Káosz-faktor a kampányban: bástyák és rések a választási rendszerben
2014. február 17. írta: TuRuL_2k2

Káosz-faktor a kampányban: bástyák és rések a választási rendszerben

Tzeentch_kaosz_rezsidemon.png

Szombaton hivatalosan is megkezdődött a 2014-es országgyűlési választás – valójában már hónapok óta tartó – kampánya, mától két héten át lehet gyűjteni az egyéni jelöltek indulásához szükséges aláírásokat. Bár a pártok népszerűsége és szervezettsége alapján sok szempontból lefutottnak tűnik április 6-a, akadnak olyan tényezők, amik érdemi bizonytalanságot visznek a végkifejletbe.

Ha egy kipróbált választási szabályrendszeren finom módosításokat végzel, azok hatásai viszonylag pontosan előrejelezhetőek. Ha komoly változtatásokat végzel, akkor még mindig egész jól tervezhető marad a rendszer működése, de érhetnek meglepetések. Ha viszont alapjaiban írod újra a szabályokat, s mindezt úgy, hogy egyből élesben próbálod ki, akkor egészen biztosan lesznek olyan hatások, amikkel egyáltalán nem kalkuláltál, és csak utólag szembesülsz velük.

Az áprilisi országgyűlési választásokra egyértelműen a harmadik változat igaz: még azon részletszabályok esetében sem volt próbaüzem, amiket az időközi választásokon már lehetett volna tesztelni (mint például az ajánlóíves jelöltállítást), hogy legalább néhány hiba kiderüljön. 

A következő 49 napban ezek a tényezők produkálhatnak váratlan hatásokat a kampányban, illetve a választáson:

  • az aláírásos ajánlási rendszer,
  • az országos listát állító pártok állami támogatása,
  • a megváltozott, korlátozott kampánykörnyezet (nincs kereskedelmi tévés és rádiós hirdetés, fix árazás a nyomtatott és az online sajtóban, plakátkorlátozások)
  • az online átjelentkezés és nemzetiségi regisztráció,
  • a külhoni magyarok szavazásának lebonyolítása.

Tzeentch_kaosz_rezsidemon-ivadek.png

A szomszéd ajánlásával

Az aláírásos ajánlási rendszer egyrészt könnyebbség a korábbi ajánlószelvényekhez képest, mivel 750 helyett csak 500-at kell összeszedni a jelöltállításhoz (miközben a választókerületek másfélszer akkorák lettek), ráadásul egy választópolgár nem csak egy jelöltet ajánlhat. Némi nehezítés, hogy erre mindössze két hete van a pártoknak. Ezek a viszonylag jól felmérhető tényezői az új rendszernek. Sokkal kevésbé lehet előre látni, hogy milyen hatása lesz annak, hogy az ajánlóíveken az emberek láthatják, kik ajánlották már alá előttük az adott jelöltet – illetve abban a tudatban kell aláírniuk, hogy mások is láthatják majd a nevüket és egyéb adataikat.

Azt sem lehet pontosan előre látni, hogy mit eredményez majd a választási eljárásról szóló törvény 124. §-a: „(2) A független jelöltként indulni szándékozó választópolgár, illetve a jelöltet állítani szándékozó jelölő szervezet a rendelkezésére bocsátott összes ajánlóívet köteles átadni a választási irodának a jelölt bejelentésére rendelkezésre álló határidőben. E kötelezettség elmulasztása esetén a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottság hivatalból eljárva bírságot szab ki. A bírság összege minden be nem nyújtott ajánlóív után a kötelező legkisebb munkabér havi összegének fele.″ Mennyire lesz jellemző, hogy jóindulatú választópolgárok elszaladnak az ötvenezer forintos papírral, esetleg egyszerűen összetépik azt? Hány jelölt és szervezet lesz olyan béna, hogy elkever ajánlóíveket, vagy kicsúszik a leadási határidőből?

Költségvetési kampányfinanszírozás

A bőkezű állami támogatással a kampányfinanszírozás terheinek oroszlánrészét leveszi az új szabályozás az indulni szándékozó jelöltek és politikai szervezetek válláról. A nagyvonalú támogatásnak (és a könnyített országos listaállítási feltételeknek) köszönhetően könnyen lehet, hogy a '90-es választásokat idéző pezsgés lesz itt tavasszal, ma még nem lehet megmondani, hogy öt vagy tizenöt jelölt és lista neve lesz-e majd ott a szavazólapokon (én inkább az utóbbit közelítő kínálatra számítok). Mivel az állami finanszírozásban nagy (mintegy 150 millió forintos) ugrások vannak 27, 54, 80 és 106 képviselő indítása esetén, ezért ezek a határok komoly kockázatot is jelentenek az induló pártok – különösen a kisebbek – számára. Ha a jelöltállítási időszak lezárultát követően egy képviselőjelölt visszalép, vagy életét veszti, akkor ezzel könnyen 150 millió forintos visszafizetési kötelezettsége keletkezhet az őt indító pártnak.

Az újságoknál szigorú, a plakátcégeknél és a Facebooknál nulla elszámolás

Az új kampányszabályok a közszolgálati rádiókon és tévéken kívül a többi csatornán gyakorlatilag lehetetlenné tették a kampányolást, mivel egy kereskedelmi adó érthető módon nem akar ingyen adásidőt biztosítani minden indulónak. Ez kétségkívül sokkal olcsóbbá teszi a teljes kampányt (az amerikai elnökválasztási kampányköltések egy számottevő része is tévés reklámidőre megy el), akár bele is lehet férni a nagyjából egymilliárdos limitbe. A korlátozás miatt a pártok sokkal többet költenek plakátokra, online és nyomtatott médiafelületekre, azonban a különféle felületek gazdáit egészen eltérő elszámolási kötelezettségek terhelik. A nyomtatott és az online sajtótermékeknek – nagyon helyesen – közzé kellett tenniük az egységes, minden párt felé érvényes áraikat az Állami Számvevőszék honlapján, a választást követően pedig azt is publikálniuk kell, hogy ki és milyen értékben hirdetett náluk. Ezzel szemben a jelentős részben a kormánypártokhoz közel álló gazdasági körök kezében lévő közterületi reklámcégeket se a transzparens és egyforma árazás, se a költések közzétételének kötelezettsége nem terheli. Ugyanez igaz azokra az online hirdetési felületekre – elsősorban a Facebookra, illetve a Google-re (YouTube-ra) –, amik nem számítanak sajtóterméknek, mivel nem tartalomszolgáltatók. Egy újabb olyan szabályozás, ami a globális technológiai cégeket segíti a hazai sajtóval szemben – és százmilliós, talán milliárdos nagyságrendű többletbevételt biztosítanak számukra.

Tzeentch_kaosz_rezsidemon_a_valtozas_ura.png

Szavazna Abán? Vagy esetleg Zsurkon?

Az új szabályok értelmében, ha valaki valamilyen nemzetiség tagjaként regisztráltatja magát, akkor ő csak a nemzetiségi listára szavazhat, pártlistára nem. Amikor először olvastam, hogy erre, valamint a választási átjelentkezésre nem csak személyesen, hanem az interneten is lehetőség nyílik, nem tűnt olyan veszélyesnek a dolog, csak kényelmesnek. A nevén, a születési helyén és idején, valamint az anyja nevén túl ugyanis a személyi azonosítójára is szüksége van a választópolgárnak – leginkább az online kártyás fizetésre emlékeztetett az egész, ami egészen mindennapos esemény. 

Aztán megláttam, hogy milyen adatokat tartalmaznak az ajánlóívek: „Az ajánlóívre rá kell vezetni az ajánlást adó választópolgár nevét, személyi azonosítóját, magyarországi lakcímét, valamint az anyja nevét. Az ajánlóívet az ajánló választópolgár saját kezűleg aláírja.″ Már csak a születési idő és hely hiányzik, azt meg egyáltalán nem nehéz kideríteni. Így ha valaki egy ajánlóívről megszerzi egy-két választópolgár adatait, akkor simán regisztrálhatja őket örmény kisebbségiként, vagy éppen bejelentheti, hogy Abán/Zsurkon fognak szavazni – és az érintettek csak a választás napján szembesülnek vele, hogy nem szerepelnek az adott névjegyzékben, vagy éppen pártlisták helyett csak kisebbségi listára szavazhatnak.

Levelet kaptam, lájf!

Az állampolgársággal igen, magyarországi lakcímmel viszont nem rendelkező honfitársaink levélben adhatják le listás voksaikat most tavasszal (ők egyéni jelöltet nem választhatnak, mivel nem tartoznak egyéni választókerülethez). Eddig több mint 153 ezren regisztráltak – hogy hol lesz a vége, s pláne, hogy abból aztán mennyien élnek a választójogukkal, azt ma még nem lehet tudni. Ha 200 ezren vetetik magukat névjegyzékbe, és mindannyian szavaznak is, akkor 50 százalék körüli magyarországi választási részvétel mellett minden huszonegyedik listás voks érkezne ebből a körből. Mivel a mandátumot nem eredményező egyéni szavazatok szintén az országos listára kerülnek (a szuperkompenzáció miatt gyakorlatilag csak a második helyezett voksmennyisége nem kerül oda), ezért a szavazataik valós súlya még ennél is jóval kisebb, 3 százalék alatti a teljes kupacban. 

A választás kimenetelét tehát nagy mértékben nem tudják befolyásolni a levélben leadott szavazatok, a választás legitimitásával, illetve annak látszatával viszont már más a helyzet. Míg a személyes szavazás esetén zárt rendszerben jut el a szavazópolgárhoz a szavazólap, illetve kerül onnan vissza, addig a levélben leadott szavazatoknál ugyanez nem biztosított. Olyan, legendás megbízhatóságú intézmények is fontos szerepet kapnak a folyamatban, mint a román posta. És kinek jöhet kapóra, ha Kézdivásárhelyen, Szabadkán, vagy bármely másik, magyarok lakta településen találnak néhány tucat kitöltetlen, esetleg valamelyik párt nevére kitöltött szavazólapot egy pad alatt felejtett műbőr aktatáskában?

A kampány amúgy is a politikabuzik karácsonya, de már csak a fent felsorolt bizonytalanságok miatt sem fogunk unatkozni az előttünk álló hét hétben. Ma még nem tudjuk, mekkora lesz a káosz, de a zavarosból sokszor egészen váratlan dolgok bukkannak elő – vagy tűnnek el benne.

(A posztot Tzeentch káoszistenség hírhedt-rettegett rezsidémonjaival illusztráltuk.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mandiner.blog.hu/api/trackback/id/tr975784336

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Melyik képviselőjelöltet ajánljuk? Avagy: menjek balra, hogy jobbra menjek? 2014.02.26. 11:11:49

Készül az ország a választásra, folyik az ajánlások gyűjtése. Idén először egy szavazó több jelöltet is támogathat: ezt a lehetőséget (is) a kormánytöbbség szavazta meg, de Gyöngyös polgármestere ezzel a lehetőséggel élve veszítette el pártja, a Fidesz...

Trackback: Káosz-faktor a kampányban: bástyák és rések a választási rendszerben 2014.02.17. 10:00:01

Bár a pártok népszerűsége és szervezettsége alapján sok szempontból lefutottnak tűnik április 6-a, akadnak olyan tényezők, amik érdemi bizonytalanságot visznek a végkifejletbe.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2014.02.17. 09:53:24

Az állampolgársággal igen, magyarországi lakcímmel viszont nem rendelkező külhoni magyaroknál nagyobb számban vannak az állampolgárságal és magyarországi lakcímmel, de külföldön dolgozó magyarok, akiknek sokkal nehezebb és körülményesebb lesz szavazniuk.

És az is érdekes, hogy mi a magyarázat, hogy a plakátcégeknek vajon miért nem kellett az ÁSZ-nál leadni az árjegyzéket ...

Földi Bence 2014.02.17. 10:04:09

„Így ha valaki egy ajánlóívről megszerzi egy-két választópolgár adatait, akkor simán regisztrálhatja őket örmény kisebbségiként, vagy éppen bejelentheti, hogy Abán/Zsurkon fognak szavazni – és az érintettek csak a választás napján szembesülnek vele, hogy nem szerepelnek az adott névjegyzékben, vagy éppen pártlisták helyett csak kisebbségi listára szavazhatnak.”

Ez nem biztos, hogy így marad, egy hónapja elvileg az NVI módósítást javasolt ez ügyben:
„»A TASZ levele nyomán végiggondoltuk még egyszer, és kezdeményeztük a közigazgatási és igazságügyi miniszter úrnál a rendelet módosítását, hogy minden esetben kapjon az állandó lakcíme szerinti címére tájékoztatást a választópolgár, így ha ő helyette valaki más adja be ezt a kérelmet, akkor is tudni fog róla« – mondta a Klubrádióban január 10-én Pálffy Ilona, az NVI elnöke.”
vs.hu/csokkenhet-a-csalas-eselye-a-nemzetisegi-regisztracional-0115/

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2014.02.17. 10:51:48

A következtetés a sorok között maradt? :)

Lassan listát lehetne készíteni arról, hány ponton csalja el a Fidesz a választást. A közvélemény-kutatási adatok szerint amúgy teljesen fölöslegesen.

a-kjudíit 2014.02.17. 11:21:24

@Földi Bence:
De ha mindez az utolsó napokban történik, akkor mi van? Tudomásom szerint péntek éjfélig lehet átjelentkezni más szavazókörbe, vagy jelentkezni a kisebbségi listára.
Ha valaki ezt a taktikát akarná alkalmazni, az nem az első napokban húzza elő ezt a kártyát, hanem az utolsóban. Akkor hogy jut el a szavazópolgárhoz az értesítés?

Steve the Great 2014.02.17. 12:06:10

A jelöltállítás kapcsán a közmédia (de ha jól tudom, a hivatalos választási tájékoztatói is) szerényen elhallgatja, hogy több jelöltet is lehet támogatni - szemben a 20 éve ismert rendszerrel. Éppen ma reggel hallottam: akkurátusan bemondták, hogy milyen adatokat kell kitölteni, mikor érvényes az ív, de ezt az ezredrangú kérdést nem annyira publikálják.

Robinzon Kurzor 2014.02.17. 12:23:20

Az aláírások gyűjtésével máris gondok vannak.

Ezek természetesen csak "adminisztrációs hibák", nyilván nem szándékosan akadályozzák az ellenzéket.

vizipipa 2014.02.17. 13:09:56

"román posta"

Persze mint itt élő nem ismerem őket, de jó "vezérelhetőségük" iránt nincs kétségem. Ahogy aziránt sem, hogy ha nem egyes postások akciói lesznek hanem központi irányítás, akkor az gyorsan kiderül.

Helyenként persze mintha a magyar postának is lenne némi szerepe. Őket viszont jól ismerem. Részben saját tapasztalatból, részben internetes tapasztalatmegosztásból. Tudom ajánlani a Tékozló Homárt például ilyen ismeretekhez. Ez persze nem központi irányítás, csak sok-sok kreatív postás.

Twisp 2014.02.17. 16:19:27

Tzeentch és démonai illusztrációként igen nice touch :D

meggyes alfonz 2014.02.17. 16:49:35

A blog még folytatódhatott volna azzal,
hogy mi az egésznek a következménye?

Csak a FIDESZ!!!!

tistedur 2014.02.17. 16:51:44

TuRuL, rossz vége lesz ennek..majd ha kopogtat az inkvizicíó néhány gárdistával megtámogatva, akkor majd gondolkodhatsz..

Dzsentrisvihák 2014.02.17. 16:58:51

A warhammeres illusztrációkért jár egy vállveregetés, meg egy golyórágó :)

Bell & Sebastian 2014.02.17. 17:19:04

Le se írom, hogy szűkebb környezetemben melyik kormánypárt melyik radikális riválisának tesz keresztbe válogatott galádságokkal ott, ahol csak tud.

Eme radikálisoknak meg azt hányom a szemére, hogy elteszetoszáskodják a pampogányt, mintha nem is vennék komolyan, csak hadd ne kelljen mondaniuk; segítség, nyertünk! Nem is fognak.

Le van ez már vajazva, kérem szépen, nagyon kellene már egy olyan opció is, hogy mindegyik menjen a fenébe és lehetőleg máma még.

Ja és errefelé minden megszólított Schiffer és Vona közt őrlődik (ha egyáltalán elmegy), ezért nem értem, mire fel ez a túlzott magabiztosság a Fidesz részéről?

Vagy ez a környék nem eléggé reprezentatív, vagy a fanatikusok fognak megint Barabást kiáltani.

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2014.02.17. 17:19:14

Ebből az online médiakurvák árai a legjobbak az ÁSZ honlapján.:)

Ugye van az a pénz.:)

Stenonis 2014.02.17. 17:48:41

Burn the heretic. Kill the mutant. Purge the unclean.

WH40k ;)

Bár nem biztos, hogy Tzeentch felelős a rezsiért a káoszistenek közül...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.17. 19:18:44

Kéne egy összehasonlítás a választási rendszerünk, valamint az azeri, a belorusz, és esetleg a türkmén választási rendszer között.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.18. 08:25:02

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Türkmenisztánban maradt az egypártendszer a SZU megszünése után, azaz nem jó példa.

Az azeri rendszer kb. mint a magyar volt Horthy alatt: szabad a választás a szavazói oldalon, viszont egy rakás nehézség van a pártoldalon, azaz nagyon meg van nehezítve a választáson való indulás, így nem lehet sosem legyőzni a kormánypártot.

A belarusz rendszer szabad teljesen, mindenki indulhat a választásokon. A gond inkább az ott, hogy a fő médiák nem adnak teret az ellenzéki jelölteknek, így az átlag szavazó gyakorlatilag csak a kormánypárti jelölteket ismerheti meg.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.02.18. 09:11:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Definíció kérdése. Tény, hogy a választási rendszer szabad.

Számomra a szabad választás ismérvei:
- titkos a szavazás,
- mindenki szavazhat, pár indokolható kivétellel (pl. nem nagykorú, cselekvőképtelen, elítélt, stb.),
- minden személy és szervezet indulhat a választásokon, az akadályok csak technikai jellegűek.

E 3 megvan Belaruszban. Míg Azerbajdzsánban nincs meg. S nem volt meg Mo-n sem 1990 előtt. Mind Horthy alatt, mind a kommunizmusban a 3. ponttal volt baj.

Földi Bence 2014.02.18. 10:17:45

@a-kjudíit: tökéletesen igaza van, ez az utolsó kijátszási lehetőség az ügyben.

Prof. William · http://profwilliam.wordpress.com/ 2014.02.19. 23:09:43

Látom a cikkíró nagy Warhammer rajongó. Bár csak Tzeech lényei szerepelnek. Az egyenlő bánásmód nevében követelem, Nurgle. Snaalesh és Khorne teremtényeinek a szerepeltetését!
süti beállítások módosítása