Kommentszűrés
’15 ápr
21
11:01

Minden harmadik diák roma Észak-Magyarországon – interjú Papp Z. Attilával

Írta: Redakció

roma_diak_arany_magyarorszagon_terkep.jpg

A roma diákok aránya országosan 15 százalék, Nógrádban és Borsodban 33 százalék körül alakul Papp Z. Attila kutatásai szerint. Az MTA TK Kisebbségkutató Intézetének igazgatója úgy látja: a romák arányának növekedésével együtt romlik az iskolák teljesítménye, de emögött nem az etnikai származás, hanem a rossz családi háttér húzódik meg. Papp Z. Attila szerint az integráció jó dolog, de van, amikor ez nem működik; van, ahol már a kisebbség a többség; azon pedig nem lepődik meg, ha a szélsőségesek ráugranak a kutatásaira.

A roma diákok aránya országos átlagban már elérte a 15 százalékot, de vannak olyan megyék – mint Nógrád és Borsod-Abaúj-Zemplén megye – ahol ennek több mint a duplája: előbbi megyében az általános iskolás romák becsült aránya 34,3, utóbbiban 32,8 százalék. A másik véglet Győr-Moson-Sopron, Csongrád és Vas megye, ahol ez az arány csupán 4,2, illetve 5,1 és 5,2 százalék. Budapesten összességében 8,6 százalék a roma általános iskolások aránya, de emögött nagy területi eltérések vannak. Míg egyetlen budai kerületben sem éri el az 5 százalékot a roma gyerekek aránya, addig a Józsefvárosban 43 százalék, az Erzsébetvárosban pedig 28 százalék az arányuk. Országosan összesen 298 olyan általános iskola van, ahol a tanulók több mint fele roma.

budapest_roma_diak.jpg

„A gyakorlatban hogyan kell elképzelni a romák arányának becslését? »Ránézésre«?

Ezt a pedagógusok kimondva, kimondatlanul tudják. Nincsen listázás, Isten ments, hogy bármilyen etnikai regisztráció legyen, de igenis létezik erről helyi tudás. A kérdés az, hogy ezt a helyi tudást egy külső szereplővel milyen mértékben osztják meg. Ez korszakonként változik. Amikor a kétezres évek közepén elindult egy ilyen integrációs gyakorlat, akkoriban az iskolákban az ilyen típusú kérdésekre akkori saját kutatásaink keretében úgymond »pontos« számokat mondtak, tehát nem csak az arányt becsülték meg. Voltak persze olyan iskolák is, ahol vagy nem mondtak semmit, vagy csak hozzávetőleges számokat.

Ez egyébként mennyire fér össze azzal a felfogással, hogy mindenki olyan identitású, amilyennek vallja magát?

Ettől az egész felméréstől függetlenül nagyon jól tudjuk, hogy nem csak Magyarországon, hanem más országokban is mindig eltérés van az önbevallás és az úgynevezett külső kategorizáció eredményei között. Nem gondolom, hogy ez bárkinek korlátozná az identitásválasztás szabadságát. Szociológiailag az azonban tény, hogy mióta a romakérdést vizsgálják, mindig eltérés van e két típusú etnikai adatgyűjtés között. Szakértői becslések szerint Magyarországon 600-700 ezres nagyságra tehetjük a romák számát, míg például a legutóbbi népszámlálás alkalmával ez a szám valamivel több mint 300 ezer volt.

Minden esetben az integráció a jó megoldás, vagy vannak esetek, amikor ezt nem kell feltétlenül erőltetni?

Az integráció jó dolog. Egy társadalomban többféle ember él, és az iskola az egyik olyan terep, amely megtaníthatja őket együtt élni. Ha – és ezt nem csak magyarországi, hanem más kutatások is kimutatják – csökken az esélye annak, hogy – esetünkben – a különféle etnikai csoportok között találkozási, együttműködési skillek alakuljanak ki, ez kihat a későbbi életútra is. Ahol viszont ez az esély megvan a találkozásra, az hozzájárul az iskolai teljesítmények növekedéséhez, és ezáltal a későbbi életút sikeresebbé válásához is. De ugyanakkor azt is kell látni, hogy lehetnek olyan helyzetek, ahol integráció nem működhet.

Például?

Az olyan helyeken, ahol területileg eleve szegregált települések és iskolák vannak, ott mondhatjuk azt, hogy integrációra van szükség; de ha strukturálisan nem lehetséges azt megoldani, erre feltételezhetően ki kellene alakítani olyan iskolai programokat, amelyek ebben a sajátos közegben lesznek képesek eredményeket felmutatni. ”

Kiss Brigi interjúját Papp Z. Attilával híroldalunkon olvashatják.

Címkék: oktatás interjú társadalom roma cigány iskola többség kisebbség demográfia Észak-Magyarország Nógrád Borsod-Abaúj-Zemplén Papp Z. Attila

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr367385856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

♔bаtyu♔ 2015.04.21. 15:05:40

"„A gyakorlatban hogyan kell elképzelni a romák arányának becslését? »Ránézésre«?

Ezt a pedagógusok kimondva, kimondatlanul tudják. Nincsen listázás, Isten ments, hogy bármilyen etnikai regisztráció legyen, de igenis létezik erről helyi tudás."

Én pedig az összessel beszéltem és így sikerült összerakni ezt a frankó térképet:))))))))

S=klogW 2015.04.22. 01:42:50

nagykürtöstől nagybányáig egy határokkal nem jelzett jórészt magyarul beszélő Cigányország létezik

annamanna 2015.04.22. 06:14:58

"emögött nem az etnikai származás, hanem a rossz családi háttér húzódik meg"
Remek. Akkor kezeljék a roma családot, ami tudományos kutatások szerint sem működik. Az iskola nem a család, a tanárok nem a romák szülei, ezt olyan nehéz megkülönböztetni? Hagyják békén az iskolákat, azok nem szülőotthonok és ólmeleg családi fészkek.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.22. 10:55:54

"emögött nem az etnikai származás, hanem a rossz családi háttér húzódik meg"

Emögött egyrészt az etnikai származás, másrészt a családi háttér is meghúzódik. A fajtatulajdonságok a cigányok esetén a fehérekhez képest: alacsonyabb IQ (70 körül), nagyobb fokú agresszió, a kötelességtudat, lelkiismeretesség hiánya, impulzivitás, bűnözési hajlam, bizonyos zenei képességek megléte, muzikalitás (hasonlóan a négerekhez) stb.

Be lehet hunyni a szemet, csak fölösleges. Az igazság úgyis napfényre kerül.

@annamanna: Az iskolák nagyrészét az erőltetett szegregáció már rég szétverte. A tehetséges tanárok nem akarják az etnikummal való fölösleges és értelmetlen harcban eltölteni óráikat, fegyelmezni meg nem lehet, így hát inkább fölmondanak, elmennek mást csinálni. A színvonal csökken, és a légkörben a fehér gyerek is egyre inkább elcigányosodik, mentalitásra.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2015.04.22. 18:37:56

...Itt tartunk. Egy kis szociográfia (egy megtörtént eset): (...)

(Középiskola, Magyarország.)

Tanár (középkorú jólszituált nő): Hozd ki az ellenőrződ!
Diák (tizenéves cigányfiú): Verem a faszomat belé(d)!
Tanár (középkorú jólszituált nő): Vered ám egy varacskos disznóba, de tövig!

Ezt akarjuk?

(...) Mert a kérdés (ugye?!) csak az, hogy (valóban) azt akarjuk-e, hogy az iskoláink olyan helyekké váljanak, ahol ebben a szellemben folyik a diskurzus?! Rákényszerítjük-e a tanárainkat, hogy a tanítás-nevelés helyett élethalálharcot vívjanak a társadalom alól (a társadalomalattiságból) felbugyorgó (agresszív) mocsokkal (amit, nyilván, nem nyerhetnek meg) vagy értéknek tekintjük személyüket (tudásukat és munkájukat) és (általában, mindazt) amit képviselnek és ezt az értéket megvédjük, melléjük állunk és hatalmat és eszközöket adunk a kezükbe a mindent elpusztító devianciahullámmal szemben?!...

magyarido.blog.hu/2013/06/29/nehany_kis_szociografia

annamanna 2015.04.23. 00:54:10

@Nemzetstratégia: @bbjnick: Egyrészt a gond valóban az, hogy amíg a ballibák folyamatosan a tanárokat vegzálják, ostorozzák, és rájuk nyomják a cigánykérdés megoldásának súlyát, addig nagyon sok helyen a tanárok gyakorlatilag fizikai veszélynek vannak kitéve.

Az idézett szituáción egészen elképedtem, mert nem értem, a t. tanárnő miért nem fogja fel, hogy ilyen benyögésekkel magát és más pedagógusokat is bajba sodorhat.
Ha már mindenképpen jelezni óhajtja, hogy ezt a stílust roppant sértőnek és kellemetlennek találja, akkor ne ott folytassa, ahol a roma csávó abbahagyta, pláne ne tegyen rá még egy lapáttal. Mert ebből csak az derült ki, hogy ő is hasonlóan közönséges és durva, tehát "méltó partnere" a roma fiúnak.
Ha nagyon feldühödött, akkor is szerintem ez sokkal helyesebb válasz lett volna: "Lehet, hogy anyukádnak így szoktál kedveskedni, de most nem otthon vagy és én nem vagyok az anyukád."
Ezzel lehet jelezni azt, hogy a probléma gyökere valóban a roma család, az otthoni viselkedésük, modoruk, egymáshoz való alpári viszonyuk. De az iskola, pláne a tanárok nem kötelesek alkalmazkodni a roma stílushoz, egyáltalán nincsenek kötelezve arra, hogy ezt átvegyék, sőt inkább az volna a feladatuk, hogy egy teljesen más viselkedési kultúrára, modorra mutassanak példát. Ha a tanárnő épp olyan mocskosul válaszol, ahogyan a roma srác beszélt vele, akkor azt fogja bebetonozni a fiú elméjébe, hogy ezt bárhol megengedheti magának, mert lám csak, a tanárnő is így beszél.

Sajnos tény, hogy egy iskolában, az órán, ahol a tanár teljesen egyedül van, és mindennel egyedül kell szembenéznie, nagyon nehéz a fegyelmezés, és roppant könnyen kijöhet a sodrából a pedagógus.
Ilyen szempontból szinte több haszna van a tévének, mert a tévéműsorokban igen könnyű megőrizni a higgadtságot. Minél több tévét néznek a romák, annál inkább elsajátítják belőle a viselkedési normákat.
A tévét saját bevallásuk szerint is folyton nézik, úgyhogy annál nagyobb népnevelő nincs is, mint az rtl klub és a tv2. És külön jó, hogy főképp a nők nézik a tévét, és a közösségi illemtant leginkább a nők befolyásolják. Ha a nők a tévé hatására jobban visszafogják magukat, akkor ehhez fognak igazodni a férfiak is. Akármennyire is szidják ezeket a csatornákat a kifinomult értelmiségiek, akkor is óriási szolgálatot végeznek a cigányok viselkedési kultúrára oktatása terén. Sokkal hasznosabbak, mint az iskola, ahol a többi gyereket is könnyű megvadítani, és még a tanárokat is vadítják, még a tanárok is inkább lemennek kutyába, mintsem a cigányokat emelnék fel.
Szóval hajrá Fókusz, hajrá Szellő István és Erőss Antónia. Tőlük többet jelenleg senki sem tud tenni azért, hogy az ország élhető hely maradjon.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.23. 07:23:47

@annamanna: "Ilyen szempontból szinte több haszna van a tévének, mert a tévéműsorokban igen könnyű megőrizni a higgadtságot. Minél több tévét néznek a romák, annál inkább elsajátítják belőle a viselkedési normákat. "

Ez teljes ostobaság. A magyar társadalom szellemi nívóját meg pont ez húzta le. Az rtl-tv2 meg egyéb szemetek.

ennyi erővel mondhatnád azt is hogy a kábítószer a legjobb cigánynevelő, mert hatása alatt nem akar a cigány magyart ölni.

A cigányok nem lesznek civilizáltak akkor sem, ha nap 24 órájában az rtl-t nézik. Hatalmas nagy baromság ezt gondolni.

annamanna 2015.04.24. 01:53:41

@Nemzetstratégia: Olvastam valahol, hogy a hetvenes években egy város határában még földbe vájt lyukakban éltek a helyi romák, a purdék meztelenül játszottak a sárban még az őszi hidegben is.
Nyilván nem mindenhol volt a helyzet ennyire állatias, de valószínűleg nem is volt egyedülálló ez a földbe vájt romatelep.
Ennek a lakói totál elzárva élhettek a magyaroktól, ilyen körülmények közül se dolgozni, se tanulni nem lehet járni.
Az elmúlt évtizedekben hihetetlen változások zajlottak le cigányéknál, akárhogy is vesszük.
hvg.hu/nagyitas/20150401_megengedtem_ne_jarjanak_iskolaba_nagyitas - ezeken a fotókon meghökkentem, ennél rosszabb körülményekre számítottam.
A földbe vájt lyukakban való élés után ez egyszerűen villámsebességű felzárkózás. (Bár elgondolkoztató, hogy milyen forrásokból szerezték be a berendezést, gondolom, sok holmijuk adományokból származik, például).
Különösen az egyedülálló apán döbbentem meg, aki három gyereket nevel egyedül. És cigány! Hát ez világszám, és a lakásuk is nagyon csinos, rendezett. És két nagyképernyős tévé is látszik a fotón.

Mi hozott változást? Nyilván leginkább a szoc. rendszer munkára kényszerítése. (Bár gondolom, a sorkatonaságból kihagyták őket, mindenki érdekében).
Nyilván számított a földbe vájt telepek meg vándor karavánok felszámolása, a letelepülésre kényszerítés.
Számított a kikényszerített iskoláztatás.
Számított az állami gondozásba vétel, és ott a fegyelemre, rendre szoktatás. De ez is kényszer.
Nézzük az iskolát, vajon milyen hatást ér el? Sőt, most már az óvoda is KÖTELEZŐ. Odamegy a roma gyerek, akit sokkolnak az elvárások (a magyar gyerekek jó részét is sokkolja, alig van valaki, aki direkt szereti az iskolai dresszúrát). Minden elvárás szorongató, és lázadásra ingerlő. A tanárok nem tudnak mit tenni, megpróbálnak üvölteni - ennek remek jellemformáló hatása van hosszú távon. A többi gyerek szintén éretlen, sokszor verekszenek, a többiek cucca lopásra csábító. Többet nem is sorolok - az iskolai oktatásnak elég rossz a hatásfoka a felzárkóztatásban.

A tévé ezekkel szemben szórakozás, amit szabad akaratukból bámulnak. Nincs belőle számonkérés, mégis szívesen mesélik el a tegnapi szappanopera tartalmát: video.atlatszo.hu/2015/04/06/ha-valaki-szegeny-miert-cigizik/ (Egyszer nekem is mondta egy cigány gyerek, hogy mindenképpen nézzem meg az x szappanoperát, mert a főszereplője olyan, mint én. Egyáltalán nem hasonlítottam a főszereplőre, szerintem csak a tisztelettudó, kontrollált viselkedésem miatt emlékeztettem a szappanopera hősnőjére. Számára én voltam a megtestesült televízió).
Szóval a tévé viszonylag olcsó, változatos, bármikor elérhető, passzív, nem igényel semmilyen szaktudást és előismeretet. A fizikai épségre sem veszélyes. Rengeteg olyan előnnyel rendelkezik, ami egy jórészt magatehetetlen ember számára is képet ad a világról, felüdíti, megnyugtatja, kellő lelki impulzussal látja el. Észrevétlenül formálja a világképét, a magatartási szokásait, a tudását. Elgondolkoztatja. Tanítja. Ami a számodra riasztó, roncsoló, amit te visszalépésként és süllyedésként élsz meg, az mások számára fejlődés. A Mónika-shownak is rendkívül jó hatása volt. Nem volt muszáj nézni.
A romáknak bizonyára nagy élmény volt saját magukkal szembesülni a tévében, és azt látni, milyen nagy különbség van az ő megjelenésük és más emberek tévés fellépése között. Mindig durvább valamit rögzítve, tárgyiasítva látni, mint személyesen átélni (a Való Világban is ezt mondták a szereplők, amikor visszanézették velük egy-két csetepatéjukat: miközben épp ordítoztak, még nem érezték cikinek, de később a képernyőn látva ijesztő volt, hogy mit művelnek).
Hogy mennyire fontos számukra a média, az ebből is látható: www.youtube.com/watch?v=99WgR24jWcw A fickó BOCSÁNATOT kér a stílusáért (hiszen épp felveszi a kamera, tehát moderálnia kell magát, mert a tévében mindenki kontrolláltan viselkedik!). A fenti rtl klubos videóban arra a kérdésre, hogy mit tartanak a legértékesebb tárgyuknak, a nők azt válaszolják, hogy a tévét, mindnyájuknak van tévéje, anélkül nem élet az élet. A tévé kell.
Nem igaz, hogy a tévé ugyanolyan, mint a drog, mert nem rombolja a viselkedési- és beszédkultúrát. De hogy óriási tudatformáló hatása van, az biztos. Például a tömegmédia rövid időn belül kiölte a magyar tájszólásokat és megszüntette a különbséget a falu és a város öltözködése között. Az emberek gyűjtést rendeztek Isaura kiszabadítására, és Toroczkaiék a tévé székházat támadták meg 2006-ban. Mindenkire hatással van. A cigányok esetében nem lehet romboló hatásról beszélni, mert rajtuk már nem volna mit rombolni.

hoesett 2015.04.24. 11:32:11

Az integráció azt jelenti, hogy nem akarja a társadalom megvédeni a tanulni akaró gyerekeket.

Az iskola nem azért van, hogy megnevelje - próbálja nevelni - a mocskot, hanem azért, hogy a tanulni vágyó gyerekek kiteljesíthessék képességeiket.

Az integráció azt jelenti, hogy akinek nincs pénze magániskolára, arra a társadalom sem tart igényt, be lehet vágni a túlkoros csőcselék közé puffernek...

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.24. 21:10:48

@annamanna:

Ha az rtl "tanítja", akkor egy magyar szellemiségű tévé mennyivel jobban taníthatná.

Egyetlen más európai ország sincs, ahol kereskedelmi szar INGYEN és bérmentve ömlik az éterből, egyetlen egy sincs. Ez afféle gulyáskommunista hazai sajátosság.

Legalább fizetőssé kéne tenni, ahogy bármely más országban is van.

És akkor a közszolgálatiból szocializálódna, nem a kereskedelmiből. Vagy megkeresné a rávalót a kereskedelmire.

Egyébként meg továbbra is bizonyítandó, hogy kevesebb iskolai erőszak történik, csak mert a család otthon tévét néz. Én erről kutatást nem láttam.

A cigányasszonyok tévénézési szokásaitól még a gyerek ugyanakkora állat lehet az iskolában. A kettő nem függ össze.

A mobiltelefon használata hajlamos agydaganatot okozni egyébként, kisgyerekek kezébe adva főleg. Az ostoba Iphone Ipad és egyéb mániáknak, legalábbis a fehérek körében, véget kell vetni.

www.youtube.com/watch?v=g9Lmjhn-g_A

annamanna 2015.04.25. 02:29:56

@Nemzetstratégia: "Ha az rtl "tanítja", akkor egy magyar szellemiségű tévé mennyivel jobban taníthatná."
:) Hát persze, de azért gondolom, megérted, hogy ők nem igazán konpatibilisek a magyar szellemiséggel, és a mexikói meg argentin szappanoperákat könnyebb befogadniuk.
Én is néztem amúgy szappanoperát, és az éppen aktuális lelkiállapotomban még tetszett is. Szóval tökéletesen meg tudom érteni a cigányasszonyokat. Én a Paula és Paulina c. sorozatot láttam, az például kifejezetten a henyélő, gonoszkodó, családját elhanyagoló, kivagyi nőt állította szembe a szerény, dolgos, szorgalmas, erkölcsös alteregójával. Rettenetesen primitív az emberábrázolása, persze, a végtelenségig naiv, de ez például arról szólt, hogy miután egy családból lelép a semmirekellő asszony, titokban a helyére lép az ikertestvére, és szisztematikusan elkezdi megoldani azokat a problémákat, amikkel az előző nő egyáltalán nem foglalkozott - el vannak hanyagolva a gyerekek, a nagymama, a rokonokkal áll a bál, a családi gyár a tönk szélén. Szóval minden szétesik, pusztul, mindenfelé csak káoszt hagyott maga után a lusta és beképzelt testvér. Ő meg nekiáll valahogy megoldani a problémákat, vevőket hajkurász a gyár termékeinek, próbál tárgyalni a sztrájkolókkal, ellenőrzi a könyvelést és így tovább. Egyszóval a szappanopera végig arról szólt, hogy az a jó nő, aki szorgalmas, aki dolgozik, aki a család előmenetelén munkálkodik, és közben szerény, csöndes, erkölcsös. És végig szembeállították a lusta, pökhendi, hazudós és fehérmájú testvérével, aki miatt másoknak is szenvedniük kell.
Valami hasonló erkölcsi tanulságot nyilván minden szappanopera hordoz, általában a jók megnyerik bennük a jutalmukat, a rosszak meg pórul járnak. Általában van benne egy pap vagy apáca, minimum keresztet vetnek, időnként fohászkodnak, néhányan jó útra térnek, a hazugságok idővel kiderülnek, a csalók lelepleződnek, és főképp emberi hangon beszélnek a színészek, és nem üvöltöznek. Lakásokat mutatnak, amik tiszták, rendezettek. A szereplők tiszta ruhában vannak, maguk is tiszták és frissek. Senki nem dohányzik a képernyőn, és a szereplők józanok, nem részegek.
A szappanopera egy kívánatos modellt mutat, amiről jó ábrándozni, amire jó gondolni, amire senki nem kényszerít (ez nagyon lényeges). És mégis tudat alatt befolyásolja az értékválasztásokat.
Ezt hasonlítsd össze mondjuk azzal a szöveggel, amit egyszer olvastam, de már nem tudom, hol, amiben egy rabbi felháborodottan írt arról, hogy az 1920-as években Berlint az erkölcsi züllés és métely fővárosává tették (ő pontosan tudta, kicsodák). El volt szörnyedve azon, hogy itt mi folyik. És az is egy intenzív kulturális hatás volt. Aminek persze ma sincs vége.
Naszóval, ezt vesd össze ezzel a kezdő jelenetsorral. Rettenetesen giccses, de dolgozó, egymással törődő embereket mutat pozitív példaként és a részlet végén nem engedik a nagymamát alkoholizálni: www.youtube.com/watch?v=6Ftm-hEUW9E#t=01m28s

"A cigányasszonyok tévénézési szokásaitól még a gyerek ugyanakkora állat lehet az iskolában."
Szerintem meg ha tudat alá beszivárog egy viselkedési kultúra, akkor öntudatlanul is átvesz belőle egy picit és megpróbál azokhoz a női hősökhöz idomulni, akiket a képernyőn látott. És ez a gyerek fegyelmezésére is kihathat. Ha megnézted a fenti kis jelenetsort, akkor talán megérted, miért tartom hasznosnak a szappanoperák nézésével töltött időt. Ez nem vész kárba, és örülni kell neki, ha ehhez hasonló "kultúrszemetet" fogyasztanak a cigányok és nem érnek fel mondjuk Fliegauf Benedek zsenijéhez, aki például a Womb c. könnyfakasztóan drámai alkotásában az anya-fiú szex szépségeiről elmélkedik.
Hja! És ha már magyar kultúra! És közszolgálati televízió!
A Duna tévé legújabb dobása, friss pályakezdő színészekkel, íme: www.origo.hu/teve/20150409-onfeledtseg-buli-szex-uj-magyar-sorozat-erkezik-a-duna-tv-re.html
www.youtube.com/watch?v=uo4IXPqiq6U
www.youtube.com/watch?v=tJngASiYnbA

No comment.

"A mobiltelefon használata hajlamos agydaganatot okozni egyébként" www.facebook.com/hircsarda/photos/pb.253036679892.-2207520000.1429921501./10153287789359893/?type=1&theater

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.25. 11:36:45

@annamanna: Ez akkor is megalkuvás. égen ossz ha kereskedelmi tv "nevel".

Tudományos szempontból tudatalattiba leszivárgó értékek és a bűnözés kapcsolata csúszós talaj. Mennyivel csökkenti a tévézés a bűnözést? 20%-kal? tízzel? öttel vagy eggyel? Mondjuk 10% csökkenésért megéri egész nap a tévét nézni?

A Paula és Paulina jó tízéves vagy még régebbi sorozat, lehet hogy ismétlik, de valami naprakészebb kéne. nem tudom mostanában milyen sorozatokat adnak. Amellett meg lehet csalogató is, a sok VV meg BB förmedvényhez -az RTL-en adták ugye.

Vagyis érdemi hatása ennek szinte biztosan NINCS, mert a valóvilág meg egyé szarok lerontják.

A Duna legújabb dobásához:
nemzetstrategia.blog.hu/2014/02/17/szexualis_felszabaditas_mint_politikai_kontroll

Ezt a fidesz műve.

annamanna 2015.04.26. 06:52:04

@Nemzetstratégia: Hát, sajnos, újabbakról nem tudok, mert nem szoktam tévét nézni. Van még pár, amiről van némi fogalmam (ezek is régebbiek) és ha jól emlékszem, mindnek valamilyen módon dolgozó nő volt a főszereplője. Például cseléd (Vad angyal) nevelőnő (Kachorra) modell és nagyvállalkozó (Titkok és szerelmek) irodai dolgozó (Betti, a csúnya lány).
Ha egy szappanopera nőket munka közben mutat be, akiknek kötelezettségeik vannak, feladatokat kell megoldaniuk, munkahelyi konfliktusokba keverednek, akkor annak a cigány nők szempontjából igen sok haszna van, mert észrevétlenül fogadtatja el velük a "munka világát".
Azt látják, hogy ezek a nők önállóan néznek szembe az élettel, egyedül birkóznak meg a kihívásokkal, rendszeresen előforduló motívum (talán a legkedveltebb motívum) az árva lány, aki nem támaszkodhat a családjára, egyedül kell megállnia a helyét a világban és mélyről kell felkapaszkodnia. Vagy például másik ismétlődő motívum (előtörténetként), hogy a nő egyedül marad a gyerekével, és kénytelen lemondani róla, árvaházba adnia, mert neki is meg kell élnie és dolgoznia kell (egyedülállóként dolgozva, nem feleségként egy férfiba csimpaszkodva). A gyerek pedig az árvaházban is jó helyen van, például szerető apácák között, és sok barátja lesz, és ő maga is megtanul másokon segíteni. Ha családban él, akkor is csak az apjával él, anya nélkül, és neki kell az apjáról is gondot viselnie.
A sztori pedig rendszeresen egy olyan időszakról szól, amikor már épp felnőtt és elindul a nagybetűs életbe; összetalálkozik "A Férfival", akivel egy rendkívül hosszú, konfliktusokkal teli kapcsolat kezdődik - szex és terhesség nélkül. Tehát a főszereplő sokkal inkább ura a saját életének, önálló döntéseket hoz, a férfival való kapcsolata nemhogy nem korlátozódik a szexre, hanem a szappanopera legnagyobb részében egyáltalán nincsenek szexuális kapcsolatban, annak ellenére, hogy a konfliktusok és nézeteltérések folyamatosak, de azt nem szexuális úton rendezik, tehát a szappanopera arra is példát mutat, hogy a nőnek nem muszáj folytonosan a férfi rendelkezésére állnia, mert ha a konfliktus oka nem szexuális, akkor a megoldása sem az. És általában: hogy van élet a családon túl is.
Mostanában a Szulejmán c. sorozatról hallottam, ami a fentiekhez képest nagy visszalépés, mert egy ilyen sorozatban a nők háremhölgyek.
A két világháború közti filmek voltak szerintem hasonló tudatformálók Magyarországon, mint a dél-amerikai szappanoperák. A tipikus főszereplő egy szegény sorsú dolgozó lány, aki a munkahelyen megcsinálja a szerencséjét, mert felfigyel rá a főnök úr. Tanulság - az önálló dolgozó nő ideájának sugalmazása, aki kilép a családból, és élete célja nem csupán a férjhezmenés-gyerekszülés-házimunka. A filmekben a lakások csupa modern bútorral voltak berendezve, és úgy általában is a kapitalista nagyvárosi életformát propagálták.
Nem tudom, hogy milyen hatást gyakoroltak ezek a filmek a korabeli fiatal lányokra, mert csak pár év választotta el őket a Rákosi-diktatúrától.
Azt sem tudom, hogy ezek a mostani szappanoperák mit akarnak sugalmazni a dél-amerikai társadalomban (egyáltalában van-e nekik rejtett üzenetük); de hogy a cigány nőkre ráférnek ezek az üzenetek, abban biztos vagyok.

A bűnözésre ennek olyan hatása van, hogy ha a nő dolgozik, és önálló jövedelme van, akkor nem köteles bármit eltűrni a férfitól. Tehát húzhat valamilyen határt, megszabhat valamilyen feltételt, a modorra, viselkedésre vonatkozóan. És ha a férfiban tudatosul, hogy léteznek olyan erkölcsi normák, határok, amiket a családon belül sem léphet át, mert a nő nem tűr el bármit, akkor a külvilág felé is hajlamosabb lesz tisztelni a normákat és határokat.
Ezek hosszú időn át ható finomhangolások, nem hirtelen érződik a hatásuk.

Persze elég sok ellenkező hatás is van (és azok erősebbek). Például az összes videóklip a kurválkodás reklámja. Az akcióhősök mindenkin átgázolnak, kinyírnak, lekaszabolnak, áthágják a törvényeket, és ők a jó fejek. Ezeknek a filmeknek is nyilvánvaló a tudatformáló hatásuk, és sajnos nyilván erősebb, mint a szappanoperáé.

Ezt www.youtube.com/watch?v=NOubzHCUt48 azért tartom külön is érdemesnek megemlíteni, mert az énekesnő dédapja magyar paraszt volt, Kecse Nagy Sándor, száz éve vándorolt ki a családjával az újvilágba. Vajon, ha feltámadna, mit szólna hozzá, hogy mit művelnek az utódai, és mit művelt az Új világ a leszármazottaival? (Az énekesnő azt sem tudja, ki az apja).

annamanna 2015.04.26. 06:52:42

@Nemzetstratégia: A linken egészen elhűltem. A pofátlanságnak és gonoszságnak nincs határa.
Pontosan ismerhetik azokat az ókori irodalmi műveket, amik szerint a felelőtlen szex irányítható szolgává tesz.
Például hu.wikipedia.org/wiki/Enkidu Olvastam a Gilgames eposzt, szóval tudom, hogy nem pontosan írta le a wiki szócikk (nyilván véletlenül írta át a mondanivalót!!) Tehát a szöveg szerint a városiak féltek Enkidutól, és valamivel meg akarták törni az erejét. Enkidu a hegyen pásztorolta a vadállatokat, teljes ártatlanságban. A városiak azt találták ki, hogy egy szajhával gyengítik meg Enkidut. Mégis hogy gyengítene el egy kéjnő, ha a XX. sz-i freudista szemléletből kiindulva, épp a szex hiánya neurotizál? Gilgames korában nem hallottak Freud professzor okosságairól, úgyhogy akkor a ribancot nem lélekerősítőnek, hanem épp neurotizáló tényezőnek látták!! Tehát a szajha el is ment Enkiduhoz, el is csábította, ahogy kell, egy álló hétig keféltek, majd ezek után Enkidut olyan erős bűntudat kezdte gyötörni (!!! lámcsak, íme a színtiszta freudizmus!) hogy nem bírt tovább a hegyen maradni, hanem követte a ribit, aki egész úton azzal tömte Enkidu fejét, hogy Gilgames egy rohadt zsarnok, diktátor, aki nyomorgatja a népet. Enkiduban forrt a düh, mire Uruk városához értek, és ott összeverekedett Gilgamessel, de nem bírtak egymással, ezek után Enkidu szépen Gilgames szolga-barátjává vált, és együtt pusztították a környéket. A sztori többi részében természetesen szó sincs arról, hogy Enkidunak állandó nője, felesége lenne; nem nőhöz kötődik állandóan, hanem Gilgameshez, tehát egy férfihoz. Annyira elválaszthatatlanokká válnak, hogy Enkidu halála után Gilgames követi barátját az alvilágba is.

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.26. 14:07:40

@annamanna: Az a helyzet, Anna, hogy a magyarok (még egyelőre) többen vannak mint a cigányok, vagyis sokkal többen nézik olyanok ezt a szart, akik színvonalát csak rontja lefelé.

Azonkívül a latin szappanoperák és a valóságsók és egyéb moslék (beleértve a tudatalattit elborító reklámözönt) ugyanazon csatornán mennek. Lehet hogy a brazil szappanopera vagy akármi némi pozitív magatartást mutat meg, de ezt a többi szemét bőven lerontja.

Ami a cigányokat illeti, ez legjobb esetben is csak negyed- vagy nyolcadmegoldás. Mindig a lehető legjobb megoldást kel szem előtt tartani.

Akit mutattál a klipben, egy közönséges ringyó. Magyar parasztok utóda is lehet ilyen, persze a dédapa az csak egy ős a nyolcból, szóval ki tudja.

Gilgames-Enkidu: A férfiak közötti barátságról van szó, amely különleges. A férfiakat a hűség (lojalitás) fűzi össze, míg a nők egymásközt jobbára csak pletyiznek. A történet azt is ábrázolja, hogy a férfiak közti barátság erőseb lehet, mint egy férfi és egy ribi közti vonzalom. Ez aligha meglepő egyébként:)

annamanna 2015.04.27. 03:10:21

@Nemzetstratégia: például én :) Nem gondolom, hogy bármiben is rontott volna bármilyen színvonalamon. Ha már a sokadikat néztem volna, az más. De még a megboldogult Hankiss is azt mondta, még egy szappanoperába is rengeteg emberi dráma van belesűrítve. A különböző zenecsatornák, és a kifejezetten durva, vulgáris, erkölcstelen, gonosz filmek és műsorok nem itt kezdődnek. Persze nyilván a függőség semmitől sem jó, tehát ha valaki 10-20-30 éven keresztül minden nap megnéz minimum egy vagy több szappanoperát, akkor az nagy baj. Sőt, akkor is baj, ha csak úgy általában tévét néz, minden egyes áldott nap. Mert más elfoglaltságot is kitalálhatna magának. Mindenképpen eltunyít a televízió, pláne, ha hosszú időn keresztül marad a foglya valaki.
De arra tökéletesen alkalmas, hogy mintegy megfigyelői pozíció helyezkedve olyasmit hozzon közel, amire egyébként más módon nem nyílna rálátás.
A cigány nők, akárhogy is vesszük, be vannak zárva a maguk kis világába. Önszántukból nem lépnek ki a "biztonsági zónából", nem figyelik meg azt, hogy mások hogy élik az életüket. A szappanopera speciálisan olyan szemszögből mutat be női élethelyzeteteket, amire ráharapnak.
Egy-két szappanopera senkit sem ront meg. Ha többet néz, akkor meg más baj van az életével.

A többi médiaszeméttel sem lehet túl sok dolgot tenni. Nézd meg Puzsér példáját - az égvilágon semmit sem ér el azzal, hogy folyamatosan ócsárolja Hajdút, még akkor sem, ha bőven igaza van. Ettől semmi sem változik.
Egyetlen dolgot lehet tenni a moslékkal - egészségesebbet, jobbat, táplálóbbat kínálni. És ez a jobb nem valószínű, hogy a televízión keresztül érkezik. A tévé olyan, amilyen. Van egy mondás, hogy ha harcolsz valami ellen, csak nagyobbá teszed. Fölösleges a tévé ellen harcolni. A "harcolsz ellene, nagyobbá teszed" elv igaz a Puzsér-Hajdú afféron kívül Borsa Miklós megveretésére is. Miért veri le valaki a rendszer elleni keserűségét épp egy tévés műsorvezetőn? Mit ér el vele? Azon túl, hogy most már sokkal több ember ismeri névről is Borsát, mint pár héttel ezelőtt? Én például nem tudtam eddig, hogy hívják.

"Ami a cigányokat illeti, ez legjobb esetben is csak negyed- vagy nyolcadmegoldás. Mindig a lehető legjobb megoldást kel szem előtt tartani."
És mi a lehető legjobb megoldás?
Meg vagyok győződve, hogy a romák megváltoztatásához a nőkön keresztül vezet az út. Nekik döntő szerepük van a roma mentalitásban, a gyerekek "nevelésében" és sok egyébben.
A nők pedig alapvetően érzelmekkel működnek, tehát az érzelmeikre lehet hatni. Egy érzelgős szappanopera kiváló eszköz beleültetni a tudatalattijukba, hogy a nőideál nem a kurva, hanem a magát fenntartani képes, dolgozó, küzdő nő.

De ugyanennek a nőideálnak az "elhintésére" kiválóan alkalmas Erős Antónia is, akinek soha életében nem voltak botrányai, rendkívül fegyelmezett, komolyan veszi a kötelességeit, és mégis népszerű, szép és dekoratív. Ahhoz, hogy tiszteljék, nem kell agresszívnek lennie, nem kell óbégatnia, nem kell bárkivel megdugatnia magát, nem kell folyton siránkoznia azon, hogy ő milyen szerencsétlen (noha komoly betegséggel küzd).

Énszerintem jobb örülni annak, hogy legalább ilyen is van a tévében, és ez eljut a legszélesebb cigány nézőközönségig is.

"Akit mutattál a klipben, egy közönséges ringyó. Magyar parasztok utóda is lehet ilyen, persze a dédapa az csak egy ős a nyolcból, szóval ki tudja."
1913-ban a dédapa a családjával vándorolt ki, tehát a feleségével és a két lányával (vagyis a nagymama szintén színmagyar). Ő ment férjhez egy lengyelhez, tehát az édesanya félig magyar, félig lengyel, és countryénekes-zenész.
A századik évfordulón haza is látogattak: www.delmagyar.hu/szentes_hirek/kesha_tenyleg_szentesen_jart/2342942/
A szöveg szerint a család pontosan ugyanabban a házban lakik, mint száz éve. És nyilván normális átlagemberek. A képen Kesha is normális, átlagos, így a kutya se figyel fel rá. Ő legalább nincs úgy lepusztulva, mint Amy Winehouse, és talán nem olyan drogos, mint a szintén magyar származású Drew Barrymore volt egy darabig. (Az utóbbi féltestvérét az idén találták meg holtan a kocsijában, rengeteg gyógyszer társaságában: www.blikk.hu/blikk_sztarvilag/drew-barrymore-feltestvere-drogbaleset-aldozata-lett-2281001 )
Ha itthon élne, talán nem fajzott volna el úgy, mint ahogy az a klipben is látszik, és nem terjesztene ilyen borzalmas mételyt. Arra, hogy miért nem stimmelnek a dolgai, azt a magyarázatot adta, hogy ő tolvaj magyar cigányoktól származik (ezen aztán jócskán felháborodtak a magyar rokonok).
De nem a magyar származása rontja meg őt, hanem az amerikai miliő, amire egy elrettentő példa ez a videó (rengeteg hasonló van, tehát az USA-ban tömegek élnek így elállatiasulva): www.youtube.com/watch?v=ghrDIQ-K8mg

annamanna 2015.04.27. 03:10:59

@Nemzetstratégia: "A történet azt is ábrázolja, hogy a férfiak közti barátság erőseb lehet, mint egy férfi és egy ribi közti vonzalom."
Nem a kurvával való további kapcsolata hiányzik a sztoriból, hanem házasság egy normális nővel. Ahogy Gilgamesről sincs megemlítve, hogy házas lett volna. Ha pedig a barátság mások eltiprását, kifosztását, a környék leigázását (pl. cédruserdők kivágását) jelenti, akkor azt köszönöm szépen :(
A témához ez brilliáns háttérelemzés (nagyon nehéz szöveg, de zseniális összefoglaló): www.uni-miskolc.hu/~egyhtort/cikkek/bacsfidiana.htm
(Ez a szöveg a 2003-as Év esszéi kötetben is megjelent, egészen elképesztő ahhoz képest, amit akkoriban az ország megjegyzett Bácsfi Dianáról. Roppant szomorú arra gondolni, hogy mehet veszendőbe egy ennyire intelligens, tehetséges nő. Már rég egyetemen kéne oktatnia).

Nemzetstratégia · http://nemzetstrategia.blog.hu 2015.04.27. 12:50:56

@annamanna: "például én :) Nem gondolom, hogy bármiben is rontott volna bármilyen színvonalamon."

Ez a női szolipszizmus :) Érdekes jelenség, az biztos.

"Sőt, akkor is baj, ha csak úgy általában tévét néz, minden egyes áldott nap. Mert más elfoglaltságot is kitalálhatna magának. "

a szappanopera-nézés a tévénézést erősíti, nyilván ez magától értetődő. A szappanopera a csoki, minden más pedig ami vele jön, méreg. Csokiba csomagolt méreg.

"Meg vagyok győződve, hogy a romák megváltoztatásához a nőkön keresztül vezet az út. Nekik döntő szerepük van a roma mentalitásban, a gyerekek "nevelésében" és sok egyébben.
A nők pedig alapvetően érzelmekkel működnek, tehát az érzelmeikre lehet hatni. Egy érzelgős szappanopera kiváló eszköz beleültetni a tudatalattijukba, hogy a nőideál nem a kurva, hanem a magát fenntartani képes, dolgozó, küzdő nő."

Ez nem tudni hogy pontosan hogyan hat. Egy szappanopera hány százalékkal teszi jobb szülővé/jobb emberré a cigánynőt? Szerintem vizsgálattal ezt ki lehetne mutatni, és élek a gyanúval hogy nincs jelentős transzformatív hatása.

Az alap hogy a nők érzelmi lények, de itt arról van szó hogy a szappanopera egy darab érzelmi elem, a szennycsatorna többi műsora mellé sok-sok ellenkező előjelű elem, meg amit a cigó nő az életében megtapasztal is ellenkező előjelű elemek sokasága.

Nagyobb összefüggéseiben kell ezt vizsgálni.

Erős Antónia egy díszgój kirakatbábú, semmi más.

"A "harcolsz ellene, nagyobbá teszed" elv igaz a Puzsér-Hajdú afféron kívül Borsa Miklós megveretésére is."

Hajdúról egyre többen tudják hogy féreg, Borsa pedig nem fog soha többet a képernyőn hazudni. Lényegtelen hányan ismerik, mivel soha többet nem fogják képernyőn látni.

Szerintem ami Keshának hiányzik, hogy valaki azt mondja neki hogy NEM. És/vagy egy jó elfenekelés.

A férfibarátság meg egy speciális dolog, ezt nem lehet így elmagyarázni.

dobj ide egy emailt: nemzetstrategia@safe-mail.net

Van még pár dolog amit itt nem fejtettem ki, több ok miatt is. Ha érdekel, ott folytathatjuk.

annamanna 2015.04.30. 04:38:30

@Nemzetstratégia: "a szappanopera-nézés a tévénézést erősíti, nyilván ez magától értetődő. A szappanopera a csoki, minden más pedig ami vele jön, méreg."
Hú.... hát most az jut eszembe erről hirtelen, hogy pár napig elengedtem a fülem mellett az édenhoteles botrányt, egyáltalán nem érdekelt, de aztán mégis rászántam magam és megnéztem a videót. És örülök, hogy láttam, mert még ez is elképesztően tanulságos volt. Persze mindenki azt szűr le belőle, amit akar. Én azon hökkentem meg, hogy teljesen átlagos magyar (!) fiatalok, akik nem hülyék, van szakképzettségük, már dolgoznak, elég jól is néznek ki, jól szocializáltak, jól kommunikálnak, stressztűrők és jó az önértékelésük (azért jelentkeztek a műsorba), szóval minden adottságuk megvan ahhoz, hogy képesek legyenek a párkapcsolatra... nos, egy párkapcsolati műsorban milyen elképesztő módon viselkednek. És most nem a nemi erőszakra gondolok, mert az konkrétan nem volt. Hanem hogy úgy viselkedtek egymással, mintha 30 éves unott házasok lennének. A srác félórán keresztül hülyézi a csajt, aki erre bávatagon bólogat (mint jó feleséghez illik), egyáltalán nagyon becstelenül viseli magát (tehát semmibe veszi a lányt, semmiféle megbecsülést, érzelmet nem mutat felé), még jó, hogy le nem fingja (mint közismert, a csiklón bélgáz a történelem leghalálosabb tömegpusztító fegyvere); és ezek után azt hiszi, ebből még lesz szex. Ütögette a lány arcát, amikor az visszaadta, rettenetesen meg volt sértve, hogy ezt ne merészeld, mert én nagyon gyengéden értem az arcodhoz; meg különben is, nekem ilyen a stílusom, ezt mindenki tudja... Eközben a lány szakmai (kozmetikus) tanácsot adott a fiúnak (az kinyomatta volna vele a pattanásait); kiderült, hogy a fiú csak miatta maradt bent a játékban, kiderült, hogy a lány már nagyon régi játékos, a fiú csak 5 napja érkezett; és mindezek mellett is olyan magas lóról beszélt vele, mintha a lány hozzá képest valami szánalmas csicska volna. Azon voltam meghökkenve, hogy a lány nem állt határozottan ellen. Bólogatott, igen-igen-igen, ebben igazad van; tulajdonképpen szinte mindent megengedett a félrészeg és őt alázó fiúnak.
Egyszóval azon gondolkoztam, hogy a két fiatal előadta azt, amit a szüleitől lát: apám így viselkedik, anyám így viselkedik 20-30 évi házasság után. Minden érzelem, érzékenység, intimitás, kedvesség nélkül. A férfi fölényeskedik, kioktat, lehülyéz, a nő megalázkodik, bólogat, és nem meri, vagy nem akarja határozottan és egyértelműen közölni, hogy hol a határ.
A nőszervezetek tiltakoznak, de szerintem nem a tévé a ludas ebben a jelenetben, hanem mindenkinek el kellene gondolkoznia, hogy teljesen átlagos képességű fiatalok mit tanultak eddig életükben a másik nemmel való kapcsolatról. Honnan veszik ezeket a mintákat? Miért ennyire érzéketlenek egymással? A tévéműsor miatt? Az édenhotel miatt? Mert egyébként nem ilyenek? Amit a tévé megmutatott, az nem is igaz? Az nem a valóság része? A való életben ilyen nincs is?
Énszerintem a nőszervezetek, meg akik tiltakoznak, csupán retusálni akarják a valóságot, eltitkolni azt, ami nem illik valami idealizált képbe, és nem akarnak tudni róla, hogy valójában mit jelent a nemi kapcsolat egy átlagos huszonéves számára.
Ez pl. művészi megjelenítése a valós nemi erőszaknak - www.origo.hu/filmklub/blog/kritika/20110508-a-menyasszony-bosszuja-valami-kek-kritika-zomboracz-virag-teby.html (az oldalon meg is lehet nézni, nagyon-nagyon jó kisfilm, de most már olyan agresszív a hirdetés, hogy alig lehet magához a filmhez hozzáférni). Tehát, a művészi kisfilm művészi, hű meg ha, filmfesztiválokra hordják és a tévében a késő esti sávban mutatják be, amikor csak a romkocsmák népe van még ébren... szóval irtóra fejleszti a kultúrát.... de ha ennek a fele nyers, natúr valóságában megy le egy olyan műsorban, amit a herevasaló Berki vezet, akkor tilcsák be, mert megrontja az embereket.... mert akkor már nem is igaz?
Nekem Ranschburg Jenő hiányzik, aki szépen elmagyarázná a műsor után, hogy mi ebből a tanulság. Mert ez tanulságos.

Persze, a roma nők kapcsán mondjuk mégis az a legnagyobb tanulság, hogy a magyarok körében milyen nagy felhördülést váltott ki egy olyan jelenet, ami náluk a nőkkel való bánásmód terén még egy szempillarezgést se vált ki.

"Egy szappanopera hány százalékkal teszi jobb szülővé/jobb emberré a cigánynőt?"
Erről az jut eszembe, hogy a cigány fiú, akit feljebb említettem, az Esmeralda c. sorozat főhőséhez hasonlított.
Van a világirodalomban egy híres Esmeralda - épp egy cigány nő: www.youtube.com/watch?v=AiBvMF0uCps
A sorozatot nem láttam, de ezt találtam róla: "Esmeralda vak, de jóságos szíve bevilágítja számára a világot, és segítségével többet lát, mint a többiek." Ilyennek látott a cigány fiú. Amúgy nem vagyok vak.
Azért van egy kis különbség a fenti dalban megénekelt Esmeralda és a mexikói sorozatbeli között.
Mégis, melyiket kellene a cigány nők elé példaként állítani?

annamanna 2015.04.30. 05:31:31

@Nemzetstratégia: Garbage in, garbage out, tartja a mondás, de azért jó néha átgondolni, hogy ami szemétnek látszik, az még használható valamire. Nem biztos, hogy szemét az, ami bekerül.
Mondjuk, mit tanulnának ezek a nők a Pál utcai fiúkból? A bandázás és verekedés szépségeit? És az Egri csillagokból? Hogy van benne egy cigány, aki hülyén beszél magyarul? A kőszívű ember fiaiból pedig, hogy a hazáért szép meghalni?

Vagy vegyük a Nagy "Magyar" Filmművészeket, akik időnként cigány témájú művészfilmekkel borzolják a kedélyeket, és most nem is a bevallottan 90-es IQ-val rendelkező Fliegaufot ekézem (elég neki a maga baja), hanem a Vespa c. förtelmet, aminek annyi köze volt a romákhoz, mint nekem a busmanokhoz. Cigány szervezetek tiltakoztak ellene, a rendező "művésznő" be is vallotta, hogy fogalma sincs a romák szokásairól. A sztorija röviden, hogy egy 10 éves roma gyerek egyedül (!!!) átszeli benne Magyarországot egy nyeremény robogóért, és talán csúnya magyarbűnözők útközben lelövik. Ezt a kritikát nem láttam, de a kuruc ajánlja :) www.youtube.com/watch?v=1287TtevO6Y
Ha ilyen a cigányoknak szánt elit művészet, akkor inkább nézzék a Szerelmes álmodozókat.
Mi a hasznuk a telenovelláknak? Mondjuk, az éden hotelből kiindulva - például érzelmi kultúrát is tanulhatnak belőle. Már csak azért is megéri.

"Erős Antónia egy díszgój kirakatbábú, semmi más."
Anyja óvónő volt, látszik rajta a normális alapozás.

"soha többet nem fogják képernyőn látni."
A helyében én sem mennék vissza.

"Keshának hiányzik, hogy valaki azt mondja neki hogy NEM."
Inkább az önerőből való boldogulás hiányzik. Meg hogy anyucikája ne rajta keresztül akarjon élni, ne benne valósítsa meg az álmait. Mert először is az anyja is nyomta, aztán meg elkapta a sztárgyár gépszíja - minden, amit csinál, kimódolt szerep. Nem tudom, magától milyen lenne. Ebben a kísérteties videóban Ke$ha az utolsó, 8 perctől: www.youtube.com/watch?v=4kPM8x1lfcU
Ez az imázs, ez a mentalitás nem saját magától való.

Matekozzunk (törölt) 2015.08.18. 14:43:55

@annamanna: szerintem tanár válasza teljesen helyes volt - durva emberek tiszteletét azzal lehet kivívni, ha nem ijedünk meg tőlük, és még nagyobb durvasággal reagálunk, mert azt tisztelik: azt hiszik, hogy az az erő, és csak az erőt tisztelik. Ha esetleg odament volna hozzá, és egy karateütéssel a padlóra küldi, az egész osztály egy hónapig az ájult tisztelet állapotában szorgosan magolt volna. Ez van. Ma Rambó-tanárokat kellene nevelni, vagy melléjük adni egy kigyúrt biztonsági őrt meg egy nádpálcát. Egy biztos - eldurvult lelkű embereket csak a legteljesebb megfélelmítéssel lehet kezelni.

annamanna 2015.08.20. 02:01:03

@Matekozzunk: azzal egyetértek, hogy a durva emberek respektálják azt, aki nem ijed meg tőlük. De szerintem a nem megijedés nem jelenti a még nagyobb durvaságot. Ha még durvább vagyok, azt jelzem, hogy semmilyen más eszközöm sincs arra, hogy erősebb vagy határozottabb legyek, csak pont az, amit ő is használ arra, hogy kifejezze a másokkal szembeni fölényét. De az erőt nem pusztán agresszióval lehet demonstrálni.

A legfontosabb szerintem a tiszteletteljes viselkedés. Ha a diák érzi azt, hogy emberszámba van véve, nincs lenézve, akkor hajlamosabb lesz tisztelettudóan viselkedni. Hosszú távon ez a leghatásosabb (tapasztalatom szerint). Egy hirtelen adódó pimaszkodást sem lehet úgy kezelni, hogy általában a diákok előtt a tanár kiessen a méltóságteljes viselkedésből, tehát semmiképp sem éri meg lemenni kutyába.
Ha a tanár nem pimaszkodik a diákokkal, akkor egy hirtelen pimaszkodásnál visszakérdezhet:
- Miért beszélsz így velem? Én mikor beszéltem így veled? Milyen okot adtam arra, hogy így beszélj? Ki tanított erre a stílusra? Nekem úgy válaszolj, ahogy én beszélek veled, és ha én megtisztellek téged azzal, hogy civilizáltan szólok hozzád, akkor elvárom, hogy te is így beszélj velem. Aki veled mocskolódik, azzal te is mocskolódhatsz - de ha én nem beszélek veled mocskosul, akkor te sem beszélhetsz velem így.

Hosszú távon ezt szinte mindenki megérti és be is tartja, respektálják azt a tanárt, aki nem ordítozik velük (saját tapasztalat, köztük sok cigány tanulóval).

Mondjuk előfordult, hogy én is úgy üvöltöttem, hogy nem gondoltam, hogy ennyi hangom van; de ezt csak egyszer lehet elsütni, többször nem. Trágárságig pedig soha nem kell lesüllyedni, szerintem.

Akik totál kibírhatatlanok (vannak ilyenek), azok úgyis csinálni fognak valamit, ami miatt hamar kikopnak az iskolából. Fél- vagy egy évnél tovább nem kell eltűrni a kezelhetetleneket, mert maguktól is eltűnnek. De velük aztán pont nem szabad túlmenni a határokon, mert csúnyán visszaüt; az ilyen hülyegyerek lesz az első, aki feljelenti a tanárt valami mondvacsinált okból (bármilyen hazugságra képes), és a tanár kap fegyelmit. Ezt is tapasztalatból mondom. Pont a legkibírhatatlanabbakkal kell a legóvatosabbnak lenni, mert aljasok. Ki kell bírni, amíg saját maguktól eltakarodnak az iskolából, mert mondjuk megbuknak, vagy nem járnak be, vagy lopnak vagy valami egyéb okból ki lesznek hajítva. Nem érdemes megkockáztatni a fegyelmit egy szarházi miatt.
A normálisokat pedig nem kell egy kalap alá venni a hülyékkel. A normálisok megérdemlik a tiszteletteljes viselkedést. A zavarodottakkal meg nem szabad másképp beszélni, csak tisztelettudóan, pont azért nem, mert velük szemben semmi sem használ. Nem fognak megváltozni egy Rambó tanár kedvéért sem, mert képtelenek rá.