Esélyegyenlősítés, felzárkóztatás? Az iskola nem egyenlő a családdal
2016. február 16. írta: dobray

Esélyegyenlősítés, felzárkóztatás? Az iskola nem egyenlő a családdal

oktatas_1.jpg

A magyar iskola nemhogy csökkenti, de még növeli is a társadalmi különbségeket – szólnak a sirámok évek óta, hozzátéve: az ügyben az OECD-tagországok listáinak a végén foglalunk helyet.

Mindezek egyik oka egyesek szerint az, hogy az iskola a középosztály tudását, értékrendjét, magatartásmintáit részesíti előnyben. A minap megírtam, hogy nem értem, mi ezzel a probléma: ha felzárkóztatunk, akkor valahova zárkóztatunk fel, ez pedig ma evidensen az úgynevezett középosztály tudása, értékrendje és magatartásmintái. Mi más lenne? 

*

Itt és most azzal szeretnék foglalkozni, hogy egyáltalán mennyiben feladata az iskolának mindez, és mennyiben lehetséges a felzárkóztatás? Mindenekelőtt különböztessük meg egymástól a felzárkóztatást és az esélyegyenlőséget. A kettő persze összefügg, de a felzárkóztatás ideológiailag kevésbé terhelt. Az esélyegyenlőséget sokféleképpen értik (bemeneti, kimeneti, stb.) és sokféleképpen kívánják elérni is (a tehetséggondozástól az anyagi támogatáson át a kvótákig).

A cikk elején idézett sirámok mögött az a feltételezés húzódik meg, hogy az iskolának eleve feladata az esélyek egyenlősítése, a társadalmi különbségek kivasalása, de legalábbis csökkentése.

De miért lenne az? Mert „igazságtalanok” a társadalmi különbségek? Szerintem és a konzervatív alapfelfogás szerint nem azok. Régi ügy ez, lépjünk tovább.

Lehet feladat a halmozottan vagy szimplán hátrányos helyzetűek pozícióinak, életesélyeinek javítása. De ennek nem a „társadalmi különbségek” vagy épp az esélyek egyenlősítésének a kívánalma az oka.

Kit érdekel ugyanis, hogy mennyivel több esélye lesz jogásznak és nyugaton dolgozó közgazdásznak lennie a budapesti értelmiségi gyereknek, ha sikerült megteremteni az esélyét annak, hogy a faluvégi kisgyerek tisztes kétkezi melóból fog élni és nem akar segélyektől függni egész életében?

A háromszáz, spontán „szegregálódott” észak-magyarországi, leszakadó iskola feladata a legtöbb pénz és a legtöbb képzett-motivált pedagógus megléte esetén sem az lenne, hogy világhírű filozófusokat, hanem hogy valódi munkát végezni képes embereket, helyi értelmiségieket képezzen. A legtehetségesebbeket persze meg kellene próbálni eljuttatni az egyetemig, főiskoláig. De úgy érzem, amikor esélyegyenlőségről beszélünk, túlzottan a pesti belvárosi értelmiséget tesszük meg mércének. De akkor már miért nem a New York-i Greenwich Village, a bohémnegyed vagy a Szilícium-völgy a mérce? Mert akkor az egész ország halmozottan hátrányos helyzetben van és az Egyesült Államoknak kellene minket segélyeznie.

*

Ábrahám Béla, a szalézi rend tartományfőnöke azt nyilatkozta a Mandinernek a kazincbarcikai, hatszáz fős iskolájukról: „Az itteni tanulóknak közös jellemzője, hogy a manuális munka sokkal jobban leköti őket és sokkal több sikerélményük van benne. Arra nincsenek felkészülve, hogy ülnek a padban napi hat órát. Gyakran halljuk, hogy mi itt belekényszerítenénk valami szakmába a diákokat, és így állandósítjuk a hátrányos helyzetüket – pedig tanulhatnak utána mást is, és mit tegyünk, ha nekik ehhez van tehetségük. Egyébként egyáltalán nem biztos, hogy anyagilag rosszul járnak később, sokan dolgoznak a volt diákjaink közül Nyugat-Európában. A legsikeresebb szakmánk a hegesztő”.

Ezt nevezem felzárkóztatásnak. Magukhoz és másokhoz képest is nőttek a szalézi diákok esélyei, még akkor is, ha másoké, máshol, mondjuk a pesti Fazekasban és a Fasoriban exponenciálisan nőttek. Mit érdekli az őket, mi közük egymáshoz? Körülbelül semmi. A főváros meg azért főváros, hogy szellemi-gazdasági központ legyen.

A felzárkóztatás tehát elsősorban azért fontos, hogy a hátrányos helyzetűek saját esélyei növekedjenek, valamint hogy ne legyenek segélyfüggők. Tudjanak a szociális háló nélkül is boldogulni az életben. Ez mindenki érdeke. Aztán ha találunk nagyon tehetséges diákot, jó lenne nem elpazarolni az esélyt.

*

Ám van egy probléma. Irreálisak az elvárások az iskolák és tanárok irányába: az iskola szüntesse meg a hátrányos helyzetet, a tanár varázsolja el minden nap és minden órán a személyiségével a legrosszabb diákot is. A tanár munkaeszköze a személyisége. Elvárjuk tehát a mai Magyarországon több százezer tanártól, hogy tökéletes ember legyen. Nevelje meg és varázsolja el azt a gyereket, akivel nem tudták ezt megtenni a szülei. Pedig a tanárnak is vannak erősségei és gyengeségei, miközben kevés a csúcstanár.

Lehet és kell is néhány felzárkóztató, esélyteremtő mintaiskolát csinálni és sztárpedagógusokat példaképnek állítani. De e minták tömeges elterjedése irreális kívánalom lenne. Már csak azért is, mert magas fizetések és jó körülmények között is ki fog égni a legjobb felzárkóztatásra éveket áldozó pedagógus. Ugyanis ez olyan meló, amibe rengeteg energiát kell fektetni és nagyon kevés a sikerélmény.

Az iskola nem egyenlő a családdal. Képtelen elvárásokat fogalmazunk meg. Egy kelet-magyarországi, halmozottan hátrányos helyzetűekkel kiemelten foglalkozó iskola igazgatója, aki továbbképzéseket tart a témáról, előadásai végén meg szokta jegyezni, oda szokta súgni a kollégáknak: ez bizony kemény meló és alig van egy-két igazi sikersztori. Vagy ez szinte lehetetlen is.

A diák nem tabula rasa: tehetségekkel és tehetségtelenségekkel születik, jó és rossz tulajdonságai egyaránt vannak.

Ez van, ez a realitás. Ne várjunk el lehetetlent a tanároktól és az iskoláktól. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr688393722

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szilvay Gergely: Esélyegyenlősítés, felzárkóztatás? Az iskola nem egyenlő a családdal 2016.02.16. 10:13:02

Irreálisak az elvárások az iskolák és tanárok irányába: az iskola szüntesse meg a hátrányos helyzetet, a tanár varázsolja el minden nap és minden órán a személyiségével a legrosszabb diákot is. Ez nem fog menni.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszekelyek 2016.02.16. 11:19:26

A lehetségeset lehet elvárni ? Egyáltalán nem erről beszélnek akik tüntikéznek , meg sztrájkot szerveznek. Akinek nem megy , ne álljon tanárnak. Altruizmus szükséges. Mint pl a szaléziek részéről nyilatkozóé. Az kérem, hogy felírom egy táblára, hogy kifelé a papokkal az iskolákból, annyira nulla , hogy az a jel ki sem fejezi a mélységét. Mindenki tudja, nehéz a korábban teljesen életképteleségbe lökött rétegek gyerekeit felzárkóztatni. Ezért kaptak sokkal több és minden más közszolgálatot ellátónál több jövedelemnövelést. A rendvédelem is ugyanazzal a réteggel foglalkozik ám.... és a z egészségügyben is,.. jó sokan. ezek meg tankönyvet akarnak maguknak választani. hát biztosan az a legfontosabb , minden probléma között , a magyar oktatásban. Ez ugyanúgy hivatás kéne, hogy legyen, mint a papi.. Üdv a tanároknak , akik balhéznak. Tessenek a piacon próbálni ezzel a hozzáállással megélni.

2016.02.16. 12:03:14

Nem akarom offolni a témát, de mi ez az állandó "középosztály"ozás? Mert tavaly még nem volt. Hogy jött elő?
Azt már csak félve kérdem, nem az antimigráncs kampány része?

annamanna 2016.02.16. 15:03:38

Ezzel teljesen egyetértek. Az iskola nem veheti át, és nem is képes átvenni a család, a szülők szerepét. A szülők szerepét csak az állami gondozás veheti át.
Az iskola nem nevelheti a gyereket másra, mint amire a szülő neveli. Az iskola nem fordíthatja a gyereket a szülő ellen, az iskola nem nevelheti a gyereket a szülő ellen. Ezt nem teheti meg és nem is képes megtenni.
Aki a gyereket másra akarja nevelni, mint a szülő, az megpróbálja a gyereket a szülő ellen fordítani, a szülő ellen uszítani.
Ez pedig egyrészt nem lehetséges, másrészt ÁTOKKAL JÁR. Ezt az ókorban is jól tudták, erről szól az Oidipusz-mítosz. Oidipusz, aki megölte a saját apját, átkozott lett, sőt miatta egész Théba átkozott lett.
Az Ószövetség pedig ezekkel a szavakkal fejeződik be:

"Ímé, én elküldöm néktek Illyést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az atyákhoz, hogy el ne jőjjek és meg ne verjem e földet átokkal." (Malakiás 4:5-6)

Szerintem ez elég érthető. Nincs olyan, hogy köznevelés. Ez alól az állami gondozás a kivétel, amire indokolt esetekben kerül sor. De ha a gyerek a szülővel lakik, akkor lehetetlenség, és nem is szabad a szülő értékrendje ellen uszítani.
Ha valakinek nem tetszik a szülő értékrendje, az változtassa meg a szülő értékrendjét, de ne próbálja a gyereket a saját családja felfogásával szembeállítani.
A liberálisok által sulykolt "integráció" nem sikerülhet, de még ha sikerülne is, átokkal járna és pont.

jaaskinnen (törölt) 2016.02.16. 15:08:13

remélem, hogy nem tanár végzettségű "újságíró" írta a cikket.

egyébként, "a konzervatív alapfelfogás szerint" biztosan igaza van

TG69 2016.02.16. 15:41:24

@dobray: Az a baj, hogy ezekben az írásokban nem jelölöd meg szinte sohasem, hogy kivel is vitatkozol, így persze sokkal könyebb vélt hülyeségekre saját hülyeségeket gyártani. De pl itt van egy tanulmány erről a témáról :
mek.oszk.hu/01300/01399/html/egyenlotlensegek.html

Javaslom, ha mást nem csak a táblázatokat vizsgáld meg. Nem arról van szó, hogy mindenkiből belvárosi értelmiségi legyen, hanem hogy vannak ebből a szempontból jobban teljesítő iskolai rendszerek, sőt a mienk az egyik legroszabb, tehát illene olyan változtatásokat csinálni, ami nem tovább rontja a helyzetet, hanem megpróbál javítani.

annamanna 2016.02.16. 15:59:29

Hogy akarja bárki azokat a gyerekeket "felzárkóztatni", akik ide mennek haza: www.youtube.com/watch?v=VRg7xroTUnE ?
A szülőkkel kell valamit csinálni, nem a gyerekekkel!!
Tessék példát venni Bogdán Lászlóról, Cserdi polgármesteréről. Nem próbálkozik azzal az ósdi kommunista trükkel, mint Leninék, akik szerint a kapitalizmust a leggyengébb láncszemnél kell szétverni. És nem akar "janicsárokat" képezni. Tehát nem a "leggyengébb láncszemeket", a gyerekeket manipulálja. Hanem a felnőtteket fordítja más irányba. Ha ez sikerül, akkor majd a szülők is másra nevelik a gyerekeiket.
Például végignézi a falusiak kukáit; és ahol sok üveget vagy cigisdobozt talál, ott azzal érvel, hogy a szülő ezt a pénzt a gyerekétől veszi el; de ezt a szülőnek mondja, nem a gyereknek; nem csábítja magához a gyerekeket a szülők ellenében.

fizetekmegegysort 2016.02.16. 16:51:08

Még szerencse, hogy számos sikeres oktatási modell cáfolja a szerző "realitását". Miközben ezt a sok sületlenséget olvastam a "középosztályozással" és "jómunkásemberezéssel", azon gondolkodtam: vajon a szerző tudja-e, hogy a legújabb kutatások szerint a mostani elsősök nemzedékében 10ből 7nek már okyan foglalkozása lesz, ami ma még nem is létezik? Nyilván nem, mert ha ezt tudná, azt is tudná, hogy a kategóriái elavult hülyeségek, és a sikeres országok titka az optimális erőforrás kihasználás lesz. Ami pedig esélykiegyenlítő oktatás nélkül lehetetelen.

Bell & Sebastian 2016.02.16. 17:37:30

Marha egyszerú, a diák munkája a tanulás, összesen 10 órából lehetne megúszni egy napot, ha komolyan venné.

És akkor még a nevelésről és intenzív vallásetikáról szó se esett. Ha ezek együttállnak, jöhet a mehet, tanulmányi versenyre.

Valamikor a legjobb hűzta az osztályt, most meg a leghülyébb - vissza.

Fele gyépés, mint apja-anyja, mit várunk? Póni elszaladt, citromja maradt.

SMFB 2016.02.16. 18:06:56

@fizetekmegegysort: és hányszor kell egy élet alatt új szakmát tanulni, vagy a meglévőt tökéletesen megújítani? Ez a nagy kérdés, ha a jövőről beszélünk. Hiszen ezt már mi is megéltük, akik pár évtizede már dolgozunk. Ennek külső és belső eszközrendszerét (már ami ma elérhető belőle), és az igényét kellene megtanítani. De ezekről és az általad felvetettekről nem beszél a nyilvánosságban senki. Leragadtunk a krétánál, a fénymásolónál, meg annál, hogy be kell-e biflázni az Árpád-házi királyok születésének, megkoronázásának meg halálának dátumait.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2016.02.16. 18:07:26

Szilvay szokott írni a buzikurvákról? Na, az megy neki.

Az oktatási rendszer, - azon belül is különös tekintettel a közoktatás (Fideszül köznevelés) - olyan genetikus tulajdonságokat hordoz, amelyek az ő létét egyetlen okra vezetik vissza, ez pedig a fejlesztésre, nevelésre, ellátásra szoruló gyermek, tanuló gondozása. Emiatt tekinthető végzetesen elhibázott lépésnek az inputfinanszírozási rendszer bevezetése is, amely bár a gazdaságossági szempontok kielégítésére tökéletesen megfelel, az előbbi, mondhatni egyetlen és nagyon fontos feladatát ellátni nem. Radó Pétert szabadon idézve.

A poszt írója remélem, nem pedagógus, mert, ha az, nincs mit csodálkozni az oktatás helyzetén. Egyébként hogy képes egy fiatalember a saját korának társadalmának működését ennyire nem érteni?

fizetekmegegysort 2016.02.16. 18:23:14

@SMFB: Bizony. Ezekhez a dolgokhoz képességfejlesztés, gondolkodás fejlesztés, önismeret, együttműködési készség, helyzetfelismerés...stb. szükséges. Ami kifejezetten nem kell hozzá az a lexikális tudás, az egyfajta megoldások favorizálása, a máshogy gondolkodás büntetése. Szóval mindaz, amit a mai iskolarendszer olyan rettenetes erővel és erőszakkal rátukmál szülőre gyerekre egyaránt.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2016.02.16. 18:55:44

Ha már középosztály, a lényeg itten van leírva:

mno.hu/vezercikk/kozeposztaly-a-futoszalagnal-1328941

"A munkahelyek számának növelését többféleképpen is el lehet érni. Az egyik ilyen módszer, hogy alacsonyan tartjuk a béreket és az adóterheket, így tesszük vonzóvá az országot az olcsó munkaerőre ácsingózó nyugati cégek szemében. A másik, ha átlátható üzleti környezetet teremtve arra sarkalljuk a polgárainkat, hogy saját vállalkozások létrehozásával kamatoztassák a tudásukat. A harmadik pedig az, ha minél több jól képzett szakembert engedünk útjára az iskolapadokból, hogy ők hozzák létre a jövő munkahelyeit. A kormány jelenleg az első receptet követi, a munkaerőpiacról kiszoruló tömegek számára ugyanis bármilyen munkahely jobb a semminél. A korrupció terjedése és az oktatás elhanyagolása azonban aláássa az eredményeket. Ha a kormány a megkezdett úton halad tovább, akkor Magyarország húsz-harminc év múlva sem lesz más, mint a nyugati cégek olcsó összeszerelő üzeme. Az egzisztenciális félelemben élő középosztály kelepcéje."

Összeszerelőüzemben tizenkétórázókkal 120 nettóért sem gazdasági fellendülés, sem születésszám emelkedése, semmi sem lesz. A kormány ez irányba megy, az oktatás kicsinálása és a GDP-arányban csökkentett támogatások is erre mutatnak.

Vissza kel hozni azt hogy egy keresővel is el lehessen tartani a családot, így az egyik szülőnek mindig jut az ideje a gyerekre, nem az utca meg az iskola neveli fel. Ez a fehéreknél a demográfiai kérdést is megoldaná.

Ez pontosan ennyire egyszerű. Viszonyt erről vagy nem illik beszélni, vagy perpill. lehetetlen (gazdasági, politikai stb okokból) megcsinálni, helyette írjunk inkább elvont értekezést az iskola szerepéről és jelentőségéről.

A fidesz 2010 óta a megszorításokkal a középosztály még megmaradt rétegeit is szétverte, pár szigetecskét pedig a felső osztályba emelt. A szétvert középosztály tagjai-fiai nyugatra menekülnek a megélhetésért, míg itthon a mameluk nagyságosurak és kitartottjaik terpeszkednek.

itt már rég nem a dobray által hősiesen megtámodott és kétvállra fektetett szalmabábról (az szdsz-es oktatási modell, mint valós tényező, hisz nahalka istván ! írt egy cikket !! a hvg-be!!! jaj most mi lesz!!!) van szó.

Már rég a lényegről kéne beszélni.

gyalog.galopp 2016.02.16. 18:58:44

@Mr Falafel:

Tökmindegy micsoda, az egész generáció fényévnyire van a valóság érzékelésétől. Vagdalkoznak, halandzsáznak, időnként eltalálják szarva közt a tőgyit. Hát ez az , ami most is sikerült.

.Pierre Bezuhov. · http://www.youtube.com/watch?v=ddk-Q6hXvFk 2016.02.16. 19:04:22

ismét böffentett az neoelitista blog legmodorosabb giccskereszténye.

röviden összefoglalva: örüljön a jobbágy hogy kapott új taligát a ganéhordásho', ne akarjon itt felvilágosulni!

még a végén veszélyeztetné itt néhány kádergyerek alanyi jogi pozícióját.

2016.02.16. 20:22:56

@.Pierre Bezuhov.:

Nana.
A ganéhordás lehetőséget ad a gondolkodásra. Plusz ma már segélyként is van internetet meg gép, szóval aki informálódni akar annak van lehetősége.

böff:
Ha alanyi jogon jár a pozíció akkor nem tökmindegy milyen tanult vagy okos a többi?

Arslab01 2016.02.16. 21:40:59

@aszekelyek: Olyat ismerek, aki tanár volt és elment rendőrnek, fordítottját nem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.16. 22:38:07

Rossz hírem van: a magyar történelemben az oktatásban a felzárkóztatás és esélyegyenlőség-teremtés terén a legjobb eredményeket autoriter rendszerek autoriter iskolái érték el.

Bell & Sebastian 2016.02.16. 22:50:49

@bbjnick: Ebben van valami, belevéve a kollégiumi létet és a Honvédséget. Libsizmusért nem adnak Mária-valagrendet a nemzetközi tanulmányi versenyeken,

Jotunder a megmondhatója, a matematika tanulás lényege sem a ránézek és tudom (van ilyen, meg kell tudni becsülni a végeredményt logarléc-pontossággal), hanem a bevésés, leánykori nevén a gyakorlás.

Ha nekem nem hisznek, legalább higgyenek az ördögnek.

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2016.02.16. 22:55:26

@bbjnick: Legyen ez inkább jó hír, hiszen ha a "barátainknak" igaza van és ez tényleg egy autoriter rendszer(szerintem nem az, de hátha), akkor az oktatással nem lesz semmi baj :-DDD

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.16. 23:01:16

@Bell & Sebastian:

Nemrég beszélgettem egy szakmunkásiskolában (szakképzőben) tanító cimborával. Ő azt mondja, hogy 2010 előtt már ott tartottak, hogy a tanulóik egyharmada csak papíron létezett, mert b_sztak bejárni az iskolába. Azzal, hogy a családi pótlékot iskolalátogatáshoz kötötték, hogy 16 évre vitték le a tankötelezettség felső határát és egy évfolyamot már csak kétszer ismételhet meg egy tanuló, mára sikerült elérni, hogy már legalább bejárnak az iskolába a beiratkozottak és csak a valóban menthetetlen 1-2-3% hullik ki.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2016.02.16. 23:08:41

@Mihint:

Az oktatással rengeteg gond van, de az nem megoldás, amit a szoclib csinált, hogy sem nem motiválta, sem nem kényszerítette a diákokat a tanulásra; a keménykedéssel a Zorbánkormány legalább azt elérte, hogy ma már elmennek az iskolába azok, akik eddig még erre sem vették a fáradságot (lásd egy kommentemmel fentebb).

Mihint · http://mihint.blogspot.com 2016.02.16. 23:19:19

@bbjnick: Értem én, csak próbáltam tréfálkozni. Attól tartok, nagyobb a gond itt(is), mintsem hogy gondolnánk.
Sajnos, már nem reménykedek abban, hogy ezt rendbe lehetne tenni, legfeljebb késleltetni lehet a nagy negatív bummot. Esetleg csökkenteni a hatásait.

bonebear · http://cinca.blog.hu 2016.02.16. 23:26:56

Nem kéne keverni az esélyegyenlőséget a társadalmi különbségek kivasalásával. Az előbbi a liberális fogalom, az utóbbinak meg kommunizmus a vége. Egyelőre itt nem ilyen elvi szintű viták miatt van helyzet, simán elég lenne kezdetnek mindenhol kréta, fűtés, 100x140 cm tanári asztal/fő, papír itt meg ott, stb.

Bell & Sebastian 2016.02.16. 23:28:20

@bbjnick: Engem a gyerek egyetemi évei sokkal jobban megviseltek, mint bármi eddig, élménygazdag életemben.

Volt egy olyan kósza gondolatom: agyoncsapom a kölyköt, mégiscsak egyszerűbb, mint a komplett, dékáni hivatalt.

Melyik egyetemünk nem neo-liberálisok által összeszart gólyafészek?

Az alsóbb lépcsőkre csak köpni tudok, mert mindegyik egyházi iskolában végzett - egyszerűen nem volt más megoldás, mint kimenteni a cukorfalatokat az állami pedógőgösök karmaiból.

Bell & Sebastian 2016.02.16. 23:30:09

@bonebear: Fűnyíró-elv van az állami oktatásban, a leghülyébb fazonjára nyírják az összes többit.

Robinzon Kurzor 2016.02.17. 08:47:19

dobrayban azt bírom, hogy szépségdíjas szalmabábokat tud kézimunkázni magának, hogy aztán látványosan legyőzze őket.

Pedig szerintem pontosan tudja, hogy mivel kellene vitatkoznia, ha posztot ír ebben a témában.

Robinzon Kurzor 2016.02.17. 08:49:00

@bbjnick: " a keménykedéssel a Zorbánkormány legalább azt elérte, hogy ma már elmennek az iskolába azok, akik eddig még erre sem vették a fáradságot"

És ha már ott vannak, vajon mit csinálnak?
Már azon kívül, hogy szkanderoznak a fizikatanárral?

I_Isti 2016.02.17. 09:05:00

@Bell & Sebastian: az egyházi pedók jobbak?

kerekes pereces 2016.02.17. 09:24:49

Az iskoláknak önmagukban nem feladatuk a társadalmi egyenlőtlenségeket csökkenteni. Ezért is léteznek Nyugaton magániskolák: aki tudja, meg is fizeti őket.
Viszont a közoktatásnak ez feladata. Azért tartjuk fent az adónkból mindenki számára, hogy elérhető közelségbe hozza mindenki számára a tehetségének kibontakozását, attól függetlenül, hogy milyen társadalmi osztályból jött.
Ez a dolga amúgy minden közszolgáltatásnak: mindenki számára elérhetővé tenni egy szintet, ezzel csökkentve a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Az, hogy társadalmi egyenlőtlenségek vannak, ez természetes. A társadalom is verseny alapú, munkaerőpiac van, a tudásnak is van versenye.
Ami nem jó, az a verseny nélküli társadalmi különbség, az ún. arisztokrácia, a származás és nem a tehetség miatti előnyök. Mert az valóban egy értelmetlen dolog.
Az államszervezetnek pedig feladata az, hogy a szűkös erőforrásokért (ami lehet vagyoni erőforrás, de akár az is, hogy ki milyen szintű szolgáltatásokhoz fér hozzá) folyó versenyben minden állampolgár számára egyenlő feltételeket teremt. Ez az egyenlő feltételteremtés melletti verseny biztosítja azt, hogy mindenki valóban érdemei szerint részesül a közjavakból. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek ugyanannyi kell jusson. Hanem azt jelenti, hogy mindenkinek ugyanazt a mércét kell megugornia, és valaki meg tudja ugrani, valaki meg nem.
És a közoktatás arra való, hogy akinek a szülei kevésbé tehetségesek, tehetősek, de ő maga tehetséges, ne vesszen el. Ha nincs jó közoktatás, akkor a társadalom rengeteg embert veszít el, ami hosszú távon nagyon-nagyon káros dolog.
A jó közoktatás viszont fel tudja emelni a társadalmat olyan szintre, ahol az elit is jobban él, mert összességében mindenki jobban él, és aki onnan kiemelkedő, az még jobb.

Ezért a cikk írója eleve hülyeségből indul ki: az iskolát összekeveri a közoktatásssal, és azt hiszi, hogy az közoktatás mint oktatási eszköz le kell képezze a társadalmi különbségeket. Ez nagy hülyeség. Aki akar és tud, járassa a gyerekét magániskolába, ott nyugodtan kijöhetnek a társadalmi különbségek. De a közoktatásban nem.

Robinzon Kurzor 2016.02.17. 10:52:44

@Bell & Sebastian: " intenzív vallásetikáról szó se esett"

Sebikém az milyen? Mármint az intenzív?
Olyan mint a rendes, csak közben még nyúlkálnak a fiúk gatyájában?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.02.17. 12:22:18

Nagyon igaza van a misternek, a bennszülöttek örüljenek, hogy jut nekik rendes munka, nem csak gödörásás.

I_Isti 2016.02.17. 12:47:20

@Counter: Mit nevezünk "rendes munkának"?
Amiért tőlünk 500 km-re háromszor annyit fizetnek, ellentétes irányba indulva meg harmadannyit?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2016.02.17. 14:21:07

@I_Isti: Amit tőlünk kapnak, az a rendes munka, mert azt a magyarok javára végzik.

Bell & Sebastian 2016.02.17. 17:03:21

@I_Isti: Kábé annyi a különbség, mint vörösök közt. A valódi elég ritka, hát még ha borotválkozik.

Bell & Sebastian 2016.02.17. 17:04:59

@Robinzon Kurzor: Hát az olyan, mint a léggitározás egy Gibsonnal..

annamanna 2016.02.18. 05:21:54

Tényleg nem tudom, mit nem lehetett érteni ezen a cikken.
Az iskola nem tuja helyettesíteni a családot, pont.

Legyen mondjuk ez a két szemléltető példa, egy igen megható hír az indexről: index.hu/belfold/2016/02/10/kistarcsa_gyerekosztaly_halas_apuka/
És egy videó egy Heves megyei faluból: www.facebook.com/szakadjmeg/videos/1765689830325860/?pnref=story

Vajon az iskola teszi az egyik embert ilyenné, a másikat olyanná? Vajon az iskola tett csodát, az iskola faragott rendes embert a hálás szobafestőből? Tényleg annyira nehéz felfogni, hogy a tekintélytisztelet, az alárendelődés, a szabálykövetés, a másik megbecsülése, a szorgalmas munkavégzés stb... mindez a család hatása, nem az iskoláé?
Ugyanígy a másik példában a semmirekellő drogosok sem a tanárokról vettek példát.

A pedagógus egyetlen esetben helyettesítheti az apa/anya szerepét, akkor, ha a gyerek állami gondozott. Az állami gondozott gyerekeknek értelemszerűen sokkal nagyobb igényük van az érzelmi kötődésre, mint azoknak, akiknek van családjuk. Az állami gondozottaknál az apa és az anya "üres vegyértékek", de akiknek vannak szüleik, azok nem fognak igényt tartani a tanárok részéről az apáskodásra és anyáskodásra.
Egészen elmebeteg és perverz az a követelés, ami ilyesmit elvár az iskoláktól, a pedagógusoktól.

Mi az, amit ezen annyira nehéz felfogni?

picur3ka 2016.02.20. 02:48:07

@annamanna:

Köszönöm, de csak félig igaz. Ha zseni a gyereked, az kurva nehéz, kérlek szépen.

picur3ka 2016.02.20. 03:38:43

"A magyar iskola nemhogy csökkenti, de még növeli is a társadalmi különbségeket – szólnak a sirámok évek óta, hozzátéve: az ügyben az OECD-tagországok listáinak a végén foglalunk helyet.

Mindezek egyik oka egyesek szerint az, hogy az iskola a középosztály tudását, értékrendjét, magatartásmintáit részesíti előnyben. A minap megírtam, hogy nem értem, mi ezzel a probléma."

Elitizmus. Iszonyú nagy probléma, már egy páran megírták, Kerekes legjobban, de még lényegretörőbben: a közoktatás feladata az ellenkezője.

a prolémád kétoldalú

1. nem az egyeseknek van igaza, ez nem azért van, mert a középosztály gondolkodásmódját tükrözi

2. a roma szituációt nem kell egybemosni a közoktatás általános fogalmával és működési elvével

Sajnos, a roma programjukkal a liberálisok iszonyú mértékben elitizálták a közoktatást, sokkal jobban, mint a proletárdiktatúra - bár akkor már elkezdődött -, annyira, hogy ma már azt annak nevezni sem lehet. Ezért állunk a sor végén. Mindenki menekíti az arra érdemesebb gyermekeit ezekről a szörny helyekről.

A probléma valójában ellenkező, mint az általad olvasott egyesek vélik. Nem felzárkóztat, nem esélyt ad, teremt az iskola, a közoktatás, hanem lesüllyeszt. A gettó gyerekek szintjére. A magyarországi diákok teljesítménye nagyban korrelál a szülők végzettségével, tehát mint közoktattás nulla eredményességű. Nem a középosztály, hanem a gettó értékrendet tanítja... Többek közt.

pocaklakó minimanó 2016.02.20. 10:31:21

Nagyon megy ez a tematika az esélyegyenlőséggel meg a bezzegmásuttozással - személyes tapasztalataim (Nagy-Britannia, Franciaország & Olaszország; tudom, szűk ,de mégis azért valamelyest kitekintést nyújtó tapasztalatok) viszont arról győztek meg, hogy az adjunk-mindenkinek-diplomát-mert-élethosszig-tartó-tanulás-és-piacképes-tudás-mérnökorvosoknak blablával felturbózott ottani minták a diplomás félanalfabéták fiatalkori stressz-szintjét növelik.

Itthon tele a középiskolák (mert középiskola kell minden városba!) olyan diákokkal, akik 16 évesen nem tudják értelmezni a százalékszámítást, adottnak veszik az őket körülvevő környezetet és egyáltalán nem is érdeklődnek a jelenségek miértjei miatt, miközben egyre többen jönnek különféle felmentésekkel iskolába, ami leggyakrabban úgy csapódik le a kis fejükben, hogy a felmentés egyenlő az órai tétlenséggel.

És a szülők ennek az okai.

picur3ka 2016.02.20. 15:46:13

@pocaklakó minimanó:

Abban igazad van, hogy az 'all-inclusive' oktatást nyomják éppen politikailag mindenütt, de ettől még az iskolarendszer Európa-szerte igen változatos és az eredmények is jó szórást mutatnak.

Azazel Anna 2016.03.05. 15:15:07

@aszekelyek:

"ezek meg tankönyvet akarnak maguknak választani. hát biztosan az a legfontosabb , minden probléma között , a magyar oktatásban."

Hát bazdmeg, a tankönyvből tanulnak. Szar tankönyvből nem kehet tanul, te hígagyú.

"Ez ugyanúgy hivatás kéne, hogy legyen, mint a papi."

A papi, az aztán kurvanagy hivatás, egész életen át lopni a napot, meg gyerekeket molesztálni.

Azazel Anna 2016.03.05. 15:25:49

@aszekelyek:

"Az kérem, hogy felírom egy táblára, hogy kifelé a papokkal az iskolákból, annyira nulla , hogy az a jel ki sem fejezi a mélységét. "

Mert egyébként mit is keresnek a papok az iskolában, te fasz??!! Sok pedofil geci, kitakarodhatnának az oktatásból.

pocaklakó minimanó 2016.03.11. 14:56:23

@Azazel Anna: Nahát! Egy "magyar" és "liberális" izé. :)
süti beállítások módosítása