Meddig lesz még túlszabályozott az élettér? − Kivonuló középosztály XXXVI.
2014. június 20. írta: Redakció

Meddig lesz még túlszabályozott az élettér? − Kivonuló középosztály XXXVI.

eletter.jpg

PLT cikkére reflektáló, Mi lesz veled, fiatal középosztály? című cikkünk sok visszajelzést, nagy visszhangot kapott. Úgy döntöttünk: vitát, párbeszédet, beszélgetést indítunk a témáról egy cikksorozat formájában, amire elsősorban magukat megszólítottnak érző olvasóink írásait vártuk. Az eddig megjelent írásokat itt olvashatják.

Olvasónk, Horváth Máté írása.

*

Meddig lesz még túlszabályozott az élettér?

Szemléletmódot írtam le. Remélem, átjön.

Ezért nincs középosztály:

Mit él meg az átlagpolgár nap mint nap? Megbüntet a rendőr, mert 55-tel ment az 50-es táblánál. Bezzeg, amikor a testvéremet a nyílt utcán, térfigyelő kamera alatt úgy összeverik, hogy két hétig kórházban fekszik, nincs meg a tettes…

Hogy segélyből jobban lehetett élni, mint rendes munkából.

Aki nem csal adót, az éhen hal vagy csődbe megy.

Hogy a nagy halakat soha nem fogják meg, de a sneciket élve megsütik.

Hogy megígérik minden választásnál, most jobb lesz, máshogy csináljuk, „majd mi”, és aztán jön a nadrágszíjhúzás.…

Hogy annak van munkája, akinek van barátja…

Hogy fontos a magyar ipar, a magyar munkahely, de magyar terméket állami szinten (pl. buszt) nem veszünk, csak mutatóba, esetleg 1-1 darabot.

Hogy lesz söralátét méretű adóbevallás… és folytathatnánk órákon át.

*

Nincs és nem is lesz középosztály, mert a politikusok a törvényhozáson és a tetteiken keresztül elveszik a szabad cselekvés örömét. Mi motiválja az embert?

Hogy befizesse a számlát hó végén? Ez nem motiváció.

Hogy építsen céget, vállalkozást, amibe minden hatóság beletörli a lábát évente legalább egyszer?

Hogy minden hónapban másik szabálynak kelljen megfelelni? Hogyha nem fizetsz vissza, nem kensz meg, nem vagy haver, esélyed sincs?

Hogy a közös (állami) cégeknél milliókat lehet(ett) elsíbolni büntetlenül, miközben megy tönkre az eszközpark?

*

Miért politizáljunk?

Felnőtt az ország, már nem hisz a mesékben. Ezért nem megy szavazni, ezért megy külföldre, ezért szavaz a radikalizmusra.

Persze, hogy radikalizálódik, mert már annyiszor a képébe hazudtak, annyit csalódott és már annyira utálja az egészet. Maga a politikai elit számolta föl a középosztályt. Persze csak a valóságban, mert a szavak szintjén tudjuk, hogy nálunk ez a legfontosabb érték.

Azonnal lesz középosztály, amint megszűnik a túlszabályozott élettér, élhetővé válnak a szabályok és azok mindenkire egyenlően vonatkoznak.

Amint a köz választottjai két mutyi között a közösségért is tesznek legalább egy-egy valóban érdemi lépést.

Azonnal lesz középosztály, amint törvényesen adózva, a megszerzett anyagi javakat élvezve nyugodtan lehet aludni.

Amint nem csak az számít, hogy ki kinek a barátja.

Amint a közpénzt úgy költik, mintha ők maguk dolgoztak volna meg érte.

Amint az állam jó gazda lesz és motiválja az embereket, hogy gyerünk, tegyél, hagyunk és támogatunk, vagy legalább nem akadályozunk az előbbre jutásodban.

Addig pedig marad a befásultság, költözés, radikalizálódás. Mert most nem fontos, hogy legyen valódi középosztály.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr476211050

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Meddig lesz még túlszabályozott az élettér? − Kivonuló középosztály XXXVI. 2014.06.20. 13:26:02

Azonnal lesz középosztály, amint megszűnik a túlszabályozott élettér, élhetővé válnak a szabályok és azok mindenkire egyenlően vonatkoznak.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2014.06.20. 13:19:21

Több szotyolázós képet az RTL híradójába Orbánról és minden jobb lesz, Győzike porontya dúskálhat az új autók közt is. (e két villanást láttam, kapcsolgatás közben)

Akinek nem jutott NB I -es fogorvos (nehogy fogászt mondjunk!) és ezért nem harap össze pontosan az alsó- és felső-, az már sajnos lemaradt a paraszt-csipszről.

Akinek semmilyen nem jutott, az se adja föl létezését, híradó után közvetlenül ő következik. Kaphat érte egy nagy zacskó, igazi, pösti csipszet.

teknős 2014.06.20. 22:13:07

Az, hogy egy agyonszabályozott, élhetetlen országban élünk, az igaz. Mindenkinek benne kell lenni a kockában, az igaz. Mindenről ugyanazt kell gondolni és ugyanazt kell cselekedni. Akkor szép a kerted, ha tujákkal és ecetfákkal rakod tele, mert a fasiszta hatalom ezt találja szépnek és nem érdekli, hogy az alma- körte- és diófa az őshonos a kertedben. Azok rondák, és a köz azt követeli tőled, hogy fűnyírózd a füvedet, mert a birka rendetlen és elhullajtja a bogyóit.

Ezt nevezik fasizmusnak.
Amit ma a fidesz csinál, az fasizmus.
Csakhogy a Jobbik egy fokkal erősebb fasizmust akar, ezért teljesen logikátlan a "radikális" pártra szavazni emiatt, mert a fasizmust éppen a "radikálisnak" nevezett Jobbik gerjeszti.

Bell & Sebastian 2014.06.21. 01:25:30

@teknős: Asszem megint akkorát téved, hogy végképp nem javasolnám a politikai közírást.
(Birka mellé nem kell fűnyíró.)

A fő probléma nem úgy vetődik fel, hogy ki a nagyobb fasiszta? Hanem úgy, hogy egyrészt miért állunk, másrészt miért nem tanulnak a hibáikból, harmadrészt mikor hagyják abba a szabad rablást, negyedrészt mikor tolják ki a táncparkettről az erkölcsi hulláikat?

Mondjuk a királyi többest indokolatlanul használom akkor, amikor mindnyájan jól tudjuk, hogy az alapkérdés csupán annyi, mikor jön vissza végre Orbán elment, maradék esze?

Ahogyan a dolgok kinéznek, erre a közeljövőben nem számíthatunk.

gyalog.galopp 2014.06.21. 06:39:12

A hazai vállalkozások 98%-nak árbevétele nem éri el a 2 millió eurót, vagyis európai mércével mérve mikrovállalkozásnak minősül. Ezek a cégek vagy az állam, vagy valamilyen multi csecsén lógnak, ami valójában egy természetes állapot lenne, erre találták ki őket.
Ami nem természetes, hogy a hazai "oligacháink" is csak alulról közelítik a középvállalkozás kategóriát.

Létezik egy harmadik kategória a füstlapátolók kategóriája, de azt hagyjuk.

A sok sületlenség helyett inkább innen kellene kezdeni a középosztály értelmezését.

Mr Falafel · http://menekulttabor.blog.hu/ 2014.06.21. 08:07:11

Fasisztázni szabad a magyart, de zsidózni a zsidót azt nem. Éjje na PC!

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2014.06.21. 13:13:32

@Bell & Sebastian:
Nem a maradék az, hanem a többsége.
És nem elment, hanem megjött.
A többi stimmel.

vizipipa 2014.06.21. 13:16:14

@teknős:

A liberálfasisztáid természetesen nem írnak elő semmit. Azt csinálsz amit akarsz. Persze csak addig amíg nekik is tetszik.

Ez pedig egy óriási különbség, ugye?

Bell & Sebastian 2014.06.21. 18:08:03

@Hepci: Innen nézve emígy tűnik, onnan nézve meg úgy. Ha majd elkérik a lángos sütödéje kulcsát, hogy mellette nyílhasson egy Nemzeti-, majd átjön emide.

Dzsentrisvihák 2014.06.21. 18:52:30

"Hogy megígérik minden választásnál, most jobb lesz, máshogy csináljuk, „majd mi”, és aztán jön a nadrágszíjhúzás.…" - Mert a sok szenilis kretén még mindig visszaszavazgatja a hatalomba ugyanazokat a gazembereket, akiket már 20 éve fára kellett volna húzni. Bravó. Minden más ebből ered.

"Miért politizáljunk?"

Talán épp azért, mert az ország kurvamód nem méltóztatott felnőni, sőt, inkább olyan, mint valami retardált, durcás kiskölyök, aki most épp a sarokba fordulva nyünnyög, mert nagyon fáj a pocikája, közben meg két pofára zabálja a radírját...

"Persze, hogy radikalizálódik" - Sajnos nem elég gyorsan... Mire itt a radikalizmus kormánytényező lesz, addigra igen kevés megmenthető dolog marad ebből a hazából, és népből.

"Azonnal lesz középosztály, amint megszűnik a túlszabályozott élettér, élhetővé válnak a szabályok és azok mindenkire egyenlően vonatkoznak." - Ha nem is azonnal, de pár éven belül beindulhatna a folyamat, igen. Ehhez viszont gyors, gyökeres, tehát radikális változás kell, mielőbb. Mert a jelenlegi rendszert nem lehet máshogy eltakarítani, itt a legutolsó kavicsot is ki kell cserélni az építményben, ahhoz, hogy élhető legyen, tutujgatással pedig ez nem megy. Után lehet, és szükségszerűen lesz is, konszolidáció, és felállhat egy új, élhető rend, amire a jelen keretek nem sok lehetőséget adnak már.

Dzsentrisvihák 2014.06.21. 18:54:01

@teknős:

Te érted is, hogy miket írogatsz, vagy csak úgy jön belőled a baromság?

sárospataki 2014.06.23. 09:56:42

@poszt:

Nem az a baj, hogy valami túl van szabályozva, hanem az, hogy betartható-e és mindenkire érvényes. A túlszabályozás az emberek (és a középosztály) többségének még jó is. Itt-ott kényelmetlen, de látható kell legyen a túlszabályozásból adódó nyereség.

___________________________ (törölt) 2014.06.23. 10:03:40

"Hogy annak van munkája, akinek van barátja…"

Ööö. Ez nem ilyen egyszerű. Emléxem, hogy amikor 12 évvel ezelőtt diplomáztam az akkor még nem úgy hívott BGF-en, elég nehezen találtam állást. Amelyik évfolyamtársam hamar talált és megkérdeztem, hogy hogyan, többnyire nagyképű arcot vágott és sejtelmesen susogta, hogy "khaaapcsolatok..." (BTW ettől van az, hogy tökéletesen megértem, hogy miért nem szeretik a pestieket a vidékiek. Ez a stílus abszolút bicskanyitogató.)

Hát jó, gondoltam, ha így megy, akkor így megy. Aktvizáltam édesapámat, aki akkor még élt, egészséges volt és építőipari vállalkozóként egészen komoly cégek - multik is, nagyobb magyarok is - irodáit újítgatta fel, teljesen komoly cégeknél ismert tehát csúcsvezetőket, többel is kimondottan baráti viszonyban volt. Neki is feküdt a szerezzünk állást a gyereknek c. projektnek és ez eléggé megdöbbentő eredményt hozott. Nekem negatívat, de végül is az ország szempontjából pozitívat, akár. Azt mondták ugyanis vezérigazgatók, ügyvezető igazgatók, hogy de ezt most hogy gondolod, szóljak le telefonon a controlling vagy informatikai vagy számviteli osztálynak, hogy lenne itt egy pályakezdő protezsáltam? Ezek az idők már elmúltak, ezt már nem tehetem meg. Arról nem is beszélve, hogy aki úgy kerül be, hogy nagyfőnök protezsáltja, eléggé kiutálnák-fúrnák. Ezt mondták.

Azóta sem pontosan értem, hogy miért különbözött az én tapasztalatom ennyire másokétól. Lehet, hogy túl magas helyen voltak kapcsolataink, lehet, hogy nem az 50 éves igazgatóval kellett volna haveri viszonyban lennie az édesapámnak, hanem a 35 éves számviteli osztályvezetővel berúgni - nekem. Lehet, hogy a kapcsolatok nem "örökölhetőek". Vagy lehet, hogy túl puhák voltunk, lehet, hogy mások kapcsolatok alatt nem haverságot, hanem vesztegetést és zsarolást értettek? Vagy kimondottan politikai, nem személyes kapcsolatokat?

Volt egy csoportársam, egy jól tanuló, csinos lány, akinek egyik rokona a számviteli világban akkora hatalmasság volt, hogy a számviteli törvényt író-módosító bizottságban is benne volt. Azt hinné az ember, hogy ez a csúcsprotekció és sima ügy az élete innen kezdve, ehhez képest nulladik szintű banki ügyintézőnek vették csak fel, pedig nem a képességein vagy tudásán múlott - valahogy vagy nem volt hajlandó a rokon segíteni, vagy ez tényleg nem így működött már a rendszerváltás után, hogy a csúcs-góré valahova leszólt telefonon, hogy ezt az emberkét itt fel kellene venni.

Miközben a fél főiskolai csoport sejtelmes pofával susogta, hogy "khhaapcsolatok", valahogy a gyakorlatban ezt nem tűnt kivitelezhetőnek.

Igazából utána a piacról, álláshirdetés alapján helyezkedtem el - igaz, a következő munkát már ismerős hozta, de az nem ilyen ügyeskedős - kapcsolatépítős dolog volt, hanem konkrétan ugyanolyan projektet csináltunk előtte együtt, amire utána ő máshova bevitt, ez teljesen korrrekt referencia-dolog volt.

Úgyhogy, azóta sem értem pontosan ezt a dolgot.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2014.06.23. 10:41:26

@Shenpen:

Szerintem pedig (lényegileg) így van:-) Nem azt írta @Horváth Máté, hogy "khaaapcsolatok...", hanem azt, hogy "annak van munkája, akinek van barátja…". S a kettő nem ugyanazt jelenti.

Abban szerintem semmi meglepő nincs, hogy valaki azt alkalmazza inkább, akit ismer (és feltételezi róla, hogy az adott munkakör ellátására alkalmas). A probléma az, hogy Magyarországon sok az eszkimó és kevés a fóka, annyira szűk a betölthető állások köre, hogy csak keveseknek jut "haveri állás". Álláshoz jutni ugyanis még nem garancia ahhoz, hogy állásban is maradsz: hogy egy állást megtudj tartani, hogy ne te legyél az első, akit "leépítenek", ahhoz sem árt a "személyes beágyazottság".

Dzsentrisvihák 2014.06.23. 13:14:32

@Shenpen:

"Ezt mondták." - Édesapádnak, és neked. Aztán leszóltak a controllingra, és benyomták azokat a protezsáltjaikat, akiket _ők_ akartak benyomni.

"Vagy kimondottan politikai, nem személyes kapcsolatokat?" - Valószínű ez is. De ami szerintem leginkább képes mozgatni az ilyen jellegű dolgokat, az a konkrét, a szó legszorosabb értelemben vett rokoni viszony. Az minden egyéb megfontolást képes felülírni. (Az, hogy ez adott ismerősödnek nem jött be, leginkább valami furcsa pech lehetett, bár, ha úgy vesszük, már a talpas állásával is beljebb volt, mint azok, akik eddig se jutottak protekció nélkül...)

De mondjuk az sem mindegy, hogy állami, vagy magánszférába igyekszik az ember, és az sem, hogy milyen pozícióba.

@bbjnick:

Kevés a fóka, így van.
süti beállítások módosítása