:42

@Herr Schnapsidee Lieferant: "ezt ismételd minden comment előtt és a gyógyulás útjára lépsz" - Lehet, hogy megbomlott az agya, de igazából nem ír hülyeségeket ez az 'unionista'. Összeszed lényeges és abszolút lényegtelen momentumokat, ötleteket, aztán az egészet beleönti egy kommentbe

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.03. 10:01:57

@Conchobar: van egy finom leves, beleszarsz, a végeredmény kaki, hiába volt benne pár finom falat is eredetileg. Plusz ugye _elméletben_ csinálhatsz receptet elefántpörköltről is, csak ha egyszer nincs alapanyag se hozzá, nem sokra mész a diadalittas fejtegetéssel. A "mit kéne csinálni" típusú agymenés előtt nem árt számba venni, hogy egyáltalán mi van és mit lehet abból kihozni.

Első lépésben például van egy igazán aprócska gond, hogy a bárminemű gazdasági stratégia elemi előfeltétele, az azt megvalósító szakképzett munkaerő masszívan húz el, utánpótlás meg se a demográfiából, se a rejtett erőforrásból, de még ukrán migránsból sem igazán nyerhető ki megfelelő mennyiségben és minőségben.

De egye fene, flúgos barátunknak a már elhangzott "a kecskeméti ladagyár meg suzuki helyett gonosz német bmw fúj-fúj" szösszenetét újra felkarolva:

a) a suzuki köszöni sikeresen termel, ergo ott kezdődik a sztori, hogy nem helyette, hanem max mellé lehetne plusz autógyár;
b) ami történetesen valóban inkább legyen bmw, mert a lada az masszívan veszteséges és eladhatatlan a világpiacon, a bmw-hez képest mindenképpen. Milyen kocsival is jött Putyin? Ja igen, Mercivel, ennyike.
c) arról nem is beszélve, hogy a kölcsönösen hasznot termelő gazdasági együttműködés dettó a piaci igények és lehetőségek függvénye. Az a csődbe jutott kommonizmusban volt utoljára divat, hogy csinálunk valamit csakazért is, hogy elmondhassuk, halad a druzsba. Amire van piaci igény, ott lehet projektelni, de minő meglepetés, a rendszerváltás óta nem tilos a vállalatoknak és vállalkozóknak maguktól tapogatózni és lépni, ha úgy érzik, megéri.
d) nemkevésbé keveri ostoba természetességgel unyijonyista barátunk a gazdasági és a (biztonság)politikai helyzetet. Az egy dolog, hogy Mutti fullra elbaltázta a migri ügyet (is), de a német cégek köszönik Mutti nélkül is tarolnak a világpiacon, pozícióik ugyancsak stabilak a térségben. Az nem úgy működik, hogy a szeszélyesen változó diplomáciai haverság függvényében teljes iparágakat is az egyik hétvégén hazazavarunk, másikban meg visszahívunk, mintha valami konzulról beszélnénk.
e) ráadásul a jelenlegi legnagyobb magyar-orosz projekt, paks2 az biza SURPRISE! erősen német szállal átitatott, nem csak a kivitelezésben. Az elektromos energiát a technika jelenlegi állása szerint ugyanis képtelenség iparilag tárolni, a megtermelt plusz atomenergiának mit gondolsz hol lenne a fizetőképes piaca? Úgy bizony, az elhamarkodottan atommentessé vált németeknél, akik szeles-napos időben már tök jól elvannak a zöldenergiával, de a modern, automatizált iparuknak folyamatos és lehetőleg olcsó ellátás kell. Tehát ezt a teljesen dedós "egyik nemzet beruházása kiváltja fullra a másikat" lilagőzt (is) nyugodtan el lehet felejteni, a világ ennél egy pöppet bonyolultabb.

Inkább tessék a számítógépen császár-szimulátorozni, ott nem rokkan bele egy komplett ország az én-tudom-a-tutit típusú holdkórosok vízióiba és van save game és reload funkció is.

Kandeláber 2017.02.03. 10:26:33

Amikor a böszme annak idején együtt vacsorázott Putyinnal, a ballibák elélveztek a gyönyörtől.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.03. 10:31:54

@Kandeláber: ... a narancsos jobboldal meg a szélsőszadesszal versenyben hörgött tiltakozva :)

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.02.03. 10:36:21

@Kandeláber:

Gyurcsány alatt a ballibek oroszellenes demagógiának minősítették a Moszkva tér átnevezését.

Kandeláber 2017.02.03. 10:50:43

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Emlékszem, maga Gyurcsány azt vizionálta, hogy az oroszok retorziókat fognak alkalmazni.
Idézet egy mno.hu cikkből: Gyurcsány Ferenc pedig még nagy orosz- és Putyin-barátként a blogjában azt írta: a Moszkva tér 22 évig volt Széll Kálmán tér a Horthy-korszakban, aztán 60 évig Moszkva tér lett. „Ez az átnevezés nem igazán volt jogos, de most már ez van. Megszoktuk. Ezen 60 éven belül, a rendszerváltás után is szintén 22 évig Moszkva tér volt a neve. Moszkva tér volt az Antall- és az első Orbán-kormány alatt is. […] A Fidesz elvette a Moszkva tér nevét. Látszólag Tarlós István főpolgármester. De csak látszólag. A nemzetközi ügyekben teljesen járatlan Tarlós ilyet magától nem tesz. Nem kétséges, hogy a döntésre Orbán adta az áldását. Súlyos hiba. Tragikus hiba. […] Megsérteni egy nemzetet, amely csaknem huszonhétmilliónyi életet áldozott? Aki ismeri az orosz nép lelkét, az tudja, ezt soha nem fogják megbocsátani. Orbánnak vége van Moszkvában. Az ajtók becsukódnak. És végtelenül nagy baj ez” – írta az akkor még Moszkva-barát Gyurcsány. Tarlós István főpolgármester válaszában annyit kért, hogy Gyurcsány ne heccelje a fővárosiakat, kijelentette, hogy Gyurcsány „hisztérikus állításaival ellentétben” egy szót sem beszélt az ügyben Orbán Viktorral, és megismételte, az átnevezés civil kezdeményezésre történt."
Hát így.

Kandeláber 2017.02.03. 11:11:22

@Herr Schnapsidee Lieferant: És a böszme ismét remek jósnak bizonyult. Mert ő ismeri az orosz nép lelkét...

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.03. 12:09:18

@Kandeláber: ferike szimplán a vekker komplementer halmaza, igazi románc a közönség kárára.

2017.02.03. 12:26:52

@Herr Schnapsidee Lieferant:
azt mondod, hogy nincs szakképzés. vagy ha van, akkor a szakképzett munkaerő elhúz magyarországról. rendben van. de hogyan lehet ezt megakadályozni? úgy, hogy a kormány időlegen feladja a szabad piaci semlegességet és egy vagy legalábbis egy irányból érkező érdekcsoporttal vagy csoportokkal szerződik. egy vagy csak néhány konglomerátumnak végez az ország bérmunkát úgy, hogy munkaerő piac nem teljesen szabad, mert az új belépők jelentős részét tanulmányi szerződések kötik. persze ehhez olyan feltételeket kell kínálni a fiataloknak, hogy az számukra elfogadható legyen. kínáljon valamit az aвтовaз, a bmw és a mercedes. az "a" terv a német szövetségi ipar. de mellette kérdezzük meg, hogy mit kínálnak az oroszok. jelen állás szerint ez a csoportosulás jöhet szóba. az amerikai azt prefeálja, hogy a general motors helyben teremtsen munkát. perzse ha japán és korea azt mondja, hogy ők sokkal jobb feltételeket kínálnak, akkor éppenséggel ők is lehetnek a szövetségeik. de egyet választani kell. és azt kell mondani. drága koreaiak. megtartjuk a kulturális kapcsolatot. meg nem azért nacionalizáljuk a samsung gyárat, mert bármi különösebb probléma lenne vele. teremtsetek otthon rendet. a siemens segítségével felvásárolni a kelet-közép európai gyárakat. akár üzletrészeket cserélhetnek. és így lehet videoton tévé magyar német koprodukcióban. vagy tévé computer, iskolaszámítógép, taneszközök a siemens hungária jóvoltából. de ehhez illiberális demokrácia kell. mert időelegesen sajnos ki kell baszni majdnem mindenki külföldit, aki nem német. mert unió egységes belső piaca nem jött létre. nem jött be az az a típusú szövetségi államrend, amit az usa mintájára képzeltek el. az uniót elsősorban védelmi közösséggé kell alakítani. és azon belül kisebb föderációkat szervezni. és a duna medencében vagy annak környékén létrejöhet egy félföderális együttműködés. aminek következtében magyarország kivívhatja a félszuverenitást. mert akkor el lehet látni taneszközökkel kárpátalját, erdélyt és a vajdaságot. vagy mondjuk orvosi műszerekkel. vagy mondjuk magyar fejlesztésű, magyar építésű kisvasút futhat a kisebbségi magyar területeken német főalkatrészekkel. és ilyenkor jön az istenverte szöveg, hogy az nem igazán jó a románoknak. persze, hogy nem jó. de építsék a saját nagy román hálózatukat. és így majd részben a németek kezébe kerülnek a közösségi pontok. a főpályaudvarok. ők lesznek a közös ellenség a következő körben. de ez nem megy máshogy. a tradicionális fejlődés valójában egy kényszerpálya. kényszerű egyezkedések. egy adok kapok. aztán lehet mondani, hogy te ennél tudsz jobbat. aminek az alapja a szabad piac. no olimpia. versenyképesség. finn modell. bla, bla, bla. csak ennél még az is jobb, hogy legyen lada gyár kecskeméten. és majd a magyar tervezésű lada lesz a népautó. nem elég jó. rendben. tervezzük át. ezt a németek valószínűleg nem engedik meg. az oroszok megengedik. annak is van előnye. a másik opció, hogy legyen bmw és mellette bmg (budapest motor és gépgyár). de ez esetben nem lehet suzuki gyár is. csak te kapásból mindenre azt mondod, hogy szar. ezért szar, azért szar, amazért szar. szar, mert szar. rendben van. mondjál mást.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.03. 12:36:58

@unionista᠋:

magyar áttervezésű lada... aha... szerintem inkább építsünk paks 3-at, ahol a bomló elméd lesz a hasadóanyag :DDDDD

prutty!

2017.02.03. 13:05:09

@Conchobar:
itt egyszerűen azt kellene mondani, hogy az "a" terv a német szövetségi együttműködés. a "b" terv az orosz. erre a lengyelek mellett a csehek és a szlovákok is rögtön azt mondanák, hogy inkább a visegrádi együttműködést erősítsük. és legyen nagy-morva tátra teherautó és rába hungarocamion német főalkatrészekkel. de valamilyen alternatívát is kell mondani. és ezek a ruszkik. vagy a törökök. a koç holding. a oszmán-török kos és a magyar bika (a taurus) összefognak, akkor úgy építünk kocsikat. a törökök majd feltőkésítik erdélyban a szekérbankot. és így adjon ajánlatot bécs. persze lehet mondani, hogy micsoda baromság ez. csak a nyugat. a tradicionális fejlődési pálya a kényszerű német-római együttműködés. a nemzeti liberalizmus az, hogy alternatívákat kínálunk. a hun és a han dinasztia összefognak. és az őseurázsiai civilizáció újra életre kel. aztán lehet mondani, hogy a faszomba állunk össze kínával. europid kelet turkesztániakat telepítünk a határszélre a gyepüre. ez pekingnek érdeke. mert segíti megoldani ujgur problémát. és ezért cserébe a bank of china megfinanszírozza a kis elemszámra szakosodott gyártást a helyi piacra. és a kárpát-medencéből logisztikai központ lesz. és majd a bécsi nyugdíjas átjön vásárolni. bécs ellen kereskedelmi háborút vívunk. persze nem ez az "a" terv. hanem az, hogy magyarország ugyanolyan közép európai szabadállam, mint ausztria vagy bajoroszág. de ezen túl vannak még opciók. ha magyarország összeáll koreával és japánnal, akkor a cél a siemens kiszorítása. a német árut ezek után kevésbé veszik meg az amerikaiak, a britek. és nyilván kevésbé veszik meg a franciák. és a déli államok munkanélkülisége is úgy csökkenthető, hogy a belső piacaikat erősítik. a skandinávok is rájönnek, hogy nem lesz egyszerű északon az olcsó afgán munkaerőre építeni. ők is összezárhatnak egy mini unióba. tehát marad nekik kelet-közép európa, a balkán. és esetleg a közel és közép kelet. ott tartunk, mint 100 éve.
www.ingame.de/wp-content/blogs.dir/1/files/2016/05/europa-1914.jpg
csak remélhetően nem lesznek élesítve a fegyverek. és a térség ezt egy kereskedelmi háborúval megússza.

2017.02.03. 13:32:56

@Herr Schnapsidee Lieferant:
azért vannak autóipari beszállítók. vannak magyar mérnökök. és jöhetnek. akár kelet-németországból vagy az oroszoktól. azért, hogy áttervezzék a ladát. a globális profit szempontjából nyilván jobb a mercedes. de az minket kevéssé érdekel. a kecskeméti gyári munkás szempontjából a lada gyár nagyjából ugyanolyan jó. és a mérnökök számára mindegy. azt mindenhol megfizetik. csak a kecskeméti lada kalina kevesebb nyereséget termelne. de a magyarok szempontjából nagyjából annyira jó, mint a mercedes. és majd a vestából lesz a bugaci bugatti. úgy is lehet. ez a liberalizmus. és ha kell, akkor az unió megállapítja, hogy tiltott állami támogatást kapott a mercedes. az amerikaiak korlátozzák őket. a brit kilépés megint csak kényszerpálya. a franciák, a skandináv, a mediterrán országok is leszakadhatnak a volkswagen csoportról. ha a többi német autógyártó kelet-közép európa ellen fordul, akkor a gazdaságuk körbe lesz kerítve. és ez is lehet cél. és az is, hogy a kelet-közép európai együttműködés mintaként szolgálhat akár a közép keleten a keleti-indoárja területeken. a szövetségi rendszerről kell dönteni. de ez egy választás. az egyik a kényszerű összecsiszolódás. tradicionális fejlődési pálya. de ennek mindig vannak alternatívái. ha a németek iszlám bevándorlókat akarnak, akkor magyarországon jöhetnek a kelet-európa és belső ázsia felé nyitott ipartelepek és kereskedelmi lerakatok. lehet, hogy néhány százezer ember fejvesztve menekül. ez a "b" terv. orbán ezért szopja le putyint.

2017.02.03. 14:10:14

@Herr Schnapsidee Lieferant:
oké. további sok sikert a mandinereseknek. a rohadt mandarinosoknak. (vigyázz, mert most csak úgy teszek, mintha megsértődtem volna. sose értettem azt, amikor a komment csatornában valamit túl komolyan vesznek.)

tireless treehugger 2017.02.03. 21:45:34

@Herr Schnapsidee Lieferant:

attól hogy időnként beleböksz valami okosságot a kommentjeid még hülyeségek maradnak.

- a német migráncsügy nincs elbaszva, wishful thinking.
- merkel féle kompromisszumos politika nélkül nem lenne ekkora német siker
- az atomáramra nincs igény, túl drága. persze majd áruljuk napi 20 órában veszteséggel, de arról a néhány óra nyereséges értékesítésről fog menni a propaganda. az atom halott, a németek(hollandok, usákok) pedig már a tömeges tárolásnál tartanak, vízben, meleg vízben, akkumlátorban. a nap-szél kombó már 80%-os rendelkezésre állást jelent, maradékot megveszik és/vagy megtermelik csúcserőművel.
paks napi 18 órában már mai árak mellett is nagyon nagyon veszteséges, sokkal olcsóbb lenne azt a keveset megvenni, 2 órában nullszalldós, és csak 4 órában nyereséges, akkor is változóan.
www.hupx.hu/en/Pages/hupx.aspx?remsession=1
váltsd évesre, aztán láthatod hogy az év nagy részében 10-15 forint körüli ár van, idén nagyon megugrott (35ft), érdekes lenne megtudni hogyan korlátozzák az importot, gondolom nagy szükség van rá, mert még a paks1-t is lenyomják a zöldáramok, aztán hogyan lesz anélkül propaganda muníció.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.04. 07:08:56

@nix ugribugri:

"- a német migráncsügy nincs elbaszva, wishful thinking."

lásd merkli 35% vs sulci 50%, schäuble nyílt beismerése a kudarcról hab a tortán, kac-kac, lapozzunk, nyasgem

"- merkel féle kompromisszumos politika nélkül nem lenne ekkora német siker"

miféle kompromisszum? kemény kérdések kerülgetése és halogatás, eredmény: angolok brexitelve, v4 államok plusz ausztria mutti ellen fordítva. pont most, amikor egy usa-eu kereskedelmi háború küszöbén egység kéne.

"- az atomáramra nincs igény, túl drága."

itt már részben bólogatok, paks 1 generálozása, vagy kiváltása oké, párhuzamosan 2 erőmű nyilván hülyeség ami aligha térül meg. teljes atomstopp még korai lenne és nem is okvetlenül szükséges, de mindenképpen energiahatékonysági és zöldenergiás alapok lefektetése és felfuttatása kell, h megelőzze/kísérje, amire viszont baszarint a fidox.

gyalog.galopp 2017.02.04. 07:35:12

Minden neoballib izének!

Az orosz medve nem játék!
Az lmbtq nem ember!
A heineken nem sör! / ez abból is látszik, hogy vörös csillaggal ékesítették/
Éljen a Csíki sör, az igazi!

gyalog.galopp 2017.02.04. 13:47:12

@Herr Schnapsidee Lieferant:

Trump politicus bacilus lett, te meg elhiszed neki azt a zászlót? Királyfi, ébresztő!

gyalog.galopp 2017.02.04. 15:38:43

@Herr Schnapsidee Lieferant:

őőőő,hmmmm,izé, hát má a fene tudja.
de akkor is, nahát!

Silcon 2017.02.05. 12:37:46

@Herr Schnapsidee Lieferant:
Energiatőzsde (HUPX): az energiafelhasználás kb. _harmada_ van a tőzsdén, azaz a hosszútávú szerződésekben lekötött kapacitások feleslege. Üzleti tervet erre nem alapoznék.

A németeknek kedvező a jelenlegi felállás, a gyengélkedő országok miatt az euró árfolyama nem tud elszállni, pöröghet az export ezerrel. Ha DM lenne még mindig, kilőtt volna az árfolyama, mint a CHF-nek és agyonverte volna az exportot. A hatalmas német külker többlet az euróövezet számos országát csúszdára tette, a probléma kezelésére nincs kidolgozott módszer. A szent piac az ilyesmit a valutaárfolyamok mozgatásával oldja meg, de mintha ez itt nem lenne lehetséges.

tireless treehugger 2017.02.05. 14:57:13

@Silcon:

én úgy gondolom hogy aki hosszú távra (50 év) tervez, az távol tartja magát a korrupcióval csökkentett profitú fix beszállításoktól..

a szélkerekek (napelemek, zöldáramok) földrajzi elterjedése kisimítja az egyes helyek egyéni kondíciói miatti termelési változásokat így ők adják az alapáramot, a többi aztán hozzájuk kénytelen igazodni. és ahogy az eu hálózat integrálódik, valamint a fogyasztás átalakul, úgy lesz egyre inkább nélkülözhető a kiegészítő kapacitás és felesleges a rendkívül költséges atom alapáram.

az áramtőzsde pont ezt a folyamatot mutatja, aki meg akar élni az a "jó áron korlátlan kapacitásokat" felszívni képes szabadpiacon értékesít.

amúgy most néztem uk base load,
www.theice.com/marketdata/reports/icefutureseurope/PowerIndex.shtml
tök ugyanaz mint a uk tőzsdei,
www.apxgroup.com/

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.05. 15:12:32

@Silcon: az eladás eleve opcionális hasznon, az az alapgondolat, hogy kell valamilyen energiaforrás, ami megy időjárástól függetlenül. Vízerőműveink és annak kedvező terep nincs, marad a fosszilis meg az atom. Nap, szélenergia és a dolgokat a gyökerüknél megragadva fogyasztáscsökkentő beruházások természetesen jöhetnek, de kell az a bizonyos safe backup, ami jelen esetben a hagyományos erőmű. Paks 1 kezd kiöregedni, ergo generálozás v. kiváltás új erőművel teljesen oké, megfelelő ár és minőség esetén nyugodtan lehet orosz vas. Persze itt kezdődnek a valódi gondok, a NER műhely tapasztalat szerint hajlamos pofátlanul drágán irgalmatlanul nagy kalap szart megvalósítani... ráadásul szemlátomást az attól való félelmükben, hogy rajtuk maradna a fölös energia, mesterségesen gerjesztenek fogyasztást a fijugg a zöldberuházások elgáncsolásával. Ez szintén nincs rendben, döbbenetesen rövidlátó taktika.

Silcon 2017.02.05. 17:50:37

@nix ugribugri: "földrajzi elterjedése kisimítja az egyes helyek egyéni kondíciói miatti termelési változásokat"

Valamint borzolja a szomszédok idegeit. A német szélerőmű kapacitás északon van, az ipar meg délen és nyugaton. A távvezeték kapacitás szűkös, ezért a lengyel és cseh rendszereket is bevonják és alkalomadtán a léc szélére is teszik, amikor a szerződésben szereplő teljesítménynél jóval nagyobbat tolnak át rajtuk.

Esetleg lemaradtam valamiről? Van távvezeték építő EU projekt Portugáliától Észtországig? Nagyfeszültségű távvezetéket építeni nem nagy ügy, csak mire meglesz az összes engedély és vezetékjog bejegyzés minden telekre...

A tőzsdekérdést hanyagoljuk, amíg a piacon lévő áruk egy része támogatott, nem a _valós_ képet látjuk. (Legalább magunknak ne hazudjunk.) A támogatás azért kell, hogy legyen egy kisebb piaca a terméknek, hogy pörögjön a _fejlesztés_. Ugyanez van villanyautó ügyben, de ma még ott sincs azon a szinten a technológia, hogy lenyomja a hagyományos autóipart.

Silcon 2017.02.05. 18:43:58

@Herr Schnapsidee Lieferant: A zöldenergiás beruházás mögé oda kell tenni ugyanakkora hagyományos energiatermelő kapacitást, hogy ne kelljen azt mondani az Audinak, hogy energiahiány miatt a következő műszak elmarad. Fék azért van, mert időközben elfogytak a leköthető szabad hagyományos erőművi kapacitások, építeni meg nem nagyon akar senki.

A német számvevőszék is most csapott szét, mert az Energiewende nem hozza az elvárásokat, az energia drágul, a széndioxidkibocsátás meg növekszik. Ott is megjelentek a helybeli Mészáros&Mészáros Kft-ék és minden talpalattnyi földre szélkereket raktak állami támogatással. A régebben 25% fölötti kihasználási mutatót (ez azt jelenti, hogy az egy év alatt megtermelt energiát folyamatosan névleges teljesítményen pörögve _negyed_év_ alatt képes lenne megtermelni) sikerült 20% alá vinni (Global Wind Report 2015 gwec.net). A többletköltségeket a lakossággal fizettetik meg, mert ha a cégekre terhelnék, akkor oda a versenyképesség egy része. A dánoknál és a németeknél a legdrágább a lakossági villany és mily meglepő, épp ez a két ország rakta tele magát szélkerékkel.

Van egy ennél nagyobb baj is, csak nem sok szó esik erről a sajtóban. Fent említettem, hogy háttérkapacitásra is szükség van, ha netán nem fújna a szél. Az energiahivatal a nagy energiacégeknek ezért nem engedte meg, hogy a régi korszerűtlen szenes erőműveiket leállítsák. Ezek viszont nem hozzák, hanem _viszik_ a pénzt, mert bár jól fizet ha szükség van rájuk, de ez az üzemidőnek csak a töredéke. (Ugye milyen piacbarátok a németek?) Azért a cégek sem teljesen hülyék, létrehozták pénzügyi mintára a jó és a rossz erőműveket tartalmazó cégeket (RWE - Innogy; E.ON - Uniper), aztán az állam eldönti, hogy kellenek-é ezek. Ha nem, akkor irány a csőd.

Lö' nyúl verseny indul, a progresszió a négyes metróval, a NER Paks II-vel nevez, vajon ki lesz a győztes?

tireless treehugger 2017.02.05. 19:35:28

@Silcon:

a keleti oldal túlépített, van rajta 20% rég nem használt szabad kapacitás. transzferdíjat kapnak minden elektron után. nem látom hol itt a gond??

magyar média a széláram elleni propagandától hangos nem jelenti hogy úgy és ahogy lenne igaz. mti jelenti: moszkvában autót osztogatnak....

a fővezeték rendszer meg majd kiépül, az egész zöldenergia felfutás 15 éves még csak, most hogy van egy stabil ellátás, jöhet a következő lépcsőfok a rendszerek hatékony összekötése.

most olvasom hogy a marokkói naperőmű összköltség alapon 10 forint alatt termel, majd hasonlók jönnek tucatjával, idáig utaztatva sem lesz több 12 forintnál, lehet levágni a vezetéket ha paksot életben akarják tartani.

tőzsdekérdés fontos szerintem, ma már nincs szél támogatás, olcsó a gyártás, bejáratott a telepítés, önfinanszírozó, az iparág belendült, ma már ők határozzák meg az árakat.. na jó nem nálunk, de máshol magáncégek vezetik be a villanyt a lakásba-üzembe, ők pedig versenyáron vásárolnak.

a napkollektoros rész még politikailag érzékeny, itt a már csak az eu és kína izmozik egymással, az usa kapitulált és átváltott felhasználás technológiába, óriási a piac, a föld lakosságának 70%-a nem- vagy alig jut vezetékes áramhoz. billió eurós biznisz, a piaci részesedés többet számít mint az elérhető profit. de már ők is 20 forint alatt termelnek, és 10-20 forintért adják a betáplálást, (a nagyon kicsiktől ((<2kw)) emelt díjas átvétel van)

a német dán árakról: semmi köze a szélkerékhez, azok 3-4 eurócent áron termelnek (10-12 forint), hanem köze van a 30 éve túl nagyra nőtt szolgáltatók monopóliumához, a végfogyasztóktól annyit kérnek amennyit akarnak. és ezért jelenik meg mindenhol a napkollektor és szélkerék, már csak a megspórolt fogyasztáson néhány év alatt visszajön az ára, és még megkapják a betáplálás után is.. (amit az energiacég elad a következő ingatlanra 5szörös áron, amiből aztán akkora zéróköltségű bevétel lesz hogy nem tudják mire költeni). viszont elnézegetve a dusseldorfi szénbányákat és erőműveket, mindig az az érzésem hogy valami másról szól, valami keresztfinanszírozás lehet, talán a ruhr teljes vertikumának életben tartása, ők adják a német ipar alapjait.

Herr Schnapsidee Lieferant 2017.02.05. 22:13:44

@Silcon: hombre, elolvasod egyáltalán, amit írok, mielőtt reagálsz?