Kommentszűrés
’15 sze
8
16:01

Senkiben sem bízhatsz meg Erdélyben – Víkend

Írta: Szelli

vikend.jpg

Ármány, gyilkosság, szex és embervadászat, Gryllus Dorka pedig egy igazi szemét ribanc. Isten látja lelkem: szkeptikus voltam és nem is kicsit, hiszen amikor egy magyar filmet az _első_magyar_thrillerként_és műfajteremtőként harangoznak be, az azért meglehetősen merész kijelentés. Mátyássy Áron azonban felülmúlta a várakozásokat: a Víkend egy fordulatos, tisztességesen megírt és feszesen rendezett mozi, melyben meghatározó szerephez jutnak a Kárpátok meseszerű, vészjósló tájai.

Kezdjük azzal, hogy azért az elmúlt évtizedekben igenis készültek thrillerek Magyarországon. Noha a rendszerváltás előtti, hazánkban készült bűnügyi filmek száma meglehetősen csekély, de például ott volt a '77-es Defekt, amelyben a sorozatgyilkost alakító Márkus László után nyomoz Kern András, vagy a '89-es Mielőtt befejezi röptét a denevér, Tímár Péter egyik korai munkája.

A Víkend című magyar thriller azonban inkább hajlik a noir felé: egyetlen pozitív főszereplője sincs, nem tiszta, ki a jó zsaru és ki a rossz. Gryllus Dorka egy agresszív, nyomulós ügyvédnőt alakít, aki megzsarolja egyik ügyfele ellenfelét. A körülötte levő férfiak, a lúzer férj (Simon Kornél), a gátlástalan építkezési vállalkozó ügyfél (Lengyel Tamás), annak megbízott bérgyilkosa (Árpa Attila) vagy az erdélyi orvvadászat lebonyolításában segédkező helyi arc (Szabó Domokos) sem jobbak.

Hőseink egy kis vadászatra indulnak, azonban rövidesen nemcsak az őzek vére és egyéb testnedvek fognak folyni. Egy baleset során meghal egy falubeli férfi és a látszólagos nyugalom gyorsan semmivé foszlik. A vadászoknak megvan a maga titkos terve és az isten háta mögött, a Kárpátok sziklái között elszabadulnak a vad, ősi ösztönök és mindenki csak magára számíthat.

Mátyássy Áron rendező (Utolsó idők, Átok) jól tudja, hogyan keverje a klasszikus, folyamatos feszültséget fenntartó thriller zsánerét egy csipetnyi film noir-ral és noha a bűnügyi filmek rajongói biztosan nem fognak a homlokukra csapni a forgatókönyvön, a Víkend egy abszolút élvezhető, szélesebb körben is bátran fogyasztható, ám mégsem faék-történetvezetésű mozi, amelyen nem kell gondolkodni. Lengyel Tamás és Simon Kornél kissé színtelen és kiszámítható a sunyi, törtető ribanc-szerepben brillírozó Gryllus Dorka árnyékában, aki viszont a jól kiválasztott mellékszereplőknek is hála elviszi az egész filmet hátán, a Kárpátok zord szépsége pedig már a nyitójelenetkor beránt.

Az új műfajban való próbálkozás bejött: ahogy a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan a semmiből adott egy olyan kórképet a „Pesten élek, bulizgatok és nem tudom mi van”-társadalomról, hogy odavoltunk érte; ahogy a Saul fia előtt tisztelegtünk, ahogy a BÚÉK-ot és a Balaton Method-ot pedig a hazai ízek és dallamok miatt szerettük, a Víkendnek köszönhetően már azt is látjuk, hogy egy autós üldözéses-gyilkosságos, elnyomott feszültségekkel teli, korrekt thriller sem akadály filmeseink előtt.

Címkék: film magyar film Erdély Lengyel Tamás Árpa Attila Mátyássy Áron Simon Kornél Gryllus Dorka Víkend

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr227769782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Veder1 2015.09.08. 19:15:45

"This video has been removed by the user"

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.08. 22:32:58

Migránsok vannak benne? Nincsenek? Akkor kit érdekel most, amikor népvándorló tömeg özönli el Európát!

Mondjuk az a nô a képen úgy néz ki, mint egy migráns.

pervie but hot (törölt) 2015.09.09. 04:40:04

@Doomhammer: "Mondjuk az a nô a képen úgy néz ki, mint egy migráns."

Valóban galíciai eredetű a család, de most miért kell itt zsidózni? Attól még nem rossz színésznő. Érdekel a film.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 07:47:14

@pervie but hot:
Nem értem, hogyan jön ide Galícia, onnan nem jönnek migránsok, mivel az Spanyolországban van és az európai kultúrkör része.

Igazán tudhatnád, hogy a migránsok áradata Afganisztánból, Pakisztánból és Szíriából érkezik, nyilván nem maguktól, hanem rosszindulatú erők által felbíztatva. Ez az újkori népvándorlás európai civilizációnkat veszélyezteti, mivel a migránsok más kultúrkörbe tartoznak. Filmnézés helyett inkább te is tegyél az áradat ellen, mielőtt az éhes migránsok kifosztják az éléskamrádat és halálos betegséggel megfertőzik a gyerekeidet az iskolában.

Egyébként a nőt a képen olyanokhoz hasonlítottam, mint ez a migráns nő.
www.saudigazette.com.sa/myfiles/Images/2014/07/09/syrian_big.jpg

access denied 2015.09.09. 08:01:29

@Doomhammer:

Az egy másik galicia, nem ez a galícia.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 11:37:20

@acces denied:
Most egy ékezeten vitatkozunk, amikor az országot népvándorlók hordái ostromolják?

Ilyen körülmények között egy olyan főszereplőnőt szerepeltetni egy magyar filmben, aki úgy néz ki, mint egy migráns, nem más, mint szabotázs. A film bojkottjára hívok fel minden magyar embert.

access denied 2015.09.09. 11:42:18

@Doomhammer:
Az az ékezet 3000km különbséget jelent.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 13:36:35

@acces denied:
Te össze-vissza beszélsz itt 3000 km-ekről. A Google Maps egyetlen Galíciát ismer, ezt:
https://www.google.hu/maps/place/Galicia,+Spain/@42.7999285,-8.017728,8z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0xd2e7c868908156b:0xe1ac7930138c9642?hl=en

Más Galícia nincsen.

Ez mindegy is azonban, mert nem ez a fontos akkor, amikor az országunkat és az egész európai civilizációt lerohanják a muszlim terroristák, akik európai szociokulturális szempontból felfoghatatlan módon a sínre löknek egy nőt. Ilyen körülmények között megdöbbentő, hogy a poszt által reklámozott film migránsbarát. A nézőjét tudat alatt arra veszi rá, hogy ne állja útját az áradatnak, sőt, alááskál azoknak, akik a várfalon állnak. Ezért kell bojkottálni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 18:24:08

@acces denied:
Ez most micsoda??? A MAI új népvándorlásról beszélünk, ami MA fenyegeti az európai civilizációt, egy MA készült magyar filmről, aminek a főszereplőnője egyértelműen migránskinézetű és ezzel a MA a nemzet túléléséért folytatott élet-halálharcot ássa alá.

Erre te itt egy olyan tartománnyal jössz, ami 1918 óta nem is létezik?

Te nem veszed komolyan a keresztény szociokultúrát fenyegető veszélyt és ezzel magad is a szabotőrök szekerét tolod. Igaz magyar vagy te???

access denied 2015.09.09. 18:43:12

@Doomhammer:

>>Valóban galíciai eredetű a család, de most miért kell itt zsidózni? <<

Tényleg megmagyarázzam?

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 18:59:27

@acces denied:
Ebből a mély gödörből, amibe belekavartad magad, nem bírod kimagyarázni magad. Jössz itt nekem egy már nem létező tartománnyal, amikor azt állítottad, hogy a film főszereplőnője Spanyolországból érkezett. Aminek semmi köze a témához, mert 1. spanyol migránsok nem készülnek elárasztani a keresztény kultúrkört, 2. a vita nem is arról szólt, honnan jön a főszereplőnő, hanem hogy migránskinézetű vagy sem.

Márpedig migránskinézetű és ez a jelenlegi helyzetben árulás. Ha akarod, magyarázhatod, ameddig akarod, de az árulás akkor is árulás marad.

Lássuk, mire mész.

access denied 2015.09.09. 19:39:05

@Doomhammer:

Amire te értetlenül reagáltál az egy zsidózás volt, briliáns megfogalmazásban, taps a szerzőnek. Én csak finoman utaltam rá hogy rossz irányba nézel, de közben kiderült hogy komoly elmaradásban vagy a 19-20. század történelméből.

Így kezdted:
"Nem értem, hogyan jön ide Galícia, onnan nem jönnek migránsok, mivel az Spanyolországban van és az európai kultúrkör része."

És végig aranyos voltam, egyszer sem hülyéztelek le, a buta paraszttal együtt mindig kitöröltem.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 19:55:21

@acces denied:
Már most mit érdekel engem, hogy volt-e zsidózás vagy sem és mennyire brilliáns? A főszereplőnő származása sose volt kérdés, mert ez a migránsinvázió szempontjából mellékes. Az általad brilliánsnak nevezett hozzászóló zsidózhat vagy sem, ez az ő véleménye, semmi közöm hozzá. Amit én állítottam, az az, hogy a főszereplőnő úgy néz ki, mint egy migráns. Nem csak én állítom ezt, hanem ő maga, pl. egy vele készített interjúban.

velvet.hu/celeb/hcdb/napcelebje/gd070223/
"Haladtál előre a német nyelvtudásban?
Igen, de vannak dolgok, amik sosem fognak elmúlni, például az akcentusom. De ahogy valamelyik barátom mondta, az arcberendezésem összhangban van az akcentusommal.

Azaz?
Amikor rám nézel, azt gondolod, hogy ez a lány biztos akcentussal fog megszólalni. Nincs ellentmondás aközött ahogy kinézek, és ahogy beszélek. Mondjuk én otthon is kicsit más vagyok: "most cigány, zsidó vagy micsoda és miért". Itt végképp sokkal délibb típus vagyok, mint az átlag.

Töröknek nem szoktak nézni?
Amikor Berlin Kreuzberg nevű városrészében laktam, sokszor beszéltek hozzám törökül a boltokban, és jól megsértődtek, hogy nem válaszolok.
"

Máshol azt is elmondja, hogy a kinézete miatt szoktak neki balkáni vagy török szerepeket adni.

Most ebből a gödörből ásd ki magad. Hogy jön ide Galicia, a spanyol tartomány?

access denied 2015.09.09. 20:17:00

@Doomhammer:

Te hoztad elő. Engemet az egész nem érdekel, csak szóltam hogy rossz irányba nézel. Aztán megint. majd megint.
Hogy mit akarsz kihozni belőle az sem érdekel. A téma galícia, ez a galícia nem az a galicia, szinonímája a zsidónak, a magyarság nyakára telepedett bevándorló zsidónak, onnan jöttek,
www.holokausztmagyarorszagon.hu/index.php?section=1&chapter=1_2_1&type=content
engedd be a házadba a zsidót...., nálad kimaradt, ennyi.

pá.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 20:45:25

@acces denied:
"Te hoztad elő. Engemet az egész nem érdekel, csak szóltam hogy rossz irányba nézel. "

Egy fenét nem érdekel. Hiszen írod is:
"A téma galícia, ez a galícia nem az a galicia, "

Nos, nem. Galiciát, a spanyol tartományt az a másik nikk hozta elő, én soha le nem írtam. Te meg egy egész napot rugóztál, Galícia és Galicia közötti különbségen.

EZ érdekel téged, ezt próbálod erőltetni. Ez azonban offolás, amikor az újkori népvándorlás áradata elönti az európai civilizációt, akkor nem érdekes Galicia vagy Galícia, akkor azt kell nézni, ki a szálláscsinálója a muszlim áradatnak. Ez a hazaáruló pedig nem más, mint Vona Gábor.

Ezen felül azt is meg kell nézni, milyen erők malmára hajtja a vizet, ha egy magyar filmben migránskinézetű a főszereplő.

access denied 2015.09.09. 20:58:53

@Doomhammer:

>>Nos, nem. Galiciát, a spanyol tartományt az a másik nikk hozta elő,
>>én soha le nem írtam.

Hazudsz kutya:

Doomhammer · tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 07:47:14
@pervie but hot:
Nem értem, hogyan jön ide Galícia, onnan nem jönnek migránsok, mivel az Spanyolországban van és az európai kultúrkör része.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 21:02:28

@acces denied:
Te hazudsz.
Az idézett szövegben éppen értetlenségemet fejeztem ki, hogy jön ide Galícia, amikor az Spanyolországban van és onnan nem jönnek migránsok.

Azóta is többször leírtam, hogy Galíciának, a spanyol tartománynak a téma szempontjából semmi jelentősége, de te újra és újra felhoztad.

Gratulálok a jól sikerült hazugsághoz!

access denied 2015.09.09. 21:31:54

@Doomhammer:

Galícia nem spanyolországban van.

(vagy én értettem félre, és tényleg a galiciából jövő zsidókról írt :-))))

A többiek már a sörnél tartanak, én adom a zenét:
soundcloud.com/dirtybirdrecords/db-126-justin-jay-hit-it

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.09. 22:25:25

@acces denied:
De, Galicia Spanyolországban van. Ez ténykérdés, vitatkozni róla nem is érdemes.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.09.23. 11:06:00

@pervie but hot (törölt):
"Érdekel a film. "

Akkor el kellett volna menni megnézni.
www.origo.hu/filmklub/blog/osszeallitas/20150922-miert-bukott-meg-a-vikend-gryllus-dorka-simon-kornel-matyassy-aron.html
"Széles közönséget célzó, népszerű műfaji filmnek szánták a Víkendet, de a magyar nézők nemet mondtak Gryllus Dorkáék vérfagyasztó erdélyi kalandjaira. A film az első hétvégén alig több mint 6500 nézőt vonzott be a mozikba, ami alapesetben még nem is lett volna olyan rossz, csak épp ezt magas kópiaszámmal, majdnem ötven moziban érte el, a második hétvégén pedig feleződött ez a nézőszám. Csak találgatni tudunk, vajon miért bukhatott meg a Víkend ..."

A hiba ebben a posztban is volt.
"Márpedig a Víkend nem lopta be magát a kritikusok szívébe. Azt nem mondom, hogy a földbe döngölték volna, de túlnyomórészt vegyes kritikákat kapott (mi azt írtuk róla, hogy nem rossz film, de lehetett volna sokkal jobb is), semmiképp sem olyan hozsannát, melynek láttán az egyszeri mozinéző gondolkodás nélkül bizalmat szavazott volna a filmnek."

A fanyalgó kritikusok tettek be a filmnek.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.10.28. 15:19:19

Újabb bukás: a Veszettek.

www.origo.hu/filmklub/blog/interju/exkluziv/20151027-fenyo-ivan-interju-veszettek-goda-krisztina-andy-vajna-friderikusz-sandor.html
"Mit szólsz ahhoz, hogy ilyen iszonyú kevesen nézték meg a Veszetteket az első hétvégén? Szíven ütött?

Nem ezzel a szóval mondanám, hogy szíven ütött, mert valahol nem lepett meg a marketing hiánya miatti nézőszám-elmaradás. Inkább csak fáj. Nem jó érzés. Nincs nagy örömérzetem így, hogy nem jut el az emberekhez ez a fontos és erős alkotás. Sajnálom Krisztát is, a stábot is, azt a sok-sok embert, aki kőkeményen melózott azon, hogy ez egy jó film legyen, és persze minket, színészeket is. Ez, hogy nem látták, nem látják, nem tudnak róla, nincs egyensúlyban azzal, amilyen erős és jó film lett ez végül, és közel sincs arányban azzal sem, ahány ember, amilyen keményen dolgozott ezen évekig."

annamanna 2015.10.29. 01:33:13

@Doomhammer: a probléma oka itt is az, hogy a filmeket nem családi vállalkozásban készítik, és ami pénz állami kézben van, azt ellopják.
Emiatt csakis családi összefogással készült filmeket lenne szabad forgalmazni, leginkább Andy Vajnáék home pornóját, tuti pénztár-robbantó alkotás lenne.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.06. 00:09:36

@annamanna:
Online Nemzeti Mozihálózattal a további bukások ellen! Amíg ez nincs, addig a magyar moziművészet nem fog eljutni a széles néptömegekhez.

index.hu/kultur/cinematrix/2015/11/05/goda_krisztina_veszettek_interju/
"Az sem ideális helyzet, hogy a mozihálózat 75 százaléka egy kézben van, és a magyar filmeket egy, maximum két hétvége után leveszik a műsorról, pedig néha nagyszerű filmek, mint például a Saul fia is, csak több hónap után érte el azt a nézőszámot, amivel aztán azonosítják. Mi Divinyi Rékával a korábbi filmjeinkkel több mint egymillió nézőt hoztunk be a magyar mozikba, Réka a más rendezőkkel készített filmjeivel még legalább ugyanennyit. Tehát, ha a mi párosunk által készített film így teljesít, az elég rossz tendencia, ami még sok magyar filmet utolér majd. Ez szerintem érdemben majd akkor változik, ha lesz a mozikkal konkurens online forgalmazás."

annamanna 2015.11.06. 04:38:03

@Doomhammer: Aha, tehát az fel sem merül, hogy jó filmet kéne csinálni, akkor bemennének a nézők is a mozikba.
Ennek a két nőnek már a korábbi filmje is kimódolt volt (Kaméleon, egy házasságszédelgő átverése).
Most viszont olyan témához nyúltak, amihez az égvilágon semmi közük. Valahol azt olvastam, hogy az hiányzik a mai filmkészítőkből, hogy nincs élettapasztalatuk, így nincs miről filmet készíteniük.
Például a Makra c. film/regény olyan mélyen merített az ötvenes évek magyar rögvalóságából, hogy Kertész Ákos még az órabéreket is leírta a szövegben. Őt aztán nem vádolhatták volna, hogy nincs élettapasztalata, mert maga is lakatosként dolgozott. A Makránál nem attól kellett félni, hogy senki sem nézi meg, inkább attól, hogy túl sokan, ezért az elvtársak bedobozolták.
Vagy, hogy női alkotót említsek: Zomborácz Virág kisfilmjei (Valami kék; A macska szerepe a francia irodalomban) olyan pontosan eltaláltak, hogy tuti van mögöttük valamiféle saját tapasztalat is. Persze nem muszáj a saját kis mikroklímára koncentrálni, de nem ártana figyelembe venni, hogy nőként miről lehet hitelesen filmet csinálni. Pl. Böszörményi Zsuzsától a Mélyen őrzött titkok nagyon jó film.

Az nem véletlen, hogy a Pál utcai fiúkat meg az Iskola a határont meg a Kőszívű ember fiait nem nő írta.
De ha valaki nőként mindenáron férfias játékokról, férfiszövetségekről akar egymilliós nézettségű közönségfilmet csinálni, akkor előbb ássa bele magát a témába, mint ahogyan pl Bácsfi Diána megírta ezt a tanulmányt: www.uni-miskolc.hu/~egyhtort/cikkek/bacsfidiana.htm Ez a szöveg világszínvonalú tanulmány, szerintem. Bácsfi Diána is egy nő, akinek semmi köze a férfiszövetségekhez, de amit írt a témáról, az nem valami flegma gagyi.

Ha pedig nőként olyan filmet akarnék csinálni, ami a cigányok felé kelt szimpátiát, akkor kiválasztanék egy megható bűnügyet (pl a márciusban megölt Niki sorsa nagyon megható). Vagy ha egy erőszakszervezetbe kerülés érdekelne, akkor tuti Nágó Zsuzsa (és a kurd katonanők) lenne a filmem témája; az ő sztorijukból előbb-utóbb úgyis film lesz (remélem, Nágó Zsuzsa is megnézi majd a filmet, mert életben marad).

Ami pedig Andy Vajnát illeti - még Hollywoodban egy Ben Hurba oltott Titanicot tudott volna tető alá hozni Móra Aranykoporsójából. Ez a könyv ordít a megfilmesítésért, Hollywood épp az ilyen szuperprodukciókért létezik. De hát gondolom, Vajna nem olvas Móra Ferencet.

..... Na most úgy jártam, hogy csupán a fent idézett pár mondatot vettem figyelembe, úgy írtam rá választ. Aztán elolvastam ezt a cikket: index.hu/kultur/cinematrix/2015/10/23/magyarorszag_elveszett_csak_menekulni_lehet/ és most már látom, hogy kár volt bármit is írnom. Először meg kellene néznem a filmet, utána talán lenne róla véleményem.

"A Veszettek egy apátlan nemzedék teljesen céltalan és terméketlen életét mutatja be, ráadásul belülről, az elveszett fiatalok szemszögéből. Nincsenek már álmok, csak az számít, hogy legyen az ember legyen valaki, és az mindegy, hogy ez csak egy telepen vagy rendpárti csoportban lehetséges."

Ez tetszett. De hasonló témájú filmekből Dunát lehet rekeszteni. Apátlanul tengődő, vagy éppen neveletlen, anyaszomorító fiatalok bandáznak.... hát ez egy rendkívül egyedi sztorialap.

Tehát, hogy összefoglaljam: egyrészt van a Van valami megmagyarázhatatlan, ami egyetlen fiú üres és céltalan életét mutatja be; másrészt van a Veszettek, ami bandázó fiúk üres és céltalan életét mutatja be.

És a fő probléma a filmekkel, hogy az üresség és értelmetlenség senkit sem érdekel, ezért a filmek nem termelnek elég bevételt.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.06. 14:42:41

@annamanna:
"Az nem véletlen, hogy a Pál utcai fiúkat meg az Iskola a határont meg a Kőszívű ember fiait nem nő írta. "

Kathryn Bigelow viszont eléggé jól megcsinálta a Hurt Locker-t meg a Zero Dark Thirty-t. Hogy mennyire igazak ezek a történetek, az egy másik kérdés, de minkét film meggyőző a kívülálló számára.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.06. 14:50:48

@annamanna:
"Aha, tehát az fel sem merül, hogy jó filmet kéne csinálni, akkor bemennének a nézők is a mozikba. "

Engem sokkal inkább zavar, hogy úgy érzem, ezek a filmek egy koncepciót akarnak lenyomni torkomon és a kiskanállal való etetést már óvodásként is utáltam. Vegyünk egy filmet, ami még meg se jelent, a Félvilágot. Azt lehet róla tudni, hogy
marieclaire.hu/Sztarok/2015/10/25/Kovacs-Patricia-a-hirhedt-kurtizan-szerepeben
"A film középpontjában három nő áll: Mágnás Elza (Kovács Patrícia), bigott komornája, Rózsi (Gryllus Dorka), valamint a fiatal és naiv cselédlány, Kató (Döbrösi Laura). A közöttük szövődő bizarr, szenvedélyes viszonyokat és sikamlós hatalmi játszmákat az Elza körül felbukkanó férfiak (Kulka János és Sándor Péter) bonyolítják tovább, egészen a sokkoló végkifejletig."

Tehát három nő között sikalmlós játszmák zajlanak (ők is vannak a plakáton). Akkoriban sok találgatás folyt a motiváció körül, de elítélve a komorna és a szeretője lett.

nol.hu/kultura/magnas-elza-nem-nyughat-1540485
"Azonosítása több napig tartott, de gyorsan elfogták a gyilkosait, házvezetőnőjét, Kóbori Rózsit és annak szeretőjét, Nick Gusztáv állás nélküli péklegényt."

Annyira el lettek ítélve, hogy a házvezetőnő ott is halt meg, a börtönben. Tehát a kor igazságszolgáltatása komolyan vette az ítéletet. Nem vették meg a sikamlós mesét, hanem egyszerű rablógyilkosságnak tekintették az esetet.

Most persze van a művészi szabadság meg a sikerreceptek, de itt ismét azt érzem, hogy egy megtörtént eset ürügyén koncepcióval akarnak etetni, tehát nem nézem meg a filmet.

Mondjuk bukás nem lesz belőle, mivel a mozik nem is adják, csak a tévé.

murcielago 2015.11.06. 18:17:00

@annamanna:
„Ha..olyan filmet akarnék csinálni, ami a cigányok felé kelt szimpátiát,”

Szathmáry Niki maradványai három év után kerültek elő, tk. nehezen magyarázható módon(kutyák korábban nem találták ott). Vagyis arra lehet következtetni, esetleg később került oda. Nekem ilyenkor mindig beugrik a szervkereskedés, bár más feltételezések is elképzelhetők.

Mindenesetre (mondjuk) Kusturica stílusában egy szervkereskedőkről és áldozatukról szóló film szvsz nagy dobás és kasszasíker lenne…

annamanna 2015.11.07. 04:06:38

@Doomhammer: "Kathryn Bigelow viszont eléggé jól megcsinálta a Hurt Locker-t meg a Zero Dark Thirty-t."

Egyiket sem láttam, sajnos. Most megnéztem, mindkét film forgatókönyvét Mark Boal írta, ennyiben tehát nem lett full feminim a film látásmódja. Angelina Jolie is háborús filmet rendezett, azt sem láttam, de most nézem, az egyben szerelmi történet is (A vér és méz földjén). A Rendíthetetlen c. filmje szintén háborús témájú, és Laura Hillenbrand írta a forgatókönyvét. A tengernél c. filmje tipikusan feminim témájú, házassági válsággal foglalkozik, de ez csak egy film a háromból. Éppenséggel színészként is kemény nőciket játszott, és a lánya fiúnak érzi magát. Ez végül is nem tartozik ide, kár is említeni. Inkább az számítana, ha látnám a filmeket, és el tudnám dönteni, van-e jelentősége annak, hogy militáns témájú filmet nő rendez.
Bár az is igaz, hogy életemben csak egyszer gondolkoztam filmötleten, elég pocsék ötlet volt, pont az jutott eszembe, hogy a Pál utcai fiúk folytatását lehetne megcsinálni, mármint hogy felnőve hogyan boldogulnak ezek a karakterek (a mostani körülmények között). De ez is csak azért jutott eszembe, mert akkor hallottam egy gyerekkori ismerősöm öngyilkosságáról, és baromira kiakadtam, úgyhogy őt képzeltem Boka János helyére, aki felnőttként meghal ebben az országban.
Ennél komolyabban nem szeretnék belemenni abba, hogy egy férfitársaságot, pláne militáns csoportot mi mozgat, egymáshoz hogy viszonyulnak stb, mert képtelen lennék felvállalni azt, hogy kitaláljam, férfiak mire gondolnak, mit csinálnak egy adott helyzetben. Női karaktereket sem bírnék kitalálni. Valószínűleg csak a totális fantáziátlanság beszél belőlem. Már nagyon sokszor meglepődtem, hogy mások mennyire máshogy reagálnak valamire, mint én; képtelen lennék tőlem idegen reakciókat kitalálni, hiteltelennek érezném azt, amit én adok egy karakter szájába. (És ami a Goda-Divinyi párost illeti, szerintem a Kaméleon filmjük karakterei sem lettek túl életszerűek, inkább csak ahogy a Móricka elképzeli).

"A közöttük szövődő bizarr, szenvedélyes viszonyokat és sikamlós hatalmi játszmákat"

Azt nem tudhatom, hogy ennek mennyi a valóságalapja, de azt igen, hogy Köbli Norbert ugyanúgy nem képes egy nő fejével gondolkozni, mint én az övével. Ami a filmen megjelenik, az csak Köbli Norbert képzelete. Amúgy meg a hatalmi játszma nemtom mitől sikamlós, szerintem inkább lehet gyomorszorító, dühítően aljas stb, de hogy sikamlós?

Ha belegondolok, hogy a sztárpletykák miként tálalják azt, hogy egy celeb nem bírt kijönni az őt kiszolgáló személyzettel, akkor az állandóan ismétlődő motívum a híresség elviselhetetlen hisztériája, irritáló, megalázó, bántó, pökhendi, erőszakos viselkedése. Ez végül is könnyen előfordulhat azokban az esetekben, amikor a celebnek kisebbségi érzése van a személyzettel szemben, és ha jól olvasom, az adott eset is hasonló volt, ostoba kurva és tanult bejárónője. Például Katalin hercegnőnél a személyzet egy az egyben felmondott és átkérték magukat Erzsébethez. Nyilván azért, mert Katalin tűrhetetlenül viselkedett velük, és az is könnyen elképzelhető, hogy ezt a viselkedést a rossz lelkiismerete okozta.
Tehát ez a valós mintázat, de ebből Köbli Norbi képzelete sikamlós és szenvedélyes viszonyt kreált úrnő és szolgálója közé; gondolom, azért, mert megnézte a tehetséges Mr Ripleyt és lemásolta. Már az is eleve csak egy film, és nem a valóság, és Köbli azt a filmet írta át nőkre.
De ennek nem sok köze van a valóságos nők viselkedéséhez; viszont az is igaz, hogy egy ember se nézné meg azt a filmet, ahol egy nő másfél órán keresztül visítozik. A Mommy dearest is bukás lett, pedig az legalább megközelítette a valóságot (még ha jócskán tompított is rajta, legalábbis Joan Crawford lánya szerint az anyja a valóságban még ennél is brutálisabban hisztériázott).
Persze a képernyőn az emberek szívesebben néznek sikamlós viszonyokat, mint azt, ahogy az úrnő megtépi a szolgáló haját, mert az rosszul tűzte fel a hajcsatot vagy más hasonlóan orbitális bűnt követett el.

@murcielago: Nem erre gondoltam, hanem erre velvet.hu/helyszinelo/2015/11/02/megeroszakolta_elettarsa_12_eves_hugat_aztan_a_gyerek_elott_megolte_a_not/ nekem erről jutott eszembe a Macskajaj, ahol a cigánylányokat egyszerűen eladják férfiaknak. Lehet, hogy itt nem erről volt szó, de akkor is elképesztő.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.07. 20:59:18

@annamanna:
"Inkább az számítana, ha látnám a filmeket, és el tudnám dönteni, van-e jelentősége annak, hogy militáns témájú filmet nő rendez. "

A Hurt Locker-en nem hiszem, hogy feminin hatásokat fedezhetne fel, az egy kőkemény háborús film. A Zero Dark Thirty-nek az az érdekessége, hogy egyes vélemények szerint Osama bin Laden megölésének története, amit a film elmesél, úgy hazugság, ahogy van. Én nem tudhatom, nem voltam ott, de ha hazugság, akkor még nagyobb a filmkészítői teljesítmény, ugyanis hihetőnek adott el valamit, ami nem volt igaz.

annamanna 2015.11.08. 02:00:26

@Doomhammer: Értem. A legtöbb női rendező nem rendezne háborús, militáns, lövöldözős, verekedős akciófilmet; de hát nem lehet beskatulyázni a nőket. Viszont a Goda-Divinyi párosról látatlanban azt gondolom, hogy "normál" női agyuk van, ez nem az ő témájuk, és kár olyasmibe beleugatni, ami nem tartozik rájuk. Szerintem az a baj, hogy eleve lenézik, megvetik ezeket a fiúbandákat, és női nézőpontból fikázzák a csapatosdit. Mert amiben a nő nincs benne, az csak rossz lehet. Mint ismerősöm, aki kijelentette, hogy a férje egy ősember, mert nem érdekli semmi. Merthogy a fickó crossmotorozik meg vadászik (dárdával fut a vad után). Úgyhogy semmi se érdekli.
Gyerekkoromban egy fiú sokszor kért, hogy játsszak velük indiánosdit. Nem játszottam, mert nem érdekelt. A Kőszívű is nyomasztó olvasmány volt, amikor pedig a Gulagról olvastam, az hónapokig sokkolt. Szerintem nem árt belátni és tudomásul venni a korlátokat. Én soha nem fogom úgy látni a világot, mint egy férfi, és ez úgy általában igaz a nőkre. Persze vannak kivételek, mint Jean D'Arc, és van sok kemény és hősies dolog, amikben a nők is kitartanak, az extrém sportoktól kezdve a kurd katonanőkön keresztül mondjuk Molnár Máriáig, aki 16 évig élt az emberevő pápuák közt, végül a japánok lőtték le a világháborúban.
De most egészen konkrétan egy férfitársaságról úgy filmet csinálni, hogy annak semmi más célja ne legyen, mint a lehúzás, megvetés, elutasítás... hát nem tudom, ennek mi értelme. A szerzőknek előtte legalább a Nyugaton a helyzet változatlan c. regényt/filmet kellett volna ismerniük, hogy picit kinézzenek a saját fejükből. Vagy a Régi idők fociját, Gyűrűk Urát, Legyek Urát, New York bandáit, Ryan közlegény megmentését, Az elit alakulatot, A tizedes és a többieket, Timur és csapatát, mittudomén még mit, minimum száz olyan sztorit, amit direkt azért figyelnek meg, hogy tanulmányozzák a férfiak egymás közti társas viszonyait, a férfitársaságok kialakulását, működését. Ezeket nőként eleve lenézni, fikázni, szapulni, hát nem vall sem sok észre, sem nagy jellemre.
Nem is csodálom, hogy a másik filmjüknek az a címe, hogy Csak szex és más semmi, mert úgy tűnik, semmi egyéb miatt nem tartják érdekesnek a "pasikat", mint a szex miatt. A Kaméleon c. filmjük is elég lenéző a főszereplővel, aki egy hazug senkiházi.
Bezzeg fordított helyzetben a nők hogy meg vannak sértődve, amikor a "pasik" tökkelütött idiótáknak, hisztis picsáknak látnak miket, akiket a szexen kívül semmi egyéb ok miatt nem lehet méltatni, semmi más célra nem lehet hasznosítani.
Pedig csak simán be kellene látni, hogy attól, hogy nekem nincs kedvem indiánosdit játszani és tomahawkot lóbálva csujogatni, az indiánosdi még baromi jó játék, csak nem nekem. (Pedig még nevet is kaptam ám, Kis Hold lettem volna).
Nem kell feltétlenül hülyének nézni másokat, aztán meg csodálkozni, hogy a zsenialitásom senkit se érdekel.

annamanna 2015.11.09. 02:58:58

@Doomhammer: ebben a cikkben: alfahir.hu/nyitogatjak_a_pofonladat-20120524
Volt egy érdekes részlet:

"Kocsist a belügyminiszter változtatta rosszfiúvá

Kocsis Mátét a 2010-es választások után Lázár János favoritjaként nagyon erős politikusnak tartották, ám azzal, hogy létrehozott egy, a bűnözőkkel szemben keményen fellépő szervezetet, a Jófiúkat, „elérte”, hogy országgyűlési karrierje 2014 után nem folytatódik. Információink szerint Pintér Sándor keményen összekülönbözött Kocsissal a Jófiúk tevékenysége miatt. Kettejük összecsapása viszont a belügyminisztert is gyengítette, akinek tárcájától várhatóan elvonják a titkosszolgálatok felügyeletét. – Mi áll a Jófiúk-balhé hátterében?"

Erről elolvastam egy másik cikket is: magyarnarancs.hu/belpol/fejvesztett-jofiuk-79621 - ez elég érdekes összefüggésben áll a Veszettek c. filmmel.
Valamilyen szinten megértem, hogy a 8. kerület nem a Rózsadomb, és az adott helyszínen, adott körülmények között valamiképp fenn kell tartani a rendet, és a cikk alapján ez nem is tűnik túl rossz ötletnek. Legalábbis fogalmam sincs, hogy mi volna ennél jobb megoldás.
Persze az ördög a részletekben lakik, és a cikkben szerepelnek pikáns részletek is, tehát egy ilyen szervezettel nagyon könnyű elcsúszni, ez kés hegyén való táncolás.

Az idei aug. 20-i ünnepi botrány is nyilván összefügg a szervezettel: www.youtube.com/watch?v=LDEj-ovYTLM

"Az első lépés a legelső jófiú távozása volt: Szabó Gábor kilépésével Kocsis legbefolyásosabb helyi támogatójától, tanácsadójától kénytelen megválni."

Igen érdekes módon, Szabó már Kocsist támadva szerepel az idei videóban, miközben mások vették át a helyét; és talán pont Szabó találta ki a hugyos Máté gúnynevet is.

tuaregblog.blogspot.hu/2015/02/hugyosmate-szabadesesben.html

Tehát a valóság sokkal durvább, bonyolultabb, zavarosabb, fájdalmasabb, veszélyesebb, mint Godáék filmje.

Csak ez a pár kis anyag elolvasása után még inkább azt mondom, aki ebből a darázsfészekből nő létére filmet akar csinálni (ráadásul milliós nézettségű közönségfilmet), az komp akart lenni, de nem komp lett.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.09. 10:26:03

@annamanna:
"Amúgy meg a hatalmi játszma nemtom mitől sikamlós, szerintem inkább lehet gyomorszorító, dühítően aljas stb, de hogy sikamlós?"

Ennyire sikamlós.

borsonline.hu/20151109_kovacs_patricia_barkibe_bele_tudok_szeretni__video
"A filmben van homoszexuális erotikus jelenet, a legfrivolabban pedig Kulka Jánossal gyűri össze a lepedőt Patrícia, a film mégsem pusztán a testiségről szól: a szexuálisan túlfűtött képsorok mögött valódi dráma bontakozik ki. Nem titok, hogy Mágnás Elza holttestét a film végére egy utazóládában engedi valaki a Duná­ba. A vörös színésznő szerint a „mágnás elzaság” mindenkiben benne van, hálás a szerepért még akkor is, ha saját gátlásait is le kellett győznie.

– Ez egy iszonyatosan szép és szívbemarkoló történet – magyarázta Patrícia. – Szexjelenetet forgatni sosem kellemes, nem erotikus élmény. Színész vagyok, bárkibe és bármikor bele tudok szeretni, férfiba, nőbe egyaránt. Egy szexjelenet közben színésznő vagyok, csak a feladatra gondolok, nem arra, hogy a magánéletben milyen a vonzalmam. Ha valaki ezt nem tudja megtenni, az semmiképpen ne válassza ezt a szakmát – folytatta a színésznő, aki azt is elárulta, Gryllus Dorkával például kife­jezetten jól érezte magát az ágyban."

Homoszexuálisbűnözés lesz ebből, akárki meglássa.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.09. 14:27:38

A Veszettekre senki sem kíváncsi.

www.origo.hu/filmklub/blog/boxoffice/20151109-teljesen-kiverzett-az-egymilliardbol-keszult-veszettek-goda-krisztina.html
"Az október 23-i bemutatója utáni harmadik hétvégére látványos módon a földbe állt a 790 millió forintos állami támogatással, összesen több mint egymilliárd forintból készült Veszettek nézettsége. Goda Krisztina társadalmi drámájára csütörtök és vasárnap között mindössze 222-en váltottak mozijegyet az egész országban."

Bizonyára azért, mert a mozihálózat nem nemzeti kézben van.

annamanna 2015.11.10. 03:19:39

@Doomhammer: Hja, hát biztos, csak nyilván a valóságos sztorihoz ennek semmi köze nincs.
Azért annyi eszembe jutott, hogy Toulouse-Lautrec, aki bordélyban lakott és fizetségül képeket festett az örömlányokról, általában leszbikusként ábrázolta őket, merthogy a szajhák csak egymástól várhattak gyengédséget.

De a korabeli pesti kurtizánoknak inkább fiúkákhoz kötődtek érzelmileg, akiket ők tartottak ki.
Korabeli sztori a londoni Hasfelmetsző is, és felteszem, ott sem leszbikus nő volt a sorozatgyilkos.

Kurvák pedig állítólag azokból lesznek, akiket gyerekként férfiak erőszakolnak meg. Tehát még csak véletlenül sem nők leszbiznek velük.
Úgyhogy a film a képzelet szüleménye, és felteszem, inkább Köbli pornónézései ihlették, mintsem a valódi történet.

Kovács Patrícia itt is kurvát játszott: afiu.hu/
És ezen borzasztóan kiakadtam, úgyhogy nem vagyok kíváncsi Kovács Patríciára, amint épp szajhát játszik. Jézus születését kamionosok és kurvák partijává zülleszteni, ez olyan pimasz blaszfémia, amiért kijár a jutalom. Na persze, az szdsz-es politikus felesége csakis azért keveredett bele, mert színész, aha.

"A Veszettekre senki sem kíváncsi."

"Bond nálunk is kasszát robbantott
Természetesen nálunk is a Fantom nevű bűnszervezettel harcoló 007-es lett az első 97 856 nézővel, többen vettek jegyet a filmre, mint a toplista másik 9 helyezettjére összesen! A második A kis herceg (kritikánk) lett 15 ezer nézővel, a harmadik pedig a Hotel Transylvania 2, ami ötödik hete tarja dobogós helyét.
A magyar Top10-be mindenki nagy meglepetésére 4165 nézővel az utolsó helyre még pont befért az Aranyélet tévésorozat miatt is körbeünnepelt Ónodi Eszter mozifilmje, Anyám és más futóbolondok a családból. A színésznő egy olyan magyar családanyát alakít Fekete Ibolya szívszorítóan szórakoztató történelmi filmjében, akinek huszonhétszer kellett költöznie a vérzivataros XX. század folyamán. A film mi is szerettünk, kritika itt.

Az Anyám és más futóbolondokra az elővetítésekkel együtt 6527 jegy fogyott el, és ez bizony kétszer olyan jobb start, mint amit Goda Krisztina közel egymilliárd forint állami támogatásból leforgatott gárdafilmje, a Veszettek produkált. De beelőzi A nagy füzet, az Utóélet, a VAN valami furcsa, a Fehér isten és a Mancs első hétvégéjét is (sorrendben 2500, 3949, 5486, 5548 illetve 6246 néző), ami szintén szép teljesítmény.
A Veszettek a bemutatásának harmadik hétvégéjére teljesen földbe állt: az origo adatai szerint ezen a hétvégén már csak 222-en váltottak rá jegyet, csütörtökön és pénteken 40-40 nézőt érdekelt az egymilliárdos film, szombaton 68, vasárnap 74 néző nézte meg, igaz, nagyon kevés helyen is játszották már a nyitása óta rosszul teljesítő fimet. Goda Krisztina rendező szerint az, hogy ilyen kevesen nézték a Veszetteket, nem minősíti a filmet (interjúnk itt)."
index.hu/kultur/cinematrix/2015/11/09/box_office_hetvegi_nezettseg_james_bond_veszettek_film_2015/

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2015.11.10. 12:07:20

@annamanna:
"Az Anyám és más futóbolondokra az elővetítésekkel együtt 6527 jegy fogyott el, és ez bizony kétszer olyan jobb start, mint amit Goda Krisztina közel egymilliárd forint állami támogatásból leforgatott gárdafilmje, a Veszettek produkált."

Őszintén szólva már hegyeztem a billentyűzetem a szarkasztikus megjegyzésekre, amit az Anyám és más futóbolondok kapcsán írtam volna, de helyesen tettem, hogy nem írtam le őket. Meg vagyok lepődve, hogy a film elég jól szerepel.

Ez még viccesebbé teszi Goda Krisztina összeesküvéselméleteit arról, hogy a mozihálózat állt a filmje útjába.

annamanna 2015.11.11. 05:54:21

@Doomhammer: azt is nő rendezte, nőiesebb témáról, és jobban is sikerült. Rendkívül személyes sztori, keveset bíz a szárnyaló fantáziára, ebből következően a szereplők remélhetőleg kevésbé vannak kitéve a sematizmus veszélyének.

Jellegzetes, hogy a rendezőnő mire koncentrál az ábrázolásban (szemben Köbli Norberttel, Fekete Ibolya még véletlenül sem a szexre élesíti ki a sztorit): "afféle szeretetteljes leértékelésnek veti alá a "futóbolond" anyát, akinek nyomasztó hatása szintén nem ereszti a gyereket, ám a Szabó-filmmel szemben itt a fizikai jelenlét és az épségét vesztő tudat a leginkább terhes."

Itt a szöveg az Apa c. filmet említi, de nekem inkább az Ajtó jutott eszembe, amit szintén nő írt (Szabó Magda), és nőkről szól; és az is leginkább az egymás kibírásának nehézségére koncentrál, a szereplők közti pszichés feszültségre.

A Mágnás Elzához hasonlóan az Ajtóban is egy bejárónővel csatázik a főszereplő. A téma tehát elég hasonló. De hogy nők egymással való vetélkedése, játszmázása, manipulációja szexuális töltetű legyen, ahhoz azért egy férfi fantáziája kellett (a Manderley-ház asszonyában is homoerotikus töltetűnek ábrázolta Hitchcock az úrnő és a házvezetőnő viszonyát). Pedig a valóságban a harmincas Mágnás Elza inkább féltékeny lett volna a tini cselédlányra. Ha nő rendezi a Mágnás Elza-filmet, akkor a viszálykodásra koncentrált volna.

"Meg vagyok lepődve, hogy a film elég jól szerepel."

Azt a filmet én is szívesen megnézném, sőt remélem, meg is fogom nézni. Nagyon vacaknak kéne lennie ahhoz, hogy ne tetsszen. Teljesen leépült, elbutult öreg mama, összevissza költözködés, alkohol - ezek olyasmik, amikkel én magam is szembesültem a családban, és kíváncsi vagyok, más hogy látja ugyanazt. Biztos, hogy ehhez a sztorihoz több ember tud kötődni, mint a gárdafilmhez, vagy a kurtizán homoszexuális játszmáihoz. Úgyhogy egyáltalán nem csodálom a több nézőt. Elég szerencsés témaválasztás, szerintem.

annamanna 2015.11.12. 06:24:27

@Doomhammer: Fekete Ibolya filmje normális emberekről szól. Több jót lehet ellesni belőle (remélem), mint mondjuk egy szajha homoszexuális játékaiból és megöléséből.
Úgy tudom, Enyedi Ildikónak volt egy filmterve Szilárd Leó életéről. Hol van az? Vagy ha már nő a főhős, akkor engem pl érdekelne Gyarmati Fanni élete. Sokkal inkább, mint Mágnás Elza kurválkodása és megölése. Miért egyszerűbb a szarban turkálni? Gyarmati Fanni vagy Szilárd Leó picit sem unalmasabb, érdektelenebb, egysíkúbb figurák, mint Mágnás Elza, sőt pont fordítva. Vagy persze bármi más. Nem azt mondom, hogy nem lehet szajhákról filmet csinálni, csak hát mi újat tesz még a témához a Félvilág c. film? Mondjuk a homoszexuális felavatást, szajhává nevelést? Ez a lényegi üzenet? Igaz ez az üzenet? Szerintem baromság. Ha pedig a lényegi mondanivaló hülyeség, akkor mit akar a film?