Kommentszűrés
’14 máj
17
10:01

Kúl kínai menni Berlin − Aj Vej-vej: Evidence

Írta: klementiszreka

ajvejvej.jpg

Berlin Aj Vej-vej lázban ég: tömött sorok kígyóznak azért, hogy belenézhessenek a konceptualista kínai lázadó reprodukált WC-jébe. A hivatásos „máskéntgondolkodó”, posztmodern, dadaista művész eddigi legnagyobb kiállítása és a németországi felhajtás alapján ma ő Kína legütősebb kortárs brandje.

A német főváros kulturális kínálata csak az időszaki kiállításokra korlátozva is annyira színes, hogy lehetetlen bármit kiemelni. Kivéve például, ha a kiállítót Aj Vej-Vejnek hívják, akiről Berlinben mindenkinek van véleménye az installációi előtt hümmögő hipszterektől a kínai turistákon át az egyetemi professzorokig. A kínai képzőművészet trendi lett, Aj Vej-vej pedig Berlinben mostanában azon belül is kúl, szocwebkori popikon. A kommunikáció a legfőbb fegyvere, zseniálisan használja a közösségi médiát, és simán bekamerázza a saját életét is élőben közvetítve, ha ez kell az üzenet átviteléhez.

A világ pedig szépen elcsámcsog rajta. Mert létezik-e izgalmasabb terep a politikai folyamatok kritizálására, mint egy puhuló, de még masszívan diktatórikus állam? És ideát, a kapitalista világrendben létezik-e jobb felület a Kínával kapcsolatos aggályok felmutatására, a nyugati értékek demonstrálására, mint egy lázadó művész nagyon kortárs művei?

ajvejvej2.jpg

A németeket annyira mozgósítja a téma, hogy Aj Vej-vej barátai néven aláírásgyűjtést is kezdtek a neten, és nyílt levélben fordultak egyenesen Angela Merkelhez. A Zeit magazin exkluzív számot rendelt neki a rangos Martin Gropius Bau-ban nyílt kiállítás apropóján, egy német ügyvéd pedig kezébe vette Aj Vej-vej ügyét – a kínai hatóságok újabban adócsalással vádolják.

Nem is engedték el pályafutása eddigi legnagyobb szabású tárlatának megnyitójára április elején. A német kormány kulturális államminisztere, Monika Grütters megnyitó beszédében felszólította a pekingi vezetést, hogy „végre adják meg Aj Vej-vejnek az utazás szabadságát”. Aj Vej-Vej Evidence című kiállítását a miniszter az év művészeti eseményének nevezte Németországban, hiszen a kínai alkotó „művészi eszközei és munkái politikai jelentősége révén korunk legmodernebb és legaktuálisabb művésze”.

Ügye legkésőbb a 2012-es – első, és eddig egyetlen  budapesti kiállítása kapcsán nálunk is közismert lett, Aj Vej-vej pedig különböző akciókkal, performanszokkal gondoskodik róla, hogy a világ ne is felejtse el. A felelevenítés kedvéért: 2011 április 3-án fogta el a kínai rendőrség, amint a pekingi reptéren éppen a vámellenőrzésen haladt át, hogy Hong Kongba utazzon. Még aznap délelőtt több mint száz rendőr átkutatta a Pekingtől nem messze lévő műhelyét, lefoglalt 140 tárgyat, többek között winchestereket, irodai eszközöket bizonyítékként. Ezután 81 napig egy természetes fénytől elzárt, bekamerázott kabinban tartották fogva, ahol a nap 24 órájában égett a villany, és a kínai titkosszolgálat néhány embere vigyázta minden lépését még a WC-ben is.

A fogvatartást számtalan formában dolgozta fel – eddigi legnagyobb kiállítása is alig szól másról. 18 teremben, összesen 3000 négyzetméteren lehet szörnyülködni a kínai valóság abszurditásán Aj Vej-vej tálalásában. Lehengerlő és hatásvadász, és hogy félreértés ne essék, mindent meg is magyaráz. A 6000 Ming- (1368-1644) és Qing-dinasztia (1644-1911) korabeli, újrafestett sámli a legelején inkább csak jól oda van rakva, a 150 Forever márkájú bicikliből épített oszloppal viszont már célzottan üzen: Yang Jiának, egy pekingi férfinek szól, akit azért fogtak el, mert egy nem regisztrált kölcsönzött biciklit tekert. Később hat rendőr meggyilkolásával vádolták és halálra ítélték. Aj Vej-vej ellen adócsalás vádjával zajlik a hadjárat, azzal viszont nem számoltak a hatóságok, hogy a követelt 1,7 millió eurót majdnem teljes egészében összedobják a rajongók.

Miután a látogatók elméláztak ezen a csekkekkel kitapétázott teremben, mehetnek tovább. Beléphetnek „A” kabinba. Izgatottan be is állnak a sorba, hogy miközben odakint a többi látogató monitoron megfigyeli őket, beleshessenek a reprodukált fogvatartó cella WC-jébe. Vannak, akik kozmikus jelentőségűt látnak benne, mások kozmikus blöffszagot éreznek.

Címkék: kultúra művészet Németország Berlin Kína Aj Vej Vej

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr476173225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jm padilla · http://gozdom.blogspot.com 2014.05.17. 13:35:22

remélem börtönben végzi ez a hólyag

Bell & Sebastian 2014.05.17. 15:10:36

Mondjuk egy néger ügynök feltűnőbb lenne a parasztoknak, hiába tanult meg kínaiul.

Elgondolkoztató, mennyire könnyű átejteni a Nyugat ballibbant értelmiségét. Csak nehogy előkerüljön egy máig harcoló, spanyol partizánalakulat vagy bujdosó hitközség az Alpok barlangjából. Happy Meal zacskókkal a kezükben.

Logikus, hogy az Orosz elleni felhangolás után Kína következik. Haldoklik az öreg Rothschild, vagy mitől lett ez hirtelen ennyire sürgős?

És ha ezek összefognak? Végiggondolta ezt egyáltalán valaki?

pocaklakó minimanó 2014.05.19. 08:14:32

"...hiszen a kínai alkotó „művészi eszközei és munkái politikai jelentősége révén korunk legmodernebb és legaktuálisabb művésze”.

Vö.: "Berlin Aj Vej-vej lázban ég: tömött sorok kígyóznak azért, hogy belenézhessenek a konceptualista kínai lázadó reprodukált WC-jébe."

Farkasházy Tivadar szárszói vécéje óta tudjuk, hogy ez a modernitás és az aktualitás.

Sose jusson modernebb és aktuálisabb dolog a kultúraérzékeny német állampolgárnak.

Így készítik elő a terepet az eljövendő Entartete Kunstnak.