A Pussy Riot csak kirakat-ügy – Oroszország oldalnézetből II.
2014. április 18. írta: Novák Tamás (spanyol)

A Pussy Riot csak kirakat-ügy – Oroszország oldalnézetből II.

042Tj.jpg

Néhány hete Moszkvában beszélgettünk olyan fiatalokkal, akik nem a helyi közvélemény-kutatások mainstream orosz polgárát testesítik meg. Fiatalok, moszkvaiak, beszélnek nyelveket és nem a tévéből vagy a napilapokból tájékozódnak. És az országuk jövőjét is másképp látják, mint a hivatalos Oroszország.

Daria Zagvozdina és Vassili Sonkine

Dariaval, a fiatal oknyomozó újságíróval egy amerikai típusú burger bárban találkoztunk Moszkvában. Vele volt párja is Vassili, aki szintén oknyomozó újságíró. Volt. Mert néhány hónapja kiábrándultak a pangásból és újságírói létbizonytalanságból, és valami újba kezdtek.

– Miért ez a hirtelen váltás?

Daria: Hát három hónapja jött.  Elegem lett a médiából és a politikából és most úgy döntöttem, hogy szabad és önálló leszek és egy pékségbe vágtam bele.

– ?

Daria: Korábban a gazetta.ru orosz független hírportálnak írtam leginkább oknyomozó cikkeket, de az, hogy hiába derítesz ki valamit, vagy hiába találsz bizonyítékokat valaki ellen és írod, annak semmi visszhangja nincs az kiborított. Senki sem fenyegetett meg, senki sem lehetetlenített el, egyszerűen elegem lett.

– És te?

Vassili: Én politikai újságíró voltam egy helyi moszkvai internetes hírportálnál. A visszhangtalanság és a tehetetlenség engem is felőrölt, de én nem a pék szakmára váltottam, hanem most egy számítógépes játékokat bemutató és tesztelő online laphoz jöttem. 20x többen olvassák az írásaimat és azt írok és mondok, amit akarok. Teljesen szabad kezet kaptam. Még sohasem érzetem ilyen jól magam.

Daria: Csak hogy egy példát mondjak, amiért kiábrándultam a politikából: itt van a mondjuk a Pussy Riot-ügy. Ezzel az üggyel nagyon sokat foglalkoztam, ismerem a szereplőket és a körülményeket. Szerintem az egész csak egy óriási komédia, minden súly nélkül. Amit az orosz és a nemzetközi média jó nagyra fúj, pedig nem szól másról, mint néhány extrovertált csajról, akik provokálnak. Amikor ezek a csajok idétlenkedtek a Krisztusi megváltóról elnevezett Bazilikában, ami az egyik legnagyobb és leglátogatottabb templom Oroszországban, majd ezután letartoztatták őket, akkor ezzel volt tele az orosz és a világsajtó. Ki így, ki úgy. Pedig ez csak a kirakat. Közben ezzel párhuzamosan Kazanyban két rendőr az utcán jogtalanul letartóztatott, megbilincselt, megkínzott, majd halálra vert egy férfit. Csak azért, mert a rendőröknek van egy havi kvótájuk, ami alapján minden hónapban bizonyos mennyiségű bűncselekményt fel kell göngyölíteniük. Ez az úgynevezett rendőr-kvóta. Nos, hónap vége volt és a rendőröknek nem volt teljes a kvótájuk, az utcán sétálva kitaláltak valamit, ráfogták a fickóra, majd amikor az tiltakozott, halálra verték. Szerintem ez egy sokkal súlyosabb probléma, és sokkal jobban mutatja az Oroszország válságát. Mindegy. Ezzel sem az orosz, sem a nemzetközi sajtó nem foglalkozott. Néhány ugrabugráló csaj érdekesebbnek tűnt. Persze az érdekes volt, hogy amikor erről szólaltattam meg pópákat, akkor egyetlen egy mert szólni valamit, de a pátriárka hamar eltávolította. Putyinnak egyébként nagyon fontos szövetségese az egyház. Az egyház nélkül nem lenne ilyen biztos hatalma vidéken, a vidék nélkül meg nem lenne ekkora hatalma a Kremlben.    

daria_2.jpg
– És mi lett a rendőrökkel, akik megölték azt a fickót?

– Kirúgták őket, az ügyet meg eltussolták. De egyébként hónap végén mindig látni serényen büntető rendőröket a közutakon vagy a városban. Mindegy, hogy hogyan, teljesíteniük kell a kvótát. És ez azért sok mindent elmond az országról.

– De ez láthatóan nem zavarja az oroszokat.

Vassili: Igen, úgy tűnik, hogy politikai apátiába süllyedt az ország. Korábban egy-egy tüntetésen még sokkal komolyabb tömegek jelentek meg Putyin ellen. Most egy megmozduláson már csak max. egy kisebb Facebook-csoport jön össze, ahol, mindenki ismer mindenkit.

– És azt hogy élik meg az emberek, hogy Putyin egy új birodalmat épít?

Vassili: Szerintem ezzel itt Moszkvában nem foglalkoznak az emberek, ez sokkal inkább szól Putyinról magáról. Illetve természetesen a régi nosztalgiára fogékony vidékiekről. Egyébként ez is a tragédiája az országnak. Az igazi patrióták, akik a hazájuk felemelkedéséért dolgoznak, szép lassan elhagyják az országot, mert mindig falakba ütköznek. Maradnak a beletörődőek és a radikális nacionalisták, ebből meg sok jó nem fog kisülni.   

– Milyen volt újságíróként dolgozni, mennyire volt nehéz információkat szerezni?

– A politikai jellegű cikkekhez információkat szerezni teljesen lehetetlen.  Még a gazdasági ügyekben általában ellenérdekelt felek könnyebben segítenek, de a politikában sokkal zártabb a világ. Hivatalos helyről nem tudsz meg semmit. Elküldöd az adatigénylést és vagy nem válaszolnak, vagy azt írják, hogy erre vonatkozóan nincsenek adataik. És pont. Sehová sem fellebezhetsz. Közben a gazdasági és a politikai korrupció mindent behálóz.

vasili.jpg
– Mi a véleményetek Navalnyról az ellenzék jelenlegi legerősebb figurájáról?

– Ő annak köszönhette a népszerűségét, hogy sok korrupciós ügyet göngyölített fel a blogján. Aztán persze a hatalom őt is megtalálta és most egy csomó korrupciós üggyel őt gyanúsítják. Ezért most már az ő népszerűsége is elkopott. A tavalyi parlamenti választásokon már az első fordulóban nyert néhány százalékkal  kormánypárti ellenfele. De ez jól jött neki, mert így ahelyett, hogy a második fordulóban kikapott volna simán, csalást tudott kiáltani. Hát ennyi maradt a lendületéből.  

Daria:  Egyébként vidéken járva, ma is él az a kép, hogy a cár jó, szeret minket, csak a tanácsadói rosszak. Ha az emberek elégedetlenek, azt gondolják, hogy helyi hatalom képviselői a rosszak, ezt a cár atyuska, Putyin nem tudja, de amint tudomást szerez róla, kirúgja a helyi hatalmasságokat. De hát ezt gondolták és gondolják még most is Sztálinról is.

szimbolumos.jpg
– Mi a legnagyobb probléma szerintetek most az országban?

Daria: Egyértelműen a korrupció. Ez iszonyatos méreteket ölt és szinte lehetetlen megszabadulni tőle. Mindent ez határoz meg. Az egészségügy is így működik. A nagymamámnál például néhány éve a vidéki orvosa rákot diagnosztizált. Felhoztuk Moszkvába, megvizsgáltattuk és hál isten nincs semmi baja. A vidéki orvos valójában csak jó pénzt remélt a nagyitól egy kamu műtétre. A Facebookon vagy a VKontakte-on gyakran írnak az üzenőfalra, hogy ki tud egy jó és megbízható orvost itt vagy itt. Mert az tényleg nagy kincs. De mondjuk a kórházban várólista van a fájdalomcsillapítókra is.

– Várólista?

– Igen, várólista. Persze, ha fizetsz kaphatsz előbb is. És ugye akinek nagyon fáj valahol, az fizet. Ilyen egyszerű. Közben az  orosz elit külföldre jár gyógykezeltetni magát, mondjuk ezt meg is értem.

– Mint kezdő vállalkozó, hogy látod az orosz kapitalizmust?

Daria: Ez egy sajátos rendszer, ami most van. Csak elemeiben hasonlít a kapitalizmusra. Emlékszem, a szomszédunk a szovjet hadseregben helikopterpilóta volt. Aztán, amikor megszűnt a Szovjetunió, fogta és eladta a helikoptert, amivel repült. Mondván a helikopter papírján az áll, hogy a tulajdonosa a Szovjetunió, az pedig ugye már nem létezik, szóval eladható. Abból a pénzből aztán nyitott egy boltot. Hát valahogy így indult mindenhol. Közben az állam rájött, hogy a különböző bürokratikus rendeletekkel sakkban tudja tartani a vállalkozókat. Most, mint kezdő vállalkozó tök jól látom ezt én is. Teljesíthetetlen feltételek vannak, muszáj kiskapukat használni, onnantól pedig foglya vagy a rendszernek. Ha nem tetszik, amit csinálsz, bármikor a lábadra léphetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr885987912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

unionista (törölt) 2014.04.18. 11:31:19

öröm látni, hogy moszkvában is pont olyan ostobák a bölcsészek, mint errefelé. leírnak egy problámát. és nincs rá intézményes válaszuk. ott putyinoznak, itt orbánoznak. keleten a történelem söpri el a szemetet.

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.04.18. 12:02:55

Posztoló ilyen jövőt szeretne Magyarországnak is? Vagy pont nem?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.18. 12:16:28

"nem szól másról, mint néhány extrovertált csajról, akik provokálnak. Amikor ezek a csajok idétlenkedtek a Krisztusi megváltóról elnevezett Bazilikában, ami az egyik legnagyobb és leglátogatottabb templom Oroszországban, majd ezután letartoztatták őket, akkor ezzel volt tele az orosz és a világsajtó. Ki így, ki úgy. Pedig ez csak a kirakat. Közben ezzel párhuzamosan Kazanyban két rendőr az utcán jogtalanul letartóztatott, megbilincselt, megkínzott, majd halálra vert egy férfit. Szerintem ez egy sokkal súlyosabb probléma, és sokkal jobban mutatja az Oroszország válságát. Mindegy. Ezzel sem az orosz, sem a nemzetközi sajtó nem foglalkozott. Néhány ugrabugráló csaj érdekesebbnek tűnt. Persze az érdekes volt, hogy amikor erről szólaltattam meg pópákat, akkor egyetlen egy mert szólni valamit, de a pátriárka hamar eltávolította. "

és mit szólt ez a pópa? mi az hogy valamit szólt? (miért idegesít ez a csaj engem, hogy nem képes egész mondatokat mondani? főleg h olyat nem mond, ami érdekelne)

"Ha az emberek elégedetlenek, azt gondolják, hogy helyi hatalom képviselői a rosszak, ezt a cár atyuska, Putyin nem tudja"

ó a sok fideszes eddig olvasta, bárcsak orbán elvtárs tudna róla és eltávolítaná a rosszembereket - mondta pont itt is a minap egy fidesz-szavazó, de elmenekült mikor kérdeztem.

Oroszország, az örök rejtély, bizonyára nagyon rájátszik az ideológusaikkal, szürke eminenciásaival az ideológiai ellentétre az usával, melegellenesség stb. de azt tudnunk kell, hogy az oroszok olyanok, mint a jenkik, csak nem állítják magukról, hogy a világ megmentői, illetve most már kezdik ezt állítani :) csak nagyon úgy tűnik, hogy teljesen igazuk van, legalábbis ebben:
www.youtube.com/watch?v=Kkn3m1NC1co&list=FLLRvJUsd2id_6ZibTCCKD_w&index=32

én úgy tanultam, hogy a szovjetunió azért bukott meg, mert sikerült eladósítani őket a jenkiknek, ahogy nálunk is 82-ben. most is van mcdonalds oroszországban, biztos, hogy vannak titkosszolgálati, gazdasági együttműködések az usával, de nem tudom eldönteni én sem, hogy ez a szembenállás csak egy szerep, vagy valós? ugyanis kisöpörték a bankár kisebbséget az oroszok, erről szól a fáma, amerikában meg tobzódnak, de az orosz gazdaság is ugyanúgy épül fel, mint az amerika, orosz milliárdosok, megvannak ezek a gazdagok az amerikai változatban is, a jenkik ennek a prototípusai. ha az szdsz lehet állellenzéke az mszmp-nek, majd mszpnek, ha a fidesz lehet álellenzéke az mszp-nek (és ezek már bizonyított tények, Ángyán, NAV, olajögyek, lusztráció), akkor miért te lehetne ez az álellenzék globálisan is létező?
erre igazi választ csak akkor kapunk, ha megnézzük milyen oroszország gazdasága? kik a tulajdonosok? nem-e aladárok, strómanok, a rotschildok szolgái az orosz milliárdosok, ahogy a szauidak; ahogy törökország is megjátsza szóban az izraelellenességet, úgy megjátszhatja oroszország is.
ezt én egyelőre nem tudom felmérni (orosz gazdaság valódi tulajdonosait, kifelé áramló tőke, profit mértéke), de ha vki tud vmi infót, szóljon. kösz.

persze lehet valós ellentét is. hisz szíriánál valós érdekek voltak. úgyhogy lehet hogy az oroszok lerázták a bankár-jenki igát sikeresen, csak erről elfelejtettek nekem szólni. ezek egyelőre csak kommunikációs fogásoknak tűnnek egyelőre ezek az igalerázások.

Kandeláber 2014.04.18. 12:55:04

Ez volt az igazi punk, nem holmi ruszki Pussy Riot.
www.youtube.com/watch?v=D2yPZ5OZ4Ik

vizipipa 2014.04.18. 13:00:50

"Az igazi patrióták, akik a hazájuk felemelkedéséért dolgoznak, szép lassan elhagyják az országot"

Hát igen, azok a bölcsészek. Akik megmondják a tutit és fel nem foghatják, hogy az ország mást akar. Nem őket és nem az álmaikat. Az ország "egyszerű" emberei, népiek, urbánusok, stb. Sok mindent nem értenek, sok mindent nem látnak át, és mégis vannak annyira realisták, hogy nem hisznek a mesében.

Az orbánok, putyinok, merkelek, obamák azt várják el a kinevezettől, hogy megoldjanak egy feladatot. Tudják(!) hogy nem szentekről van szó és merre hajlik a kezük. Nem úgy mint Pokorni, ő nem tudja. És amíg megoldják, addig bizony kivételes dolog a leváltás.

Ez a realitás. Én hatásfoknak szoktam nevezni. Az elvárás nem mindig és mindenhol azonos. A 100% viszont csak a mesékben van. Meg egyes eszmékben, amik rendre meg is buknak, előbb-utóbb.

tableno 2014.04.18. 13:03:21

Fantasztikus. Csak nekem van déja vum?

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2014.04.18. 14:28:12

@vizipipa:

Jó, hát a korrupció tényleg probléma, de hát erre szavaztak a zemberek...

Egyébként tök jó, hogy te innen ennyire vágod, mi ott a probléma.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2014.04.18. 14:30:10

@vizipipa:

A bölcsészek, azok tehetnek mindenről. A sok lila hülyeséggel. Pedig csak egy szép stadion kell, meg rezsicsöki.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.18. 15:36:00

Tipikus nyugati ügynökök ezek. Oroszországban nagy hagyomány hazaárulással szerezni ismeretséget.

Szindbad 2014.04.18. 16:01:23

@maxval a gondolkodó birca: Legszívesebben máglyára küldenád őket, mi? :)

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.18. 16:04:24

@Szindbad:

Minek barmokból mártírt csinálni? Jobb, ha magukat teszik nevetségessé.

tarackos 2014.04.18. 17:11:29

Ezek normális arcnak tűnnek vagyis a mandisok tuti lelibezik őket...;)

Sabbas · sabbas.blog.hu 2014.04.18. 17:37:04

Dariaval helyett Dariával a helyes. Vassili helyett pedig Vaszilij a kívánt írásmód.

Oscar Schmidt 2014.04.18. 17:59:55

Liberális arcszerkezetük van.

♔batyu♔ 2014.04.18. 18:14:54

Egy olasz lap szerint ezek alkalmanként 1000-1500 Eurót kapnak fellépésenként.

Igen, ki lehetett találni, Soros. Mióta Putyinék kibaszták, nem csípi az oroszokat.

unionista (törölt) 2014.04.18. 18:16:41

@maxval a gondolkodó birca:
ugyan már. putin ellenségei nem ezek a fiatalok. nem tőlük kell félnie, hanem a saját sameszaitól. a fogadott fiától. azért, hogy ne egy "et tu mi fili, brute" történet legyen ebből.

♔batyu♔ 2014.04.18. 18:17:24

@Oscar Schmidt: Igen, ezek is "liberálisok". Teljesítik az idegenek utasításait, elteszik a pénzt és még az arcuk is nagy.

tarackos 2014.04.18. 18:23:25

@unionista: Szvsz uaz az ellenség ami a cocializmusban volt: gyülekezés és politizálás. Aki/ami tömeget vonz vagy politizál az potenciális ellenség.

unionista (törölt) 2014.04.18. 18:45:36

@tarackos:
putin ellensége nem az ellenzéki tömeg. oroszországban nincs olyan. putin potenciális ellenségei a legközelebbi munkatársai.

vNHM 2014.04.18. 19:26:49

Milyen nagyszerű, hogy két 18 éves takony megmondja a frankót. Két idétlen, érdektelen semmi, akik maguk is bevallják, hogy a kutya sem volt kíváncsi a "produktumukra". Talán, pékként sikeresebb lesz a szerencsétlen.

_most_ 2014.04.18. 20:14:59

az elmondottak alapján kísérteties a hasonlóság Oroszország és Magyarország között, persze a jobboldaliak már egyből libsiznek is, nehezen viselik, ha az imádott Putyinukat kikritizálják, annyira szánalmasak :D Amúgy jogos, hogy a Pussy Riot eléggé túl van hype-olva, de így működik a média, én is csak miattuk olvastam el a cikket.

♔batyu♔ 2014.04.18. 20:25:17

@_most_: Szokás szerint már megint félreérted te ostoba. Nem Putyinról van itt szó, hanem a Pussy Riot-ról.

Az csak egy dolog, hogy Soros ott Putyin ellen veti be ezeket.

_most_ 2014.04.18. 20:35:49

@♔batyu♔: a cikk nem a Purssy Riot-ról szól, nem is Sorosról, hanem az orosz valóságról két moszkvai fiatal szemszögéből. Nem tudom mi nálad ez a konstans Soros mánia, de miután a jobbikos fajtátok eladta magát Putyinnak, inkább hallgatnék a helyedben.

vrana 2014.04.18. 20:51:55

Nehéz megérteni, hogy a nem latin betűs nevek átírásánál miért menő (leánykori nevén: sikk) nem betartani a magyar helyesírás szabályait. Az a cikk, blog, poszt, amelyik az angol átírást használja azt sugallja, hogy "valamelyik irányban" elfogult.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.04.18. 21:11:18

egyébként az orosz nevek átírásának megvannak a maga szabályai

♔batyu♔ 2014.04.18. 21:58:32

@_most_: Jól van kis hülyém, a te fajtád kinek adta el magát?

grani 2014.04.18. 22:15:58

Ja a rendőröket leültették szép hosszú időre. A sztorival tele volt a sajtó.
Engem öt év alatt még rendőr nem állított meg Oroszországban. Pedig lett volna rá alkalom.
Párizsban havi rendszerességgel megállítottak, iratellenőrzés, persze angolul a francia rendőr nem beszél.
Legutoljára MO-n, Budapesten igazoltattak. Tavaly nyáron a Bazilika előtti téren. Mikor megkérdeztem, hogy miért, a rendőr azt mondta: Akkor pofázzon, ha kérdem. Az ötvenes éveim közepén járok. A rendőr talán harminc volt. Ez MO, ez Európa. Na, Darja és Vaszilij csak húzzanak Oroszországból Nyugatra. Nekem jobb Moszkvában.

grani 2014.04.18. 22:17:23

@_most_: Ennek semmi köze az orosz valóságról. Két kis hülye nyugatimádó. A határok nyitva vannak, el lehet menni. Senkit nem tartóztatnak.

elgigante70 2014.04.18. 23:10:47

@unionista: ha téged nem zavar, akkor benne vagy!

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.18. 23:23:13

@kacsa666:

Sokan nem tudnak oroszul, így nem tudják mi az eredeti orosz névalak, az angolból kikövetkeztetni meg nem mindig megy.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.18. 23:26:33

@_most_:

Valójában Soros csak egy elnevezés. Soros évek óta nem aktív Oroszországban, de van többezer hozzá hasonló alapítvány.

Ezek lényege: külföldről pénzelni oroszokat, hogy nyugati érdekeket képviseljenek civil álca alatt. Kb. mint amit a KGB csinált annak idején nyugaton a kommunizmus alatt, ottani komcsikat pénzeltek.

Komolyan vette bárki is a nyugati komcsikat? Nem. Na, ugyanez a megítélése a nyugatról fizetett orosz "demokratáknak" is.

Ianas 2014.04.18. 23:59:04

Hirtelen mitől szaporodtak meg ennyire a Putyin-imádók? Jaaaa. Tudom már. A sok kis rohadt kádárkomcsi végre fellélegzett, hogy itt a keleti nyitás, megint lehet a sarat nyalogatni a ruszki bakancsokról. Van benne néha egy-két ízletes szardarab.

Bell & Sebastian 2014.04.19. 00:27:46

Krisztusi megváltó temploma? Ó, te félkegyelmű barom!

Az a Megváltó Krisztus székesegyház, amit Putyin építtetett az állami olajcéggel a moszkvai polgármester koordinálásával, a kommunisták által felrobbantott régi helyett és helyére.

'S ennyit is ér a többi. Oroszország nem Moszkva, a bőcsész nem szíp ember, de gavallér.

Bell & Sebastian 2014.04.19. 00:29:44

@Ianas: Neveztek már máderfukkernk máma, barátom?

Bell & Sebastian 2014.04.19. 00:39:14

@jose maria padilla: "A cirill betűs szláv nyelvek neveinek magyar helyesírása" /A.K. 1985/

Átbetűzzük, ha bonyodalom van, táblázatból kinézzük.
Szóval, nem is olyan egyszerű.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.19. 00:55:03

@grani: kicsit utánanéztem és igazad van:

"Oroszországban azután kezdték el feltárni a a rendőri túlkapásokat, hogy március elején kiderült, Tatárföld fővárosában, Kazanyban a rendőrségi kihallgatás közben brutálisan megkínoztak és megerőszakoltak egy 52 éves férfit, aki belehalt a kínzás okozta sérülésekbe.

A kazanyi eset után sorra derültek ki hasonló túlkapások Tatárföldön és más régiókban is. A hatóságok azzal védekeznek, hogy csak elszigetelt esetekről van szó. Az eddig feltárt ügyek azonban arra utalnak, hogy a rendőrségi kihallgatások során alkalmazott indokolatlanul erőszakos módszerek elterjedtek, ezért a központi nyomozóhivatal regionális szerveinél alaposan kivizsgálják az ilyen állampolgári panaszokat.

Civil szervezetek szerint az orosz rendőrség kötelékében dolgozó vizsgálótisztekre "felülről" nagy nyomás nehezedik, hogy a gyanúsítottakból vallomást csikarjanak ki, akár kényszervallatás alkalmazásával. A főnökök által kitűzött célok teljesítésétől sok beosztott előléptetése és pénzjutalma függ."
www.origo.hu/nagyvilag/20120407-nejlonzacskot-huztak-a-rendorok-az-orizetben-levo-ferfi-fejere-kalinyingradban.html

ez a zsidófejű csaj hülyeségeket beszél, nagyon nem úgy néz ki, hogy eltussolták az ügyet...
és ő orosz és nem tudja? mikor idáig eljutottak a hírek?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.19. 01:00:29

@grani: Egy másik kazanyi rendőrőrs két volt alkalmazottja ellen körözést adtak ki, mert elrejtőztek a felelősségre vonás elől. Az alkalmazottak ellen az a vád, hogy erőszakkal kényszerítettek vallomásra több embert: ütötték, árammal is sokkolták őket, és kábítószeres injekciót adtak be nekik.

A helyi nyomozók korábban megállapították, hogy a férfit törvénytelenül hallgatták ki. A rendőrök brutálisan megkínozták és megerőszakolták. A ügy vizsgálata során az is kiderült, hogy a kazanyi rendőrség számos esetben követett el jogsértést.

Vaszilij Markin, a központi nyomozóhivatal szóvivője kedden megerősítette, hogy minden egyes ügyet ki fognak vizsgálni.

Rasid Nurgalijev, az Oroszországi Föderáció belügyminisztere "árulóknak" nevezte a brutalitással gyanúsított 5 rendőrt.

A Tatár Köztársaság belügyi vezetője szigorú megrovást kapott, az elkövetőket őrizetbe vették és elbocsátották parancsnokukkal együtt. A köztársaság elnöke elrendelte, hogy valamennyi rendőrőrsöt szereljenek fel videokamerákkal.

Az orosz legfőbb ügyészség küldöttsége ugyancsak kivizsgálja a rendőrségi brutalitás és a jogsértések miatt tett állampolgári panaszok ügyészségi kezelését."

hvg.hu/vilag/20120320_rendori_brutalitas_kazany

tényleg eltussolták...

grani 2014.04.19. 06:39:12

@Ianas: Én meg azt nem értem, honnan lett ennyi germán és jenki imádó ruszofób? Gondolom, kompenzálnak, mert nyugaton csak másodrangú keleti barbárnak számítanak. Ezt próbálják ledolgozni :)

grani 2014.04.19. 06:43:18

@tesz-vesz: Most jut eszembe, mi lett azzal a két rendőrrel, aki agyonvert egy román állampolgárságú magyar férfit? Nem hallottam még ítéletről.

Dusan (törölt) 2014.04.19. 07:06:38

@maxval a gondolkodó birca: önmagában felháborító, hogy van pofája ennek a liberális arcszerkezetű "Vassili"-nek jenki zászlós "hudit" felvenni...
De most komolyan...!

Hány, az orosz nemzeti jelképek bármelyikét magán viselő amerikai fiatalt találhatnánk valamelyik "eredeti" amerikai nagyvárosban?
Hazaáruló köcsög.

jose maria padilla · http://gozdom.blogspot.com/ 2014.04.19. 07:56:53

@Bell & Sebastian:
lehet, hogy nem egyszerű, egyébként az, de tahóság -de nagyon- angol átírást használni.

Doomhammer · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2014.04.19. 08:59:37

@grani:
"Most jut eszembe, mi lett azzal a két rendőrrel, aki agyonvert egy román állampolgárságú magyar férfit? Nem hallottam még ítéletről. "

Elsőfokon döcög december óta. Ez volt négy napja:
hirosveny.hu/hirek/nem-feleselt-homokkal-volt-tele-szaja

Magyarország egyébként nem Oroszország, itt nem korrupció van, hanem veszedelmes viszonyok. A gyilkos zsarupár egyik tagja a fülöpszállási polgármester lányának élettársa (még idén februárban is az volt).
borsonline.hu/20140214_osszecsinalta_magat_a_megvert_izsaki_ferfi

Meglepő módon nem ez volt az első esete, hogy elnézték neki, ahogy veri a helyieket. Akik viszont belenyugodtak ebbe, hiszen rosszabbul is járhattak volna. Mint ezek a pécsi cigányok, akiket egy rendkívül gyanús ügyben emberöléssel gyanúsítottak meg és elsőfokon el is ítéltek. Az orvos agyvérzést állapított meg, pedig tucatnyi késszúrás volt az áldozat hátán. Erre a rokonok kitakarították a lakást, a rendőrség pedig elkapta ezeket a cigányokat.

www.pecsma.hu/pecs-aktual/20-millios-kartalanitas-a-meszesi-gyilkossaggal-megvadoltaknak/

Kandeláber 2014.04.19. 09:15:11

@Dusan: A jenki zászlót a mellkasán viselő, sémi arcberendezésű kis oknyomozó fiúcska lenne itt az orosz értelmiség egyik reprezentánsa?
Szegény Szolzsenyicin, feltehetően megfordult a sírjában.

unionista (törölt) 2014.04.19. 09:52:14

@Dusan:
talán azért, mert oroszország a világban nem menő. a nyugati világban úgy utálják az oroszokat, ahogyan ti a zsidókat. lehet ebből háborúskodás. de akkor kína az usa oldalán áll majd.

unionista (törölt) 2014.04.19. 09:55:09

@jose maria padilla:
nem angol, hanem latin átírás. latinkeresztény civilizációkban ez a szokás.

unionista (törölt) 2014.04.19. 09:57:40

@Bell & Sebastian:
rendben kedves szebasztián. de ez csak a cigányoknál menő.

unionista (törölt) 2014.04.19. 10:08:14

@tesz-vesz:
látszik, hogy milyen ostoba vagy. nem érted a lényeget. a rendőrnek muszáj havonta N bűnesetet feltárnia. és ha nem talál annyit, akkor kreál. alapvetően ez a probléma. a többi következmény. ha felszínesen gondolkodsz, akkor hiába nézel valaminek utána. a világból nem értesz meg semmit.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.19. 10:37:45

@unionista: te ostoba, te meg se szólalj, annyi eszed van mint egy darab kőnek

ez úgy látszik kimaradt a cikkből neked, pedig direkt kimásoltam:
"Civil szervezetek szerint az orosz rendőrség kötelékében dolgozó vizsgálótisztekre "felülről" nagy nyomás nehezedik, hogy a gyanúsítottakból vallomást csikarjanak ki, akár kényszervallatás alkalmazásával. A főnökök által kitűzött célok teljesítésétől sok beosztott előléptetése és pénzjutalma függ."

paraszt szemétláda, még neked áll feljebb? te egysejtű, hány bankot alapítottál eddigi életed során proli?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.19. 10:39:56

@grani: a magyar rendőrök? mert mintha az oroszok is egyszer agyonvertek volna egy románt, rájuk jár a rúd

orbán elment a sírjukhoz. eljárás indult

unionista (törölt) 2014.04.19. 10:57:09

@tesz-vesz:
azt hittem, legalább káromkodni tudsz.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2014.04.19. 11:48:04

@Bell & Sebastian: "Putyin építtetett az állami olajcéggel a moszkvai polgármester koordinálásával, a kommunisták által felrobbantott régi helyett és helyére."

ebben mondjuk a putyini posztkommunista ország előrébb van, orbán a regnum marianum helyett holokausztmúzeumot épít.

vrana 2014.04.19. 11:52:46

@maxval a gondolkodó birca:
-aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul...
-akkor a Novák írta vagy fordította?
-ha ennyire nem tud oroszul, milyen alapon vindikálja a megmodóember szerepét?
-lehet, hogy nekem a mikrobiológiáról kellene egy kis írást iderittyentenem?
-az egész teljesen hiteltelen, él-e egyáltalán ez a két ember, vagy csak valamelyik (pl. amerikai) "újságíró" képzeletének szülötte?
-érdemes-é egyáltalán elolvasni egy olyan cikket, amely "szerzője" még a nevek leírásában sem kompetens?
még lenne néhány kérdésem...

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 12:41:02

@kacsa666:

Nincs igazad.

Szerinted aki nem tud kínaiul, az nem írhat cikket Kínáról?

unionista (törölt) 2014.04.19. 14:25:38

@jose maria padilla:
de lehet, hogy maga az ostoba ha kommancs átírást tartja tradíciónak. maga is egy cigány hozé, ahogy a haverja szebasztián.

unionista (törölt) 2014.04.19. 15:16:07

@maxval a gondolkodó birca:
mindkét átírás használható. errefelé nyilván a latin lenne a tradicionális. annak ellenére, hogy a nem-latin neveknél a kiejtés szerinti írásmód a hivatalos. csakhogy az a kommunista időkből maradt itt. ahol a nyugati keresztény tradíciókat próbálták háttérbe szorítani. az orosz hazafias kommunista logikát követték. az oroszok simán azt írják: "шекспи́р". ehhez minden joguk meg van persze. ők legalább következetesek. magyarban nincs egység.

a görög pitagorasz, püthagorasz, pythagoras. melyiket használjuk? a kínai neveknél is van kavarodás. sokan használják a pinjin (vagy pinyin) átírást. ugyanígy problémásak a szláv nevek. petőfi azt írta: "fut bécs felé jellasics a gyáva, seregének seregünk nyomába'". és így használjuk jellasics. de elvben "jelasity".

a legegyszerűbb lenne persze mindent latinra átírni. és nyomtatásban (lexikonban, tankönyvben, enciklopédiában, vagy nyomtatott sajtóban) a kiejtést zárójelben feltüntetni. shakespeare (sekszpír). online közlésben átírja vagy akár kimondja a gép. magyarországon a többség semmit sem fog fel praktikusan.

vrana 2014.04.19. 15:16:39

@maxval a gondolkodó birca:
már, hogy ne írhatna, demokrácia van. mindenki arról ír, amiről csak akar, de - köztünk szólva - olyan is lesz. A kínaival esetemben pont jó példát hoztál fel, valamicskét értek és ezért sok cikket elolvasok itt Kínáról és értékük döntő többségben az egy kalap sz@r és a silány kabaré közti egyenes valamely pontján helyezkedik el. Ugyanez van: ellenség, átvesszük az angol cikket még egy kicsit félrefordítjuk azt is, hogy mélyebben süllyedhessen a nyelvünk. Állítom, hogy a legtöbb cikknek semmi köze Kínához és ha nem lenne odaírva, hogy arról szól én bizony ki se találnám.
Nos, valami ilyen lehet az orosz esetben is. Adjunk nekik! Egy biztos, hogy az oroszok döntő többsége nem ezt gondolja, a népet leváltani meg vesződséges.

Ianas 2014.04.19. 15:34:56

@Bell & Sebastian: ne vetítsd ki a kis vérfertőző fantáziáidat rám.

Ianas 2014.04.19. 15:35:55

@Bell & Sebastian: ne vetítsd ki a kis vérfertőző fantáziáidat rám.

Ianas 2014.04.19. 15:39:20

@Bell & Sebastian: ne vetítsd ki rám a vérfertőző fantáziáidat, ha szabad kérnem.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 16:32:02

@unionista:

"az oroszok simán azt írják: "шекспи́р". ehhez minden joguk meg van persze"

Szerinted hogyan írják az oroszok?

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 16:33:33

@unionista:

"jellasics. de elvben "jelasity""

Valójában mindkettő hibás. De az illető hang magyarul nem létezik, így kompromisszum kell és így viszont jó mind a cs, mind a ty.

unionista (törölt) 2014.04.19. 17:15:07

@maxval a gondolkodó birca:
ha én orosz lennék, akkor azt mondanám, hogy a latin neveket kiejtés szerint írjunk át. úgy, ahogy ők is használják: "шекспи́р". de elvben átírhatnák így is: "шхакешпеаре".

de mivel magyar vagyok és latinkeresztény kultúrába születettem ezért azt gondolom, hogy a latin átírást kellene hivatalossá tenni. és a kiejtés szerinti írásmódot esetleg feltüntetni. tehát shakespeare (ejtsd: sekszpír). engem nem zavar, hogy az oroszok nem ezt a logikát követik, vagy a bolgárok.

szerintem egyesíteni kellene a kelet- és a nyugateurópai keresztény egyházakat és minden környező ábrahámi vallást. páneurópai civilizáció kellene. ami megnemtámadást jelent. és abban kell egy felvilágosult latinkeresztény uniót létrehozni. európai hadsereget. és abban kell egy közép-európai föderációt. és ennek lehetne tagja magyarország. ha én dönthetnék erről, akkor magyarország a bundeswehr része lenne. a dolgok momentán nem ebbe irányába mutatnak.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 17:18:02

"шхакешпеаре"

S miért a MAGYAR ábécé alapján írnák át az oroszok a latinbetűs neveket?

unionista (törölt) 2014.04.19. 17:29:06

@maxval a gondolkodó birca:
ha a történelem szempontjából pozitív hős lenne, akkor valószínűleg "jelacsics józsef", a nagy magyar szabadságharcos lenne. a 20. századi magyar nacionalizmus alapja ugyanis az, hogy minden nevet magyarosan átírtak. ha nem esett volna szét a királyság, akkor most a magyar "ficó róbert" lenne a pozsonyi nádorispán, előtte "radics ivett". "milánovics zorán" a horvátországi magyar bán, "bock emil" a magyar erdélyi fejedelem. szóval az is egy lehetőség, hogy minden nevet magyarosítunk: "sekszpír vilmos", "verne gyula".

unionista (törölt) 2014.04.19. 17:49:13

@maxval a gondolkodó birca:
ez a derék angol eredetileg így írta a nevét: shakespeare.
ezt át lehetne írni úgy is: "шхакешпеаре".
az oroszok ezt írják: шекспи́р. mert a kiejtést veszik alapul.

az orosz elnök eredetileg így írja a nevét: пyтин. ezt át lehet írni latinosan betű szerint, vagy magyarosan kiejtés szerint is. ha én lennék a király, akkor "putin" lenne a hivatalos. (a latinkeresztény tradíciók miatt). és esetleg zárójelben oda lehetne írni: ejtsd putyin. bár ugye itt is lehetne mondani, hogy inkább "pútyin" vagy "pjutyin" legyen, mert ha jól tudom, akkor elöl van a hangsúly.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.19. 18:04:31

@unionista:

Tök mindegy. Egy átlagmagyar úgysem tudja helyesen kiejteni a legtöbb orosz nevet. Azaz eleve csak megközelítés van.

Latinosan betű szerint? Nos, ebben sincs egységes átírás.

unionista (törölt) 2014.04.19. 18:37:33

@maxval a gondolkodó birca:
a franciák is a kiejtés szerinti logikát követik. és így lesz poutine. szerintem ez is hülyeség, de nem vagyok francia.

hoplita 2014.04.20. 06:48:43

@unionista:
"...szerintem egyesíteni kellene a kelet- és a nyugateurópai keresztény egyházakat és minden környező ábrahámi vallást. páneurópai civilizáció kellene. ami megnemtámadást jelent. és abban kell egy felvilágosult latinkeresztény uniót létrehozni. európai hadsereget. és abban kell egy közép-európai föderációt. és ennek lehetne tagja magyarország. ha én dönthetnék erről, akkor magyarország a bundeswehr része lenne. a dolgok momentán nem ebbe irányába mutatnak..."

Nabazmeg....

Én ugye már párszor lehülyéztelek, elküldtelek már anyuba is, de most revideálnom kell.
Te klinikai eset vagy, sürgősen menj orvoshoz, ha ezt még nem tetted volna meg.

unionista (törölt) 2014.04.20. 08:13:10

@hoplita:
téged zavar ha valaki a világról gondol valamit. neked biztos német felmenőid voltak, csak valahol becsúszott egy cigány. azért vagy ilyen barom.

kormányváltó Wartburggal 2014.04.21. 00:05:03

Hát igen, a korrupció elleni harc, a Wunderwaffe.

Volt már, ahol sikerült a pasarán?

kormányváltó Wartburggal 2014.04.21. 14:54:05

Egyébként elég mainstream libsiknek tűnnek, pont ilyeneket interjúvol meg mindig a mértékadó sajtó Írországtól Magyarországig, Dániától Oroszországig.

És ugyanazt is mondják mindég.

A korrupció és a gyermekéhínség szinte mindig kiemelt téma például, akárcsak a sajtószabadság helyzete.

Ha jól tudom, Welsz Tamás is ezen a piacon mozgott.

pocaklakó minimanó 2014.04.23. 11:23:37

Nagyon hiányolom (és most nagybetűzni fogok), HOGY A CIKKBEN AZ OROSZ NEVEK ENNYIRE IDIÓTA, A MAGYAR HELYESÍRÁS IDEGEN NEVEKRE VONATKOZÓ ÁTÍRÁSI SZABÁLYAIT SEMMIBE SEM VEVŐ MÓDON SZEREPELNEK.

Chekhov, Tolstoy és Pushkin forognak a sírjaikban. :)

Messzi Vetek 2014.04.23. 12:48:40

@maxval a gondolkodó birca: szerintem ő nem érti a kérdést, pedig bennem is pontosan ez merült fel.

ugyan miért írnák az oroszok cirill betűvel az angol ortográfiát magyar fonetika szerint?
ez fából vaskarika.
gondolom "Шакеспеаре" - erre gondolt.
és ez néhol használatos is.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.04.23. 18:56:56

@Messzi Vetek:

Nem, ez sem használatos. S ennek sincs logikája.
süti beállítások módosítása